
FREE Press
No 180 January-February 2011 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

RUPERT MURDOCH’S News
Corporation is facing popular
protest as it strives to expand its
domination of UK national
media.

The bid to acquire the 61 per cent of
BSkyB satellite TV that it does not
already own  became a hot issue as the
standards of Murdoch journalism were
dragged into the spotlight by the News
of the World phone-hacking scandal.

A series of legal actions have been
launched by celebrities claiming to
have been bugged, while former NoW
reporters have gone public with allega-
tions that the practice was not only
widespread but sanctioned at the
 highest level.

As the net closed in on the paper,
former editor Andy Coulson was forced
to resign as government communica-
tions chief. 

It was a setback for Rupert Murdoch
and his son James, who heads his UK
operations, to lose their key man in 10
Downing Street – so serious that Rupert
abandoned his regular visit to the
World Economic Forum, the annual
gathering of the world elite in Davos,
Switzerland, to deal with the crisis in
London.

The Murdochs may succeed in bam-
boozling the government to nod the
merger through, but there will be a big-
ger political storm than News Corp has
weathered with previous acquisitions.

Popular support for a full investiga-
tion of the BSkyB bid was revealed in
an ICM opinion poll. 

The survey of 2,006 people, commis-
sioned by rival media companies that
opposing the buyout, found that:
● 63 per cent said there should be an
independent investigation into the deal 
● 84 per cent said no single organisa-
tion should be allowed to control too
much of the news media
● 75 per cent said it was important to
have competing independent sources of
news

PEOPLE AGAINST
THE MURDOCHS

● 5 per cent were in favour of the bid
succeeding. 

Vocal opposition to the Murdoch
empire came at a London meeting
organised by the CPBF to mark the 25th
anniversary of the Wapping dispute. 

In 1986 Rupert Murdoch moved his
four national newspapers to a new non-
union plant and sacked 5,500 workers,
replacing them with a secretly recruit-
ed strikebreaking workforce. The year-
long strike that followed has gone

down in history
as the Wapping
dispute, one of the
major events of the
1980s.

The public meeting in London
attracted more than 200 people. It was
addressed by Wapping veterans and
leaders of their unions; some of them
took part in the CPBF’s latest podcast,
Wapping 25 Years On, which can be
accessed at www.cpbf.org.uk.

It is presented by former BBC corre-
spondent Nick Jones, who reported on
the Wapping strike and told the January
25 meeting that the journalists had not
given the strikers fair coverage. He
related how Rupert Murdoch had lied
to reporters, and added: “Murdoch has
poisoned the well of journalism.”

The CPBF is part of a group drawn
from the unions involved in Wapping
that is preparing a multi-media exhibi-
tion on the dispute, due to open in
London on May 1.

Net closes on Murdoch’s hackers
BSkyB bid looks set to go through 

PAGES 2- 3

Report of CPBF Wapping meeting
PAGES 4-5

The Wapping podcast is at
www.cpbf.org.uk

The CPBF Wapping meeting applauded veterans of the strike

G
U

Y 
SM

A
LL

M
A

N

fp180:Free Press template changed fonts.qxd 27/02/2011 17:44 Page 1



NEWS CORPORATION’S bid to buy up
BSkyB, Europe’s biggest broadcaster,
was reported to have won

governmental approval as Free Press
went to press.

There are likely to be legal challenges,
as well as a political storm, if, as claimed
by the Financial Times on February 25,
Culture Secretary Jeremy Hunt has
stitched up a deal with Murdoch
managers to sidestep the definitive
recommendation of the regulator Ofcom
that the bid must be referred to the
Competition Commission (CC).

The matter passed into Jeremy
Hunt’s hands in December after an
extraordinary blunder by Lib Dem
Business Secretary Vince Cable. He had
referred the takeover bid to Ofcom,
after a lively campaign by the CPBF and
others, and the final decision should
have been his, but he was caught on
tape by two Daily Telegraph reporters
boasting that he had “declared war on
Mr. Murdoch.”

The reporters had posed as
constituents and Vince Cable bragged:
“Mr Murdoch is trying to take over
BSkyB. He has a minority shareholding
and he wants a majority – and majority
control would give them a massive stake.
I have blocked it using the powers that I
have.” 

