
2
THE MONEY 

FROM FAKE NEWS
Label the stories 

paid for by 
brands

10
FOXIFYING THE 
NEWS ON SKY

The real threat from a 
Murdoch takeover

12
SUN ACCUSED 

OF HOSPITAL SCAM
Are hacks up to old 

tricks again?

FREE Press
No 211 Summer 2017£1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news and 
info go to cpbf.org.uk

Email: 
freepress@cpbf.org.uk

FOR THE Conservatives the 2017 
General Election was there for the 
taking. Then they blew it. It was 
the national press, their invincible 
battering ram in the past, that blew 
it for them.

They had a 20 percent-plus led 
in the polls and faced a Labour 
Party whose leader Jeremy Corbyn 
had been weakened by persistent 
attacks from his own party estab-
lishment and the press together.

The right-wing papers had won 
the Tories their election victory in 
2015 and the great Brexit triumph 
a year later; they lionised Prime 
Minister Theresa May as the strong 
leader Britain needed.

But they never saw the advance 
of the online army of social media 
users, the angry young people, as 
political correspondent Nicholas 
Jones puts it in this Free Press, 
“robbed of their future by Brexit”.

During the campaign there were 

two ghastly terrorist atrocities, both 
mainly targeting young people, in 
Manchester and London.

The media went automatic-
ally into anti-terror mode. Jeremy 
Corbyn had been attacked by them 
many times in the past for his 
contacts with the IRA and Hamas 
and here he was, a sitting duck.

They blasted away gleefully at 
the Labour leadership as “apologists 
for terror”.

It was extraordinary: no-one 
believed them. Corbyn’s poll ratings 
went up. People saw through the 
lies, but the Conservatives can’t.

This election might well be seen 
as a watershed. There have been 
prophesies for more than a decade 
that the internet and its social 
media would supplant print, not 
just as the most popular medium 
but the most significant. June 8 
2017 could turn out to be the day 
that came true.

Of course, it was the content of 
Labour’s message, expressed in its 
radical manifesto, that really won 
the votes, but the changes in media 
gave people unbiased access to it 
for the first time.

But there were other things 
going for Labour. One was the 
existence of the broadcasting regu-
lations that require TV and radio 
to be scrupulously impartial and 
allocate fair time to all parties.

Yet again the papers were 
sidelined. For the first time since 
he became Labour leader, Jeremy 
Corbyn had a fair crack of the whip 
– especially from the BBC, which 
had treated him as badly as the 
right-wing press.

Political correspondents who had 
patronised and sneered at him now 
had to report fairly what he said, 
and people liked the sound of it.

It was a strong validation for 
public service broadcasting.

THE MEDIA ELECTION: 5-PAGE SPECIAL REPORT
 A How the papers 

duped Theresa May
 A How Labour’s 

message got through
 A The rise of social 

media, in statistics
 A The parties’ 

media policies
TURN TO PAGES 5–9

IT WAS THE 
SUN 
WOT 
LOST 
IT Fair TV rules 

mean Labour 
message heard



2 Free Press Summer 2017

In today’s media, 
the publication of 
lies is probably one 
of the few things 
that is not changing, 
says JONATHAN HARDY. 
But it must be dealt with

AS SOON AS Donald Trump called CNN “fake 
news” last November it was clear the term had 
spread into a sprawling mess. So there is a case 
to restrict its use to stories that have no factual 
basis but are presented as news. That is a big 
enough concern, from the various agendas and 
agents of misinformation, to the deeper problem 
of a misinformed public.

But if the focus is only on the actions of rogue 
states, the organised alt-right, hate-filled trolls 
or amoral digital entrepreneurs, the underlying 
problems will be ignored.

There are four reasons it should be thoroughly 
dealt with:

1 The Commons media select committee 
launched an investigation into fake news 
in January, but that was shut down with 
the election and that may well be the end 

of it. There must be a new and wider one.

2 Fake news is not new – remember 
the headline “Freddie Star Ate My 
Hamster”? That infamous Sun story of 
1986 was completely untrue but agreed 

with the star’s agents, for the publicity – and 
neither is it a product of digital media alone.

More serious examples are in the long history 
of stories designed to demonise others by 
right-wing British newspapers – from attacks on 
so-called “loony left” councils in the 1980s with 
their fake news that Labour-controlled London 

councils had banned children in their schools 
from singing Baa Baa Black Sheep because it was 
racist, to more recent stories that councils were 
banning Christmas so as not to offend Muslims. 

Human rights groups, refugee organisations, 
the European Union, trade unions and many 
others have all had the treatment.

The newspaper groups that published this 
stuff are now insisting that the problem lies 
elsewhere, pointing the finger at digital and 
social media. But such neat lines can’t be drawn.

While well resourced newsrooms working to 
professional standards could stop fake news, in 
the weak system of self-regulation that we have, 
with power in the hands of large corporations 
and right-wing proprietors, it can thrive. 

We need to introduce the reforms proposed 
by the Leveson Inquiry to toughen self-regu-
lation; fake news should be dealt as part of 
much wider reforms, with the press put under 
proper scrutiny.

3 In digital media, fake news is a 
symptom of a much broader range of 
problems. Money is made by shareable 
content, with the tech giants on-selling 

MEDIA

 Fake news: what else is new?

Wanted: sheriff 
for this lawless 
online town
The internet is outside the law and 
this can’t go on. GARY HERMAN 
says the corporations must be made 
to take responsibility as publishers 
for what’s on their pages

COMMENTATORS AND politicians 
see the internet as the mother of all 
folk devils; a veritable Pandora’s box 
of modern evils: fake news, online 
bullying, revenge porn, radicalis-
ation, and videos of suicides, 
murder and gruesome executions.

Many countries would ban 
such material if it appeared in any 
other medium, but the internet is 
different. It’s a lawless town.

It is – by design – a global 
medium, intended by its inventors 
as a distributed network with no 
organisational hierarchy, central 
point of control or single adminis-
trative authority.

The internet, some say, is the 
world’s first functioning anarchy 
and, as such, there is no existing 
method for censoring it or control-
ling its content.

Politicians find this notion 
abhorrent and increasingly identify 
the internet with the companies 
that create and own so-called 
“platforms” and “apps” – in effect 
the websites that people use to 
access internet content or services.

Some of these have been 
attracting a lot of flak.

Google, which owns the video 
streaming site YouTube, has 
been condemned for running 

inappropriate ads or for hosting 
offensive videos, apparently 
intended to radicalise Muslim youth 
or convey anti-semitic messages.

Facebook has been lambasted 
for publishing fake news designed 
to subvert democratic process. 
Facebook also owns WhatsApp, 
the text messaging service with 
end-to-end encryption, denounced 

as a “safe space” for criminals 
and terrorists.

Spokespeople from Facebook, 
Twitter or Google all promise to 
neutralise the threat of state 
action by suppressing the worst of 
the internet.

It’s usually too little too late – 
take down a post here, implement 
a more effective complaints 

We need to end the 
hypocrisy of media 
denouncing one kind 
of fake news while 
embracing another



Summer 2017 Free Press 3

MEDIA

 Fake news: what else is new?

procedure there, or devise a 
clever algorithm to monitor 
content for breaches of standards 
of acceptability.

Taking down a post will not 
undo the damage it might have 
done; computer-based complaints 
procedures are invariably close 
to useless; and algorithms will 
never be clever enough to reliably 

distinguish a medical illustration, 
say, from a pornographic image or 
fake news from realistic satire.

