fpl70:Free Press template changed fonts.gxd 04/07/2009 l8:$ Page 1

- FREE

No 170 May-June 2009 £1

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

FIDDLERS AND

The Daily Telegraph'’s
revelations on UK MPs’
expenses have been a shot
in the arm for British
democracy and the press.
They have sold millions of
papers and restored
popular confidence in
journalism — an amazing
reversal of the recent trend.

The story started not with
the massive investment of a
national paper but the
determination of a single-
minded freelance. Heather
Brooke is an American
reporter who came to
Britain and was outraged by
the official secrecy and
obstruction to journalists’
enquiries here.She became
a campaigner for freedom
of information, and in the
process launched the
investigation into MPs’
second home allowances.

She told Tim Gopsill the
whole story.

THETRUTH

t was at the NUJ’s annual confer-

ence in Belfast in April last year

that Heather Brooke picked up the

first trickle of the flood that was to

inundate the British Parliamentary
system just over a year later. As an
investigative journalist from the USA
working in London on a mission to
introduce the American “freedom of
information” culture into British jour-
nalism she received the first informa-
tion ever published on the allowances
that MPs had claimed to cover the cost
of their second homes.

As the Annual Delegate Meeting
droned on in the ballroom of Belfast’s
Europa Hotel — a significant place for
journalists as the much-bombed home
of reporters covering the 25-year civil
war in Northern Ireland — Heather
Brooke set up her laptop on a cocktail
table in the bar to download the pages
of facts and figures from the House of
Commons.

It was not, of course, the full deal.
The information covered only 14 MPs
and it didn’t include their own written
claims; it was just the figures. And it
had not been Heather Brooke who
requested this particular data, but the
BBC, which with a couple of national
papers had signed up for her crusade.
But it was the first crack in the dam.

Back in the hall, she went to the ros-
trum as a delegate from the NU]J’s
London Freelance Branch to propose a
motion. Couched in the unionese lan-
guage in which such things are written,
it began: “This ADM welcomes the U-
turn by the British Government over its
plans to introduce new charging pro-
posals which would have watered
down the Freedom of Information Act.
ADM instructs the NEC to campaign to

o

8

Heather Brooke: lone freelance

extend the scope and range of the Act

This was another flank of the free-
dom of information war - fighting off a
particularly underhand move by the
UK Government to stifle the number of
Fol applications by limiting the cost
that could be incurred by public bodies
in answering them. That battle had
been won the year before. But it was
only a skirmish and the biggest one was
still raging on.

Heather Brooke was a former small-
town newspaper reporter who had
become exasperated with the increas-
ing corporate control of American jour-
nalism, given it up and come to
England in 1997 to do a master’s degree
in English literature. She thought she
was through with journalism, and came
back to it only in a roundabout way.

Continued on page two

FREE Press May-June 2009 1



From page one

She and her husband were living in a
former council flat in east London, on
an estate that was plagued with youth
crime. She wanted to find out what the
council was doing about it. “I found
that the attitude of the council was
incredibly feudal,” she says. “They
would not give me any information.
Councils work for the public and the
public should have access to it. They
shove propaganda at you but the
minute you ask a question they clam
up.
“It’s the same everywhere in this
country, they don’t want to give you
any information that could challenge
their authority. In the US I was trained
to do journalism in a way that was
heavily reliant on public records. I
came to Britain and there are no public
records to speak of. Your journalism is
based on who you know, not what you
know, and I didn’t know anybody. I
tried to do journalism as in the US and
found there were no records, which
made me angry.

“That’s what got me into writing a
book on freedom of information.” Your
Right To Know, published in 2004, is
widely used by journalists as a hand-
book. The same year Heather Brooke
came to the NUJ with an offer to hold
training courses into the use of the UK
Freedom of Information Act (Fol),
which was to come into force on
January 1 2005.

The offer was quickly taken up. The
union, which had campaigned for Fol
for years, had been worried that when
the Act came in there would be too few

2 May-June 2009 FREE Press

fpl70:Free Press template changed fonts.gxd 04/07/2009 18:% Page 2

Expenses habit: Hazel Blears was one of
the first MPs whose claims made the news

journalists with the initiative to take
advantage of it. The culture of journal-
ism, it was felt, might have moved too
far under commercial pressures from
investigative reporting towards cheap,
ready-made, officially-provided or per-
sonality-based news.

The courses have been a great suc-
cess and are still going. Journalists who
have taken it have won awards for
bringing all kinds of questionable activ-
ities to light and have gathered notable
scalps, such as David Gordon of the
Belfast Telegraph whose enquiries into
the business connections of Ian Paisley
Junior led to his resignation as a
Northern Ireland minister.

