
FREE Press
No 192 March—April 2013 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all the latest on the campaign 
go to www.cpbf.org.uk

3
BBC’S 
REAL 
MISTAKE
A producer 
tells the 
truth

6
WHY 
RUPERT 
DOES IT
Right-wing 
politics 
the key

4
SIGN UP 
FOR FAIR 
MEDIA 
Briefing 
on Euro 
petition

8POWER 
TO THE 
JOURNOS
Conscience 
clause not 
enough

OWNERSHIP

Cut Big 
Media 
down 
to size
AS THE proposals from the Leveson report get 
bogged down in niggling about the legal basis 
for press regulation, the campaign that really 
matters must go on.

Whatever name or constitutional foundation 
is given to the minimally rejigged Press 
Complaints Commission, nothing will change in 
the ownership or conduct of the press.

No system of self-regulation financed and run 
by the papers can ever hold them to account as 
long as the pattern of ownership and control of 
the media remains the same.

The Leveson Inquiry was not into phone-
hacking – it couldn’t be, because there are 
numerous trials coming up – but media power. 
It was about the corrupt practices of the press 
and its corrupt relationships with politicians 
and police.

The root of all the 
problems was the ability 
of Big Media -– notably the 
Murdochs’ News Corporation 
– to undermine democracy by 
bribing and bullying.

Their power derives from their sheer 
size, and any serious attempt to restrict it must 
involve limiting limit the amount of media they 
can control. 

It was actually part of Leveson’s remit to 
address “how future concerns about press 
behaviour, media policy, regulation and cross-
media ownership should be dealt with”.

In his voluminous report Lord Justice Leveson 
acknowledged the issue, then ducked it. He said 
that triggers for regulatory intervention should 
be “considerably lower” than those used for other 
competition concerns, and that “plurality” – the 

range of different owners of the media – should 
be kept under review.

But he came up with no concrete proposals. 
In fact he said that “there have been no sugges-
tions as to what level of plurality is sufficient”.

In fact concrete proposals had been put to 
him by the Media Reform Coalition – of which 
the CPBF is part – including a limit of 20 per cent 
of any key markets of national print, television, 
radio and online. No company would be allowed 
to hold more than that.

With the question of a new press regulator 
on the verge of settlement – see story page 2 
– there is no prospect of legislation on media 
ownership arising from the report. No party has 
any appetite for taking on Big Media in this way.

But there are two openings 
that the campaign will press. 

One is the expected 
Communications Bill, which 
will cover media regulation.

A White Paper is 
expected, a year late, in 
May, and while it is unlikely 

contain limits on ownership, it will be open 
to responses.

The second chance is already open: the 
European Initiative on Media Plurality (EIMP) 
launched its long-awaited mass petition in 
February. The online petition must gather a 
million signatures across Europe to force the EU 
Commission to produce legislation guaranteeing 
media plurality and independence.

The CPBF is co-ordinating the UK campaign, 
to be formally launched at a meeting in 
Parliament on March 21. Then the work to round 
up the signatories will begin.

JE
S

S
 H

U
R

D
/R

E
P

O
R

T
D

IG
IT

G
A

L
.C

O
.U

K



2 Free Press March–April 2013

Join the
campaign
for press and 
broadcasting
freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ _______________________

Name _________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address ______________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________________________________Tel ____________________________________________________________________

Email __________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________________________________________________________________Join online at 
www.cpbf.org.uk Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, 

Walthamstow, London E17 9NL tel: 07729 846 146, email freepress@cpbf.org.uk

REGULATION

Campaign 
rejects ‘cave-in 
to press barons’
THE CPBF is joining the chorus of objectors to the 
government plan to underpin regulation of the press by 
means of a Royal Charter.

Yet despite widespread scepticism there are signs 
that the government and editors are close to agreeing 
on it. It would be the basis of the feared stitch-up to 
neutralise the recommendation of Lord Justice Leveson 
that a new self-regulatory mechanism for the press 
should be subject to supervi-
sion by a “recognition body” 
established by law.

Newspaper editors and 
Press Complaints Commission 
– acting through the newly set 
up Industry Implementation 
Group – objected vigorously 
to anything established by 
Parliament, on the grounds that 
MPs lusting for revenge against 
the press could use it to censor 
them.

Prime Minister David Cameron 
hastened to agree. He ruled 
out legislation and had his 
backroom staff work out an 
alternative scheme. This turned 
out to be the Royal Charter, 
established by the Privy Council 
– a profoundly undemocratic system.

