fpl68:Free Press template changed fonts.gxd 22/02/2009 18:% Page 1

- FREE

No 168 January-February 2009 £1

The BBC's refusal to
broadcast the Gaza appeal
speaks volumes about its
bias, writes Tim Gopsill

ou might not generally look to
crooner Will Young for political
insights, but when he appeared
on BBC Question Time on 5
February, answering a question
on the corporation’s refusal to air the
Gaza appeal, he summed up the prob-
lem in one short sentence: “The BBC is
frightened of its own shadow.”

Perhaps he could have said “its
responsibilities”, but the truth is the
same, that BBC managers are so punch-
drunk from the battering they constant-
ly receive that they cannot take even
such an easy decision as broadcasting a
charity appeal, for fear that it will lead
to yet more controversy.

So poor is their judgement that the
effect was the exact opposite. Had they
run the Disasters Emergency
Committee (DEC) appeal no-one, not
even the most ardent Zionist, would
have complained, because the other
channels ran it as well. As it was, they
brought the heaviest public onslaught
the BBC has ever had, and this time
well deserved.

Mark Thompson and his managers
were incapable even of defending the
decision sensibly. They said they had
consulted their own charity appeals
advisory committee, which was not
true. They held a staged-managed staff
meeting and told the few who defeated
the obstacles to attending that there
were “no innocent victims” in this war
and that the DEC were “ambitious indi-
viduals” who called the appeal in defi-
ance of the BBC’s better judgement.

But their principal argument of
course was that the broadcast would

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

As John Pilger has
reminded us, the BBC
has never bothered
about its impartiality
with past appeals

have been in breach of the statutory
BBC requirement of impartiality,
because, the BBC said, “Gaza remains a
major ongoing news story” — unlike
Kosovo, Congo, Burma or Darfur pre-
sumably. By definition, DEC appeals
are launched at the height of major
news stories, which are likely to be
contentious.

As John Pilger has reminded us, the
BBC has never bothered about its

o

Gaza, December 2008: most coverage came from a local TV news agency, Ramattan

FRIGHTENED OF
ITS OWN SHADOW

impartiality with these past appeals.
The 1999 appeal for the refugees in
Kosovo was actually presented by the
late BBC darling Jill Dando; indeed the
Serbian regime of Slobodan Milosevic
was actually blamed by some for her
murder as a result. The NATO bombing
campaign was certainly contentious —
in truth, it was illegal but the Kosovars,
unlike the wretched Palestinians, were
“on our side” so we could be biased for
them.

For this is what the BBC blunder has
achieved: it has manifested a bias
towards Israel. As the general secre-
taries of the main unions, the NUJ and
BECTU, put it in their protest letter to
Mark Thompson: “Far from avoiding
the compromise of the BBC’s impartial-

Continued on page eight

FREE Press January-February 2009 1



fpl68:Free Press template changed fonts.gxd 22/02/2009 18:% Page 2

Twenty-five
years after

The CPBF has produced a book to mark the
25th anniversary of the 1984-85 miners’ strike.
Its editor, Granville Williams, explains why

he 1984-85 miners’ strike was the

most bitterly contested industrial

dispute in twentieth-century

British labour history. For the

Thatcher Government the defeat of
the miners meant a political agenda of
privatisation, deregulation and attacks
on the trade union movement could
move ahead virtually unimpeded.

The new political era was summed up
well by Joe Owens, a former miner, in
his introduction to Miners 1984-1994:
“These times would come to be charac-
terised by the ‘management’s right to
manage’; telephone digit salaries for the
chairmen of privatised natural resources
and the abolition of wages councils; the
return of mass unemployment and the
emergence of Guinness as a cure for
dementia; the marketing of UK plc as the
home of low wages and the strictest anti-
trade wunion legislation outside
Turkey...”

It was inevitable that the sheer scale of
the struggle would lead to a flow of

CPBF members book offer

books, documentaries and plays dealing
with the strike, and local newspapers in
mining communities producing special
supplements recording the occasion.
This happened on both the tenth and
twentieth anniversaries of the strike, but
I sense a great deal more media interest
in the twenty-fifth anniversary of the
strike, or the “silver jubilee” as some
stalwarts call it.

It is easy to see why. Thatcherism ush-
ered in the age of excess, and New
Labour continued to support the same
policies of flexible labour markets and
deregulation of financial services. It was
Peter Mandelson, after all, who assured
us he was “intensely relaxed about peo-
ple getting filthy rich”.

We witnessed the neglect of industry,
so that with the exception of a few tiny
pockets, the UK economy, as the politi-
cal economist F. William Engdahl points
out, is “a hollowed out wreck. It’s really
a service economy now”.

