
FREE Press
No 194 July—August 2013 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all the latest on the campaign 
go to www.cpbf.org.uk

3 TIME 
FOR A  
STITCH-UP
Charter 
delay set up 
for deal

REGULATION

Not humbled
but rumbled
By JOY JOHNSON

SO NOW we know. When Rupert Murdoch inter-
rupted son James to insist that he had something 
he wanted to say to the Commons Culture, 
Media and Sport committee two years ago he 
was playing to the gallery.

“This is the most humble day of my life,” 
he whined. Maybe it was, after all here was 
the most powerful media mogul on the planet 
hauled up before mere MPs; but it’s clear from 
the release of the tape recording of Murdoch 
addressing Sun journalists in March that it had 
been all part of the show.

That secret tape has given us a real insight 
into what is happening at Wapping. Sun journal-
ists, once loyal to a fault, are rebelling. Mutiny 
was in the air. In the meeting they complained 
they’d been hung out to dry. 

Rupert Murdoch was forced to try and put 
himself on their side. On the tape he admits that 
payments to public officials were part of “the 
culture of Fleet Street”. So much for humility. 

During the 1980s, with his ally Prime Minister 
Margaret Thatcher, he was able to rely on the 
state to smash the unions at Wapping. From 
then on his empire was able to go from strength 
to strength. Nothing stood in his way. 

We were a hair’s breath away from Rupert 
Murdoch taking control of BSkyB. Then he and his 
empire crashed down to earth with the shocking 
revelation that the murdered teenager, Milly 
Dowler’s mobile was hacked into by the News of 
the World.

It seemed that the 
subsequent Leveson inquiry 
would finally bring some sanity 
to a press that had got out of 
control. At the very least the 
ineffective Press Complaints 
Committee would be scrapped.

Yet where are we after 
Leveson? 

We’ve had a flurry of activity with senior 
politicians and the campaign group Hacked Off 
agreeing a Royal Charter. And we’ve had the 
breakfast meeting of newspaper editors in a posh 
restaurant that seemed to be constructive.

But after great expectations the government 
has decided to delay pressing ahead with the 
all-party supported Royal Charter. And in comes 

the press Charter which is no more than a 
wrecking device.

If Tory MPs are once again driven by fear or 
political expediency, at least the Labour Party 
appears to be standing firm. 

Leveson didn’t go into media ownership – 
which was a shame. Ed Miliband referred to 
media ownership in his evidence to Leveson 
but it’s his number two, Harriet Harman, in 
her culture and media role, that is making 
the running. 

She has declared that that more plurality was 
needed to ensure that no media owner can exert 

such a damaging influence: 
“Too much power in too few 
hands hinders proper debate”.

She called for cross-
party agreement for a new 
Communications Act with an 
upper limit for cross-media 
ownership with a starting point 
of a 15 per cent market cap. 

It is pretty apparent that the coalition 
government won’t do anything meaningful. It’s 
not worth relying on the Lib Dems so it’s down 
to Labour. 

Ed Miliband was quick off the starting line 
when the hacking scandal broke. He mustn’t 
buckle and must include the media ownership 
cap in Labour’s 2015 manifesto.

A media 
ownership cap 

must be in 
Labour’s 
manifesto

4

6

8

WHAT’S 
IT FOR?
New local 
TV looks 
set to fail 

BIG AND 
BIGGER
Internet 
giants 
go over 
the top

WRONG 
SORT OF 
EXTREME
Left is left 
out of BBC 
diversity



2 Free Press July–August 2013

Nothing will work without 
changes to ownership rules
NEW RULES on media ownership 
are the top priority in improving 
the fairness and accountability of 
the UK press, a London rally heard 
in June.

NUJ General Secretary Michelle 
Stanistreet said the Leveson Inquiry 
had shown that corrupt relationships 
between politicians, press and police 
were the result of one man – Rupert 
Murdoch – controlling 37 per cent of 
the national newspaper market.

“Politicians, at their own 
admission, were too craven to take 
on the Murdoch press. They feared 
they would be pursued personally, 
or their party’s policies would be 
savaged,” she said. 

“Prime minister after prime 
minister felt they had to pay 
homage at the court of Rupert. 

“They met up in Mayfair gentle-
men’s clubs with promises of being 
backed by the Murdoch press at the 

next election.”
Justin Schlosberg of Birkbeck 

College and the Media Reform 
Coalition, which organised the 
event with the support of the 
CPBF, said: “If there is one lesson 
about British politics we learned 
from the Leveson Inquiry, it is that 
if you want to be a big player in 
government, you have to flirt with 
Rupert’s henchmen and women.”

