
LEVESON FALL-OUT

 

 

 

SEEING STARS
Acquisition move poses 

standards dilemma for EU
Pages 4–5

CAPITAL PUNISHMENT
London’s Local TV station 

fights for viewers
Page 3

HEART SURGERY
BBC needs ‘formidable’ 
figure to succeed Patten 

Page 6’

Pink ‘Un sees 
red in stand-off 
over regulation 
NATIONAL newspapers in the UK have hit 
deadlock over post-Leveson press regulation 
– with the Financial Times standing firm 
against the Independent Press Standards 
Organisation (Ipso).

Hopes by other proprietors and editors that 
Ipso would become the de facto UK regulator 
have also been thwarted by the growing 
realisation that incoming chairman Sir Alan 
Moses has so little scope for manoeuvre that 
the organisation’s credibility is compromised 
before it starts work this month.

FT editor Lionel Barber wrote an open 
letter to readers in April that implied that 
Ipso had such serious shortcomings that it 
wasn’t worth joining. He pointed out that 
as a “longstanding member” of the Press 
Complaints Commission, most claims against 
his paper had been exonerated and that the 
FT is “always willing to deal with complaints 
expeditiously and, if warranted, publish a 
clarification, correction or apology”.

Now, wrote Mr Barber, “we recognise that 
we need to provide additional reassurances 
in the post-PCC world” – implying quite 
clearly that Ipso would not.

Ipso’s attempt to glean respectability by 
appointing Sir Alan Moses as its first chair 
also attracted ridicule – as he is powerless to 
act outside the organisation’s very limited, 
self-defined, constitution. 

Some commentators privately compared 
Ipso’s attempted sleight of hand by trying 
to appoint a respected judge as its first 
figurehead with the actions of the dictator of 
a banana republic – hoping that the public 
smile of a first incumbent would deflect from 
enshrined self-interest or that constitutions 

should always be written with those who 
follow in mind, separating the functions 
of governance and establishing adequate 
checks and balances to limit any potential 
future abuse of power.

Appointing a judge ... does 
not make any organisation 
‘judicially independent’ 

Despite reservations about Ipso 
from Guardian editor Alan Rusbridger, 
predecessor Peter Preston used his Observer 
column to claim that the “long post-Leveson 
trudge is almost over”.

Others’ reactions challenged such views 
as naive and optimistic: appointing a judge, 
or even two judges, does not make any 
organisation “judicially independent” as 
Preston suggests.

Hacked Off director Brian Cathcart has 
accused big newspaper firms of “still 
shamelessly struggling to escape the 
meaningful reform of press regulation”, 
despite the Royal Charter and backing of 
parliament.

Even without the verdicts, the long phone-
hacking trial has revealed concerns that will 
remain.

Politicians do not want to grasp such a 
sensitive issue ahead of the general election. 
Indeed, the deadlock was further reinforced 
by incoming culture secretary Sajid Javid.

Speaking shortly after his short-notice 
CONTINUED: Page 2.



2 • FREE Press • June–July 2014

THE Campaign for Press and 
Broadcasting Freedom depends on its 
membership for day-to-day operating 
funds – including the production and 
distribution of Free Press.

Taking out – and maintaining – 
membership will allow the Campaign 
to maintain its work, strengthen its 
voice and enhance its profile at a time 
when the media industry is facing more 
repressive political and commercial 
constraints than for generations. 

If you’re interested in a media and 
journalism that contribute to an informed 
electorate, then please join the Campaign 
or renew your membership now.

 
 

MEMBERSHIP RATES PER YEAR AFFILIATION BY ORGANISATION

a) Individual membership	 £15
b) Unwaged		   £6
c) Supporting membership 	 £25
(includes CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries)	 £25
(includes 10 copies of FREE Press)

f) Fewer than 500 members	£25
g) 500 to 1,000		  £30
h) 1,000 to 10,000		 £50
i) 10,000 to 50,000		 £115
j) 50,000 to 100,000	 £225
k) More than 100,000	 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for£____________

Name _______________________________________________________________________________

Address _____________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________ Tel _____________________________________

Organisation (if applicable) __________________________________________________________
Please return to: CPBF, Second Floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, Walthamstow, London E17 9NL
Tel: 0 772 984 6146 E-mail: freepress@cpbf.org.uk

LONG-TERM CONSEQUENCES FROM PAGE 1

Culture secretary bequeaths 
regulation to successor

Looking to the past for the 
causes of today’s concerns
ACADEMIC and CPBF national 
council member Pat Holland 
is among the speakers at a 
seminar on “Communication 
clashes in a challenging world” 
at Brunel University in Uxbridge 
on Thursday June 26.

