FREE Press

No 198 March—April 2014 £1

The Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

OUTRAGE OVER MILEAGE RATE CUT

On your bikes,
regional group
tells journalists

JOURNALISTS working for papers owned
by the Johnston Press group (JP), one of the
UK’s “big four” regional publishers, have
effectively been told to “get on their bikes”
as executives try to stave off a continuing
debt crisis by cutting mileage rates.

The firm told employees this month that
the allowance for using private cars for work
would be cut from the HMRC recognised
rate of 45p per mile to just 25p. (Freelance
journalists who use bicycles for work are
allowed to write off 20p per mile against tax.)

Within hours, some reporters had cancelled
their expensive insurance cover for business
use, preferring to wait for buses instead.

A statement from National Union of
Journalists (NUJ) members working for JP
subsidiaries said: “There is a huge amount
of anger among members throughout the
company who are united in their opposition
to these proposals.

“We have seen evidence that Johnston
Press originally intended to introduce this
change in November, which makes it even
harder to accept the decision not to consult
staff in any way and to give them just 24
hours’ notice about this reduction in mileage
rates.”

The NUJ suspected that the cut was
delayed as JP did not have alternatives in
place, adding: “The reduction in mileage
rates will heavily impact on our members,
particularly photographers, sports reporters
and staff who have no longer have an office.
It not only wipes out any minimal pay rises
staff have received in recent years, but will
also prevent them doing their jobs properly.

“(Union) reps have told us there are no pool

WHEELED OUT: Johnston Press reporters
feel forced to turn to pedal power.

cars available at their offices or that it costs
more to get a bus from their new out-of-town
office into the centre than it would to drive
and claim 45p per mile. It brings the whole
idea that this is a justifiable cost-saving
measure into question.”

NUJ newspapers organiser Laura Davison
added: “Johnston Press says it wants all its
employees to feel valued, but actions like
these show just how little it thinks of staff
who have shown a great deal of loyalty
and commitment in the face of jobs cuts,
office closures, increasing workloads and
below-inflation pay rises. There has been no
consultation on this mileage cut and editors
have been briefed not to negotiate.

“The company has made much of
giving staff the right tools for the job and
talks about journalists working from their
patches when it is trying to justify closing or
relocating offices - but this move will make
it prohibitively expensive for our members
to use their own cars to do that and suitable
alternatives are not in place. It will also
render impossible some of the quality,

Continued: Page 2.

AERIAL WARFARE
Tory onslaught seeks
to undermine BBC
Pages 6-7

THE PITS
News clashes with history
as strike details emerge
Pages 4-5

BETTING ON HONESTY

Media committee MP

tests proprietors’ code
Page 3

MORE CAMPAIGN
NEWS

www.cpbf.org.uk



PODCAST UPDATE

BBC journalist reveals effects
of harassment on colleagues

A BBC journalist and NUJ activist at the centre of supporting
individuals affected by bullying and harassment within the
Corporation has spoken about the effects in the first CPBF podcast of
the year.

There, workplace rep and NUJ executive council member David
Campanale talks about the sensitive topic with presenter Claire
Colley and NUJ campaigns officer Frances Rafferty.

The recording followed a conference about bullying in the media
industry organised by the Federation s s
of Entertainment Unions (FEU). mm“ Eahity U ﬁ

Presenter Claire Colley said the Nl
media industries are often seen as
glamorous, but a report commissioned
for the conference confirmed that
bullying and harassment in such
workplaces are rife, adding: “The :
reality is further from the dream.” !

The research also revealed that the
creative industries are a “hotspot” for
bullying.

“Journalists,” said David Campanale, “have had enough.”