The CPBF said the move “represents a cave-in to 
the press proprietors and a serious attack on Leveson’s 

proposals for effective press regulation.”
The pro-Leveson campaign group Hacked Off said 

that, ironically, the charter “would allow politicians to 
interfere in press regulation. A chartered organisation is 
one that is overseen by ministers, who have taken the 
power to appoint the chair of the panel that will pick 
the members of the chartered body. This self-evidently 

reduces the independence of 
the body, and is a clear breach of 
Leveson’s recommendations.

“It is a surrender to press 
pressure. It proposes ditching or 
watering down every one of the 
Leveson recommendations that 
is inconvenient to editors and 
proprietors.”

The NUJ has condemned 
the royal charter as “pointless 
and doomed to failure ... a 
sell-out to the press proprie-
tors because it fails to take on 
board many of the recom-

mendations made in the 
Leveson report.” 

The plan as set out 
by the Conservatives in 
government, has not been 
supported by the other 

parties, but the Labour Party has indicated it will go 
along with the scheme if a couple of Leveson’s criteria 
for independent operation are factored in.

NOT 
TO 
YOU, 
SIR
The CPBF 
decided not to 
respond to the 
consultation 
launched by the 
PCC Editors’ Code 
Committee to 
draw up a Code 
of Practice for the 
new self-regulator 
the editors hope 
to set up. The 
committee is 
chaired by Daily 
Mail editor Paul 
Dacre, ringleader 
of national 
press resistance 
to outside 
regulation.

The CPBF 
believes that this 
discredited body 
has no right to 
establish the code 
for a new system, 
which has not 
been decided on 
yet, and will not 
be submitting 
proposals.

The boycott is 
shared by Hacked 
Off! and the NUJ, 
which is insisting 
that working 
journalists must 
be represented on 
the committee.

How Free Press reported the risks of post-Leveson 
discussions in the last issue



March–April 2013 Free Press 3

SAVILE

BBC bosses would not 
listen to programme staff
THE PAINFUL inquiries into the Jimmy Savile 
fiasco conducted for the BBC led in January, as 
could only be expected, to gleeful commentary 
on the dysfunctional apparatus at the top of BBC 
news and current affairs – with editors, paralysed 
by timidity, having to second-guess their bosses 
and with one hand of the BBC had not knowing 
what the other was doing.

Then in February came the transcripts of the 
interviews conducted – by lawyers, for god’s sake 
– for former Sky News chief Nick Pollard’s inquiry 
into the aborting of the Newsnight investigation. 

Now came the hunt amid thousands of pages 
for indiscreet remarks by celebrity presenters, 
and howls of outrage that the juiciest ones had 
been judiciously blacked out.

Naturally the media are only interested 
in what famous people have to say, but the 
evidence of lowly programme staff was 
much more informative. In particular, those 
of the producer on the doomed investigation, 
Meirion Jones.

Dithering
He is in fact a highly respected senior journalist 
who knows more about the programme than 
anybody, but it was not what he had to say 
about the dithering programme editors that was 
most revealing.

His criticism was of the wider BBC, not 
for killing his story but for broadcasting the 
Christmas tributes to Savile in 2011. 

He said there was something “horribly 
wrong” with the management structure of 
the BBC which meant his warnings about the 
impending scandal set to hit the broadcaster 
were not heeded.

Meirion Jones’s testimony reveals that he was 
aware of plans for the tribute weeks before the 
Newsnight decided to broadcast their probe. He 
said: “We have come to the view that this is a 

predatory paedophile who is using institutions 
all over the country. And our expectation is that 
where we run this story we’re going to get a 
hundred victims coming forward.” 

He said he told BBC lawyers that “plainly I 
did not think the tribute would go out. I couldn’t 
believe there was any chance now of the tribute 
going out.”

Bombshell
Three days later the Newsnight editor Peter 
Rippon dropped the bombshell that the criteria 
for the story’s newsworthiness were being raised 
to an impossible level. It was duly killed off.

Meirion Jones said: “I said we would be 
accused of a cover-up, because we had clear 
evidence of abuse on BBC premises. Christmas 
specials were coming up.

“If you don’t run this story, the consequences 
for the BBC are going to be absolutely disastrous, 
because all those people out there will be 
saying you ran the tributes knowing he was a 
paedophile.” He said that Peter Rippon responded 
to the effect of “I can’t go to the wall on this one”.

Meirion Jones said he assumed that the 
“force of my arguments” had been passed up 
the chain of command. He did not go directly to 
top executives over the editor’s head, he said, 
because “that’s not the culture. 

“And it’s not only that it would reflect badly 
on you. It would reflect badly on your editor that 
his troops are out of line.

“If I feed in to my editor that Savile is a 
paedophile and that tributes planned to him, 
I think that message should get to DG level, 
frankly. If that message doesn’t get up there, 
there’s something horribly wrong with the BBC 
management structure”.

