
2
THE 

SKWAWKBOX
Corbynist blogger 

takes on Tory press

6
BRANDED 

CONTENT …
… or fake and lying 

editorial

7
BBC UNDER 

OFCOM COSH
Regulator tries to push 

it out on a limb

FREE Press
No 213 Winter 2017/18 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news and 
info go to cpbf.org.uk
Email: 
freepress@cpbf.org.uk

MURDOCH AND SKY

THE DEAL 
TOO FAR
THE CPBF is launching a £20,000 crowdfunding appeal 
to step up the battle to stop the Murdochs buying 
up Sky TV. It is a fight that can now be won, as their 
empire starts to shake.

Rupert and son James Murdoch have banked for 
years on the super-lucrative Sky channels in Europe to 
lift ≤±st Century Fox to the premier-league level of the 
US media megacorps.

But after shock corporate moves in November Fox 
looks more like a seller than a buyer. The vultures are 
circling over the group, which has been maimed by the 
delays in the Sky takeover and the increasingly negative 
prospects for its success.

There is a real chance that these purveyors of 
so much hatred and lies, and political influence and 
corruption, over so many years, can be stopped in 
their tracks.

First it was revealed that film and TV giant Disney 
had held talks to buy Fox’s film and TV operations, 
including its present 39 per cent stake in Sky. Then 
it was confirmed that three other communications 
monsters – Comcast, America’s largest cable 
operator, Verizon, the internet provider 
group, and Sony, owner of Columbia 
and CBS – were also in the hunt.

At the same time, the telecoms 
giant AT&T has agreed terms to 
take over the top media company 
Time Warner, which Fox tried 
unsuccessfully to buy last year. It is 
expected that the deal, which would 
put CNN, Warner Brothers and HBO movies 
in the hands of the world’s biggest telecoms group, is 
expected to be blocked by US regulators.

In this contest of corporate might the Murdochs 
are looking vulnerable and the outcome of the Sky bid 
is crucial.

The bid is currently under examination by the 
Competition and Markets Authority (CMA), which will 
not report until March and the delay, which has already 
cost Fox £171 million in compensation to Sky share-
holders, is seriously damaging.

If the takeover is not finalised by next August, then 
the deal is off altogether, with Fox paying out another 
£200 million.

It is the strength of the opposition campaign that 
has been able to drag out the regulatory process. The 
key turning point was when, under pressure, Tory 
culture secretary Karen Bradley – to the amazement of 
some, but not the CPBF – asked the CMA to go into the 

question of the Murdoch’s likely commitment to 
UK broadcasting standards.

The media regulator Ofcom had 
proposed an inquiry only on the 
question of media plurality. The 
CPBF was among the campaigners 
pressing for the wider inquiry, 
which opens up all the questions 

about the “Foxification” of news and 
the “corporate governance” of the group. 

This covers the scandals of phone hacking and 
corruption on the Murdoch papers in London and serial 
sexual harassment at Fox in the US.

At a meeting of “civil society” groups with the 
CMA in October the CPBF led the presentations on the 
broadcast standards questions.

The £20,000 to be raised by the crowdfunding 
appeal will pay for further campaign materials but be 
largely devoted to paying a campaign worker to do the 
job. A new Stop Murdoch! video has been made to boost 
the appeal.

Go to www.cpbf.org.uk/stopmurdoch

£20,000 TO 
STOP THE 
MURDOCHS

Pages 4-5



2 Free Press Winter 2017/18

STANDARDS

Walk the 
Skwawk
There are dozens of outlets in the new left media 
(NLM), mostly websites that have mushroomed with the 
ascent of Corbynism in the Labour Party. TIM GOPSILL 
looks at one of the most challenging of them

IT BREAKS all the rules but it works. Of all the 
new media brought about by the Corbynist 
insurgency, the Skwawkbox is having the 
greatest impact on politics on the ground.

The Skwawkbox is a one-person outfit that 
grinds axes, pursues vendettas and lashes out 
at enemies of the Labour Left. But it gets visits 
running well into the millions – it won’t divulge 
its stats – because it keeps left-wing Labour 
activists and supporters in the know, and there 
are a lot of them about. It has news you get 
nowhere else, with an invariable commitment to 
the cause.

The owner/editor, Steve Walker, looks an 
unlikely revolutionary: an affable 52-year-
old salesman who runs a mailing business on 
Merseyside and is pictured in a shiny suit on 
the company website – a photograph he really 
doesn’t like. The company, Foojit, provides 

automated cut-price mailing services to 
customers that include sections of the NHS.

He appears, as well, to breach the criteria for 
progressive and accountable media that people 
like the CPBF are constantly calling for: a sole 
proprietor business person who funds and runs 
his blog on whim, employing no-one, but using 
the voluntary labour of a dozen or so supporters.

