
PUBLIC BROADCASTING

Tide to turn 
for the BBC
BAD NEWS for the Murdochs must 
be good news for the BBC.

The Murdoch press has led the 
persistent and pernicious attack on 
Britain’s public broadcaster for 30 
years and its stooges in the current 
government have put the attacks 
into practice.

They shared the two common 
aims of boosting the profits of the 
commercial media and under-
mining public service symbolised by 
the BBC.

Over the last year, with the 
scandals laid bare in the phone-
hacking affair, things have changed.

The Murdochs are on the run. In 
August Rupert Murdoch resigned all 
his UK directorships as his family’s 
grip on their worldwide media 
empire faltered.

News Corporation recorded a 
trading loss for the first time ever.

This has to mean a swing in 
opinion back towards public broad-
casting, one that the campaigners 
must take advantage of. The tide 
will turn back towards the BBC.

Even Tory ministers have 
changed their tune. Lame duck 
culture secretary Jeremy Hunt 
– predicted to lose his job in 
an autumn 
reshuffle – has 
tried to distance 
himself from the 
Murdoch line on 
the BBC.

Just two 
years ago he was 
as his website 
proclaimed “a 
cheerleader for Rupert Murdoch’s 
contribution to the health of British 
television.” 

In 2009 James Murdoch gave a 
speech at the Edinburgh TV Festival 
in which he launched a brutal 
assault on the BBC. Three weeks 

later Jeremy Hunt wrote an article 
for the Sun attacking the BBC’s 
commercial activities and calling 
for a freeze in the licence fee. Tory 

leader David 
Cameron also 
wrote for the 
Sun to the same 
effect.

And of course 
Jeremy Hunt 
was shown in 
evidence to the 
Leveson inquiry 

to have backed the News Corp bid 
for BSkyB on numerous occasions.

But in his own evidence to 
Leveson he backtracked desperately. 
Asked whether he still agreed with 
the “cheerleader” tag he replied: “I 
would say it’s not correct ... That 

was a comment by a journalist from 
Broadcast magazine, but it’s not 
how I would describe myself.”

Asked about James Murdoch’s 
Edinburgh lecture, Jeremy Hunt 
said: “I disagree with the general 
thrust of his views on the BBC, in 
particular his description of the BBC 
as state-sponsored journalism.”

In May 2010 he became the 
cabinet minister responsible for 
broadcasting, and by October had 
secured the long-promised freeze in 
the licence fee with its dire conse-
quences for the BBC.

It is also on record that he 
had two meetings with James 
Murdoch in opposition, and that in 
September 2009 he met News Corp 
executives in New York (though not 
the Murdochs).

FREE Press
No 189 September—October 2012 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

This has to mean 
a swing in opinion 
back towards public 
broadcasting, one 
campaigners must 
take advantage of

SO LONG 
RUPERT
Leave the 
papers as 
you found 
them

3

SAVE 
THE BBC
New boss 
needs new 
approach

4
HACKS 
IN THE 
DOCK
No way 
for media 
freedom

8

D
C

M
S

Jeremy Hunt: 
changing 
his tune

NEW LOOK, NEW 
WAYS TO LOOK
WITH THIS issue Free Press 
is not just taking on a new 
appearance; it is offered in 
new ways. It will be available, 
via the CPBF website, to be 
read in full colour in an online 
page-turning version; to be 
downloaded as an indexed pdf; 
or a .mobi file that can be read 
on any Kindle device; or as an 
ePub file that can be read on 
almost any computer, tablet or 
smartphone.

This upgrade, by Alan 
Slingsby of Edition Periodicals, 
has been sponsored by 
the Andrew Wainwright 
Reform Trust.



2 Free Press September–October 2012

MEDIA DIVERSITY

A million 
Europeans 
will be right

GRANVILLE WILLIAMS outlines a new Europe-
wide campaign for greater media plurality — a 
campaign that he urges supporters to sign up to

CAST YOUR mind back to the announcement by 
News Corporation in June 2010 that it planned 
to take full control of the enormously profitable 
satellite broadcaster BSkyB. 