Now the consequences of those poli-

Shafted is on sale for £9.99 (£12.50 inc P&P) CPBF members can order the book for
£10.00 inc P&P from the National Office. Please send a cheque for £10.00 payable to
CPBF with your name and address and mark your order“CPBF book offer”

Leeds book launch/public meeting

Thursday 12 March 7.30pm Congreve Room West Yorkshire Playhouse Leeds

Roy Bailey, the acclaimed veteran folk singer, will start the event, followed by “Pirhanas
or Professionals — Journalists and the Miners’ Strike”: Nicholas Jones (Industrial
Reporter BBC Radio during the strike); Peter Lazenby (Industrial Correspondent
Yorkshire Evening Post); Chris Kitching (Secretary, National Union of Mineworkers);
Granville Williams (editor Shafted); Representative from Women Against Pit Closures

London book launch

Evening of Wednesday 8 April at the performance of Maggie's End, Shaw Theatre,

100/110 Euston Road, London NW1 2AJ.

For further details and tickets contact the CPBF on 0208 521 5932 or email:

freepress@cpbf.org.uk

2 January-February 2009 FREE Press

o

Shafted:

« Sirike & the Aftermath

The Madia, the Miners
sranuilie WiAmS

cies are for all to see. We have the worst
financial crisis since the Great
Depression, caused by the rush for easy
profits of commercial and investment
banks, hedge funds, insurance compa-
nies, private equity firms and other
financial institutions. Governments give
massive bailouts for banks, whilst reces-
sion and mass unemployment loom ever
larger.

What a contrast with the way the min-
ers were treated. The Thatcher and
Major Governments rigged the energy
market through the dash for gas and
nuclear energy and spent billions of
pounds destroying the mining industry
in an act of political revenge. The conse-
quences for mining communities, in
terms of long-term unemployment, ill-
health, poverty and crime, have been
devastating. But to cap it all we are now
near the end of North Sea oil and gas
and face the prospect of insecure energy
supplies.

On the twenty-fifth anniversary we
can re-assess what the strike was about. I
think Geoffrey Goodman, then the
industrial editor of the Mirror, captured
it best in The Miners’ Strike. He pointed
out the dispute was “unique in terms of
conventional industrial conflict. It was
not about the pay packet; it was not
about working conditions, hours of
work, or even in the normal sense, a tra-
ditional conflict with management... the
future of work was at the core of it. To
remove a pit from a mining community
is to snap the lifeline to a job”. It was
certainly not about the absurdity that
one man, Arthur Scargill, kept, against
their will and in spite of all efforts by the
National Coal Board and the
Government, 100,000 miners and their
families out on strike for the best part of
a year.

Shafted: The Media, the Miners’ Strike
and the Aftermath captures a number of
different aspects of the strike and the



consequences of defeat. Huw Beynon,
for example, explores what happened to
the South Wales and Durham coalfields
after the strike. But the main focus of the
book is on the media and the miners.
Tony Harcup writes about alternative
media in the miners’ strike; Nicholas
Jones, Peter Lazenby and Paul Routledge
reflect on their experiences reporting the
strike; and Michael Bailey and Julian
Petley analyse an iconic photo from
Orgreave of a mounted policeman wield-

fpl68:Free Press template changed fonts.gxd 22/02/2009 18:% Page 3

ing his baton above a woman’s head.
They interview both the photographer
(John Harris) and the woman (Leslie
Boulton) and produce a fascinating
account of the subsequent use and abuse
of the photo. There is also a 32 page
insert of photos, cartoons and other
images from the strike.

From my point of view, putting the
book together has been a fascinating
experience, meeting new people, re-
reading the literature on the strike, and

‘End harassment of Sri
Lankan journalists’ - IF)

tracking down the very powerful North
Selby NUM banner which is on the
cover of the book. We plan to have it on
display at the West Yorkshire Playhouse
when we have the book launch and pub-
lic meeting on 12 March.

We also have a website:
http://www.cpbf.org.uk/shafted where
people can order the book, find out
about events planned around it, and
view other material on the miners’
strike.

By Barry White

The International Federation
of Journalists has called on the
Sri Lanka’s government to act
decisively to end the
campaign of intimidation of
local and foreign media, and
to acknowledge the right of
citizens to free and fair access
to diverse sources of
information about matters of
extreme importance to all Sri
Lankans. It attacked the
warning issued by Sri Lanka’s
defence secretary that foreign
media organisations would
face”dire consequences” and
be“chased out” of the country
if they did not behave
“responsibly””On 1 February
defence secretary Gotabaya
Rajapaksa accused three
international news
organisations - CNN, Al-
Jazeera and the BBC - of
partisan reporting on the
situation regarding civilian
casualties and suffering in
areas of conflict between
government forces and Tamil
separatist insurgents.

