
RACISM

‘We’re not 
having it’

SUDDENLY A new campaign against media racism and 
xenophobia has taken off and won success against the 
UK national press and its persecution of migrants.

It was a response to the upsurge in racist attacks 
that followed the EU referendum that a social media 
campaign group was set up in August 
called Stop Funding Hate (SFH), initially 
to launch a petition to ask Virgin Media 
to stop advertising in the Sun. It got 
40,000 signatures, the SFH campaign 
video got 5 million views, 150,000 
shares and 80,000 likes. The Facebook 
page now has 176,000 likes and 58,000 
Twitter followers.

Founder Richard Wilson says: “We 
were fed up with The Sun, Daily Express 
and Daily Mail constantly demonising migrants, so 
decided to try and do something about it by putting 
pressure on companies who advertise in those 
newspapers 
encouraging them 
to stop doing so.”

Another petition 
asking the big 
supermarkets 
to stop adver-
tising in The Daily 
Express got 7,500 
signatures in its 
first three days.

But its biggest 
success was in 
ensuring that 
Lego, the Danish 
manufacturer of 
toy bricks, stopped 
advertising in the 
Daily Mail.

Responding to tweets from SFH, and a letter from 
a concerned parent on Facebook, Lego sent a message 
to SFH in October saying: “We have finished the 
agreement with the Daily Mail and are not planning 
any future promotional activity with the newspaper.”

Reaction was overwhelmingly positive – a media 
coup for Lego as well – and now SFH has turned on the 

middle-class darling store John Lewis. When the retailer 
released its much-hyped 2016 Christmas ad, the 
group responded with a glossy video of its own that 
contained footage of previous Christmas campaigns 
juxtaposed with the front pages of The Sun, Express 

and Mail.
The message was: the millions of 

pounds spent at Christmas go to fund 
advertising in newspapers that peddle 
fear, hostility and hatred. The parody 
video has had more than 6 million 
Facebook views.

John Lewis said it “fully appreciates 
the strength of feeling on this issue but 
we never make an editorial judgement 
on a particular newspaper”. But a 

number of its workers – “partners” in the co-opera-
tive –  wrote to the store group’s in-house magazine 
supporting the campaign and criticising the store’s 

hypocrisy. One 
wrote that even 
if managers don’t 
make judgements, 
“customers do”.

SFH enjoys 
the support of 
celebrities such 
as Lily Allen and 
Gary Lineker, who 
both made strong 
statement against 
the demonis
ation of migrants. 
TV football star 
Lineker has held 
talks with Walkers 
crisps, whose ads 

he has fronted for years, about its advertising in the 
Sun, following his row with the newspaper over his 
views on the refugee crisis but no announcement had 
been made when Free Press went to press. (The Sun 
retaliated with a story that Lineker was being sacked by 
the BBC, which didn’t happen.)

They’re racist – it’s official
TURN TO PAGE ≤

3
FIGHT TO STOP 

THE DEATH OF NEWS
Local paper staff 
have had enough

4
‘FAKE SHEIKH’ WAS 

FAKE REPORTER
Mahmood shielded for 

Murdoch profits

6
PANIC OVER DODGY 

NEWS ONLINE
… as if the rest was all 

completely true

FREE Press
No 209  Winter 2016£1� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news and 
info go to cpbf.org.uk
Email: 
freepress@cpbf.org.uk

No more plastic brick promotions in the Daily Mail



2 Free Press Winter 2016

RACISM

Official: Sun 
and Mail are 
branded as 
hatemongers
TABLOID NEWSPAPERS including The Sun and Daily Mail have 
come under fire for “hate speech” headlines that “encourage 
prejudice” in a report by a European human rights body.

The European Commission against Racism and Intolerance 
(ECRI), part of the Council of Europe, has raised concerns that 
“hate speech in some traditional media, particularly tabloid 
newspapers, continues to be a problem”.

In a report on the UK, the ECRI said “biased or ill-founded 
information … that may contribute to perpetuating stereotypes” 
was still being disseminated by some sections of the British 
media. Tabloid newspapers were “responsible for most of the 
offensive, discriminatory and provocative terminology”.

The commission accused The Sun of publishing “inflamma-
tory anti-Muslim headlines”, such as its front page “1 in 5 Brit 
Muslims’ sympathy for jihadis” in November 2015 that featured 
the image of a masked terrorist with a knife.

