fpl83:Free Press template changed fonts.gxd 30/08/2011 10:% Page 1

FREE

No 183 July-August 2011 £1

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

Historic triumph for online campaigning

THWARTED BY

PEOPLE POWER

HERE HAS just been an amazing
event in Britain. The most power-
ful media company was stopped
in its tracks, not by government,
not by police, by the regulators or
courts, but by popular protest — people
power.

Two weeks in July brought a sudden
nemesis for Rupert Murdoch’s News
Corporation in the UK. Its subsidiary
News International, the biggest national
paper publisher, was forced to close its
best-selling title, and its bid to buy up
the most lucrative TV network in
Europe collapsed in disarray.

And it was an internet campaign, led
by the online pressure group 38
Degrees, that brought this about. This
has been the most significant political
victory for online activity to date (see
story right).

It was able to harness a wider public
distrust of the media to hold back the
previously untroubled process of
Rupert Murdoch winning government
approval for his business expansion.

When journalists at the Guardian
revealed that people working for the
News of the World (NoW) had hacked
into the mobile phone of a murdered
teenager, there was a public outcry.

There followed the closure of the
NoW, the departure of two of the most
senior police officers in the country
along with top News Corp executives
and the arrest of a dozen NoW journal-
ists, including two former editors.

News Corporation abandoned its bid
to take over BSkyB, and the government
was forced to set up a major public
inquiry into the ethics and regulation of
Turn to page 2

E MURDOCH press is pitching
ritain’s national newspapers into
their biggest political crisis for 20

years, as the cover-up of the News
of the World phone-hacking scan-
dal engineered by News International,
the Metropolitan Police and the Press

1nqu1ry which Lord Fowler is calling
for.”

It's looking like a repeat of the crisis of
1990 when an inquiry conducted by
David Calcutt QC recommended statuto-
1y regulation. The industry escaped by
setting up the PCC, a trick it would be

Wanna make
something of

Complaints Commission is ripped apart.
Govemment minister Lord Wallace of
b : it

difficult to carry off again.
Opposition leader Ed Miliband has
RQ ba

it? MPs might

The March/April issue of Free Press predicted the outcome - the collapse of the News
of the World cover-up, the crisis for the national press and the official inquiry.

WETOLD

THE CPBF has been a part of the popular
coalition that fought the BSkyB takeover
and resisted the power of the Murdochs
from the start.

The campaign was headed by the online
pressure groups 38 degrees in the UK and
its American cousin Avaaz. They set up
petitions on the internet and bombarded
ministers and the regulator Ofcom with
protest messages.

The CPBF made contact with 38 Degrees

o

THEM 50

- the name signifies the angle of slope at
which an avalanche takes place - last
autumn and helped compose and co-
ordinate the first round of protests to
Industry Secretary Vince Cable, urging him
to refer the bid to Ofcom.

More than 30,000 people signed that e-
petition - which was regarded as a coup.
Vince Cable took note, referred the bid,
told undercover reporters from the Daily

Turn to page 2

FREE Press July-August 2011 1



PEOPLE POWER

From page 1

the press, the Leveson Inquiry.

The BSkyB takeover had been almost
universally expected to succeed, such
was the political power of News
Corporation and its intimacy with gov-
ernment. It was on the verge of comple-
tion when the lightning struck.

Instead there was a political crisis
that has rocked the media, police and
political establishments.

This is hugely significant not simply
for the media but for British democracy
itself. Millions of people have had a
shocking insight into how power works
at the top of our society.

They are outraged by a newsroom
culture that privileges profits over
ethics, by the complicity between
police and the press, and by the dozens
of meetings between David Cameron
and senior News Corp figures.

While the BSkyB takeover bid was
going through the regulatory process
there were regular contacts. David
Cameron and his ministers had official
meetings with News Corp on more than
60 occasions. If you add in social events
there were at least 107 contact — one
every four days.

How was Rupert Murdoch, who start-
ed to build his UK media empire with
the acquisition of The News of the
World in 1969, able to achieve not just
such vast media power but such sway
over politicians?