Rajapaksa also reportedly
targeted foreign diplomatic
staff and international non-
government organisations,
which he suggested were
giving the insurgency by the
Liberation Tigers of Tamil
Eelam (LTTE) undue
sustenance at a time when the
LTTE was facing decisive
defeat. His warning came as a
sharp deterioration in the
media freedom environment
in Sri Lanka over the past
month coincides with the
government claiming its most
significant successes in the
country’s long-running civil
war.

A climate of anxiety now
pervades the local media, and

several of Sri Lanka’s most
well-known journalists have
left the country fearing for
their lives.

IFJ general secretary Aidan
White called said that“Sri
Lanka’s government and
authorities are reminded that
United Nations Security
Council Resolution 1738
obliges all states to be aware
that the targeting of
journalists in situations of
armed conflict is a violation of
international humanitarian
law.”

In January the International
Press Freedom Mission
condemned a“culture of
impunity and indifference”
over killings and attacks on
journalists in Sri Lanka. Since
the beginning of the year, the
killing of a senior editor and
the attack on a popular
independent TV channel have
led to a total paralysis of the
media community.

Launching a new report,
Media Under Fire: Press
Freedom Lockdown in Sri
Lanka, the International
Mission criticised Sri Lanka’s
government over its inaction
and failure to take the attacks,
murder and assassination of
reporters seriously. This had in
turn led to an almost total
blackout of independent and
objective reporting from the
North and East of Sri Lanka,
which have seen the worst of
the country’s long-running
civil war.

“In all the cases of attacks
against media and
assassinations of reporters,
there are few serious
investigations by the
authorities and none of the
killers are ever brought to
trial,” the Mission saidina
joint statement.

Sri Lanka protest: Tamils in London object to BBC coverage

“A hostile environment of
intolerance propelled forward
by the top political leadership
has created a culture of
impunity and indifference,
making every day hunting
season for attacks on media
staff.”

On 6 January, the studio of
the Maharaja Television/
Broadcasting Network
(MTV/MBC) was attacked by
armed gunmen. On 8 January,
Lasantha Wickramatunga,
editor of the Sunday Leader,
was shot dead by two men on
amotorcycle as he drove to
work in Colombo.On 15
January, police began a
widespread search for MTV
Channel 1 chief Chevaan
Daniel after accusations of him
being behind the attack on his
station.

According to the findings of
the International Mission,
reporters and editors
conveying messages that are

critical of the government’s
war against the LTTE are
labelled as“traitors” and
“terrorists” and they work in
an increasingly hostile
environment of censorship
and fear.

The Mission expressed its
shocked at the repeated
instances of elected
representatives and
government ministers using
violent and inflammatory
language against media
workers and institutions. Not
surprisingly this has led to
widespread self-censorship
among journalists in order to
protect their lives.

“The killing of Lasantha
and the deaths of at least eight
other journalists, along with
two disappeared since 2007,
illustrates in painful detail just
how journalists and media
staff continue to suffer for
their profession,” the Mission
said.

FREE Press January-February 2009 3



Public trust
inpressand
P(Cdedining

By Barry White

Press intrusion and inaccurate reporting
are on the increase, according to a
report by the Media Standards Trust
(MST), and because the recession has
forced newspapers to make cutbacks,
with some papers sacrificing standards
to maintain sales, the situation is
getting worse.

A More Accountable Press, published
on 9 February, was produced by the MST
in consultation with a group made up of
leading figures from journalism and
civil society. It finds that the system of
self-regulation administered by the
Press Complaints Commission (PCC)
cannot deal with serious and growing
threats to press standards and
freedoms. The report argues the current
system is insufficiently effective, largely
unaccountable, opaque, and fails to
reflect the changing media
environment. At a time when news
organisations are under enormous
pressures, the temptation to run
inaccurate or intrusive stories is
growing, and the PCC appears to be
unwilling or unable to do anything
about this situation. Increasingly, the
victims of this kind of journalism are by-
passing the PCCin favour of the courts,
leading to legal precedents which could
constrain media freedom to an
unacceptable degree.

Public trust in journalism, already
extremely low, appears to be declining
still further. Research commissioned by
the MST for the report found that only
seven per cent of the public trust
national newspapers to behave
responsibly, 75 per cent of people think
newspapers knowingly publish
inaccurate stories and 70 per cent
believe there are“far too many
instances of people’s privacy being
invaded by newspaper journalists” Six
in ten people think the Government
should do more to stop journalists
intruding in people’s private lives.

