
4
WANTED: NEW 

MEDIA IN LONDON
… as Grenfell Tower 

borough paper 
closes

6
NEITHER SINNER 

NOR SAVIOUR
Challenging the myths 

about the BBC

8
NEW THREAT 
TO DIVERSITY

… as Mirror group 
buys the Express

FREE Press
No 212 Autumn 2017£1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news and 
info go to cpbf.org.uk
Email: 
freepress@cpbf.org.uk

SKY TAKEOVER

THEIR OWN
WORST 
ENEMY
DESPERATE MEASURES are being 
taken by the Murdoch media 
companies to shore up the bid to 
buy up Sky TV.

Culture secretary Karen Bradley 
was expected to announce that she 
will refer the bid to the Competition 
and Markets Authority as Free Press 
went to the printer. In July she said 
she was “minded” to do so after 
a report from the media regulator 
Ofcom that it would hand the 
Murdochs too much control over UK 
media and threaten their diversity.

The threats to the deal are all of 
the Murdochs’ own making – from 
the abuse of their media power, 
from legal actions over the phone-
hacking and illegal information 
gathering at the London papers, 
from political reactions to their 
racism and Islamophobia, from the 
sexual harassment scandals at Fox 
TV, its crude right-wing propaganda 
and fake stories …

All of these were exacerbated 
over the summer as Karen Bradley 
was making up her mind:

 A News Group, the London 
newspapers subsidiary, paid out 
undisclosed millions in September 
to settle 17 court cases over phone-
hacking at the Sun

 A 21st Century Fox, the film 
and TV arm, withdrew Fox 
News from broadcasting in the 
UK after its breaches of broad-
casting regulations

 A More than 100 MPs signed a 
furious cross-party letter to the 
editor of the Sun demanding he 
sack former political editor Trevor 

Kavanagh over an article that 
asked “What will we do about The 
Muslim Problem?”

 A 178 people lodged formal 
complaints about a story in The 
Times falsely accusing a London 
council of forcing a Christian child 
into a Muslim foster family

 A A group of peers demanded 
action over the potential abuse of 
data about Sky subscribers by the 
Murdoch group

 A A columnist on the Sunday 
Times in Ireland, Kevin Myers, 
was sacked over a stupidly 
anti-semitic article.

After publication of Trevor 
Kavanagh’s piece The National 
Union of Journalists demanded that 
the press self-regulator IPSO carry 

out an immediate investigation into 
the prevalence of Islamophobia, 
racism and hatred in the press.

He raised similar outrage last 
year by his support for an attack by 
former Sun editor Kelvin MacKenzie 
on Channel 4 journalist Fatima 
Manji for wearing a headscarf 
while presenting news about a 
terror attack in France. Fatima 
Manji complained to the IPSO 
which, unsurprisingly, threw out 
her complaint.

Kavanagh then wrote an article 

saying she had “made a fool of 
herself”, since wearing a headscarf 
was a “provocative gesture. She 
knew precisely what she was 
doing,” he wrote.

Kavanagh is a member of IPSO’s 
board and a cross-party group 
of MPs and peers wrote to IPSO 
to express “great concern” at his 
comments in that role.

Earlier this year MacKenzie 
himself, for many years one of 
Rupert Murdoch’s closest colleagues, 
had to be sacked over an article crit-
icising mixed-race footballer Ross 
Barkley over his appearance.

In Ireland, Kevin Myers was 
sacked for an article commenting on 
the publication of the high salaries 
paid to some BBC presenters, in 
which he observed that the two 
highest-paid women on the list, 
Claudia Winkelman and Vanessa 
Feltz, were Jewish.

Under the headline “Sorry 
ladies, equal pay has to be earned”, 
he wrote: “Good for them. Jews 
are not generally noted for their 
insistence on selling their talent 
for the lowest possible price, which 
is the most useful measure there 
is of inveterate, lost-with-all-
hands stupidity.”

THE MURDOCHS 
suffered a setback 
on September 12 
when culture 
secretary Karen 
Bradley told 
Parliament the Sky 
bid will be referred 
to the competition 
regulator. Its 
investigation will 
take at least six 
months. 

Panic stations 
for the 

Murdochs
PAGES 2–3



2 Free Press Autumn 2017

MURDOCH PRESS

FOX NEWS SCRAPPED IN UK, PHONE-HACK 
TRIALS ARE BOUGHT OUT, TO SAVE SKY BID

Panic stations!
IN A DESPERATE move, Rupert 
Murdoch’s 21st Century Fox 
Corporation has taken its US channel 
Fox News off the air in the UK after 
15 years. The station, with its rabid 
right-wing politics, its fake news 
stories and its stream of sex abuse 
cases, had become a liability in the 
Murdoch family’s pursuit of Sky TV.

The decision came as Karen 
Bradley (below), the culture 
secretary, was about to announce 
her decision – expected as Free 
Press went to the printer – on 
whether to ask the Competition 
and Markets Authority to launch 
an investigation into the Murdochs’ 
£11.7 billion takeover bid.

