
BROADCASTING

THE BBC 
BECOMES 
STATE TV
THE FICTION of the BBC’s independence from political 
control is now fi rmly laid to rest. As BBC News is 
rocked by director James Harding’s plans for another 
£80 million of cuts, it is clear the corporation now 
exists as a Whitehall department, with its budget and 
priorities decided in Downing Street.

Unlike other ministers, culture secretary John 
Whittingdale does not answer to Parliament for 
the consequences of government policies. He has 
a spineless BBC Trust to hide behind. And with an 
unamendable Royal Charter to be imposed this 
year, there is little parliamentary procedure to stop 
further damage.

The White Paper published in May is a step towards 
the neutering of the corporation for political reasons. 
When the draft charter is published in the autumn, it 
will become clear whether a public broadcaster faces 
transformation into a state broadcaster, with editorial 
content subject to the views of a unitary board made 
up of a bloc of political appointees.

Independence was given away in 2010, when the 
new coalition dumped £300 million-plus of annual 
government spending onto the backs of the BBC. The 
BBC Trust agreed to take on the burden of the World 
Service, the Welsh-language S4C and the roll-out 
of broadband internet – plus a freeze in the 
licence fee!

The government’s argument was that the 
BBC must carry its share of austerity cutbacks; 
but the BBC is nothing to do with government 
spending, and by accepting the move the BBC 
subjected itself to direction by the state.

This time round another “deal” was reached with 
the Treasury for £1.3 billion of cost to be borne over fi ve 
years by the BBC to pay the licence fee for the over-75s. 
Once again independence was traded for a harsh cash 
settlement “which could have been worse”.

Audiences might wonder why a fi fth of the money 
they pay for BBC programmes should go on a welfare 
policy for pensioners.

One cost-saving option being pressed as a result is 

to merge the News Channel and the BBC’s commercial 
24-hour television news service, BBC World News. 
Between 10-12 million Britons watch the News 
Channel every week . They now face losing the service 
as their licence-fees go to sustain BBC foreign language 
television news broadcasts in Urdu, Persian, Arabic and 
Tamil. For the fi rst time a BBC news service paid for by 
advertising and distribution deals would be broadcast 
into the UK. If rolling news can be sustained this way, 
why not other services?

In response to the politically-driven attack on 
the BBC’s place in national life, journalists are 
using industrial means to resist the impact 
of the cuts. Even before it is merged, the 
BBC is demanding staff in World News work 
an additional 12 days a year, to help balance 

stretched budgets. And if this is imposed, NUJ 
members will strike. Industrial action has already 

been taken in Newsgathering and the World Service, 
even before the latest cuts programme is rolled out.

To set up a Parliamentary safeguard, the NUJ is 
backing a cross-party group of peers led by the Liberal 
peer Lord Lester of Herne Hill to make any licence fee 
settlement subject to the approval of Parliament, and 
require BBC staff representatives to be appointed to the 
new unitary board.

2
TORIES, POLICE 

AND PRESS DON’T 
WANT IT

But Leveson 2 must 
go ahead

8
WHO DID WELL OUT 
OF HILLSBOROUGH?

Murdoch, who else?

FREE Press
No 206 Summer 2016£1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

A senior BBC 
journalist, writing 
anonymously, warns 
that the BBC’s 
submission to the 
demands of 

government could mean the end of its 
historically independent role and a 
relapse into state broadcasting

YES THERE ARE
ALTERNATIVES

New ways to regulate
and run public
broadcasting

3

SAVE
THE BBC
four-page pullout
CENTRE PAGES

2668_CPBF_207_summer16.indd   1 23/06/2016   13:48



2 Free Press Summer 2016

B
B

C

Join the
campaign
for press 
and broadcasting

freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Name _________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________________________________Tel ____________________________________________________________________

Email __________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________________________________________________________________Join online 
at www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

LEVESON 2

You can’t stop now. 
Keep phone-hack 
probe going
THE GOVERNMENT is blocking the promised 
resumption of the Leveson Inquiry into relations 
between the police and the press.

Stage Two of the inquiry into the tabloid 
phone-hacking scandal was planned to take 
place once the trials of the journalists and their 
informants were over. It was due to inves-
tigate phone-hacking at the News of the 
World and what went wrong with the original 
police investigation.

In November 2012 Prime Minister David 
Cameron told campaigners: “We remain 
committed to Leveson part two … It is right 
that it should go ahead, and that is fully 
our intention.”

The criminal trials are now over – though 
some civil settlements are still outstanding – but 
government seems reluctant to pursue enquiries 
that could revive the embarrassment felt by 
senior police, media bosses and politicians four 
years ago as evidence came out on how they 
colluded to prevent evidence of the criminality 
coming to light.

In June Labour frontbencher Andy Burnham 
tabled a new clause to the Policing and Crime Bill 
going through Parliament to “compel the Prime 
Minister to instigate an independent inquiry such 
as Leveson two into the relationships between 
the press and police and the extent to which that 
has operated in the public interest”.

Lancashire MP Andy Burnham, who has 
campaigned for justice for the Hillsborough 
families against the lies published about 
their loved ones in the Sun, said in the 
Commons debate:

“It seems to Labour members as though the 
Government have subtly shifted their position in 
the intervening years … it is no longer a question 

of when the inquiry will go ahead; it is a question 
of whether. We have had anonymous briefings 
from people close to the Culture Secretary and 
others in Government to suggest that it has 
already been canned. We are not prepared to 
accept that.

“If the minister were to say clearly to the 
House that there will be a second-stage inquiry 
into the culture of relations between the police 
and the press, we would not press our new 
clause to a vote.”

Home Office minister Mike Penning said: 
“The Government have made it clear on many 
occasions that we will wait for the criminal 
proceedings that are still ongoing to come to a 
conclusion, and then the Home Secretary will 
move forward.”

Labour persisted with the clause which was 
rejected by 268 votes to 158.

Criminal proceedings ended when crown 
prosecution chief Alison Saunders announced 

there would be no further charges against 
journalists at the Mirror group, because there 
was “insufficient evidence to provide a realistic 
prospect of a conviction” – despite the company 
paying out millions to settle civil phone-
hacking claims.

Lord Justice Leveson has said that he would 
not be available to conduct the inquiry himself so 
a different judge would have to be appointed.

Campaigners are calling in particular for 
further inquiry into the media ramifications of 
the case of murdered private detective Daniel 
Morgan. His partner Jonathan Rees was charged 
with the killing, but the trial collapsed.

Rees earned £150,000 a year selling illegally 
obtained phone-hacked data to the News of the 
World, and among his targets was senior Met 
police detective Dave Cook and his then wife, 
former BBC Crimewatch presenter Jacqui Hames.

Dave Cook was head of the murder investi-
gation and Jacqui Hames has accused the NoW 
of targeting the family to intimidate them. 
News UK chief Rebekah Brooks has admitted 
the hacking but claims it was to investigate a 
supposed “affair” between the couple – who had 
then been married for 11 years.

The case has become a cause celebre among 
campaigners against corporate media crime. For 
powerful media and police bosses associated 
with Jonathan Rees it may also be a case they 
don’t want reopened.

Guardian media blogger Roy Greenslade 
explained the decision: “We surely know that 
David Cameron’s government is not going 
to want to get on the wrong side of Rupert 
Murdoch all over again.”