But BBC bosses aren’t interested in what the 
ranks have to say, any more than newspaper 
columnists are.

BRIEFLY …

OFCOM 
SAYS ‘HELP 
YOURSELF, 
ALEX’
OFCOM HAS awarded the licence for 
the new local TV station for London 
to the publishers of the city’s sole 
evening newspaper, the Evening 
Standard.

The company, headed by Russian 
entrepreneur and former KGB agent 
Alexander Lebedev, also owns the 
daily and Sunday Independent and 
the cut-price morning title the i. 

The channel, London Live, will 
begin broadcasting in September as 
one of 21 city stations announced 
by the government two years ago. 
15 licences have been awarded 
so far.

MORE 
MILLIONS 
FOR HACKING 
VICTIMS
NEWS INTERNATIONAL paid off 
143 claimants for damages over 
phone-hacking in January, and 
announced that it was to close the 
compensation scheme it has been 
running to pay them without going 
to court.

Altogether 701 claims have been 
registered by victims of News of 
the World dirty tricks since the 
first action was launched by Sienna 
Miller back in 2010, but many 
have opted for the £20 million 
compensation scheme rather than 
short action. 

The scheme will be closed in 
April, but there are more claims to 
come. Eight new ones were laid in 
January, and lawyers for the victims 
say that some may lose out if police 
fail to provide the evidence for 
their cases.

 ● RUPERT MURDOCH has hinted 
in a tweet that the Sun might drop 
its page 3 topless pinup pictures. He 
wrote: “Page three so last century! … 
don’t know but considering.” It will 
be news when it happens.

CORRECTION
In Free Press 190, page 1, 
the figure for government 
spending on providing filters 
for viewers whose Freeview 
service is disrupted by 4G 
mobile phone transmitters 
should have read £180 million, 
not £180.

G
U

Y
 S

M
A

L
L

M
A

N
 

BBC journalists took strike action against job losses on February 18, putting flagship news 
programmes off air. It was the latest action against the devastations of the so-called Delivering 
Quality First programme of cuts imposed by former Director General Mark Thompson after his 
catastrophic decision in 2010 to accept a licence fee freeze. More than 2,000 jobs are going, on top of 
7,000 already lost since 2004.



4 Free Press March–April 2013

WHAT THE CAMPAIGN CALLS FOR 
 ■ Effective legislation to avoid concentration of 
ownership in the media and advertisement sectors; 

 ■ Guaranteed independence of media supervisory bodies 
from political power and influence; 

 ■ Definition of conflict of interests to avoid media moguls 
occupying high political office; 

 ■ Clearer European monitoring systems to check up 
regularly on the health and independence of the media 
in member states.

Does it regulate media 
content and journalism?
No. Editorial content will remain independent from 
legislation. The campaign only asks the European 
Commission to take legislative action concerning mainly 
media ownership. 

The campaign is recognised by the European 
Commission as a European Citizens’ Initiative (ECI). 
This means that our voice will be heard by European 
legislators. A citizens’ initiative has to be backed by at 
least a million EU citizens, coming from at least 7 out of 
the 27 member states. 

■■ THE PETITION will have its formal UK launch on 
Thursday March 21 at 11am at a meeting in Committee 
Room 4A in Parliament, London SW1. Granville Williams 
will be among the speakers.

OWNERSHIP

Calling 
Europe: 
a second 
chance 
to tame 
Big Media
The CPBF is joining a campaign for limits on the power of 
Big Media across Europe. The projected million-strong 
petition will compel the EU Commission to legislate for 
controls on the market share that any company can 
control and on media owners wielding political power. 
There would also be a guarantee of media independence 
from the state.

A pan-European coalition of citizens and nearly 100 
media and campaigning groups has launched the online 
collection of signatures for the European Citizens’ Initiative 
targeting media freedom and pluralism.

The situation of media freedom and pluralism in the 
European Union is worsening. Some countries, notably 
Hungary, suffer from significant interference by a 
government seeking to control and direct the media. In 
the UK the threat is from the undue influence of powerful 
economic groups over political processes, notably 
Murdoch’s media empire. Others such as Italy suffer a 
dangerous overlap of economical, media, and political 
power in the hands of the same people. 

This briefing sets out the issues, vital for the UK and all 
the European democracies threatened by sate or 
media power.

The nettle to grasp
GRANVILLE 
WILLIAMS is the UK 
co-ordinator of the 
petition campaign. 
He says it’s a chance 
that must not be 
missed

THE EUROPEAN Initiative on Media Pluralism is a 
second chance for the media reforms that Britain 
needs, since the Leveson Inquiry failed to meet its 
remit to recommend ways to enhance media plurality.