The seriousness of bullying and harassment - and surrounding
silence -became apparent to the NUJ while officials were collating
evidence for the Leveson Inquiry. Anonymous statements revealing
the demands of some national newspapers were published on the
Inquiry website.
® www.cpbf.org.uk
B www.nuj.org.uk/campaigns/creating-without-conflict
| http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20140122145147/http://
www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/02/Second-
Witness-Statement-of-Michelle-Stanistreet.pdf

A Federation of Entertainment U!‘lh‘l:'l"‘
report examining bullying, ha::smln
and discrimination in the ente ment é

and media industries e

From Page 1.

Mileage rate cut adds to
fears for empire’s viability

award-winning investigative work that the group’s journalists have
produced, enhancing Johnston Press’s reputation.”

Another experienced NU) activist pointed out that tax relief can
be claimed on the difference between what the HMRC thinks is a
reasonable rate and what is actually paid. Consequently, taxpayers
appear to be expected to help fill the gap in JP finances.

Johnston Press publishes more than 200 titles, including the
Scotsman, The Yorkshire Post and Lancashire Evening Post.

Revelations of the proposed cut became public within hours of a
“relaunch” of The Yorkshire Post - an exercise quickly criticised as
wasteful window-dressing by a firm increasingly pressured by debt.

NUJ members in the north had already expressed concern that
while a temporary agreement with the banks could provide some
respite, the potential costs of hiring Rothschild as advisers could
seriously reduce the long-term savings, even thought these have, so
far, remained private. Staff feel that - from past experience - they
may well have to pay for this with their jobs.

The credibility of JP's executives had taken a further battering hours
earlier. A trade website had revealed that they had presented the
Bourne Local with an in-house award for “innovation” (by charging
readers to buy material they had produced themselves) at the same
time as the Scarborough Review, an independent free monthly
newspaper published by a former JP sub editor, had had to increase
the pagination of its latest edition to meet local advertising demand.

Some media commentators also quietly fear that JP’s move to
make photographers redundant and force them into freelancing
could yet be investigated by HMRC - as an attempt to evade
employers’ national insurance contributions.

Taken together, decisions emanating from CEO Ashley Highfield's
boardroom are doing nothing to reassure either employees or
readers about the future financial viability of the JP empire. AC

Join the Campaign for Press
and Broadcasting Freedom

THE Campaign for Press and
Broadcasting Freedom depends on its
membership for day-to-day operating
funds - including the production and
distribution of Free Press.

Taking out - and maintaining -
membership will allow the Campaign
to maintain its work, strengthen its
voice and enhance its profile at a time

b) Unwaged

Name

MEMBERSHIP RATES PER YEAR

a) Individual membership  £15

¢) Supporting membership £25
(includes CPBF publications)

d) Institutions (eg libraries) £25
(includes 10 copies of FREE Press)

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO forf

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
£6 g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) More than 100,000 £450

when the media industry is facing more

repressive political and commercial Address

constraints than for generations.

If you're interested in a media and Postcode

journalism that contribute to an informed
electorate, then please join the Campaign
or renew your membership now.

Organisation (if applicable)
Please retum to: CPBF, Second Floor, Vi and Gamer Smith House, 23 Orford Road, Walthamstow, London E17 9NL

Tel: 0 772 984 6146 E-mail: freepress@cpbf.org.uk

2 « FREE Press ¢ March-April 2014




WHAT DO
YOU THINK

Comment
on the
CPBF

website

www.cpbf.
org.uk

Tory media committee MP
tests PCC code of practice

A VOCIFEROUS Tory member of the
Commons’ Culture,Media and Sport
committee looks to have put the Yorkshire
Post in breach of the Press Complaints
Commission (PCC) code of conduct.
Shipley MP Philip Davies wrote an
opinion piece for a Saturday edition
of the paper claiming to “dispel the
myths about gambling machines”.
The standfirst byline noted that he had
spoken in parliament on the betting

{TURDAY JANUARY 112014 YORKSHIRE POST

Philip Davies

The very first clause of the
controversial Press Complaints
Commission code of practice says:
“the press must take care not to
publish inaccurate, misleading or
distorted information ....”

