
5 LIMITS 
ON THE 
OWNERS
Companies 
cannot get 
too big

FREE Press
No 200  September–October 2014	 £1� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all the latest on 
the campaign go to 
www.cpbf.org.uk

6 CLEAN 
UP THE 
PRESSS
Corruption 
kept lid on 
crimes

8 HANDS 
OFF 
THE BBC
Keep it for 
the public

No more 
Murdochs

Media policy-making 
is to return to its more 
rarified, technocratic 

arena where the 
likelihood of a collusive 
fix is so much greater

THREE 
ISSUES 

FOR THE 
2015 

ELECTION

,, continued over page

NO MEDIA corporation must ever again be able 
to wield such power and inflict such corruption 
on British society as Rupert Murdoch’s companies 
have done for the last 30 years.

There need to be laws putting sensible limits 
on how much of a market a company can control 
– and those laws should come quickly. 

It is nearly two years since the Leveson 
report expressed concern for media plurality – 
threatened by the monopoly control of Big Media 
– though it made no specific proposals. And this 
year we have seen the first of a long series of 
trials of Murdoch journalists and public officials 
charged with corruptly accessing or exchanging 
private information – all arising from investiga-
tions into the conduct of the News of the World.

The former editor of the paper Andy Coulson 
and five of its reporters have been jailed and 
there are a dozen more trials to come.

Politicians trooped into the witness box at the 
Leveson Inquiry to tell of the menacing influence 
that Murdoch’s News International newspapers 
held over political life. 

When the phone hacking scandal broke there 
were urgent public demands for action against 
excessive media control. Cameron and Clegg 
promised action from the coalition. Miliband 
made similar commitments 
and last year Labour endorsed 
the idea of specific limits that 
campaigners like the CPBF 
have been calling for for years.

Now three years on a 
UK general election is eight 
months away and the parties 
should be airing their plans. 
But they’ve gone very quiet. In August the 
government produced a long-awaited policy 
document as a response to its consultation on 
media ownership and plurality. 

This meagre, vapid response could serve as a 
case study on ways to neutralise public demands 
that don’t suit the interests of ruling politicians 
seeking media support, or of media businesses 
which will tolerate regulation only on their 
own terms.

The historic opportunity for action appears to 
be closing down and there is a real danger is that 
the public interest and anger will die away.

Cameron’s communications chief Lynton 
Crosby brings his template from Australia: use 

the media (Murdoch’s to the fore) to attack the 
opposition. In the fiercely ideological restruc-
turing of civic values the Tories depend on to rally 
economically battered voters, the media matter a 
lot, and motivations to close down questions of 
media power only intensify.

The government response “does not seek to 
review existing regulatory and policy levers, nor 

… propose potential remedies. It 
simply sets out the proposed 
scope and objectives of a 
measurement framework”. 

No action will be considered 
until after another Ofcom 
review, kicking the issue well 
past the election post. 

This pivotal move discounts 
the very problems that triggered action in the 
first place: in July 2011 Murdoch was days away 
from winning total control of BSkyB, a fact that 
exposed a flawed system of public interest 
scrutiny; a deeply concentrated national and 
regional press, with monopolies in over 35 per 
cent of local communities, and growing problems 
across digital media supply, funding, control 
and access.

The entire exercise sets up windbreaks to 
change. Instead of the public platform erected by 
the phone-hacking scandal, media policy-making 
is to return to its more rarified, technocratic 

Limits on media ownership, to 
prevent the growth of 
unaccountable media power, 
could almost be an election-
winner, but as the UK election 
approaches the parties find 
themselves reluctant to take on 
Big Media. JONATHAN HARDY 
watches the government 
kicking the issue into the 
long grass



2 Free Press September–October 2014

arena where the likelihood of a collusive fix is 
so much greater. Ofcom is invited to draw up 
proposals “in consultation with industry” – but 
not with the civil society on whose behalf media 
plurality is ostensibly sought. Even exposure to 
parliament is to be limited. 

There is no systematic attempt to engage 
with the responses to the consultation; we get 
only selective quotations, weighted towards calls 
for caution and inaction. 

The proposals for reform by the CPBF and 
other civil society groups and individuals are 
almost entirely sidestepped. In 2011 even the 
then Secretary of State Jeremy Hunt asked 
Ofcom to investigate the practicality of imposing 
“absolute limits on news market share”; that line 
of enquiry is now halted.

There are some sound if sluggish reiterations 
of intent, but this is of limited comfort since 
the government has ruled out addressing any 
remedies at this stage.

The scope of plurality under review is 
narrowed to cover only news and current 
affairs’ – something the CPBF has opposed. If 
plurality measures are limited to news, then the 
commercial linkages that drive cross-promotion, 
sponsorship and advertising, the market power 
in the supply of communication services, sports 
and entertainment, and the wider problems of 
political and economic influence – in short, the 
many threads of modern media – will not be 
considered at all. 

So 18 months after Lord Leveson’s call 
for action to limit media ownership and its 
associated political power, the government’s 
proposals for tackling plurality actually reduce the 
existing public interest provisions. 

The prospects of any of the main parties 
threatening to curb media power before, or even 
after, the coming election now seem remote. 
This at a time when public calls for action against 
corporate media misrule are the strongest for 
decades. The government’s sotto voce response 
must not be the last word.