When the story came out Prime
Minister David Cameron gratefully
switched responsibility for media
matters from the business department to
DCMS, where secretary Jeremy Hunt had
been on record as “seeing nothing
wrong” with the Murdoch bid.

The Ofcom report when it came out
was adamant that there was a strong
public interest requirement for the CC to
conduct an inquiry into the effects on the
plurality of media ownership.

But Jeremy Hunt announced that

before passing the case on there would
be secret talks with News Corporation to
reach an agreement on a structure of
control of BSkyB that would get round
the problems.

This will involve some kind of
management for Sky news that is
distanced from News Corp itself. Ofcom’s

report pinpointed news as the problem
area, even though many, including the
CPBF, see problems elsewhere (see story
below).

It is not likely that Sky News will be
sold off altogether, since it loses money
and no-one would want to buy it.
Murdoch managers have argued that if a
sale was ordered but failed and Sky
News was closed there would be a real
reduction in media plurality – the very
outcome that opponents of the takeover
have said it will cause.

The buy-up has already been cleared
under competition rules by the EU. If a
deal is now agreed to obviate a CC
inquiry in the UK and opponents seek a
judicial review of the decision the courts
will be able to consider only the process
by which the minister took the decision
and not the substantial issue of media
plurality. 

Lawyers believe that such a review
would fail and Murdoch would win.

Such is the powerful position Rupert
Murdoch is in. Such would be the cost of
Vince Cable “declaring war” on him.

Murdoch

2 January-February 2011 FREE Press

How Fox caught the Hunt

OFCOM’S 156-page report on
Murdoch’s BSkyB bid was published
on January 25, writes JONATHAN
HARDY. 

It said that News Corp’s acquisition
of BSkyB would increase its reach
from 32 per cent to 51 per cent of the
population. 

Under full control News Corp could
“take decisions involving Sky which
are in the exclusive commercial
interests of News Corp” and could
“appoint or dismiss the senior
editorial team at Sky News”. 

Ofcom rejected News Corp’s
arguments that audience demand, TV
impartiality rules and Sky’s internal
pluralism would be sufficient
safeguards. 

It concluded that “the proposed
acquisition may be expected to
operate against the public interest
since there may not be a sufficient
plurality of persons with control of
media enterprises providing news and
current affairs to UK-wide cross-
media audiences”.

But Ofcom was concerned with
news and current affairs only, failing
to engage with wider issues of
concentration and corporate control

including Sky’s monopolisation of
(US) entertainment media, control of
televised football, wider breaches of
editorial independence and corporate
cross-promotion. 

However, noting the lack of means
to address plurality concerns after a
merger is approved, Ofcom
recommended “that the Government
consider undertaking a wider review
of the statutory framework to ensure
sufficient plurality in the public
interest”.
●The Competition Commission has
slammed Sky TV for making “excess
profits” on its movie channels, in a report
on a separate reference from Ofcom –
which was not blocked by the
government. 

The Commission said the starting point
for its investigation into Sky’s dominance
of UK TV film subscriptions was that the
company has “consistently” made excess
profits. 

Under scrutiny were Sky’s exclusive
deals with the major Hollywood studios –
NBC Universal, Viacom, Fox, Disney, Sony
and Time Warner – which give it a large
measure of control over the pricing of US
films and their distribution to UK pay-TV
subscribers.

Vince Cable: costly blunder

Jeremy Hunt: secret talks

OFCOM SAID: INVESTIGATE!

fp180:Free Press template changed fonts.qxd 27/02/2011 17:44 Page 2



Murdoch

FREE Press January-February 2011 3

Outfoxed: Rupert Murdoch’s War on Journalism
A showing of Robert Greenwald’s film followed by discussion. 

Speakers include Granville Williams from the CPBF.
Wortley Hall, near Sheffield

Friday April 1, 6pm.
Tickets £6.50 include pie and pea supper

Contact Wortley Hall 0114 288 2100 or info@wortleyhall.org.uk.
Late bar. Bed and breakfast for those staying over, £35.

THE SLOW-MOTION exposure of
the truth about phone hacking at
the News of the World took rapid
steps forward in February as the
cover-up organised by the

Murdoch press and the Metropolitan
police began to crumble.

Four years after NoW reporter Clive
Goodman and private eye Glenn
Mulcaire were jailed, the insistence by
editors that they had been maverick
lone operators, and by police that there
were no other cases worth pursuing,
was falling apart.

