
REFERENDUM

How they 
got it all 
so wrong
THE EU referendum campaign turned the British media 
on their heads. The maligned and biased right-wing 
popular press got it right while the revered public 
broadcasters got it completely wrong.

The exposure of its failings came as the BBC was 
already facing an uncertain future through the process 
of renewing its royal charter and licence fee agreement. 
It has led to calls from among supporters of public 
service broadcasting that it should be made more 
 independent of government and accountable to the 
public it supposedly serves.

Two new reports – one from a high-powered 
commission led by film-maker Lord Puttnam, the other 
from the campaign group Save Our BBC – have urged 
wide-ranging changes to the way 
the BBC is governed.

The public broadcasting 
system was crafted to cater 
for the whole community. Its 
production of news is bound 
by law to be balanced, impartial 
and fair. To achieve this, the 
broadcasters stuck to – indeed 
they helped manufacture – a 
national consensus. This posited 
Westminster as the centre of 
the political universe, which was passable through the 
decades of centre left/centre right consensus politics.

With the EU referendum it fell apart, as the majority 
vote flatly rejected the consensus. Referenda offer 
themselves to a protest vote and the outcome on 
June 23 was not so much about Europe as the UK. 
It was hardly surprising that the broadcasters were 
so shocked by the result. In applying their notion of 
“balance” they missed the truth by miles.

For one thing, they reduced the story to that of 
the civil war inside the Conservative Party. Time and 
again viewers were faced with pro- and anti-EU 

Tories  quarrelling. This excluded any more serious 
 consideration of the range of economic and social 
issues raised in the referendum. It also excluded the 
reasons for which many people actually voted: the rare 
chance to register their protest.

The requirement for balance meant that as soon 
as one side said something, the broadcasters were 
obliged to find somebody – anybody – to state the 
opposite; even when the facts were clear, they had to 
 manufacture a difference.

At the same time the broadcasters have struggled to 
report Jeremy Corbyn’s leadership of the Labour Party. 
Corbyn and his supporters are outside the consensus 
and the scope of the BBC’s  comprehension, so they 

have to be reported as if they 
were terrorists. The assumption 
that they are wrong justifies the 
acceptance of all the smears and 
lies from their opponents, and 
their presumption to lead the 
Labour Party means they must be 
patronised and sneered at as well.

The only difference is that the 
BBC got the referendum wrong 
by accident but Jeremy Corbyn 
on purpose.

“For too long broadcasters have gravitated towards 
a perceived centre ground,” says Des Freedman, 
joint leader of the Inquiry into the Future for Public 
Service Television chaired by Lord Puttnam. “Instead of 
promoting a multitude of voices and taking risks, they 
have too often clung to the familiar and acceptable.

“There remains a necessary role for public service 
television to act as the counterweight to a commercial 
system more likely to chase ratings than to cater to its 
viewers’ needs. The challenge is to devise ways in which 
television can relate to the diverse requirements of 
audiences without imposing a false consensus.”

3
UNFAIR TO CORBYN, 

THE PROOF
BBC ‘mouthpiece 

for right-wing press’

4
POINTLESSNESS 
OF TIT-FOR-TAT

Referendum coverage 
let people down

8
GREAT STORIES, 

NO REVENUE
Start-up flop shows 

marketers need 
vision too

FREE Press
No 208 Autumn 2016£1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news and 
info go to cpbf.org.uk
Email: 
freepress@cpbf.org.uk

Make the BBC 
more accountable

PAGES 4–5



2 Free Press Autumn 2016

JA
N

IN
A

 S
T

R
U

K

Continuity 
for media 
freedom
THE CPBF’S popular national organiser Barry 
White has retired, after devoting 19 years, 
mostly voluntarily, to the cause of media reform 
and democracy.

Taking over from him is Josef Davies-Coates, a 
campaigner with a different style but the same 
aims to reclaim the media from the global corpo-
rations and fight for independent media that can 
respond to the community’s real needs.

Barry White became the full-time CPBF 
organiser in 1997 when he took early retirement 
from the mega union Unison, where he had been 
a field campaigns and publicity officer, helping 
local activists to develop media campaigns to 
boost their union work.

There was a send-off party for him after the 
CPBF AGM in London in July, when members and 
friends paid tribute to his work. He said: “Over 
the years I have been lucky to be involved with 
so many marvellous people pushing boulders 
uphill to get truly independent media and I’m so 
pleased the work is going on.”

As well as in the CPBF, Barry was actively 
involved in the work of the National Union of 
Journalists, particularly its international work.

He was the NUJ’s delegate to the European 
Federation of Journalists and worked in Turkey, 
where numerous journalists are arrested and 
jailed. Barry White has been an official observer 
at a number of trials and helped to organise 
international solidarity.

 A See below

... then they came for the journalists
BARRY WHITE outlines persecution 
of media workers in Turkey since the 
attempted coup in July.

THE BOTCHED coup against Recep Tayyip 
Erdogan in July gave the President of Turkey a 
green light for massive purges. Within a week 
more than 6,000 military and 9,000 police 
officers, 3,000 judges, 30,000 teachers and 1,500 
university deans had been sacked or suspended. 
All had been supposedly linked to a movement 
supporting Fethullah Gulen, an exiled Islamic 
cleric accused of instigating the uprising.