As he acquired more newspapers in
Britain he used them to promote his
views: pro-privatisation and ‘deregula-
tion’, anti-EU, anti-union, anti-BBC ...
anti anybody and anything that stood in
the way of his commercial interests.

Politicians were in awe of such con-
centrated press power; in Mrs Thatcher
he had a natural ally, but under Tony
Blair Labour consciously tailored its
media policies to suit Murdoch, in
return for the support of his papers both
at and between elections.

Suddenly everyone can see that
something is wrong at the heart of
British society.

But it has also presented an opportu-
nity to open up the media to a wider
range of voices and perspectives and to
break the grip that media moguls have
held for so long over our public infor-
mation and discussion.

A lot will depend on how energeti-
cally campaigners for media reform
seize this opportunity and press for
structural reforms.

Whether it leads to the downfall of
people at the top of government, as
Watergate did in the US in the 1970s, or
the prospect of wider political reform,
is far from certain.

Either way, the corporate media are
facing their most serious challenge to
date.

2 July-August 2011 FREE Press

fpl83:Free Press template changed fonts.gxd 30/08/2011 10:% Page 2

e Rupert Murdoch:
hroy Pulling the strings

Activists from 38 Degrees and Avaaz brought a giant puppet of Rupert Murdoch

intere

Murd

intere
Ruport Murdoch:

lf Pulling the strings

and his own puppets David Cameron and Jeremy Hunt, to a protest called by the
CPBF and the NUJ outside the Culture Secretary’s office in London on June 30, as
Jeremy Hunt made what was thought to be the final announcement approving the
BSkyB takeover. A week later the scandal broke.

Why 305 journalists -

should be worried

the practice of obtaining informa-

tion illegally right across the media,
not just at the News of the World, and a
lot of journalists will be getting nerv-
ous.

The Information Commissioner’s
Office has already handed documents
from its 2003 investigation into the use
of private investigators across Fleet
Street to the police team investigating
press phone-hacking claims.

The Operation Motorman investiga-
tion into private investigator Steve
Whittamore uncovered evidence of the

WETOLD THEM SO

From page 1
Telegraph that he was“at war with Rupert
Murdoch” and was removed from the case.
The Prime Minister assigned it to the
pro-Murdoch culture secretary Jeremy
Hunt, and 38 Degrees organised a series of
petitions and online letters to MPs. 38
Degrees and Avaaz joined the demos
organised by the CPBF and the NUJ
outside Jeremy Hunt'’s offices in London.
The final online protest, as he was on

The Leveson Inquiry is set to examine

o

widespread blagging of private infor-
mation but no-one was ever prosecuted.

Police seized a mountain of records
from Steve Whittamore’s home docu-
menting 4,000 requests for information
from journalists.

They had been made by 305 journal-
ists from 31 publications. The list was
topped by the Daily Mail with 952
requests from 58 journalists, followed
by the Sunday People with 802
requests from 50 journalists.

The News of the World was only
fifth, with 228 requests. Most other
national papers also featured.

the verge of making his final
announcement, got an amazing 150,000
signatures. Jeremy Hunt himself said that
dealing with the volume of protest had
caused considerable delay, and this turned
out to be crucial.

The effect of the campaign was to push
back the decision for more than a year -
the time it was to take for the Guardian’s
News of the World story to have a decisive
impact. Had it not been for 38 Degrees,
News Corporation would be in control of
BSkyB today.

JANINA STRUK



This was a separate investigation
from that into Clive Goodman and Glen
Mulcaire at the NoW - which was
undertaken because they had eaves-
dropped on princes William and Harry,
and royal functionaries had com-
plained to police.

At the time of the conviction of Clive
Goodman and Glen Mulcaire in 2007
the ICO said it lacked the resources to
bring so many cases, though the infor-
mation “could only have been obtained
via illegal or illicit means”.

This is an offence under the Data
Protection Act. The maximum penalty
is a fine, though the ICO wants a prison
sentence to be introduced. There is a
public interest defence.

