fpl64:Free Press template changed fonts.gxd 26/06/2008 lZ:% Page 1

- FREE

No 164 May-June 2008 £1

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

Court limits police powers
to seize source material

By David Crouch

ournalists must go to the authorities
if they suspect that a source has
information about terrorism, but the
police have no right to conduct
speculative “fishing expeditions” to
force journalists to hand over their notes,
according to a High Court ruling.

A high-profile appeal by freelance
writer Shiv Malik, backed by the NUJ
and the Sunday Times, saw a ruling on
June 19 that threw out a demand by
Greater Manchester Police for Malik to
hand over all his source material.

In defence of journalists, the judges
concluded: “A balance has to be struck
between the protection of the confiden-
tial material of journalists and the inter-
est of us all in facilitating effective terror-
ist investigations.”

However, they also invited the police
to “satisfy the court that the balance
should be struck in favour of making a
production order” forcing Malik to hand
over his notes. A final ruling on the per-
missible scope of the production order is
expected on June 26, as Free Press goes
to print.

Malik welcomed the ruling, noting
that the court had limited the powers of
the police. He told Free Press: “It’s a vic-
tory for common sense in that, from the
wider perspective, we can protect confi-
dential sources — that’s a big victory.

“The High Court said production
orders are allowed, but in my case they
really do have to be precisely drafted, the
police can’t just go on fishing expedi-
tions.

“Protecting journalists’ sources should
be paramount, and now the High Court
has said even in terrorism cases journal-
ists are allowed to maintain confidential
sources.”

The NUJ also emphasised how the rul-
ing sent a clear signal to police that they
can’t see journalists as “simply another
tool of intelligence gathering”.

Speaking outside the High Court after
the ruling was announced, general secre-
tary Jeremy Dear said that Greater
Manchester Police had “failed to recog-

Shiv Malik:‘A victory for common sense’

nise the special nature of journalistic
material. Rather than take the time to
consider what information they really
needed, the police went fishing, hoping
a general order would dredge up some-
thing of use.”

Malik is an established freelance who
has written extensively on terrorism for
national newspapers and magazines. He
is working on a book with the former
Islamist Hassan Butt, who is linked to a
forthcoming terrorism trail in
Manchester in the autumn. Greater
Manchester Police, who raided Malik’s
home in March in pursuit of his notes,
have also served draft production orders
on the BBC, the Sunday Times, Prospect
magazine and CBS demanding that they
hand over materials they believe to be
connected with the case.

A range of high profile figures and
organisations have supported Malik’s
case. On March 19 leading figures from
journalism and civil liberties organisa-
tions, including Jonathan Dimbleby and
Shami Chakrabarti, signed a letter to the
Times warning of its implications.

Malik’s High Court appeal is the first

o

major test of the application to journal-
ism of the Terrorism Act 2000, sections
19 and 38B of which make it a criminal
offence to withhold information.
Formerly police had to satisfy a judge
that the information they sought from a
journalist was closely related to a “seri-
ous offence” — the 2000 Act contains no
such restriction.

Malik said: “This makes it almost
impossible for journalists working in the
field of terrorism. It’s been a scythe hang-
ing over our necks since it was enacted
in 2000. Journalists in the field have
been breaking the law and hoping they
won’t get prosecuted.”

He believes the issue came to a head
because the police decided he would be
in no position to defend himself, so they
imposed a wide-ranging production
order. But the NUJ and the Sunday
Times agreed to pay his costs.

However, as it stands the ruling con-
tains several hostages to fortune — all
eyes will be on the court on June 26.

Passages of the law may still be used
to still incriminate Malik. The maximum
term for contempt of court is two years,
and five years for providing information
that should have volunteered to police.

Significantly, however, the High Court
ruling specifically invites Greater
Manchester Police to grant Malik immu-
nity from prosecution in this case.

Malik said: “That will really clarify it,
whether the police say they will still
intend to prosecute. If they do, that will
cause massive uproar.”

As the ruling states, the police interest
in Malik is in what he can tell them
about Hassan Butt, and not in whether
he has committed offences under sec-
tions 19 or 38B. Moreover, according to
the Court, on May 9 Butt was arrested
and extensively interviewed by police;
he told them his earlier public state-
ments about involvement in Al-Qaeda
were untrue. He has now been released
without charge.

The stakes are high. Given the broad-
brush definition of terrorism in the
Terrorism Act 2006 — which includes

Continued on page eight

FREE Press May-June 2008 1



fpl64:Free Press template changed fonts.gxd 26/06/2008 lZ:% Page 2

Undercover Mosque
wins libel victory

By David Henshaw

ournalists don’t like to
sue. They’re used to the

role of defendant,
uncomfortable as com-
plainant. But with
“Undercover Mosque”

(Channel 4 Dispatches),
important issues were at
stake. First and foremost, the
right of any of us to under-
take legitimate investigative
journalism without fear of
censorship and the threat of
malicious interference from
public bodies. Our victory in
the High Court, and the
abject apology obtained from
the Crown Prosecution
Service (CPS) and the West
Midlands Police, has ensured
that — no matter how high
and mighty — the official
forces of law and order will
think twice before trying to
bully journalists into silence.