During the coup attempt rebel soldiers took 
control of the state broadcaster TRT, the private 
broadcasters CNN-Turk and Kanal D and the daily 
newspaper Hurriyet. In TRT’s Ankara studios, 
news anchor Tijen Karas was forced to read a 
statement at gunpoint. Several journalists were 
attacked and at least one journalist, Mustafa 
Cambaz of the daily Yeni Safak, was killed.

This was just the start. On 19 July Turkey’s 
media regulatory body revoked the licences of 
24 radio and TV channels accused of having links 
to the Gulen movement, giving the state control 
of all but a few media outlets. The government 

then issued a decree ordering the closure of 
131 media organisations, including three news 
agencies, 16 television channels, 23 radio stations, 

45 daily newspapers, 15 magazines and 29 
publishing houses.

Three hundred TRT staff were suspended 
and more than 50 journalists arrested and jailed 
without due process. Because of the purges of 
lawyers and judges, many believe that fair trials 
of them will be impossible.

It was bad enough before. In May an Istanbul 
court sentenced Can Dündar, editor-in-chief of 
the big daily paper Cumhuriyet, to five years 
and 10 months in prison for publishing a story, 
with photos, about Turkey supplying arms to ISIS 
terrorists in Syria. The story infuriated President 
Erdogan and Can Dündar was charged with 
espionage, aiding a terrorist organisation and 
disclosing classified documents.

He was bailed pending appeal and fled to 
Germany. In his farewell editorial he wrote 
that he would not return since the emergency 
powers assumed by Erdogan since the coup 
meant he would not get a fair hearing. “From 
now on, what we face would not be the court 
but the government,” he said. “To trust such a 
judiciary would be like putting one’s head under 
the guillotine.”

 A To support the solidarity campaign with 
Turkish journalists go to: bit.ly/IFJ-Turkey.

MEDIA 
DEMOCRACY
CPBF is organising a string of 
conferences in nine different 
cities from October to 
December. Each will run over 
two weekday evenings and 
will include a panel discussion 
followed by media training 
workshop the following 
evening. All begin at 7pm.

MANCHESTER: Future of the 
BBC. 12-13 October

GLASGOW: Mainstream Media 
Bias. 26-27 October

BRIGHTON: Media Diversity. 
2-3 November

LEEDS: Environmental Issues. 
9-10 November

NEWCASTLE: Technological 
Innovation. 16-17 November

OXFORD: Class in the 
Mainstream Media. 
23-24 November

LEICESTER: Press Barons, 
30 November-1 December

BIRMINGHAM: The Future of 
Investigative Journalism. 
7-8 December

Finally there will be a 
concluding Reclaim the Media 
event in London on Saturday 
10 December. Details to be 
announced.

 A For more details and venues 
go to realmedia.press

Barry White has been an observer at numerous 
trials of journalists in Turkey as a delegate 
from the European Federation of Journalist, 
where he was for nine years the delegate from 
the National Union of Journalists. The trials 
included that of Can Dündar and Erdem Gül, 
editors on the daily newspaper Cumhuriyet. 
As an international observer Barry White was 
interviewed outside the courthouse in Istanbul 
during the trial.

Handover: Barry White 
and Josef Davies-Coates 
pictured after the CPBF 
annual meeting in July.

Josef Davies-Coates (right) is an advocate for co- operative 
media, and has been a paid organiser for the Media 
Reform Coalition, to which the CPBF is affiliated. The MRC 
co-ordinates the work of various media reform groups 
and Josef was charged with initiating contacts with other 
civil society groups.

He launched the monthly Reclaim the Media 
meet-ups in London, at which people from a range of 
activities gather to swap ideas and experiences in an 
informal atmosphere.

Last year’s meet-ups culminated in a Media Democracy 
Festival last December, and both monthly meetings 
and festival will be repeated this year. This time it will 
be the culmination of a nation-wide series of media 
reform meetings organised by the CPBF and Real Media, 
the Manchester-based co-op of journalists dedicated 
to public interest journalism and challenging mass 
media distortion.

In each city the format will be an evening meeting on 
an aspect of media reform, followed next day by media 
training workshops. See panel right.



Autumn 2016 Free Press 3

BIAS

Corbyn coverage : ‘BBC was a 
mouthpiece for right wing press’

Still the same old story
REPORTING OF Jeremy Corbyn has 
been biased throughout his Labour 
leadership, with the new MRC 
report merely confirming one that 
showed how bad it was at the start.

Three-quarters of newspaper 
stories in the first two months 
of his leadership either distorted 
or failed to represent his actual 
views on subjects, a study by 
researchers at the London School of 
Economics discovered.

They found that in 52 per cent 
of articles about the Labour leader 
his own views were not included – 
while in a further 22 per cent they 
were “present but taken out of 
context” or otherwise distorted. In 
just 15 per cent of the 812 articles 
analysed, Jeremy Corbyn’s views 
were present but challenged, and in 
only 11 per cent were they present 
without alteration.