European back-up is positive in any case, to help 
combat the various threats to press freedom and 
diversity across the continent.

It’s not just Leveson: the nettle of media concen-
tration is one that the European Commission has also 
failed to grasp. Driven by the imperative to create a 
single market, it has always ducked the issue. 

The reason is simple. The European Union is about 
competition and the promotion of free markets. 
Numerous special interest groups have an active 
presence in Brussels to protect their economic 
interests and promote deregulation. 

This is true for the media industry. Rupert 
Murdoch played a key role in establishing the 
European Publishers Council in 1991, and commercial 
television is represented by the Association of 

S
T

E
FA

N
O

 C
A

G
N

O
N

I

http://ec.europa.eu/citizens-initiative/public/basic-facts


March–April 2013 Free Press 5

THE ELEPHANT 
NEXT DOOR
MANY COUNTRIES in Europe impose restrictions on who 
can own mass media, and how much. The facts are laid 
out in a report from the Media Reform Coalition (of which 
the CPBF is part).

The report, The Elephant Next Door, summarises the 
broad international support that exists for plurality laws, 
and examines regulations from across the world on 
national, local, foreign and cross-media holdings.

Many countries are not afraid to limit ownership. 
Several impose limits on market share, with governments 
blocking acquisitions that threaten to breach them. 

What they do elsewhere in europe
Legal restrictions on media ownership

Source: The Elephant Next Door: a survey of international media 
ownership regulations, at www.mediareform.org.uk

The nettle to grasp
Commercial Television which consistently opposes 
policies to promote public service television.

New media groups like Google are also active, 
lobbying both in Brussels and in nation states 
across Europe. Google opened an office in Berlin 
last September.

Public concerns about concentrated media 
ownership and abuse of media power are now 
much stronger across Europe. In the UK this was 
highlighted by News Corporation’s bid to take full 
control of BSkyB two years ago. James Murdoch’s 
strategy was first to get clearance from the European 
Commission and then get the deal signed off by the 
UK government.

The EC clearance was quickly given but the 
decision highlighted the problem of relying solely on 
competition law. Promoting competition to ensure 
market efficiency and safeguarding pluralism on 
democratic, social and cultural grounds are distinct 
and different policy objectives. 

Dramatic evidence of political subservience to 
powerful media groups, by Conservative and Labour 
governments alike, was revealed during the Leveson 
Inquiry. And since the report we have seen the 
 unwill    i ngness of David Cameron to provoke the ire of 
newspaper proprietors by  implementing proposals for 
more effective regulation.

This is why we need the Europe-wide initiative, to 
create a clear framework to tackle media ownership 
and independent regulation. It is our second chance 
to shape media policy rather than leave it to covert 
lobbying by media groups. 

ITALY
How 
does he 
get away 
with it?
WATCH Silvio Berlusconi lording it 
on television and you can’t 
avoid the impression that the 
man acts as if he owns the place. 
Usually he does, quite literally.

Berlusconi isn’t just the richest man 
in Italy, he is the owner of the country’s 
largest private broadcasting, advertising 
and publishing companies, with a near-
monopoly on free-to-view commercial 
television. When he was forced to resign 
as prime minister just over a year ago, 
while the country teetered on the brink 
of financial disaster, his political career 
seemed to be over.

Now he’s back, coming a close 
second in the February 24 general 
election and throwing not just Italy but 
the whole Eurozone into confusion. 
His vote increased as the campaign 
went on, in what was a case study in 
media manipulation.

The Italian media market is among 
the most concentrated in the world, with 
Berlusconi family-owned businesses at 
the apex of commercial television, adver-
tising and publishing interests. Family 
interests also include books, newspapers 
and magazines.

Italy also has a long-standing tradition 
of pervasive political control over its public 
service broadcaster, RAI, so as Italy’s 
longest-serving prime minister, Berlusconi 
has had ample opportunities to stuff the 
company with his own appointees. 

Berlusconi kicked off his election 
campaign as sole guest of a Sunday 
evening programme on his own flagship 
TV channel, Canale 5. He didn’t stop, 
muscling his way onto every available TV 
and radio show, sounding off, virtually 
uncontested. 

His ongoing trial for abuse of office and 
child prostitution, was politely forgotten. 
With the prospect of his return, if not 
to government, at least to a continued 
position of political influence, he was 
treated with kid gloves at almost every 
turn. He refused to appear in TV debates. 

It was against this backdrop that 
we launched our campaign in support 
of a Europe-wide Citizens’ Initiative for 
Media Pluralism.