When we made the pro-
gramme, broadcast in
January last year, we thought
the hate-mongering preach-
ers we secretly filmed hadn’t
actually broken the law.
They were just repellent and
hypocritical — claiming pub-
licly to be committed to
interfaith dialogue while pri-
vately promoting an atavistic
cocktail of misogyny, homo-
phobia, and hatred of unbe-
lievers. Under pressure from
politicians, the police seized
all our rushes with a view to
prosecution. We weren’t sur-
prised when none followed —
what did surprise us was to
be quite deliberately
ambushed with half an
hour’s notice by allegations
of distortion and fakery. And
this on the basis of no evi-
dence whatsoever.

This was a calculated
attempt to cash in on the
moral panic over TV fakery,
and for a short while the
media duly lapped it up. The
police and CPS’s motive
appeared to lie in the phrase
“community cohesion”.
Quite apart from the alleged

2 May-June 2008 FREE Press

distortion, our programme
had apparently had an
impact on the community
and the cohesion within it. It
certainly had. Women, gays,
and non-Muslim members of
the community will have
been horrified at many of the
comments — that women “are
born deficient,” that homo-
sexuals should be thrown off
mountains, and that all non-
Muslims are liars.

What heartened my pro-
duction team and Channel 4
was the subsequent support
for us published right across
the media, by commentators
from every part of the politi-
cal spectrum. At some vis-
ceral level, all our colleagues
knew that this was danger-
ous and had to be confront-
ed. And it was the most pow-
erful example to date of the
dangerous lack of under-
standing by police and prose-
cutors of what legitimate
journalism is, and its role in
a democratic society. Any of
us who have worked in the
US will have welcomed the
shock of understanding that
over there, as a journalist,
you have a part to play, you
are inherently legit. They
may hate you, but they don’t
doubt your proper role and

David Henshaw: 'All our colleagues knew this was dangerous’

right to investigate. Here — as
the recent case of Shiv Malik
also demonstrated — we are
still on the margins, a nui-
sance, whose role is neither
understood nor appreciated.
This is dangerous. And the
reason we and Channel 4
decided to pursue the libel
case was that, even after we
had been fully vindicated by
an official Ofcom enquiry, no

apology was forthcoming
from either the West
Midlands Police or the CPS.
Perhaps they didn’t expect
us to take it further, in which
case they underestimated our
determination to obtain jus-
tice.

My company suffered as a
result of these utterly
unfounded allegations. To be
labelled a television faker
last summer was highly dam-
aging. The fact that these
allegations were made on the
basis of no evidence at all
should, I would have
thought, caused the two chief
protagonists in this sorry
affair — Assistant Chief
Constable Anil Patani, and
CPS prosecutor Bethan
David to consider their posi-
tions.

The National Secular
Society and a number of
media commentators have
called for a public enquiry.
They’re right to do so.

David Henshaw was execu-
tive producer of “Undercover
Mosque” and is managing
director of Hardcash
Productions

Impartiality and the Tories

By Julian Petley

published the discussion

document Plurality in a
New Media Age: the Future
of Public Service
Broadcasting.

It contained a
recommendation absolutely
guaranteed to damage both
plurality and PSB but to
delight Rupert Murdoch,
namely that, “impartiality
should remain a central
public service obligation on
public service broadcasters.
However, impartiality
requirements should be
relaxed for broadcasters

I n April the Tories

o

not receiving public funds
or spectrum subsidies”

In June, in a speech to the
Convergence Think Tank,
the Secretary of State for
Culture, Media and Sport,
Andy Burnham, responded:
“I take directly the opposite
view... | feel we should
preserve standards of
accuracy, impartiality and
trustworthiness rather than
dismantle them.” Rupert
Murdoch is absolutely
itching to turn Sky News
into an English version of
Fox News. | wonder which
party his papers will be
backing at the next
election?



fpl64:Free Press template changed fonts.gxd 26/06/2008 lZ:% Page 3

Are new media killing journalism?

This year’s World Press Freedom Day UK
event, organised by the UK National
Commission for UNESCO and the Press
Freedom Network, was an Oxford Union-
style debate on the motion ‘New media
are killing Journalism’at the Frontline
Club on 2 May. Frances Balfour reports

illiam Horsley, Chair
Wof the Association of

European Journalists,
UK, chaired. At the outset
he defined the motion more
precisely by stating that it is
not enough to argue that the
mainstream media - news-
papers and broadcasting -
are losing circulation and
audiences. It must be shown
that journalism itself is
being undermined

Andrew Keen (author of
The Cult of the Amateur:
How the Internet is Killing
our Culture) argued that
journalism is the collection
and distribution of informa-
tion for which one is paid
and which is delivered
through an accountable and
reputable source: a publish-
er, with editors, fact-check-
ers and the like. The new
media, facilitating citizen
journalism and unpaid blog-
gers, bypasses all these gate-
keepers.

