No 187 May-June 2012 £1

HILE RUPERT Murdoch
hogged the headlines with
his appearance at the
Leveson Inquiry into mal-
practice at his newspapers,
his UK operations were facing yet
another official investigation that
could strip them of their most pre-
cious holding, their share of BSkyB
television.

On top of Leveson, two
Parliamentary committee investiga-
tions and three large-scale police
probes, now media watchdog Ofcom
is conducting an investigation into
whether BSkyB is a “fit and proper”
owner of a broadcasting licence.

Ofcom has set up a team to scruti-
nise information emerging from the
Leveson inquiry into press practices,
phone-hacking and corrupt pay-outs
to public officials. News Corporation
still owns 39 per cent of BSkyB since
its bid to take complete control col-
lapsed in such ignominy last year.

There were demands while that bid
was being considered for the “fit and
proper person” test to be applied.
Culture Secretary Jeremy Hunt said it
was not possible since the investiga-
tion was only on competition criteria,
but Ofcom has acted on its own. A
great deal more information about the
corruption surrounding Murdoch
companies has come out since then.

Ofcom set up a group of “seven or
eight” staff under the name Project
Apple early in 2012 but did not
announce it publicly. Its existence
came to light through a Freedom of
Information application by the
Financial Times.

The work has continued even
though Rupert Murdoch’s much criti-
cised son James (pictured top)
resigned as chairman of BSkyB in
April. He remained on the board, but
his removal from there could be a
condition of News Corp keeping their
holding.

If Ofcom concluded that either
James Murdoch or News Corp were
not appropriate owners, it could
revoke Sky’s licence to broadcast in
the UK, forcing it to switch off its
channels, unless Murdoch stepped
down from the board or News Corp
sold its 39.1 per cent stake.

® THE MURDOCHS at
Leveson. What they said,
and didn’t say.

PAGES 4-5

fpl87:Free Press template changed fonts.gxd 01/05/2012 14:% Page 1

FREE

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

NOT FIT

Hunted: the Minister for Murdoch

THE MURDOCH scandal looked set to
claim its highest-profile victim to date
with Culture Secretary Jeremy Hunt
clinging to his job as Free Press went
to press. Devastating revelations
about his favouritism towards the
Murdoch bid for BSkyB which he was
supposed to be judging impartially
left him dependent on the protection
of Prime Minister David Cameron.

A pile of 163 emails between Jeremy
Hunt’s special adviser Adam Smith and
News Corp’s chief London lobbyist

Frederic Michel came to light at the
Leveson Inquiry, in which the
minister’s office promised support for
the bid and passed on confidential
information.

Next day Jeremy Hunt threw Adam
Smith to the wolves to save his own
skin. The pressure was on David
Cameron, himself a Murdoch hanger-
on, to refer him through the proper
channels to the official responsible for
assessing ministers’ adherence to their
code of conduct.

UNIVERSITY OF SALFORD



fpl87:Free Press template changed fonts.gxd 01/05/2012 14:% Page 2
News International I

Unions told to

have their say

The agenda of the Leveson Inquiry might give the
impression that the main targets for media dirty tricks have
been celebrities. But most victims of unfair coverage are
ordinary people -- those caught up in public events, those
in minority groups or those engaged in activities that

media owners don't like.

Top of the list among these for 100 years or more have
been trade unionists, and in March the TUC organised an
event to bring unions into the national debate.

E UNIONS and their members
have been “treated despicably by
the press,” the movement’s top
lawyer told the TUC conference on
March 17. “Most are seriously anti-
union. They are shoving out the voice of
the unions and their 6 million members.”

John Hendy QC is the NUJ’s counsel at
the Leveson Inquiry, where he success-
fully fought the union’s battle to be
allowed to present evidence from jour-
nalists suffering the bullying manage-
ment of News International.

The union had collected statements
from members too scared to speak pub-
licly and presented it anonymously.
Lawyers from NI and the Daily Mail
group sought injunctions to prevent it
being heard, but the courts came down
on the union’s side.

John Hendy said that any reformed
press regulatory body must include the
NUJ and its Code of Conduct. There must
be a conscience clause to enable journal-
ists to refuse to obey instructions to work
unethically.

He made a plea for the TUC and trade
unions to submit evidence to the inquiry.

