
FREE Press
No 176 May-June 2010 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

HERE COME THE
MARKET FORCES

L
ITTLE SIGN of any “new poli-
tics” at the Department of
Culture, Media and Sport
(DCMS). There isn’t a Liberal
Democrat in sight, and Jeremy

Hunt, the culture secretary, and Ed
Vaizey, culture minister, are both close
to David Cameron.

If you add to this the fact that one of
David Cameron’s first visitors, in a pri-
vate meeting after he became Prime
Minister, was Rupert Murdoch, then
you can safely predict that the Tories
will pursue their manifesto commit-
ments to dismantle media regulations,
and will favour their media friends,
with vigour.

Among the changes will be the
revival of the contentious “top-slicing”
of the BBC licence fee – taking part of it
to fund other projects – for a new pur-
pose, to roll out high speed broadband.

Jeremy Hunt’s first policy speech in
late May gave the first indications of
the detail. With a dismissive comment
on Labour’s commitment in the Digital
Britain report to a “paltry” 2mb per sec-
ond universal broadband speed by
2012, he announced a broadband infra-
structure to “stand comparison with
anywhere in the world”: within the
term of this parliament, he said, Britain
would have “the best superfast broad-
band network in Europe”. 

This commitment was a real hostage
to fortune. Jeremy Hunt acknowledged
that the UK is ranked 33rd in the world
when it comes to broadband speed; in
Europe, according to a recent study, the

FREE Press May-June 2010 1

UK is 17th, behind Slovenia and the
stricken Latvia. 

So how will this ambitious policy be
realised? Well, as Jeremy Hunt stated in
the run-up to the election, he would
scrap Independently Financed News
Consortia (IFNC). Labour planned to
use £130 million of BBC licence fee
money allocated to help pay for digital
TV switchover to fund the three IFNC
projects in Scotland, Wales and the
North-East.

That will not now happen. The
Tories will scrap the scheme and the
cash will fund three market-testing
projects to bring broadband to rural and
hard-to-reach areas. 

Despite this initial subsidy, at the
heart of the vision for superfast broad-
band Britain is the firm belief that the
market will do the job. But with only a
maximum of £300 million of public
money to be used, it’s impossible to see
how Jeremy Hunt’s targets can be
reached.

The same market idealism permeates
his thinking on the future of local
media. The IFNC pilots, he said had
“risked turning a whole generation of
media companies into subsidy
junkies”. His alternative is to relax the
local cross-media ownership rules, to
benefit the newspaper and local radio
chains that already cover the country,
allowing them to concentrate owner-
ship even more tightly.

Companies will be able to own news-
papers and radio stations and set up

Turn to  page 2

The new government has already begun 
the drive to deregulate media ownership 
...  and top-slicing the BBC licence fee is 
back, as GRANVILLE WILLIAMS reports

THE TORIES START AS
THEY MEAN TO GO ON
Following the UK General
Election this issue of Free
Press focuses on what the
outcome is likely to mean.
On media policy – as indeed in
some other areas – the
nominal Conservative-Liberal
Democrat coalition seems to
be thoroughly Tory, with as
yet no perceptible LibDem
influence.

Free-for-all for local press 
GRANVILLE WILLIAMS
PAGES 1-2

Rupert Murdoch cashes in ...
PAGES 2-3

... as the BBC caves in 
PATRICIA HOLLAND
PAGES 4-5

Libel reform, the good news 
TIM GOPSILL
PAGE 6

A hard task for the spinners
NICHOLAS JONES
PAGE 7

fp176:Free Press template changed fonts.qxd 20/06/2010 23:35 Page 1



The future ● The owners

2 May-June 2010 FREE Press

F
EW PEOPLE are likely to benefit
more from the Conservative-led
government than Rupert Murdoch,
who quickly responded to the
change with a burst of significant

investments.
The biggest was the £7 billion bid to

buy up the 61 per cent of Sky TV that the
Murdochs’ News Corporation does not
already own. The first offer was turned
down by the directors amid much talk of
preserving their independence but media
commentators are unanimous in con-
cluding that the parties are only haggling
over the price and the buyout will be a
“done deal” for around £8 billion.

The two sides have signed a co-opera-
tion agreement and begun the process of
seeking approval from competition
authorities in Brussels.

