
2
DONALD TRUMP 

AND ALT-REALITY
Can the mainstream 

media stand up 
to him?

4
NO ADS, NO 

CLICKBAIT, JUST 
JOURNALISM

County gets real local 
news online

9
DISTORTIONS 

AND LIES …
Rail workers brave 

media as well 
as bosses

FREE Press
No 210  Spring 2017£1� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news and 
info go to cpbf.org.uk
Email: 
freepress@cpbf.org.uk

SKY TAKEOVER: 300,000 SIGNERS SAY …

We’ll 
stop him 
again!
RUPERT MURDOCH’S 21st Century Fox is making a 
second bid to takeover Sky TV, and once again a popular 
movement is bidding to stop him.

Six years ago Murdoch’s attempt to buy up the 
61 per cent of Sky he doesn’t already own crashed in 
flames as the phone-hacking scandal exploded around 
his London newspapers.

But it was already facing mounting opposition, 
particularly from a new style of popular campaigning, 
the online activism of Avaaz and 38 Degrees, which 
circulated a petition that reached 150,000 signatures.

In 2017 both 
are working with a 
coalition of media 
reformers, which 
include the CPBF. This 
time 38 Degrees has 
already handed in a 
petition to culture 
secretary Karen Bradley 
with more than 
300,000 names.

“Giving even more 
control over our media 
to one man is a serious threat to our democracy,” 
said Maggie Chao, campaigner at 38 Degrees. “Rupert 
Murdoch is not fit and proper to take even more control 
over the news we read and watch.”

Industry experts have been persuaded by Murdoch’s 
managers that the takeover will pass comfortably 
through the regulatory process … but so they were 
in 2010-11.

They had no idea how many and how deeply people 
resented the abuse of power by the Murdoch media, 
and now there’s a much wider range of people for 
whom the prospect of their power extending even 
further is intolerable.

They contend that Murdoch, with his record of 
bullying, influence-peddling and corruption, is not a 
“fit and proper person” to have complete control of the 
network. The regulator Ofcom has a power to conduct 
the “fit and proper” test to media firms, but it is not a 
required part of the takeover procedure.

Former chairman 
of the BBC Sir Michael 
Lyons challenged her 
to “do anything in her 
power to resist the 
further growth in the 
Murdochs’ grip on news 
and media”.

Shadow culture 
secretary Tom Watson, 
who played a key role 
in exposing crimi-
nality within Murdoch 

newspapers, said the prime minister needed to come 
clean on what she discussed with Murdoch when they 
met last September.

The former Labour leader Ed Miliband asked: “Do we 
want Rupert Murdoch controlling even more of media 
landscape? No.” And to Theresa May: “You said you 
would stand up to the powerful. No better test than 
Murdoch bid for Sky. Over to you.”

TOUCH AND GO FOR SKY BID
Turn to page 3

WHAT TAKEOVER WOULD DO
,, How they pressure government

,, How you can join the campaign

Special 4-page pullout

STOP 

MURDOCH

BUYING SKY

Centre page pull-out

D
A

V
ID

 S
H

A
N

K
B

O
N

E
/W

IK
IM

E
D

IA



2 Free Press Spring 2017

USA

The alt-reality 
of the alt-right

GRANVILLE WILLIAMS 
reports on the problems 
of the US media that 
they helped to create by 
hyping Donald Trump

THE NOTION that the US “liberal mainstream 
media” are crooked and deceitful goes back 
to the late 1940s and 1950s. But President 
Donald Trump, the Fox News-Breitbart axis and 
a conservative ecosystem that includes blogs, 
Facebook pages, and conspiracy sites have taken 
it to a whole new level.

There is now a gaping divide as two parallel 
media systems, mainstream and right-wing, 
promote facts and alternative facts and describe 
reality and alternative reality.

Trump creates his own reality, which 
is why his attack on media that challenge 
him is so vehement. His idea of the media 
as the “opposition party” is also unreal. The 
“mainstream”, or corporate media are highly 
concentrated – 90 percent of them owned and 
controlled by six multinational corporations – and 
hardly left-wing or liberal.

The six corporations function, like all big 
corporations, to make big profits. This rationale 
that led them to cover Trump excessively during 
the primaries. As Les Moonves, chief executive 
of CBS, remarked: Trump’s campaign “may not 
be good for America, but it’s damn good for CBS.” 
Some opposition!

Trump’s media assault is selective, focusing 
particularly on CNN and the New York Times but 
exempting Murdoch’s media empire. Murdoch 
has been running Fox News in person since the 
departure of Roger Ailes. The key three prime hours 
on Fox News are now presented daily by Trump 
supporters and the White House has easy access.

