fp181_Free Press template changed fonts.qxd 26/04/2011 10:19 Page 1

SUS

FREE

No 181 March-April 2011 £1

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

THE COVER-UP

FALLS APART

E MURDOCH press is pitching
ritain’s national newspapers into
their biggest political crisis for 20
years, as the cover-up of the News
of the World phone-hacking scan-
dal engineered by News International,
the Metropolitan Police and the Press
Complaints Commission is ripped apart.

Government minister Lord Wallace of
Saltaire said in April the government
would be prepared to commission an
inquiry into the regulation of the press
that might lead to statutory controls.

He told peers: “I will take the strength
of feeling in this house back to ministers.
There are many aspects of concern.”

The inquiry proposal had come from
Lord Fowler, chairman of the Lords
communications select committee.

Asked whether it should consider
the replacement of the PCC with a
statutory body, Lord Wallace replied:
“That is very much one of the larger
issues which I think it would be
appropriate for the sort of general

GREEN LIGHT FOR MURDOCH

inquiry which Lord Fowler is calling
for.”

It’s looking like a repeat of the crisis of
1990 when an inquiry conducted by
David Calcutt QC recommended statuto-
ry regulation. The industry escaped by
setting up the PCC, a trick it would be
difficult to carry off again.

Opposition leader Ed Miliband has
become the first party leader to back the
idea of an inquiry. He said it was “in the
interests of protecting the reputation of
the British press that these matters
should not simply be left to rest.

“The press itself will want to look at
how self-regulation can be made to work
better because it clearly did not work
very well in relation to these issues here.
I don’t think the Press Complaints
Commission has covered itself in glory.”

The PCC, chaired by Tory peer Lady
Buscombe, has tried to hold the News
International line that editors were
unaware of the phone-hacking and the

Turn to page 2

BSkyB bid set to go through PAGE 2

AT LAST, LIBEL REFORM

Law might even help the media PAGE 3

IT’S BACKTO THE 1980s

The biased reporting of protest PAGES 4-5

STRIKE THAT MADE THE MEDIA
Exhibition tells Wapping workers’ story PAGES 6-7

THE UNKNOWN SWITCHOVER
Radio to follow TV. Did you know? PAGE 8

Wanna make
something of
it? MPs might

TO MAKE matters worse for News
International, police are now
investigating whether its journalists
have been paying police officers for
stories.

It was eight years ago that Rebekah
Wade (now Brooks), editor of the Sun
who had recently been promoted from
editing the News of the World, blurted to
the Commons culture committee that
they had.

Chris Bryant MP, now one of the MPs
leading the Labour backbench charge
against the Murdoch press, asked her
whether police were ever paid for
information. She replied: “We have paid
the police for information in the past.”
(What of it?)

Chris Bryant asked: “And will you do
itin the future?” Rebekah Brooks began
to reply: “It depends ...” when Andy
Coulson, her successor at the NolV,
sitting alongside her (what happened to
him?), cut in smartly (shut yer mouth
slag) to point out: “We have always
operated within the law.”

Footage of the exchange stirs
nationwide jollity every time it is
shown. But, though some eyebrows
were raised at the time, nothing came of
it. Everyone shut their eyes and
pretended it never happened.

In March, with a new police team
probing the NoW and MPs with the
scent of Murdoch blood, the Commons

Turn to page 2




‘fp181_Free Press template changed fonts.qxd 26/04/2011 10:19 Page 2

COVER-UP COLLAPSES

From page 1
practice had been stamped out.

In April the Guardian reported that
Gordon Brown, when Prime Minister,
had wanted to set up a judicial inquiry
but had been talked out of it by Cabinet
Secretary Sir Gus O’Donnell, on the
grounds that it would be too sensitive
before last year’s general election.

The political moves followed the
humiliating admission by News
International that the allegations against
the NoW have been true all along. It
issued an “unreserved” apology to eight
of the long line of public figures bringing
legal action and published the apology
in the paper itself.

Preliminary hearings for the cases were
held in the High Court in April. Mr
Justice Vos said he would take four sam-
ple cases. So far 24 individuals have
launched High Court privacy actions
against the paper, and as more and more
material seized but ignored by the Met
comes to light the list can only get longer.

