
FREE Press
No 177 July-August 2010 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

MURDOCH
SKY BID IS
HELD BACK
T

HIRTY THOUSAND people have
joined one of the CPBF’s most suc-
cessful campaigns, against the
Murdoch empire’s bid to take
complete control of the BSkyB

satellite TV network.
The initiative from the CPBF AGM in

June was taken up by the online democ-
racy campaigning group 38 Degrees and
the NUJ. 38 Degrees launched an online
petition, entitled “Murdoch Inquiry
Now”, to urge Business Secretary Vince
Cable to set a “public interest” inquiry
into the consequences of the buy-up.

The issue has been taken up in the
media, with concern at the way the
Murdochs are using their media power
to soften up the BBC for a threatened
government move to cut the licence fee
and undermine public broadcasting.

38 degrees – which played a leading
part in the popular movement to save 6
Radio as part of the latest round of
spending cuts – has launched another
online campaign, against further cuts at
the BBC.

By the end of August 29,756 people
had signed the Murdoch petition. It has
not been submitted to Vince Cable
because News International (NI), the
empire’s UK subsidiary head by James
Murdoch, has yet to attempt to push the
deal through.

NI already owns 39 per cent of BSkyB
and in June offered £7 share for the
remaining 61 per cent. The CPBF

FREE Press July-August 2010 1

warned that this would put the BSkyB
network – the biggest TV company in
Europe, with a turnover 40 per cent
higher than the BBC’s – at the mercy of
the Murdochs, with Sky News potential-
ly becoming like the Murdochs’ rabidly
right-wing warmongering Fox News
channel in the USA. 

The other BSkyB directors rejected the
offer, citing the independence of the net-
work, but there was speculation that £8 a
share would clinch the deal. However,
there has been no further bid from NI
and Hannah Lownsborough of 38
Degrees said: “It seems likely that our
pressure has had an effect Murdoch is
delaying making the next step.”

NI would have to submit an applica-
tion to the European Commission under
EU competition law, but by the end of
August – 38 Degrees are making daily
checks – nothing had been received.

As soon as a deal is made the petition
will be revived to increase the total and
then presented. Although the signatures
are gathered online, 38 degrees has the
names printed out for delivery to the
minister.
● The 38 Degrees campaign on the BBC
is designed to head off the attack sig-
nalled by Culture Secretary Jeremy Hunt
in July when he said he would be aiming
to get the licence fee reduced when dis-
cussions for the post-2012 settlement
begin next year. He told the Daily

Turn to  page 2

NEW LIBEL LAW 
– AT LONG LAST
THE GOVERNMENT has promised
reform of the libel laws, to provide a
“fair balance” between freedom of
expression and protection of
reputation. Justice Minister Lord
McNally said there would be a
consultation exercise over the summer
and a draft Bill early next year.

This was a “firm commitment”, he
told peers as they gave an unopposed
Second Reading to the Defamation Bill
introduced by Liberal Democrat Lord
Lester of Herne Hill (see last issue).

Lord McNally said: “We recognise
the concerns raised in recent months
about the detrimental effects that the
current law may be having on freedom
of expression.”

PROTEST in July against the Daily
Express over its ‘racist and
homophobic’ reporting on
immigration. But there were no
protests when its owner, the
pornographer Richard Desmond, took
over channel 5 two weeks later.

STORY PAGE 3

CLOSE DOWN THE PCC!
‘It’s a waste of time trying to come up
with ways to make it work’

TURN TO PAGE 4

NEW NAME FOR CAMPAIGN 
CPBF AGM calls for a new approach for
the digital age. 

REPORT OF AGM PAGE 6

THE HUNT FOR WIKILEAKS
Global pursuit of a global internet
pirate

STORY PAGE 7

30,000 back the campaign call

G
U

Y 
SM

A
LL

M
A

N

fp177:Free Press template changed fonts.qxd 31/08/2010 11:12 Page 1



PROTESTERS chanting “Hey, Ho,
Richard Desmond’s got to go!”
scuffled with police and security

guards while trying to force their way
into the office of the Daily Express and
Daily Star in London in July.