Our demands are the separation, 
by law, of media and political power, 
both to prevent media moguls from 
occupying high political office and to 
guarantee the independence of supervi-
sory and regulatory bodies from political 
interference.

For far too long, by turning a blind eye 
to Berlusconi’s anomalous concentration 
of media and political power, Europe’s 
institutions have allowed Italy to set an 
ugly precedent. 

Tana de Zulueta, Rome

HUNGARY
The state is 
enemy of 
the press
THE EUROPEAN Union is already under 
pressure to take action against Hungary, 
where the threat to press freedom is from 
the government.

Two years ago the right-wing nation-
alist ruling party Fidesz set up a Media 
Council to regulate the media. It had 
power to fine publications under very 
vague provisions and to control the 
licensing of broadcast stations; last year 
it refused a licence to a popular radio 
station in Budapest. There is now only 
one national radio station, owned by a 
prominent backer of Fidesz. 

A report from Human Rights Watch 
last year declared: “Media freedom is 
under real threat in Hungary today, and 
the ruling party is responsible.” It called 
on the EU to take action under Article 7 
of the EU Treaty, on the grounds that 
 deteriorating media freedom constituted a 
breach of EU values.

Under Article 7, which has never 
been used, the EU council can suspend 
the voting rights of a member state. The 
European Parliament last year voted to 
monitor human rights in Hungary, with 
the possibility of Article 7 action. 

Control is also exercised through the 
allocation of government advertising, 
which is crucial to some media. Huge 
sums are spent advertising the state 
lottery, for instance, and papers that rely 
on it dare not run anti-government stories.

Tamas Bodoky, editor of the news 
website Atlatszo, says: “You receive this 
money if you behave. In a market the size 
of Hungary, it’s difficult to be successful 
without state revenues.” 

Kester Eddy, Budapest

THE PAST
Owners helped the 
Nazis to power
CONCERNS about the damage to 
democracy posed by concentrated media 
ownership are not new. It played a big 
part in the rise to power of the Nazis 
in Germany.

By 1930 the press baron Robert 
Hugenberg had control or influence 
over half the newspapers, the Telegraph 
Union wire service, to which 1,600 papers 
subscribed, and the largest film company, 
UFA. He promoted a right-wing nationalist 
viewpoint that undermined and eventually 
destroyed the democratic, republican 
stance of the Weimar Republic. 

Hugenberg joined Hitler’s government 
in 1933, to find his belief that he could 
control Hitler rudely shattered as his 
media group came under the control 
of the Nazi propaganda minister 
Joseph Goebbels.

Granville Williams

TV R
A

D
IO

PR
ES

S

C
R

O
SS

-
M

ED
IA

FO
R

EI
G

N

Denmark ✔ ✔ ✘ ✘ ✘

France ✔ ✔ ✔ ✔ ✔

Germany ✔ ✔ ✘ ✔ ✘

Luxemburg ✘ ✔ ✘ ✘ ✘

Netherlands ✘ ✘ ✘ ✘ ✘

Spain ✔ ✔ ✘ ✘ ✔

http://www.mediareform.org.uk/wordpress/wp-content/uploads/2013/02/The-Elephant-Next-Door.pdf
http://www.mediareform.org.uk/wordpress/wp-content/uploads/2013/02/The-Elephant-Next-Door.pdf
http://www.mediareform.org.uk


6 Free Press March–April 2013

REVIEW

It’s the politics 
just as much 
as the money
Murdoch’s Politics: 
How one man’s 
thirst for wealth and 
power shapes our 
world,  
David McKnight, 
Pluto Press 

SAME STRATEGY, same politics: 
“poisoning the well”, creating the 
climate, influencing and manipu-
lating politicians, governments, 
public opinion ... this is a chilling 
account of Rupert Murdoch’s 
political crusade in Australia, the UK 
and USA.

McKnight shows that right-wing, 
red-neck, neo-con politics are as 
essential to his motivation as the 
drive for profits. 

News Corp profits subsidise key 
loss-making newspapers in all three 
countries to maintain the political 
line, the voice and the influence: 
the New York Post, The Australian 
and The Times.

There are graphic descriptions 
of Murdoch’s strategy of appropri-
ating the independence of political 
leaders – Wilson, Thatcher, Blair and 
Cameron in the UK; Nixon, Reagan 
and Bush in the USA; Whitlam and 
Howard in Australia.

Using his newspaper power he is 
as close-up and personal as possible 
with British prime ministers. 

His vehicle in the United 
States is TV, alongside support 
for and powerful influence in 
the Republican Party. Murdoch’s 
political crusade has created a web 
of newspaper, TV and publishing 
links within the media and across 
right-wing political parties, organi-
sations and think-tanks, often 
providing generous financial 
support. 