James Murdoch’s strategy was straight-
forward: get clearance from the European 
Commission first and then rely on close links 
with Conservative politicians to finalise the deal 
in the UK.

In December 2010 the Commission ruled 
the takeover would not “significantly impede” 
competition in Europe. The CPBF pointed out 
that this decision was short-sighted, since once 
News Corp had BSkyB it would then rapidly 
integrate its European operations, Sky Italia and 
Sky Deutschland, into an ever more dominant 
Europe-wide satellite broadcaster.

The Commission decision demonstrated the 
weakness of its powers to limit or curb excessive 
media concentration. 

Silvio Berlusconi’s long dominance of Italian 
politics through his media power is the prime 
example. In Hungary a media law passed 
by Viktor Orban’s Fidesz party concentrated 

excessive power in the hands of the government. 
The Hungarian experience prompted 

European Commission Vice President Neelie 
Kroes to say: “We need to think seriously about 
whether the EU has sufficient powers in this 
area to meet public expectations about the 
defence of media pluralism.”

Now an important European citizens’ 
initiative, the European Initiative for Media 
Pluralism, is under way to remedy these deficien-

cies. European Alternatives (www.euroalter.com) 
is organising this and planning is now at an 
advanced stage. The CPBF has supported this 
work from the beginning.

The policy aims of the media pluralism 
initiative are:

To protect media pluralism through the 
harmonisation of transparent national rules on 
media ownership across all member states

To prevent political conflicts of interest and 
ensure the genuine independence of media 
regulatory bodies

The current state of play is this. The proposal 
was submitted to the Commission on August 9 
and a response will be made by October 7. Once 
the proposal’s scope and validity is officially 
registered the process of collecting a million 
signatures for the ECI can start. It will be a big 
but realisable objective. 

The committee overseeing the project has 
members from France, Italy, Hungary, Bulgaria, 
Romania, Belgium and the UK. When the 
signature collection goes live a number of public 
events across Europe will launch it but the 
preparatory work to publicise the initiative needs 
to gather pace now. If you can help in any way 
with this work in the UK please contact the CPBF 
national office.
Full details of the Media Pluralism initiative 
are at www.mediainitiative.eu

Join the
campaign
for press and 
broadcasting
freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ _______________________

Name _________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address ______________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________________________________Tel ____________________________________________________________________

Email __________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________________________________________________________________Join online at 
www.cpbf.org.uk

S
T

E
FA

N
O

 C
A

G
N

O
N

I

E
U

Neelie Kroes: We need to think seriously about 
whether the EU has sufficient powers to defend 
media pluralism

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, 
Walthamstow, London E17 9NL tel: 07729 846 146, email freepress@cpbf.org.uk

http://www.euroalter.com
http://www.mediainitiative.eu


September–October 2012 Free Press 3

OWNERSHIP

Would the last 
Murdoch to 
leave please turn 
out the lights
FOR THE FIRST time in 43 years 
there is no-one called Murdoch on 
the board of any British newspaper 
publisher. The 81-year-old Rupert 
followed his discredited son 
James and resigned all his News 
International positions in July.

The US-based News 
Corporation said the 
move was a “corporate 
house cleaning exercise, 
part of the preparation 
of the business for the 
upcoming restructure 
into two companies” – a 
TV and movie enter-
tainment company 
and a smaller one 
publishing newspapers 
and books.

James Murdoch, 
one-time chief executive of 
BSkyB, is still a (non-execu-
tive) director of the satellite 
TV network and his sister 
Elizabeth is CEO of the TV 

production company Shine, which 
News Corp bought up last year. 

There has been speculation 
that their older brother Lachlan, 
currently heading the Australian 
publishing arm, might become boss 
of the newspaper company, but 

major American 
investors, who 
have been 
pushing the 
group to dump 
the UK papers, 
registered big 
votes against 
both brothers at 
last year’s New 
Corp AGM.

The Fox TV and 
movie operations 
and the Sky TV 

channel make all the 
big money for News 
Corp and Americans 
investors have little 
interest in – indeed, 

are thoroughly exas-
perated by – the 
London newspapers, 
which is recent years 
have brought nothing 
but trouble.