The union need not have worried.
Despite the limitations in the categories
of information that can be accessed,
despite the patchy responses of public
authorities and despite the delays in
the appeals process that can drag cases
on for years, Fol has been a thumping
success for British journalism.

In the process of researching the
book Heather Brooke approached the
authorities at the House of Commons to
find out what steps they had taken to
prepare for Fol. “They hadn’t done any-
thing,” she says, “so when the Act
came in I started making requests. I
made one on MPs’ expenses, one on
their staff, then their travel, and then
the second homes allowances.

“The Commons said they couldn’t do
it so I appealed to the information com-
missioner. He said I should narrow it
down. I asked the Commons how many
they could manage and they said ‘ten’. I
thought it was ridiculous but that’s all I
could get so I picked ten top politicians
- party leaders, ministers and so on.
The Commons refused to comply so I
appealed again to the commissioner.”

This was in 2006. By now journalists
on the Sunday Times, Sunday
Telegraph and the BBC had made
requests, over particular MPs they were
interested in. “I emailed the others sug-
gesting we should appeal together to
the Information Tribunal,” says Heather
Brooke, “so it would show we were all
in it for the public interest, not for our
own scoops.” This brought Ben
Leapman of the Sunday Telegraph and
Jonathan Ungoed-Thomas of the
Sunday Times into the action, and the
number of MPs they were pursuing to

‘It’s the same story
everywhere in this
country - they don’t
want to give you any
information that could
challenge their authority’

o

14: Heather Brooke’s ten and one each
for the others.

It took the commissioner more than a
year to rule that, yes, MPs’ claims for
allowances should be released, but not
their documentation. The BBC accept-
ed the ruling and the Commons sup-
plied that limited information; this is
what Heather Brooke downloaded at
the NUJ conference. The others decided
to go for broke and appealed to the
Information Tribunal, where in
February 2008 they won the day.

The Commons not going to give in
without a fight. “They have been
relentlessly obstructive throughout the
proceedings,” says Heather Brooke.
Speaker Michael Martin was advised
that he wouldn’t win an appeal to the
High Court so he hired a new legal
team; they appealed, and lost. Then
they applied to get the judgement
stayed. The judge ordered them to pro-
vide the full information.

Having won at the High Court over
the 14 cases Heather Brooke said: right,
now I want the others. “The Commons
knew they would get a deluge of
requests so they said they would pub-
lish them all in October [2008].”

Nothing appeared. “They said they
would publish them in December.
Again nothing appeared. In January
they said, ‘it’s too complicated, we
can’t do it.’ I had a suspicion they had-
n’t done anything at all, so I put in an
Fol request for the contract they had
put out to scan the documents, and the
answer came back that it had in fact all
been done.”

That data is what was on the hard
drive acquired by the Telegraph, and
the delay was to give MPs the chance to
delete — “redact” in the terminology —
anything they wanted to. This censored
version is what the Commons eventual-
ly released in June. The difference
between them is what the battle was
about, and the public could see it, clear
as daylight, when the Telegraph was
able to compare them. Heather Brooke
has been vindicated by events.

“What I didn’t expect was the public
outrage,” she says. “I find that the most
heartening thing of the whole story.
This has been a wake-up call to jour-
nalists as well as politicians, because
they can see that the public are inter-
ested in this kind of old-fashioned
story. And it does sell newspapers.

“Editors always used to tell me, ‘peo-
ple don’t care about politics or MPs’.
They couldn’t work out why I was so
interested in them. But I have always
had the philosophy that people are dis-
tanced from politics because they don’t
have any real information about their
MPs. I have always believed that if they
did they would be incredibly interest-
ed, and I have been proved right, which
is always good.”

So is she a bit smug now? “Oh God
yes, mega smug.”



Calls for Iran to stop
harrassing media

release of a renowned Canadian-
Iranian journalist and film maker.

On Sunday 21 June, the Canadian-
Iranian journalist and filmmaker
Maziar Bahari was arrested in Tehran.
He is currently being detained and has
not been charged. He is one of 24
journalists and bloggers now being
held, according to Reporters without
Borders, and it has become virtually
impossible for the media to cover
events in Iran.

Maziar, 41, is one of the most
talented journalists of his generation -
a writer, playwright, editor and
documentary-maker, as well as a news
correspondent. He is also one of the
bravest. He has consistently made films
in Iraq since 2003, at great risk to his
own safety, and his documentaries and
writing add up to one of the most
varied portraits of Iran over the past
decade.

