
3

9FIGHTING 
BACK 
FOR FoI
Boost for 
drive to save 
information 
laws

10‘BIGGEST 
BLOCK TO 
CLIMATE 
ACTION’
Challenge to 
the Mail on 
global 
warming

FREE Press
No 205  Winter 2015/16£1� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news go to 
cpbf.org.uk
Email: 
freepress@cpbf.org.uk

NOOSE 
TIGHTENS 
AROUND 
THE NEWS
THE OWNERSHIP of Britain’s news media is concen-
trating yet further, as companies launch themselves 
into a new wave of mergers and takeovers.

In local papers and commercial television the 
number of publishers has dropped as the biggest 
swallow up their market followers.

After five years of growth following the great 
crash of 2009, which hit media companies hard, they 
are starting to put their profits into the kind 
of acquisitions that got them into such 
trouble in the first place.

The outcome again is going 
to be a tighter group on the 
markets by fewer firms and 
yet more cuts in investment 
and editorial spending.

In the local press, the 
number of national chains 
dominating the sector fell 
from four to three when 
Trinity Mirror (TM) bought 
up the Local World group 
for £154 million, making it the 
biggest operator in the field.

TM now has a combined weekly 
circulation of 9 million copies of 36 
daily newspapers, eight franchises to 
produce Metro freesheets, 88 weekly 
paid-for newspapers, five Sunday 
newspapers and 43 weekly free 
newspapers. The two other big regional 
press publishers, the US-owned Newsquest and 
Johnston Press, each have weekly circulations of around 
5 million.

The buyout – TM already held 20 per cent of Local 
World – was based on a potential to make further cuts 
in editorial spending. The company said it will deploy 
its “know-how” on cutting costs at its existing regional 

newspapers to lost £12 million from Local World’s 
budgets – of which £3.2 million would be from “content 
generation”; that is, journalism. Yet more sackings and 
fewer staff.

Throughout 2015 there have been reports of TM in 
talks to take over Express Newspapers, owner of the 
daily and Sunday Express and Star titles. Proprietor 
Richard Desmond has reportedly been keen to sell them 

for some time.
In commercial television, the national 
company ITV has bought up Ulster 

Television in Northern Ireland. 
ITV paid £100 million for UTV, 

which also owns a chain of 
commercial radio stations.

The deal is the penulti-
mate step in the destruction 
of the ITV network as 
originally set up as a coun-
terbalance to the BBC. 
Of the 15 original regional 

franchises, only one – STV in 
Scotland – now survives.

This process of elimination 
has been accompanied by the 

loosening of the requirements on the 
network to provide regional news and 
current affairs. Award-winning docu-
mentary current affairs programmes 
have all been scrapped.

ITV has fallen further and further 
behind the BBC in the both the quality of and 
audiences for its news.

There has been no intervention by any regulatory 
body over these takeovers. The case for regulatory 
action gets stronger and stronger.

■■ Bigger and fewer in local press, page 5
■■ Slow death of the ITV dream, page 7.

Sticker produced by the Media 
Reform Coalition as part of its 
campaign on media ownership

IT’S THE 
OWNERS, 
STUPID!
Report 
shows 
spread of 
monopoly 
control



2 Free Press Winter 2015

B
B

C

Join the
campaign
for press 
and broadcasting

freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ______________________________________________________

Name__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode____________________________________________________________Tel_____________________________________________________________________

Email___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable)_________________________________________________________________________________________________________Join online 
at www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

A YEAR OF INACTION
PROTESTORS demonstrated outside the office of 
the Independent Press Standards Organisation 
(IPSO), just off Fleet Street in central London, to 
mark a year of inactivity as the national press’s 
tame “self-regulator”.

The protest was organised by the campaign 
group Hacked Off as the papers themselves face 
the possible consequences of their refusal to 
regulate themselves responsibly.

Hugh Tomlinson QC, chair of Hacked Off, 
said: “IPSO was set up in defiance of the 
press and is not a proper regulator. The public 
need a body which will take effective action 
against press abuses.’’ The official body set 
up to monitor potential regulators, the Press 
Recognition Panel, became operational in 

November as it invited them to sign up. 
IPSO has not applied, and indeed by its own 

admission cannot, since it does not meet the 
requirements recommended in the Leveson 
report and enacted by Parliament. 

Only one regulator has been established, 
which is the independent outfit Impress, but 
this has yet to announce the names of any 
publications to be regulated.

From November the national papers 
therefore face the penalties for refusing to join 
the system, which include having to pay the 
legal costs for both sides if they refuse to deal 
with complaints and end up in the libel courts, 
with the additional threat of huge exemplary 
damages for persistent offenders.

BBC

SAVE IT FROM 
EXTERMINATION
ARMANDO IANNUCCI, the award 
winning writer behind The Thick of It 
has attacked government ministers 
for trying to kill off the BBC and 
called on people to defend it against 
politicians and Rupert Murdoch.

In a speech entitled “We’re all in 
this together” at the Edinburgh Festival 
he said it would be “bad capitalism” to diminish 
the national broadcaster and said the debate 
about the BBC’s future had been poisoned by the 
newspaper industry. “If the BBC were a weapons 
system, half the cabinet would be on a plane to 
Saudi Arabia to tell them how brilliant it was,” he 
told the Edinburgh audience.

With the BBC charter due for renewal by 
Parliament during 2016, Culture Secretary John 
Whittingdale has said that the deal with the BBC 
in August, under which it will pay for TV licences 
for over-75s return for a guaranteed licence fee 
income, is not binding on the whole process, so 
the final licence fee could be even less.

BBC Director General Lord Tony Hall has 
warned that over 30,000 jobs could be lost if BBC 
funding is further cut.

MAHMOOD TOO SICK TO STAND TRIAL
THE COURT CASE against 
former News of the World 
undercover reporter 
Mazer Mahmood was 
adjourned in October on 
“health grounds”, a court 
official said.

Mahmood, who styles 
himself the Fake Sheikh, is 
charged with conspiring 
to pervert the course 
of justice following the 
collapsed drugs trial of pop 
star Tulisa Contostavlos 
last year. The judge 
threw out the case on the 
grounds that Mahmood’s 

evidence against her could 
not be relied on.