Relying on companies like 
Google or Facebook to implement 
an effective global regulatory 
framework is like asking criminals to 
police themselves.

Governments, intergovern-
mental bodies, like the UN, and 
international public interest bodies, 
like global trade union federations 
and the big charities, need to do 
the job.

But a surprise candidate for 
sheriff rode to the rescue at the 
recent Hay-on-Wye literary festival.

The writer and broadcaster 
Stephen Fry gave a speech saying 
that companies like Twitter, 
Facebook and Google should be 
classified as publishers rather than 
“platforms”, and so become subject 
to existing regulatory frameworks, 
jurisdiction and tax regimes.

The argument is older than 
the internet. In fact, it goes back 
to the old world of analogue 
telephone systems which were 
classed as “common carriers” like 
postal services.

They don’t know what’s in the 
messages they carry and cannot 
in law be held responsible for their 
content. If, on the other hand, they 
monitored their traffic, they would 

have to assume responsibility for 
this content.

Companies like Facebook stretch 
a point by arguing that they too are 
effectively common carriers. That’s 
what they mean by “platform”. 
Responsibility for their content lies 
with the people who upload the 
messages, not with them.

This argument is hokum. Fry’s 
argument, on the other hand, is 
unassailable. Facebook does impose 
restrictions on content and employs 
human monitors, so it’s difficult for 
the company to maintain that it’s 
not a publisher.

The problem is that once it 
admits to being a publisher it can 
be held responsible for its content. 
Armies of lawyers specialising 
in defamation and intellectual 
property must be standing by.

With around 2 billion active 
monthly users in the first quarter 
of 2017, that’s a lot of content to 
be responsible for. And with great 
revenue (almost $28 billion last 
year) comes great responsibility. But 
try persuading chief executive Mark 
Zuckerberg of that.

Luckily, Microsoft has issued 
a challenge that may provide the 
bones of a solution.

In February, the company’s 
president and chief legal officer, 
Brad Smith, called for the intro-
duction of a Digital Geneva 
Convention, modelled on the 
Fourth Geneva Convention 
intended to protect civilians in time 
of war.

Smith’s Digital Convention 
would “commit governments to 
protecting civilians from nation-
state attacks [and cyber-attacks for 
financial gain] in times of peace”.

For this purpose, Smith 
envisages technology companies 
working collectively as a neutral 
entity to “make the internet a 
safer place”.

If this plan gets off the ground, 
and Microsoft certainly has the 
clout to launch it, it must accept 
the need to broaden the definition 
of cyber-attacks to encompass all 
forms of internet abuse including 
fake news, bullying, child abuse, 
revenge porn, hate speech, and the 
organisation of terror.

The law requires broadcasters to display a 
“P” logo onscreen when programmes contain 
product placement. A similar symbol could 
be required for “branded content” – articles 
paid for by companies.

their data on users. This blurs distinctions 
between trustworthiness and authority on the 
one hand, and popularity and shareability on the 
other. The companies make their money from 
advertising based on shareability and there is no 
penalty for lying. This has been called the “hoax 
economy” in which you can sell anything.

4 There is a particular kind of fake news, 
which is a communication on behalf 
of a sponsor. In print these used to 
be known as “advertorials” – but the 

whole area of brands getting involved in media 
content has exploded into what is now known 
as “native advertising” – that is, according to the 
Interactive Advertising Bureau: “ads that are so 
cohesive with page content, assimilated into the 
design, and consistent with the platform, that 
the viewer simply feels that they belong”.

Even this is not actually new. “Fake news” 
was the headline on an article in the US 
magazine TV Guide in 1992, but the story was 
about was corporate video news releases (VNRs) 
– the growing supply of news by brands that was 
making its way directly into TV news bulletins, 
because they came free.

WHAT SHOULD be done? There are industry 
rules that marketing communications must be 
clearly identified, so that people know when they 
are being sold to. But they are not working effec-
tively, so we need clearer, consistent labelling.

In UK television, any programme that 
contains “product placement” – the named 
use of a product, paid for by the company – 
must show a P sign. Why not require a similar 
universal logo for publishers who carry brand 
sponsored content? Perhaps a B?

We need greater transparency about the 
commercial sources for news stories, and better 
regulation keeping editorial and advertising 
apart. And we need to end the hypocrisy of 
media outlets denouncing one kind of fake news, 
like internet lies, while embracing another, like 
disguised advertising. That’s why Parliament’s 
inquiry should be expanded to investigate 
branded content as well as fake news.

For 20 years we’ve lived through the myth 
that the internet allows anyone to speak and 
be heard – that’s the upbeat version, while fake 
news has crystallised the downbeat version, 
of hate and segregation. The democratic myth 
ignores the imbalance in resources that shape 
who is really heard in our media.

So we need media that open up to a wider 
range of voices – and give audiences the tools 
to make better informed judgements about all 
sources. We need to tackle concentration of 
media ownership and help create more diverse 
media ecology. We need to press for Google and 
other large communication firms to pay a levy 
for public journalism, and ensure greater public 
oversight over their algorithms and decisions, on 
which we increasingly rely.

Twitter, Facebook and Google 
should be classed as publishers 
and subject to media regulation



4 Free Press Summer 2017

Former Free Press editor 
Granville is honoured
GRANVILLE WILLIAMS, a former editor of Free Press, was 
presented with a certificate recognising his “outstanding 
achievement” for the labour and trade union movement at 
the annual meeting of Yorkshire and the Humber region of 
the TUC in March.

TUC regional secretary Bill Adams presented the award, 
saying: “Granville has a vast knowledge of trade unions 

and a great network of union contacts. He is a keen 
advocate of press freedom and has been a leading figure 
in the Campaign for Press and Broadcasting Freedom from 
the outset.

“Granville has also helped found the Orgreave Campaign 
for Truth and Justice and his dedication has helped keep 
that campaign in the headlines”.

Last year Granville was presented with a Gold Badge 
by the National Union of Journalists in recognition of his 
union work.

“I’m really moved and really honoured,” he said. 
“Getting the gold badge from the NUJ and this from the 
TUC have been true highlights for me. Being involved in 
the trade union movement has been a joy in my life and 
it’s about as far from being a chore as it can be.”

Granville is a member of the CPBF National Council and 
co-ordinates the activities of CPBF North.

B
B

C

Join the
campaign
for press 
and broadcasting

freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Name _________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________________________________Tel ____________________________________________________________________

Email __________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________________________________________________________________Join online 
at www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

THE CPBF ELECTION MANIFESTO
NONE OF the party 
programmes, not even 
Labour’s, included 
measures to challenge 
the power of Big Media, 
owned by millionaires 
and big corporations. 
This is why the 

Campaign for Press and 
Broadcasting Freedom, 
with the Media Reform 
Coalition, published 
its own manifesto for 
media reform, Give 
Truth a Chance.

The CPBF distributed 

5,000 copies to groups 
around the country. 
Give Truth a Chance 
calls for government 
action to bring about 
controls on media 
ownership; independent 
and effective 

self-regulation of the 
press; well-funded, 
independent public 
service media and 
protection of citizens’ 
communications rights.

Go to www.cpbf.org.
uk/media-manifesto.

UK GENERAL ELECTION 2017A Manifesto for Media Reform

GIVE TRUTHA CHANCE
THERE IS public alarm about ‘fake news’ but who can we rely on for the truth?

It wasn’t fringe websites in the USA that first published distortions and lies. Commercial media have been doing it for decades and the public deserve better.
Big Media in the UK are owned by billionaires and big corporations. The press, which loves to claim it is the best in the world, is the least trusted by the public across the whole of Europe.The BBC, under huge pressure from the government, is acting more and more like a tame state broadcaster; and it fails in its duty to reflect the diversity of the UK’s population.