Martin Moore, director of the MST,
said:“Without urgent reform we believe
that self-regulation of the press will
become increasingly ineffective at both
protecting the public and promoting
good journalism .”

Julian Petley, chair of the CPBF,
welcomed the report and said:“It backs
up what we have been saying for many
years, and we very much hope that
the department for culture, media and
sport will take careful note of its
contents.”

The reportis available online at:
www.mediastandardstrust.org

4 January-February 2009 FREE Press

fpl68:Free Press template changed fonts.gxd 22/02/2009 18:$ Page 4
L]
Regulation

Publicservice

broadcasting ‘at

the crossroads’

CPBF experts evaluate the new report by
Ofcom on the future of British broadcasting

Ofcom messes up
in Scotland, Wales
and the regions

By Tom O’Malley

In Ofcom’s “final statement and
recommendations” ITV plc is being
effectively allowed to withdraw from
providing news and non-news
programming. The situation in Wales,
Scotland and Northern Ireland is
looking extremely messy. S4C in Wales
has muddied the waters even further.

Ofcom argues there has to be “an
alternative model” for the provision of
news in the devolved nations and the
English regions. This is because ITVplc
can no longer afford to provide these
services. A fund of £30m-£50m is
needed for this. The news “could be
secured through a competitive tender
amongst any news providers” It would
go out on ITV, or its successor, or
Channel 4.

Non-news programming might be
provided by a competitive funding
model in Northern Ireland and Wales,
and through a new public service
broadcasting channel in Scotland.
Ofcom thinks the Government “should
consider funding specific approaches
in each of the devolved nations”

The report lists a range of funding
sources. Partnerships with the BBC;
using access to spectrum, spectrum
changes, and funds from devolved
Governments. Even using “funding
currently deployed in digital
switchover”

The use of money currently
embedded in the BBC’s licence fee to
fund digital switchover would
constitute a form of “top-slicing’’ Add

o

to this the idea that the BBC provide
“an agreed level of pooled coverage
and technical infrastructure” to its
competitors in the area of news in the
nations and devolved regions, and the
pressures on the BBC’s finances are
clear.

In Wales, S4C has dropped a
bombshell. In evidence it chose, and
Ofcom agreed, not to publish it
recommended a major change to its
relationship to the BBC. S4C has always
had its Welsh language news provided
by BBC Wales. S4C now wants to put
contracts for Welsh and English
language news out to tender. This
outstrips S4C’s current remit as a Welsh
language broadcaster.

It was done without any
consultation with the BBC. Menna
Richards, controller BBC Wales, issued
a“strongly worded memo"’ to staff
about the topic.

She pointed out that the “new
proposal has alarmed and unsettled
many colleagues... who fear that the
BBC might be asked to withdraw from
Welsh language television for the first
time in 50 years”.Tendering the BBC's
provision would mean the
privatisation of that service.

Ofcom has come up with a
characteristically flawed set of
proposals. Firstly it is pushing the BBC
into more partnership deals with the
private sector. This would marketise
yet more of the BBC'’s core activities.

Secondly it is bowing to ITV. If ITV
will not deliver, Ofcom should
advertise the contracts now and
channel public funds into supporting
the new services until they are
established. Finally, the mess that
Ofcom has made of its handling of TV
in the nations and regions is another
reason why we need to push for a
radical overhaul of that partisan and
inadequate organisation.



Our familiar Channel
4 or a’new entity"?

By Patricia Holland

e new Ofcom Review of Public
Service Broadcasting is a docu-
ment torn between short-term pro-
posals and long-term proposals.
Ed Richards, chief executive of

Ofcom, was apocalyptic in his
presentation to the Oxford Media
Convention: “British broadcasting is at a
crossroads. Unless it moves to adapt to
the huge digital opportunities of broad-
band, mobility and interactivity, its rele-
vance will decline.” “Public service
broadcasting,” he continued, “will be an
anachronism but public service content
should not be”.

This shift in emphasis from channels
to “content” has influenced Ofcom’s
short-term proposals for Channel 4.
Launched in 1982 with a remit to pro-
vide what the other channels did not, the
channel shook up television in the UK.
But it found its remit increasingly diffi-
cult to sustain. Nevertheless it is an
essential ingredient of the public service
mix, with its hybrid status as a not-for-
profit public trust, funded by advertising
revenue. But now, in the rush to an all-
digital environment, it is about to run
out of money.

Its alternatives, as outlined by Ofcom,
are stark. The most pessimistic scenarios
would be a “managed decline”, in which
the channel quietly fades away, or pri-
vatisation, ditching any pubic service
commitment. Other options include
direct public funding, which is unlikely
in the present climate, but, in any case
would come with all the drawbacks of
dependency on the Government; and
money from the BBC’s licence fee.

