
LEVESON LEGACY

Regulation 
becomes 
right royal 
battleground 
MOVES to try to establish pro-proprietor 
press regulation in the UK could yet 
provoke a full-scale constitutional crisis.

That was the warning from leading 
Hacked Off figure Brian Cathcart at this 
year’s annual general meeting of the 
Campaign for Press and Broadcasting 
Freedom.

Mr Cathcart told the meeting at 
the NUJ’s London headquarters that 
the process of trying to change press 
regulation following the Leveson Inquiry 
and Report had been causing horrendous 
headaches for mandarins in Whitehall.

Although parliament – with rare cross-
party commonality of mind – had agreed 
to one proposal that could be brought into 
effect by a Royal Charter, the attempt 
by proprietors to suggest an alternative 
without MPs’ agreement could put the 
Crown in an predicament without recent 
precedent.

However, in order to reject proposals 
from the proprietors – which seek to 
maintain editors’ supremacy in assessing 
complaints and papers’ responses – civil 
servants apparently feel that they have 
to go through “due process” scrupulously, 
to try to pre-empt any and every possible 
challenge to their decision through the 
courts. Other campaigning groups have 

been briefing lawyers, so that applications 
for judicial review can be lodged as soon 
as circumstances allow.

Hopes that “improved” regulation could 
be introduced in the United Kingdom fairly 
quickly after Lord Leveson published his 
findings into phone hacking (and other 
activities) now appear dashed – and those 
seeking reforms are trying to consolidate 
their positions for the longer term.

Hopes that a decision could be made 
about a Royal Charter of some sort in 
May were dashed when the proprietors 
submitted their suggested version to the 
Privy Council. 

Now, the chances of a decision before 
the end of this year are decreasing. Even 
if the Privy Council feels they can find 
strong enough justification to reject the 
proprietors’ version of the charter after 
a summer break, Christmas could be in 
sight before the version approved by 
parliamentarians reaches a later meeting.

The dilemma was further complicated 
when Johnston Press editor Gary Shipton 
wrote to the Queen.

Buckingham Palace responded, saying: 
“this is not a matter in which The Queen 
would personally intervene” and adding 
that the letter had been forwarded to 
Culture Secretary Maria Miller.  AC

FREE Press
No 195 September–October 2013 £1 The Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom 

MORE CAMPAIGN 
NEWS

www.cpbf.org.uk 

’Page 3
NATION’s HEALTH

More than pathogens are 
in the air

’Page 4
TIMED OUT

Cuts to hours and costs 
keep voters in the dark

Page 7
HOT AIR

Dragon’s fiery breath fails 
to ignite interest’



THE Campaign for Press and 
Broadcasting Freedom depends on its 
membership for day-to-day operating 
funds – including the production and 
distribution of Free Press.

Taking out – and maintaining – 
membership will allow the Campaign 
to maintain its work, strengthen its 
voice and enhance its profile at a time 
when the media industry is facing more 
repressive political and commercial 
constraints than for generations. 

If you’re interested in a media 
and journalism that contribute to 
an informed electorate, then please 
join the Campaign or renew your 
membership now.

Join the Campaign for Press 
and Broadcasting Freedom 

PLURALITY

Diversity is wider than ownership alone
MEDIA PLURALITY is again on the agenda – with the Department 
for Culture Media and Sport running a consultation process that 
lasts until October. 

However, initial documents published by the Department 
appear to indicate that the concept is being considered in terms 
of “one UK” – and within parameters that may well be too narrow 
to provide a practical, long-term national strategy. That a news 
supply chain is recognised within broadcasting is a start, but 
the implications are altogether far wider because, while the UK 
served by a plethora of media outlets, within them significant 
monopolies have become established.

PA has become dominant, especially in the regional media, as 
a central news source. Many daily regional titles have withdrawn 
their parliamentary correspondents as they have tried to cut 
costs – replacing their coverage with material from PA’s political 
desk. That same PA feed supplies BBC and commercial local 
radio, directly or indirectly. 

