
FREE Press May-June 2007 1

FREE Press
No 158 May-June 2007 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

GAGGED!

By Julie-ann Davies

On May 9 David Keogh (left) and
Leo O’Connor (right) were jailed
for breaches of the Official
Secrets Act. They were accused of
leaking a memo containing
details of a 2004 meeting

between Tony Blair and George
Bush.

After the trial Mr Justice Atkins
imposed gagging orders on the
media. This means Free Press
cannot repeat allegations,already
in the public domain,about the
contents of the memo.Nor can

we repeat comments made in
open court by David Keogh.

Several media groups  are
appealing against the ruling.
Meanwhile, as the ruling is not
retrospective, stories written
prior to the imposition of the
order are accessible  on the web.

www.guardian.co.uk/crime/article/0,,2076477,00.html



I
t is unusual for the non-renewal of
a TV company’s licence to provoke
an international hue and cry. But
that’s exactly what happened
recently in Venezuela. For the first

time in 53 years Radio Caracus
Television (RCTV), the country’s pow-
erful private TV channel, and a virulent
critic of the government, found itself
off the public airwaves. It now faces the
far less profitable alternative of relaying
its soaps, game shows, comedies and
news to a smaller audience via cable or
satellite.

RCTV is owned by the country’s
wealthy Phelps family who also owns
soap, food production and construction
firms and has close links with the for-
mer ruling party Acción
Democrática.When RCTV’s licence
expired on 27 May its public service
frequencies were handed over to TVes,
a newly established state channel.  

RCTV, it was argued, must make way
for this new public access channel
because it had violated the country’s
broadcasting regulations and failed to
fulfil its public service mandate by
inciting political violence. 

It is certainly undisputed that along
with three other private networks
RCTV backed an unsuccessful coup
attempt to topple president Hugo
Chavez in April 2002. It spread lies that
Chavez supporters were shooting
unarmed civilians, urged people to take
to the streets and read out a fake resig-
nation letter from Chavez.  

As defenders of the RCTV decision
pointed out, if the BBC or Channel 4
had broken the law by inciting the
overthrow the UK’s elected
Government they would not have been
allowed to remain on air. Yet oppo-
nents of Chavez at home and abroad,
citing freedom of speech, seized on
Venezuela’s action to launch a cam-
paign to try to destabilise his govern-
ment. Soon the streets of Caracas were
echoing to huge protests and counter
protests.

Condemnation came in particular

2 Platform

2 May-June 2007 FREE Press

Censorship
or freedom?

from the United States. Chavez’s mas-
sive victory in the presidential elec-
tions last December had a big impact
on the US. Washington, hostile to his
use of oil revenues to fund a radical
programme of nationalisation, land
redistribution, education and health
reforms, has made no secret of its
desire to see the back of him. 

Organisations including Human
Rights Watch, the Committee to Protect
Journalists and Reporters without
Borders feared Chavez was stifling free

expression. The International
Federation of Journalists too, while
rightly concerned about the future of
the RCTV workforce and union rights,
saw the RCTV case as a “worrying
development for media pluralism”.

In fact, if there is a problem of media
pluralism in Venezuela it is because the
media landscape has long been domi-
nated by a bunch of corporate media
tycoons. Most notable among these are
RCTV’s director Marcel Granier and
Venevisión’s Gustavo Cisneros, who
owns some 70 media outlets in 39
countries.

In Venezuela, 95 per cent of all TV,
radio and print media are privately
owned and a significant majority of
these are more sympathetic to the
opposition than to the Chavez govern-
ment.  

Judging by audience share, the oppo-
sition holds the upper hand in the
newspaper sector and in radio. In tele-
vision Chavez appears to be redressing
the balance with the replacement of
RCTV by TVes, the strength of the gov-
ernment station VTV and some 24 com-
munity television channels that are
mostly sympathetic to the government.

There have been other interesting
developments. Until the arrival of
Chavez, the poor majority never had
access to Venezuela’s corporate con-
trolled media outlets. 

