
FREE Press
No 191  January—February 2013	 £1� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all the latest on 
the campaign go to
www.cpbf.org.uk

THE BRITISH government and 
national press are fighting to 
circumvent the main recommen-
dation of the Leveson report.

There is a real danger that they 
will succeed.

Lord Justice Leveson said that 
legislation was “essential” to give 
statutory backing to a self-regula-
tory system set up by the industry.

The papers presented this 
modest proposal as a monstrous 
assault on press freedom, even 
though there could be no state 
involvement in the system. Indeed 
the proposed law would guarantee 
the freedom and independence of 
the press and outlaw censorship.

Prime Minister David Cameron 
also baulked at the proposal, but 
told the industry to act fast and 
get something plausible up and 
running.

Government could then declare 
the matter resolved and it would 
be up to the opposition and 
media reform campaigners to do 
something about it.

It is a cycle that has been 
acted through before: disgraceful 
behaviour by the popular 
press leads to public outrage; a 
government inquiry says there 
must be a stronger system of 
regulation; the press says “leave it 
to us” and tinkers at the edges; the 
government says “phew …”; and 
things carry on much as before.

This time it must be different.

WHAT LEVESON 
SAID
Beef up regulation 
of the press

WHAT LEVESON 
DIDN’T SAY
Report ducks issue 
of ownership

PAGES 2-3

WHAT WE 
WANTED 
How the report 
measures up

WHAT THE 
PEOPLE WANT
Polls point to 
tougher system

PAGES 4-5

WHAT THE EDITORS 
DON’T WANT
Dinosaurs don’t 
like change

WHAT JOURNALISTS 
DO WANT
Conscience clause 
a runner

PAGES 6-7

WHAT HAPPENED 
LAST TIME
Government blocked 
reform in 1994

WHAT’S WRONG 
WITH LEVESON
Serous faults 
in the report

PAGES 8-9

S
T

E
FA

N
O

 C
A

G
N

O
N

I/R
E

P
O

R
T

D
IG

ITA
L

.C
O

.U
K

10
BBC IN 
CRISIS 
AGAIN
Now they 
must sort 
it out

12
PRESS 
ABUSE 
COMIC
Reporter’s 
stand-up 
act

LEVESON

This time let’s stop 
the big stitch-up



2 Free Press January–February 2013

TOM O’MALLEY 
explains Leveson’s 
careful formula for 
regulation — and 
why the owners 
have so badly 
misinterpreted it 

WITH RIGHTS come responsibilities. 
Lord Justice Leveson explained:

The press, operating properly 
in the public interest is one of 

the safeguards of our democracy 
… As a result of this principle the 
press is given significant and 
special rights … With these rights, 
however, come responsibilities to 
the public interest: to respect the 
truth, to obey the law and to 

uphold the rights and liberties of 
individuals. In short to honour the 
very principles proclaimed and 
articulated by the 
industry itself.

Leveson went out of his way to 
balance freedom and responsibility 
when recommending changes to 
the system of press regulation. He 
left self-regulation in the hands of 
the press and suggested a minor 
statutory measure to verify the 
standards of the new body they 
set up. 

He called for an independent 
self-regulatory body governed by an 
independent board, the members 
of which “must be appointed in 
a genuinely open, transparent 
and independent way, without 
any influence from industry or 
Government”, and with no powers 
to prevent publication. It should be 
industry funded and have a majority 
of members independent from of 
the industry.

The board would establish a 
standards code balancing press 
freedom and the public interest. It 
would deal with complaints from 
individuals and groups and have 
the power to direct the nature and 
placing of apologies. Systematic 
and serious code breaches could 
be punished by fines of up to 1 per 
cent of turnover, to a maximum of 
£1 million.

There would be a fast track arbi-
tration service to deal with civil 
legal claims against newspapers. 
Publications that subscribed 
to the board would have their 
membership taken into account 
in the determination of any legal 
costs in any civil cases which went 
to court. This was the key financial 
incentive Leveson offered to papers 
to sign up to the system.

The sticking point has been 
Leveson’s recommendation that a 
“recognition body” be appointed 
by statute to verify that the 

 AFTER 
LEVESON
REGULATION
OWNERSHIP

NO THREAT TO PRESS FREEDOM 
— SO WHY DO THEY SAY IT IS?

No change without 
changing ownership
DES FREEDMAN and 
JUSTIN SCHLOSBERG say 
there must be limits to what 
any media group 
can control

THE NATIONAL papers have tried to pick 
holes in Lord Justice Leveson’s report on the 
culture, practices and ethics of the press. The 
Sun described the recommendations as “a 
basis on which to destroy 300 years of Press 
freedom”, which was predictable enough, but it 
also lamented that it had nothing to say about 
the internet.

The “elephant in the room remains the 
internet,” it wrote. “An over-regulated press 
in parallel with an unregulated internet spells 
chaos and will be the nail in the coffin of the 
newspaper industry”.

This seems an odd target. Because the real 

elephant in the room, the genuine absence that 
will make it hard to achieve the aim of an ethical 
and representative press, is the need to tackle 
concentrated media ownership.

Leveson does not ignore it altogether. There 
is discussion of News International’s purchase of 
The Times and Sunday Times in 1981 and News 
Corp’s proposed takeover of BSkyB in 2010/11, a 
consideration of the relationship between politi-
cians and powerful news groups, and an entire 
chapter on plurality and media ownership. The 
problem is that the gap between the problem and 
the solution is so vast.

Leveson suggests that triggers for regulatory 
intervention should be “considerably lower” than 
those used for ordinary competition concerns and 
that the scope of the public interest test might be 
extended within competition law. He further says 
that plurality should be kept under review.

But he has no concrete proposals about how 
to tackle the facts that three news organisations 
in the UK control 75 per cent of national daily 
circulation and that the build-up of this kind of 
press power is bound to distort both media and 
politics in this country.

For many people, it was the arrogance that 
comes with this kind of power that gave rise to 
phone hacking in the first place. The idea that 
existing competition rules can address this effec-
tively is wishful thinking when you consider that 
no major newspaper acquisition has been 

Leveson recommended that discretionary 
power remain with the Secretary of State in 
respect of public interest decisions over media 
mergers. This is in conflict with much of the 
evidence presented to the inquiry which demon-
strated the pervasive nature and influence of 
industry lobbying.