There is little doubt 
that the four London 
titles – the Sun and Sun 
on Sunday, the Times 
and Sunday Times, 
will be sold off, if 
buyers can be found 
who will guarantee the 
survival of the loss-making 
Times papers. It is unlikely 
that existing publishers would be 
allowed to take them over.

The holding in BSkyB, signifi-
cantly, will be in the entertainment 
division. This could well lead to a 
renewed bid to buy up the whole of 
the company – a goal from which 
News Corp was thwarted last year 
by the newspaper scandal.

In August News Corp reported 

a loss in 
its quarterly 

results, for the 
first time ever. 

The loss was $1.6 
billion for the three 
months to the end 
of June, compared 
with a profit of net 
income of $683 

million dollars for the 
same period last year.

The company said it was facing 
charges of $2.8 billion over the 
spin-off plan, but profits from 
publishing halved during the quarter 
(to $270 million), and the total cost 
of “Hackgate” to over the year has 
been $224 million – including the 
closure of the News of the World 
and launch of the Sun on Sunday.

NOT MY DEPARTMENT, SAYS THE MINISTER
CONFIRMATION THAT the government is 
not planning any positive legislation on 
media ownership has come directly to the 
CPBF from a minister.

The campaign wrote to culture secretary 
Jeremy Hunt to ask what steps he would 
take to save local newspapers, following 
reports that one of the biggest groups, 
Johnston Press, was to close some 
titles and merge editorial offices over 
large areas.

Culture department junior minister Ed 
Vaizey replied: “Businesses have to make 
a commercial decision on which titles are 
viable and the Government is doing what 
it can to ensure an equitable operating 
climate,” and added:

“As you know, the Leveson Inquiry 
is now well under way and it will be 
for Lord Leveson to make specific 
recommendations on future regulation. 

“The Government is not going to 
pre-judge what those recommendations 
might be but it will of course listen 
carefully to any recommendations made 

by the Inquiry before making any final 
decisions on regulation.”

In other words, the government does 
not plan to tackle the monopolistic control 
of the local press, or any other media, in 
the forthcoming Communications Bill. It is 

leaving it to the Leveson Inquiry.
But, as reported in the last issue of 

Free Press, Leveson is also ducking the 
question. Although the remit originally 
set for the inquiry included “how future 
concerns about press behaviour, media 
policy, regulation and cross-media 
ownership should be dealt with by all 
the relevant authorities”, the subject has 

disappeared completely from the areas 
listed for Lord Justice Leveson’s final 
report — expected at the end of October.

It was also missing, as Free Press 
reported, from the discussions in the 
invitation-only industry seminars staged 
by the DCMS in preparation for the 
Communications Bill.

But it was the excessive size and power 
of Rupert Murdoch’s media holdings that 
led to their baleful influence over British 
political life and to the corruption and 
malpractice in their conduct.

The CPBF has maintained all along that 
any solution to the problems of the media 
and any guarantee of greater plurality of 
ownership must depend on breaking up or 
regulating the Big Media companies.

It is highly convenient for them that both 
government and the Leveson inquiry, set 
up supposedly to eradicate the wrongs 
in media practice, are wilfully allowing 
the crucial issue to fall down the crack 
between them.

D
C

M
S

Ed Vaizey: 
leaving 
it to 
Leveson

The Sun’s front 
page the day of 
the 1992 election



4 Free Press September–October 2012

BBC

SAVE 
THE BBC, 
ITS OWN 
WORST 
ENEMY
Get ready for the next big 
media battle. When 
regulation and ownership 
have been settled after the 
Leveson inquiry the fight will 
be on to save the BBC as a 
truly independent public 
broadcaster.

It’s been under heavy political 
fire for 30 years. Every ten 
years when its charter and 
licence fee are renewed by 
Parliament the fight 
gets tougher.

Next time is 2016 but as the 
BBC gets a new boss the 
debate starts now. Free Press 
sets out the arguments 

SOLD
PATRICIA 
HOLLAND says 
the systematic 
dismantling of the 
public service is 
already well 
advanced

THE BBC is “a force of optimism 
amidst any gloom”, declared Lord 
Chris Patten, the Chair of the BBC 
Trust, earlier this year. His reasons 
were, in order: the quality of its 
escapism and entertainment; that 
it remains a trusted, democratic, 
national institution; that it takes 
the UK to the world; and that it 
carries ideas and ambition to many 
millions of people.