He dishes it out and he takes it. The 
Skwawkbox arouses a mighty rage on the right 
wing of the press and the Labour Party alike. It 
has been attacked in the Sun and the Mail Online, 
who found out that Steve Walker is not a person 
to mess with.

The Sun’s headline was “Boss of Pro-Corbyn 
conspiracy website is entrepreneur who cashed 
in on NHS privatisation”. When Steve Walker 
protested the Sun had to give in. It printed a 
correction confirming that the mailing software 

was provided free of charge and the NHS services 
concerned were not privatised, then removed the 
item from its website, which is not something 
that happens very often.

He complained to IPSO, the tame self-regu-
lator of the corporate press, about the Sun and 
Mail articles. IPSO rejected the complaints – even 
the one that the Sun itself conceded!

STEVE WALKER’s commitment to the NHS was 
what started him blogging in the first place. He 
founded the Skwawkbox – basing the name on 
his initials, SKW – in 2012 as a local campaign 
against NHS privatisation. (A “squawk box”, by 

Steve Walker in 
business suit on 
company website



Winter 2017/18 Free Press 3

CORPORATE 
PRESS BOSSES 
ARE SHAMED 
AS THEIR  
‘HOPELESS’ 
CASE CRASHES
THE OWNERS of Britain’s corporate 
press have been humiliated by the 
collapse of a legal challenge to the 
legitimacy of the independent press 
regulator IMPRESS.

The News Media Association (NMA), 
which represents newspaper owners, 
launched a High Court case against the 
Press Recognition Panel’s decision last 
year to endorse IMPRESS as a regulator 
within the conditions set by the Leveson 
report of 2012.

In October the court rejected the 
case “in its entirety”. The judges said 
the NMA’s claim rested on a fallacy. It 
described some of the NMA’s arguments 
as “unattractive” and “hopeless”. It 
found that the Charter does not require 
a particular proportion of the news 
publishing industry to sign up to a 
regulator in order for it to be recognised.

The NMA had made this claim because 
IMPRESS has signed up far fewer and 
smaller publications than the press’s 
tame regulator IPSO; but IPSO has not 
been recognised by the PRP, because it 
refuses to meet Leveson’s conditions so 
has not applied for recognition.

IMPRESS currently regulates 76 
publications. Most are smaller local 
publications but there are a number of 
national news websites.

The NMA also argued that the 
IMPRESS board lacked impartiality. 
Dismissing that, the judges said: “In 
our view the PRP’s function is not to 
appoint, or approve appointment of, 
members of the board. That is for the 
appointment panel.”

The court ordered the NMA to pay 
IMPRESS’s costs.

The Chair of IMPRESS, Walter 
Merricks, said: “This judgment shows 
that the system of externally verified 
self-regulation, recommended by Sir 
Brian Leveson, is fully functional. We 
can now get on with the important 
job of upholding high standards 
of journalism.”

the way, was World War Two military slang for 
an intercom speaker, if anyone is interested). It 
was in 2016 that a friend suggested that as a 
long-term Labour member he should cover the 
new politics in the party.

The Mail Online had essentially the same 
story with the addition of an allegation of 
“spreading fake news”. This was a blunder over 
the Grenfell Tower death toll, when Steve Walker 
published a story that “multiple sources told the 
SKWAWKBOX that the government has placed 
a ‘D-notice’ on the real number of deaths in 
the blaze.”

At that stage the official toll was 31 but 
survivors and emergency workers had seen a 
hell of a lot more bodies, and in the widespread 
desperation a paranoid rumour became an 
accusation from multiple sources.

“That’s what people were saying. They were 
phoning me,” says Steve Walker. “There was a 
ban on emergency service workers talking to 
people and they said it was a D-notice. There 
was a headmistress who had seen 50 children’s 
bodies in a school. But I had never heard of 
D-notices before.”

He phoned the Home Office press officer 
to find out, and reported: “To say that the 
question caused consternation at the other 
end of the line would not be an overstate-
ment. The first comment, in a voice that rose 
at least half an octave, was ‘Where did you get 
that information?”

The story went on: “If it is true that the 
government has issued 
a D-notice – and every 
instinct is screaming 
that it is – then the 
government has placed a 
national security gag on 
mainstream news editors 
to prevent them from 
disclosing what’s already 
known about the number of lives lost at Grenfell 
Tower. This raises a huge question: WHY?”

I dare say it would. But every journalist knows 
that D-notices are not imposed by government 
– and certainly not the Home Office, whose 
press officer might well have been bemused – 
but are agreed by journalists themselves (yes, 
shamefully) on matters of national security. The 
story could not have been true. And the death 
toll, which did go up, could not have been known 
because of the conditions.