“Our analysis shows that Corbyn 

was thoroughly delegitimised as a 
political actor from the moment he 
became a prominent candidate and 
even more so after he was elected 
as party leader,” said project director 
Bart Cammaerts.

“Denying such an important 
political actor a voice or distorting 
his views and ideas is highly 
problematic.”

The papers in the study were 
The Sun, The Daily Express, The 

Daily Telegraph, The Daily Mail, the 
Evening Standard, the Independent, 
the Daily Mirror and the Guardian.

In terms of tone, fewer than 10 
per cent of articles were judged by 
the researchers to be positive, while 
more than half were antagonistic or 
critical. Around a third had a neutral 
tone. 28 per cent of articles analysed 
were based on anti-Corbyn Labour 
party sources, while 23 per cent 
were based on pro-Corbyn sources.

THE REPORT highlights remarks by the BBC’s 
chief political editor Laura Kuenssburg to 
show the emphasis on Corbyn’s apparent 
unreasonableness and stubbornness. She 
said on a news bulletin:

“The danger in all of this is while 
they’re engaged, locked in this complete 
battle, with him refusing to back down, 
that so much damage is done to the 
Labour party that it could take them 
years to recover from this if they 
actually recover from this at all.”

No question of the MPs backing 
down apparently.

THE EXTENT of the staggering bias in the 
reporting of Jeremy Corbyn has been confirmed 
by research since he became Labour leader a 
year ago.

Even the best of the national media have 
been unfair to Labour leader Jeremy Corbyn, 
according to research by the Media Reform 
Coalition. Researchers analysed reports carried by 
TV news bulletins and major news websites and 
found that most of them were loaded.

Researchers examined 465 online news items 
from eight websites and 40 bulletins on BBC One 
and ITV.

It is not surprising that predominantly 
conservative national newspapers would adopt 
a negative editorial view of Corbyn. But TV news 
providers are subject to rules on impartiality 
and balance, and the news websites supposedly 
lacked the historical hostility to the left.

But the persistent imbalance in favour of 
sources critical of Jeremy Corbyn was the case 
across both the online and television sample. 

Online news stories overall were almost twice 
as likely to be critical compared to those that 
were supportive. The report stated there was “a 
marked and persistent imbalance in favour of 
sources critical of Jeremy Corbyn, the issues that 
they sought to highlight, and the arguments 
they advanced”.

The BBC evening news bulletins gave 
nearly twice as much unchallenged airtime to 
sources critical of Corbyn compared to those 
that supported him. In contrast, it found the 
ITV evening news bulletins, and the BBC’s 
online news were “relatively balanced” in 
their reporting.

The most balanced outlets overall were those 
that did not operate on newspaper platforms: 
the Independent, International Business Times 
(IB Times) and Huffington Post.

With the BBC the report says: “What was 
particularly striking was the degree to which the 
Labour leadership and its supporters were persis-
tently talked about in terms that emphasised 
hostility, intransigence and extreme positions.”

The report concluded: “This research has 
uncovered systematic failings in the way that 
mainstream news organisations covered the 
emergent Labour leadership crisis.

“It offers further evidence that the internet 
offers no boon or automatic solution to problems 

associated with concentrated media power. 
Though newspapers are under increasing 
commercial pressure, their audience reach across 
platforms is, in most cases, larger than was ever 
achieved in the pre-digital era.

“What was perhaps of most concern in 

this respect was the repeated way in which 
supporters of the Labour leadership were labelled 
with pejorative terms that suggested extreme 
positions, with the implication that Labour rebel 
MPs were, by contrast, moderate in both their 
political views and actions.”

 A THE BBC responded: “We are confident 
our coverage of Labour’s unprecedented en 
masse frontbench resignation was impartial”. 
A  spokesperson added that the Media Reform 
Coalition was a “vested interest group” and had 
acknowledged that the sample did not reflect the 
breadth of the BBC’s news coverage.

Justin Schlosberg, chair of the Media Reform 
Coalition and author of the report said the 
charge of vested interest was “completely 
unsubstantiated … The coalition was founded by 
world-renowned professors with the research 
carried out by academics at Birkbeck and 
Goldsmiths, University of London.

“Rather than engage constructively with that 
research, which is what we appealed for in the 
report, they chose to slander us. This is exactly 
the problem: the BBC has become a mouthpiece 
for the right wing press.”

Justin 
Schlosberg: 

BBC chose to 
slander us



4 Free Press Autumn 2016

BROADCASTING

Objectivity overboard!
BRITAIN’S BROADCASTERS abandoned object-
ivity in their coverage of the EU referendum 
campaign, according to research at Cardiff 
University. Instead they resorted to impartiality.

The difference was clear, between the 
 responsible juxtaposition of rational arguments 
and the thoughtless repetition of tit-for-tat. The 
public were confronted by a blizzard of facts and 
figures, with exaggerated claims from both sides.

Some statistics were inevitably more credible 
than others, but broadcasters were afraid to 
make a judgement.

Cardiff University carried out a content 
analysis of evening news bulletins on the five 
main channels over ten weeks. They found that 
half of the 571 news items examined related to 
the process of the referendum itself, rather than 
the issues at stake. There was also a focus on 
Conservative party infighting.

