
FREE Press
No 173 November-December 2009 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

SO WHAT
WOULD THE
TORIES DO?
T

he Conservative Party is formulat-
ing its ideas for media policy in the
event of an election victory next
year, and it’s no surprise that they
comprise further deregulation, a

squeeze on public service media and
favours for the big media corporations.

Like most of the policy hints coming
from the Tories, the indications are wool-
ly and vague, designed to give a certain
impression of benevolent modernism, a
clearing away of old of old-fashioned reg-
ulations, but nothing too drastic; all very
reasonable, almost to the extent of conde-
scension.

These blandishments come in the pol-
ished tones of prospective culture secre-
tary Jeremy Hunt (Charterhouse and
Oxford), a vacuous young Cameron clone
from upper middle class Surrey with a

FREE Press November-December 2009 1

background, naturally, in corporate PR. 
He says the media industry needs

"massive reform" to help it "embrace the
new business models of the future ...
Media regulations designed in the pre-
internet era should be replaced with a
new light-touch approach.”

Even the famously light touch that
Ofcom was set up to apply is too heavy
for the Tories, who say they will remove
all its powers to set regulations regulation,
leaving it with only a technical remit.

But Hunt’s “new business models”
seem strangely archaic, since they appar-
ently include the Murdochs’ News
Corporation monolith – the web of con-
nections between past and present
Murdoch executives and the Tory leader-
ship has been much commented on –

Continued on page two

Licence fee reprieve must be retained
Those who fight for free and
independent high quality
media don’t win that many
victories, but one has been
recorded this month. After
years of argument over
proposals to take money from
the BBC’s licence fee income
and give it to commercial
competitors, the idea was laid
to rest in November.

“Top-slicing” had been
around for a while as a right-

wing dream to get public
money into the pockets of
commercial companies, to
enable them to broadcast the
“public service” programming
that they are already bound to
produce as part of their
franchise obligations.

Earlier this year it was
revived by Ofcom as a way of
funding new multi-media local
news services to replace the
coverage being progressively

withdrawn by the big local
newspaper groups. Ofcom
chief Ed Richards said these
Independently Financed News
Consortia (IFNCs) could be paid
for by taking licence fee income
currently earmarked for the
cost of the big switchover from
analogue to digital TV.

The idea was taken up by
Lord Carter in his Digital Britain
report, and then by culture
secretary Ben Bradshaw, and it

was expected to appear in the
government’s Digital Economy
Bill, announced in the Queen’s
Speech to enact the proposals
in Digital Britain. But in mid-
November it suddenly
emerged that it was being put
on hold until after the 2010
election.  And since the likely
winners in the Conservative
Party are opposed to top-
slicing (see story below), this
could well be the end of it. 

INSIDE
‘How we probed the
PCC, and  how they 
covered it up’
Nick Davies writes
PAGE 4

The  scandal of libel
tourism,  and how it
might be tackled
PAGE 2

BBC impartiality, a
mask for bias 
PAGE 6

www.cpbf.org.uk
for news and views
about the campaign

fp173:Free Press template changed fonts.qxd 15/12/2009 02:19 Page 1



Libel

2 November-December 2009 FREE Press

together with the tottering ITV plc and the
regional media groups presently occupied
in running the local press into the ground.

These would be the beneficiaries of his
“reforms”, which, far from embracing
new media and advancing the digital
frontiers, appear to be aimed at shoring
up the discredited and very 20th century
model of the bloated profiteering plc.

The real motivation is to dish out
favours to the business interests support-
ing them. One of Hunt’s policy advisers is
Roger Parry, a former BBC journalist
turned media marketing consultant and
entrepreneur who chairs the Local Media
Alliance, the lobbying front organisation
set up by the big regional press groups
earlier this year to induce government
and regulators to relax the anti-monopoly
rules preventing further concentration of
ownership in the sector.

The LMA rounded up lots of MPs with
promises to save their local papers but
they couldn’t persuade the regulators, as
in a rare setback for the deregulators the
Office of Fair Trading decided to leave the
rules as they are. No doubt it will be easi-
er to get the Tories to legislate.