Not so long ago, the BBC ran an experiment to see if it could 
cut costs by only subscribing to one international television news 
agency – AP or Reuters. The plurality debate has to consider the 
number of suppliers feeding the news outlets.

Far fewer freelances offer stories these days, because budgets 
have been cut. The regional news agency “sector” has been 
forced to “consolidate” as money chases more (cheaper) 
material.

Digital publishing has allowed some new entrants to appear 
– but most small, “hyperlocal” operations are finding it almost 
impossible to earn the revenue necessary from advertising to 
support their efforts.

Potential newspaper publishers are blocked by the lack 
of available presses. (Should an upturn come, the existing 

publishers will have cut off their noses to spite their faces by 
reducing their capacity during the downturn.)

The dominance of wholesalers also makes it difficult for those 
willing to enter the newspaper market. 

The percentage “rule” of newspaper ownership means nothing 
in 90 per cent of Yorkshire, for example. Leeds, Wakefield and 
the Calder Valley are “JP territory” where Johnston Press’s 
Yorkshire Evening Post, Wakefield Express, Halifax Courier and 
titles such as the Brighouse Echo or Hebden Bridge Times have 
no real competition. (The Yorkshire Post may be an institution 
but its circulation is too small to affect this argument.) 

ITV has just been allowed by Ofcom to reduce its regional 
news coverage. The BBC’s local radio stations – and websites 
– still do stalwart work, but with far fewer staff and larger 
coverage areas, they should never be considered rivals (even 
to understaffed and under-resourced) local papers. In Leeds, 
the imminent local TV station has said it will take news bulletins 
from the city’s Bauer-owned commercial radio station. 

In Norwich, Archant owns both the Eastern Daily Press and 
Mustard TV. In London, the Ledbedev-controlled Independent  
and Evening Standard will work alongside their local TV station, 
London Live. 

From the dark outposts of regional England, this exercise looks 
all too familiar – a Londonist approach to national outlets that 
bears little resemblance to life outside the M25 and one of trying 
to close a stable door after too many horses have bolted. A quick 
scan of the consultation document failed to find more than one 
appearance of the word “regional” and no mention of Scotland, 
Wales or Northern Ireland. Media policy decisions taken in 2014 
will affect what is available in 2044. The reference point should 
surely not be the legislation of 2003 but that of the 1980s.  AC

2 • FREE Press • September–October 2013

MEMBERSHIP RATES PER YEAR AFFILIATION BY ORGANISATION

a) Individual membership £15
b) Unwaged   £6
c) Supporting membershiip £25
(includes CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25
(includes  10 copies of FREE Press

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000   £30
h) 1,000 to 10,000  £50
i) 10,000 to 50,000  £115
j) 50,000 to 100,000  £225
k) More than 100,000  £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for£____________

Name _______________________________________________________________________________

Address _____________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________ Tel _____________________________________

Organisation (if applicable) __________________________________________________________
Please return to: CPBF, Second Floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, Walthamstow, London E17 9NL
Tel: 0 772 984 6146 E-mail: freepress@cpbf.org.uk



LEGISLATIVE LEGACY

Bringing the health of 
the nation into focus

WHEN Margaret Thatcher scornfully 
declared “there’s no such thing as 
society”’, it seemed to encapsulate 
contempt for public service and a 
rejection of any motivation apart from 
financial gain. 

So when a group of broadcasting 
historians at Bournemouth University 
got together to do a project about public 
service in the 1980s we called it “There’s 
no such thing as society”? – with a very 
definite question mark.  

One of our members, Sherryl Wilson, 
had been a nurse at the time and had 
worked through those turbulent years, so 
we decided that, as well as broadcasting, 
we would trace the parallel fate of the 
NHS – and we would do it through the 
broadcast output.