S
T

E
FA

N
O

 C
A

G
N

O
N

I/R
E

P
O

R
T

D
IG

ITA
L.C

O
.U

K

Cameron is not going 
to want to get on the 
wrong side of Rupert 
Murdoch all over again

2668_CPBF_207_summer16.indd   2 23/06/2016   18:04



Summer 2016 Free Press 3

ALTERNATIVES
REGULATION

There are better ways
All around the media there are people 
who want to do things better. As large 
corporations tighten their grip on Big 
Media – on the internet, in print and 
broadcasting –there are those who 
campaign against them, organise to have 
them regulated and start up independent 

media of their own. The CPBF supports 
much of this activity and in this four-page 
feature focuses on positive moves on 
regulation, covering the ownership of Big 
Media, the regulation of the press and 
public service broadcasting, including the 
future of the BBC.

Change the law, 
change the media
Plans for a new law to 
protect and increase media 
plurality are 
being 
developed by 
the Media 
Reform 
Coalition, as JUSTIN 
SCHLOSBERG explains

THE MEDIA Reform Coalition has prepared a 
media plurality bill to present to Parliament 
and provide the basis of a legal framework for 
remedying concentrated media power in the 
digital age. The bill seeks to redress the present 
gaps and stalemate in media plurality policy, 
paving the way for a comprehensive, fair and 
future-proof approach.

Media plurality is a resurgent issue in policy-
making debates in most liberal democracies. 
The power vacuum left by evaporating profits 
and retreating corporate investors has put 
many newsrooms back in the hands of wealthy 
 individuals, from local oligarchs in Eastern Europe 
hoping to capitalise on opportunities for political 
influence, to dot com billionaires in the US 
seeking to redefine the business of news.

Added to this is the new “gatekeeping” 
power attributed to digital intermediaries which 

some consider the pivot of contemporary media 
plurality concerns. But rather than diminishing 
the gatekeeping role of traditional news brands, 
the evidence points to the contrary – that the 
likes of Google, Facebook and Twitter are progres-
sively amplifying the voice of incumbent and 
legacy media whilst doing little to support those 
vehicles of public interest journalism most under 
threat; especially local and long-form reporting.

Last November Ofcom produced a framework 
for measuring media plurality, after five years 
of deliberation and consultation, and persistent 
calls to set benchmarks for determining how 
much plurality we have and need. The Ofcom 
framework contains useful metrics but does not 
address the crucial questions of what to do about 
it. Parliament must act to fill this gap.

The dual principles 
set out in the bill are 
intended to safeguard 
media plurality 
among large media 
owners, and promote 
it for community, 
independent and not-
for-profit media at all levels – from hyperlocal to 
national news.

In respect of the safeguards, the proposed 
bill would apply “public interest” obligations to 
dominant publishers, with structural remedies 
where there is too much concentration of 
ownership. These obligations should not amount 
to content regulation. They must not affect 
content but be limited to measures to preserve 
an arm’s length between owners and editorial. Or 
they could spread the range of shareholdings in a 
company to preserve its long-term sustainability.

The bill would determine the circumstances 

in which intervention is triggered, along with the 
range of applicable remedies. Given the intimacy 
between media and political elites, the existing 
plurality regime places far too much discretionary 
power in the hands of ministers. This renders 
policy acutely vulnerable to commercial capture 
or, potentially, leaves media groups vulnerable to 
political pressure.

On promoting plurality, the bill proposes that 
funds should be raised from a small levy on the 
profits of the digital intermediaries to support 
the most vulnerable and least profitable forms of 
public interest news. Companies like Google may 
not profit directly from their use of journalistic 
content, but the attraction of news does play a 
role in the “user experience” and add immeasur-
able value to their businesses.

There is a legitimate 
case that the huge 
companies should make 
a meaningful contri-
bution to supporting 
independent media, in 
the public interest. A 
“media plurality trust” 

should be set up to allocate the revenue to 
initiatives that make a measurable contribution 
to news plurality, particularly in local and long 
form journalism.

Progressive legislation in support of media 
plurality is both necessary and possible – to 
ensure that citizens can hear a diverse range of 
voices and perspectives; and that  journalism’s 
unique contribution to democratic life 
is enhanced.

 ■ The draft Media Plurality Bill can be 
accessed at www.mediareform.org.uk/blog/
media-plurality-draft-bill

Huge companies should 
make a contribution to 
supporting independent 
media in the public interest

2668_CPBF_207_summer16.indd   3 23/06/2016   13:48



4 Free Press Summer 2016

DES FREEDMAN 
profiles a parallel 
inquiry to 
the BBC 
charter 
review 
process 
that has a more positive 
approach

PUBLIC BROADCASTING is under attack 
and media reformers are preoccupied with 
the threats to the future of the BBC and 
Channel 4 posed by the Tory government. 
This is the background to the  independent 
inquiry, chaired by the leading film 
producer David Puttnam, set up to sketch 
a vision for a viable future for public 
service television.

This is an environment buffeted by 

a storm of political, technological and 
cultural forces.

We have the government’s ideo-
logical hostility towards publicly owned 
companies – whether BBC or Channel 4; 
we have the rapidly changing consump-
tion habits of younger audiences in 
particular shifting their attention from 
the TV set to a range of more mobile 
devices; we have the increasing alienation 
of minority audiences from the core TV 
channels ; and we have the prospect of a 
diminished BBC, a privatised Channel 4, a 
US-owned ITV and a Murdoch-owned Sky.

We also have vociferous demands 
from minority communities for better 
represent ation and improved employment 
possibilities, together with demands from 
the devolved nations for more autonomy. 
We have major television news broad-
casters clinging to a political “centre 
ground” when that ground is shifting 
and increasingly distrusted by millions 
of citizens.

All in all, a pretty challenging climate 
– and that’s not even mentioning Netflix 
and YouTube.

To get to grips with these issues, 
researchers at Goldsmiths University of 

RECLAIM 
THE MEDIA
Campaign brief 
and invitation 
to participate
A NATION-WIDE campaign – RECLAIM THE 
MEDIA – is planned for the autumn. There 
will be gatherings in ten cities and a final day 
festival in London in December. It will be run 
by the Media Reform Coalition and by Real 
Media, a grouping of radical independent 
news producers.

At the events speakers will debate issues 
facing the media including the future of the 
BBC, press regulation, digital monopolies, and 
the local news gap.

The tour will culminate in the second 
Media Democracy Festival in London on 
December 10 which will feature addresses 
from politicians, celebrities and journalists.

The campaign will be supported by a 
dedicated website and social media channels, 
as well as a number of digital resources. 
These include:

 ● Real Media is to launch an app to facilitate 
easier search and access to independent news 
sources, and enables users to sculpt their own 
news feeds free from personalising algorithms 
of search and social networking sites. It will 
also provide a space for users to congregate 
and organise on media issues and coordinate 
action and campaigns.

 ● An exclusive interactive map of media 
ownership in the UK developed by MRC.