This is the rationale for the apparently
contradictory Tory policy against “top-
slicing” the BBC licence fee. The party is
always talking about reining in the BBC,
but Hunt has said that top-slicing would
"set in stone the current failed model and
encourage broadcasters to compete for
subsidy rather than to innovate.” In other
words, funding new local ventures in this
way would pose subsidised competition
to the newspaper companies.

For the BBC itself, the Tories are not, in
public, going as far as the more excitable
free marketeers like James Murdoch or the
vociferous independent TV production
lobby who have been slavering to get their
teeth into the corporation for years.

Hunt says he will retain the licence fee
and structure of the BBC. "We have no
plans to tear up the BBC charter,” he says,
but adds: “We do have some serious reser-
vations about the way the BBC Trust oper-
ates,” and this could be ominous. If the
Tories are doing away with the decision-
making powers of Ofcom and the BBC
Trust, the only body that can regulate the
BBC is government itself. 

In effect, the licence fee would be
retained as a bargaining lever. The tortu-
ous negotiations that have come to pre-
ceded each settlement – the next is due in
2016 – would be used to put pressure on
BBC bosses over the things that the Tories’
friends hate so much: its proposed local
video news services, its commercial inter-
ests, and above all its pioneering develop-
ment of digital services such as offering
programmes and archive material online.

This is where the money will be in the
digital age and commercial companies are
desperate to stop the BBC doing them. It
looks as if the Tories will be only too
happy to oblige.

In 2008, 259 high court
defamation writs were

issued, an increase of 11 per
cent compared to 2007, and
the highest total since 2004

ST
EF

A
N

O
 C

A
G

N
O

N
I

B
ritain’s overly claimant-friend-
ly libel laws and their exploita-
tion by an ever-swelling stream
of foreign plutocrats eager to
suppress revelations in their

own countries’  media of their
 dubious dealings have long been a
scandal. 

But now the conjunction of the
Trafigura “super-injunction” affair
and the publication of Free Speech is
Not For Sale, a report by English Pen
and Index on Censorship, appears
finally to have prodded the
 government into contemplating their
reform.

In 2008, 259 high court defamation
writs were issued, an increase of 11
per cent compared to 2007, and the
highest total since 2004. 

At last some
light on the
libel laws
The scandal of the conduct of defamation
cases in the English courts is getting too hot
for the government to handle. A new report
with proposals for reform is being taken by
UK legislators as a way to get out of the
embarrassment of presiding over ‘the libel
capital of the world’. JULIAN PETLEY reports

Of the cases that actually went
ahead, most were either settled before
trial or withdrawn at some stage
along the way, usually because the
costs of court action were simply too
high for publishers to risk.

The average cost of defending a
libel action is estimated to be £2.4
million, consisting of the claimant’s
legal costs of £750,000, a 100 per cent
success fee of £750,000 to be paid to
the claimant’s lawyers if they are
operating under a “no win, no fee”
Conditional Fee Agreement (CFA),
£500,000 for the publisher’s own
costs, and £420,000 for the insurance
premium which they would have
taken out to protect themselves
against losing. 

Research carried out at Oxford
University suggests that the cost of
defending a libel action in England
and Wales is 140 times the European
average. 

The “libel tourism” encouraged by
these astronomical defence costs risk
turning the country into a global pari-
ah. A Saudi businessman successfully
sued an American academic whose
book on funding terrorism sold just

From page one

fp173:Free Press template changed fonts.qxd 15/12/2009 02:19 Page 2



Libel

FREE Press November-December 2009 3

VICTORY
COST A
MILLION
The absurd cost of libel litigation has
been clearly exposed by writer Tom
Bower, who said in December that the
high profile case he won in the summer
was likely to cost him more than £1
million. “No author, or even publisher,

should risk losing that in a suppressive
libel action,” he said.

The case was brought against him by
Richard Desmond, proprietor of the
Express group, over a brief reference in
Bower’s biography of the disgraced
former owner of the Telegraph group,
Conrad Black.