With Professor Steven 
Barnett from Westminster 
University and David Elstein, 
who chairs opendemocracy.
net, she will be discussing 
“Margaret Thatcher’s Legacy 
for Broadcasting”.

The organisers say the 
timely debate will consider 
how the then prime minister 
oversaw significant changes in 
broadcasting policy that have 
had far-reaching consequences 
in terms of ownership and 
regulation. These were largely 
ignored in the assessments 
of her political legacy that 
followed her death last year.

Pat Holland’s imaginative 
analysis of the long-term 
Thatcherite implications 
for both healthcare and 
broadcasting, pictured, was 
published last year.

David Elstein was chief 
executive of Channel 5 at the 
time of its launch and was 
head of programmes at BSkyB. 
He is a forthright advocate of 
replacing the BBC licence fee 
with a voluntary subscription.

Prof Barnett specialises in 
media policy and the practice 
of journalism.
n www.brunel.ac.uk/sss/
sociology/research/ccmr
n Broadcasting and the NHS in 
the Thatcherite 1980s, Patricia 
Holland with Hugh Chignell 
and Sherryl Wilson, Palgrave 
Macmillan, 2013, ISBN 978-0-
230-28237-7

appointment as success to 
embattled Maria Miller, he 
revealed that he saw no 
further involvement for the 
current Government in press 
regulation.

Commenting online, Press 
Gazette editor Dominic 
Ponsford said: “This is despite 
the fact that a system of press 
regulation agreed in a cross-
party deal and put into place 
by his department is currently 
dead in the water.”

Ponsford concedes that 
Ipso is largely “Leveson-
compliant”, but that it “falls 
short on independence from 
the industry and the provision 
of a libel disputes arbitration 
service”.

Hacked Off is determined 
to campaign for greater 
compliance with Lord Leveson’s 
recommendations, saying: 
“Neither the Conservatives nor 
the Government will be able 
to put the matter to bed until 
the press comply with Leveson, 
as the Prime Minister said last 
December.”

Mr Javid told The Times that: 
“Notwithstanding the fact that 
any industry has its bad apples, 
I think our press is the best in 
the world. It is fearless without 
favour”.

Hacked Off responded 
by saying: “In his desire to 
ingratiate himself with the 
press barons, which is an old 
habit of politicians, the culture 
secretary should pause to 
remember the victims of press 
abuse, the backing that scores 
of writers and creative leaders 
gave the Royal Charter, the five 
active police investigations, 
the hundreds of potential civil 
claims and the current criminal 
trial of the prime minister’s 
former press secretary.”

The reluctance of the culture 
secretary to intervene and 
resolve the stand-off with the 
FT may have bought time for 
some politicians in the run-
up to next year’s election, 
but it does nothing to lessen 
the legacy for whoever does 
control the House of Commons 
at this time next year.� AC



June–July 2014 • FREE Press • 3

 

 

 

  

SOUNDING BOARD

SCREEN ALERT

Capital’s punishment adds 
doubt to birth of local TV

BBC radio boss faces gong dilemma
Quentin Gray

BBC director of radio Helen Boaden has a new spring 
in her step after being elected to an onerous part-time 
position. 

She is the new president of HF Holidays, the co-
operative society owned by its 34,000 members, 
which takes about 50,000 people on walking holidays 
around the UK and the world each year. 

She was elected to the position at the society’s 100th 
annual meeting at the spa town of Buxton, Derbyshire, 
in the spring. 

