fpl58:Free Press template changed fonts.gxd 27/02/2008 13:% Page 1

- FREE

No 162 January-February 2008 £1

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

MP slams coverage

of Bridgend suicides

By Mike Jempson

ridgend MP Madeleine Moon
has submitted a dossier to the
Press Complaints Commission
(PCC) about recent newspaper
coverage of a cluster of youth-
ful suicides in her constituency.

One of the worst examples was the
Daily Express’s front-page story on 7
February, the day she initiated a House
of Commons debate about the issue.
“Another Girl Hangs Herself in Death
Town” ran the headline over a story
calling Bridgend “the suicide capital of
Britain”. It claimed “renewed fears... of
an internet death cult in the town” and
predicted more such deaths.

A Daily Telegraph feature on the sui-
cides has also drawn criticism from
Moon’s constituents. Published on 24
January it represented the town as a
place of utter hopelessness. A quote
from an unnamed young girl said:
“Suicide is just what people do here
because there is nothing else to do.” On
the same day the Daily Express ran
with “‘Suicide is Cool” says Friend of
Death Gang”.

Interviewed on BBC R4’s Today pro-
gramme Moon called much of the cov-
erage of the suicides “absolutely dis-
graceful”. She claimed that all of the
Samaritan’s reporting guidelines had
been breached during the previous two
weeks by stories which had put other
vulnerable young people at risk. Moon
rebuked Society of Editors’ director
Bob Satchwell for defending the com-
placency of editors unwilling to
acknowledge that insensitive coverage
might result in “copycat” behaviour.

Many newspapers were swift to
blame the Internet for the suicides and
attempted suicides and claimed that —
despite their denials — the local police
and Coroner Philip Walter took this
view. Given the popularity of social
networking sites it was unsurprising

many of the young people involved had
communicated via the Internet, nor that
their friends had posted tributes to the
deceased, sparking off newspaper
claims of “death cults”.

Moon was equally irate about the
lack of rigour in the media’s approach
to the story. She pointed out that most
coverage focused on the town of
Bridgend whereas the suicides took
place in the county borough of
Bridgend which includes two con-
stituencies. In the year to January 2008
there were at least 13 suicides among
young people, with a cluster of seven
young men and women in the final
month. It was this apparently sudden
increase that caught the headlines.
Moon reminded the Commons there
were 21 suicides among local young
men in 2006, at a time when Wales was
witnessing 21 suicides a month.

Replying to her in the debate Huw
Irranca-Davies, under-secretary of state
for Wales, said: “Research shows that
media reporting can have a significant
impact and influence on young peo-
ple’s response to suicides. Therefore, I
strongly urge measured and considered
reporting of all such events and of the
debate today, with consideration for the
impact that that may have on the
bereaved families and the wider com-
munity.”

His plea is echoed in all the guide-
lines produced by journalists organisa-
tions and suicide prevention agencies
in the UK, Ireland and internationally.
Meanwhile MediaWise, which has
played a leading role in developing
awareness about suicide reporting, has
been approached about two versions of
the same story that appeared on
Northcliffe Media’s thisisgloucester-
shire website on 1 February.

“Hairdresser Set Timer for Suicide ,”
read one; “Dad Wired Fingers to the
Mains,” said the other. The stories,
from the Gloucester Echo and sister

o

paper The Citizen, go into precisely the
forensic detail warned against when
the Editors’ Code of Practice was tight-
ened up 18 months ago after the contro-
versial publication of photographs
showing an American lawyer jumping
to her death.

In October 2007 the Samaritans con-
gratulated the PCC for upholding a
complaint against The Wigan Evening
Post, The Wigan Observer and their
shared website for publishing details of
how a local teacher had electrocuted
himself. The Commission said it had
used the opportunity to underline to
editors the importance of taking care
when reporting suicides to avoid the
risk of imitative behaviour — a require-
ment under the new Code clause (5ii).

All these incidents serve to confirm
the findings of research conducted
among journalists by MediaWise in
2005-06. The study demonstrated that
the existence of guidelines has little
effect unless the topic is drawn to jour-
nalists’ attention during vocational
training, or they have had personal
experience of suicidal behaviour —
when they are more likely to seek
advice about how to report sudden
deaths.

The message also comes across in a
new handbook that has emerged from
lengthy consultations between the
media industry and mental health
groups. What’s the Story? offers infor-
mation and insights to journalists
working on stories about people experi-
encing mental illness.