In a submission to the Parliamentary
committee investigating the libel laws,
Bower said that defending the action
cost more than £1 million and that
without the support of his publisher
and lawyers he would have been forced
to capitulate – in which case, he said,
“Desmond would have been able to
claim, falsely, that he was vindicated.

He added that there was also a
problem with some of the judges. The
judge in his case, Mr Justice Eady,
should have struck the action out from

the start. “For such a case to proceed, at
such risk of costs, against an individual
who does not have the resources of the
claimant, a billionaire, risks a serious
miscarriage of justice.

“It was ludicrous for Desmond to be
able to suggest that anyone would
seriously think the words I wrote
would affect him in business in any
way. 

“But I believe he was encouraged to
proceed by the fact Mr Justice Eady
refused to let me adduce evidence
about Desmond’s reputation and
business practices.

“This may well have encouraged the
newspaper proprietor to believe that
he could exploit the jury’s ignorance
and win the case. Without that
encouragement, the case may have
been resolved very much sooner.”

23 copies in Britain over the internet.
He was awarded £130,000 damages
and costs by London courts. 

In another case, a British consult-
ant cardiologist, Dr Peter Wilmshurst,
is being sued by an American
 company, NMT Medical, for question-
ing the effectiveness of a new heart
implant device. Wilmshurst voiced
his  criticism at an American confer-
ence and his comments were posted
on a US website, but he is being pur-
sued at the High Court because a
number of cardiologists read the arti-
cle in Britain.

As a consequence of such actions,
newspapers such as the New York
Times, Boston Globe and Washington
Post submitted a memo to the House
of Commons culture and media com-
mittee,  which is conducting an
inquiry into the libel laws, warning
that they may stop selling copies in
the UK. 

They asked: “Does the UK really
want to be seen as the only country in
Europe – indeed the world – where
important US papers cannot be
obtained in print form?” Currently
the US Congress is considering a bill
to protect Americans from the
 iniquities of British libel law, and
several US states enable victims of
libel tourism to counter-sue for
harassment.

In order to remedy these problems,
the report from Index and Pen put
forward ten proposals:

1Ending the situation whereby a
libel defendant is effectively
guilty until they can prove them-

selves innocent, instead requiring the
claimant to demonstrate that the mat-
ter in question is damaging and false.

2Capping libel damages at a maxi-
mum of £10,000. Currrently dam-
ages are not capped.

3Abolishing the multiple publica-
tion rule, whereby each copy of
an allegedly libellous publication

sold, or each new hit on an allegedly
libellous item on a website, consti-
tutes a new libel. A single publication
rule ensure that no libel action could
be brought over publications online
more than a year after publication,
which is the limit for print.

4Preventing a case from being
heard unless at least 10 per cent
of copies of the relevant publica-

tion have been circulated in the UK.

5Making mediation a requirement
for any libel action. This would be
conducted by a libel tribunal

which would have the power to deter-
mine the meaning of the allegedly
libellous item as well as to establish
fair comment as a defence at an early
stage of the proceedings.

6Strengthening the public interest
defence, introduced in a high pro-
file judgement in 2001 but pro-

gressively downgraded since then.

7Creating a broader and more con-
textually-informed definition of
fair comment, providing greater

protection for free and open debate.

8Introducing the mandatory cap-
ping of costs.  A claimant’s
lawyers should no longer be

allowed to recover “success” that in
CFA cases can be double the actual
costs. Neither would they have to pay
claimants’ insurance premiums retro-
spectively.

9Internet publishers should not be
deemed liable for material provid-
ed by a third party. Online inter-

active chat should be exempt from
liability.

10Large companies and associa-
tions should be barred from
suing for libel unless they can

prove malicious falsehood.

The Lord Chief Justice, Lord Judge,
has acknowledged that the pressure
on publishers to settle to avoid the
huge costs in losing “have a gagging
effect in relation to the media. There
will ultimately have to be legislation
about this”,  he said. Lord Judge
added that he was “deeply unsympa-
thetic” to libel tourism.

Justice Secretary Jack Straw said of
CFAs: “The whole thing has become a
kind of sport ... It is important that
people are able to sue newspapers if
they have been seriously defamed,
but the terms of trade have been
changed too much. 