 ● Draft templates for emailing MPs.
At the heart of the campaign will be a 

charter of principles for media reform based 
on the MRC’s draft Media Plurality Bill, 
expressed as a series of five urgent demands:
1 A BBC firmly in public hands and wholly 

not for profit but with a more secure and 
long term funding mechanism, devolved 
editorial responsibility, and enhanced 
accountability to audiences and the public

2 A new levy on major online search and 
social networking services to support 
local and investigative journalism in the 
public interest

3 New rules on media ownership 
to prevent dominance of public 
conversation by wealthy individuals and 
private corporations

4 New and tougher rules on meetings 
between government ministers/officials 
and senior media figures to ensure 
greater transparency

5 Government must implement Leveson 
proposals IN FULL and carry out part two of 
the Leveson Inquiry to get to the bottom of 
the phone hacking cover up

ALTERNATIVES
PUBLIC BROADCASTING

What public TV could really be like …

THE ALTERNATIVE
WHITE PAPER

The workers know best
BBC STAFF insist that it should remain 
the cornerstone of UK broadcasting and 
content production. So says the Federation 
of Entertainment Unions – which includes 
unions covering all BBC staff and contribu-
tors – in the Alternative White Paper it 
produced in March.

To ensure this the BBC must be reformed 
to meet the expectations of licence fee 
payers and to uphold the highest standards 
of public service. It must:

 ● Maintain regional television news and 
local radio and spending more on original 
drama production in the regions

 ● Make all content available free at the point 
of use, on as wide a range of platforms as 
possible including expanded services online

 ● Robustly safeguard its independence
 ● Provide news free of bias and maintain 

journalistic of accuracy and integrity.
The BBC’s governing structure should 

have representation from licence fee payers, 
stakeholders in the cultural sector and staff 
and other workers.

It must be sufficiently funded to remain 
the biggest commissioner of written work 

and new musical composition. It should 
continue to maintain orchestras, new music, 
online and broadcast news, television and 
radio comedy and drama production, original 
scripted content and content for children. 
In-house programme making capabilities 
must be maintained to retain a critical mass 
of talent for the content production sector.

The BBC spends 56p of every pound it 
receives on first-run TV content. Other public 
service broadcasters spend an average of 44p, 
while non-PSB broadcasters devote only 9p.

The unions warn there is little scope for 
more efficiency savings. Over the last 10 years 
there have been £1.5 billion cuts per year and 
the real value of the licence fee has fallen 
by 12 per cent. The BBC was given responsi-
bility for the costs of the World Service, the 
majority of S4C’s budget, and assistance to 
local TV, which cost it £340 million a year.

The licence fee must not be used to fund 
other projects such as local TV services. A 
cash-starved BBC will not only be disastrous 
for the corporation, it will also have a 
dramatic effect on the creative industry as 
a whole.

S
T

E
FA

N
O

 C
A

G
N

O
N

I

2668_CPBF_207_summer16.indd   4 23/06/2016   13:48



Save public 
broadcasting

The government has produced a White Paper to 
determine how the BBC will be run for the next ten 

years. In the autumn it will publish a new Charter to put 
its proposals into e�ect.

The BBC stands for public service broadcasting, the system that 
produces the best entertainment, education and information that 

the public want.

The government’s plans threaten that system and the whole 
ecology of British broadcasting.

This special report sets out what’s wrong with the plans and what 
needs to be done.

BBC CHARTER REVIEW 2016

We want to see an independent, well-funded, democratic BBC, part of a 
thriving ‘public service ecology’; a space on television, radio and online 
where the huge range of programmes and approaches we have come to 
value can thrive, all for the cost of a licence-fee which is well below the 

charge for a commercial subscription channel.

2668_CPBF_207_summer16_INSERT.indd   1 23/06/2016   13:49



Keep it popular, keep it independent
THE BBC is more than a TV and radio station. It is a pivot of the UK’s 
cultural life, propagating all aspects of social, political and artistic activity. It 
is watched and listened to by 97 per cent of the UK population 

It is the most popular and trusted source of news, and the foundation of 
one of the country’s most important industries.

It leads in pretty well every field in which it operates: popular and serious 
music, politics and documentary, business and consumer, drama and soap, sport 
and leisure, comedy and general entertainment. Its website is a world leader.

The BBC is not “subsidised” by taxpayers; it is paid for by every citizen to 
whom its service is offered, like any other public service. It is also a fantastic 
bargain: for all those services, £12 a month. The absolute basic subscrip-
tion to Sky for meanwhile, went up in June to £22.50 a month with the top 
premium whack at £56. And what channel comes top of those watched by 
Sky subscribers? BBC1.

Because it is paid for by the licence fee, it is independent of state control. 
But to justify the licence fee, in the face of criticism that it is an unfair tax, it 
has to generate huge audiences, to be a mass popular broadcaster. This means 
producing the same popular programming as commercial broadcasters, only 
better. It does succeed in this: by and large it does entertainment, sport, news 
and current affairs much better than ITV or commercial radio and often than 
Channel 4. It gets much the highest ratings.

Victim of its own success
BUT THE BBC is under attack: It is a victim of its own success. Its popularity 
and market share make commercial media grind their teeth in jealous fury. They 
rage that it’s unfair competition, that the BBC is subsidised by the taxpayers. 
What they mean of course is, here are these huge audiences that we can’t profit 
from. They argue that the BBC should not be allowed to produce popular 
programming. Critics include Culture Secretary John Whittingdale, who was 
reported in May to be seeking to control the BBC’s output to prevent it. The 
idea didn’t make the White Paper – it’s simply not possible – but Whittingdale 
also said that BBC should focus on “distinctive content”. “Distinctive” in this 
context is code for “not popular” – that is, elite minority programming that 
the market can’t make profitable. 

This is precisely what the BBC should NOT do. Once it loses its popular 
lead it loses its claim to universal funding and its whole raison d’etre. Keep 
it popular.

In the face of persistent attempts by its lesser media rivals to destabilise the 
BBC, and it needs constant affirmative action by its supporters to defend it.

What’s not to like about it?
THE BBC has its well-known faults; indeed it has more that are not picked 
on by right-wing politicians and their media. But these are mostly the result 
of the hostile political environment in which -- astonishingly for a treasured 
national institution – it must operate.

The BBC is punch-drunk. There is a climate of defeatism at the top level 
that paralyses any exercise of independence and makes programming conserva-
tive and predictable: the talent shows and “reality” TV with its contrived 
competition between contestants; the same costume dramas and detective 
series. 

The news is even worse: stiflingly pro-establishment and pro-USA on 
security, defence and world affairs; and incapable of treating fairly radical alter-
natives such as those of the new Labour leadership, let alone the Greens! It 
can only acknowledge the widespread public disillusionment with mainstream 
party politics by giving unlimited airtime to Nigel Farage.

The BBC always had a tendency to default to wartime “Ministry of 
Information” mode on security matters, for fear of being accused of treachery. 
This is not an empty threat. Whenever Britain goes to war, the first thing 
governments do is accuse the BBC of treason -- no need for evidence -- to 
bring it into line, and it always works.

With the invasion of Iraq in 2003, however, the government actually had 

some evidence: a critical story quoting (anonymously but accurately) a weapons 
scientist who was found dead shortly after being named by Downing Street. 
A rigged inquiry was held that reliably found the BBC at fault. The BBC 
governors caved in and their chairman, Gavin Davies, and Director-General 
Greg Dyke were forced out.

Never again, government determined, would such independence be 
allowed. Right-wing trusties with no media experience (Sir Michael Lyons, 
Lord Chris Patten, and Rona Fairhead) were brought in to head the BBC’s 
governing body, the BBC Trust, and keep things under control. 

Since then management has collaborated with every new move against 
them. Twice, in 2010 and 2015, they capitulated to big government-imposed 
cuts in funding, which froze the licence fee and increased the costs the BBC 
must cover, with hardly a whimper.