By failing to disclose Mr Davies’
links with the industry, the Yorkshire
Post appears to have put itself very
close to breaching the industry’s own
standards.

industry.

The piece failed to include the fact that
four of five “qgifts” listed in the January
edition of the register of members’
industry came from gambling giants
Ladbroke and Coral. The fifth came from

last year, the day of the Grand National ==
when UK bookmakers are often busiest.

In December 2012, the Guardian reported that Mr
Davies had received more than £10,000 in benefits
from companies linked to gambling which he did not
declare during a “contentious” year-long inquiry into
the industry.

‘H_liiiprisisﬂleComrvativeMPfor
Shipley who spoke in Parliament on the

Dispelling the
myths about
Channel 4 - for a trip to Aintree on April 6 ga,mb]_ing

Even the Daily Mail called Mr
Davies “an ally of the bookmaking
industry who had, days earlier in
the Commons, spoken in a debate
about fixed odds betting machines,
accusing Labour of condemning
pursuits enjoyed by the poor.

“This is basically middle-class
people being patronising to working-class people,
telling them how they know best on how they should
spend their money,” the paper said.

Small comfort comes from the revelation that the
Mail paid the outspoken Conservative MP only £400 for
two articles in 2012 - neither of which was published.

betting industry.

FREE PRESS UPDATE

Local TV contracts fail to attract interest

FURTHER questions are being asked about the viability
of former culture secretary Jeremy Hunt's personal
quest for local television stations after four contracts
failed to attract any bidders.

Ofcom revealed that no one had come forward to
run stations in Barnstable, Londonderry, Gloucester
and Plymouth earlier this year. Five of the nine
contracts offered attracted only one bid each - from a
London-based company, That's Media, run by Daniel
Cass. Consequently, it now has franchises for a ring
of commuter towns and cities around the capital -
including Basingstoke, Guildford, Luton, Reading and
Salisbury.

In what looks like a move that will mirror newspaper
coverage of North Wales, Liverpool’s Bay TV is a sister
operation to Bangor-based Bay TV Gwynedd. The Bay

¥

Campaigning champion dies

THE founder of the campaigning group,
the Voice of the Listener and Viewer
(VLV), Jocelyn Hay, pictured, has died,
aged 86. She was awarded the CBE

Group also put in a bid to run the station for Clywd, but
faced competition from Wirral-based Serch TV Mold.

The Kent Messenger newspaper group also faced a
challenge from TV Kent, based in Faversham, to run a
station in nearby Maidstone.

The first local station - in Grimsby - went on air
last year. Mustard TV, covering Norwich and run by
the Archant newspaper group, the major regional
newspaper publisher in East Anglia, is due to start
broadcasting on Freeview channel 8 this month,
potentially posing problems with Ofcom impartiality
regulations for journalists more accustomed to the
politics of print. London Live - due on air at the end
of March - is owned by the same company as The
Independent and Evening Standard, raising further
concerns about media plurality in the capital.

OBITUARY

in 2005. CPBF chair Julian Petley said she was one

of the first to recognise the threats to public service
broadcasting by technological changes and bleak
hostility from the Thatcher government.

March-April 2014 ¢ FREE Press ¢3



NEWS ... OR HISTORY?

oo

nm.a}_;f

Y
o
4, it

el | L]

2* ™

@.\fﬁ FORGET-
: ‘

-
-

MAKING POINTS: Book editor Granville Williams,
above, and former BBC correspondent Nicholas Jones,
below, address the meeting in Leeds to mark the

publication of Settling Scores.

Pictures: Adam Christie.

PUBLIC MEETING
Revealing Truths
Just how free is the press today?
Speakers: Granville Williams and
Salford Star editor Stephen Kingston.
Tuesday 29 April - 7.30-9pm

Friends Meeting House
Mount Street, Manchester.