“What concerns me is that the cur-
rent arrangements are being used by
big corporations to restrict fair com-
ment, not always by journalists but
also by academics.”  

He is now drawing up proposals to
“introduce a radically reduced cap
on the level of excessive fees in
defamation cases”, and has indicated
that he is examining the possibility of
changing the law. On December 1 it
was announced in the Lords that he
was setting up a working group on
libel reform.

At the same time Lib Dem peer
Lord Lester, a human rights barrister,
announced he was drawing up a
Defamation Reform Bill that would
enact most of the Index/Pen points.
Lord Lester said his “moderate”
package would secure widespread
support.

Index and Pen are asking “those
concerned about the silencing of our
writers, academics and scientists” to
sign a petition to keep politicians’
minds focused on this increasingly
serious and troubling issue.

fp173:Free Press template changed fonts.qxd 15/12/2009 02:19 Page 3



Self-regulation

4 November-December 2009 FREE Press

T
he Press Complaints
Commission has often failed
but seldom has i t  been so
clumsy. And that may turn out
to be important.

Since it was created in 1991, the
PCC has succeeded in one central aim
– to act as a political safety valve,
diverting the pressure from MPs and
others who want to impose statutory
reform on news organisations. As
long as critics fell for the smooth talk
and the glossy brochures, it really
didn’t matter that the organisation
was structurally corrupt and repeat-
edly failed to give justice to victims
of the media.

But with November’s report into
the phone-hacking scandal at the
News of the World, the PCC’s new
chair, Lady Peta Buscombe, threw
subtlety to the wind and effectively
flashed her bare backside at
Parliament and dared them to kick it
hard. It was naked and  insulting and
bound to provoke – and it has jeopar-
dised the future of the commission.

The PCC’s report was supposed to be

The Press Complaints Commission, which runs
Britain’s supposed system of newspaper self-
regulation, is conducting an ‘independent
review’ of its governance and has invited
suggestions. The CPBF is making a submission.

The review is being led by Vivien Hepworth,
a former health service manager who has
been as member of the PCC since 2001 and
has stood down to conduct the exercise.

That this can be described as independent
is a good indication of the PCC’s lack of self-
awareness. Outside its own circle of
newspaper proprietors and editors it is
universally derided as a useless regulator and
a blatant public relations exercise, yet it carries
on with an extraordinary confidence in its
powers and achievements.

The review was announced by the PCC
Chair, Tory peer Lady Buscombe, at a time
when it is in trouble and needs a ploy to head
off demands for reform from outside.

Every couple of years the PCC has a serious
wobble and critics speculate that its days are
numbered. In 2007 a News of the World

reporter was jailed over the hacking of the
mobile phones of junior royalty. The PCC held
an inquiry that made no effort to get at the
truth, then pronounced that all was in order
again.

Now two years on the story has come
back to bite them. The Guardian conducted
its own enquiries and found that, not only
was the illegal tapping of the celebrity
mobile phones widespread at the NoW, but
that the paper had secretly paid off a
number of the victims with huge sums to
keep them quiet.

The PCC was forced to hold another inquiry.
Again it made no effort to get at the facts and
reported that all was in order. But this time the
consequences have been more serious, with a
Parliamentary committee investigating and
the Guardian’s respected editor Alan
Rusbridger resigning from the key PCC editors’
committee.

The Guardian’s articles were written by
NICK DAVIES. He writes here of just how deep
is the mess the PCC has got itself into

How we probed the PCC ...

... and
how it
covered
up the
truth

Nick Davies, author of Flat Earth news,
the best-selling and coruscating
analysis of the stated of British
journalism, was awarded an honorary
degree by the University of Westminster
in November. The book includes a lot of
material on the failings of the PCC.

fp173:Free Press template changed fonts.qxd 15/12/2009 02:19 Page 4



Self-regulation

FREE Press November-December 2009 5

a response to the Guardian’s revelation
in July that the News of the World had
paid out more than £1 million to three
people who had sued the paper for its
use of a private investigator who had
intercepted their voicemail messages.
This contradicted the News of the
World’s earlier position that they had
had nothing to do with any intercep-
tion and that their former royal
reporter, Clive Goodman, who was
jailed in 2007 for hacking the voicemail
of royal staff, was a rogue operator who
had deceived them.