A lack of media plurality also 

means that journalists have little 
say about the content of the 
 publications they produce. 

That is why, said Des Freedman, 
reader in communications and 
cultural studies at Goldsmiths 
College, there is a need for a 
conscience clause for journalists, 
to give media workers the right to 
refuse to work in breach of their 
code of conduct.

Frances Rafferty

It’s business as usual at the PCC
THE PRESS Complaints Commission, reports of 
whose death seem to have been exaggerated, 
received a record number of complaints in 2012, 
and found fewer publications at fault.

No fewer than 12,191 people lodged 
complaints – though this includes 3,800 riled by 
the Sun’s photos of the naked Prince Harry. 

Of the rest, the PCC acted on 1,937 cases, 
“found merit” (potential breaches of its code) in 
649, found that 101 cases had been resolved by 
appropriate action by the publication, and issued 
adverse rulings on 13 (compared with 20 the year 
before) – just over 0.1 per cent of those received.

Lord Hunt, Chair of the PCC, virtually admitted 
that the operation was ineffectual. He said: “I 
have always made clear that the present system 
of press self-regulation needs to change … 
Significant reform is needed and will be delivered.”

 A IN JUNE the PCC ran true to form with a 

pair of judgements hammering a local paper for 
an inadvertent error it corrected at once, and 
letting off the Sun for a grotesque distortion.

 A A COMPLAINT was upheld against the 
News Shopper (Bexley and North Kent), after it 
published a story about a police investigation into 
an allegation of rape. The online version of the 
story included a photograph of the site where it 
had occurred, along with video footage of forensic 
officers entering the property. The site was the 
victim’s home. The newspaper accepted that 
it had published information which had led to 
the complainant’s identification and offered to 
apologise. The police had not told them that the 
incident had taken place at the victim’s home. The 
images and video were taken down immediately.

The Commission ruled that the images 
and footage enabled “easy identification” of 
the property and “plainly had the potential to 

contribute to identification of the victim” (which 
is against the code and the law). 

 A MEANWHILE THE Sun on Sunday was found 
to have been at fault rate but its offer to publish 
a correction was sufficient remedy.

The report was of a Court of Appeal ruling 
that the UK’s system for the provision of criminal 
record certificates was incompatible with the 
European Convention of Human Rights (ECHR). 

There was a quote from a victim of a crime 
committed by Ian Huntley who said that the ruling 
could put children at risk. A subheadline read: 
“Now EU could let fiends like [Huntley] prey on 
your children”. The ECHR is nothing to do with the 
EU and an EU official complained. The newspaper 
offered to publish a correction to that point. 

The PCC ruled that this offer was sufficient 
remedy. A complaint about the Sun on Sunday’s 
interpretation of the ruling was not upheld.

Des Freedman, with 
Michelle Stanistreet 
and Justin Schlosberg, 
tells the rally: We need 
the conscience clause

OWNERSHIP

B
A

R
R

Y
 W

H
IT

E



July–August 2013 Free Press 3

LEVESON

Collusion is on the 
cards as recess looms
NICHOLAS JONES says 
the delays over 
implementing the Leveson 
reforms are leaving the 
doors open for a stich-up

SUCH IS THE sense of bravado among the propri-
etors of newspapers such as the Daily Mail, Daily 
Telegraph and the Sun that they seem prepared 
to do all they can to prolong the impasse over 
the Leveson recommendations, call the govern-
ment’s bluff and then go their own way on 
press regulation.

Indeed the word is that the Press Standards 
Board of Finance, which funds the Press 
Complaints Commission, has already taken the 
precaution of registering the name of a new and 
“independent” organisation to continue self-
regulation of the industry.

The longer the stalemate lasts – and it will be 
October at the earliest before decisions are taken 
– the greater the possibility that ministers will 
retreat even further.

As the government has been forced to admit, 
it was Pressbof which made the first formal 
application to the Privy Council for a rival royal 
charter on press regulation, effectively blocking 
the royal charter agreed in March by the party 
leaders with the support of groups such as 
Hacked Off.

Having stolen a march on lawyers in Maria 
Miller’s Department of Culture, Media and Sport, 
the proprietors believe their hands have been 
strengthened by rising concern within the 
industry about the unquantifiable cost, especially 
for the provincial press, of an arbitration system 
for complaints which the publishers claim could 
be exploited by lawyers.

The industry has shown by its tactics that 
David Cameron remains open to persuasion. 
While insisting in the Commons that he had not 
changed his mind on the need to implement 
the cross-party agreement on press regulation, 
he did not close the door on the industry’s 
rival royal charter, simply saying it had “serious 
shortcomings”.