We have digital giants like Facebook and Google who are mopping up advertising and using their market power to avoid paying tax.And a government that finds time to meet Rupert Murdoch but can’t stir itself to ensure effective press self-regulation 
or to help to save our local media.

So what should the government 
be doing?

2732_CPBF_election17.indd   1

05/05/2017   16:00

Wapping remembered in 
CPBF member’s movie
THE TRAGIC story of the great Wapping 
strike of 1986-87, in which 5,500 sacked 
media workers lost their jobs, features in a 
new film on major labour disputes.

Belonging: the Truth Behind the 
Headlines is an explosive documentary 
investigating where real power lies in this 
country. The film, 
directed by Morag 
Livingstone in her 
first feature-length 
documentary, shines 
a spotlight on three 
industrial disputes, 
and how the media, 
government and big 
business colluded 
to suppress human 
rights and democracy.

The film, which 
premiered in London 
in May, is told 
through personal 
stories of those 
who lived through 
the Wapping, Royal 
Mail and Grangemouth disputes and 
ultimately highlights what the trade union 
movement gives communities up against 
the sinister forces of a largely invisible 
power –a sense of belonging; and of hope.

“That word ‘belonging’ kept coming 
up,” Morag says. “It really stuck with 

me. And then I did about two month’s 
research on what belonging means and I 
found that that’s what the film is all about 
– it’s about being a collective.”

Morag is active in the broadcasting 
union BECTU, which she represents on 
the CPBF National Council. She says 

she was shocked to 
discover the extent 
to which government 
and business work in 
concert against the 
interests of ordinary 
people. People sit in 
a room and make 
decisions that work 
against us.”

At Wapping in east 
London 30 years ago 
Rupert Murdoch sacked 
his entire production 
and clerical workforce 
as he moved the 
production of his four 
national papers to a 
new non-union plant. 

The workers fought for a year but failed to 
win back their jobs.

 ABelonging is screening at union and 
other meetings around the country and 
will be available online from August. For 
a list of screenings or to pre-order a copy 
visit www.belonging4us.com.

Granville 
receives the TUC 
award from Bill 
Adams (left)

A
D

A
M

 C
H

R
IS

T
IE

https://www.cpbf.org.uk/media-manifesto/
https://www.cpbf.org.uk/media-manifesto/
http://www.belonging4us.com/


Summer 2017 Free Press 5

Regulations made 
coverage fairer
STEPHEN CUSHION of Cardiff University’s 
school of journalism, which closely 
analysed coverage of the recent general 
election, says one reason for Labour’s 
relative success was the fact that the 
regulations forced broadcasters to give 
the opposition party fairer coverage

THE LABOUR Party surprised commentators 
by attracting over 40 per cent of the electorate 
in the election. Given that the Conservatives 
were polling between 16 and 22 points ahead of 
Labour before the campaign began, this surprise 
was understandable. The conventional wisdom 
among journalists and pundits had been that 
May would land an enhanced majority and 
Corbyn’s brand of left-wing politics would be 
consigned to history.

But the 2017 election conclusively showed 
election campaigns really do matter, with the gap 
between Conservatives and Labour shrinking in 
the polls over the course of the campaign.

The ways the parties’ campaigned also 
shaped how the media reported the election. 
The Conservative campaign was widely viewed 
as highly stage-managed, with a robotic May 
sticking closely to the script dictated by the party 
and limiting opportunities for journalists to quiz 
her. While she opted to duck the TV debates, 
Corbyn made a last minute decision to appear on 
one alongside five other party parties.

In contrast to May, the Labour leader also 
held well attended rallies and passionately 
promoted his manifesto.

But it was not just campaigning that 
drove the narrative of campaign coverage. 
The UK’s impartiality rules meant that 
both the main parties should receive 
roughly equal time to air their views. At 
Cardiff University we examined Channel 
5 at 5pm, Channel 4 at 7pm, BBC News 
at Ten, ITV News at Ten and Sky News at 
10pm over the six week campaign. We 
found Conservatives were given slightly 
more airtime than Labour, partly due to the 
government response immediately after the 
terrorist attacks in London and Manchester.

The focus on the two-horse race 
between Conservative and Labour – repre-
senting almost three quarters of time 
allocated for parties – left little space for 
alternative perspectives. While broadcasters 
may argue that their coverage broadly repre-
sented how people voted, this overlooks 
their role in helping to construct, not just 

reflect, public opinion.
There were differences between how 

the minor parties were reported during the 
campaign, such as the launch of UKIP’s and 
the Greens’ manifestos. UKIP received more 
prominent coverage across all the evening 
bulletins – about 20 minutes overall on TV news 
(47.6 per cent share of election coverage) – on 
the day of its manifesto launch, whereas not 
every broadcaster covered the Greens’ launch 
at all. When they did it was towards the end of 
the news and totalled 14 minutes (14.2 per cent 
share of election coverage).

News events, of course, played a role in 
determining election coverage, with Ofcom’s 
new rules – agreed just before the campaign 
– allowing broadcasters more discretion in inter-
preting the impartiality rules. The smaller parties, 
including the DUP who are propping up the 
Conservative government, were almost invisible 
in Britain throughout the campaign. The DUP 
made just one or two appearances on each of 
the bulletins.

However, for Corbyn and Labour the impar-
tiality rules meant a refreshing change in the 
news agenda. Since Corbyn was elected, research 
has shown broadcast media largely focusing on 
divisions within the Labour party and Corbyn’s 
supposedly poor leadership.

But during the campaign the media 
spotlight shone brighter on the parties’ policies, 
allowing Labour to showcase their proposals 
and highlight the ideological differences with 
the Conservatives.

And yet, while the polls showing a majority 
of the public favoured many Labour policies, at 
times correspondents cast doubt on how popular 
these manifesto pledges were or whether people 
would be prepared to vote for them. So, for 
example, after Labour’s manifesto was leaked 
one BBC correspondent concluded:

In the end, Huw, it comes down to faith, 
which Jeremy Corbyn has in abundance and 

in public trust which, as of now, he presently 
lacks and needs to build up if this whole plan is 

to become a radical plan for government 
and not simply end up as a sort of curiosity 
left over after a failed political 
experiment on June 8.

(BBC, May 11)

Given over 40 per cent of the electorate 
voted for Corbyn’s party, clearly Labour’s 
policies were not as radical as conven-
tional wisdom held. But since almost 1 in 
4 election news items were live two-ways 
during the election campaign, correspond-
ents played a prominent role in setting 
the agenda.

In the light of how inaccurate reporters 
were about Corbyn’s electoral appeal, 
broadcasters may want to reconsider 
relying so heavily on their journalistic 
judgement about how the public think 
about politics. Focussing on the parties’ 
policy positions and letting the public judge 
for themselves might represent a more 
impartial way of reporting elections in 
the future.

ELECTION SPECIAL

SHARE OF AIRTIME (%) ON UK 
TV EVENING NEWS BULLETINS

Other 2.3Plaid 1.2

SNP
6.3

Greens 3.5
UKIP 4.0

Liberal
Democrats 10.1

Labour
35.3

Conservative
39.4

Tory papers on polling day; little did they know …



6 Free Press Summer 2017

The issues were the issue
DAVID DEACON 
and DOMINIC 
WRING note the 
positive effects 
of the reporting 
with, surprisingly, 
more attention to 
the issues than 
the personalities

THE LEGION of commentators 
who had spent weeks confidently 
predicting the outcome were 
embarrassed when the results were 
finally announced.