His work includes a remarkable film
about an Iranian serial killer And Along
Came A Spider and, most recently, An
Iranian Odyssey about the plot to
overthrow Mossadegh in 1953. More
than any other journalist working
today, Bahari’s work gives a profound
insight into the life and history of the
country, partly because he is a creative
writer as well as a reporter.

His book Transit Tehran, an
anthology of writing by young Iranians
edited with Malu Halasa, offers an

| ndex on Censorship is calling for the

fpl70:Free Press template changed fonts.gxd 04/07/2009 l8:$ Page 3

= /

State violence: street scene in Tehran

immensely rich portrait of modern life
that defies categorisation. He has also
contributed to Index on Censorship.

His detention marks a new low point
for freedom of speech in Iran. He is the
kind of journalist that Iran needs - to
report on events, to analyse trends and
to give the rare view of Iranian society
that his work so consistently provides.
Index has called on the Iranian
government to release Bahari and all
journalists who are currently detained.
www.indexoncensorship.org/2009/06/
iran-maziar-bahari

@ The International Federation of
Journalists has called on the Iranian
authorities to guarantee the safety
and freedom of all journalists
attempting to cover events in Iran
following reports of journalists being
arrested and union leaders going into
hiding in late June.

“The Iranian authorities must
immediately release all imprisoned
journalists and send a clear signal
that journalists are to be allowed to
work freely and without fear of arrest
or intimidation,” said Aidan White, IFJ
general secretary.

“We are particularly concerned
about the fate of Ali Mazrooei, chair
of the Association of Iranian
Journalists.”

According to reports, Mazrooei and
other leaders of the Association, an
affiliate of the IFJ, went into hiding
following a wave arrests of journalists
and demonstrators over the third
weekend of June.

Newsweek correspondent Maziar
Bahari was also arrested (see above)
and John Leyne, BBC Tehran
correspondent, was asked to leave the
country.

Further reports suggest that up to
ten Iranian journalists have been
arrested and many others have gone
into hiding.

Several foreign journalists such as
Mikel Ayestaran from Spanish daily
ABC have left the country after the
refusal of the authorities to extend
their temporary visas.

These developments follow
widespread restrictions on foreign
media in Iran and the closing of many
websites by the authorities.

Victory for protection of sources in Belfast

he International Federation of

Journalists have hailed the decision
of a Northern Ireland court not to order
journalist Suzanne Breen to hand over
notes to the police “as a landmark victory
for journalism and for civil liberties.”

At Belfast recorders court on 18 June,
Judge Thomas Burgess refused an appli-
cation which would have forced
Suzanne, Northern editor of the Sunday
Tribune, to hand over notes, computer
equipment and other material following
publication of stories on the Real IRA.

Irish NUJ Secretary, Séamus Dooley,
was present in court along with NUJ col-
leagues to support Ms Breen. He said:
“The NUJ welcomes this landmark judg-
ment. No journalist should face the
prospect of a prison sentence for doing
their job in the public interest.

“Judge Burgess has recognised the cen-
tral importance of the protection of jour-
nalistic sources and also accepted that a

The National Union of Journalists and
t

journalist who hands over confidential
material could put their life at risk.” The
outcome of the case was “a landmark vic-
tory for journalism and civil liberties”.

In a ruling which took more than 30
minutes to read out, Judge Burgess said
requiring Ms Breen to hand over notes
and other material would be a breach of
her right to life under the European
Convention.

The decision was also welcomed by
the International Federation of
Journalists: “This is a historic victory in
the journalists’ fight for the protection of
sources,” said Aidan White, IF] general
secretary. “It is a milestone achievement
for Suzanne and the National Union of
Journalists in Great Britain and Ireland
who have supported her throughout the
process.”

Writing on the Index on Censorship
Free Speech blog, Henry McDonald point-
ed out that “at least three correspondents
have been subjected to the attempts by

o

Bloody Sunday inquiry and the Billy
Wright inquiry to get them to hand over
confidential material. When they refused,
the legal teams acting for the inquiries
have gone to court to force the journalists’
hand. At best, the reporters reluctant to
reveal sources and confidential material to
the inquiries face contempt of court
charges.

“The outcome of the Breen case may
have implications for them as well. And
in addition for Ian Paisley Junior, the son
of the Rev Ian Paisley, who is facing sanc-
tions over his determination to protect
sources. Paisley Junior will not disclose
who leaked him details about the securi-
ty regime inside the Maze prison at the
time when Billy Wright, a loyalist killer,
was murdered in the H-Blocks in
December 1997.”

Paisley goes to court to find if his
refusal to hand over sources and informa-
tion will either land him in jail or result
in him paying a heavy fine.