Clive Goodman and Glen Mulcaire
were jailed under a different law, the
Regulation of Investigatory Powers Act.

Already editors and publishers have
started to behave as News International
did for four years while the evidence
against the NoW emerged from the
Guardian’s painstaking investigations.

Daily Mail editor Paul Dacre said in
July that he never countenanced hack-
ing or blagging on the paper.

At the Mirror group, chief executive
Sly Bailey told shareholders that the
company had received “written confir-
mation from senior editorial execu-
tives” that they had never intercepted
phone messages or bribed the police.

There are civil cases pending against
the Mirror for doing just that. Solicitor
Mark Lewis, who is pursuing numer-
ous cases against the NoW, said he had
three or four lined up.

Claimants will include former
Liberal Democrat MP Paul Marsden,
who believes his phone was hacked for
Sunday Mirror stories about his pri-
vate life.

Singer Sir Paul McCartney and his
ex-wife Heather Mills have said they
believe the Daily Mirror had hacked
into her voicemail for stories about
their break-up.

Former Mirror editor Piers Morgan
has written that he had listened to a
recording of a message left by Sir Paul.
He has been accused of acknowledging
the use of illicit means to get informa-
tion in interviews and in his autobiog-
raphy, but has denied it.

fpl83:Free Press template changed fonts.gxd 30/08/2011 10:% Page 3

Last days of the PCC

is lined up to become another vic-
tim of the News of the World scan-
dal.

Much of the disgrace falls on the
PCC for its absolute failure to tackle the
practices of the Murdoch press.

It is currently conducting its third
pointless inquiry into phone-hacking,
having given a clean bill of health to
the NoW in two earlier exercises.

The point widely recognised outside
its office is that as a supposed regulator
it should not really have taken the
blandishments of Murdoch editors at
face value.

Chairman Lady Peta Buscombe is
quitting in the wake of the scandal and
the PCC is seeking a replacement with
“no current or recent links with the
newspaper or magazine publishing

THE Press Complaints Commission

business ... to lead a period of regenera-
tion and renewal for the commission.”

This is a characteristically unrealis-
tic, since the PCC is doomed following
the announcement of the Leveson
Inquiry.

In July Prime Minister David
Cameron said the inquiry would look
into press regulation because “the way
the press is regulated today is not
working”.

The PCC has set up yet another
review into press regulation itself. It
has issued a series of convoluted self-
serving statements and utterances
about “watershed moments ... moving
and evolving ... “moments for change”.

Yet two years ago it conducted what
was claimed as a thorough-going
review into its practices, which didn’t
change anything.

THERE MUST BE A
BETTER WAY. THERE IS

Press regulation must be put on a much
sounder footing in a system that covers
all media, the CPBF will say in its
contribution to the debate around the
Leveson Inquiry.

Submissions to the inquiry are
being prepared but the campaign has
already produced a 24-page
pamphlet, People Power: Changing the
media after Hurdoch, giving the
background to the crisis and
proposals for major change.

These include:

@ setting stricter limits on media
ownership to prevent the growth of
such over-powerful groups as News
Corporation

@ requirements on the practice of
media companies, and

NAMED, SHAMED, BLAMED

Usual suspects

demonised afterriots

TURN TO PAGES 4-5

@ a new regulator for the industry.

To be effective the regulator must be
independent of media owners as well
as government, and it must have the
power to enforce its judgements and
levy fines if they are flouted.

@ A podcast, Leveson - a Chance for
Change, has been posted on the CPBF
website. The future of the media is
discussed by CPBF national organiser
BARRY WHITE; professor of journalism
IVOR GABER, former BBC producer and
media chief for London mayor Ken
Livingston JOY JOHNSON, and former
BBC correspondent NICHOLAS JONES.
@ A new podcast is being uploaded on
the way the urban rioting and looting
was reported in August. Go to
www.cpbf.org.uk

After Murdoch...