Trump asked Rupert Murdoch to put forward 
candidates to run the Federal Communications 

Commission (FCC), which regulates the media 
industry. Already the FCC has started its assault on 
regulations that maintain media fairness and inde-
pendence. Its new chair is Ajit Pai, a Republican 
lawyer who worked for the broadband internet 
provider  Verizon (formerly part of Bell and before 
that AT&T). Ajit Pai strongly opposed the 2015 
net neutrality rules that reclassified broadband 
providers and treated them like a public utility. In 
December he vowed to take a “weedwhacker” to 
what he considers unnecessary regulations and 
said that net neutrality’s “days are numbered”.

The Republicans have a new majority at the 
FCC. Ajit Pai has long maintained that under 
former Chairman Thomas Wheeler it over-
stepped its bounds, suggesting that he would 
steer the agency in a direction more favourable 
to big phone and cable companies. Pai opposes 
online privacy regulations that force broadband 
providers to ask consumers for permission before 
using their data.

The FCC is likely to allow more huge mergers; 
Pai voted to approve AT&T’s 2015 acquisition of 
DirecTV and has said he would do the same for 
Comcast’s effort to acquire Time Warner Cable.

The cable industry’s trade group, the NCTA, 
has supported him, saying he has a “common-
sense philosophy that consumers are best 
served by a robust marketplace that encourages 
investment, innovation and competition.”

Another Trump target will be the Corporation 
for Public Broadcasting (CPB). This provides funds 
for National Public Radio (NPR) and television 
(PBS). The CPB budget to support these services 
was $445m in 2015. Donald Trump intends to 
follow a list of budget cuts, suggested by the 
conservative Heritage Foundation, one of which 
is that the CPB should be privatised.

Such an action will not cut much off the 
Federal budget but it will undermine one vital 
source of independent reporting and current 
affairs programmes which many Americans 
rely on.

CAN THEY 
HACK IT?
TRUMP’S SELF-PROCLAIMED “running 
war with the media” and journalists 
(“among the most dishonest human 
beings on earth”) encourages suspicion 
and confusion. The test will be how 
robust the media which are not 
compliant with Trump can be – not so 
much in responding to his diversionary 
tweets and off-the-cuff comments, but 
in reporting and documenting the reality 
of his regime.

They will have to jettison notions of 
“fair and balanced” when the President 
and his staff reject objective truths and 
embrace conspiracy theories. Will they 
be up to the task?

The coalition of extreme right-wing 
websites like Infowars, Drudge Report, 
The Gateway Pundit, LifeZette, and 
Breitbart serve as bridges between 
the alt-right fringes of the internet and 
the conservative mainstream media. 
They have a sophisticated level of 
coordination which facilitates the spread 
of fake news into the mainstream media.

The right-wing media infrastructure 
is well established, in the mainstream 
as well as the fringe. Fox News began 
in 1996. Mainstream conservative news 
outlets, spanning talk radio and Fox 
News, have fomented a toxic alternative 
reality within which a constellation 
of fake news-purveying websites 
has thrived.

I THINK IT’S PROBABLY BETTER FOR ME NOT 
TO GO INTO HOW THE INTERVIEW AROSE …
RUPERT MURDOCH was 
present during Michael Gove’s 
grovelling interview with 
Trump, published in The Times 
on January 16, according to 
the Financial Times.

The Murdoch and Trump 
families have been close for 

years. Numerous photos were 
taken of the encounter in 
Trump Tower, some showing 
Gove giving an excited 
thumbs-up signal.

But Murdoch appeared in 
none of them.

When Gove was asked in 

an interview to confirm that 
Murdoch was there, he gave a 
strange reply.

“The best thing to say I 
think, in fairness is, um, in 
securing the interview, I think 
the fact that it was the Times 
newspaper and the fact that 

we had the – what’s the word 
... I think it’s probably better 
for me not to go into how the 
interview arose or how it came 
about but I think it’s entirely 
fair for people to make a set 
of conclusions or assumptions 
about that,” he said.



Spring 2017 Free Press 3

G
U

Y
 S

M
A

LLM
A

N

LAWS AND ORDERS

Touch and go timing
The big questions in media politics 
– Murdoch and Sky, phone-
hacking, Leveson and media 
regulation – are entwined in a 
chaotic timetable that could affect 
the outcomes of them all

1WILL THE GOVERNMENT activate 
Section 40 of the Crime and Courts Act? 
This is the law, passed by Parliament in 
2013, that would mean publishers having 

to pay both sides’ costs in a defamation case 
even if they won. This would happen if they had 
failed to agree to arbitration of the case with a 
recognised press regulator, as proposed by the 
Leveson Inquiry report. The major newspaper 
companies are dead against this because their 
tame regulator IPSO is not formally recognised, 
partly due to its refusal to set up a fair, accessible 
and cheap arbitration service.