But it is the UK authorities that pose
the most pertinent question, for the
Business Secretary in the coalition gov-

local TV stations, benefiting from
greater economies of scale. But the
newspaper groups that have been clam-
ouring for an end to the restrictions on
ownership have dismissed the “City
TV” idea as too expensive without the
public subsidy (see story below).

Jeremy Hunt is asking Ofcom to con-
duct a study to “see whether we should
remove all cross-media ownership
rules”. He has commissioned Nicholas
Shott of investment bank Lazard to
look at the potential for local television
stations and how a modernised, updat-
ed regulatory environment could “nur-
ture a new generation of hungry, ambi-
tious and profitable local media compa-
nies”. A report is due in the autumn.

If broadband and local news were
the policy areas covered by Jeremy
Hunt’s announcements, he has also
fired his first shot across the bows of
the BBC. Next year, he said in an inter-
view with the Guardian, he intends to
open the question of whether the
licence fee is the right way to fund the
corporation, in time for the mid-term
licence fee settlement due in 2012; the
BBC’s current full licence runs until
2016. He also intends to change the
way the BBC Trust operates and possi-
bly replace it. 

Higher and higher –
Sky raises the limit

MARKET FORCES
From page one

AN INTRIGUING insight into the kind
of local media Jeremy Hunt envisages
was provided in an interview he gave
to The Independent.

“What we are proposing is a
revolution in local media that would
get rid of the cross media ownership
rules at a local level,” he said.

“That would mean that if you are
Sly Bailey (Trinity Mirror chief
executive) you can say that I own the
Liverpool Echo, I have got
Liverpool.com, I’ve got Liverpool FM
and I’ve got Liverpool TV, so if you
want to reach people in Liverpool
there’s no better way. I think that
would be a very compelling offer for
advertisers.”

(Jeremy Hunt seemed to neglect
the interests of readers.)

Such a policy, not just endorsing
but positively encouraging local and
regional media monopolies, would
simply reinforce the worst cost-
cutting practices which the big
regional newspaper groups have
pursued for years. But whether it
would lead to the development of
local TV or an expansion of
innovative local media projects is
another matter.

Unhappily for the witless Jeremy
Hunt, it turned out that Sly Bailey was
dead against the local TV proposal.

“We don’t see City TV as a viable
proposition,” she said. “Our research
suggests that the costs are too high
and the revenues too low to support a
sustainable business model.”

In other words, for a company
interested only in short-term profit
making, it would cost too much in
investment for the likely returns.

For it also happened that TM had
the chance to get its hands on a
ready-made city TV station when it
acquired the Manchester Evening
News and other regional papers in the
north-west of England from the
Guardian Media Group in February.
Sly Bailey explicitly rejected the
acquisition of Channel M, the
Guardian group’s digital station for
Greater Manchester, and a month
later it was closed down.

Roger Parry, former boss of the
Johnston Press newspaper group and
a key figure in the local newspaper
lobby for the scrapping of ownership
regulations, attributed the demise of
Channel M to its traditional television
cost model, high staff numbers, and a

“virtually non-existent” integration
with the Manchester Evening News. “If
you look at this as purely a local TV
station they are a non-economic
proposition,” he told a conference in
May.

TM had, however, been a partner in
one of the now condemned IFNC pilot
schemes. Perhaps it was just the loss
of the public subsidy that so upset Sly
Bailey.

‘NO THANKS’ SAYS SLY BAILEY

Bailey: spurned the Tories’ big idea

ernment is the LibDem Vince Cable, who
is supposedly more critical of the
Murdoch businesses than the Tories.

He was kept out of the Treasury to
stop him interfering with the public
spending cuts but now finds himself
with the power to order a “public inter-
est” investigation into the transaction. 

The CPBF’s Granville Williams said in
a letter to the Guardian: “It is absolutely
essential that complete control of BSkyB
by Murdoch is not just nodded through.
Vince Cable should trigger the public
interest test, initiate a robust enquiry and
encourage the widest public debate.”

Few in the industry however expect
this to happen, not without a big public
campaign, and the issue will in any case
most probably go to the EU.

Assuming success, it will be a huge
boost to the Murdochs’ business, not
least for the profits Sky will generate.
BSkyB is about to achieve 10 million

fp176:Free Press template changed fonts.qxd 20/06/2010 23:35 Page 2



The future ● The owners

FREE Press May-June 2010 3

HOW DARE THEY?
THE ARROGANCE of the Murdochs’
attitude to public institutions
extends beyond the BBC. In May
James, the son and heir to Rupert
who heads all the European and
Asian operations, unleashed an
extraordinary attack on the British
Library, for daring to put its
newspaper archive online. 