Now scores of community radio and
television stations operate in poor
neighbourhoods, limited in outreach
but providing access and accountability
at local level. 

The state has promised that the new
TVes channel will become fully inde-
pendent and broadcast mainly inde-
pendent national productions. ANTV
allows Venezuelans who can receive
cable to observe debates in the national
assembly. The cultural television chan-
nel Vive TV focuses on communal
issues and problems. People are being
taught to make their own documen-
taries in film-making classes around
the country. 

Venezuela’s law on social responsi-
bility in television and radio mandates
that five hours of programmes per day
be made by independent national pro-
ducers, with no one producer con-
tributing more than 20 per cent of this
transmission. Thousands of independ-
ent producers have already signed up
with a national registry to take up this
opportunity.

All this puts into perspective RCTV’s
current court challenge about the way
the decision not to renew its licence
was handled. Whatever the ruling on
this aspect, the state’s prerogative to
determine which broadcasters can use
its airwaves is hardly open to question.
And all the signs are that the Chavez
government has launched a serious
attempt to diversify and democratise
the country’s media.

Venezuela’s recent decision to reclaim the airwaves used by
Radio Caracus Television raises important issues of freedom
of speech and media pluralism, argues Kathy Lowe

Hugo Chavez: controversial move



News 3

FREE Press May-June 2007 3

June 20 marked the passing
of 100 days since BBC
reporter Alan Johnston was
kidnapped in Gaza.
Barry White reports

At 2.15pm on 20 June Alan’s Johnston’s
parents released 100 balloons from their
home village in Scotland. At the same

time, Alan’s colleagues across the BBC held
vigils to show their support for him, his friends
and his family.The vigils also sought to raise
awareness about 14 journalists who have
been kidnapped in Iraq. Although the western
world has focussed on Alan, who was
abducted by armed gunmen in Gaza City on
12 March, a number of mostly Iraqi journalists
and media assistants have also been
kidnapped since September 2005.Their plight
has received little publicity.

On the same day the NUJ delivered letters
to the new Palestinian prime minister and the
British foreign secretary urging them to
intensify their efforts to secure Alan’s release.
The NUJ also thanked the Palestinian
Journalists’Syndicate for their support and

help in keeping Alan’s case high on the
political agenda.

On 31 May confirmation that Alan was still
alive came when his captors released a two-
minute video of him.The video appeared
during the congress of the International
Federation of Journalists (IFJ) being held in
Moscow. A transcript of the video can be
found on the BBC web site.

Alan is being held by a little-known group,
Jasih al-Islam (the Army of Islam) who are now
locked in negotiations with Hamas for his
return. It has been reported that the group
has demanded the release of Muslim
prisoners held by the Israelis. Most Palestinian
officials believe Alan was seized not because
of some radical agenda, but to exert leverage
on the then Hamas-led government.

Nevertheless, in an interview with the
French newspaper Le Figaro published on 16
June, Ismail Haniyeh, a Hamas leader and
recently sacked prime minister, tried to sound
confident about securing Alan’s release.
“There will be one sole legitimate force.We
will install law and order in Gaza.Thus it will
be easier to obtain the release of the British
journalist Alan Johnston,”he said.

The IFJ’s newly elected president Jim
Boumelha has called for fresh action by

Hamas leaders to free the kidnapped BBC
journalist, a fellow member of the National
Union of Journalists of Great Britain and
Ireland. He said:“It’s time for those who have
influence in Gaza to make their presence felt
and end the three-month ordeal of Alan
Johnston.”

In the early hours of
June 5, Farooq Tariq,
general secretary of
the Labour Party
Pakistan was
arrested at his home
in Lahore under
section 16 of
Maintenance of
Public Order Act.
The day before his
arrest he circulated
this email about
media freedom 
in Pakistan.
This is the second
time Tariq had been
arrested in less than
a month. He is
currently in
Bahawalpur jail.

There will be a media
freedom conference on 6th
June at Lahore Press Club
auditorium. Prominent
politicians and
representatives of journalist
unions, trade unions, social
and political organisation
and movements will
participate in this
conference.The conference is
organised by Labour Party
Pakistan in cooperation with
Action Aid Pakistan.