What was most lacking was any sense of 
scrutiny by non-partisan sources. And since 40 
per cent of items featured a statistical claim 
about the EU, the burden of independent 
scrutiny was left to journalists.

About a quarter of these items were either 

challenged or contextualised by journalists, such 
as questioning the claim made by Leave that the 
UK paid £350 million a week to Brussels. In other 
words, three quarters were not.

A third of items involving statistics were 
simply tit-for-tat exchanges between rival 
camps, where journalists did not intervene. 
“Without a great deal of prior knowledge, it 
would be very difficult for audiences to make 
sense of these claims and counter-claims, 
regardless of their veracity,” the report says.

Broadcasters have to abide by “due impar-
tiality” guidelines but this does not necessarily 
mean they have to be strictly balanced when 
reporting facts and figures. The editorial goals of 
accuracy and objectivity should have involved 
challenging or the claims.

It was difficult for 
audiences to make sense 
of these claims and 
counter-claims, regardless 
of their veracity

Puttnam’s recommendations include …
 A The licence fee should be 

replaced with a more progres-
sive funding mechanism 
such as a household fee or 
supplement to council tax

 A decisions on funding 
should be taken by an inde-
pendent advisory body, 
not government

 A the royal charter should 
be abolished and the corpo-
ration established as a 
statutory body

 A the BBC board should 
be entirely independent 
from government, with its 
members appointed by an 
independent body

Other PSB channels
 A Channel 4 should not 

be privatised
 A ITV and Channel 5 

should strengthen 
their commitment to 
‘public service’

 A ITV should restore a 
higher level of regional news 
and current affairs.

Diversity
 A Public service TV commis-

sioning and editorial policy 
would be covered by 
the requirements of the 
Equality Act

 A Public service broad-
casters should ring-fence 
spending on ethnic 
minority productions.

 A Spending in the devolved 
nations of the UK should be 
controlled by commissioners 
in the nations.

 A There should be dedicated 
national BBC news bulletins 

in Scotland – the “Scottish 
Six” –and in Wales and 
Northern Ireland.

General
 A Commercial pay-TV 

platforms should pay the 
public service operators to 
carry their channels, which 
are the most popular and 
bring in big audiences.

 A The big corporations and 
service providers should 
pay a levy for a Fund for 
Public Service Content to 
offer grants to cultural 
institutions and small 
organisations not engaged in 
commercial operations.

 A Public service channels 
should be guaranteed 
prominence on electronic 
programme guides.

For a BBC independent, 
accountable and proud
THE BBC’S independence from government must 
be reinforced, according to an inquiry chaired 
by Oscar-winning film producer Lord Puttnam. 
Appointments to the corporation’s board should 

be entirely independent of government.
The Future for Public Service Television report 

also said the BBC licence fee should be abolished 
“as soon as is practically possible” and replaced 

with a more progressive funding mechanism via 
council tax or general taxation.

The government’s white paper in May 
proposed that as many as half of the 
new board of up to 14 people would be 
government appointments.

The BBC’s director general, Tony Hall, has 
said he wants no more than five non-executive 
members to be government-appointed. Puttnam 
report says there should be none.

The report says we need to democratise the 
BBC and ensure it has a solid foundation for the 
future. That means more digital engagement, 
a new and transparent funding regime, a new 
constitutional settlement in law, and a properly 
independent appointments system.

“ITV’s commitment to public service should 
be strengthened especially in regional television 
and current affairs programming”.

A new fund for public service content should 
be established, available to cultural institu-
tions and small organisations that aren’t already 
engaged in commercial media or broadcasting. 
This would be funded by a tax on the largest 
internet service providers and commercial 
digital services.

Pay-TV platforms such as Sky and Virgin 
Media should pay ‘”retransmission fees” for 
carrying public service channels such as the BBC 
and ITV, which are the most popular and bring in 
big audiences.

Des Freedman, joint leader of the inquiry, said: 
“Public broadcasters should continue to receive 
special privileges, such as onscreen prominence 
and universal funding (in the case of the BBC).

“They will have to earn these privileges, 
however, raising their game and generating truly 
innovative and relevant content.”

LABOUR Leader Jeremy 
Corbyn was severely 
downplayed in the 
coverage of the EU 
referendum, according to 
the research. Although 
leader of the opposition, 
he featured in TV bulletins 
a long way behind not 
just Prime Minister David 

Cameron (who was in 7.2 
per cent of all politicians’ 
appearances) but also 
Boris Johnson (the most 
reported of all on 8.7 
per cent), Nigel Farage 
(third on 4.4 per cent) 
and George Osborne 
(4.1 percent).

Jeremy Corbyn’s share 

of appearances was 2.4 
per cent – well behind 
Conservative sources. 
This lack of coverage 
might help to explain the 
supposed lack of activity 
in the campaign for which 
right-wing Labour MPs 
attacked him so fiercely in 
the aftermath.



Autumn 2016 Free Press 5

MPs’ go-ahead for plans to weaken the BBC
 THE COMMONS culture committee has nodded 
through the plans to weaken the BBC in the 
white paper published by the government 
in May.