The need to tackle
monopoly power

in the market

FREE Press July-August 2011 3



fpl83:Free Press template changed fonts.gxd 30/08/2011 10:% Page 4

NAMED, SHAMED |

@ During the week of rioting
in British cities in August, the
Daily Star ran a phone poll,
asking whether looters
should be shot. According to
the paper, 98 per cent of
respondent said ‘yes.
@ A group of TV reporters
chased a 12-year-old boy and
his parents down the street
outside Manchester Crown
Court. He had been convicted
of possessing an offensive
weapon and was clearly
identifiable. When the mother
remonstrated with reporters
they chastised her on the way
she raised their children.
@ Former editor of the Sun
Kelvin MacKenzie was invited
on to the BBC Newsnight. He
was asked whether he
thought journalists should try
to understand what
motivated the rioters. He
replied:'No | don't think we
should! MacKenzie is the
most influential journalist of
the last 25 years and his
approach set the tone for the
way the turmoil was reported.
The grievances of
participants in the riots were
ignored or derided, in favour
of righteous indignation and
retribution. Most of the media
took the lead from
government, whose interest
in revenge might have been
more rigorously questioned.

4 July-August 2011 FREE Press

Police in Birmingham guard as sports clothing store after the August riots

‘A grim period
for journalism’

E GUARDIAN’S Paul Lewis, who
reported live from the streets for
the five days of rioting, says jour-
nalists failed to get to the roots of
what caused such large scale civil

unrest.

He told at a special NUJ meeting that
much of the journalism in the aftermath
of the riots was “really quite bad”.

“I haven’t read a single good piece
which has interviewed people who were
involved in the riots.

“Reporters manage to interview the
Taliban but not kids who were involved
in the riots in the UK. It’s almost incom-
prehensible.

“People were coming up with theories
within hours of it having happened who
hadn’t been there.

“There won’t be a government inquiry
so journalists should step in and do it,
but looking at the product of last week
we haven’t done it so far.”

Tony Evans, football editor of the
Times, echoed the point. He told the
meeting it had been a “particularly grim
period for journalism.”

He said he came from a poor

o

Merseyside community and had taken
part in the Toxteth riots of 1981. “I come
from the underclass where you are writ-
ten off by the media and the political
class.

“I have kicked windows in and stolen
from shops. It was 30 years ago but it is
the same way young people are treated
now. The media don’t regard them as
human beings.”

He said Sky TV reporters had
“behaved like headmasters by asking
them, ‘are you proud of yourselves?’.
That’s not journalism.

“I can understand it in TV, but news-
papers have got the time to interview
people and give them anonymity, but
they haven’t talked to those involved in
the rioting about the reasons why they
were doing it.

“It’s all about punishment, it’s all
about victimisation and it’s all about
marginalising the people with the least
voice.”

Tony Evans said he believed some
journalists were afraid to confront the
preconceptions of the mass of the British
public.

STALINGRAD O'NEILL



AND BLAMED

fpl83:Free Press template changed fonts.gxd 30/08/2011 10:% Page 5

The usual suspects

EMONISING young offenders was the

knee-jerk response of particularly the

local press. While they threw all their

resources at covering the dramatic

events, many winning praise from their
communities, they rushed to provide the evi-
dence when the massive round-up began.

Local papers carried “rogues’ galleries” of
alleged rioters — cheap images, many drawn
from the bottomless well of CCTV footage — and
they broke bounds in the extent to which those
taken to court were identified.

It was not entirely the media’s fault: the lead
came from government, and, shamefully, the
judicial authorities.

While judges were handing down outrageous
exemplary maximum sentences for relatively
trivial offences, the Crown Prosecution Service
relaxed the restrictions on identifying young
offenders.

The updated guidelines were issued after
Home Secretary Theresa May said that under-
age rioters should be named and shamed and
urged prosecutors to ask judges to overrule the
right to anonymity.

Laws protecting juveniles from identification

could be set aside where there is “a strong pub-
lic interest in favour of lifting restrictions”.