The conference is
organised in the background
of open attacks on the
freedom of electronic and
print media in Pakistan by
the Musharaf military
regime. Live [coverage]… of
the activities of chief justice
Iftikhar Choudry is banned, a
prominent talk show critical
of military regime Meray
Mutabiq by Dr Shahid
Masood of GEO TV has been
banned.When GEO still went
ahead to air the programme,
the cable operators in
Pakistan on the instructions
of the regime did not show
the private TV channel.

Several …journalists have
[recently] got death threats…

The media has become
more critical of the military
regime in recent times after
the unprecedented
movement of advocates
[lawyers] throughout the
country.The media has given
reasonable [coverage and]
time to the opposition
movement.This has annoyed
the regime [and prompted
them] to carry out the
repressive measures.

The Federal Union of
Journalist has decided to
observe June 7 2007 as
a black day throughout
the country.They will also
put a black ribbon on their
heads during all government
activities.

Labour Party Pakistan had
already organised a
demonstration on Friday 1st
June [to protest] against
these measures. Over 100
activists participated in this
demonstration against the
restrictions put on the media.
Most of the newspaper and
private TV channels covered

this event. On 3rd June 2007,
Mr Irshad Haqqani, the editor
of Daily Jang, the largest
Urdu paper, mentioned [the
demonstration and
speeches] in his regular
column…

Labour Party Pakistan
participation in the present
movement of the advocates
was recognised recently. On
31st May, LPP was awarded a
democratic medal by a group
of advocates of Lahore High
Court Bar Association at
Karachi Hall.The medal was
also awarded to some of the
advocates who have taken
part very actively in the
campaign to overthrow the
military regime of Pakistan.
Some of these advocates’
faces were burnt during a
demonstration after police
attacked them. Some of the
advocates were part of the
delegation that went by foot
in protest from Lahore to
Islamabad.
Farooq Tariq
General secretary
Labour Party Pakistan
www.laborpakistan.org

Held hostage for 100 days

Alan Johnston: kidnapping ordeal

MEDIA FREEDOM IN PAKISTAN

G
U

Y SM
A

LLM
A

N
:W

W
W

.G
U

YSM
A

LLM
A

N
.C

O
M



4 Regulation

4 May-June 2007 FREE Press

On the side of
the market

C
onvergence refers to the undeni-
able fact that our media are
changing. Technical, economic
and regulatory change has trans-
formed the media landscape

during the last decade. Television,
radio and newspapers can now be
accessed online or on mobile phones.
The technology, which services the 70
per cent plus of the UK population that
has digital TV is, at root, the same
technology which allows videos to be
uploaded and viewed on the web.

But today convergence carries anoth-
er, less explicit implication. It is the
idea that the future will be dominated
by the market, because changes in
technology and economics make posi-
tive, public service orientated regula-
tion, economically unrealistic.

Ofcom, the body responsible for reg-
ulating commercial satellite, cable and
terrestrial TV and telecoms is firmly on
the side of the pessimists. Since its

inception in 2003 Ofcom has
drawn on the 2003

Communications Act and
taken the view that the way
forward must be less regula-
tion. Speaking to MPs in
April, Ofcom chair David
Currie said: “We have a
duty to look wherever
possible, wherever appro-
priate, to reduce regulato-
ry burden, to withdraw
regulation that is out of
date and in general, to

modernise whatever regu-
lation is needed.”

Two days later, Ed
Richards, Ofcom’s chief
executive, addressed a con-
ference of the Voice of the

Listener and Viewer (VLV).
He gave an example of Ofcom’s

reluctance to act pro-actively on
questions of content regulation

where profits were con-
cerned. The case of

ITV companies
who had

c h a r g e d
v i e w e r s
premium
p h o n e
rates to

enter competitions which had already
closed was seen by Richards as “not a
failure of regulation, but a failure of
compliance”. Yet Ofcom had “regulat-
ed” these services into existence. It
had overseen the meteoric rise of these
cynical devices to squeeze money out
of viewers, and apparently saw nothing
wrong in them until a major scandal
erupted.