Murdoch launched the US 
neo-con magazine Weekly 
Standard. Harper Collins established 
a specialist imprint for books on 
conservative topics by conservative 

authors, publishing Sarah Palin. 
Fox News promoted the Tea Party 
movement, and leads the media 
campaign against Obama and other 
Democrats.

Fox News ensured that in the 
USA “the high-pitched nature of 
Murdoch’s tabloid media, and its 
overtly conservative stance, has 
skewed the country’s terms of 
debate much further to the Right 
than would otherwise be the case”. 
Compare The Sun in the UK.

This “inter-media agenda 
setting” continues across Murdoch’s 
global empire with unremitting 
attacks on liberation struggles, 
political and social campaigns, and 
their organisations and leaders, and 
on individuals.

Murdoch pursued political wars 
against the “liberal media”, including 
CNN and public service broadcasters 
in the UK and Australia.

McKnight states that Murdoch is 
“fiercely dedicated“ to this crusade, 
including the elimination of trade 
unions. Yet he blames the UK print 
unions for the ills of Fleet Street, 
calling them anti-technology, with 
no reference to the conspiracy to 
sack 5,500 workers at Wapping. 

The components of that 1986 
dispute – government, police and 
a pirate union – were the same as 
in Murdoch’s other campaigns of 
destruction of politicians, progres-
sive movements and institutions 
and should have been in the book.

An epilogue muses on News 
Corp life after Rupert Murdoch 
and the line of succession, specu-
lating that the company is likely to 
withstand the UK scandal. 

Nevertheless, McKnight’s 
description of the ultimate media 
mogul as being the “dominant force 
in the journalism and politics” of 
the USA, UK and Australia is borne 
out on every page. 

Ann Field

For readers in London, David 
McKnight will be talking 
about Murdoch’s Politics at a 
meeting on Friday March 15, 
6.30pm, at the Centre for 
Creative Collaboration, 16 
Acton St, London WC1X 9NG.

Journalism 
from the 
bottom up
Alternative 
Journalism, 
Alternative 
Voices, Tony 
Harcup, 
Routledge

TONY HARCUP is among 
the legion of journal-
ists who have gone into 
higher education, helping 
the universities meet the 
apparently insatiable demand 
for courses in journalism and 
media studies.

They base their 
teaching on their profes-
sional experience, and 
Tony Harcup differs from 
most in his concern for 
community-based rather 
than commercially-based 
journalism.

He spent the first ten 
years of his career on a local 
community enterprise, the 
Leeds Other Paper (LOP), 
the most enduring of the 
wave of such papers that 
sprang up in the 1970s. This 
was the time when cheap 
new production technology 
was supposedly enabling 
everybody to roll their own 
presses -- very like the 
“citizen journalist” hype 
around the internet today -- 
but it didn’t last.

Within a decade nearly all 
had died as the big corpo-
rations resumed their hold 
on the press. The LOP kept 
going for 20 years, and Tony 
Harcup recounts in detail 
the challenge it posed to the 
right-wing Yorkshire Post 
stable of mainstream papers 
– notably over the great 
miners’ strikes of the 1980s.

But this is not a history 
book. It does not, for 
instance, have much on 
the national or single-
issue (women’s, gays’, 
ethnic, socialist, anarchist...) 

alternative media of the 
time, which were of a huge 
variety and produced some 
great radical journalism. 
This is something of a 
disappointment.

But it is the journal-
ists and their practice, 
rather than the publica-
tions themselves, that Tony 
Harcup is interested in. He is 
author of a respected work 
on ethical journalism and 
the core of this new book 
is the outcome of research 
he has conducted into their 
attitudes. He tracked down a 
couple of dozen mainstream 
journalists who, like himself, 
had worked in alterna-
tive media. (Declaration of 
interest: I was one of them.)

Their responses to his 
questionnaire demonstrate 
a heartening idealism – Tony 
Harcup calls it “active citizen-
ship” - that is still evident 
even in the ultra-commercial 
and cynical media of today.

Much of the material 
in the book, an updated 
collection of articles written 
for academic journals, is 
a few years’ old so while 
there are a couple of pages 
on Indymedia there is not 
much on the hundreds of 
local news websites that are 
springing up to fill the void 
left by the decline of the local 
commercial press.

But the modern message 
would be the same: that the 
people who voluntarily work 
for alternative media are not 
just performing as active 
citizens but as journalists too.

