fpl65:Free Press template changed fonts.gxd 25/08/2008 18:% Page 1

- FREE

No 165 July-August 2008 £1

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

Public misled on

Georgia and Russia

By Granville Williams

n mid-August we witnessed, sand-
wiched between coverage of the
Beijing Olympics, reports of the
outbreak of hostilities between
Russia and Georgia over South
Ossetia. In America TV and the print
media also covered the extra-marital
affair of former Democratic candidate,
John Edwards. Interesting one this,
because the story has been in the super-
market tabloid, the National Enquirer,
since last autumn but the corporate
news media, which also knew about
the story, did not cover it when John
Edwards was a credible candidate for
the presidency. So why give it promi-
nence months later?

For many Americans, however, the
corporate news media’s reporting of the
Russia/Georgia conflict has caused
more concern. Extensive coverage of
the bombing, shelling and devastation
appeared in the New York Times and
on network TV news.

Dave Lindorff pointed out in “This
War Report Has Been Approved by Your
Government” that when Bush con-
demned the Russian invasion of another
nation and called for an immediate
ceasefire “there was not one word of
astonishment or challenge from reporters
or commentators or editorial writers at
this stunningly cynical statement coming
from a leader who is responsible for the
blatantly illegal and much more destruc-
tive invasion of another nation”.

He added: “There is almost nothing
being reported about the continuing five-
year old war launched by Bush and
Cheney against Iraq. And certainly, over
the course of five years we have gotten
no visual depiction of that war even
approaching the scenes that were on dis-
play from the front in Georgia.” His con-
clusion? “This is not news. This is prop-
aganda, pure and simple.”

Another journalist, Robert Parry,

Russian troops in Georgia: crushing a democracy or preventing ‘ethnic cleasing’?

analysed editorials in the Washington
Post which acted “as a propaganda
organ for the US government” in the
run-up to the Iraq war but now stands
for what is right and good. “What is
truly taking place is a dangerous dis-
connect from reality in which
Washington’s media and political elites
see offences that others commit (often
cast in the harshest light) while avert-
ing their eyes from their own equally
bad or worse behaviour.”

Zbigniew Brzezinski writing in Time
epitomised this disconnect: “The
assault on Georgia is similar to what
Stalin’s Soviet Union did to Finland in
1939: in both cases, Moscow engaged
in an arbitrary, brutal and irresponsible
use of force to impose domination over
a weaker, democratic neighbour.” It
was Brzezinski, incidentally, who
encouraged clandestine aid to the ene-
mies of the pro-Soviet regime in Kabul

o

to draw the Russians into an Afghan
war and who boasted in December
1979 when Soviet troops moved in
“now we can give the USSR its own
Vietnam war”.

In the UK, sadly, we had Gordon
Brown and David Miliband echoing the
statements by George Bush and Dick
Cheney (no change there, then). But
how did the media here perform?
Instead of providing context or
nuanced reporting we had events cast
in terms of the Russian bear crushing a
fledgling democracy. Headlines in the
Daily Mail and the Independent high-
lighted the figure of “1,500 dead as
Russian tanks move in” but failed to
point out that it was Georgian troops
who were responsible for the initial
attack which caused these.

Peter Wilby in the Guardian focused
on the role PR played. When newspa-

Continued on page eight

FREE Press July-August 2008 1



FOOLED
AGAIN?

By Julie-ann Davies

indsight is a power-

ful thing. The role

of the Iraqi National

Congress (INC) in

influencing media
output and ramping up the
case for the invasion of Iraq
is now well-known. In the
aftermath of the invasion
many media outlets publicly
apologised for skewed
reporting. But has anything
really changed? Could the
media be so easily fooled
again?

Much media coverage of
events in Iraq and Iran has
relied heavily on quotes and
interviews with “experts” on
the Middle East. But frequent-
ly these commentators, and
the organisations they repre-
sent, are not as “independent”
as they would like the public
and the media to believe.

There are hundreds, if not
thousands, of self-referential
and interlinked media outlets,
think-tanks and lobby groups
vying to exert influence on US
and Western government poli-
cies during the War on Terror.
Many of these organisations
were key players in construct-
ing the case for an invasion of
Iraq. This article can, unfortu-
nately, only focus on a hand-
ful of the individuals
involved. But, what is notable,
and alarming, is that many of
the same tactics have been res-
urrected and reused in order
to influence public and elite
perceptions of Iran.

In the case of Irag, Ahmed
Chalabi and the US-funded
Iraqi National Congress used
intelligence gathered by their
own US-backed Information
Collection Program to feed
false information to the media.
A June 2002 letter sent to the
US senate appropriations

2 July-August 2008 FREE Press

committee listed 108 articles,
printed in high-profile publi-
cations across the world,
which had been based on this
flawed information.

These articles reinforced
Bush administration claims
that Saddam Hussein was
working with Al-Qaeda,
developing nuclear capability
and systematically misleading
the international community
about his control of chemical
and biological weapons.

The intelligence behind
these claims came from a
handful of, mostly, INC-sup-
plied, Iraqi “defectors” whose
allegations were not corrobo-
rated by any other source. In
fact, these claims were hotly
denied by the state depart-
ment and most of the US intel-
ligence community.