Chris Frost, chair of the NUJ Ethics
Council, said there was a need for “a
change of culture in the media.
Journalists are scared to do their job
responsibly.”

Harriet Harman, deputy leader of the
Labour Party and shadow secretary of
state for Culture, Media and Sport, the
keynote speaker, admitted that many sen-
ior figures in her party did become too
close to News International and
Murdoch. “We turned to courting,
assuaging and persuading the media after
18 years of opposition and the, at times,

2 May-June 2012 FREE Press

ferocious hostility of parts of the media.
It was hard to see any alternative.

She said Labour did things that
Murdoch objected to by strongly support-
ing the BBC and establishing Ofcom.
“But we didn’t sort out media ownership
or complaints.

“The new system must be independ-
ent of politicians and also end the power
of serving editors. They can’t be allowed
to go on marking their own homework,”
she said.

Frances O’Grady, TUC deputy general
secretary, said there was a “once in a gen-
eration opportunity to curb the power of
the media moguls. The idea of a different
system is the stuff of dreams but if we

don’t act quickly and work towards a
fairer system we will be back to business
as usual.”

The conference, organised by the NUT,
TUC and Campaign for Press and
Broadcasting Freedom, brought together
media experts, journalists, academics
and trade unionists.

Michelle Stanistreet, NUJ general sec-
retary said: “We must use the events
unfolding in courtroom 73, which are
genuinely gripping the interest of the
public, to ensure that we put a stop to the
power of editors and the proprietors who
are desperate to maintain the status quo.”

Thais Portillo-Shrimpton, a former NUJ
chapel leader who works for the Hacked
Off! campaign, said: “For as long as we
have reporters forced to write untrue sto-
ries, and being put under pressure to
deliver stories fast with no regard for accu-
racy, this industry is going to decline.

“Journalists need to be free from the
shackles of commercial pressure and pro-
prietorial influence.”

Dan Sabbagh, the Guardian’s media
editor, said the Leveson Inquiry had
exposed unacceptable, intrusive, inap-
propriate and illegal practices in a sec-
tion of the press where the proprietors
had an inside track with government and
an overweening power that made them
think they were invincible.

Seamus Dooley, the NU]J’s leader in
Ireland, told the conference there could
“an Irish solution to a British problem.”
The Irish Press Council, he explained,
had union involvement and an ombuds-
man, who is an NUJ member.

“The NUJ has a key role and finds
itself sitting around the table with repre-
sentatives from News International, who
would not touch the union with a barge-
pole in the UK.”

“The Irish model is by no means per-
fect but it may yet provide the founda-
tions for a new and more acceptable sys-
tem in the UK.”

John Hendy (right, witlm_ale NUJ’s Chris Frost) speaking at the TUC conference

o

BARRY WHITE



fpl87:Free Press template changed fonts.gxd 01/05/2012 14:% Page 3
o
News International

Rupert gives a nod
as a union returns

THE NUJ has established a chapel at
News International in Wapping for the
first time in 26 years - and the goal of

proper union rights may just be in
sight.

For Rupert Murdoch in his evidence
to the Leveson Inquiry in April made
the astonishing concession that he
would recognise the union if staff
voted for it.

Under questioning from John
Hendy QC, representing the NUJ, he
also said that the proposed
“conscience clause”, giving journalists
a contractual right to refuse
instructions to act unethically without
losing their jobs was “a good idea”.

Under the 1999 Employment
Relations Act independent unions
cannot apply for recognition if there
is an agreement with another union -
even a tame employer-financed

“sweetheart” union like the News
International Staff Association -
without staff first voting to get rid of
the existing one.

This is a practical impossibility
given the conditions attached to the
process.

The clause was a late addition to
the Act, which unions have always
suspected arose from lobbying by
Rupert Murdoch or his managers,
through the proprietor denied it in his
evidence to Leveson.

But he did say that “if they could
find a majority of our journalists who
want to join the NUJ, we would accept
their democratic decision.”

At Wapping, journalists are
returning to the union fold as their
workplace has been thrown into
turmoil by the closure of the News of
the World, by management’s attempts

to make staff take the blame for
editorial malpractices, by the arrests
of colleagues and uncertainty over
the future.

The NUJ was derecognised by Nl in
1987, a year after the infamous
dispute in which nearly all the 6,000
production staff were thrown out and
their unions with them.