FREE Press May-June 2009 3



fpl70:Free Press template changed fonts.gxd 04/07/2009 18:% Page 4

Carter report

VISION GONE

The long-awaited Digital Britain report on the future of UK media and
telecommunications policy is a damp squib, says Granville Williams

ometimes the spin is just too

much. On the day the policy pro-

posals in Digital Britain were

published, Gordon Brown had a

piece in the Times, “The internet
is as vital as water and gas”. I could
spend the whole of this article dis-
cussing the gap between the rhetoric in
his article and the reality of the propos-
als in Digital Britain. But let’s just take
one example: “I am determined that
Britain’s digital infrastructure will be
first class,” the prime minister pro-
claimed. On the Department for
Business, Innovation and Skills (BIS)
website he also says: “This report
shows how we will ensure we have a
world-class digital and communica-
tions infrastructure.”

In fact, the Government aims to pro-
vide universal access to a minimum
data rate of 2Mb per second by 2012 —
not a very ambitious target, considering
it can already be delivered to 90 per
cent of the population. What we will
have in large areas of the country is the
present operators delivering slower
broadband speeds through existing
cable and aluminium cables, with
mobile broadband filling the gaps.

And its ambition pales even further
when we look at international
comparisons. Australia, for
instance, has
announced a
£21bn plan to
provide

4 May-June 2009 FREE Press

fibre networks directly to 90 per cent of
homes and businesses in the country
over the next eight years, at an average
cost of around £2,700 per home passed.
The other 10 per cent of houses, in
rural areas, will be served by wireless
technology. The eight-year project is a
joint venture with industry but the gov-
ernment retains majority ownership of
the investment body.

In South Korea there are proposals
for converged communications net-
works offering speeds of up to 1Gbps,
which is 500 times faster than what
will be available for much of Britain.

There is a complete lack of vision
about developing the next generation
broadband access in the UK, with very
little discussion about the benefits of a
fully fibre-optic network in the report.
The core philosophy at the heart of
Digital Britain is that broadband
access will be delivered through
a laissez-faire market-led
regulatory regime,
whereas what we
need are
inter-

ventionist policies to develop a modern
digital fibre-optic infrastructure. The
report states that the UK “will achieve
wide-scale next generation coverage
first through market-led investment,
and to a smaller degree, through target-
ed intervention.”

The cost of connecting every home
in the country directly to a fibre-optic
network has been estimated at £25bn.
In comparison, the British Government
has injected tens of billions of pounds
into the banking system in recent
months to very little tangible benefit.

The overall thrust of Digital Britain
is about the digital economy and busi-
ness. The cover’s report has the logos of
both the BIS and Department of
Culture, Media and Sport on it but it is

very
clear
that in the
tensions
between commer-
cial interests and the
social and cultural priori-
ties which the report had to
consider (local and regional news,
public service programmes and broad-
band access for those currently exclud-
ed) the solutions proposed place no
burdens on the commercial players in
the burgeoning digital markets — the
ISPs and cable, satellite and telecom-
munications companies who will all
benefit from the expansion of broad-
band. Rather it is the public who,
directly or indirectly, will pick up the
tab.



The corporate values and market ide-
ology at the centre of the report are
highlighted by the proposals to use the
BBC’s £130m digital switchover fund-
ing and “top slicing” money from the
licence fee in the future, and the £6-a-
year tax on fixed-line networks to fund
vital public policy concerns. Telecom
company shares rose sharply after the
plans to subsidise the deployment of
broadband networks were revealed. As
one investment analyst commented:
“The creation of a next generation fund
to subsidise a UK fibre buildout...is a
long term positive for BT”.

There is another way. Two unions,
BECTU and the NUJ, commissioned the
Institute for Public Policy Research
(IPPR) to look at different ways to raise
funds, apart from “top slicing” the BBC
Licence fee, to ensure public service
programming is available on other
channels apart from the BBC’s.

The IPPR proposal is a one per cent
levy on hefty mobile phone profits and
on the excess profits of broadcasters
with no obligation to provide any pub-
lic service content, such as Sky and
Virgin. This money would provide the
wherewithal to pay for public service
programmes (children, arts, science,
documentary, local news) on Channel 4
or any other broadcaster who wanted to
bid for it.

There is one consolation in all of
this, although it was announced sepa-
rately from the Digital Britain report. In
January 2009 the Local Media Alliance
(LMA), which comprises the UK’s
seven top regional newspapers groups
controlling 72 per cent of the UK mar-
ket, banded together to lobby the
Government. At a meeting with Lord
Carter on February 2 the LMA argued
that financial circumstances affecting
the industry required the relaxation of
local media merger restrictions. As a
result the Office of Fair Trading (OFT)
set up a Local Media Review to which
the CPBF contributed evidence. Its
report, timed to coincide with Digital
Britain, concluded that reform of rules
governing mergers in local media was
unnecessary.