The PCC set out to deal with only two
questions. 

In both cases, they came up with
answers which
failed to get to
the truth. But,
more significant,
their approach
was obviously
dishonest. Their first question was
whether the Guardian was right to
suggest that the hacking of phones
had continued after the PCC’s original
inquiry into the subject in May 2007.
The PCC spent pages demolishing this
suggestion and finally denounced the
Guardian for failing to produce any
evidence to support the claim. But
this is a claim which the Guardian
never made.

There is  nothing controversial
about this. The Guardian stories are
still there online for anybody to read:
all of their allegations about the inter-
ception of voicemail clearly deal with
the activit ies of  the News of  the
World’s former private investigator,
Glenn Mulcaire, who was sacked and
jailed with Clive Goodman, and with
the editorship of Andy Coulson, who
resigned in January 2007. Not one
word of any of our stories ever said
anything about whether the intercep-
tion continued after the PCC’s origi-
nal inquiry in May 2007. 

In the announcement of  their
inquiry, and in their letters to me and
to Alan Rusbridger, the editor of the
Guardian, the PCC said they were
interested in finding out if the hack-
ing had continued after their 2007
inquiry – but they never told anybody
that they were planning to pretend
that this was part of the Guardian’s
story. 

If they had done, Alan and I would
have protested and stopped their
game. As it was, they hid their intent.
Alan and I naturally told them that
we had no evidence on the point. The
PCC presented that in their report as
though it were a confession that we

had no evidence
for a central
plank of  our
story. 

Their second
question did at

least relate to reality. Had the News of
the World misled them in their original
inquiry by claiming that Clive
Goodman was the only one of their
journalists who was involved? The
answer to that was very simple. The
Guardian had documents which
showed the involvement of other jour-
nalists and offered to provide the PCC
with copies. The PCC dealt with that
in two easy moves.

First ,  they never asked the
Guardian to provide the documents.
Their report quoted me explaining
that there was some evidence which I
could not give them but it omitted the
paragraph in my email in which I
offered to send them the documents
they needed. Lady Buscombe then
complained that the Guardian had
refused to help them!

Second, even though the News of the
World’s current editor, Colin Myler,
admitted to the PCC in writing that the
Guardian ’s documents showed  
that other News of the World journal-

ists had been involved in the intercep-
tions, the PCC decided simply to dis-
miss this as “speculation” and con-
clude that there was no evidence that
they had been misled. 

The result is that the PCC has laid
itself open to attack. MPs, who are
hardly feeling sympathetic to the press
after the exposure of their fiddled
expenses, have been handed a cast-
iron justification for attacking the PCC,
for querying the whole idea of self-reg-
ulation and for imposing statutory
reform on news organisations. This
line of attack can only be helped by the
coincidence of the Commons media
select committee publishing its report
into press standards, including the
phone-hacking scandal.

And yet it is not that simple. The
PCC will cite its pending “governance
review” as a reason to delay any big
decision about its future. The big
media organisations that have newly
reinforced links to the Conservative
leadership will help protect it. The
general election will come closer. The
need for reform may be obvious and
urgent but the power to deliver it is
slipping away.

EYES OF THE
WORLD ON
THE PCC
The International Federation of
Journalists is investigating the Press
Complaints Commission’s handling of
its inquiry into the Guardian reports.

The exercise is part of a review the IFJ
is conducting into media accountability
systems around the world as part of a
campaign to strengthen ethical
journalism. 

The IFJ, which is a federation of
national journalists’ unions, has

commissioned Jean-Paul Marthoz, a
leading international journalist and
writer, to review the actions of the
PCC. 

His report is expected by the end of
January. The CPBF has written offering
to submit evidence.

“This case raises serious questions
about the role and responsibility of a
press complaints body to be fair and
honest in its dealings with the press,”
said Aidan White, IFJ General Secretary
– who was himself a sub-editor on The
Guardian in the 1980s.

“If journalists and media cannot trust
a self-regulator to be fair, the whole
system of self-rule in media loses
credibility.”