In July she said she was 

“minded” to do so but needed more 
information from the regulator 
Ofcom which examined the bid in 
the early summer.

Fox News, though licensed to 
broadcast by Ofcom, had a tiny UK 
audience of about 2,000 viewers 
a day. Yet it managed to attract 
a disproportionate number of 
complaints and Ofcom had made 
a number of rulings over breaches 
of the licence conditions, including 
four last year, one of them being 
over a programme featuring a 
claim that Birmingham was a 
Muslim-dominated city “where 
non-Muslims simply don’t go”.

The company said it had 
“concluded that it is not in our 

commercial interest to continue 
providing Fox News in the UK”.

Ed Miliband, the former Labour 
leader and a prominent campaigner 
against the bid succeeding, said: 
“This decision shows the Murdochs 
panicking about their bid for Sky.

“It amounts to an admission 
that Fox News is not fit for UK 
broadcasting in the standards and 
ethics of its journalism.

“It’s yet more proof that the 
Murdochs can’t be trusted to own 
100% of Sky.

“Quite simply, the fear of the 
Murdochs is that the scandals at 
Fox News could in 2017 sink their 
bid for Sky, just as the scandals at 
the News of the World did in 2011.”

‘Stop those cases now!’
RUPERT MURDOCH has paid out 
millions and will have to pay out 
more to prevent court hearings that 
could scupper his bid for Sky.

In September his News Group 
newspaper company settled 
17 cases over phone-hacking 
and illegally obtaining personal 
 information by journalists at 
the Sun.

The case was due to come to 
the High Court in October, when 
evidence would have been heard 
relating not just to phone-hacking 
at the daily paper, which has never 
been admitted, but also to his son 
James Murdoch’s role in the huge 
cover-up that followed the hacking 
scandal at the News of the World.

At a hearing in June, News 
Group was ordered to explain 
why it had redacted hundreds of 
documents relevant to the hacking 
case, and that laptops used by 
James Murdoch should be searched 
for documents relating to the 
deletion of millions of allegedly 
incriminating emails.

If this information came 
out before the bid for Sky was 
sealed it would add to the 
problems the Murdochs have 
created for themselves through 
the brutal management of their 
media businesses.

The 17 cases involve minor 
celebrities whose lives would 
be of no interest were it not for 

the Murdoch papers’ prurient 
news values.

The highest-profile are comedian 
Les Dennis, the footballer Jonathan 
Woodgate, a former press officer 
for Liverpool football club and 
three Coronation Street actors. 
The cost of the settlement has not 
been disclosed.

But there are another 74 claims 
against the Sun in waiting which 
will no doubt have to be bought 
out as well. A court hearing for 
the next tranche is scheduled for 
January 2018.

News Group has already settled 
hacking cases with more than 1,000 
people, but these were related to 
the News of the World.

WRONG 
HANDS TO 
HOLD ALL 
THAT DATA
A TAKEOVER of Sky TV by 
the Murdoch empire would 
be a “very grave threat to 
our democratic process” 
according to a group of 
peers concerned about 
the abuse of the data held 
by the pay-TV group on 
its subscribers.

The six 
members of 
the House of 
Lords describe 
it as “one of 
the largest 
and most 
sophisticated 
datasets in 
the country”, 
containing 
the TV viewing, internet 
and phone records of 13 
million households.

The data could be misused 
for political purposes should 
it “fall into the hands of an 
owner with an appetite for 
political leverage.”

The organiser of the group, 
film producer Lord Puttnam 
(above), said: “The deal 
would give unregulated 
access to this huge database 
from which an enormous 
amount of insight could 
be extracted.

“With that information, 
people can be 
individually targeted with 
advertisements personalised 
to them. I do see this as a 
very grave threat to our 
democratic process.

“It is incredible this 
hasn’t been considered at 
any point.

“There is an urgent 
need for the Information 
Commissioner to confirm 
that data cannot be misused 
or misapplied before a Sky 
decision is made. “

D
C

M
S



Autumn 2017 Free Press 3

‘What will we do about 
the Murdoch problem?’
MORE THAN 100 MPs have signed an open 
letter demanding action over an article in 
the Sun using “Nazi-like language” about 
the Muslim community in Britain. The MPs 
from Labour, Conservative, Liberal Democrat 
and the Green parties say they “were truly 
outraged by the hate and bigotry” in a 
column by the paper’s former political editor 
Trevor Kavanagh.

In the article he said Islam was the 
cause of an “unspoken fear” that had been 
suppressed by political correctness and 
concluded: “What will we do about The 
Muslim Problem?”

The letter to Sun editor Tony Gallagher 
called on him to retract the article and 
consider sacking Trevor Kavanagh: “We 
implore you to … strongly consider whether 
Mr Kavanagh’s brand of bigotry fits with your 
vision for the paper”.