2WILL THE GOVERNMENT allow the 
second stage of the inquiry to take 
place? This was intended to cover law-
breaking and improper conduct within 

media organisations – mainly phone-hacking – 
and whether police were complicit with them. It 
was postponed because of the court cases over 
phone-hacking and bribery of officials that have 
now finished. The publishers are dead against 
this for obvious reasons.

3WILL THE GOVERNMENT approve 
the buy-up of Sky TV by Murdoch’s 
21st Century Fox company? There is a 
major case running in the High Court 

in which a number of phone-hacking victims are 
suing News International, and their lawyers have 
asked for access to email accounts used by James 
Murdoch and Rebekah Brooks, both then top 
executives, as they are again now.

The victims claim the accounts will show 

that up to 20 million emails were deleted in 
2010 and 2011, to destroy evidence of the pair’s 
complicity in the phone-hacking operation, 
after police launched their criminal investiga-
tion. News International (now called News UK) 
contends that any deletion of emails was part of 
normal housekeeping.

If the order is granted the revelations could 
be highly embarrassing to the two bosses, but 
especially James Murdoch who is boss of both 
sides – chairman of Sky and chief executive 
of Fox – in the Sky takeover. The judge was 
expected to grant the order on MARCH ±∞, 
but legal delays are now likely to put back the 
decision until May.

His particular worry is that it could lead to a 
finding that Fox is not a “fit and proper” company 
to have complete control of Sky. The change of 
date could be crucial, since the Murdochs’ hope 
is that the deal will be done and dusted by then. 
For there’s another deadline that will intervene.

At present the much-vaunted “fit and proper” 
test by which media regulator Ofcom assesses 
broadcasters operating under its licences is not 
actually a legal requirement 
for takeover approval. It would 
require culture secretary Karen 
Bradley to make an order, and 
she is under pressure from 
campaigners to do so.

She said she was “minded” 
to forward the takeover to 
Ofcom on two other statutory 
grounds and was expected to do on MARCH ±π, 
after Free Press goes to press.

To end this uncertainty the Labour peer 
Lord (David) Puttnam, who has been a great 
advocate for media democracy and accountability 
over the years, tabled in the House of Lords an 
amendment to make the test a requirement for 
all takeovers and mergers.

He tabled the amendment to the Digital 
Economy (DE) Bill now in Parliament, which the 

government will oppose but may get through; 
there is a lot of opposition to Murdoch media 
in both houses of Parliament. Contentious 
amendments often go through the Lords at the 
last minute in the rush to get legislation through 
in time, and the DE Bill has a very tight deadline.

It has to be enacted in law by MARCH ≥±, 
because one of its provisions is the transfer 
of the regulation of the BBC from the current 
BBC Trust to Ofcom; the Trust will be wound up 
that day and Ofcom take the reins on APRIL ±. 
Puttnam’s little grenade could just slip under the 
door in time for Ofcom to apply it.

Ofcom should be starting its scrutiny of 
the takeover on MARCH ≤∞, with 40 days to 
complete it, that is by MAY ±. Its conclusion 
could well not be the end of the story. Last time 
round, in 2011, the result of Ofcom’s deliberations 
in March led to an intense period of negotia-
tions that were still going in July when the Milly 
Dowler bombshell blew up.

The argument was about the conditions 
Ofcom put on the takeover, which, subject 
to conditions, it actually agreed. Most of the 

concerns expressed had 
been about the future of Sky 
News, and Ofcom proposed 
hiving it off to a separate 
company for ten years, with 
Murdoch giving undertakings 
in lieu (UILs) on its future.

There was much 
scepticism about the value 

of Rupert Murdoch’s UILs, since he has over the 
years had little trouble breaching legally binding 
conditions on other takeovers. Often these 
involve boards of independent directors to be 
consulted on major decisions such as a change of 
editor, which he has simply ignored.

And it is perfectly feasible that some 
similar compromise will be the outcome of the 
regulatory process now. So there is everything for 
campaigners to play for.

Murdoch has 
had little trouble 
breaching conditions 
on other takeovers 
in the past

Demonstration against 
the takeover of Sky by 
the Murdochs in 2011; the 
same is happening again



4 Free Press Spring 2017

NEW MEDIA

‘No ads, no clickbait, 
just real journalism’
A PIONEERING local journalist sacked from a paper in 
Cornwall by the Trinity Mirror chain has set up what 
he claims to be the first subscription-funded local 
news website.