The surprise result has led to a 
post-mortem into what happened 
during the campaign that in part 
has linked the apparent rise in 
youth electoral participation to an 
increase in social media activity. 
Some have begun speculating 
about the declining significance 
of more  traditional forms of 
news journalism.

Loughborough University’s 
Centre for Research in Culture and 
Communication conducted an 
exhaustive audit of weekday TV 
(the four major terrestrial bulletins and Sky) and print reporting (the ten 

national dailies) in the five formal 
weeks of the campaign.

Among other noteworthy 
trends, we found this election 
experienced a discernible increase 
in the media attention devoted 
to substantive matters of policy 
such as Brexit, security and health, 
compared with the election of 2015.

Concurrently there was a 
noticeable decline in so-called 
“process coverage” of the personali-
ties, polling, spin and other aspects 
of the race. This more intense 
interest in the issues can be partly 
explained by what turned out to be 
the fortuitous leaking of Labour’s 
manifesto, which enabled the party 
to trail its core offerings before 
formally launching them.

By contrast the normally self-
assured Conservatives were forced 
to deny they had abandoned their 
controversial policy on social care, 
an initiative that was quickly 

derided as the “dementia tax”, 
causing consternation not only 
among voters but also in the 
national press.

Newspaper coverage was 
another focus of our study. It is 
noteworthy that positive evalu-
ations of the parties, policies and 
their leaders were obscured by the 
overwhelming negative tone of 
print media.

Much of this hostility was 
directed at Labour and especially 
leader Jeremy Corbyn – though 
the Mirror’s hostility to the Tories 
exceeded all others, and its 
support for Labour outdid all the 
Conservative papers’ for their party, 
both by some distance.

The broadcasting regulations 
designed to secure fairness made a 
difference: the spread of coverage 
of the parties was more balanced 
on the screen than through the 
narrow Tory/Labour prism of 
the press.

ELECTION SPECIAL

SPACE TO ELECTION ISSUES COMPARED WITH 2015

Issue
2017 
(%)

Difference 
from 2015 

(%)
Electoral process 32.9  – 12.5

Brexit/European Union 10.9 +7.8

Defence/Military/Security 7.2 +4.7

Health and health care provision 6.7 =

Taxation 5.7 -1.1

Economy/Business/Trade 5.5 -5.9

Social Security 4.6 +2.4

Immigration 4.2 +0.8

Devolution/other constitutional issues 3.3 -1.0

Standards 3.0 -0.3

Education 2.9 +1.6

Public services 2.3 +1.7

Employment 1.6 -0.7

Housing 1.3 -1.5

Other issues 7.9

C
o

ns

L
ab

o
u

r

L
ib

 D
em S
N

P

P
la

idP
er

ce
nt

ag
e 

o
f 

ap
p

ea
ra

nc
es

U
K

IP

G
re

en
s

O
th

er

10

20

30

40

50

C
o

ns

L
ab

o
u

r

L
ib

 D
em S
N

P

P
la

id

U
K

IP

G
re

en
s

O
th

er

Party

Leader

National press TV news

PROMINENCE OF PARTIES MAY 5 – JUNE 7

Extracts from the manifestos

CONSERVATIVES
At a time when the internet is changing the way 
people obtain their news, we also need to take 
steps to protect the reliability and objectivity of 
information that is essential to our democracy 
and a free and independent press …. We will be 
consistent in our approach to regulation of online 
and offline media.

Given the comprehensive nature of the first 
stage of the Leveson Inquiry and given the 
lengthy investigations by the police and Crown 
Prosecution Service into alleged wrongdoing, we 
will not proceed with the second stage of the 
Leveson Inquiry …

We will repeal Section 40 of the Crime and 
Courts Act 2014, which, if enacted, would force 
media organisations to become members of a 
flawed regulatory system or risk having to pay 
the legal costs of both sides in libel and privacy 
cases, even if they win.

LABOUR
The BBC is a national asset which we should 
all be proud of …. We will ensure the BBC and 
public service broadcasting has a healthy future. 
Labour is committed to keeping Channel 4 in 
public ownership.

Victims of phone hacking have been let down 
by a Conservative government that promised 
them justice, but failed to follow through. We 
will implement the recommendations of part one 

HOW 
PAPERS 
LINED UP
AMONG THE national daily 
papers, the Telegraph, Daily 
Mail, Express, The Sun, The 
Times and Financial Times 
called for Tory votes. The Mirror, 
Guardian and Morning Star 
supported Labour.

Likewise the Sunday papers 
from each publisher did the 
same; with the exceptions 
of the Observer and Sunday 
People, which urged readers 
to vote tactically against 
the Conservatives.

What parties said on media policy

https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/jun/04/observer-view-general-election-theresa-may-jeremy-corbyn
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/voice-people-beware-bucket-shop-10553679
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/voice-people-beware-bucket-shop-10553679


Summer 2017 Free Press 7

Paper tigers and Tories 
believed their own lies
Veteran former BBC political correspondent 
NICHOLAS JONES explains how the appalling coverage 
of the Labour leader worked to the party’s advantage

IF JEREMY Corbyn was the intended target of 
the vilest election reporting of recent years, he 
turned out to be its unintended beneficiary. The 
true casualty of the bile spewed by Conservative-
supporting newspapers was Theresa May.

She was so cocooned by the deadly embrace 
of the anti-Corbyn hate of Paul Dacre’s Daily Mail 
and Rupert Murdoch’s Sun that she was duped 
into thinking that having been crowned a popular 
hero by the UK’s two biggest selling tabloids, 
voters were bound to agree.

They all failed to realise the extent to which 
young people who feel their future had been 
stolen by Brexit were relying on social media.

Trapped in a phoney propaganda war, May 
was presented by the Mail and the Sun as an all-
conquering hero, feted for her promise to walk 
away if necessary from the EU negotiations, 
given that “no deal is better than a bad deal”.

Her much-promoted invincibility was 
bolstered by opinion surveys – commissioned by 
the same proprietors – that suggested she was 
the most popular Prime Minister for 40 years, and 
that the Conservatives had an unassailable lead 
that could deliver a majority of up to 172 seats.

There was also a misreading of the mood 
change that was happening within the 
Parliamentary Labour Party. Amid all the damning 
headlines about Corbyn the terrorists’ friend, 
there had been a shift in opinion among Labour 
MPs. Criticism fell away in the growing acclaim 
for the manifesto pledges to end tuition fees, 
provide free school meals and maintain the triple 
lock and winter fuel allowances for pensioners.

Above them the tabloids’ anti-Corbyn air war 
spluttered on, failing to damage the target but 
still reinforcing a belief in the Tory high command 

that the negative campaign techniques of 
Lynton Crosby would deliver.

With the Mail and the Sun concocting distor-
tions that rivalled the infamous television attack 
advertisements of a US presidential campaign, 
there seemed every likelihood that the effec-
tiveness of the unrelenting anti-EU propaganda 
pumped out before the referendum would once 
again win over voters come polling day.

Of equal encouragement to May and her 
colleagues was the calculated pre-election 
strategy of the Tory press to play down the 
consequences of a hard Brexit. May’s staunchest 
cheerleaders ignored the impact during those 
weeks of the transfer of bank and finance jobs to 
Frankfurt, Dublin and Paris; the loss of academic 

funding; the falling off in industrial investment; 
or the steady drift away in skilled EU workers.