It said: “It is shocking that in the 21st 
century a columnist is using such Nazi-like 
terminology about a minority community … 

Muslims currently face threats from far right 
and neo-Nazi groups in the UK and your 
publication of this article can therefore only 
be seen as an attempt to further stoke up 
hatred and hostility against Muslims.”

The letter was organised by Labour 
MP Naz Shah and was signed by 107 MPs 
including past or present frontbenchers from 
both main parties.

They also included Sarah Champion, 
MP for Rotherham and the former shadow 
minister for equality, who had herself 
written an article for the Sun about the 
sickening wave of child sex abuse cases in 
her constituency. She wrote: “Britain has a 
problem with British Pakistani men raping 
and exploiting white girls”.

Kavanagh used this article as a pretext 
for his attack on Islam, arguing that it had 
broken a taboo imposed by political correct-
ness. Champion was then forced to resign 
from the Labour front bench. Party leader 
Jeremy Corbyn said: “We are not going to 

blame any particular group or demonise any 
particular group.”

Equality and Human Rights Commission 
chief executive Rebecca Hilsenrath said it was 
“a real shame that a respected advocate of 
equality has felt the need to step down due 
to an over- sensitivity about language.” The 
press self-regulator IPSO said it had received 
150 complaints about Kavanagh’s article. They 
included one submitted jointly by a group of 
Jewish and Muslim organisations.

Trevor Kavanagh called the letter “a 
concocted explosion of Labour and Islamic 
hysteria … fake fury from Labour lefties 
dragooned by the Muslim Council of Britain.”

He said: “This fake outrage is more than 
simply a personal attack on me or upon the 
Sun newspaper. It is a pernicious attempt to 
stifle and smother free speech. The letter is 
nothing less than an attempt to gag not just 
me but anyone else who dares to venture an 
opinion which contradicts their narrow point 
of view.”

Two prejudices in one
Julian Petley 
tells of a 
disturbing 
story where 
the facts were 
not allowed 
to get in the way

ON AUGUST 28 The Times ran 
a front page article by Andrew 
Norfolk, its chief reporter, who last 
year won awards for exposing the 
Rotherham child abuse scandal. 
Headed “Christian child forced 
into Muslim foster care”, the story 
alleged that a white, English-
speaking, Christian child had been 
taken from her family by “the 
scandal-ridden borough of Tower 
Hamlets” and forced to live with 
two Muslim households.

In one of these, the paper said, 
the foster mother wore a niqab, 
removed a cross from the child’s 
neck, suggested she learn Arabic 
and refused to let her eat her 
favourite meal, spaghetti carbonara, 
because it contained bacon. The 
five-year-old is said to have told her 
mother that “Christmas and Easter 
are stupid” and that “European 
women are stupid and alcoholic”.

According to “confidential local 
authority reports” allegedly seen 
by the paper (but not by anyone 
else), a “social services supervisor” 
described the child as sobbing and 
begging not to be returned to the 
foster carer’s home because “they 
don’t speak English”.

A predictable media and 
political storm ensued, given 
further impetus by the Daily Mail 
putting the story on its front page 
under the headline “MPs’ Anger as 
Christian girl forced into Muslim 
foster care”. This used a generic 
picture of a Muslim family (right) 
onto which a veil had been photo-
shopped over the woman’s head.

What emerged from a Family 
Court hearing the next day told a 
different story:

 A The child had been removed 
from her mother by the police 
(not the council) for her own 
safety. There were suggestions 
that the mother had drug and 
alcohol problems.

 A The child herself was of 
Muslim heritage.

 A Two weeks before The Times 
published its story, the local 
authority had agreed to place the 
child, with her mother’s agreement, 

with her maternal grandmother, 
who is a Muslim. A court-appointed 
guardian had spoken to the child 
alone and reported that she was 
settled and well cared for.

But the opportunity to run a story 
that banged both the “loony left 
council” and the Islamophobia drums 
simultaneously was too tempting to 
let other considerations stand in the 
way. Never mind that the reporting, 
which included pictures of the child, 
albeit anonymised, threatened to 
reveal her identity. Never mind 
that the supposed “facts” of the 
story don’t stand up to scrutiny. 
And never mind that its publica-
tion gave racists and Islamophobes a 
platform from which to bellow their 
repellent views.

The Times produced further 
distortions to milk the story for all 
its ideological worth. On August 
30 it ran the headline “Judge rules 
child must leave foster home: 
The Times praised for exposing 
council’s failure”, giving the distinct 
impression that the paper was 
responsible for the girl being moved 
to her grandmother, although this 
had happened two weeks before 
the story appeared.

It reported the judge in the 
case as saying that the paper had 
raised “very concerning” matters of 
“legitimate public interest”. But the 
judge didn’t say the stories were true. 
Nor could she have praised the paper 
for exposing the council’s failure, 
since the Family Court documents 
present no evidence of any “failure”.

Indeed, what is really “very 
concerning … and a matter of 
legitimate public interest” is 
why The Times ran such a highly 
flammable story and other papers 
immediately followed suit.

