fpl69:Free Press template changed fonts.gxd 30/04/2009 21:% Page 1

- FREE

No 169 March-April 2009 £1

SPINNING OUT
OF CONTROL

The Damian McBride smear
scandal is a symptom of an
endemic cross-party culture
of media manipulation,
writes Nicholas Jones

hat got lost amid the furore
over Damian McBride’s
lurid smears against
Conservative politicians was
the appeal by the schools
secretary Ed Balls that leaders of all the
main parties should examine the con-
duct of their own spin doctors and pub-
licists.

Gordon Brown was rightly blamed
for having lost control of Labour’s polit-
ically-driven attack dogs but David
Cameron should also have been in the
frame. He too had — and still has —
some questions to answer.

Have the Conservatives found a neat
way to keep the activities of their brat
pack at arms length from Tory Central
Office? Is it the lack of accountability
which is part and parcel of Opposition
which is giving their party activists
freedom to put the boot in via the blo-
gosphere?

And, perhaps more to the point,
should more have been done to hold
the lobby journalists of Westminster to
account? Unattributable briefings have
become the life support system of mod-
ern political journalism and it is the
McBrides of this world who will
always be waiting in the wings with
another potentially poisonous transfu-
sion.

Derek Draper was right in his assess-
ment: Labour did have — and still has —
a massive hole to fill in trying to build

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

up an online presence to match the
commanding lead established by right-
wing bloggers on behalf of the
Conservative Party.

Just as in the USA, where the
Democrats’ campaign team built up an
overwhelming online lead for Barrack
Obama, it is the hunger for power on
the part of political activists on the
right which has helped to put the
Conservatives way ahead in the blogos-
phere.

But Labour’s failure to generate polit-
ical blogs on the left which are any-
thing like as effective as those on the
right has only been compounded by
McBride’s ineptitude.

When it comes to influencing the
news agenda Guido Fawkes
(www.order-order.com) — ably assisted
by www.iaindale.blogspot.com and
www.conservativehome.blogs.com -
have made all the running. And there
is no doubt that because of their ability
to deliver exclusive stories, these blogs
have caused Labour immense damage.
McBride’s forced resignation was the
latest in their lengthening list of politi-
cal scalps.

Political websites have had an
increasing influence on the news agen-
da because they can publish risky sto-
ries which established news outlets
dare not print or broadcast. But the

The bloggers know
only too well that once
the information is out

on the internetitis
considered to be in the

public domain

o

bloggers know only too well that once
the information is out on the internet it
is considered to be in the public
domain and will almost certainly be
followed up by mainstream journalists.

Here we can begin to see the true
extent of the collusion which can
occur. Bloggers run sensational stories
which are sometimes fed to them by
frustrated journalists who are unable to
print or broadcast such items. Once
published online, they gain greater cre-
dence and are out there, ready and
waiting to be exploited by Opposition
politicians.

This gets to the heart of Ed Balls’
appeal that party leaders all have a
responsibility to police the activities of
their media apparatchiks. Balls and his
wife Yvette Cooper complained bitterly
about being the subject of smears on
the Guido Fawkes website which were
taken up by Conservative spokesmen
and then used by the Tories as the basis
for unsubstantiated complaints to the
commissioner for parliamentary stan-
dards.

Comments which had been made
about them on Guido Fawkes were, Ed
Balls said, “homophobic, misogynist,
deeply sexual and just awful... T would
never want my children to see the
things written about us”.

When the shadow chancellor George
Osborne accepted on behalf of himself
and his wife the Prime Minister’s belat-
ed apology — it took Brown five days to
say “I am sorry about what happened”
— he accepted that politicians should
move on and should agree on how to
“clean up politics”.

Cameron — like Brown — will be
judged on action not words. Will the

Continued on page eight

FREE Press March-April 2009 1



fpl69:Free Press template changed fonts.gxd 30/04/2009 21:% Page 2

NUJ challenges on G20 policing

planning a legal challenge against

the police over the G20 protests
after its members complained about
alleged assaults and the use of cordons
and “kettling”.

Roy Mincoff, the NUJ’s senior legal
officer, is spearheading the NU]J’s
preparation of G20-related cases and
will be contacting the Independent
Police Complaints Commission (IPCC)
and the Home Office minister, Vernon
Coaker.

NUJ members attending the G20
protests in the City of London on 1 and
2 April complained to the union about
alleged assaults by officers, the use of
cordons and police refusing to release
journalists from areas in which demon-
strators were contained for several
hours, known as “kettling”.

The NUJ is also contemplating legal
action against the police after officers
used section 14 of the Public Order Act
to order photographers to clear the area
in one incident on 2 April, which was
caught on video.

The National Union of Journalists is

Police apologised for the incident
where officers used section 14 of the
act, which is intended primarily to dis-
perse potentially disruptive or violent
gatherings.

In other G20 incidents, several pho-
tographers have said that police
pushed them and hit them with batons.