Much of his undercover 
work involved the 
entrapment of gullible 
and ambitious people 
into committing minor 
offences or indiscretions. 
Prosecution authorities 
have dropped a number 
of further cases and are 
reviewing past convictions 
secured on the evidence 
of Mahmood.

But while dozens of his 
NoW colleagues have 
been put on trial over the 

last two years on charges 
connected with phone-
hacking or bribing public 
officials, he has never been 
prosecuted before.

Since the paper was 
closed in 2011, while other 
lost their work altogether, 
he was employed initially on 
the Sunday Times and then 
the newly launched Sun 
on Sunday. He is currently 
suspended from work.

The case at Westminster 
Magistrates’ Court in 
London was due to resume 
on November 20.

CPBF BOOKS ONLINE
Big Media And Internet Titans
Edited by Granville Williams
What media corporations are doing 
to our democracy, our economy and 
our whole society. Telling and detailed 
analysis from CPBF experts.

Settling Scores
Edited by Granville Williams
Revelations from newly released 
documents of the role of the 
government, media and police in the 
miners strike of 1984-85.
Buy either for £5 or £8 for the two 
(including post and packing).
Go to www.cpbf.org.uk or send a cheque 
made out to CPBF at address below.



Winter 2015 Free Press 3

MEDIA MONOPOLY

It’s the owners, stupid!
WHAT DOES IT mean to have “free” media 
when the nation’s TV channels, news outlets, 
radio stations, search engines and social 
media platforms are owned by a handful of 
giant corporations?

What does it mean to have “independent 
media” when many of our most influential 
media organisations are controlled by super-rich 
individuals and boards closely connected with 
vested interests?

Just three companies dominate 71 per cent 
of the national newspaper market – a market 
that may be shrinking but is still crucial when it 
comes to setting the agenda for the rest of the 
news media. When online readers are included, 
just five companies dominate some 80 per cent 
of market share.

Even in the area of local news, four conglom-
erates account for 80 per cent of all titles. We 
are facing an increasing number of news deserts 
given the fact that 36 million UK citizens – some 
57 per cent of the total population – do not have 
a local daily paper that is able to dedicate itself to 
matters of concern to their community. 

And where there is still a local press presence, 
some 85 per cent of local government areas are 

faced with a monopoly or duopoly supply of 
local outlets.

In TV, Sky, effectively controlled by Rupert 
Murdoch’s 21st Century Fox empire, is by far 
the UK’s biggest broadcaster and continues to 
dominate the pay TV landscape. ITV is making 
huge profits on the back of its format sales 

and faces fewer and fewer obligations to serve 
domestic audiences. 

Meanwhile, Channel 5 is already owned by a 
US giant, Liberty Media, and there are constant 
rumours that the government is keen to sell off 
Channel 4 to the highest bidder.

Two companies have nearly 40 per cent of 
all commercial local analogue radio licences 

and control two thirds of all commercial 
digital stations.

Only 14 per cent of non-BBC stations are now 
independently owned while all radio news is 
provided either by the BBC or by Sky.

The BBC itself remains a powerful presence 
in broadcasting and online but its budget has 
been severely cut by the last two licence fee 
deals, its independence has been undermined, 
and it is increasingly being told by government 
to be mindful of its impact on the wider 
commercial market.

Is the internet any different? UK search is 
overwhelmingly dominated by Google while the 
most popular apps like Instagram and WhatsApp 
are owned by Facebook, itself by far the most 
popular social media site.

This concentration of media ownership 
creates conditions in which wealthy individuals 
and organisations can amass huge political and 
economic power and distort the media landscape 
to suit their interests and personal views. 

Urgent reform is needed in order both to 
address high levels of concentration in particular 
media markets and to protect against further 
concentration in others.

Wealthy individuals 
and organisations can 
distort the media 
landscape to suit 
their personal  views

Cover of the Media Reform Coalition 
flyer and poster which contains the graphics on the following pages

SPECIAL SIX-PAGE REPORT ON MEDIA OWNERSHIP



4 Free Press Winter 2015

MEDIA DEMOCRACY FESTIVAL

What do we want? 
We want democracy
WE HAVE a “capitalism problem on our hands 
today”, Aral Balkan, designer and democracy 
activist, told the Media Democracy Festival in 
London in October. 

The founder of indi.ie, an enterprise that aims 
to protect human rights in the digital age, went 
on: “Technology has made it easier for big corpo-
rations to make money by violating privacy and 
accessing personal data.”

He said: “We need to go beyond worshiping 
Silicon Valley and its colonialism” and strive to 
achieve “equality, human right and democracy”.

Natalie Fenton, professor at Goldsmiths 
University Media Department, where the festival 
was held, said she felt optimistic regarding 
achieving media democracy.

“We need more regulation around concentra-
tion of media ownership by putting thresholds 

and limits on how much any one corporation 
can own”.

Taxing big companies a small percentage 
like 1 per cent could help to generate money to 
then be put into a public trust fund where inde-
pendent media can apply to and gain funding. 
Protecting journalists working with big corpo-
ration and going under editorial pressures was 
also essential.

The festival, organised by the Media Reform 
Coalition, included an open space for attenders 
to propose sessions on topics they wished to run, 
helping to answer the event’s central question: 
How can we create media democracy? 

Alongside the open space, there was a 
screening of the zero-budget documentary (left) 
The Fourth Estate (youtu.be/jOnHBHy9r54), a 
film about UK’s media industry after the Leveson 
Inquiry, followed by a Q&A session with directors 
Lee Salter and Elizabeth Mizon.

The London-based Centre for Investigative 
Journalism (CIJ) offered taster courses that 
explained the use of data to explain stories; infor-
mation and security; and interactive storytelling. 

The day ended with a party that included a 
live crowdfunding event at which various media 
projects pitched for support.

REGULATION

‘Don’t bust a gut over ownership’
JONATHAN HARDY is 
exasperated at yet another 
official report on media 
concentration that refuses to 
tackle the problem

GO AND INVESTIGATE media ownership, be 
thorough, and, er … take your time.