Instead the Tory press trumpeted the positive 
message that a government under her “strong 
and stable leadership” would get the best deal 
for the UK.

The tabloid denigration of Corbyn and his 
immediate colleagues was worse even than 
previous assaults on leaders of the left; in the 
1983 general election the tabloids demolished 
Michael Foot and from then on the Tory press 
was in the ascendancy and papers such as 
the Sun, under its editor Kelvin MacKenzie, led 
the pack.

Then the fight-to-the-death disputes of the 

Thatcher years were used by the Tory press to 
undermine and attack Neil Kinnock in the 1987 
and 1992 elections. The similarity between the 
treatment meted out to Kinnock – and now 
to Jeremy Corbyn – was that so many of the 
negative stories were manufactured by the likes 
of the Sun and Mail.

The narrative about Corbyn being the 
terrorists’ friend was based on regurgitating 
earlier press coverage of his encounters with 
Sinn Fein leaders in Northern Ireland, or Hamas 
and the Palestinians, that dated back 30 years 
or more.

These stories lacked credibility: John Major 
and Tony Blair had established comparable lines 
of communication in preparing for the Northern 
Ireland peace agreement which had, after all, 
delivered two decades of peace and stability. 
In the view of his admirers, Corbyn’s readiness 
to reach out and engage in dialogue was to be 
praised, not condemned.

The election has finally exposed the growing 
impotence of Britain’s tabloid tigers, even though 
the printed press does continue to influence, and 
sometimes mould, the news agenda.

Perhaps the BBC could make a start by 
including a health warning in press reviews by 
reminding viewers and listeners of a paper’s 
political affiliation: a quote from the Mail and 
Sun would be prefaced by the line that this was 
a paper that had advised readers to vote Leave in 
the EU Referendum and Conservative in the 2017 
general election.

A younger generation might then realise that 
the UK’s much lauded “free press” is in fact a 
“politicised press”, and that the partisan nature of 
their reportage should not be ignored.

of the Leveson Inquiry and commence part two 
which will look into the corporate governance 
failures that allowed the hacking scandal to occur.

We are concerned about closures of local 
media outlets and the reductions in number 
of local journalists. Labour will hold a national 
review of local media and into the ownership of 
national media to ensure plurality.

To protect democracy and media freedom, we 
will take steps to ensure that Ofcom is better 
able to safeguard a healthy plurality of media 
ownership and to put in place clearer rules on 
who is fit and proper to own or run TV and 
radio stations.

LIBERAL DEMOCRATS
 ■ In light of the press’s failure to engage in 

effective self-regulation, seek to ensure delivery 
of independent self-regulation, and commence 
part two of the Leveson inquiry as soon 
as practicable

 ■ Order Ofcom to launch an immediate full 
assessment of media plurality in the UK, 
including a review of the “fit and proper persons 
test” and whether the communications regulator, 
and the Competition and Markets Authority, have 
appropriate powers to deal with concentrations 
of power in the digital economy

 A THE TORY government’s voting pact with the 
Democratic Unionist Party of Northern Ireland 
could threaten the future of the BBC. The DUP 
manifesto described the BBC licence fee as a 
“highly regressive tax” and pledges to “freeze 

then cut or abolish the TV Licence”.
The Conservative manifesto said it will 

ensure pensioners receive free TV licences, 
which implicit pledges the licence fee’s contin-
uation. But top Tories in the past, including 
former culture secretary John Whittingdale, have 
questioned its future, if not directly called for 
its abolition.

Labour’s deputy leader and shadow culture 
secretary, Tom Watson, has written to culture 
secretary Karen Bradley pledging that Labour 
would vote down any attempts to reform the 
licence. “As a firm supporter of the BBC and its 
current funding model, I urge you to fight hard 
to ensure that this pledge is not included in any 
agreement, formal or otherwise, between the 
Conservative Party and the DUP.”

The election has exposed 
the growing impotence 
of Britain’s tabloid tigers

JA
N

IN
A

 S
T

R
U

K

Jones: Treatment of Corbyn ‘worst I have ever seen’

What parties said on media policy



8 Free Press Summer 2017

Online campaigning through 
social media overwhelmingly tilted 
towards the Labour Party in the 
2017 campaign. It may not in itself 

have been the crucial factor that 
technophiles like to claim – there were 
several reasons, and no-one knows 
how many people were impelled 

to vote by them – but there’s no 
doubt about the content, nor that 
they acted as a positive counter-
balance to the right-wing press.

ELECTION SPECIAL

Headline Publisher Date
Facebook 

shares
Twitter 
shares

All social 
media

This Facebook comment about 
Jeremy Corbyn is going viral thelondoneconomic.com May 31 136,800 5,600 142,600

Green Party pulls out of crucial general 
election seat to help Labour beat Tories independent.co.uk Apr 25 75,600 802 76,400

Stop the Tories – Infogram, charts & infographics infogr.am Apr 18 68,900 413 69,300

If ever there was a time to vote Labour, it is now theguardian.com Apr 25 63,500 4,500 68,200

Labour will scrap university tuition 
fees if they win general election independent.co.uk May 10 53,600 12,800 66,500

NHS workers have spoken. The general election 
is our only chance of saving the health service thecanary.co Apr 24 61,900 1,600 63,500

EU leader: UK would be welcomed 
back if voters overturn Brexit theguardian.com Apr 20 52,100 6,800 59,400

Can’t be bothered to vote? If you’re 
young, you simply can’t afford not to theguardian.com Apr 30 52,000 3,700 55,800

UK hasn’t done enough to tackle terrorism, says 
woman whose job it was to tackle terrorism newsthump.com Jun 5 48,800 1,800 50,700

Diane Abbott to replace Rachel Riley on Countdown southendnewsnetwork.com Jun 6 48,800 143 48,900

Labour slashes Tory lead to just five 
points in latest poll taken this week independent.co.uk May 25 43,600 1,900 45,500

Election poll shows Labour is ahead 
in the UK general election wired.co.uk Jun 7 42,300 2,900 45,300

Labour and Lib Dems reject Greens’ call 
for electoral pact against Tories theguardian.com Apr 19 41,900 3,100 45,100

Young people, here’s what no one is telling you 
about the general election: you could swing it independent.co.uk May 12 41,800 1,700 43,600

General election 2017: Campaigning continues bbc.co.uk Apr 18 20,600 22,300 43,500

Professor Stephen Hawking backs Labour 
in general election because Tories would 
be a ‘disaster for NHS and police’ mirror.co.uk

Jun 5 33,700 9,400 43,100

Why should I not vote Conservative? 
29 nasty policies you shouldn’t forget 
in the 2017 general election mirror.co.uk

Apr 28 38,700 3,500 42,200

Theresa May to seek general election on 8 June bbc.co.uk Apr 18 31,200 9,000 41,700

General election 2017: Two million 
apply to register to vote bbc.co.uk

May 20 36,700 4,800 41,600

Dennis Skinner: Theresa May called an election 
because of Tory fraud investigation inews.co.uk Apr 20 38,100 1,600 39,600

New media over old: was this a turning point?

Labour won shares battle 20-1
OF THE hundreds of stories 
shared on social media, only 
five of 100 most-popular were 
pro-Tory, according to an analysis 
the Buzzsumo database by the 
Press Gazette.

The social media platforms 
counted were Facebook, Twitter, 
LinkedIn, Google+ and Pinterest.

Of the 100, 45 were anti-Tory/
pro-Labour, 46 were neutral 
(including all poll results stories) and 
just five were pro-Tory.