However, prior to the Iraq
invasion, US defense secretary
Donald Rumsfeld asked the
under secretary for defense of
policy Douglas Feith to form a
unit to re-examine, and effec-
tively second-guess, CIA intel-
ligence reports on Iraq,
Chalabi, the INC and its dodgy
defectors.

The resultant office of spe-
cial plans (OSP) was under
the patronage of Donald
Rumsfeld, Paul Wolfowitz and
Dick Cheney. It has been
claimed the unit was political-
ly motivated as Cheney,
Wolfowitz and Rumsfeld are
noted neo-conservatives. All
three are signatories to the
Project for the New American
Century’s (PNAC) Statement
of Principles and Rumsfeld
and Wolfowitz signed a 1998
PNAC letter to Bill Clinton
calling for military action and
regime change in Iraq. A docu-
ment that predated the actual
invasion by five years.

The OSP circumvented the

fpl65:Free Press template changed fonts.gxd 25/08/2008 18:% Page 2

WON'T GET j

Ahmed Chalabi: key role in persuading US on Iraq

CIA and gave the White House
briefings hyping claimed links
between Hussein and Al-
Qaeda that had already been
discredited by the wider intel-
ligence community. A
February 2007 department of
defense report found:
“Analysis provided by the
office of the under secretary of
defense for policy exaggerated
a connection between Iraq and
al-Qaeda while the intelli-
gence community remained
consistently dubious of such a
connection.” The OSP’s faulty
briefings and analysis were
used to bolster and boost
hawkish demands for regime
change in Iraq.

A further OSP scandal
erupted in 2003 when it was
revealed that Lawrence
Franklin — the OSP’s Iran
expert — leaked highly classi-
fied information on US policy
on regime change in Iran to
the director of foreign policy
issues at American Israel
Public Affairs Committee
(AIPAC) and Keith
Weisssman AIPAC’s Iran
expert. Weissman and Rosen
had been working together
closely for over a decade to
pressure US officials and
members of congress to get
tough on Tehran.

Franklin is not the only for-
mer member of the OSP inter-
ested in Iran, in May 2006

o

Laura Rozen of the Los
Angeles Times reported that
the head of the OSP, Abram
Shulsky, and two other OSP
staffers were working with the
Pentagon’s Iran directorate.

But, Chalabi and the INC’s
friends were not limited to
members of the OSP or offi-
cials in Bush’s administration.
They were also assisted by
other powerful right-wing
organisations and individuals
including — but not limited to
— senior fellow of the
American Enterprise Institute
Michael Ledeen, ex-CIA
Director James Woolsey, and
the former Director of the
American Israel Public Affairs
Committee Morris Amitay.
All three were key supporters
of the INC and spent many
years working to promote
Chalabi to a position where he
could influence public opin-
ion and Iraq policy in the US.

But, even before the first
bombs dropped on Baghdad,
moves were being made to
bring Iran as well as Iraq into
the crosshairs fo America’s
line of fire. Scott Ritter has
revealed how, in late 2001,
shortly after the 9/11 attacks,
Leeden and Amitay co-found-
ed the Coalition for
Democracy in Iran (CDI).

The CDI was one of a num-
ber of advocacy groups striv-
ing to build greater support



for regime change in Iran.
Woolsey served on its adviso-
ry committee and other mem-
bers were drawn from many
neoconservative organisa-
tions including PNAC and
Freedom House — who, the
Financial Times reported,
received US government
funding to undertake clandes-
tine activities in Iran.

The CDI threw its support
behind the National Council
of Resistance of Iran (NCRI)
and its affiliated organisation
the Mujahedin-e Khalq (MEK).
The NCRI is a political organi-
sation that has set up an alter-
native Iranian parliament in
exile in Paris. The United
States government considers
the NCRI to be operating
under the umbrella of the
MEK which has been pro-
scribed as a foreign terrorist
organisation under US Law.

In March 1991 the MEK,
who at that time had their
main base in Iraq, was called
upon by Hussein to help sup-
press the Kurds in Northern
Iraq. It was reported that MEK
forces massacred hundreds of
Kurdish civilians, including
children. This, in combination
with the murders of
Americans in Iran and the
seizure of the US embassy in
1979, led to the MEK being
labelled as a terrorist group by
the US.

Alireza Jafarzadeh joined
the MEK shortly after the 1979
revolution. Such was his fer-
vour that he volunteered to set
himself on fire outside the UN
in New York to draw public
attention to the MEK cause. In
1988 he travelled to Iraq and
received military training at
one of the MEK camps which
was then operating under the
auspices of Hussein.

None of these factors
seemed to be of much concern
to Amitay, Ledeen, Woolsey or
the other members of the CDL
They reportedly lobbied
Jafarzadeh to serve as a
mouthpiece for their organisa-
tion and by giving press con-
ferences and issuing press
releases brief the media and
the world about Iran and
Iranian ambitions to obtain
nuclear weapons.

Nor does the legal status
of the NCRI and MEK seem
to bother the US government
or many members of the
media; members of the NCRI
and the MEK are being
allowed to operate freely in

the US. Jafarzadeh’s offices
are in Washington DC, his
press releases and confer-
ences are reported uncriti-
cally by media outlets and
carried on newswires all
around the world.