I had recently published a book on 
current affairs television, but had always 
believed that political ideas were not 
confined to political slots, so we agreed 
to look across the genres. I checked out 
my collection of dusty VHS cassettes, 
recorded off-air a quarter of a century 
ago (many of them I’d never even 
watched!) and I’ve spent the last few 
years viewing comedy, popular drama, 
angry documentaries and whatever else I 
could track down from the Thatcher era. 

The resulting book re-visits the 
ideological conflicts of the decade, from 
neoliberal guru Milton Friedman bouncing 

around the world declaring that “human 
greed and self interest promote welfare”, 
which came from the BBC Free to Choose 
programmes of 1980; to the series that 
became the longest running hospital 
drama in the world. Paul Unwin and 
Jeremy Brock’s pitch for the popular and 
long-running hospital drama Casualty 
began: “In 1948 a dream was born: a 
National Health Service. In 1985 the 
dream is in tatters”. 

The programme has been regularly 
filling the schedules since 1986.

However the pressures were on 
the broadcasters too, partly because 
of developing technology, but also 
because, despite intensive campaigning, 

n Broadcasting and the NHS in the 
Thatcherite 1980s: the challenge to 
public service, Patricia Holland with Hugh 
Chignell and Sherryl Wilson, Palgrave 
Macmillan, 2013.
n www.nosuch-research.co.uk

WHY OH WHY: Producer Nick Fry’s contribution to the book helps explain how 
Thatcherite media policy killed one of the biggest and best public service 
broadcasters in the ITV network. 

HEALTH and broadcasting 
may rarely be mentioned 
in the same breath – but 
Bournemouth University 
media academic Pat 
Holland has found a 
worrying similarity – going 
back 30 years. Here, she 
explains how her latest 
book, exploring those 
parallels, came to fruition.

n A MEETING discussing the current 
situation Challenging public service: the 
legacy of the Thatcherite 1980s is due to 
take place at the Frontline Club in London 
on Thursday September 12 starting at 
6.30pm. Confirmed speakers include Tom 
O’Malley, Colin Leys and Tony Stoller.

monetarist approaches and privatisation 
became embedded in public policy.  In 
1982 the arrival of Channel Four had 
enriched the public service landscape: 
but the 1990 Broadcasting Act changed 
the priorities.

Two decades later the trends which 
began in the 1980s have intensified. 
We hope that revisiting the past will 
contribute to understanding and 
combatting the challenges we face today.

Jimmy’s presents TV as care regulator
A CHAPTER in Pat Holland’s book by Nick 
Gray, the former Yorkshire Television 
producer who devised Jimmy’s, the 
programme that not only invented the 
“docusoap” but opened the doors of the 
NHS, provides a damning assessment of 
the dual legacy of that time.

Mr Gray describes how the programme 
came into existence – largely under the 
radar of ITV bosses at the time –but 
then also seems to have been a greater 
monitor of care practice than the Care 
Quality Commission and all today’s 

knee-jerk regulators put together. He also 
reveals how legislation that put money 
became a “care pathway” that deprived 
ITV of the nutrition it needed to avoid the 
morgue. AC

September–October 2013 • FREE Press • 3



How many journalists 
does it actually take to 
produce a newspaper?
Do we know what we do not know? Such 
questions may appear metaphysical – but 
they are increasingly real for journalists and 
journalism. Adam Christie takes a personal trip 
down memory lane.
WHY – when the world has more news 
outlets than ever before – do I (as a 
50-something) now feel less well-informed 
than I was as a child?

The answer, quite simply, lies in money. 
News costs – and takes time. 

Despite having more outlets, less news 
is being reported. Cyberspace is spewing 
out comment and “analysis” as never 
before, but commercial interests and 
pressures mean that fewer events are 
being covered by (trained) journalists.

The effects for civil society and an 
educated electorate are just starting to 
become apparent – and they look set to 
get much worse before they get better.