The fate of the policy proposals in
Digital Britain is uncertain but it is
deeply depressing that this
Government has endorsed Carter’s pro-
posal to undermine the distinct role of
the BBC licence fee. What is also wor-
rying is that it was not just the usual
suspects (Rupert Murdoch’s the Times,
Daily Telegraph) attacking the BBC
“behemoth” but papers like the
Independent which in a leader argued
“diverting some of the licence fee rev-
enue to non-BBC broadcasters, includ-
ing Channel 4, makes sense”. It will be
an appalling unintended consequence
if the report’s expressed desire to pro-
tect public service content leads to the
weakening of the one organisation
which has unfailingly delivered it.

fpl70:Free Press template changed fonts.gxd 04/07/2009 l8:$ Page 5
l Carter report

The death of
broadcasting

The Digital Britain report sees public service merely as an
optional add-on in a free market, says Patricia Holland

marketeering Peacock Committee

was set up by Margaret Thatcher
with the explicit aim of undermining
the BBC's public service status.The
Committee looked forward to a day
when technology would bring about a
“true market”’ in broadcasting with
only commercial players. As the second
decade of the 21st century approaches,
the digitisation of Britain means that
those Thatcherite dreams could now
become a reality. What is more,
broadcasting itself is coming to an end.

Although television’s “digital
switchover” programme, due to be
completed in 2012, is central to the
communications environment
envisaged by the Digital Britain report,
the document is not concerned with
the long-term future of television.
Broadcasting as we know it is out of
the picture. Instead the focus is on
“content’] which will come “from
multiple providers on multiple
platforms”. Against this background,
public service appears no more than an
optional add-on.

In Peacock’s day, only four television
channels were available.The
broadcasters commissioned the
programmes, controlled the schedules
and arranged their output to suit the
rhythms of the day. The BBC had its
licence fee and Channel 4 was funded
by a levy on the ITV companies, so
advertisers could not pick and choose
their platforms.

This meant that the elbowing and
jostling of a market free-for-all
amongst production companies,
entrepreneurs and media magnates
interested only in maximising revenue,
was not, at that time, feasible. But in
Stephen Carter’s vision of the fast
approaching Digital Britain, such a
scenario is not only possible, but
highly likely.

Following a vigorous campaign, the
2003 Communications Act included the
duty of broadcasters to serve “citizens”
as well as “consumers’; which means
that, as long as broadcasters, in the
traditional sense, hang around, the

Back in the 1980s, the free-

concept of public service cannot be
completely ignored. The Digital Britain
report contains a chapter headed
“Public Service Content” which
recognises that a market free-for-all
needs to be moderated by “public
intervention” if “public interests” are
to be served.

Like previous reports, Digital Britain
insists the BBC is at the centre of public
service provision. But, despite lip-
service, the BBC’s right to its unique
funding from a tax on viewers comes
under question. The suggestion is that
the BBC's licence fee should be shared,
to provide competition for itself. This,
of course, is the logic of an approach
where the focus is no longer on
broadcasting as a public service, but
merely on narrowly identified “public
service content”

Previous reports have argued
strongly for plurality of provision.Itis
of democratic importance that there is
a powerful organisation to provide
competition for the BBC, as ITV has
done since the 1950s. It is accepted
thatITV is no longer relevant. As far as
Digital Britain is concerned, the only
issue is “the scale and pace” at which it
“moves from public service to wholly
commercial operations”

Channel 4, which, in Ofcom’s review
earlier this year had been seen as the
centre of a“new entity” which could
balance the BBC, is now simply
encouraged to “explore joint ventures”
as none of the suggested funding
options to support it in the new
environment appeared to be viable.
And, the report adds “C4’s current
remit is now too television-centric for
the role a recast and revitalised C4C
should play in Britain’s digital media”
Once more, this is within the logic of
disappearing broadcasters.

For the authors of Digital Britain "It
is now clear that the analysis and
prescriptions are more likely to be
effective if they start from the premise
that the structure and the set of
entities which have been collectively
known as ‘Public Service Broadcasting’
are over.” It's a depressing conclusion.

FREE Press May-June 2009 5



fpl70:Free Press template changed fonts.gxd 04/07/2009 l8:$ Page 6
News and events I

Beating broadcasters
at their own game

Newspaper websites
have broken new
ground in challenging
radio and television,
writes Nicholas Jones

Imost lost amid the United

Kingdom’s minimal news cover-

age of the election campaign for

the European Parliament and the

nglish county councils were

some significant developments within

the British media landscape. Newspaper

websites broke new ground in their bid

to challenge other news outlets and

showed they could compete head-on

with mainstream television and radio
services.