As a former member of the
MEK and supporter of the
NCRYI, Jafarzadeh, unsurpris-
ingly, espouses a hard line on
Iran and is condemnatory of
its current government. Yet he
is usually simply cited as an
“independent” expert, his
affiliations are allegiances are
rarely mentioned. As a regular
Fox News contributor he is
introduced as a “Fox foreign
affairs analyst”. He has also
appeared on many other

MPs examine

requlation of

internet content

By Frances Balfour

fpl65:Free Press template changed fonts.gxd 25/08/2008 18:% Page 3

broadcast networks including
Fox News Channel, CNN,
MSNBC, CBS, NBC, ABC,
BBC, Sky News and ITN. He
has written articles for, or been
interviewed by: the New York
Times, Washington Post, Wall
Street Journal, Los Angeles
Times, Sunday Times,
Financial Times, Reuters,
Associated Press and others.
The similarities here are
striking. From Iraq to Iran
many of the actors have
remained the same and the
plotline is horribly familiar.
The underlying rationale is
almost identical Like Iraq; Iran
is accused of having links to
Al-Qaeda, weapons of mass
destruction and developing

nuclear weapons. There are,
once again, tales of informa-
tion gathered from Iranian
defectors and disgruntled
intelligence officers.

The MEK and NCRI are
becoming to Iran, what the
INC was to Iraq. Jafarzadeh
seems to be stepping into
Chalabi’s previous role, serv-
ing the media information
selected and designed to move
the US closer to military
action. If the media has truly
learned from the lessons of
Iraq it must examine and dis-
close to the public the possi-
ble ideological and political
motives of the sources for its
stories on Iran, Iraq and the
wider Middle East.

Vodaphone, explained that the larger
companies, Microsoft, Yahoo, AOL, are trying
to create common standards. They can list
blocked illegal news groups and URLs.
American companies abide by US jurisdiction.
Others may not. And it is very difficult to

impose industry standards on the new and
smaller companies and those who are

building businesses very fast.

It was argued that Government regulation
is too inflexible. What is appropriate in one
year could be out of date in the next and the

communications, apComms, held a

meeting on 16 July to discuss the issue of
regulation of the internet.The Rt Hon John
Whittingdale MP, chair of the culture media
and sport select committee, explained that
the 2003 Communications Bill did not impose
any regulation of the internet. The
Audiovisual Media Services Directive is
therefore the first attempt to regulate it.

There are areas where all parties agree
regulation is necessary: child abuse, extreme
pornography, and incitement to racial hatred.
These can be reported to the Internet Watch
Foundation.The home office task force also
has worked on these issues and offers
guidance on good practice. However, John
Whittingdale said, other areas of concern have
recently emerged, such as suicide web sites,
piracy, peer-to-peer file sharing, and
behavioural advertising.

Professor Julian Petley, Chair of the CPBF,
raised the issue that the 2003
Communications Act treated online and
printed newspapers in the same way. Now
newspapers, in particular the Telegraph and
the Sun, are producing audiovisual images
online - effectively looking and sounding like
TV - a new form, if not quite TV, where there is
no impartiality requirement. This impairs the
tradition of impartiality in broadcasting, a
particularly important issue in political
broadcasting at election time.

However there was strong opposition to
Government regulation from the industry,
which favours self regulation. Annie Mullins,
the global content standards manager at

'I'he all party parliamentary group on

o

industry can profit by producing something
parents know is safe. Petley raised concern
about one area where current legislation is
too rigid. The Criminal Justice Bill has made it
an offence to possess certain types of
pornography. But as this is ill-defined, people
could offend unwittingly. He considered that
this should be challenged under the Human
Rights Act.

Effective regulation is difficult; many
players including internet service providers
and search engines need to be involved.
Currently ISPs are not required to block
content not hosted by them and search
engines claim that they are neutral tools.
However, China has been able to prevent any
access from out of the country and in
Germany the search engines have agreed not
to allow searches on some subjects. But as the
internet is global, any regulation can be
sidestepped.

The industry and Government view in the
meeting was that self-regulation by the
industry works “pretty well; by setting
common standards, combined with external
adjudication. It is instructive to contrast these
opinions with those put forward in the
parliamentary debate on 4 June 2008 in which
John Robertson, MP for Glasgow NW, argues
for internet regulation of content, touches on
the “increasing blurring of the distinctions
between the internet and the traditional
media and means of accessing services” and
points out that the only effective form of
control of content is through the internet
Service providers as it is possible for them to
block material that is hosted abroad.

FREE Press July-August 2008 3



fpl65:Free Press template changed fonts.gxd 25/08/2008 18:% Page 4

SHOOTING THE

MESSENGERS

Photographers and journalists are
experiencing increasing levels of intimidation
and harassment from the police and security
companies. Social documentary
photographer Larry Herman discussed the
problem with Jeremy Dear, the general
secretary of the National Union of Journalists

Herman: There has been a strong
response to the current harassment of
journalists in general and photogra-
phers in particular. Both private securi-
ty operatives and police regularly stop
photographers while they are working
in public places. What is your view on
this situation?