Richard’s discussion of public serv-
ice broadcasting (PSB) was cast in
Ofcomspeak –fragmenting the idea so
that it can be measured and market
assessed. Instead of a wide range of
evolving content across all forms of
output, it becomes the BBC’s output,
plus bits of ITV, C4 and C5’s output –
with no mention of S4C or Gaelic
broadcasting. PSB in commercial TV is
not the whole output, but is made up
of “key genres…traditionally provided
alongside the BBC, but which,
although socially desirable, are com-
mercially unattractive”. That is, news,
regional news and non-news program-
ming and children’s TV. 

The logic is relentless: accept that
there isn’t much to be done about con-
vergence, accept the need for mini-
mum regulation, accept the commer-
cial priorities of the industry and the
conclusion is obvious, “commercial
PSBs will find it more difficult to sus-
tain their former obligations in the dig-
ital age”.

“I fully expect to hear calls for
Ofcom to intervene in various areas”
Richards, told the VLV. He meets this
local difficulty by warning that in this
area Ofcom’s powers “are often misun-
derstood or exaggerated”. Could this be
true? Or is it Ofcom that is mired in
misunderstanding and exaggeration?

The powers he lists, and which
Ofcom arguably under uses, concern
production quotas in original, regional,
peak and network programmes, plus its
power to assess proposed changes in
TV schedules. These are obviously not
much good because – and we can
almost hear the sigh of resignation,
“where commercial incentives and reg-
ulatory ambition are not reasonably
well aligned, effective regulation is
less likely to follow”. 

It is the negative tone of this argu-
ment that stands out. Convergence is
simply assumed to mean less regula-
tion. Like some unbending law of
nature, “commercial incentives” dic-
tate the terms of the debate. All calls
for positive intervention must there-
fore come from people who stupidly
misunderstand and exaggerate Ofcom’s
powers. 

But Ofcom is not a neutral player
overseeing the unbending laws of
media economics. It is organisationally
committed to stripping away regula-
tion. It is staffed by people like Currie
and Richards who are fully paid up
members of the dominant neoliberal

Ofcom, the body
responsible for
regulating TV and
telecoms, takes an
unneccessarily
pessimistic view
of its role, writes
Tom O’Malley

Ofcom chief
Ed Richards:
gloomy



Regulation 5

FREE Press May-June 2007 5

elite in UK politics – Richards was the
key advisor to Blair on the 2003
Communications Act.

There is much that Ofcom could do.
If it does not have the muscle needed
to build and sustain a strong PSB sec-
tor across all platforms, it could lobby
the Government for stronger powers.
Instead of insisting on using its powers
to scrutinise every new initiative of the
BBC it could allow Corporation-led
public service expansion in the digital
arena. It could stamp on talk about top-
slicing the licence fee. 

Using its existing powers over

Chris Frost analyses the performance 
of the Press Complaints Commission

Last year was a busy year for media regulators and the Press
Complaints Commission (PCC) was no exception. Law
change proposals, phone-tapping scandals, rows over data

protection and freedom of information have kept PCC
chairman Sir Christopher Meyer, the commissioners and his
staff at their desks diligently earning their £927,208 in salaries
and related costs.

Despite this, according to the PCC Annual Review 2006 the
number of complaints made to the PCC fell in 2006.The number
of complaints adjudicated also fell from 30 to 22 with only five
of these being upheld.With figures like these, it is hardly
surprising that the PCC report makes great play of the rise in
the number of resolved complaints – up by
20 per cent to 418.

The PCC claims this is an illustration of a
major culture change:“Editors now
routinely offer meaningful resolutions to
breaches of the code – and on occasion
offer to resolve matters that may not in fact
breach the Code.”The PCC identifies this as
an advantage of resolution rather than
adjudication:“This is one of the
advantages of a system of conciliation
which brings parties together rather than
having to make a judgement on who was
right in each case.”

