
,, continued page 4

2 BBC BACK 
IN THE 
FIRING 
LINE
Government 
poised for 
more cuts

6 IT WAS 
MURDOCH 
GOT THEM 
NICKED
The blame 
for 70 
arrests

8 FORGET 
THE BIG 
COMPANY 
PAPERS
New press 
for local 
people

FREE Press
No 203  Summer 2015£1� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news go to 
cpbf.org.uk
Email: 
freepress@cpbf.org.uk

ELECTION COVERAGE

THE TORY 
PRESS … OH 
NOT AGAIN!
THE NEED for better and more diverse media in Britain 
could not have been made clearer than by their perfor-
mance in the General Election. This was the rebirth of 
the Tory press, rabid and roaring with more right-wing 
ferocity than ever.

It was 1992 all over again, when the Labour Party 
was likely to regain office but lost to a combination of 
its own mixed messages, its blustering and patently 
inadequate leadership and a vicious, virulent right-wing 
media attack.

That was the time when the Sun rose on polling day 
with a front page saying “If Kinnock 
wins today will the last person to 
leave Britain turn out the lights” 
and the next day crowed: IT’S THE 
SUN WOT WON IT.

The risk that this might indeed 
have been true was so appalling 
that ever since then journalists, 
media academics and politicians 
on all sides have insisted and set 
out to prove that the press does 
not determine the outcome of 
elections.

This May, a number of insti-
tutions carried out painstaking 
analyses of the election coverage 
to show the limited extent of 
the bias, and while it didn’t rob 
Labour of victory – the election 
wasn’t close enough for that – 
well it didn’t do the Conservatives 
any harm.

Statistically, in some ways it was worse than 1992. 
Research by the Media Standards Trust found that 77 
per cent of the leading articles in the Sun carried attacks 
on Labour leader Ed Miliband, compared with only 44 
per cent that were deemed critical of the hapless Neil 
Kinnock in 1992.

From 26 March to 3 May this year, 37 out of 39 
Sun leaders were anti-Labour, with 30 of them anti-
Miliband. This compares with 1992, when it said 31 
out of 39 leaders were anti-Labour, with 17 of them 
anti-Kinnock.

Of the same 39 leader columns in the Sun, the 
Media Standards Trust said 18 of them (46 per cent) 
were in favour of David Cameron’s Conservatives, 
against 33 per cent that were pro-Tory in 1992.

The Sun’s attacks on Labour were stepped up after 
proprietor Rupert Murdoch visited London and was 
reported to have told journalists to do more to stop 
Labour winning the election and warned of the conse-
quences of a Miliband win for the future of News UK.

A Sun leader on 24 April claimed that the threat 
to Murdoch’s empire was a “direct result” of the Sun 

switching support to the Conservatives and that 
“during all the years the Sun backed them … Labour said 
nothing about the size of our company.”

For the first time, Labour’s 2015 manifesto included 
a pledge to increase media plurality by putting limits on 
the extent of the market that single companies or indi-
viduals could control. 

So it was no doubt predictable that the owners of 
Big Media would lash out against reforms to create 
more diverse and democratic media that their own 

The 2015 Sun reverted to its style of 1992, with even harsher attacks 
on Labour



2 Free Press Summer 2015

BROADCASTING

MAY WANTS 
TO CENSOR 
TV NEWS
A HORRENDOUS plan to introduce 
state censorship to TV news by the 
Home Secretary was blocked by another 
Tory minister, it was revealed just after 
the election. 

Theresa May planned to give Ofcom 
the power to take ban programmes 
that included “extremist content” as 
part of her “anti-terrorist” strategy, 
which would require viewing them 
in advance – a complete reversal of 
broadcasting practice and of the 
pledge to defend press freedom in the 
Conservative manifesto.

But objections from culture and media 
secretary Sajid Javid and other ministers 
ensured the idea was dropped and 
prevented her from publishing the policy, 
headlined A Stronger Britain, before 
the election.

Sajid Javid wrote to Prime Minister 
David Cameron to say that the plan 
would move Ofcom from a regulator 
into the role of a censor. It would involve 
“a fundamental shift in the way UK 
broadcasting is regulated”, moving away 
from the current framework of post-
transmission regulation which takes 
account of freedom of expression, he said.

Theresa May has been named by 
Cameron as a potential successor 
when he stands down in three or four 
years’ time.

The new government’s Queen’s Speech, 
due to take place as Free Press went to 
press, was expected to include loosely 
specified powers to “strengthen the role 
of Ofcom to take action against channels 
which broadcast extremist content” but 
it was not known whether the censorship 
plan would be included.

LICENCE FEE

BBC back in 
Tories’ sights
THE BBC is braced for an all-out attack as its 
Parliamentary Charter and licence fee settlement 
come up for renewal next year.

The BBC’s enemies in the right-wing media 
– in print as much as broadcasting – have been 
rubbing their hands since Cameron appointed 
John Whittingdale as culture secretary in 
succession to Sajid Javid after the election. 