The BBC radio supremo will work as a sounding 
board for the holiday firm’s board of directors plus 

act as ringmaster at its next AGM in Skipton, North 
Yorkshire, next year. 

She will be challenged by a usually packed meeting 
dealing with such thorny questions of single-bedroom 
supplements and whether a gong should be brought 
back to summon guests to dinner at HF Holidays’ 
hotels in the UK. 

At the HF, Boaden replaced Keith White, president 
for 26 years. He is an international trade law specialist 
and was with the Crown Agents for almost 40 years. 

Boaden moved to her present BBC role in February 
2013, following negative publicity about her role in the 
BBC’s lack of coverage over Jimmy Savile’s history of 
sexually abusing children. 

PROSPECTS of survival, let alone subsidised success, 
for the UK’s largely-unborn network of local television 
stations have been thrown into further confusion 
following the poor performance of London Live in its 
first weeks on air.

The capital’s station – with potentially the largest 
audience and greatest potential advertising revenue in 
the UK – won initial audiences of fewer than 30,000.

The station also has been receiving greater 
promotion than that available to many other local 
TV stations – as the programmes have the most 
prominent position in the listings in each day’s 
Evening Standard, together with frequent full page 
advertisements there and in The Independent and i, 
part of the same Ledbedev stable.

Questions have been asked about the accuracy of 
the way ratings are measured – but raising doubts 
about the methodology does not appear to have 
lessened the reaction from many in the media.

By the end of April, the station was reported to 
be attracting 134,000 viewers a day – without any 
indication of how long they stayed – giving London Live 
a weekly reach of nearly 700,000.

Some observers were further dismayed when a key 
figure in the launch– Stephano Hatfield – departed, 
about a month after its launch. 

Admittedly, anything on television can take time 
to attract an audience; the BBC’s historic patience 
in letting many comedies and dramas mature into 
second series has become legendary. 

However, programmes and stations can lose 
audiences more quickly than they can be won – and 
while a hard-won following is more likely to remain 
loyal, the disillusioned seem far less likely ever to want 

to return, as those behind ITV’s recent breakfast-time 
offerings know all-too-well.

Observer columnist Peter Preston said in April that 
London Live “needs promotion”, yet the station has 
had far more than most, and even if it had the “cash 
and a ring of proprietorial confidence” that he also 
recommends, anecdotally more Londoners seemed to 
be turning off than tuning in.

For those outside London, grasping their Ofcom 
franchises and licence fee subsidies as they prepare to 
go on air, a far greater threat has suddenly emerged. 

The announcement of a deal between Johnston 
Press and BSkyB to make television advertising more 
affordable to local businesses may further undermine 
their long-term viability as, even depleted, JP’s 
advertising sales force represents a serious challenge 
to the start-ups.
n Newspaper group in advertising deal: Page 5.

LISTING: Even getting greater prominence than 
BBC1 in the Evening Standard hasn’t helped win 
audiences for London Live. 



4 • FREE Press • June–July 2014

OLIGARCHY THREATENS

A FORTHCOMING book from the CPBF is bringing 
together contributions from many who have either 
been directly affected by the political and commercial 
machinations of media titan Rupert Murdoch and those 
with a close interest in his motives.

The significance of the long-planned analysis was 
increased by the shock announcement in June 2010 
that Murdoch planned to take full control of BSkyB 
which put the issue of media 
ownership at the centre of 
political debate. 

The proposed takeover 
prompted widespread public 
opposition in the United 
Kingdom but the bid was 
only withdrawn in July 2011 
when News Corporation 
found itself engulfed by the 
News of the World phone-
hacking scandal.

The dark side of Rupert 
Murdoch’s media power and 
influence, which penetrated the political establishment 
on both sides of the Atlantic for several decades, 
the Metropolitan Police, and virtually every nook 
and cranny of public life, was revealed – with further 
disclosures coming almost daily during the trial of 
senior UK executives at London’s Old Bailey.

This book highlights the democratic challenges posed 
by excessive media power, both in the hands of “old 
media” – such as newspapers, television and radio – 
but also through the emergence of the four worldwide 
giants of the internet age – Google, Apple, Facebook 
and Amazon. 