In December the IFJ was hosting an
international conference in Indonesia
on the future of press councils and
media accountability systems.

Our new editor
Free Press has a new editor, Tim
Gopsill, former editor of the Journalist,
the magazine of the National Union of
Journalists, from which he retired in
November after 21 years.

He takes over from Julie-Ann Davies
who is standing down from Free Press
after two years.

Tim Gopsill also writes a blog at
www.victornoir.org. 

Contact him at
freepress@cpbf.org.uk or
timgo@inweb.co.uk, phone 07765
185427 or 020 7274 9007.

PC
C

Lady Buscombe: ordered PCC review 

fp173:Free Press template changed fonts.qxd 15/12/2009 02:19 Page 5



Debate

6 November-December 2009 FREE Press

COP-OUT IMPARTIALITY
DAVID CROUCH
argues that the BBC’s
new approach to
political balance 
is really a way of
avoiding properly
responsible journalism

Twice this year the BBC has found
itself at the centre of fierce contro-
versy over the impartiality of its

coverage.
In October it defended its decision to

invite the British National Party leader
on to Question Time in terms of “the
BBC’s central principle of political
impartiality”. In January on impar -
tiality grounds it turned down a
request by the Disasters Emergency
Committee (DEC) to broadcast a charity
appeal for Gaza.

In the past few years the BBC has
had a major rethink on impartiality.
Chairman Michael Grade signalled the
impending shake-up in his Goodman
media lecture of 2005; the old consen-
sus was unsustainable, he said, and
something had to change.

BBC governors commissioned a fat
report beseeching the corporation’s
journalists to move away from the tra-
ditional “Labour v Tory” approach to
political balance. British society had
become “multi-polar”, with a diversity

of cultures, beliefs and identities,
meaning that there were always more
than two sides to an argument.

These concerns were eminently rea-
sonable. But Grade was also anxious
about the pace of technological change.
There was about to be a wave of unregu-
lated broadcasting over the internet, he
feared, free of any requirement to be
impartial. The BBC faced being drowned
out by the roar of channels that pan-
dered to their audiences’ opinions.
Grade talked of “influential voices
among media commentators suggesting
that the time is right for Britain to start
experimenting with opinionated broad-
cast news”.

This hint that opinionated current
affairs coverage could sit alongside
impartiality obligations – a suggestion
subsequently taken up and elaborated in
the higher reaches of the BBC – marked
a significant break with the tradition of

rational scepticism in  journalism.
Rather than interrogating the factual
basis for particular views, the broadcast-
er’s role becomes that of merely present-
ing those views and allowing the audi-
ence to take its pick.

In 2007 the BBC’s final report on
impartiality made this conclusion
explicit: “The BBC often used to say it
did not take attitudes – except that it
was always opposed to racism. Is it
still? Should it be? Why does it need to
have a view at all, rather than merely
observe and report the actions and
views of others?”

The debate over impartiality that fol-
lowed Grade’s remarks took place
amid an epidemic of soul-searching
brought on by the Hutton Report. 

The BBC was accused of being too
sympathetic to anti-war opinion
because it had a general bias towards
liberal and left opinion, its senior man-
agement insisted. 

This assumption shaped the discus-
sion of impartiality, which was punctu-
ated by calls to give more airtime to
what one executive called the “lock
’em up brigade”. It was in a debate on
impartiality that Andrew Marr made
his notorious, and completely unfound-
ed, remark that there was “an innate
liberal bias inside the BBC … an insti-
tutional liberal bias”.

Battered by Hutton and bamboo-
zled by new media, senior BBC exec-
utives and journalists began to flirt
with unequivocally one-sided cur-
rent affairs coverage while atoning
for their alleged liberal sins. The
public wants opinion, so let’s give it
to them – as long as it’s opinion of a
particular kind.

The decision not to broadcast the
DEC Gaza aid appeal on impartiality
grounds revealed a terror of being seen
to side with liberal critics of an ally in
the “war on terror”. Inviting Nick
Griffin onto Question Time displayed
the same fear of being seen to be liberal
on race and immigration.