This was particularly evident in the run-up 
to key decisions taken by ministers such as 
Jeremy Hunt’s approval of News Corp’s bid to 
buy out BSkyB prior to the unfolding of the 
phone hacking scandal, or Margaret Thatcher’s 
permission for News International to buy up The 
Times and Sunday Times in 1981 without a proper 
investigation. 

Evidence of tacit deals between political 
leaders and media industry lobbyists is unlikely 
to be substantive — indeed Leveson notes that 
“not surprisingly, the contemporary documents do 
not evidence any form of express ‘deal’ between 
Thatcher and Murdoch” — but this does not mean 
that deals are not done.

In the absence of definite ownership 
thresholds, established in law, the door will 
always be open to both “commercial capture” 
(politicians taking certain decisions under pressure 
from media groups) and/or politicisation (media 

Leveson: tried to make report 
acceptable to government

S
T

E
FA

N
O

 C
A

G
N

O
N

I/R
E

P
O

R
T

D
IG

ITA
L

.C
O

.U
K



January–February 2013 Free Press 3

self-regulator fulfilled the criteria 
set out in the report. This was 
intended to meet the public 
concern that regulation is by a body 
which is independent of the press, 
government and Parliament. 

The statute would place an 
explicit duty on the Government to 
uphold the freedom of the press, 
something which might be used in 
the future to challenge repressive 
measures proposed by future 
governments.

If you needed evidence of the 
overweening power of the national 
papers – including the Guardian and 
the Observer – over the minds of 
politicians, the response to Leveson 
has provided just that. They have 
chosen to characterise this “recog-
nition” function as real or potential 
threat to press.

Why? It can’t be about 
censorship. The recognition body 
has nothing to do with decisions 
about what goes into the papers. 

In any case, as many have 
gleefully pointed out, most of the 
papers that reject this measure 
have signed up to a similar one in 
the Republic of Ireland.

The answer is simple. The propri-
etors and their supporters who have 
been pumping out these distortions 
fear an effective regulator would 
limit their capacity to push up circu-
lations, or online traffic, by trading 
in extreme forms of lies, sensation-
alism and distortion. 

Characteristically they have used 
their platform to push their views 
rather than give equal space to 
arguments in support of the recog-
nition body.

But this time there is real public 
anger and a chance for change. 
We must not allow the owners to 
get their way and re-establish yet 
another form of regulation which 
they dominate. Otherwise we 
could only look forward to more of 
the same.

Leveson was keen to placate 
the press. He wanted to deliver 
something which even a Prime 
Minister as closely bound up with 
the proprietors as David Cameron 
could support.

But the owners have refused to 
accept the fundamental principle 
that there has to be statutory 
underpinning if self-regulation is 
to work. Only this can guarantee 
that the reformed system does 
not succumb to the inevitable, and 
often hidden, economic and cultural 
pressures that will in the end make 
it ineffective.

Anything short of recom-
mending continued self-regulation 
was always going to be unaccep-
table to the press. Leveson perhaps 
knew this. 

If he didn’t then the venomous 
and distorted reception his 
recommendation for a recogni-
tion body has received will have 
enlightened him.

NO THREAT TO PRESS FREEDOM 
— SO WHY DO THEY SAY IT IS?

Leveson 
was keen 
to placate 
the press. 
He wanted 
something 
that even 
David 
Cameron 
could support

AN OPPORTUNITY MISSED
SUPPORT for limits on 
media ownership — and 
regret at an opportunity 
missed by the Leveson 
report — has come from 
Sir Harold Evans (right), 
the former editor of The 
Times and Sunday Times 
often regarded as the one 
of the greatest.

He was sacked from 
both positions by Rupert 
Murdoch for standing up 
for the editor’s right to 
edit. He wrote on the 
Guardian website of 
the report:

The biggest disappointment in Leveson is how far 
he skates over the crucial issue of ownership. It 

matters very much that the law on competition was 
broken by Margaret Thatcher’s participation in 1981 
in a secret deal by which Times Newspapers came 
under News International’s control.

All Leveson’s fine language about the need for 
future transparency is justified by the vaguest of 
references to what made it necessary in the 
first place.

It surely matters a great deal that the greatest 
concentration of the British press was achieved by a 
backroom deal that gave News International 
such sway over British public life.

Leveson 
has no 
proposals 
on how 
to tackle 
the fact 
that three 
companies 
control 75% 
of daily 
circulation

groups being favoured or disadvantaged by 
political decisions). 

Of course, any threshold will be to some 
extent arbitrary. But the Media Reform Coalition 
proposed to the Leveson Inquiry a 15 per cent 
benchmark that would trigger regulatory inter-
vention. This would be a specific public interest 
obligation to ensure editorial autonomy.

On top of that would be a 20 per cent overall 
limit in the key sub-markets of national print, 
television, radio and online.

We argue this on the basis that no fewer than 
five owners —- within or across media markets 
—- is the minimum basis for media plurality. 

It was, therefore, a little surprising to read 
in the Leveson report that “there have been 
no suggestions as to what level of plurality 
is sufficient”.

Tackling media concentration is a popular issue 
with the public: nearly three quarters of those 
polled in an IPPR survey in May 2012 supported 
limits on media ownership. 

If we are ever to produce a press system that 
is genuinely independent, we need to be pressing 
not just for ethical forms of regulation but also 
for a range of remedies, including ownership caps 
and public interest obligations, to achieve the 
plurality our democracy so desperately needs.

■■ Des Freedman and Justin Schlosberg 
represent the Media Reform Coalition. Go to 
www.mediareform.org.uk. The CPBF is a member 
of the coalition.



4 Free Press January–February 2013

 AFTER 
LEVESON
THE CAMPAIGN
THE POLLS

79% Independent body,
established by law

9% New self-regulator
4% Neither
8% Don't know

Polls: you get 
what you want
DESPITE THE noisy campaign in the press against 
legally-backed regulation, the public seem to like the 
idea, though their responses are erratic.

Two opinion polls in the week of the Leveson 
report showed healthy majorities for the principle. 
One conducted by YouGov for the pro-Leveson Media 
Standards Trust returned 79 per cent in favour of “an 
independent press regulator, established by law”.

The sample of 3,620 adults showed just 9 per 
cent wanting a “new self-regulator” and a further 9 
per “neither”.