® Sensitive Coverage Saves Lives:
Improving media portrayal of suicidal
behaviour Download from
www.mediawise.org.uk or order copies
from 0117 93 99 333

® What'’s the Story? Reporting Mental
Health and Suicide Download from
www.shift.org.uk/mediahandbook or
order from 0845 223 5447

FREE Press January-February 2008 1



fpl58:Free Press template changed fonts.gxd 27/02/2008 13:% Page 2

Licence fee
shenanigans

There is a real danger that the government
will divert funds from the BBC to other public
service broadcaster — yet no one at the BBCiis
kicking up a fuss. Nicholas Jones reports

ne of the final acts of outgoing

culture secretary, James

Purnell, was to put the possi-

bility of top-slicing the BBC'’s

licence fee back on the political
agenda. In response to Purnell’s speech
at January’s Oxford Media Convention
the CPBF wrote to the Guardian con-
demning the idea and suggesting alter-
native ways to fund public service
broadcasting (PSB) on commercial
channels.

Within a week, after a cabinet reshuf-
fle, Purnell was replaced by Andy
Burnham, who as chief secretary to the
treasury, shared responsibility for the
last BBC licence fee settlement which,
forecasters say, will lead to a £2bn
shortfall and has already necessitated
hundreds of redundancies.

At the end of January, it was reported
that the Government has rejected a
Commons media select committee rec-
ommendation to tighten Channel 4’s
public service remit in exchange for
allowing it a share of the licence fee.

In a written response, the committee
was told that the “Government does not
believe that, at present, there is a clear
case for the amendment of C4’s public
service remit.” Channel 4’s report on
its post-digital switchover PSB remit is
expected in March 2008 but I believe
there are real dangers to the future of
the licence fee.

Whenever I write about the plight of
former colleagues facing ever-increas-
ing uncertainty in the BBC, I feel some-
what guilty. I was one of the lucky
ones, a beneficiary of three decades of
almost continuous expansion in radio
and television. What is missing in the
BBC of today is the passionate defence
of public service broadcasting which I
used to hear 30 years ago.

Why is the Corporation’s manage-
ment so reluctant to speak with real
conviction about the incalculable value
of the licence fee? If you ask me to pin-
point the one change which I find so

2 January-February 2008 FREE Press

=4
Nicholas Jones: “one of the lucky ones”

depressing it is this sense that the top
management doesn’t perhaps even
understand what is worth preserving,
let alone know how to achieve it.

I believe this is a legacy of John Birt’s
eight years as director general. In get-
ting so close to Tony Blair and the rest
of the New Labour elite, he seemed to
neuter the BBC as a free spirit, he
somehow demolished that great tradi-
tion of independence and great sense
of pride in what the BBC did. Instead
Birt cultivated a managerial culture
within the BBC, stuffed with advisers
on corporate and strategic relations,
which lives on in the Ofcom of today.

Rather than proclaim publicly what
the BBC stood for, Birt and his cohorts
preferred to deal directly but privately
with the Blair government, adviser to
adviser, strategist to strategist.

o

PHOTO: KEVIN COOPER

Later, Birt reinvented himself as
Blair’s blue skies thinker. But look what
happened to some of his clones: Ed
Richards, Birt’s controller of corporate
strategy, is now chief executive officer
of Ofcom and James Purnell, Birt’s head
of corporate planning, was the culture
secretary whose final task was to give
another push to top-slicing. Richards
and Purnell were originally two of
Birt’s brightest stars but once Labour
were elected in 1997 they were signed
up by Blair as special advisers in the
Downing Street policy unit.

There hardly seems to be anyone in
the top echelons of management
punching for the BBC’s independence,
singing the praises of the licence fee. I
think having the guts to defend the
licence fee has to be the foundation of
any future campaigning we do on
behalf of the BBC.

To his credit, Sir Michael Lyons,
chairman of the BBC Trust, did meet
this threat head on in his speech to the
Oxford Media Convention. Although I
thought he could have been far more
explicit about the dangers of what
Ofcom is considering, he did raise
questions about the possible risks of
top-slicing. But can we rely on Sir
Michael to fight his corner? No, he
said: “I do not see myself as a gladiator
for the licence fee.”

Purnell’s determination to force a
debate on top-slicing was endorsed
almost immediately by Andy Burnham,
who said: “I am a very strong believer
in the BBC, but in a changing land-
scape you should have an open mind
about the way to fund public service
broadcasting in future”.

Let us hope we can generate a
debate about the future of the licence
fee but what seems most likely is that
key decisions will be taken adviser to
adviser, strategist to strategist. Ed
Richards and Andy Burnham have a
strong ally in Downing Street, none
other than Stephen Carter, the former
Ofcom chief executive, who originally
put up the idea of top-slicing the BBC’s
licence income and who is now Gordon
Brown'’s chief strategist and key fixer.

Given the fact that this cosy three-
some holds such sway, what really con-
cerns me is that the BBC’s current
director general Mark Thompson is
very muted on the vital question of
funding. Under the last charter renew-
al, which expires in 2016, the licence
fee has only been guaranteed until 2013
and I sense the latest generation of the
BBC’s corporate planners and strate-
gists have already thrown in the towel
and conceded that the licence fee of the
future will be divvied up among other
public service broadcasters. I would go
further: the licence fee has already been
excluded from much of the BBC’s pub-
lic discourse, as though it is the found-
ing principle that dare not speak its
name.