I don’t suppose that successive Secretaries Of 
State for Culture Media and Sport have actually 
uttered those words, but they sum up how 
government has sought to defuse the combus-
tible mix of Murdoch’s BSkyB dealings, Leveson, 
and a public demand for action on media 
ownership concentration.

The investigator is Ofcom, the Office of 
Communications, the statutory media and 
telecoms regulator. 

In 2010 industry minister Vince Cable 
asked it to report on Rupert Murdoch’s News 
Corporation’s bid to buy out BSkyB. Since then 
there have been four Secretaries of State for 
Culture (Jeremy Hunt, Maria Miller, Sajid Javid and 
John Whittingdale) and Ofcom itself has come up 
with assorted consultations and reports, but not 
a single decision has been taken.

On November 5, Ofcom published its latest: 
proposals to measure media plurality, following a 
consultation to which the CPBF responded.

For effective policies to tackle concentra-
tion and promote media plurality we do need 
careful and precise criteria for measurement and 
assessment – and it’s far from a simple matter: 

assessing the relative influence of a copy of a 
tabloid newspaper, a broadsheet, a minute of 
TV or radio news and a visit to a web page is 
not straightforward.

Ofcom’s proposals are generally sound, but 
they restrict the scope of plurality action, only 
addressing news for example. The main problem 
is that this discussion of the means of measure-
ment has served to substitute for developing and 
debating the ownership policies themselves.

The truth is that this government, even more 
than the recent coalition, shows little appetite 
for upsetting corporate media. It has sought 
to defuse and redirect attention from taking 
action by calling on Ofcom to review and deliver 
exclusively on measurement – and that “in 
consultation with industry”.

The CPBF, Media Reform Coalition, and other 
allies have argued regulation is needed now, 
and backed that with reports on the poor state 
of media plurality in the UK – like the new MRC 
report summarised on these pages.

Ofcom devotes less than two of the 20 pages 
in its statement to government to engaging with 
consultation responses, and ignores our call for 
greater democratic involvement, not just better 
metrics, in assessing what level of media plurality 
is “sufficient”. 

What Ofcom recommends goes against the 
proposals we have put forward. We have argued 
that plurality reviews should be conducted when 
media firms reach thresholds of market share; 
operating above that share should be subject to 
public interest regulation, with a maximum cap 
for private sector publishers.

Ofcom has agreed with the House of Lords 
Culture Committee – to whose inquiry last 
year the CPBF also gave evidence – that fixed 
ownership limits are too rigid for fast-evolving 
convergent media. Yet Ofcom has also rejected 
our response to that problem: under the MRC 
and CPBF proposals, market thresholds (such 
as 15 per cent share of a market) would trigger 
plurality reviews when firms reached them.

At that stage various plurality “safeguards” 
and public interest regulations would be 
enforced, for instance to strengthen editorial 
independence and community access to the 
media concerned. There would also be measures 
of governance, especially for locally monopolistic 
media, such as editorial boards, public trust and 
community ownership arrangements to offset 
the risks to plurality.

These matters should be debated and decided 
with democratic involvement across the nations 
and for every local area. 

But Ofcom’s discretionary approach will 
reassure corporations that platitudes about 
valuing plurality are more likely than tough 
action and that the public anger that flowed 
in 2010 is being channelled into the rivulets 
of these remote (albeit publicly available) 
policy documents.

They, and we, should not forget that 
meaningful action on media plurality is the policy 
supported by the majority of the public. We now 
need our supporters in Parliament to challenge 
the glacial pace of inaction and champion reform.

■■ The Ofcom report is at http://bit.ly/
ofcom-plurality



Winter 2015 Free Press 5

Five companies account for over 80% of local 
newspaper titles – more than four times the combined 
number of titles published by the remaining
56 publishers – and 85% of revenue

Trinity Mirror Regionals – 248 titles

Johnston Press – 246 titles

Gannett UK – 212 titles

Tindle Newspapers – 126 titles

Archant – 74 titles

KM Group – 36 titles

Five companies account for over 80% of local 
newspaper titles – more than four times the combined 
number of titles published by the remaining
56 publishers – and 85% of revenue

Trinity Mirror Regionals – 248 titles

Johnston Press – 246 titles

Gannett UK – 212 titles

Tindle Newspapers – 126 titles

Archant – 74 titles

KM Group – 36 titlesLOCAL MEDIA

Bigger and 
fewer chains
BIG MEDIA are tightening their grip on the 
local press as the number of national chains 
dominating the sector falls from four to three.

Trinity Mirror has bought up the Local World 
group for £154 million, making it the biggest 
operator in the field by far. It will dominate the 
market like none has before, with a combined 
weekly circulation of 9 million copies of 36 daily 
newspapers, eight franchises to produce Metro 
freesheets, 88 weekly paid-for newspapers, 
five Sunday newspapers and 43 weekly free 
newspapers. The next two largest regional press 
publishers, Newsquest and Johnston Press, each 
have weekly circulations of around 5 million.

The buyout – TM already held 20 per cent of 
Local World – was based on a potential to make 
further cuts in editorial spending. 

The company said it will deploy its 
“know-how on cutting costs” at its existing 
regional newspapers to lose £12 million from 
Local World’s budgets – of which £3.2 million 
would be from “content generation”; that is, 
journalism. Yet more sackings and fewer staff.

Local World was itself created only three 
years ago as a buyout of two existing groups: 
Northcliffe Newspapers, owned by the Daily Mail 
group, and Iliffe News and Media. It was then 
valued at £100 million, while the new deal made 
it worth £220 million. Last year it generated an 
operating profit of £39 million on a turnover of 
£221 million. This is the local paper industry that 
is supposed to be loss-making and moribund.

The sale means another fat payoff for “vulture 
publisher” David Montgomery, the veteran media 
asset-stripper who founded Local World, whose 
services are no longer required and walks off 
with an estimated £5 million.

This is the second time he has sold a business 
to Trinity on condition that he departed. In 1992 
he had been put in by the banks to clean up the 
wreckage of Mirror Group Newspapers after the 
Robert Maxwell catastrophe. His task was to hack 
away at the costs to prepare for a cheap sale.