Little has emerged about the secret contacts 
between leading figures in the newspaper 
industry and senior Conservative politicians in 
the eight months since Lord Justice Leveson 
published his report but it has descended into a 
classic illustration of the kind of political collusion 
which the judge was so loathe to investigate 
when his inquiry had the chance.

The conduit for these hole-in-the-corner 

negotiations has been the Privy Council, an 
age-old institution among whose many roles 
is its use by ministers to resolve conflicts of 
interests while keeping the government at 
arm’s length.

The Prime Minister agreed that the industry 
could put forward its own 
royal charter after what 
was said to have been 
a last-minute interven-
tion by Lord (Guy) Black, 
executive director at the 
Telegraph group and a 
former director of the PCC. 

With the parliamentary 
recess beckoning there 
is every opportunity for a 
stitch-up behind the scenes. 

Editors have briefed that one of the news 
media’s “great and the good”, such as Lord Grade, 
Lord Birt or Greg Dyke, should be called in to 

broker a deal. Collusion between Prime Ministers 
and press proprietors has often been in the 
hands of invisible fixers – the Lords Goodman 
and Wakeham fulfilled this role in the Wilson 
and Thatcher eras. 

Trevor Kavanagh, the Sun’s political columnist 
has thrown down the 
gauntlet: if this “fiasco” 
isn’t sorted soon, he 
wrote, it would “serve MPs 
right if the newspaper 
industry withdrew from 
the process, flatly rejected 
press regulation – and 
challenged Parliament to 
do its worst”. 

Unless a compromise 
is reached, the press proprietors might well go 
their own way, safe in the knowledge that with a 
general election getting ever closer the politicians 
will be in no mood for a fight. 

THE DIFFERENCES THAT MATTER
THE Privy Council, archaic and 
undemocratic that it is, is the place where 
the future of UK press regulation will be 
decided. Its meeting in July was expected 
to consider the proposed charter from the 
newspaper bosses (not all of them – the 
Guardian, Independent and FT have kept 
out of it).

This means the charter agreed by 
Parliament in March cannot be considered 
until the next gathering in October. That 
delay has infuriated many MPs, and 

the former Labour deputy leader Lord 
Prescott has resigned from the council 
in protest. It has been agreed that only 
Privy Council members who are currently 
ministers will take part in the discussions.

The government says that the law 
requires the press’s charter to be 
considered first because it was submitted 
first.

These are among the principle points 
at issue between the two prospective 
Royal Charters:

PARLIAMENT PRESS
Independence 
of the process

Total independence from the 
industry for the recognition 
panel which will licence a new 
press regulator

Recognition panel should 
include representatives from 
the industry

Permanence 
of the Royal 
Charter

Charter can be changed with 
a two-thirds majority of both 
houses of Parliament

Change needs unanimous 
support of members of 
recognition panel, the 
regulators’ board and all trade 
associations

Editors’ Code 
Committee

Committee should comprise 
one third editors, one third 
members of the public and 
one third working journalists 
(It is currently all serving 
editors)

Some independent members 
but majority of serving editors 
(no journalists)

Arbitration Regulator must include 
arbitration service to agree 
libel compensation without 
going to court

Regulator MAY provide an 
arbitral process

With a general election 
getting ever closer the 

politicians will be in 
no mood for a fight



4 Free Press July–August 2013

The UK government is 

rolling out a programme of 

sponsorship for local TV 

stations around the 

country which will have to 

compete commercially for 

audiences and ads while 

running on a shoestring. 

Industry critics say the 

formula is 

impossible, and 

ADAM 
CHRISTIE 

agrees.

LOCAL TV

Amateur hours

HOW LOCAL is local? That’s one of the questions 
now that Ofcom has announced who will 
be running the first 19 UK “local TV” stations 
on Freeview channel 8. Others are about the 
stations’ viability and whether they will advance 
media plurality.

The ownership question arose when a 
company based in London called Made TV, run by 
a former Sky executive, won franchises in Cardiff, 
Bristol, Newcastle/Sunderland and Leeds; since 
then it has shifted its HQ to Leeds – just as bad 
for the three other areas.

The much-criticised move towards “local TV” 
was regarded by much of the media industry as a 
crazy personal idea from former culture secretary 
Jeremy Hunt, but his successor Maria Miller is 
pressing on with it, and Ofcom invited bidders for 
a further seven city stations in June.

