
FREE Press
£1 No 214  Spring 2018� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news and 
info go to cpbf.org.uk
Email: 
freepress@cpbf.org.uk

LEVESON

OATH OF 
LOYALTY
THE TORY government has sworn to defend the lying 
right-wing corporate press to the death against all 
their critics and rivals. The decision on March 1 to ditch 
the Leveson Inquiry was consistent with a stream of 
policy announcements.

In recent months the government has 
AA Forced the BBC to give up £8 million of licence fee 

income to subsidise reporters on local papers, giving 
them the opportunity to sack more staff

AA Instigated an inquiry into “fake news”, by which it 
means internet news, to undermine new media and 
authenticate the press

AA Launched a review to boost the “sustainability of 
our national and local press”, after heavy lobbying from 
the industry

AA Ignored any ways to help the new small, mostly 
local, media that are the green shoots of the next 
generation of news media

AA Supported press barons in their regular attacks on 
the internet giants that profit from the dissemination 
of material lifted from the press for free

AA Indicated that the reviews are likely to lead to 
measures that tax or raise levies from the internet 
giants to subsidise the press; it’s even been hinted that 
more could be creamed off the BBC

AA Scrapped the law based on recommendations of the 
Leveson report (Section 40 of the Crime and Courts Act) 
that would penalise publications that refuse to offer 
cheap and accessible arbitration of complaints

AA Endorsed and praised the sham press regulator IPSO, 
which has failed in four years of existence to comply 
with Leveson standards.

A lot of this was reaffirmed by culture secretary 
Matt Hancock in a parliamentary debate on Leveson and 
section 40. There was no surprise in the decisions to 
scrap both the proposals.

The CPBF said in a statement: “It is not press 
freedom the government is protecting but the press 
owners – the companies responsible for the phone-
hacking and bribery laid bare by the first stage of 
Leveson, the prejudice and hatred aimed at anyone – 
racial, sexual or political groups – they don’t like, and the 
decline of the local press as they slash their workforces 

and their coverage to preserve their profits”
The section 40 law was passed by the Tory-led 

government in 2013 to guarantee cheap and easy 
access, through an arbitration process, to people 
seeking redress for unfair reporting without going to 
court. It posed no threat at all to responsible journalists 
who are prepared to treat their readers fairly.

The law was intended to encourage publishers to 
sign up with a regulator that complied with Leveson’s 
recommendations, notably that there be such an 
arbitration system. There is only one such regulator, 
called IMPRESS, which not a single national paper 
has joined.

Instead nearly all of them, together with what’s left 
of the local press owned by the big corporate media 
groups, are members of their fake regulator IPSO. 
Hancock said IPSO was offering arbitration itself, but 
that is not true. It has announced a voluntary scheme 
that publishers do not have to join, and can decline to 
co-operate with in individual cases. It has never had a 
single case!

As the previous week’s baseless attacks on Jeremy 
Corbyn showed, the wealthy corporate right-wing press 
is moving further away from popular opinion, while new 
small-scale media struggle to offer a better service to the 
public. The government has declared it stands firmly with 
the old press barons and that is bad news for everyone.

NEW SETBACK 
FOR MURDOCH

Second US giant 
joins Sky battle

THEY JUST 
DON’T GET IT

Tabloids’ Corbyn 
smear backfires

6
THE BIG 

DELETION
20 million emails 

disappeared

3

4Propping up the 
profiteers – whatever 
the press barons want

PAGE 2

Leveson wanted to go 
on, rejected government 
arguments

PAGE 8



2 Free Press Spring 2018

LOCAL MEDIA

To them that hath 
it shall be it given …
THE GOVERNMENT is riding to the rescue of 
the discredited commercial press as it struggles 
to maintain profits in the face of lost sales 
and revenue.

The Prime Minister announced a review of the 
“sustainability of our national and local press”, 
after heavy lobbying from the industry. It is 
likely to lead to measures that tax or raise levies 
from the internet giants that make free use 
of material from old media, to subsidise those 
media rather than invest in the new digital news 
media that are struggling.

Theresa May warned that: “When trusted and 
credible news sources decline, we can become 
vulnerable to news which is untrustworthy.” She 
said the review would consider whether “the 
creators of content are getting their fair share 
of the advertisement revenue” from the articles 
they produced. 

The new culture secretary Matt Hancock said: 
“A key focus of the review will be the local and 
regional press, who face an uncertain future. 
Also within the review’s remit will be an exami-
nation of how data created or owned by news 
publications is collected and distributed by 
online platforms.”

Commentator Roy Greenslade summed it up 
in the Guardian: “Her message is: forget phone-
hacking, forget press misbehaviour, let’s bring 
Silicon Valley to heel”.

There is no doubt about the pitiful state 
to which the Big Media groups have reduced 
Britain’s local and regional press. But with all 
the cuts they have made they are still highly 
profitable, while new small-scale independent 
media – most of them online but some in print 

as well – are desperately underfunded.
Many of them are registered with the inde-

pendent regulator IMPRESS, whose director 
Jonathan Heawood said: “It could be the rebirth 
of the local newspaper if we work out how to 
help the new business models thrive in the long 
run, not prop up the old ones.”

Since 2005 more than 200 local papers have 
closed in the UK and the number of regional 
journalists has halved, to around 6,500, with staff 
cuts, centralised newsrooms, sub-editing and 
printers relocated miles from local communities.