James Murdoch accused the
library of “harming the market” in
print journalism by digitising its
vast newspaper archive and
offering online access. 
He said this would undermine
businesses such as News
International, which sees the Times
archive as an attraction to its
newly-paywalled site. “The public
sector interest is to distribute
content for near zero cost, harming
the market in so doing.”

The Sky News newsroom: likely to fall under the Murdochs’ complete control
SK

Y 
T

V

THEY SAID IT
‘Content is king, as we
so often hear. The
problem is, the
internet is a republic.’
Charles Arthur, technology editor, the
Guardian, on Rupert Murdoch’s strategy
of charging for online content

‘The Press are regulated
by a Press Complaints
Commission whose
luminaries include the
editor of the Daily Mail.
It’s a bit like putting 
the regulation of 
door-to-door salesmen
in the hands of the
Boston Strangler.’
Boris Johnson, Mayor of London

‘There is no redundancy
programme planned.’
Sly Bailey, chief executive of Trinity
Mirror, speaking as TM’s 2010 results
were released in March, three months
before announcing the loss of 200 jobs,
a quarter of the journalistic staff, on the
Mirror group papers in London

‘Her period in office has
been pretty much a
disaster for the
readers, shareholders
and the employees.
She’s done all right for
herself, mind you.’
Kelvin MacKenzie, former editor of
the Sun, on Sly Bailey

subscription channels for £160 million
as part of a deal that saw its own chan-
nels restored to Virgin’s cable packages.
But probably Rupert Murdoch’s most
 significant move has been the acquisi-
tion of three American software compa-
nies specialising in methods of payment
for web content.

Two years ago he bought the Wall
Street Journal, which runs the world’s
most successful paid-for newspaper site,
and in June his Times titles in London
retreated behind a paywall too. 

His new acquisitions are Skiff,
founded by Hearst Newspapers to
develop software for publishing paid
content; Next Issue Media, a coalition
of US newspaper and magazine pub-
lishers for publishing content, selling
advertising and generating reader rev-
enues on tablets and smartphones; and
Journalism Online, a subscriptions
platform designed to be used by a vast
number of paywalled publications:
 customers will sign up for a single
account to buy from more than 1,500
publishers. It specialises in the crucial
area of micropayments – keep adding
to that basket! – and handles subscrip-
tions as well.

The decision to make the Times and
Sunday Times websites paid-for was
widely questioned, but Rupert Murdoch
is serious. It’s not the first time he has
taken a massive risk; back in 1989 Sky
TV itself was one of the biggest. Now he
is banking on a Tory-dominated govern-
ment in London easing the way to boost-
ing his revenues to pay for new invest-
ments. And that does not look like much
of a risk at all.

customers, spending on average more
than £500 a year each – nearly four times
the BBC licence fee. Next year it is
expected to register profits of £910 mil-
lion on a turnover of £6.4 billion, which
is four times that of ITV and half as
much again as the BBC’s.

The deal would make BSkyB a wholly
owned subsidiary of the Murdoch family
operation. It would allow News Corp to
share content more easily between differ-
ent divisions, such as Sky News and the
papers, with relentless cross-promotion.

In May Sky bought Virgin Media’s

fp176:Free Press template changed fonts.qxd 20/06/2010 23:35 Page 3



4 May-June 2010 FREE Press

PATRICIA HOLLAND
analyses the motives
and the consequences
of the Corporation’s
latest plan for cuts

O
VER THE YEARS the BBC has
frequently been accused of giving
in to government pressures. Now
it seems to feel it must give in to
commercial pressures as well.

The Strategy Review that includes the
much-criticised proposed closure of
Radio 6 Music, the Asian Network and
big chunks of its online presence is a def-
erential response to the hostile clamour
from its commercial rivals and a cam-
paign in the right-wing press supported
by conservatives of all parties who want
the market to rule.

THE BBC’S STRATEG
PUBLIC SERVICE IS 

The future ● The BBC

The tone of the review is obedient,
upfront and clear. In the words of
Director General Mark Thompson, the
BBC will “listen to legitimate concerns
from commercial media players more
carefully than it has in the past and act
sooner to meet them”. The BBC must
“define its boundaries” and “know its
limits”. The review dutifully announces
cuts and, like a pupil caught out by a
teacher, promises a new type of BBC
“behaviour”.

