
FREE Press
No 184 September-October 2011 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

Return of the
right to reply
THE RIGHT of people who can show
they have been maligned or
misrepresented in the media to get
their point of view published is
nearer to becoming realised than
ever before.

In the fall-out from the News of the
World scandal, the right to r eply
figures prominently in the dizzying
range of proposals being drawn up
for consideration by the Leveson
inquiry.

Groups and individuals from
outside the usual array of
campaigners and academics are
calling for media justice. Debates are
going on over definitions and such
questions as whether the right to
reply can be enforced by a self-
regulatory structure, or whether
some statutory backing is required.

What is generally agreed, outside
newspaper circles at least, is that the
Press Complaints Commission is
beyond redemption and must be got
rid of.

It is all most welcome to the CPBF,
which for years has called for the
right to reply, only to be knocked
back by the media and political
establishments.

These attempts include no fewer
than four Parliamentary private
members’ bills between 1980 and
1993.

The press said it was unworkable
and a threat to press freedom, and
governments were scared to take
them on.

The CPBF itself has just published
a pamphlet, A Chance For Change,

Turn to page 2

BATTLE has been joined to save
the BBC as its managers, in
league with government, seek
to undermine it from within.
Since 2004 the BBC has been

constantly destabilised, with a succes-
sion of reorganisations, cutbacks and
redundancy programmes in which more
than 7,000 jobs have gone.

The latest cull of 2,000 is the conse-
quence of the last year’s licence fee set-
tlement, in which Director General
Mark Thompson agreed to accept a six-
year freeze in income and the responsi-
bility to fund new areas such as the
World Service, BBC Monitoring and the
Welsh channel S4C.

In effect, Mark Thompson is collabo-
rating with the enemies of the BBC in
the private sector, who have com-
plained long and loud that the BBC,
with its guaranteed public source of
income, presents them with unfair com-
petition – a viewpoint shared by the
Conservatives now in government.

The DG has caved in to the associated
demand to cut non-broadcasting servic-
es and sold the BBC’s highly profitable
stable of magazines, which used to bol-
ster licence fee income, including Radio
Times, to a venture capitalist firm.

Spending is now being slashed by
£670 million a year and managers have
been reviewing operations, to choose
what to cut. They gave this operation
the laughable title of “Delivering
Quality First”.

BBC staff are angry and are fighting
back. They were infuriated in October
when Mark Thompson went to meet
staff in Belfast and declared: “If you
think you can’t do your best work here
then leave – no one is forcing you to
stay”.

Gerry Morrissey, General Secretary of
technicians’ union BECTU, said: “When
Mark Thompson did the licence fee
deal he said the BBC could not continue
to do everything. I believe the BBC
should have been brave and should
have said we are not going to damage
quality. This strategy is destroying qual-
ity, jobs and the BBC itself.”

BBC News will bear the brunt of the
job losses, with 800 positions lost, part-
ly through merging the national news-
room with that of the World Service. A
total of 387 are due to be scrapped at
the World Service and BBC Monitoring,
100 of them compulsorily.

The NUJ has already held two days of
strike action in protest. Former union
President Pete Murray, a radio producer
in Scotland, said: “Delivering Quality
First is not about saving money. It is a
politically-driven attack on public serv-
ice broadcasting itself.

“Far from defending the BBC,
Thompson has taken on the task of act-
ing as the government’s own axeman
inside the BBC itself.”

Now the unions are preparing ballots
for intensified strike action to save jobs
and, as they see it, the Corporation
itself. The unions had tabled proposals

Turn to page 2

BBC out to ‘Destroy Quality Forever’

DEATH BY
2,000 CUTS

FALL OF THE HOUSE OF MURDOCH
First media family’s days are numbered PAGES 6-8

PAYING FOR THE CRIMES OF OTHERS
BBC in Hunt’s line of fire PAGES 4-5

PLURALITY MEANS EVERYONE
Media must listen to alternative views PAGES 2-3

fp184:Free Press template changed fonts.qxd 27/10/2011 02:31 Page 1



setting out the arguments for
positive media regulation in all the
areas to be examined by the Leveson
inquiry. It argues for a law which
“would give individuals a statutory
right to the correction of factual
inaccuracies”.