In its report, the commission recommended that clause 12 
of the editors’ code administered by IPSO, on discrimination, be 
amended to allow groups to submit complaints against biased 
or prejudicial reporting concerning their community. Currently 
the code is restricted to individuals.

It also called for British authorities to establish an inde-
pendent press regulator according to the recommendations set 
out in the Leveson Report and recommended more “rigorous 
training” for journalists to ensure better compliance with 
ethical standards.

BROADCASTING

Last ditch fight for BBC funding
A REARGUARD action to save 
the BBC from bearing the cost of 
pensioners’ TV licenses is being 
mounted in Parliament, without the 
support of the corporation.

BBC bosses concluded a 
voluntary agreement with the new 
Conservative government last year 
to take over the cost of licences 
for the over-75s, estimated in the 
region of £1.3bn over five years.

The deal is part of the ten-yearly 
renegotiation of the BBC Charter 
due this year, and will mean that 
a fifth of its income will go on a 
welfare benefit that has always 
been a government responsibility.

The huge damage this would 
inflict on programming has 
prompted MPs to find ways 
of making the government 
think again.

One great regret has been that 

the Charter settlement can be 
imposed by ministers without a 
vote in Parliament. But a group 
of BBC staffers worked out that 
another legislative measure 
might be used to overturn the 
move – via an amendment to the 
Digital Economy Bill going 
through Parliament.

The amendment 
enshrines in statute 
the responsibility 
of the government 
to determine the 
amount of the 
benefit and cover 
the cost. It was 
tabled by the Labour 
frontbench and co-signed by 
Conservatives, Liberal Democrats, 
SNP and the Green Party MPs.

Tory MP Sir Edward Leigh MP, 
a former chairman of the Public 

Accounts Committee, said: “I don’t 
think it fair that the BBC pays this 
cost. It should be means tested as 
many over-75s can afford to pay for 
their licence-fees. If there is a cost, 
it should be for the taxpayer to pick 
up the bill. The BBC is not a welfare 

organisation, it a programme-
making organisation.”

On November 28 
the amendment was 
defeated in the 
Commons by 267 
to 220, with only 
one rebel (Peter 

Bottomley) defying 
the Tory whip, and 

only the Democratic 
Unionist Party voting with 

the government.
But there are better prospects 

for the House of Lords, where 
the government needs the 

Digital Economy Bill and Royal 
Charter to be completed before 
the Christmas recess. Peers have 
amendments prepared.

On top of this, Liberal Democrat 
peer Lord Lester is tabling a Private 
Bill to provide statutory underpin-
ning to the BBC Charter itself. This 
will require that any major changes 
to BBC funding, governance and 
regulation are subject to parliamen-
tary approval, rather than driven 
through by the Secretary of State at 
the culture department

The gravity of the crisis facing 
the BBC was underlined in an 
earlier Lords’ debate on the BBC. 
Former Director General, Lord Birt, 
warned that cumulative raids on 
BBC revenue – and now the cost of 
the over 75s’ licences – mean that a 
“massive reduction of programming 
is simply unavoidable”.



Winter 2016 Free Press 3

LOCAL PRESS

Journalists at a newspaper group in south London are staging strikes for the very future of the 
industry. After 20 years of job cuts that have savaged the local press to maintain the profit margins 
of the Big Media chains, the Newsquest south London NUJ staff are saying ‘enough!’

A line in the sand
By a Newsquest striker

THE STAGGERING level of cuts that Newsquest 
has forced on its south London titles has taken 
our newspapers almost to the brink of destruc-
tion, but we the staff are determined to continue 
fighting back.

Job cuts were announced at the start 
of September in an already under-staffed 
newsroom, following a recruitment freeze imple-
mented in May. One deputy managing editor, five 
content editors, four reporters and an editorial 
assistant were to go, plus a contract with outside 
photographers – the papers have none of 
their own.

A newsroom which just a year ago was 
struggling to continue with 38 members of staff 
was told to carry on with just 18 – to produce 11 
weekly titles!

The NUJ chapel disputed the logic behind 
the cuts and the new structure that would see 
just one content editor in charge of the whole 
of south east and south west London. We 
were openly told that the new structure wasn’t 
sustainable, and that the quality of the papers 
would plummet, but we were also told that the 
company didn’t care.

Despite our best efforts, and even talks at 
ACAS, all attempts at negotiation were flatly 
refused. To Newsquest, editorial has become 
nothing more than “information next to 
the adverts”.

Reporters will lose the patches they care 
about and have worked hard for. They would 
be reduced to rewriting press releases and not 
covering any legal or political stories; any concept 
of journalism to uphold local democracy should 
be forgotten.