There have been 178 complaints 
to IPSO over this story. IPSO 
does have the power to conduct 
an investigation, but whether 
it would be willing to do so is 
highly doubtful.



4 Free Press Autumn 2017

COMMUNITY MEDIA

The sites of London
Alan Slingsby took 
part in a get-together 
of alternative news 
media in the capital 
and reports that 

there is plenty going on

FROM A HYPERLOCAL blog run by a solicitor 
in his spare time to a long-established London 
weekly employing 20 people, publications repre-
sented at a London community media summit in 
June were as diverse as the city itself.

Speakers from printed papers and magazines, 
blogs and community radio explained their 
successes and crises and discussed finances 
and government policy in question-and-
answer sessions with an audience of about 50 
community journalists.

The idea for the conference came when 
Howard Sharman of the not-for-profit 
management consultancy Eastside Primetimers 
and David Floyd and Anna Merryfield of the social 
enterprise Social Spider CIC, were discussing 

the rise of hyperlocal community newspapers, 
websites and radio stations. Realising there was 
not yet a forum for the 40-plus community 
publishers operating inside the M25, they 
organised the London Community Media Summit 
with help from Cardiff University’s Centre for 
Community Journalism.

Introducing the event, Howard Sharman spoke 
of the “scorched earth” policy of local commercial 
publishers who were moving reporting and 
production of what remained of local media away 
from the areas it purported to cover.

The Cardiff University centre’s Emma Meese 
said it was committed to providing training, 
research, networking and advice to hyperlocal 
publishers and had recently opened the 
Independent Community News Network – a 
representative body for such publishers, run by 
the centre.

It is working on legal advice for hyperlocal 
publishers and is examining the potential for 
collective advertisement sales.

Meese said the network was working with the 
BBC to ensure that its “local democracy reporter” 
scheme considers community publications.

The centre is also working with the National 
Union of Journalists to secure press cards for 
community and hyperlocal publishers.

Community media speakers came from the 
Camden New Journal, Waltham Forest Echo, 
Brixton Bugle, Hackney Citizen, Bristol Cable and 
the Community Media Association.

Veteran journalist Eric Gordon, publisher 
of the Camden New Journal, which grew out 
of an NUJ strike paper in 1982 and is now an 
independent weekly, explained the mechanics, 
finances and ethics of the publication.

Alec Saelens, co-founder of the Bristol Cable, 
which combines a quarterly magazine with a 
30,000 print order and an online presence in 
the city, explained its membership model which 
has 1,700 supporters paying an average of £2.50 
a month.

The Cable’s success in winning grants for 
its work – including £80,000 over two years 
from a Chicago-based foundation – attracted 
keen interest.

Funding dominated discussions, with adver-
tising, sponsorship, crowdfunding, community 
shareholders and grants all examined – as well 
as the question of what a community-funded 
publication would do if it came upon a story that 
would upset its funders.

‘PAPERS WOULD HAVE PICKED UP GRENFELL TOWER CONCERN’
THE FIRE at the Grenfell Tower 
in west London (right) that 
killed more than 80 people in 
June might not have happened 
but for the cutbacks in the 
local press, according to a 
local journalist.

Grant Feller worked on 
the Kensington and Chelsea 
News 30 years ago and says 
the fire safety concerns of 
Grenfell Tower residents would 
definitely have found a voice.

But in July the paper closed 
when current owners Capital 
Media Newspapers went 
into administration.

There is now no newspaper 
in the borough. Before it 

folded the News had just one 
reporter, who also had to cover 
other London boroughs.

When Feller began his career 
in 1990 there was an editorial 
team of ten, plus competition 
from a rival paper, the 
Kensington and Chelsea Times.

He says: “One hundred per 
cent we would have picked 
up on that story. We would 
have known about that local 
group’s concerns because 
we were very much in the 
local community.

“We would have pored 
over the council meeting 
agendas and asked questions 
of the councillors and the 
officers. But today there is 
no-one there.”

Feller, who still works as a 
freelance in Chiswick, wrote 
stories himself about the living 
conditions in Grenfell Tower.

He says: “It was dilapidated, 
had really bad wiring and 

was a horrible place to live. 
I remember writing stories 
about it many times.”

The collapse of Capital Media 
Newspapers meant the demise 
of four weekly titles, including 
those in the neighbouring 
areas of Fulham, Hammersmith 
and Shepherd’s Bush.

At the same time in July 
three more London papers 
closed: the Enfield Advertiser, 
Haringey Advertiser and 
Barnet Press owned by 
Tindle Newspapers.

Nationally, 18 weekly 
newspapers closed over the 
summer, according to the 
Press Gazette website.

Rachel Knight (right) of the media regulator IMPRESS was one of several participants from 
interested organisations, including the CPBF, at the conference

P
IC

T
U

R
E

S
: B

R
IX

TO
N

 M
E

D
IA

Emma Meese: representative body



Autumn 2017 Free Press 5

AT LAST THE 
MEDIA FUND
THOMAS BARLOW introduces a new 
programme to raise funds to help 
much-needed new local media

FROM OCTOBER 1 supporters of 
independent media will be able to back 
new ventures through the Media Fund.