Whittingdale had been chair of the Commons 
culture and media committee for 10 years and 
built a reputation of being tough on the BBC, 
particularly on the licence fee as the means of 
funding its work.

He has described the charge as “worse than 
the poll tax” because it demands the same 
payment from everybody, rich or poor – a fair 
criticism. 

While there is 
widespread agreement 
that the system must 
be changed, there is 
also concern that the 
government may go for 
individual subscription as 
an alternative.

Five years ago when 
the Tory/Libdem coalition 
took power the BBC 
accepted without a fight 
a freeze in the licence 
fee and the imposition of 
huge extra non-BBC costs 
on the income. In their 
2015 manifesto the Tories 
have secured a mandate to 
extend this “top-slicing” of 
its income.

There are fears that 
the Corporation could 
be lining up for a repeat 
climb-down – “getting 
its capitulation in first” 
as Free Press described 
the 2010 debacle, 
which has led to the 
loss of thousands 
of jobs and cuts in 
BBC services.

Director-General 
Tony Hall has said that 
the BBC should be 
“bold and inventive about 
the future” in a note to staff that looked like a 

preparation for defeat: “The 
BBC is a treasured national 
asset but of course it cannot 
be immune to change.”

■■ IT’S NOT JUST the BBC’s 
audiences that its jealous 
commercial rivals resent, 
but also its phenomenally 
successful website. According 
to the measurement agency 
Alexa Internet is the 69th 
biggest in the world in 
terms of visitors, and the 
biggest based in Britain – 
smaller only than google.uk 
and bigger than amazon or 
ebay in the .uk domain. But 
it is only the world’s second 
biggest news site: biggest is 
guangming daily in China at 
number 64.

B
B

C

How Free Press reported the BBC’s 
cave-in to the government last 
time round

B
B

C

Join the
campaign
for press and 
broadcasting
freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ _______________________

Name__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address_______________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode____________________________________________________________Tel_____________________________________________________________________

Email___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable)_________________________________________________________________________________________________________

Join online at 
www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

Tony Hall: prepare 
for change



Summer 2015 Free Press 3

POST-ELECTION

Three in four say: cut 
Big Media down to size
THERE IS overwhelming public support for action to confront the unac-
countable power of media proprietors in the UK, according to a poll 
carried out for the Media Reform Coalition.

The poll shows that 74 per cent believe that, to own a UK 
newspaper, radio station or TV channel, companies should be based 
in the UK and pay full UK tax, while 61 per cent are in favour of 
compulsory rules (such as independent editorial boards) in order to 
limit the influence of owners over editorial output. 

Controls on media ownership are supported by 71 per cent, including 
a substantial minority, 41 per cent, who think there should be fixed 
limits on the amount any one organisation can own. Asked whether 

they would support a levy on the profits of social media and pay-TV 
companies to fund new providers of investigative and local journalism, 
51 per cent agreed with only 9 per cent disagreeing. 

The poll of 1,566 people was commissioned by the Media Reform 
Coalition and conducted by YouGov in March.

Des Freedman, chair of the Media Reform Coalition, to which the 
CPBF is affiliated, said the results showed there was a public appetite 
to deal with the root causes of the abuse of power s demonstrated in 
the hacking inquiry. “It demonstrates that the public have lost faith in 
existing ownership rules and want something more robust to defend 
the public interest.”

REGULATION

IMPRESS will register – 
‘There’s a job for us to do’
MPS IN ALL parties think they can wash their 
hands of the touchy issue of press regulation. 
“We’ve done all we can,” they say. “We set up the 
Royal Charter and now it’s up to the press.”

They are right as far as it goes, but the issue 
is not dead. Nothing could be further from the 
truth. Leveson set in motion a process which 
led to the Royal Charter, which allows 
for a press regulator to be independently 
accountable; and to the Crime and Courts 
Act, which provides incentives for news 
publishers to join a regulator

The elements are in place and once a 
regulator has achieved registration with 
the Press Recognition Panel established 
under the Charter, the charter framework 
will become operational. 

As it happens, a regulator is poised to do 
just that. IMPRESS, the genuinely independent 
body set up a year ago to provide an alternative 
to IPSO, the newspaper owners’ pet body, has 
decided to register. IPSO, the self-regulator set up 

up by the newspaper owners, has said it will not 
apply; in truth, it could not anyway because it 
comes nowhere near Leveson’s requirements.

On November 3 – the first anniversary of 
the panel’s formation – the exemplary damages 
provisions in the crime and courts act will come 
into force. these are measures to advantage 

publishers who have signed up to a recognised 
regulator by cutting their costs if cases come 
to court – and conversely penalise those who 
have not.

Next year the panel will deliver its first report 
to Parliament. It is obliged to report whether 
there is a recognised regulator and whether 
its system of regulation is independent and 
effective according to the 23 criteria set out by 
the Leveson report.