Editor Granville Williams said: “Never before have 
such global behemoths grown so fast or spread their 
tentacles so widely.”

Big Media & Internet Titans poses urgent questions 
about media ownership and throws down the 
democratic challenge for politicians to embrace 
policies which will promote diverse, democratic and 
accountable media.

Contributors include Mirror columnist Paul Routledge, 
journalists Tim Gopsill, Gary Herman, Mike Holderness, 
and Andrew Wiard, academics Des Freeman and 
Jonathan Hardy and union stalwart Ann Field.
n Big Media & Internet Titans – Media ownership: the 
democratic challenge, edited by Granville Williams, 
CPBF, 2014, ISBN 978-1-898240-07-5, price £9.99.
n Advance copies may be ordered online through the 
CPBF website: www.cpbf.org.uk. Publication is due 
early next month.

Murdoch’s 
motives put 
under scrutiny

Sky tests 
the limits 
of controls
THE word “oligarch” may be most 
frequently associated with the ultra-
wealthy whose riches and political 
influence has grown since the collapse of 
the Soviet Union.

The term may, however, may be 
increasingly relevant to the media 
anywhere in the world – as comedians 
broaden its use from the “oily-garchs” 
who have dominated energy supplies 
for most of Europe to the “all-y-garchs” 
whose political and commercial influence 
wider still.

Revelations that BSkyB was seeking 
to acquire Sky Deutschland and Sky 
Italia coincided with an announcement 
that the broadcaster had increased its 
potential commercial reach in the UK 
through an advertising arrangement with 
newspaper publisher Johnston Press, 
renewing plurality concerns.

The Media Reform Coalition called for 
immediate action to halt the moves in 
Europe, adding: “The deal would lead to 
a substantial lessening of competition 
and is not in the public interest.”

The Coalition also said the takeover 
would also pose a critical threat to the 
plurality of ownership, concentrate 
wealth and power into even fewer 
hands and strengthen the position of the 
already dominant BSkyB in the UK.

“The acquisition would,” they added, 
“give Sky effective control over two of 
Europe’s largest pay-TV broadcasters 
and create a European pay-TV giant.”

They cited the Financial Times, which 
said the proposal had “the feel of a 
Murdoch masterplan. He may want to 
unify European TV companies, then bid 
for the rest of BSkyB himself.”

The Media Reform Coalition, like the 
Campaign for Press and Broadcasting 
Freedom, believes that a free and 

diverse media is vital for a healthy and 
open democracy to flourish.

The move makes more 
strategic sense now 
than it did in 2010 ... 

The Coalition statement ended: “We 
need appropriate remedies to tackle 
the growing threat posed by media 
concentration.”

Speculation about Rupert Murdoch’s 
intentions began earlier this year. In 
January, the Daily Telegraph reported 
media commentators as saying that 
the mogul had started preparing 
a second bid to gain full control of 
BSkyB, following the failure of his 
previous attempt in 2010.

BSkyB’s share price rose in 
December after city analysts USB had 
suggested that acquisition may again 
be in his sights.

Writing in the Telegraph, Christopher 
Williams suggested that: “If anything, 
the move makes more strategic sense 
now than it did in 2010. Power in 
the media market has shifted away 
from distributors, such as BSkyB, who 
are engaged in increasingly intense 
competition, towards content rights 
holders, such as the Premier League 
and Hollywood studios.”

Those same experts were, the 
Telegraph said, expecting Apple and 
Google to threaten the TV firms by 
using their huge cash reserves to 
buy exclusive rights to the sport and 
movies that the broadcasters have 
sold hard to entice viewers.

By seeking global rather than 
individual country rights, the internet 



June–July 2014 • FREE Press • 5

CHALLENGING THE BARONS

THE importance of this year’s European Initiative for 
Media Pluralism was brought into stark relief within 
days of a meeting in London’s Palace of Westminster 
by the revelation that BSkyB was wanting to try to 
take over Sky Deutschland and Sky Italia.

Neither had been at the forefront of remarks 
made to a full Westminster committee room by the 
Initiative’s UK co-ordinator Granville Williams.