Tim Gopsill



March–April 2013 Free Press 7

Willing slave labour of 
the digital economy
Digital Labor. The Internet as 
Playground and Factory, Trebor 
Scholz (ed), Routledge

The Filter Bubble. What the 
Internet is Hiding from You, Eli 
Parriser, Penguin

WE ALL do things for nothing. We give our time freely. 
We don’t charge friends for our conversations. We 
wouldn’t ask those we love to pay for the affection we 
give instinctively. 

But imagine that someone else did – someone who 
takes our little tokens of friendship and finds a way of 
turning them into money? Now take a look at Facebook 
and imagine no longer.

In 2011, Facebook’s revenues were estimated at £4.3 
billion, almost £1 billion of which was profit, 
and with a workforce of just a couple 
of thousand. 

How did it make such a 
huge profit? By turning our 
little gestures, the clicks on 
the internet that reflect our 
curiosity, the desire to share 
photos, stories and details 
of our lives, into money. 
These “click signals” are 
the source of valuable 
data that can be sold to 
advertisers or firms that 
specialise in tracking 
our behaviour on the 
web and selling it on 
themselves.

Facebook isn’t the only 
company that works on this 
basis. Google and other 
commercial sites found 
the way to transform our 
free time into their profits. 
Newspapers use their “comment is 
free” sections to draw us in and add 
value to their product.

As these practices have spread, 
so too have the appeals to readers 
and viewers to generate free columns, 
images, videos, fact checking and other information. 

The new corporate net-establishment, in spite 
of the open plan offices, the laid-back affectation of 
something vaguely counter-cultural in its management 
style, and the rhetoric of empowerment and choice 
that has become a dreary orthodoxy – in spite of all 
this, it is in the business of making as much money as 
possible out of the free labour given by the rest of us.

Digital Labor discusses the concept of free labour as 

“work that is not based on employment, work that is 
unpaid and freely given”, how social networking sites 
commercialise our freely given labour and the links 
between crowdsourcing and neo-liberal models of 
contracting out jobs in companies and public services.

Abigail De Kosnik investigates how the free labour 
of fan moderators, writers and artists who comment on 
Facebook, Twitter, You Tube and other social networks 
contribute to massive corporate revenues. 

Reformers have been engaged with the problems 
of ownership, control and accountability in the world 
of print, radio, cinema and TV for decades. The world 
of the internet reflects many of the same issues: the 
concentration of power, exploitation of labour and 
concerns about accountability. It poses new threats 
to privacy through commercial and government 
surveillance.

But interestingly it also transfers all the issues about 
who profits, and who exploits whom, from the world 
of work to the worlds of leisure and free time, our own 

emotional and social spaces. We need to attend 
carefully to these issues.

The Filter Bubble deals with the 
threat to the free exchange of ideas 
posed by the mining of personal 

data by companies like Google 
and Facebook. Since 2009 
Google has been using signals 
– everything from where you 
were logging in from to what 
browser you were using to what 
you have searched for – to make 

guesses about who you were 
and what kinds of site 
you’d like.

Other companies 
are doing the same. 
They personalise the 
data, and sometimes 
sell it on without our 
knowledge. The result 
is a world in which we 

increasingly encounter 
only those views which the 

system considers we “like”. 
By tailoring to our “needs” the 

internet constructs a bubble 
around us. We have to work hard to 

break out of it.
As Tim Berners Lee, the creator of the World Wide 

Web argues: “Large social networking sites are walling 
off information posted by their users from the rest of 
the Web.

“Democratic and totalitarian Governments are 
monitoring our use of the Web. To this we must now 
add the control over huge banks of data about us held 
by the big companies on the web.”

This informative and easy-to-read book should 
be read by anyone concerned about implications 
of the internet – especially those who think that 
social networking sites are an unqualified benefit to 
humanity.

Tom O’Malley

THE UK 
PRESS 
UNDER 
HITLER
Dominion, 
C J Sansom, Pan

DOMINION is an 
intriguing and 
riveting novel, 
in the tradition 
of alternative 
history inspired 
by Robert Harris’ 
Fatherland. Its 
setting in 1952 is 
a Britain that had 
decided in 1940 to 
collaborate with 
the Nazis.

The atmosphere 
of a state 
dominated by 
Germany, with a 
complicit British 
government under 
pressure to move 

towards a final 
solution for Jewish 
people in Britain, is 
totally convincing.

There is a strong 
media theme. The 
prime minister is 
Max Aitken, Lord 
Beaverbrook, 
the real-world 
proprietor of 
the then market-
leading Daily 
Express. And the 
way he uses the 
media to censor 
and distort the 
news makes 
for compelling 
reading – 
especially the 
way he acquires 
the Manchester 
Guardian and 
shifts its political 
stance to a cheer-
leader for his 
collaborationist 
regime!