The public response has been noisy
and considerable, including several
online petitions, a vigorous campaign to
save the 6 Music (save6music.com) and
an outcry over the website cuts. The BBC
Trust has promised to make its final deci-
sions in the light of the public response,
and chairman Sir Michael Lyons has said
the cuts could be rethought if there was
evidence of “massive public concern”,
but we can’t be too confident. For one
thing it was the Trust that ordered the
surrender in advance by requiring

Thomson to make the concessions, and
for another we now have a government
that has indicated that the Trust will be
abolished. 

It is worth looking closely at the lan-
guage of the review. When the BBC Trust
demands “a clarity of purpose around a
public service mission”, alarm bells start
to ring. No-one could reject the focus on
five editorial priorities: the best journal-
ism; inspiring knowledge, music, and
culture; ambitious drama; outstanding
children’s content; and national events. 

These “share a civic and universal aim,
with a commitment to providing what
markets alone cannot guarantee”. That is
saying that if the market can supply them,
the BBC need not. The BBC will abandon
any area of programming which is not so
inspiring or ambitious --and might tread
on the toes of its commercial rivals.
Indeed this is the explicit reason for cut-
ting 6 Music: the station must go precisely
because “it competes head-on for a com-
mercially valuable audience”.

The CPBF has
submitted a 5,000-
word response to the
BBC Strategy Review.
These are extracts
ALTHOUGH we support the BBC’s stated
commitment to quality and outstanding
content (who wouldn’t?) we do not
believe that the Strategy Review ensures
this commitment across the Corporation’s
whole output. In particular we regret the
Corporation’s acceptance that, in the
words of its Director General: “The BBC
should not attempt to do everything. It
must listen to legitimate concerns from
commercial media players more carefully
than it has in the past and act sooner to
meet them.” 

Many of the proposals appear simply
to acquiesce to the view of its commer-
cial rivals and political enemies that the
BBC should confine its activities merely

to compensating for market failure. Its
principles “doing fewer things better”
and “setting new boundaries” both imply
shrinking BBC services and abandoning
certain areas of popular programming.

The BBC should aim for high quality in
all its output, across all genres, and what-
ever the medium. It should not be satis-
fied with simply copying formats from
other broadcasters, but should attempt to
enhance and develop them, as well as for-
mulating new ones. The job of the BBC is
to meet the wide range of needs of its
audience, and it must always be remem-
bered that the job of public service broad-
casting is to educate, inform and entertain.

6 MUSIC
The rationale for cutting 6 Music is that
“it competes head-on for a commercial-
ly valuable audience” whereas the
whole of UK broadcasting history
strongly suggests that purely commer-
cial companies will not devote a whole
station to broadcasting independent
and left-field music because they do not
regard doing so as commercially worth-
while. The proposal would be more

convincing if it advocated abolishing
Radio 1. 

THE BBC TRUST
The role of the Trust should be to support
the BBC’s activities, not to restrict or
undermine them, nor to subject them to
judgement by market criteria which are
not only inappropriate to a public body
but also questionable in themselves.

NEWS AND CURRENT AFFAIRS
BBC journalism is far too heavily based
on unquestioning acceptance of the nos-
trums and assumptions of the
Westminster consensus, and more gener-
ally of neo-liberal economics, even when
alternative perspectives are readily avail-
able from such respected figures as
Joseph Stiglitz and George Soros.

And for an organisation with such large
journalistic resources, the BBC is far too
heavily dependent on the news agenda set
by the partisan press. The BBC’s desire to
broadcast the best journalism in the world
is admirable, but if it wishes to do so it
must do a great deal more to develop its
own journalistic agenda and its own dis-

Don’t be scared, stick to your guns ... the C

fp176:Free Press template changed fonts.qxd 20/06/2010 23:35 Page 4



The future ● The BBC

FREE Press May-June 2010 5

GY REVIEW:
BETRAYED

Support for the
stations that
face the chop
PRESENTERS from BBC 6 Music and its
sister station the Asian Network – the
two digital broadcasters earmarked for
closure in the review – won prizes at the
Sony Awards, the radio industry’s top
ceremony.

6 Music took two and the Asian
Network one award – for best speech
programme – while the BBC’s most
popular station, Radio 2, won only one.