By Barry White

receded after talks with the broad-

casting unions. An agreement has
been reached in principle that could
prevent industrial action over 1,800
redundancies planned as part of the lat-
est cost cutting drive by the BBC direc-
tor general, Mark Thompson.

BBC staff union members will vote in
March on the provisional agreement that
has been thrashed out over compulsory
redundancies, allowances and pensions.

A joint statement on 23 January from
the BBC and broadcasting unions
BECTU, the NUJ and Unite said: “After
extensive overnight talks, the BBC and
the joint unions (BECTU, the NUJ and
Unite) have reached agreement in prin-
ciple in the current dispute.

“The agreement is subject to accept-
ance by a consultative ballot of the joint
unions’ membership. All the parties
welcome the progress made so far on
jobs, allowances and pensions and will
continue to work together to achieve an
acceptable final settlement.”

However, the threat of compulsory

The threat of BBC strike action has

fpl58:Free Press template changed fonts.gxd 27/02/2008 13:% Page 3

redundancies still remains in BBC cur-
rent affairs and talks between the union
and management are continuing.

Meanwhile the privatisation jugger-
naut trundles on at the Corporation as
BBC Resources looks set to be split up
and sold to a number of bidders. The
deal to sell Resources, the Corporation’s
studios, post production and outside
broadcast operation, is entering the final
negotiation stage, but according to
reports has been hampered by concerns
over pensions.

Pinewood Shepperton, the studio
business chaired by Michael Grade,
ITV’s executive chair, is understood to
be one of the companies in final talks
with the BBC.

The BBC is hoping to push through
the sale by 31 March, but staff say their
pensions could be penalised as a result,
concerns shared with staff in other sec-
tions that have been outsourced. These
include former human resources staff
sold off to Capita, staff transferred to
building services company Land
Securities Trillium and Johnson
Controls and BBC technology staff, who
transferred to Siemens in 2004.

US writers’ strike is over

All quiet: BBC strikes have been averted

By Barry White

Members of the Writers
Guild of America (WGA) have
voted to call off their strike
action following
negotiations on a settlement
by their union leaders.
Members voted for the deal
in meetings held in Los
Angeles and New York on 12
February.

“The strike is over. Our
membership has voted, and
writers can go back to work,”
said Patric M. Verrone,
president of the Writers
Guild of America, West.”This
was not a strike we wanted,
but one we had to conductin
order to win jurisdiction and
establish appropriate
residuals for writing in new
media and on the Internet.
Those advances now give us
afoothold in the digital age.
Rather than being shut out
of the future of content
creation and delivery, writers
will lead the way as TV
migrates to the Internet and
platforms for new media are
developed.”

Michael Winship,
president of the Writers
Guild of America, East said:
“The success of this strike is a
significant achievement not
only for ourselves but the
entire creative community,
now and in the future.The
commitment and solidarity
of our members made it
happen and have been an
inspiration not only to us but
the entire organised labour
movement. We will build on
that energy and unity to

make our two unions
stronger than ever.”

Strike action, the first in 20
years, started on 5 November
2007. It was sparked over a
dispute for higher royalties
on DVD sales, and the
introduction of payments for
Internet downloads,
currently a“royalty-free
zone” The action hit TV and
film production and led to
the cancellation of the
Golden Globe awards
ceremony. Once the deal has

Not a comma: the WGA stayed out for three months

been agreed by members,
the Academy Awards
ceremony went ahead as
planned on 24 February.

The following message
from the Writers Guild of
Great Britain was sent to the
WGA by Bernie Corbett the
Guild’s general secretary:

“We salute the WGA, East
and West, on the unity and
discipline shown throughout
along and tough strike,
resulting in a settlement
which makes historic
progress in the most
important areas. You can be
proud of your members and
negotiators and of the deal
you have reached.

“The action by the WGA
has inspired screenwriters
and other trade unionists all
around the world, and has
had the excellent spin-off of
increasing the profile and
status of screenwriters
everywhere.

“We congratulate you and
send you our warmest
regards, Bernie Corbett,
General Secretary, Writers’
Guild of Great Britain.”

FREE Press January-February 2008 3

o



T

fpl58:Free Press template changed fonts.gxd 27/02/2008 13:% Page 4

‘Our work may bhe
harder, butitis
still worth doing’

of the right to report in the face of

threats, dangers and commercial
and political pressures came from a
conference organised by the CPBF in
London in January.

Alan Johnston, the BBC reporter held
hostage in Gaza last year, said that
many people in the Middle East now
rejected the right of Western journalists
to report, but affirmed: “Our work may
be harder to do, but it certainly does
remain profoundly worth doing.”