The BBC’s ill-advised attempt to rid
itself of “liberalism” means that its
journalism has drifted towards a right-
wing relativism, where racist views are
treated as having an equal right to be
present on our screens.

This sort of impartiality is a cop-out.
Simply presenting all points of view
regardless of their relationship with the
truth means never having to take an edi-
torial position – and therefore never
having to say you’re sorry. 
● David Crouch is convenor of Media
Workers Against the War. Go to
www.mwaw.net

Why banning
the BNP
is wrong
It was not that Nick Griffin was on
Question Time that was wrong, but
demanding of the establishment that
banning him is the right action.

Bureaucratic repression has never
worked. History is full of examples of
social democrats actually nurturing
racism and xenophobia, as Gordon
Brown’s recent ‘British jobs for British
workers’ declaration once again
showed.

I oppose the shrill calls demanding
bans from establishment figures or the

police; they will always be used against
the left and do nothing to build class
solidarity and unity.

It’s not bans that will defeat
racism and those reactionaries who
use it for nefarious reasons in
support of the intrinsically violent
and degrading economic status quo
and the social relationships that are
determined by it. 

We should continue organising
counter mobilisations and stop calling
for bans that play into the hands of the
establishment. 

Trade union and political activists
should use the current rise of
organised reactionary political
groupings, led by racist thugs, to
build the trade union movement so
that it becomes a fighting political
instrument for change.
Larry Herman
CPBF National Council 

The BBC’s ill-advised 
attempt to rid  

itself of ‘liberalism’
means that its 
journalism has 

drifted towards a 
right-wing relativism

fp173:Free Press template changed fonts.qxd 15/12/2009 02:19 Page 6



Review

FREE Press November-December 2009 7

TIM GOPSILL
welcomes a forthright
production on the
media’s role in
the financial crisis 
EMBEDDED WITH THE BANKERS
Banner Theatre Company

The economic crisis is bringing
back class politics to Britain, in a
very subdued way. 

Some might wish there was a more
vigorous opposition to the slashing of
the standard of  l i fe  that  is  being
imposed on the majority of the popu-
lat ion,  but  at  least  people have
stopped talking about the classless
society.

There is also a signs of a revival of
the “agitprop” theatre that was an
integral part of political activity in
the 20th century, and fortunately
there is nothing subdued about the
Birmingham-based Banner Theatre
company, whose new production,
Embedded with the Bankers, played
at the CPBF’s conference in London
in October.

As Banner put it, the show “exam-
ines the relationship between big
business and the media and show
how the media helped to divert the
public rage at the unbridled greed
and corruption of the international
financial institutions that precipitat-
ed the worst global financial crisis
ever.

The show was developed in con-
junction with Granville Williams,
who heads the CPBF’s project  on
media ownership in the digital age.
The conference was the culminating
event of the project.

Embedded with the Bankers was
also performed at the pre-conference

debate ,  The  Miners ’  S t r ike  and
Politics Today, held the night before.

It is a 15-minute “video ballad”, a
mixture of songs, script and video
interviews with well-known radical
mainstream journalists. 

The BBC’s Paul Mason, Nick Davies
of the Guardian and the CPBF’s Nick
Jones, a former BBC political corre-
spondent, all explain how the media
work, and how they got so deeply
involved in promoting the finance
industry and the debt-dependent
lifestyle that led to disaster.

Inevitably this involves much rib-
aldry at the expense of the public
relations industry:

I’m a PR man I’m cool as ice
I’m calm and I’m serene
But if you got the readies ...
... He’s a full on lie machine
... I’m good at turning black to white
and a yes into a no
Facts don’t count for nothing
The truth is bought and sold

This verse in particular upset PR
members of the National Union of
Journalists when Embedded with the
Bankers was staged at the union’s
annual  delegate  meet ing  in
November.  There  were  vocal
 objections from members working in
public relations to what they saw as
a  cer ta in  crudeness  in  the
 presentation.

Other  NUJ delegates  said they
found its message rather basic. A
reporter sings of being “shackled to

the news desk as a brain dead corre-
spondent”, and as for the editor,

All he wants is garbage 
and recycled PR dross
Churning out for the news machine
endless candy floss.