Three senior NoW journalists have
been arrested, following the dismissal of
two and the suspension of another over
phone-hacking allegations. Chief
reporter Neville Thurlbeck, former assis-
tant editor (news) Ian Edmondson and
veteran reporter James Weatherup were
interviewed by police conducting the
Met’s new investigation.

Another former NoW executive, Alex
Marunchak, who headed the Dublin
office, has been accused by a BBC
Panorama programme of hiring a com-
puter hacker to access the emails of a for-
mer British Army intelligence officer.

At the PCC, Lady Buscombe has
declared that phone-hacking is “a
deplorable practice, and an un]ust1f1-
able intrusion into an individual’s pri-
vacy. The commission has always said
that it is a breach of the Editors’ Code”
— though it has never taken any action
over it.

MPs consider action

From page 1

home affairs committee asked
Metropolitan Police Assistant
Commissioner Cressida Dick, heading
the team, for information about
research into the “historic claims”.

Cressida Dick wrote that police were
investigating Rebekah Brooks's
comment, to establish whether there
were grounds for a criminal
investigation.

The committee wrote to ask Rebekah
Brooks how many police officers
received money from the Sun, which she
edited until 2009, and when the
practice ceased. Rebekah Brooks
replied that she had “no knowledge of
any specific cases”. Just like ... what’s
that geezer’s name again?

2 March-April 2011 FREE Press

CPBF and NUJ members
at the DCMS on March 3

Buyout of BSkyB
to get green light

BSkyB was expected to be cleared

by Culture Secretary Jeremy Hunt
in late April despite a rising tide of
opposition.

Former Deputy Prime Minister Lord
Prescott joined the chorus of campaign-
ers demanding that the matter be set
aside until police completed their
inquiry into the phone-hacking scandal.

Lord Prescott, who believes he was a
victim of the scam, said it was “totally
unacceptable for a company like this
that is actively involved at all levels in
criminal acts to be given control of
BSkyB.”

Jeremy Hunt responded that he was
prevented by law from taking the scan-
dal into account. It might have formed
part of a “suitability of persons” test
under the Enterprise Act into whether
News Corporation bosses were appro-
priate individuals to own BSkyB but
lawyers had advised him it was no
longer possible.

The Act allows referral on only one
set of grounds, and the takeover had
been referred on grounds of media plu-
rality. It was not possible to consider
both.

Meanwhile the campaign went on.
The CPBF and NUJ held a demonstra-
tion (above) outside Jeremy Hunt’s
office in central London the day he
announced that he was accepting a con-
voluted formula for the independence
of Sky News in a Murdoch-owned
BSkyB and was ignoring Ofcom’s rec-

RUPERT MURDOCH’S buyout of

e

ommendation to refer the matter to the
Competition Commission (last issue).

The CPBF was planning a similar
event, together with the NUJ, on the day
Jeremy Hunt was to announce he was
giving the takeover the green light after
the Easter recess.

SON AND HEIR

RUPERT MURDOCH'’S current favourite
son and heir apparent James, News
Corp’s European chief executive, is
moving to New York to become
number three in the News Corp
empire.

As deputy chief operating officer
and chairman of the group’s
international division he will be below
only his father, the chairman, and
Chase Carey, chief operating officer.

GUY SMALLMAN



‘fp181_Free Press template changed fonts.qxd 26/04/2011 10:19 Page 3

e

Defence in the
public interest

ONG-AWAITED reforms to

Britain’s archaic and unfair libel

laws and to no-win-no-fee

arrangements that force publish-

ers to settle questionable claims
were announced by Justice secretary
Ken Clarke in March.

Most important is the proposal for
a “public interest” defence that will
clear journalists who have made
every effort to research a story that
the public should be told. The truth of
allegations and the expression of hon-
est opinion will also be statutory
defences for the first time.

Stricter rules on the admissibility
of cases should cut back on the
scourge of libel tourism, in which for-
eign citizens have used the London
courts over publications hardly seen
in Britain.

Ken Clarke said the Defamation
Bill would “ensure that anyone who
makes a statement of fact or express-
es an honest opinion can do so with
confidence.”