Kim Fletcher (Chairman
of the National Council for
the Training of Journalists),
emphasised that the eco-
nomic model is the central
issue. The BBC has a “love-
ly” economic model. But
elsewhere someone has to
pay for the social purpose of
journalism: shedding light
on dark corners, investigat-
ing the activities of
Government, observing and
reporting in the local com-
munity.

Now money is trickling
out of journalism.
Newspapers are asking their
journalists to concentrate on
online material rather than
reporting. This is particular-
ly true of local journalism.
The Telegraph is also ask-
ing its journalists to concen-
trate on online material.

Newspapers are producing
more material but are not
employing additional jour-
nalists. Financial con-
straints and concentration
on online material is under-
mining “paid for” journal-
ism.

Jeremy Dear, general sec-
retary of the National Union
of Journalists, pointed out
that proprietor investment
decisions are a cause of
many of the economic prob-
lems. The problem is not
lack of money. Trinity
Mirror made £250,000 profit
every day last year, but paid
the profits out to sharehold-
ers rather than investing.
The economic model is
potentially there if employ-
ers choose to invest in quali-
ty content.

Nicholas Jones (author
and previous BBC industrial
and political correspondent)
supported the motion argu-
ing that the use of the inter-
net threatens impartial
political reporting in broad-
casting.

Audio-visual content
equivalent to broadcasting
is not regulated. Political
programming on newspaper
websites is unregulated. The
Government has agreed to
that. Regulated mainstream
broadcasting is starting to
use website material. The
long-standing European and
British tradition of balanced
reporting will be destroyed.

A further speaker stated
that mainstream news is
deteriorating as a result of
internet bloggers and a
speaker from Hungary com-
plained that new media is
leading to a prevalence of
sensational material and a
lack of news in the indige-
nous language.

Robin Lustig (journalist
and radio broadcaster on
the BBC World Service and
Radio 4), speaking against
the motion, maintained that
more people are accessing
news all over the world
than ever before.

Firstly, people can now
access journalism on-
demand, at times and in
locations that suit their
schedules; secondly, jour-
nalists have access to far
more information. Skilled
reporters are producing tra-
ditional journalism. User-
generated content now
exists but it is still not jour-
nalism; the vast majority of
bloggers are only read by
themselves.

The message, he main-
tained, is more important
than the medium. He con-
sidered that the economic
model can be made to work,
particularly if classified
advertising, jobs, cars and
houses, is attracted to the
net.

Nazenin Ansari, (Kayhan
Publishing Iran/UK, and
President of the Foreign
Press Association) in exile
from Iran, spoke of how the
new media has liberated
Iranian journalism.

Journalism was severely
repressed after the 1999 stu-
dent uprising in Tehran.
Many journalists moved
abroad to continue their
work in the external media
in Persian.

The new media means
that Iranians now have new
opportunities for news and
information: they can
access both the outside
world and outlets from Iran.

Information received via
videos and internet blogs
from Iran can move onto
newspapers and broadcasts.
Iranian journalism now
thrives with the help of new
media.

Other speakers reinforced
the view that the new media
is having an enabling effect
under other oppressive or
controlling regimes.

Journalism in Africa, in
particular, has been trans-
formed by the mobile

o

phones, internet cafes and
cheap laptops. John Kelly
(from the Washington Post
and Reuters Institute
Visiting Fellow), main-
tained: “The new media is
here and journalists have to
acknowledge that and incor-
porate new methods of jour-
nalism.”

Charlie Beckett (Director
of Polis, LSE) held a similar
view that journalists will
have to work in a more net-
worked way, using all the
new resources, and with
less authority, to provide a
journalism that people
want.

Ashley Norris (co-founder
and Director of Shiny
Media) pointed out that for
the young in the UK now “It
is a debate”. Someone tells
you their truth and the
recipient responds with
their truth.

It was also argued that
some of the best reporting
now is online from NGOs
and pressure groups such as
International Crisis Group,
The Institute for War and
Peace Reporting, and
Human Rights Watch.

At the vote the motion
was defeated with 13 in
favour, 43 against and with
four abstaining. The debate
had brought to the fore all
the exciting possibilities cre-
ated by the new media.

But the debate highlighted
the damaging effects of the
decrease in financial
resources for training and
employment in “paid for”
journalism and the threat
the new media poses to the
British tradition of impar-
tiality and fairness in broad-
casting.