Backbench committees’ job is to scrutinise 
government’s conduct, but the culture commit-
tee’s response to the White Paper is to accept all 
its important points.

It accepts that the BBC’s regulation by 
Ofcom, whose remit is to foster competition 
and commercial interests rather than public 
service media.

On the proposals to contract out all BBC 
output except news, which the CPBF and others 
maintain will destroy its production base and 
weaken the foundations of the whole industry, 
the committee says defiantly that it will “keep a 
watching brief”.

It also says that the plan to use licence fee 
money to fund local newsgathering by other 
media is “vague and unclear”. This plan will 
subsidise the big private sector newspaper 
groups that have cut back on local journalism to 
bolster their profits – a shocking use of public 

money, yet the committee does not oppose 
it outright.

CPBF national council member, Tom O’Malley 
said: “The committee has missed the opportunity 
to nail the fundamental flaws in the govern-
ment’s proposal for the BBC.

“Instead of pressing for better regulation, 
an end to the idea of contracting out the bulk 
of production and misusing the licence fee, 
it gives comfort to those who want to see 
a diminished BBC operating in an expanded 
commercial environment.”

DESPITE THE rapid spread of digital TV, the public still prefer 
public service TV, according to research by the media regulator 
Ofcom. In a report published in July, Ofcom says that 71 per 
cent of all TV viewing is still of public service channels. And 
77 per cent of people surveyed described themselves as 
regular viewers.

Collectively, the study found that “when all the channels 
broadcast by PSBs are taken into account, they represent 71 
per cent of total TV viewing.” This represents only a small 
decrease over the last ten years – down just 6 per cent from 
77 per cent in 2005 – despite the fact that all UK viewing has 
gone digital in the past decade. So all the dozens of non-PSB 
commercial channels still account for under a third of viewing.

This is especially remarkable since the digital TV 
switchover and the closure of analogue broadcast signals, 
with every home having access to dozens of channels – the 
UK became a truly multi-channel TV market, with every home 
now having access to all of them.

These viewers are also pretty satisfied with PSB. Just under 
three-quarters (73 per cent) of viewers claimed to be quite 
or very satisfied with PSB output, including – surprisingly for 
some – 69 per cent of 16-24 year-olds. One in eight (12 per 
cent) said they were more satisfied with PSB output than a 
year ago, citing “better/more choice/variety of programmes” 
(41 per cent) followed by better quality of output more 
generally (16 per cent) and better dramas/films (10 per cent).

On news, 70 per cent or more agreed that the channels 
delivered trustworthy quality programmes that helped them 
understand the world. The highest approval was for children’s 
programmes, which 85 per cent said were “high quality”.

ENGAGE WITH US, CAMPAIGNERS URGE BBC
THE BBC must be made 
accountable to its owners, a 
hard-hitting report demanded 
in September. And we are all its 
owners, says the report.

Paying the licence fee 
effectively makes viewers 
and listeners the shareholders 
of the BBC; not that you 
would know from the way it 
carries on.

While it does have audience 
panels that it consults about 
reactions to programmes, 
it does not have any kind of 

democratic structure.
The report suggests a new 

online Licence Fee Payers 
Forum should be established 
to be the conduit with 
the corporation; all BBC 
Board Members must have 

accountability to it and to 
licence fee payers in general.

Licence fee payers should 
be automatic members of 
audience councils for all the 
BBC’s channels, services, 
national, regional and local 
radio stations using online 
platforms with views and 
information fed to and from the 
Licence Fee Payers Forum.

The report comes from an 
independent inquiry – The 
public and the BBC; what role 
in oversight and governance?, 

conducted by the campaign 
group Save Our BBC.

Strategic director Peter 
Blackman said: “From the 
wide-ranging submissions 
to our Inquiry, we conclude 
that the licence fee payers 
expect the BBC to be more 
accountable to them and 
engage more with them. 

“We call upon the BBC, 
BBC Trust, the Government 
and Ofcom to work with us 
and others to devise the 
necessary mechanisms.”

Public service 
TV is what the 
punters pay for

‘When all the channels broadcast by PSBs 
are taken into account, they represent 
71 per cent of total TV viewing’

http://www.cpbf.org.uk/


6 Free Press Autumn 2016

The journalists 
who have 
not forgotten
THERE are still media workers prepared to take 
a stand against the Murdoch media over the 
Hillsborough disaster. Two sports journalists 
have lately quit their jobs.

Colin Murray was a presenter at the radio 
station Talksport when it was taken over by 
News Corporation in July. He immediately 
resigned, “due to a change of ownership”, after 
the Murdoch company bought the station from 
the Wireless Group for £220 million.

As a Liverpool supporter, he said he could 
not be associated with the Sun, whose 
notorious reporting on the 1989 football tragedy 
in Sheffield is still remembered on Merseyside: 
“the inevitable future working relationship 
between Talksport and The Sun that has made 
my position unsustainable,” he said.