Graham Smith was a reporter for the Cornish 
Guardian, published by the Local World group, 
which was bought up by Trinity Mirror (TM) in 
November 2015.

Now he’s the owner, manager and editor of 
Cornwall Reports, which is going strong behind a 
paywall – such is the demand for news that the 
corporate media are dismally failing to supply.

TM, obsessed with cost-cutting, straight away 
made 12 staff redundant – but not Graham Smith, 
who as a former TV reporter and experienced operator 
in the area for 37 years – he is 62 – was worth keeping 
on. Instead they increased the area he had to cover to 
more than half of Cornwall.

But they didn’t seem interested in his news skills 
or contacts at all. What they wanted was clickbait. On 
his first day on TM’s website Cornwall Live, he said: “I 
was asked to write a listicle on ten illnesses that can 
kill your pet.

“Today the top story on Cornwall Live is the 50 
sexiest people in Cornwall. Most are actors that have 
appeared on Poldark but are not from Cornwall at all.”

He told TM he was going to launch a site of his 
own in competition to this kind of rubbish, one with 
real local news on it. They sacked him for “failing to 
share the aims and values” of the company. Smith 
sat down with Wordpress and had Cornwall Reports 
onscreen two days later.

A crowdfunding appeal brought him over £3,000 to 
get started, but for the long term he decided to go for 
subscriptions and put the news behind a paywall, in 
what he claims to be “Britain’s first local news website 
to rely entirely on its readers”. The website is updated 
throughout the day.

He set his sights on recruiting 1,000 readers 
within a year. In early March he had 259 so was still 

on target. “No adverts” is his crucial concept; “just 
journalism”. The “cover price” of Cornwall Reports is 
£30 per year, or £1 a week.

“It’s a business model which should be of interest 
to every journalist,” he says. “It puts journalists in 
charge, free from the tyranny of having to feed 
massive audiences a never-ending diet of trivia 
and click-bait, and it has the potential to breathe 
new life into local news as a pillar of a free press 
and democracy.”

Smith uses social media, and has a 4,000-strong 
email list, accumulated over his years as a journalist in 
Cornwall – 25 of those years on television, becoming 
current affairs editor of Westcountry TV. He says 
he is “probably better known than some other 
local journalists”.

Every morning he posts a video on Facebook, 
promoting Cornwall Reports. Those videos are 
watched by nearly 4,000 people every day.

AA cornwallreports.co.uk

GRAHAM SMITH: 
taking on the 
too-big media

RENEWAL 
AS A CO-OP
NEW INTERNATIONALIST, the 
world development magazine, 
is restructuring itself into a 
worldwide community-owned 
cooperative. The independent 
publication has launched a 
£500,000 share offer – claimed 
to be the largest of its kind by a 
media organisation globally.

Having pioneered a more 
ethical reporting for more 
than four decades, NI has now 
created a new way to finance 
and run not-for-profit media.

The minimum investment is 
set at only £50. Shares cannot 
be transferred or sold on. 
Investors have one vote, no 
matter how much they invest 
and, as co-owners, become 
stewards of NI’s mission into 
the future.

The campaign runs on 
Crowdfunder.co.uk. The 
organisers hope the share 
offer will create a secure 
and democratic structure, 
bucking the trend of media 
ownership concentration.

New Internationalist co-editor 
Hazel Healy said: “We have 
always written about other 
people coming together to 
change things, now it’s our 
turn. It felt like we needed to 
do something big. Fear, and 
mistrust are rising all over the 
world, and misinformation 
along with them.

“Meanwhile, the media’s 
broken business model is 
making it harder than ever for 
independents like us to survive.

“Our slogan #FactsAndHeart 
says it all. This is journalism 
that has the power to bring 
people together.”

Graeme Roy, community 
shares officer at Crowdfunder 
said: “Community shares are 
a great way for the public to 
own and run the businesses 
that are important to them. I 
am sure the crowd will support 
New Internationalist and 
the independent media they 
stand for.”



Spring 2017 Free Press 5

INDUSTRY

Lies on the line
Strikes over company 
plans to get rid of 
onboard conductors 
have been taking place 
for months on 
Southern Railways in 
south-east England. 
Reporting of the 
dispute has become 
increasingly hostile. 
KEITH RICHMOND of 
the drivers’ union 
ASLEF surveys the 
coverage

THE STRIKE and overtime ban by 
ASLEF, the train drivers’ union, on 
Southern Railways in December 
and January was an industrial, not 
a political, dispute – whatever it 
suited Transport Secretary Chris 
Grayling and a clutch of under-
briefed backbench Conservative MPs 
to claim.

It was unusual because it was 
not a battle for more pay or fewer 
hours, but a row about passenger 
safety and the introduction 
– without negotiation – of driver-
only operation.