He had flagged up political implications elsewhere 
in Europe, saying: “There 
are a number of fault lines 
in the European Union and 
one of them is the way 
powerful media groups use their influence for political 
advantage. 

“Silvio Berlusconi literally created a political 
party through his control over his TV channels and 
publishing and advertising empire. For two decades 
he dominated and corrupted Italian politics.”

Further east, the concentration of interests is 
repeated in Hungary, where  Viktor Orban’s Fidesz 
party has tight control of state television and radio. 

“Hungary’s state media has become a mouthpiece 
for the ruling parties,” said Amy Brouillette, at the 
Central European University in Budapest. “Fidesz-
supporting newspapers receive government 
advertising, critical newspapers nothing.” 

Neighbouring Bulgaria and Romania also suffer from 
a dangerous overlap between economic, media and 
political interests.

Granville Williams added: “In the UK, we still 
have the dominance of Rupert Murdoch’s News 
Corporation.

“As a bold and imaginative project, the European 
Initiative for Media Pluralism (EIMP), is designed to 
repair this fault line,” he said. 

“The focus of the EIMP’s petition is on the European 
Commission which it calls on to draft a directive for 
the protection of media pluralism.

“There is now a clear recognition by senior figures 
in the European Commission that, unless there are 
clear rules limiting media ownership, unscrupulous 
politicians and powerful media owners will continue 
to exploit this situation and create instability within 
the European Union. 
n www.mediainitiative.org.uk

SKY’S commercial reach in the UK is 
set to increase following a deal with 
regional publisher Johnston Press.

The newspaper group, which has – 
under chief executive Ashley Highfield 
– adopted a strategy to move more 
online is collaborating with the 
broadcaster over TV advertising.

Sky’s “Adsmart” technology 
“tailors” what it shown in television 
advertisement breaks according to 
a household’s location and profile.

The system now covers a fifth of 
UK households on Sky’s “quality 
channels”. 

Sky’s commercial business 
managing director Andrew Griffith 
told a trade website that it “helps 
level the playing field for local 
businesses”, adding that: “They can 
now compete effectively with national 
brands using the unique brand-
building power of TV.”

The deal will let local firms buy 
airtime on Sky channels. 

Mr Griffith added: “We are looking 
forward to working with Johnston Press 
with its considerable experience of 
working alongside local communities 
and its market-leading role in building 
successful local digital media platforms.”

Beleaguered JP will benefit from a 
cash injection from BSkyB as part of the 
arrangement. The broadcaster will pay 
a reported £5 million for a 1.6 per cent 

holding in the publisher. 
JP’s latest refinancing 

plan involves a £138 
million rights issue that, 
with bonds valued at 
£220 million will reduce 
its debt burden from 

about £310 million to under £200 million.
JP’s decision to try to sell television 

advertising to its 300,000 existing 
advertisers comes just as local TV 
business prepare to go on air – in a link 
that could undermine their prospect even 
further.
n London Live struggles: Page 3.

Newspaper group seeks to 
benefit from advertising deal

ALARMED: The Media 
Reform Coalition in the 
UK were so concerned 
about the potential 
acquisition that 
they quickly started 
promoting a petition 
calling on the European 
Commission  
to investigate.

giants would also change the market 
landscape.

Although the European Commission 
had approved Murdoch’s 2010 move 
on BSkyB, the bid collapsed when the 
extent of News of the World phone 
hacking started to become apparent.

A political furore erupted in the UK 
when Business Secretary Vince Cable 
was secretly recorded saying he had 
“declared war” on Murdoch, only then 
for links between a special adviser to 
then Culture Secretary Jeremy Hunt 
and News Corporation to emerge.

Despite this and the ramifications that 
led to the Leveson Inquiry into press 
behaviour, the European Commission, 
without rapid EU law changes, may find 
it hard to row back its previous position 
and block either the acquisition of Sky 
Deutschland and Sky Italia by BSkyB or a 
“mega BSkyB” by another Murdoch firm.