Free entry

Organised by the Mary Quaile Club
http://maryquaileclub.wordpress.com
E-mail: maryquaileclub@gmail.com

4 « FREE Press *March-April 2014

Tigntening
the focus

THE “Twitter generation’ may believe that news ‘breaks’, then
is reported and over in five minutes, but the latest revelations
about the miners’ strike of 1984 suggest otherwise - that
finding out what actually happened and who was responsible
is a far slower process. Free Press editor Adam Christie went
to a meeting in Leeds to mark the publication of the CBPF book
Settling Scores - and found reflection running into reality.

THE television crews were behind the
police lines and the cameras then could
only record wide, long shots.

This explanation of how technology
affected aspects of coverage of the
miners’ strike of 1984 is just a part of
the latest analysis of
how the London-based
national news media
portrayed events in
Yorkshire and the North
East by former BBC
industrial correspondent
Nicholas Jones.

Nick’s observations
came at a meeting in
the council chamber
of Leeds Civic Hall
this month to mark
the publication of the
book Settling Scores;
the media, the police and the miners’
strike by the Campaign for Press and
Broadcasting Freedom.

Nick also told the 100 people at the
public meeting of his belief that mobile
phones and social media would today
ensure that police conduct is under the
scrutiny of easier photographic close-
ups while simple and fast distribution
of images could stop the violence and
tactics associated with the strike from
happening again. There would, he said,
be “an online insurgency”.

Examination of cabinet papers from
before the strike began had confirmed
that the then prime minister Margaret
Thatcher had personally tried to influence
funding for the police so they could fight

documentary.

her battle against the miners. More,
he said, would become apparent
when official papers from later in 1984
and 85 are released, probably in a few
months’ time, revealing ministers’
preparations to sequestrate National

yme__ Union of Mineworkers’
funds.

Nick also admitted
that he had been
mislead during his radio
reporting of events in
1984 and that writing
| about the time had,

I for him, been a time of

'S

FORENSIC: In Settling Scores, personal soul-searching.
BBC journalist Dan Johnson,
left, tells Granwlle yV|II|ams how government, he added,
an academic exercise evolved
into a hard-hitting regional TV

The Conservative

set worker against
worker and the national
newspapers of the
time, apart from The Guardian, had
presented a “threat to democracy”
with their portrayal of the miners and
their dispute.

“Reporters,” Nick said, “are however
usually on the side of revolutionaries.
They're behind the lines and they're
the ones getting killed.”

But, he added, miners then also
alienated many reporters. Nowadays,
trade unions must understand how to
use the media.

B Settling Scores; the media, the
police and the miners’ strike, edited
by Granville Williams and published
by the Campaign for Press and
Broadcasting Freedom, costs £6.99.
ISBN: 978-1-898240-06-8.



. More to come as radio

TRUTH AND RECONCILIATION
SETTLING
=
vl x J
SGORES
& ]
(Y41 xtPx

THE MEDIA, THE POLICE & THE MINERS' STRIKE

Powerful -
and personal

ALMOST anonymous
television pictures of
rows of miners have
now been replaced by
personal faces - making
accounts of the strike all
the more powerful.
Among them are
Barbara Jackson, a
founder of the Orgreave

' and TV get to work

THE first edition of a new series of the BBC Radio
4 programme The Reunion to be broadcast early
in April marks the anniversary of the strike - by
bringing together Barbara Jackson, miner Mel
Hepworth, Tory grandee Kenneth Clarke, former
MP Kim Howells and a Bedfordshire traffic
policeman. Ms Jackson told the Leeds meeting
that the Orgreave Truth and Justice Campaign
had also been talking to other television
programmes - including Panorama. “There is a
lot of unfinished business,” she said.

Truth and Justice
Campaign, pictured left
beside meeting chair and
Unite regional secretary
Karen Reay.

The meeting also heard
personal testimony
from former miner Ray

Riley, far left, of police
brutality. While, above,
former Yorkshire MP

Paul Truswell, back,

and Settling Scores
contributor Pete Lazenby
also attended.