Not that you would know this 
from some of the lazy, dishonest – 
and at times downright malicious 
– coverage that the drivers have 
had. The Sun, Daily Mail and Daily 
Telegraph were, predictably, the 
worst offenders.

Mario Ledwith in the Mail turned 
an industrial dispute into an attack 
on Labour leader Jeremy Corbyn and 
ASLEF president Tosh McDonald 
under the headline “Corbyn 
Led Standing Ovation For Strike 
Comrade” (January 2).

Lucy Osborne – who cheerfully 
told me “the editor doesn’t like 
strikes, strikers or trade unions” 
– wrote:“ASLEF has banned its 
members from doing overtime” 
(January 5) even though I had 
patiently explained to her that our 
members had voted overwhelm-
ingly to ban it themselves.

Nor did she include the fact 
that if the company employed the 
number of drivers it had promised 
in its franchise application, it would 

not need to rely on our members 
working overtime.

She also deliberately got 
general secretary Mick Whelan’s 
salary wrong (7 January) by 
including employer pension and 
national insurance contributions, 
despite being provided with the 
correct figure.

Patrick Foster, cheerfully 
swallowing a wildly inaccurate 

briefing by the Department for 
Transport, went big on “Union 
leader warns of 10 years of unrest” 
in the Daily Telegraph (13 December) 
and the next day offered “This is 
war with Tories, unions declare” 
without a single piece of evidence 
to justify it.

Anyone with any knowledge of 
the way what they used to call Fleet 
Street works will know that the 
pressure to provide a story to back 
up a headline dreamed up in the 
editor’s office, by the backbench, or 
the news desk can be immense.

The Sun (22 December) tried 
to make something of nothing 
with “Unionists’ 2 days off rails” 
(which was really “People have 
a drink at Christmas!”) while the 
Evening Standard splashed with 
“Rail strike boss off to work by car” 
(6 January) – a risible story which 
prompted Mark Ellis of the Daily 
Mirror to laugh: “Man has lift with 
wife shock!”.

The cartoonists had a field 
day, too, with Mac in the Mail 
(15 December) and Adams in the 
Telegraph (19 December) happily 
imagining Jeremy, Tosh and Santa 
at Christmas.

It wasn’t all bad. Conrad Landin 
interviewed Graham Morris, ASLEF’s 

organiser on Southern, for a piece 
which appeared in the Morning 
Star under the headline We are 
determined to win – passenger 
safety too important to risk, and 
The News Line, the paper of the 
Workers’ Revolutionary Party, 
splashed on Southern are bullies! 
(both on 11 January) after talking 
to Graham on a picket line at 
London Bridge.

Mick Whelan was interviewed by 
Simon Hattenstone for a flattering 
flagship profile in The Guardian (14  
January); Tosh McDonald talked to 
Danny Scott for a fascinating Life 
in the Day feature in the Sunday 
Times Magazine (15 January); and 
Gwyn Topham wrote a typically 
thoughtful and well-informed, 
analysis of the problems in the rail 
industry – “Is Britain’s train system 
getting worse?” – in The Guardian 
(7 January).

We live in a free society, with a 
free press, which has had, for 350 
years, the right to be partial and the 
right to be wrong. And journalism, 
of course, like politics, is a rough 
old trade.

So I won’t be disingenuous and 
say I was surprised at some of the 
coverage. Just disappointed at the 
distortions and lies.



6 Free Press Spring 2017

NEWS

BBC’s public funds 
boost private profit
THE BBC has agreed to spend £8 million a 
year of its hard-pressed licence fee income on 
employing 150 local reporters around the country. 
They will supply copy not just to the BBC but 
to local commercial media, helping to plug the 
“democratic deficit” in local journalism.

One effect of the plan agreed with the big 
commercial newspaper chains is to subsidise 
their editorial forces and permit yet further cuts 
in staff. According to most estimates – nobody 
has counted them – well over half of the 12,000-
plus journalists on local papers prior to 2008 have 
lost their jobs.

The local press is 80 per cent owned by 
three companies: Trinity Mirror, Newsquest and 
Johnstone Press. For 20 years they have been 
hacking away at their costs as they lose adver-
tising and sales to maintain what are still high 
levels of profit.

Numbers of reporters have fallen so far that 
the vital institutions of civic life – notably local 
courts and council meetings that take a lot of 
reporting time – are simply no longer being 
covered. This “democratic deficit” has long been 
a worry, and the BBC has responded to appeals 
for help.

It will fund the salaries of 150 “local 
democracy reporters”, funded by the BBC, but 
they will be employed by existing media, or 
“qualifying news organisations”.