Appropriate circumstances could include
“significant public disorder” where the public
should be “satisfied that offenders have been
brought to justice and there is a need to deter
others”.

Not all local media followed suit. The award-
winning independent weekly Camden New
Journal in north London conspicuously refused
to join the witch-hunt.

Owner and editor Eric Gordon wrote:
“Politicians in government, the Crown
Prosecution Service, judges and newspapers
and TV channels have taken leave of their sens-
es.

“It is one thing for the police to have pub-
lished the name and shame photographs of sus-
pected rioters but did the media, including local
papers, have to ape them?

“If you publish a picture of a “suspect” in the
riots, in effect you are saying he is thought to
have been committing a most serious offence of
rioting.

You have already begun to put him on trial —
though he has not yet even appeared in court.”

REVENGE FOR
ROGUES'
GALLERY

WINDOWS were smashed at
the office of the Bristol
Evening Post after it ran
“rogues’ gallery” photos of
people caught on CCTV
duringriots in the city.

A post attributed to
“Anonymous Individuals” on
the Bristol Indymedia
website claimed it had
carried out the attack. The
group said:“We smashed all
the front bottom windows
and some of the higher ones
at the Evening Post
headquarters and decorated
the front with paint bombs.

“The media demonises
those who choose to resist
and fight back, opening the
way for more repression
again us all. They attempt to
divert our attention away
from the real everyday thugs
and looters - the cops and
capitalists, who routinely get
away with large-scale theft
and murder.

Evening Post editor Mike
Norton said:“This attack is
not going to deter us from
giving a voice to the majority
of decent people in the city.”

David Cameron, our own Big Brother

GARY HERMAN examines
the way the government
tried to put the blame on
social media

RESPONSE of the government and
the establishment to the riots was, by
turns, to ignore them, to panic and to

overreact. It’s a trajectory that should be
familiar from similar street disturbances
throughout history.

Overreaction tends to produce stupid
solutions to serious questions — solutions
like evicting mothers from social housing
if their children are found guilty of a riot-
related offence.

One of David Cameron’s more disturb-
ing half-formed ideas was to clamp down
on social media like Twitter, Facebook or
the Blackberry messaging service if the
authorities think they’re being used to
organise riots or looting.

Even the police are a bit wary of this —
after all, they use social networks to take
the steam out of over-heated events, not
to mention as a wonderful mine of infor-
mation. Everything posted is in the pub-
lic domain so they don’t even have to
snoop.

They are obviously heavily monitored,
though. When two young men in the
north west of England put up jokey “let’s
start a riot” messages on Facebook - for
which caper they were sent down for
four years - the police had the pages very
quickly taken down.

In the wake of the hype the Canadian
company that makes Blackberry phones,
Research In Motion, has announced that
it is cooperating with the UK police — but
this corrodes its already rusty image
with businesses, which has been based
on the security of its messaging services.

David Cameron’s threat to close the
networks - unwisely supported, in
another panic, by Tottenham MP David

o

Lammy - came to nothing, perhaps pre-
dictably, when ministers met the compa-
nies a fortnight later. But RIM would not
say to what extent they might have
agreed to hand over information on their
customers.

In any case, how do you close down
entire social networks, particularly when
there are alternatives like ordinary tex-
ting, Google+, unencrypted message-
boards - and the telephone?

And if they close the networks in
response to a riot, won’t it be too late
anyway?

And how will the authorities distin-
guish between a potential riot and a
peaceful demonstration?

But like all authoritarians, David
Cameron is likely to get worse if he does-
n’t get his way. And his way seemed to be
to stamp on freedom of expression and
extend a system of censorship that would
have to rely on effectively unlimited sur-
veillance of the entire British population

FREE Press July-August 20115



fpl83:Free Press template changed fonts.gxd 30/08/2011 10:% Page 6

. Busimes |
(ross-promotion a

dangerous notion

JONATHAN HARDY says
it’s not just the moral
argument that should
have scuppered the
abortive Murdoch buyout
of BSkyB; the firm’s ability
to rig the market in its
favour was the real danger

BSkyB deal all eyes will be on
the Leveson inquiry, but it is

not only News Corporation’s phone
hacking that connects the two.
Leveson’s brief includes considering
“press behaviour, media policy, regu-
lation and cross-media ownership”.