Putting “escapism and enter-
tainment” first made a welcome 
change from those solemn commit-
ments to the Corporation’s “core 
purposes” so often trotted out by 
BBC dignitaries to placate critics and 

detractors. Here, apparently, was a 
more generous view of what the 
BBC is about.

Perhaps the mood is changing. 
Perhaps the Chair of the Trust and 
the new Director General, George 
Entwistle, will begin to talk up the 
benefits of a strong publicly-funded 
broadcaster, instead of apologising 
for its existence. But they have 
a tough task ahead if they are to 
reverse the effect of decades of 
attacks and demoralisation to which 
the BBC has been subjected. 

When the previous Director 
General, Mark Thompson, came to 
the hasty agreement in 2010 that 
entailed draconian cuts across the 
board in what he called “the most 
far-reaching transformation in our 
history”, he was simply carrying on a 
relationship with government estab-
lished in the late 1980s. It meant 
suspicion of public service principles 
on the part of government, and 
cringing apology and insecurity on 
the part of the Corporation. 

“The BBC should not attempt 
to do everything. It must listen 
to legitimate concerns from 
commercial media players more 
carefully than it has in the past and 

Stop the rot before it is too late

PA
N

H
A

R
D

/W
IK

IP
E

D
IA



September–October 2012 Free Press 5

SOLD
act sooner to meet them,” Mark 
Thompson submitted in the consul-
tation document Delivering Quality 
First. The Corporation must “define 
its boundaries” and “know its 
limits”. It seemed that the BBC itself 
had accepted that the interests of 
commerce should dominate those 
of public-service.

Mark Thompson’s BBC that had 
to “know its limits” was already a 
very different organisation from 
the one Margaret Thatcher sank her 
teeth into in the mid-1980s.

We talk of the BBC as a single 
public institution, but huge chunks 
have already been sold off, services 
and programme making have 
been outsourced, and a substan-
tial part of the Corporation is run 
on commercial lines. The argument 
has been that if more of the BBC’s 
income comes from its commercial 
activities, that will justify a 
reduction in the licence fee. 

The changes began in the early 
1990s with the introduction of an 
internal market and a split between 
“broadcast” and “production” 
departments. This enabled compe-
tition with outside providers for 
services such as the provision 

of studios, and for programme 
production itself. It also meant 
that BBC services could act like 
commercial companies and tout for 
business across the sector.

The logical development 
was for the BBC to set up its 
own commercial enterprises, 
for resources, marketing and 
technology. In addition, the 
television World Service is a 

commercial channel, funded by 
advertising. In the 2000s both the 
BBC Broadcast and BBC Technology 
units have been sold on to private 
enterprises. 

The BBC must commission 25 
per cent of its output from inde-
pendent production companies, and 
a further 25 per cent must be open 
for competition between inhouse 

and independent producers. These 
“indies” are no longer the small, 
artisanal outfits of the 1980s, 
but large-scale businesses, often 
internationally based. Major series 
are virtually impossible without 
co-production money. 

In 2010 the BBC spent £1.3 billion 
with third party suppliers, many of 
them large and profitable companies. 
In effect, licence fee money is trans-
ferred to the private sector.

The Daily Telegraph already 
speaks of the BBC’s “public service 
arm” as if its commercial activities 
were more important. The BBC is 
becoming a brand – not a single 
entity but a front for numerous 
commercial activities. Within this 
complex it has been a struggle to 
protect the shrinking space devoted 
to public service – the BBC’s 
supposed “core purpose”.

Governments have begun to 
treat the licence fee as if it were 
part of general taxation and not 
the exclusive preserve of the 
BBC. Licence fee money has been 
earmarked for digital switch over, 
broadband roll-out and to subsidise 
commercial local television – while 
the BBC’s own local services have 

been cut. In many ways the BBC 
is no longer a public institution in 
charge of its own affairs.