This year is the 25th anniversary
exhibition of the bitter year-long
Wapping strike, in which the print
unions that were routed by Rupert
Murdoch had used the industrial
right of reply to get some balance in
the reporting of the 1984-85 miners’
strike.

Most famously the NGA union
stopped the Sun printing a front page
attack on miners’ leader Arthur
Scargill under the headline MINE
FUHRER.

And now the trade union
movement is again taking up the call.
The TUC congress in September
unanimously supported a motion
from the NUJ that stipulated that any
new regulatory body set up to replace
the PCC must have “clear powers to
order meaningful recompense and
ensure that the right of reply is
established.” The motion was moved
for the NUJ by Barry White, the CPBF’s
national organiser.

The GMB union at its July congress
passed a resolution calling for “an
automatic right of reply for
individuals and organisations”.

Executive Council member Roy
Dunnett said: “When the press
maligns individuals and
misrepresents the news there
should be a body that insists on
corrections and a right of reply.”

At the Labour Party Conference the
shadow culture secretary, Ivan Lewis,
said: “We need a new system of
independent regulation including
proper like for like redress which
means mistakes and falsehoods on
the front page receive apologies and
retraction on the front page.”

Right to reply

Regulation

2 September-October 2011 FREE Press

to ensure “meaningful and transparent”
consultations, which management
brusquely rejected, signalling, the
unions said, that it intends “to drive
ahead with its planned schedule of
cuts.”

Staff in regional centres have started
appealing to the public above managers’
heads.

Leaflets are being handed to visitors
to studios in Nottingham and
Newcastle, calling on them to write to

politicians and BBC Trust chairman
Lord Patten to oppose planned cuts to
local services.

BBC Nottingham’s leaflet renames the
cutback programme plans “Destroy
Quality Forever”.

The Newcastle leaflet says: “Local
radio’s budget is being cut by 20 per
cent. The programme budget is being cut
by 40 per cent … Staffing cuts mean the
quality of ALL local radio programmes
will be effected.”

At national level the BBC announced
that Radio 4 had been protected from
budget cuts, but the producers of no
fewer than 37 programme wrote to the

BBC house magazine Ariel – itself to be
closed down in the cuts – accusing
Mark Thompson of failing to tell the
truth.

The letter says: “Minutes after he fin-
ished speaking, we learned that 25 per
cent of the producer and senior producer
posts would be cut ... It is impossible to
believe that quality won’t be affected.”

Pete Murray said of the chairman of
the BBC Trust, Lord Patten: “His last big
public job was to wind up Britain’s last
colony” – he was the last governor of
Hong Kong. “Is he now about to preside
over winding up the BBC as we know
it?”

From page 1

DEATH BY CUTS

From page 1 Journalists
must learn
to listen
JOY JOHNSON argues that
true plurality is more than
the sum of the usual voices:
it means bringing them in
from outside the consensus

TO COUNTERBALANCE a partisan
press, UK broadcasting is predicat-
ed on a public service ethos with a
duty of impartiality and balance.
The BBC and the commercial

broadcasters play an important role in
Britain’s democratic life, but balance
must not be confused with the ritualised
ping pong of political party sound-bites.
Balanced journalism requires a plurality
of voices, beyond of the “usual suspects”.

Then again, broadcast journalists
themselves, while their work may be
impartial, do have their own views; in
fact it is positive that these views inform
their journalism. Lindsey Hilsum, inter-
national editor for Channel 4 News,
writes on the Arab Spring in the current
edition of British Journalism Review:
“Opinion and emotion should enable us
to understand the people we’re report-
ing on, but if they distort our perception
of reality, or blind us to the complexity
of a conflict, then they’ve become an
obstacle to establishing that ever elusive
target, the truth.”

In Britain we have had two major
recent journalistic failures: the run-up to
the war in Iraq and the financial crisis.