HEAR THE SPEAKERS
- in the latest CPBF podcast
Online - at www.cpbf.org.uk

DEBATE

FROM Page 8.

Positive proposals for maintaining a diverse media landscape

or face possible divestment. At the light end such requirements would
include compliance with relevant industry codes of conduct, measures
to safeguard editorial independence. At the stronger end, they would

include undertakings to ensure greater plurality, for instance by sharing

resources with other suppliers or community users. The committee
broadly rejected this approach but did so in part on the pragmatic
grounds that there is a lack of consensus on obligations across
industry. In fact, the CPBF proposals anticipate and accommodate such
differences. However, the opposition to even Leveson-compliant self-
regulation from amongst powerful commercial media may have been
enough to convince the Committee to duck the challenge for now. The
bigger question is what societal demands can be placed on the firms
who provide communication services so vital to democratic life and
culture today?

Ownership caps contravene the principle put forward by the
committee that “the assessment of plurality should drive the decision
about which remedy or intervention is appropriate, not the other
way around”. Yet the rejection of caps is highly problematic too. To
be clear, a system without caps could work. The committee propose
that Parliament lays down in statute “narrative” guidelines on what

constitutes sufficient pluralism for Ofcom to follow. The problem is
that what is proposed is highly discretionary for Ofcom yet lacks
publicly accountable safeguards. Thresholds for action and caps
based on market share, audience share or other measurements have
limitations and should not be the only route to action but they provide
a level of transparency and certainty for citizens. That contrasts with
the real risks of opaque deal-making, or protracted litigation, between
industry players, regulators and government. After decades of
inaction it is time to move to a system that can instil confidence. One
requirement for that is to bring the public into regulation, something
the CPBF advocated but the report entirely ignores.

The other major problem concerns scope. In future, plurality policy
should only address media enterprises engaged in news and current
affairs content, the committee argues. The CPBF and others will
continue to call for a much broader pluralism capable of addressing
when media power and market power work together to the detriment
of entertainment, sports, culture, content and communications
services.

W Jonathan Hardy is a member of the CPBF national council and
reader in media studies at the University of East London.
March-April 2014 « FREE Press <5



MIXED MESSAGES

‘Mission from Mars’ succumbs to propaganda

Dissembling

by the UK's

major national
newspaper
proprietors

has gone hand

in hand with

Lord Leveson'’s
recommendations
for improved
press regulations -
causing confusion
and ridicule
around the world,
as Julian Petley
explains, having
encountered
missionary zeal
from publishers
elsewhere.

LAST November, the World Association of Newspapers
and News Publishers (WAN-IFRA) announced that
it was sending an “unprecedented top-level press-
freedom mission to the United Kingdom” as a “direct
response to recent actions widely seen as contrary to
press freedom guarantees: government interference
in the regulation of the independent press, through the
Royal Charter and associated legislation, but will also
include discussion of the criticism of The Guardian for
its coverage of the revelations from former US National
Security Agency contractor Edward Snowden”.

The ever so slight problem here, however, is
that there has been absolutely no government
interference in the press via the Royal Charter,
whilst the government’s
attacks on the Guardian,
which are indeed a most
serious assault on press

amplified and endorsed by
newspapers such as the
Sun, Mail and Telegraph.

(S|gn|f|cant|y’ inits report of |

the “mission”, the Telegraph
managed not to mention the Guardian at all).

In early January the “mission” duly arrived, and |,
along with a number of other journalism academics,
was asked to meet it. Not before, however, it had
met Lord Black, in his capacity as chair of the CPU
Media Trust, which is a constituent member of the co-
ordinating committee of Press Freedom Organisations.
But, of course, he is also executive director of the
Telegraph Group and chair of PressBof, which funds
the PCC and is bitterly hostile to the Royal Charter.
This no doubt would explain why, allegedly, he told the
assembled missionaries that editors could face gaol
under the Charter - which would be a barefaced lie.