The stations will become part of the UK’s 
media landscape at a particularly difficult time. 
There is desperate competition for local adver-
tising, already thin on the ground, and TV ads 
incur big production costs. Local TV faces the 
prospect of viewers used to the ultra-sophisti-
cated messages of national agencies seeing the 
most basic of PowerPoint presentations, like the 
cinema adverts for local takeaways.

Likewise with editorial video; viewers are 
discerning and unlikely to watch see amateurish 
material that compares poorly with national and 
regional TV. Local papers discovered this when 

they started putting untrained reporter-shot 
footage on their websites.

Regional newspaper publishers are only now, 
slowly and painfully, realising that the minimum 
production cost for an online video report is 
about a working day. 

With the UK now facing years of austerity, 
the wisdom of launching a costly new medium 
into local markets is questionable to say 
the least. 

This puts a further question over staffing: 
how can they produce decent programming on 
the meagre payrolls they’ll be able to afford?

In Leeds, station head Isi Adebe has promised 
a 24-hour schedule but only 14 hours a week 
of “prime time” TV produced in-house. He said 
there would be 25 full-time jobs.

So a production and journalistic staff of, say, 
15 (taking out admin jobs) would have to produce 
an hour’s worth each a week; a tall order. 

Leeds’s news updates, by the way, will come 
from the city’s Radio Aire, part of the Bauer 
network of commercial radio stations. 

That raises plurality concerns, which arise 
elsewhere as well. The Norwich franchise for 
example went to Mustard TV, owned by Archant 
Media, publishers of the local morning and 
evening papers. Their websites of course carry 
news video; will it be just the same stuff on TV?

In London, the franchise went to ESTV – that 
is, Evening Standard TV – owned by Russian 

oligarch Yevgeny Lebedev who owns the capital’s 
only evening paper as well as the Independent 
national titles. How will a station with balance 
obligations under Ofcom regulations sit with 
papers’ political stances? The Standard is a 
virulently pro-Boris Johnson Tory paper.

Even where local papers subsidise a station, 
it’s doubtful whether such relationships will 
survive with the economic pressure on both.

In other cities, links between the winning 
bidders and local universities have raised 
suspicions that the stations will rely heavily on 
student labour. 

Underlying all this remains the question of 
finance. Initial money will be sliced, shamefully, 
from the BBC licence fee, but no-one has 

provided a convincing rationale for the sustain-
ability of the stations after the first couple 
of years.

Local radio stations are closing – two in recent 
months, in North Lancashire and Gloucester. If 
radio is finding life difficult, what hopes are there 
for local TV? 

In 2010, commissioned by the government, 



July–August 2013 Free Press 5

LOCAL TV

Amateur hours

Give co-ops a 
chance instead
DAVID MONTGOMERY might be right 
about one thing: the business model 
for local newspapers is broken. But the 
problem is not, as he might think, old-
fashioned journalistic practice; it’s the 
ownership – such as his own.

Corporate owners have been creaming 
off profits for shareholders or to service 
massive debts, leading to vicious cutbacks 
in staffing and the closure of papers. Once 
a title ceases to be lucrative, it will be shut 
down and locked away, still owned by the 
group so it can’t be regenerated by anyone 
else with a different vision. 

There can be alternatives: Co-ops UK, 
supported by the NUJ and funded by 
the Carnegie Trust, is holding a series of 
meetings around Britain on setting up 
co-operatives.

Co-ops UK argues that people who 
value news might change their mindset 
from consumption – simply paying for a 
product – to an awareness of the value 
of supporting local news in principle. 
Co-operative start-ups could be owned 
jointly by the workers and the community. 

Employee ownership is another alter-
native. The West Highland Free Press 
successfully operates on this model, with 
employees selling their shares back to the 
business when they leave.

Co-ops UK hopes that following 
this series of meetings, people will give 
co-operative media start-ups a real try. 

But whatever happens there must be 
a new deal for the sector. One in which 
co-operative models can play a part. 
Newspaper groups must realise ownership 
of a title is a privilege and not a right.

Such ventures would put these media 
assets in trust for their readers and 
recognise that they must provide a public 
service in return for such benefits as 
VAT exemption.

Our local papers are not a cash cow 
to be milked and then put down without 
public debate or exploration of alterna-
tives, once the money ceases to flow. Left 
to the market, many local newspapers 
as we would wish them to be (in print or 
online) will die.

Laura Davidson

LOCAL NEWS

Untouched by 
human hand
ROBOTIC MEDIA owner David 
Montgomery has spelt out his program for 
extracting the maximum profit from the 
rump of the local press and its websites.