Montgomery sacked so many staff and made 
himself so hated that they called him “Rommel” 
– because “Monty was on our side”. In 1999 

he achieved his aim and sold the group to a 
Merseyside-based local paper group called Trinity 
International; hence Trinity Mirror. But Trinity did 
not want Montgomery himself and he went off 
to wreak havoc elsewhere.

The Local World portfolio includes daily titles 
in Bristol, Cambridge, Derby, Gloucester, Hull, 
Leicester, Nottingham, Swansea, Stoke and 
Plymouth. Its existing regional monopolies in 
the south-west of England and the north and 
east Midlands now extend to cover Wales, where 
the only other daily papers, the Western Mail in 
Cardiff and the Daily Post in North Wales, are 
owned by … Trinity Mirror.

No intervention by any regulatory body has 
attended this takeover. The Office of Fair Trading 
is supposed to police local media concentra-
tion and the Competition Commission to rule on 
mergers, but neither has shown any interest.

■■ Trinity Mirror’s empire could spread even 
further. For the last eight months there has been 
much speculation that it is about to buy national 
paper rivals Express Newspapers, owned by the 
pornographer Richard Desmond.

TM is an exemplar of contemporary Big Media, 
run not by a press baron but by accountants 
whose sole concerns are operating profit and 
the share price. Not one of its directors has ever 
worked on a newspaper.

Monopolies in the 
south-west and the 
north and east Midlands 
now extend to Wales



6 Free Press Winter 2015

RADIO (BY COMMERICAL LICENSE SHARE)LOCAL NEWS (BY MARKET SHARE)

NATIONAL NEWS (BY CIRCULATION) TELEVISION (BY REVENUE)

The main public service TV 
channels account for nearly 
three quarters of all viewing yet 
Sky is by far the biggest broad-
caster. Its share of revenue is set 
to increase if the government 
gets away with proposed cuts to 
the BBC.

Two conglomerates, Bauer 
(German-owned) and Global 
Radio, have nearly 40 per cent 
of all commercial local analogue 
radio licences, while only 14 per 
cent of stations are indepen-
dently owned.
The same two companies 
control more than 60 per cent of 
commercial digital stations.



Winter 2015 Free Press 7

RADIO (BY COMMERICAL LICENSE SHARE)LOCAL NEWS (BY MARKET SHARE)

NATIONAL NEWS (BY CIRCULATION) TELEVISION (BY REVENUE)

TELEVISION

The last but 
one falls to ITV
PATRICIA HOLLAND looks at the 
lingering death of the ITV dream

THE ≤∞-YEAR process of submerging the network of regional 
ITV companies into a single vapid money machine moved 

almost to its conclusion when the conglomerate gobbled 
up Ulster Television in October.

Buried with UTV’s independence is the expansive 
concept on ITV’s foundation as a collective of diverse 

independent broadcasters with a mission to mingle 
Britain’s cultures as well as to serve them.

ITV paid £100 million for UTV, which also owns 
a chain of commercial radio stations including 
TalkSport and a channel in the Irish Republic – 
which it is holding on to. The deal leaves only 
STV in Scotland standing on its own. STV has 
managed to retain its Scottish character.

All the others covering the regions 
of Britain have disappeared even from 
the branding.

ITV chief executive Adam Crozier said 
in empty business-speak: “UTV Television’s 
strategic objectives are closely aligned with 
our own and we are very pleased that 
they are joining the ITV family.” [They have 
been in the family for 60 years, fool! Editor] 
“We are looking forward to working with 
the team going forward.”

When commercial television arrived in 
the UK in 1955, a network of 15 companies 
was rolled out across the UK, each one 
based in a region or nation with a remit 
to create programmes for that area as 
well as contributing to the ITV network. 
The companies were very different from 
each other and made the most of their 

local affiliations.
Regional accents began to compete with 

the staid received pronunciation of the BBC.
The companies were expected to compete 

with each other for time on the network. Strict 
regulation by the Independent Television Authority 

ensured that commercial values did not override 
a commitment to diversity, and no proprietor was 

allowed to own more than one company.
That ban was lifted by the 1996 Broadcasting Act, a 

change which unleashed an unruly scramble for mergers, 
takeovers and profit maximisation. 

The diversity of programming inevitably suffered. Ray 
Fitzwalter, one-time editor of World in Action, the celebrated 
current affairs series broadcaster by Granada, the Manchester-
based north west England station, called ITV “a dream 
that died”.

In a divided region UTV had not represented the whole 
population. It was very close to the Protestant establish-
ment, and during the Troubles in the 1970 had tried to limit 
reporting by investigatory programmes like World in Action 
and This Week.

However by the 2000s, commercial instincts had prevailed. 
When Independent Television (ITV) was set up as the first 
“commercial” broadcaster, regulation ensured that it was more 
independent than commercial. Gradually that regulation has 
been whittled away. Today commerce rules. Perhaps it should 
be rebranded as CTV.



8 Free Press Winter 2015

LONDON

Capital news 
starvation in the 
midst of plenty
LONDON MUST be one of the most media-satu-
rated cities of the world, with its mighty Fleet 
Street press, its smart magazine stables, the base 
of the world’s great news agencies and virtually 
the entire national TV industry. Yet Londoners are 
worse served for local news than anyone else in 
Britain, according to research by the journalists’ 
online magazine Press Gazette.

Data detailing all current active local 
newspapers in the UK reveals that London has 
11 newspapers per million of the population. 
Northern Ireland, the highest, has 33 per million. 
Scotland has 27 and Wales has 20. The other 

lowest are the north east also with 11 and 
Yorkshire and Humberside with 12.

London’s weekly papers have pitiful circula-
tion figures. Despite all the money they can earn 
from property advertising, they find it hard to sell 
to the metropolitan middle class who lack much 
sense of local community identity.

There is only the one daily paper, the Evening 
Standard, an upmarket not to say snobby 
right-wing rag and mouthpiece for Tory mayor 
Boris Johnson. It is owned by the Russian oligarch 
who also has the licence for the sole local TV 
station in the capital, London Live.