They were protesting against a front
page headline in the Express – NOW
ASYLUM IF YOU’RE GAY. The paper’s
account of the Supreme Court decision to
stop the deportation of asylum seekers
fleeing persecution because of their
homosexuality conveniently combined its
prejudices against immigrants and gays.

There was much less protest two
weeks later when Express owner Richard
Desmond became a national TV mogul as
his Northern and Shell publishing
company bought Channel 5. He already
has a TV channel, the pornographic
Channel X, and made his fortune
publishing porn magazines.

He paid £103.5 million to acquire
Channel 5 from the German/Luxembourg
RTL group – less than the £125 million he
paid for the Express group in 2000.

Despite the relentlessly falling
circulations of the Daily and Sunday
Express he has made a further fortune
from them by ruthless job-cutting, by
hyping up mindless celebrity stories
from his OK! magazine and by pandering
to the lowest political prejudices in
society. There have been frequent
disputes with the NUJ over jobs, bullying
and editorial interference.

He switched the political allegiance of
the papers from Tory to Labour and back

to suit his personal interests. In short,
Richard Desmond personifies everything
that is wrong with British newspaper
ownership. And now he has a national TV
network in his hands.

His plans for Channel 5 include taking
up the tired Big Brother franchise, now
discarded, after its recent final series, by
Channel 4.

Unsurprisingly, they also include
large-scale sackings. Almost the whole
executive board went within a month,
following the resignation of Chief
Executive Dawn Airey. Applications for
voluntary redundancy were reported to
be “very high”.

● Richard Desmond is sensitive to
criticism and suffered a rare setback in
2009 when he sued writer Tom Bower
over a reference to him in Conrad and
Lady Black: Dancing on the Edge, Tom
Bower’s biography of another
megalomaniac media owner, Conrad
Black of the Telegraph. 

Embarrassingly, Richard Desmond lost
the case, but litigation over the book
may resume. 

Conrad Black went to jail in the USA
for swindling Hollinger International, the
company that owned the Telegraph, out
of $6.1 million. In July, after serving two
years of a 78-month sentence, he was
freed on bail by the US Supreme Court.
The case was referred back to the lower
courts on legal grounds. Conrad Black
cannot yet leave the USA, but he has
sworn to sue Tom Bower  himself.

News

2 July-August 2010 FREE Press

Telegraph: “There are huge numbers of
things that need to be changed at the
BBC. They need to demonstrate the very
constrained financial situation we are
now in. The BBC will have to make
tough decisions like everyone else.”

38 Degrees points out that there is
no case for cuts: “The BBC doesn’t
make a loss, but the Conservatives
don’t like the BBC and are strongly
influenced by Rupert Murdoch, who
wants to see it cut. 

“But they know that the BBC has pop-
ular support. They’ll be watching the
public reaction to judge how much BBC-
bashing they can get away with.”

MURDOCH AND BBC
From page one

G
U

Y 
SM

A
LL

M
A

N

Supporters who have not already
done so can sign up to the Murdoch
petition at www.38degrees.org.uk,
where there is also a page inviting
campaigning ideas.  

The name 38 degrees refers to the
angle of slope required for an
avalanche. The idea is that a popular
campaign can generate enough
momentum to launch an unstoppable
political process.

BBC chief hits back:
‘Sky is taking over’
A SHARP attack on the power on the
Murdochs over the media industry has
come came from BBC Director-General
Mark Thompson. He also mounted a
spirited defence of public broadcasting
and the BBC, as the new government,
backed by the Murdoch media, sets out
to undermine them.

Mark Thompson was giving the annu-
al MacTaggart lecture at the Edinburgh
Television Festival, an event at which
last year Sky boss James Murdoch deliv-
ered a savage attack on the BBC.