Nick Robinson, the BBC’s political
editor has publicly stated that he regret-
ted that he did not “push hard enough”

� Front page of the Sun, May 18 1984:
“right to reply” action by the NGA
chapel stopped the paper’s “MINE
FUHRER” attack on the miners’ leader

� The 32-page CPBF pamphlet A
Chance For Change is available from
the office for £1 each or 10 copies for
£7, including post and packing. Send
your order with a cheque to CPBF, 23
Orford Road, London E17 9NL.

fp184:Free Press template changed fonts.qxd 27/10/2011 02:31 Page 2



Regulation

FREE Press September-October 2011 3

THE MOST intense cutbacks and
contractions of the last three years
have been in the local and regional
media, which are virtually all
controlled by a handful of
monopolistic companies.

The local and regional press,
regional TV and local radio are all
dominated by a very few news
providers. And the fact they have
been able to get away with the most
savage cutbacks in spending and
provision is directly connected.

At a time when the ownership of
national media has become a hot
political issue it would be cheating
people all round the country to ignore
the local scene.

And policy should cover not just
publication but newsgathering and
distribution too; however many
publishers there may be, the fact the
Press Association news agency has a
monopoly of the supply of national
and international news to regional
media means that only one view of
them – and a pretty limited, pro-
establishment one at that – permeates
through the country.

It is well-known that the “big four”
regional newspaper publishers –
Newsquest, Northcliffe, Trinity Mirror
and Johnston Press – have resorted to
“slash and burn” cost-cutting
programmes as their only answer to
the effects of the recession.

Their financial predicaments had
been exacerbated by vast debts
incurred making unwise acquisitions,

funded by borrowing at the height of
the market, to expand their empires.
Yet they still see even further
consolidation as the route to
salvation and their return to greater
profitability.

Together with three smaller
publishers they formed the Local
Media Alliance, a lobby group closely
linked to the Conservatives that
pressed the case for fewer constraints
on local media ownership – perhaps
allowing the “big four” to become the
“big three” or even “big two”.

When the Conservatives took power
the first major media move they made
was to relax the regulations on cross-
ownership of local media, to allow
companies to control combinations of
newspapers, radio and TV, which had
hitherto been restricted.

Culture Secretary Jeremy Hunt then
launched his scheme for local TV
stations, with initial funding stolen
from the BBC licence fee – but nothing
to cover the operating costs.

Some see the extension of the
“internet TV” online news bulletins
produced by many regional papers as
a way of “sharing” the expenditure
with the newspapers they emanate
from, with plurality being sacrificed
to the newly-permitted cross-
ownership.

Either way, campaigners and policy
makers proposing new regulations at
national level must take account of
the effects in the very different
conditions outside the metropolis.

There’s a whole media
world outside London

THE WORKERS’ STORY, the exhibition
marking the 25th anniversary of the
Wapping strike of 1986-87 against the
Murdoch newspapers, is at the following
venues over the next few months:

MANCHESTER
October 8-November 18: People’s
History Museum
November 18-14 : Working Class
Movement Library, Salford

BRIGHTON
November 28-December 1: Unite
national sector conferences

LONDON
December 5-16: Unite Regional Sector
Conferences, Green Lanes
January 9-31 2012: Bishopsgate
Institute, Bishopsgate

For further information go to
www.cpbf.org.uk

The group of trade unionists who
mounted the exhibition have produced a
special anniversary edition of the
Wapping Post, the tabloid produced by
the strikers throughout the year-long
dispute.

in questioning ministers in the run-up to
the invasion of Iraq in 2003; instead he
saw his role as presenting the govern-
ment’s thinking – perhaps to explain the
decision but not to critically analyse it.
That would have required him to be
opinionated, and to seek out views from
outside the “prevailing wisdom” of the
time.

The second journalistic failing related
to the global financial crisis. While the
speed of the economic firestorm after
the collapse of Lehman Brothers may
have been unpredictable, warnings of
the turmoil to come had been building
up, chronicled by a handful of journal-
ists such as the Guardian’s Larry Elliott,
Gillian Tett from the Financial Times
and the Observer’s commentator Will
Hutton.