Consequently, the need for pressure 
on the incoming European Parliament 
and the newly-appointed commissioners 
to limit the concentration of both media 
production and media ownership has 
never been greater. � AC 

PETITIONING PARLIAMENT: Granville Williams at 
the Westminster meeting. � Picture: Adam Christie. 



6 • FREE Press • June–July 2014

A PATTERN FOR THE FUTURE

BBC seeks ‘formidable’ figurehead 

To make a donation by Standing Order to the Campaign, please cut out or copy and complete this form and 
post it to your bank. (If you don’t want to cut your copy of Free Press, print this page from the version on the 
CPBF website – www.cpbf.org.uk)

Please set up a Standing Order to: Campaign for Press & Broadcasting Freedom 
Account No: 50508701 Sort code: 08-90-33 
The Co-operative Bank, 1 Islington High Street, London  N1 9TR 

For the amount: £5 □ £10 □ £15 □  Other: £ ____________ 

First payment to be made on  ____ / ____ / 20 ____ followed by monthly payments for the same amount to be 
made until further notice. 

Bank details: Account Name: _________________________________ 

Account no: _________________________________ Sort code:  ____  -  ____  -  ____ 

Signed: __________________________________________________________ Date: ____ / ____ / ____ 

THE CPBF wants to 
make the media an 
issue in the 2015 
general election. A 
media manifesto will 
be published early 
next year. It will be 
costly and we need 
money to produce 
it. Please help by 
donating monthly 
using this standing 
order. 
All you need do is 

fill in this form and 
send it to your bank. 
Many thanks.

Make the media an election issue

IF having a news organisation that is protected from as 
much commercial and political interference as possible 
is crucial for an informed electorate and a healthy 
democracy, then the unexpected departure of Chris 
Patten as chairman of the BBC Trust could be crucial to 
the Corporation’s future.

The BBC may be far from perfect – as so many 
managers seem set on undermining its ability to 
function most effectively – but its purpose in the face of 
commercial threats from global media moguls and their 
(carefully cultivated) political friends remains vital.

Speculation quickly appeared about potential 
successors, but for many concerned about media 
plurality and close vested interests, perhaps the 
greatest need is for a figurehead to remind anyone in 
government that the life-span of a “here today, gone 
tomorrow” politician – or even a mortal media mogul – 
is finite. Such individuals are far less important than an 
institution that plays such a  role in the democratic and 
cultural life of the nation.

Finding such a person will not be easy. Lord Chris 
Patten said nothing had prepared him for the job – and 
that it was 10 times harder than he had expected.

While some staff mourned the departure of DG 
Greg Dyke, as a sacrifice to political machinations 
surrounding the Iraq War following the widely-
discredited Hutton Inquiry and Report, others saw him 
as representing the BBC’s domination by a “persuasive 
and charismatic” executive. Dyke’s open-door 
approach to staff concerns was widely appreciated, 
especially outside London, allowing an informal 

route to resolving frustrations caused by either the 
bureaucracy of middle management or fragile egos.

Some insiders are already said to wonder whether 
the appointment of former News International 
executive James Harding as news supremo may have 
been unwise – as his background as a “Murdoch 
man” is questioned by apparently more loyal 
staff, committed to everything that public service 
broadcasting stands for.

Patten’s sudden departure, following serious heart 
surgery, has united otherwise disparate commentators 
in their thoughts about the Corporation’s future.

(It also overshadowed publication of a 
comprehensive BBC Trust review of the organisation’s 
network news and current affairs output.)

The Guardian said that “whoever replaces (Patten) 
has a formidable task” while the Conservative 
chairman of the House of Commons culture, media 
and sport select committee, John Whittingdale MP, 
said: “It is important you have a serious, heavyweight 
figure at the top of it who is going to be active in 
discussions with government, parliament and the 
media, putting the case for the BBC”.

Writing in The Guardian, Charlotte Higgins may have 
put it most succinctly: “Above all,” she wrote, “(the 
new chairman needs) to be calm, wily, thick-skinned – 
and ready to endure brutal, bloody battles to come.”

The surgery is beginning for the heart of the BBC.
n http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/
our_work/news_current_affairs/news_current_affairs.
pdf

PERSUASIVE: BBC staff 
outside London valued 
the open-door approach 
of former director 
general Greg Dyke. 