Dear: The harassment and intimidation
of journalists is a growing problem as
draconian new legislation gives the
police ever more sweeping powers.
Those powers are increasingly being
turned on journalists and, in particular,
photographers. As a result we've seen
everything from journalists being denied
access to public places, equipment and
data being confiscated, physical and ver-
bal assaults on individuals, arbitrary stop
and search, initimidatory surveillance
amounting to harassment, local restric-
tions being placed on photography and
much more besides. Many of these acts
are unlawful but, shockingly, more and
more of them are lawful as new anti-ter-
ror legislation is used against journalists
and journalism.

Photographers and camera crews have
borne the brunt of this new drive to clamp
down on the coverage of public order
issues and protests. At the recent Climate
Camp journalists were subjected to stop
and search entering and leaving the camp,
journalists were followed and filmed by
police Forward Intelligence Team units
filing pictures and reports from a local
café well away from the protest site.
Photographers were physically manhan-
dled and there were reports of police offi-
cers putting their hands over lenses and
trying to impose restrictions on where
and when camera crews and photogra-
phers could film. For the Climate Camp
you can substitute the Olympic torch
relay, the visit of George Bush or a host of

4 July-August 2008 FREE Press

Jeremy Dear:We must protect sources’

other recent demos. This intolerance
towards journalism has spread from the
police to private security guards; the same
willingness to ride roughshod over media
freedoms is evident.

Would you summarise the law regard-
ing photography in public places under
the Police and Criminal Evidence Act
19847 Are journalists required to give
police film, memory cards, notes, com-
puter files or audio recordings when
ordered to do so on the street?

The Police and Criminal Evidence Act
(PACE) 1984 gives the police certain
powers but it also affords journalists cer-
tain protections. Under the legislation
the police must first convince a judge
that the evidence relates to a “serious

o

PHOTO: MARTIN JENKINSON

arrestable offence” or that the evidence
would be admissible in a trial. They also
have to prove they are acting in the pub-
lic interest and that other methods of
obtaining the information have been
tried without success. So the advice to
journalists on the street is to politely, but
firmly, refuse to hand over journalistic
material — that includes film, memory
cards, notes, computer files, audio
recordings or anything else which may

e arguably journalistic material. Arm
yourself with a copy of the Union’s guide
to the issue available from
campaigns@nuj.org.uk and know your
rights.

Several weeks ago, the police forced
Shiv Malik to hand over his notes for
forthcoming book on terrorism. How
common is this and why is it important
for journalists to protect sources?

Not content with the powers contained
in PACE the police have increasingly
used the Terrorism Act 2000 and the
Anti-Terrorism, Crime and Security Act
2001 to undermine journalists’ ability to
carry out their work. Shiv Malik was
among the first journalists to be prose-
cuted under the Terrorism Act — he
undoubtedly won’t be the last.

Greater Manchester Police used the
act to attempt to seize his notes and suc-
ceeded in securing a production order to
force him to hand over some journalistic
material. Thankfully such events are rare
but the very real fear is that such an
action will have a chilling effect on
investigative journalism — making
sources less willing to come forward. If
that happens our knowledge about a
whole range of issues from terrorism to
the performance of local hospitals and
schools to the environmental record of
major corporations to the actions of pub-
lic figures could be severely restricted.

Gavin Millar QC summed up the
implications of the case surrounding
Shiv Malik and other defendants when
he said: “To write stuff about people who
are renouncing jihadism is difficult
enough but to find people willing to talk
in circumstances where the journalist
may have to end up handing over all the
material to the police is going to make
people very reluctant to talk.”

That’s why the protection of sources is
so vital to investigative journalism and
why as a union we are proud to back
those fighting attempts to force them to
hand over such material.

In June you received a letter from home
secretary Jacqui Smith informing you
that the police are allowed to restrict
photography in public places. What was
your response?

Jacqui Smith’s letter was in response to
concerns we raised about the intimidato-
ry surveillance of journalists which we
felt amounted in this instance to harass-
ment. We asked perfectly reasonable
questions about why it was carried out,



who had access to the information being
collected and for what purpose the infor-
mation was being used. We didn’t get
any answers. But her letter revealed that
local police officers are able to impose
restrictions on photography for opera-
tional reasons.

It doesn’t say what those operational
reasons are — but they are being inter-
preted very liberally by police officers.
At Wembley, where local demonstrations
are taking place over the setting up of a
City Academy and the privatisation of
education, journalists are being ejected
and told they are banned from taking
pictures. At protests near the US
Embassy photographers have been
threatened with having their data cards
seized and at Kingsnorth power station
the police attempted to stop photos of
campaigners being arrested being taken.
We’ve asked to meet Jacqui Smith to
highlight our concern over these restric-
tions that are clearly against the public
interest. We are due to meet one of her
ministers, Tony McNulty, shortly.

Austin Mitchell initiated an early day
motion, which was signed by more than
230 members of parliament, calling for a
code regarding photography in public
places. Is this necessary given all the
previous ‘codes’, and agreements with
various police bodies?

Austin chairs the NUJ’s Parliamentary
Group We support his attempts to high-
light and end this ridiculous clampdown
on photography.

The Metropolitan Police launched a
poster campaign asking people to report
anyone looking suspicious taking photo-
graphs. The posters were subjected to
ridicule by photographers but they have
a pernicious effect on photographers’
rights and absolutely no impact on fight-
ing crime or terrorism. If the security
services stopped and questioned every
person that took a photograph of the
World Trade Centre before the 9/11
attack, there is no evidence that it would
have had any effect in either preventing
the attack or finding those responsible.