Chapels did continue for a short
time on the titles but union members
decided to work through the NISA as
the only form of representation on
offer.

NUJ leader Michelle Stanistreet
said: “It was heartening to hear
Murdoch envisage a future where the
NUJ will be back representing
journalists in News International.

“Now that the owner of the UK’s
largest media group has conceded
that he has no problem with his staff
choosing to be represented by an
independent trade union of their
choice instead of a management-
imposed staff association, I'm sure
recruitment and organisation across
the titles will see a big boost

“We're also pleased that Rupert
Murdoch gave his support for a
conscience clause in journalism
contracts - a long-standing campaign
by the NUJ. We hope that other media
owners and editors now commit to
back our plan.”

WHEN MURDOCH MET RIS MATCH

Rupert Murdoch
gave away little if
anything in the
two-day session at
the Leveson
Inquiry, but he did
make concessions
when questioned
by John Hendy QC
for the NUJ. This is
an extract from the
transcript

John Hendy: [At News
International] there is endemic
bullying, huge pressure to
deliver stories, whatever the
means; overwhelming
commercial pressures which
are allowed to dictate what is
published; and the

overweening power and
control of editors over their

journalists and of employers
over their editors. [The NUJ]
gave evidence to this Inquiry of
bullying, in the words of
journalists who ... were too
scared even to come here and
tell Lord Justice Leveson about
that.

Rupert Murdoch: Our
journalists are perfectly free to
make complaints and perfectly
free to join the NUJ.

JH: [reading from this evidence]
A journalist with six years’
experience ... During my time at
the News of the World, |
experienced pretty much
constant bullying. My section
editor would find fault with ..”"
and so on. Clear evidence that at
the News of the World at least
there was a culture of bullying.

RM: Why didn’t she resign?
Lord Justice Leveson: | think

the problem with that might be
that she needs a job.

RM: | will certainly look at it.

JH: As far as you're aware, there's
been no investigation within
News International of allegations
of bullying of staff?

RM: I've never heard of it. They
always strike me as a very happy
crowd.

JH: The NUJ, indeed no
independent union, is not
permitted to represent
journalists or any other staff to
this day on any United Kingdom
News International title. That's
right, isn't it?

RM: If they could find a majority of
our journalists who want to join the
NUJ, we would have no choice.

JH: Would you accept their
democratic decision?

RM: I'd accept their democratic
decision.

JH: One of the journalists who

o

gave evidence through Ms
Stanistreet said that the absence
of the NUJ meant that there was
nowhere to turn.

RM: No, there’s the staff
association. ... And there’s the
editor. Everyone has access to
everybody.

JH: Are you aware that the NUJ
has for a long time been seeking
the insertion in contracts of
employment ... of a conscience
clause, that's to say a provision by
which it is forbidden to discipline
a journalist who refuses to do
something which is unethical or
against the code of practice?

RM: | have never heard of it.

Leveson: Do you thinkit's a
good idea?

RM: For us to say as a condition
of employment in a contract for
ajournalist they have the right
to do that, | think that's a good
idea.

FREE Press May-June 2012 3



fpl87:Free Press template changed fonts.gxd 01/05/2012 14:% Page 4

MIRACLE OF THE

The agenda of the
Leveson Inquiry might
give the impression
that the main targets
for media dirty tricks
have been celebrities.
But most victims of
unfair coverage are
ordinary people -
those caught upin
public events, those in
minority groups or
those engaged in
activities that media
owners don't like.

Top of the list among
these for 100 years or
more have been trade
unionists, and in
March the TUC
organised an event to
bring unions into the
national debate.

By NICHOLAS JONES

T HAD BEEN a wait of 30 years to
hear chapter and verse on the
unprecedented access which Rupert
Murdoch has enjoyed with succes-
sive with Prime Ministers.

But time and again, as he was con-
fronted at the Leveson Inquiry with
entries from an engagement diary and
telephone log which stretched back as far
as a hitherto secret lunch at Chequers
with Margaret Thatcher in 1981, he
denied the recollections of those
involved and their interpretation of

4 May-June 2012 FREE Press

The online campaigning group Avaaz paraded their giant Murdoch puppets outside the
High Court in London as father and son gave their evidence to Murdoch in Court 73.

events.

He was adamant that he had never
used his newspapers to further his com-
mercial interests, and he “never asked
any Prime Minister for anything”.