The company’s target is an overhead cost 

of £50 a page: every newspaper page printed 
must cost a limit £50, which covers essentially 
everything bar the lease of the building.

Newsquest’s plan is to enforce this target 
nationwide – beginning with us.

To the £50-per-page model the quality doesn’t 
matter, and nor does the fact we happen to be 
based in an expensive part of the country.

Our chapel is young and inexperienced, 
but we are all passionate about the papers 
we work on and the communities we serve. If 
management had ever taken the time to speak to 
us, they would have realised that we would not 
be the pushovers they had bargained for.

We unanimously voted for a week-long strike 
and were so overwhelmed by the generous 
donations of colleagues and groups around 
the country that we were able to continue for 
another week.

When we came back we followed a strict 
work to rule. So many reporters resigned in 
protest at the cuts that our office has been 

staffed by just nine trainee reporters for most 
of this period. The most senior reporter left has 
been employed for just 18 months.

The newspapers have shrunk dramatically. 
Mistakes are regularly made, and new trainee 
reporters are told to upload copy straight online 
without anyone else seeing it. Stories are 
repeated week after week, and the group is now 
asking readers to write and submit their own 
stories straight into the system.

We are criticised if we try to attend court and 
spend much of the time answering calls from 
angry readers. Production staff are being forced 
to write leisure and sport copy on top of their 
normal jobs for no extra pay – and no one has 
even been told what time off, if any, they can 
have over Christmas.

We refuse to accept that this is the way to 
run a company. Management may openly tell us 
that our jobs don’t matter, but the outpouring of 
anger and disappointment from the communi-
ties who love their local papers is telling us the 
opposite, and saying it far louder.

We are keeping our fight to save local 
newspapers, because it is not just our 
newspapers we are fighting for.

N
U

J

Picket line outside the 
Newsquest office in 
Sutton, south London

Newsquest is the UK’s second largest 
publisher of regional and local newspapers 
with 205 titles (“brands” they call them). 
Profits last year were £70 million or 25 
per cent on a £280 million turnover. It is a 
wholly owned subsidiary of the American 
media group Gannett Company.



4 Free Press Winter 2016

ENTRAPMENT

It was the worst 
of media crimes
FOR 25 YEARS it was fine to lie and cheat, to 
target harmless people and put them behind 
bars, as long the money you made was going to 
Rupert Murdoch.

While others working for Murdoch’s London 
newspapers endured arrest and trial and in some 
cases prison; while the company itself, News 
Corporation, came to the brink of corporate pros-
ecution and lost all its senior bosses; and while 
the very newspaper industry was rocked by the 
most severe crisis in its history, it was “carry on 
conning people” for Mazher Mahmood.

And while using underhand means to expose 
real criminality is firmly in the public interest, 
their use to entrap the innocent but gullible and 
set them up for prison sentences is not.

But Mazher Mahmood, who relished his 
tawdry persona as a “fake sheikh”, was protected 
by the same corrupt combination that kept 
the criminality of phone-hacking under 
wraps for so long: the national press and the 
Metropolitan Police.

Phone-hacking was a diabolical intrusion into 
people’s lives, but it didn’t criminalise them. The 
people who were jailed in the aftermath of that 
affair were the confidential sources sacrificed by 
newspaper bosses, who handed their identities 
over to police to save their own skins.

All it cost News Corporation was an 
enormous amount of money -- £300 million  at 
a recent estimate – but the exploits of Mazher 
Mahmood could cost them even more. Lawyers 
are salivating at the prospect, with more than 40 
civil cases already prepared on behalf of the fake 
sheikh’s hapless victims and a claim from solicitor 
Mark Lewis that the damages could top £800 
million. News UK, as the company rebranded 
itself, says it will “vigorously defend” the cases.

Certainly they never spared expense when 
it came to Mahmood, who could splash out 
endlessly not just on silly costumes and a luxury 
lifestyle but fake venues and websites, bribes and 
criminal informants. He was a little industry, and 
led a charmed life in the company.

Forced out of the Sunday Times for messing 
with the computer to cover up a mistake in 1988, 
he went to the News of the World where he 
began to mint money for Murdoch. When the 
NoW was shut down in 2011 at the height of the 
hacking scandal nearly all the staff were sacked, 
but not Mahmood, who was found a safe berth 
back at the Sunday Times, much to the reported 
annoyance of its journalists.