This is not journalism, it is paranoia. When 
people are in such an awful state of agitation 
as the Grenfell survivors, all kinds of stories will 
swirl around. The job of a journalist, you might 
think, would be to keep a level head.

But Steve Watkins, by his own admission, is 
not really a journalist. He sees himself rather as 
the voice of those people, who trust him because 
he is on their side.

“People come to me with information. I can 
only use about 10 per cent of the stories I get. 
They trust me because I use their information 
fairly and I have never broken promises and 
use the information in a way they are comfort-
able with.”

He has built a substantial following. He 
won’t give stats but says that the Mail Online’s 
estimate of 500,000 to a million monthly visitors 
back in June was an underestimate and it has 
risen considerably since then.

He stoutly defends Labour democracy from 
attacks from the right. The Sun was aided in its 
hapless attempt to discredit the Skwawkbox by 
Labour MP Wes Streeting who said Labour MPs 
should not talk to it. He said: “I don’t think that 
Skwawkbox is anything other than a propaganda 
machine … Labour MPs certainly shouldn’t lend 
credibility to the idea that Skwawkbox is a 
provider of news rather than opinion.”

Steve Walker says: “In some ways it’s nice to 
be attacked because it means you are attacking 
the right people.”

Although he is no longer a member of 
Momentum, with which he says he has “issues 
over democracy”, anyone in the party associated 
with the equivalent right-wing groups, Progress 
and Labour First, are fair game.

So Wes Streeting, he says, “failed to 
appreciate the irony of talking to a right-wing rag 
that has more IPSO decisions against it than any 
other publication” – in other words, that distorts 
the news to produce the kind of propaganda for 
which it points the finger at the Skwawkbox.

“Many would consider those publications 
[the tabloid press] to have a tenuous-at-best 
relationship with journalism these days. Shoddy 
journalism and hypocrisy are just what you’d 
expect from certain publications.”

So you have all sides accusing each other of 
bad journalistic faith, which is not a bad thing 
to fight over. The Skwawkbox is not hypocritical 
but it does conduct itself very much in the style 
of the popular national press, being outrageous, 

inflammatory and 
generally over-the-top.

The Skwawkbox is 
regulated by IMPRESS, 
which is currently consid-
ering a complaint over a 
gloriously tendentious 
item Walker did in October. 
Having run the story of the 

costly phone calls claimants have to make – up to 
55p a minute on some mobiles – to call the DWP, 
Steve Walker noticed that the HMRC had public 
phone lines with 0300 numbers, which charge 
the same as ordinary landline calls.

These lines included the High Net Worth 
Unit, on which the super-rich can confide their 
tax anxieties, and the National Yachtline, for indi-
viduals who make landfall at UK ports in luxury 
vessels. These plutocrats might well have phone 
contracts that grant free landline calls, so the 
Skwawkbox had a scoop, which wrote itself.

Headlined “Penniless claimants pay 55p 
a minute. Guess what millionaires pay?” it 
concluded: “If you’ve got a yacht or pleasure craft 
and you want a bit of help from HMRC on any 
potential tax issues, you can call free of charge. 
But if you’ve got nothing, in many cases literally 
nothing, well, it only stands to reason that you 
should rack up a £5.50 bill for every ten minutes 
you sit listening to infuriating music in the long, 
long queue …”

This is inspired tabloid journalism, loaded with 
class propaganda, just like the Sun and the Mail. 
It tackles Big Media smears against the left head 
on, in their own language.

The differences are that the Skwawkbox’s 
stories come from ordinary people rather than 
the mouthpieces of corporate or political power; 
and that they are thereby more honest, and 
more believable.

The stories come 
from ordinary 
people rather than 
the mouthpieces of 
corporate power



4 Free Press Winter 2017/18

CAMPAIGN

WE’LL STOP MURDOCH AGAIN
Frames from the campaign video produced by Luke Flegg of Passionworks Productions to support the CPBF’s Stop Murdoch! crowdfunder

RUPERT MURDOCH is bidding to control even 
more of Britain’s media than he does already. On 
top of his huge newspaper and commercial radio 
interests he’s trying to buy up Sky, the biggest TV 
company in Europe.

The CPBF is a central part of the movement 
to stop him and is launching a £20,000 appeal to 

make sure the campaign succeeds.
Murdoch’s TV and film corporation ≤±st Century 

Fox has suddenly been rocked by aggressive bids 
from rival communications multinationals intent 
on dismembering it to walk off with its studios 
and movie properties. Fox might well not survive 
intact. It seems as if the future of the industry is 
pivoted on the outcome of the Sky bid.