The PCC now publishes resolutions on its website and picks
key cases to run in the annual report having finally accepted
the argument long made by critics, including the CPBF, that
journalists and editors need to know the thinking of the PCC in
operation of its code.“The Commission has an important
function issuing formal public rulings through its adjudicated
complaints.These have a number of uses: educating editors
about the Commission’s interpretation of the Code…”The PCC
also “publishes details of each resolved complaint on its
website homepage in order to give further visibility to the
resolution…”

The Commission is at pains to point out it has dealt with a
number of privacy cases – more than the courts – and claims
this shows the significance of its rulings in this area. However, it
is doubtful many editors would be able to quote the PCC’s
handful of significant rulings whilst the key court cases will be
etched onto their proprietors’ wallets.

There was a substantial reduction in the number of
discrimination complaints made to the PCC during the past
year.The number of complaints about discrimination has now

fallen with only 2.6 per cent appearing as a potential breach of
the code.This may be due to the PCC advising groups likely to
complain under the discrimination clause that it might be
better for them to complain under clause one – accuracy.

The report makes much of their evidence that corrections
and apologies made tend to appear on the same page or earlier
in the paper than the original mistake. However, the same
argument can be made in reverse. 74 per cent of apologies and
corrections appeared on the same page or further forward but
about 70 per cent appeared on the same page or further back –
17 per cent of them more than five pages further back.

The Compliance Commission made several
recommendations that were picked up by the PCC. It asked the
PCC to write to editors about their behaviour, even when the
problem was overtaken by events. It asked for the flowchart of
how complaints were dealt with to be reinstated in the PCC’s

guidance leaflet to complainants, and
asked for the time limit on complaints to be
doubled from one to two months,
something that substantially reduced the
number of complaints dropping out of
time.

It also pre-empted the DCMS select
committee by agreeing to regulate audio
and visual content on newspaper websites.
They trumpeted the not surprising support
for this move from proprietors as a major
success, rather than the obvious attempt by
cross media owners to get around much

tougher regulation from Ofcom.
Sir Christopher Meyer said:“What the industry has done in

announcing this extension of the PCC’s remit is to underline its
confidence in the system of common-sense regulation that we
operate, and to demonstrate to the public that editorial
information in the digital age – regardless of the format in
which it is delivered – will be subject to high professional
standards overseen by the Commission”.

The PCC cryptically claims “It also means that newspaper and
magazine websites are subject to a greater degree of
regulation than those of broadcasters, which must wait for
legislators to update existing rules.”If by this it means Ofcom’s
reluctance to regulate broadcast websites in the way that
parliament clearly expected, then it’s a strange way of saying
so. Ofcom’s regulatory framework is tougher than the PCC’s and
likely to remain so. Its reluctance to regulate websites not
identified with broadcasters mirrors that of the PCC.

The PCC claims to be fast, free and fair. Read that as slick, free
and plausible and it may be that a Britain that seems to care
little for a traditional watchdog free press has got the regulator
it deserves.

Convergence is bound up with tech-
nology and economics, but how it is han-
dled is essentially political. Ofcom’s
approach is political. It has a partisan
position on the role of markets and their
impact on communications. We need to
keep this fact to the fore in our argu-
ments. We should work for a converged
media with a major public presence and
in so doing sustain a high profile criti-
cism of Ofcom and its misleading regula-
tory pessimism. Ofcom exaggerates its
own powerlessness in the face of conver-
gence and we misunderstand or forget
this at our peril.

Fewer complaints, more complacency

It is doubtful many
editors would be able to
quote the PCC’s handful
of significant rulings
whilst the key court cases
will be etched onto their
proprietors’wallets

licences, spectrum access and the elec-
tronic programme guides it could
cajole commercial operators into pro-
ducing more PSB material. 

Or, it could lobby for new powers to
control the back catalogues (with suit-
able protections for those producers
who gain income from repeats etc.), of
those commercial companies that bene-
fited for years from being protected
recipients of TV advertising revenue.
The BBC’s back catalogue is a public
asset, why not ITV’s? Ofcom could call
for general taxation or an industry levy
to fund more public service output. 