On other questions, 82 per cent said that “national 
newspapers should be obliged by law to join any new 
regulatory system.” And 70 per cent “totally disagreed” 
with the statement: “We can trust newspaper 
editors to ensure that their journalists act in the 
public interest.”

A Comres survey for BBC Radio 5 Live asked 1,002 
people: “Who would you most like to see regulate 
newspapers in Britain?” 47 per cent said: “A regulatory 
body with rules agreed and enforced by the courts” 
(stronger than Leveson’s option), and 12 per cent said 
“a regulatory body with rules agreed and enforced by 
newspaper owners”.

Asked “to what extent, if at all, do you trust British 
newspapers to tell the truth?”, some 2 per cent said “a 
great deal”, 31 per cent said “a fair amount”, 42 per cent 
said “not very much” and 24 per cent said “not at all”.

Earlier in November the press owners commissioned 
their own poll, via the Free Speech Network, which 
asked different questions and got different answers.

It posed the question: “Some people believe that the 

solution to press misbehaviour is make sure the existing 
law is fully enforced ... Other people believe that the law 
needs to be changed to add further regulations to the 
behaviour of journalists. What should the government 
focus on to stop bad practices and misbehaviour by 
the media?”

Put like that, the responses were only 24 per cent 
for “new laws and regulations”, while 71 per cent said 
“ensure that the existing laws are actually enforced.”

■■ MEANWHILE the online campaigns go on with 
impressive returns. 

The Hacked Off! campaign launched a petition 
immediately after David Cameron rejected the Leveson 
proposal for statutory backing. The petition demands 
that party leaders implement the recommendations 
in full; to “ignore pressure from media barons and 
introduce legally-backed regulation, independent of 
politicians and the press”.

It also asks for “tighter limits on how much of our 
media an individual is allowed to own.”

By December 9 it had attracted 145,020 signatures.
The pressure group Avaaz followed up with a 

petition calling on government to “implement a 20% 
ownership cap by revenue on each media sector.”

This one had 52,443 signatures on December 9.

■■ TWO PETITIONS have been started on the Downing 
Street e-petition site. 

One calling for the full implementation of Leveson, 
including state backing, had 5,526 signatures, while 
another opposing it had 1,153.

The YouGov survey showed massive support for state backing

WHICH OF THE FOLLOWING STATEMENTS COMES CLOSER 
TO YOUR VIEW ON HOW YOU THINK NEWSPAPERS IN 

BRITAIN SHOULD BE REGULATED?

Asked ‘to what 

extent, if at 

all, do you 

trust British 

newspapers to 

tell the truth?’, 

some  

2 per cent said 

‘a great deal’,  

31 per cent 

said ‘a fair 

amount’,  

42 per cent 

said ‘not very 

much’ and  

24 per cent 

said ‘not at all’



January–February 2013 Free Press 5

WHO WANTED WHAT: THE DIFFERENCES THAT MATTER
The CPBF Leveson PCC/Lords Hunt & Black*

1 Clear limits on the share of media 
markets that companies can be 
allowed to hold.

Ofcom has presented a menu of 
potential remedies ... each of them 
might be appropriate

No reference

2 The power for Ofcom when it sees 
fit to invoke the public interest 
test on media ownership and the 
application of these limits.

The Secretary of State should 
remain responsible for public 
interest decisions in relation to 
media mergers

No reference

3  Government support for local 
media by investing in ventures 
that must adhere to public interest 
criteria.

 No reference No reference

4 An effective regulator, 
representative of the public and 
journalists and free from state 
or proprietorial interference, to 
promote media freedom and 
standards, oversee a right of reply 
to factual inaccuracies and to 
adjudicate on complaints. To be 
funded by the state. 

An independent self-regulatory 
body ... independent of government. 
The power to direct the nature, 
extent and placement of apologies 
should lie with the board. Funding  
should be settled in an agreement 
between the industry and the board.

New, independent regulatory structure 
‘with real teeth’, operationally 
independent both of politicians and the 
newspaper industry. The supervisory 
board would have specialist panels, on 
all of which the chairman and majority 
of membership would be independent 
of the industry — but not the Code 
Committee or the Industry Funding 
Board that controls the operation.

5 A code of conduct setting out 
principles of professional practice.

The standards code must be 
adopted by the board

Publishers undertake to abide by the 
code

6 Statutory back up powers to be 
used in the last resort to enforce the 
regulator’s adjudications.

The law must provide a mechanism 
to recognise and certify that a new 
body meets the public concern. The 
role of recognition body should fall 
on Ofcom

 No statutory involvement

7 Powers to undertake wide ranging 
research into press standards 
and behaviour and to promote 
measures designed to maintain high 
journalistic standards.

The Board should have authority to 
examine issues on its own initiative. 
Publishers must be required to 
co-operate. The law should place an 
explicit duty on the government to 
uphold and protect the freedom of 
the press.

A Standards Arm of the regulator would 
promote, monitor and enforce standards 
across the industry. The regulator would 
have power to investigate.

8 A clear definition of the public 
interest in journalism to justify 
publication of potentially 
defamatory material or the use of 
intrusive or surreptitious means.

The code must take into account the 
public interest

The regulator should be imbued with 
the public interest.

9 A conscience clause for journalists 
to empower them to refuse 
instructions to work unethically 
without putting their jobs at risk.

A regulatory body should establish a 
whistleblowing hotline. The industry 
should consider a clause to the 
effect that no disciplinary action 
should be taken as a result of a 
refusal to act in a manner contrary 
to the code.

Publishers should be required to provide 
an externally-run whistle-blowing 
service to all employees and freelances.

*THE PRESS Complaints Commission, its chair Tory peer Lord Hunt and its former director Tory peer Lord Black have made a number of 
submissions. There is no single document containing the often-mentioned “Hunt-Black proposals”, because they change with circumstances. The 
entries in the third column are from Lord Hunt’s submission to Leveson.

EDITORS’ LANGUAGE PROBLEM: WHEN ACCEPTANCE MEANS REJECTION
IN THE negotiations that 
followed David Cameron’s 
rejection of Leveson’s 
statutory option, the editors 
were reported to have 
agreed to most of Leveson’s 
recommendations.

In all Leveson made 47 on 
media regulation. The editors 
held a power-breakfast 
meeting to go through them at 
a London restaurant. 

A leaked memo of the 
meeting was widely reported 

as agreeing to “all but seven” 
of them.