These must be existing news publishers 
“within or close to the relevant authority area” 
who provide content in multimedia formats 
and already employ journalists trained to 
recognised standards.

The reporters will be distributed around the 

UK, with for instance three in Northern Ireland, 
11 in the West Country and 12 in London and the 
South East.

Their stories will be available for use by the 
news organisations and the BBC, and through 
a “news bank” to outside media organisations 
shortly after transmission.

They will concentrate on top-tier local 
authority areas – more than 350 authorities 
at country and district level. Effectively they 
will have to focus on the big stories, leaving 
an unfilled gap for covering covered parish or 
local events.

There is no way that 150 reporters are going 
to replace the 7,000 thrown out of work, but 
they might improve the papers a little, since 
existing reporters are highly office-bound, 
churning out pages from press releases and 

material sent in by the public.
It has taken months for the BBC to negotiate 

this deal with the News Media Association, the 
UK press’s trade association.

They said in a statement: “Following months 
of detailed work and consultation with the 
providers of local journalism right across the UK, 
including the hyperlocal and local TV sector, the 
BBC and the NMA will now take forward agreed 
proposals which aim to invest in the local news 
media, increase coverage of public services and 
institutions and use the expertise of both the 
BBC and the local news sector for the benefit of 
all audiences.”

They might have added: “They will also 
give local newspapers the cover to sack more 
staff and improve their profits as well as their 
coverage of local affairs.”

B
B

C

Join the
campaign
for press 
and broadcasting

freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Name

Address

Postcode____________________________________________________________Tel

Email

Organisation (if applicable)Join online 
at www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

Savage cuts have 
led journalists at the 
Newsquest group’s south 
London base to strike 

to save their papers. A 
newsroom that had 38 
journalists a year ago 
now has 18 – to produce 

11 weekly titles. Last year 
the US-owned Newsquest 
made profits of £70million 

– 25 per cent of turnover.

N
U

J



Spring 2017 Free Press 7

Beancounter who 
now leads the Beeb
THE NEW Chairman of the BBC, 
Sir David Clementi, invented his 
own job when he was asked by 
government to recommend a new 
structure for the corporation.

He proposed replacing the 
BBC Trust with a straightforward 
management board and subjecting 
this public service to the regulation 
of Ofcom, whose remit until now 
was competitive commercial media.

And so it came to pass. Clementi 
takes charge on April 1. He is a 
former deputy governor of the 
Bank of England and chairman of 

Prudential and Virgin Money.
At least he wasn’t a right-wing 

media boss. According to reports, 
rivals for the post included John 
Makinson, former chairman of 
Penguin Random House, Roger 
Parry, former chairman of Johnston 
Press and now of pollsters YouGov, 
and Sir David Arculus, the former 
boss of publisher Emap and now 
of lobby group Energy UK. There 
was also the friendly Murdoch 
biographer William Shawcross, and 
Dame Deirdre Hutton, the chair of 
the Civil Aviation Authority.

More rush 
to probe 
‘fake 
news’
TWO HIGH-LEVEL investigations 
have been set up to analyse the 
phenomenon called “fake news”, 
in the wake of the moral panic 
that followed the triumph of 
Donald Trump in the US presiden-
tial election.

Fake news is the production of 
untrue reporting by people other 
than commercial  media, who 
after decades of experience do it 
more professionally. It invariably 
appears on the internet, which 
being open to everybody is self-
evidently suspect.

The UK Parliament’s Culture, 
Media and Sport Committee 
has launched a probe into the 
“widespread dissemination, through 
social media and the internet, and 
acceptance as fact of stories of 
uncertain provenance or accuracy”.

Explaining the reason for the 
inquiry, the committee noted 
concerns over people being fed 
propaganda and untruths from non-
traditional news sources. Damian 
Collins, chairman of the committee, 
said the trend was “a threat 
to democracy and undermines 
confidence in the media in general”.

The Labour Party is conducting 
a similar inquiry conducted by 
Michael Dugher who was briefly 
shadow  culture secretary last 
year. The probe will look into the 
changing ways in which news is 
consumed and shared online, and 
what social media could do to tackle 
fabricated news being shared.

Deputy leader Tom Watson, 
who took over the culture brief, 
said the increase in fake news 
undermined politics. He said: “Fake 
news challenges our democracy 
by undermining the very basis on 
which we make decisions about 
who to trust and who to vote for. I 
want this inquiry to make concrete 
proposals to protect the integrity of 
our news media.”

He said fake news was accessed 
with more frequently than real 
news in the run up to the recent US 
presidential elections. “That cannot 
[be] healthy for democracies, which 
operate on the assumption that 
voters make choices based on facts 
and information that are for the 
most part accurate and truthful.”