The draft bill does not address the
high costs in cases brought under no-
win-no-fee “conditional fee” arrange-
ments, which have brought what Ken
Clarke called “an explosion” in legal
fees, but he said the measures would

NOT JUST
FOR VERY
RICH MEN

HIGH COURT super-injunctions,
through which super-rich celebrities
and business people can suppress any
knowledge of allegations against them,
became a major issue when Prime
Minister David Cameron criticised the
judges who granted them.

reduce costs anyway and he is tackling
CFAs through different regulations.

The reforms are the result of years
of campaigning by the CPBF and
other free press groups, and while
they have welcomed them they still
say they do not go far enough.

The Libel Reform Campaign led by
English PEN, Index on Censorship
and Sense About Science, welcomed
the bill as “a great starting point” but
called on Parliament to go further in
key areas.

The government has launched a
consultation on further reforms, and
a group of MPs has tabled a
Commons motion to strengthen the
bill. The motion, sponsored by
Cambridge LibDem MP Julian
Huppert, says companies should be
stopped from suing for libel to reduce
“the chilling or censorious impact of
bullying behaviour”. ISPs and web-
hosts should not be liable for defama-
tion over material over which they
have no control.

And John Kampfner, chief execu-
tive of Index on Censorship, said:
“Without action to reduce the cost of
a libel trial, reform will protect the
free speech of some, but costs will
silence others.”

David Cameron said the
development of a privacy law by judges
based on European rights made him
feel uneasy: “There is a question here
about privacy and the way our system
works. The judges are using the
European Convention on Human Rights
to deliver a sort of privacy law without
parliament saying so.”

His motive may have been to
undermine the Human Rights Act,
which the government wants to get rid
of - and judges have always made law:
that is the whole foundation of English
Common Law. But the effect has been
to boost press freedom campaigners
who want an end to the protection
awarded to the already privileged.

There was outrage in April when the
High Court granted super-injunctions
to a Premier League footballer and a

e

WHAT’S IN THE BILL

Substantial harm Stronger test for
damage to reputation will make it
easier for judges to throw out trivial or
vexatious cases

Public interest defence Protection for
investigative journalism which is
responsibly carried out.

Statutory defence of truth Will replace
the common law defence of
“justification”.

Statutory defence of honest opinion
Replaces the nebulous common law
defence of “fair comment”.

Privilege Extends absolute privilege
to reports of court proceedings
outside the UK, and qualified privilege
to reports of scientific or academic
conferences and material published by
them.

Single publication Applies the present
one-year limit for print to online
articles.

Libel tourism Courts will only hear
cases in which England and Wales is
the most appropriate place.
Presumption of trial without jury Will
reduce costs for all parties.

WHAT’S STILL MISSING

Public interest Should be
strengthened to properly protect
citizen critics

Internet There should be more
protection for web-hosts and ISPs
from liability for the words of others,
to stop libel claimants threatening the
hosts of allegedly defamatory
material with further actions.
Companies There should be limits on
the ability of corporations to bring
defamation actions, to stop them
bullying critics by threatening actions.
Courts Procedures need to be
streamlined to reduce delays and the
costs of libel actions.

person in the entertainment industry,
both of whom are said to have had
extramarital affairs.

Super-injunctions can even, as with
one of the recent ones, decree that
information about claimants must be
suppressed forever, and everywhere.

Itis believed there are between 20
and 30 of them, though no-one can be
sure, since the fact of their existence
cannot be published, but some
claimants have been identified,
including Sir Fred Goodwin, the
disgraced former chief executive of the
Royal Bank of Scotland, and the
journalist Andrew Marr.

A committee established by the
master of the rolls, Lord Neuberger, to
examine the use of injunctions and
super-injunctions to suppress reporting
is due to report in the summer.

FREE Press March-April 2011 3



‘fp181_Free Press template changed fonts.qxd 26/04/2011 10:19 Page 4

e

TILL BAD NE

It's back to the 1980s in the workplace, on the streets — and in the
press. The more resistance there is to the government cutbacks,
the more the media portray it as irresponsible and violent. The
biggest protest so far was the half-million-strong march in
London in March and the media responded as expected.
GRANVILLE WILLIAMS reports on an analysis of the coverage
by a team of journalism students in Sheffield

HE TAXI driver’s comment was

revealing. We were on our way

home from the TUC March for the

Alternative on March 26 and had a

Coalition of Resistance placard and
an NUJ flag with us. As we clambered in
with them he said, half-jokingly, “I hope
you aren’t going to wreck my taxi”.’