Blocking the buyout is now the top priority for 
people who want better media – free from the 
control of mega-corporations and more account-
able to their readers and staff.

In December the CPBF is launching a crowd-
funding appeal to raise £20,000 for the campaign.

The CPBF is part of the Media Reform 
Coalition that lobbies against the takeover 
particularly with official bodies – and it 
is working! Because of the pressure, the 
government has had to refer it to the regulators, 
which will drag the process out until well into 
next year and cost the Murdochs billions.

We need to use this time to make sure that 
it ends with a firm “no”. We are already putting 

material on www.cpbf.org.uk and have produced 
half a dozen submissions to the government, 
pamphlets and other material.

We have had meetings with officials at 
Ofcom and the CMA to press the case against 
the takeover. But we need to produce regular 
updates and a blog on the site, to be shared 
widely. We are planning public events and to 
team up with other groups that are actively 
fighting the sexism, racism and islamophobia 
of the Murdoch press. These mean employing a 
campaigner to co-ordinate the work.

The Murdochs have through their media not 
just spread lies and “fake news” but discrimina-
tion, victimisation and hatred among people.

The CPBF has been fighting them for years, 
supporting all kinds of action, including boycotts 
and strikes by their workers.

While political leaders grovelled to the 
Murdochs, it was the media unions, a few 
investigative journalists and campaigning organi-
sations like the CPBF, that kept up the pressure 
on the Murdoch media year after year.

 A For more information, go to www.cpbf.org.uk

THERE’S EVEN A REWARD …
To donate to the crowdfund appeal, go to www.cpbf.org.uk/stopmurdoch

There are rewards on offer for donors that include:

 A Ticket to the 2018 Byline Festival 
of Radical Media in the Sussex 
countryside, next August

 A Private dinner with journalist Nick 
Davies, the Guardian investigative 
journalist who broke the phone-
hacking story

 A Copy of Hack Attack, Nick Davies’s 
book on the phone-hacking trial 
of 2015.

 A DVD Despite the Sun, the story of 
the great Wapping dispute in which 
Murdoch set out to destroy the 
workers’ unions

 A DVD Belonging, award-winning 
documentary also telling the 

Wapping story with other 
major disputes

 A Book Big Media and Internet Titans, 
published by the CPBF on the dangers 
of the corporate media

 A Book Settling the Scores, published 
by the CPBF on the media and the 
miners’ strike

 A Book Untold Murder, on the 
sensational murder of private eye 
Daniel Morgan and the involvement of 
the Murdoch press in the case

 A Copy of DVD One Rogue Reporter, 
made by redeemed former Fleet 
Street hack Richard Peppiatt, now a 
media comedian

From the infamous lies about 
Hillsborough to a routine bloodlust 
for criminal wars, Murdoch’s 
influence will continue to grow if 
people allow it. He now wants to 
take over Sky TV completely and 
of course he has powerful political 
allies. But these are times of rising 
political resistance, and he can 
be stopped by a united popular 
campaign. Please give your support. 
 John Pilger

For 30 years the CPBF has 
campaigned for quality public service 
broadcasting, control on media 
ownership and a diverse media that 
serves all citizens. The CPBF deserves 
our thanks and support. 
 Gerry Morrissey, 
 General Secretary, BECTU

The CPBF fights for free and 
responsible media in which the 
rights of workers and their unions 
are respected. That’s the only 
combination that can win a truly free 
press – independent of the state and 
big business alike. 
 Michelle Stanistreet, 
 General Secretary, NUJ



Winter 2017/18 Free Press 5

CAMPAIGN

WE’LL STOP MURDOCH AGAIN
Frames from the campaign video produced by Luke Flegg of Passionworks Productions to support the CPBF’s Stop Murdoch! crowdfunder

Ofcom raps Fox over biased news
MEDIA regulator Ofcom has ruled that two Fox News 
programmes breached impartiality rules when the 
channel was broadcast in the UK.

Sky pulled Fox News from its platform in Britain in 
August, saying the move was for commercial reasons. 
Ofcom said it was publishing the rulings despite this 
“to ensure there is a complete compliance record and 
to facilitate public understanding of the code”.

An episode of Tucker Carlson Tonight shortly 
after the Manchester terrorist attack accused UK 
authorities of failing to counter terrorism and protect 
“thousands of underage girls” from rape and abuse. 
They were accused of forcing an “official lie” on 
citizens that was “totalitarian” and “wicked”.

Ofcom ruled there was “no reflection of the views 

of any of the authorities or people criticised”; the 
presenter “did not challenge the views of his contrib-
utors; instead, he reinforced their views.”