In his prescient book The Newscasters; 
The News Business as Show Business, first 
published in 1977, Ron Powers highlights 
the journalistic imperative of appreciating 
the difference between what audiences 
and readers “want” and what they “need” 
to know.

As a “child journalist”, three decades 

ago, I worked with an older colleague 
who instilled in me the importance 
of recognising that the minutiae of a 
district council policy-and-resources sub-
committee meeting may not be want the 
local citizenry thinks it “wants” to know, 
but it does “need” to know – because such 
decisions affect our day-to-day lives. My 
responsibility was then not only to report 
what the councillors had chosen to do, but 
explain the relevance, within about 150 
words, usually fewer. (And people wonder 
why “citizen” journalism is frowned upon 
by those who try to make such work their 
livelihoods.)

The simultaneous cutting of costs across 
(commercial) news operations with the 
need for “content” to be available “across 
platforms” has come at a price – of basic 
news coverage.

VACANT POSSESSION: Newspapers such as the Yorkshire Post are not only leaving buildings empty, they are leaving desks in their 
newsrooms empty too – without thinking about the consequences for their readers.  PICTURE: Adam Christie.

4 • FREE Press • September–October 2013



In West Yorkshire, for example, one 
coroner has already complained that 
reporters are no longer appearing at 
inquests. One major regional daily paper 
this summer included the outcome of a 
court case that came from a press release 
initially published on a police website – a 
week after sentencing. Some campaigners 
are getting exercised about coverage of 
the family courts. Why bother? Probably 
only the BBC, if the story is big enough, 
could now even think about sending a 
reporter to cover such hearings.

By June, the daily title covering one of 
the 10 largest metropolitan areas of the 
UK had just seven full-time reporters, a 
part-timer, a part-time feature writer, a 
business editor and a news desk assistant 
– the equivalent of nine whole-time staff. 
They were trying to provide at least 
18-hour-a-day coverage, producing videos 
and writing for a website as well as filling 
many pages of newsprint six days a week.

The father of the NUJ chapel at the 
paper wrote to the chief executive of the 
holding company to say: “The pressure 
to pump out news has led to a number of 
high-profile mistakes going into print. 

“It is also notable that one manager 
felt unable to take up the offer of a 
secondment to (a national title) for fear of 
placing colleagues under unsustainable 
pressure.”

One-man ‘team’
At another daily paper, covering two major 
cities in the North of England, the NUJ 
father-of-chapel reported that: “excluding 
specialists and those with responsibility 
for the newsdesk, we now have only five 
general reporters, sometimes producing a 
paper in excess of 35 pages. 
Due to holidays, for the first two weeks in 
August, the entire features ‘team’ consists 
of one person, in charge of overseeing 
the production of four supplements, the 
usual dedicated run-of-paper pages, Metro 
and, oh, possibly finding and writing some 
good features too.”

At that title, the latest round of 
redundancies means that two titles 
are between them set to lose two 
news editors, a night shift editor, an 
experienced sub-editor and their top 
investigative journalist. Additionally, a 
senior reporter, a highly-experienced 
feature writer-cum-columnist and a third, 
seasoned, reporter had left within the 
previous month.

While those individuals had found other 
work, management had said nothing 

about replacing them. A further reporter 
was on maternity leave while another 
colleague was on long-term sick leave.

A few miles away, those at another title 
noted: “While, as a company, we claim we 
want more members of the community 
to read our papers, our actions seem to 
suggest we actually want them to write 
for it, for free.

“Again, we would suggest that there’s 
a problem. User-generated content is not 
balanced, particularly when it comes to 
sport, and generates more problems for 
already overworked middle managers, in 
the form of complaints about inaccurate 
and unrepresentative articles.”

Broadcasting has not escaped such 
pressures either. Not only has the BBC’s 
income not increased for several years, 
the Corporation has had to bear the costs 
of losing Foreign Office funding for the 
World Service, the moves to Salford and 
New Broadcasting House in London as well 
as compensating executives that were 
losing their jobs.