The conference, “New Threats to
Media Freedom”, was organised in col-
laboration with the NUJ London
Freelance Branch. More than 110 peo-
ple crammed into a meeting room at
the NUJ with an official capacity of 70.
There were speakers on the law, official
secrecy, freedom of information and the
corporate power of media owners.

The keynote speaker was Alan
Johnston, who began by thanking
everyone who participated in and sup-
ported the powerful campaign for his
release last summer. He said the argu-
ment that journalists were “merely

Aresounding and defiant statement

4 January-February 2008 FREE Press

observers there to try to explain what’s
happening — that our work will in the
end be to the benefit of some sort of
justice”, was wearing thin.

“In some places now it means very
little indeed. On the night of March 12
last year, the first night of my captivity
in Gaza, I made the argument for
myself — and it counted for nothing.
The leader of the Army of Islam said
that I had made a nice speech, but that
it would not set me free.

“The people who threaten, or abduct,
or kill journalists — the angry or drunk
soldier on a checkpoint, the party hard
man, or the extremist kidnapper —
aren’t easily persuaded by reason and
the wider moral picture. They move to
different rhythms — motivated by ideol-
ogy, or money, or the pursuit of power
in their narrow, brutal world.

But unless the world’s decision-mak-
ers, or electorates have a flow of infor-
mation from places like Gaza, Iraq,
Afghanistan and Somalia, they won’t
be equipped with the facts and under-
standing on which wise choices are
made.”

o

PHOTO: PENNIE QUINTON

Alan Johnston: “People who threaten,
or abduct, or kill journalists aren’t
easily persuaded by reason.”

NUJ general secretary Jeremy Dear
gave the grim statistics for attacks on
journalists last year, when 172 journal-
ists were killed around the world. “A
media worker is killed every 48 hours,”
he said, “and less than 2 per cent of
those who attack them are brought to
justice. There is a culture of impunity
that has to be fought.”

Media commentator and former
national editor Peter Wilby spoke of the
social changes in journalism. "It used
to be a very egalitarian profession.
Everyone did their three years on a
local paper. Now you have to do work
experience, hanging around newsrooms
before you get your chance.

“It helps if your family lives in
London and you can stay with them.
Journalism has become more elitist.”
Wilby added that commercial impera-
tives were more important to publish-
ers than editorial. “The head of market-
ing at a newspaper has far more influ-
ence than the editor.”

Legal threats to journalists were dis-
cussed by leading media lawyer Mark
Stephens. “We live in a town named
Sue”, he said. Litigants were rushing to
the London courts backed by “no-win-
no-fee” lawyers, charging £700 an hour
for their services, who couldn’t lose.
“Papers are settling actions because of
how much they are likely to have to
pay out,” he added.

David Crouch of Media Workers
Against The War warned of increased
censorship through the Ministry of
Defence controlling embedding
reporters presenting a “Boy’s Own”
view of the war in Afghanistan.

Paul Mason of the BBC Newsnight
programme talked of the future of the
BBC. “In the debate about public serv-
ice broadcasting there is a fatalism that
the only outcome is that YouTube
replaces the BBC,” he said, “but the
BBC can survive the transition to the
multi-channel and fragmented world.

“The bosses and the policy-makers
are missing how much has changed
already. The BBC is starting to become
a responsive platform, there is more
transparency. It can become a far more
democratic and transparent platform
than anything else in society. “There
are very popular channels and pro-
grammes. Why would you want to
destroy it?”

Victoria Brittain of the Guardian told
of how the US TV network NMBC had
censored the radical Democrat Party
presidential aspirant Dennis Kucinich.
NBC is owned by General Electric,
which has commercial interests threat-
ened by Kucinich’s ecological policies,
and the network barred him from a tel-
evised debate between Democrat candi-
dates.



fpl58:Free Press template changed fonts.gxd 27/02/2008 13:@; Page 5
l Appeal

Media Ownership Project membership appeal

Our target

By Granville Williams

media are concentrated in the hands of powerful pro-

prietors deep damage can be inflicted on democratic
societies. Look at Italy, at the heart of the European Union,
but with a media system dominated by Silvio Berlusconi. He
will be standing again in the April election, with the odds
on him winning.

One business leader, who supported Berlusconi in the
2001 election, said: “l supported
Berlusconi because | thought he was
pro-business. | didn’t realise he was pro
his own business.”

In government Berlusconi, who
owned three commercial television sta-
tions, was able to influence all the
broadcast media. RAI, the public serv-
ice broadcaster, stripped out critical
programmes and became the micro-
phone for his political power.
Newspapers too came under indirect
control with papers like La Stampa,
owned by Fiat and dependent on gov-
ernment support, abandoning their
independent watchdog role. Political
opponents, fearful of Berlusconi, have
also been unable to deliver reform of
the media to eradicate his conflict of
interests.