Its non-commercial status and 
its independence from government 
have both been undermined. 
Further amputations are taking 
place that will be impossible to 
reverse. In addition there has been 
no political ground on which the 
BBC could – even if it were willing 
– mount a campaign to reassert 
the value of licence-fee funding 
and point out that the licence fee is 
extraordinary value for money.

Political parties pay lip service 
to the Corporation, but none is 
willing to put its weight behind the 
principle of public funding, the value 
of an output which is not inter-
rupted by advertisements, which 
can treat its viewers and listeners 
as citizens rather than consumers, 
and which encourages the BBC to 
expand its activities in, for example 
online media, instead of the 
constant pressure to cut back.

What is needed is more than 
just damage limitation but a 
re-assertion of the principles of 
a universal service funded by a 
universal payment. 

Stop the rot before it is too late

The BBC needs 
to re-assert the 
principle of a 
universal service 
funded by a 
universal payment 

The BBC its Television 
Centre in west London 
to property developer 
Stanhope plc, for 
£200m in July .
Director general 
Mark Thompson 
(below) said the deal 
“represents another 
milestone in the way 
the BBC is changing”.



6 Free Press September–October 2012

David Campanale is 
Chair of the NUJ’s 
BBC London Branch 
and a member of 
the union’s national 
executive

BBC

Hidden hand of 
Murdoch at work
DAVID CAMPANALE 
demands that we see the 
evidence that the 
Conservatives and News 
International agreed to 
undermine broadcasting 
competition

THE SENSATIONAL revelations at the Leveson 
Inquiry have masked proper examination of the 
Murdoch empire’s dual commercial broadcast 
strategy: not just to advance its control of the 
market by taking over satellite broadcaster 
BSkyB, but also to hamstring its most powerful 
competitor, the BBC.

The collusion was deep and went on for 
many years, with the suggestion that the 
Conservatives’ entire media policy was being 
run to advance the 
interests of News 
Corp. The Murdochs’ 
bid for BSkyB may 
have faltered, but 
the second strategic 
aim, to cut back 
the BBC, has been 
an unashamed 
success. 

The corporation 
is now preparing 
to carry the burden 
of a series of major 
new funding 
commitments, 
including the BBC 
World Service and 
the Welsh channel 
S4C, all paid from a 
licence fee that is fixed 
at £145.50 for six years, a 16 per cent cut in real 
terms. Services are being cut and management 
have admitted to the NUJ that they don’t 
know what the impact will be on the quality of 
programming. The Murdochs must be delighted. 

The Conservatives may say there was no deal 
with them and of course the Murdochs agree. 
In his oral evidence at Leveson Rupert Murdoch 
denied discussing the BBC licence fee with David 
Cameron. But in his written evidence to the 
inquiry he admitted: “I have recently been told 
that my son James discussed certain BBC issues 
with Jeremy Hunt, both before and after the 2010 

general election”. Those issues have never been 
specified.

The Leveson website published messages and 
details of meetings between James Murdoch and 
Jeremy Hunt on the BSkyB takeover. But no such 
similar record is available on the BBC. No minis-
terial minutes are available – because none were 
kept (as far as we know) but there must be an 
electronic trail between Jeremy Hunt, his advisors 
and James Murdoch and his operatives on their 
discussions on the BBC.

Thankfully, we don’t need to rely on Leveson 
to help us. The mutual back-scratching has 
worried even seasoned Tory insiders. Writing in 
July 2011 in the Daily Telegraph, Tim Montgomerie 
of the ConservativeHome website baldly stated 
that Conservative policy on the licence fee was 
directly determined by James Murdoch.

He said that in 2008 the Conservative front-
bench wanted to “top-slice” the licence fee – to 
allocate BBC income to other media policies. 
However, following Murdoch’s intervention, 
David Cameron dropped the plan – because it 
didn’t suit the commercial objectives of News 
International. Tim Montgomerie wrote: “The 
policy actually died at the hands of James 

Murdoch. He saw 
top-slicing as the 
beginning of a 
third or even fourth 
broadcasting power 
in Britain. His plan 
was for a duopoly 
between the BBC 
and BSkyB.” 