When the Sun on Sunday was launched, 
he moved again and there directed the sting 
that led to his downfall: the entrapment of pop 
singer Tulisa Contostavlos into supplying him 

with cocaine. Like dozens before her she was 
prosecuted by compliant police, but the trial 
collapsed when Mahmood was shown to have 
tampered with the evidence.

News UK suspended him on full pay and paid 
for his defence when he himself faced trial, for 
conspiracy to pervert the course of justice. He 
was sentenced to 15 months.

As with the phone-hackers, he has been 
protected not just by the Murdoch papers but 
the whole popular press, who cranked up the 
supposed mystique of the “fake sheikh”. There 
was a bizarre taboo on any publication of images 
of his face, as if he was a state secret agent. 
No-one dared break the spell.

Even Lord Leveson, when Mahmood was 
summoned to give evidence to his inquiry, 
allowed him to sit behind a screen. Why? If he 
was such a master of disguise, then his victims, 
reportedly thirsting for bloody revenge, wouldn’t 
recognise him would they?

When the BBC was producing a Panorama 
programme on his case, he sought an injunction 

against the use of footage of his appearance. 
The Attorney General’s office wrote to advise 
the BBC “to consider whether it is in the public 
interest for the BBC to broadcast a programme 
at this time. The proposed broadcast may have 
the potential to prejudice any trial, should Mr 
Mahmood be charged.” The programme did go 
ahead, and so of course did the trial.

The BBC’s lawyer in the case made the obser-
vation that Mahmood was seeking to preserve, 
not his identity, but his livelihood. The whole 
charade was of course to protect, not Mahmood’s 
visage, but Murdoch’s profits.

“The self-styled Fake Sheikh was in fact a 
fake journalist”, wrote the one national colleague 
who did try to nail him. Just as the Guardian’s 
Nick Davies doggedly pursued the phone 
hackers, so did the same paper’s media blogger 
Roy Greenslade, who had worked with him 
on the Sunday Times, maintain a lone crusade 
against Mahmood.

“He invented stories,” Greenslade wrote, “and 
induced people to commit crimes they would 
never have done without his encouragement. 
Some were fragile, especially the immigrants 
who formed so many of his targets. Some were 
offered disproportionate inducements.”

THE POLICE were heavily into Mahmood’s 
operation. He served up convictions on a plate, 
creating the crimes and delivering the evidence. 
With spectacular cases, he would invite them 
along to swoop for the cameras on a Saturday 
afternoon, in time for the NoW’s deadline.

Such was the strange story of the plot to 
kidnap Victoria Beckham. Five men had been 
inveigled by an agent-provocateur called Florim 
Gashi who organised a perfunctory “casing” 
of the Beckhams’ home, where they found 
themselves dramatically nicked at the gates. 
Gashi – an asylum seeker from Kosovo who has 
since been deported – worked for Mahmood, who 
paid him £10,684 for the job.

The case collapsed in court and the judge 
referred it to the attorney general as a possible 
contempt of court. The attorney cleared the 
paper. The Press Complaints Commission staged 
its own inquiry, which to nobody’s surprise at all 

The downfall of the one-time News of the World ‘Fake 
Sheikh’ is mighty retribution against Rupert Murdoch and 
the rottenness of his London newspapers. TIM GOPSILL 
recounts why it took so long

£25m MIGHT 
JUST COVER IT
AS THE QUEUE 
forms to extract 
money from News 
UK over Mahmood’s 
stings, first place 
has been grabbed 
by Sarah Ferguson, 
one-time Duchess 
of York, who 
wants £25 million 
for lost earnings due to damage to 
her reputation.

In one of Mahmood’s stories that 
genuinely served the public interest, 
she was allegedly tricked into offering 
to introduce him to her former husband 
Prince Andrew for £500,000. Ferguson 
is seeking an additional undisclosed sum 
for “distress”.



Winter 2016 Free Press 5

NOW THERE 
MUST BE 
A LEVESON 
PROBE
AFTER MAZHER Mahmood was 
jailed, a number of his victims 
gathered outside the Old Bailey 
in London to demand that his 
activities be investigated by the 
Leveson Inquiry.

A second stage of the 
sensational inquiry into the 
practice and ethics of the press 
was postponed in 2013 because 
of impending trials into phone-
hacking and the bribery of public 
officials. Prime Minister David 
Cameron pledged to resume stage 
2 – an examination of law-breaking 
and improper conduct within 
media organisations and whether 
police were complicit – when the 
trials were over.