The remaining four were judged 
to be not relevant. 52 had been first 
published on centre-left-leaning 
sites, with the Independent, Mirror, 
Guardian and HuffPo prevalent 
as well as left-wing ones like 
The Canary, Skwawkbox and The 
London Economic.

The Canary claimed more viral 
stories in the top 100 than the 
Daily Mail, Telegraph and Express 
combined. It featured four times, 
while they appeared just once each.

There are no pro-Conservative 
stories at all in the top 20, according 
to Buzzsumo’s data.

The most-shared of all was on 
The London Economic (image, right), 
headlined “This Facebook comment 
about Jeremy Corbyn is going viral”.

It repeats a Facebook comment 
by Chris Renwick which pours 
scorn on the portrayal of Jeremy 
Corbyn by “the media arm of the 
establishment” and had more than 
200,000 shares.

The Independent appears 21 
times within the top 100 – the 
most of any news organisation – 
the Guardian 17 times and the BBC 
14 times. The Sun does not feature 
at all.

Interestingly, and in a positive 
comparison with recent national 
elections in the USA and France, 
there do not appear to have been 
any “fake news” stories circulated 
of any significance. But there were 
four analysed as “satirical”.

http://www.thelondoneconomic.com/news/politics/facebook-comment-jeremy-corbyn-going-viral/31/05/
http://www.thelondoneconomic.com/news/politics/facebook-comment-jeremy-corbyn-going-viral/31/05/


Summer 2017 Free Press 9

New media over old: was this a turning point?
Labour’s 
online 
army 
raised 
votes 
and cash
THE HUGE pro-Labour disparity in online 
campaigning more than balanced the Tories’ 
predominance in the print media. This was a 
clear factor in explaining the surprise result, even 
if Labour did not win.

It was a combination of targeting advertising 
by the party and supporting organisations like 
Momentum, together with a massive sharing of 
pages by tens of thousands of individuals.

Labour ads on Facebook and Twitter reached a 
much larger number of seats than the Tories. Its 
messaging was also better-tailored to mobilise 
voters – using social media to build support 
rather than attack the Tories; this again in 
contrast to the crude smearing still prevalent in 
the tabloid press.

Robert Booth and Alex Hern wrote in the 
Guardian: “Labour dominated the digital election 
because the party used Facebook, Twitter and 
online videos to build and motivate its voter 
base, rather than to attack the Conservatives.

“In contrast, even in the final hours of the 
campaign, the Conservatives were using social 
media to target Labour marginals rather than 
defend its own vulnerable seats, many of which 
it went on to lose.”

“The Tories were advancing further into 
Labour territory but weren’t defending their own 
marginals,” said Sam Jeffers, the co-founder of 
Who Targets Me, which tracked more than 7,000 
political Facebook adverts sent to 12,000 voters.

“In the final stages we saw lots of Labour ads 
in Hastings and Rye [where the home secretary, 
Amber Rudd, almost lost her seat], but no Tory 
ads.” Jeffers said that in the last 48 hours, the 
Conservatives’ social media video encouraging 
people to get out and vote was viewed less than 
half as many times as Labour’s.

Labour’s online army was also able to raise 
significant funds for the campaign – another 
long-term threat to the Tories, who have always 

enjoyed financial supremacy through donations 
from big business.

Momentum, for instance, crowdfunded more 
than £100,000 through the Crowdpac site in the 
opening weeks of the campaign. It swiftly put 
these funds to good use, building online tools to 
help activists find their nearest marginal constit-
uency. Its viral videos reached millions.

Crowdpac founder Paul Hilder commented: 
“The Conservatives’ traditional advantage in 
getting millionaires to sign big cheques is no 
longer the silver bullet it once was.”

This mobilisation of predominantly young 
voters suggests that the Tories can no longer 

rely on their dominance of the print media to 
win elections. Labour mobilised hundreds of 
thousands of young people through Facebook 
and Twitter to deliver the result.

Jeremy Corbyn’s official Twitter and Facebook 
pages posted 925 messages over the election 
campaign, receiving 2.8 million shares – more 
than 20 times as many as Theresa May’s. Her 
team posted just 159 times, a sixth of Corbyn’s 
total, and they were shared just 130,000 times.

Both Corbyn’s Twitter and Facebook pages 
increased their number of followers about 45 per 
cent over the campaign, from 850,000 each to 
more than 1.2 million apiece.

A former press adviser to David Cameron, 
Giles Kenningham, applauded Labour’s “very 
polished social media presence”.

Labour did better even in the area of negative 
campaigning. Its ads attacking the Conservative 

fiasco over its “dementia tax” was picked up by 
Who Targets Me in more than 200 constitu-
encies; a Tory anti-Corbyn ad, focusing on his 
comments about shoot to kill, was only seen in 
about 100 seats.

Jag Singh, the founder of MessageSpace, 
which buys social media, internet and print 
advertising and provided services to the 
Conservative campaign, confirmed that the 
Tories spent less money on Facebook ads rallying 
their own supporters than targeting ads at soft 
Labour voters.

This blunder was based on voter prediction 
data provided by the party’s hired strategists, 
Lynton Crosby and Jim Messina, which suggested, 
even until the morning of June 8, that they were 
on course to win Labour seats.

By contrast, on polling day Labour spent 
considerable money promoting its hashtag 
#forthemany on Twitter. Twitter is considered 
Labour’s online stronghold and while buying 
the rights to promote a single hashtag can cost 
as much as £50,000, the expense may have 
been worth it to rally the younger vote, which 
appears to have played a significant role in 
Labour’s performance.

Jay Singh said: “It’s about building a 
movement, and social media can provide the glue 
for people to bind together. If your strategy is to 
poke holes in the other side you don’t evoke that 
emotion of togetherness which is an important 
factor in getting people to vote.”

Kenningham added: “There has been repeated 
talk about getting young people out to vote, but 
clearly this time Labour’s social media strategy 
worked. It energised people and got the base out.

“Momentum were pushing out slick attack 
ads which allowed the Labour party to stay 
above the fray and the Tories didn’t have the 
equivalent third-party campaigning group in the 
right-wing space.”

It’s about building a 
movement, and social 
media provide the glue 
to bind people together

https://www.theguardian.com/politics/2017/jun/09/winners-losers-and-survivors-on-election-night
https://www.theguardian.com/politics/2017/jun/09/winners-losers-and-survivors-on-election-night
http://www.standard.co.uk/topic/labour
https://www.theguardian.com/politics/2017/jun/05/theresa-may-attacks-corybn-shoot-to-kill-stance-as-bbc-clip-is-shared-online
https://twitter.com/hashtag/ForTheMany?src=hash&lang=en
https://www.theguardian.com/technology/2017/jun/06/labour-dominating-twitter-discussions-researchers-say-fake-news
https://www.theguardian.com/technology/2017/jun/06/labour-dominating-twitter-discussions-researchers-say-fake-news


10 Free Press Summer 2017

TONIGHT KELVIN’S World is a 
special on the BBC – why is it 

so left-wing? – with Nigel Farage 
on why it refuses to have him on 
the air. Then at 9 o’clock Katie 
Hopkins talks to Amanda Platell 
on why feminists hate women, 
and Sky News at Ten has a major 
report on the Muslim 
plot to take over NATO …

THIS MIGHT be an evening’s 
offering from Sky News under new 
ownership if the government gives 
the green light to the buyout bid 
from Rupert Murdoch’s 21st Century 
Fox Corporation (≤±FC). But it 
wouldn’t be funny.