The sad fact is that the impact of media
coverage of events in London means it
will be remembered for the mayhem in
Oxford Street and the police action in
Trafalgar Square, rather than the massive
mobilisation of half a million trade
unionists and supporters.

IGNORED: some of the half million marchers

4 March-April 2011 FREE Press

The big battalions from Unison, PCS and
Unite were marching, but the significant
story about who else was on the march —
the people from all walks of life with their
home-made banners and costumes angry
about the impact of the cuts on their com-
munities, who may never have been on a
demo in their lives — got minimal coverage.
Instead what people got from some sec-
tions of the media was incomplete, partial
or inaccurate information about what hap-
pened in London that day.

Put bluntly, the separate events on
March 26 got coverage in inverse propor-
tion to the number of people involved.

GUY SMALLMAN

THE BUILD-UP . o
The usual suspicion

IN THE weeks before the march, attacking
trade unions came back into fashion with
the language of the 1980s (“trade union
barons”, “militants” and “wreckers”) resur-
rected. The BBC was reported to be pressing
reporters and editors to use the word “sav-
ings” for the government’s cuts; the words
“cuts” would be “too negative”.

In the days before the march the TUC was
clearly in the business of managing expecta-
tion, saying they expected around 100,000
people — a low figure considering that 580
coaches and a number of specially chartered
trains were already full. Police predicted
much larger numbers and publicised plans
for more than 4,000 officers to be deployed.

The threat of violence became more
prominent with the apparent leaking of
police intelligence. London’s Evening
Standard (25 March) was typical. The head-
line was “Extremists vow to hijack march
and bring chaos to the streets”; the report
named five anarchist groups that would be
involved.

On the Saturday morning only four
papers carried positive coverage, with lots of
background reporting: the Guardian, the
Independent, the Daily Mirror and the
Morning Star. The Financial Times was
broadly neutral with “Extremists told not to
spoil TUC demo”. Both the Express and
Mail — “Anarchists: We will unleash hell in
London” — had lurid headlines; the Sun
warned: “The danger is that Left-wing thugs
and anarchists will hijack today’s events”.
The Daily Telegraph and the Times were
also, predictably, hostile.

DAY OF THE MARCH
No sense of balance

AS THE day unfolded, TV news coverage
was sharply divergent, with the perform-
ance of the 24-hour news channels, BBC 24

BBC journalists have been asked by the
Metropolitan Police to hand over footage
of the events to help their investigation
into violence. Police said they were
“considering” asking for unbroadcast

footage but contact has already been
made. The NUJ has called on Director-
general Mark Thompson to protect the
confidentiality of journalists’ material.




‘fp181_Free Press template changed fonts.qxd 26/04/2011 10:19 Page 5

and Sky News, the most lamentable. Both
seemed to lose any sense of balance once
the trouble started in Oxford Circus and
shops on Oxford Street.

The violence dominated Sky’s coverage.
On BBC 24 News a reporter challenged
Mark Serwotka, the PCS General Secretary,
as he stood in Hyde Park, probably totally
unaware of the events, to condemn the vio-
lence. The channel carried disproportionate
live footage of the action in Oxford Street,
while the speeches challenging government
policy in Hyde Park, half a mile away, were
ignored.

The big march was pushed to the margins
as reporters and cameras moved in to report
on two separate actions. One was the UK
Uncut initiative. Supporters had leafleted
the march, asking people to “Occupy for the
Alternative” and “take action against the tax
dodgers and the banks directly”. Probably
about 2,000 people were involved with this
non-violent direct action protest and they
made their intentions quite clear. In the end,
of course, as they left the Fortnum and
Masons luxury food store they had occupied
peacefully were arrested.

Then there were the dramatic window-
smashing, paint-daubing activities of a well-

e

THAT’S MORE LIKE IT: police and anarchists fighting

organised mobile group of anarchists who
probably numbered under 500. Hooded and
masked people throwing “light bulbs filled
with ammonia” (whatever happened to that
story?) at police and their confrontational
tactics made dramatic images and stories for
the reporters, camera crews and photogra-
phers clustered around them.