Outside the journalistic sphere there
were others filling in the financial jig-
saw and issuing warnings for those that
wanted to heed them. Ann Pettifor,
economist and campaigner, argued
before the crisis that the silence, collu-
sion and complacency of central
bankers, finance ministers and other
world leaders would render those who
were heavily indebted helpless in the
face of an international “financial tsuna-
mi”.

Professor Joseph Stiglitz of New
York’s Columbia University, former
Chief Economist at the World Bank and
Chairman of President’s Clinton Council
of Economic Advisers, had warned
since 2003 of the dangers of misguided
deregulation.

He debunked the myths that had gov-
erned American economic policy and
spread around the world and chastised
the media for the “puff pieces” that glo-
rified supposed heroes such as Alan
Greenspan who had apparently created
the boom years.

Yet how often were these voices heard
on the mainstream media? They were
outside the consensus established by the
journalists in the field.

Just as the correspondents in the
Westminster political lobby, with their
obsessions with political personalities,
had excluded opinions that were critical
of the warmongers, so the city reporters
were obsessed with the latest hot gossip
from city insiders and didn’t want to
hear the voices of doom.

This suited everyone: the government
who wanted the housing boom to go on
forever, the banks who felt the same
about the credit boom, the Treasury
whose coffers were swollen with tax
revenues and of course the bankers,
whose bonuses then weren’t the subject
of politicians’ derision.

These concerns require a change in
how journalism is practiced. They
demonstrate that real media plurality
means breaking out of the cosy collusion
between the politician and journalists –
the very phenomenon that the Leveson
inquiry was set up to examine.

Plurality must apply not just to national media but all
round the regions too, says ADAM CHRISTIE. The
monopolistic companies that control the local press and
broadcasting must be stopped from owning even more

fp184:Free Press template changed fonts.qxd 27/10/2011 02:31 Page 3



BBC

4 September-October 2011 FREE Press

JEREMY HUNT has had to change his
tune since his unseemly attempt to
stitch up a deal to give News
Corporation control over BSkyB. The
public exposure of the role of the

Conservative-led government in trying to
bend the rules in the Murdochs’ favour
has forced him to concede some of the
objectors’ points.

During the year that the BSkyB bid was
going through the regulatory process there
were mounting demands that News
Corporation should be subjected to the
“public interest” provisions of the 2003
Communications Act.

The test can be applied only when a
takeover or merger is under consideration.
The campaign demand that it should be
applied at any time, whenever there was
concern about the conduct of a large-scale
media proprietor, was articulated by for-
mer Labour minister Graham Allen in a
Parliamentary debate he initiated in
September.

Jeremy Hunt’s deputy Ed Vaizey
responded that he understood the need to
look at the system, “but we do not want to
rush into a change in media ownership
regulations simply as a reaction to one
controversial takeover bid. However, that
does not take away from the fact that we
want to investigate the issue thoroughly.”

In other words, the installation of a
regime in which regulators might start
investigations into companies and pro-
pose remedies to protect plurality as a
matter of course is now on the govern-
ment’s agenda.

Jeremy Hunt has even had to recognise

THE CRIMES
OF OTHERS
Culture Secretary Jeremy Hunt has been
forced by the News of the World scandal to
review the regulations on media ownership.
He has announced that the review will focus
not only on the newspapers that plunged the
industry into crisis, but also on the BBC.
GRANVILLE WILLIAMS says that it would
be utterly perverse to penalise the BBC
because the press has abused its power

The press want to shift
the debate away from
dubious journalistic

practices to the supposed
unfairness of the

dominance of the BBCJeremy Hunt: deflecting the crisis onto the BBC

fp184:Free Press template changed fonts.qxd 27/10/2011 02:31 Page 4



THE HYPOCRISY of BBC
Director General Mark
Thompson was laid bare
when he made a ringing call
for press freedom in
September. He warned that
British journalism is facing a
“dangerous period” because
of attempts by police to force
news organisations to hand
over confidential
information.