Neither is it a fantasy, because 
Murdoch himself has said time and 
again that this is what he would like 
to make of Sky when he finally gets 
his hands firmly on the channel. The 
keyword is “Foxification”, that is, the 
conversion of a UK-style regulated 
British public-service TV news 
station into an unregulated US-style 
right-wing propaganda channel like 
Murdoch’s Fox News.

The ghastly prospect of Sky 
Foxified is troubling the Office of 
Communications (Ofcom) as it mulls 
≤±FC’s bid to buy up the 60 per 
cent of Sky that it doesn’t already 
own. One of the grounds on which 
Culture Secretary Karen Bradley 
referred the buyout to Ofcom for 
consideration is the question of the 
owner’s commitment to recognised 
broadcasting standards.

To be licensed to broadcast 
in the UK, TV companies must 

comply with Ofcom’s broadcasting 
code, which requires that news “is 
reported with due accuracy and 
presented with due impartiality”.

≤±FC says that Sky has followed 
the code since its inception in 1990 
and  this is true; Sky News is as 
accurate and impartial as the BBC or 
ITV, and rather more adventurous. 
It is admired in the trade for its skill 
at breaking stories, and has scooped 
the Royal Television Society “news 
channel of the year award” eight 
times in the last 16 years.

But Ofcom has to consider what 
would likely happen if Murdoch 
owned 100 per cent instead of 
39.1 per cent of Sky Europe, as the 
company is 
now known.

At the 
same time it is 
conducting its 
own inquiry into 
whether the 
Murdochs are 
“fit and proper” 
media owners. 

The evidence that they are not 
is overwhelming: everyone knows 
about their conduct in the UK, 
thanks to the revelations of phone-
hacking, bribery and corruption, and 
the consequent Leveson Inquiry, 
and there’s new evidence almost 
daily from the US, where Fox’s has 
been rocked by a string of scandals 
of sexual harassment and abuse, in 
which the former chief executive 
Roger Ailes and two top presenters 
were forced to quit.

But in the business-oriented 

world of media regulation that 
doesn’t necessarily mean they 
can’t own a TV station. On the 
strict terms of Bradley’s reference 
to Ofcom, the questions about 
broadcasting performance will carry 
more weight.

There’s no doubt about 
Murdoch’s record in this area. In the 
US – and now in Australia, where 
News Corporation six months ago 
bought up that country’s Sky News 
channel in the same way that it 
is attempting here – his TV is the 
same as his newspapers: brash, 
biased and shameless. In other 
words, in permanent breach of 
UK regulations.

But who 
says he wants 
that in Britain? 
He does: Rupert 
Murdoch, who 
is chairman of 
≤±FC and chief 
executive of Fox 
News, in 2007 
told a House of 

Lords Committee that Sky News (in 
Britain) would be more popular if 
it were more like Fox. The minutes 
of that session read: “Mr Murdoch 
believed that Sky News would be 
more popular if it were more like 
the Fox News Channel. Then it 
would be a proper alternative to the 
BBC …”

Murdoch knows perfectly well 
that you can’t do biased news in 
Britain; not openly at any rate. But 
he added that “Sky News could 
become more like Fox without a 

change to the impartiality rules in 
the UK. For example,” he said, “Sky 
had not yet made the presenta-
tional progress that Fox News had.”

There is a sinister twist in that 
last remark. In another interview, 
with the New York Times in 2003, 
Murdoch was asked whether Sky 
would imitate Fox and replied: 
“I wish. I think that Sky News is 
very popular and they are doing 
very well, but they don’t have the 
entertaining talk shows – it is just 
a rolling half-hour of hard news all 
the time … It is BBC lite … with a 
liberal bias.”

These talk shows on Fox carry 
the torch that ignites the relentless 
right-wing fare that comprises its 
news agenda. Every evening in 
three hour-long shows Fox fields 
its top bigots in talk shows that 
stir up the right-wing smears and 
conspiracies of the day. Clips from 
their comments get into the news 
and they’re away …

Two of these three leading 
“anchors” have quit in recent 
months: Megyn Kelly (in protest at 
sexual harassment she endured) 
and Bill O’Reilly (shown the door for 
sexual harassment). 

Fox faces rising protests and is 
under some pressure, but for the 
moment it is on the winning side; 
that is, President Trump’s. All the 
“fake news” that circulated during 
Trump’s presidential campaign 
began in this way. They might have 
originated on conservative blogs 
and other obscure websites but it 
is Fox that injected them into the 

The Murdochs 
consider regulated 
news infected with 
liberal bias and they 
are ‘balancing’ it

The Murdoch bid for total control 
of Sky TV is coming close to the 
wire, with the regulator Ofcom 
due to report as Free Press went 
to press. The CPBF is heavily 
involved in the resistance to the 
takeover, which would seriously 

reduce the diversity of plurality of Britain’s media. 
TIM GOPSILL argues that it would do even 
greater damage than that, by wrecking the crucial 
balance between regulated broadcasting and the 
free-for-all of the press. It would mean the end 
of the great tradition of public service media.

That’s not entertainment!
BROADCASTING

… that’s right-wing propaganda



Summer 2017 Free Press 11

mainstream news agenda. 
The stories can even be proved 

wrong but that doesn’t much 
matter because once they are 
whirring round social media, 
providing ammunition for conserva-
tive activists, they can’t be stopped. 
This is the “Fox Effect”: a wilful 
confusion between comment 
and news.

FOX’S SLOGAN, understandably 
much derided, is of course “fair and 
balanced”, because this is how they 
see the world: regulated news is 
infected with liberal bias and they 
are “balancing” it. 

That’s certainly what Murdoch 
thinks. In 1989 he delivered 
the MacTaggart Lecture at the 
Edinburgh International Television 
Festival and defined regulated TV as 
“a service run for the benefit of the 
people who provide it, rather than 
the people who watch it.”

His son James feels even 
more strongly.

Giving the same lecture in 2007 
he said that it “crowds out the 
opportunity for profit, hinders the 
creation of new jobs, and dampens 
innovation in our sector. And yet 
the authorities in the UK continue 
to seek more control and greater 
intervention … “ (not true!) … The 
system is concerned with imposing 
what it calls impartiality in 
broadcast news … it is an impinge-
ment on freedom of speech and 
on the right of people to choose 
what kind of news to watch. The 
only reliable, durable, and perpetual 

guarantor of independence 
is profit.”

James is just as central to the 
Sky buy-up as his dad. He is in 
charge of both sides, as chief 
executive of ≤±FC and chairman 
of Sky TV – which is what he also 
was when they made their first, 
ill-fated attempt at the takeover six 
years ago.

That bid collapsed when the 
phone-hacking scandal broke in July 
2011 and James was whisked off to 
New York to avoid arrest. Only last 
year was it deemed safe to bring 
him back.

This time they think they have 
got it right and industry opinion, 
for what it is worth, agrees. But for 
Ofcom it’s far from straightforward. 

Here we have a media regulator 
faced with a global corporation 
applying to buy up the second 
24-hour domestic TV news channel 
in the country (along with the 
BBC’s), whose bosses constantly 
pour scorn on the very notion of 
regulation, and indeed on Ofcom 
itself, at every public opportunity; 
and likewise declare their deter-
mination to flout or dodge the 
regulations at issue.

Have the Murdochs got the 
nerve to win the takeover on empty 
pledges to follow the rules, then 
break them? Yes. Have Ofcom got 
the nerve to turn them down? We 
will see.