Large forces of both listeners and
performers have rallied to support the
two stations. Both stations have shown a
big jump in their audiences – helped by
the high-profile campaigns to save them. 

This is drawing audiences onto DAB, a
positive consequence considering that
the government and BBC are still
committed to a “digital switchover” in
radio, despite widespread scepticism.
The fact the stations are available only
on DAB has been a handicap in their
ability to build bigger audiences.

A Facebook campaign to save 6 Music
has gained 200,000 members while more
than 100 prominent British Asians,
including actress Meera Syal and boxer
Amir Khan, have urged the BBC to
reverse the plan to close the Asian
Network.

bling ‘click-throughs’ to external sites”.
The problems are obvious. The links will
be to the wider web, to commercial and
competitive sites. The BBC will share its
“power of discoverability”. The BBC’s
own news, committed to impartiality,
will share a platform with the highly par-
tial online news channels of the
Telegraph, Daily Mail and others. The
BBC’s principles will need to be strongly
defended in this new, and unprotected
“public space”.

In the past the BBC has benefitted from
the tough competition posed by its com-
mercial rivals. Its news got sharper and
its entertainment more popular. Likewise
the commercial channels have broad-
ened their scope in response to the pub-
licly funded channel.

Together they provided a diverse and
responsive public service. The new mood
of deference and “partnership”, rather
than healthy rivalry, can only damage
the provision of a service to meet the
interests of the whole population.

For many within the BBC, the historic
commitment to educate, inform and enter-
tain in the interest of the public at large
has changed to a situation whereby these
three functions are seen as three types of
“content”. The education and information
can safely be described as public service,
but the entertainment is at risk. 

The buzzword of the review is “public
space”. This poses fewer challenges than

the venerable notion of “public service”.
The Corporation, states Mark Thompson,
should be a “guarantor” of public space
and a “catalyst and connector” within it.
The proposal that follows is that while
the BBC’s own web pages and special
sites are to be reduced, the site will be “a
window on the web by providing at least
one external link on every page and dou-

The BBC’s principles
will need to be more
strongly defended

tinctive style, not ape that of Fleet Street
or Sky News.

THE BBC WEBSITE
The proposal to spend 25% less on the
BBC’s excellent and pioneering website
is truly shocking. Any reorganisation and
development of the site (and we fully
accept that technical developments will
mean very great changes to the site in the
next few years) should be undertaken
purely with the benefits to the licence fee
payer in mind, and with the idea of
expanding and improving the services
which it offers, as opposed to reducing
them. Judgements about the shape of the
website should be creatively and editori-
ally driven and taken in interaction with
its numerous users, not in response to
attacks from the BBC’s commercial com-
petitors and their political allies.

The BBC should offer a robust defence
of its services rather than a timorous will-
ingness to offer up important services to
placate its opponents. The BBC’s numer-
ous and loyal users expect nothing less,
and are absolutely dismayed by its cur-
rent stance on these matters. 

TOP-LEVEL PAY
The BBC in its upper echelons is caught
up in the spiralling culture of excess that
characterises the reward structure at the
top of the commercial media industries,
and indeed of industry in general. Recent
controversy over the pay and perks of
senior managers and of individual artists
points to something of an identity crisis
at the BBC, and a failure to grasp what it
means to be a public service broadcaster.

The BBC is powerful and attractive
enough in its own right to draw in fresh
new talent on its own terms, and,
although it should pay its staff properly,
it should not, as a matter of principle,
feed the culture of greed and excess
which gives those at the top of industry
outrageous rewards and keeps those at
the bottom on low pay and suffering from
massive job insecurity.

Aping the practices of the commercial
media sector should, quite simply, not be
an option. If it does so, then the BBC
risks losing the support of those who
defend public service broadcasting as a
matter of principle.

We do, however, support the aim of

removing the “remaining elements of its
traditional hierarchy and replacing them
with a flatter, more dynamic and flexible
structure”, if this means a thinning of the
ranks of micro-managers, strategists, mar-
ket-researchers and others who make little
or no creative contribution to BBC output,
and for the most part actually impede it.