On the morning of polling day a three-
hour live discussion with politicians was
broadcast by Suntalk, the online radio
station of the Sun, demonstrating in an
audio-visual format the freedom of the
press to ignore the long-standing ban on
partisan political broadcasting while vot-
ing takes place.

Suntalk’s presenter Jon Gaunt insisted
he had become “a most unbiased broad-
caster” but his interviews and commen-
tary were interspersed with repeated
reminders to his listeners of the editorial
in that day’s edition of the Sun which
recommended readers to vote
Conservative as “the only way” to get
Britain to hold a referendum on the
Lisbon Treaty.

On most days of the campaign there
was little, if any, direct reporting of
European issues but the unprecedented
level of news coverage about the ongoing
scandal over the expense claims of MPs
at Westminster provided further evidence
of a continued acceleration in the 24-
hour news cycle.

The most profound shift was in the
ability of newspapers to use their web-
sites to direct the news agenda by offer-
ing an online introduction to next morn-
ing’s exclusive stories. Although the
information was followed up instantly by
other news outlets, the newspapers con-
cerned still believed they could claim
“ownership” of their exclusives.

During the four weeks when the Daily
Telegraph published day after day fresh
disclosures about extravagant and poten-

6 May-June 2009 FREE Press

tially fraudulent claims for parliamentary
expenses and allowances, the paper’s
website regularly beat the rolling news
channels at their own game.

At around 9pm each evening the Daily
Telegraph’s website carried a taster for
next morning’s exclusive story, revealing
details about yet another groups of minis-
ters and MPs caught up in a scandal that
triggered the resignation of the speaker of
the House of Commons and threatened to
unseat the prime minister.

So eager were BBC News and Sky
News to keep viewers up to date with the
latest developments that their journalists
quoted live from the Daily Telegraph’s
website. As the broadcasters scrambled
to keep up, the front page of
www.telegraph.co.uk was often shown
live on-screen for several minute in order
to illustrate the reporter’s commentary.

By trailing its latest disclosures each
evening in advance of the paper’s publi-
cation next morning, the Daily Telegraph
was giving a text book demonstration of
the conviction of its editor Will Lewis
that the only way the press can compete
with television and radio is by going
online and by stamping their authority
on their latest story line.

Not only did the release of a summary
of next morning’s revelations help push
up sales by whetting the appetite of
potential readers but it also secured
almost limitless free advertising for the
Telegraph brand and would have repaid
many times over the rumoured £100,000
outlay for a leaked copy of the disc con-
taining four years” worth of MPs’ expens-
es claims and receipts.

So great was the public’s disgust over
the abuse of taxpayers’ money that by the
final week of the election campaign the
loss of faith in the Government’s ability
to deal with the crisis began to fuel spec-
ulation about a challenge to Gordon
Brown'’s leadership of the Labour Party.

When, on the eve of polling day, the
Guardian published a damning editorial
declaring that the prime minister had no
vision and no plan and that it was “time
to cut him loose”, the paper drove the
story forward by revealing on its website
that rebel Labour MPs were being
encouraged to sign an email calling on
Brown to step down.

Events moved quickly that morning: at
10.30am the Communities Secretary
Hazel Blears resigned and at noon
www.guardian.co.uk revealed details of
what was dubbed the “Hotmail plot”

o

against the Prime Minister urging dissi-
dent Labour MPs to email their support
for a change in the leadership. Yet again a
newspaper’s exclusive online output
helped to shape the day’s news coverage.

In the absence of any serious debate
about European issues, the media
focused its attention on the degree to
which anger with the mainstream parties
might generate a protest vote that would
help UKIP and the BNP, two of the small-
er parties committed to British withdraw-
al from the European Union.

Callers to Suntalk’s election-day pro-
gramme included several listeners who
told Jon Gaunt they had cast a protest
vote that morning against the established
parties in the elections for both the
European Parliament and the English
county councils. Some said they had
voted for UKIP because it was the only
party which would get Britain out of
Europe and stop the EU “wasting our
money”.

Gaunt did all he could to encourage
listeners to explain how they had voted
because he said Suntalk was the only
channel on the airwaves where politics
was being discussed while the polling
stations were open. “We are a newspaper
of the air. The only place in Britain
where you can talk politics today is
Suntalk.”