The scandal of the journalistic prac-
tices on Murdoch newspapers shot to
the top of the news agenda as former
NoW editor Andy Coulson was forced
to resign as Prime Minister David
Cameron’s chief spin doctor and the
rest of the press broke their code of
silence on the story.

The very practice of hacking into
mobile voice messages has become
common knowledge, with past and

present Fleet Street reporters only too
happy to demonstrate the technique
for TV cameras. Half a dozen former
NoW journalists have claimed the prac-
tice was widespread and alleged that
Andy Coulson knew all about it.

The Met had to open a new review
of the mountains of evidence it has
been shown to hold, and took posses-
sion of internal documents from the
NoW .  Even the derided Press
Complaints Commission, which had
studiously stuck to the “rogue
reporter” line, was forced to set up a
new enquiry – though there was little
confidence that it would reveal any
more than its two previous whitewash
operations.

The courts delivered a series of
orders directing News International,
the police and Glenn Mulcaire to
divulge information they held on the
extent of the practice.

But these were made in response to
applications, not from prosecutors or
the police, but from the long queue of
private individuals bringing legal
actions over alleged hacking by NoW
reporters or private eyes acting on their
behalf.

On February 24 Glenn Mulcaire was
ordered to identify journalists whose
names had been blacked out by police
in documents seized in their raids on
his office five years ago. He had
already stated, in a statement to
lawyers acting for the football agent
Sky Andrew, that he passed phone-
hacking intercepts to the news desk. 

In the High Court Mr Justice Vos also
ordered Scotland Yard to disclose the
information it holds on attempts to
hack the phones of former MP George
Galloway, former football star Paul
Gascoigne, and Mick McGuire, former
deputy head of the Professional
Footballers’ Association, who are
bringing privacy actions. 

In legal actions brought by the come-
dian Steve Coogan and the former Sky
Sports presenter Andy Gray, Glenn
Mulcaire was also told to identify
celebrities whose phones were hacked.
Lawyers for the police said it was diffi-
cult to identify every mention of a

celebrity’s name among “hundreds of
intercepts”.

The Met was also told to publish a
list of meetings between senior officers
and managers at News International.
Scotland Yard revealed that senior offi-
cers met editors 13 times between 2006
and 2010 in the aftermath of Clive
Goodman’s arrest.

But despite the discovery by detec-
tives of 4,332 names, 2,978 mobile
phone numbers and 91 PIN codes in
the raids on Glenn Mulcaire’s home,
no other reporters were interviewed. 

Deputy Assistant Commissioner Sue
Akers, in charge of the new investiga-
tion, told former Deputy Prime
Minister John Prescott she was “not
satisfied” with its work. Lord Prescott
is one of about 20 people who have
been informed they may have been a
target, despite being previously told
there was little or no such evidence.

Ian Edmondson, the NoW news edi-
tor, was suspended and then sacked by
the paper after his name emerged in
evidence during a case brought by the
actress Sienna Miller.

There was yet more embarrassment
for the Yard when in a case brought by
Sienna Miller’s stepmother, Kelly
Hoppen it was forced to admit to
 holding evidence it had twice denied
having.

The action related to alleged phone-
hacking in 2009 – more than two
years after the NoW had said the prac-
tice was forbidden. The reporter
 concerned, Dan Evans, has been sus-
pended. 

Kelly Hoppen’s lawyers twice wrote to
Scotland Yard to ask if there was any evi-
dence, to be told there was not. But in
February DAC Akers contacted her to
disclose that police had indeed found
notes written by Glenn Mulcaire detail-
ing her phone numbers and two address-
es, her mobile phone account number
and the four-digit PIN code which was
needed to access her voicemail. 

Dan Evans claimed through his
lawyer that he had dialled the number
by mistake. The keys on his phone
were inclined to stick and to dial num-
bers accidentally.

Shock: 
News 
of the
World
story
turns 
out not
to be
true

fp180:Free Press template changed fonts.qxd 27/02/2011 17:44 Page 3



4 January-February 2011 FREE Press

Wapping 25 years on

‘We became sort of
driven underground’

JOHN LANG was deputy
father of the SOGAT union
clerical chapel at Times
Newspapers.