This August Mark Thompson
responded, saying that the Murdoch
group “now enjoys unprecedented
industry power in the UK. If Sky’s pro-
posal to acquire all of the remaining
shares in Sky goes through, Sky will not
just be Britain’s biggest broadcaster, but a
full part of a company which is also
dominant in national newspapers.” That
would be “a concentration of cross-
media ownership that would not be
allowed” in many countries.

He defended public broadcasting,
financed by the licence fee. “The purists
have spent a generation making the free
market case for abolishing the licence
fee, but the public agree with them less
now than they did when they started.

He said that according to recent
research, “71 per cent of people say
they’re glad the BBC exists”.

He’s a TV pornographer. His papers
are called racist and homophobic.
And now Desmond runs Channel 5

fp177:Free Press template changed fonts.qxd 31/08/2010 11:12 Page 2



News

FREE Press July-August 2010 3

despite the challenge of the internet,
newspapers are still the best form of
local news. 

The researchers, from Goldsmiths
College in London, found that “nothing
beats the old-fashioned local paper for
ease, for accessibility, for relevance,
and for social impact”. 

News organisation should operate
from “news hubs” in public places
such a community centres or pubs, in
order to reconnect with readers.

“Hyperlocal” news websites are
already featuring in many communities

TAX BREAKS and subsidies from
local government are the latest idea
to regenerate local media.

The crisis in local news has become
a pawn in the post-election party game.
Labour’s plan to set up nationally-
financed multi-media consortia was
axed by the Tories and the govern-
ment’s declared policies of deregulating
media ownership and fostering com-
mercial local TV stations have been
widely criticised.

The free-for-all in local media owner-
ship would benefit only the existing
newspaper groups that have brought
the industry to the brink of ruin with
incessant cuts in jobs, resources and
editorial standards.

But in July a report from the Media
Trust charity argued that income from
local government advertising and tar-
geted tax breaks should finance new
journalistic start-ups to fill the gaps
left by local papers drastically reduc-
ing their coverage or closing down
altogether.

The report, Meeting the News Needs
of Local Communities ,  says that

– most of them started by journalists
axed by local papers – but the report
argues that these are not what people
want. “Strong, vibrant, quality local
newspapers reflecting the news that
concerns their neighbourhoods and
communities” are what is needed.
● The team producing the report was
led by Natalie Fenton, professor of
media and communications at
Goldsmiths, University of London. She
spoke on the future for local media at
the CPBF AGM in London in June.
● Report on the AGM, page 6. 

New thinking on local news

Protecting the press
from council papers
THE GOVERNMENT says it wants to
tighten the rules on council-run free
newspapers.

Local Government Secretary Eric
Pickles said local papers should not
face competition from “town hall
Pravdas” passing themselves off as

independent journalism.
He announced a consultation on how

to tighten the rules to protect the
commercial press, which for years has
complained about council papers that
carry all the public advertising that
would otherwise go to the papers. 

And at the same time Eric Pickles
announced a plan to place local
authority jobs and other public notices
online – which will further damage
newspaper advertising revenue.

MEDIA FOR ALL – THE
DEMOCRATIC CHALLENGE

Fringe meeting at the TUC conference hosted by the CPBF and
Making Good Society, supported by the Carnegie UK Trust 

TUESDAY 14 SEPTEMBER
6 PM, MAYOR’S PARLOUR, MANCHESTER TOWN HALL

Following the publication of Making Good Society, the final report of the Commission of Inquiry into the
Future of Civil Society in the UK and Ireland, this event will discuss the crucial role of news media in

empowering peoples’ participation in public debate at a time of cut backs in regional and local media.  The
event will also explore how civil society organisations can contribute to a more democratic news media.

JOYCE MCMILLAN member of the Commission of Inquiry into 
the Future of Civil Society JEREMY DEAR General Secretary NUJ 

JUDY GORDON Manchester NUJ GRANVILLE WILLIAMS CPBF

fp177:Free Press template changed fonts.qxd 31/08/2010 11:12 Page 3



4 July-August 2010 FREE Press

Self-regulation

H
OW MUCH LONGER must
we play the childish game
of pretending that the Press
Complaints Commission is
a genuine and rigorous
means of regulating
Britain’s press?