The project began in 2015 when the 
group Real Media hosted a conference in 
Manchester to discuss challenges facing 
the media. Funding was the topic on 
everyone’s lips. How do we fund quality 
media as old revenue models collapse?

Organisers realised that, together, we 
could work to tackle the problem. After a 
year of planning they were ready to start 
a fundraising organisation. By December 
2016 the Media Fund had raised £10,000.

They launched a temporary website to 
show how it could function and started 
producing governance documents and 
investment guidelines, bringing together 
21 media organisations.

The Media Fund will help raise money 
for organisations meeting three key 
criteria – that they:

 ● are not solely reliant on corporate or 
state funding

 ● abide by the NUJ code of conduct
 ● unionise within a year of joining 

the fund.
Other rules will be implemented 

after the organisation’s first AGM on 
December 1.

There are two key ways that the fund 
plans raise cash for such organisations. 

First, it will make it easy for individual 
donors to donate via the website, 
producing lots of videos, memes, articles 

and podcasts to encourage people to 
put their hands in their pockets.

Second, The Media Fund will approach 
big donors like co-ops, trade unions, 
NGOs and high net worth individuals 
and encourage them too to dip into 
their pockets.

For more information you can contact 
them at admin@themediafund.org or 
@themediafund on Twitter, and they can 
be found on iTunes, Facebook, Medium 
and at themediafund.org

 A Why the launch on October 1? 
Perhaps unexpectedly, to coincide 
with the Tory Party Conference, where 
The Media Fund will be supporting a 
counter-conference livestream with The 
People’s Assembly.

 I do it myself
After quitting Fleet Street, veteran journalist 
David Altheer started a minimal-budget website to 
meet a need for news in a busy London borough

WHEN I SET UP a news 
site I turned my life around. 
Having taken redundancy a 
decade ago from a national 

newspaper in my late middle age I did what I 
should have done when I was young: start my 
own publication.

I’d found many excuses not to do that: lack of 
funding, business inexperience, the anti-entre-
preneurialism of the hippie 1960s. The internet 
invalidated those excuses. No print bills, little or 
no staff needed, access to advertising provided 
by Google and others … and you could absorb 
rental costs by working from home.

Living in an area as newsy as Hackney, 
there was a plethora of stories missed by the 
local paper, partly because its office is many 
kilometres away. For years I used to tip off 
the reporters, without ever being offered the 
tiniest fee. Now I could write and publish those 
stories myself.

I dubbed my online paper Loving Dalston, 
in the belief that my district of Hackney was 
attracting highly educated hipsters eager to give 
the area a makeover.

I was right: slowly, people began contacting 
the site, asking me to investigate crooked 
landlords, council malpractice, NHS scandals and 
other alleged wrongs. The stories did not always 
stand up, but clearly I was fulfilling a need, if only 
in a small way.

Numbers? I rarely check Google statistics 
because I know my site’s following will be far 
smaller than that of well-resourced news sites 

such as Vice – after all, Rupert Murdoch helps to 
fund that one – but I do like to see if any trends 
show, what stories push up the readership graph.

Timing is crucial and, if wrong, can reduce 
a story’s rating, as happened with one on the 
teenage violence simmering on the streets of 
Dalston. School holidays were starting, giving the 
lost boys and girls, as they are sometimes known, 
more time to annoy local shops and cafés.

When I asked the police what they were 
doing about the problem, I was invited to go on 
walkabout with them. I ran the story under the 
headline “How Hackney police are taking on the 
lost boys and girls etc…”, a little nervous that my 
leftish readers might think I’d sold out to the 
authorities. Well might I worry. I happened to 
run it the day a young man died in Dalston at the 
hands of police, which led to a Black Lives Matter 
protest march to Stoke Newington police station.

The article pushed the story-readership graph 
only to a so-so level, nowhere as high as others 
of my stories. The highest so far this year was 
about a celebrity visitor to Hackney being told to 
buzz off by a bystander.

The fact that it was my former employer 
Rupert Murdoch, descending on the area with his 
wife Jerry Hall for the premiere of her new film 
at a local arthouse cinema, was just annoying: 
you spend all that time on a serious story like the 
lost teenagers of Hackney and what story goes 
around the world? A bagatelle 
about a  multibillionaire and 
his ex-model wife.

That’s journalism for you.

A
B

D
 A

LM
O

U
S

TA
FA

David Altheer on the prowl for stories in Dalston’s famous Ridley Road street market



6 Free Press Autumn 2017

BBC

 Myths of time
Tim Gopsill welcomes 
a book that challenges 
the claims made 
for and against 
the BBC and takes 

a hard look at the reality

IT’S THE question that vexes supporters of public 
broadcasting when they are called on yet again 
to defend the BBC from its enemies right and 
left: why does it have to be so bloody right wing?