WE WENT from being ordinary working
people – I worked in a library – to having
to organise ourselves into what was a com-
plete strike rally organisation. 

There were 600 of us out on strike, 50

percent of our branch were women. There
was a big call for speakers, with many of us
ending up speaking at mining pit villages
and across the country.

We ran the operations room – taking the
calls, that was the clerical people. We were
involved in absolutely everything.

We adopted a policy calling for the
whole of Fleet Street to be called out to win
the dispute. It caused a lot of animosity and
argument – we never managed to get that
point of view put across. Despite that, we
carried on.

We had incredible strength really. We
became sort of driven underground. We
became almost – it’s difficult to explain,

but we found ourselves almost outside of
society.

There were things going on we never
dreamed we’d get involved in. Things
turned against us: the policy of Murdoch
was supported by government and its legis-
lation, supported by the police – the per-
manent police state in Wapping.

We got monetary solidarity, but really we
needed people out on the street. We had
40,000 members in Fleet Street—if we had
40,000 members out down at Wapping we
couldn’t have failed.

‘It handed newspapers
to the corporations’

JEREMY DEAR, General
Secretary of the NUJ, said he
had been “literally bloodied”
during the Wapping dispute,
when he had been in the
crowd at a mass picket
attacked by the police.

THE CONSEQUENCES of Murdoch’s
actions are still felt in every newsroom, in
every media company today. 

Wapping delivered newspapers into the
hands of corporations and accountants.
Other employers rushed to exploit the
opportunities Murdoch’s assault on the
unions opened up. 

While the media industry delivered year-
on-year record profits, the corporate busi-
ness model began killing quality journal-
ism, cutting at what is perceived to be
expensive – investigative, international and
original newsgathering.

It is that vision of a compliant, corporate,
profit-at-all-costs journalism at the expense
of the truth or journalistic ethics which so
many stood against 25 years ago. It is a
stand a new generation are making again
today. 

It is not enough to pay tribute in words
to the spirit of resistance demonstrated at
Wapping. We must do so in action.

IT HAPPENED
ONE NIGHT

IT WAS 25 years to the day since the first
newspapers were printed at the Wapping
plant in east London equipped by the
tycoon Rupert Murdoch to produce the Sun,
Times, Sunday Times and News of the World. In
the process he sacked 5,500 print,
production and clerical staff, replacing them
with a secretly recruited strikebreaking workforce.

That was January 25 1986. On January 25 this year veterans of the
year-long strike that followed and their union supporters gathered in
London to honour their titanic struggle.

The Wapping dispute was bitter and brutal. Murdoch had lined up
lawyers, the government and the police to ensure his victory. The cards
were stacked heavily against the strikers, but they fought on for a year.

Reps from all the unions involved, including the NUJ, spoke movingly
of their memories, and of the legacy of Wapping’s legacy, for its effects
have stayed with us ever since. 

The meeting was organised by the CPBF, and held in the large hall at
St Brides Institute, the traditional Fleet Street meeting place of print and
journalists’ unions.

These are quotations from a few of the 15 speakers. There were
others from the engineers’ and electricians’ unions, from Unite and
journalist “refuseniks”.

G
U

Y 
SM

A
LL

M
A

N

fp180:Free Press template changed fonts.qxd 27/02/2011 17:44 Page 4



‘We could see right
inside the plant’

MIKE JEMPSON was an
organiser of community
protests against the turmoil
caused by the newspaper
trucks roaring out of the
plant and police attacks on
pickets trying to stop them.

I LIVED right behind the printworks. I took
my kids to look through the razor wire
fences. We had mounted police outside the
estate and we couldn’t get in.

We could see inside the plant. We could
see what route the lorries would take and
we had walkie-talkies to tell the picket
leaders. The residents came out and sat
down in the street and held back the lorries
until they were dragged away.

People took food down to the picket
lines. The Wapping residents were able to
play a crucial role in the dispute. 

‘We need to hold
on to our anger’

GRANVILLE WILLIAMS is a
veteran left-wing writer and
commentator on the media
and former editor of Free
Press

MURDOCH’S four papers were already
making 50 per cent of his world-wide prof-
its. They were printing on clapped-out
machinery. They replaced the technology
but not the ownership of the press.

Wapping generated fantastic profits. The
value of the papers quadrupled, and
allowed Murdoch to fund the expansion of

his media empire. He acquired Fox and a
string of TV stations in the USA. Then he
came back to develop Sky in this country.