6 News

6 May-June 2007 FREE Press

ISRAEL-PALESTINE ON
RECORD: HOW THE
NEW YORK TIMES
MISREPORTS
CONFLICT IN THE
MIDDLE EAST
Howard Friel and
Richard Falk
Verso, £12.99

By Muhammad Idrees Ahmad

Following their devastating study, The
Record of the Paper: How the New
York Times Misreports US Foreign

Policy, Howard Friel and Richard Falk
return with Israel-Palestine on Record:
How the New York Times Misreports
Conflict in the Middle East.This book
examines the newspaper’s coverage of
the Middle East’s most intractable
conflict.

The NYT’s stance on Iraq has
fluctuated between caution and overt
support for the war. But, any concern for
objectivity is forgotten in their coverage
of Israel and Palestine. Using
international law as a benchmark by
which to judge the merit of competing

accounts, Falk and Friel reveal a
consistent pattern in the NYT’s reporting
which privileges Israeli concerns over
Palestinian rights.

While international law is routinely
invoked to judge the actions of
countries deemed hostile, it never
figures in NYT reports and editorials on
US foreign policy.That the paper
chooses to ignore international law
arguments  shows it has little interest in
presenting an holistic portrayal of the
conflict’s realities.

Moreover, as the authors argue,“the
liberal image of the Times gives the
American government added room for
manoeuvre when it takes such one-
sided positions that correspond with the
imbalances of American foreign policy.”

International Law is clear on the
illegality of Israeli occupation, the
application of the Fourth Geneva
Convention, the rights of the refugees to
return to their homes, the illegality of
the settlements, the illegality of torture.

However, acknowledging this would
reveal a dimension which, while obvious
to the rest of the world, has been long
obscured in the US by skewed coverage:
that Israel is an illegal occupying power

engaged in grave and sustained
breaches of international law.

The NYT devoted 50 front page
stories and 25 front section stories to
Palestinian violence between 2000 and
2006.The more numerous Israeli acts of
violence never made it to the front page.
On many occasions, Israeli violence goes
unreported altogether, until the silence
is broken by the inevitable Palestinian
response.

There is a similar qualitative
difference, which the authors highlight
by contrasting NYT reports with
respected Human Rights organisations
— Amnesty International, Human Rights
Watch, ICRC and B’Tselem — as well as
the British and Israeli press.

The book contains two extended case
studies dealing with NYT coverage of the
Israeli assaults on Gaza and Lebanon
and comparing two prominent figures,
Noam Chomsky and Alan Dershowitz.
The NYT casts Chomsky and Dershowitz,
respectively, in roles of extremist and
expert. These studies condemn the NYT
as a deeply ideological paper which
resorts to an inversion of morality —
and reality— to sustain its self: image as
an impartial observer of the conflict.

Murdoch faces probe
By Barry White

R
upert Murdoch’s dominance of
the UK media scene is under
serious scrutiny by the
Competition Commission, fol-
lowing Alistair Darling’s refer-

ence to the Commission of News
Corporation’s influence over ITV.

The announcement came on 24 May,
when the secretary of state for trade and
industry referred last November’s
British Sky Broadcasting Group’s pur-
chase of a 17.9 per cent stake in ITV plc
to the Competition Commission under
Section 45(2) of the Enterprise Act.
Under the Act, the Competition
Commission must now conduct a
detailed investigation into the effects of
the transaction “both on competition
and on the specified public interest
consideration relating to the plurality of
persons with control of media enterpris-
es”. 

Announcing the reference, Darling
said: “My decision reflects considera-
tion of the reports I have received from
both the Office of Fair Trading and
Ofcom and of other representations I

responses from interested parties. The
Campaign and the NUJ have submitted
representations to the Commission, the
deadline for which was 20 June (a copy
of the CPBF submission may be seen on
the CPBF web site at www.cpbf.org.uk).