Whenever we rally to the BBC’s side as 
it comes under attack in the press, we are 
defending not what it is but what we want it 
to be; independent, popular, progressive and 
publicly accountable.

We all understand the BBC is a component of 
the British establishment, so you might expect 
that it will seek generally to express majority 
taste and opinion. But while politics are currently 
veering sharply away from the centre-right neo-
liberal metropolitan consensus, the BBC seems to 
be unable to respond.

It is stuck with the discredited notion that 
responsiveness to grass-roots opinion is to 
indulge xenophobia and put Nigel Farage on 
every programme. Its antagonism to radical 
left-wing and community politics looks unshake-
able. Yet it enjoys a constitutional independence, 
founded in its funding through the licence fee, 

which is like a share in a company, making you 
and I its owners. The fee is not a general tax, yet 
the BBC has always been subject to government 
and Parliament; it has never initiated nor been 
subjected to any process to give this notional 
ownership any kind of reality, so what we want 
to know is, why not? And why can’t it make 
better use of its independence?

There’s some help towards working this out 
in a new book from Tom Mills: The BBC, Myth of a 
Public Service, which goes right back to the corpo-
ration’s origins and its intimate relationship with 
the British state of the 1920s and ’30s, embattled 
with militant trade unions, communism and 
European fascism.

The book offers a much-needed lesson 
for public broadcasting supporters and 
media reformers because it dismantles the 
contrasting myths that make these discussions 
so convoluted.

The first dominant myth portrays the BBC’s 
liberalism as radically left-wing, unpatriotic and 
corrosive of traditional British values, whatever 
those might be. This is such nonsense that not 
even its feverish protagonists in the right-wing 
press actually believe it (do they believe 
anything?). Just like the left, they portray the BBC 
as what they would like it to be, as something 
they can denigrate and destabilise for their own 
commercial reasons.

There is an associated myth propagated by 
governments in wartime, which inevitably attack 

the BBC’s reporting as antagonistic, even when 
it is has been shown by researchers to be more 
slavishly loyal than other media. The reason again 
is to create a convenient impression, in this case 
that the hapless BBC’s bulletins are critically 
independent, to make them appear more credible 
to the public than the propaganda they really are.

The BBC’s reporting, especially on security-
related matters, has been lurching rightwards 
since the great trauma it suffered over such an 
episode in 2004 – the Today programme’s story 
on the government’s justification for the invasion 
of Iraq the previous year. Defence correspondent 
Andrew Gilligan’s report led to the suspicious 
suicide of his source, weapons expert David 
Kelly; to a rigged judge-led inquiry that slammed 
the reporting; and to the utter capitulation of 
the BBC, which sacked not just Gilligan but the 
Director-General Greg Dyke.

Mills writes that the “conventional take on the 
affair”, that the BBC “defied government pressure 
and insisted on critically scrutinizing the case for 
invading Iraq … is a serious misreading of what 
actually happened.” The affair, he writes, “illus-
trates the Corporation’s embeddedness within 
the British state.”

In a way it was even worse than that: in the 
aftermath the BBC committed itself against any 
such critical reporting, establishing elaborate 
procedures to prevent it. It was not just the 
executives who set this direction, but BBC jour-
nalists who refused to back Gilligan, whose 

NEWS: A DUTY TO CONCEAL
THE VETTING of staff to weed out 
subversives was a standard BBC 
practice until its cover was blown in 
1985, but it can still censor workers’ 
voices in the news.

Footage of a demonstration 
outside a court in July was edited to 
conceal slogans on placards.

The case in court was the 
prosecution of contractors on the 
Crossrail site in London where a 
worker Rene Tkáčik had been killed. 
Crossrail was fined £1 million.

Demonstrators from the 
Construction Safety Campaign 
carried a placard saying 
“BFK CROSSRAIL KILL MAIM 
BLACKLIST”, referring to the death, 
further accidents causing injury, and 
the blacklisting of union reps. 

One wore a T-shirt with the word 
“blacklisted” on it.

Both were blacked out between 
two BBC London Regional TV 
bulletins at 1.30pm and 6.30pm on 
July 28.

Now you see it … the slogans, above, and, below, how 
the BBC showed them

M
IC

K
 H

O
LD

E
R



Autumn 2017 Free Press 7

Managing the BBC: 
Ofcom in command

Patricia Holland 
explains the 
rationale behind 
making the 
BBC subject 

to regulation by Ofcom

IN APRIL this year the BBC came under 
the formal regulation of Ofcom, with 
Britain’s communications regulator 
taking the role of the now abolished 
BBC Trust.

It seemed an incongruous step: a 
venerable broadcaster, which has been 
at the centre of British civic life since the 
1920s and has made a massive contribu-
tion to the standards and practices that 
have sustained British broadcasting, is 
now “held to account” by an upstart 
regulatory body set up in 2003 with a 
stated aim to deregulate broadcasting 
content and concern itself with issues 
of competition.