There is a huge gap between productive staff and the managerial class. The 
Jimmy Savile scandal went unreported because the BBC is a vast and unre-
sponsive bureaucracy in which workers are scared to rock the boat, to make 
issues of things that will mean trouble. All the journalists who tried to raise the 
alarm or report the Savile story have been got rid of; not one is left on the staff.

At times this Kafkaesque apparatus seems incapable of reform. From time 
to time layers of managers are stripped away, only to somehow reappear. 

The BBC is subject to the wrong kind of accountability. Instead of being 
cowed by government and the corporate media, who have no authority over 
it at all, it should be taking notice of the public – its owners and audiences, 
who want to support, not undermine it.

Who wants to do the BBC down?
SINCE the late 1980s the debate about the BBC has been influenced by 
policies designed to promote commercially funded communications and 
reduce, significantly, the role of publicly funded broadcasting, and in particular 
the BBC, in the UK media.

The Report of the Committee on Financing the BBC (1986) argued that 
the BBC should eventually, become a subscription service, offering only those 
programmes which the market could not provide, to those able and willing to 
pay. The idea that everybody should have access to a wide range of content at 
very low cost was rejected.

The committee argued that in the future people would have to pay for 
content like they paid for newspapers or books. It was designed to benefit the 
major corporations who dominate our media, not citizens, and it undermined 
the idea that at the core of our communications there should be a relatively 
inexpensive producer of content, which put the public interest above private 
profit. 

Since then there has been an explosion of commercial, digital, satellite, cable 
and internet content, much of it barely regulated. A regulator, OFCOM, was 
set up to promote these developments. Pressure from the BBC’s rivals resulted 
in OFCOM gaining powers over the BBC’s ability to develop new projects – 
limiting its capacity to engage in projects that its rivals objected to.

These policies were promoted under the Labour governments of 
1997-2010, because the party leadership was committed to market ‘reforms’ 
across the public sector. But they, at least, believed that the BBC should remain 
a powerful organisation within the new environment.

The Tory government elected in 2015 changed all that. It is a government 
driven by a desire to reduce the role of public services in our lives, including 
broadcasting. Its supporters in the big commercial media companies have 
continued to press that the BBC be made to provide a radically reduced service. 
That will allow them to expand into areas formerly offered by the BBC – and 
make more money. 

The White Paper therefore poses a serious threat to the BBC and through 
that, to the universal provision of information, education and entertainment, 
at low cost across television, radio, satellite, cable, and the internet. 

Communications should be enriching our lives, not the bank accounts of 
the large media corporations.

2668_CPBF_207_summer16_INSERT.indd   2 23/06/2016   13:49



The BBC White Paper: what it says, 
what it means and what should be done
Who governs the BBC?
The government is setting up a BBC ‘Unitary Board, responsible to the 
commercial media regulator OFCOM(The Office of Communications),. It 
is handing power over the BBC to an organisation set up primarily to promote 
the expansion of commercially funded media. On past history it is highly likely 
that OFCOM will use its powers to prevent the BBC producing material 
which its competitors object to. 

Currently the BBC Trust must promote the interests of viewers and 
listeners. Now this falls to Ofcom, which should undertake regular audience 
surveys and facilitate audience participation. Ofcom’s board itself needs to be 
representative of the widest range of views in community. 

Currently the BBC Trust puts forward a ‘public interest’ justification for 
new initiatives, such as new channels or online services, while Ofcom balances 
this against their ‘market impact’. With its new responsibilities, Ofcom should 
ensure that ‘public interest’ takes priority. 
Recommendation: OFCOM should be reformed so that its main 
aim is the promotion of public service communications and to the boards 
governing both it and the BBC, should be properly representative of 
the diversity of interests in society. As the regulation of the BBC is to lie 
with OFCOM, it should set up a department with the specific remit to 
promote public service.

Distinctive programmes.
The White Paper asserts that the ‘distinctiveness’ should be at the heart of BBC 
programming. This means reducing the BBC to producing content which 
the market cannot, or will not, provide, leaving popular programming to the 
commercial sector. This is guaranteed to foment popular opposition to the 
BBC. Why pay for something which produces content the vast majority of 
people never access? 
Recommendation: The BBC should be required to provide the 
fullest possible range of public service content across all available 
platforms, and not be relegated to producing ‘distinctive’ output.

Finances
The BBC’s licence fee is being used increasingly to fund things other than the 
BBC. It is now required to pay for the Welsh channel S4C, the World Service, 
the licence fees of people over 75 and to fund the production of local news on 
behalf of private newspaper companies. The government is planning to raid 
the licence fee to set up fund so that commercial companies can bid for chunks 
of BBC money. On top of this the BBC must cut jobs and services. The end 
product will be a continuing squeeze on BBC resources, and a reduction in the 
quality of its service. This, in turn, will give support to those who argue that the 
bulk of the licence fee should go, not to the BBC, but to the commercial sector.
Recommendation: The licence fee should be spent on funding 
BBC services only and not be used to fund other government services or 
private media companies. The subsidising of licences for the over-75s, the 
Word Service and other media should be reversed.

Contracting out 
The government supports BBC management plans to contract out the 
production of all its output, except news, to independent producers, and to 
set up its own production company, BBC Studios, as the equivalent of an 
independent company, to bid for contracts. This means that, in time, the BBC 
will lose facilities, staff and expertise, turning it into a mere commissioning 
organisation. By tying the BBC to the interests of large commercial companies, 
it will diminish its ability to train staff, pay them properly, encourage equal 
opportunities and develop innovative, creative output. Why? Because it will 
lose the capacity that an integrated system of production has given it over the 
last 90 years to develop staff and programmes and to take creative risks. It will 

also bolster the position of those who believe that the licence fee should not 
go to the BBC, but should be distributed amongst its commercial competitors. 

Recommendation: The BBC should produce the overwhelming 
majority of its programmes in its own facilities with its own permanent 
staff.

Subscription
The White Paper says the BBC will be encouraged to create subscription 
services. This is a major step towards reducing the role of the BBC and public 
service broadcasting in the media environment. A subscription funded BBC 
is likely to provide only ‘distinctive’ programmes – that is a service which most 
people will not want to use because it does not provide the kind of diverse 
content that the BBC has so successfully produced for decades. A subscrip-
tion funded BBC, as the Report of the Committee on Financing the BBC 
(1986) recommended, would be a marginal organisation floating around on 
the edges of a mass commercial system. It would be like the underfunded and 
marginal public service television system in the USA.

Recommendation: The BBC should not provide any subscription 
services.

Online Services
The Government has been pressing the BBC to withdraw from its online 
services. The claim, as yet unproven, is that these services provide unfair 
competition for commercial providers. But commercial providers are there 
to make money, while the BBC provides a range of services for the public. 
Cutting online service provision is a way of forcing the public to pay more 
for commercial services, and undermining public support for an organisation 
which is seen to be no longer providing the services it once did.

Recommendation: The BBC should be allowed to develop and 
sustain online services on the basis of whether or not they provide a 
valuable public service.

The licence fee
The licence fee is the foundation of the BBC’s independence: collected and 
allocated without government direction. But for once, when the Tories attack 
the system, they have a point. They say that the fee is a flat rate levy, the same for 
rich and poor, and with the force of law. Culture secretary John Whittingdale 
has said that it is worse than the poll tax because that had relief for the poor. 
Sometimes people are imprisoned for their inability to pay. It’s not an imprison-
able offence not to pay the fee but about 50 people a year are jailed for failure 
to pay the fine and they are all poor people. 