UNESCO website:
www.unesco.org.uk

The John Ivinson Memorial
Prize for Freedom of
Expression was awarded at
the event to Stuart James
Ross for his podcast entry
for the student journalism
competition: “Far from
killing journalism, new
media is helping it to
flourish”.

FREE Press May-June 2008 3



WHAT PRICE
CANDOUR?

fpl64:Free Press template changed fonts.gxd 26/06/2008 l2:¢ Page 4

Regulation

Last year was not a good one for
press intrusions into privacy — yet,
writes Julian Petley, the Press
Complaints Commission’s latest
annual report is relentlessly upbeat

ast year saw Clive Goodman, the

royal correspondent of the News

of the World, jailed for paying a

private investigator to tap Princes

William and Harry’s mobile
phones, and hounding the former’s girl-
friend Kate Middleton. The Goodman
affair spurred a number of journalists to
tell the Press Gazette the practice was
widespread both at the News of the
World and elsewhere in the press, and
also caused attention to be turned to two
reports published the previous year, to
deafening media silence, by the
Information Commissioner’s Office.
These were What Price Privacy? and
What Price Privacy Now?, both of which
alleged that numerous journalists from
major newspapers and magazines had
systematically obtained information in
contravention of data protection legisla-
tion. These events led the Culture, Media
and Sport Committee to announce a
review of the self-regulation of the press
in February 2007. They also caused the
Press Complaints Commission (PCC)
once again to come under the spotlight,
with the Press Gazette, February 16, run-
ning a two page feature headed “Meyer
fights back as PCC comes under increas-
ing scrutiny over its effectiveness”.

But according to the PCC’s glossy new
annual review, 2007 was a pretty spiffing
year for the Commission. Thus in his
prefatory chairman’s report, Sir
Christopher Meyer stated that “in 2007,
the Government and the Select

4 May-June 2008 FREE Press

Committee on Culture, Media and sport
came out in favour of self-regulation and
against a privacy law” (well what a sur-
prise!) whilst the review itself noted that
the Committee’s report reinforced the
“considerable progress that has been
made in recent years in striking the right
balance between protecting privacy and
publishing information in the public
interest,” and concluded that “the Select
Committee’s endorsement of our
approach and the principle of self-regu-
lation generally marked a significant
moment in our history”.

However, it’s not exactly difficult to
produce a considerably less Panglossian
reading of the Select Committee’s report.
For example, it states: “Although we
express our support in this report for the
principle of self-regulation, we are not in
a position — on the basis of limited oral
evidence — to give a comprehensive view
of the extent to which the system operat-
ed by the PCC is achieving its objectives
from the standpoint of both the public
and the press as a whole.” And whilst it
paid tribute to what it saw as the PCC’s
strengths, the Committee also noted:

@® The PCC does not command absolute
confidence that it is fair.

@® There is debate about whether the PCC
should be more willing to accept third-
party complaints.

® There remains scope for the PCC to
increase awareness of what it can do, as
its Director acknowledged to us.

@® There are criticisms that the PCC

o

applies the Code of Practice with far too
light a touch and that it should do more
to enforce the Code and take editors to
task for breaches’.

On the specific matter of the hounding
of Kate Middleton, which the review
doesn’t even mention, the Select
Committee stated: “The Press
Complaints Commission took too long to
protect Kate Middleton from clear and
persistent harassment. We note that the
public sympathy enjoyed by Kate
Middleton may have been a factor
behind News International’s decision to
stop using paparazzi photographs.
Others who may not have the same pub-
lic support nevertheless are entitled also
to protection, and the PCC needs to be
even more vigilant on their behalf. The
Commission should be readier to depart
from its usual practice of issuing a desist
notice only in response to a request.”

Regarding the Goodman affair, Meyer’s
report briefly notes that the PCC subse-
quently published a “major report into
subterfuge and newsgathering” and that
this “made a number of recommenda-

7: A turning
:“,2.“ for the PCC

Extending our
range and
effectiveness

Adapting to
the demands
of a digital age

g,‘;

ppnss coMns

o COMMISHION =
- -



tions — subsequently endorsed both by
the Government and the Select
Committee — to try to ensure that there
will be no recurrence of this deplorable
incident.” True, but what the review
doesn’t reveal is that when Goodman
was arrested in 2006, the PCC naively
took at face value the assurances by
Andy Coulson, then editor of the News
of the World, that he knew nothing of
Goodman’s illegal activities, and that
these were a one-off. However, as
rumours grew that Coulson knew more
about Goodman’s activities than he’d let
on, and that similar activities were wide-
spread at the paper, the PCC announced
it was writing to Coulson “with a num-
ber of questions arising from the matter”.
But when in January 2007 Goodman was
imprisoned for four months, and
Coulson’s “resignation” was immediately
announced, the PCC argued that as he
was now a “private person” it could not
interview him and would no longer pur-
sue its enquiry into the paper’s conduct
in this affair. Nor would there be an
investigation of whether phone-tapping
or hacking had occurred at any other
paper.