The proposed merger was the most
significant invocation of the “public
interest” test since it was established
by the Communications Act 2003.

The test had not formed part of the
Blair government’s initial proposals
but was added following concerns
expressed in the House of Lords and
beyond about the implications of the
Government’s deregulatory approach.

It was an important victory: the
test invites consideration of issues
that a strictly competition-based
approach might discount, including
the impact of a merger on plurality
in the supply of news.

In the case of BSkyB the process
worked, at least partly. Business
Secretary Vince Cable referred the

NO LONGER TOP DOG

The closure of the News of the World
has broken the Murdoch press’s reign
as the UK’s biggest national
newspaper publisher. Its share of the
market has fallen from 35 to 29 per
cent, allowing Associated
Newspapers, publisher of the Daily
Mail group, to take the top spot with
30 per cent.

In August Associated, which also
own the Metro, had a weekly
circulation of 21.4 million, compared
with NI’s 20.6 million.

WITH THE COLLAPSE of the

6 July-August 2011 FREE Press

bid to Ofcom, which concluded that
News Corp would have 51 per cent
share of the UK news market — a lack
of pluralism that would operate
against the public interest - and rec-
ommended a full Competition
Commission enquiry.

The handling of the merger
exposed the flaws in the process as
well.

The power of the Secretary of State
to determine the matter justified the
fears of the House of Lords communi-
cations committee of a conflict of
interest “if the same people who
want, and need, to stay on the right
side of a media company, have the
final say on that company’s business
interests”. Such people included
Jeremy Hunt of course.

He exploited the strict legal fram-
ing of the test to eliminate considera-
tion of “fit and proper” governance
and a host of other concerns about
the power and behavior of Murdoch’s
media empire.

Ofcom also narrowed its enquiry.
The process proved inadequate to do
what was originally intended - to
address public interest considera-
tions, such as how corporate power
was exercised and might increase if
News Corp was granted an even
stronger grip across UK media mar-
kets.

One of the neglected issues was
cross-media promotion.

Consolidating News Corp’s control
would allow more integrated promo-
tion across its services, raising barri-
ers for competitors and increasing
corporate self-interest in editorial
and advertising output.

Such concerns, raised by rival
media firms, the CPBF and others,
must be demonstrated, not merely
asserted, of course, but that is pre-
cisely what a full investigation need-
ed to consider.

Cross-promotion is only one illus-
tration of how firms’ behavior affect-
ing media content, practice, con-
sumer experience and public culture
can be ignored in the narrowly
drawn media merger rules. In fact,
cross-promotion did feature in
Jeremy Hunt’s ill-fated deal with
News Corporation, but only in a
“positive” guise, in a proposed
undertaking that Sky News, once

o

legally separated, would continue to
enjoy cross-promotional support
from Sky.

The public interest test was a rear-
guard action to inject some demo-
cratic and cultural considerations
into a narrow economic and compe-
tition law process. Nevertheless, the
existing apparatus could be reconfig-
ured to serve a more progressive
media policy agenda.

Now we are challenged to find
ways of promoting media pluralism
when many schemes to identify and
tackle concentration and cross-own-
ership appear outdated and insuffi-
cient.

We do need strong cross-owner-
ship rules and clear upper ceilings
on share across media markets.

This is also a key moment to flesh
out what kinds of behavioural con-
trols could be applied to media firms
when they command a significant
share of public media beneath those
thresholds.

‘We need strong
cross-ownership
rules and clear
upper ceilings
on share across
media markets’

For instance, if 30 per cent was the
maximum permitted share across a
designated media market, any share,
or merger, above 15 per cent could be
subject to a public interest test by the
relevant authorities.

Such a test could be much broader
in criteria than the current one,
which ignores newsgathering and
investigative journalism, and largely
ignores entertainment and cultural
diversity issues.