Murdoch had access to political favours
and still does. We must make sure that his
bid to buy out BSkyB is not just another
dirty deal done behind closed doors.

‘Murdoch poisoned the
well of journalism’

NICK JONES was a BBC
industrial reporter who
covered Wapping. He said the
journalists let the strikers
down.

RUPERT Murdoch has poisoned the well of
journalism. There’s been very little attempt

to hold him to account.
In January 1986 he gave the unions a

take-it-or-leave-it deal. I was recording and
asking questions. “Have you done a deal
with the electricians’ union?” Murdoch
said, “We have done nothing with the elec-
tricians union at all.” That’s what he said. 

I was reporting from the picket lines.
The fear that I as a journalist had when the
trucks came storming out of the plant was
like the wild west.

We were struck by how well oiled the
police machine was. They made sure that
the buses with the new workforce got into
the plant then made damn sure that the
newspaper trucks got out.

Did the journalists give the print workers
a fair deal? I don’t think we did. 

Wapping 25 years on

FREE Press January-February 2011 5

FREE PRESS, FREE
TRADE UNIONS
LABOUR MP Jeremy Corbyn ended the
rally on a stirring note. He said: ‘Those
who fought for free media in this country
would turn in their graves to know that
Rupert Murdoch was taking over 60 per
cent of all British media.

‘As we stood at Wapping for these
principles – the right to know and a free
press – so we stand for them today for a
free press and above all for free trade
unionism.’

RIGHT-MINDED READER
JOHN BAILEY was on the
NGA compositors’
chapel committee at the
Sun – a proof-reader by
trade. The chapel had
used its muscle  to
correct  anti-union bias
in the paper. He is proud
of what they achieved
for the right of reply 

THERE WERE no doubt many reasons why
Rupert Murdoch precipitated the last great
industrial dispute to have taken place in
England in January 1986. Clearly there were
huge financial advantages in sacking 6,000
printworkers and replacing them with a few
complicit electricians and some compliant
journalists, but another factor was the Right
of Reply.

It was agreed to by all unions in the
industry and  delivered a powerful tool into
the hands of Fleet Street chapels that were

increasingly aware of the debauched nature
of much of what Murdoch and other
newspaper barons were reporting in their
newspapers. 

The cheap shots at enemies of the
Thatcher government were becoming
commonplace, increasingly vitriolic and
lacking in any form of balance. Workers were
a regular target, especially those daring to
take action in support of jobs and working
practices such as the Grunwick strikers. 

Production workers at the Sun decided
that the Right of Reply was due to those the
newspaper was determined to malign. Their
first move was a statement dissociating
themselves from the Sun’s distorted reports. 

They would warn the politicians, union
leaders and others the Sun had in its sights
about what was to come, and advise them to
seek a right of reply themselves. The Sun
would not comply with their requests so the
next step was to refuse to publish these
attacks. 

The March 1 1984 edition of the Sun was
to have a feature headlined “Benn on the
Couch”. This was the day that former cabinet

minister Tony Benn was contesting a by-
election in Chesterfield for the Labour Party. 

The article consisted of the response from
an American psychiatrist to a list of Benn’s
personal characteristics concocted by the
paper. The shrink duly denounced Benn as
being off his rocker. 

There was no time to warn Benn, so direct
action was the only option. The story did not
appear. The editor screamed about the loss
of freedom of his press, but the result was a
serious blow for Murdoch’s freedom to
publish his banal prejudices.

Similar events followed on other
newspapers, the famous front page of
Arthur Scargill supporting his striking
miners being the most celebrated of several
interventions on the Sun. The paper had got
hold of a photo of the miners’ leader with his
arm raised and added the witty headline
MINE FUHRER. The printers threatened to
stop the paper and it came out with blank
space for the front page splash.

Those sublime possibilities, that set a
challenge to the depths being plumbed by
the Sun, were lost when we were sacked. 

Pictures by Janina Struk

fp180:Free Press template changed fonts.qxd 27/02/2011 17:44 Page 5



News

6 January-February 2011 FREE Press

AS THE BBC presses on with its
relentless programme of cuts to
meet the losses incurred in its

disastrous self-imposed licence fee
“settlement” with the government
last October, there is furious resist-
ance from the audiences who will
lose out.