IMPRESS is understood to have a number of 
publishers in line to join. They do not include 
any national newspapers, since those that have 
declined to join IPSO – the Guardian, Independent 
and Financial Times – are regulating themselves, 
at least for the time being because they don’t like 
the principle of the Royal Charter. 

Most commercial local and regional papers, 
owned by the big nationwide chains, have also 
joined IPSO.

Instead IMPRESS is recruiting smaller and local 
publishers, many online, for the protection that 
membership will give them.

Walter Merricks, the Chair of IMPRESS, said 
it was seeking recognition “because there is 
a market among independent publishers for 
regulation of this kind. 

“Small news publishers particularly 
appreciate the kitemark which IMPRESS 
will be able to offer them, as evidence 
that their regulator is independent of the 
state and the newspaper industry. 

“They appreciate that the new costs 
protections will allow them to run 
hard-hitting stories of a kind which are 
currently impossible because of the 

chilling effect of libel law.
“So that is why we will apply for recognition: 

because there is a job for us to do. And if our 
intervention has a wider beneficial impact, that 
of course is welcome.”

IPSO WATCH
THE MEDIA reform group Hacked Off has 
launched a service called IPSO WATCH 
to encourage people who have made 
a complaint to IPSO or a newspaper 
and been given the brush-off, to report 
their treatment. 

It will also monitor complaints made 
directly to newspapers and the methods 
used to deter people from seeing 
them through.

2015 CPBF ANNUAL 
GENERAL MEETING
Saturday 27 June 
10 am to 1 pm 
Post general election analysis and the 
future for media reform, plus election of 
national council for 2015/16 and more …

At the NUJ, 308 Gray’s Inn Road, 
London WC1X 8DP
Nearest tube/rail Kings Cross St. Pancras



4 Free Press Summer 2015

behaviour makes so necessary.
Even so, it seemed shocking after the Blairite 

honeymoon in which some media corporations 
had seen their interest as lying with the “New” 
Labour Party. It even shocked a bard-bitten 
American political consultant who said the UK 
press was worse than Fox News.

David Axelrod, the former Obama adviser who 
worked for Labour during the campaign, said 
the press was more powerful and “much more 
aggressive” than Fox News in the US. He said: 
“I’ve worked in aggressive media environments 
before but not this partisan.” British conserva-
tive print media was not only more powerful 
than Fox News is in the US but was also far more 
partisan, he said. “The relationships between the 
parties and media outlets that are deeper.”

The Media Standards Trust also looked 
at leader articles across all of the national 
newspapers. The total number of pro-Conserv-
ative leaders (217) was more than double the 
pro-Labour aggregate (87).

The Daily Telegraph had most pro-Tory leaders 
with 55; the Daily Mail had 49, the Daily Express 
36, the Sun 35 and the Times 34. 

The Daily Telegraph also sent out a mass email 
to its readers urging them to vote Conservative.

The Sun was the toughest on Labour with 102 
critical leaders, followed by the Daily Mail (75) and 
the Telegraph (67).

The Sun, the Times and the Daily Mail were 

most critical of the Scottish National party, 
topped by 21 in the Sun. The Media Standards 
Trust found only one pro-SNP leader, in the 
Financial Times.

The Mirror had the most leaders (109) deemed 
anti-Conservative, followed by the Guardian (44). 

But it wasn’t just a matter of party preference 
but also of the issues that were covered. 

For instance, Labour made its biggest issue 
the NHS, yet according to MST research the NHS 
was only the 6th biggest story to be covered in 
the papers, and 7th on TV – about the same as 
immigration, deemed to benefit UKIP – according 
to research at Loughborough University 
(see table below).

The most reported by far was the process 
of the election itself: the opinion polls and the 
doings of the party leaders. Second was the 
economy, on which all media pronounced the 
Tories were at an advantage.

The decline of newspaper circulations and 
their presumed political influence were offset 
by the close way that the broadcasting followed 
their agenda. The law prevents broadcasters 
taking sides, yet by following the papers’ lead 
they were effectively doing so. 

A good example was the publication on 
April 1 of a letter from 103 big business bosses 
in the Daily Telegraph urging a vote for the 
Conservatives. Why a letter from 100 Tories in a 
Tory paper saying “vote Tory” was newsworthy 
was neither asked nor answered, yet the “story” 
led BBC news bulletins for 24 hours.