■■ For a fuller version of the CPBF’s plans for 
media ownership go to www.cpbf.org.uk

AN ASTONISHING warning that the British TV 
industry is being taken over almost wholesale by 
US media companies has come from the head of 
Channel 4, David Abraham.

The chief executive said public service broad-
casters such as the BBC and his own channel 
were “the only bulwark” against industry 
domination by US media moguls such as 
Rupert Murdoch.

Speaking at the Edinburgh international 
television festival in August David Abraham 
urged politicians and regulators to act decisively 
to “update and strengthen” public broadcasting, 
which he said was “a great British invention 
that had created the best conditions for creative 
programme-making on the planet.

“This special landscape of ours did not happen 
by accident,” he said. “So we should not assume 
that, left purely to the market, it will continue 
to thrive. 

“If you care about creativity, speak up and 
speak up now. Stay silent and our special system 
may wither. Once gone, it will never come back.”

Already this year the UK’s largest production 

company All3Media has been taken over by 
Discovery and Liberty Global – which also 
snapped up BSkyB’s stake in ITV – and Channel 5 
has been bought by Viacom.

Abraham, a former advertising executive, 
warned of Rupert Murdoch’s attempt to create 
one of the world’s largest TV production 
businesses in a venture combining Fox’s Shine 
Group, Big Brother producer Endemol, and Core 
Media. “Such an entity would have combined 
revenues three and a half times the size of the 
entire UK television industry.”

In the US Fox had made a rebuffed attempt 
to take over the world’s biggest media giant Time 
Warner, and in Europe the Murdoch-dominated 
BSkyB’s is taking over Fox’s Sky channels in 
Germany and Italy. 

He said the renewal of the BBC charter and 
licence fee in 2016 offered a “critical opportunity 
to strengthen the public service broadcasting 
settlement”. 

Politicians and regulators had to “act and act 
decisively”.

■■ Saving the BBC: page ±∞

‘Time short to save 
TV from US giants’

LABOUR’S RECORD … CAN THEY STICK TO IT?
IN 2011 Labour leader Ed Miliband 
said he did not believe that 
one person should “continue 
to control … 34 per cent of the 
newspaper market.” 

Labour’s front-bencher on 
culture and media is Deputy 
Leader Harriet Harman (left), 
who last year made a strong 
case for taking action against 
media monopoly in a lecture at 
the University of Westminster. 
She said:

“Media monopoly matters in 
a democracy. The concentration 
of unaccountable media power 
distorts the political system. 
The media shapes how we see 

ourselves and how we see the 
world. In a democracy, the free 
flow of information, of different 
points of view, is crucial for 
open debate.

“Too much power in too few 
hands hinders proper debate. 
Plurality ensures that no media 
owner can exert such a damaging 
influence on public opinion and 
on policy makers. 

“It ensures that no media 
company can have so much 
influence that it feels itself 
immune, above the rule of law. 
It ensures no private interest 
can set itself above the public 
interest …”

JA
N

IN
A

 S
T

R
U

K

,, from previous page

No more 
Murdochs

NUJ PUBLIC RELATIONS AND 
COMMUNICATIONS COUNCIL

Proud to be supporting press freedom and 
congratulating the CPBF on 35 years of great work. 

Wishing the campaign a successful 
future in the years ahead.

Phil Morcom/Nic Mitchell  
Co-Chairs NUJ PRCC



September–October 2014 Free Press 3

No-one seems 
to want local TV
BIRMINGHAM’S CITY TV has become the 
first of the government’s vaunted network 
of local TV stations to go bust – before it 
even went on air. The franchise has been 
put up for sale.

The network was launched by former 
culture secretary 
Jeremy Hunt to boost 
local media following 
the decline in local 
papers, but critics have 
warned all along that 
licensees would be 
unlikely to have the 
capital or secure the 
revenue to finance 
a level of program-
ming sufficient to 
attract audiences or 
advertising.

Ofcom has so far 
awarded 30 licences, 
with six so far on air 
– including London 
Live, which despite 
heavy promotion in the London Evening 
Standard, also owned by proprietor Evgeny 
Lebedev, has been winning audiences too 
small to be measured. London Live has 
applied to Ofcom to have its programming 

commitments cut back.
City TV, which is run by former 

Birmingham City Council PR chief Debra 
Davis, had promised to be the first local TV 
station to launch in the spring of 2013. But 
the prospectus for the sale reveals that 

the business has “no studio premises or 
broadcast equipment”.

It is likely to be bought up by Made 
Television, a chain of stations based 
in Leeds.

Join online at www.cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ _______________________

Name__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address_______________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode____________________________________________________________Tel_____________________________________________________________________

Email___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable)_________________________________________________________________________________________________________

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, Waltham-
stow, London E17 9NL tel: 07729 846 146, email freepress@cpbf.org.uk

THE Campaign for Press and 
Broadcasting Freedom depends 
on its members for day-to-day 
operating funds – including the 
production and distribution of 
Free Press.

Taking out – and maintaining 
– membership will allow the 
Campaign to maintain its 
work, strengthen its voice and 
enhance its profile at a time 
when the media industry is facing 
more repressive political and 
commercial constraints than for 
generations. 

If you are interested in a media 
and journalism that contribute 
to an informed electorate, then 
please join the Campaign or 
renew your membership now.

Join the Campaign for Press 
and Broadcasting Freedom

TTIP, just 
the job for 
Big Media
US MEDIA companies investing in the UK could succeed in 
resisting any government regulations restricting their activities 
when a new trade deal is signed.