For the approval of mergers, firms
could be required to adhere to under-
takings that included adherence to
journalistic codes and standards and
guaranteed investment or staffing
levels.

Of course, Murdoch’s distain for
such undertakings, from the Times
acquisition to the Wall Street
Journal, is well documented.

But this negative lesson only high-
lights the importance of a stronger
legislative framework in the next
Communications Act, including pow-
ers for Ofcom to initiate public inter-
est tests.

Finally, taking another lesson from
the News Corp-BSkyB debacle, it is
not enough just to consult, or even to
put citizen concerns first; applying
public interest considerations
requires public involvement and
oversight throughout.



fpl83:Free Press template changed fonts.gxd 30/08/2011 10:% Page 7

Journalists’ strike of no
return in south Yorkshire

ists to stop the rot of job cuts is
spreading to offices around the
country.

Twenty five NUJ] members at the
Doncaster-based South Yorkshire
Newspapers, part of the Johnston Press
group, are six weeks into an indefinite
strike — the union’s first for 20 years.

They are trying to stop 18 jobs,
including a management plan to bring
three titles under one editor.

Their strike followed another suc-
cess for local action. Following the
journalists at the papers in North
London owned by the Tindle group,
where two spells of action stopped a
programme of job losses (last issue),
those on Newsquest’s south-west
London titles won back two jobs, with
more staff replacements to come, after
two days on strike.

Their colleagues on Newsquest’s
weeklies in the North West were hold-
ing a vote to strike as Free Press went
to press. Seven posts are under threat.

In Doncaster managers have refused
so far to negotiate and are bringing out
the papers with the help of work expe-
rience teenagers, including a 16-year-
old schoolboy and the student son of
Managing Director John Bills.

Among the staff made redundant is
the editor of the South Yorkshire
Times, Jim Oldfield, who received a
“four-figure sum” in compensation
after 37 years on the papers and who
joined the strike.

AFTER

THE FIGHT by local paper journal-

The disgrace of the
Murdoch press and the
collapse of the News
Corporation bid to buy out

He said: “The fact is Johnston Press
has failed to treat its employees
humanely, let alone decently, time and
again.”

The strikers are producing their own
newsletters and have scooped the
Johnston Press papers time and again,
the stories turning up in them a week
later. These included a crash at
Doncaster airport that the Doncaster
Free Press missed. One striker said:

secretary of the NUJ

. ; £ 2
South Yorkshire journalists: on strike for six weeks to save local news.

John McDonnell, who is

Parliamentary Group, said
the Leveson Inquiry could

“The quality of this week’s newsletters
should give SYN pause for thought as
they show our commitment to our
readers and our communities and to
quality journalism.

“That we’ve managed to give the
‘official’ papers such a thrashing over
the real news this week just goes to
show the power of creative journalism.
Loads of people have told us they're a
much better read than the JP titles.”

was that evidence to the
inquiry must be given under
oath.“Mr Hinton’s recent
statements on media ethics
were in direct contradiction

MURDOCH,
OURTIME
HAS COME'

THE CPBF must intervene
forcefully in the national
debate on media regulation
in the wake of the News of
the World scandal, the
campaign’s annual meeting
agreed in July.

BSkyB vindicated everything
the campaign had been
fighting for over the past 25
years, the meeting was told
by Labour MP John
McDonnell.

He said the events of the
past few weeks had proved
that “our time has come”. But
he warned that the
establishment was could
very easily allow the waters
to close over issues. “Media
reformers have a window of
opportunity of between six
months and a year to get our
case across.”

drag on and finally produce a
report which would only
suggest modest reform.“We
must get our concerns into
the Inquiry’s agenda and
force a wide ranging
discussion about media
policy.

“We can’t allow monopoly
and oligarchy ownership in
the media any more. We also
need to re-open the BBC
licence fee debate.”

He said the departure of
News International’s former
chief executive Les Hinton
showed how important it

of what he told the Commons
media select committee in
2007. He was left with little
choice but to go.”