CONCLUSION
The BBC’s pusillanimity only intensifies
our distinct impression that the BBC is
either unable or willing to grasp the ele-
mentary fact that it is not only the
Corporation’s own interests which are at
stake in the processes outlined in the
Review, but those of the wider public
which, as a public service, it is supposed
to be serving. If the BBC cannot be trusted
to take a firm and decisive lead in its own
defence against what all informed opinion
clearly recognises to be an entirely self-
interested anti-BBC campaign by vested
interests and their political allies, it is not
only endangering the very principles of
public service media which are entrusted
to its care but also betraying those whom
it exists to serve. 

CPBF response to the BBC strategic review

fp176:Free Press template changed fonts.qxd 20/06/2010 23:35 Page 5



T
HE DRIVE to reform Britain’s libel
laws seems likely to bring results,
even after the defeat of the Labour
government that had pledged to
do so.

Former Labour Justice Secretary Jack
Straw had become a late convert to the
cause after the publication last autumn
of the damning report from English PEN
an Index on Censorship. 

The report, Free Speech is Not For
Sale, showed how the trials are stacked
against defendants, leading to London
becoming the “libel capital of the
world” for wealthy claimants.

Jack Straw had promised legislation,
and had also prepared regulations to
reform the Contingency Fee
Arrangement (CFA) system under
which some law firms have engaged in
outrageous profiteering by charging los-
ing defendants double fees in success-
ful “no-win-no-fee” cases.

All three parties in the election had

promised some kind of reform but the
first move has come from a Liberal
Democrat peer, Lord Lester, who pub-
lished a Defamation Bill in May. There
has been no announcement from gov-
ernment but it is assumed the coalition
will give the Bill an easy run.

The Bill would toughen defences
against defamation actions and encour-
age out-of-court settlements. It does not
address the abuse of the extravagant
fees extorted by lawyers, which can be
dealt with administratively by the
Justice Secretary.

Neither does it address two con-
tentious legal issues: the “burden of
proof”, which campaigners claim is
unfairly placed on defendants, and the
lack of legal aid for non-corporate
defendants; but the first is a thorny
legal question that might derail the
whole thing, and the second a difficult
question to raise at a time when legal
aid provision for deserving cases is con-
stantly being cut back.

Lord Lester, a prominent human
rights barrister, said: “The time is over-
ripe for parliament to replace our
patched-up archaic law with one that
gives stronger protection to freedom of
speech. 

“My bill creates a framework of prin-
ciples rather than a rigid and inflexible
code, and it seeks a fair balance
between reputation and public informa-
tion on matters of public interest.”

The bill would, among other things:

● Introduce a statutory defence of
“responsible publication” on a matter of
public interest, consolidating the
“Reynolds defence” introduced by the
judges
● Clarify the defences of justification
and fair comment, renamed as “truth”
and “honest opinion”
● Establish a “single publication” rule
to stop cases being brought over web
pages more than a year old – the statu-
tory time limit.
● Clarify the responsibility and
strengthen the defence of internet serv-
ice providers, bloggers and forum hosts
over comments posted on their sites
● Protect those reporting on proceed-
ings in Parliament and other issues of
public concern
● Require claimants to show substan-
tial harm, and corporate bodies to show
financial loss
● Encourage the speedy settlement of
disputes without recourse to costly liti-
gation

Particularly significant are the back-
ing for internet publishers who find
defamatory comments cropping up in
their comment sections and the require-
ment for companies to show they have
actually lost money to bring an action.

So is a further provision that the
unchallenged publication of material
overseas provides a defence to actions
brought by “libel tourists” – foreign citi-
zens who come to the London courts
because it is easier to sue here than in
their own countries.

The bill might be expected to be
helped through by the new Justice
Secretary, Dominic Grieve, who took part
in an all-party debate in London on the
libel laws, called during the election
period by the Libel Reform Campaign – a
coalition of Index, PEN and Sense about
Science, the group that co-ordinated the
defence of science writer Simon Singh,
who successfully resisted the action
brought against him by the British
Chiropractic Association (BCA) over the
expression of his opinion of the effective-
ness of chiropractic treatment.

Dominic Grieve competed to please
the campaigning audience with outgo-
ing Labour junior minister Michael
Wills and LibDem MP Evan Harris, the
most active of all MPs on the libel ques-
tion, who was to lose his Oxford West
seat to the Tories.

The future ● The law

6 May-June 2010 FREE Press

LIBEL REFORM REVIVED
AFTER THE ELECTION
TIM GOPSILL says
that there is still 
a good chance of 
a change for the 
good, with a new 
law on defamation

THE FINANCIALLY challenged nation of
Iceland is setting itself up as an
offshore freelance internet host to beat
libel tourism. 