TELEVISION 
COVERAGE 

Rank Theme %

NEWSPAPER 
COVERAGE 

Rank Theme %

1 Election process 45.9 1 Election process 44.5
2 Economy 8.1 2 Economy 10.5
3 Constitutional issues 6.2 3 Taxation 6.5
4 Taxation 5.4 4 Standards/corruption/sleaze 3.8
5 Employment 4.4 5 Constitutional issues 3.7
6 Immigration/Migrants/Race 3.7 6 NHS 3.7
7 NHS 3.5 7 Immigration/Migrants/Race 3.5
8 Business 3 8 Europe 3.4
9 = Social Security 2.4 9 Employment 2.9
9 = Europe 2.4 10 Business 2.6

11 Housing 2.3 11 Social security 2.3
12 Defence 2.2 12 Housing 2.2
13 = Standards/corruption/sleaze 2.2 13 Defence 2.2
13 = Women’s issues 2 14 Women’s issues 1.4
15 Media 1.1 15 = Education 1.1
16 Education 0.9 15 = Media 1.1
17 Higher/Further Education 0.7 17 Arts/Culture/Sport 0.7
18= Environment 0.6 18 Public services 0.7
18= Arts/ Culture/ Sport 0.6 19 Transport 0.6
20= Foreign policy 0.5 20 = Higher/ Further Education 0.5
20= Transport 0.5 20 = Health 0.5
22 Information technology 0.5 22 Environment 0.4
23 Northern Ireland 0.4 23 Crime/law enforcement 0.3
24 Public services 0.3 24 Foreign policy 0.3
25 Local government 0.1 25 Farming/Agriculture 0.2
26 = Health 0.1 26 = Information technology 0.1
26 = Crime/law enforcement 0.1 26 = Local government 0.1
26 = Rural affairs 0.1 27 Rural affairs 0

Notes: Percentages = (number of themes/ total number of themes) x100. Up to three themes could be coded per item. Percentages are rounded.

MEDIA LINES: WHAT THE PARTIES SAID
Conservatives

AA Freeze the licence fee at 
least until the next BBC charter 
renewal 

AAContinue to top-slice the fee, 
which currently contributes £150 
million to broadband rollout.

AAProvide “explicit protection” 
for journalists in a British bill 
of rights.

AA Ensure police cannot access 
journalists’ records under the 
Regulation of Investigatory 
Powers Act (Ripa) without 
court approval.

Liberal Democrats
AA Introduce public-interest 

defence for journalists breaking 
the law.

AACreate a “first amendment 
law” to make courts and public 
bodies take into account the 
importance of a free press.

AA Ensure journalists have right 
to challenge Ripa requests 
for access to journalists 

communications before they 
happen, unless it will endanger 
an investigation.

AARemove ministers from 
influencing the appointment of 
board members to Ofcom or the 
BBC Trust.

AA Legislate for an independent 
system of press regulation if after 
12 months “there is significant 
non-cooperation by newspaper 
publishers”.

AA enable Ofcom to conduct 
reviews into media ownership 
and to set conditions to prevent 
the reach of any media company 
damaging the public interest. 

AA ensure that there is a vibrant 
local and ‘hyperlocal’ media 
to help inform citizens about 
their local area and their local 
politics, by redirecting the current 
subsidies for local TV, extending 
Ofcom’s community radio grant 
support to online hyperlocals, and 
allowing non-profit local media 
outlets to obtain charitable status.

,, from front page

THE TORY PRESS AGAIN

THE ISSUES 

How the election issues played out



Summer 2015 Free Press 5

MEDIA OWNERSHIP

Everywhere 
and nowhere
A NEWSPAPER proprietor donates £1.3 million to 
a right-wing party, and his paper carries eleven 
leader columns supporting the party. Another 
proprietor, son of a Russian oligarch, switches 
the line of a traditionally centrist, liberal paper to 
backing the right-wing coalition.

Meanwhile the biggest-selling paper 
announces support for two different parties in 
different editions: bizarre, as the nationalist and 
centrist parties concerned are bitterly opposed 
to each other at the ideological as well as the 
nationalist level.

Richard Desmond’s backing for UKIP is both 
cynical and ideological. His personal right-wing 
views tie up with expanding sales to the 
Express’s market – disgruntled white people who 
hold foreigners to blame for everything.

Evgeny Lebedev’s prostitution of the 
Independent’s traditional stance of avoiding 
partisan commitment signifies his desire to 
ingratiate himself with the London estab-
lishment. He also owns the London Evening 
Standard, a mouthpiece for the Boris Johnson 
wing of the Conservative Party.

There was no ideological element in the Sun 
backing the Scottish National Party at the same 
time as the Tories. The cynical 
backing for the winning side 
was also a business decision, a 
shrewd insurance policy against 
the potential threat of a Labour 
victory. Labour was promising to 
put limits on media ownership, 
and the SNP was not only 
leeching Labour votes by the 
hundreds of thousands but was 
also likely to hold the balance 
of seats if Labour ended up the 
biggest party.

The SNP has enjoyed friendly 
relations with Rupert Murdoch 
and his executives for several 
years and the party conspicuously avoided the 
issue of media ownership in its manifesto. The 
quid pro quo of its enjoying the support of the 
Scottish Sun could well have been to abstain 
from supporting any anti-Big Media legislation.

Thus did the interest of media owners dictate 
the political direction of the press during GE2015. 
Media issues are never more visible than during 
elections, yet reporting or discussion of them in 
the election coverage is negligible.