Brian Cathcart, professor
of journalism at Kingston
University and founder of
the Hacked Off campaign
website, told the meeting: “I
expect that Rupert Murdoch
will close down phone
tapping complaints with
money. If there are any trials,
you can expect guilty pleas
followed by short sentencing
hearings.”

FREE Press July-August 2011 7

STALINGRAD O'NEILL



The very
first lady
of the
Sunday
press

FIRST LADY OF
FLEET STREET
Eclat Negev
and Ehud
Koren

JRBooks £20

First Lady

edited two British

national papers. They
shared the initials RB, but
there comparisons end. One
had H G Wells and Arnold
Bennett as her associates;
the other had to make do
with Rupert Murdoch and
Andy Coulson.

A century ago Rachel
Beer, famed editor of both
the Observer and the
Sunday Times, was an advo-
cate of women’s rights. Her
present-day equivalent was

ONLY TWO women have

more associated with page 3
girls.

Born into one of London’s
leading Jewish families,
Rachel Sassoon married
Frederick Beer, a Jewis
convert, in 1887 and was
ostracised by her family.
Frederick Beer had inherited
ownership of the Observer
and installed her as editor.

In 1894 the Beers bought
the Sunday Times and for a
time she edited both.

Rachel Beer believed the
press should be free of polit-
ical affiliation and the for-
merly conservative Sunday
Times became recognisably
independent. She inter-
viewed politicians, social
activists, artists and feminist
pioneers.

Rachel Beer was deeply
affected by the death of her
husband in 1901 and her
decline was remorseless.
Her vindictive estranged
brother got two surgeons to
declare she was of unsound
mind, took over her affairs
and sold the papers.

This is a well-written and
extensively researched biog-
raphy of a brilliant woman
who did much to introduce
quality Sunday newspapers
to the British public, a lega-
cy often disregarded in
recent times.

John Bailey

fpl83:Free Press template changed fonts.gxd 30/08/2011 10:% Page 8

SIXBRAVE LIVES GO
INTO ONE GREAT STORY

ON THE RECORD
IceandFire
Arcola Theatre, Dalston

in which they love to cast individuals who dive into

raging torrents to save children, or pets. It is also a role
that journalists quite enjoy themselves, being famously
self-deprecatory about far more heroic exploits than recu-
ing dogs and cats.

This might explain what made On the Record, playing
at a fringe theatre in Hackney, such a sudden hit among
London journalists in August.

The play by Christine Bacon and Noah Birksted-Breen
of the iceandfire company tells the story of six contempo-
rary investigative journalists in countries around the
world who have defied harassment and death threats from
governments, police and criminal gangs - often all of them
in concert - to expose crime, state violence and corruption,
at risk to their lives.

One, Sri Lankan Lasantha Wickramatunga, lost the bat-
tle and was assassinated last year. The others, from
Mexico, Israel, Russia and the USA, are still going strong.

Based entirely on lengthy interviews with the five and
with Lasantha Wickramatunga’s surviving brother, still
working on their paper, the Sunday Leader, the play skil-
fully interweaves their cases without losing track of them,
the six-strong cast doubling up in supporting roles in each
others’ stories.

The effect is harrowing, the more so because the audi-
ence knows that every word is from the journalists’
mouths.

The play’s run has finished but a UK tour and a DVD
are planned for next year; worth looking out for.

Tim Gopsill

'|'HE “reluctant hero” is a great journalistic cliché, a role

Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council. This issue went to press on August 26.

Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk

PRESS AND

THE CAMPAIGN FOR
BROADCASTING

b) Unwaged

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership
c) Supporting membership
(includes free CPBF publications)

d) Institutions (eg libraries)
(includes 10 copies of FREE Press)

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

AFFILIATION BY ORGANISATION
£15 f) Fewer than 500 members £25
£6 g)500to 1,000 £30
£25 h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
£25 j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Address

Postcode

Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 July-August 2011 FREE Press

Printed by Wernham Printers 020 8805 8026

o