All this, as the evidence from students
monitoring TV news coverage demonstrat-
ed, led to widely different coverage on the
main news channels. The ITV early evening
news devoted the first five minutes of its
report to the violence and this also dominat-
ed the late news, although footage pointed
to the difference between the peaceful TUC
march and events elsewhere.

In contrast the main BBC News empha-

SAME STORY IN THE STATES

MEDIA REFORMERS in the USA debated
the slanted coverage of labour protest at
the National Conference for Media
Reform in April.

More than 2,500 grassroots activists,
policymakers, journalists and scholars
from across the United States gathered in
Boston, Massachusetts to discuss such
topics as media regulation, Wikileaks and
online
organising. There
was also a
session on
reporting labour
and the unions.

The organisers
had thought the
issue merited
only a small room
and minimal
publicity. But
earlier his year,
with the crisis
over the state
budgetin

GRANVILLE
WILLIAMS: spoke at
the Boston conference

Wisconsin, there was an amazing national
mobilisation in support of the unions and
event was upgraded the event.

More than 300 people turned out to
hear speakers including John Nichols, the
leading radical American journalist who
headlined at the CPBF’s international
conference on media ownership in
London in October 2009. He is
Washington correspondent for the
Nation, a major political weekly - and
also editor of the Madison Capital Times
in Wisconsin whose family goes back five
generations there.

He provided a devastating account of
how the New York Times had published a
report based on interviews with a former
UAW member from a General Motors
plant which had closed in Wisconsin. The
man bitterly attacked the action in
Madison and the value of trade unions in
general, but the NYT had to later
apologise: the man had never worked at
the GM plant nor been a UAW member.

Granville Williams

STEFANO CAGNONI

sised that the violence was unconnected
with the main march. Channel 4 got top
marks when it led with an informative
report solely on the march, followed by
three other segments, again clearly differen-
tiated, and one specifically dealing with the
violence.

It’s so predictable

THE SUNDAY press went to town, with the
exception of the Observer, Independent on
Sunday and Sunday Mirror which balanced
their reporting. The Sunday Telegraph went
completely over the top: a front page head-
line “Britain’s face of hatred” and picture
and a report and pictures spread across
pages 10-11 with the headline “The march
for families that became an orgy of vio-
lence”. Even the business section had pic-
tures and “Retailers’ fury over mob”.

The Sunday Express chose the ludicrous
headline “Violence at march sparks new
fears for Royal Wedding”, while the Mail on
Sunday had the front page “RITZKREIG”. It
was all pretty predictable stuff with the TUC
march either invisible or linked inextricably
to the violence on Oxford Street.

Of course cynical observers will say: “Not
much change there, then.” But why was
there such a failure of judgement on the part
of the media, particularly sections of the
broadcast media, to skew their coverage to
the actions of the anarchists?

What were the judgements which made
the media focus on the violent behaviour of
a tiny minority? What was the basis for all
those predictions about possible violence?
And what were 4,000 police doing that day?
They weren’t needed for a march which was
peaceful, non-violent and self-stewarded.

@ Many thanks to lecturer Tony Harcup and
three of his journalism students from
Sheffield University, Ella Brough, Caroline
Canty and Erin Cardiff, for their help in
monitoring TV news coverage of the march.

FREE Press March-April 20115

P4
<
=
5
o
<
=
&
>
2
(U]



‘fp181_Free Press template changed fonts.qxd 26/04/2011 10:19 Page 6

e

STRIKE THAT MADE

THE MODERN MEDIA

Twnety-five years ago thousands of trade
unionists took part in a historic strike
whose repercussions are still felt today. The
Wapping dispute marked the end of Fleet
Street — London’s traditional home for
national newspapers — and the dawn of the
age of the corporate media.

These words and pictures are from an
exhibition commemorating the strike,
organised by members of the unions that
took part and the CPBF, which opens at the
Marx Memorial Library in Clerkenwell,
London on May Day and runs to May 31

RUPERT MURDOCH bought the Sun and News of the World
in 1969 and the Times and Sunday Times in 1981 and
merged them into News International (NI).

The print unions — the NGA, representing compositors,
proof readers and machine managers, and the much bigger
SOGAT, representing nearly 5,000 staff in all areas — wanted
to negotiate the introduction of computer technology.

In 1983 talks began for production of the Sun and News of
the World at a new factory in Wapping, east London, but in
early 1985 managers broke off negotiations.