The last cases concluded in the 
summer, but government has 
shown no inclination to put that 
into effect.

Former TV actor John Alford, 
whose case is among those being 
taken up by the Criminal Cases 
Review Commission, said: “It’s 
taken over 20 years for some of 
us, but finally a judge and a jury of 
our peers has woken up to Mazher 
Mahmood’s lies.

“We would now like to ask 
Parliament to honour their 
promise to the British people and 
implement Leveson part two.”

The victims were backed up by 
the former senior Metropolitan 
Police officer Robert Quick, 
the one-time head of counter-
terrorism at Scotland Yard, whose 
investigation into Mahmood’s 
methods in 2005 was closed down 
by Met chiefs. He said that “clearly 
there is a strong case” for holding 
the second part of the inquiry”.

The campaign group Hacked Off, 
formed in the wake of the phone-
hacking scandal, said: “Given 
the number of appeals against 
convictions secured on the basis 
of the evidence of this convicted 
liar, the need for the second part of 
the Leveson Inquiry – which would 
include looking at the relationship 
between the press and the police – 
is overwhelmingly clear.”

AA LEVESON law on regulation 
must be implemented too�TURN TO 
PAGE 8

exonerated the NoW.
The legal alarm was 

raised time and again. In 
1999 the jury at the trial 
of the Earl of Hardwicke 
on a drugs charge sent the 
judge a note saying: “Had 
we been allowed to take 
the extreme provocation into 
account, we would undoubt-
edly have reached a different 
verdict.” Nothing came of it. On other 
occasions, of course, juries did manage to acquit.

In 2005, because of concerns, the Met 
conducted a review of Mahmood’s cases. It was 
led by Robert Quick, a senior officer in the anti-
corruption command. A source told Greenslade 
that detectives interviewed Mahmood who told 
them he had “bent officers” as informants, but 
police decided there was insufficient evidence 
to prosecute.

The source added: “Quick said he had 
‘concerns that the relationships were improper’ 
between the top echelons of Scotland Yard 
and the NoW. He had proposed investigating 
the NoW in 2000 but this had been ‘blocked 
from above’.”

The most astoundingly missed opportunity 
to put a stop to Mahmood’s game came in 2006 
when, once again, a case was handed to them 
on a plate. None other than Florim Gashi decided 
to come clean and offer evidence to the police. 
He later told Greenslade: “I am responsible for 
innocent people going to jail. I tricked them, and 
I’m ashamed. It’s time to tell the truth.”

As well as the Beckham affair he confessed 
that the much-vaunted story of a “child for 

sale” was also faked. An 
18-year-old woman had 
supposedly offered to 
sell her two-year-old 
daughter to Mahmood 
for £15,000, but Gashi 
said: “I got her boyfriend 

to persuade her to do 
it. She didn’t know what 

was happening. She was 
a good mother and I regret 

being involved.”
In another case, in 2005, an Albanian 

immigrant, Besnik Qema, was convicted for 
obtaining cocaine and forged identity documents 
on behalf of a woman who contacted him 
through an Albanian-language chatroom. The 
“woman” was Gashi. Qema spent five years in 
jail before a lawyer took up his case, which was 
referred it back to the court where the prosecu-
tors offered no evidence and the conviction was 
quashed. No action was taken against Mahmood.

Again, after interviewing Gashi, police 
concluded there was insufficient evidence to 
substantiate his allegations.

But now there are plenty of cases ripe for 
overturning. The Crown Prosecution Service 
has already dropped a number of live cases 
and reviewed 25 past convictions. Eight of 
those involving mainly high-profile individ-
uals have been taken up by the Criminal Cases 
Review Commission.

As Roy Greenslade has written: “If other jour-
nalists, and most especially the police, had taken 
notice ten years ago, a lot of innocent people 
would have been spared from Mahmood’s brand 
of journalism.”

MASTER OF 
DISGUISE: 

Mahmood as he 
presented himself 

(inset), and how he 
really looks



6 Free Press Winter 2016

FAKE NEWS

When was it ever all true?
GARY HERMAN locates the sources of the fake 
stories in the US and concludes that social media 
are never likely to change

THE COUNTRY Donald Trump will begin to 
govern in 2017 bears the name of a fraudulent 
explorer whose fake records of his adventures 
on the far side of the Atlantic were picked 
up by an early cartographer with an eye for a 
marketing opportunity.

Amerigo Vespucci’s name went down in 
history, not because of his achievements, but 
because of the stories he invented about himself.