Due to holidays, for 
the first two weeks 
in August, the entire 
features ‘team’ 
consists of one person 

The BBC costs about 40 pence per 
household per day – and remains one of 
the biggest employers of journalists (and 
actors and musicians) in the country. Fuss 
is made about the licence fee of £184 
a year while, at the same time, in the 
middle of a period of “austerity” many 
households consider paying £500 a year, 
or more, for Sky subscriptions to be a 
priority.

Listeners complained to Feedback 
on Radio 4 over the summer about 
“incessant” speculation before the birth 
of Prince George of Cambridge, but – 
having been deprived by politicians of 
the opportunity to pay slightly more for 
the BBC, so its journalists can increase 
the story count in their news coverage – 
they seemed totally unaware of the tacit 
financial pressure facing programme 
editors.

ITV has had Ofcom clearance to further 
reduce its regional news coverage. Even 
before the formal approval, changes to 
some regional programmes, including 
Granada Reports and Calendar in the 

Yorkshire region, were visible on screen. 
To those who know what to look for, more 
footage had clearly originated in London, 
being “topped and tailed” with local cue 
material.

Staffing levels at national titles are 
being cut too. Jobs have gone at the 
Telegraph and Independent. One person 
at an NUJ event discussing sexism in the 
media over the summer raised a question 
about the coverage of a trial involving 
the alleged abduction of a schoolgirl by a 
teacher. 

Commercial constraints
She asked why the reports had no context. 
Again, the answer lies in the commercial 
constraints on journalists. Reporters have 
to file copy from the courts, often using 
Twitter, then produce a piece so quickly 
for website publication that they don’t 
have time to make follow-up calls to 
broaden or deepen the coverage.

Once the police or lawyers have 
provided a comment – for the live TV 
news channels – on the steps of the 
court building after sentencing, everyone 
scarpers, because they should have been 
somewhere else two hours earlier.

News takes time to collect and process. 
“Breaking” news is not whole news. What 
the commercial interests perceive as a 
demand for speed has already started to 
damage the quality of news coverage.

The arguments about council 
newspapers – which so exercises the 
mind of communities secretary Eric 
Pickles – adds a further dimension to 
this. Many local authorities are obliged to 
produce their own publications to keep the 
residents of their areas (not all of whom 
are either registered to vote or bother to 
do so) informed about what is happening 
in their areas and how the (more limited 
and constrained) sums they are “granted” 
by Westminster are spent. Why? Because 
local papers editors are deprived by their 
proprietors of the money needed to hire 
skilled reporters who can not only cover 
councils, but explain the relevance of such 
decisions to their readers. The thought 
that complex strategic planning decisions 
can be reported in 140 characters cannot, 
surely, raises serious doubts about either 
the intelligence or motives of some of 
those earning their livings in Whitehall 
and Westminster.

Curtailing coverage, either deliberately 
or commercially accidentally, means 
that voters are less well-informed. Ian 

Continued: Page 6.

September–October 2013 • FREE Press • 5



Burrell in the Independent may have said 
that papers’ websites are less politically 
“colourful” than the printed leader pages, 
but time bodes against reading some 
tabloids sufficiently carefully to notice 
(and ignore) the emotive adjectives and 
adverbs that characterise their approach. 
So, taken together with the closure of 
the COI and a (small p) political increase 
in the way government decisions are 
publicised, the effects – on changing 
attitudes 
towards, for 
example, 
welfare and 
benefits or 
immigration, 
should surprise 
no one. And, 
as the political 
elite knows 
all too well, 
if you repeat 
something often 
enough, people 
will come to 
believe it.

‘Baked bean tax’
Playing the “fourth estate” card as a 
journalist may seem high and mighty, but 
this trend – perhaps even crisis already 
– means that political decisions are not 
being reported, let alone questioned. If 
the citizenry does not know what is being 
done in their name, then how, as voters, 
can they challenge any policies at the 
ballot box? 