For nearly 20 years – brace yourself for
triumphant anniversary publicity next
January – we have been told that the PCC
is a positive agent of change, steadily
eliminating the excesses of particularly
the popular press. It does this by helping
those traduced by the papers to secure
redress, teaching errant scribes a lesson
and deterring them from doing it again.

I doubt if anybody really believes this,
deep down. Evidence to the contrary,
after all, is seen by millions of people
every day. But there was evidence the
emperor was not wearing clothes, and it
gets ever harder to maintain the PCC
facade.

The commission has perpetually to
devise little ruses to keep it up. After the
death of Princess Diana, and after the
lesser embarrassments that follow the
harassment of lesser celebrities, they fid-
dled a bit with the editors’ Code of
Practice and put out statements  that the

press is now even more responsible than
before.

No-one believes them, but nor does
anyone quote these things back to them to
point out: “that’s what you said last
time”. It’s a rule of the game that you
don’t. But every claim of improvement
must imply an admission of past failure.

In July the PCC released the outcome of
a Governance Review that raises the art of
tinkering to a new level. It makes no
fewer than 75 recommendations, none of
any consequence, and ignores the reforms
urged by critics who take press standards
seriously such as the CPBF, the NUJ ...
and the House of Commons media select
committee.

Last year’s damning report on self-regu-
lation from that committee was the stimu-
lus for the review. The committee said
the PCC was “lacking credibility and
authority” and should have the power to
fine newspapers that breached the code,
and even, in serious cases, to suspend the

publication of offending titles for one
issue.

In response the PCC set up its “inde-
pendent review”. It was carried out by
one of its own members, Vivien
Hepworth, who is UK executive chairman
and head of global public affairs for
Grayling, the world’s second largest PR
and public affairs consultancy. She stood
down from the Commission to conduct
the review. That is their idea of “indepen-
dent”. Believing its own hype is a noted
characteristic of the PCC.

Hepworth says the PCC should have “a
more clearly defined role ... stronger lead-
ership ... more transparent about appoint-
ments ... rigorous examination of per-
formance ...” and so on. But she ignores
the positive reforms urged on the PCC by
the CPBF and like campaigners who
made submissions to the review. These
include:
● heavier penalties against titles that
breach the code, including the mandatory
and prominent display of PCC rulings,
and possibly fines
● acceptance of “third party” complaints
over stories that either do not affect indi-
viduals or affect people who for cannot
 complain
● allowing working journalists (not just
editors) onto the
commission
● introduction of a
“conscience clause”
to allow journalists
subject to the Code
of Practice to refuse
to undertake work
they consider
would be in breach
of it without threat
to their jobs

● a general remit to cover press freedom
and standards and to investigate inde-
pendently of complaints 
● and the acceptance of queries under
Freedom of Information Act (FoI).

Hepworth’s report is full of exhorta-
tions to “transparency”, yet it goes out of
its way to reject the FoI proposal – which
was not even within her remit. That pret-
ty much sums up the whole exercise.

Of course the PCC says it is not bound
to accept her “independent” recommen-
dations, but if it did it would make no
difference. It cannot escape from its
enforced status as the apologist for the
industry that pays for it and dominates its
proceedings.

Actually, it’s even worse than that. Far
from improving standards in the press,
the PCC makes them worse. 

It boasts every year that it gets more
and more complaints, but never asks
why. It is partly, of course, because the
papers run so many inaccurate, slanted
or just plain sloppy stories, but also it is
because they don’t have to face the con-
sequences. 

The PCC’s real function is not to judge
complaints, which it does on very few.
No, its job is to settle them. It calls this
“mediation”, which consists of bullying

or otherwise cajol-
ing hapless com-
plainants into
accepting the mini-
mum grudging
redress the paper
can get away with.