But an analysis of the memo 
by the Media Standards Trust 
showed that in reality the total 
was less than half. Some were 
missing altogether from the 

memo and others recorded as 
“acceptances” were so heavily 
qualified as to make them, in 
effect, rejections.

Of the list in this table, only 
numbers 5, 8 and 9 were 
wholly agreed.



6 Free Press January–February 2013

 AFTER 
LEVESON
THE EDITORS
THE JOURNALISTS

The Fleet Street press may be in 
decline but the barons who own 
it can still do great damage. 
TIM GOPSILL says their 
journalists need to wise up and 
stand up to them

The owners used an ID parade of dictators to 
scare readers about Leveson’s approach

Dinosaurs 
at bay
STEVE BELL’S long-running Guardian cartoon 
strip “If …” was originally called “If dinosaurs 
roamed Fleet Street”, and the first frames in 1981 
showed the beasts marauding up the street, 
laying waste to all in their path.

The dinosaurs have left Fleet Street of course 
and are facing extinction, but when they dimly 
perceive a threat to their survival they can still 
crash about and roar and do a lot of damage.

And while the national newspapers’ noisy 
campaign against the Leveson inquiry didn’t 
help them or anybody else, it did draw attention 
to the problem Leveson had been set to solve 
– which is precisely the damage that the 
blundering, bullying, insensitive owners and 
editors of the press can themselves do to free 
speech, to journalism and society at large.

In October all the nationals joined together 
to launch the Free Speech Network (FSN), a 
vehicle to promote their advance retaliation to 
Leveson’s report.

The FSN put full page ads in their own papers 
asking: “These people believe in state control of 
the press. Do you?”, with pictures (clockwise from 
top left) of Vladimir Putin, Robert Mugabe, Bashar 
al-Assad, Mahmoud Ahmadinejad, Kim Jong Un 
and Fidel Castro.

In their own pages, the Sun said it was 
“alarmed by [Leveson’s] main proposal that could 
allow State officials to walk into papers like the 
Sun and censor stories.”

The Daily Mail allocated 11 pages to a 
demented expose of a supposed left-wing 
conspiracy to seize control of the media for the 
state. The target was a Blairite network called 
Common Purpose, one of whose luminaries, Sir 
David Bell of the Financial Times, was among 
Leveson’s six “assessors”.

He was also chairman of the Media Standards 
Trust, the body that set up the Hacked Off! 
campaign. The Mail solemnly noted that he 
“stepped down as chairman of the Media 
Standards Trust only when he was appointed a 

Leveson assessor”. Why should he have resigned 
before?

Professor Tim Luckhurst of the University of 
Kent, a former editor of The Scotsman, wrote the 
FSN’s manifesto Responsibility Without Power, 
concluding: “Westminster’s statutory backing for 
a Press Ombudsman would become President 
Putin’s State Censorship Committee or Mahmoud 
Ahmadinejad’s Board of Righteousness.”

THAT THE rogues’ gallery of tyrants might 
represent the mild and urbane Brian Leveson, and 
the wild scaremongering about the end of press 
freedom might represent his report, was evidently 
absurd. Equally evident was the arrogance and 
insouciance of the people who could produce 

such things. Their inanity did not occur to them 
and probably wouldn’t have mattered if it had.

“This debate [over Leveson] is not about to 
be settled with facts and reasoned argument,” 
wrote Nick Davies, the Guardian reporter who 
persisted with his revelations of phone-hacking 
in defiance of all the roaring and intimidation 
from the dinosaurs. “It will be conducted under 
the same old rules — of falsehood, distortion and 
bullying. Will any government stand up to it?”

Nick Davies, who says he sees “no obvious 
problem” for reporters with Leveson’s regulatory 
proposals, added: “These people are just used 
to having their way and they don’t like anyone 
daring to stand up to them.

“But thank God their day is over – I hope.
“Those full page advertisements, all that 

high-octane coverage about ‘state regulation of 
Britain’s free press’ have proved to be no more 
than another round of the same old distortion 
that did so much to create this inquiry in the first 
place.

“To lose control of the regulator is to lose their 
licence to do exactly as they please.” Free speech, 
in effect, is for the owners.

Naturally the dinosaurs will defend aggres-
sively the territory they have occupied for 
hundreds of years, regardless of the havoc they 
wreak on their environment. They have poor 
eyesight and are, to be frank, a bit dim and not 
very self-aware, so they can’t see that it is their 
own blundering about that is destroying their 
world, not Lord Justice Leveson.

But a rather alarming number of honest 



January–February 2013 Free Press 7

and decent journalists have followed their 
leaders into the swamp. The National Union 
of Journalists, which has stood firmly by the 
Leveson principle of state-backed self-regulation, 
has suffered resignations among members who 
imagine they see their union joining the enemies 
of a free press.

These people are not fools. They are right to 
be concerned about threats to press freedom. 
They have just got the wrong threat.

THE EDITORS have abused press freedom for 
years, to advance the owners’ commercial and 
political interests. Alongside the brilliant work 
still produced by many is not only the rotten 
consumer- and celebrity-led journalism but the 
peddling of political interest and the corruption 
that led to Leveson.

One of the more breathtaking hypocrisies of 
the anti-Leveson campaign is this allegation of 

interference by the politicians whom it is the 
press’s duty to scrutinise, when all the evidence 
has pointed to unhealthily cosy relation-
ships between Big Media and governments for 
30 years.

Who was scrutinising the invasion of Iraq or 
the catastrophic social effects of the coalition’s 
supposedly essential “austerity” project? The 
press seems to manage quite well to be subject 
to censorship on these matters without formal 
involvement by the state of any kind.

It’s not really surprising that so many in 
newspapers have followed the owners’ line. 
The message they hear every day is that print 
journalism is doomed — the dinosaurs.

On top of the internet with its cheating news 
aggregators and consumers refusing to pay for 
news online, on top of the slump in sales and 
classified advertising, now here comes another 
threat: all the people the journalist are told to 
hate — all the lefties, the liberals, expense-
fiddling politicians and pampered celebrities 
— ganging up to bring the British press to 
its knees.

There is a siege mentality. Gripped by the 
paranoia of the press barons, required by Leveson 
to submit to public questioning for the first time 
in their lives, journalists don’t realise how big, 
strong and dangerous these dinosaurs still are.

Nor that their freedom of speech could well 
be enhanced by working in a fairer regime, with 
a right to stand by professional principles in the 
face of bullying editors, for a press that takes its 
responsibilities more seriously.