In January it announced additional
savings of £400 million a year to meet
the extra costs, including funding the
World Service and the Welsh lan-
guage broadcaster S4C. And it is cuts
to those services that are bringing
new protests.

Director General Mark Thompson
said that half the cuts will come from
efficiency savings but half would
have to come from “doing less”.
● The World Service is to close 12 of
its services and axe a quarter of the
workforce. 

In February i t  shut  down the
Portuguese service to Africa,  the
Spanish Latin American service, and
those to Serbia and Albania, as well
as the medium wave English language
service.

This ended the BBC’s claim to be
the world’s largest international radio

broadcaster, giving way to Voice of
America.

The NUJ reacted angrily, and pub-
lished further reactions from the
regions af fected in Africa,  Latin
America and Eastern Europe.
● The handover of S4C to the BBC
created a heated response in Wales,
with a well-attended and vociferous
protest rally in Cardiff. 

S4C has been funded by a direct
grant from the Department of Culture,
Media and Sport and governed by the
S4C authority, a body appointed by
the DCMS. 

It was set up in 1982 after a genera-
tion of campaigning by Welsh lan-
guage activists – the only TV compa-
ny created by popular pressure. 

The ConDems had already been
looking to find cuts, triggering a row
with in which the chief executive of
the authority resigned. 

Culture Secretary Jeremy Hunt
grabbed the chance to  dump the
channel on the BBC. There was no
consultation – in contrast to the way
he has dealt with News International
over the BSkyB bid.

The decision undermines the

whole future of  Welsh language
broadcasting. 

The BBC, under the pressure of
spending cuts, will not be able, what-
ever  i t  says,  to  r ingfence S4C’s
finances in the future. 

An all iance of  trade unionists ,
community and language activist is
emerging to mount a campaign to
reverse the decision. 

The Welsh Assembly Government
is  being pressed to establish a
Commission into communications in
Wales. 

CPBF National Council member
Tom O’Malley,  a  professor  at
Aberystwyth University, said: “The
affair vividly illustrates the lack of
accountability in media policy mak-

ing in Wales and
across the UK.”

Welsh, worldwide resistance to BBC cuts

The NUJ has
launched a
Save Our
Service
campaign 

to stop 
the World 

Service cuts

AS ATTACKS began in mid-
February on journalists report-
ing the uprisings in the middle
east, the CPBF sent a message
of solidarity to the Egyptian
journalists’ union, before the
overthrow of President Hosni
Mubarak.

The campaign said: “We
join with others to express our
disgust at the violence of
Egypt’s state security officials
and riot police, who have been
killing, beating and arresting
protesters as well as journalists
and photographers in Cairo
and elsewhere in Egypt.”

The union replied with

information on how journal-
ists working for state media
were striving to report fairly,
resisting pressure to follow the
government line.

As the wave of  protest has
spread to other Arab countries
there have been hundreds of
reports of assaults on reporters
and TV crews.
● At least 94 journalists and
other media workers were
killed around the world in
2010, victims of targeted
killings and other incidents,
according to the annual report
of the International Federation
of Journalists.

FROM MARCH 1 this logo
will appear on TV

screens to indicate
there is paid-for

advertising
within the
programme.

Product
placement,
previously
banned, was
introduced under

Ofcom regulations
following changes

to the EU Audio-
Visual Directive last

year. 
The logo will have to appear

for all of three seconds at the
start and end of programmes and
after ad breaks.

Product placement will be
prohibited in children’s
programmes, news, current

affairs, consumer affairs and religious 
programming.

The promotion of tobacco, alcohol, gambling, foods or
drinks that are high in fat, salt or sugar, medicines and
baby milk will be banned, as well as products and services
that can’t be advertised on TV, such as weapons or escort
agencies.

The rules state that product placement must not impair
broadcasters’ editorial independence and must always be
editorially justified.

No product placement will be allowed at the BBC, except
for in programmes bought from commercial broadcasters.

Middle east solidarity

Purge the media contempt
A PARLIAMENTARY bill
intended to prevent the media
identifying people arrested on
suspicion of criminal offences
was withdrawn after the gov-
ernment said it would re-
examine the law on Contempt
of Court.