Other possibilities are a merger with
Five — which would certainly create
problems, considering the different
structure and aims of the two channels,
and Ofcom’s preferred option, “a new
entity with Channel 4 at its heart”.

One of the main thrusts of the Ofcom
document is the need for a “second insti-
tution” to balance the power of the BBC,

Ofcom’s aim is to provide
‘an alternative voice to
the BBC rather than
sustaining Channel 4
as an end in itself"

Its preferred way of
achieving this is for
the channel to be
part of a‘relationship’
with BBC Worldwide

fpl68:Free Press template changed fonts.gxd 22/02/2009 18:% Page 5

Regulation

whose licence fee funding is secured — at
least for the moment. Ofcom has come to
recognise the strength of audience sup-
port for the current plural system, and
the need to secure provision beyond the
BBC. Yet it refuses to support ITV as a
part of a public service system, and its
proposal for a “public service publisher”
failed to take off. That leaves Channel 4.

Ofcom’s aim is to provide “an alterna-
tive voice to the BBC rather than sustain-
ing Channel Four as an end in itself”. Its
preferred way of achieving this is for the
channel to be part of a “relationship”
with the BBC’s commercial arm BBC
Worldwide.

It is up to the Government to imple-
ment any changes, and these will largely
depend on recommendations from the
Digital Britain report, which also stresses
“content” rather than “channels”. So
does this mean that Channel 4, as an
independent entity is likely to disap-
pear? Probably. Will it ensure a continu-
ation of innovative programming which
has the courage to address small audi-
ences? That remains to be seen.

Little cheerin
Northern Ireland

By Seamus Dooley, NUJ Irish
Organiser

While the Ofcom report provided
little cheer, in Northern Ireland the
report was broadly welcomed
because it represents a small but
extremely significant change from
the original recommendations in
relation to the amount of local
programming required at Ulster
Television (UTV).

Ofcom has recommended that the
level of non-news programmes on
the station should still be two hours
per week and not one and a half as
originally proposed. There are no
plans to cut news.

Ofcom has responded to a joint
NUJ/ BECTU campaign, which
culminated in a debate in the
Northern Assembly and a petition
signed by all political leaders in
Northern Ireland. This rare display of
unity reflects the special role of UTV
in Northern Ireland.

While BBC is certainly valued, the
public service role of UTV enjoy a
level of cross community support
which has not always been
appreciated either by Ofcom or,
bizarrely, by local management.

Throughout November and
December, UTV management
enforced redundancies on the basis
of the original Ofcom
recommendation, which was viewed
as a“done done”

o

K

Ofcom chief executive Ed Richards:
apocalyptic tone in Oxford speech

The trade unions did not accept
that the Ofcom review should be
used as justification for slashing
jobs. Management persisted and the
result is that UTV has lost some of
the company’s finest broadcasters.
The decision to break up the Insight
team reflects the lack of commitment
to investigative journalism and the
move to cheap, populist
programming.

Insight was described by the
company as “UTV’s flagship current
affairs programme, producing hard-
edged investigations and political
analysis” with, “a dedicated team of
reporters and producers, who have
built up a reputation for
uncompromising and award-winning
journalism.”

The loss of Insight is a major blow.
Despite the Ofcom report,
management continues to demand
redundancies and the situation
remains bleak, cutting up to one
third of jobs in the TV sector.

What the Ofcom recommendation
has done is illustrated the power of
community campaigns in defence of
public service broadcasting.

The NUJ welcomes Ofcom’s
recognition of the importance of a
local news service in Ireland.
However, the concept of a tendering
process for a new local news model
could be very dangerous and could
undermine the public service
broadcasting rather than enhance
local broadcasting. We still believe
that a Media Commission is
necessary to examine all aspects of
broadcasting, including the question
of long-term funding for indigenous
language programming.

FREE Press January-February 2009 5



MPs call for
new register
for lobbyists

By Tamasin Cave

British lobbyists. The public admin-

istration select committee (PASC)
concluded its inquiry into lobbying
with the recommendation that the
Government should introduce a statuto-
ry register of lobbying activity. After 18
months of investigation, the influential
group of MPs deemed that “reform is
necessary.”

“There is a public interest in know-
ing who is lobbying whom about what”
said PASC Chairman, Tony Wright MP.
The proposed register would record the
names of those lobbying and their
employers or clients. It would also put
in the public domain details of meet-
ings between lobbyists and officials.