For some reason the review fails to
note that Select Committee member Paul
Farrelly argued that “the PCC all too
meekly sidestepped its responsibilities
by not requiring Andy Coulson to give
evidence. If that had happened with any
other self-regulatory body, the press
would be crying cop-out or stitch-up,”
and the report itself criticises the PCC’s
failure to interview Coulson as “extraor-
dinary”.

Furthermore, in the separate, but
nonetheless related, matter of the
Information Commissioner’s reports into
the use by journalists of material gath-
ered illegally, the Committee is strongly
critical not just of the press but also, by
implication, of the PCC: “The fact that an
agency which was regularly accessing
databases illegally was being used by
journalists throughout the industry,
without any apparent questioning from
editors, is very worrying. We find claims
that all of the transactions involving
journalists were for the obtaining of
information through legal means to be
incredible and it is a matter of great con-
cern that the industry has not taken this
more seriously. The lack of any prosecu-
tions or convictions of journalists is no
defence. One of the principal arguments
for self regulation is that it is more effec-
tive than statutory controls. If the indus-
try is not prepared to act unless a breach
of the law is shown to have occurred
already then the whole justification for
self regulation is seriously undermined.
If self-regulation is to continue to com-
mand confidence and support, editors
will need to be seen to be pro-active in
investigating any potential breach of the
Code of Practice.”

Hardly a ringing endorsement of the
PCC’s approach to self-regulation.

fpl64:Free Press template changed fonts.gxd 26/06/2008 12:%’ Page 5
L]
Regulation

Unrequited love

RUPERT’S
ADVENTURE IN
CHINA: HOW
MURDOCH LOST A
FORTUNE AND
FOUND A WIFE
Bruce Dover
Mainstream
Publishing £18.99

By Granville Williams

Dalai Lama visited Britain for an

11 day tour in May, a visit to No 10
was not on the itinerary. Instead he
met Gordon Brown at Lambeth Palace.
This prompted a hard attack leader in
The Times which referred to the “crude
blackmail” by the Chinese leadership,
who denounce Western leaders for
meeting the Dalai Lama. And for
Gordon Brown, underplaying the
Tibetan leader’s political role by
meeting him at Lambeth Place,“The
decision is a disgrace. It smacks of
pusillanimous fudge”.

All of this is a far cry from the
restraints Murdoch placed on his
global media empire during the 15
years he devoted to conquering China’s
immense, lucrative television
broadcasting market. It all began in
May 1993 with his purchase of a 64 per
cent stake in STAR TV from Richard Li,
the son of Hong Kong'’s wealthiest
billionaire. Murdoch incidentally did
not bother to inform his board about
the deal, costing $525m. More
importantly Richard Li had not
thought to consult with Beijing about
the deal either.

From Murdoch’s perspective this
deal was about assembling one more
piece in a global television empire. But
as Rupert’s Adventure in China
demonstrates, with all of the vivid
detail which Bruce Dover acquired as a
privileged insider, Murdoch’s ability to
suborn politicians and involve himself
in a nation’s politics was to fail abjectly
in China.

Murdoch’s first mistake was the
speech he gave at a lavish event in
Banqueting House, Whitehall on 1
September 1993. He extolled the
achievements of the new satellite
communications technology and
stated George Orwell’s Nineteen
Eighty-Four had got it wrong - mass
communications technology was not in
fact a totalitarian means of
subordinating the individual, but a
liberator and an “unambiguous threat

H ow The Times changes! When the

o

to totalitarian regimes”

This did not go down well with the
Chinese leadership, especially Premier
Li Peng, a hardliner who played a key
role in the repression of the Tiananmen
Square protests of 1989. Murdoch’s
remarks were interpreted as a threat to
Chinese sovereignty, and in less than a
month Premier Li signed a decree
banning the distribution, installation
and use of satellite reception dishes
anywhere in China.

From 1992-99 Dover was Murdoch’s
man in China, seeking to nurture the
crucial political links and support. He
re-tells all the familiar stories about
Jonathan Mirsky, the East Asia editor
for The Times, who retired after most of
his reports were spiked; Chris Patten’s
memoirs which were dumped by
Murdoch’s publishing arm,
HarperCollins; and dropping the BBC
News Service from STARTV.

But the most revealing parts of the
book describe the lengths to which
Murdoch was willing to go to break
into the Chinese broadcasting market.
Money was thrown at joint business
ventures, for example with the People’s
Daily, and Murdoch began to temper
any criticism of China in his global
media group.

But all for naught. Dover concludes:
“After a decade and a half of trying,
Rupert Murdoch’s attempted seduction
of China has ended in a case of
unrequited love.” That is, of course,
except for Wendy Deng whom he met
during his China forays and who
became his third wife.