A ruling on Hannity, presented by Sean Hannity, 
related to coverage of Trump’s travel ban and said 
that views critical of the ban in were “repeatedly 
dismissed or ridiculed by the presenter. … coupled 
with clear support being expressed for the policies of 
President Trump.”

 A The Hannity show has been hit by an advertising 
boycott by five major companies after its on-air 
support for Alabama Republican Senate candidate 
Roy Moore and accusations that the four women 
who accused the former judge of sexual misconduct 
this week were lying.

Look at Sky in Australia …
IN AN almost identical process to the UK Sky 
takeover bid, a Murdoch company which previously 
held a minority share bought out  Sky News Australia.

There has been widespread condemnation of the 
subsequent conversion of evening schedules into 
“Foxified” talkshows –  in line with what the CPBF 
and others warn would happen in the UK.

It was Murdoch’s original Australian company, 
News Corp, rather than 21st Century Fox, that bought 
out Sky News Australia, but the result is what it 
would be in the UK. The evening schedule consists, 
like Fox in the US, of a series of strident right-wing 
opinion-led talk programmes.

The talkshow presenters include Andrew Bolt, 
a far-right columnist on News Corp’s Herald Sun, 
and Paul Murray, a former radio “shock jock” with an 
aggressive right-wing style.

Media commentator Denis Muller wrote: “Paul 
Murray [is] a crass vulgarian who swaggers about the 
set unburdening himself of a string of grotesqueries 
… its stable of commentators and panel chairs is 

skewed to the right …. “
Mark Day, a respected and pro-Murdoch former 

newspaper editor, wrote in Murdoch’s own Australian: 
“Sky’s shift to full prime-time opinion programming 
broadly follows the … Fox News format in the US … 
Increasingly I have felt that opinion programming 
may have gone a step too far.”

Another former Murdoch luminary who has 
come out against the move is John Menadue, 
general manager of Murdoch’s Australian newspaper 
company from 1967-74, as well as an Australian 
ambassador, government minister, and head of civil 
service departments. He said that News Corp was 
“a rogue organisation … a disgrace. It’s trampled on 
democracy in three continents, it’s damaged the 
media enormously in three countries.”

 A Full information on this development in Australia 
is included in the submission that the CPBF made to 
the Competition and Mergers Authority in October – 
the latest of the four reports presented since March 
to regulators examining the Murdoch bid.

WHAT WE 
STAND FOR
THE CAMPAIGN for Press and 
Broadcasting Freedom has been at 
the centre of radical media politics for 
more than 30 years. We were founded 
by activists in the media unions in 
1979 to work for more accountable, 
independent and diverse media.

We work alongside trade unions, 
civil society groups and social 
movements to create alternative, 
democratic and independent media as 
a response to being denied a voice in 
the mainstream.

We publish pamphlets and a Media 
Manifesto highlighting the main media 
questions at each UK general election, 
plus a journal, Free Press.

BIG MEDIA, owned and controlled 
by powerful corporations, need to 
be made to meet certain standards 
of responsibility.

CCThey must be independent not just 
of the state but also of the unfettered 
power of the big corporations.

CCThere must be limits on how many 
outlets any company or group 
can own.

CCAll media – newspapers, magazines, 
radio, TV and the internet – must 
acknowledge and correct everything 
they get wrong – granting right to 
reply to everyone they have maligned.

CCThe industry must be fully unionised, 
giving staff a voice in the workplace. 
Journalists must be able to work to 
professional ethical standards, with 
the right to refuse instructions to use 
nefarious methods such as phone-
tapping or bribery.

The media bosses remain powerful and only through a high profile campaign can we fully 
seize the moment and focus public support for real change. The CPBF can provide this 
focus, and Unite, a proud CPBF affiliate for many years, fully supports the campaign. 
 Len McCluskey, General Secretary, Unite



6 Free Press Winter 2017/18

CAMPAIGNING JOURNALIST James Cusick of the 
openDemocracy website held a can of beans 
in the air and asked: what is more important, 
the contents of this can, or who is behind the 
content of news media online?

He told the London meeting 
on the dangers of branded 
content: “You have a right 
to know the contents of the 
tin, so why not for something 
arguably even more important, 
news publications?” 

There were more legal 
requirements to identify the 
contents of the beans than 
there were for news journalism, 
where sponsored content 
was increasingly being foisted 
onto the public without 
adequate identification.

This kind of content has 
become known as “native 

advertising”, described by the Interactive 
Advertising Bureau as “ads that are so cohesive 
with page content, assimilated into the design, 
and consistent with the platform, that the 
viewer simply feels that they belong”.