The most impactful airing of the question 
of ownership was in fact on Russell Brand’s 
YouTube channel The Trews, when he asked Ed 
Miliband: “Can’t you just go, right, I am Prime 
Minister now, we are passing some legislation 
that means that monopolies are going to be 
significantly broken up ... so Rupert Murdoch, it’s 
been great but now you can only own 10 per 
cent or 15 per cent of total media. Is that kind of 

thing a possibility, because people want it?”
With Miliband vaguely gabbling that he would 

do something, the 90-second exchange was 
accessed 1.2 million times, nearly half of them in 
the first 24 hours. 

Otherwise, not much. The CPBF and Media 
Reform Coalition secured no coverage for their 
YouGov poll showing 71 per cent public support 
for media ownership controls, which appears 
on the face of it to be newsworthy. The only 
airing it had was in a brief letter from the MRC 
itself in The Guardian. The paper’s news and 
comment coverage avoided questions about 
media ownership.

Even its stories on the Sun’s electoral duplicity 
ignored discussion of Murdoch’s ownership. Yet 
the Independent had carried a story in March 
that a furious Rupert Murdoch had come to 
London to berate his editors for being insuffi-
ciently hostile to Labour and Ed Miliband; his visit 
being followed by a stepping up of the paper’s 
attacks on the party.

A Sun editorial on April 24 attacked Labour as 
“sworn to use the law to dismantle News UK if 
it wins power”, describing this as “sinister state 
censorship”. Its Labour rival, the Mirror, despite 

its slavish adherence to the party line, carried 
nothing on its media policy nor on Murdoch or 
any other media question.

An online search shows not one article citing 
“media ownership” as such in any paper between 
March 30 and May 7. There were no media 
questions in the election TV debates. Yet the 
BBC faces an existential threat from Conservative 
policies to tackle its “monopoly” and supposed 
right-wing bias – a phenomenon visible only to 
right-wing people. 

The then Culture Secretary Sajid Javid told 
the Daily Mail he wanted BBC bias addressed in 
the Charter renewal process, and both UKIP and 
the Democratic Unionist Party kept up constant 
complaints about it, based mainly on the level of 
their permitted participation in the TV debates 
(not a decision by the BBC alone).

Tim Gopsill and Jonathan Hardy

MEDIA LINES: WHAT THE PARTIES SAID
UKIP

AADecriminalise non-payment 
of the licence fee and look at 
reducing its £145.50 cost.

AAAbolish the Department for 
Culture Media and Sport.

SNP
AAChange way licence fee take is 

distributed to give BBC Scotland 
more than £100m extra funding.

AA Transfer control of 
broadcasting in Scotland to the 
Scottish Parliament and influence 
BBC charter renewal to protect 
Scottish interests.

AAReview progress on 
implementation of Leveson 
proposals.

Labour 
AAProtect the principle of media 

plurality, so that no media 
outlet can get too big, including 
updating our rules for the 21st 
century media environment. 

AA Implement recommendations 
of the Leveson Inquiry. 

AA Ensure that the BBC continues 
to make a vital contribution to 
the richness of our cultural life 
while delivering value for money. 

AAKeep Channel 4 in public 
ownership, so it continues to 
produce vital public content.

Green Party
AA Tighten the rules on cross-

media ownership to ensure that 
no individual or company owns 
more than 20% of a media market

AA Support the recommendations 
of the Leveson Inquiry into 
press ethics and for the cross-
party Royal Charter. If this is 
not supported by all the major 
newspapers we will support 
legislation to implement the 
Leveson system of independent 
self-regulation.

AAMaintain the BBC as 
the primary public service 
broadcaster, free of government 
interference, with funding 
guaranteed in real terms 
in statute.

Facing both ways: the English (left) and Scottish Sun



6 Free Press Summer 2015

JOURNALISTS IN THE DOCK

 Press trials: who are the criminals?
There’s never been anything like 
the number of journalists arrested 
in Britain for phone-hacking and/
or bribing public officials … more 
than 70 in all, though sensibly 
juries are acquitting most that are 
put on trial. Nonetheless many 
have had a tough time, and if they 
want to know who to blame they 
should look at their own bosses, 
says TIM GOPSILL

THIRTY FOUR journalists were arrested and 
charged, of whom two were not taken to court, 
13 have been acquitted and seven released when 
juries could not agree. Six more had their charges 
dropped. Two cases are scheduled to proceed. 

Four journalists have been found guilty, of 
whom two had their convictions quashed. One 
whose conviction still stands had pleaded guilty 
and received a non-custodial sentence; the 
other is awaiting sentence and may actually go 
to prison.

This is the proud record of the Metropolitan 
Police Operation Elveden, the £13 million 
operation deploying 56 officers to root out the 
payment by reporters to public servants for 
stories and tip-offs. Its failure should be a cause 
for celebration, as journalists facing trial for doing 
their jobs are gloriously vindicated by juries of 
their peers.

It’s not quite as clear-cut as that, but rather 
than celebrate, the right-wing papers prefer 
to fulminate against a supposed conspiracy 
against press freedom, involving vengeful politi-
cians, the spoilt celebrity luvvies and lefty liberal 
do-gooders of Hacked Off! and politically-ambi-
tious over-zealous police chiefs. Even if such a 
wondrous alliance could ever exist, they overlook 
another significant element to it: the owners of 
the press themselves.