The Inquiry’s lead lawyer Robert Jay
QC struggled to persuade Rupert
Murdoch to accept that there must have
been a pay-off for the Sun’s endorsement
during general election campaigns.

Rupert Murdoch smiled enigmatically:
“Yes that perception irritates me ...
because I think it is a myth. Everything I
do every day proves it is a myth.”

We were watching a miracle before our
very eyes. Rupert Murdoch has contacts
to die for; he has met UK Prime Ministers
67 times, and afterwards their govern-
ments did just what suited his business
interests.

He never asks for anything, and yet it
happens. Truly a miracle of Biblical pro-
portions.

All those who have had dealings down
the years with Rupert Murdoch’s press
and TV companies must have been
screaming at Robert Jay to ask: was
Rupert Murdoch seriously trying to sug-
gest that the repeated failure of govern-
ments to refer his takeovers and acquisi-
tions to the Monopolies and Mergers
Commission and to other regulators was
just a happy coincidence?

Whether it was police protection at
Wapping, a loophole to keep out the
trade unions, or a refusal to investigate
predatory pricing on his newspapers, he
invariably had his way.

He never wavered in his stance: it was
Prime Ministers who initiated meetings
or telephone calls.

When it came to the accounts of oth-
ers, from former editors Sir Harold Evans
and Andrew Neil, to diarists such as
Alastair Campbell, Lance Price, Woodrow

o

Wyatt and Jonathan Aitken, he either
could not remember what happened or
their versions were incorrect.

Rupert Murdoch rejected Jay’s asser-
tion that he must have discussed his
newspapers’ support for the Iraq War
during three telephone calls with Blair in
March 2003. “I don’t remember the
calls.”

He even denied the most rational
explanation of the phenomenon that
came up during questioning about Tony
Blair’s famous summons to a News
Corporation jamboree on Hayman Island
off the coast of Australia in 1995.

Other guests included Australian
Labour Prime Minister Paul Keating, who
was also close to the Murdochs.

Robert Jay quoted Alastair Campbell’s
diary entry on the event, in which he
reported that Paul Keating had said of
Rupert Murdoch: “You can do deals with
him without ever saying a deal is done.”

He asked: “Do you think that’s a fair
observation?” “No”, replied Rupert
Murdoch.

“Do you understand the point that Mr
Keating is making there?”

“I understand what you’re saying, yes,
but that’s not true. Mr Keating is given to
very extravagant language.”

Of all the telling contradictions in
Rupert Murdoch’s testimony perhaps the
most revealing was his mantra that Prime
Ministers had no need to seek his views
because the Sun was interested in politi-
cal issues and not political parties.

“If Gordon Brown — or any other Prime
Minister — wanted my opinion he only
had to read editorials in the Sun,” he said

Again the question eluded Robert Jay:
how did News International’s editors
know the line to take if Rupert Murdoch
was not giving instructions?

Another miracle, obviously.

AVAAZ




E ASSUMPTION

AVAAZ

DESPITE seven hours of
questioning at the Leveson
Inquiry - and his apologies for
the phone hacking scandal at the
News of the World - Rupert
Murdoch was not challenged
directly over several patently
inadequate responses.

The main one was over the
“culture of illegal payments”
which the Metropolitan Police
have alleged became a regular
practice among some journalists
atthe Sun.

Although counsel for the
inquiry, Robert Jay QC - and
Lord Justice Leveson himself -
asked repeatedly about the
illegal phone hacking at the
News of World, there were no
questions about Scotland Yard's
allegation that authorisation
had been given at a senior level
in the Sun for the payments of
“regular, frequent and
sometimes significant sums of
money” to police and public
officials.

Since his personal pledge to a
House of Commons select
committee in July 2011 that he
would “clean up” News
Corporation he had spent

fpl87:Free Press template changed fonts.gxd 01/05/2012 14:% Page 5

WHAT RUPERT MURDOCH DIDN'T SAY
... because nobody actually asked him

“hundreds of millions of dollars”
on internal investigations and in
introducing new compliance
procedures.

In view of Rupert Murdoch'’s
admission that he had failed to
pay enough attention to the
News of the World, it was
surprising that the inquiry failed
to probe the reasons for
widespread illegality at the Sun.