Murdoch: string of Chinese failures

FREE Press May-June 2008 5



fpl64:Free Press template changed fonts.gxd 26/06/2008 l2:¢ Page 6

Challenging big media in the US

By Granville Williams

u can measure the impact of
America’s Free Press Media
Reform Movement in a number of
ways. Its fourth conference, held
in Minneapolis in June, was

impressive for the sheer number of peo-
ple (over 3,500) who attended from all
over the USA. It has become a powerful
media reform movement, reflecting
deeper concerns about the values and
direction of US media, politics and
society.

Fox News certainly thought so. It had
a camera crew stalking former CBS
news anchor Dan Rather and Bill
Moyers, the veteran journalist whose
weekly programme of interviews and
news analysis, Journal, is broadcast on
PBS, the US public service network.
Journal tackles topics which are invisi-
ble on many American television net-
works, such as the media and Iragq,
poverty and inequality or the world of
work and trade unions. Moyers, a pow-
erful speaker, is a strong supporter of
media reform.

The presence of Rupert Murdoch’s
Fox News provoked angry outbursts
from conference speakers who are
familiar with its aggressive style of
attack journalism.

Sure enough, Fox News presenter Bill
O'Reilly used selective clips to launch
his attack. He said the people attending
the conference were “loons”, “unsta-
ble”, “a threat” and “fascists” and asked
why Dan Rather was speaking at the
conference. Free Press commented:
“The O’Reilly ambush is typical Fox
News fare. Murdoch uses his media
empire to attack his political foes and
not to inform citizens or tell the truth.”

But the significant point is that Free
Press, in the space of five years, has
built a formidable movement with an
active Washington office busy tackling
media policy issues like the renewed
threat by the Federal Communications
Commission (FCC) to lift media owner-
ship limits or the campaign to protect
net neutrality. Bill O’Reilly and Rupert
Murdoch want to undermine the grow-
ing support for a reform movement
which strikes right at the heart of the
free-market, conservative world-view
they promote, and which places profits
before the public interest in broadcast-
ing.

Free Press is an activist organisation
which relies on an extremely effective
system of email alerts to disseminate
information and appeals for action
amongst its members and supporters. In
April the New York Times exposed a
secret Pentagon campaign to infiltrate
the media with pro-war propaganda.

6 May-June 2008 FREE Press

The scheme reached all the way to the
Bush White House, where top officials
recruited dozens of “military analysts”
to spread favourable views of the war
via every major news channel — without
revealing they were working from
Pentagon scripts and often lobbying for
major military contractors. The analysts
exposed by the New York Times are fix-
tures of war coverage on CBS, NBC,
ABC, CNN, Fox News Channel and
MSNBC. The front-page New York
Times article revealed the many ways
that the Pentagon fed them pro-war
talking points and misinformation. The
White House even has a name for these
covert propagandists: “message force
multipliers”. Free Press organised a
direct appeal urging supporters to write
to Congress demanding an investigation
into the “propaganda pundits” and
fund-raised to place an advert in the
congressional newspaper The Hill and
on influential web sites.

Another example, from mid-May, was
the Senate vote, unimaginable a decade
ago, when the initiative of Democratic
Byron Dorgon led to a near unanimous
voice vote to nullify an FCC attempt to
permit radical media consolidation,
including scrapping the historic bar to
newspaper-broadcast cross-ownership.
The reason for the vote was that hun-
dreds of thousands of Americans con-
tacted their senators urging them to act
against media consolidation. But there
is another aspect. Why did Byron
Dorgon take the initiative on this? Well
he has had direct experience of the con-
sequences of media consolidation, as
the senator for North Dakota.

Clear Channel owns over 1,200 radio
stations and more than 30 television
stations in the USA. US media critic
Eric Boehlert has produced some devas-
tating analyses of the dubious business
practices of the media group. “Cyber-

jocking,” he writes, “has eliminated
hundreds, if not thousands, of DJ posi-
tions (and saved tens of millions in
salary) by simply having one company
jock send out his or her show to dozens
of sister stations. Thanks to clever digi-
tal editing the shows still often sound
local.”

One consequence of automated radio
stations is they do not have anyone on
the spot when disaster strikes to inform
people about safety precautions. On 18
January 2002 a Canadian Pacific train
carrying a toxic chemical derailed near
Minot, North Dakota. Thirty one cars in
the Canadian Pacific train went off the
tracks and five tank cars ruptured,
releasing more than 835,000 litres of
ammonia. One man was killed and hun-
dreds of people reported injuries rang-
ing from burns to breathing problems.
Clear Channel owns all six commercial
stations in Minot but the police were
unable to reach anyone by phone at the
local radio station, KCJB, which was the
designated emergency broadcaster. So
much for local radio.