And a football reporter has quit his job on 
Murdoch’s The Times after the paper failed to 
report the outcome of the Hillsborough inquest 
on its front page in April. Tony Barrett was 
widely praised on social media for his response 
to the Times’s decision not to put the “unlawful 
killing” verdict on page 1. Still on staff, he 
tweeted that it was “unbelievable”, and next 
day he tweeted an apology to “everyone who’s 
been let down”.

The overwhelmingly reaction on social 
media, with his messages retweeted thousands 
of times, did prompt The Times to change the 
page overnight. Editor John Witherow said: “We 
made a mistake. We put it right”.

Other staffers in the sports department 
tweeted their outrage including Henry Winter, 
the chief football writer. One said it amounted 
to “mutiny … to say there’s anger about it is an 
understatement”. Former England footballer 
Gary Lineker also complained on Twitter.

THEY JUST DO 
CONSULTATIONS. 
THEY WOULD STOP 
IF THEY COULD
CURTAIN UP on Act III of The Phantom 
Regulator, the farce that looks set to run 
for ever. It opened nearly three years ago 
in London and still nothing has happened! 
It’s not even funny.

Jonathan Heawood, former director 
of English PEN, set up IMPRESS as an 
 independent regulator for the press in 
compliance with the recom-
mendations of the Leveson 
Inquiry. It looked at good 
idea at the time, especially 
since it was obvious to all 
that the national papers’ 
own pet watchdog, named IPSO, could 
never comply with Leveson’s strict 
conditions for independence.

To meet these it set about launching 
consultations on every aspect of its 
structure and putative performance. At 
the same time the government instituted 
a Press Recognition Panel (PRP) to test, 
endorse, appoint and supervise any 
regulators who applied, 
after extensive consulta-
tions on the same sort 
of things.

A consultation, by the 
way, for those who have never been 
consulted, is when an entity solicits others 
to write usually at some length what they 
think of something, then considers the 
responses, again at length, 
and produces a report or 
paper on the subject.

There were so many 
consultations going on 
at one stage that it is 
fortunate they did not acci-
dentally consult each other. 
The PRP held a consulta-
tion on IMPRESS’S formal 
application when it came in a year ago; 
then another when IMPRESS had read 
the results of the first. In July the PRP 
announced that on August 23 the board 
would meet and announce a decision.

It was to be a great moment. The 
proceedings were not just open to the 
public but streamed live. Hacked Off!, the 
media reform lobbying group, whipped its 
members to attend and gather at a café 
afterwards to celebrate what was bound 
to be IMPRESS’s ordination.

Hold your horses. The PRP had received 
a letter from the News Media Association, 
a front organisation for the national 
papers, raising fresh questions about 
IMPRESS’s bid. The national papers hate 
IMPRESS and seek to derail the process at 
every stage, which is all too easy.

So on August 23 with eager crowds 
gathered the PRP announced: “In 
accordance with our commitment to 
operating as openly and transparently as 
possible, and ensuring that we have the 
fullest possible basis to take a robust and 
independent decision on IMPRESS’ applica-
tion, the PRP has launched a further call 

for information.”
So that’s yet another round 

of consultation, to close on 
September 23. The PRP says: 
“Once the call for information 
ends, IMPRESS will have 15 

working days to provide a response to any 
of the points raised by third parties.

“Once IMPRESS’s final application is 
ready, the PRP will validate and verify 
it along with any additional informa-
tion received. This will be followed by 
a meeting of the PRP Board, who will 
make the final decision. This meeting will 
be open to the public. It is not currently 

possible to say how long the 
application process will take.”

The strictures of the 
Leveson process require 
such fastidious practice as to 

render it practically impossible. For all 
the absurdity, there is a lot at stake. Once 
IMPRESS were registered, all publishers 
not signed up with a registered regulator 

could be liable to pay enormous 
amounts of money in court 
cases if they fail to agree the 
settlement of complaints.

This is not the great 
injustice that the papers like 
to make out, because they’d 
have to behave very badly to 
end up in that position. But I 
does give them an incentive 

to wreck IMPRESS, and all they need to 
do, it seems, is to do is lob in a couple of 
nuisance questions and the whole recog-
nition process has to start again.

 A Meanwhile IMPRESS has itself 
announced a new consultation of its own. 
It has drafted a standards code, which 
it will need to regulate properly, and a 
final consultation has opened. IMPRESS 
said this follows “an extensive consulta-
tive process including public polling, focus 
groups, expert roundtables and an analysis 
of over 50 codes from press councils 
around the world.”

In these consultations they will have 
found that all the codes are much the 
same. It matters less with codes what 
they say than how they are followed and 
enforced. Still, no harm in it if you must.

A
The Wapping Dispute Exhibition that has 
been shown in venues around England 

since 2012 will be on display in Scotland from 
October 3-28. 
The exhibition, supported by the CPBF, was put 
together by veterans of the historic dispute in 
which 5,500 print workers sacked by Rupert 
Murdoch in 1986 fought for a year to win 

back their jobs and 
workers’ rights in 
the industry.

It uses photo-
graphs, texts and 
graphics to tell 
the story from the 
workers’ point of 
view, and for the 
Glasgow showing 
new material has 
been added about 

the dispute at Kinning Park, the mini-Wapping 
plant built b Murdoch in the city, which was 
likewise the scene of picketing and scabbing.