Post-truth politics has been with us for a 
long time.

After the brouhaha, we can see Boris 
Johnson’s referendum porkies and Trump’s 
ludicrous promises for what they were. But 
the media seem once to have held politicians 
to account.

Today, budget cuts, 24-hour news, political 
agendas, opinion and entertainment masquer-
ading as fact, and an increasing reliance on 
content generated by the public and PR machines 
have helped undermine traditional news values 
and the practice of following them.

Fakery is seen as a phenomenon of social 
media but all the media have been complicit in 
creating it. All the media reported Johnson and 
friends with straight faces, never questioning 
even the plausibility, 
much less the truth, of 
their claims.

All the media prom-
ulgated the rumours 
and fantasy policies 
that constituted—in 
the absence of any 
actual experience or 
qualifications—Trump’s 
application for the position 
of President.

But social media may well have started the 
fake news explosion. Possibly it began with 
the arrival of “citizen journalism” over a decade 
ago, when digital technology opened up news 
production to anyone with a mobile phone, and 
the mainstream media embraced it as a means 
of acquiring cheap and popular copy.

The result was a flood of intemperate blogs 
and posts, and the occasional well-docu-
mented hoax.

Things now seem so bad, and conventional 
news channels so impoverished, that Facebook 
is within spitting distance of becoming America’s 
major source of news.

The Pew Research Center says 66 per cent 
of US adults use Facebook as a news source. 
And Facebook is central to the way fake 
news happens.

Facebook uses computer algorithms to select 
news posts from feeds supplied by a range 
of sources, which often lack independently 
verified credibility. Many of these sources will 
be the websites used to create rumours in the 
first place.

In the Trump case, the process involved a 
variety of pop-up websites with names like 
WorldPoliticus.com, TrumpVision365.com, and 
USConservativeToday.com. These are “clickbait” 
sites, enticing people to click on links using eye-
catching headlines and images.

According to one person who worked on 
clickbait sites, writing anonymously on the 
Guardian website: “Most [clickbait sites] rely 
heavily on Facebook.” Their object may be to 
generate revenue by enticing people to click on 
links that end up on pages with ads. The sites 
I’ve investigated are aimed specifically and exclu-
sively at promoting rumour and fake news on 
Facebook (and Twitter).

The network of pro-Trump websites and 
Facebook pages, like USA Newsflash, USA Daily 
Politics and MediaZone News, are all linked 
and endlessly circulating the same rumours 
and fake news in what has been described as 

“the echo-chambers of 
electronic gossip”.

It is often possible 
to detect a fake website 
because of its amateurish 
design, its poor grammar, 
its tendency to overuse 
upper case and excla-
mation marks, and the 
fact that it will may well 
use the off-the-shelf 

WordPress templates.
But the link to Facebook can help build trust 

in content. Once inside what one writer has 
described as “Facebook’s walled garden”, which 
removes the context of a post making them all 
look alike, it becomes harder to distinguish truth 
from rumour and lie.

You could be pretty sure that a story 
headlined “BREAKING: TRUMP JUST MADE FIRST 
MAJOR ANNOUNCEMENT AS PRESIDENT” was 
fake because it was dated 14 November 2016 in 
its earliest (but by no means its only) appearance, 
on the americanreviewer.com website.

The capitals and use of the word “BREAKING” 
are signs, and it’s a simple matter to use a search 
engine to identify the sites featuring the same 
story. Here are a few of them: nationalinsiderpoli-
tics.com, departed.com, nbcpoll.com, lockerdome.
com, rightforever.com, conservativefighters.com, 

The election of Donald 
Trump led to a great panic 
in the USA about ‘fake 
news’. Viral false stories 
about the candidates 
originating from specially 
set up websites spread like 
fire through social media 
which were blamed for the 
shocking outcome, 
whether they influenced it 
or not.

Even in the USA, you might 
have thought, people will 
vote for more substantial 
reasons than gossip.

Similar anguish was heard 
among the political class in 
the UK, where media were 
blamed for reporting the 
wild claims of prominent 
‘leave’ campaigners after 
the EU referendum. 
Casting around for others 
to blame for the collapse 
in the public’s confidence 
in them, they are calling it 
‘post-truth politics’. 
Anyone would think that 
neither media nor 
politicians had ever lied 
before.

Sure there is a problem, 
though it’s not the 
politicians who are 
suffering it but the public, 
cheated out of half decent 
news by rich, bloated, 
complacent Big Media 
corporations that have 
abandoned their 
democratic duty to keep 
proper check on the 
politicians … and are 
blaming social media!