Secret negotiations are reported to be gathering pace 
between the European Commission and the USA over the 
Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP), which 
would empower global corporations to mount legal challenges 
to government imposing regulations that harm their interests.

The French government has secured an exclusion for 
audio-visual services – in the face of opposition from the UK, 
Germany and the EC itself. 

The US has confirmed however, that it will “advocate 
aggressively” on behalf of its film and TV industry to include 
audio-visual services in the agreement.

The EC insists that there will be “no carve-out” for 
audio‑visual services in TTIP and it will try to reintroduce them 
to the negotiations.

TTIP is described as a free trade deal, yet unions point 
out that tariffs are already low between the US and EU. 
They believe it is about increasing the power of multina-
tional investors, generally big business and hedge funds, and 
reducing regulation on these organisations. 

Global corporations could bring their cases against 
foreign governments to the secret courts (ISDS) Investor-
State Dispute Settlement where administrative lawyers 
will determine primacy of national sovereignty or the rights 
of corporations.



4 Free Press September–October 2014

London Freelance Branch
Freelances for real press freedom

The rights of journalists are the rights of the public to be 
freely and fairly informed.

The threat to these rights comes from the big compa-
nies that dominate the commercial media. 

The Leveson Inquiry revealed more of the corruption 
and malpractice that they bring to our industry than 
had ever been seen before.

There must be limits on the power these companies can 
wield, and better self-regulation to make sure journalists 
can stick to decent professional standards.

The NUJ London Freelance branch – representing 
more than 3,000 journalists – has been affiliated to the 
CPBF since it was formed in 1979. 

Together we will work towards these ends.

Go to www.londonfreelance.org



September–October 2014 Free Press 5

ACROSS THE UK trade unions work 
hard to build stronger, fairer and 
more productive workplaces. 

But this vital day to day work 
is seldom reported, and even 
when strikes make the headlines 
the reality of the challenges 
that the workforce face is rarely 
fairly considered. 

They say that complaining about 
the news is like complaining about 
the weather, yet I feel sure we can 
do better than this. Perhaps if three 
companies – News UK, DMGT and 
Trinity Mirror – didn’t control 70 per 
cent of national paper coverage, 
with Rupert Murdoch’s News UK 
holding a third – things might be 
different. Yet over several decades, 
media power has been concen-
trated in fewer and fewer hands. 

That’s why the TUC works with 
the Coalition for Media Pluralism, 
which makes the case for legislation 
to prevent such a concentration of 
media ownership and protect press 

independence. It argues for rules to 
ensure transparency and for media 
monitoring to continually assess 
whether media independence is 
a reality. 

The TUC also campaigns to 

ensure that democracy becomes 
a reality in the UK’s workplaces. 
This means we oppose measures 
to curb the rights of trade unions 
to undertake their lawful activity, 
protecting and advancing the 
interests of their members. 

A plurality of voices always 
leads to better decisions and a 
healthier democracy. 

That means ensuring greater 
press independence as well as 
making sure that employers take 
greater account of the views and 
experiences of their workforce. 

Through campaigning for 
media pluralism, and setting out 
the economic and social benefits 
that trade unions bring, the TUC 
will continue to make the case 
for change.

CAMPAIGNING

Press reform now: 
what are the odds?

It’s a crucial 
time for 
media 
reformers as 
the UK 
General 

Election nears. CPBF 
founder member James 
Curran sets the scene

THE FIRST official attempt to reform the press 
was in 1949 when a Royal Commission recom-
mended the setting up of what became the 
Press Council. The CPBF viewed it with total 
scepticism, as it did its successor, the Press 
Complaints Commission. Press self-regulation 
proved to be ineffectual and to serve principally 
the interests of the press. 

That is why the Campaign pressed for a 
right of reply, and built cross-party support 
for a number of private members’ bills in the 
Commons that brought to public attention the 
inadequacy of press self-regulation and laid 
the foundation for a broad-based campaign 
for reform.

A second official attempt to reform the press 
occurred in the 1960s. A Royal Commission 
recommendation led to the introduction of 
press anti-monopoly legislation in 1965, but this 
proved to be ineffectual. 

There was a fear that newspapers would 
close if not swallowed up by larger groups, and 
ministers were sometimes keen to ingratiate 
themselves to powerful media moguls by waving 
acquisitions through.

The CPBF has been at 
the centre of rethinking 
what should be done to 
rectify this failure. 

One part of the 
solution is to limit the 
power of ministers to 
override the curbs on 
media concentration. 

Another part is to 
impose public service duties 
on large press groups, and another is to take a 
proactive role in fertilising press diversity, by facil-
itating new online start-ups and other ventures. 
Different reform organisations have different 
formulae, but this is the common denominator 
of all of them, centrally inspired by new thinking 
at the CPBF.

The third major area of CPBF activity has 
been a rearguard action to defend public service 
broadcasting, and to make sure that it is worth 
defending. The campaign was joined by many 
others in successfully opposing the introduc-
tion of advertising in the BBC, resisting the 

destruction of its websites by commercial rivals 
baying for blood, and objecting to the govern-
ment-imposed use of BBC revenue for other 
media purposes. The battle now is ensure that 
the BBC charter is renewed in a viable form, and 
that the corporation keeps its creative nerve and 
impartiality commitment in the face of growing 
press hostility.