“It’s this or noth-
ing”, they are told,
leaving them with
little choice: take it
or go to law.

LET’S JUST GET RID 
The Press Complaints Commission 
has conducted an ‘independent’ report
on its future. But it’s not independent
and it doesn’t tackle any of the key
problems. TIM GOPSILL has had
enough of this fakery and says it’s time
to campaign, not for improvements
to the PCC, but for its abolition

The report makes 75
recommendations, none

of any consequence,
and ignores the reforms

urged by critics

WHAT TO DO
with the PCC?

Email your views to www.cpbf.org.uk

fp177:Free Press template changed fonts.qxd 31/08/2010 11:12 Page 4



Self-regulation

FREE Press July-August 2010 5

In effect, the PCC is an outsourced
customer services department. It does
the editors’ dirty work for them – which
explains the apparent contradiction that
the papers are so very keen on a body
that is supposed to discipline them.

But what if they had to take the respon-
sibility themselves, as editors should?
What if they had to take complaints seri-
ously, face up to what they have done
and put matters right? Or defend a losing
libel action fronted by an unscrupulous
law firm on “no-win-no-fee”?

They have to in the USA, where there
is no regulatory body and papers take
their responsibility to the readers much
more seriously, with teams of people to
deal with complaints. (The big papers
also of course have “fact-checkers” to
make damn sure the stories are right.)

A lot of time and energy is spent by the
CPBF and other organisations discussing
newspaper self-regulation. Many people
condemn the PCC and have fun at its
expense, but no-one has come up with a
model that would really work.

That’s because there isn’t one. Self-regu-
lation by an industry-run body is a sham: it
inevitably shields practitioners from out-
side criticism, protecting them from having

to stick to the straight and narrow. No-one
trusts politicians or the police to patrol
themselves; why should editors or journal-
ists be different?

Where self-regulation does work, for doc-
tors and dentists for instance, there is the
power to strike off the register, a power that
no-one would want any journalists’ body to
wield. The great model routinely held up
is the Advertising Standards Authority; but
are the criteria really the same? 

Obviously not. Self-regulation in the
workplace is a better option, making edi-
tors edit constructively, with their jour-
nalists enjoying the freedom to work
responsibly to their consciences and the
NUJ Code of Conduct. 

The owners and editors will never
accept that so the rug will have to be
pulled from under them. The PCC should
be shut down. The CPBF, the NUJ and
others should stop the game of guessing
what might make it more effective and
call for the PCC’s abolition.

IN MAY the Press Complaints Commission
published the results of an attitude
survey whose respondents gave it a
pretty clean bill of health. 

However, the survey’s methodology
casts considerable doubt on its reliability.

First, it wildly inflated the importance
of newspapers as a source of news. Asked
where they mostly sourced their daily
news, 54 per cent of the respondents
stated it was online and 46 per cent print. 

The pollsters must have carried out
their survey among whatever tiny
proportion of the British that doesn’t own
a TV or radio, which can hardly be more
than the 1,107 who took part. 

In fact, according to Ofcom’s recent
report, Perceptions of, and Attitudes
Towards, Television: 2010, people asked
about their main source of news in their
local areas cited 49 per cent TV, 22 per
cent newspapers, 11 per cent radio and 5
per cent the internet.  

In terms of world news the figures
were: TV 75 per cent, internet 9 per cent,
newspapers 6 per cent and radio 6 per
cent.

On knowledge of the PCC, 19 per cent
had never heard of it, 20 per cent had, 41
per cent knew a little, 23 per cent a fair
amount, and 7 per cent knew it very well. 

So only 30 per cent were reasonably
well informed about the organisation
about which they were being asked for
their views. 

Which is presumably why, when asked
if they thought the PCC provided an
effective service, 41 per cent had no
opinion, which at least was honest. 

On what basis, one wonders, did the 39
per cent who declared the PCC “effective”
manage to reach this conclusion?