Social media 
have no culture of 
journalism nor any 
understanding of 
journalistic ethics



Winter 2016 Free Press 7

Graphic from 
Buzzfeed shows 
more clicks for 
fake than for 
‘real’ stories in 
US election

usanewsflash.com, endingthefed.com.
Most of these sites are only intended to 

send stories to popular Facebook pages read by 
right wingers, racists, creationists and capital 
punishment enthusiasts. Many of them have 
only existed for a few months. A programme 
of creating pro-Trump sites to share lies and 
rumours was part of his campaign from at least 
January 2016.

The internet companies are eager to express 
concern. Facebook’s CEO, Mark Zuckerberg, 
recently admitted that there is a problem with 
fake news. “We take misinformation seriously,” 
Zuckerberg wrote on his Facebook page. “We 
know people want accurate information.”

Google’s CEO, Sundar Pichai, has admitted 
that fake news stories could have had an impact 
on the US election. “At Google we have always 
cared about bringing the most relevant, the most 
accurate results to users,” he told the BBC, “and 
that is where almost all of our work goes at the 
end of the day.”

But the problem is that social media 
platforms have no culture of journalism or any 
understanding of journalism ethics.

Yet they are publishing something that looks 
like news. They rely on automated processes to 
do things that, as yet, can only be done reliably 
by experienced and trained human beings, 
and they do not want to invest in the human 
capital necessary to ensure that fake news is not 
allowed to run rampant.

Producing trustworthy news is vital to the 
health of democracy and our political lives, and 
democratic governments have responsibilities in 
the matter to establish an independent system 
of oversight for news sources; and at the same 
time to protect public service news providers 
from the commercial market as well.

This makes the involvement of government 

ministers, or aspirant ministers fighting an 
election, in the invention and exploitation of fake 
news doubly worrying. And I mean you, Boris 
and Donald.

Of course, news consumers have responsi-
bilities, too. We should never vote for anyone on 
the basis of news stories issued by unaccount-
able sources with no record of truth-telling, 
designed solely to blacken the reputation of 
political opponents.

FAKE NEWS

When was it ever all true?
Satire: is it 
also false?
CALLS TO clean up “fake news” are leading 
to a new panic – that measures taken by the 
internet giants might censor such deliberately 
false “news” as satire. Stories on satirical sites are 
obviously untrue, and how do they differ from 
disinformation stories?

Google and Facebook have promised reforms 
to the way they approach fake news, by tinkering 
with their algorithms, improving the ability to 
classify misinformation, allowing easier reporting 
of false content and marking it with warning 
flags. Could these lead to mickey-taking material 
being suppressed?

According to the Media Briefing, the satire 
sites don’t seem to be worried, because the 
source of their stories is clear and they are 
confident they won’t be tagged as misleading. In 
fact, they would like to see a “satire” tag adopted 
to emphasise the difference.

Facebook has trialled such a tag but not 
rolled it out. Richard Smith, managing editor at 
Newsthump, said: “There is no reason why they 
couldn’t extend that functionality, and add a 
similar ‘fake news’ tag to sites known for such 
content. I certainly wouldn’t have an issue with 
that.” He says the difference is that “we want 
people laughing with us, not outraged”.

John O’Farrell, editor of NewsBiscuit 
(“the news before it happens”), said: “When 
NewsBiscuit says ‘Lego Refuses to Build Trump’s 
Wall’ – it’s not true but it’s not misleading either; 
it’s informative because what is obviously a joke 
says something deeper about how ridiculous 
Trump’s plans for a wall are.”

At the Daily Mash, Editor-in-Chief Neil 
Rafferty believes that a satire label on Facebook 
would help address the issue and “differen-
tiate between ourselves and the liars”. He is 
positive about satire not getting caught up in 
the clampdown. “As long as we are doing our job 
properly we don’t see it becoming a big deal.”

B
U

Z
Z

S
U

M
O

AA A WIDELY shared 
story used a picture 
of younger Donald 
Trump with a quote 
he reportedly gave 
a magazine 20 
years ago: “I were 
to run, I’d run as a 
Republican. They’re the dumbest group 
of voters in the country. They believe 
anything on Fox News. I could lie and 
they’d still eat it up. I bet my numbers 
would be terrific.” Trump never said that.

AA A STORY in the 
Denver Guardian 
in the US claimed 
that an FBI agent 
investigating Hillary 
Clinton had been 
killed in a house 
fire in Colorado. 