It’s obvious to everyone that the Murdoch 
press brought it on themselves in the first 
place by encouraging their journalists to engage 
in devious and disgraceful newsgathering 
techniques. But its culpability goes further 
than that.

Managers’ reaction to the first revelations of 
phone-hacking in 2006 was to order a cover-up. 
This engaged not just News International staff 
but the Press Complaints Commission, which 
obliged by conducting no fewer than three 
in-depth inquiries, each time studiously looking 
the other way as it confirmed that all was fine.

The PCC went so far as to attack the Guardian 
for pursuing the story and publicly reminded 
it of its obligations under the Code of Practice. 
This was barely believable hypocrisy, even by the 
standards of the PCC.

The rest of the papers played their part by 
refusing to report the story as the Guardian 
pressed on with its investigation, piling scorn 
on editor Alan Rusbridger for good measure – 
though everyone knew that all the allegations 
were true.

The police were deep in the cover-up. Rather 
embarrassingly they had to ignore a mountain 

of evidence. They had all the notes seized from 
the office of private eye Glenn Mulcaire, who 
had carried out the hacking for the News of the 
World. He was tried and jailed in 2007, along 
with the paper’s “Royal Editor” Clive Goodman. 

They were arrested because Goodman’s 
tittle-tattle reporting of princes William and 
Harry had annoyed the royal family. The big 
cover-up required propagation of the fiction that 
they were lone mavericks, with Goodman the 
“rogue reporter” acting without the knowledge 
or approval, let alone the encouragement, of his 
bosses. Maintaining this blatant deceit was the 
real conspiracy in the case.

Mulcaire had kept meticulous notes of all 
the thousands of his phone-hack transactions. 
But former Assistant Commissioner John Yates, 
in charge of reviewing the Met’s first investiga-
tion, Operation Blake, in 2009, admitted later 

that they never even looked at them. He was 
able to recommend to Commissioner Sir Paul 
Stephenson that all was in order and no further 
investigation was needed. 

THE COVER-UP fell apart, devastatingly, in July 
2011. After the Guardian’s revelation of the 
hacking of murdered schoolgirl Milly Dowler’s 
phone, the police were compelled by the 
government to act. Such was the public horror 
that even David Cameron, whose trusted media 
chief Andy Coulson had been editor of the 
News of the World at the time of the hacking, 
expressed outrage. Yates and Stephenson 
resigned in disgrace, as of course did Coulson in 
Downing Street.

It is unlikely that such a harsh light has ever 
shone on corrupt relationships at the heart of 
the British establishment as at the subsequent 
Leveson Inquiry. The cynical trading of power 
and favours between the press, politicians and 
police was breathtaking and the downfall of 
the scapegoats truly Shakespearean. Here was 
a contemporary medieval court acting out its 
internal conflicts before our eyes.

The cathartic restoration of order in the play 
demanded heavy retribution on the Murdoch 
press, which had brought such shame on the 
king, and the force of order, the Met, had to purge 
its guilt. 

So where hitherto the Yard had hardly even 
pretended to go through the motions, now it 
set up a whole series of high-profile operations: 
in addition to Elveden there were the 51-officer 
Operations Weeting and Pinetree into phone-
hacking at the News of the World that cost £19 
million and saw 32 journalists arrested and eight 
put on trial, of whom five were jailed; Operation 
Golding into hacking at the Mirror group; and 
Tuleta and Kalmyk into computer hacking by 
journalists, plus other operations into various 
related matters. The Met has so far spent £37 

Why should the 
national papers 
get their hot 
copy for free?



Summer 2015 Free Press 7

JOURNALISTS IN THE DOCK

 Press trials: who are the criminals?
million on these exercises. 

More than 100 officers were deployed, some 
apparently taken off anti-terrorist work to show 
how serious they were – or were being ordered 
to be.

So vindictive were the Met that the first 
person jailed under Elveden was one of their 
honest senior officers, DCI April Casburn, who 
had phoned the NoW to blow the whistle on the 
diverting of resources from anti-terrorist work.

She insisted she asked for no payment, and 
no story was written; but she had to be made 
an example and went down for 15 months, 
with a 40 per cent cut in her police pension, on 
the strength of a note written by a journalist 
implying that she wanted money. She now works 
in a shoe repair shop to keep her three children.

(John Yates meanwhile had taken himself off 
to Bahrain to offer the Emir and his entourage 
his expertise in how to handle the atrocities 
committed by its security forces on democracy 
protesters. This is how it works.)

For the Elveden team did not of course 
pursue journalists alone; it also went after 
allegedly bent public officials who had sold 
them stories: police and prison officers and civil 
servants. And with 21 imprisoned its success rate 
with these people is greatly superior than with 
the hacks.