The boss of the Local World provincial 
chain told the Commons culture 
committee in May that he wants much 
of the “human interface” involved in local 
news publishing to disappear within 
four years.

“We are going to have to reinvent the 
model,” he told the committee. “We can’t 
keep taking costs out but employ the 
same production techniques in print. We 
have to be truly digital, so that in three or 
four years from now, much of our human 
interface will have disappeared.

“Journalists collecting stories one by 
one is hugely unproductive. They will have 
to have new skills, greater responsibility 
for self-publishing on different platforms.”

Local World was created late last year 
when David Montgomery engineered 
a buyout of the two oldest surviving 
regional groups, Northcliffe Newspapers 
(owned by the Daily Mail group) and Iliffe 
News and Media. 

He took over their 100-plus titles, 
which currently include 16 local dailies and 
400-plus websites, for firesale prices and 

stakes in the new business.
David Montgomery is the former editor 

of the News of the World installed by the 
banks to get a grip on the Mirror group 
after the Robert Maxwell pension scandal 
in 1991. Having served his purpose he was 
booted out, and the same thing happened 
at his next venture, Mecom, a company 
he set up to buy up eastern and central 
European papers after the fall of the 
communist regimes.

Montgomery told the MPs that the local 
news industry “cannot sustain a hugely 
wasteful model from the middle ages, 
where a single journalist goes out on a 
single story, comes back and writes it up. 

“It’s about getting people to organise 
themselves sufficiently to manage the 
amount of content a local publisher 
exploits. Not a two-fold increase but a 
20-fold increase in the amount of content 
a local publisher exploits.”

He also wants to get rid of sub-editors 
– “sub-editing is a twilight world, checking 
things you don’t really need to check” 
– and even editors will become “pretty 
redundant” as the job of journalists is to 
“manage content and lots of content that 
comes from the community itself”.

Tim Gopsill

No-one has 
provided a 
convincing 
rationale 
for the 
sustainability 
of the 
stations 
after the 
first couple 
of years

investment banker Nicholas Shott calculated that 
a network of just 10 local TV stations – half the 
19 licensed by Ofcom – would cost £25 million a 
year to run. That averages out at £1,500 an hour 
for production costs per station for those 14 hours 
of original programming each week – with each 
video package, remember taking one staff day.

With 19 stations, hourly budgets could be 
as little, pro rata, as £800. ITV puts its cost of 
regional news production at £250,000 an hour. 

Previous attempts at local television have 
ended in failure. The Guardian Media Group was 
forced to close Channel M in Manchester – a 
bigger city than any on the current list, where 
the local economy might have been expected to 
be strong enough to carry such a venture. In the 
1990s the Daily Mail group announced a string of 
local cable stations around the country, branded 
as Channel One. Only a handful actually opened 
and even the biggest and best, in London, lasted 
only three years.

Those with even longer memories may recall 
public meetings held around the country before 
ITV and early independent radio franchises were 
awarded in the late 1970s and early 80s – when 
community groups were given the impression 
they’d have programmes of very particular local 
and community interest, only to be disappointed 
when the financial realities of programme-
making demanded a broader appeal. 

Local TV may see history repeating itself. 



6 Free Press July–August 2013

INTERNET

Never mind the quality, 
count the clickthroughs
They’re big and powerful but. says 
GARY HERMAN, the new media 
moguls, the internet aggregators, 
are heading for more trouble as 
they get even bigger

ANYONE WITH an Apple or Amazon account or who uses 
Facebook or Twitter, a catch-up TV service or YouTube, will 
know how much we rely on enormous server farms in remote 
locations to provide us with information and entertainment. 
In these soulless buildings vast rooms hum with the song of a 
thousand cooling fans and every form of cultural expression is 
reduced to data. 

Since Google’s chief economist Hal Varian coined the 
phrase “information goods” to describe this data it 
has become the stuff of enormous businesses all 
pursuing the same goal – to own the global 
market for content in digital form. 

In the West, we recognise these 
companies – so-called “content 
aggregators” – as the new giants of 
global capitalism: Google, Apple, 
Microsoft, Amazon and Yahoo! 
There are others like them 
across the globe.  

In financial terms, these 
companies are often bigger 
than familiar media giants like 
News Corp, Time Warner or 
Disney. And, make no mistake, 
they are increasingly driven 
to become media companies – 
because that’s where big money 
can be made year in, year out.

All of them want to sell 
“immaterial goods” – ads, online 
music and movies, e-books, games, 
apps, yes and even news – though they 
have no real interest in, or commitment 
to, the content itself.

Often they sell through deals with more 
traditional companies. In recent months such deals 
have been announced between Viacom and Amazon, HBO 
and Apple, and WPP and Twitter. 