To green-light their bid would 
destroy the point of the regulatory 

regime, which is to maintain 
statutorily-enforced neutrality in 
broadcasting to balance the wild 
partiality of the press. This is the 
real balance that the Murdochs 
ignore, because all they are 
interested in is their profits: that 
this positive disparity between 
print and broadcast serves the 
public well, offering (fairly) reliable 
news on one hand and freedom of 
political expression on the other.

The Murdochs have their papers 
and want to run their broadcasts on 
the same lines. If they were allowed 
to, it would destroy the ecology of 
Britain’s political and media culture.

The only protection left then 
would be Sky’s own staff. They have 
said many times that they don’t 
want to work the Fox way. Even 
Head of News John Ryley said last 
time round: “Although it has my 
admiration, I know that the Fox 
News model would not be right for 
Sky News. For some, opinion will be 
the right path to follow. For us, it 
is impartiality.”

Sky journalists are not of course 
unionised – no unions allowed in 
any UK Murdoch newsrooms – and 
it would be grossly unfair to load 
them with the weight of resisting a 
global media empire.

Many on the left and in 
university media faculties regard 
the independence of the BBC and 
the regime of media regulation as 
bogus, serving to reinforce our elites 
rather than challenge them. They 
may well be right, but you won’t 
half miss them when they’ve gone.

C4 SAFE FROM PRIVATISERS
CHANNEL 4 has been 
reprieved from the threat 
of privatisation as the 
government conceded its 
defenders’ arguments. But 
it will have to shift much 
more of its production 
outside London.

There had been fears the 
Tories might realise their 
long-rumoured ambition 
to hand C4 to the private 
sector but culture secretary 
Karen Bradley announced 
in March that the idea had 
been dropped. Instead she 
launched a consultation on 

how best C4 can “increase 
its impact away from its 
traditional base”.

The government wants it to 
relocate some or all its staff 
outside London and increase 
its spending more widely 
outside the M25. 

“We will also assess 
whether allowing Channel 
4 to take bigger stakes in 
production companies would 
support the growth of the 
regional production sector 
and help Channel 4 diversify 
revenues and enhance its 
sustainability,” she said.

Into the 
shredder with 
the Leveson 
report … 
demonstrators 
against the 
Sky takeover 
parade puppets 
of Murdoch 
and Theresa 
May outside the 
Department for 
Culture, Media 
and Sport office



This issue went to press on June 20 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

STANDARDS

’Allo, ’Allo! they’re at it 
again – Sun accused 
of hospital intrusion
THE SUN stands accused of trying to get a 
reporter into the hospital ward of a victim of 
the London tower block fire by posing as the 
victim’s friend.

The accusation, if proved true, would be a 
return to the worst pre-Leveson days of the 
popular press, when there were no constraints 
on their journalists using any means to get 
the stories they wanted. There were cases of 
reporters and photographers dressing up as 
doctors to get to celebrities’ bedsides.

King’s College Hospital is lodging a complaint 
with the Independent Press Standards 
Organisation (IPSO) about the behaviour of the 
unnamed reporter. 

The patient, Mario Gomes, lived on the 21st 
floor of Grenfell House and was hailed as a hero 
after going back into the building to find his 
12-year-old daughter.

According to the Sun, he agreed by text 
message to give an interview in hospital to a 
journalist who had been given his number by 
another survivor of the disaster.

The Sun said that a different journalist made 
the approach to staff at the hospital for the 
interview, which Gomes then declined because 
the reporter allegedly claimed to be a friend. It 
denies the reporter attempted to impersonate 
a friend.

The south London hospital said: “We have 
formally written to the Sun and will be informing 
the Independent Press Standards Organisation. 

We are unable to comment on the specifics until 
our complaint has been investigated.”

IPSO applies an editors’ code of practice, 
which includes a rule on how reporters should 
conduct themselves in hospitals. Clause 8 
of the code says: “Journalists must identify 
themselves and obtain permission from a 
responsible executive before entering non-public 
areas of hospitals or similar institutions to 
pursue inquiries.”

The newspaper said: “No reporter has ‘imper-
sonated’ any family members. The Sun was in 
contact with one of the people injured in the 

Grenfell fire, who provided a detailed phone 
interview for the newspaper. We then visited 
him in hospital to get a further interview and 
photos. 

“On arrival the Sun reporter and photogra-
pher made hospital staff aware that they were 
present and had been in touch with the contact. 
However we were informed the contact had 
changed his mind on the interview and the Sun 
promptly left the hospital.” 

There are reasons why the IPSO code – 
along with other media codes of conduct – has 
a dedicated clause on hospitals.  One reason 
is that a hospital is a fairly public place in 
which it is easy to walk about unchallenged, 
where newsworthy patients are vulnerable 
and accessible.

But another is that there have been conten-
tious cases of patients’ privacy being violated. 
The actor Gorden Kaye, who played a cafe owner 
in a sitcom called ’Allo ’Allo!, was badly injured in 
1990 when a huge billboard crashed through the 
windscreen of his car during a storm.

A reporter and photographer from the Daily 
Sport put on white coats, walked to his ward and 
took photos of him in a distressing state, which 
were published after a High Court bid for an 
injunction to prevent publication failed.

This became a cause célèbre because the 
press was itself on trial at the time. The previous 
year there had been an inquiry into press 
standards, rather like the Leveson Inquiry 22 
years later, as a result of tabloid intrusion, prin-
cipally snatched photographs of royalty and 
other celebs.

This inquiry, by David Calcutt QC, had recom-
mended statutory measures against the press, 
with the establishment of a tribunal with 
criminal powers. The press was horrified and 
promised to clean up its act, and the Calcutt 
proposals were put aside to give them a chance.

The hospital incident shattered the truce. 

The Calcutt committee reconvened and again 
recommended statutory regulation, but the 
Tory government of John Major caved in to 
pressure from the press and dropped it. The Press 
Complaints Commission, IPSO’s predecessor, 
agreed to tighten its Code of Practice, and the 
hospital clause appeared.

From time to time, when the going gets hot, 
the papers do restrain their reporters, to be able 
to claim they’ve changed for the better.  When 
the pressure is off, things tend to slip back again.

They had a torrid time again during the 
Leveson process, when years of intrusive and 
illegal snooping – and more years of bare-faced 
denials as the facts slowly came out – caught 
up with them. For a year or so they played it 
safe again.

But they keep slipping back. The newspapers’ 
need to maintain profits drives them to ever 
increasing sensationalism and ever worse 
disregard for the lives of the people they report, 
whether they are hospital patients, Labour poli-
ticians, refugees, trade unionists, football fans 
or whoever.

There are two ways to stop this: one is to stop 
the Big Media corporations, with their insatiable 
demands for sales, controlling so much of the 
press. No-one wants laws to control what they 
can publish but we do need media that are 
responsive to the sensitivities of the people they 
write about.

The second is to set up a regulatory system 
that can offer real redress rather than IPSO’s 
inevitable whitewash.

DON’T TRUST THEM
PUBLIC TRUST in the UK media has fallen to an all-time low, with less than a quarter of 
people having faith in broadcasting and the press. Last year it fell by 33 per cent from 
36 to 24 per cent, according to the annual trust barometer survey by PR firm Edelman. 
The survey result, for which Edelman interviewed a sample of 1,150 UK residents, 
put Britain in 22nd place out of 28 developed countries. Top was Indonesia; bottom 
was Turkey.

The newspapers’ need to 
maintain profits drives 
them to ever increasing 
sensationalism

South London Hospital 
has formally written 
to the Sun and will 
inform the IPSO