The BBC and the culture department have been working on schemes to 
“decriminalise” the fee but this would be unworkable: the right-wing press 
would launch campaigns for non-payment. 

A second problem has been widely acknowledged: the fee’s technological 
redundancy. It is based on the ownership of a TV set, a box full of wires, at 
a time when more and more viewing is done online. More than a million 
households watch TV programmes online or on catch-up and do not possess 
a set. Measures are being enacted to rectify this anomaly.

It has also been agreed that the licence fee as it stands can go one more 
round, but it cannot survive the next charter review. Its replacement must be 
a likewise universal non-government-directed payment.

Best would be a household charge levied with the council tax. County 
police forces are funded in this way, and similar “audio-visual tax” arrange-
ments are used elsewhere in Europe.

Recommendation: The BBC licence fee must be replaced by a 
universal national payment, independent of central government, and all 
BBC services, aired or online, must be free to access.

2668_CPBF_207_summer16_INSERT.indd   3 23/06/2016   13:49



What kind of BBC do we want?
As we outline what kind of BBC we want, we must recognise that the BBC 
does not exist in isolation. So we begin with the place of the BBC amongst 
UK broadcasters, and end by looking forward to the online digital future.

A public service ecology
We want a broadcasting system which will ensure the continuation of the UK’s 
unique ‘public service ecology’, underpinned by different types of funding and 
strong regulation. 

Over the years, competition between the publicly-funded BBC, and ITV 
and the other advertising-funded channels has brought many benefits. It has 
meant that the BBC cannot ignore audience appeal, while the commercial 
channels must look beyond pure monetary considerations. Channel 4 is 
commercially funded but publicly owned with a remit to be different. All 
channels are committed to entertainment, informa-
tion and education. This has created a UK-based 
system which is not solely driven by market values 
and is admired and respected across the world. 
However, it is under threat. Channel 5 is already 
US owned, while both Channel 4 and ITV may 
be bought by global corporations.

A commitment to public 
service across the channels
Public service content should be more than just 
programmes which are important but not profitable. 

Public service means serving the public in the 
widest possible sense. We want a broadcasting system 
in which the regulator will ensure a commitment to 
broad public values across all UK channels, so that 
they can continue to complement each other and 
compete for quality and audience appeal rather than 
for income.

‘Contestable’ funds could be made available to 
all channels to subsidise less profitable programmes, 
such as children’s programmes. These should be raised 
from major commercial companies, including internet 
companies, not from the BBC’s licence fee.

The commitment to serving the public should be extended to the BBC’s 
free online services, which should not be cut back.

A genuinely independent BBC
We want a BBC which is genuinely independent from government. This 
means:

a The renewal of its Charter should be subject to decision by the House of 
Commons, not the Government of the day. 

b The funding of the BBC should not be under government control as it is 

at present. There should be an independent, democratically constituted body 
to set the level of the licence fee (or whatever revised funding arrangement 
is in place).

c It should be recognised that the licence fee/funding arrangement is not a 
tax, but a fee which goes directly to the BBC. Only the BBC should decide 
how it is used. The government should not be able to use licence-fee-payers’ 
money for other purposes.

A democratic BBC
The governance of the BBC should be democratised. 

It should not be up to the Government to decide who sits on the new 
‘Unitary Board’ which will manage the BBC and take crucial decisions about 

its policy and content. BBC employees should be 
represented through relevant trade unions, and 
there should be representatives who are elected 
by, and directly responsible to, viewers, listeners 
and those who use online services.

Powers over licensing, content and oversight 
should be devolved to the Nations and Regions. 
These should have their own Boards of 
Management with local representation.

The BBC should address issues of diversity, 
both in relation to gender and ethnicity, at all 
levels, especially at the higher management level.

A digital public space
Looking forward, we support the proposal for 
a ‘digital public space’.

As broadcasting is increasingly merging with 
online services, a ‘digital public space’ would 
be the equivalent of free-to-air television. 
Funded by an extended licence fee/ funding 
mechanism, it would be an advertising-free 
allocation of internet bandwidth, free at the 
point of use, at home and in key public places. 
It would be a space where BBC programmes 

can be found, and will also be available to museums, libraries, art galleries and 
other public services. 

This new form of public service for the digital age would go back to the 
original purpose of the licence fee: not just to fund the BBC, but to secure the 
infrastructure which ensured the democratic principles of a universal service 
funded by a universal payment. 

We want to see an independent, well-funded, democratic BBC, part of a 
thriving ‘public service ecology’; a space on television, radio and online where 
the huge range of programmes and approaches we have come to value can 
thrive, all for the cost of a licence-fee which is well below the charge for a 
commercial subscription channel.

WHAT PEOPLE CAN DO, IN ORGANISATIONS OR AS 
INDIVIDUALS, TO PUSH FOR CHANGE

 A Raise the issue in your 
organisation, political party, 
trade union, local campaigning 
group

 A Put forward motions for reform 
of media policy. Contact the 
CPBF for details

 A Ensure that these issues are 

put forward to your MP
 A A�liate to the CPBF
 A Ask the CPBF for a speaker for 
meetings.

Published by the Campaign for Press and Broadcasting Freedom
www.cpbf.org.uk | Email: freepress@cpbf.org.uk | Phone: 07729 846 146 | Mail: 23 Orford Road, London E17 9NL

‘Contestable’ funds could be made available to 
all channels to subsidise less profitable programmes, 
such as children’s programmes. These should be raised 
from major commercial companies, including internet 

its policy and content. BBC employees should be 
represented through relevant trade unions, and 
there should be representatives who are elected 
by, and directly responsible to, viewers, listeners 
and those who use online services.

should be devolved to the Nations and Regions. 
These should have their own Boards of 
Management with local representation.

both in relation to gender and ethnicity, at all 

2668_CPBF_207_summer16_INSERT.indd   4 23/06/2016   13:49



Summer 2016 Free Press 5

ALTERNATIVES
PUBLIC BROADCASTING

What public TV could really be like …
London set up the inquiry, which 
Labour peer Lord Puttnam, one 
of Britain’s most successful fi lm 
producers, agreed to chair.

The inquiry team has travelled 
up and down the UK listening to 
audiences and taking evidence. 
Meetings in Cardiff, Coleraine and 
Edinburgh highlighted the demand 
for increased control of budgets and 
commissioning and bemoaned the 
lack of high quality content specifi -
cally aimed at audiences in the 
devolved nations.

An event with Lenny Henry 
called “Are You Being Heard?” heard 
arguments for action to address the 
structural barriers facing minority 
ethnic talent and the need to 
produce content that speaks more 
effectively to working class issues 
and audiences.

A meeting in Liverpool asked 
“Does Television Represent Us?”. 
Film director Ken Loach gave a 
straight answer: “No, absolutely 
not. Does it do justice to the 
nuances and the subtleties and the 
intricacies of people’s lives and their 

concerns and their worries? No, 
absolutely not. It never has.”

Other speakers were more 
positive, arguing that the main 
public service channels are a 
counterweight to the hyper-
commercialism of the multichannel 
operators and that they still play a 
vital role in nurturing a democratic 
public sphere.