But this simply compounded the grotesque
misrepresentation of the Charter which had been
a feature of most UK newspapers ever since it was
announced in the first place. As Sir Harold Evans
put it in his Hugh Cudlipp lecture in January 2013,
the misrepresentation of Leveson'’s proposal for the
statutory underpinning of press self-regulation has
been “staggering”, and to portray it as state control
is an “amazingly gross distortion”, whilst speaking on

“The Charter and its
associated mechanisms are
freedom, have been loudly not the easiest things to

the BBC Radio 4 Today programme in October 2013,
he complained that “the exaggerations of some of the
papers comparing the UK to Zimbabwe is so ridiculous,
so self-interested as to destroy confidence in the very
freedom of speech they claim to protect”.

Long before we encountered the missionaries, then,
we feared that their ideas about the Charter would
be based on the utter garbage that had been written
about it in the UK press, and assiduously pedalled
abroad by its representatives.

We were not wrong. We did our best to explain that
the Charter did not introduce “statutory regulation”
of the press, and that it would indeed provide greater
freedom for investigative journalists by significantly
lowering the costs of
defending libel cases.
But the Charter and its
associated mechanisms are
not the easiest things to
explain at the best of times,

explain at the best of times” ..q i rapidly became clear

that months of simplistic
and alarmist propaganda
pumped out daily by UK
newspapers had done their job. We were received
politely enough - but with an almost tangible sense of
incredulity, as if they came from another planet.

We are constantly told that those who advocate
the Charter are in favour of “statutory control” of the
press, and, in so doing, are giving succour to those
abroad who want to muzzle the press in their own
countries. The really tragic irony, however, is that
those who have done by far the most to assist such
people are precisely those newspapers which have
repeatedly regaled global audiences with lurid lies
about what the Charter entails.

Any organisation in the UK responsible for this state
of affairs should be utterly ashamed of itself, but, given
that this is the bulk of the UK press which we’re talking
about here, one can rest assured that “shame” is a
word that doesn’t feature in their vocabulary - unless,
of course, it's applied to others, and particularly
to those groups which it loves to demonise, which
includes those campaigning for a genuinely free press.
W Julian Petley is Professor of Screen Media at Brunel
University and chair of the national council of the CPBF.

Union branch reveals local devastation

JOURNALISTS in Leeds have taken the rare decision to
make themselves the story.

Fed up with covering up their everyday working
conditions and the consequences of staff cuts, the
local NUJ branch tabled a 1,000 word motion to the
AGM of the TUC in the Yorkshire and Humber region.

Among the revelations, at a time when Newsquest,

6 ¢ FREE Press ¢ March-April 2014

the UK subsidiary of the US Gannett corporation, was
trying to “relocate” production work 270 miles from
Bradford, York and Darlington to Monmouth in South
Wales, the journalists also revealed how they had had
to work in offices with condemned heating systems
and how the Yorkshire Post had been without a
dedicated South Yorkshire reporter for months.



AERIAL WARS — UNDERMINING THE BBC

Tories tum to law in onslaught against BBC

PICK up a Saturday
edition of the Daily
Telegraph and the
chances are increasing
that the front page lead
will be a clumsy attempt
to undermine further the

organisation, financed
with a compulsory
subscription detached
from state coffers is, by
far, the least worst way
of trying to maintain

an informed electorate

BBC. in a representative
While the Corporation’s democracy that has

behaviour has been far yet been devised.

from perfect, the concept  (Alternatives, such as

of a publicly-owned commercial domination

broadcaster and news in the US or state

Three's a crowd

Corporation executives seem to be
rushing to move BBC3 from TV to the
internet, claiming this reflects evolving
viewing habits. CPBF national council
member Pat Holland disagrees.