In the UK and the USA there is con-
cern about Rupert Murdoch. When
Murdoch officially took control of the Wall Street Journal in
December 2007, Bill Moyers, the veteran US journalist, com-
mented: “With the Journal, Fox Broadcasting Company, Fox
News channel, and his new Fox Business Network, Murdoch
now controls four of the major outlets that compete every
day for the space in our heads. And when it comes to using
his power for his own agenda, he’s no shrinking violet.”

Moyers then quoted from the Journal when it was still
owned by the Bancroft family. It pointed out that Murdoch
“has blurred a line that exists at many other US media com-
panies... a line intended to keep the business and political
interests of owners from influencing the presentation of
news."”

One crucial item is missing from the list of outlets Moyers
cites that Murdoch uses to compete for “space in our heads”
- Fox Interactive Media, owners of MySpace, which was pur-
chased in July 2005 for $580m, and part of the social net-
working phenomenon.

Long-standing concerns about the power and influence
of media moguls in traditional media (film, television,
radio, newspapers, books and magazines) now have to be
revised to take in the big implications of converged media
and the transition to multi-media and multi-platform (PC,
mobile, interactive TV) systems.

Consolidation is occurring at an alarming rate, with $30
billion spent in 2007 in mergers and acquisitions by
Microsoft, Time Warner (AOL), Yahoo! and WPP on interac-
tive advertising companies. And the stalled $44.6 billion
bid by Microsoft for Yahoo! in February highlights the con-

The CPBF believes media ownership is a vital issue. When

Growing consolidation
will undermine
diversity of both
content and ownership,
and the transformation
of the internet from an
open, global means of
communications into
one designed primarily
to serve the interests of
corporate brands and
commercialism

is £10,000

tinuing battle for dominance of the online advertising mar-
ket. These are big media policy issues. The new information
providers - search engine companies, telecom companies,
internet service providers, and the like - play an important
role in the selection, organisation and flow of information
and therefore need to be brought into a new analysis of
media ownership in the age of convergence.

Growing consolidation will undermine diversity of both
content and ownership, and the transformation of the
internet from an open, global means of communications
into one designed primarily to serve
the interests of corporate brands and
commercialism.

Privacy will also be eroded as mas-
sive databases of information on inter-
net users become more intrusive. For
example, the Google/DoubleClick
merger (not widely reported or
analysed in the media) will be an infor-
mation colossus that combines infor-
mation about consumers that Google
collects through its search engine with
the tracking data that DoubleClick col-
lects about users as they surf the net.

In debates on media ownership the
powerful amplifying force of global
media groups is deployed at national
and European forums, relentlessly
linking attacks on public service broad-
casting, portrayed as anachronistic in
the age of multi-channel TV and the
internet, with intense lobbying to
abandon old-fashioned concepts of placing limits on media
ownership.

That is why last year the CPBF launched its media owner-
ship project to research the changing patterns of owner-
ship in our rapidly converging media.

We have so far raised over £30,000 from Unison and the
Open Society Institute, but we still need more cash to
realise our plans.

We want to:

@ Chart the patterns of ownership which span converged
communications media.

@ Produce a clear set of relevant policies on media owner-
ship for the UK and Europe.

@ Challenge the oft-repeated mantra that media ownership
is irrelevant in the age of the internet.

@ Ask the questions and give the answers to what kind of
regulation is required to protect public service content
(news, children’s programmes, documentaries) in the digi-
tal age.

® Produce a chart, popular campaigning pamphlet and
book with the facts, arguments and analysis on media own-
ership.

@ Hold a major conference to launch our polices in autumn
2008.

@ Ensure that in the run-up to the next election our ideas
are at the centre of political debate.

That’s why we need you to dig deep and help us raise
£10,000 to realise these plans. Please send your donations
to the CPBF National Office.

FREE Press January-February 2008 5

o



Tonup

JOURNALISTS: 100
YEARS OF THE NUJ
Tim Gopsill and
Greg Neale

Profile Books, £17.99

JOURNALISTS
100 Years of the NU]J

TIM GOPSILL 41 GREG NEALE

By Tom O’Malley

duced journalists: 100 Years of the

NUJ to mark the centenary of the
National Union of Journalists in 2007. It
is a lively read, clearly written and easy
to follow. Tim Gopsill has edited the
NUJ’s monthly Journalist since 1988 and
Greg Neale has worked for over 25 years
in the industry.