We have hosted debates with 
the BBC Director-General, the chief 

executive of Channel 4, broad-
casters, bloggers and producers.

For some people, the most 
contentious issues are about 
agenda-setting and control; others 
are more concerned with how 
best to stimulate creativity and to 
provide a space that is not reducible 
to ratings, demographics and 
market imperatives.

The inquiry reports at the end of 
June and will make recommenda-
tions about the future of the BBC, 
ITV and Channel 4. But there are 
broader issues that we will want 
to consider.

We can no longer take public 
service TV for granted. The political 
settlements and technological 
landscapes that sustained it are 
less conducive than they were: 
neo-liberal governments and digital 
platforms have undermined the 
basis of the regulated “compact” 
between broadcasters and 
the public.

We need to rewrite its role 
for a digital future and to design 
new content and services that are 

available to all. We need to treat 
our television system less as a self-
contained set of services than as a 
complex ecology in which individual 
components have a material impact 
on each other.

Changes to one channel will 
affect the others, and determine 
the possibilities for the diverse 
programming at the heart of the 
public service remit.

We will ask: to what extent does 
it adequately serve all audiences? 
Does it need to be fi xed?

No single inquiry or report can 
answer all the questions about the 
future of an institution that for all 
the upheavals does remain uniquely 
powerful and popular in British life.

But, given the manoeuvres of 
those who would wish further to 
commercialise and privatise it, a 
vision of television that engages, 
represents and inspires the public is 
worth fi ghting for.

 ■ Read the submissions and 
see details of forthcoming events 
at www.futureoftv.org.uk.

ALTERNATIVES
PUBLIC BROADCASTING

… What it used to be like 
when it had the chance
Public broadcasting is about 
entertainment and drama as 

much as news 
and current affairs 
and GRANVILLE 
WILLIAMS 
affirms how 
brilliant it can be 

when writers and directors are 
given free rein

A SERIES of television plays had a tremendous 
impact in the mid-1960s. Central to the plays 
was the portrayal of ordinary lives, capturing the 
speech and physical character of people in work, 
home and leisure. The protagonists were miners, 

housewives, dockers, building workers, political 
activists. The power of these plays lay in the way 
they exposed social injustice by tackling the big 
themes of unemployment, strikes, homelessness 
and racism.

Tony Garnett’s memoir, The Day The Music 
Died, and a new documentary, Versus: The Life 
and Films of Ken Loach, are out in June. The 
creative work the two men did together started 
in the 1960s, when they worked on the BBC 
Wednesday Play. The fi lm and the book will draw 
people back to what was an amazing moment for 
BBC Drama, and also, I hope, introduce their work 
to new audiences.

They worked as producer and director on Up 
The Junction, Cathy Come Home, The Big Flame, 
The Rank and File and Days of Hope.

One reason for this miraculous record was 
the space created by the 1960 Royal Commission 
on Broadcasting proposal for a third channel, 
which led to BBC 2 going on air in April 1964. The 

Director-General, Hugh Greene, encouraged risk-
taking and experimentalism, and Stuart Hood, a 
Marxist, was appointed head of programmes for 
the new channel, BBC≤.

The BBC recruited young directors, writers, 
and script editors to staff the new channel – 
people who were not restricted by previous 
practice and could move away from the metro-
politan, southern English culture.

Stanley Newman, who became head of drama 
at BBC2, said: “I am proud that I played some 
part in the recognition that the working man was 
a fi t subject for drama, and not such a comic foil 
in a play on middle-class manners.” He started 
the Wednesday Play series, which had scripts by 
writers like Jim Allen and Barry Hines.

Jim Allen wrote scripts for Coronation Street, 
left the Granada soap and moved to the BBC, 
collaborating with Tony Garnett on classics like 

David Puttnam: engage and 
inspire the public

S
T

E
FA

N
O

 C
A

G
N

O
N

I

 , continued over page

2668_CPBF_207_summer16.indd   5 23/06/2016   13:48



6 Free Press Summer 2016

… What it used
to be like
The Lump (1967), The Big Flame (1969) and The Rank and File 
(1971). Barry Hines started at the BBC north region. He wrote 
a novel called A Kestrel for a Knave, which became the script 
of a classic fi lm on working life: Kes, by Ken Loach, then a BBC 
drama director.

These plays’ impact derived from the reality of the fi ctional 
world they presented. TV critics described them as documen-
tary drama, “faction”, or drama-doc, because producer Garnett 
and Loach used lightweight 16mm equipment to fi lm in actual 
locations rather than in TV studios, often using untrained 
performers in the plays.

Predictably the subject matter and emotional impact of 
the plays triggered angry coverage in the right-wing press. The 
new Ken Loach documentary Versus covers some of the press 
response to his plays.

It was politics that did for this strand of politically 
committed drama. Its last fl owering was Boys From The 
Blackstuff, written by Alan Bleasdale and directed by Michael 
Wearing. The series was fi rst shown in October 1982 on a 
BBC2 Sunday night arts slot and the publicity for it in the 
Radio Times emphasised the comic elements at the expense 
of the political thrust. Such was the response to the fi ve 
episodes it was shown again on BBC1 in a prime time slot 
eight weeks later.

The 1979 election victory of Margaret Thatcher made it 
diffi cult for BBC managers to defend such productions in the 
face of constrained budgets and political pressure. Thatcher 
appointed Marmaduke Hussey, who worked for Rupert 
Murdoch, as BBC chairman in 1986. He sacked the progressive 
Director General Alasdair Milne, and curbed the creativity in 
BBC programming. It never got it back.

Tony Garnett pointed out: “This sort of control is the 
enemy of creativity … the main effect of the kind of supervi-
sion which penetrates into the details of productions, leading 
to artistic decisions being made further up the hierarchy, is 
to stifl e the creativity which the organisation is supposed to 
be encouraging.”

But that was what public service broadcasting can do. This 
should not be forgotten by people who don’t remember when 
it did.

 ■ Tony Garnett’s memoir The Day The Music Died is published 
by Constable. He will be speaking at a CPBF North event on 
Saturday 16 July – see below.

 ■ Versus: The Life and Films of Ken Loach directed by Julie 
Osmond went on release in June.

 , from previous page

ALTERNATIVES
PRESS REGULATION

They don’t have 
to be like IPSO
THE ALTERNATIVE press regulator 
IMPRESS is amassing a bank of alter-
native publishers promoting themselves 
as willing to submit to independent 
scrutiny in line with the proposals of the 
Leveson Inquiry.

While the so-called 
Independent Press Standards 
Organisation (IPSO) has 
gathered nearly all the 
national press and the 
big regional groups into its publisher-
controlled safe haven, IMPRESS is signing 
up a number of small and local ones – 31 in 
all so far – as it goes patiently through the 
painstaking process of getting recognised 
under the Leveson procedure.

This involves a lengthy examination 
by the Press Recognition Panel (PRP), set 
up under a Royal Charter 
by Parliament in the Crime 
and Courts Act three years 
ago. The PRP is dragging its 
way through the extensive consultations 
apparently required to conform to the 
requirements of the Act.

It has just ended its second two-month 
consultation on IMPRESS’s application 
– and IMPRESS itself has 
launched two more, on its 
fi nancial structure and its 
proposed Code of Standards.