Mark Thompson was
speaking about police use of
the Official Secrets Act to
compel Guardian reporter
Amelia Hill to disclose the
source of her story that the
News of the World had
hacked the mobile phone of
slain teenager Milly Dowler.
He said it was part of a
“disturbing trend ... for
police forces routinely to
demand that journalists
disclose sources and hand
over journalistic materials.

“At the BBC, we receive an
ever-growing number of
demands for untransmitted
news rushes which the police
seem to regard as having no
more privilege or protection
attached to them than CCTV
pictures.”

All very true, but a week
earlier he had himself
ordered the surrender of
such material to the same
police force. The
Metropolitan Police had
asked broadcasters for raw
footage of the London riots
in August.

The BBC, together with
ITV and Sky News, handed
hundreds of hours of
unbroadcast footage after
being served with orders
under the Police and
Criminal Evidence Act
(PACE). The BBC said its
policy was to “require
requests for untransmitted

material to be made through
the courts. A production
order requiring footage of
the riots was served on the
BBC and a court agreed that
the material should be
supplied.”

It has always been
axiomatic among journalists
that you do not hand such
material to police. It
jeopardises the
independence of the news
media, making them appear
to be part of the forces of law
and order.

This in turn endangers
reporters and camera crews
on the streets. Many have
been attacked by crowds
who believe their images
may be passed to police.

The courts have often
refused to grant PACE orders
when told that police have
plentiful alternative sources.
In London, the Met have

more than 20,000 hours of
CCTV footage of the rioting –
plus that taken by their own
videographers.

Judges have often
declined blanket
applications, insisting that
police indicate specific
crimes at specific locations
before granting limited
orders for the precise
material concerned.

No one can know what the
courts might have said had
broadcasters resisted this
year’s applications, but this
wholesale surrender of news
footage is a worrying
precedent.

BBC

FREE Press September-October 2011 5

the conflict of interest he personified dur-
ing the BSkyB affair. The procedure was
criticised for leaving the final decision in
the hands of a minister with a political
interest – in his own case a fairly open
proponent of the Murdoch cause. He has
now suggested that decisions on takeovers
should rest with the regulators, to ensure
“justice is seen to be done as well as actu-
ally being done”.

THE Culture Secretary was address-
ing the Royal Television Society
conference in September, presenting
his proposals on how to protect
media “plurality”, which is the key

concept in assessing media ownership.
Ofcom, he announced, would be

asked to establish an agreed means of
measuring media ownership to cover
TV, newspapers, radio and other media.
The regulator will “look at whether or
not it is practical or advisable to set
absolute limits on news market share;
whether they believe a framework for
measuring levels of plurality could or
should include websites and if so which
ones.”

Then he added another question:
“and whether or how it should include
the BBC”.

There is no equivalence between the

BBC and News Corporation. The BBC is
a highly-regulated organisation subject-
ed to continuous analysis and depend-
ent on the periodic renewal of its
Charter. It is required to produce impar-
tial local, national and international
news.

News Corporation on the other hand –
with the exception of Sky News, which
is required by law to be impartial – is
driven by a different set of news values,
those of the proprietor. When News
Corp is at the centre of a story, reports in
the Murdoch-owned media are non-exis-
tent or skewed – is in complete contrast
with the way the BBC reports stories
about itself.

Hostility to the BBC comes directly
from the right wing press – the Daily
Mail, Daily Telegraph and the Murdoch
papers. Melanie Phillips wrote in the
Mail recently that the problem lies
explicitly with the BBC. There is, she
said, “a media oligarchy which exercises
far more power in Britain that News
International. And that is the BBC”.

As press regulation comes under the
Leveson spotlight the very papers that
attack the BBC will fight tooth and nail
to resist any attempt to impose regula-
tion on them. They want to shift the
debate away from dubious journalistic

practices to the supposed unfairness of
the dominance of the BBC.

Especially the Murdochs; Charles
Lewington, a BSkyB lobbyist with the
PR group Hanover, has said: “In the
arguments about media ownership and
plurality of provision, the BBC and oth-
ers who fought the BSkyB takeover
might come to regret stirring up a hor-
nets’ nest”.