Two previous histories of the NUJ
have been written. These were by F. J.
Mansfield, who produced Gentlemen,
the Press (1941) and Clement Bundock’s
The National Union of Journalists
(1957). The present authors make use of
these sources, of back issues of the
Journalist, NUJ papers and interviews.
The book gives substantial attention to

Tim Gopsill and Greg Neale have pro-

fpl58:Free Press template changed fonts.gxd 27/02/2008 13:% Page 6

industrial matters, pay claims, strikes
and lockouts, covering the national and
provincial press, public relations, maga-
zines and broadcasting. It is divided into
chapters which, rather than dealing with
the history in a chronological fashion,
group themes together and deal with
each chronologically. The chapters cover
the organisation of the Union, its role in
pay and conditions, its links with the
wider labour movement, international
links and issues of media freedom. It
includes accounts of the union’s activi-
ties in Ireland, Scotland and Wales.

Although the book spans 100 years,
much of the detail covers the period after
1957, the date of Bundock’s publication.
The material from the 60s, 70s and after
uses more contemporary interview mate-
rial than the earlier part. There is a great
deal on the growth of chapel-based mili-
tancy in the 70s, and on the struggles
around new technology and de-recogni-
tion since the 80s. The coverage of key
issues, such as the Real Lives affair and
the confrontation over the journalist’s
right to protect sources exemplified by
the Bill Goodwin case.

The NUJ has had a complicated histo-
ry. It has never organised all journalists,
but has organised the majority in the
industry. It has acted throughout on both
matters of pay and conditions and on
questions of media freedom. It is a key
supporter of the CPBF. Journalism is not

a profession. It does not have a system of
professional qualifications and self-regu-
lation such as exists in areas like the law
and medicine.

But the NUJ has had a code of conduct
since 1936, and has taken a critical
stance at times over the failure of the
employers’ system of self-regulation. The
NUJ has had an ethics council since
1985. The book shows how difficult it is
to assert workers’ rights and “profession-
al” standards in an industry where
employers have jealously guarded their
economic and editorial power.

Journalism is, in many senses, an indi-
vidualistic profession, but it is also one
with a strong tradition of trade unionism.
This has led to tensions within the
Union over the years. What is striking is
the sheer tenacity of individuals, their
commitment and energy in sustaining
the organisation. It has managed in
recent years to rebuild membership from
a low of 22,000 in 1994 to 41,000 in
2006. The fact that 7,000 of the members
in 2006 were student members testifies
to a realistic and forward-looking
approach to recruitment.

This is a committed piece of writing
by two people who are both committed
members of the union. It should be read
as such and used by people interested in
understanding the development of the
media in the UK as a valuable source of
argument, facts and insight.

Enhancing media diversity

By Julian Petley

the gaff on the General Agreement on

Trade in Services (GATS) ,a World Trade
Organisation (WTO) scheme to “liberalise”
the global trade in services.This meant
removing all governmental regulations
deemed “barriers” to international trade
and measures regarded as “interfering”
with the market such as “discriminatory”
government subsidies. This would have left
services in developing countries entirely at
the mercy of western service providers and
destroyed the BBC licence fee and other
forms of broadcasting support regarded by
Murdoch and his ilk as “unfair” competition.

GATS stirred international counter-forces
into action. This culminated in UNESCO's
2005 General Conference approving the
Convention on the Protection and
Promotion of the Diversity of Cultural
Expressions. By 2007 the Convention had
gained enough signatories to achieve legal
force.To date 78 states, including the UK,
have signed.

The Convention rests on basic premises
about cultural diversity; for example, that it is
“an important factor that allows individuals
and peoples to express and to share with
others their ideas and values”and that“this

| n 2003, the CPBF and other NGOs blew

6 January-February 2008 FREE Press

diversity is embodied in the uniqueness and
plurality of the identities and cultural
expressions of the peoples and societies
making up humanity”

It recognises “the need to take measures to
protect the diversity of cultural expressions,
including their contents, especially in
situations where cultural expressions may be
threatened by the possibility of extinction or
serious impairment;and emphasises that
“cultural diversity is strengthened by the free
flow of ideas,and that it is nurtured by
constant exchanges and interaction between
cultures”

The Convention is based on the idea that
“cultural activities, goods and services have
both an economic and a cultural nature,
because they convey identities, values and
meanings,and must therefore not be treated
as solely having commercial value” A
resounding shot across the WTO bows.

Signatories agree to protect and promote
cultural diversity and remain open to cultural
goods and services from other countries,
especially those whose cultural industries are
in need of protection and/or development.
More specifically, they agree to “reaffirm the
sovereign rights of States to maintain, adopt
and implement policies and measures that
they deem appropriate for the protection
and promotion of the diversity of cultural

o

expressions on their territory”

Measures include:

@ providing domestic independent cultural
industries and activities in the informal sector
effective access to the means of production,
dissemination and distribution of cultural
activities,goods and services;

@ establishing and supporting public
institutions, as appropriate;

@ enhancing diversity of the media,
including through public service
broadcasting.