If he had on his own
admission he failed to pay
enough attention to the News of
the World, that same failure
could apply to the Sun, a
question of greater importance
in view of its influence on British
politics.

There was another failure
over Nl papers’relentless
promotion of other News
Corporation products in their
pages. Robert Jay asked whether
Rupert Murdoch had ever
instructed them to“pursue

And this was the way
things really were

JOY JOHNSON sets the records straight

COLLUSION between the
politicians and the press is widely
known and well documented. It
ranges from the press barons of
old to today’s media moguls,
none more so than the Murdoch
empire.

Margaret Thatcher had in
Rupert Murdoch an ideological
soulmate. They shared the same
neo-economic liberalism
philosophy: privatise state assets
and hammer the unions. His
personal lobbying of Thatcher
was rewarded when she refused
to refer his bid for control of the
Sunday Times to the Monopolies

and Mergers Commission even
though he already owned the
Sun and the News of the World.
This paved the way for the
creation of the largest newspaper
group in Britain.

He had his reward and she had
hers - support from his titles for
their shared political and
economic ambitions. With the
press tied up and with a mutual
dislike of the BBC her
government was able to come to
his aid again and Sky was able to
acquire exclusive football rights.
When Thatcher was ousted News
International titles stuck with

stories which promote your own
newspapers, TV channels or
other business interests?”

“l don’t have any other
business interests,” he replied.

“Well, your other business
interests are within other
newspapers and TV channels,
aren’t they?”

“Yes,” Rupert Murdoch
replied, “but| certainly do not
tell journalists to promote our TV
channels or our TV shows or our
films.’

There was no more on the
subject, yet the Sun in particular
is full of editorial plugs for Sky
programmes and Fox movies
every day; even the Times
suffered the rare resignation of
an executive when arts editor
Tim de Lisle went over being
made to run a plug for a Sky Arts
programme. And of course he
does have other businesses, in
movies, marketing and

John Major for a while but Rupert
Murdoch quickly turned his
political power onto Tony Blair,
who was haunted by memories
of the monstering of Neil Kinnock
by the Sun and was determined
this would not happen to him
and his New Labour party.

To ensure afavourable
relationship with News
Corporation he acquiesced in the
Tories’ 1996 Broadcasting Act
which gave Rupert Murdoch
control of the digital future.

Then, against his own natural
instincts, he appeased the
rabidly anti-European Rupert
Murdoch by writing in the Sun
that“New Labour” would have
“no truck” with a European
super-state. Nor would a single
currency beimposed on the
British people.

Blair got his payback, and not
just election endorsement. All

o

broadcasting technology, such
as the digital subscription
company NDS which was
exposed by BBC Panoramain
March for allegedly swindling
Sky’s competitors by hacking
into their computers.

Similar charges have been
levelled at NAM, a Rupert
Murdoch marketing companyin
the USA. News Corp has spent
$650 million settling lawsuits
brought by competitors, and
NAM's former chief executive Paul
Carlucci was quoted as
threatening another company
starting up in the field:“If you ever
getinto any of our businesses, |
will destroy you. | work foraman
who wantsitall, and doesn't
understand anybody telling him
he can'thaveitall.” All thisis on
therecord, yet questions came
therenone.

Nicholas Jones and Tim Gopsill

Rupert Murdoch'’s titles, around
the world, supported the war in
Iraq despite huge public
opposition.

When Labour fell out of favour
David Cameron became the
winner.

Support was switched. James
Rupert Murdoch used his
Edinburgh TV festival speech to
attack the BBC with chilling
effect, coming to what he called
the“inescapable conclusion
[that] the only reliable, durable,
and perpetual guarantor of
independenceis profit.”

David Cameron took on Andy
Coulson, former editor of the
News of the World, as his principal
media adviser. News Corporation
came within a whisker of taking
total control of BSkyB. But the
Milly Dowler voicemail hacking
expose caused outrage and
politicians broke free.

FREE Press May-June 20125



fpl87:Free Press template changed fonts.gxd 01/05/2012 14:% Page 6

Regulation

Be careful what
you wish for

Media reform campaigners want a voluntary
body to take over regulation from the PCC.
But could it work? TIM GOPSILL isn't so sure

S A PROFESSIONAL funny man,

Private Eye editor Ian Hislop

might agree with Groucho Marx

that he wouldn’t want to join a

club that would have him as a
member.