For a time, the CPBF’s role in fighting to 
create accountable media that serve the public 

seemed like a lonely vigil 
in a world dominated by 
market liberalism. But with 
the Milly Dowler scandal, 
something changed. 
Following the Leveson 
inquiry, all parties in 
parliament came together 
to enact a scheme that 
would improve press 

self-regulation, backed by 
big majorities of the public in a succession of 
opinion polls. 

The press’s obdurate opposition to this is now 
creating a gathering momentum for action to 
curb media monopoly. The CPBF is now one of 
a number of campaigning groups – with roots 
in the trade unions (our own base), other parts 
of civil society, political parties, universities, and 
even celebrity power – that are working together 
to press for media reform. Everything now 
seems possible.

★★ James Curran is Professor of Communications at 
Goldsmiths College, London

G
O

L
D

S
M

IT
H

S
 C

O
L

L
E

G
E

S
A

R
A

H
 T

U
R

TO
N

One part of the 
solution is to limit the 

power of ministers 
to override curbs on 
media concentration

A plurality of voices 
leads to better 
decisions and a 

healthier democracy

We need more voices at work

TUC General Secretary 
FRANCES O’GRADY 
explains the links 
between plurality in the 
media and the 
workplace, and why the 
TUC campaigns for both



6 Free Press September–October 2014

THE EIGHT-MONTH trial of News of 
the World executives and journalists 
ended in June with five of them jailed, 
including former editor Andy Coulson, 
and the sensational acquittal of his 
predecessor Rebekah Brooks.
The trial and the linked events around 
the Leveson Inquiry and press 
regulation come down in the end to 
one reporter, Nick Davies, and his 
dogged investigations into wrong-
doing at the paper for the Guardian.
Now he has produced a book 
retracing the story. JULIAN PETLEY 
draws a couple of lessons from 
the story.

ACCORDING TO most British newspapers, the 
Leveson Inquiry was a complete waste of time 
and money, based on the false premise that in 
2002 News of the World employees deleted 
messages on Milly Dowler’s phone by hacking 
into it, thereby cruelly giving her parents the 
impression that she was still alive. 

The subsequent hacking trial, say the press, 
was an even bigger waste which simply proved 
what everyone knew already, namely that phone 
hacking at the paper was the work of a few 
rogue reporters and the private investigators that 
they employed. 

For anyone who wants to know the truth 
behind this poisonous fog of disinformation, this 
blanket of self-serving propaganda, Nick Davies’ 
Hack Attack is a must-read. 

For those who have followed his tenacious 
pursuit of the truth about phone hacking in the 
Guardian since July 2009, much (though by no 
means everything) will be familiar.

The News of the World comes across as a 
microcosm of the Murdoch empire, which illus-
trates much about both the state of modern 
Britain and the workings of global media corpo-
rations in a neo-liberal age. As Nick Davies puts 
it, this is a story about “the secret world of the 
power elite and their discreet alliances”, which 
illustrates the “abuse of power and the secrets 
and lies that protect it … in which news organisa-
tions which might otherwise have exposed the 
truth were themselves part of the abuse”.

This “alliance of silence” is one of the most 
revealing and disturbing aspects of the phone 
hacking story. If the press is supposed to be the 
public’s watchdog over those in power, as it 
constantly claims to be, why did most journalists 
remain silent about this story? In Nick Davies’s 
view, some did so because they were linked to 
the crime by common ownership or by their own 
guilty secrets about the law-breaking in their 
own newsrooms; some turned away for fear of 
upsetting their political allies.

“Too many journalists had simply ceased to 
function as independent truth-tellers, separate 
from and critical of the people they were writing 
about. The crime reporter” (Nick Davies’s own 
background) “made common cause with the 
police and also with criminals. The political corre-
spondent developed a loyalty to one party or 
faction. The media reporter became a tool for his 

or her owner. The news executive turned into a 
preening power-monger, puffed with wealth and 
self-importance, happy to join the elite and not 
to expose it”. 

This is a powerful malediction on the state of 
modern journalism, which goes way beyond the 
specific evil of phone hacking.

One of the most revealing examples concerns 
the four journalists at the Mail on Sunday who, in 

2006, were among the very few people informed 
by police engaged in the first investigation that 
their phones had been hacked. Neither the 
Sunday nor Daily Mail published a word about it. 
Neither did their respective editors, Peter Wright 
and Paul Dacre, inform the Press Complaints 
Commission, though both sat on it while it 
produced its whitewashing reports in support of 
the NoW’s contention that phone hacking was 
the work of one rogue reporter and had involved 
very few victims. So much for the press as 
watchdog and the PCC as regulator. 

In July, after eight years, Peter Wright broke 
his silence, forced out by the Guardian -– 
inevitably – revealing these embarrassing facts. 
He wrote a letter of protest, attacking the paper 
for doing so, and rather effectively if inadvert-
ently proving Davies’s point. These people are not 
sensitive to the effects of their actions.

This silence of the press was compounded 
by inaction and, at times, obstruction, by the 
police. Nick Davies suggests a number of reasons: 
first, the culture of secrecy that bedevils so 
many British institutions, “the casual, routine 
assumption among those responsible for the 
Yard’s public face that … there was nothing 
controversial about keeping the public in the 

HACKING

The alliance of silence
S

T
E

FA
N

O
 C

A
G

N
O

N
I

Nick Davies: exposed corruption involving press and the police

This is a powerful malediction 
on the state of modern 
journalism, which goes 

way beyond the specific 
evil of phone hacking



September–October 2014 Free Press 7

PRIVACY

‘We 
know 
where 
you live’
AN ENTERPRISING freelance reporter who 
crowdfunded his work to cover the sensational 
first phone-hacking trial had his finances 
investigated by the Daily Mail.