WILL THEY 
PRACTISE 
WHAT THEY 
PREACH?
NEWSPAPER BOSSES 
are coming under greater 
pressure to grant their 
staff the right to produce 
responsible journalism in the 
public interest.

One of Leveson’s most 
far-reaching proposals is to 
advocate the “conscience 
clause” in journalists’ 
contracts to allow them 
to refuse to undertake 
unethical work.

The clause would make 
it unlawful to dismiss a 
journalist for insisting on 
adhering to the code of 
practice to be introduced by 
the new regulator if instructed 
by editors to breach its terms.

The NUJ has been 
promoting the idea since 1998 
but has been persistently 
rebuffed by the Press 
Complaints Commission and 
the newspaper employers.

In the report, Lord Justice 
Leveson says that he was 
“struck by the evidence of 
journalists who felt that they 
might be put under pressure 
to do things that were 
unethical or against the code.

“I therefore suggest that 
the new independent self-
regulatory body should 
establish a whistle-blowing 
hotline and encourage its 
members to ensure that 
journalists’ contracts include a 
conscience clause protecting 
them if they refuse.” 

The report does not call 
for legislation to enact the 
proposal, since employment 
law was not within Leveson’s 
remit. Instead it says only 
that the industry “should 
consider” the idea.

But the NUJ has picked 
up on it and written to all 
employers urging them to act 
and asking for talks.

Labour MP John 
McDonnell, chair of the NUJ 
Parliamentary Group, said: 
“There should be no reason 
for such a clause not to form 
part of a journalist’s contract.”

The press barons 
were required by 
Leveson to submit 
to public questioning 
for the first time 

TIM SANDERS



8 Free Press January–February 2013

Let history repeat 
itself as triumph
GRANVILLE WILLIAMS 
looks back at previous 
reports on the press that 
came to nothing but says, 
this time it’s different

WHEN LORD Justice Leveson presented his 
report he made great play of the fact that “this is 
the seventh time in less than 70 years … that the 
issues have been addressed. No-one can think it 
makes any sense to contemplate an eighth.”

During the inquiry he had an opportunity to 
reflect on the fate of a previous one that recom-
mended statutory regulation of the press but 
which was, through political procrastination, 
kicked into the long grass.

This is not speculation but the truth according 
to the evidence presented by Stephen Dorrell MP 
to the Leveson Inquiry.

In Parliament in 1988 two Private Members’ 
Bills, on Protection of Privacy and the Right 
of Reply, secured first and second place in the 
ballot for backbench legislation and won a lot of 
support. To take the heat off, the government 
set up the Calcutt Committee into Privacy and 
Related Matters.

During its deliberations a Home Office 
minister, David Mellor, attacked the tabloids for 
their intrusion into the private lives of individ-
uals and the close-up pictures of the dead and 
dying at the Hillsborough football disaster. In 
a phrase that would come back to bite him he 
said the popular press was “drinking in the Last 
Chance Saloon.”

The Calcutt Report of June 1990 was 
sweeping. The Press Council was to be 

disbanded and replaced by the Press Complaints 
Commission which would concentrate on 
“providing an effective means of redress for 
complaints against the press.”

There was a warning: “Should it at any time 
become clear that the reformed non-statutory 
mechanism is failing, this should be replaced by a 
statutory tribunal.”

In July 1992 David Mellor, now Heritage 
Secretary, asked Sir David Calcutt to conduct 
another review of press self-regulation. The 
report came out in January 1993. 

A week later the People reported Mellor had 
been having an affair with an actress, Antonia 

de Sancha, whose telephone calls with him had 
somehow been recorded. She was paid £35,000 
for her story. Mellor resigned.

Calcutt’s second report reached brutal conclu-
sions on the PCC: “a body set up by the industry, 
financed by the industry, dominated by the 
industry, and operating a code of conduct devised 
by the industry and which is over-favourable to 
the industry.” 

He recommended the establishment of a 
statutory Press Complaints Tribunal.

The government’s response became the 

responsibility of Mellor’s eventual successor 
Stephen Dorrell. By that time the government of 
John Major was the focus of unrelenting hostility 
from the newspapers, with a stream of stories 
about sleaze, scandal and corruption.

This was the context that shaped Stephen 
Dorrell’s response. In his evidence to Leveson 
he said: “There was the reality that if you were 
going to even contemplate going down that road 
[statutory regulation], you would encounter huge 
opposition from the press themselves …

“It would be powerful, vigorous opposition, 
and that would, as a practical matter, have made 
it, I think, impossible for such a proposal to have 
been carried through the House of Commons.”

So, in spite of the government’s own scathing 
assessment of the effectiveness of the PCC and 
the clear proposals in Calcutt’s second report, 
Stephen Dorrell presented a do-nothing strategy: 
the government would act “when Parliamentary 
time permitted”. 

The government suggested changes that the 
PCC itself could adopt to make it more effective, 
many of which were ignored.

Clearly there are parallels between David 
Cameron’s response to Leveson and John Major’s 
government to Calcutt. Cameron desperately 
needs the support of Murdoch and the other 
Conservative newspapers proprietors and wants 
to avoid any statutory oversight. 

But there are also differences. Firstly, we have 
a broad-based media reform movement outside 
Parliament pushing for implementation of the 
Leveson report.

Secondly, unlike in 1995, when Tony Blair was 
desperately seeking Rupert Murdoch’s support, 
we have clear statements from Labour, the 
LibDems and some Tories, in support of statutory 
oversight of press regulation.

That combination can make a difference the 
seventh time round. 

The campaign group Avaaz 
held a demonstration at 

Parliament the day the Leveson 
report came out, with puppets 

symbolising David Cameron 
gagged by Rupert Murdoch.

JE
S

S
 H

U
R

D
/R

E
P

O
R

T
D

IG
ITA

L
.C

O
.U

K

 AFTER 
LEVESON
HISTORY
CRITICISM

We have a broad-
based media 
reform movement 
pushing for the 
implementation of 
the Leveson report 



January–February 2013 Free Press 9

Nobody’s perfect …
WHILE MOST public discussion of the Leveson 
report has been about press regulation and 
statutory underpinning, important criticisms of 
the proposals have been aired by journalists and 
editors alike.

Had some of them already been in effect, 
journalists are warning, important stories would 
never have seen the light of day – including the 
phone-hacking story itself.