The Convention is partly aimed
supporting the cultural industries of
developing countries. But, it is also important
to those fighting for the provision of
indigenous, culturally-specific, public service
media in countries such as the UK.One
wonders if Ofcom considered it while
formulating its plans to sell digital spectrum
to the highest bidder.

Judging by the manner in which the
Government ratified the Convention we can
assume it hoped no-one would notice, thus
enabling it to add it to the list of international
obligations which it can choose to ignore or
to fulfil minimally. It will be up to the growing
UK Coalition for Cultural Diversity (of which
the CPBF is a founder member) to loudly
remind them of their commitments and
bring these to the widest possible attention.



fpl58:Free Press template changed fonts.gxd 27/02/2008 13:% Page 7

Uncertainty for ITV over BSkyB

By Granville Williams

hen BSkyB paid £690m for ITV
Wshares in November 2006 it talked

about“substantial potential for
long-term value creation”Intense
controversy surrounded the acquisition
and most people agreed with Richard
Branson that BSkyB'’s objective was to
thwart Virgin Media’s plan to takeover
ITV, and stifle any potential competition
before birth. It now looks like the decision
by business secretary John Hutton to
support the Competition Commission
ruling is not the end of the affair.

BSkyB has until 24 February to appeal,
but Andrew Edgecliffe-Johnson, media
editor of the Financial Times writing on 17
February (as we went to press) thought
such an appeal was likely. Even if such an
appeal were to fail, the broadcaster will
still have up to nine months to sell its
shares.

The long timescale and uncertainty of

the process will inevitably impact on ITV’s
development. BSkyB has also written off
£343m to reflect the fall in ITV’s share
price. So much for long-term value
creation.

This episode highlights again the issue
of media ownership and the dominant
influence of BSkyB/News Corporation on
the UK media which in the past through
predatory pricing of newspapers or
bidding to drive down the price of the ITN
news contract with ITV sought to weaken
competition. The Competition
Commiission report and the business
secretary supported the sale of shares
because the BSkyB stake“lessened
competition” but dismissed the threat to
media plurality.

Additionally the matter has exposed
basic flaws in the Communications Act
2003 media ownership rules and the way
the public interest considerations are
handled. As Roy Greenslade pointed out
in the Evening Standard the BSkyB shares

raid did not breach the Communications
Act and if BSkyB does appeal “it will
surely hinge on definitions of public
interest and the way the regulator and the
secretary of state have, to all intents and
purposes, ignored the Act’s specific
provisions”

The Communications Act needs to be
revised to specifically and
unambiguously exclude powerful media
groups from acquiring media holdings
rather than rely on subjective public
interest tests. Such a revision also needs
to incorporate a broader analysis of
media ownership and regulation as a
result of new converged communication
structures based around the Internet,
telecoms and computers. And as the
$44.6bn (£22.65bn) bid for Yahoo! by
Microsoft appears to stall, up pops
Rupert Murdoch’s News Corporation as
an alternative bidder.

Updates may be found on the CPBF
web site at: www.cpbf.org.uk

Campaigners give evidence

By Tamsin Cave

been two further evidence sessions

of the public administration select
committee inquiry into lobbying, with
evidence given by both critics of the
industry and the main trade bodies for
the lobbying industry.

First up in front of the committee
were representatives of the new cam-
paign group, The Alliance for Lobbying
Transparency (ALT). Giving evidence
were Professor David Miller and Dr
William Dinan of SpinWatch and the
University of Strathclyde, and Peter
Facey, director of Unlock Democracy.

ALT is an alliance of civil society
groups, including CPBF, Friends of the
Earth, Action Aid and Greenpeace, who
are concerned about the growing influ-
ence of lobbying on decision-making in
the UK. It is campaigning for the regu-
lation of lobbyists, and improved ethics
regulation for politicians and public
officials to raise standards and restore
public trust in decision-making.

Opening the first session, Peter said:
“This inquiry is part of a wider discus-
sion about the disconnection from poli-
tics and the political process. What’s
particularly worrying is the public per-
ception that in politics powerful inter-
est groups have a great deal more influ-
ence than ordinary voters.”

At the time of writing there have

Miller and Dinan made a case for
lobbying transparency and ethics regu-
lation, citing the recent example of
Toast (the Obesity Awareness &
Solutions Trust), a front group for a diet
company which misled MPs over its
sources of funding, and lobbying firm
PPS, which has been accused of orches-
trating fake letter writing lobbying cam-
paigns.

Opinions from the committee mem-
bers ranged from openly supportive to
downright hostile. At one point former
lobbyist, Charles Walker MP accused
the witnesses of “subscribing to the
view that politics is a grubby little busi-
ness” and of feeding public cynicism, a
claim that Peter Facey of Unlock
Democracy strongly refuted.