The club in question would be the
News Publishing Commission (NPC).
Or it might be the Media Standards
Authority (MSA). Or it might have
another name.

Numerous groups are dreaming up
bodies to regulate the media to offer to
Lord Justice Leveson as he ponders his
remit to replace the Press Complaints
Commission — among them the PCC
itself, which has yet to announce a title.

The NPC is the blueprint from the

The kitemark could be
proudly vaunted by
the most unscrupulous
gossipmongers and liars

Co-ordinating Committee for Media
Reform (CCMR, co-ordinated by aca-
demics at Goldsmiths College, London,
of which the CPBF is a component).
The MSA comes from the Media
Regulation Roundtable, co-ordinated by
media lawyers.

Both their proposals, like the PCC
and its likely would-be successor,
would be voluntary “membership”
organisations.

Publishers would join and be obliged
to adhere to the rules of the scheme and
the code of practice it administers, and
to accept the penalties it imposes. The
members would pay a levy to finance
the system.

Regulations would work through an
ombudsman who would handle com-
plaints and order rapid redress - possi-

6 May-June 2012 FREE Press

bly a correction or apology, a fine or
compensation of some kind.

According to the various proposals,
there might be mediation or even arbi-
tration of complaints if they proved
intractable. If the ombudsman failed to
resolved the complaint the case might
go to the body itself, whose ruling
would be binding.

All the proposals are in accord with
the CPBF’s historic policy of a Right to
Reply and all are worthy ideas that
should be able to offer decent redress to
aggrieved parties and eliminate the
worst elements of popular newspaper
practice.

HERE’S JUST one problem, which

is: what about publishers that

don’t join? This is where Ian

Hislop comes in. At his appear-

ance before Leveson he said
Private Eye had declined to join the
PCC and he did not support media reg-
ulation.

“I believe in a free press and I don’t
think it should be regulated, but it
should abide by the law,” he said.
Activities such as phone hacking, con-
tempt of court and police taking money
were already illegal and what was
required was enforcement of the law.

Private Eye is not the only PCC
refusenik. Richard Desmond’s Express
Newspapers also boycott it, a fact
which Ian Hislop admitted was “a bit
embarrassing”; the Daily and Sunday
Express and Star titles are arguably the
worst of the UK’s national titles — and
perpetually attacked for being so in
Private Eye. The fact that aggrieved
readers cannot complain about them to
the PCC has been a big drawback to the
self-regulation system.

If the discredited PCC regime is to be
improved on, this is a state of affairs to

o

be avoided. But why should publica-
tions join a body whose discipline
they’d have to accept? The authors of
alternative systems have been scratch-
ing their heads to devise incentives.

So these are the main benefits that
members might receive:
@ Exemption from VAT. Print media are
already VAT-exempt, so this would
mean imposing liability for the tax onto
non-joiners.
@ Permission to use a “kitemark” logo
indicating their adherence to the
scheme and its code of practice, and
their willingness to take part in its
processes and comply with its rulings.
@ Legal advantages in the event of sub-
sequent court actions. Complainers
would have to take their cases to the
regulator first, and if this failed and the
case went to court member publishers
would have an enhanced defence and
liability for reduced damages.

There are big drawbacks to these.
Payment of tax is a statutory matter

No one has ever accused
Ofcom of imposing the
government’s will
on editorial content

determined by Parliament in the
Finance Act. This makes the whole
scheme dependent on the Treasury and
HMRC agreeing; it’s hard to see them
putting VAT liability in the hands of a
private organisation.

The principle of employing commer-
cial motivations for editorial matters
seems the wrong concept, somehow.

As for the kitemark: that is supposed
to be a guarantee of quality, but here,
available to all, it could be proudly
vaunted by the most unscrupulous gos-
sipmongers and liars.

The legal incentives could fall foul of
the Human Rights Act entitlement to a
fair trial for claimants and intensify the
unfairness of the whole project: a per-
son maligned in the media would
receive different treatment according to



the status of the publisher.

If the publication is not in the
scheme they could only try their luck
in the courts. If it is and they don’t get
satisfaction from the regulator and go to
court they will face legal obstacles and,
if they win, get lower damages.

There’s yet another snag with a vol-
untary scheme: it’s very 20th century.
Although it is touted as being open to
any publisher, the fact is that there are
hundreds or thousands of small publi-
cations and websites and bloggers; it’s
no longer really clear what a publica-
tion is.