The CPBF has supported 
IMPRESS’S application at 
each stage, as has the 
National Union of Journalists, 
but others are not so keen. 
Notably IPSO, responding through a front 
organisation, the News Media Association 

(NMA). The NMA is run by the Regulatory 
Funding Company (RFC), which funds and 
controls IPSO, though it does not declare 
the fact in its responses to PRP consul-
tations. This is signifi cant, because in its 

responses to PRP consultations 
it routinely repeated attacks 
IMPRESS’s own funding.

The NMA says it would 
be “a travesty” if IMPRESS 
were granted recognition as 

an effective and independent regulator, 
because of “IMPRESS’s dependency for its 
funding on Max Mosley, a wealthy donor 
engaged in a personal campaign to bring 
the press to heel following tabloid revela-
tions about his own private life … the 
Mosley funding could be withdrawn at 
any time.” The NMA continues: “IMPRESS’ 

lack of credibility as a regulator 
due to the absence of any 
support from the mainstream 
press industry.

“IMPRESS was created by indi-
viduals seeking to reform the 
press rather than from a desire to 
implement self-regulation.”

Just as IPSO, you might say, “was 
created by newspaper owners 
seeking to prevent regulation 
rather than from a desire to 
improve the press”.

Walter Merricks, Chair of 
IMPRESS, said: “It is regrettable 
that the trade body behind IPSO 
is trying to prevent competition 
from a truly independent and 

accountable press regulator … even though 
IPSO has no intention of meeting those 
standards itself.”

The new list of local media that 
have agreed to submit to regulation by 
IMPRESS include a number that have been 
reported in Free Press, including Bristol 
Cable, the Brixton Blog and Bugle (last 
issue), the crowdfunded investigative 
reporting group Byline and the Port Talbot 
Magnet and Caerphilly Observer workers’ 
co-ops in South Wales. So has the long-
established pro-third world monthly 
New Internationalist.

Walter Merricks said: “We are building 
our membership from the ground up, 
working with independent publications 
fi rst. The publishers joining IMPRESS tell us 
that, in this challenging environment, they 
value the trust and reassurance that we 
can give them. At a time when the news 
industry is under intense commercial 
pressure, audience trust is more important 
than ever.”

Event organised by CPBF North

Tony Garnett on his new book 

The Day The Music Died: A Memoir
From his childhood in working-class, war-torn Birmingham to 
his passionate battle to bring controversial topics into the public 
eye through film and TV, The Day the Music Died is the memoir 
of BBC director and producer, Tony Garnett.

Film The Price of Coal Part 1, ‘ Meet The People’ (1977). 
The drama was filmed in the disused Thorpe Hesley 
pit, near Rotherham, South Yorkshire. 

Director: Ken Loach; Producer: Tony Garnett; 
written by Barry Hines.

Tickets £5.00 AvAvA ailable from

    

www.unityworks.co.uk/events

Unity+Works, Wakefield, Saturday 16 July, 2.00-5.00pm

2668_CPBF_207_summer16.indd   6 23/06/2016   13:48



Summer 2016 Free Press�7

OVERSEAS

Not just a racist, a brute and 
a profiteer, he’s Murdoch’s
AMID THE scrum of far-right bigots, racists and 
religiose reactionaries that comprise the corps 
of aspirant Republican candidates for the US 
Presidential election, the one that emerged was 
Rupert Murdoch’s man.

When Donald Trump crushed powerful rival Ted 
Cruz in May, the defeated Senator from Texas said: 
“Rupert Murdoch is used to picking world leaders 
in Australia and the United Kingdom, running 
tabloids, and we’re seeing it here at home.”

Murdoch’s right-wing TV network Fox 
had given Trump more than twice as much 
airtime. Cruz called Fox News “the Donald 
Trump network 24/7.” Trump led all candidates 
in interview airtime in every month since he 
formally announced his candidacy in June 2015.

And in addition to getting more than double 
Cruz’s airtime, Trump had more than three times 
as much interview airtime on the network as 
Ohio Governor John Kasich, who was the last 
challenger to drop out of the race on May 4.

The relationship between the Murdoch media 
and the Donald has been craftily managed. 
There was a fl ood of hysterical media chatter 

when Trump boycotted one televised debate 
in a huff about the way he had been treated 
by Fox presenter Megyn Kelly in a previous 
encounter. He then insulted her with a clumsy 
sexual reference.

The two egos exchanged abusive tweets for 
some days. The supposed “feud” was blatantly 
contrived, but this is what passes for political 
reporting in the USA, while the powerbrokers get 
on with the real business behind the scenes.

It’s not unlike the relationship between the 

BBC and Nigel Farage, in which the UKIP leader 
tirelessly complains about the hostile reporting 
he has to suffer, while enjoying more access per 
voter than anyone.

A second illusory snag was the putative 
Republican candidacy of Ben Carson, the dim 
doctor whom Fox picked up early on and Rupert 
Murdoch praised to the skies.

Fox mysteriously made an hour-long 
programme about him after he was fi lmed 
making conservative arguments about health 
care, tax policy and “political correctness” and 
national debt at a National Prayer Breakfast.

Murdoch tweeted a call for “a real black 
president” – in contrast to Barack Obama, by 
which he presumably unwittingly considered 
Carson a “real black” because he knows his place. 
Fox made Carson a formal “contributor”, pushed 
him for President and started reporting a non-
existent “buzz” around his candidacy.

They couldn’t keep it up for long. Carson said 
such stupid things – comparing healthcare to 
slavery, while denouncing his critics as racists – 
that he soon imploded. He now says he wants 
to be a TV talk show host and has advanced 
this career with an assessment of Fox rather 
different from Ted Cruz’s: “The media tries to 
shut me down. But they can’t because the good 
Lord has provided me with mechanisms like my 
syndicated column and like Fox News. We’d be 
Cuba if there were no Fox News.”

UNFAIR TO BERNIE. AND 
WHAT WOULD YOU EXPECT?
THEY ARE calling it the 
“Bernie Blackout,” a failure 
of news organisations, 
particularly television 
networks, to seriously cover 
the candidacy of the socialist 
Democrat Bernie Sanders.

A New York Times report 
in May pointed out that 
Hillary Clinton had received 
more than twice the “news 
and commentary” about 
her campaign.

And an analysis of coverage 
of all candidates in 2015 
found that Clinton received 
more than six times the 
coverage on the TV networks 
– 121 minutes a day while 
Sanders received only 
20 minutes.

Of course, much of the time 
given to Clinton is negative 
coverage relating to her 
various legal transgressions. 
It is also true that Sanders 
gets much more attention on 
social media, appealing to 
the younger age groups that 
support him, but this cannot 
be quantifi ed.

In print, the New York Times 

was caught out imposing 
a negative editorial slant 
on a major feature on the 
Sanders campaign.

The article, published 
online, described the way 
the Vermont senator had 
managed a signifi cant 
number of legislative victories 
in Congress.

It had been up for several 
hours when Times editors 
made signifi cant changes to 
its tone and content, turning 
it from almost glowing to 
somewhat disparaging.

The headline was changed 
and new paragraphs inserted 
saying: “There is little to draw 
from his small-ball legislative 
approach to suggest that 
he could succeed. (He) is 
suddenly promising … free 
college tuition paid for with 
giant tax hikes and) a huge 
increase in government health 
care, which has made even 
liberal Democrats sceptical.”

The Times duly ran into 
heavy criticism – which was 
upheld in an investigation by 
the paper’s public editor.