June–July 2014 • FREE Press • 7

Free Press is published by the Campaign for Press and Broadcasting 
Freedom,
2nd Floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, , London E17 9NL	
E-mail: freepress@cpbf.org.uk
Editor: Adam Christie: editor.ac@btinternet.com
Editorial address: PO Box HP346, Leeds LS6 1UL
Views expressed in Free Press are those of the contributors and should not 
be regarded as formal CPBF policy.
Ideas, comments, letters, articles are all welcomed. Please contact the 
editor.
© 2014 Copyright in the words and images in Free Press remains with the 
originators. All rights reserved.
Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY
This edition went to press on May 27 2014. 
The deadline for the next edition is Friday July 18 2014.

REGULATORY NUANCE

Accounting for taste
WHEN a teacher was fatally stabbed in a school in 
Leeds one Monday in May, journalists were among the 
first there, soon after the paramedics and the police.

Reporters from the city’s’s papers, local radio stations 
and regional television were quickest to arrive – rapidly 
followed, as so often happens when a “big story” 
breaks, by those from London and “the nationals”.

Such events frequently highlight the disparity 
between the “two medias” – those staffed by 
journalists who live and work within the communities 
they cover and those who are “parachuted in”.

This latest incident in Leeds presented additional 
problems. Whatever may be said about regulation, 
reporting crime is itself a legal minefield – because 
what is, or is not said, may potentially influence the 
course of justice. And, when a culprit is younger than 
18, the complications increase greatly. 

Every reporter and sub-editor must always be up-
to-date with the law. Indeed, law is one of the largest 
and most important sections of any journalist’s formal 
training while those who haven’t been through college 
should still have key legal texts close to hand.

Although most rules regarding contempt of court and 
the primacy of the legal process come into effect once 
someone is charged, youth justice is more complicated. 

A most difficult test comes in identifying a young 
person who may be a suspect or who may have been 
arrested. While naming a juvenile before charging is 
legal, the dilemma becomes one of sensitivity.

Within moments of the Leeds stabbing, a youth had 
been held. He was quickly arrested by the police.

The Sun, which named the teenager before he 
was charged, rightly claiming it was legally entitled 
to so do. The Yorkshire Post and its sibling title the 
Yorkshire Evening Post did not. Within a few hours of 
the incident, and even without social media, many in 
Leeds knew the 15-year-old’s name. 

Yorkshire Post editor Jeremy Clifford said he thought 
the youth’s identity should have been legally protected 
from the outset. The Sun removed the name from its 
website soon after charging was confirmed.

The episode highlights the dilemma facing many 
journalists and their editors – the distinction between 
what is legal and what is sensitive.

Journalists parachuted in will leave an area almost as 
quickly as they arrive – distance inoculating them from 
any fall-out over how a story has been reported. They 
may well have had little influence on how a newsdesk 
and editors several hundred miles away “treated” a 
story – its position in a paper or its headlines.

Those who deal daily with readers and audiences 
may well face local antagonism. That The Sun is 
remembered in Yorkshire for its coverage of the 
Hillsborough tragedy added another dimension to how 

some in the taxis, barbers’ shops, coffee shops and 
bars of Leeds were taking about what had happened 
at a local school and how that was being reported.

For Yorkshire Post editor Jeremy Clifford, the episode 
emphasised aspects of the regulation debate.

“This absolutely underlines the differences between 
the practices of the national media and the local media 
which were exemplary in their behaviour and which 
should not, therefore, be subject to any modifications 
to press freedom,” he told a trade website.

Such behaviour will again be tested when the 
accused comes to trial later in the year. 

That job culls mean fewer sub-editors to check the 
copy while court reporters tweet further add to the 
pressures facing journalists in situations such as this.

The death of 
a teacher has 
shown how 
sensitivity and 
accountability 
remain at the 
centre of the 
debate over press 
regulation, as 
Adam Christie 
reports from 
Leeds.

LEGAL NICETIES: The Crown Court in Leeds will be a 
focus for reporters when the case comes to trial later 
this year. � Picture: Adam Christie.