Apart from with the cruelty of cases like 
April Casburn’s, this is as it should be. When 
money changes hands between a journalist and 
an official, the receiving is more serious than 
the giving. Public officials have a duty to be 
honest and responsible to deserve public trust. 
Journalists do not; emphatically not. Provided 

it is justified by the public interest, journal-
ists are entitled to use any lawful means to 
acquire information.

Interpreting the public interest is contentious; 
media do have a tendency to be generous in their 
interpretations, but at the same time when there 
is doubt they must be given the benefit. That at 
any rate is what the jurors in the Elveden cases 
have done.

You might also ask: in any case, why should 
such highly commercial enterprises as national 
papers get hot copy for free? 

THE PRESS cannot see beyond the end of their 
noses so regard Elveden simply as an assault on 
themselves, but the operation can be justified for 
ridding the public realm of a few corrupt officials. 
The prosecution of the journalists themselves 
was based on firm and uncontested evidence. It 

was the courts that decided in most cases that 
the journalists’ actions were legitimate; in others 
the juries simply could not decide and prosecu-
tors used their discretion, under constant and 
withering attack from the right-wing press, to 
smartly drop the idea of retrials. 

One reason for jurors’ doubt was the 
strange charge used in these cases: committing 
misconduct in a public office (for the officials) 
and conspiracy or aiding and abetting it (for the 
reporters). This is an archaic common law offence 
– punishable with indefinite imprisonment! – that 
requires the misconduct to be “so serious as to 
make the public lose faith in the office holder” and 
the journalists to know they were dealing with a 
public official. Proving these things is not easy.

There was no recognised crime of paying an 
official for information until the 2010 Bribery Act 
came into force in 2012, which these offences 
long predated. 

The prosecuted officials had a feature in 
common apart from their alleged criminality. 
They would all have had a reasonable belief they 
would never be identified, having been promised 
by the journalists that they would not. And they 
were not – by the journalists. Everyone knows 
that even the most disreputable reporter will 
never betray a confidential source.

That obligation does not seem to apply, 
however, to their bosses, who betrayed their 
reporters and their sources to save their own 
skins. This was the most cynical, thoughtless, 
self-serving and dangerous thing that Murdoch 
managers did.

Almost overnight they turned from being 
churlish and obstructive with the police to 
enthusiastic collaboration. They set up a top-level 
Management and Standards Committee to 
furnish the police with all the information 
it could.

Well not quite all. First the company took 
the precaution of deleting 3 million emails that 
might have incriminated senior executives, but 
after that it handed over a server with 23 million 
emails for the police to search at will. 

That’s how the 100+ officers were largely 
occupied. That’s how they got all their evidence, 
which the overall head of the Operations, DAC 
Sue Akers, told a Parliamentary committee, there 
was no other way they could have done. That’s 
how they got the identities of reporters and 
their confidential sources. That’s how they got 
the newsdesk note on April Casburn’s fateful 
phone call.

It was one of the greatest crimes against 
journalism of all time. Murdoch’s men, while 
protecting the executives really respon-
sible, threw their employees to the wolves 
and destroyed the confidentiality their 
sources deserved.

Since then the company has re-reversed the 
ferret and ceased co-operating. Coincidentally the 
FBI has said there will be no charges in the USA. 
Fancy that. A bit late in the day, though, don’t 
you think?

HACKING COSTS

THE MIRROR 
PAYS OUT 
MILLIONS
MIRROR GROUP newspapers 
are braced to pay out millions 
to the victims of its own 
phone-hacking crimes after 
the High Court awarded a 
record-breaking £1.2 million 
to a sample group of eight 
claimants on May 20. 

They included footballer 
Paul Gascoigne and BBC boss 
Alan Yentob. Lawyers were 
astonished at the amount and 
parent company Trinity Mirror 
is considering an appeal. 

TM has upped its estimated 
costs for dealing with phone-
hacking to £28 million as 
a result.

The judge, Mr Justice 
Mann, said the victims 
had all suffered a “serious 
infringement of privacy” and 
the scale of hacking was “very 
substantial indeed”. His ruling 
will provide a framework 
for resolving more than 100 
claims still in the pipeline. 

For years TM kept denying 
that its journalists had ever 
hacked phones, as the 
evidence mounted; then it 
decided to risk court action 
rather than settle all cases 
out court as Murdoch’s News 
International papers did. 

Editor of the Daily Mirror 
from 1995-2004, when 
most of the hacking took 
place, was the reptilian Piers 
Morgan, who was interviewed 
by police from the Met’s 
Operation Golding for the 
second time, under caution, in 
May. Here’s hoping!

It was one of the 
greatest crimes 
of all time against 
journalism

Piers Morgan: edited Mirror 
during heyday of hacking



This issue went to press on May 26 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

REAL MEDIA

And local 
shall speak 
unto local
The disused docklands of Salford are home to Media City 
UK, a glass-towered hive of media industry and the 
location of the BBC’s major out-of-London production 
centre. But Salford itself, twin city to Manchester, is a 
different world, where traditional media – the local press 
– have been wrecked by the Big Media corporations and 
community media are striving to replace them. 
STEPHEN KINGSTON, editor of one of these papers, 
the Salford Star, reports on a new network to bring such 
local in initiatives together.