George Pascoe-Watson, the Sun’s polit-
ical editor was the first on air guest and
he claimed that if Labour finished fourth
in the Euro elections it would be “cur-
tains” for Brown. “The Sun has been urg-
ing people to vote Conservative because
the Conservatives are offering a referen-
dum on the Lisbon Treaty and no one
else is”.

Nigel Farrage, the UKIP leader, and
the Conservatives’ shadow Europe min-
ister, Mark Francoise, were both inter-
viewed on the programme, underlining
Suntalk’s boast that it did not have to
pay heed to the long standing conven-
tion that radio and television should be
politics free while polling stations
remain open. Farrage was clearly
delighted to have been afforded the
opportunity and he congratulated
Suntalk on making political history by
broadcasting a live political debate as
people were voting.

While it might be suggested that
Suntalk probably had a minimal impact
on voting intentions, not least because it
was up against stiff competition for the
morning phone-in audience, the Sun did



establish an important precedent and
showed that a politicised newspaper
could reinvent itself as an online radio
station and freely debate politics on
polling day.

Although the Conservatives have not
gone as far as endorsing Rupert
Murdoch’s demand that the rules on
political impartiality should be scrapped
altogether, the party’s latest policy docu-
ment on public service broadcasting
does recommend that newspaper web-
sites which offer online radio and televi-
sion services should be free to pursue the
editorial lines of their choice once they
become digital channels.

The significance of Suntalk’s recom-
mendation that listeners should vote
Conservative was that it was a further
illustration of the political realignment
of the Murdoch press which had previ-
ously backed Labour in the 2005 general
election.

During the build-up to polling day the
Sun urged readers to sign a petition in
support the Conservatives’ demand for
an immediate general election and sub-
sequent editorials recommended voting
Conservative in order to secure a referen-
dum on the Lisbon treaty.

Likewise the Times urged its readers
to vote Conservative as it was the only
party that had promised the British peo-
ple a referendum and would seek to
withdraw from the “pointless internal
deliberation designed to cement power
centrally” within the EU.

Newspaper websites continued to
influence news coverage in the aftermath
of Gordon Brown’s humiliation in the
European elections, when Labour fin-
ished third behind UKIP on a 15.7 per
cent share of the vote.

In an attempt to answer criticism of
the way she had damaged Labour’s
prospects by resigning on polling day,
Hazel Blears chose to issue her apology
via an interview on the website of her
local evening newspaper, the Manchester
Evening News. Audio and video footage
from the MEN site led radio and televi-
sion news bulletins, demonstrating yet
again the pulling power of newspapers
in delivering agenda-setting stories.

THE MINERS’ STRIKE
AND POLITICS
TODAY
Pre-conference
debate

Tony Benn, Lee Hall
and Ken Loach’s
Which Side Are You

International conference
on the challenge of
achieving a high quality,
diverse and democratic
media with John Nichols,

fpl70:Free Press template changed fonts.gxd 04/07/2009 18:% Page 7
l News and events

CPBF convergence conference

By Granville Williams

international conference in London
in October to discuss the challenges
facing the media.

“Media for All? The Challenge of
Convergence” takes place on Friday 30
and Saturday 31 October at the School
of Pharmacy in Brunswick Square.

In November 2006, the CPBF
discussed a research project,”Media
Ownership in the Age of Convergence”

We launched this project to research
the changing patterns of ownership in
our rapidly converging media, and
develop new policy proposals.We also
wanted to influence debates on media
policy in the run-up to the next general
election

The contours of the political and
economic world have changed
dramatically since late 2006, as the
consequences of lax regulation in the
financial and banking sectors have
triggered the worst financial crisis since
the Great Depression and rapidly
increasing unemployment.

The impact of the economic crisis on
the media has been exacerbated by the
migration of advertising revenue away
from traditional print and broadcast
media to new media platforms, notably
the internet. On 4 March 2009 ITV
announced a £2.73bn pre-tax loss and
cost-cutting measures including the loss
of 600 jobs and the closure of Yorkshire
Television’s studios in Leeds. For the
local and regional press the results have
been severe in terms of job losses,
decline in circulation and advertising
revenues, and the closure of
newspapers.

A recent estimate from the National
Union of Journalists reported that
during the last twelve months some 50
titles had been closed (many of them
“freesheets”) and 2,000 journalist jobs

'I'he CPBF is holding a major

On? Ray Fitzwalter, Natalie
Fenton, Nick Jones, Tony

7pm Friday 30
October

Lennon, Andrew Currach,
Bob Franklin, Alison

Harcourt, Christine Payne,

£5 book online, post

or pay at the door more...

Jeremy Dear and many

in the regional and local media had
gone.The union has an interactive map
on its website identifying the scale of
redundancies and has published its own
economic stimulus plan for local media.