It’s an attempt by MPs to do some-
thing about what Wright describes as
“the famous culture of secrecy in
Government.” Do nothing”, the report
warns, and the Government risks

The New Year arrived with a bang for

Guide to the
online age

B CHALLENGES

WHAT'S
HAPPENING TO
OUR NEWS
Andrew Currah
Reuters Institute
8 for the Study of

¥ Journalism

By Nicholas Jones

commended for providing an
insight into the evolving world of
online journalism. He fears the
clickstream of consumption for news
and information will increasingly
shape the content of websites to the
detriment of the wider public interest.
In the multi-media hubs of
newspapers investing in digital
output, the most popular stories are
indicated on display screens. Real-time
feedback is determining the allocation
of news room resources.
Research for What’s Happening to
Our News was conducted by Oxford'’s

Andrew Currah deserves to be

6 January-February 2009 FREE Press

fpl68:Free Press template changed fonts.gxd 22/02/2009 18:% Page 6
L]
News and reviews

increasing public mistrust and “solidi-
fying the impression that it listens to
favoured groups — big business and
party donors in particular — with far
more attention than it gives to others.”

The plans were welcomed by The
Alliance for Lobbying Transparency.
David Miller said: “This report shows
that the status quo is clearly no longer
an option... The public has a right to
know which groups are bending its ear
to influence policy.”

Some in the industry reacted defen-
sively, especially those charged with
overseeing the system of self-regulation.
However, other senior lobbyists were
more optimistic. Weber Shandwick UK
public affairs chairman Jon McLeod
said regulation was “should hold no
fear for the lobbying industry”.

Just three weeks later the cash-for-
legislation scandal in the House of
Lords broke. Four peers were caught by
the Sunday Times, allegedly willing to
accept payment for “working behind
the scenes” as one of them put it, to
influence Parliament. More serious than
the cash-for-questions scandal that hit
the Commons over decade ago, the
story turned public attention on the
business of influence. The industry’s
claim that the public doesn’t “give a
rats arse” about lobbying suddenly
seemed out of step.

Reuters Institute for the Study of
Journalism and Currah says their
findings show the impact of the
clickstream has forced news publishers
to huddle together under “the
umbrella of sensationalist and popular
stories”

Even the websites of quality daily
papers such as the Guardian, the Times
and the Daily Telegraph have adopted
a“tabloid-like style” and are offering
entirely new categories of coverage
such as “celebrity’;“lifestyle” and
“weird”

As broadcasters expand their text-
based coverage and newspapers
diversify into video and audio, they are
converging on a central playing field
where competition is likely to be
intense.The danger is that news
publishers will be reduced to what
Currah considers will be the “digital
equivalent of a windsock’; buffeted one
way and another by the prevailing
direction of whichever items attract
the most hits.

So rapid has been the rate of
convergence that the author can be
forgiven for having failed to keep pace
with the way newspapers have
succeeded in recent months in
commanding the news agenda not just
in the press but also in broadcasting
and the internet by posting sensational
video footage on their sites.

Whether it was Prince Harry’s
controversial home video or the

o

A roundtable discussion, organised
by the three industry bodies, sought to
find a way forward for lobbyists in the
wake of the PASC report. Chaired by
the Guardian’s Westminster correspon-
dent David Hencke, it brought lobbyists
together with MPs, Peers, civil servants
from the cabinet office and others,
including the Law Society, CBI, and
Charities Commission.

The industry’s assertions that self-
regulation is robust - but could be
improved -seemed to fall on deaf ears.
The overwhelming majority of invited
guests supported PASC recommenda-
tion for a statutory register.

The message will hopefully be car-
ried to the cabinet office where Tom
Watson is considering the Government’s
response. Early indications are that
measures to improve transparency in
lobbying are being considered. Let’s
hope that they agree with MP John
Grogan'’s advice to the industry: “Isn’t it
simplest to embrace a statutory regis-
ter?”

Gordon Prentice MP has tabled an
Early Day Motion calling on the
Government to introduce a statutory
register of lobbying activity. Ask your
MP to sign the petition at:
www.foe.co.uk/campaigns/corporates/p
ress_for_change/influences_government
_12613.html

secretly-filmed interview with an
errant member of the House of Lords, it
was the news-making ability of the
newspapers which had the
broadcasters dancing to their tune,
desperate to transmit their
surreptitiously-obtained footage.
Currah confidently asserts that the
European audio-visual media services
directive “will certainly have a
bearing” on the content of video-
enabled newspaper websites when it
comes to determining the effective
regulation of their digital output.
Again events have moved on, as it
now transpires that the press
proprietors have made sure their
online output will remain out of reach
of interference by the European Union.
Not only has Ofcom agreed that
newspaper videos should be self-
regulated under the guidance of the
Press Complaints Commission, but it
has also sided with the proprietors in
accepting that a series of video clips -
for example on Sun tv - do not
constitute a “television-like” service
within the terms of the directive.
What’s Happening to our News will
need updating once more evidence
emerges of the degree to which the
broadcasters’ long-established rules
regarding intrusion and impartiality
are undermined by the more
sensational audio-visual output of
newspapers and the almost inevitable
lowering in standards that will follow.