Standard’s toffs at the top
ANGELA PHILLIPS profiles the 
paper that will have a crucial and 
likely malign influence on next 
May’s London mayoral election

THE EVENING STANDARD is a huge business 
success for its owner Evgeny Lebedev. Its profits 
are rising and its daily circulation of 870,835 is 
equivalent to the entire UK sales of the Daily 
Mirror. Its readership is more than twice as high 
because it is distributed free and left on trains 
where copies are often picked up and read by 
several people.

That means that in the concentrated market 
of London, it has the equivalent circulation of 
the Daily Mail or the Sun but, unlike them, it 
occupies a monopoly. It is the only London-
wide newspaper with little challenge from local 
borough focussed newspapers.

The Standard’s monopoly status should be 
intolerable even if it went out of its way to be 
politically neutral. But it doesn’t.

It has urged people to vote Conservative in 
every mayoral election and, with the exception 
of a handful of comment writers, its coverage is 
heavily biased towards the Tories. In the far off 
days when the paper was part of the Associated 
Newspapers stable, joined at the hip to the Daily 
Mail, its editor, Veronica Wadley, was merciless in 
attacking Labour Mayor, Ken Livingstone.

In the week of the London Mayoral elections 
in 2008, Jeremy Corbyn wrote in his blog: 
“Monday’s Evening Standard carried a pro-Boris 
Johnson headline and front page, while many 
of the inside pages were filled with so-called 
‘investigations’ by Andrew Gilligan which 
amounted to the usual litany and abuse of Ken 
Livingstone. The paper even managed to run an 

architectural attack on Livingstone and concluded 
with an editorial urging people not to trust the 
current mayor.”

It was supposed to be different when 
Lebedev’s father Alexander bought up the ailing 
paper for him in 2009. Young Evgeny turned it 
into a free sheet, but it quickly became clear that 
the Standard was not going to give up its support 
for Tory toff Boris Johnson. He appointed as 
editors first Geordie Greig and then Sarah Sands, 
a family friend of the Johnsons.

As the 2012 Mayoral election arrived, blogger 
Adam Bienkov listed a series of negative Boris 
stories that appeared elsewhere but that the 
Standard failed to cover.  

At the same time former Standard journalist 
Paul Waugh pointed out that the paper was 
attacking every policy suggestion of Livingstone’s 

as “unaffordable”.
Now as the next Mayoral contest gets 

underway, the backing of new young Tory toff 
Zac Goldsmith has already started. This seems 
consistent with the fact that the Independent 
newspaper (also owned by Lebedev) came 
out for the Conservative/Lib Dem coalition in 
the 2015 elections, not only overturning the 
promise on which the paper was launched (to 
be Independent in coverage as well as in name) 
but flying in the face of many of its staff and 
its usual editorial line … and making little sense, 
since the coalition was not running for office!

In an article in the Standard on October 9 
headlined: “Zac Goldsmith and [Labour’s] Sadiq 
Khan neck and neck in race to be Mayor”, it is 
only golden-haired Zac who merits a (huge) 
photograph. The copy suggests that “Mr Khan 
will ruthlessly try to exploit the fact that Mr 
Goldsmith is seen as in touch with far few 
ordinary Londoners.” The demonising is already 
under way.

Of course the Standard is not the only local 
paper to enjoy a monopoly in its area; 43 per cent 
of local government areas in England, Scotland 
and Wales have only one daily newspaper, 
according to the Media Reform Coalition.

But at least in the rest of the country the 
circulation of local papers is so low that it is 
unlikely to make very much of a dent in voting 
behaviour. In the capital, where commuters 
are a captive market, this drum-beat of biased 
reporting must have an impact.

Is it time to call for the same impartiality 
regulation that operates in broadcast media to 
be brought to bear on those local newspaper 
markets where a single company has a 
clear monopoly?

■■ Angela Phillips is professor of media at 
Goldsmiths, University of London.

A
N

G
E

LA
 P

H
ILLIP

S

Angela Phillips: London commuters are a 
captive market and this drum-beat of biased 
reporting must have an impact



Winter 2015 Free Press 9

FREEDOM OF INFORMATION

First victory for 
freedom fighters
CAMPAIGNERS AGAINST the government’s 
latest attempt to reduce the effectiveness of the 
Freedom of Information Act (FoIA) have won a 
minor victory over the commission set up for the 
purpose. The commission has backed down on a 
plan to keep the identity of its witnesses secret.

It was a blatant contradiction of the principle 
of transparency when the commission, chaired 
by former Treasury chief Lord Burns, announced 
at the outset that it would “anonymise” the 
evidence it received: in other words it would not 
reveal the identities of officials or others who 
told them why the law needed to be changed.

FoI Campaign Maurice Frankel wrote to 
Lord Burns saying: “If the Commission cannot 
recognise the need for openness in its own 
report there is little chance of it appreciating 
the value of the FoI Act in promoting greater 
openness elsewhere.” 

The approach called into question whether 
the commission was capable of properly 
addressing the balancing exercise required.

Lord Burns replied that the commission had 
changed its mind, adding: “The commission 
intends to publish the evidence it receives, 
except where the contributor asks for anonymity 

and it is appropriate in the circumstances to 
grant it.”

Fears that the exercise is geared to weaken 
the FoIA by adding new restrictions on the 
release of information, strengthening the 
ministerial veto and adding new fees for 
applicants, have been raised by the terms of the 
commission’s inquiry.

These are set out in six questions to be 
answered. The first three ask whether there is 
sufficient protection for internal deliberations at 

public bodies. 
Question four asks whether the government 

should have a veto over the release of infor-
mation. Question five asks what is the 
appropriate enforcement and appeal system 
for FoI requests, and question six asks whether 
controls are needed to reduce the FoI burden on 
public authorities.

The consultation document does not ask 
whether the Act should be strengthened 
or broadened.

Man with a 
transparent 
mission

JAKE 
ECCLESTONE 
profiles the leader 
of the Campaign 
for Freedom of 
Information, now 

facing his biggest battle so far
MAURICE FRANKEL has done as much to 
improve the quality of all our lives – and certainly 
the quality of our political system – as almost 
anyone alive. We owe freedom of information in 
Britain to this quiet, gently determined man who 
has slogged away on the issue for more than 
30 years.