As with so much in life, we get what 
we pay for. Until we learn that the 
“baked bean tax” that supports free-to-
air commercial broadcasting, freesheets 
or “freesites” is doing us a disservice 
because it cannot support the news 
reporting that we need, we will continue 
to be deprived of the information we need 
to do our jobs as voters properly. 

Newspapers and news are sustainable 
– but they cannot provide the profits that 
major conglomerates (and investors who 
have had their expectations raised so 

 
User-generated content is 
not balanced, particularly 
when it comes to sport, and 
generates more problems for 
already overworked middle 
managers, in the form of 
complaints about inaccurate 
and unrepresentative 
articles 

misleadingly) have believed over the last 
few years. 

News requires continual reinvestment 
in the “product”, imaginative marketing 
to attract new addicts – perhaps Simon 
Fox at Trinity Mirror and Ashley Highfield 
at Johnston Press should be asking the 
tobacco industry for guidance? – and an 
acceptance that sustainability means 
returns of no more than a percentage 
point or two above the rate of inflation. 

If we want a “free” media, able to tell 
us what is going on in the world with 

a reasonable 
degree of 
accuracy and 
balance, then 
providing 
journalists 
with sufficient 
resources (in 
working time and 
staffing levels) to 
do the job is as 
important as any 
argument over 
regulation. 

However, 
until more 
money enters 

this particular food chain, be it from 
less greed, more sensible selling of 
advertising, or the end users either paying 
(more), then journalists will increasingly 
be unable to do what they should be 
doing – telling us what is happening, 
where, involving whom, and when, and, if 
a little more cash becomes available, how 
or why too. 

From Page 5.

6 • FREE Press • September–October 2013

WHAT DO YOU 
THINK?

Comment on the
CPBF website

www.cpbf.org.uk  

Commercial 
but far from 
democratic
THE word is “newsjacking” – and it’s being 
championed as a latest fad in trying to 
attract visitors to websites.

The underlying idea is that by 
replication material that is already 
attracting hits to one site on others, the 
“eyes” will follow.

According to journalist Joe Elvin, writing 
on the Business2Community website, 
“fluffier content is great for these sorts of 
consumers.

“Hard-hitting informative articles have 
their place,” he adds, “but can often be a 
bit too salesy for readers at this stage of 
the buying cycle.”

The technique is being promoted for 
organisations who can potentially benefit 
financially by having their products and 
services compared with others.

Arguing against the approach, Dai 
Howells says: “There is little that annoys 
me more than blogs riding in on the coat 
tails of a breaking news story in the hope 
of piggybacking some of its hits.”

If blogs really do add long-term 
credibility to an organisation, then such 
approaches should be used with care. One 
aspect is that more frequent replication 
of the same wire service copy dilutes its 
impact.

Perhaps attitudes towards digital 
publishing reflect age and scepticism. 
What point is there in looking for anything 
online if every website is publishing the 
same material? 

The approach may have some appeal, 
but without careful thought, it does open 
those using such material to great ridicule 
at a time when reputation is becoming 
all-important.

Newsjacking by its very nature seems 
to represent a further diminution of 
media plurality – because such “content” 
comes cheaply from wire service sources, 
“consolidators” or syndication. Comment 
is once again free, while original reporting 
is marginalised.



DEMOCRATIC DEFICIT

DO POLITICIANS make an already difficult 
situation even harder for journalists? 

That question has been raised in 
relation to coverage of the Welsh 
Assembly – and it is not going away.

Jenny Sims, pictured, 
a freelance journalist 
and member of the NUJ’s 
national executive council, 
described the situation 
in a letter to Rosemary 
Butler, presiding officer 
of the National Assembly 
for Wales, following 
discussions about the 
“democratic deficit” there.

The media industry in 
Wales is largely managed from England – 
further adding to perceived problems. 