And it’s hardly surprising that the
respondents fell for a question as
blatantly loaded as this:  “Fining
newspapers or magazines when they
break the rules of the Code is likely to
involve a lengthy legal process, whereas
an agreement to publish an apology can
be arrived at very quickly. If a newspaper

or magazine had broken the rules in an
article mentioning you, which would be
most important to you?” 

Little surprise that 77 per cent
preferred the apology option – but 23 per
cent still went for the fine! 

Not being experts on the PCC, the
respondents weren’t to know that not all
apologies are published promptly. This
year the Express has twice taken over four
months to correct major factual
inaccuracies via the PCC; in comparison, it
took just three-and-a half months for the
Amanat Charity Trust to extract
substantial libel damages from the
Express for an allegation that it had links
to al-Qaida.

Take another scenario posed by the
survey: 

“Imagine you have been featured in a
newspaper or magazine article. A
regulatory body feels that references to
you may be inappropriate and in breach
of the Code it enforces. It decides to
publicise its views on this without
contacting you first for information or
consent. How would you view this
unrequested decision by the regulatory
body?”

Not unnaturally, only 25 per cent of
respondents agreed with this course of
action.  But who has ever suggested that
anybody should act in such a high-
handed fashion? 

Critics of the PCC have repeatedly
argued that it should accept “third party”
complaints – obviously with the
involvement of the subject when the
article concerns individuals – and that it
should be more proactive in cases such as
the long-running scandal of press
treatment of the McCanns.

These scenarios completely fail to
address the issues with which the PCC is
most frequently taxed. Instead they just
circumvent and trivialise them. Only a
cynic would suggest that this is precisely
their purpose.

Julian Petley

The PCC even 
rigs its public
attitudes poll

OF IT!

‘The PCC is just an
outsourced customer
services department.

It does the editors’
dirty work for them’

fp177:Free Press template changed fonts.qxd 31/08/2010 11:12 Page 5



LOCAL MEDIA 
NATALIE FENTON, Co-Director of the
Media Research programme at Goldsmith
College, University of London, said there
was a “critical contradiction” between
the government’s stated commitment to
“localisation” and the reality of its dereg-
ulatory policies.

“The rhetoric of localisation and the
big society is entirely antagonistic to fur-
ther liberalisation of cross media owner-
ship regulations. This means more
takeovers with larger companies serving
bigger regions with less relevance for
local people. Local news that is not local
is not news.

“Rather than increased localisation
and local control we will have even larg-
er organisational structures with even
bigger corporate demands – which were
part of the problem in the first place.

The government plans to foster local
TV services around the UK but Natalie
Fenton said: “Local TV can’t generate
enough advertising, not with ITV and the
BBC broadcasting regionally as well.
Multi-media is not necessarily a viable
answer. Scrapping the regulations to
allow cross-platform news won’t solve
the problem.”

MEDIA IN THE ELECTION 
WRITER Nicholas Jones, a former BBC
political correspondent, said the party
leaders’ TV debates had “transformed the
dynamics of the campaign”. Once the
debate started the reaction became the
story, from the networking websites and
from the newspapers that commissioned
instant opinion polls.

“The prediction that newspapers
would have far less influence in 2010
than in previous elections was off beam.
So were the pre-election claims about the
impact of the blogosphere.

“I thought newspaper websites would
play a role, especially with highly-politi-
cised audio visual output. Again it didn’t
happen.”

Joy Johnson, another former BBC polit-
ical journalist and Labour campaigns offi-

Campaign AGM

6 July-August 2010 FREE Press

NEW AGE,
NEW AIMS,
NEW NAME
The Campaign for Press and
Broadcasting Freedom is to
change its name and
relaunch itself as a
campaign group for the
digital age.

The annual general
meeting in June discussed
the direction of media
policy under the
Tory/LibDem coalition and
agreed to adopt a new
campaigning approach to
counter this and to embrace
the rapid changes brought
about by digital media.

The CPBF’s title was
“dated, dull and difficult”, the
meeting agreed. It covered
only the “old” media and
must be changed either to

include digital media or to
drop specific references. 