Tory MP Anna Soubry, a
former TV journalist, demand-
ed the safeguard following the

“outrageous” reporting of the
Jo Yeates murder case in
Bristol.

Her bill would have made it
an offence punishable by up to
six months in jail to name any-
one before they were charged
– though the media could
apply to a Crown Court judge
for the individual to be named
if it was in the public interest.

fp180:Free Press template changed fonts.qxd 27/02/2011 17:44 Page 6



Review

FREE Press January-February 2011 7

FOR A DECADE they have been
telling us that investigative jour-
nalism is dying, strangled by a
lack of resources, a lack of will
and the captivity of the mass

media by the celebrity culture.
For the last three or four years they

have been telling us that “professional”
journalism itself is on the way out as
well. The killer would be Web 2.0 and
its successors, which will make every
citizen who goes online a journalist.

There has been much gloating about
this from academics and some new
media journalists, who herald the
demise of the “high priesthood” of jour-
nalism which has had the presumptu-
ousness to mediate between sources
and audience, imposing its arrogant
take on the news.

There was cheering when WikiLeaks
burst on the scene in a big way last
year. Here was the proof that revela-
tions of the most important truths about
the world would come not from jour-
nalists but from leakers and
uploader/publishers like Julian
Assange.

WikiLeaks was the great media event
of 2010. But the world-wide sensation
was really aroused not by the leaks
themselves but by their processed ver-
sions in the mainstream media –
processed by “professionals”. Just how
could anybody make any sense out of a
cable mountain of 500,000 US diplo-
matic messages without someone to
“mediate” it for them?

WikiLeaks had differ-
ent media partners for
the various waves of rev-
elations, but central to the
whole saga was the
Guardian, which has
brought out an instant
book, WikiLeaks: Inside
Julian Assange’s War on
Secrecy. And the Guardian’s
media section, in print and
online, has been the home
ground of the “journalism is
dying” team.

Its writers follow the thoughts of
the guru Jeff Jarvis, professor of
entrepreneurial journalism at
New York City University,
who pours scorn on tradi-
tional practice and argues
for collaborative journal-
ism in which the online
amateur’s contribution is
of equal value to the pro-
fessionals’.

A central figure in
WikiLeaks is Nick
Davies, the respected
investigative reporter

who became a media hero in 2008 with
Flat Earth News, a book that spelt out
how commercialism is ruining contem-
porary journalism. He called the manu-
facture of news “churnalism”, by which
stories initiated generally by PR sources
are regurgitated without proper scrutiny
by the burgeoning mass of media; no-
one would direct resources to proper
investigations any longer.

There can be few stranger positions
to be in than proving yourself wrong. It
was Nick Davies that made contact with
Julian Assange after its first bombshell
release – the cold-blooded shooting of a
group of Iraqis by the crew of a US
Apache gunship – and negotiated the

handling of the two mas-
sive releases that fol-
lowed. It was a triumph
for the supposedly

doomed serious journal-
ism. 

The relationship with
Julian Assange carefully
built by Nick Davies fell

apart within months, not
because of the Guardian’s

arrogance but Assange’s. He
emerges as a mercurial and wil-

ful egomaniac, with, as has
become well known, a question-
able attitude to women, especially
in bed.

WikiLeaks has rather more
than you want to know – a

whole excruciating chapter
– on the pushing and
shoving between the
sheets that has left Julian
Assange facing extradition
back to Sweden, charged
with sexual assault. The

book strains to present
both sides of the case –
Assange and the women
concerned – in some

detail, but at least it doesn’t push the
repellent “honeytrap” allegation once
favoured by Assange’s lawyers: the
women weren’t spies; they were
groupies persuaded to kiss and tell.

There is acrimony between the
Guardian and Julian Assange since the
split, and it’s a pity that although the
book was rushed out in February, only
two days after the date on editor Alan
Rusbridger’s introduction, it fails to nar-
rate how this came about.

What WikiLeaks does give is a breath-
less account of the production of an
old-fashioned mega-scoop, with plenty
of baloney in case readers don’t recog-
nise this was “The Biggest Leak In
History”, brought to the Guardian by
“The World’s Most Famous Man ... the
Rockstar of the Year”!

For all the Guardian’s web-centrici-
ty, WikiLeaks brims with excitement
over the print publication, the mad
rush to meet deadlines and the desper-
ation to keep stories secret until the
presses roll. Far from killing off news-
papers, internet-sourced stories are
their rescue.