ALL OVER THE country, local print media are 
closing down and journalists are either being 
sacked or transferred to work on “digital platforms” 
– the former papers’ websites – which is leaving a 
massive democracy deficit in towns and cities.

Take Greater Manchester, where local papers 
owned by Trinity Media are going down like 
ninepins. Half a dozen of them, including the 
Stockport Times, the Trafford Advertiser and 
the Salford Advertiser, were closed earlier this 
year to be replaced by the Manchester Weekly 
News freesheet, distributed across the Greater 
Manchester area to 265,000 homes – out of a 
population of almost 3 million. 

Managing Director Paul O’Halloran explained 
that the new paper would only be delivered to a 
certain class of people ...” The Manchester Weekly 
News will provide us with circa 400,000 readers 
with the high ABC± profile audience our clients 
want to reach,” he said.

What about those “readers” who are 
not ABC1 profile’? In truth, a lot of these 
newspapers stopped delivering free copies to 
economically disadvantaged areas years ago 
because their staple advertisers – property, 
cars and conservatory floggers – aren’t 
interested in people who live in social or cheap 
housing. Which leaves hundreds of thousands 
of people excluded from local print news; then 
they wonder why around 40 per cent of people 
in these areas didn’t vote at the General Election. 

This is not a new phenomenon; it’s been 
going on for a number of years and the response 
has been a growing number of what were called 
‘hyper-local’ websites, not only giving out local 
news but also challenging and holding to account 
local authorities and other powers-that-be. Some 
have survived, and some, like Stoke’s excellent 
Pits n Pots, have hit the wall, but all along there 
has been a recognition that, to get around the 
digital divide and engage the real community, 
print is the only medium.

Now, local alternative print media are slowly 

coming back into circulation. In Birmingham, the 
news co-operative Slaney Street puts out printed 
issues. In Bristol, the third edition of Bristol Cable 
has hit the streets, and in Manchester The Mule 
is gearing up for a re-launch. Meanwhile, the 
nine-year-old Salford Star has finally come out 
again in print, with 20,000 free copies hitting the 
city, after seven years of being online only. 

Back in February, there was a gathering in 
Manchester of UK independent media groups 
with hundreds of people and around a dozen 
alternative print press creators attending. It was 

organised by a group called Real Media, itself set 
up by Real Fare, a project that aims to challenge 
myths about the welfare system. The gathering 
examined the agenda of the mainstream 
media, looking at the lack of coverage for 
issues like inequality, corporate power, fracking 
and privatisation. 

Jamie Kelsey-Fry, contributing editor to New 
Internationalist magazine, which also took part 

in the event, said: “The time is ripe for a new 
platform of credible alternative media outlets 
that can show the corporate-owned mainstream 
for what it is – the servant to a system that is 
unjust, undemocratic, unsustainable and broken.”

From that Real Media event came an 
anti-Daily Mail week which distributed 
20,000 spoof copies of the Daily Wail around 
Manchester and London. The front-page headline 
was the NEWS YOU DON’T SEE; inside were 
articles on mass rent rises and displacement of 
social housing tenants, the privatisation of the 
NHS, how the sick and disabled are being bullied 
off benefits by huge private corporations, and 
everything you need to know about TTIP. 

There was also a moving true tale of how 
someone’s working class dad, who worked in 
Lancashire’s textile industry, had his mind 

completely enslaved and racially poisoned 
by the Daily Mail. The print issue has been 
followed up by the Real Media website 
(http://realmedia.press/) which aims to be 
an alternative news aggregator.

But it is offline where the battle for the 
media is taking place. With local papers 
shutting down all over the place there is a 

real gap to be filled by genuine community 
magazines and newspapers – in the same way 

that the community is now expected to fill the 
gaps left by huge cuts to public services.

The question is whether there are enough 
resources to sustain an ethical media. Bristol’s 
Cable Street has a £1 a month membership 
revenue model, there’s individual investigative 
journalists trying to get crowd funding to sustain 
themselves, while Salford Star is following the 
traditional advertising route, supplemented 
by donations. 

Basically, if the community wants a bit of 
democracy, residents, small businesses and 
community groups have to support these 
ventures. Where there’s a need, there’s got to 
be a way.


	election coverage
	The Tory press … oh not again!
	BROADCASTING
	licence fee
	BBC back in Tories’ sights

	POST-ELECTION
	Three in four say: cut Big Media down to size

	regulation
	IMPRESS will register – ‘There’s a job for us to do’

	The Tory press again
	THE ISSUES 
	How the election issues played out

	media ownership
	Everywhere
and nowhere

	JOURNALISTS in the dock
	 Press trials: who are the criminals?

	hacking costs
	REAL MEDIA
	And local shall speak unto local