Much of the work of the Competition
Commission may seem technical and
remote, but the outcome of the review is
important to all who care about the
position and influence Murdoch has in
UK media. CPBF supporters are urged
to contact their MPs and press them to
ensure the Commission examines the
wider question of Rupert Murdoch’s
British media holdings, the danger of
his dominance to media plurality and
the power this gives him to direct
Government policy on a wide range of
issues.

In the next few months the CPBF will
be developing its campaigning work on
media ownership with a view to making
it an important issue at the next general
election. The reference to the
Competition Commission opens up real
opportunities to media campaigners, so
watch the CPBF web site for further
information.

Consistently biased

have received about this matter. On the
basis of the evidence before me, a fuller
investigation by the Competition
Commission is justified.” 

The Commission will report its find-
ings in early November and could force
Murdoch to sell his stake in the terres-
trial broadcaster if it finds his share-
holding in ITV lessens competition in
the media sector and works against the
public interest. A provisional report is
expected in mid-September.

Ofcom has already said that Sky’s
stake in ITV was anti-competitive and
the Office of Fair Trading reported the
holding was large enough to qualify for
a merger and threatened the independ-
ence of the terrestrial broadcaster. On
25 May The Independent reported the
Department of Trade and Industry had
estimated a combined Sky and ITV
would give Murdoch 30 per cent of the
TV news market. That’s in addition to
the 39 per cent News International stake
in Sky and a 36 per cent control of the
UK newspaper market!

At the end of May, the Competition
Commission published a provisional
timetable for its inquiry and asked for



News 7

FREE Press May-June 2007 7

By Nicholas Jones

S
hining through The Origins of Modern
Spin,Martin Moore’s history of the early
relationship between British
Governments and the news media, is
the idealism of the post-war Labour

administration and its pioneering work in
promoting what Clement Attlee always hoped
would be the people’s “conscious and active
participation in public affairs”. In their drive to
ensure the creation of the welfare state and
the nationalised industries became a
partnership between people,Parliament and
Government,Attlee and his cabinet colleagues
laid the foundations for the communication
strategies which are now regarded as an
everyday tool of any self-respecting
democracy.

Moore traces the state’s attempts to
manage the media during 1945-51.Although
the zeal of the early years did turn towards
what he concludes was a more “pragmatic
relationship”the contrast between the high
principles of the Attlee era and the squalid and
politically corrupt spin of the Blair years is
starkly fascinating. Instead of disbanding the
war-time information and propaganda
services, the newly-elected Government used
the existing staff and their expertise to
develop new institutions and procedures
which it was hoped could inform,explain and
promote what was being done in the
electorate’s name.1945 was pivotal because it
was the year that Central Office of Information
was conceived in order to conduct publicity
campaigns on behalf of Government
departments and when Downing Street
started to hold regular daily lobby briefings for
political journalists.

Herbert Morrison, the Lord President (and
Peter Mandelson’s grandfather), championed
the creation of Britain’s first peacetime
communications machinery because the
people “have a right to know”facts that
would give them a full understanding of
Government decisions. Francis Williams,
former editor of the Daily Herald, became
Atlee’s public relations adviser after heading
the Ministry of Information’s news and
censorship division during the war. Moore
writes vividly about the peacetime
transformation which Williams initiated on
becoming the Number 10 press secretary.

Williams introduced lobby briefings;sought
to professionalise the information officers in
each Government department;and
encouraged steps such as the co-ordination by
Central Office of Information of the distribution
of press releases about Government
announcements through what became known
as the “COI run”to the offices of newspapers,
broadcasters and news agencies.

After reading Moore’s clear and engaging
exposition of these pioneering moves to
increase the amount of information flowing
from state to press and public, I tried to
come up with a checklist for the Blair years.
Unease within the current administration
about the scope and operation of the
Freedom of Information Act of 2000, is a
testament to its success in allowing greater
scrutiny of the machinery of national and
local government.