Representatives of the main trade
bodies for the lobbying industry argued
for self-regulation. Giving evidence
were Gill Morris chair of the
Association of Professional Political
Consultants, Rod Cartwright, head of
the Public Relations Consultants
Association’s public affairs committee
and Lionel Zetter, immediate past pres-
ident of the Chartered Institute of
Public Relations.

Questioning began in earnest with
the return of Labour MP Paul Flynn.
Having cited a number of cases of ille-
gitimate or misleading behaviour by
lobbyists — including paying Lords to

o

“pimp for certain causes” and buying
access to Ministers — he put a key ques-
tion to the witnesses: How do we con-
trol the behaviour of lobbyists that
refuse to become members of your
organisations and therefore opt out of
self-regulation? Both Morris and
Cartwright agreed that it was “unfortu-
nate” that there are still major players
that have chosen to stay outside the
system.

After tough questioning, and few
answers Flynn said: “We’re not really
getting to the truth on this.” The pur-
pose of lobbying he said is to “give
extra advantages to the already advan-
taged.”

When asked by David Heyes MP how
it was that the witnesses were so con-
vinced that their industry is clean
when there is such a different percep-
tion among the public, Zetter replied
that people “in the Dog and Duck...
couldn’t give a rat’s arse about lobby-
ists.”

Next to give evidence will be mem-
bers of the Advisory Committee on
Business Appointments on 21 February.
Members of the Alliance for Lobbying
Transparency have been invited by the
committee to submit further evidence
to the inquiry to support their call for
lobbying transparency regulations.

For more info visit http://www.lob-
byingtransparency.org

FREE Press January-February 2008 7



Jimmy Barnes

By Granville Williams

much about Jimmy Barnes who died

of an aneurysm aged 57 on
December 30 2007. That is unless they
were involved in politics (Jimmy was in
the Communist Party), trade unions (to
my knowledge he was in at least three —
Amicus, GPMU and NU]J) and the maga-
zine he produced, Trade Union Review
(which cast a critical eye over the more
reprehensible antics of trade union lead-
ers), or Trade Union CND (which he
devoted much of his time and energy to).

Jimmy cared passionately about
books and ideas. In 2005 he acquired
The Queens pub in Church, Lancashire
with its wet and dry rot. It was an awe-
some financial challenge — which he
met by working as a maintenance engi-
neer in Accrington. Jimmy was a social-
ist who mixed philosophy and trades
unionism with an awesome range of
practical skills. He took on The Queens
because he had a vision. The pub
would open, profits would fund a
socialist and trade union library, his
staff would be trained and paid proper-
ly — and his beer would be cheap. And
it all happened.

Jimmy was born in Carlisle, the son of
working-class Communist Party mem-
bers. His education was marked by
dyslexia, and his mother fiercely resisted
proposals to send him to a special
school. Apprenticed as an engineer in
Carlisle in 1966, he worked for London
Underground and in Sunderland for the

Readers of Free Press won’t know

fpl58:Free Press template changed fonts.gxd 27/02/2008 13:% Page 8

National Coal Board. From 1977 he stud-
ied philosophy and politics at
Sunderland Polytechnic, and into the
mid-80s he was active in the Young
Communist League and the Communist
Party.

Jimmy’s finances in the late 1980s,
when I got to know him, were precari-
ous. Living on benefits and erratic fund-
ing, he devoted his energies to Trade
Union CND and Trade Union Review.
Both projects generated hostility but
Jimmy had the knack of identifying
issues that ended up as Guardian news
stories. In 2000 he revived the NU]J
branch in Carlisle, having moved back
there to be with his parents.

Amid the chaos of the birth of his
pub, he still found time to set up B&D

Publishing. This launched with a
reprint of Friedrich Schlotterbeck’s Left
Book Club title The Darker the Night,
the Brighter the Stars (1947) on German
workers’ resistance to the Nazis. In
2005 he asked me to write an introduc-
tion to John Milton’s Areopagitica: for
the Liberty of Unlicensed Printing. In
mid-December we were discussing his
plans to resume his PhD thesis on
Wittgenstein and reprint another Left
Book Club title, Ralph Korngold’s
Citizen Toussaint, which in his memory
we intend to publish.

I count myself lucky to have known
and worked with Jimmy. His resilience,
humour, and principled, selfless com-
mitment to politics and trade union
activity were all deeply impressive.

CPBF AGM 2008

This year’s AGM will be held on Saturday 19 July from 10am at:

NUJ Headquarters
Headland House
308-312 Gray’s Inn Road
London WC1X 8DP

Free Press is edited by Julie-ann Davies on behalf of the National Council

THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND
BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £15

b) Unwaged £6

c) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)

d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Address

Postcode

Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 January-February 2008 FREE Press

Printed by Wernham Printers 020 8808 1677

o