The content aggregators’ appetite for growth is insatiable 
and, in the internet’s borderless market, there is little except 
the competition to stop them  monopolising their sectors.

When Google announced its All Access online music 
service in May, Apple responded with iTunes Radio. Twitter has 
launched music.twitter.com, Yahoo! has created music.yahoo.
com, and Amazon has brought us Amazon Cloud Player and 
its AutoRip service. And so it goes.

Amazon’s focus is on shifting material stuff. Its business 
model is simply to undercut its competitors and grow 
market share. Its 2012 revenue was $61 billion, yet it made 

a loss of $39 million after tax – and, as everyone knows, it 
pays precious little tax. Aggressive price cutting has led the 
company to dominate the supply of books, e-books and enter-
tainment, with almost a quarter of the global market, but the 
strategy may not be sustainable, because its marketing and 
technology costs are enormous. It will have to move increas-
ingly into cheaper “immaterial” production and distribution. 

Google’s business model is similarly shaky. In 2012, it made 
a whopping 87 per cent of its $50 billion revenue from the 
advertising it sells or facilitates through its AdWords and 
AdSense services. 

Pretty much everything it does is designed to create more 
advertising opportunities or to strengthen its brand. And, like 
other content aggregators, almost everything it produces or 
distributes is based on a product or service it has bought, not 
developed itself. 

Content aggregators start out as innovators but they 
rapidly turn into capitalist machines driven by imperial 
ambitions, hoovering up smaller businesses and making deals 
to build markets. They have to supply more and more undif-

ferentiated digital content just to survive.
But the reduction of content to mere bits and 
bytes can be problematic. For example, online 

ad businesses, like Google, Facebook and 
Twitter, are designed not to be creative, 

but to be effective – they are about 
the algorithms that put ads in front 

of people who want to see them. 
They are not concerned with 

the more creative job of putting 
ads in front of people who don’t 
yet know they want to see 
them. 

The reason? Better 
algorithms are not difficult 
to create; persuasive 
 advertising is. 

There does remain a lurking 
suspicion that nobody pays 

much attention to online ads. 
There is persistent talk of better 

targeting, indicating how difficult it 
is to get ads to the right people. 
Facebook’s recent poor performance 

puts into sharp relief the weakness of 
businesses where size is its own justifica-

tion. In the last year its shares fell by more than 
40 per cent as the company was overtaken by waves 

of negative news – the flopped launch of Android app, 
Facebook Home; Yahoo!’s purchase of social network Tumblr 
(Facebook shares fell 2 per cent); an anti-sexism campaign 
leading major companies to pull their ads; and the layoffs of 
520 workers by Facebook games creator Zynga, because its 
products like Farmville underperformed.

That’s a crisis that even having more than a billion active 
users will not resolve. In 2012 Facebook made 84 per cent of 
its $5 billion revenue from selling ad space. 

The move by the internet giants to producing and distrib-
uting content is unavoidable. In Facebook’s case it looks like 
video and games in the first instance, bringing it into direct 
competition with Apple, Amazon and all the others.

In their dreams – 
there remains a 

lurking suspicion that 
nobody pays a lot of 
attention to online 

advertising



July–August 2013 Free Press 7

Join the
campaign
for press and 
broadcasting
freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ _______________________

Name _________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address ______________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________________________________Tel ____________________________________________________________________

Email __________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________________________________________________________________Join online at 
www.cpbf.org.uk Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, 

Walthamstow, London E17 9NL tel: 07729 846 146, email freepress@cpbf.org.uk

REVIEW

The 
establishment 
always wins
Power Beyond Scrutiny by 
Justin Schlosberg, 
paperback, Pluto Press, 
Paper £16.99; Kindle £13.49

JOURNALISTS KNOW the feeling, 
when, after writing a really big 
exposé, the many hard hours of 
digging and sifting might perhaps, 
just perhaps, have not turned up 
quite the full story?

Justin Schlosberg’s look behind 
some of the big 
headlines of recent 
times suggest that 
this after-thought 
is more than likely 
justified. He finds that 
no matter how far 
journalists think they 
have gone in revealing 
facts that others want 
to bury, the real story will still be 
at bay.

It is not just a thesis. Though 
he is an academic, a lecturer in 
journalism and media at Birkbeck 
College, London University, he tests 
the idea journalistically by inter-
viewing newsmakers about their 
aims and achievements in covering 
UK arms-trade bribery, Iraq war, 
hackgate, MPs’ expenses and other 
scandals and, in impressive detail, 
Wikileaks.