Despite its deregulatory approach, 
Ofcom was to be consigned to David 
Cameron’s promised “bonfire of the 
quangos” in the run-up to the 2010 
general election; in the event it survived 
to be granted this wider remit, to 
“hold the BBC to account for fulfilling 
its mission and promoting its public 
purposes”, across television, radio 
and online.

Ofcom is organising a consultation on 
how to regulate the BBC’s performance. 
The aim is to produce an operating 
licence with “enforceable regulatory 
conditions”, and many pages of detailed 
requirements are laid out to this end.

In the run-up to the new arrange-
ment there was much concern that 
Ofcom would become too powerful. 
Would it be a back seat driver? Would it 
duplicate the role of the BBC’s Board, or 
interfere in editorial decision making?

Naturally Ofcom denies such 
ambitions, yet the consultation 
document reads like a blueprint for 
micro-management. There are detailed 
requirements for quotas, scheduling, 
commissioning, performance measure-
ments and a great deal of box ticking.

There is a phenomenon called 
“distinctiveness” which the BBC is 
required to demonstrate. Its services 
“should be distinctive from those 
provided elsewhere”, which the 
document defines as “substantially 
different to [sic] other comparable 
providers across each and every UK 
Public Service both in peak time and 

overall”. That is, the populist program-
ming of the commercial channels.

This requirement to be distinctive and 
“substantially different” is an extension 
of the long-term Conservative project 
to reduce the scope and popularity of 
the corporation.

Some people did welcome the 
involvement of Ofcom as the first inde-
pendent regulator of the BBC. But its 
independence may be illusory. Many of 
the requirements in the consultation 
document are quoted verbatim from 
the framework agreement drawn up 
between the bbc and the government to 
accompany the new charter.

This agreement is highly prescriptive. 
Schedule 2 requires Ofcom to “seek to 
increase the current requirements on the 
BBC as a whole” and to consider setting 
requirements in new areas, particularly 
for genres which are “underprovided or 
in decline” elsewhere. It seems that to a 
large extent Ofcom’s hands are tied.

Instead the hand of ex-Culture 
Secretary, John Whittingdale, is clearly 
visible, pursuing a project which 
began way back in the 1980s with the 
infamous Peacock report which aimed 
to shrink the BBC. Instead of seeking 
audience appeal and competing with 
other broadcasters, Peacock insisted, the 
BBC should stick to worthy public service 
programmes which would fill in the gaps 
left by the popular commercial channels, 
its role being to compensate for “market 
failure” and leave profitable program-
ming to the profiteers.

As for the commercial public 
service channels, ever since the 1990 
Broadcasting Act, government policies 
have ensured that television regulators 
have become progressively deregulatory 
and “light-touch”, allowing ever greater 
freedom for market priorities. ITV’s 
obligation to create the conditions in 
which a successful company like Granada 
could sustain “distinctive” programming 
itself – a form of regulation which was 
enabling rather than limiting – has been 
progressively removed.

Putting Ofcom in charge of the BBC 
as well as the commercial companies is a 
golden opportunity for the Tories to pile 
the public service obligations on the BBC 
alone and let the companies off.

In 2009 David Cameron also said: 
“Even when power is delegated to 
a quango … the minister will remain 
responsible for the outcomes. There will 
be no more hiding behind the cloak of 
quango independence.”

Eight years on, this has more than a 
ring of truth.

supposedly irresponsible and unprofessional 
work was widely criticised.

This deference to the security state is 
identified by Mills as an essential restraint on 
the BBC’s independence, illustrated perfectly by 
its collaboration with MI5 in the vetting of its 
staff. There was a scandal when the practice was 
exposed in the Observer in 1985, and another 
myth, or at least a misapprehension, arose that 
the spooks had required the BBC to co-operate.

Mills covers this matter at length and shows 
that the corporation had pushed for the vetting, 
and for it to be applied to a lot more staff than 
MI5 wanted to handle, including technicians as 
well as broadcasters and writers. There were two 
apparent concerns, one that subversives might 
sabotage the transmitters, the other that BBC 
bosses wanted to be able to demonstrate to 
government that its output was safe from unde-
sirable influences. MI5 officers’ evident disdain 
for this motive provides some of the lighter 
moments in the book.

Another area explored by Mills is the BBC’s 
coverage of business and economics. It is 
less familiar territory than the warmongering 
but equally instructive to read how quickly it 
absorbed Thatcherite monetarism and began 
importing right-wing business journalists. The 
former left-wing Labour minister Tony Benn 
loved to point out the brainwashing value of 
routinely ending news bulletins with announce-
ments of stock market 
indices and currency 
rates which is of no real 
interest to anybody, 
since financiers 
know anyway.

The second 
dominant myth about 
the BBC, held by the 
liberal left, is the 
one that upholds it 
as the model to the 
world of defiantly 
principled, honest and independent public 
broadcasting. Particularly vaunted is the World 
Service, a directly government-funded radio 
station routinely described by ministers as “an 
instrument of soft power” for Britain.