Meanwhile on 22 April a Liberal
Democrat MP released video footage of
a journalist detained within the police
cordon at one of the G20 protests in
London in early April. Tom Brake, a
party spokesman on home affairs, was
filming with colleagues inside the so-
called kettle in the Bank district. The
video has now been submitted to the
IPCC.

Tim Gopsill, editor of the NUJ maga-
zine the Journalist, attended the G20
demonstration as an observer.

He said: “Trapping people in a cage
for hours on end was an outrage,
whether they were press or not. For
journalists it meant they couldn’t get
out to work on their reports, which was
an assault on press freedom — journal-

ists should have freedom to leave
events as well to get into them.”

Last year, a UK parliamentary com-
mittee asked the police not to obstruct
journalists doing their work during
protests. In its report the parliamentary
committee said: “It is unacceptable that
individual journalists are left with no
option but to take court action against
officers who unlawfully interfere with
their work.

“Journalists have the right to carry
out their lawful business and report the
way in which demonstrations are han-
dled by the police without state inter-
ference, unless such interference is
necessary and proportionate, and jour-
nalists need to be confident that they
can carry out their role.

“The public in turn have the right to
impart and receive information: the
media are the eyes and ears of the pub-
lic, helping to ensure that the police
are accountable to the people they
serve. Effective training of front line
police officers on the role of journalists
in protests is vital.”

This piece by NUJ activist Peter Lazenby
appeared on the Guardian’s Comment is Free
website in response to comments by
columnist Roger Graef on the role of citizen
journalism in exposing the truth behind the
death of news vendor lan Tomlinson

communities through citizen techno-scrutiny of police at the

G20 protests, where citizen media delivered much-needed
transparency.This has added significance in the light of reports
that professional journalists were prevented from doing their
jobs on 1 April. Despite the suspicion some professional
journalists feel for amateur colleagues, established and citizen
media clearly worked together at G20.The old tale of Sheffield
journalists who made a point selling under-priced turnips,
cabbages and potatoes outside the shop of a greengrocer
infamous for supplying free sports reports to their employer is
consigned to pre-digital history. There are greater threats.

A further issue highlighted by Tomlinson's death is that much
of the initial coverage was appalling, evidenced by the readiness
of many sections of the establishment media to present
"official" versions. With all its benefits, citizen-media is not a
panacea. It cannot replace the vigilance and tenacity of good
investigative reporting, as shown by the Guardian's use of
photographs and footage of Tomlinson. This was investigated
and verified by journalists whose revelations changed the angle
of coverage by other newspapers and broadcasters.

These reporters persisted despite criticism from the
Independent Police Complaints Commission (IPCC) that they
were "upsetting" Tomlinson's family and the IPCC statement
that there was "nothing in the story".The family later expressed
gratitude for the coverage. Under the NUJ code of practice, a

Roger Graef is right to celebrate the empowerment of

2 March-April 2009 FREE Press

journalist should "at all times strive to eliminate distortion,
news suppression and censorship". Here, the truth is emerging
despite many journalists' initial acceptance of official
statements.

But journalistic standards are falling because there is
widespread retrenchment. Jobs are being axed despite healthy
profits.Those journalists left in the regional media are often
tied to keyboards and telephones, regurgitating news releases,
just as many sections of the media regurgitated the fiction that
Tomlinson was a G20 demonstrator, and repeated as fact a
police statement that medics were prevented from giving
treatment because they were targeted by "missiles".There is
continuing contraction in national newspapers, and many
evening papers previously producing several editions, packed
with spirited and changing news, are now largely written the
previous day.

This is happening following the extraction from regional
newspapers of billions of pounds in profits to shareholders and
directors. My own employer, Johnston Press, is a case in point.
Last year's profit was £120m, down from 30 per cent but still
more than 20 per cent of turnover. As management dispensed
handsome profits, it also borrowed for an over-ambitious
expansion programme. With advertising revenue plummeting,
its debts are 10 times its share value. Journalists are being told
to pay with their jobs.

Nothing obstructs the professional media's capacity to keep
the publicinformed more than cuts in jobs and standards.
Journalism is being seriously undermined, yet employers are
seeking a relaxation of monopoly rules to enable further
mergers and reduce competition.The NUJ campaign Stand up
for Journalism is highlighting the devastation of the profession
caused by the continuing demand for bloated profits. The
campaign needs the support of all who value the freedom of the
press and who seek to maintain quality journalism.

Peter Lazenby is joint father of the NUJ chapel at Yorkshire Post
Newspapers

o



fpl69:Free Press template changed fonts.gxd 30/04/2009 21:% Page 3

Burnham agrees to keep product placement ban

By Jonathan Hardy

Andy Burnham announced

the Government would
maintain rules that prevent
product placement (PP) in
programmes made for
British television.