News filtered out that workers were being recruited to
work in Wapping. The company said it was for a new
evening paper, The London Post, which never appeared.

Talks resumed in the autumn. Managers tabled a series of
non-negotiable demands. They gave notice of ending all
agreements and refused to offer Wapping jobs to all staff,
leaving the unions little option but to strike.

THE SACKED WORKERS' FIGHT

NEWS INTERNATION- o Tt
AL began sacking 5,500 v -
staff as soon as the
strike started on
January 24 1986. The
sacked workers began
to picket the fortified
Wapping factory with
its coils of razor wire
and cameras (and a ¢
plant in Glasgow).

Mass picket demon- |
strations were organ- |
ised to try to stop the
speeding TNT trucks
bringing papers out of [
the plant. Hundreds |
and sometimes many
thousands of support- |*
ers turned out on
Wednesday and
Saturday nights for the |
whole year.

Workers at wholesale
distribution depots in
London refused to handle the papers. Flying pickets
descended on wholesalers and depots to stop the trucks
delivering the papers.

News International secured court decisions forbidding all
solidarity action. Both SOGAT and NGA were fined, and
SOGAT’s funds were seized until it formally instructed mem-
bers to cease these activities. But picketing continued until,
faced with threats of further legal action, the unions called
off the dispute in February 1987.

LAWS ON MURDOCH'S SIDE

THE CONSERVATIVE government of Margaret Thatcher,
which came to power in 1979, adopted a series of employ-
ment laws that put severe restrictions on picketing, outlawed
“secondary” or solidarity action (even by workers for the
same company at different workplaces), empowered employ-
ers to obtain injunctions against unions and sue them for
losses caused by strikes, and gave the courts powers to seize
unions’ assets.

Rupert Murdoch cultivated Margaret Thatcher and turned
the Sun, formerly an ailing Labour paper, into a strident Tory
one. These laws enabled NI to carry out its plans.

During the strike a letter from the solicitors Farrers was
leaked that advised NI how to get rid of its staff: “the cheap-
est way would be to dismiss employees while participating
in a strike.”

NI set up new companies with strikebreaking workforces.
The existing staff were manoeuvred into striking and duly
sacked.

i
H




fp181_Free Press template changed fonts.qxd 26/04/2011 10:19 Page 7

,w -

W
s i)

B r0C Mus]
3 E;zu:"f»

LY

i SUPEORT
WAPFING

g lmllCN

"I-u-.. 3 b—
i T - &)

THE BOYCOTT CAMPAIGN

THE UNIONS arranged benefit and moral support for members
and ran a campaign to boycott the papers that won widespread
support. Print workers’ support groups were set up around the
country.

Public libraries and colleges cancelled the four newspapers;
some newsagents and news-stands refused to stock them; Labour
politicians refused to talk to Wapping journalists. Many in the
labour movement still won’t buy the papers to this day.

The strikers’ own newspaper, the Wapping Post, became a
popular tabloid, as did Picket, the underground bulletin of picket
activities.

During the year negotiations brought offers of compensation
but no reinstatement or union recognition. The offers were reject-
ed: the fight was for jobs and union rights, not compensation.

WHEN THE POLICE RIOTED

THE WAPPING strikers were subjected to a year-long ordeal
of police harassment and attacks. Around 1,500 pickets and
supporters were arrested and four were jailed.

The unions’ rallies opposite the plant were heavily policed.
On many occasions police in riot gear charged into the crowds —
some of them on horseback — swinging their batons and grabbing
people at random. Hundreds were injured.

There were so many complaints that a special inquiry was
held by an outside force, which concluded that some officers
had acted in a “violent and undisciplined way”, but none
were ever tried and convicted.

RIGANS
(‘-‘N-'T _ FhieVED #®
€ =0 -?;_}u:,*az‘i_:,

FiR

EAST

RECLAIM OUR STRE

TRAITORS AT THE GATE

THE STRIKEBREAKING Wapping work-
force was recruited through the
electricians union, the EETPU, in one of
the greatest acts of betrayal in trade union
history.

The EETPU claimed there was no
written agreement with the company, but
General Secretary Eric Hammond boasted
about its role in his autobiography.