Austin’s calls for a code for photogra-
phy in public places are well-meaning
but should be unnecessary. After all, the
law protects this right except where it
infringes on the legal rights of others. All
we want is for the law to be respected
and an end to arbitrary restrictions.

In 2006 the NUJ and the Metropolitan
Police agreed on guidelines for dealing
with the media. These were finally
adopted by the Association of Chief
Police Officers in April 2007. It’s obvi-
ous these guidelines are failing. What
can be done to protect journalists work-
ing in public places and their notes and
contacts?

Guidelines are a good starting point — but
if they are routinely ignored they are not
worth the paper they are written on.
Right from the start, following an inci-

fpl65:Free Press template changed fonts.gxd 25/08/2008 18:% Page 5

End in sight for lobbying inquiry

The call for a more open and ethical
framework for lobbying whether at European
or national level, has always been a concern
of the CPBF. Lobbyists seek to direct public
discussion, influence decision-makers and
shape policy.

Most major corporations, political interest
groups and some NGOs and campaigning
organisations, hire professional lobbyists to
promote their interests.

Over the past two years the CPBF has
supported the European ALTER-EU campaign
which argues for greater openness and
ethical rules for European Union lobbying.
Last year we joined forces with the Alliance
for Lobbying Transparency (ALT),a grouping
of civil society organisations concerned
about the growing influence of professional
lobbying on government decision making in
the UK.

In Free Press 162 we reported on the
progress of the Commons public
administration select committee inquiry into
lobbying.Now with the hearings concluded,
Tamasin Cave from ALT gives her assessment
of developments as the committee considers
its recommendations.

hen the House of Commons public
Wadministration select committee

conducting the inquiry into
lobbying announced its investigation in
June last year, its aims were broad yet
clear:to look into how transparent the
lobbying industry has become, the
effectiveness of recent attempts at self-
regulation, and whether the rules for
those in Parliament and Government
should be changed.

Few who followed the eight evidence
sessions would say that it was easy
getting answers to these questions. Many
witnesses revealed little about the nature
of lobbying in the UK, but a lot about
their professional skill as lobbyists, much
to the frustration of some on the
committee.

At one stage, chairman Tony Wright
resorted to advising representatives
from Tesco, AstraZeneca and BAA not to
be coy:”Don’t come here to lobby us,” he
said.”l want you to tell us like it is” Still,
BAA lobbyist and former No10 spin
doctor, Tom Kelly, raised eyebrows when
he claimed his contacts in Government
were limited to“press officers”

dent in Nottingham in which a photogra-
pher was arrested and charged, it became
evident that individual police officers at
public order events were either unaware
of the guidelines or were wilfully ignor-
ing them. Despite our best efforts this
remains a real problem. It’s one of the
reasons we’re seeking to continue to
raise the issue with all levels of the

o

Yet, there were moments of clarity,
namely on the failings of self-regulation,
with some lobbyists being surprisingly
candid.”We suspect within the industry,
that the [main trade body] the
Association of Professional Political
Consultant’s register is more honoured in
the breach than it is in actually being kept
to,” said Eben Black of law firm, DLA
Piper.

The closest the committee gotto a
straight answer, however, came from
Peter Bingle, head of lobbying firm Bell
Pottinger Public Affairs, when quizzed on
transparency by committee member Paul
Flynn MP:"You've worked for mass
murderers,” said Flynn.”Doesn’t the
public have a right to know who your
clients are?”“No,” replied Bingle,“The
public has no right to know.”

Hard evidence flowed more freely from
lobbyists in the not-for-profit sector.

John Sauven of Greenpeace, for
example, drew attention to the
extraordinary lobbying power of the
nuclear industry just from the so-called
“revolving door” - the interchange in
jobs between lobbyists, corporate staff
and ministers, special advisers and senior
civil servants. He cited a number of
former ministers and MPs moving into
nuclear jobs.

This was taken up in a subsequent
session with Richard Caborn MP who is
paid up to £75,000 by an AMEC-led
nuclear industry consortium, a position
for which he claimed he was hired for his
“industrial experience” rather than his 10
years as a Minister.

Despite obvious differences of opinion
within the committee, chair Tony Wright
MP will try to reach a consensus based on
the evidence when the committee reports
in the autumn.

It will be hard for them to ignore the
apparent failings of the system of self-
regulation, put in place in the wake of the
lobbying scandals of the 1990s. Yet,
without a smoking gun, the industry may
yet be spared a recommendation of
regulation in the form of a mandatory
register of lobbyists.

This would be a missed opportunity
given the impact that greater
transparency in lobbying would have on
restoring public trust in decision-making.

police and with politicians. It’s why
we’re considering some legal actions and
formal complaints against police harass-
ment. It's why we’re trying to ensure our
members know their rights and given the
confidence and back-up to assert those
rights and it’s why we’re turning the
spotlight on continued infringements of
the guidelines.