Trinity Mirror is the dominant newspaper 
publisher – and the country has no truly 
“national” title of its own.

Ms Sims believes “there is no likelihood 
of London-based national newspapers 
ever again having Welsh correspondents 
or Assembly-based political staff.

“It was said,” she adds, “that Assembly 
proceedings are often extremely boring. 
AMs themselves look bored, constantly 
having their heads lowered looking at 
their computers, not appearing to be 

‘engaged’ with speakers. 
Ministers do not answer 
questions and are reluctant 
to take interventions. 
People are too eager to read 
prepared speeches and not 
engage with debate.”

The resource dilemma – see 
pages 4-6 –applies here too.

“Welsh newspaper editors,” 
writes Ms Sims, “say they 
do not have the resources to 

send staff to cover more than they already 
do, which, in the case of the Western 
Telegraph, is not at all.

“People,” she adds, “are interested in 
politics ‘as it affects their daily lives’, but 
not in the process – which they mostly find 
complicated and boring.”

The presiding officer Rosemary Butler 
said Assembly Members (AMs) were keen 

to move on the debate from “traditional 
local media platforms” to “seek to explore 
whether Wales’s flourishing hyper-local 
movement of community and citizen 
journalism, (Welsh-language community 
paper) papurau bro and prolific political 
bloggers is more adept at engaging 
people in civic and democratic issues than 
mainstream journalism.”

Ms Butler does however seem to 
answer her own question – by saying that 
the Welsh Government funds a Welsh-
language news website, an observation 
that confirms that community and citizen 
journalism are not financially sustainable. 

Ms Butler also admits that she does 
not expect UK newspapers to have 
correspondents based at the Cardiff 
assembly, but “I would,” she adds, 
“expect them to clarify to their many 
Welsh readers that when they report on 
health and education issues that don’t 
apply to Wales, they make it clear that 
they only apply in England.

“This is the crux of the issue, and what I 
mean by the ‘democratic deficit’.”

Welsh dragon struggles for 
breath over Assembly’s role

Free Press is published by the Campaign for Press and Broadcasting Freedom,
2nd Floor, Vi and Garner Smith House
23 Orford Road, Walthamstow, London E17 9NL
E-mail: freepress@cpbf.org.uk

Editor: Adam Christie: adam_christie@journalist.com
Editorial address: PO Box HP346, Leeds LS6 1UL

Views expressed in Free Press are those of the contributors and should not be 
regarded as formal CPBF policy.

Ideas, comments, letters, articles are all welcomed. Please contact the editor.

© 2013 Copyright in the words and images in Free Press remains with the 
originators. All rights reserved.

Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

This edition went to press on August 2, 2013. 

The deadline for the November/December 2013 edition is Friday October 4.

Free PRESS

September–October 2013 • FREE Press • 7

Tomorrow’s 
world?

ARE you a media or journalism 
student aged 25 or younger? Are you 
looking for a career in the industry?

If you are, then FREE Press would 
like to hear from you. 

We hope to run a series of pieces 
from those starting out about the 
industry that they would like to see 
in the UK (or worldwide) in 20 or 50 
years’ time. 

Contributions should be between 
500 and 1,000 words.

Selected articles will appear in 
FREE Press while others will be 
published on the CPBF website.

So, if you’re interested, please 
contact the editor, Adam Christie, 
by e-mail: adam_christie@journalist.
com. 



DEBATE

Bring back governors to 
help Hall rescue the BBC 

THE BBC may have a place in many 
hearts, but how can the Corporation be 
defended in the face of its performance 
over the last few years?

Some may have sympathy and 
understanding for Lord Hall, the latest 
director general, as he tries to pick up 
the pieces from a catalogue of disasters 
that some see as starting just after 
6am one day on May 29, 2003 – when 
duty Today programme presenter 
John Humphries invited then defence 
correspondent Andrew Gilligan to 
comment on the death of government 
scientist David Kelly.