The show was not written for jour-
nalists, though, but for media cam-
paigners and trade unionists, who
have been Banner’s core audience for
decades. 

The company tours its productions
to community and trade union audi-
ences “to build campaigns of resist-
ance, raise awareness and under-
standing,  and win over  people’s
hearts and minds.”

Despite the controversies – nothing
wrong with them – there are plans for
Embedded with the Bankers to play at
regional NUJ events. 

Part of this production will be used
to create a 5-10 minute digital version
to show to “target the web as a per-
formance venue”, and it will be a
component of Banner’s 2010 tour pro-
duction Privatisation Blues, which
will “focus on the resistance to the
imposition of the neo-liberal policies
of privatisation, liberalisation and
deregulation.”

They ask: “How much longer can
we tolerate  a  media system that
speaks for the rich and powerful at
the expenses of  the rest  of  the
 population?” 
● For information contact Banner on
0121-551 7216

Agitprop
theatre
with a
media
theme

Embedded with the Bankers performed
at the CPBF pre-conference debate

BA
RR

Y 
W

H
IT

E

fp173:Free Press template changed fonts.qxd 15/12/2009 02:19 Page 7



Review

8 November-December 2009 FREE Press Printed by Wernham Printers 020 8805 8026

JOIN
THE CAMPAIGN FOR

PRESS AND
BROADCASTING

F R E E D O M

CPBF website: www.cpbf.org.uk

email: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ____________________

Name __________________________________________________________________

Address ________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Postcode ________________________ Tel __________________________________

Email____________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Free Press is edited byTim Gopsill on behalf of the National Council

Miners’ Campaign Tapes
These tapes, produced by a group of inde-
pendent filmmakers, take us back to the
gritty reality of the epic 1984-85 miners’
strike. The six separate tapes record the
testimonies of striking miners, their wives
and supporters in the battle against pit
closures. 

Congratulations to the British Film
Institute (BFI) for reissuing the tapes on
DVD, and producing a really informative
booklet to accompany it, on the 25th
anniversary of the strike.

The 1980s was a strong decade for
independent filmmakers, with the
Channel 4 appointing a commissioning
editor with responsibility to fund inde-
pendent films and video. But the genesis
for much of their work was the  ferment of
the 1960s which saw the establishment of
radical film production collectives such
as Cinema Action.

Chris Reeves, a key figure in the
Miners’ Campaign Tapes project,
describes in the booklet how the various
film and video workshops cooperated on
the project. He emphasises that their work
was in response to the bias in TV news
and current affairs programming and
press coverage: “We felt we could play a
part in redressing this imbalance by pro-
ducing partisan material in support of the
strike”.

The issues the tapes deal with resonate
today: police tactics (Only Doing Their
Job?) and the role of the media in industri-
al disputes (The Lie Machine), for exam-
ple. Highly recommended.
● The Tapes are available for £12.99 from
BFI Filmstore. 
Go to www.bfi.org.uk/filmstore

SHAFTED: THE
MEDIA, THE
MINERS’
STRIKE 
AND THE
AFTERMATH

A CPBF BOOK
“Each writer offers a different perspective though they all combine under
Granville Williams’ skilful crafting, to present an authentic picture of how the
British media distorted the truth and became corrupted by, and within, the
political culture of Thatcherism in its most virulent and arrogant period . . .
Peter Lazenby knows the Yorkshire coalfield like the back of his hand. And his
knowledge, expertise and sympathies shine through in a descriptive piece as
good if not better than anything I have read about the price paid by those
mining communities in their year long fight to survive.”

–  from the review of Shafted by veteran Daily Mirror Industrial
Correspondent, Geoffrey Goodman, in Tribune, 8 May 2009 

You can buy Shafted (£9.99 + £2.50 P&P) online at www.cpbf.org.uk/shafted or
from the National Office with cheques made payable to “CPBF”.  If you would
like to organise a meeting and invite us to speak about the book contact the
CPBF National Office.

fp173:Free Press template changed fonts.qxd 15/12/2009 02:19 Page 8