It’s a matter of 
record that David 
Cameron had 26 
meetings with 
executives from 
News International 
after becoming 
Prime Minister. 

Two of these involved 
James Murdoch. The 
Prime Minister can’t 
avoid accusations that 

he was intimately involved in his government’s 
media policy. 

George Osborne’s involvement shouldn’t 
be ignored either. We know from Leveson that 
the Chancellor played a key behind-the-scenes 
role in the government’s handling of the BSkyB 
bid. And it was Osborne who delivered the 
announcement of the licence fee freeze in his 
CSR Autumn Statement in 2010, rather than, as 
would be normal, the hapless Jeremy Hunt. 

There’s something a little too neat about how 
the licence fee came to be frozen as half a billion 
of extra cost was simultaneously loaded onto 

the BBC, that delivered News Corp’s demands, 
while at the same time also allowing Osborne 
to cover the whole project in the robes of 
national austerity.

If Leveson can publish 140 pages of texts, 
emails and other messages relating to the BSkyB 
takeover, what is to stop it revealing those it 
holds in its possession relating to the BBC licence 
fee negotiation? Then there are the iPhones 
held by the police as part of the phone-hacking 
enquiry at the News of the World, including one 
used by James Murdoch; any texts relating to 
the BBC must be sent on to Leveson before he 
publishes his conclusions. 

With the commercial interest of News Corp 
and the party interest of David Cameron driving 
the Coalition’s media policy, it’s easy to forget 
that the BBC is not just another department of 
Whitehall, to be pushed around at the whim 
of whoever sits in Downing Street. Ever since 
the inception of the BBC, the corporation has 
served a public purpose that transcends these 
considerations.

It must now be freed from further political 
and commercial interference. A firm statement 
from the BBC Trust asserting the importance of 
the BBC’s independence is required the moment 
Leveson publishes his recommendations – and 
Leveson should release the evidence on how it 
has been undermined. 

How Free Press reported the crippling licence fee 
settlement in October 2010

P
R

IM
E

 M
IN

IS
T

E
R

’S
 O

F
F

IC
E

David Cameron 
had 26 
meetings with 
executives 
from News 
International 
after becoming 
Prime Minister



September–October 2012 Free Press 7

BBC

How the ‘uppity’ 
BBC is being cut 
down to size
A union rep at the BBC tells 
the story from the inside

SINCE 2004 the BBC has been at war with itself. 
With round after round of Orwellian-titled 
programmes of job and budget cuts – the latest 
being “Delivering Quality First” – staff have 
become accustomed to the continued assault. 
Those who remain on the payroll now operate 
with a wary eye trained behind them at all times, 
all too aware that they could be next for the chop.

No staff benefit or practice is safe: our jobs 
(at least 6,000 lost since 2004, with another 
2,000 job losses in the pipeline), salaries (real BBC 
wages have fallen an average 8 per cent since 
2006), pensions, allowances and even the way 
we are annually appraised – all are fair game for 
savage “reform”. We are continually told that we 
cannot be immune from austerity.

What is this austerity for? It is not always 
clear that the living-within-our-means rhetoric 
managers use to justify these cuts is actually 
borne out by reality. 

The savings created by cutting jobs and 
programme budgets are frequently offset by 
huge capital expenditure 
projects themselves often 
rendered a waste of money by 
an overarching plan which is 
constantly changing.

The BBC’s Media Village at 
White City is to close along, 
with the Television Centre, 
a short eight years since the 
expensive complex opened. 
Nearly £1 billion has been 
spent relocating large chunks of the BBC to 
Salford, in what the Telegraph dubbed a “vastly 
expensive exercise in geopolitical correctness”. 
The refurbishment of Broadcasting House in 
central London – again costing over £1 billion 
– is predicated on the loss of more staff jobs, 
as managers admit at we cannot all fit in the 
building. Since 2004 6,024 permanent staff jobs 
have been lost. 

At the roots of these attacks is the replace-
ment of Greg Dyke with Mark Thompson 
following the Hutton report in 2004. Thompson’s 
mandate was to cut an uppity BBC down to size. 
His cuts programmes have succeeded in seriously 
demoralising many staff and in 2010 – with no 
public consultation – he struck the devastating 
deal with the Conservative government to freeze 
the licence fee until 2017 (an effective budget cut 
of up to 20 per cent). 