There’s no way they’ll all be covered.
They may not even know about the
scheme. Yet victims of their reporting
should be as entitled to redress as
much as those defamed by the newspa-
pers of Richard Desmond. The right of
reply must surely mean a right of reply
for everyone.

HERE MIGHT be an alternative to

provide it, in the form of an inde-

pendent media tribunal with uni-

versal jurisdiction. You could

have a body that administers
quick and cheap procedures to deal
with complaints, working, as the
schemes propose, with an ombudsman
to handle cases in the first instance.

Statutory backing would be needed
to enforce its rulings, but that is true of
the existing proposals. The problem is
that it would have to be state-spon-
sored, authorised and financed, but
that’s as far state involvement would
go.
Broadcasters are regulated by Ofcom,
a fully fledged state body. It judges and
fines radio and TV for breaches of its
various codes but no-one has ever
accused it of imposing government’s
will on editorial content. A media tri-
bunal could be a lot less state-oriented
than Ofcom.

It would not have the remit to defend
and safeguard press freedom that many
would like to see, but the media them-
selves could organise that; a job for the
NUJ here, I'd have thought. That does-
n’t need Leveson or legislation.

Campaigners are looking for a body
that will set and maintain decent edito-
rial standards and offer amends to the
victims of bad practice. These are quite
separate things and it might not be the
same body that does them.

Whatever proposals on regulation
people come up with, they have first
got to be promoted by Leveson and
then enabled by legislation — everyone
concedes that statutory back-up is
needed to make judgements stick, given
the failure of self-regulation to do so
over the years.

There’s more chance of an independ-
ent tribunal going through, I'd have
thought, than of George Osborne letting
a bunch of journalists meddle with his
tax regulations.

fpl87:Free Press template changed fonts.gxd 01/05/2012 14:% Page 7
o
Regulation

Local press: bleak
futureif 5%1is 50

THE ANNOUNCEMENT that regional
newspaper group Johnston Press is to
switch five daily titles to weekly
production as part of its latest package
of cuts triggered renewed concern for
the sector.

Halifax, Kettering, Northampton,
Peterborough and Scarborough are
the towns to lose their dailies as the
group struggles to pay off the debts it
built up during the takeover mania of
the early 2000s.

The titles, though printed weekly,
will be published on an iPad app. New
chief executive Ashley Highfield, a
former top BBC digital media
executive, unveiled a plan to generate
50 per cent of revenues from online
advertising within eight years - an
announcement greeted with
scepticism.

Company results for 2011 showed
that online revenues grew by only 0.7
per cent, to comprise just 5 per cent of
total income, while newspaper sales
actually remained “resilient” with
revenues down just 1.1 percent.

Pre-tax losses were £144 million.
Johnston Press spent £38.5 million on
interest payments, with debt at year
end standing at £351.7 million.

Many editors’ jobs are to go, and two
of the biggest remaining dailies, the
Leeds-based Yorkshire Post and
Evening Post, will share an editor.

Pete Lazenby, joint father of the NUJ
chapel at Yorkshire Post Newspapers,
told the TUC media conference in
London in March that when he joined
the staff in 1972 there was a staff of
1,350 and a circulation of 230,000.

“Today there is a staff of 400 and a
circulation of 35,000.”

He blamed the greed of newspaper
owners: “Where Tesco has been happy
to make 10 per cent profit, regional
newspapers were told that 30 per cent
wasn’t enough. And the answer has
been to cut, cut, cut.”

A former MP for Northampton, one
of the losing towns, Tony Clarke, said:
“It’s the staff of the Chronicle and us as
a town who will now pay for the
mismanagement of a bunch of clueless
chancers who wouldn’t even know
where Northampton was even if the
satnavs on their executive pool cars
brought them here by mistake.”

And Louise Mensch, the current MP
for Corby, which has been covered by
the Kettering-based
Northamptonshire Evening Telegraph,
has called for the local press to be
given tax advantages to help ensure its
survival. “If a pure profit model
doesn’t work, government should look
at ways to facilitate local communities
and businesses owning their own
papers,” she said.

Louise Mensch initiated a special
Parliamentary debate in Westminster
Hall that was packed with MPs
protesting at the state of their local
papers.