The EU Audiovisual
Directive allows countries to
permit PP in certain genres,
so the CPBF, and others,
responded last autumn to a
consultation on
implementing the Directive.
Despite relentless lobbying
by ITV, and other advertising
and media industry groups,
the Government has decided
that“no conclusive evidence
has been put forward that
the economic benefit of
introducing product
placement is sufficient to
outweigh the detrimental
impact it would have on the
quality and standards of
British television and
viewers' trustin it

| n March, culture secretary

have long put forward,
Burnham acknowledged
“very serious concerns about
blurring the boundaries
between advertising and
editorial”

EU Commissioner Viviane
Reding mounted a late
lobbying effort urging the
Government to liberalise PP,
as Berlusconi’s government
in Italy is set to do. The aim,
she stated, is to allow
broadcasters and producers
to access new revenue
sources so as “to improve the
level-playing field with US
competitors”

But Reding and UK
proponents also press the
contradictory claim that
safeguards will ensure that
rampant US-style
commercial integration will
not occur. As ITV, PACT and
others present it, we would
have product “placement”
but not promotion, with no
interference by advertisers
in editorial decisions.The

right to be sceptical. Paying
for prominence would
undermine, however
gradually, all the existing
safeguards, and abandon
the principle that
advertising and
programmes should be kept
separate.

We are asked to believe
both that PP is desperately
needed to save struggling
commercial broadcasters,
and that these selfsame
players will not compromise
commissioning, programme
making or editorial integrity
to serve commercial goals. In
themselves, promotional
arrangements between
advertisers and media are
notoriously difficult to
police.That is why the twin
safeguards of undue
prominence rules together
with prohibiting paid
placement must remain.

The Government'’s
decision holds until a review
in 2011/2012, however an

Government would permit
PP, and the Liberal
Democrats too support
liberalisation.

While Michael Grade’s call
for a judicial review of the
Government will probably
remain angry sabre-rattling,
we face a renewed challenge
to underpin arguments with
further research and to
present a strong coalition
stretching across civil
society, consumer and
creative interests alike.
BECTU’s endorsement of
product placement is deeply
regrettable and we must
work with unions such as the
Writers’ Guild to build the
level of appreciation of the
corrosive damage of PP so
powerfully articulated by
the Writers Guild of America.
So this is an important
victory, but one that reveals
how vital it is, as Burnham
put it, to “continue to
preserve editorial integrity
as technology advances”

Endorsing arguments we

Commission
scuppers
protection
for asylum
seekers

By Phil Cooper

Complaints Commission (PCC) is
failing to protect the rights of the
individual in the face of bad or inaccu-
rate reporting makes very bad news
indeed for refugees and asylum seekers.
This group of people have a tough
enough time as it is and are frequently
the brunt of red top headlines designed
to whip up resentment and hostility
towards them.

At present the PCC’s guide to editors
states: “An asylum seeker can only
become an illegal immigrant if he or she
remains in the UK after having failed to
respond to a removal notice.”

The latest example of how the Press

Government is absolutely

In giving its judgment on a complaint
about an article that originally appeared
in the Croydon Advertiser the PCC
effectively removed this level of protec-
tion.

The case involved an Algerian asy-
lum seeker, who we shall refer to as Mr
MT. He was interviewed by an
Advertiser reporter in November 2007
and the resulting story claimed in both
the standfirst and in the text that he
was an “illegal immigrant.”

The article went out of its way to
denigrate Mr MT. The introduction
said: “He is living entirely at your
expense and he shouldn’t even be in
the country.”

Phrases such as “he moaned” and
“he griped” litter the piece. It also
includes a statement from an unnamed
Border and Immigration Agency official
claiming Mr MT could expect to be
deported.

But the fact of the matter was that,
although he had been refused asylum,
he had not been issued with a removal
notice. He was also still in receipt of
food vouchers and accommodation pro-
vided by the local authority, which
would not have been provided if he was
in the country illegally.

These points were made to the PCC
on Mr MT’s behalf by the Croydon
Refugee Forum assisted by the media
officer from the Hammersmith the
Fulham Refugee Forum.

o

incoming Conservative

An initial response was rejected by
the complainants and they wrote again
drawing the PCC’s specific attention to
the wording of its advice to editors:

“An asylum seeker can only become
an illegal immigrant if he or she
remains in the UK after having failed to
respond to a removal notice.”

The final response, received last
November, stated there was no breach
of the PCC’s Code of Conduct. It
explained it away like this:

“The Commission was satisfied that
the article would not have misled read-
ers as to [Mr MT’s] status. While he had
not failed to respond to a removal
notice, [Mr MT] was still not in the
country with overt legal sanction as an
asylum seeker, and the authorities were
apparently in the process of organising
his deportation.”

So, the current wording of the Code
is meaningless and can be circumvent-
ed by editors if a person is “apparently”
going to be processed for deportation,
according to the views of an unnamed
official. But the unnamed official got it
wrong. Only a few weeks after the arti-
cle had appeared Mr MT was granted
indefinite leave to remain in the UK.