Perhaps he should also have 
interviewed bloggers as well as 

people in the press, broadcasting 
and publicity spheres because their 
influence has grown to an extent 
few media observers predicted. 

But I doubt that it would have 
altered his conclusion: that the 
more aids to discovery are given 
to reporters, including the internet 
itself, freedom of information laws 
and the leaking of oodles of online 
state secrets, the more the authori-
ties will find a way of acting in their 
own and against the public interest, 
even simply dragging out a story so 
long that it dies. 

As Schlosberg puts it in answer 
to his question, “how far do the 
news media deliver on the account-
ability promise of watchdog 
journalism?”, in every case he 

examines it went 
“unfulfilled”.

The sad truth, he 
finds, is that challenges 
from journalists, pro 
bono lawyers and 
other agencies out to 
uncover the truth is 
that those challenges 

are always contained 
and society, or at least, what used 
to be called the Establishment, 
emerges with minimal damage.

Schlosberg’s academic writing 
style can make Power Beyond 
Scrutiny unnecessarily difficult to 
read. That is a pity because the 
case he presents for journalism’s 
failings is detailed and a spur for 
them to do better in the struggle to 
wrest information from entrenched 
power. 

David Altheer
The writer edits the Hackney news 
website LovingDalston.co.uk 

Whole lot of 
digging 
needed here
Deep Web for Journalists, 
Alan Pearce, in PDF, Kindle 
and ePub formats only, 
$9.99

JOURNALISTS HAVE a complicated 
relationship with secrecy. They’re 
against it when it hinders their 
mission, but when it comes to 
protecting sources, or scooping the 
competition, they will defend it – 
sometimes to the point of risking a 
custodial sentence. 

Uncovering the truth itself 
can be risky, as demonstrated 
by the cases of Wikileaks and 
Edward Snowden. 

So a book that seeks to shine 
a light into the darkest and most 
secret places on the internet must 
be of interest to hacks – either 
because it will help them navigate 
the greatest source of informa-
tion ever, or because it may even 
be able to help them preserve their 
own secrets.

In fact, as Alan Pearce points 
out in this useful primer, it is often 
difficult to disengage these two 
aspects of secrecy. The simple act 
of researching on the internet may 
bring you to the attention of our 
ever hungry security services. You 
need only share your name with a 
suspicious person to risk being put 
on a security watch list.

Deep Web for Journalists draws 

to our attention the routine 
practices of security services, and 
recommends tools and techniques 
to avoid being snagged. This is 
where the book really scores. 

But what exactly is the Deep 
Web? Alan Pearce explains that it 
“encompasses everything that the 
conventional search engines can’t 
find”. There are vast areas of the 
internet that are simply ignored by 
most search engines or unreachable 
through their algorithms. 

According to Alan Pearce, this 
is where the “arms dealers, drug 
cartels, spies, pedophiles (sic), 
kidnappers, slave traders and 
terrorists” hang out. It has a bad 
reputation, but it also provides a 
treasure-trove of resources and, 
perhaps just as important, a means 
of avoiding the commonplace 
surveillance of security services 
everywhere.

Journalists ought to be aware of 
the internet’s built-in weaknesses 
and the threats it poses to the 
privacy of its users. Sadly, they are 
often ignorant of the risks they run. 

A keynote quotation from 
Edward Snowden suggests that 
the book may have been produced 
in something of a hurry from old 
material. There are sections which 
could have been more up-to-date. 
For example, Pearce recommends 
Intute, “a searchable database of 
trusted [Deep Web] sites”, but it 
actually closed in 2011. Nevertheless 
many journalists will still find it 
an invaluable place to start their 
education. 

 ■ This digital book is at 
www.deepwebguides.com

Gary Herman

http://LovingDalston.co.uk
http://www.deepwebguides.com


© Campaign for Press and Broadcasting Freedom. Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council. This issue went to press on July 9.
Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk Printed by SwallowMax swallowmax.co.uk

DEBATE

The wrong kind 
of extremism
 TIM GOPSILL 

says the BBC’s 
idea of widening 
the range of 

opinion permitted on air is 
hopelessly one-sided

A GREAT stride has been taken at the BBC 
towards putting a wider diversity of opinion on 
the air. Or has it?

In July the BBC Trust published a report 
recommending that the corporation should 
find ways to report more “extreme” opinions 
in political coverage. Good thinking: imagine 
all the radical and community activists, the 
anti-war campaigners, the trade unionists (apart 
from General Secretaries), the anti-austerity 
movement, squatters and Occupiers and parties 
of the left being invited onto Newsnight and 
Question Time and interviewed on the news.