Peter Jukes was tweeting from the trial, 
to more than 10,000 followers, but earning 
no money and worrying how to live. A sleep-
less-early-hours inspiration had him tweeting 
appeals to his 10,000 followers and within 
days he had the means to live and work for 
eight months.

His appeal necessarily included information 
on his personal finances, and after the trial was 
over and he announced he would be working 
his tweets into a book, he began receiving 
“anonymous texts mentioning vague legal 
threats and hoping I would ‘enjoy the weekend.’ 

… and suggesting 
some kind of ‘Daily 
Mail Tuesday’.”

Peter Jukes 
wrote in the Press 
Gazette: “On Monday 
morning I received 
a call from a Daily 
Mail reporter, asking 
to know about my 
mortgage payments. 
He reminded me of my 
original crowdfunding 
blog, when I had said I 
was so broke I missed 
a mortgage payment. 
I told him this was 
true … He said I could 

have been raising money under false pretences 
[because] I didn’t have a mortgage. “

The reporter told me that he’d been handed 
an anonymised email with personal financial 
details. I explained to him that there was no 
mortgage on my property because I had sold 
it. I could easily prove I had quite a sizeable 
mortgage until then.”

Nothing was published and Peter Jukes 
wrote: “My minor brush with press investiga-
tions has made me more attuned to the acute 
and systematic intrusions into personal privacy 
by the News of the World. The threat to me was 
minor and nothing was published. But thousands 
of people were targeted by Mulcaire’s hacking, 
and hundreds of relationships, friendships and 
marriages were badly damaged by the cruel 
publication of private secrets. “

■■ Peter Jukes’s book on the trial, Beyond 
Contempt, is available in electronic and paper 
form through www.hackingtrial.com

dark. Power and secrecy walk hand in hand.
“Second, the extremely close relationships 

between senior members of the Met and the 
Murdoch empire. To take a few examples: in 2005 
the deputy editor of the NoW, Neil Wallis (known 
at the paper as the “rasping fuckwit”), arranged 
for the retiring commissioner, Sir John Stevens, to 
write a weekly column, for which he was paid up 
to £7,000, even though Wallis actually wrote it. 
After assistant commissioner Andy Hayman left 
the Met in 2007 he was given a regular column in 
The Times, to whom he also sold the serial rights 
to his memoirs. In the months following the 
Guardian’s first phone-hacking story in 2009, the 
commissioner of the Met, Sir Paul Stephenson, 
its director of communications Dick Fedorcio, and 
assistant commissioner, John Yates, wined and 
dined with senior figures from the NoW at least 
ten times – and Scotland Yard hired Neil Wallis as 
their media consultant.”

As Davies puts it: “News International was 
a friendly organisation to be cultivated, rather 
than an organisation which might be routinely 
engaged in illegal activity and needed to be 
brought to book”. 

The Guardian, on the other hand, was 
treated by senior police officers as it were the 
wrongdoer. One of the paper’s crime correspond-
ents was told by Stephenson that the whole 
story was a “load of middle-class wank”.

Third, when the police were finally forced, 
after four years, to take phone hacking seriously, 
they were severely obstructed by the Murdoch 
empire – and on at least two occasions physically 
prevented by NoW staff from doing their job. 

And finally there is the fact that four of the 
figures involved in this story – Hayman, Yates, 
the DPP Ken Macdonald, whose office is respon-
sible for initiating prosecutions, and the Attorney 
General Lord Goldsmith who was ultimately 
responsible for prosecutions, were having secret 
affairs at some points during the phone hacking 
saga, three of which were exposed by tabloid 
journalists. Davies concedes that he has no 
evidence that the NoW used these affairs to put 
pressure on those involved, nor that any of these 
senior figures had compromised their work. 
But, he adds, “what was alarmingly obvious 
was the sheer potential power of a newspaper 
which specialises in gathering painful and 
embarrassing secrets about the private lives of 
influential people”.

Fortunately not all journalism has been 
reduced to this debased state, as Nick Davies’ 
work, and the Guardian’s support for it, amply 
prove. But Davies is under no illusions about the 
consequences of his exposure of the hacking 
scandal. Truth did catch up with power for a 
while, but the power elite whose machinations 
the scandal exposed are still firmly in place. A 
battle was won, but the war has barely begun. 

Hack Attack: How the Truth Caught up with 
Rupert Murdoch. Chatto & Windus, £20.

HACKING

The alliance of silence

63
JOURNALISTS 
HAVE been arrested 
and/or charged 
in investigations 
around and 
following the 
phone-hacking and 
blagging allegations. 
According to the 
Press Gazette:

5 have been 
convicted 
(with three 

jailed)

3 have been 
found not 
guilty 

28 are 
awaiting 
trial

1  
has accepted a 
caution

1 had the charge 
dropped on 
health grounds

19 have been 
told they 
face no 

further action

6  
remain on 
police bail.

RUPERT 
MURDOCH’S 
companies have 
passed the £100 
million mark in 
legal fees for 
work around the 
phone-hacking 
scandal. The 
accounts of News 
Corporation for 
the last financial 
year revealed 
that the bill for 
the solicitors and 
barristers dealing 
with criminal and 
civil cases in the 
Old Bailey and the 
high court stood 
at $169m (£100m).