No thanks to the Croydon Advertiser
or the PCC.

Phil Cooper is the media officer of the
Hammersmith and Fulham Refugee

Forum

FREE Press March-April 2009 3



fpl69:Free Press template changed fonts.gxd 30/04/2009 21:% Page 4
Local newspaper crisis I

. Johnston Press, one of the top four
oca n EWS Is owners of local newspapers, is to sell

the offices of the Wakefield Express
building in the centre of Wakefield. It is
the latest in a series of bad news stories
about the fate of the local press across

The big local newspaper groups are ruthlessly

cutting costs by axing jobs and titles — and

now they are lobbying hard for a relaxation of

ownership rules. Granville Williams reports

the country, but the move has prompt-
ed a vigorous campaign by journalists
on the paper to keep the historic paper
close to the community it serves.

Management are seeking the cheap-
est alternative premises, and are likely
to move the paper to an out-of-town
location due to high city centre rents.
The National Union of Journalists’
chapel believes that moving the award-
winning paper from the city centre
would be disastrous. There are fears the
move could start the centralisation of
other Johnston Press-owned titles in
the Wakefield district at an out-of-town
“news factory”.

John Robinson established the
Express in 1852 as a liberal newspaper.

More mergers are not the answer

A ETA LT

inisters are quietly
M drawing up legislation

that would tear up
merger regimes for
television, regional
newspapers and local radio
as part of the biggest shake-
up in media regulation since
the beginning of the decade,
reports Dan Sabbagh in the
Times on 16 April.

“A short bill - the Digital
Economy Bill7 wrote
Sabbagh,“is being prepared
to implement the
conclusions of the Digital
Britain review, which will
determine the future of
Channel 4 and is expected to
provide help for struggling
newspapers and
broadcasters.

“Althoughitis a
convention that ministers
do not publicly discuss the
bills that comprise the
Queen'’s Speech in the
autumn, Andy Burnham, the
culture secretary, has been
privately telling media
companies that new
legislation is likely.

“The expectation of a bill
gives regional newspaper
groups and radio companies
hope that they will benefit
from an easing of
regulations, with the
Government increasingly

4 March-April 2009 FREE Press

sympathetic to a relaxation
of the rules that could allow
consolidation between the
publishers Trinity Mirror
and Johnston Press or the
radio groups Bauer, owner
of Magic and Kiss, and UTV,
the owner of TalkSPORT.

“Without new laws,
ministers have concluded
that it will not be possible to
introduce changes called for
by Digital Britain. However,
the problem for Labour is
that any Bill will have to be
scrambled through before a
general election, expected
in May or June next year.

“That means that the Bill
is likely to be short - about
30 or 40 clauses - and will
concentrate on
implementing the
recommendations of the
Digital Britain review that
require changes in the law,
rather than a root-and-
branch look at
communications law.”

The proposals were
attacked by Jeremy Dear,
general secretary of the NUJ
who said:“If the
Government is considering
changing the rules to bail
out the media companies
they must insist on
enforceable guarantees
about journalism and jobs.
Well over 100 MPs have
signed an Early Day Motion

supporting this demand for
guarantees.”

His views were echoed by
media commentator Roy
Greenslade. Writing in his
Guardian blog he said that
mergers were not
necessarily the answer to
the underlying problems
afflicting media companies.

“It may offer short-term
relief to various companies,
though I also have my
doubts about that, but it
certainly will not solve the
fundamental problems of
newspaper publishing in the
regions.

“The main source of
revenue, advertising, will
probably start to recover
next year, but not to the
levels previously enjoyed.
Declining newsprint sales
will not be reversed. Funds
for further, and ongoing,
online investment must be
found (and will therefore
scare away would-be
investors).

“Merge away, Sly. Swap
titles. Create geographical
monopolies. Acquire
broadcasting platforms.
Rationalise printing plants.
Achieve greater economies
of scale. Dance to the City’s
tune once more.

“But where will it leave
journalism? Will there be
enough reporters to cover

councils and courts? Will
journalists be able to escape
from their desks to meet
people on the streets? Will
all this merging and
swapping really be of
genuine public service, as
the Government has been
told?””

Meanwhile Andy
Burnham, culture secretary
has called a local media
summit on 28 April at
Portcullis House,
Westminster. Participants
are invited “to discuss ideas
to help local media make the
transition to the digital
age... Within the policy
context of the Digital Britain
Report, this summit will give
the Government, relevant
representative bodies from
newspapers, radio and
television, as well as other
interested stakeholders, the
opportunity to share
thoughts on the way
forward and help set the
direction for the future.”

If Sabbagh's story in the
Times is true, and Burnham
has been privately telling
media companies that new
legislation is likely, the
exercise is just cynical PR
and spin. If, however,
Burnham is sincere and
wants genuine discussion,
the proof will be in the final
outcome.