COST OF 
A TWEET
FOOD BLOGGER Jack Monroe’s triumph 
in her libel action against vile right-wing 
rent-a-gob Katie Hopkins in March was not 
just clearly the right thing to happen, but a 
significant move in media law.

Hopkins had tweeted a snide and crude 
message about Monroe, accusing her 
entirely falsely of condoning the spraying 
of offensive graffiti on a war memorial. 
When challenged she refused to apologise 
but instead insulted Monroe further, calling 
her “social anthrax”.

Monroe was awarded £24,000 in 
damages but legal costs will set Hopkins 
back a six-figure sum.

The judge found that the tweets 
had caused “serious harm”. It could 
be a precedent that has an effect on 
people who use Twitter to pile abuse 
on others, if the courts continue to find 
that serious harm has been done to a 
person’s reputation.

Hopkins had contended that on Twitter 
vulgar and crude statements are par for 
the course, but this argument was roundly 
rejected by the court.

According to lawyers, it may now be 
more difficult to argue that attention-
grabbing provocative tweets are just 
“mere abuse”, “banter” or statements that 
aren’t taken seriously. Tweets can be held 
to the same standard as a “reputable” or 
“serious” publication and controversy-
baiting Twitter celebrities may need 
to be more cautious in the wake of 
this judgement.

To refrain from behaving like Katie 
Hopkins is generally sound advice.

IPSO’s Teflon Trevor
TREVOR KAVANAGH, 
the Sun’s columnist and 
former political editor is 
still a member of the board 
of tame press regulator 
IPSO, despite having two 
complaints upheld against 
him over the same article.

IPSO ruled in February 
that he had been wrong 
to claim in a column last 
October that “two out of 
three asylum seekers lied 
about their age”.

The Sun published a 
correction in print but not 
online. When this was 
pointed out it appended an 
inadequate footnote that 
failed to correct the statistics; 
the Sun argued that it would 
be “inappropriate” to amend 
the words of a columnist 
– even those ruled to 
be wrong.

IPSO said: “Given that 
the inaccuracy clearly related 
to an assertion of fact, the 
committee rejected the 
newspaper’s reasoning for 
the delay, and considered 
that the newspaper had 
failed to correct a significant 
inaccuracy promptly.”

This was the second time 
IPSO had found him at fault 

over the same column. It 
released a statement saying 
Kavanagh had apologised for 
his comments on Channel 4 
News presenter Fatima Manji.

He wrote that Manji 
should not have complained 
to IPSO over another Sun 
column by former editor 
Kelvin MacKenzie that had 
attacked her for wearing a 
hijab on air.

IPSO said it was 
“committed to ensuring 
that individuals who 
believe that they have been 
wronged by the press are 
able to seek proper redress 
without fear of retribution 
or victimisation.

“In this instance, public 
comments by an IPSO 
board member brought the 
strength of this commitment 
into question.

“This should not have 
happened. The board has 
received an apology from 
the board member and an 
assurance that it will not 
happen again.”

If two reprimands by a 
regulator against one of its 
own members aren’t enough 
to make him resign, how 
many would be?

CPBF AGM 2017
THE CPBF will be holding its 2017 annual meeting on 
Saturday July 1, at the HQ of Unite the Union in London. 
Further details will be announced – all members and 
supporters welcome. Unite the Union, 128 Theobalds 
Road, London WC1X 8TN; nearest station Holborn.



This issue went to press on March 19 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

Not just the papers; 
Tories take the BBC
THE PUBLIC spectacle of George Osborne’s 
venality and greed was gripping enough, but 
there were even worse things about his taking 
the editor’s chair at the Evening Standard.

The Standard already had a nasty right-wing 
evening newspaper monopoly in London – a 
Labour-voting city – and George Osborne is 
likely if anything to make it more opposi-
tional to the Tory government if he uses it to 
pursue his lavishly anticipated vendetta against 
Theresa May.

So it’s not the Tories tightening their grip on the 
press that’s new, but that the grip is on the BBC as 
well. The “populist” right-wing slant of BBC news 
is a growing pain, which an influx of Fleet Street 
establishment figures goes some way to explain.

The editor that George Osborne succeeds, 
Sarah Sands, is moving to edit the BBC Radio 4 
Today programme. Her Evening Standard was 
a mouthpiece for Boris Johnson as Mayor of 
London, and in the election to succeed him the 
paper front-paged all the crude and stupid Tory 
accusations of jihadi connections against the 
inoffensive Labour contender Sadiq Khan.

Just because he’s a Muslim, that’s all; so now 
we have Donald Trump politics directing the 
Today programme.