8 Free Press September–October 2014

Congratulations to the Campaign for Press and 
Broadcasting Freedom on the 200th issue of  Free Press

For 35 years, the CPBF has challenged anti trade union 
bias in the media and the power of  the media moguls

Today, it is still campaigning for a 
diverse, democratic and accountable media 

The fight goes on! 

NUJ Manchester & Salford Branch

Congratulations to all at the 
CPBF on its 200th issue – here’s 

to many more ahead in the 
vital campaign for a diverse, 

democratic and genuinely 
free media

Best wishes from all at the 
National Union of Journalists

Michelle Stanistreet 
General Secretary

Adam Christie and Andy Smith 
 Joint Presidents

BECTU 
supports 
a free 
press and 
campaigns 
for a strong 
public 
service 
broadcasting 
regime

General 
Secretary 
Gerry 
Morrissey 

President 
Jane Perry



September–October 2014 Free Press 9

FREE PRESS is published by 
the Campaign for Press and 
Broadcasting Freedom
2nd Floor, Viv and Garner Smith 
House, 
23 Orford Road London E17 9NL 
Email: freepress@cpbf.org.uk
Editor: Tim Gopsill
Email: timgo@btinternet.com
Views expressed in Free Press are 
those of the contributors and should 
not be regarded as formal CPBF 
policy.

Ideas, comments, letters and articles 
are all welcomed.  
Please contact the editor.
© 2014 Copyright in the words and 
images in Free Press remains with the 
originators.  
All rights reserved.
Design: editionpublishing.co.uk
Printed by Swallowmax Ltd,  
43 Aden Road, Enfield EN3 7SY
This issue went to press on 
1 September

Manchester Community and Mental Health
To fight privatisation and cuts and to support trade unionists in the NHS we need 

the media to publicise what is happening. Information about the good work of 
the NHS and of trade unions is generally not reported.

We support the work of the CPBF in their campaign for responsive, democratic 
and accountable media, and curbs on monopoly media ownership. 

Please support us in our fight for decent pay and an end to privatisation in the 
NHS. We are balloting over our pay.  

Join us on our picket lines when we take action.

Ben Jackson 
Branch Secretary

Neil McAlister 
Branch Chairperson

Croydon Retired 
Members’ Branch

Keep fighting 
for our voice 
in the Media

Secretary Ted Knight 
Chair Alan Crawley

NUJ Newcastle Branch 
congratulates the CPBF on the 

200th edition of Free Press
George Macintyre  Branch Chair

TWO NEW BOOKS 
from the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

BIG MEDIA & INTERNET TITANS highlights the democratic challenges posed by excessive 
media power, both in the hands of ‘old media’ – newspapers, television, radio – and through 
the emergence of the giants of the internet age – Google, Apple, Facebook and Amazon. 
Never before have such global behemoths grown so fast or spread their tentacles so widely. 
The book’s editor Granville Williams says: “Governments need to recognise that unless 
there are clear rules and limits on media ownership, democracy suffers”. The book throws 
down the democratic challenge for politicians to follow policies that promote diverse, 
democratic and accountable media.

SETTLING SCORES was published in March 2014 on the 30th anniversary of the miners’ 
strike. It is a collection of chapters, edited by Granville Williams, on the coverage of the 
great strike of 1985-85. Nick Jones, former BBC Industrial Correspondent, writes on 
the revelations in the Cabinet papers about the government’s role in the strike. Mirror 
columnist Paul Routledge and Yorkshire journalist Pete Lazenby reflect on media 
coverage of the miners. Media academic and campaigner Tony Harcup used freedom 
of information laws to find out more about BBC TV coverage of the Battle of Orgreave 
on 18 June 1984.

Both are paperback books –  you can buy them from the CPBF online at 
http://cpbf.org.uk/buybook.php

SETTLING SCORES
the Media, the Police & the Miners’ Strike

Edited by Granville Williams

The shock announcement in June 2010 that Rupert Murdoch 
planned to take full control of BSkyB put the issue of media 
ownership at the centre of political debate. The takeover 
prompted widespread public opposition but the bid was 
only withdrawn in July 2011 as News Corporation found 
itself  engulfed by the News of  the World phone-hacking 
scandal.

The dark side of Rupert Murdoch’s media power, which 
penetrated into politics, the Metropolitan Police, and 
virtually every nook and cranny of public life, was revealed.

This book highlights the democratic challenges posed by 
excessive media power, both in the hands of ‘old media’ 
– newspapers, television, radio – but also through the 
emergence of the four giants of the internet age – Google, 
Apple, Facebook and Amazon. 

Never before have such global behemoths grown so fast or 
spread their tentacles so widely.

The book poses urgent questions about media ownership 
and throws down the democratic challenge for politicians to 
embrace policies which will promote diverse, democratic 
and accountable media.