There’s further irony in the position of
Ofcom. In opposition Jeremy Hunt
threatened to downsize and restrict its
scope, again to please James Murdoch,
yet now, if he keeps his word, it would
take decision-making off ministers.

Ofcom was set up by New Labour to
relax regulation and open up
media markets – in its remit to
promote competition it never once
raised concern about the market

dominance of News Corporation – not to
turn down media moguls!

Any review of media plurality and the
market share of firms has to be more than
a statistical exercise (useful though that
would be). It has to differentiate and factor
in the roles and impact of different media
too, and it would perverse if policymakers
were to regard the elevated position of
BBC news as a problem to be corrected.

Thompson talks the
press freedom talk

Mark Thompson: handed
over riot footage

fp184:Free Press template changed fonts.qxd 27/10/2011 02:31 Page 5



News Corporation

6 September-October 2011 FREE Press

PEOPLE WHO don’t read the Daily
Telegraph will have missed Matt’s
front page cartoon on July 16. It
showed two dinosaurs in the
swamp. One is saying: “Murdochs

used to rule the earth. Nobody knows
why they suddenly disappeared.”

They might not be totally extinct just
yet, but the dynasty is doomed, at least as
far running one of the world’s biggest
media groups is concerned. Major share-
holders in News Corporation came close
to dumping the sons of Rupert Murdoch
off the board in October and the whole
family is living on borrowed time.

The patriarch Rupert, his lovely wives
and his unlovely children will disappear
from the face of their own company once
the American justice system and the cor-
porate beasts who manage the enterprise
have got their acts together.

The crisis of corruption between the
Murdochs, governments and police chiefs
has brought huge reverses for News Corp
in Britain – not just the closure of the
News of the World and the resignations
and arrests of top News International
executives, but the collapse of the crucial
acquisition of the BSkyB satellite TV net-
work. But it’s the US that matters to News
Corp and that is where the terminal dam-
age will be done.

Rupert Murdoch took American citi-
zenship in 1985 to meet a requirement of
US laws on media ownership and run a
TV network there. In 2004 his News
Corporation, founded in Australia, shifted
its HQ to New York.

There it is covered by the Foreign
Corrupt Practices Act that forbids US-
based companies to profit from bribery
overseas, and the prosecuting authorities
in the USA are rather more assiduous in
pursuing wrongdoers than those here; a
Wall Street hedge fund manager has just
been jailed for 11 years for insider deal-
ing, which would be unthinkable in
Britain.

US prosecutors have opened an inves-
tigation into allegations that News
International journalists in the UK had
paid police officers for information.

The company was already under inves-
tigation by the FBI following allegations
that victims of September 11 had their
phones hacked by News of the World
journalists. The Daily Mirror reported in
July that journalists offered to pay a New
York police officer to retrieve the private
phone records of victims of the
September 11 attacks.

London solicitor Mark Lewis, who has
become something of an avenging angel
in his work for the victims of voicemail-
hacking, has teamed up with US lawyers
representing 9/11 families to seek witness
statements with a view to launching a
class action against News Corp under the
foreign corruption law.

There are also increasing moves
against the Murdochs from elsewhere in
corporate big business. A group of banks
and investment funds with substantial

THE FALL OF
THE HOUSE
OF MURDOCH

D
O

N
KE

YH
O

TE
Y

It’s part Dynasty, and part horror film ...
TIM GOPSILL chronicles the decline of
the first family of the global media

fp184:Free Press template changed fonts.qxd 27/10/2011 02:31 Page 6



News Corporation

FREE Press September-October 2011 7

holdings in News Corp has issued a legal
complaint accusing the company of wide-
spread corporate misconduct.

The legal action is led by Amalgamated
Bank, which manages $12 billion in
News Corp stock and holds a million
shares itself. The shareholders accuse the
board of allowing Rupert Murdoch to use
News Corp as his “own personal fief-
dom”.

In addition to the phone-hacking scan-
dal at the News of the World, the com-
plaint focuses on the business tactics of
two News Corp subsidiaries – News
America Marketing (NAM) and a British-
based manufacturer of satellite TV smart
cards called NDS – that are accused of
“stealing computer technology, hacking
into business plans and computers and
violating the law through a wide range of
anti-competitive behaviour”.