BIG CASH FOR HILLARY 
FROM MURDOCH EMPIRE
MURDOCH buys Democrats 
too and his companies have 
generously funded their 
leading candidate Hillary 
Clinton throughout her career.

21st Century Fox and 
News Corporation together 
rank ninth on the list of the 
top “corporate and union 
donors to the Clintons over 
two decades”, according 
to a list in The Wall Street 
Journal (owned by News 
Corp) in 2014. The list counts 
donations from “companies, 
foundations, and employees”.

21st Century Fox also ranks 
as the 13th biggest contributor 
to Hillary Clinton during her 
political career, according to 
a database maintained by the 
Center for Responsive Politics, 
with $340,936 of donations.

“The organizations 
themselves did not donate, 
rather the money came from 
the organizations’ PACs, 
their individual members or 
employees or owners, and 
those individuals’ immediate 
families. Organization totals 
include subsidiaries and 

a�  liates,” the database notes.
Murdoch’s charitable 

foundation and his son James 
are also contributors to the 
Clinton Foundation, now 
being investigated by the FBI 
over possible instances of 
“public corruption”.

The News Corporation 
Foundation is listed on 
the foundation website 
as a donor to the tune of 
between $500,001 and 
$1,000,000, placing it 
alongside progressive donor 
heavyweights like Peter 
Lewis and Paul Newman’s 
foundation. 

Rupert’s son James is 
himself listed as giving more: 
between $1 million and 
$5 million.

The Murdochs do not 
however appear to be backing 
Hillary Clinton in the current 
race to the same extent. Their 
companies do not feature in 
published lists of big donors. 
But the Democrat front-
runner has so far managed to 
amass more than $300 million 
without them.

Fox fi nally brought together Donald Trump 
and Megyn Kelly

2668_CPBF_207_summer16.indd   7 23/06/2016   17:59



This issue went to press on June 22 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfi eld EN3 7SY

Hillsborough: who 
profited but the 
owner of the Sun?
THE RETURN of the soccer hooligan in France 
brings recollections of the 1980s, when the 
smart colour magazines carried awestruck 
interviews with articulate City Boy bullies 
who travelled round the country on Saturday 
afternoons staging violent set-piece gang fi ghts 
outside football grounds – like the international 
brand now celebrated in Marseille – while the 
ordinary fans in the stands took the blame in 
the tabloids.

This was Thatcher’s Britain, in which all 
football fans were cast as hooligans and lined up 
with trade unionists and socialists as “enemies 
within”. They were demonised by the press, 
dutifully following Margaret Thatcher’s crusade 
to destroy the traditional institutions of working 
class culture like unions, football and the old 
Labour Party. In her great social experiment 
working class people were to be transformed into 
property-owning yuppies.

Football was an area from which the middle 
class had supposedly been excluded by the 
thuggishness and crudity of people and their 
language. This was the story: all the family men 
who couldn’t think of taking their wives and 
children to games. Attendances fell drastically. 

As fans came out of matches, they were set 
on by the police, like demonstrators, then blamed 
for the consequent fracas. (I was in such scenes 
myself – at both demos and football!)

The worst crime of which fans were always 
accused was running onto the pitch. This 
apparently harmless activity (did it myself at 
Villa Park) happened from time to time when 
exuberant fans rushed on to celebrate at the end. 
Commentators on Match of the Day, which in 
1983 fi rst took its massively watched Saturday 
evening slot, seethed with disapproval.

Thatcher threatened to impose a membership 

scheme on the Football League, so that only 
registered fans could get in. The clubs panicked 
and started building cages round the pitches, to 
keep the fans off.

That’s what killed the 96 people at 
Hillsborough in 1989. It wasn’t the police who 
let the crowd in; it was the cages that stopped 
them escaping. Stewards would not open the 

gates in the cages – even though they were there 
for emergencies – because the imperative was 
to prevent running on the pitch. The fans at the 
front were crushed to death.

The Daily Mirror ran a graphic photo of 
distorted, agonised faces pressed against the 
mesh, and was widely condemned – for showing 
the truth while the others printed lies.

The outcome of the Hillsborough inquest 

in May was a triumph. The police were stupid 
and they told stupid lies to try to justify 
themselves afterwards.

The Sun that printed them with such relish 
has deserved the condemnation it has suffered 
ever since, though the other right-wing tabloids 
did as well.

But that’s not the whole story. The 
demonising of football fans by the media was 
a big factor; yet it never features in reports or 
analysis, and nor did it, amazingly, at the inquest. 
The famous 14 questions for the jury asked about 
structural problems but barely mentioned the 
cages, nor asked about decisions not at fi rst to 
open the gates.

Such inquiries are always set up to pile the 
blame onto a designated scapegoat which in this 
case was South Yorkshire Police.

But the collaboration of the press with 
Margaret Thatcher’s project to neutralise working 
class institutions and culture was an element 
in many of the catastrophes of the 1980s: most 
ostentatiously with the big industrial clashes and 
the turmoil within the Labour Party itself.

As for football, the Taylor commission inquiry 
into the disaster recommended all-seater stadia 
with no cages, and they came down within 
days. The sport has been comprehensively 
sanitised as a big-money spectacle with ticket 
prices beyond the reach of most ordinary fans, 
certainly of the sort to run onto a pitch. Instead, 
in their millions, they pay Rupert Murdoch for 
vicarious attendance.

You set the question: who benefi ts? The 
answer is always Big Media; like lawyers the only 
people who invariably benefi t from disaster.

The loss of a few hundred thousand sales 
of the Sun on Merseyside has been paltry in 
comparison to Murdoch’s gains.

AWKWARD
SQUAD

TIM
GOPSILL

PRINT IS DOOMED? NO, THE WEBSITES ARE
WHEN THE Independent 
newspaper was closed down in 
March after 30 years, everyone 
said, it’s only the fi rst, this is 
the way all the papers will go. 
If that is true we are doomed.

The Independent brand was 
kept on with its website, but 
it’s not working.

Figures in May showed the 
digital audience had fallen 
back below the level the 
site commanded before the 
paper disappeared.

Total daily browsers were 

down more than 7 per cent 
to 3,048,377, below the 
3,082,936 average daily 
browsers it attracted in 
March, according to the latest 
monthly fi gures from the 
Audit Bureau of Circulations.

Before then, hits on the site 
were rising steadily. Now, 
people are losing interest.

So what was in the brand? 
The Independent had long 
lost its unique selling point, of 
being non-partisan amid the 
morass of bias and prejudice in 

the surrounding papers. 
What it had left was a 

string of top-class writers 
– columnists and expert 
commentators, particularly on 
world aff airs. 

No-one bought it for its 
news, because the staff  was 
tiny and the spread of stories, 
though interesting, was thin.

When the paper closed 
they sacked the reporters and 
kept the names. Not enough, 
strangely, to hold people’s 
attention. 

The print sales were pitiful: 
around 28,000 a day at the 
end. Yet it must have had 
a presence in the market 
beyond its numbers.

What it had, which 
corporate executives 
couldn’t appreciate, was a 
critical mass of journalistic 
endeavour that attracted an 
interest was greater than its 
market presence.

Now it’s just another middle-
of-the-road comment website. 
Who’s bothered about that?

People in Liverpool have boycotted the 
Sun since its lies about the Hillsborough 
disaster. But Murdoch made much more 

money from football on Sky TV

2668_CPBF_207_summer16.indd   8 23/06/2016   13:48