FREE Press July-August 2008 5



fpl65:Free Press template changed fonts.gxd

25/08/2008 l8:g§: Page 6

News and reviews I

Labour MP launches attempt
press regulation

to reform

By Julian Petley

his has not been a good time for

the Press Complaints Commission

(PCQC). First of all, in their various

actions against the press, the

McCanns, Robert Murat and Max
Mosley quite simply bypassed the PCC
and went straight to the courts. Then, on
15 July, Jim Sheridan, the Labour MP for
Paisley and Renfrewshire North, intro-
duced a ten minute rule bill in the
Commons to reform the PCC.

In introducing the bill he said: “I
should like to begin by thanking those
hon. members who kindly agreed to
sponsor this bill, and all those col-
leagues who have given me their sup-
port in the face of potential threats, or
of the consequences of taking on and
challenging the British press. I should
also like to express my gratitude and
thanks to Lord Soley, who in 1993 tried
to bring in a similar bill but who was
unsuccessful.”

Sheridan explained his bill “would
introduce a statutory method for protect-
ing the general public from inaccurate

YOU CALL THIS A MEDIA MARKET? THE
ROLE OF THE STATE IN THE MEDIA
SECTORIN SLOVENIA

Sandra Hrvatin and Brankica Petkovic.
Media Watch, 12 euros

By Granville Williams

like many countries which were either

part of the Communist bloc or with
strong centralised economies, the role
and influence of the state in the media
has been problematic. After 12 years of a
centre-left coalition government 2004
saw Slovenia move sharply to the right
with the newly-elected government.

Media Watch produces high-quality,
well-researched reports, and this
publication maintains the high quality of
the organisation’s work.The authors
point out that“accessing information was
frequently a laborious process” and they
encountered many obstacles. In spite of
this they have produced a convincing and
disturbing book which demonstrates that
the role of the state, and its political
influence, is pervasive in terms of
ownership and through its specific
interventions.
The corporate map of Slovenia is

controlled by a small group of people

Slovenia rarely hits the headlines. But

6 July-August 2008 FREE Press

and, at times, inflammatory reports in the
press and media. It is not intended, either
by design or omission, to restrict or in
any other way curtail the freedom of the
press. However, a free press must balance
commercial considerations with its
responsibilities to individuals and to
society as a whole.”

Pointing out that a recent survey sug-
gested that only seven per cent of the
general public trust tabloid journalists,
he went on to draw attention to the
clauses in the PCC Code which state that
the press must take due care not to pub-
lish “inaccurate, misleading or distorted”
information, that “significant inaccuracy,
misleading statement or distortion once
recognised must be corrected, promptly
and with due prominence,” and that the
press, while free to be partisan, must
make clear the distinction between con-
jecture and fact.

Sheridan contrasted these fine aspira-
tions with the fact that the number of
complaints to the PCC is currently
increasing, and that more than half of the
complaints received in recent years relate
to accuracy. The PCC’s Annual Review of

who owe their economic power to
influential political connections.The state
has preserved its influence over the
national public service broadcaster, RTV,
and guarded its interests in the main
print media, which it obtained when they
were privatised, and later sold to
politically acceptable bidders. It also
gives generous support to certain media
through subsidies, but these are used, the
authors argue, to specifically reward loyal
media.

In addition the state operates a system
of indirect financial or economic
censorship through the selective
allocation of advertising revenue paid by
state-owned and state-controlled
companies. In 2007 these companies
virtually ceased to advertise in Dnevik
whilst its main competitor, Delo, had no
problem with the same advertisers. Also,
disturbingly, the state has given special
privileges, including subsidies, to the
print and broadcast media controlled by
the Catholic Church, which is playing a
more active political role since the
change of government in 2004.

This book should be read by anyone
interested in European media policy.

For further information visit:
http://mediawatch.mirovni-institut.si

o

2007 shows that there has been a 70 per
cent increase in complaints since 1996,
that in 2007 the PCC received a record
number of 4,340 complaints, and that of
the complaints which the PCC defined as
“possible breaches of the Code,” a stag-
gering 75.4 per cent concerned accuracy.

Sheridan cited the CPBF and NU]J’s
campaign to have the PCC declared a
public authority for the purposes the
Freedom of Information Act 2000, argu-
ing that this would make for a “more
transparent system, in which the PCC’s
workings were opened up to public
scrutiny.” He also drew attention to the
importance in this context of the NUJ’s
efforts to help journalists to adhere to the
codes of both the PCC and the NUJ in the
face of pressure from editors to run circu-
lation-boosting stories which may be eth-
ically dubious.

Sheridan said: “If journalists had a
contractual right to refuse to carry out
assignments or tasks that required them
to breach the code of practice, the result
would be greater accuracy and less need
for complaints. Such a ‘conscience
clause’ would perhaps be the biggest step
towards a return to a fairer, free press.
There have been suggestions from some
quarters that if we made the press com-
plaints procedure more accessible and
effective, our newspapers would be full
of nothing but apologies and retractions.
That view is clearly absurd, as the only
foreseeable reason why a paper would be
full of corrections is that it had been full
of inaccuracies in the first place.”

As things stand, Sheridan pointed out,
the PCC code leaves newspapers “free to
print what they like, irrespective of the
personal consequences for those
involved. In the majority of cases in
which members of the general public are
the victims of inaccurate reporting, they
do not have the resources to mount a
legal challenge against those responsible.
There is an increasing body of evidence
to suggest that in situations in which vic-
tims feel that they have a strong case,
they are bought off with minimal out-of-
court cash settlements, and with a small
retraction buried in the depths of the
newspaper.”