In the case of NAM, News Corp has
spent $650 million settling lawsuits
brought by competitors. NAM’s former
chief executive Paul Carlucci has been
quoted as threatening a company starting
up in the field of instore advertising: “If
you ever get into any of our businesses, I
will destroy you. I work for a man who
wants it all, and doesn’t understand any-
body telling him he can’t have it all.”

Evidence was presented in the trial of
that case that NAM had broken into its
rival’s computer systems at least 11 times.
A former NAM executive who turned
whistleblower and gave evidence against
the firm was hounded into bankruptcy by
a series of vindictive legal actions.

NDS is accused of illegally extracting
the code of a rival firm’s smart cards used
to unscramble satellite TV signals and
charge subscribers. The firm allegedly
posted the codes on the internet, allowing
hackers to break into broadcasts for free,
costing the competitor more than $1 bil-
lion.

The shareholder banks allege that these
cases show a “pattern of misconduct that
extends far beyond the UK subsidiary. It
demonstrates a corporate culture that
allows this sort of misconduct to take
place over a very long period of time.”

Their campaign against the Murdoch
family gathered momentum with the call

The shareholders
accuse the board

of allowing Rupert
Murdoch to use

News Corp as his
personal fiefdom

THE BREATHTAKING self-
delusions of Rupert
Murdoch were on show in
August when he announced
increased profits for last
year.

It was a month after he
had been summoned to
appear before the Commons
culture committee and
demonstrated how hard he
found it to answer

unwelcome questions; this
is a man, after all, who has
not been contradicted by
anyone for decades.

But just weeks after this
humiliation, brought on by
the corruption, cynicism and
deceit that are endemic to
his entire operation, he was
able to say: “There can be no
doubt about our
commitment to ethics and

integrity.
“I have run this company

for more than 50 years, and
the kind of behaviour that
occurred in that [News of the
World] newsroom has no
place at News Corporation.
Our fundamental goals are
to produce sustained,
meaningful value for
shareholders, provide
outstanding content and

services to customers and
consumers – and do it with
integrity.”

The reward for his
transparent inability to
ensure that his company
performs as he clearly
intends was a salary of $33
million and cash bonus of
$12.5 million, up from $4.4
million the year before
despite the UK scandal.

Murdoch’s style – ‘ethics and integrity’

from Institutional Shareholder Services
(ISS), an agency representing stockhold-
ers, for Rupert Murdoch and his sons
James and Lachlan to be voted off the
board at the 2011 AGM, which took place
in Los Angeles in October. A number of
other investors and associations took up
the call.

Such open attacks are rare in the corpo-
rate world, but ISS said the phone hack-
ing scandal had “laid bare a striking lack
of stewardship and failure of independ-
ence by a board whose inability to set a
strong tone-at-the-top about unethical

business practices has now resulted in
enormous costs – financial, legal, regula-
tory, reputational and opportunity – for
the shareholders the board ostensibly
serves.”

The fact that News Corp’s structure
gives the Murdoch family 40 per cent of
the voting rights, despite owning only 12
per cent of the equity, saved the family
bacon this time.

Even so, 35 per cent voted against
James, who is effectively the company’s
number three, and 34 per cent against his
brother. If you discount the Murdochs’
votes and those of their Saudi backers, a
big majority of shareholders did vote to
unseat the boys. Chairman Rupert himself
received 14 per cent “no” votes.

Outside pressure also prevented the
appointment to the board of Elisabeth
Murdoch, Rupert’s daughter, whose TV
production company Shine was bought
up by News Corp earlier this year for
$675 million. She herself received $214

Turn to page 8

fp184:Free Press template changed fonts.qxd 27/10/2011 02:31 Page 7



HOUSE OF MURDOCH

Review

8 September-October 2011 FREE Press Printed by Wernham Printers 020 8805 8026

JOIN
THE CAMPAIGN FOR

PRESS AND
BROADCASTING

F R E E D O M

CPBF website: www.cpbf.org.uk
email: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ____________________

Name __________________________________________________________________

Address ________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Postcode ________________________ Tel __________________________________

Email____________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 07729 846146

Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council. This issue went to press on October 26.
Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk

million, a salary of $1.7 million a year
and the promise of a seat on the board,
but this was withdrawn amid much mut-
tering from the shareholders.