The campaign itself was
also too restricted to
debating traditional media
policies. A new title and
campaigning strategy will
be unveiled at a relaunch
event or conference early
next year.

The National Council was
told to consult widely
through the membership
before taking final
decisions.

The discussion followed a
series of presentations by
campaign exerts on the
issues in media policy in the
wake of the UK General
Election.

FULL REPORT 
of the CPBF AGM at
www.cpbf.org.uk

Natalie Fenton: Deregulation and
localisation at odds

ST
EF

A
N

 C
A

G
N

O
N

I

fp177:Free Press template changed fonts.qxd 31/08/2010 11:12 Page 6



WIKILEAKS has come under fire
this year for posting a leaked
military video of a US attack on

civilians in Iraq and a cache of around
76,000 secret reports written by mili-
tary and intelligence officials on the
conduct of the war in Afghanistan.

CPBF National Council member
Granville Williams said at the cam-
paign AGM that WikiLeaks had been
described as “the intelligence agency of
the people” for publishing incriminat-
ing documents that expose the activi-
ties of governments and corporations.
In 2008 a US Army report had includ-
ed WikiLeaks in the list of “enemies

threatening the security of the United
States”. 

Its editor, Julian Assange, an
Australian citizen, has adopted the life
of international outlaw, moving from
country to country as the target of an
increasingly vindictive witch-hunt pur-
sued by governments, NGOs and ele-
ments of the media.

He spent most of the summer in
Iceland and Sweden, nations with pro-
gressive press freedom laws, but even
there faced some persecution. In
August the authorities in Sweden,
where WikiLeaks is registered, accused

Campaign AGM

FREE Press July-August 2010 7

cer, added: “The newspapers took back
the agenda. The political parties lost con-
trol because of the TV debates.”

THE RIGHT TO REPORT
PHOTOGRAPHER and NUJ activist Marc
Vallee, a leading campaigner against the
use of “anti-terror laws” to suppress jour-
nalistic work on the streets, said that he
and fellow photographer Jason Parkinson
had just won a significant case against
the Metropolitan Police, over assaults
they were subjected to while covering a
demonstration at the Greek Embassy in
2008.

He also reported the ruling by the
European Court of Human Rights that
section 44 of the Terrorism Act 2000,
which authorises police to make random
stop-and-searches without suspicion of
wrongdoing, was unlawful (story right). 

“But this is a warm-up act for the main
events to come,” Marc Vallee said. “The
cuts are going to leads to huge dissent
and disorder over the next few years. I
have no illusion that even if all the nasty
laws passed by Labour are got rid of, if
they don’t want the media on the ground
they will get rid of them.”

BROADCASTING
TONY LENNON, until recently the
President of the broadcasting union
BECTU, said that the LibDems in the
coalition had a commitment to pluralism,
but the government was pressing on with
deregulation.

The BBC’s current funding formula
was meant to run to 2013. Renewal will
be discussed in 2012, and, he said, “they
won’t hesitate to raise the issue of the
licence fee.”

He said that top-slicing the licence fee
is “happening as we speak. £150 million
is topsliced already. They will have simi-
lar calls to topslice for other worthy proj-
ects like broadband. We need to think
about this. If it can be ring-fenced to pro-
vide a reservoir of public money for
activities that will otherwise be killed off
– what’s wrong with that?”

TERROR LAW DEFEATED

Editor on the run: global
pursuit of leaks website 
The CPBF AGM voted to support the audacious website
WikiLeaks, which has persistently got into trouble 
for posting state secret information on the internet

Nick Jones: Blogosphere failed to make
predicted impact

ST
EF

A
N

 C
A

G
N

O
N

I

JE
SS

 H
U

RD

The campaign I’m a Photographer not a terrorist can claim success over Section 44

THE GOVERNMENT has confirmed the
victory won by campaigning
photographers over an “anti-terrorist”
law struck down by the European Court
of Human Rights earlier this year.