LETTER

Chinais not
communist

I was appalled at the masthead picture
that accompanied the article on“The
Long March to Press Freedom” in issue

No 166.1 was also confused, as
nowhere in the article was there a
single reference to the figures in the
picture, Marx, Engels, Lenin, Stalin and
Mao. This appears to be an example of
the sort of dubious association that
Free Press has itself criticised in the
mainstream media; in fact, Greg Philo’s
article in the same issue commented on
a parallel example involving TV News
and Northern Rock.

fpl68:Free Press template changed fonts.gxd 22/02/2009 l8:$ Page 7
l News and letters

Itis not clear whether the choice of
illustration was made by the author or
by someone involved in the production
of the journal. Whoever it was needs to
study some political history and
political economy. He or she could start
with that much misquoted text, The
German Ideology.

“The fact is, therefore, that definite
individuals who are productively
active in a definite way enter into these
definite social and political relations.
Empirical observation must in each
separate instance bring out empirically
and without any mystification and
speculation, the connection of the
social and political structure with
production.” [OUP 1977 edition].

The constant but erroneous
description of the Chinese state as
socialist or communist is one that

Broadband for all by

2012 - and then what?

The Government’s Digital Britain report is a massive
disappointment, argue Gary Herman and Barry White

for all is outlined in the

Government’s interim report on
Digital Britain, published at the end of
January. The report echoes the pledge
made by Tony Blair in 2004, that all
Britain should have access to high-
speed broadband by 2008.

The report, launched by the depart-
ments for business enterprise and regu-
latory reform and culture, media and
sport contains 22 recommendations,
including commitments to upgrade and
modernise wired, wireless and broad-
cast infrastructure and secure the
future of Channel 4 as the second pub-
lic service broadcaster.

Much of the report is couched in the
language of the market. “Britain’s com-
petitive position as a user and producer
of digital technology cannot be taken
for granted”. Britain has lost ground to
competitors in the past 10 years due to
lack of investment and the situation
needed urgent action.

That’s where the problems begin. Is
this digital vision to be funded as a
public service or in these times of eco-
nomic downturn as a commercial ven-
ture by the telecoms industry? The
Observer noted on the 25 January that
the previous week’s dire profit warning
from BT had put the company’s plans
to build a new super-fast broadband
network for 10 million homes in jeop-
ardy.

“The warning also appears to have

Anew era with broadband internet

made it critical that the rest of the tele-
coms industry now help meet the esti-
mated £3.5bn cost of realising the gov-
ernment’s ambition to bring some form
of broadband to every home by 2012.”
It is clear that the Government will be
asked to underwrite or guarantee some
or all of the investment needed.

The report comes in for criticism
from a number of directions. Writing in
the Media Guardian on 2 February,
Jack Schofield, the paper’s computer
editor criticises its comments about
digital audio broadcasting (DAB) as
“scarily out of touch”, when pretty
much everyone accepts that the future
is internet-based radio. DAB is a bit of
a backwater and even community
groups are now applying for analogue
FM spectrum to develop local radio
stations.

The report proposes a review of
cross-media ownership rules for the
local and regional media sector, which
could lead to greater consolidation of

Its vision of the digital
future as a consumer
paradise, with no real

consideration of the
wider social context and

impact of new media,
seems doomed to failure

o

uncritically swallows the surface
appearances without studying the
actual social relations. It serves the
interests of the Chinese ruling class to
propagate this myth. A parallel example
would be the recycling in the recent US
election of the myth “from the log cabin
to the White House” In the case of China
the actual social relations include the
relentless pursuit of surplus value and
the auctioning off of the Chinese
proletariat to international capital. All of
the leaders implicitly maligned in the
masthead would have vocally criticised
such a reactionary state.

Since Marx himself was a journalist
perhaps Free Press could extend its
defence of press freedoms to the ideas
of this seminal thinker.

KEITH WITHALL
Leeds

ownership. This was welcomed by Bob
Satchwell from the Society of Editors,
“as is the encouragement of debate
about how news is provided, but
changes must not be delayed by calls
for new evidence”.

But the report does not solve the prob-
ems of the digital divide and social
exclusion. It estimates that in the UK
some 17m people over 15 are not using
computers and the internet. Even if the
Government achieves its objective of get-
ting broadband into every home by 2012,
just how do they proposed to secure take
up by the elderly and poorer families on
low incomes who are currently the low-
est users?