Relations with police
LEVESON wants an end to off-the-record 
briefings by police, which Guardian reporter Nick 
Davies, who broke the story, said would stop 
leaks by officers. “If that rule had been in place 
over the last few years, it is fair to say that the 
Guardian might not have been able to expose the 
hacking scandal.”

Protecting sources
ANOTHER danger lay in a section which implies 
that reporters should be able to conceal the 
identities of confidential sources only if they 
have some kind of proof of the obligation for 
confidentiality, such as a written agreement 
with the source. “This would hardly be possible if 
your source is a criminal, or a police officer,” Nick 
Davies said.

Data protection
THERE ARE queries about proposals to give 
the Information Commissioner new powers to 
prosecute journalists and for the press to have 
fewer public interest exemptions from data 
protection rules.

The idea seems to be to tighten the laws on 
phone-hacking and other unlawful means of 
acquiring confidential personal information. But 
the effect could again be to undermine the jour-
nalist’s duty to protect sources of information.

Criminal evidence
FURTHER proposed changes to the Police and 
Criminal Evidence Act would give police more 
power to gain access to journalistic material. 
Together, the NUJ is warning, the measures 
would have major consequences for investigative 
journalism.

Repeated staffing cuts in the industry 
have already had an impact on the pursuit of 
quality journalism. The new measures would 
be yet another inhibiting factor on investigative 
journalism, already becoming something of an 
endangered species.

The judge also recommended that it should 
be made “abundantly clear” that the names of 
people who have been arrested should not be 
released to the press “save in exceptional and 
clearly identified circumstances”.

This too, journalists say, could stop stories 
that might be in the public interest.

Court costs
PUBLISHERS have criticised Leveson’s suggestion 
that publications that refuse to sign up to the 
new regulator should be made to pay the full 
costs of an ensuing civil court action – even if 

they win the case.
The Daily Mail said this would mean that “for 

the first time, the principle of punishing the 
innocent would be enshrined in British law”.

It later accused Leveson of displaying an 

“other-worldly naivety that can only undermine 
public faith in his understanding of the issues 
at stake”.

Online publishing
LEVESON has been widely criticised for his 
apparent failure to tackle issues surrounding the 
internet. Just one of the report’s 1,987 pages deal 
with the issue of social networks and blogs.

He described the internet as an “ethical 
vacuum” that “does not claim to operate by 
express ethical standards, so bloggers and others 
may, if they choose, act with impunity.

“Most blogs are read by very few people and 
rarely as news or factual, but as opinion and 
must be considered as such”.

Internet consultant Gary Herman — who 
manages the CPBF website — said that to imply 
such a distinction from newspapers is a mistake.

“Leveson clearly has an idea of news and 
factual writing which runs counter to most 
people’s experience of the press, much of which 
does not deal in fact either, but rather gossip, 
titillation and PR.

“Did Leveson ask Sun readers how much of 
the paper they thought was factual? How does 
he know what people read blogs for?”

THE CPBF has posted two podcasts on 
its site discussing the aftermath of the 
Leveson report.

■■ The first, The Leveson Report: Let 
down by Cameron?, was recorded 
on the day of the report, with former 
BBC political correspondent Nicholas 
Jones interviewing seven media reform 
campaigners, including CPBF activists 
and Labour MP John McDonnell, on their 
reaction to the events of the day.

■■ The second, Leveson: The Great 
Stitch Up?, features Frances O’Grady, 
the new TUC general secretary; Michelle 
Stanistreet, leader of the NUJ; and 
Julian Petley, co-chair of the CPBF and 
professor of media studies at Brunel 
University.

■■ Go to www.cpbf.org.uk/podcasts

Trade union rights and 
press freedoms 

Regulation of the media by means of statutory underpinning to protect the public is essential, 
along with a right of reply.

Restriction on the scale and range of media ownership is fundamental. But effectiveness 
in curbing press and media excess is also linked with union rights.

Rupert Murdoch built his worldwide media empire on the backs of his UK unionised 
workers. Those workers presented a challenge to employer and editorial excess by strong 
trade union organization and industrial action, which included demanding the right of reply.

In 1986, with the connivance and support of government and police, Murdoch got rid 
of those workers and their unions, handing unchecked power to his editors and managers, 
extending dramatically the debasement of the British media.

The News International dispute at Wapping 26 years ago illustrated just how much the 
UK law on trade union rights and action favours the employers. Workers and progressives 
will fight for justice, equality and peace whatever the state of the law.

A crucial part of support for those struggles is the twin duty of the trade union movement 
to increase pressure on the Tory government, and to demand that the Labour Party is 
committed to repealing the anti-union measures, at the very least bringing our law into line 
with international law and rights. 

News International Dispute Exhibition Working Party 
November 2012



10 Free Press January–February 2013

‘20 per cent must 
fail. The rules say so’
Working for the BBC in 
these times is hard, 
says a staff programme 
maker

THE BBC has been brought to its 
knees by a direct assault on its 
resources, its much-vaunted values 
and ultimately its output.

This assault may have been 
cheered on by the usual critics of 
the Corporation in Wapping and 
Northcliffe House, but it has been 
aided and abetted by a self-serving 
management within the BBC, who 
have recklessly promised to deliver 
more for less without any regard to 
obvious effects on morale or quality.

There is no point blaming indi-
viduals even as they resign, “step 
aside” or are sacked. Removing an 
individual, however publicly, will 
achieve nothing while a rotten 
management culture continues 
with the guarantees of quality as 
sturdy as the emperor’s latest outfit.

Professionalism and the oppor-
tunity to reflect, question and check 
our work is being gradually replaced 
by a culture of acquiescence. 

Within the senior ranks this is 
typified by senior managers who 
are always looking for their next 
move up, collecting between them 
£3 million in car allowances (even 
if they don’t drive), £2 million in 
private healthcare and £4.7 million 
in golden goodbyes .

At more junior levels, acqui-
escence is achieved through an 
arbitrary appraisal system (in which 
20 per cent must fail), a constant 

fear of redundancy and the 
impending abolition of pay progres-
sion and grading. 

What you earn will be deter
mined by your manager, based not 
on the job you do or your skills, but 
on your “attitude”. With ever more 
journalists on rolling fixed term 
contracts, “acting up”, or working on a 
“casual” basis, the ability to question 
editorial decisions is reduced.