The bill is due for its second reading
on 17 October 2008. Please send letters of
support to Jim Sheridan MP at his con-
stituency office (Mirren Court Three, 123
Renfrew Road, Paisley, Renfrewshire,
Scotland. PA3 4EA) or via email to:
jim@james-sheridan-mp.org.uk.

Additional reporting by Barry White



fpl65:Free Press template changed fonts.gxd 25/08/2008 18:% Page 7
l News and reviews

Clandestine influences on politics

POLITICS AND
PARANOIA

Robin Ramsay

Picnic Publishing £9.99

T

P romin l&ut !

By Granville Williams

material in this book will be familiar to

you but it is still a good read. It is a
collection of talks given by Robin
Ramsay to a wide array of organisations
- Dallas 63, Chesterfield Labour Party,
Leeds Stop The War, North West CPBF,
Newcastle University history
department and many others.

In his introduction Ramsay describes

the genesis of Lobster, which he set up
with Stephen Dorril, in 1983 (the pair

ITV profit

| fyou have read Lobster some of the

- dip poses

challenge
to Ofcom

By Tom O’Malley

first half of the year, and it has assert-

ed that its advertising revenue would
be flat for the first eight months of
2008.

ITV boss, Michael Grade, claimed
ITV’s future as a public service broad-
caster (PSB) depended on Ofcom reduc-
ing the costs of its public service obli-
gations:

“I think we have a future as public
service broadcaster, provided that we
can get Ofcom and the Government to
realise very, very quickly that we can-
not afford to pay more that the licence
and the public service broadcaster sta-
tus is worth.” He estimated that as
£45m, whilst Ofcom puts it at £320m.

It is true that ITV’s position has been
hit hard through the intensification of
competition since the 1990s.

But it is also true that Ofcom has
allowed ITV to use this argument about

ITV’S profits fell by 28 per cent in the

parted company in the 90s but Ramsey
continued to publish). One of the reasons
the magazine became an essential read
was that in 1985-86 Dorril made contact
with Colin Wallace, a former
psychological operations officer in the
British Army, who was jailed in Lewes
prison for a manslaughter he didn’t
commit, and with British Army Captain
Fred Holroyd. Through these sources
Lobster uncovered events in Northern
Ireland and also plots to defame and
ultimately overthrow Harold Wilson’s
Labour Government. This material was
incorporated into Smear! Wilson and the
Secret State, a book co-authored by the
Lobster duo and published in 1991.
During the later 80s and into the 90s
the North West CPBF had close links with
Lobster.Ramsay and Dorril spoke at
public meetings we organised on The
Secret State and were joined by Holroyd
and Wallace at a CPBF conference on

increased costs as a lever to shed costly
public service broadcasting obligations.
A recent leak suggested that Ofcom
plans to allow ITV to reduce its region-
al news by one fifth and halve its com-
mitment to regional programmes in
England and Wales, as well as allowing
a reduction in current affairs program-
ming.

The latest figures from Ofcom, issued
for 2008 suggest a different picture. In
2008, in the UK, nearly 87.2 per cent of
households have digital TV. 57 per cent
of viewing in these homes was of the
main five public service broadcasting
channels, a slight drop from 58 per cent
in 2006.

As Ofcom says: “That was more than
offset by the viewing share of the PSB’s
other channels (such as ITV2, BBC
Three and E4) which grew to nearly 14
per cent of viewing.” So, PSB’s, includ-
ing ITV, are holding their own in the
digital environment.

Indeed ITV’s net advertising revenue
rose by 1 per cent in the first six
months of this year and its viewing
share was up by 2.5 per cent. In, addi-
tion, in August 2008 Ofcom received an
application for public service broad-
caster capacity on Multiplex B. ITV has
made an application for this. Clearly
ITV is in no hurry to shed this valuable
public asset.

ITV seems to be playing to two audi-
ences. It is making progress in the
tough new world and wants to main-
tain investor support — hence the posi-
tive noises. Yet it also wants also to
ditch public service broadcast pro-
grammes which it views as dispensa-
ble. This means that it is keen to keep
pushing Ofcom and the Government to
let it off the hook.

Arguably ITV is looking for regulatory

o

Northern Ireland and the intelligence
services.

In the essay from which Politics and
Paranoia takes its title Ramsay writes:
“There are clandestine influences -
conspiracies - at work in society. Not the
ridiculous, world-controlling
conspiracies like the Freemasons, or the
llluminati, or President Truman meets
the aliens, but more mundane things like
intelligence agencies manipulating
domestic and international politics,
companies buying Government policies
by making anonymous donations to the
Tory party and so forth.” It is worth
adding New Labour too, which he deals
with in one section of the book
describing how the party has collapsed
into its present “neo-conservative
vacuity”

I recommend the book - buy it and
you will be supporting small
independent publishing too.

favours from a sympathetic regulator. It
will then, have a lower cost base and the
strong reach that its PSB status gives it
in the world of Freeview and Freesat. It
will be positioned to exploit its brand
name and archives — both acquired
through its status as a public service
broadcaster — to increase its profits
domestically and internationally.