WOULD it matter if BBC3 went online? Would it make
that much difference? Presumably the targetted 16 to
35-year-olds are just as likely to catch up with Our War
or Sun, Sex and Suspicious Parents at a time of their
choice on a device of their choice. (Enders Analysis has
reported far fewer young adults watching traditional
linear TV.)

The announcement about BBC3 has, no doubt, a
political dimension - to bring home to viewers and
politicians precisely what cuts of 16 per cent imply -
but it's worth considering it in relation to the future of
television itself. Perhaps the move confirms moves to
step to a non-linear “connected” future. Is the familiar,
once-loved box in the corner is on its way to the scrap
heap (or re-cycling)?.

At the March Westminster Media Forum, some of
the high powered architects of the connected future
(including managing directors and executives of
Freeview, Freesat, YouView, Sky, Virgin and more)
considered the prospects for free-to-air, pay-TV
and connected devices in the UK. And even they
acknowledged that currently most viewing by far is
through traditional linear television sets, and most
on-demand viewing is as “catch up”. It emerged that
free-to-air, linear television, continues to be valued as
the backbone of the UK system. Competition with free-
to-air forces pay-TV to keep up standards.

So would it matter if the BBC took BBC3 off Freeview
and satellite? Of course it would. Not only would the
interesting and innovative channel be less public and
less visible, it would send a message to the younger
audience that they are less valued. In addition, the
move would undermine not only the BBC but the
important principle of free-to-air broadcasting.

broadcasters whose
output is synonymous
with propaganda, seem
to lead inevitably to
political polarisation and,
in some cases, even
conflict.)

The latest attack on
the BBC came with a
proposal that not paying
the licence fee should no
longer be a crime.

Chasing those who do
not pay has become too
expensive apparently
- and the proposal is
justified by those on the
right as a way to reduce

the burden on the courts.

Culture, Media and
Sport committee chair
John Whittingdale MP
also apparently thinks
the £140 a year fee is
too expensive. However,
the price of 40p per
household per day has
not increased at the
same time as those
advocating this change
have increased personal
tax allowances in a way
that makes the sum
far more affordable for

everyone. (The cheapest
cans of baked beans in
one supermarket chain
cost 19p each.)

If the law changed,
more people would
refuse to pay - and the
BBC's income would both
fall and be unpredictable,
increasing costs and
undermining planning.

(That not-paying for
gas or electricity is a civil
offence is no excuse;
the counter argument is
stronger - that failing to
pay utility bills or parking
tickets should also be
criminal. This could also
increase pressure on
energy suppliers to pay
tax “morally”, rather
than “efficiently”.)

The BBC is far more
than Newsnight and the
Today programme - not
that anyone working in
Westminster gives the
impression of knowing
that (until they can't use
local radio to maintain
the profiles they need for
re-election, of course).

The Corporation is

a huge employers of
writers, actors and
musicians - not that
anyone would know

it from the nationals.
Indeed, many readers

no longer take any story
about the BBC at face
value if it appears in

the Barclay Brothers’
Telegraph papers, Mr
Murdoch’s Times or Sun,
or Mr Desmond’s Express
or Star. They see the Mail
as putting Paul Dacre’s
prejudices ahead of
public propriety.

The BBC is nowhere
near perfect. Its
managers must get
their acts together. A
news organisation as
free from political and
commercial influence as
possible is essential for
the democratic, social
and cultural health of any
nation. So, the BBC must
be protected against
predators. That too many
politicians appear so
cowardly that they fear
scrutiny cannot justify
this onslaught. AC

Free Press is published by the Campaign for Press and Broadcasting

Freedom,

2nd Floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, , London E17 9NL
E-mail: freepress@cpbf.org.uk

Editor: Adam Christie: editor.ac@btinternet.com
Editorial address: PO Box HP346, Leeds LS6 1UL

Views expressed in Free Press are those of the contributors and should not
be regarded as formal CPBF policy.

Ideas, comments, letters, articles are all welcomed. Please contact the

editor.