Leading news programmes that 
used to be overseen by assistant 
editors are outputted by acting 
Senior Broadcast Journalists, who 
are often themselves substantively 
Broadcast Journalists. Important 
packages are produced or even 
reported by Broadcast Assistants.

Newsnight insiders have 
testified that this downgrading 
of responsibility was the case at 
the programme, whose funding 
has been slashed by half in the 
last decade.

When the cuts programme 
“Delivering Quality First” (DQF) 
was announced last year, the then 
Director-General Mark Thompson 
said it could not be made through 
the usual salami-slicing if quality 
was to be maintained. Last week 
acting D-G Tim Davie defended DQF 
but acknowledged that “we cannot 
keep cutting forever”.

Now having been stretched 
by various “productivity” and 
“efficiency” programmes, the BBC’s 
reputation has finally shattered. 

It is time for the Corporation to 
stop, look and listen. To invest in its 
staff, resources and creativity; to 
reassert quality and independence; 
and to rebuild trust. 

Just like it says in the BBC values.

ELSEWHERE …
Look out local hacks: Montgomery’s back
DAVID MONTGOMERY, the reviled newspaper manager of the 
1990s, is back at the helm of a new local paper chain.

When he managed the Mirror group in London in the early 
1990s he earned himself the sobriquet Rommel from staff, 
because “Monty was on our side”.

Journalists were defenceless as Monty rampaged through 
their ranks, sacking hundreds, including at least six NUJ reps.

He went on to take over the management of the 
Independent, where he sacked dozens (it’s a smaller paper) 
including two NUJ chapel reps in quick succession.

Montgomery reduced the Mirror group to such an 
emaciated remnant of its former glory that it was taken over 
by Trinity, a small group of provincial newspapers. In the 
process he found himself kicked out of the company; the new 
owners didn’t want him.

Montgomery set up a company called Mecom that bought 
big daily papers in half a dozen central and eastern European 
countries. Journalists protested at his brutal managerial style 
and his fellow directors succeeded, after several attempts, in 
kicking him out of the company.

Now he has re-emerged back home at the head of another 
vehicle called Local World. A couple of existing regional 
publishers — the Northcliffe and Iliffe Media groups — have 
sold him their titles.

Last year Northcliffe Media, the regional arm of the Daily 
Mail group, made only £26 million profit last year, up 53 per 
cent on the previous year, on sales of £213 million; that is 12 
per cent, more than most big corporations can manage.

This was achieved by sacking 324 employees, one in eight 
of the payroll. 

Nothing seems to go Rupert’s way online
RUPERT MURDOCH’S News Corporation suffered another 
online setback when forced to close its supposedly pioneering 
digital newspaper The Daily in November.

The Daily was accessible solely as an iPad application and 
failed to build a readership in 18 months.

The closure follows the forced sale of MySpace and the 
failure of the Times website paywall as the latest instance of 
Murdoch’s inability to comprehend the internet.

It also coincided with the announcement that Murdoch 
favourite Robert Thomson would head the publishing division 
when News Corp splits in half to protect the more lucrative 
film and TV business from the toxic print assets in London.

At the same time the head of that operation, News 
International chief executive Tom Mockridge announced his 
resignation. He had held the fort and steadied the ship since 
the arrest and disgrace of Rebekah Brooks and felt he had 
earned the new top job.

US media regulations relaxed. The UK next?
REGULATIONS restricting media ownership in the USA are 
about to be relaxed to help recession-hit companies in the 
newspaper business.

The Federal Communications Commission (FCC) is pushing 
through new regulations to allow cross-ownership of 
newspapers and TV or radio stations by the end of the year.

The current rules prohibit major newspapers from merging 
with major television and radio stations in the same metro-
politan market – though waivers can be granted to companies 
in particular difficulties.

The changes are intended to make it easier for TV 
companies to buy ailing newspapers, whose owners cannot 
afford to invest in them any further.

Newspaper advertising has more than halved, from $47.4 
billion in 2005 to $20.7 billion last year.

IN NOVEMBER 2011 the BBC took 
a decision it was not even aware 
of. Sir Jimmy Savile had died on 
October 30. Unknown to each 
other, two departments started 
preparing conflicting programmes 
about his life. Unconsciously, the 
BBC decided to broadcast one and 
not the other.

Newsnight editor Peter 
Rippon’s spiking of the investi-
gation into Savile’s crimes was 

not necessarily a bad decision. 
Editors have to face tough calls, 
particularly BBC editors, whose 
formal independence is limited 
by the stifling cowardice of 
their managers. They have the 
right to kill stories they’re not 
confident about.

Meanwhile, the other BBC 
was pressing on with its gushing 
tributes to Savile – and that’s 
where it went wrong.

ON ONE HAND THEY WERE WRONG. 
ON THE OTHER, WRONG AGAIN



January–February 2013 Free Press 11

No more crises. 
Just get it right
NUJ official LAURA 
DAVIDSON says the 
new Director-General 
will have a real chance 
to make the changes 
needed

WHEN CRISES strike the BBC, 
which happens not infrequently, 
they swamp the airwaves and 
screens, as other broadcasters, 
papers and politicians frenziedly 
dive in.

At the height of the Savile 
crisis the chair of the BBC Trust, 
Lord Patten, suggested splitting 
the Director-General job in two — 
managerial and editorial — as part 
of a radical overhaul of the BBC’s 
systems. But what of reviewing the 
Trust itself?

Is the relationship with the BBC 
Executive functional? Shouldn’t the 
Trust have ordinary licence fee payer 
representation on it?

The enquiries into the Savile 
affair include: examining the 
culture and practices at the BBC 
in the era of alleged sexual abuse 
by Savile; sexual harassment 
policies at the BBC; and the Pollard 
enquiry into the decision not to 
broadcast a Newsnight programme 
about Savile. 

Others have given their view: 
Jeremy Paxman has argued that 

a key part of the problem has 
been enforcing a series of cuts on 
programme budgets, while bloating 
the management.

Meanwhile a National Audit 
Office report has highlighted 
concerns that the BBC is carrying 
out a programme of major cuts 
without basic mechanisms in place 
to monitor the effect on quality.

The unions have warned of 
the potential impact in terms of 
the quality of the journalism, the 
diversity of the organisation and 

damaging the relationship with 
viewers and listeners. 