There is now an added sense of
urgency in the work of Free Press. Two
of the founders, Robert McChesney and
John Nichols, argue that the organisa-
tion has of necessity been defensive
during the Bush years but now it must
prepare to promote a wide range of
structural forms: “We must require cor-
porations that reap immense profits
from the people’s airwaves to meet high
public-service standards, dust off rusty
but still functional antitrust laws to
break up TV and radio conglomerates,
address over-the-top commercialization
of our culture and establish a heteroge-
neous and accountable non-commercial
media sector.” Based on the solid foun-
dation-building so far Free Press is now
well-placed to realise these ambitious
aims.

CPBF AGM 2008

This year’s AGM will be held on Saturday 19 July

from 10am at:

NUJ Headquarters
Headland House
308-312 Gray’s Inn Road
London WC1X 8DP




fpl64:Free Press template changed fonts.gxd 26/06/2008 lZ:% Page 7

Brown needs an open and
upfront spokesperson

By Nicholas Jones

espite some notable absences

when the going got rough under

Tony Blair, Gordon Brown has

now become a constant presence

on our television screens. He
spent much of the first year of his
Premiership giving instant but often
tortured responses to any and almost
every news event and in the process
devalued his own authority.

Instead of pruning as promised No.
10’s corps of spin doctors, Brown has
presided over a further expansion in
the number of unelected Downing
Street “sources” and despite shoulder-
ing more and more of the daily burden
of responding on behalf of the
Government, he has done nothing to
stem the flow of un-attributed and often
damaging quotes.

Such is the depth of Labour’s unpop-
ularity that there is little immediate
likelihood of Brown being able to take
control of the news agenda once again.
He is being abandoned even by the
newspapers of Rupert Murdoch and his
only chance of fighting back effectively
is to challenge a hostile news media
head on.

What the prime minister needs is an
official spokesman - or spokeswoman —
who is capable of promoting
Government policy, preferably by hold-
ing televised news briefings. If Brown
could only delegate the task of provid-
ing immediate responses to an open
and upfront spokesperson, he could
then devote more time to preparing
himself for far fewer, but more effec-
tive, news conferences and interviews.

By opening up the process of commu-
nication rather than continuing to put
so much emphasis on the micro-man-
agement of individual news stories —
often through un-attributable briefings
and the leaking of Government
announcements — the prime minister
might find he was spending less time
fretting about the daily headlines and
instead have the space to develop a pol-
icy programme which could command
far more attention in the long term.

Despite all the hype surrounding his
installation as prime minister, he has
failed to honour the undertakings
which he gave that his Government
would turn its back on spin. The more
desperate the situation has become, the

Brown: transparency is his best bet

more dependent he has been on the dis-
credited techniques of the Blair years.

He has increased the number of
anonymous Downing Street spin doc-
tors (officially known as special advis-
ers); he has continued to authorise the
un-attributable leaking and trailing of
Government announcements; and he
and his ministers have peppered the
pages of the national press with ghost
written articles which have been noth-
ing more than sticking plaster on gap-
ing wounds and whose only conse-
quences has been to ease the conscience
of newspaper editors who have other-
wise done their utmost to encourage
their columnists and commentators to
reinforce the line that Brown is a loser.

In recent months, whenever I have
seen or heard a harassed prime minis-
ter giving yet another hurried response
to the running story of the moment, I
have thought back to the days when
Labour were in opposition and when,
as shadow chancellor, Brown’s slavish
application to the daily news agenda
bordered on the fanatical. He was con-
stantly on the attack, regularly leaving
the party’s publicity staff trailing in his
wake, unable to keep pace with an
unending flow of press releases, news-
paper articles and non-stop television
and radio appearances.

Attempts to lighten his burden were
frequently rebuffed and it was only
after repeated warnings about how all
his efforts were becoming self-defeating

o

that he finally began to wean himself
off the need for a daily dose of publici-
ty. Although Brown finally understood
that he could achieve greater impact
with fewer personal appearances, he
remained the ultimate control freak
and come what may he insisted on
micro-managing the work of aides.

That culture of supplying un-attrib-
utable briefings to trusted journalists is
deeply embedded in Brown’s psyche
and as events have shown in recent
months it is the off-the-record spin
which has so often spiralled out of con-
trol, damaging Labour’s political for-
tunes and causing deep resentment
within the party.

By appointing an official spokesper-
son who could be upfront and open
Brown could begin to break free from
the spin and subterfuge which dogged
the Blair years. Now that most of the
press has turned against him, the prime
minister has nothing to fear by encour-
aging full transparency.

Any advantage which the
Government once enjoyed from doing
deals with individual newspapers has
been lost in an avalanche of negative
publicity. Instead, if all journalists and
media outlets were provided with the
same information at the same time,
ministers would be able to steer clear
of quick fixes and perhaps find it easier
to isolate and neutralise damaging un-
attributable briefings.