Despite pressure from the print and
other unions the TUC failed to expel the
EETPU for these activities — though it was
thrown out a year later for negotiating sin-
gle union deals elsewhere.

fl

ENDERS

TS
FROM MURDOCHS BOOTEOTS

COMMUNITY SUPPORT

WAPPING residents had severe restrictions placed upon their
freedom of movement by police determined to get the news-
paper trucks on the road, at great risk to safety: one local man
was killed by a speeding TNT juggernaut.

Road blocks were set up under police powers invoked
before the dispute started. Residents were stopped and asked
to prove their identities and say where they were going and

why.

Throughout the dispute residents held demonstrations to
protest about the restrictions and the dangers they faced.
Many were arrested.

MURDOCH’S RISE

BRITAIN’S media are coming increasingly
under the control of big corporations, espe-
cially multi-nationals like News Corporation
that care more about money and power than
about news and journalism.

Newspapers are declining into celebrity-
led consumerism and empty sensationalism,
and sales slump as the public goes else-
where for its news. The Murdoch press has
led this trend and has dragged the rest of the
press down with it. News Corporation con-
trols 37 per cent of national paper circula-
tions and the biggest commercial TV opera-
tion in Europe — BSkyB.

The investment required to launch Sky
came from the profits of Wapping. Now,
thanks to a new Tory government, it is about
to finalise its outright ownership of BSkyB.

FREE Press March-April 20117



‘fp181_Free Press template changed fonts.qxd 26/04/2011 10:19 Page 8

e

Digital radio

Switch over or switch off?

television is in the process of

going digital. Ask them about
radio, and they’re less likely to know.
Yet plans set out by the government
suggest that in 2015, three years after
TV, radio could follow suit.

That is the date by which the govern-
ment’s Digital Radio Action Plan antic-
ipates that all BBC radio and main
commercial stations will migrate to
digital-only transmission.

There has been little public debate
about this - including within the CPBF.
Radio is frequently overlooked in cul-
tural policy debate despite rising lis-
tening figures.

When the Digital Britain White
Paper set out switchover proposal in
2009 there was some press reaction,
but as it was rushed through parlia-
ment in the Digital Economy Act last
year debate focused on other provi-
sions such as illegal music download-
ing.

Digital radio has grown slowly:
around a third of homes has a DAB
receiver and DAB accounts for 16 per
cent of listening; other digital listening,
via TV or the internet, makes a further
9 per cent.

Many in the industry favour the
switch. They want the deadline to
catalyse the industry and, they hoped,
consumers, in the way that digital TV

MOST people probably know that

sales have been boosted by the
switchover.

The date is subject to the proportion
of digital listening reaching 50 per cent
- double the present rate — and to sig-
nal coverage be comparable to existing
FM. Few actually believe either criteri-
on can be met by 2015; even so, the
dominance of radio industry interests
leads many to believe that it will be
pursued come what may.

Listeners have been represented by
the Consumer Expert Group (CEG),
made up of Voice of the Listener and
Viewer, RNIB and others. The CEG

encouraged TV switchover and sup-
ported schemes to help those who
might have difficulty making with it.

On radio, in contrast, it has urged
delay and a higher threshold than 50
per cent. The government rejected most
of its recommendations.
@ Switching off analogue: digital radio
policymaking and the public is a one-
day seminar on Monday June 6 at the
Institute of Communications Studies,
University of Leeds. Go to
www.digitalradiopolicy.leeds.ac.uk, or
call Liz Pollard 0113 343 5805.

Stephen Lax

WHAT’'S OUR NAME?

The CPBF annual meeting in July will consider whether to change the campaign'’s
name to reflect changes in the media landscape. A decision to investigate a
change was taken last year and the national council has drawn up a shortlist of
three:

@ Campaign for Media Democracy
@ Action for Media Democracy

@ Open Up: Campaign for Media Democracy
We would like comments to be reported to the meeting. Email

freepress@cpbf.org.uk

@ The 2011 annual meeting is on Saturday July 16 from 10 am at the NUJ head
office, 308 Gray’s Inn Road, Kings Cross, London WC1X 8DP. It is open to all CPBF

members and affiliates.

Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council. This issue went to press on April 23.
Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk

THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND
BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £15

b) Unwaged £6

c) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)

d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Address

Postcode

Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 March-April 2011 FREE Press

Printed by Wernham Printers 020 8805 8026