8 • FREE Press • June–July 2014

ELECTION COUNTDOWN

  

 

  

 

Manifest implications
SEPARATING widespread disdain for “the 
media” and the “spad-u-like” incest of 
the Westminister village seems almost 
impossible in the fall-out from last month’s 
European Parliament elections and council 
polls in England.

The two are however inexorably and 
increasingly linked until next May’s UK 
general election. (Having survived until now, 
circumstances that would unravel the fixed-
term parliaments agreed when the coalition 
was formed still seem relatively unlikely.)

The crux is the concept of the “informed 
electorate”. Outgoing and out-going 
Newsnight presenter Jeremy Paxman, 
interviewed for a programme looking back 
at 50 years of BBC2, considered this to be a 
crucial role for journalists and journalism – 
but it seems increasingly to be at odds with 
the priorities of the publishers.

Whether or not, in a James Bond-like 
melodrama, one regards those whose 
corporate tentacles seem to be trying to 
squeeze as much as cash as possible out of 
the world’s consumers while simultaneously 
seeking governmental dominance gives the 
chatterati plenty of scope for post-prandial 
discourse. What remains less speculative 
is their effect: the US has provided ample 
evidence since the 1970s of the symbiosis 
between the strangulation of political debate 
and publishers’ commercial interests.

Despite technology allowing – generally 
– individual to talk to individual more 
cheaply around the world than ever before, 
less “news” is being reported. Parasitic 
aggregation of celebrity tittle-tattle is 
everywhere, with publishers rushing to 
provide the quick-fix online nibbles that 
never fully satiate the appetite for “what 
I think I might like to know”. This is more 
important (and profitable) than trying to 
provide the electorate with what it may, less 
palatably, “need to know” if it is to protect its 
own “small person” interests against those 
of the mega-corporations when politicians 
deign to open the polling stations.

Patrician and patronising stances by 

proprietors and editors who “helpfully” 
suggest that readers need not exercise their 
intellects in such ways, because it was The 
Sun “wot won it” further undermine the 
covenant of representative democracy.

“Government by the people” is just that 
– and we sell ourselves short if we fall into 
the trap of believing that all we need to do 
is vote once every few years. (Some would 
even have us believe that getting to a 
neighbourhood polling station is too much of 
an effort for some.)

Just as democracy may be considered 
too important to be left to politicians, so it 
is equally too important to be entrusted to 
narrow commercial interests.

Regulation, per se, does not stifle 
investigative journalism. (Those who are 
old enough will remember Death on the 
Rock as an example of how regulated 
independent television could cause political 
havoc.) “Press freedom” is not synonymous 

with wider discourse. (Those who are older 
remember how the cosy cabal of politicians 
and press barons denied the UK electorate 
all knowledge of monarchical matrimonial 
mayhem until the abdication was inevitable.) 

Ipso may – to add to a plethora of mixed 
metaphors – be starting its life as toothless, 
its smile of whitened ceramic caps on 
nevertheless rotten stumps personified 
by the apparently reassuring figure of Sir 
Alan Moses. However, the stand-off in the 
national titles (see page 1) and the variances 
with regional papers (see page 7) will not 
be resolved without further parliamentary 
intervention. 

That Rupert Murdoch still influences 
BSkyB, which wants to acquire Sky Italia 
and Sky Deutschland, a move that emerged 
at almost the same time as Sky and one 
of the UK’s largest regional publishers, 
Johnston Press, announced a “strategic 
regional advertising partnership” raises more 
concerns about plurality (see page 5).

CPBF national council member Pat Holland 
(see page 2) has revealed just how seriously 
legislation enacted 30 years ago affects 
us today. Next year’s election is not just 
about the UK media in the 2010s; it is about 
democracy in the 2040s. 

The discussions involving Hacked Off 
director Brian Cathcart and MP John 
McDonnell coming at the CPBF AGM could 
not be better timed. 

Regulation and the media as an 
election issue will be debated at 
the forthcoming CPBF AGM. Chris 
Aspinall considers some issues. 