Just what sort of local and regional
media will be left and the impact on the
local democratic processes is of great
concern to the CPBF, and that’s why
there will be sessions at the“Media for
All ?”conference to discuss these issues.

But the problems facing the media
are not limited to the UK. In January,
French President Sarkozy announced a
package of measures costing €600m
(£565m) to support the ailing French
press and in the USA the closure of the
Seattle Post-Intelligencer in highlighted
the extent of the threat to US
newspapers. That’s why we are pleased
that John Nicholls, a journalist with The
Nation and one of the founders of the US
Free Press Media Reform movement, will
be a keynote speaker giving his
assessment of the US situation.

The conference, with three plenary
and two breakout sessions, will tackle
other big themes, including Politics and
Online Media and Digital Futures.

We are working very hard to ensure
the conference will have a range of
expert speakers and give people an
overview of the kind of policies which
we need to campaign on to protect high-
quality, diverse media.

And as an added bonus on the Friday
evening, at the same venue, we are
showing Ken Loach’s film Which Side Are
You On? with Lee Hall (Billy Elliot and
The Pitmen Painters) and Tony Benn
among the speakers.We will look at the
lessons of the miners’ strike for today,
focusing on politics, culture and the
media. Put the dates in your diary and
book up for both events now.

You can book your place at the
conference either through the CPBF
website or the CPBF National Office.

CAMPAIGN FOR PRESS AND BROADCASTING FREEDOM
MEDIA FOR ALL? THE CHALLENGE OF CONVERGENCE

SATURDAY 31 OCTOBER 2009
SCHOOL OF PHARMACY
29-39 BRUNSWICK SQUARE, LONDON WC1N 1AX

FREE Press May-June 2009 7



Murdoch forces
Dawson out of
distribution

By Ivan Beavis

lost newspaper and magazine dis-

tribution contracts worth £500m.
A duopoly will be created in the UK
with John Menzies exclusively distrib-
uting newspapers and magazines in
Scotland and the north and Smith
News doing the same in the south.

The distribution industry has been
dominated by three big wholesalers.
However, the way that publishers — led
by News International — have awarded
contracts has effectively forced Dawson
News out of the market.

There are strong grounds for believ-
ing that a predatory pricing policy
together with a boycott of Dawson by
publishers is at the root of this — and
you might think this would be ideal
fare for investigation by the
Competition Commission. But the
Office of Fair Trading has been vacillat-
ing about such a referral for years.

The loss of 2,000 jobs in this sector
(the likely effect of Dawson’s closure)
is bad enough in an industry decimated
since Wapping. But the potential effect
of such market domination of the
means of distribution and exchange on
free speech should also set warning
bells ringing for all CPBF supporters.
Watch this space.

By 2010 Dawson News will have

fpl70:Free Press template changed fonts.gxd 04/07/2009 18:%’ Page 8

SHAFTED: THE
MEDIA, THE
MINERS’

AND THE
AFTERMATH

Shafted:

The Media, the Miners' Strike & the Aftermath

A CPBF BOOK

“Each writer offers a different perspective though they all combine under
Granville Williams’ skilful crafting, to present an authentic picture of how the
British media distorted the truth and became corrupted by, and within, the
political culture of Thatcherism in its most virulent and arrogant period ...
Peter Lazenby knows the Yorkshire coalfield like the back of his hand. And his
knowledge, expertise and sympathies shine through in a descriptive piece as
good if not better than anything | have read about the price paid by those
mining communities in their year long fight to survive.”

- from the review of Shafted by veteran Daily Mirror Industrial
Correspondent, Geoffrey Goodman, in Tribune, 8 May 2009

You can buy Shafted (£9.99 + £2.50 P&P) online at www.cpbf.org.uk/shafted or
from the National Office with cheques made payable to“CPBF” If you would
like to organise a meeting and invite us to speak about the book contact the
CPBF National Office.

Free Press is edited by Julie-ann Davies on behalf of the National Council

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM AFFILIATION BY ORGANISATION
a) Individual membership £15 f) Fewer than 500 members £25
b) Unwaged £6 g)500to 1,000 £30
c) Supporting membership £25 h) 1,000 to 10,000 £50
(includes free CPBF publications) i) 10,000 to 50,000 £115
d) Institutions (eg libraries) £25 j) 50,000 to 100,000 £225
TH E CAM PA | G N FO R (includes 10 copies of FREE Press) k) Over 100,000 £450

PRESS AND
BROADCASTING [

Address

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Postcode Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 May-June 2009 FREE Press Printed by Wernham Printers 020 8808 1677

o