Sarah Sands had never worked in broad-
casting – just as Osborne has never worked in 
newspapers – but was eased into the job by 
head of news James Harding, the Tory press’s 
“enemy within” at the BBC. He was a newspaper 
editor, at Murdoch’s Times, and has brought a 
succession of prominent figures from national 
papers into key editorial positions at the BBC.

BBC journalists are not happy about this. 
Amid reports of rumbling mutiny one told Press 

Gazette: “He has lost the dressing room. He 
doesn’t have team news on his side.” James 
Harding’s imports include two senior colleagues 
from The Times and business correspondents 
from the Sunday Times and Sunday Telegraph.

And then there is the media editor, Amol 
Rajan. He’s a former editor of the Independent, 
the one who drove the paper into closure 
(though it still totters along online) in March 
last year, 10 months after it defied its 30-year 
tradition of non-partisanship to call for the 
re-election of the Tory/Lib-Dem coalition in the 
2015 poll.

This was an idiotic call anyway, since the 
coalition wasn’t standing in the election. No 

doubt it was the brilliant idea of the proprietor, 
Yevgeny Lebedev, who also happens to own 
the Evening Standard and has just hired 
George Osborne.

Yevgeny worked his way up as the son 
of Russian oligarch Alexander Lebedev, who 
bought the papers and gave them to his spoilt 
brat as a present.  Yevgeny likes nothing better 
than seeing his face, and name, in print. He 
gets the paper to set up glitzy events for him 

to be photographed hobnobbing with west 
London society. He writes plodding first-person 
articles about his exhilarating social life and his 
exciting adventures.

Glossy magazines are full of fulsome profiles 
of this wretched man, as if he was a genius 
rather than a narcissist who happens to own 
newspapers. The journalists flatter him too. “It 
has been an absolute pleasure to work for him,” 
said Sarah Sands.

Now she’s been airlifted into a decisive role 
at the BBC it does make you wonder: if she can’t 
resist the adolescent whims of a preening creep 
like Yevgeny Lebedev, how is she going to stand 
up to the more substantial figures who make 
rather greater demands of the BBC?

Of course politicians are unscrupulous and 
proprietors are vain, but the worry is the journal-
ists. Why should they have to kowtow to these 
people? It’s like an Evelyn Waugh novel 100 
years on.

AWKWARD 
SQUAD

TIM 
GOPSILL

Inside knowledge can be so valuable
THERE ARE certainly worries about 
Amol Rajan’s media reporting, 
though it may not be surprising 
that his reports tend to represent 
the national paper editor’s point 
of view.

In January he covered the 
controversy around Section 40 of 
the Crime and Courts Bill – the law, 
not yet activated, that could in rare 
circumstances lead to publications 
being made to pay both sides’ costs 
in a libel case if they had failed to 
sign up with an officially-recognised 
press regulator.

All the corporate press are dead 
against this law, naturally, which 
Rajan reported at some length. He 
allowed one dissenting voice: a 

brief interview with Max Mosely, 
the motor racing tycoon who 
is funding the only recognised 
regulator, IMPRESS, through a 
labyrinthine structure that protects 
its independence.

Mosley made his point that, at 
present, gaining 
redress from 
the national 
press is only 
possible for the 
rich; a laudable 
contention, though it was 
emphasised that Mosley is 
immensely rich himself, which 
rather made him seem a hypocrite. 
But there was not a word from or 
about the countless poorer people 

who have been denied such redress 
over the years, nor from victims or 
other critics of the press’s intrusive 
and irresponsible behaviour. Nor was 
there any declaration that media 
editor Rajan had been involved in 
this story himself, which he had.

As editor of 
the Indy he has 
been accused 
of suppressing 
a story on 
the private 

life of then Culture Secretary John 
Whittingdale, who allegedly had an 
affair with a sex worker. The story 
was well known in media circles but 
none of the red-top papers wanted 
to embarrass Whittingdale, who 

was about to pronounce on the 
enactment of Section 40!

The Indy was on the verge of 
publishing – the story being not 
so much Whittingdale’s sex life as 
on the suppression of what would 
seem to be very a tasty tabloid tale.

In October 2015 Rajan attended 
a Society of Editors meeting with 
Whittingdale and other editors. On 
his return to the office he had the 
story pulled, “on editorial grounds”, 
he explained. Shortly afterwards, 
Whittingdale announced he was 
“not persuaded” to enact Section 
40. He may, though, have been 
persuaded not to, but that’s an 
angle that media editor Rajan 
didn’t cover.

H
M

 T
R

E
A

S
U

R
Y

B
B

C Amol Rajan: 
media reporting 
from the 
editor’s point 
of view

Lebedev: Social life Osborne: Vendetta