He is now facing his greatest test. Prime 
Minister David Cameron announced in July that 
the Freedom of Information Act was to be 
“reviewed” (yet again) and that he had chosen 
such giants of integrity as Jack Straw, Michael 
Howard and Lord Carlile to carry out this task. 

The government’s purpose is to weaken the 
provisions of the Act and make it more expensive 
for people to use.

In 1983 Maurice and Des Wilson – the 
founder of Shelter and former director of Friends 
of the Earth – realised that the fundamental 
problem facing all campaigners in Britain was 
the culture of secrecy. Did you want to see your 
medical records? You couldn’t. Did you want to 
know about standards of hygiene in the meat 
processing industry? Not allowed. Did you want 
to know what railway lines the government 

was proposing to axe? Official secret. On issue 
after issue, the shutters came down as soon as 
anyone asked questions.

The Campaign for Freedom of Information 
(www.cfoi.org.uk) was set up in 1984 with the 
support of such bodies such as the Patients 
Association, the Town and Country Planning 
Association and the National Union of Journalists.

It was a long, gruelling struggle to persuade 
politicians and the senior civil service that a 
Freedom of Information Act was both politi-
cally right and would benefit society at large by 
improving decision making and exposing waste 
and corruption.

When Des Wilson left, Maurice Frankel took 
over as director of the campaign. He ran it on the 
proverbial shoestring with volunteer researchers 
working long hours in cramped and dingy offices. 
More than anything else, it was his insistence on 
accuracy, balance and calm reasoning which, bit 
by bit, wore down governments and those at the 
heart of the civil service establishment.

One of his great skills has been the ability to 
persuade Tory MPs that freedom of information 
would empower ordinary people to call all levels 
of the state to account.

The Act came into effect 10 years ago. No-one 
seriously believes that this review has any other 
purpose than to return the comfort blanket of 
secrecy to Westminster and Whitehall. But the 
hand-picked bunch of has-beens who compose 
the panel have taken on the one of the most 
effective and durable campaigners in Britain.

‘THE MEDIA MUST BE STOPPED’
A CABINET minister has blurted 
out some of the private thinking of 
government over changes to Freedom 
of Information laws. Chris Grayling, 
leader of the House of Commons, said: 
“It is, on occasion, misused by those who 
use it as, effectively, a research tool to 
generate stories for the media, and that is 
not acceptable.”

The use of the law by journalists 
has been one of its great successes. 

Reporters have unearthed thousands of 
stories of real public importance. 

The Daily Mail published a huge 
expose of public sector fat cat bosses in 
November that it said was the outcome 
of more than 6,000 FoI requests.

Media organisations are supporting 
the campaign to save the Act, and a 
petition launched by the journalists’ news 
website Press Gazette attracted 20,000 
signatures in its first four weeks.

M
A

T
T

 S
A

LU
S

B
U

R
Y

Maurice Frankel: determined



10 Free Press Winter 2015

ENVIRONMENT

You are wrong, Daily Mail
Direct action by environment protesters 
shook the Daily Mail group in October. 
DONNACHADH McCARTHY of Occupy 
the Media Billionaires gives his account

FOR 48 hours in late October we staged a 
Climate Crisis Vigil outside the headquarters of 
the Mail in Kensington, west London.

We were there to expose the biggest 
impediment to urgent action on the climate 
crisis in the UK. It is not the government, oil 
corporations or even the motoring lobby. It is the 
catastrophic fact that the UK media corporations, 
owned by the five extremist right-wing billion-
aires, all oppose action on the climate crisis.

■■ Rupert Murdoch, whose Sun newspaper ran 
a false “grass-roots” pro-fracking campaign, has 
said “We should approach climate change with 
great scepticism. Climate change has been going 
on as long as the planet is here. There will always 
be a little bit of it. We can’t stop it. We’ve just 
got to stop building vast houses on seashores.”

■■ The tax-haven based Barclay brothers’ 
Telegraph hosts arch sceptics James Delingpole 
and Christopher Booker. Non-scientist Delingpole 
describes climate advocacy as possibly greatest 
threat Western civilisation has ever known. 
His campaign against wind-farms laid the 
groundwork for Tory abolition of support for 
on-shore wind.

■■ The Express’s owner Richard Desmond is one 
of UKIP’s largest donors. UKIP does not accept 
climate science and advocates abolition of the 
Climate Change Act, promotion of coal and 
fracking, abolition of CO2 regulations on coal 
plants and ending all subsidies to renewables.

■■ Lord Rothermere’s Daily Mail headlines 
screamed “Forget global warming – if NASA 

scientists are right the Thames will be freezing 
over again”. The Daily Mail has energetically 
pressed George Osborne to end green taxes and 
energy efficiency regulations.

When oil lobbyist Lord Lawson wanted to 
destroy government climate actions, he lobbied 
the Daily Mail’s editor Paul Dacre. This directly led 
to Cameron and Osborne giving the go-ahead to 
destroy all the “green crap” that the Tories had 

adopted prior to the 2010 election.
David Cameron has made a huge U-turn on 

eco policies by ordering aides to “get rid of all 
the green crap”. The Sun quoted an unnamed 
government source as saying: “The prime 
minister is going round Number 10 saying: ‘We 
have got to get rid of all this green crap’. He is 
totally focused on it.”

In the last couple of months, hard-won envi-
ronmental measures trashed by the new Tory 
government have included:

●● abolition of the subsidy for on-shore wind 

and vetoing multi-billion off-shore wind projects.
●● Imposed climate-change taxation on 

renewable energy
●● Increased taxes on low emission cars and 

reduced them on polluting cars.
●● less solar energy support for households and 

community groups.
●● massive tax breaks to fracking industry and 

off-shore oil and abolished planning regulations 
to drill under our homes.

●● A new Oil and Gas Authority to maximise UK 
fossil fuel production.

●● Reduction in the tiny budget for UK cycling 
but huge new fund for roads.

Vigil organisers invited the Daily Mail to 
defend their climate destructive editorial policy 
at an event with Natalie Bennett, leader of the 
Green Party. To our surprise the managing editor 
of the Mail, Charles Garside, invited Occupy and 
Natalie Bennett to meet with him, which we did.