The new D-G has a chance 
to undo the damage caused by 
his predecessor but one, Mark 
Thompson, who agreed to the 
current licence fee freeze until 
2017 and to take on an extra £340 
million in spending commitments, 
including the funding of the World 
Service, kick-starting local TV and 
the roll-out of fast broadband.

He should put a stop to the 
job cuts on the front line that 
have damaged the BBC’s journal-
istic capacity in television current 

affairs, in the World Service and 
the regions. He should make the 
political arguments for re-invest-
ment in these core areas.

Remember the mooted 
expansion of the BBC’s local 
websites which met its death 
because of lobbying by organisa-
tions which feared it would damage 
them commercially? Remember 
their promises of investment 
in regional journalism as an 
alternative?

Instead, regional newspaper 
groups have continued to make jour-
nalists redundant, clamped down 
on pay, driving many out of the 
industry, and failed to take account 
of disadvantaged people without 
internet access by closing papers and 
turning them online only. Not very 
public service. 

Charter renewal is never far 
away at the BBC and the danger 
from those hostile to the very 
concept of the BBC and its licence 
fee is as real as ever. This was 
exposed during the Savile scandal 
when opponents attacked the BBC 
and used it as a political tool to 
argue that regulation had failed, in 
order to try and undermine Lord 
Justice Leveson’s enquiry. 

Now Tony Hall has a chance 
to undo the damage done by 
Mark Thompson and his cuts 
programmes “Creative Futures”, 
“Delivering Quality First”, “Future 
Focus” and other Birtspeak 
nonsense. This opportunity must 
not be missed.

With all the inhouse collective 
memory of the behaviour of 
Savile over the years, the BBC 
was stupid, complacent and 
obtuse to produce these shows, 
whether Newsnight was investi-
gating or not. The fault was not 
dropping the story but running 
the tributes.

The blame must rest with 
Mark Thompson, Director-General 
at the time. He had been brought 

in to steady the ship — that is, 
to neutralise the journalism and 
make concession after concession 
to government — after the BBC’s 
crushing defeat by the Blair 
government over the Hutton 
Report and the reporting of the 
US-led invasion of Iraq.

Yet Thompson has had a fairly 
easy time of it. In the midst of 
the crisis he left behind he was 
able to stroll into one of the 

world’s top media jobs: chief 
executive of the New York Times. 

Opprobrium was applied 
instead onto Peter Rippon and 
George Entwistle, the walking 
briefcase who was briefly 
Thompson’s successor.

The outcomes of the inquiries 
into what went wrong over Savile 
were awaited as Free Press went 
to press.

Tim Gopsill

ON ONE HAND THEY WERE WRONG. 
ON THE OTHER, WRONG AGAIN

Shouldn’t the Trust 
have ordinary 
licence fee payer 
representation 
on it?

With all the 
inhouse 
collective 
memory 
of the 
behaviour of 
Savile over 
the years, 
the BBC 
was stupid, 
complacent 
and obtuse 
to produce 
these shows, 
whether 
Newsnight 
was 
investigating 
or not. The 
fault was not 
dropping 
the story but 
running the 
tributes



© Campaign for Press and Broadcasting Freedom. Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council. This issue went to press on December 10.
Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk� Printed by Printciples, www.printciples.co.uk

Join the
campaign
for press and 
broadcasting
freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ _______________________

Name__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address_______________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode____________________________________________________________Tel_____________________________________________________________________

Email___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable)_________________________________________________________________________________________________________Join online at 
www.cpbf.org.uk Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, 

Walthamstow, London E17 9NL tel: 07729 846 146, email freepress@cpbf.org.uk

REVIEW

Star hack makes an 
honest man of himself
One Rogue Reporter, 
one-person show with 
Richard Peppiatt, Soho 
Theatre, London W1

ON THE EVE of the publication of the Leveson 
report, actor Hugh Grant presented his documen-
tary to the nation via Channel 4. Taking On The 
Tabloids it was called.

The same evening in a basement theatre 
club in London’s Soho, another rather raffish yet 
personable character was doing just that, and 
taking them on with even more gusto.

Richard Peppiatt is not yet a big star but does 
enjoy a degree of fame in certain circles. He was 
the Daily Star reporter who walked out in 2009 
in disgust at the degrading things reporters on 
Richard Desmond papers are expected to do, 
dressing up in stupid costumes and making up 
stupid stories.

He gave refreshingly candid evidence to the 
inquiry and joined the Leveson circuit — that 
bunch of individuals who have spent much of 
last year and will probably the next trooping to 
ever more predictable meetings and debates on 
the regulation of the press. 

A number of CPBF activists are in this little 
community.

Richard Peppiatt has done more than most 
and is making a living of it, as a stand-up comic. 
Well, he’s got some good material. 

Cuts of his more outlandish stories – poncing 
around in a burka, for instance — flash up on 
an onstage screen while he tells how people 
congratulate him on his “dignity”, for resigning.

Stories by fellow hacks get the same 
treatment, but the best is the footage of the 
pranks he gets up to doorstepping the editors. 
Paul Dacre of the Daily Mail and High Whittow of 
the Express both get the treatment.

The show is called One Rogue Reporter – lifting 
the phrase immortalised by News International 
as its lying explanation for phone-hacking — and 
Richard Peppiatt does his roguish best to get his 
own back. 

He even manages to trap Kelvin MacKenzie 
into an interview in which he gets him to 
denounce some saucy texting that he turns out 
to have sent himself. 

We see the truth slowly dawning and the 
former editor’s sheepish retreat.

Perhaps the targets are too easy. The only 
thing that everyone agrees on in the wake of the 
Leveson report is that national paper editors are 
a revolting and hypocritical breed and no-one 
except them can fail to enjoy their discomfiture.

Richard Peppiatt is going to have to expand 
his range if he really wants to make it as a comic. 
But he can’t really go back to the day job.

Tim Gopsill

Richard Peppiatt: from Daily Star newsroom 
to Soho theatre

S
T

E
V

E
 U

L
L

A
T

H
O

R
N

E

One Rogue Reporter is going on tour 
in 2013, opening in Belfast at the Black 
Box on January 11, playing in Colchester, 
Exeter, Berwick, Glasgow, Crawley, 
Taunton, Barton on Humber, Selby, 
Chipping Norton, Barnsley, Leamington 
Spa and Halifax (May 5). Other venues to 
be confirmed. 
More info at www.rich-peppiatt.com