There are more books coming out.
Daniel Domscheit-Berg’s Inside
WikiLeaks: My Time with Julian
Assange at the World’s Most Dangerous
Website is a broken-heart story by a for-
mer WikiLeaks journalist who fell out
with Julian Assange, which has been
plundered by the press for its anecdotes
on his numerous failings.

And of course the great man himself
has his own account, WikiLeaks Versus
the World: My Story, by Julian Assange,
due out on April 7. It’s reported he has
been paid more than $1 million for this
(ghost-written) work, which might just
pay for the squadron of expensive
lawyers he surrounds himself with
these days.

Tim Gopsill

Journalism is dead. Long live ...
INSIDE WIKILEAKS: MY
TIME WITH JULIAN
ASSANGE AT THE
WORLD’S MOST
DANGEROUS WEBSITE
Daniel Domscheit-Berg
Jonathan Cape, £9.99

WIKILEAKS: INSIDE
JULIAN ASSANGE’S
WAR ON SECRECY
David Leigh and Luke
Harding
Guardian Books, £9.99

Julian Assange: flawed hero

fp180:Free Press template changed fonts.qxd 27/02/2011 17:44 Page 7



Review

8 January-February 2011 FREE Press Printed by Wernham Printers  020 8805 8026

JOIN
THE CAMPAIGN FOR

PRESS AND
BROADCASTING

F R E E D O M

CPBF website: www.cpbf.org.uk
email: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ____________________

Name __________________________________________________________________

Address ________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Postcode ________________________ Tel __________________________________

Email____________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council.  This issue went to press on February 26.
Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk

THE MASTER SWITCH:
THE RISE AND FALL OF
INFORMATION EMPIRES
Tim Wu
Atlantic Books £19.99

IN 1992 Tim Wu, a professor at
Columbia University, published a pro-
posal for a “net neutrality” rule to
tackle attempts by Internet Service
Providers to ban applications or block
particular content that was not consis-
tent with their business model.

Net neutrality is the idea that all
data flowing across the internet is
treated as having equal importance. It
means that service providers must
treat all traffic equally, and not seek
payment from other entities to fast-
track their data.

The concept has generated intense
debate. In December Tim Berners-Lee,
who invented the World Wide Web,
was prompted to write a piece in
Scientific American, warning that the
web, “a powerful ubiquitous tool ...
built on egalitarian principles”, was
threatened by companies like AT&T,
Comcast and Verizon who want the
power to censor content they don’t
like, or to set up “toll booths” to

charge for the privilege of driving in
the fast lanes. He concluded that,
although the internet and the web gen-
erally thrive on lack of regulation,
“some basic values have to be legally
preserved.”

The Master Switch sets discussion
on the future of the internet within the
history of American media and com-
munications. Tim Wu shows how a
series of information technologies,
from telephony to radio, movies and
television, have been shaped by what
he calls “the Cycle”, a progression
from “a freely accessible channel to
one strictly controlled by a single cor-

poration or cartel.”
Far more than any other communi-

cations technology, the internet has
become part of the fabric of our lives.
If it is subject to the trajectory of previ-
ous information technologies, coming
under corporate control, the practical
consequences will be “staggering”.

Tim Wu argues that there needs to
be a “Separations Principle” to enforce
a distinction between creators of con-
tent, those that distribute it, and the
makers of devices on which it is con-
sumed. It’s a proposal that deserves
serious attention.

Granville Williams

Stand by net neutrality 

THE WAR YOU DON’T SEE
STAR investigative reporter John Pilger’s latest film is promoted as “a powerful
and timely investigation into the media’s role in war”, and for once the hype is
justified.

His films have strong political angles but can sometimes be rather didactic, with
Pilger himself delivering a lecture. Not with The War You Don’t See. John Pilger is
onscreen a lot, but mostly he is interviewing senior journalists, who should know
better, about their shameful roles in reporting recent wars.

He gets some of them to admit their errors, and if it leaves you asking, “why did
they do it, if they knew it was wrong?” then that is the message he wants us to
heed.

The film is available on DVD at www.johnpilger.com, for only £9.18, well worth
buying.

Tim Gopsill

fp180:Free Press template changed fonts.qxd 27/02/2011 17:44 Page 8