Anyone with public or corporate affairs 
experience awake enough at that time 
of the morning could hear the sound of 
a naked flame being applied to the blue 
touch paper. 

Somehow, in the circumstances of the 
day, it seemed inevitable that – whatever 
hopes one may have had that someone 
would get there in time – an explosion 
was inevitable.

That the then director general, Greg 
Dyke, was a casualty of the consequent 
Hutton Report was regarded by many 
with dismay. Mr Dyke was seen as 
approachable, accessible and responsive 
by BBC employees, especially outside 
London. His departure can be seen as the 
start of a trend that led to a diminution in 
the calibre of BBC management that may 
only have been halted by the arrival of 
Tony Hall. More senior BBC figures were 
left trying to find not only a new DG at 
short notice but also a replacement for 
departing chairman of the Governors 
Gavin Davies.

Mark Thompson’s tenancy of the DG’s 
office has attracted widespread censure, 
and understandably so.

Clearly, the politicians cannot deny all 
responsibility, as former BBC chairman 
Sir Christopher Bland has said.

The “separation” of the executive 

board from the BBC Trust should be 
regarded as an experiment that has 
failed. That Trust chairman Lord Patten 
was left so embarrassingly exposed in 
front of the House of Commons Public 

Accounts Committee by his lack of 
knowledge of executive pay-offs alone 
reveals that this separation of powers 
has not been an effective replacement 
for the board of governors.

Looking around the world, it becomes 
evident that – for a democracy to be 
healthy – a news organisation is needed 
that is protected (by statute) from as 
much political and commercial influence 
and interference as possible.

The legal requirements for balance 
which have characterised the BBC’s 
output for decades and which were also 
enshrined in UK commercial broadcasting 
have provided the country with a 
healthier media than many others.

The democratic ignorance of much of 
the US can be directly attributed to the 
conflicting commercial interests of the 
conglomerates that dominate the media 
across the Atlantic. The “commercial 
model” is, by its very nature, too flawed 
to serve a representative democracy if 
corporate interests can outspend and 
out-shout individual voters’ opinions.

The BBC – per se – is a great institution. 
Expecting it to do as much as it does 

for the nation for just 40 pence per 
household per day is no longer realistic; 
the austerity argument against a licence 
fee increase has been totally devalued 
by viewers’ willingness to pay more than 
£500 a year for alternative subscription 
services.

I can not defend the decisions of Mark 
Thompson. Indeed I will not defend 
the decisions of Mark Thompson. I will 
however defend the BBC. 

Some BBC managers – past and 
present – do not merit any defence. 
Their failure to appreciate and protect 
the organisation’s importance increases 
perceptions of incompetence that cannot 
and should not be excused. 

They were employed on salaries 
sufficient to compensate them for public 
exposure – and many of them clearly 
failed. That they were then paid-off so 
handsomely further emphasises their 
failure to recognise the indefensible.

Politicians have long sought to 
undermine an organisation that every 
side sees as unaccountably critical. 
Recently, through financial strictures, 
they may be succeeding – aided by 
previous senior executives. 

Chris Patten seems to have found 
himself as the fall guy for political 
positioning that was not sufficiently 
thought through. 

Tony Hall is just a few months into 
the job – but his actions (both public 
and less public) suggest that he is 
aware of the legacy he has inherited 
and what he needs to do to re-establish 
an organisation that is strong enough 
to resist political and commercial 
interference. 

Of course, that cannot be without 
accountability – which means that the 
most important and immediate problem 
is to try to find a practical replacement 
for the BBC Trust. Perhaps that’s a job for 
Greg Dyke and Sir Christopher Bland?

CHRIS ASPINALL offers some personal – and potentially controversial – thoughts 
about how to restore public confidence and protect the Corporation from the bullies. 

CAN YOU ADD TO 
THIS DEBATE?

Comment on the
CPBF website

www.cpbf.org.uk  