For nearly an hour, we bluntly but politely 
made the case that the Mail should be helping 
to protect Britain and the wider world’s future 
from climate catastrophe not abetting it. 
Garside stated that they needed to represent all 
viewpoints. We replied that climate scepticism 
needed to be based on peer-reviewed science not 
on the misleading faux science of their headlines.

We asked what did the Daily Mail believe 
should be done to protect Britain from the 
climate crisis, as they had trashed everything 
ecologists had proposed: regulation, carbon 
taxes and energy bill levies. Garside’s reply was a 
profound and uncomfortable silence.

We presented him with the Vigil’s 
six demands:

●● Make saving Britain and our global 
ecosystems from climate catastrophe, a top 
editorial issue for the Daily Mail.

●● Help Britain save billions every year in wasted 
energy costs and the lives of thousands of UK 

LY
N

D
A

 B
O

W
Y

E
R

LY
N

D
A

 B
O

W
Y

E
R

LY
N

D
A

 B
O

W
Y

E
R

Mutual antagonism: climate protestor brandishes copy of the Occupied Daily Mail produced for the vigil

Donnachadh McCarthy with placard 
memorialising victims of climate change



Winter 2015 Free Press 11

elderly from winter cold deaths, by supporting an 
Energy Efficiency Bill.

●● Support Britain becoming independent in 
energy and create over a million great British jobs 
by supporting a Renewable Energy Britain.

●● Save tens of thousands of UK lives from 
terrible transport pollution deaths every year by 
supporting move to electric vehicles.

●● Help make our streets safe for our kids again 
and tackle Britain’s disastrous diabetic and 
obesity epidemics by supporting a protected 
National Cycling Network.

●● Call for criminalisation of further fossil fuel 
exploration including fracking, using the billions 
of proposed lethal investments, to create up to a 
million new UK green jobs instead.

We were amazed at the number of Daily Mail 
staff who told the Occupy protesters that we 
were absolutely right about how awful the Mail’s 
line on the crisis and that the Occupied Daily Mail 
“was brilliant”. One member said staff had posted 

it up on their office wall.
Climate marches, politics and direct-actions 

pale in significance when faced with the 
climatically-suicidal agenda promoted by the 
media billionaires.

Imagine, even without the much needed 
media reform, if these five men decided to 
support climate crisis action?! The oil, coal, 
fracking and car corporations’ resistance would be 
swept away. The politics would change overnight 
and instead of fossil fuel lobbyists ruling over us, 
science and humanity would win out.

Without their media corporations, it will 
be almost impossible to achieve the dramatic 
wholesale change we need, in time. So that 
means we must try and we must succeed.

■■ Donnachadh McCarthy is author of The 
Prostitute State – How Britain’s Democracy has 
Been Bought and is the co-founder of Stop Killing 
Cyclists. Free Press approached Charles Garside for 
his take on their meeting but he was not available.

Another great 
institution  
falls to the 
Murdochs
THERE ARE fears for the future of National 
Geographic, that stalwart practitioner of top 
quality photojournalism with an environmental 
base, since its effective takeover by Rupert 
Murdoch’s media group.

The glossy magazine, with its distinctive 
yellow-bordered covers, has been published 
by the National Geographic Society of the USA 
since 1888, as a non-profit making venture. But 
in November it fell under the control of the very 
much profit-making 21st Century Fox under a 
$725 million dollar deal that will fund its work 
but threaten its scientific independence.

The new entity is called National Geographic 
Partners. The society retains a 27 per cent stake.

On the day it came into effect the National 
Geographic Society sacked 180 of its 2,000 
employees in a cost-cutting move. The “invol-
untary separations” also affect people who work 
for the National Geographic cable TV Channel, 
the most profitable part of the organisation and 
the greatest 
attraction 
to Murdoch. 
In addition, 
voluntary 
redundancy 
offers have 
been made to 
an undeter-
mined number 
of employees.

The society 
said the decision 
to undertake the 
layoffs was not 
part of the deal 
with Murdoch. Chief executive Greg Knell said: “I 
am confident National Geographic’s mission will 
be fulfilled in powerful, new and impactful ways, 
as we continue to change the world through 
science, exploration, education and storytelling.”

Rupert Murdoch is a climate change denier 
– though son James, chief executive of 21st 
Century Fox, is not. But the family’s media 
empire is a leading source of misinformation on 
global warming, with fantastic anti-ecological 
stories in its newspapers and on Fox News, and 
this is raising doubts about National Geographic’s 
scientific work.

The agreement says: “The value generated 
by this transaction, including the consistent 
and attractive revenue stream that National 
Geographic Partners will deliver, ensures that we 
will have greater resources for this work, which 
includes our grant making programs that support 
scientists and explorers around the world.”

So the Murdochs are now in control of a 
$1 billion organisation whose stated mission 
includes giving grants to scientists. Can there 
be certainty that their position and work 
on climate science will not influence grant-
awarding decisions?

THE MAIL: WHERE WARMER IS COLDER

THE DAILY Mail is one of the most 
inaccurate papers for covering the 
environment, even though it was 
the first to appoint an Environment 
Correspondent – in 1971. The Mail 
systematically misleads to back up its 
compulsive climate change denial.

Last summer it ran a the headline 
VANISHING ARCTIC ICE CAPS? NO, 
THEY’VE GROWN BY 40 PERCENT above 
a story that the Arctic ice caps grew by 41 
per cent in 2013.

The paper said this cast doubt on the 
whole issue of climate change, asking 
whether “prophesies of global doom are 
based on genuine science, or guesswork”.

The truth was that though the ice caps 
grew in 2013, they were down again by 
6 per cent in 2014.

To put this into context, the amount of 

Arctic ice has shrunk by 40 per cent since 
the late 1970s. It shrunk by 14 per cent in 
the two years 2010–11 and in 2012 it was 
the lowest ever recorded.

But climate change does not go in 
straight lines and a reversal of such an 
anomaly was to be expected. 

Rachel Tilling of University College 
London who produced the findings said: 
“2013 was a cold year – that happens.” 
It was the coolest year since 2004. And 
the Mail failed to mention that the 2013 
sea ice extent was still the sixth lowest of 
all time.