In 1952 his great-grandsons commis-
sioned a film, Wakefield Express,
directed by filmmaker, Lindsay
Anderson, to commemorate the paper’s
centenary. By 1952 the company had
grown to five newspapers all reporting
the communities they were based in.

Anderson’s evocative film shows a
reporter visiting the courts and council,
bumping into people on the streets, vis-
iting the vicar and the local working
men’s club. The film reminds us of the
vital but threatened role of the local
rag. It is also a far cry from the reality
for many journalists on local papers
today where the lack of staff going out
and finding stories leads to newsrooms
where no-one ever leaves the office. To
fill a paper there is an over-reliance on
press releases (predominantly from the
local council, which often go in to the
paper completely unchallenged), on
contributed copy and on safe commu-
nity stories.

The fate of the Wakefield Express
group fits into a bigger picture. In
January the seven biggest local and
regional newspaper groups (Trinity
Mirror, Johnston Press, Newsquest,
Northcliffe Media, Guardian Media
Group, Archant and DC Thomson) set
up the Local Media Alliance (LMA)
with the explicit aim of changing the
law on local media ownership.

The LMA has been extremely active,
lobbying Lord Carter’s Digital Review
and submitting evidence to the Office
of Fair Trading (OFT) Local Media
Review. As newspaper groups cut
journalists’ jobs, close local news
offices and titles it is madness to
change media ownership rules so that
they can wreak even more damage on a
greater scale.

The CPBF in its response to the OFT
review argues strongly against any
relaxation of the ownership rules: “The
focus on acquisitions, and delivering
annual profits far in excess of other
businesses was at the price of
neglecting the journalistic core of the
business. The result has been declining
circulation which has exacerbated the
current crisis facing the industry due to
the fall in advertising and the rise of
the internet.”

The CPBF response also argues there
should be support for new entrants:
“This could be in a variety of ways. If

As newspaper groups cut
journalists’ jobs, close
local news offices and
titles it is madness to

change media ownership
rules so that they can

wreak even more damage
on a greater scale

fpl69:Free Press template changed fonts.gxd 30/04/2009 21:%’ Page 5
L] L]
l Local newspaper crisis

groups close down titles they should
relinquish ownership of the title and
the opportunity be given to new con-
sortia to revive the title.

The CPBF has had a long-standing
policy that a Media Enterprise Board
could operate at national, regional and
local level to intervene to support the
launch of newspapers, magazines or
online media projects designed to fill
gaps in the market and to promote
diversity. Polly Toynbee suggests in the

Guardian the idea of small, locally-run
independent trusts.

All of these proposals should be part
of an open debate suggested by Andy
Burnham’s remark that we need “new
models to sustain local news in the
future”.

At the heart of this should be the
focus on sustaining high-quality jour-
nalism, something which seems to be
rather lower down in the priorities of
regional newspapers owners.

CPBF to hold major conference

By Granville Williams

The CPBF has been conducting a major
project, Media Ownership in the Age of
Convergence, and the culmination of
the project will be a conference, Media
For All: The Challenge of Convergence,
on 31 October 2009.

It will draw together a range of
speakers to address key issues on
media ownership and regulation. The
conference takes a global perspective
because many of the threats and
challenges the media face are not
specific to the UK.

That’s why we're pleased to
announce one of the keynote speakers
is John Nichols, Washington
correspondent for the Nation and
founder, with Robert McChesney and
Josh Silver, of the Free Press Media

Reform movement in the United States.

It will be an ambitious event, with a
wide range of speakers in plenary and
breakout sessions. The objective of the
conference is also ambitious. We want
to present the kind of policies which
we think will need to be campaigned
for to protect and develop high quality
and accessible media. Full details of
the programme will be available by the
end of May but we want you to put the
date in your diaries now and make it a
priority to attend.

We are also planning an event for
Friday evening, October 30, at the
same venue. This will be much more of
a rally with film, music and speakers.
Full details to follow, but put that date
in your diary too. A website will be set
up to process bookings and offer
attractive early-booking discounts.

CPBF AGM 2009

This year’s AGM will be held on Saturday 4 July
from 10.00am at:

NUJ Headquarters
308/312 Gray'’s Inn Road
London WC1X 8DP
(Nearest station/ underground King's Cross)

Reports, election of National Council, future
activities and discussion on the future of local
media post-Carter

FREE Press March-April 2009 5



fpl69:Free Press template changed fonts.gxd 30/04/2009 21:% Page 6
L]
News and reviews

A cheap confidence trick

Julian Petley assesses
the Press Complaints
Commission’s latest
annual review

e Press Complaints Commission’s
Review of 2008 reveals that last
year it received 4698 complaints, a
record high and an 8 per cent
increase over the previous year.