The Icelandic parliament has voted
unanimously for what is called the
Modern Media Initiative, changing
Icelandic law to strengthen journalistic
source protection, freedom of speech,
and government transparency.

“It has not only an impact here, but
in changing the dialogue in Europe,”
said Birgitta Jónsdóttir, the Member of
Parliament who sponsored the
measure. But although the idea
appears beneficial, it has not been

made clear exactly what the
proclaimed “offshore freedom of
expression haven” will mean to
journalists elsewhere. 

It cannot affect defamation cases
being brought in other countries if the
offending material is in the public
domain there. The best that
commentators can deduce is that
internet servers on which the material
sits are less likely to be seized or
forcibly shut down. 

Actions in the Icelandic courts to
compel the identification of
anonymous sources would also fail, but
they are hardly likely anyway.

Press freedom goes offshore

fp176:Free Press template changed fonts.qxd 20/06/2010 23:35 Page 6



The future ● Political PR

FREE Press May-June 2010 7

AN EARLY pointer to potential splits in
the new coalition government might
well be an outbreak of the anonymous
briefing which proved so corrosive to
the governments of Tony Blair and
Gordon Brown.

By merging together two hitherto
hostile teams of party propagandists
David Cameron and Nick Clegg have
broken the mould of political public
relations. They run the risk of sparking
off a spin war between Conservative and
Liberal Democrat ministers but by
trying to weld together two rival spin
teams the coalition does stand a chance
of limiting the extent of collusion
between press proprietors and the
government of the day. 

Under a two-party administration, the
decidedly partisan political influence
that newspapers try to exert can no
longer be exercised with the same
degree of certainty.

If the coalition fails to be even
handed in its relations with the media
and begins to exploit the traditional
political affiliations of the press,
journalists will suspect dissension at the
heart of the government. If, for example,
spin doctors of a Conservative
persuasion are found to be favouring
the Murdoch press at the expense of
other news outlets, or if the Liberal
Democrats appear to be holding
separate briefings for the Guardian or
Independent, the leaders would soon
find they were being threatened by
instability from within.

Among the political apparatchiks of
Westminster and Whitehall, party spin
doctors tend to be the most tribal; the
Blairite v Brownite fight to the death
between competing ministerial aides
illustrated the folly of allowing them
free rein to offer journalists anonymous
and negative briefings.

Both David Cameron and Nick Clegg
have media advisers who were
campaigning and briefing against each
throughout the election but must now
speak with one voice on the
government’s behalf.

Former News of the World editor Andy
Coulson, the Tory media chief, is the new
Downing Street director of
communications. Nick Clegg took with

him to the Cabinet Office his director of
campaign communications Jonny Oates. 

Promoting a united message,
especially at times of political
turbulence, will be a critical test of the
new administration’s cohesion. To the
surprise of many commentators, the
coalition managed to get through the
shock of David Laws’ resignation
without the collateral damage of
poisonous off-the-record quotes of a

kind which were all too common under
Labour.

Two days before David Laws’ expense
claims were exposed by the Daily
Telegraph, David Cameron gave a pep talk
to his newly-merged team of media
handlers. The coalition’s 66 politically-
appointed special advisers were told they
would “automatically be dismissed” if
they were caught preparing or
disseminating “inappropriate material or

personal attacks”.  They were told in no
uncertain terms to refrain from briefing
against each other or their partners in the
coalition.

David Cameron is the first former
special adviser to become Prime
Minister and is well versed in the black
arts of media manipulation, having
served an apprenticeship in his early
twenties as a party researcher, spin
doctor and political attack dog and
been head of PR for Carlton Television. 

From now on journalists will be on
“coalition watch”, monitoring the
activities of the new insiders and ready
to pounce on manipulative counter
briefing against either the
Conservatives or Liberal Democrats. 

Andy Coulson will be a marked man
because of his long-standing links with
the Murdoch press and his expertise in
managing a highly partisan team of
propagandists. Did he order the briefing
of friendly journalists that led to the
barrage of stories highly critical of Nick
Clegg that appeared in Tory tabloids on
the morning of second televised
leaders’ debate?

Before the election the former Sun
editor David Yelland offered an
authoritative insider’s account of why
the Murdoch press had always ignored
the Liberal Democrats. In a Guardian
article he revealed that the Sun never
sent reporters to the party’s conferences
“for fear of encouraging them”.  Except
when the news was critical, they were
effectively banned from the paper. 