BIG MEDIA & INTERNET TITANS
Media ownership: The democratic challenge

ISBN 978-1-898240-07-5
£9.99

BIG M
EDIA & INTERNET TITANS

   |  G
ranville W

illiam
s

www.cpbf.org.uk

BIG MEDIA 
& INTERNET 
TITANS
Media Ownership: The Democratic Challenge

Edited by Granville Williams

Got a point to make about Free Press or the CPBF?
 Email freepress@cpbf.org.uk

For all campaign news go to www.cpbf.org.uk

mailto:freepress@cpbf.org.uk
http://www.cpbf.org.uk/


10 Free Press September–October 2014

BBC

Corporation rotting 
from the head down
A SENIOR BBC insider lifts 

the lid on the state of play 

within the Corporation as it 

readies itself for the decennial 

ordeal of the renewal of its 

Charter by Parliament

THE BBC is a barrel of quality goods rotting from 
the top. The fiasco over attempts to replace 
retiring Trust Chairman Lord Patten indicates 
where the problem starts. And there’s no sign 
the nice Lord Tony Hall as Director-General is 
committed to holding back the free-market 
hordes in defence of the corporation’s public 
service ethic. The fight doesn’t seem to be there. 

With the licence-fee pursestrings drawn firmly 
tight and 20 per cent cuts across the board as a 
consequence, 2014 was always going to be tough. 
But it’s the failure of what the BBC likes to call 
its “leadership population” to make the case for 
licence-fee funding beyond 2016 that is worrying. 

The message is not getting out in Westminster 
and Whitehall that the BBC’s role as a public 
broadcaster is an essential part of the broad-
casting and democratic landscape. With eight 
months to a General Election, after which the BBC 
expects to start negotiating Charter renewal right 
away, this failure of confidence is inexplicable. 

It’s the grunts on the programme-making 
frontlines that are seeing the incoherence at the 
top. They have to pick up the work of colleagues 
shown the door and prepare for the stress of 
seeing a further 500 jobs in News go under 
the programme of cuts so laughably called 
“Delivering Quality First”. 

They must also avoid the journalistic errors 
that have caused so much reputational damage. 
But when asked: “Have you assessed the likely 
impact on quality of DQF?” BBC managers admit 
they haven’t.

Parliament isn’t so laid back. In 2012 the 
Commons Public Accounts Committee looked 

into the previous round of cuts in the BBC 
and concluded that the BBC “…. does not fully 
understand the impact individual savings 
have on the quality of its services.” On being 
challenged on this recently, managers confessed 
they didn’t know about it.

The picture emerging in News and Current 
Affairs indicates the damage being done. The 
BBC has up to now prided itself on having the 
largest newsgathering operation in the world. 
But if Director of News James Harding gets his 
way, it will no longer even be able to report news 
from the whole of the UK. 

Producer posts are being made redundant 

It’s like family: the BBC can 
drive us to fury but we have to 
defend it – and we will, of 
course, says TIM GOPSILL

THE BBC is managing to present its worst 
face to its supporters at the very time it most 
needs them. 

It is a wonderful broadcaster that produces an 
inspired array of popular and serious program-
ming unmatched in the world. But as a public 
institution it just can’t seem to overcome its 
deference to state and corporate power.

The BBC’s coverage of this summer’s conflicts 
in Gaza, Ukraine, Syria and Iraq – always deferring 

to the government line – has driven those who 
support its proclaimed values to despair. 

From time to time people try to organise 
boycotts of the BBC or refusals to pay the licence 
fee. There was a boycott organised on Twitter 
a year ago over the BBC’s failure to report the 
creeping privatisation of the NHS; there is a 
Boycott the BBC Licence Fee community on 
Facebook and there is an anonymous right-wing 
blog with the same name. 

There have been numerous calls in the 
right-wing press to withhold the fee and 
one right-wing figure of fun, the Thatcher-
worshipping former Daily Telegraph editor 
Charles Moore, actually refused to pay (over the 
on-air indiscretions of Jonathan Ross).

Demonstrations are held outside Broadcasting 

House in London and are ignored. Not just against 
the BBC itself: the People’s Assembly Against 
Austerity in June gathered 50,000 people right 
there in Portland Place. This was not reported 
until the next day, when after protests the BBC 
posted a 52-word story and 24 seconds of footage 
without commentary. The same day, as the Pride’s 
Purge blog pointed out, the BBC managed to find 
and give airtime to a Scottish person cheering the 
England team at the World Cup in Brazil.

The BBC’s world news is wretched (see panel) 
and people are right to protest, because after all 
they own the corporation, but the object must be 
to boost its ability to stand up to power and keep 
its journalism on track, not to undermine it or join 
the commercial forces lining up to bring it down. 

For all the BBC hate in the right-wing papers 

With enemies like us … the BBC still needs all its friends



September–October 2014 Free Press 11

in Plymouth, Salford and Newcastle, and with 
the “streamlining” of operations in Birmingham, 
national news will no longer be able to give 
proper cover to almost a third of the country. 

Taking the BBC in the direction of a flatter 
organisation, with fewer tiers of management 
and reasonable salaries, would change the 
picture right away. 

Instead Lord Hall wants to impose another 
below-inflation deal on the staff, to show that 
the BBC “gets” austerity.  BBC staff have been 
“getting” austerity for years. 

The differential between top pay and 
the salaries of those making the output has 
increased out of all proportion, and if there’s 

any evidence that the BBC is the slightest bit 
better managed as a result, they’re keeping it 
remarkably secret. 

Well over 100 bosses are paid more than 
£150,000 a year. A cap set at £150,000, and a 
proportionate reduction in other management 
salaries would save £20 million a year to reduce 
pressure on programme budgets.

But Tony Hall’s “compete or compare” 
proposals he set out in July just amount to 
“outsource everything”. 