© 2014 Copyright in the words and images in Free Press remains with the
originators. All rights reserved.

Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY
This edition went to press on March 14 2014.
The deadline for the next edition is Friday May 16, 2014.

March-April 2014 « FREE Press <7



DEBATE

How much is enough?

The question of media ownership
- and plurality - is not going away.
Jonathan Hardy outlines the
CPBF position.

TONY Blair, we now know from evidence

in the phone hacking trial, offered to help
Rupert Murdoch, his son James and Rebecca
Brooks shortly before Brooks was arrested,
providing further evidence of how toxic

has been the trading between media and
political power in the UK.

A parliamentary report on tackling media
plurality offers steps forwards, backwards,
and tentatively around this thorny problem.
In July 2011, then culture secretary Jeremy
Hunt was days away from approving
Murdoch’s bid for total ownership of BSkyB,
when the phone hacking scandal re-ignited.

Since then we've had Leveson, an Ofcom
report on measuring media plurality,
and now this report, Media Plurality, by
the House of Lords Select Committee on
Communications. As a contributor, on behalf
of the Campaign for Press and Broadcasting
Freedom (CPBF), | must declare my interest,
disappointment and concerns.

First, the positives: The report affirms the
importance of media plurality at a critical
moment for UK policy, explains that it
raises different concerns from competition
regulation, and concludes plurality must
address digital intermediaries as well as
content providers across print, broadcasting
and the internet. It accepts advice that the
BBC should not be subject to new “control
measures” to sustain plurality beyond the
public service system, and it strongly rejects
top-slicing the licence fee.

The key proposal is that the regulator
Ofcom should be given a statutory
responsibility to conduct plurality reviews
every four or five years. Ofcom will report
to the Secretary of State who can reject the
report and proposals but must give reasons
for doing so. For “media transactions”,
mergers or take-overs like the News Corp’s
bid for BSkyB, the power to decide should
be taken away from the Secretary of
State altogether. So, in proposals that will
excite much discussion and controversy,
the Committee recommends that Ofcom
investigates plurality, the Competition

Commission investigates competition issues,

and the Ofcom board gives the final decision.

Some have argued it is time to shift from
actions to break up old monopolies to
measures to foster digital newcomers. The
choice is false; both are needed. In the UK
three companies control some 70 per cent
of daily national newspaper circulation, the
five largest regional newspaper publishers
control 70 per cent of circulation, one news
bulletinwholesaler supplies most commercial
radio stations. The power of digital

In the UK three companies
control some 70 per cent of
daily national newspaper
circulation, the five largest
regional newspaper
publishers control 70 per
cent of circulation, one
news bulletin wholesaler
supplies most commercial
radio stations.

intermediaries such as Google demonstrates
how misleading it is to regard media
concentration as a 20th century problem.
So, might the proposals actually help to
tackle current and future plurality problems?
Current ones, no; any retrospective action

is regarded as unfair. Future? They might,
but in rejecting alternative proposals the
Committee opt for a highly discretionary,
narrow approach whose outcomes are
extremely uncertain.

The main alternative proposals for action
have been for fixed caps or so-called
“hybrid” schemes that combine structural
remedies (divestment) with behavioural
remedies (requirements placed on firms
whose size and influence raise plurality
concerns). Fixed caps alone are regarded
as too restrictive in changing market
conditions. The CPBF agreed and proposed
that market share should be a guide for
triggering investigations that would consider
plurality concerns as they arose across local
and national media markets. The CPBF and
others propose that firms with a large share
in news and other media markets should
have to meet public interest requirements

Continued: Page 5.

CONTRIBUTE TO THE DEBATE
Contribute to the CPBF
AGM 2014

at the
National Union of Journalists

308-312 Gray's Inn Road
London SW1X 8SDP

Saturday June 21, 2014
10am - 12.30pm

All members welcome.

8 ¢ FREE Press * March-April 2014