Granville Williams



© Campaign for Press and Broadcasting Freedom. Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council. This issue went to press on March 2.
Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk Printed by Printciples, www.printciples.co.uk

DEBATE

A conscience clause 
would not be enough
PAUL ANDERSON says 
journalists should raise their 
sights and take more 
control over their work

IT’S A MEASURE of how far the left has retreated 
in recent years that the best that most media 
reformers can imagine to defend journalists’ 
independence is a “conscience clause” in their 
contracts to allow them to refuse their bosses’ 
instructions to act unethically. 

There’s nothing wrong with the idea. The 
National Union of Journalists has supported it 
since the 1970s, and it was backed by Lord Justice 
Leveson in his report on press regulation at the 
end of last year. 

If implemented, it would provide a small 
but significant protection for journalists. But it 
addresses only at the margins the fundamental 
problem of how little most journalists control 
what they produce.

You get a lot of leeway if you’re a big name 
– a star broadcaster or a columnist on a quality 
national newspaper. But journalists are generally 
kept on a tight rein.

Media organisations are run by managers 
answering to owners, or in the case of the BBC 
political appointees. The bosses set the agenda in 
every way: the editorial line, news values, what 
you cannot touch for political or commercial 
reasons. Journalists do what they are told. 

To some extent, this is inevitable: there will 
always be a tension between the individual jour-
nalist’s autonomy and the collective will of his or 
her organisation. 

Any journalistic enterprise, new media or 
old, needs editorial direction and a division of 
labour. But it’s quite feasible for the producers 
to determine both. Why isn’t anyone today 
making the case for workers’ self-management 
in the media?

One reason is that it seems unrealistic. The 
“right to manage” ethos is entrenched even 
in liberal media organisations (and it’s getting 
worse). Even the most diluted forms of self-
management – workers on the board or a say 
for journalists in the choice of editor – would be 
resisted vigorously by those in charge. Maybe, in 
the circumstances, the priority is defending what 
little space we’ve got. 

But unrealistic is not impossible. The idea 
that workers’ self-management in the media has 

been tried and failed and isn’t worth trying again 
is a canard. 

True, there were several examples of self-
managed magazines and newspapers in the 
1970s and 1980s that failed: 

The Scottish Daily News, created with the 
help of a government loan by former staff of the 
Scottish Daily Express after it closed, lasted six 
loss-making months in 1975. 

The Leveller, a libertarian left current affairs 
magazine based in London, managed six crisis-
ridden years (1976-82) before folding. 

City Limits, an alternative London listings 
magazine, did brilliantly for several years after 
emerging from a strike at Time Out in 1981 (with 
funding from the Greater London Council) but 
and expired in 1992.

News on Sunday, a national left-wing paper 
launched in spring 1987 with trade union 

backing, ran out of cash in weeks and closed by 
the end of the year.

None of these failures shows that workers’ 
self-management cannot work. News on Sunday 
was a farcical demonstration of how not to 
do it – as chronicled by Chris Horrie and Peter 
Chippendale in their book Disaster! – and the 

Scottish Daily News was an attempt to revive a 
corpse. The Leveller and City Limits both came 
within an inch of success, however: it was 
undercapitalisation that did for them.

And times have changed. All those experi-
ments were in print, before desktop publishing 
and long before the internet.

The internet allows anyone to publish for free 
to a worldwide audience, and today you can do 
everything online: words, pictures, audio or video. 

Yet two decades years into the internet age, 
it’s notable how little the potential of the web 
has been exploited by collaborative self-managed 
journalistic projects in the UK. Yes, there’s Open 
Democracy, there’s the Bureau of Investigative 
Journalism, there are dozens of group blogs, and 
plenty of media and campaigning organisations 
have adapted successfully to the online world. 

But even at local level there are few inde-
pendent journalism-led and journalist-run web 
initiatives that go further than providing forums 
for the expression of opinion.

Of course, journalism costs money, and no 
one has quite yet worked out how to make the 
internet pay. Open Democracy, the Bureau of 
Investigative Journalism and the successful group 
blogs rely for income on fundraising or selling 
stories to established media outlets. 

But there are signs that it won’t be long 
before a robust business model for online publi-
cation is established, through a mix of online 
advertising, subscriptions and micro-payments: 
it’s already beginning to happen in the US and 
elsewhere. And once it is – well, the possibilities 
for self-managed media are endless.

Radical journalists in Britain need to be 
putting a lot more thought into how, together, 
we can at last seriously exploit the potential 
of what was once known as the information 
super-highway.

Paul Anderson is a lecturer in 
journalism at Brunel University 
and a former editor of Tribune and 
production editor of Free Press.

The fundamental 
problem is how little 
journalists control 
what they produce