Native advertising now accounts for a third 
of UK display advertising. In print, such copy 
was known as “advertorial” – and tradition-
ally presented as such, with distinctive design 
and typography and often a notice saying 
“Advertisement” at the top.

There are still industry rules that marketing 
communications must be clearly identified 
as such, so that people know when they are 
being sold to. But the rules are not working. 
This we know, because surveys reported to the 
conference showed that the public are not aware 
of the origin of what is being presented to them.

Research reported by Michelle Amazeen of 
Boston University in the USA demonstrated 
that, even with prominent labelling, barely 
a tenth of all readers were aware of native 
advertising content, a figure in line with other 
research studies. “Whatever the protestations of 
marketers and publishers,” she said, “the majority 
of readers are still largely unaware of brand-
voiced content.”

Prominent labelling and identification of 
native advertising did help recognition, she 
said, and people who were aware that they 
were reading advertising were more resistant 
to the messaging. Disclosures can “inoculate” 
against marketer persuasion by motivating 
greater resistance.

So audiences were more receptive to native 
advertising when publishers were clearer about 
its commercial nature. It was the concealment 
that put people off. The findings have impli-
cations for reputable publishers seeking to 
strengthen the trust and support of readers.  
She said: “readers want control”. One had told 
researchers: “I do not want to have to read 

something that is not purely news, unless I 
choose to do so”.

But another speaker from the USA, Joseph 
Turow of the University of Pennsylvania, said 
that the political economic forces driving new 
marketing trends were simply too powerful to be 
contained by regulation, however desirable. He 
said developments in the marketing communi-
cation industry point to an entirely new logic for 
reaching out to consumers, involving personali-
sation and artificial intelligence.

He called this “conversational advertising”, 
citing the online artificial-intelligence “personal 
assistants” such as Siri, Alexa, Google assistant 
and others, who will bring brand choice and 
communications into our homes and lives.

Amazon already makes deals with brands 
to privilege their products in the household 

products it promotes. All these developments 
require people to give up their data, yet most 
have little idea what happens to it.

The US regulator, the Federal Trade 
Commission, issued guidelines on advertising 
content two years ago but has only brought one 
successful legal action – against the non-disclo-
sure of paid promotions by a clothing firm.

IN THE UK, research by the Interactive 
Advertising Bureau (IAB), the industry trade 
association, also showed that trust in a brand 
or publisher can diminish if the origin of the 
content is unclear. The IAB’s Christie Dennehy-
Neil outlined the IAB’s disclosure principles, 
which include the use of prominent visual cues 
and up-front labelling.

Christie Dennehy-Neil argued that it was in 
the interests of the industry to retain the trust 
and confidence of consumers and follow the 

MARKETING

When our media go native
Advertising on the internet 
has yet to reap the rewards 
that publishers have hoped 
for. While the internet 
giants pile up profits 
from providing the 
platforms, income 
for publishers is well 
below what it would 
once have been for 
equivalent print.

Online publishers 
are being driven 
to make more and 
more concessions to attract 
advertisers, offering space 
for paid-for copy disguised 
as editorial, and this direct 
involvement by brands in 
media content has exploded 
into what is now known 
as “native advertising”.

It’s a major problem for 
media freedom that was 
discussed at a special 
conference of the Branded 
Content Research Network 
in London in November.

Report by JONATHAN 
HARDY, the 
CPBF’s National 
Secretary, who 
organised 
the event.

Joseph Turow: regulation impossible

JA
M

IE
 M

U
R

R
A

Y
 U

E
L

JA
M

IE
 M

U
R

R
A

Y
 U

E
L



Winter 2017/18 Free Press 7

MARKETING

When our media go native

Friday 13: ominous for 
BBC, let-off for ITV
THE COMMUNICATIONS regulator Ofcom 
has set rigid requirements for the BBC in the 
draft operating licence it published on Friday 
October 13th.

Ofcom took over regulation of the corporation 
in April and has now laid out requirements much 
tougher than those for the commercial sector, 
forcing the BBC into an area of more expensive 
but less popular programming.

The draft licence, entitled “Holding the BBC 
to account for delivering for audiences”, says BBC 
programmes “should be distinctive from those 
provided elsewhere”, defined as “substantially 
different to other comparable providers across 
each and every UK Public 
Service both in peak time 
and overall”.

The requirements are 
extensive and detailed. 
They cover news and 
current affairs, children’s 
programmes and regional 
programming, with 
minimum hours of network programmes that 
must be made in each nation at 30 per cent 
for England (outside the M≤∑); 8 per cent for 
Scotland; 4 per cent for Wales (moving to 5 per 
cent from 2022); and 2 per cent for Northern 
Ireland (rising to 3 per cent).

Support for all these areas is welcome, but 
they are areas in which the BBC already out-
performs its rivals.