Unfortunately, this is not the sort of 
“extreme” the BBC Trust has in mind. The 
people who aren’t getting enough exposure are 
right-wing, anti-immigration, anti-European 
and religious.

The report into the state of BBC “impartiality” 
was produced by former ITV chief Stuart Prebble, 
who praised the corporation for an “impressive 
breadth of opinion” but added: “The BBC cannot 
afford to rest on its laurels and it should ensure it 
does all it can to keep up with the ebb and flow 
of public opinion, which means avoiding over-
reliance on Westminster voices, making efforts 
to find new voices even if they are contentious.”

His report found the BBC had been slow to 
catch up with public opinion on areas such as 
immigration and the EU. It had not fully reflected 
concerns about the effect of immigration to 
Britain, calling the coverage “dry and clinical”. 
Stuart Prebble presumably thinks the reporting 
of immigration should be more bigoted and 
hysterical.

Helen Boaden, the BBC’s former news 
director, reportedly admitted to the review 
that the corporation held a “deep liberal bias” 
in its coverage of immigration. Obviously it 
should have a deeply prejudiced approach. She 

confessed that the BBC had not taken the views 
of lobby group Migration Watch “as seriously as 
it might have”. 

What? Migration Watch’s creepy chairman Sir 
Andrew Green is always cropping up on the BBC 
with his small-minded strictures. How often, 
by contrast, do we see or hear anti-deportation 
campaigners?

As it happens, I did catch the only BBC 
interview with the redoubtable Birmingham-
based activist John O, then running the 
NCADC (National Coalition of Anti-Deportation 
Campaigns). It was conducted by Peter Allen 
on Radio 5’s Drive programme. John O refused 
to assent to any restriction on immigra-
tion. Incredulous, Peter Allen asked; “Are you 
saying everyone should be free to go anywhere 
they want?” 

“That’s right”, said John O. “Good heavens,” 
said Peter Allen and ended the exchange. Some 
kind of mark must have been put on John O’s 
contact details because, he told me a few years 
ago, he had never been asked back.

Perhaps the BBC Trust report was finalised 
before the record-breaking 14th appearance on 
Question Time of UKIP’s Nigel Farage on June 13, 
but even before that he was the most frequent 

guest on the programme; or EDL leader Tommy 
Robinson’s soft-soap interview on the Today 
programme two days earlier. 

By contrast, look at Today’s discussion of the 
People’s Assembly Against Austerity in London 
on June 22, reportedly attended by 4,000 people. 
There was an item on the assembly, in which its 
significance was assessed by two commentators, 
but I didn’t hear anyone from the anti-austerity 
movement itself; clearly the wrong kind of 
extremists.

It was the same all through the Iraq and 
Afghan wars. The Stop the War Coalition, articu-
lating the view of what was, after all, a majority 
of the population, according to the polls, was 

never allowed to gatecrash the clique of generals, 
American neo-cons and Tory MPs that fill 
the studios.

After Nigel Farage the next most invited 
persons on QT are, in order: Vince Cable, Ken 
Clarke, Caroline Flint and Peter Hain. If that’s 
what the BBC wants, it must consider that 
speakers from the left would be insufficiently 
muddle-headed (though I can think of one or 
two who might make the grade).

I don’t mind more voices from the populist 
right being heard. They represent a solid strand 
of opinion. I’m not one of those lefties who want 
to hound even the far right off the airwaves, 
for many reasons, including that if you censor 
your enemies you can’t complain when you’re 
censored yourself.

But there is a desperate problem with the 
lack of opposition voices from the left. The BBC 
is right that we could hear a lot less from the 
political class – which I’ll believe when I see it, by 
the way – but wrong to conclude that instead we 
should turn to the reactionary right that the poli-
ticians are constantly trying to appease.

The sad irony is that xenophobic attitudes to 
immigration are not “extreme” in contemporary 
Britain at all, and the BBC’s falling into line just 
confirms their legitimacy.

Xenophobic attitudes 
to immigration are not 

‘extreme’ in contemporary 
Britain  and the BBC’s 

falling into line 
 confirms their legitimacy

W
IK

IP
E

D
IA

/E
U

R
O

 R
E

A
L

IS
T

 N
E

W
S

L
E

T
T

E
R

Nigel Farage: More appearances on 
Question Time than anyone else


	OWNERSHIP
	It’s business as usual at the PCC

	LEVESON
	LOCAL TV
	LOCAL NEWS
	Give co-ops a chance instead

	INTERNET
	REVIEW
	DEBATE