“Of course, as a Conservative, | am
naturally suspicious of subsidies.
However, let us consider the narrow
interests that are subsidised by the
Government, such as that proposed to
support local television stations ...
which will be a further competitor for
local newspapers.”

The aftermath of the Murdoch crisis and the Leveson
Inquiry will be the topic of discussion at the CPBF
annual meeting 2012.

It takes place on SATURDAY JULY 7, from 10am, at the
NUJ headquarters, 308 Gray'’s Inn Road, London
WC1X 8DP - 3 minutes from King’s Cross stations.
Admission is free and open to all. To register email
freepress@cpbf.org.uk or phone 07729 846 146

o

FREE Press May-June 20127



fpl87:Free Press template changed fonts.gxd 01/05/2012 14:% Page 8

The same world upside down

MAN BITES MURDOCH
Bruce Guthrie
Melbourne University Press

MAN BITES
MURDOCH

-l

FOUR DECADES N PRINT,SIX DAYS N COURT

Australian newspaperman Bruce

Guthrie, the anti-hero of an engag-
ing tale, has extra interest for followers
of News International’s recent UK
shenanigans because it presages events
of July 2011 in some familiar ways.

Bruce Guthrie worked his way up
from copy boy to editor of some of
Australia’s most influential newspa-
pers, including its top-seller — from
which Rupert Murdoch sacked him.

He reveals glimpses of how Murdoch
operates and what he likes most in his
newspapers.

During his first Murdoch stint in the
1980s Guthrie was to learn that “audi-
ence was more important than journal-
ism”.

He recalls a News Corp conference in
Aspen, Colorado in 1988, attended by
President Richard Nixon, chairman of
the US Federal reserve bank Paul
Volker, and former UK Foreign
Secretary David Owen.

This august gathering was enter-
tained by the lamentable Tom Petrie,

THIS RAGS-TO-RICHES story of

news editor of the Sun from London,
who announced: “we don’t report the
news, we make it”.

His presentation was “widely enter-
taining with stories of chequebook jour-
nalism, general skulduggery and heavy
lifting of rival papers’ stories”.

Bruce Guthrie was appalled suffi-
ciently to ask the Fleet Street veteran:
“Do you have any ethical framework at
all at the Sun?”

“Ethics? At the Sun? You've got to be
joking,” shouted an executive from a
London broadsheet. Tom Petrie admit-
ted: “We don’t really have any ethical
framework at all”.

Murdoch commented: “we have a
Fairfax wanker in the room” — a refer-
ence to Guthrie’s previous career with
Fairfax, News Limited’s big rival in
Australia.

Twenty years later that episode came
to Guthrie’s mind while he was editing
Murdoch’s Herald Sun.

There was some debate about accept-
ing a rugby club’s offer to pay for a
Herald Sun’s photographer to cover its
trip to England.

News Limited, News Corp’s
Australian subsidiary, the equivalent to
News International here, owned the
club and Guthrie saw this as a cash-for-
comment deal and ethically dubious.

He was told that so far as ethics was
concerned, News regarded it as a coun-

ty in south east England.

Of particular interest to those who
have worked for Murdoch in Britain is
a quote attributed to him by Bruce
Guthrie: “I think when you’re loyal to
people and they’re happy, you can get
better work out of them. It makes for
stability in a company as well as happi-
ness”.

Bruce Guthrie wondered how he
might join this happy family but, like
many others, he never found the
answer.

Against this background, what fol-
lowed can have come as no surprise to
him — nor to many who have loyally
worked for Murdoch.

In 2008, after increasing the Herald
Sun’s circulation, profits and internet
hits, and winning local prizes, he was
summarily dismissed as editor-in-chief
of Australia’s biggest-selling newspa-
per.

In May 2010 Bruce Guthrie took a
chunk out of News Limited’s reputation
and its bank balance by winning a huge
compensation settlement from News
Limited, whose dissembling executives
were excoriated by the judge.

So Bruce Guthrie enters the history
books — at least the Aussie ones — as the
man who took a bite out of Murdoch
and showed to a largely disinterested
world that Murdoch could be beaten.
John Bailey

Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council. This issue went to press on April 30.

Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk

THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND
BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £15

b) Unwaged £6

c) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)

d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

1/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Address

Postcode

Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 07729 846146

8 May-June 2012 FREE Press

o

Printed by Printciples 020 8804 4040