The report says; “We need to build
the awareness of the benefits of internet
technology to enhance the life chances
of all. Otherwise inequality in the use
and application of digital technologies
is potentially a significant new driver
of social exclusion in the 21st century,
which risks accelerating existing social
divides and creating new ones.” The
report does not offer any real vision
about how this might be overcome or
how to encourage internet use. It is this
crucial issue which the report and the
Government have yet to tackle radically
and effectively.

Even in its own terms, the report sets
Britain firmly on a downward path. Its
vision of the digital future as a con-
sumer paradise, with no real thought to
supporting the hardware and software
industries that actually create the con-
ditions for growth, no real considera-
tion of the wider social context and
impact of new media, and apparently
barely any understanding of innovation
or technological change, seems doomed
to failure.

The Digital Britain report is available
at: www.culture.gov.uk/what we
do/broadcasting/5631.aspx

Feedback and comments on the
report by 12 March. Details from:
digitalbritain@berr.gsi.gov.uk

FREE Press January-February 2009 7



SPECIAL OFFER
The Dream that Died -
therise and fall of ITV

A unique, insider account by Ray
Fitzwalter, the former editor of
World in Action, of what has
happened to British Television
seen through the events that
affected Granada Television and
ITV with many references to
the BBC and Channel 4 from 1980
to 2007.

Based on 90 exclusive interviews
and fully illustrated (see review
by Granville Williams in
Free Press 167).

Free Press readers can purchase
the soft-back edition for £10.00
plus £2.28 P&P (saving £4.99).
Simply send a cheque to the
author, Ray Fitzwalter at 115
Holcombe Old Road, Holcombe,
Bury, Lancashire. BL8 4NF giving
a delivery address. A copy will be
dispatched by return.

fpl68:Free Press template changed fonts.gxd 22/02/2009 18:% Page 8

From page one

ity, this move has breached those same
BBC rules by showing a bias in favour
of Israel at the expense of 1.5 million
Palestinian civilians suffering an acute
humanitarian crisis.”

Much has been said and written
about the BBC buckling under the pres-
sure of pro-Israeli lobbying, but that is
not the crucial factor. Its journalists are
said to be intimidated by the threat of
accusations of anti-Semitism, but no
journalist is worried by that, despite the
floods of messages they do receive.

It suits the Israelis to be able to say
they can whip the BBC into line
because demonstrating its power is
what Israel loves to do, but the truth is
rather different: the BBC conforms, not
specifically with Israeli aggression, but
with the general consensus of the west-
ern security establishment.

This consensus holds that liberal
democratic values are in a global strug-
gle against undemocratic and violent
forces, and military action in defence of
our values cannot be questioned.
Despite public opinion’s persistent
opposition to the adventures in Iraq
and Afghanistan, anti-war voices are
almost totally excluded from the air-
waves.

The BBC is besotted with the USA as
the defender of western values, and
Israel falls within the western embrace,
so it must be defended.

The BBC is the biggest employer of
journalists in the western world, with
more than 3,000 of them, and is danger-
ous to generalise about their output,
because it is so varied. Many are bril-
liant and independently minded, and

they can report critically on all manner
of political phenomena, but when it
comes to what the BBC perceives as
national security they have to watch
their step.

The corporation has always been
rather like this — in wartime it invari-
ably slides into a kind of ministry of
information mode — but since the trau-
ma of the Hutton report it has got much
worse. The last week of January was
actually the fifth anniversary of that cri-
sis, though no-one marked it publicly.
There should have been some kind of
commemoration, because that was the
week in 2004 when the BBC lost its
director-general, the chairman of its
governors — and its nerve.

It is their hapless successors that are
at fault, not the corporation itself. This
is a distinction that protestors against
their decisions should bear in mind:
refusing to pay the licence fee, for
instance, as some on the left have
threatened, is shooting at the wrong
goal.

No, the BBC’s bosses are not pro-
Israel, they are not racist, they are not
particularly right-wing, they are just
cowards. Despite having the might of
one of the world’s most powerful media
organisations behind them they don’t
have the guts to stand up for its inde-
pendence from Government or their
responsibilities to the public.

The real disaster emergency is at the
BBC itself. Let’s have an appeal to save
it from its own bosses. It won’t be the
first time that the staff, their unions and
groups like CPBF have had to fight to
put some backbone into them, nor the
last.

Free Press is edited by Julie-ann Davies on behalf of the National Council

THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND
BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership
b) Unwaged £6

c) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Address

Postcode Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 January-February 2009 FREE Press

Printed by Wernham Printers 020 8808 1677

o