However,within Downing Street there has
been none of the commitment to open
government shown by Francis Williams.
Admittedly Blair’s director of communications,
Alastair Campbell, took some tentative steps to
open up the lobby briefing.From 1997 the
briefings were placed on the record and could
be attributed to the Prime Minister’s official
spokesman; in February 2000,Number 10
started publishing extracts on the Downing
Street website and in 2002 Campbell broke
the closed shop of political correspondents
allowing specialist and foreign correspondents
to attend the briefings.

But the value of the briefings withered
under the malign influence of Campbell and
his burgeoning band of politically-appointed
special advisers who preferred to distribute
leaks and tip-offs to favoured journalists on a
selective and exclusive basis.Rarely now are
the twice-daily briefings ever used as a
platform to explain and inform journalists
about the background to Government
decisions. Instead they are little more than a
Downing Street notice board and whenever
probed too closely the official spokesmen slip
into a defensive,“no comment”mode.

By instituting his own monthly televised
news conferences,Tony Blair bypassed the
lobby and provided the media at large with an
unparalleled opportunity to challenge the
Prime Minister but occasional high-profile
outings are no substitute for what should be
daily televised briefings,along the lines of
those held at the White House,which would
force the Government to respond to the issues
of the day.

Thanks to the increasing dominance of the
internet and the enthusiasm with which the
traditional news media have embraced
interaction with readers,viewers and listeners.
There is now an ideal opportunity for the
Government to match the pioneering work of
the Attlee administration.

Whitehall departments and public
authorities can now communicate instantly
not just with the media but also with pressure
groups and individual citizens. Ensuring equal
access via websites and email would bring
immediate gains:all sections of the news
media would be on an equal footing and so
would campaigners and the like.

Clear guidelines would be needed for civil
servants and other officials who would be told
that when releasing information to the public
they should do their utmost to ensure a level
playing field. Technological developments
have paved the way to what potentially is
another pivotal moment in updating the
machinery of communications between state
and public. But where oh where is the vision
of the Attlee Government?  

Martin Moore’s book,The Origins of Modern
Spin is published by Palgrave Macmillan

A history of spin

Clement Attleee:
visionary ideals



8 News

8 May-June 2007 FREE Press Printed by Wernham Printers 020 8808 1677

JOIN
THE CAMPAIGN FOR

PRESS AND
BROADCASTING

F R E E D O M

CPBF website: www.cpbf.org.uk

email: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ____________________

Name __________________________________________________________________

Address ________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Postcode ________________________ Tel __________________________________

Email____________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Free Press is edited by Julie-ann Davies on behalf of the National Council

MediaChannel
faces closure for
lack of funds 
After seven and a half years,
MediaChannel.Org, the United States-
based media monitoring network, is
threatening to close its doors because
of lack of funds. 

The website is asking for 1500 read-
ers to each give $25 by 30 June. This
will be enough to keep the site going
for another three months. 

The independent site, mainly fund-
ed by reader and member donations,
does not have sufficient resources to
support its small staff and pay its rent,
server fees and utilities. 

“The ultimate irony is that
MediaChannel has never been better,”
says co-founder Danny Schechter. “Is
traffic is up and its impact strong.” 

The website has featured coverage
on how the US mainstream media led
the country into the Iraq war, and
hosts news by bloggers from around
the world — including Riverbend,
a young Iraqi woman who writes 
about conditions in the country after
the war. 

To donate visit www.
mediachannel.org or send a cheque to
MediaChannel’s fiscal sponsor: The
Global Center, 575 Eighth Avenue,
Suite 2200, New York, New York, US
10018 

If you have ideas or suggestions,
email: dissector@mediachannel.org 

CPBF AGM
10am Saturday 14 July 2007

National Union of Journalists HQ 
308 Gray’s Inn Road

London 
WC1X 8DP

Registration from 9.30am



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /Unknown

  /Description <<
    /ENU (Use these settings to create PDF documents with higher image resolution for high quality pre-press printing. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later. These settings require font embedding.)
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f30019ad889e350cf5ea6753b50cf3092542b308030d730ea30d730ec30b9537052377528306e00200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /FRA <>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