Meanwhile, 2015 is set to be the hottest 
year on record. The National Snow and 
Ice Data Centre (NSIDC) recorded that 
June 2015 had the third lowest Arctic ice 
volume the ever recorded and predicted 
“rapid ice loss” to come.

How Arctic sea ice is 
shrinking: the brief 2013 rise 
was just part of a long-term 
downward trend



This issue went to press on November 18 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

DEBATE

‘My oppressor 
is my friend’
THE RIGHT WING press insist that the Leveson-
sourced mechanism for regulating them is state 
control of the press, through which government 
and politicians will dictate what the papers 
can print.

This is patently silly, because they can’t, but if 
the press want to know what a brutal and fully 
armed state regulator is really like, they only have 
to look at Ofcom.

You can’t get more statutory than the Office 
of Communications, which regulates broad-
casting and telecoms. Set up and paid for by 
the state, its members appointed by the state, 
wielding regulations with the force of law. 
Unlike the succession of poodles groomed by 
the national press, it has the power to compel 
– compel! – the publication of corrections and 
apologies. Can you imagine them letting IPSO 
do that?

In November Channel 4’s head of news and 
current affairs, Dorothy Byrne, gave a talk in 
London called “working with the regulator”. How 
could she cope with having Ofcom with its 133 

pages of regulations breathing down her neck 
all day?

“We are bound by a detailed series of rules 
to be impartial, fair and accurate,” she explained. 
Fair, impartial? What was the woman on about? 
“We have to give a right of reply to everyone 
and give a fair summary of what they say.” Good 
grief! “We can be fined or even taken off air for 
breaches of the rules. But we don’t break them. 
In effect the regulator is an integral part of 
our operation.”

So dependent is Channel 4 on Ofcom, she 
said, that they make their website conform to 
the rules even though not required to by law.

The strictness of the regime is the reason, she 
said, why TV current affairs is so trustworthy – 
trusted by audiences far more than newspapers 
in every poll. 

Dorothy Byrne did not say so, but their 
journalism is clearly more rigorous than anything 
in the national press.

To be sensible, no-one has ever suggested 
that the press be regulated, let alone controlled, 

by the state. But … what about the BBC?
The regulation of the BBC is the hottest of 

potatoes. It has always been done in-house, 
originally by its governors, or at arm’s length, 
by the current trust. The Tories are targeting 
the trust in their current offensive against 
the corporation.

From time to time people have suggested 
that, perhaps, Ofcom, might be the body to 
do it? They are always shouted down by BBC 
supporters (including the CPBF). When it was 
leaked in the summer that the government was 
considering the idea, it had to be hotly denied.

In fact the BBC is already subject to it on 
some matters of content, and it would be a 
perfect solution to the governance problem. BBC 
broadcasters would be well handled, the trust or 
however it is rebranded can get on with directing 
things without being accused of constant 
conflicts of interest.

Its supporters don’t have to blindly reject 
every mooted change to the BBC. This one they 
should embrace.

Don’t be too choosy: any 
owner is better than none
DOZENS OF towns around the 
country have been abandoned by 
the Big Media chains, which have 
either closed the local papers or 
merged them into others, produced 
in offices far away. So, given a 
choice, which would best serve the 
people of area concerned?

●● A newspaper/website owned 
by an entrepreneur who loves 
the clout that comes with it, who 
employs journalists that work to 
conventional news standards;

●● A struggling underfunded blog 
run by a co-op of young journal-
ists and activists who work for little 
or nothing and cover radical and 
community activity; or

●● No local news medium at all.
Most media reformers would 

doubtless respond: number 2. 
And there is no reason why every 
community shouldn’t have one. But 
what’s so wrong with number 1?

It might go against the 
propaganda of the regional news 
groups, but new papers do still start 

up, and a few papers are actually 
doing quite well. For ten years the 
owners have been saying that the 
whole industry is being strangled 
by the combination of free compe-
tition from the internet and the 
desertion of the advertisers.

In fact, advertising is going quite 
nicely at present, and so are the 
media corporations, whose profits 
are on the climb again.

Johnston Press, one of the big 
three surviving groups, has bought 
up a free weekly paper in Brighton 
that has a circulation of 13,000. The 
Brighton and Hove Independent 
was launched only five years ago, by 
an entrepreneur called Greg Hadfield 
who had made a pile through a 
football website called Soccernet.

He says: “I sincerely believe it 
is possible for there to be a quality 
independent newspaper in print in 
every town and city in the UK.”

A year ago Tindle Newspapers, 
a strange company that publishes 
hundreds of little local weeklies, 

launched four new ones in 
London, covering the boroughs of 
Westminster and Kensington and 
Chelsea. The big groups had closed 
all their titles in the area, despite it 
being the richest in Britain, if not 
the world.

Just up the road, the inde-
pendent Camden New Journal, run 
by eccentric lefty entrepreneur 
Eric Gordon, goes from strength to 
strength, circulating 40,000 papers 
a week.

These enterprises look fine to 
me. Any paper is better than none, 
and one with money to pay the 
staff better than one without. 
Journalists have worked for crooks, 
bullies and gangsters for centuries; 
they shouldn’t need to worry about 
who pays the bills, let alone, as part 
of a co-operative, fret about paying 
them themselves.

Let’s have more entrepre-
neurs to get new media going. As 
long as they keep their fingers out 
of editorial.

Call them 
big media
CAN WE stop talking about 
the “mainstream media”? 
It’s been a catchphrase 
in radical media activity 
for decades, sometimes 
shortened to MSM, but it 
doesn’t stand up to scrutiny 
for long.

As online activist 
Aral Balkan asked at 
the Media Democracy 
Festival in October: What 
is “mainstream” about 
demonising the poor or 
glorifying war?

Jeremy Corbyn has shown 
that the mainstream can 
embrace egalitarianism and 
social justice, phenomena 
loathed and derided by 
the Corporate Media. Let’s 
call them that, or better 
still, Big Media, in the 
manner of the Big Oil or Big 
Pharma conglomerates.

AWKWARD 
SQUAD

TIM 
GOPSILL  