Inevitably the Review claims “we are
confident that this is not a sign of dramat-
ically falling standards in the industry,
but of increased awareness and accessi-
bility of the PCC”, but as the PCC under-
takes no research to back up such a
claim, others are of course fully entitled
to take the opposite view.

Over half the complaints were either
not taken forward by the complainant(s)
or fell outside the Code’s remit. In all, the
PCC issued 1420 rulings. In 721 cases it
found no breach of the Code, in 102 cases
it felt sufficient remedial action had been
taken by the publication concerned, and
in 552 cases the matter was resolved to
the satisfaction of the complainant.
Twenty four complaints were adjudicated
and upheld, and 21 were adjudicated and
not upheld. 71.4 per cent of complaints
concerned accuracy, 8.8 per cent privacy,
6.9 per cent intrusion into grief or shock,
and 3.4 per cent harassment.

The Review covers 2008 but was of
course written in 2009, not at all a good
year for the PCC with increasing numbers
of those traduced by the press simply by-
passing its services and going straight to
the courts, high-profile witnesses queu-
ing up to slag it off before the department
of culture, media and sport select com-
mittee enquiry into press standards, pri-
vacy and libel, and the publication of the
first part of an extremely critical report
on its activities by the Media Standards
Trust.

Given that much of the criticism of the
PCC is directed at its inability or unwill-
ingness to stop newspapers prying into
private lives in matters which are not
remotely of public interest, it is perhaps
unsurprising that the Review contains a
“Special Report” on privacy.

This points out that “anyone can now
publish information online”, unhindered,
except in the case of UK newspaper and
magazine sites which now fall within the
remit of the PCC, by the requirements of
the PCC Code. In such circumstances, it
argues, it would be meaningless to intro-
duce privacy legislation, and to apply it
only to newspapers would be anti-com-
petitive. Self-regulation should thus con-
tinue as its effectiveness is ensured by the

6 March-April 2009 FREE Press

“buy-in” of the newspaper industry.

However, it’s perfectly possible to
envisage a quite different scenario in
which, desperate to compete with online
content which falls outside the remit of
the PCC, newspapers constantly push at
the envelope of the PCC Code, and the
PCGC, which is after all paid for by those
newspapers, simply lets them get away
with it. The suspicion that this is exactly
what will in fact happen is greatly
increased by the Special Report’s con-
tention that “as the public interest in see-
ing pictures of people in the news
increases, so does the level of justifica-
tion for publishing them without consent
.... The public has a right to see images of
people who are in the news, whether
they have a fleeting brush with fame or
deliberately seek publicity”.

But this is purest tabloid-speak — just
because some may want to see images of
people in the news it doesn’t remotely
mean they have a right to do so, unless it
is genuinely in the public interest (and
not in the PCC’s flawed, feeble and trun-
cated definition of it).

But even if it tried to rein in the news-
papers, one very much doubts they
would take any notice. Take, for example,
their record on corrections negotiated by
the PCC. The Review’s “Report on
Prominence” proudly boasts that 85 per
cent of corrections and apologies appear
on the same page as, or further forward
than, the original article, or in a correc-
tions column. The Review makes much of
an adjudication which the News of the
World had to publish in the wake of a
front-page story headed “Burrell: I Had
Sex with Diana”, about which Burrell
had not been consulted. The story also
ran on pages 4-7. However, the Review

conspicuously omits to mention that the
adjudication took up only about a third of
page 28, and occupied approximately 6
per cent of the column inches of the origi-
nal article.

Quite lacking from the Review, howev-
er, is any account of its adjudication in
the case of a front-page story run by the
Star on 29 September 2008. This was
headed “Peaches: Spend the Night With
Me For £5k” and stated that glamour girl
Peaches Geldof is bagging thousands of
pounds a night from people desperate for
her company. The article, which clearly
implies that Peaches was selling sexual
services, was published by the paper in
the knowledge that it was untrue.

After Peaches had complained to the
PCC the paper agreed to print a retrac-
tion, but refused to do so on the front-
page because “the subject matter of the
apology and of the complaint is not pro-
portionate with a front page apology. The
headline on page one was a taster for the
article as a whole, which appeared on
page 5”. A very small apology, about 30
cm2, thus appeared on page 2. Piling
pusillanimity upon sophistry, the PCC
meekly endorsed the Star’s refusal on the
grounds that “while the front page may
have been open to a certain interpreta-
tion, it did not contain any specific
claims about the “services” offered by the
complainant”.

Of course, no sane person would
expect the PCC to do anything which
might cut off the lifeblood of its paymas-
ters, but one really does wonder how
many more judgements like this it is
going to take before politicians wake up
to the fact that the PCC is a confidence
trick which long ago ceased to inspire the
slightest confidence.