In-house, the message is: less money, less 
time, fewer commissions, fewer staff. It’s not 
obvious to programme-makers that a single 
instance could be found where outsourcing has 
led to better services. 

At best, it just leads to cheaper services – by 
putting more pressure (less money, less time, 
less job security) on the people who do the work. 
And very often it leads to worse services too. 

and all the “poll tax” jibes, people understand 
this and the level of response to boycott calls is 
poor. The Twitter boycott fizzled out; the FB page 
has in three years amassed all of 232 “likes” and 
the blog has posted nothing since 2011. Charles 
Moore, summoned to court, was fined £262 and 
paid up.

All the same, the external threats are 
mounting in the run-up to the renewal of the 
BBC Charter in 2016 and the BBC’s friends will 
have to swallow their distaste and defend it, 
since the BBC is incapable of defending itself.

This has been especially so for the last 10 
years, since its humiliation by the Hutton report 
into the coverage of the invasion of Iraq, which 
hammered the BBC for unwittingly stepping out 
of line and telling an embarrassing truth. Now 

it’s run by a vast cadre of highly paid cowards, 
memorably described at the time by a BBC 
journalist as the “quivering suits on the sixth 
floor”, who are terrified of upsetting, let alone 
confronting, the government. 

When the coalition government took over in 
2010, the then Director-General, Mark Thompson, 
rushed to offer a five-year freeze in the licence 
fee, plus taking on extra costs, that have 
amounted to a real 20 per cent cut in spending. 
“Getting his capitulation in first” was Free Press’s 
definition of Thompson’s strategy. The nightmare 
now is the same happening again. 

All is not lost. The BBC has in fact withstood 
decades of political change remarkably well. 
In 1985 Margaret Thatcher set up a group of 
free-market economists to recommend the 

abolition of the licence fee and its replacement 
with advertising, but the Peacock Committee 
pulled back and concluded that the fee was the 
least-bad option. 

Governments since then would have 
destroyed the public service element if they 
could, but that has always been a political impos-
sibility. The BBC still gets the highest audiences, 
by miles, and the licence fee is cheap – too cheap; 
it needs to rise.

There are doom-mongers who regard the 
media industry as being gripped by an inexorable 
process of conglomeration into fewer and bigger 
corporate entities, with public broadcasting a relic 
of the last century. Don’t believe it. Maintaining 
it has been a political success and is still a 
political reality.

WHY ISRAEL?
NOTHING THE BBC does annoys 
people who generally support it 
more than its reporting of Palestine. 
The bias seems so flagrant, with 
the one-sided studio discussions, 
the constant justification for the 
slaughter. How can decent honest 
journalists do it?

Many believe that they cave in to 
harassment by pro-Israeli activists 
groups with their menacing phone 
calls and messages, but in truth 
this is a myth propagated by the 
pro-Israelis themselves, to vaunt 
their prowess, like the dog that 
believes its barking has driven 
the postie to retreat when, having 
delivered the mail, he or she was 
going anyway.

It is in any case an insult to 
journalists, who are trained to stand 
up to harassment. But, like the 
postie, they were doing it anyway, 
because the BBC cannot do other 
than favour Israel.

It is actually nothing to do with 
Jews and Arabs, nor Israel, nor even 
the middle east. It is because the 
BBC is pro-American; pro-western, 
pro-NATO. It is part of the official 
establishment. Above everything, it 

is pro-“security”.
This summer, it wasn’t just about 

Gaza. The reporting on Ukraine 
was equally shocking, with the BBC 
ignoring the devastation caused by 
the government’s bombardment 
of rebel-held areas – even the fact 
that it so seriously hampered the 
efforts to get to the wreckage 
of the downed Malaysian plane. 
Instead it insisted that the blame 
for everything lay at Putin’s door – 
which of course is the official line 
of NATO.

My own pet hate: the BBC 
persistently airing the threats 
of the preposterous NATO 
Secretary-General Anders Fogh 
Rasmussen (below).

BBC editors are not stupid. They 
know the truth and they know they 
are not telling it. They know Ukraine 
is nothing to do with NATO. But 
in times of perceived peril, real or 
(mostly) imagined, the BBC must 
revert to Ministry of Information 
mode. It’s all about “security”. 

In a world apparently besieged by 
terrorists and fanatics, Israel, vicious 
as it may be, is simply one of us.

Tim Gopsill

N
A

TO

With enemies like us … the BBC still needs all its friends

Lord Hall wants to 
show the BBC ‘gets’ 
austerity.  BBC staff 
have been ‘getting’ 
austerity for years



Free Press has publicised the
campaign for the protection of
civil liberties and genuine press
freedom in all of its 200 editions.

The media bosses’ version of press freedom

is the ability to launch frenzied attacks on

unions and our members’ struggles for

fairness and justice at work.

Without the right of reply and without

recognition of workers’ rights to collective

bargaining and representation means

freedom only for the media moguls.

Restoration of union rights for all grades of

worker supported by a conscience clause to

empower journalists to refuse instructions to

work unethically without putting their jobs

at risk, is as important for press freedom and

diversity as the need for ownership caps

within and across the sectors of the industry.

Congratulations to the Campaign for Press &

Broadcasting Freedom on the 200th edition

of Free Press.

Len McCluskey
General Secretary

Tony Woodhouse
Chair of the Executive Council

www.unitetheunion.org     @unitetheunion

6562 Broadcasting freedom ad_Layout 1  30/07/2014  09:31  Page 2