What is needed is a spokesperson
able to fight the Government’s corner
and promote and explain its policies.
Alastair Campbell tried for a few
months to be upfront in his briefings,
arguing the Government’s case, but his
“openness” was exposed as a sham
when political correspondents found
they were being double-crossed:
Campbell gave one line to the lobby
and another to the select group of trust-
ed correspondents to whom he was
prepared to supply information on an
un-attributable basis.

Brown has no hope of squaring up to
the hostility of the press if he still
thinks it is still possible to divide and
rule. If the whole operation was front-
ed by an official spokesman who could
be held publicly to account, the prime
minister would not only refresh his
relationship with journalists but might
also begin to start restoring trust in his
Government.

FREE Press May-June 2008 7



We need to
talk to
Burnham

By Granville Williams

he Culture Secretary, Andy
TBurnham, was busy on 11 June.In

the morning he gave a speech to
the Convergence Think Tank(CTT), a
joint Department of Culture Media and
Sport /Business Enterprise and
Regulatory Reform initiative to develop
policies for the new online, converged
multi-channel media world we are
moving into. Later he spoke at the AGM
of Phonographic Performance Ltd, a
music industry organisation collecting
and distributing airplay and public
performance royalties in the UK.

He made some important points in
both speeches, and highlighted issues
which he has clearly given a good deal of
thought to. They are also the issues
which we need to debate and clarify at
our own AGM on 19 July, as part of the
Media Ownership in the Age of
Convergence project. Briefly, the project
aims to develop a set of policies on
media ownership and regulation which
will update our core aim to promote
diverse, democratic and accountable
media for these changed times.

Burnham, in his CTT speech said:“I
don’t see a path of smooth transition to

fpl64:Free Press template changed fonts.gxd 26/06/2008 lZ:% Page 8

the future but something of a cliff edge.
And faced with this, | worry that people
are beginning to take decisions that,as a
society, we may regret in the long term.”
My interpretation of his speech is that
he wants to move away from policy
discussions solely framed by the
imperatives of media,
telecommunications and online
businesses. He insisted on the theme of
standards:“What do | mean by
standards? I'm thinking of guiding
principles like impartiality and accuracy
in TV and radio news, the integrity of
programme making and the 9pm
watershed, protecting against harm and
offence... These are principles that have
stood us in good stead over the years.”

Burnham is opposed to product
placement, he said:“I think there are
some lines that we should not cross -
one of which is that you can buy the
space between the programmes on
commercial channels, but not the space
within them.”

He also robustly challenged business
models on the internet which were
about empowering the consumer but
noted,“what is good for the consumer
can be bad for the citizen,” and
suggested, ‘it is the time to ask
ourselves some fundamental questions
and challenge some of the assumptions
of the consensus on which it is operating
before it takes root”

Burnham, in contrast to the last two
Culture Secretaries, is raising important
issues about the role of media. After our
AGM, once we have agreed the policy
issues, we need to be talking to him.

From page one

“glorifying” terrorism and possessing ter-
rorist materials without the intention of
committing an offence — a ruling against
Malik would mean most Muslims would
perceive journalists as a direct extension
of the police. Anyone with genuine
information about the terrorist milieu
would know that talking to a reporter
was the same as talking to the police.

In consequence, journalists would be
prevented from researching the roots of
Islamist extremism in Britain. Policies
aimed at preventing terrorism would
come to rely even further on the shad-
owy secret services and the ill-informed
prejudices of the Murdoch press.

Moreover, the line between legitimate
support for resistance to western inter-
vention in Iraq and Afghanistan and sup-
porting “terrorism” would be further
blurred, increasing the stigma attached to
the Muslim community, where hostility
to government foreign policy is strongest.

At a June 16 conference organised by
Index on Censorship, Home Office min-
ister Tony McNulty agreed to open a dia-
logue with journalists on counter-terror-
ism legislation and journalistic freedoms.

Quoted in the Press Gazette, detective
chief superintendent Tony Porter, head
of Greater Manchester Police Counter
Terrorism Unit, said: “GMP recognises
the vital role journalists play in reporting
on crime and security, and understands
the concerns they have raised. However,
we have a responsibility to investigate
terrorism and we will use all appropriate
legislation to do that.”
June 19 High Court
tinyurl.com/5g79dq

ruling:

Free Press is edited by Julie-ann Davies on behalf of the National Council

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM AFFILIATION BY ORGANISATION
a) Individual membership £15 f) Fewer than 500 members £25
b) Unwaged £6 g)500to 1,000 £30
c) Supporting membership £25 h) 1,000 to 10,000 £50
(includes free CPBF publications) i) 10,000 to 50,000 £115
d) Institutions (eg libraries) £25 j) 50,000 to 100,000 £225
TH E CAM PA | G N FO R (includes 10 copies of FREE Press) k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

PRESS AND
BROADCASTING

Address

Postcode Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 May-June 2008 FREE Press Printed by Wernham Printers 020 8808 1677

o