PHOTO: ANY BOAG

fpl69:Free Press template changed fonts.gxd 30/04/2009 21:%’ Page 7

nspirational solidarity

SHAFTED - THE
MEDIA, THE
MINERS’ STRIKE
AND THE
AFTERMATH
Granville Williams
(ed)

Campaign for
Press and
Broadcasting
Freedom

£9.99

By Julio Etchart

defining moment in British

industrial relations. Shafted, edited
by Yorkshire freelance Granville
Williams and published by the
Campaign for Press and Broadcasting
Freedom has been published to
commemorate the 25th anniversary of
the start of the strike. It bravely
explores the ways in which the media
covered the strike and looks into the
devastating impact of the pit closure
programme on mining communities.

It analyses the pressures on
journalists who reported the strike,
with accounts from prominent
reporters, among them Pete Lazenby
of the Yorkshire Evening Post, Nick
Jones of the BBC, and Paul Routledge
of the Times. But the book also looks at
the important contribution from the
alternative media and the coverage of
the long conflict by freelance
photographers and filmmakers.

It was the official line at the time
that, by defeating the NUM, Thatcher
crushed the trade union movement.
Fortunately, this incisive title reminds
us of many instances of strong
solidarity and cohesion in our
organisations, a prime example being
the refusal by all the Sun’s chapels to
run a front cover showing a cropped
picture of Arthur Scargill to appear as
though he was giving a Hitler salute to
illustrate the editor’s headline:“Mine
Fuhrer”The historic 15 May 1984
edition instead ran a blank front page
stating that the tabloid “decided
reluctantly, to print the paper without
it An early victory against the future
Murdoch empire!

However, according to Williams:“The
cumulative impact of the propaganda
assault on the miners by the
overwhelming majority of the national
newspapers was to present to their
readers, over several months, a
distorted view of the strike.”

Even the Mirror, originally
sympathetic to the miners, changed its

'I'he 1984-1985 miners’ strike was a

editorial tone, after Robert Maxwell
acquired the paper in July 1984.The
broadcast media was equally biased
against the struggle, and coverage of
the central issues of the dispute, (the
ballot, violence, the return to work
movement, the personality of Arthur
Scargill) was framed in terms that
favoured the National Coal Board and
the Government.

But an ethos of self-organisation
developed to counteract the
increasingly vicious posture of the
mainstream media. A collective effort
by a group of alternative newspapers
and publishers from up and down the
country tried to tell the story from the
miners’ point of view. They included
the Other Voice, the Brighton Voice,
Durham Street Press and the Islington
Gutter Press among many others.
Publishers Leeds Postcards and Pluto
Press launched special edition
cartoons and cards that raised more
than £50,000 for the strike fund.

It was the Other Voice that set the
record straight on many issues,
showing John Harris’s picture of a
mounted policeman clubbing
photographer Lesley Boulton at
Orgreave and bringing attention to the
BBC reversal of videotape to show
police cavalry charging in response to
miners throwing stones rather than
what really happened - the direct
opposite.

Shafted reminds us that, in this post-
G20 world we live in, with the ghost of
mass unemployment taking its daily
toll, we can draw inspiration from the
resilience and strong solidarity ethic of
the trade union movement of a
generation ago, so that we can all face
together this uncertain times in hope
and with dignity.

Shafted editor Granville Williams

o

Shafted launch
a great success

By Granville Williams

The Shafted book launch in Leeds on 12
March was very successful and packed out.
Since then we have sold the book at the
Barnsley event, organised by the Yorkshire
NUM, commemorating the deaths of two
miners, David Jones and Joe Green, in the
1984-85 strike; showings of Ken Loach’s
Which Side Are You On? and other films with
mining themes at the Showroom in
Sheffield; and a book launch at the Welsh
Assembly in Cardiff. On March 8 we also
sold the books at Maggie’s End, a play based
on the death of Margaret Thatcher at the
Shaw Theatre, London.

You can buy copies of the book at:
www.cpbf.org.uk/shafted

There are a number of other events
coming up around the book. It if you would
like to organise a meeting and invite
someone to speak about the book contact
the CPBF national office.

MONDAY 11 MAY

LIVERPOOL

Writing On the Wall Festival
Shafted: The Media and the Miner’s
Strike and Militant Liverpool

On the 25th anniversary of the miners'stike
of 1984 the CPBF, in association with WoW,
presents a night of discussion on the role of
the media during the dispute, and of
Liverpool’s battle with the Tories during that
year.

Speakers: Brian Reade, Daily Mirror
columnist, broadcaster and writer; Nick
Jones, industrial correspondent during the
1984-85 miners’ strike for BBC radio;

Peter Lazenby, industrial reporter for the
Yorkshire Evening Post at the time of the
strike; Granville Williams, editor of Shafted;
Paul Astbury, one of the 47 Liverpool
Labour councillors surcharged and
removed from office following their
campaign against Government cuts.