There is now no requirement on the other 
national commercial broadcasters, also licensed 
by Ofcom, notably the BBC’s main rival ITV, to 
produce any original children’s programmes, 
and their regional and current affairs obligations 
have over the years been whittled down to very 
little. Yet Ofcom has not “held [ITV] to account” 
over the balance of its programmes; indeed 
when asked to relax ITV’s obligations it has 
frequently acceded.

The BBC’s expanded obligations come at 
a time when the licence fee is frozen and the 
pressure on its income is possibly greater than it 
has ever been. The document goes well beyond 
what would normally be expected of a regulator, 

especially Ofcom, which was set up in 2003 with 
the explicit aim to deregulate; the regulators 
it replaced had required the ITV companies to 
broadcast high quality current affairs and other 
non-commercial genres at peak times in the way 
the BBC is now.

The document is couched in terms which 
often sound like a teacher dealing with an 
unruly child: “The Licence sets a wide range of 
regulatory conditions that the BBC must meet. 
Our new regulatory conditions raise the bar 
for the BBC. In most areas, they place tougher 
requirements on the broadcaster than existed 
before, as well as safeguarding key areas of 

delivery … We expect 
the BBC to meet all 
the requirements we 
have set; if it does not, 
we will take steps to 
enforce them”.

In effect Ofcom has 
taken over the BBC’s 
senior management, 

planning and scheduling the output, laying 
down quotas for every genre, and frequently 
specifying the time of day when programmes 
should be broadcast on both radio and television. 
Quotas, scheduling, commissioning and perfor-
mance measurements add up to a great deal of 
box ticking.

When the first BBC Director-General 
John Reith oversaw the BBC’s move from a 
commercial company to a publicly-funded 
corporation in 1926, and made it his business to 
“educate and inform” the British public. He was 
less convinced about the third term – “entertain”.

But the Calvinist Reith was suspicious of the 
role of the BBC to entertain for very different 
reasons from those of his successors. The 
government and Ofcom now want to restrict the 
BBC to making serious, expensive heavyweight 
programming such as current affairs, national and 
regional, plus high quality drama and children’s 
programmes around which there are rules on 
accompanying advertising – to leave the more 
popular entertainment to the profit-making sector.

Patricia Holland

IAB’s best practice guidance for relevance, value 
and clarity in advertising.

These changes raise profound issues of 
privacy, ethics and social power as the discrimi-
nations arising from the collection and use of 
data intensify. Certainly there is a case for stricter, 
more consistent labelling against the confusing 
array of terms encountered, from “special 
feature” to “supported by …”

The likely route to more effective regulation 
will involve a mix of enforceable law, industry 
codes and constant monitoring of user 
awareness and attitudes to sometimes rapidly 
evolving encounters with screens and spaces 
where paid promotions occur.

But there is much more to this debate than 
the transparency of advertising. There is the 
effect of native advertising on the quality and 
“integrity” of media. Even the International Public 
Relations Association says the PRs should “not 
engage in practice which tends to corrupt the 
integrity of any channel of communication”.

Then there is the power and extent of 
marketers’ voices in communications as a whole. 
Societies have sought to allow marketers to 
communicate, but set limits to serve a variety of 
social purposes – from rules on where outdoor 
posters can appear, to regulations on product 
placement. So the key concerns are not just the 
recognition of advertising by consumers, but 
also what happens if the voice of marketers 
overwhelms valued features such as editorial 
independence from sponsor interests in 
news publishing.

We need greater transparency about the 
commercial sources for news stories, and better 
regulation keeping editorial and advertising 
apart. And we need to end the hypocrisy of 
media outlets denouncing one kind of fake news, 
like internet lies, while embracing another, like 
disguised advertising.

 A The event was the founding conference of 
the Branded Content Research Network, coor-
dinated by Jonathan Hardy. The network brings 
together a range of interests and perspectives 
across academia, industry, media unions and 
civil society. We all agree that the relationship 
between brands and communications matters 
for society as well as for business, and that all 
those affected are involved in debate about their 
impact and regulation.

People are required 
to give up their 
data, yet most have 
little idea what 
happens to it

In effect Ofcom 
has taken over 
the BBC’s senior 
management



This issue went to press on November 22 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

It’s a game of 
Old Men’s Buff
THERE IS a novel by Gabriel Garcia Marquez called 
The Autumn of the Patriarch about the terminal 
decline of a Latin American dictator. The old 
tyrant is getting bored and cynical and everyone 
knows his time in office is up, but he still carries 
on trying to fix and fiddle things and no-one can 
summon the guts to tell him to go.