 A The exhibition will be at Unite’s 
Scottish head office, John Smith House, 
145 West Regent Street, G2 4RZ. More info 
at www.wapping-dispute.org.uk.

http://www.wapping-dispute.org.uk/


Autumn 2016 Free Press 7

NOTE TO THERESA 
MAY: REMEMBER 
JOHN MAJOR
LOOKING BACK, it would have 
been remarkable if the result 
of the UK’s EU referendum 
had not gone the way the 
popular press were pushing. 
This doesn’t mean that they 
determined the outcome as 
much as that they were in tune 
with the disgruntled that did.

Rupert Murdoch celebrated 
Brexit along with the triumph 
of the showman Donald Trump 
in the US Republican Party. His 
voice in the USA, the New York 
Post’s chief political columnist, 
Michael Goodwin, wrote: 
“millions of people in the US 
and Britain are in open revolt 
against the encrusted estab-
lishment, economic as well as 
political … It’s a thing of beauty 
to see such undaunted courage 
on both sides of the Atlantic.”

Goodwin praised Boris 
Johnson’s Brexit role, but his 
boss was thinking ahead. 
As the battle to become 
Prime Minister broke out 
in David Cameron’s wake, 
Murdoch decided to pull the 
plug on Johnson, who had 
been presumed to take over 
with Murdoch’s encourage-
ment for years, in favour of 
Michael Gove.

Five days after the vote, at 
a London conference Murdoch 
confided that Gove had “the 
right qualities to be the next 
Tory party leader … I’d be happy 
for Michael Gove to get it”.

Extraordinary things started 
to happen. The forceful Boris 
became a dithering idiot. 
Michael Gove’s wife Sarah Vine 
sent her husband an email 

to remind him of Johnson’s 
untrustworthiness – hardly 
news, and hardly the sort 
of message that couples 
exchange, do they? – which 
somehow found its way into 
the news.

It was reported that 
Johnson’s leadership team 
were “beside themselves with 
fury” when Gove announced 
he was going to run, and 
Johnson had to pull out. But 
was the instigator of Gove’s 
treachery the man himself, his 
Lady Macbeth-like spouse, or 
someone with a bit more clout?

Unfortunately, most Tories 
didn’t get it and turned against 
Gove, so he has taken refuge 

as a columnist on The Times, 
where he came from, to await 
the next opportunity.

Which might just come, 
who knows? Theresa May might 
contemplate the career of John 
Major, the compromise Tory PM 
of the 1990s and the only one 
in more than 30 years to stand 
up to Rupert Murdoch, who 
once memorably said, “I pick my 
Cabinet, not Mr Murdoch”.

The errant minister he was 
defending, David Mellor, under 
fierce attack in the tabloid 
press, resigned within days. 
And Major himself suffered 
terrifying press assaults for 
years leading to the humiliation 
of losing to Labour in 1997.

AWKWARD 
SQUAD

TIM 
GOPSILL

LEAVE IT TO EXPERTS. BUT WHO ARE THEY?
POOR OLD Facebook got its 
algorithms in a twist over the 
selection of stories for the 
“trending” module in its news feed. 

Back in May there was a 
cooked-up scandal over a perceived 
left-wing bias resulting from the 
fact that the automated process of 
prioritising stories was overseen 
by human beings to make sure 
everything was fair.

FB’s response was that of any 
sensible employer. It fired the 
“curators” and left the algorithm 
to do its job. Within days the fully 
automated trending module pushed 
out a stream of fake stories.

One reported that Fox News 
host Megyn Kelly had been sacked 
as a “traitor” for supporting 
Hillary Clinton.

According to another, a TV 

comedian had called right-wing 
US pundit Ann Coulter a “racist 
cunt”, while a third linked to a video 
of a man masturbating with a 
McDonald’s chicken sandwich.

The sources of these stories 
were dubious conservative sites in 
the USA. FB removed them.

Amazingly FB is now the world’s 
largest distributor of news. Did 
you know that? To operate on this 

scale, the company says, it must 
automate. “Our goal is to enable 
Trending for as many people as 
possible, which would be hard to do 
if we relied solely on summarizing 
topics by hand,” it said in a blog.

The trouble with automated 
processes of course is the people 
who program them, who fail to 
instruct them to exercise discretion 
and judgement.

BEHOLD: IN 
THE STANDARD, 
ALL IS VANITY
LAST YEAR Free Press described London 
monopoly local daily the Standard as a 
“mouthpiece for Boris Johnson”, which it was. 
How times have changed.

In September the paper hosted a strange 
event called Progress 1000, coverage of which 
filled the first five pages of the paper, plus the 
whole leader page further back. The front page 
said: CHARLES, LONDONER OF THE DECADE, 
with a big picture of Prince Charles.

Prince Charles made a speech at the event; 
full text on pages 4–5, alongside pictures of 
Prince Charles with the Standard’s beaming 
proprietor Yevgeny Lebedev, and with Sadiq 

Kahn, the 
mediocrity elected 
to succeed Johnson 
as Mayor.