So it might not happen today, but the
family will be gone tomorrow. Murdoch
pere is 80 years old and can’t keep hold
of the reins for much longer, and his
progeny are damaged goods – especially
James, who until this summer was the
heir presumptive.

But his gross miscalculations over the
News of the World have cost him the con-
fidence of the American big money men
whose consent he would need to take
over.

Within a year or two News Corp will
be just another gigantic American media
corporation, like Time Warner, Google,
Facebook and the rest, run by business
bullies like its present number two,
Chase Carey, Paul Carlucci, or Fox TV
chief Roger Ailes.

These men have no interest in British
newspapers, which they regard as a nui-
sance and an obstacle to their greater
ambitions, such as taking control of the
BSkyB profit-churning machine.

The News International papers don’t
make nearly enough money and they will
no doubt put them up for sale.

And as for who would buy them, that
would be the stiffest test there has ever
been for UK media ownership regula-
tions.

No regulator could let them pass into
the hands of rival national newspaper
publishers, could they?

From page 7
PAGE ONE: INSIDETHE NEWYORKTIMES
dir Andrew Rossi, USA

POMWONDERFUL PRESENTS:THE
GREATEST MOVIE EVER SOLD.
dir Morgan Spurlock, USA

AS WITH everything else, media in the USA
are like the UK’s but bigger. Big city
newspapers are collapsing with debts of
millions, and hundreds of lost jobs. TV
programme content is determined by
oilwells of money from sponsorship and
product placement advertisers, or“co-
promoters”.

These phenomena are on show in two
American documentary movies now
touring UK cinemas. Page One, directed by
Andrew Rossi, follows a year of the work of
the New York Times, focusing
narcissistically on the media desk. POM
Wonderful Presents: The Greatest Movie
Ever Sold is about product placement,
focusing even more narcissistically on film-
maker Morgan Spurlock’s determinedly
hilarious project for a movie about PP
financed entirely by PP.

Morgan Spurlock is one of those
superego American writer/reporter/
presenters who build the story round their
own adventures. He got famous through
Super Size Me (2004), in which he affected
to poison himself to death by gorging on
McDonald’s products.

His shtick is to act the chancer who gets
away with outrageous demands through
roguish charm. The makers of POM, a
pomegranate juice drink, duly gave him $1
million to get the movie title. This doesn’t

so much prove Spurlock’s point that
integrity in the media is a thing of the past,
as that some entrepreneurs are vain and
gullible morons with money to burn.

At the opposite media pole sits the New
York Times, an institution so venerable that
it warrants a documentary presented in
hushed and worried tones. Page One does
without the shouting that is standard for
the genre, but it still has to state its point
every few seconds – the point being that
newspapers are mortally endangered by
the internet and falling ad sales, and the
demise of the NYT would be the greatest
catastrophe for humanity since the fall of
Carthage.

The paper is down to its last 1,000
journalists, after two rounds of 10 per cent
job losses over the last two years. The
decline is put in the context of the whole
industry, as reported by the media desk –
or at least, by four male staffers, since the
two women on the desk declined to co-
operate.

Among them is the surprise star of the
film, reporter David Carr, an apparently
chaotic reformed drug addict with a
brilliant mind, an acid wit and a devotion
to the NYT that borders on idolatry. He is
the one who did last year’s stories on the
News of the World voicemail-hacking
scandal that so infuriated Murdoch’s
London lieutenants, who raged that the
NYT was motivated by rivalry with
Murdoch’s Wall Street Journal. Fine by me!

But these movies, by current standards
of British documentaries, are a mess. By
tomorrow’s standards, who knows?

Tim Gopsill

The greatest paper ever sold

fp184:Free Press template changed fonts.qxd 27/10/2011 02:31 Page 8