Remind you of anyone?
Yes – of course, Robert Mugabe. Wicked old 

patriarch, an embarrassment, well past his sell-by 
but refused to go. He had an ambitious young 
trophy wife and was desperate to ensure he was 
succeeded by his family. Other bosses wanted 
to take over themselves, so he got them sacked 
– they and done terrible things and there were 
plenty of complaints against them so there were 
always reasons. Neighbouring countries were 
threatening to take over and …

No, no, much worse than him.
Er … Arsene Wenger? 
Even wrinklier. Sad old git in his 80s, all 

doddery and shrivelled up but tries to carry on 
like he was young. Shuffles around in a baseball 
cap. Makes terrible miscalculations – always 
trying to expand his empire and can’t see that it 
is beyond his reach because no-one trusts him. 
It’s just his two greedy and ruthless sons who 
flatter him and egg him on …

OK got it! Robert Maxwell – he had two sons 
he wanted to succeed him didn’t he?

Murdoch’s 
old bluff
WHAT IS IT about Amol Rajan, the one-time 
editor of the Independent, that the BBC likes 
so much? They made him media correspondent 
and presenter of the Media Show, and now 
they seem to be trying him out at presenting 
virtually every programme on Radio 4. Is he being 
groomed for the Today programme?

I have questioned his judgement on media 
stories before, but what was he doing in 
November when he got onto every bulletin with 

a story that Murdoch was threatening to close 
Sky News if the government wouldn’t let him 
buy up the whole group?

This was the same day it was revealed that 
Fox was in talks to itself sell off most of its movie 
and TV assets to Disney. That was real news – 
though the talks later fizzled out – but the BBC 
ignored it. The Sky News threat is almost as old 
as Rupert himself. He uses whenever he has a 
tough issue with the UK government. 

I’ll be kindly and allow that Amol Rajan didn’t 
know that, or that he is just dim. Otherwise, 
why on earth should the BBC be spinning 
for Murdoch?

Nothing to 
do with us
AS PART OF the pitch to buy Sky, James Murdoch 
issued another public warning to government 
– that turning down the bid would jeopardise 
Britain’s prosperity after Brexit.

Brexit makes it more important than ever that 
the country attracts investment, he said. “So if 
the UK truly is open for business post-Brexit, we 
look forward to moving through the regulatory 
review process, and this transformational trans-
action for the UK creative sector becoming an 
affirmation of that claim.”

This is convoluted nonsense, but he didn’t 
address the question of why the UK economy 
has this Brexit problem to overcome at all. 

Nothing to do with Murdoch press’s xenophobia 
and anti-EU propaganda over 30 years, of course.

‘Non-rational 
persuasion’
IT’S THE oldest question in media studies: do the 
media influence public opinion, or is it the other 
way round? Plenty of academics make a living 
studying it, even though it’s a question that has 
no answer; chickens and eggs again.

But now academics at Harvard University 
have come up with one solution, though from a 
pretty obvious example. They have shown that 
prolonged exposure to Fox News in the USA can 
give people a propensity to vote Republican.

Fox is a cable channel so is not universally 
available; only where there is a local station that 
signs up to carry it. Between 1996 and 2000, Fox 
News was introduced in 20 percent of US towns. 

The Harvard team found that in those towns 
Fox News convinced between 3 and 8 per cent of 
its viewers to vote Republican. They commented 
sagely: “It could be a temporary learning effect 
for rational voters, or a permanent effect for 
voters subject to non-rational persuasion.”

Now is the time 
to pay your way
IF YOU HAVE survived from the last century, 
how much would you say you used to spend on 
print – newspaper and magazines – in current 
terms? £25, £30 a week?

So now you get news and entertainment 
online, for free. What do you do with that £30? 
And how do you think that the online media you 
enjoy pay to produce their stuff?

There will be no prosperity in digital 
publishing until either they all sell their souls 
to “native” advertisers, which can’t be stopped 
by ad-blocking software; or people agree to pay 
for it. I can’t see why everything on the internet 
should be free. We should be educating people to 
spend that £30 a week on subscriptions, buying 
media features or donating to crowdfunds for 
new ventures. Come on CPBF!

B
B

C

Join the
campaign
for press 
and broadcasting

freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Name _________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________________________________Tel ____________________________________________________________________

Email __________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________________________________________________________________Join online 
at www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

ODDWARD
SWKAWK

TIM 
GOPSILL


	Murdoch and Sky
	THE DEAL
TOO FAR
	Standards
	Walk the Skwawk

	Campaign
	We’ll stop Murdoch again
	Look at Sky in Australia …
	Ofcom raps Fox over biased news

	Marketing
	When our media go native
	Friday 13: ominous for BBC, let-off for ITV

	Opinion