The leader 
page editorial was 
headed “London’s 
progressive Mayor 
and Prince”, Sadiq 

having been pronounced merely the humble 
Londoner of the Year. He still looked pretty 
pleased with himself.

Under a headline “Film stars mingle with 
business chiefs as Mayor hails innovators” were 
the photos of rich people holding champagne 
glasses, including Boris Johnson’s sister Rachel. 
But not a word nor sign of her brother, evidently 
last year’s man.

It does make me wonder. We fume about 
media owners abusing their power to corrupt 
governments, procure laws that suit them, 
dominate the market or just dodge their taxes, 
but perhaps they have more modest aspirations. 
All Yevgeny Lebedev seems to want is to smooch 
with aristocrats and mayors.



This issue went to press on September 14 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

B
B

C

Join the
campaign
for press 
and broadcasting

freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Name _________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________________________________Tel ____________________________________________________________________

Email __________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________________________________________________________________Join online 
at www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

MORAY 
CALLING
NEW MEDIA that take over where 
legacy media give up can cash in 
using the internet, and a new one 
in Scotland is doing just that.

The UK’s first independent 
online-only newspaper, set up in 
1995, was the Shetland News in 
the northern isles, which attracted 
a worldwide readership among the 
Shetlanders’ diaspora 21 years ago!

One of its founders was a 
journalist from the rival printed 
Shetland Times, and now journalists 
from STV (Scottish Television) have 
done the same thing in Moray, 300 
km to the south.

Since STV closed its community 
websites in 2013, the people of 
Moray found themselves without 
a local news service. So Stuart 
Crowther – who had been STV’s 
local editor – created InsideMoray.

“As an independent we are 
free to report on any news which 
we think our readers should hear 
about,” he says. “We go to great 
lengths to make sure that both 
sides of every story are told and to 
ensure accuracy.

“A quarter of our readers come 
from outside Moray. Nostalgia for 
news of home runs deep and the 
ex-pat community got hooked. Many 
come from as far away as Australia, 
New Zealand and Canada.”

Three years into the project 
and with around 100,000 unique 
visits a month, Stuart has just 
launched a crowdfunding appeal to 
take his publishing venture to the 
next phase.

NEW MEDIA

Wrong kind of success
MARK WATTS was editor of the 
pioneering investigative journalism website 
Exaro, closed down by its owner in the 
summer. He warns of what can go wrong 
when a start-up, however brilliant, is 
dependent on a ‘benevolent capitalist’

EXARO SHOWED how a small start-up team can hold 
power to account, and it pointed the way to make 
investigative journalism financially sustainable. So why 
wasn’t this success matched on the commercial side?

Launched in 2011, Exaro established itself with some 
big stories in its first few months.

We obtained a secret recording of Rupert Murdoch 
admitting how he knew that his journalists had long 
been paying bribes for information, and our reporting 
on evidence of child sex abuse by MPs and other VIPs 
– and subsequent cover-ups – sparked multiple police 
operations and an overarching inquiry.

I was responsible for overseeing its editorial success. 
I had much less say on the commercial side, though my 
colleagues on the board knew less about the evolving 
media industry than I did.

The founding managing director Jerome Booth 
proposed early on that Exaro put up a paywall. I pointed 
out that would have no prospect of working until there 
was strong awareness of a brand and of what it did. The 
proposal was plainly premature, and fail it did.

But I was just a journalist. It was assumed that the 
MD knew what he was doing on commercial matters.

Exaro hired an advertising salesperson as a 
commercial director. His strategy was to sell stories 
to trade magazines. This would never bring in signifi-
cant revenue, and neither did the planned sources of 
subscriptions, data services and advertising. In practice 
Exaro’s most significant revenue stream was the sale 
of content to national newspapers and broadcasters. 
The first major scoop – the Whitehall tax scandal 
around senior civil servants who were allowed to work 
“off payroll”, through personal-service companies, 

allowing them to dodge income tax – was done with 
BBC2’s Newsnight.

One national outlet offered a retainer contract for 
a year that would have meant a significant, steady 
revenue stream. We could have built on that but the 
board decided to halve the editorial budget and throw 
away the prospects offered by the deal.

Frustrated by the lack of commercial progress, we 
stepped up work on data journalism. The first project 
was to monitor corporate insolvency data and produce 
regular stats on bank ruptcies. This provided new jour-
nalistic insight with wide commercial application.

But the commercial side failed to sell it so the 
editorial staff had to become part-time salespeople to 
demonstrate that the service would attract subscribers. 
Then the board pulled the plug on that, too.

We showed, though, that an investigative website 
could produce material that had commercial application 
and could fund journalism. But vision is required not 
only on the editorial side, but the commercial side, too.

Exaro became an example of “benevolent 
capitalism”. A wealthy owner provided funding to keep 
the publication going. But if the journalism is upsetting 
people in positions of power, as Exaro did, then there’s 
always the possibility that the benevolent wealthy 
owner is going to pull the plug.

Mark Watts (centre) chairing a London debate on child 
abuse run by the Exaro team

F
R

A
N

TZ
E

S
C

O
 K

A
N

G
A

R
IS

/V
IS

U
A

L M
E

D
IA