David Yelland wrote that if the Liberal
Democrats ended up in government
there would be a party leader in power
who was totally unknown to Rupert
Murdoch and “utterly beyond the
tentacles of any of his family, his editors
or his advisers”.  He could not then know
that a fellow former Murdoch editor
would end up directing communications
for a government in which a Liberal
Democrat had become Deputy Prime
Minister.

Nicholas Jones, a member 
of the CPBF national
Council, is a former BBC
political correspondent 
who writes extensively on
government and party
public relations and spin.
His new book Campaign
2010: The Making of the
Prime Minister is out 
in July, published by
Biteback at £9.99.

Journalists will be
on ‘coalition watch’,
ready to pounce on

counter briefing
against the Tories

or the LibDems

Coalition puts the
party PRs in a spin
Can two spin machines be successfully merged into one?
NICHOLAS JONES puts the question

fp176:Free Press template changed fonts.qxd 20/06/2010 23:35 Page 7



Review

8 May-June 2010 FREE Press Printed by Wernham Printers  020 8805 8026

JOIN
THE CAMPAIGN FOR

PRESS AND
BROADCASTING

F R E E D O M

CPBF website: www.cpbf.org.uk

email: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ____________________

Name __________________________________________________________________

Address ________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Postcode ________________________ Tel __________________________________

Email____________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council. 
Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk

REINVENTING 
PUBLIC SERVICE
COMMUNICATION:
EUROPEAN
BROADCASTERS
AND BEYOND
Petros Iosifidis (ed)
Palgrave Macmillan, £60

by TOM O’MALLEY

“In the midst of a global economic cri-
sis it is becoming increasingly
apparent that the public sector,

rather than the free market, is the
answer to the continuing supply of
high quality public service output.” So
says Petros Iosifidis in the foreword to
his edited collection of essays,
Reinventing Public Service
Communication.

This collection, by academics from
around the globe, puts flesh on the
bones of his assertion. The essays show
the value of comparing international
experiences as a way of understanding
what is happening to public service
communications.

Karol Jacubowicz points to a major
problem at the European level where
public service media seems to concern
officials “primarily in terms of compe-

tition and state aid policy” rather than
as important cultural artefacts. 

He argues for a major restructuring
of public service institutions across
Europe to cope with the challenges
they face.

Petros Iosifidis himself points out
that having lots of organisations
 providing public service media does
not guarantee plurality and diversity of
content. 

This is an important point in the UK
context, where the right-wing  think-
tank Policy Exchange has recently
called for whole chunks of the licence
fee to be made available to outside
 bidders. 

These are just two of the essays cov-
ering a wide range of European issues.
Others by Maria Michalis, Mark
Wheeler, Jean Chalaby and Katharine
Sarikakis provide detail and insights
into what has been going on in Europe
over the last few years. 

The second part of the book has
essays on the UK, Austria and
Switzerland, Greece, Germany, Spain,
France, Hungary, Poland, the USA,
Canada and New Zealand. 

They illustrate the variety of funding
mechanisms and the range of different
challenges that public service organisa-
tions have been facing.

As Raymond Kuhn argues, in France

the combination of a hostile, interven-
tionist President Nicolas Sarkozy, and
the lobbying influence of commercial
broadcasters means that the current
political climate is “scarcely conducive
to the well being of public service
broadcasting institutions”.

Not all ideas in these essays will find
support amongst CPBF supporters.
Farrel Corcoran for instance argues
that impartiality requirements “may
actually impede the expression of gen-
uine diversity”. 

He wants a “less rigid approach ... to
encourage greater engagement among a
younger internet generation”. But
encouraging more engagement should
not be at the price of allowing an open
door for a Fox News-style approach to
news reporting.

The attractions of this book for read-
ers of Free Press are many. It covers a
wide range of relevant issues. The ref-
erences provide a valuable resource for
anyone wanting to dig deeper. The
essays are brief and readable, but sub-
stantive.

Above all it forces us to think about
the developments in the UK in a wider
perspective and provides much food
for thought on a rapidly changing, and
complex communications environment.
The drawback, however, is that it is
only in hardback – and costs £60!

There is a future for public media

fp176:Free Press template changed fonts.qxd 20/06/2010 23:35 Page 8