For all the lip service paid by BBC managers 

to the hallowed “audience” (licence-fee payers), 
the BBC is quietly orienting itself to a new 
paymaster: commercial revenue. 

Staff who fought against the imposition of 
ads onto international users of the BBC News 
website five years ago were repeatedly assured 
that no commercial imperative would be allowed 
to infect the editorial side of the BBC News 
operation. But that is exactly what is happening.

The news operation is being beefed up in 
parts of the world where opportunities for 
making money are seen as ripe – the already 
crowded North American market and Asia. 
Meanwhile, regions such as Latin America are 
being allowed to languish with few resources or 
editorial attention.

A powerful new BBC company, Global News 
Ltd, is bringing together the international 
web operation, BBC.com, with the similarly 
commercial TV station, BBC World, in an explicit 
move to maximise commercial revenue. Ads 
are creeping onto World Service output after it 
was tasked with raising £3 million in commercial 
revenue by 2013. Staff are subjected to pres-
entation after presentation exhorting them to 
think commercially. 

For all this effort, the rewards are under-
whelming. Ad revenue was 
peanuts in 2011, yet managers 
tasked with minting gold 
from the BBC’s international 
reputation insist that such 
revenue will be “ploughed 
back into programme-making”. 

Could it be that BBC 
executives have decided not 
to fight for the retention of 
the licence-fee, but to aim 

eventually to substitute it with commercial 
income? If so, this is a strategy that will critically 
undermine the BBC’s purpose as a public service 
broadcaster. The success of this strategy in such a 
crowded marketplace seems highly improbable.

Two factors are key: public awareness and 
staff organisation. Media campaign groups 
need to press home the point that only 
concerted action to save public service media 
will guard against the spread of corrupt and 
shoddy practices unveiled at the Murdoch titles 
(and elsewhere).

BBC staff may be demoralised, but with the 
right union leadership many are still prepared to 
fight – and when allowed to fight, they often win 
significant concessions. The unions need to do 
or die and to take the fight to BBC management. 
It’s a fight the public need us to win.

POSTCARDS 
TO GEORGE
BBC unions have launched 
a national campaign — 
There Is An Alternative 
— to resist the cutbacks. 
The campaign, launched at 
an event in Parliament in 
May, is asking supporters 
of public broadcasting to 

send pre-printed postcards 
to the new Director-General, 
George Entwistle (above).

The postcards conclude:

I am deeply concerned 
for the future of the BBC 
if cuts of 20% are made 
to budgets as proposed 

by your predecessor.
I am urging you to put 

pressure on the government 
to review the licence fee 
settlement.

The BBC is a national 
asset. It is your job to 
defend it.

BBC executives have 
decided not to fight 
for the licence fee, 
but to substitute  
commercial income

B
B

C



Tim Crook is a lecturer in 
journalism at Goldsmiths 
College in London and a 
veteran radio reporter and 
commentator on media law. 

© Campaign for Press and Broadcasting Freedom. Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council. This issue went to press on August 22.
Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk Printed by Printciples, www.printciples.co.uk

DEBATE

No media freedom with 
journalists in the dock
Calls for state-
backed media 
regulation carry big 
risks for press 
freedom, says 
TIM CROOK. 
There’s a snobbery 
in official attitudes 
to journalism that 
threatens Britain’s 
highly successful 
popular press

THE NEWS of the World was a great 
newspaper, valiantly serving its 
largely working class readership 
for 168 years, irreverently, scandal-
ously and irresponsibly mocking the 
elite, whether vicars, bishops and 
aristocratic brothel and gambling 
consumers in the 19th and 20th 
century, or greedy, indulgent and 
egotistic celebrocrats in the 21st.

It sold voyeurism, vicarious 
fantasy, schadenfreude, and 
exploited human dignity, pride, 

honour, reputation, and notori-
ously trampled on human feelings. 
It insulted, entertained, informed, 
outraged and deeply offended. That 
is what a free press in a democratic 
society should be about. 