It prompted the Denver Post – a real 
newspaper -- to explain that there is no 
such paper as the Denver Guardian. Its 
listed address was a car park.

Trust: the tabs 
do even worse
FACEBOOK IS a more trusted news source than 
the Sun or Daily Star, according to the BBC’s 2016 
survey into media impartiality.

In the annual exercise, Opinion pollsters Ipsos 
MORI asked 1,864 adult to rank major sources by 
trustworthiness and impartiality and totted up 
the scores. Top, as is always the case, was BBC 
News itself, trusted by 7.4 per cent), followed 
by ITV (6.6 per cent) and Channel 4 News (6.2 
per cent).

Below the national broadcasters came, in 
rough order, the “broadsheet” newspapers, then 
the news websites, then the tabloids.

Bottom were The Sun (3.5 per cent) and the 
Daily Star (3.6), while the Daily Mail was trusted 
by 4.1 per cent. Of the big online sources, 
Facebook and Twitter both scored 3.9 per cent 
while Google News did better on 5.2 per cent. 
Sky News, Five News (both 5.5) and Al Jazeera 
(4.7) were judged to be less impartial than the 
other broadcasters.



This issue went to press on November 30 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

B
B

C

Join the
campaign
for press 
and broadcasting

freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Name__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode____________________________________________________________Tel_____________________________________________________________________

Email___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable)_________________________________________________________________________________________________________Join online 
at www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

REGULATION

ANYTHING to stop an 
independent arbiter
THE LONG RUNNING saga of establishing 
an independent regulator for the newspaper 
industry formally ended in October when the 
government-appointed Press Recognition Panel 
(PRP) announced that Impress had met the 
criteria set by Lord Leveson in his 2012 report.

But it’s not the end of the story, as national 
newspaper bosses, who threw every obstacle 
they could lay their hands on in Impress’s 
path, have launched a judicial challenge to the 
PRP’s decision.

The move gives them time to pile the 
pressure on culture secretary Karen Bradley to 
block the legal move that could, potentially, 
heavily penalise publishers who failed to register 
with a recognised regulator. The move – Section 
40 of the Crime and Courts Bill 2013 – could lead 
to publishers having to pay the legal costs of 
parties suing them, even if they won.

Even though the decision of Parliament in 
2013 was uncontentious and perfectly clear, it 
required a further decision whenever a regulator 
was authorised. And Bradley succumbed to 
the owners’ pressure and declined to trigger 
Section 40.

Instead she announced a further 10-week 
“consultation” – over something already voted 
into law – leaving an open door for the publishers 
to push at.

The publishers’ front organisation, the News 
Media Association (NMA), then launched its 
judicial review against the PRP. It said Impress 
“falls short of the recognition criteria in a number 
of material respects which are not capable 
of cure”.

As part of its exhaustive preparations 
Impress set up an intricate funding system to 
meet the requirements that its funders must 
be completely independent of the regulator, 
which itself must be able to guarantee its long 
term viability.

The source of most of the funding, however, 
is a charitable trust set up by the family of 

Max Mosley, the wealthy motor racing tycoon 
whom the press believe is bent on revenge for 
a sensationally intrusive story on his private life 
published by the News of the World in 2008.

Mosley himself finances the pressure group 
Hacked Off, which certainly does campaign 
against the national press; but the funding 
structure has been approved by the PRP as 
sufficient to ensure Impress’s total independence 
from the trust.

But the NMA said the arrangement “effec-
tively gives Mr Mosley a monopoly over the 

funding arrangements of Impress. The funding 
of Impress cannot reasonably be said to 
be independent.”

The association also said that Impress is 
“unable effectively to regulate the press” because 
of its small membership of UK news publishers, 
the majority of whom are signed up to another 
regulator, the Independent Press Standards 
Organisation (IPSO).

IPSO is openly financed by and totally 
controlled by powerful interests in the industry 
and makes no serious pretence at independence. 
Most publishers are members precisely because 
they know it will never rigorously police them.

It has never applied for recognition by the 
PRP, acknowledging that it could not possibly 
meet the criteria for independence. Yet it has no 
compunction in judging others by standards it 
disdains to meet itself.

And its masters in the national papers 
boardrooms are confident that Karen 
Bradley will never activate the clause that 
could make their defiance of independent 
regulation self-defeating.

IPSO is financed and 
totally controlled by 
powerful interests 
in the industry