Ofcom should force ITV to honour its
commitments to public service broad-

‘Ofcom has allowed
this situation to develop
by bracketing off some
programmes as public
service broadcasts
and others as not,
and thereby allowing
ITV to claim that the
former cost too much’

casting. That is the obvious route. But
Ofcom has allowed this situation to
develop by bracketing off some pro-
grammes as public service broadcasts
and others as not, and thereby allowing
ITV to claim that the former cost too
much.

If ITV accepts its obligations, all is
well. If not, Ofcom should take action
to replace ITV, immediately, with a
public service broadcaster that has pub-
lic support (grant, regulatory benefits)
and which secures employment for cur-
rent ITV employees, but which is no
longer under the control of ITV plc.
The alternative is to let ITV plc off the
hook thereby reducing the diversity of
news and programmes on TV.

FREE Press July-August 2008 7



CPBF AGM condemns
threats to Media Lens

On 28 June and 3 July, Media Lens, a UK-
based media-watch project, received
repeated threats of both legal and police
action from Alastair Brett, legal
manager of News International’s Times
Newspapers. Noam Chomsky pithily
described the threat“pretty sick” The
action was the discussed at the CPBF’s
annual general meeting on 19 July and
the following emergency motion, moved
by national council member Granville
Williams, was passed:

“Media Lens has the aim of ‘Correcting
the distorted vision of the corporate
media’lt challenges journalists and
editors over distorted reporting by
inviting subscribers to the Media Lens
bulletin to email editors and journalists
with their criticisms. It has existed for
seven years.

“On June 28 and July 3 2008 Media
Lens received repeated threats of both

The Miners'Strike: Media
Hits The Pits Revisited

A New CPBF publication

The 25th anniversary of the start of the
1984-85 miners’ strike will fall on 12
March 2009.To commemorate this event
the CPBF is producing a book, with
photos, tackling themes relating to the
miners and the media. It will deal with

fpl65:Free Press template changed fonts.gxd 25/08/2008 18:% Page 8

legal and police action from Alastair
Brett, legal manager of News
International’s Times Newspapers. Brett
claimed Times journalist Bronwen
Maddox had been subject to “vexatious
and threatening” emails from Media
Lens readers, which constituted
“harassment”, If this did not stop, Brett
told Media Lens, he would notify the
police who might wish to investigate the
matter with a view to bringing a criminal
prosecution.

“This AGM notes the comment by Peter
Wilby in the Guardian:*We journalists are
accustomed to dishing it out, but have the
thinnest of skins. At the merest hint of
criticism, we are apt to turn to our
lawyers’;and condemns the action by
Times Newspapers and its attempt to
curtail the perfectly legitimate activity of
Media Lens.

“AGM agrees to send a copy of this
motion to Media Lens and asks the editor
to give coverage to this in the next issue
of Free Press.In addition the motion
should appear on the CPBF web site.”

the strike but also bring the story up-to-
date. Contributors include Steve Bell,
Nicholas Jones, Hilary Wainwright, Paul
Routledge, Tony Harcup, Pete Lazenby,
Patricia Holland and Julian Petley. The
Campaign also plans to hold public
meetings, and lots of other activity, to
launch the book. The project will cost
£4,000 and as we are always skint we are
appealing to trades unions and
individuals to contribute to the project.
Full details in the next Free Press.

From page one

pers don’t have a clue about what is
going on or lack the resources to find
out “skilfully presented PR was at a
premium” and Georgia president
Mikheil Saakashvili had the best —
Aspect Consulting — which also acts for
Exxon Mobil, Kellogg’s and Procter and
Gamble. Wilby makes the point that the
news releases from Aspect Consulting
which landed almost hourly on foreign
news desks meant that Georgia won the
information war.

Western media (with some hon-
ourable exceptions) are not giving us
the full picture, and in particular the
radically changed military agenda of
the North Atlantic Treaty Organisation
(NATO) is not being analysed. One of
the clearest accounts of this was by F
William Engdahl writing in the Asia
Times. He wrote that since the 1991
dissolution of the Warsaw Pact:
“Washington has steadily converted
NATO into what can only be called the
military vehicle of an American global
imperial rule, linked by a network of
bases from Kosovo to Poland to Turkey
to Iraq and Afghanistan.” Engdahl goes
into detail about the implications of
this, particularly the pressure on the
EU members of NATO to admit Georgia
and Ukraine and US and Israeli mili-
tary and intelligence involvement in
Georgia. “What is left out of most
media coverage is the strategic military
security context of the Caucasus dis-
pute,” he argues.

Read the full article: www.
atimes.com/atimes/Central_Asia/J[H13
Ag05.html

Free Press is edited by Julie-ann Davies on behalf of the National Council

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM AFFILIATION BY ORGANISATION
a) Individual membership £15 f) Fewer than 500 members £25
b) Unwaged £6 g)500to 1,000 £30
c) Supporting membership £25 h) 1,000 to 10,000 £50
(includes free CPBF publications) i) 10,000 to 50,000 £115
d) Institutions (eg libraries) £25 j) 50,000 to 100,000 £225
TH E CAM PA | G N FO R (includes 10 copies of FREE Press) k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

PRESS AND
BROADCASTING

Address

Postcode Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 July-August 2008 FREE Press Printed by Wernham Printers 020 8808 1677

o