Home Secretary Theresa May said in
Parliament in July that police will no
longer be allowed to stop and search
individuals unless they “reasonably
suspect” them of being a terrorist.

The power to search people without
suspicion under Section 44 of the
Terrorism Act had regularly been used
against photographers and journalists
covering political protest and other
events but was declared unlawful by
the European Court. The case was

brought by photographer Pennie
Quinton and an anti-arms trade
campaigner.

Teresa May said: “The Government
cannot appeal this judgment, although
we would not have done so had we
been able. Officers will no longer be
able to search individuals using Section
44 powers; instead they will have to
rely on Section 43 powers which
require officers to reasonably suspect
the person to be a terrorist.

The campaign group I’m a
Photographer not a Terrorist, started
last year by NUJ members who take
pictures on the streets, can fairly claim
some credit for this victory.

Turn to  page 8

fp177:Free Press template changed fonts.qxd 31/08/2010 11:12 Page 7



Campaign AGM

8 July-August 2010 FREE Press Printed by Wernham Printers  020 8805 8026

JOIN
THE CAMPAIGN FOR

PRESS AND
BROADCASTING

F R E E D O M

CPBF website: www.cpbf.org.uk

email: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ____________________

Name __________________________________________________________________

Address ________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Postcode ________________________ Tel __________________________________

Email____________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council. 
Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk

him of rape – just as he announced that
a further 16,000 documents, held back
for further checking, were about to go
up. He vehemently denied the charge
and it was dropped within 24 hours.

Granville Williams’s call on the
AGM to “fully supports the important
work done by WikiLeaks, and publicise
any attempts to weaken or undermine
its activities” was unanimously agreed.

WikiLeaks’s great file dump revealed
the details of assassination squads, the
casual slaughter of civilians – and the
ensuing cover-ups – as well as the cor-
ruption of the Afghan government and
the complicity of Pakistan’s intelli-
gence services with the Taliban.

Documents also showed that the US
military has been paying Afghan media
outlets to run friendly stories, with mil-
itary personnel referring to certain
Afghan reporters as “our journalists”.

Julian Assange arranged simultane-
ous publication of extracts from the
material in the New York Times, the
Guardian – which ran a 14-page block-
buster of extracts in August – and the
German weekly Der Spiegel. In pro-
cessing the data the papers carefully
edited out any identification of
Afghans who have collaborated with
the invading forces, which left
Wikileaks open to accusations that it
had knowingly put dozens of people at
risk from Taliban reprisals.

There was a contrived air to the
consequent outrage which came not

just from the US government, which
threatened to compel Wikileaks to
hand back all the documents, but also
from Amnesty International and
Reporters Sans Frontiers, and from
some of the media.

The Times ran a story that one man
named in the leak had been killed
next to a photo of Julian Assange and
a story on the row over the leak. In
fact the man had been killed two
years ago – as the story said in its
sixth paragraph. 

Julian Assange told the Observer
that the blame for any reprisals would
lie lay with US military authorities. He
said that Wikileaks had invited the
Pentagon to go through them to identify
those that might put people at risk, and
added: “We are appalled that the US
military was so lackadaisical with its
Afghan sources.” 

“This material was available to
every soldier and contractor in
Afghanistan. It’s the US military that
deserves the blame for not giving due
diligence to its informers.” He said
there was no evidence that anyone had
been put at risk and those 16,000 docu-
ments had not been released.

Julian Assange said he was unde-
terred by the attacks. He has claimed
that WikiLeaks’s system for putting
secret information into the public
domain was “creating a space behind
us that permits a form of journalism
which lives up to the name that jour-
nalism has always tried to establish
for itself.

“Everyone has the whole lot at once
– and people around the world are
able to comment on and put it in con-
text and understand the full situation.
That’s something that can only be
brought about as a result of the inter-
net.”

Wilkileaks pursued
From page 7

fp177:Free Press template changed fonts.qxd 31/08/2010 11:12 Page 8