The decision to shut it down 
was taken by a media baron 
domiciled abroad in the midst of a 
febrile moral panic inflamed by the 
Guardian’s allegation that the paper 
had hacked a 14-year-old girl’s 
mobile phone. This situation should 
offend anyone who values press or 
broadcasting freedom. 

Furthermore, the engendering 
of political policing against journal-
ists, which is what the multiple 
enquiries into criminal offences 
by “popular” journalists at News 
International 
and elsewhere 
actually are, 
should also 
be a matter 
for concern.

Meanwhile 
there has not 
been one pros-
ecution for 
female genital 
mutilation, and multi-billion pound 
fraud in the world of finance, in 
league with organised crime and 
rogue terrorist states, is neither 
investigated nor prosecuted with 
adequate resources.

Equally the flawed inquisi-
tion into journalism led by Lord 
Justice Leveson, generally accepted 
as a trial of journalists, should be 
worrying. As it should be that a 
consensus of journalism academics 
would appear to back statutory 
underpinning of press regulation, 
along with the NUJ and campaign 
groups such as CPBF and the 
Co-ordinating Committee for Media 
Reform (CCMR).

It is in madness that these 
groups should advocate a statutory 
right to reply, and that the UK’s 
largest newspaper groups support 
draconian self-regulatory measures 
such as licensing journalists by 
press cards, with a fining infrastruc-
ture for ethical transgression that 

could penalties of up to £1 million. 
It would not be so tragic were the 

context of declining media freedom 
in the UK not blighted by a relentless 
helter-skelter into authoritarianism. 
Media communication can never be 
free if the burden of defence against 
allegations of negligence falls on 
the communicator – unlike in any 
other field of negligence, in which 
victims of physical and financial 
harm have to prove there was a 
duty of care, actual damage, and 
an objective mistake measured by 
professional peers.

Similarly we can never be a 
democratic country when truth 
can be silenced by prior restraint 
and the quantifiers of a reasonable 
expectation of privacy and the public 

interest – boring 
Guardian and 
BBC style at the 
top, racy tittle-
tattle by tabloid 
at the bottom 
– are decided by 
state officials and 
bodies recruited 
by a self-perpet-
uating elite.

We cannot have a democratic 
society with a free media when so 
many of the research and investiga-
tive tools of journalism have been 
criminalised with no public interest, 
and with state prosecutors defining 
and determining that public 
interest. It might not be as bad as 
Saudi Arabia, China and Russia, but 
we are getting there fast.

I do not believe the PCC failed in 
its job. The UK Editors’ Code-book 
is an outstanding document and 
guide to ethics and standards. 
Any “bad culture” could have 
been changed by a commitment 
to first-base in-house readers’ 
editors, restorative justice style 
conferencing and a more sophis-
ticated and imaginative range of 
non-legal adjudicatory processes in 
a reinvented PCC.

A “conscience clause” in jour-
nalists’ contracts could deal with 
bullying and galvanise and protect 
whistle-blowing everywhere. The 

industry needs everyone to be self-
initiating, inclusive, participatory, 
plural and co-operative.

There is no comparative 
evidence that a statutory right of 
reply and regulatory legislation 
reduces libel litigation. And before 
we start copying and pasting media 
control measures from abroad, we 
should research properly with the 
application of caveats and controls 
to guard against legal tourism, 
ethnocentrism, moral relativism 
and particularism.

In the maelstrom that is 
Hackgate we need more proportion-
ality, caution and respect for popular 
journalists, as well as an under-
standing that our society engages 
in a media freedom equation that 
extends in a much more compli-
cated and raucous manner outside 
the cultures of our universities, the 
broadsheets and the BBC.

44
JOURNALISTS HAVE been 
arrested in the various police 
probes into corrupt practices 
at News International: 23 
for the alleged bribery and 
corruption of police officers 
and public officials; 15 for 
phone hacking and six for 
computer hacking and 
downloading information 
from stolen phones.

M
A

R
JA

 G
IE

JG
O

We cannot have a 
democratic society 
when so many of 
the research tools 
of journalism have 
been criminalised