Strangely, this myth is more dangerous than 
the right-wing myths because its adherents 
genuinely believe it. They are led by BBC luvvie 
Jean Seaton, professor of media history at 
Westminster University and the BBC’s current 
official historian; Mills’s book is something of an 
antidote to her Panglossian accounts and he does 
have some fun at her expense.

 A THE BBC, Myth Of A Public Service, 
Tom Mills, Verso

Tom Mills

The myth that the 
BBC is a model of 
principled, honest, 
independent 
broadcasting is more 
dangerous because 
adherents believe it



This issue went to press on September 11 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

MEDIA POLICY

We’ll back new local 
media, says Corbyn
A UK Labour government will examine media 
ownership, go ahead with Stage 2 of the 
Leveson Inquiry, and consider ways to support 
local journalism. These undertakings came from 
Labour leader Jeremy Corbyn (right) in an informal 
address to members of the National Union of 
Journalists executive council in July.

He expressed support for the local press, 
revealing that he had started a career in 
journalism with the Newport and Market Drayton 
Advertiser in Shropshire, where he admitted he 
had been “given what for” by the mother of a 
bride after errors appeared in a wedding report.

“At their best,” he said “local papers are a 
kind of glue in the community”, but he was 
“concerned that all media operations seem to 
be stretching news reporting to the umpteenth 
degree, which means that sometimes reporting 
isn’t terribly good or that journalists themselves 
are incredibly stretched in just trying to get the 
news together. I think that is bad news.”

The regionalisation of local papers, the central-
isation of reporting and the reduction in the 
number of journalists undermine that any sense 
of community, he said; that a Labour government 
would examine the effects of online advertising 
on newspaper viability. He said he was concerned 
about “questions of wider media ownership”, 
particularly about the Murdoch bid for Sky.

Media contribute to democracy, he said, 
adding: “Everybody gets irritated by journalists 
from time to time, even me, but I do recognise 
this essential part of a democratic society. The 
right to know is part of a democratic society as it 
protecting those who investigate and make sure 
this is a reality.”

On local media financing, Corbyn said 
co-operative ownership was an option and 

that the party was considering introducing 
a charter for local reporting. Wider takeover 
proposals – obliging workers to have opportuni-
ties for co-operative takeovers – would include 
newspapers, he said.

He confirmed that Labour is pushing for 
“Leveson Two” – the extension of an inquiry into 
press behaviour that was suspended in 2012 and 
the Conservatives have so far refused to revive.

He also said he supported the BBC and was 
opposed to using the licence fee to fund other 
areas of media. “I am very disappointed with 
the idea that the BBC would offer parts of the 
BBC income to government or to other areas 
of the media. If you top-slice the licence fee to 
send it somewhere else, then obviously the BBC 
loses out.”

Adam Christie

DIVERSITY

Mirror bids to 
buy Desmond’s 
Express group
THE ACQUISITIVE Trinity Mirror group is poised 
to take over Express Newspapers from its 
unhinged right-wing owner Richard Desmond. 
The deal will mark a big reduction of media 
diversity at the UK national paper level.

Talks over sharing back-office functions 
were broken off when the owner of the 
national Mirror titles announced it was 
preparing a complete buyout. No sums have 
been mentioned but Desmond paid £125 
million for the Express titles in 2000 and has 
always made big profits from selling on media 
operations after stripping their costs.

Both companies have been savagely 
cutting back the costs of production for years 
to maintain high levels of profit.

There has been speculation about a 
takeover for several years and there were 
talks in 2015 but Trinity Mirror instead bought 
regional press group Local World for £220 
million. It is the largest regional newspaper 
publisher in the UK by some margin.

The acquisition, which will need and 
likely receive regulatory approval from the 
Competition and Markets Authority, will cover 
the Daily and Sunday Express titles and the 
Daily and Sunday Star, plus OK! magazine.

There are concerns over the political differ-
ences between the titles, with Mirror backing 
the Labour Party while the Express group is 
pro-UKIP. Desmond gave UKIP £1 million for 
the 2015 election.

The National Union of Journalists said the 
deal between political opposites “would have 
implications for media plurality and diversity. 
We would want a clear understanding of how 
the editorial independence of the titles will 
be managed.”

C
H

A
T

H
A

M
 H

O
U

S
E

B
B

C

Join the
campaign
for press 
and broadcasting

freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Name _________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________________________________Tel ____________________________________________________________________

Email __________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________________________________________________________________Join online 
at www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk


	SKY TAKEOVER
	Their own worst enemy
	MURDOCH PRESS
	Fox news scrapped in UK, phone-hack trials are bought out, to save Sky bid
	Panic stations!
	‘Stop those cases now!’
	Two prejudices in one
	‘What will we do about the Murdoch problem?’

	COMMUNITY MEDIA
	The sites of London
	 I do it myself

	BBC
	 Myths of time
	Managing the BBC: Ofcom in command

	MEDIA POLICY
	We’ll back new local media, says Corbyn

	DIVERSITY
	Mirror bids to buy Desmond’s Express group