7pm, The Casa, 29 Hope Street, Liverpool L1
9BQ Entrance £4/£2

THURSDAY 14 MAY

SHEFFIELD

Morning Star Public Meeting

The Media, the Miners’ Strike and the
Lessons for Today

Speakers: Granville Williams, Peter Lazenby
7pm, The Harlequin Pub, Nursery Street,
Sheffield. S3 8GG (free parking in Aizlewood
Mill after 6pm)

SATURDAY 4 JULY

SOUTH YORKSHIRE

South Yorkshire Festival, Wortley Hall
near Sheffield

Volunteers needed to help with a book stall
noon-6pm and a public meeting on the
Media and The Miners’ Strike to be held in
the hall on the same day.

FREE Press March-April 2009 7



From page one

Conservatives give an assurance that
they will refrain in future from seeking
to exploit unsubstantiated claims about
the personal and family life of politi-
cians when it appears on political web-
sites and when there is no other verifi-
cation?

Can Cameron explain why the
Conservatives have apparently aban-
doned the party’s long-standing prom-
ise to purge the burgeoning ranks of
special advisers and change the law to
force them to obey the civil service
code of conduct?

Perhaps Cameron should be remind-
ed on the repeated undertakings given
by his immediate predecessors —
Michael Howard, Iain Duncan Smith
and William Hague — that an incoming
Tory administration would halve the
current cadre of unelected advisers (74
at the latest count), curtail their powers
and cut the taxpayers’ bill for spin.

Sir Gus O’Donnell, the cabinet secre-
tary, acted swiftly to implement the
prime minister’s request that the code
of conduct should be strengthened. All
special advisers would be required to
sign an undertaking that they under-
stood the new guidance: if they were
caught “disseminating inappropriate
material” they would automatically be
sacked.

Previous cabinet secretaries have
issued similarly-worded warnings in
the past but to no avail. Sir Gus
acknowledged his limitations when
appearing before a select committee and
when he all but admitted that he was
powerless to stop the advance leaking
of Government announcements through

fpl69:Free Press template changed fonts.gxd 30/04/2009 21:%’ Page 8

unattributable briefings by special
advisers.

Cameron has established a “democra-
cy task force” but no fresh commit-
ments have been made. Given the fact
that he was a political adviser himself,
the Conservatives’ media-savvy leader
is only too well aware how effective
spin doctors can be in attacking, and
defending, either Government or
Opposition.

At the age of 25, Cameron cut his
political teeth preparing campaign
briefings for John Major in the 1992
general election. He was one of the
leading lights in a Tory brat pack that
was mockingly dubbed “Patten’s pup-
pies” because of their predilection for
stunts endorsed by the then party chair-
man Chris Patten which were aimed at
destabilising Neil Kinnock.

The Conservatives won the 1992
election against expectations and it was
the Tories’ success in humiliating
Kinnock which drove on Alastair
Campbell once he was appointed Tony
Blair’s press secretary in 1994.

In the long build-up to the 1997 elec-
tion Campbell and his acolytes ran a
brutally efficient campaign which often
outsmarted even the most cunning foot-
in-the-door journalists. Once Blair was
elected, the Labour spin machine began
to slowly, but surely, fall apart.

What more contemptuous compli-
ment could McBride have deserved
than Campbell’s taunt that, on reading
the offending Downing Street emails, he
had been “struck not just by their
unpleasantness, but also their incompe-
tence”.Campbell can after all rest on his
own laurels when it comes to compe-

tence: he did more than anyone else to
feed the despicable journalistic witch
hunt to out Andrew Gilligan’s source
which ended in the tragic death of
weapons inspector Dr David Kelly and
the destabilising of the BBC.

If action had ever been taken on
existing code of conduct — let alone on
the new stipulation forbidding the
“preparation or dissemination of inap-
propriate information or personal
attacks” — then Campbell & Co would
have lost their jobs within weeks of
Blair taking office in 1997.

In March, at a seminar organised by
the Hansard Society, Draper acknowl-
edged that Labour had a “massive gap”
to fill because the Conservatives’ blog-
gers were dictating the online agenda.
Political blogs acted as a catalyst for
news about politicians and he thought
Labour was missing a trick. He insisted
he was not “some lunatic” setting out to
create a name for himself but a Labour
activist who was in the “mainstream of
the party” and whose site had already
attracted comments from cabinet minis-
ters like Peter Mandelson and union
leaders such as Derek Simpson of Unite.

Unless Labour established a com-
manding online presence, Draper feared
the party could lose out. He predicted
that in the 30 days of the next general
election campaign, there was every like-
lihood that for “three or four days at
least” the news would be dominated by
stories which started in the blogos-
phere. His prediction could hardly have
been more prescient: the McBride-
Draper tale of shameful intrigue domi-
nated the news for four days, spanning
the entire Easter holiday.

Free Press is edited by Julie-ann Davies on behalf of the National Council

THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND
BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £15

b) Unwaged £6

c) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)

d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Address

Postcode

Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 March-April 2009 FREE Press

Printed by Wernham Printers 020 8808 1677

o