The newspaper trade body, the News Media 
Association (NMA), has long complained about 

the rise of digital news. It says that Google 
and Facebook are stealing their stories, paying 
nothing in return.

They also attack the BBC, especially its news 
website, which the NMA says “risks damaging 
the local press sector, which is currently in 
transition to a sustainable digital world”.

Last year the BBC went into co-operation 
with the NMA to launch a government-spon-
sored Local News Partnership Scheme. The 
object was to reduce the widely acknowledged 
“democratic deficit” in local reporting. 

Local courts and councils are no longer being 
covered because the big newspaper groups 
have cut staffing to such low levels that there is 
no-one to do it. So the BBC allowed £8 million 
of its licence fee income to be used to pay 150 
“democracy reporters” working around the 
country. There is no shortage of publications that 
could use this help, but virtually all have been 
allocated to the big groups’ titles, and none to 
new micro-locals.

The scheme also includes a shared data unit 
where local reporters can learn new skills, and 
access BBC News video and audio material.

Of the 144 reporters designated so far, 
the biggest regional group Trinity Mirror was 
awarded 64, the second biggest, the US-owned 
Newsquest, has 37, and the third, Johnston 
Press, 30.

Julian Petley, former chair of the CPBF, wrote 
on The Conversation blog: “It all suggests that 
the outcome of the review is largely a foregone 
conclusion, and one that will simply benefit the 
press barons to whom the government, like all its 
predecessors, is permanently in hock.”

… But to those that hath not …
ALAN SLINGSBY of the Brixton Blog and Brixton 
Bugle in south London tells how the needy missed 
out while the BBC subsidised the big groups

HYPERLOCAL� journalists were 
briefly excited when the BBC 
announced its Local News 
Partnership designed to create 150 
new journalism jobs.

But in this scheme forced on 
it by government, the BBC has 
worked almost exclusively with 
the News Media Association, a 
private company created by the 
2014 merger of two employer 
organisations, the Newspaper 
Society and the Newspaper 

Publishers Association.
The NMA website home page 

does not mention journalism, but 
says it will “promote the efficacy 
of newsbrands in all their forms 
as news and marketing media” 
and be a source of best practice 
for commercial, marketing and 
technical issues.

Sean Kelly of NeighbourNet 
Ltd, which provides software 
and hosting to nine local news 
websites in London, asked the BBC 

about being part of the scheme 
and obtaining one of its “local 

democracy” reporters.
All of the NeighbourNet tenders 

were rejected. “Initially, the BBC 
said that it was because we were 
a franchise business,” Sean Kelly 
reports. “When we pointed out 
that we were not, they said it was 
because we should have filled in 
individual applications for each title.

“We pointed out that we filled 
in a single application because the 
BBC told us to do so. No reply.”

NeighbourNet affiliates will not 
even be allowed access to the Local 
News Partnership “news hub” that 
will allow 700 “approved” organisa-
tions to use BBC video and audio. 

The approved list is a litany of 

WHO GETS THE 
NEW REPORTERS
Allocation of “local democracy” reporters 
under the BBC/NMA Local News 
Partnership scheme

PUBLISHER REPORTERS
Trinity Mirror 63
Newsquest 37
Johnston Press 30.5
DC Thompson 4
Kent Messenger Group 2
Lincolnshire Reporter 2
Archant Community Media 2
The Hackney Citizen 1
London Evening Standard 1
Manx Radio 1
Shetland News 0.5
TOTAL 144



Spring 2018 Free Press 3

SKY

The fight goes 
on to the end
THE BIG Media corporations were 
manoeuvring around Sky TV as 
Free Press went to press, with 
the US cable TV giant Comcast 
launching a surprise bid to buy 
the network from under the noses 
of its Murdoch and Disney rivals.

The takeover battle started in 
2016 with the bid by 21st Century 
Fox to scoop up the 61 per cent 
that the Murdochs do not already 
own, which will be stuck in the 
UK regulatory machine until May 
at the earliest.

In January the Competition 
and Markets Authority (CMA) 
released a provisional finding 
that the buy-up would be against 
the public interest, giving the 
Murdochs too much media power.

But by then the Murdochs 
had agreed to sell their Sky stake, 
with other Fox interests, to the 
US entertainment giant 
Disney Corporation.

This compli-
cated things 
not least 
because the 
US regulatory 
process would 
last over a 
year, but if 
that takeover 
succeeded there 
would be none of 
the problems that the 
Murdochs face in the UK.

The CMA had to continue with 
its scrutiny of the Fox bid, since 
the takeover might not happen. 
So the CPBF fought on with its 
campaign of opposition, alongside 
the other groups in the Media 
Reform Coalition. Its £20,000 
crowdfunding appeal (last issue) 
ran until March 13 but supporters 
can still donate to the campaign.

While the CMA ruled against 
the Sky bid as a threat to 
media plurality, it did, like the 
media regulator Ofcom in the 
previous round of considera-
tion, give it the green light in 
terms of commitment to broad-
casting standards.

As before, it was astounding 
to think that the Murdochs with 
their record might be committed 
to the kind of standards that 
UK broadcasters have to comply 
with, so the CPBF again put in 

a protest, urging the CMA to 
look at that question again. 
Ofcom’s earlier approval had 
been overturned, to the surprise 
of many, by the then culture 
secretary Karen Bradley, and we 
are looking to her successor Matt 
Hancock to do the same.

Meanwhile the Murdochs were 
attempting to turn the decision 
to their advantage, making 
offers of “remedies” to safeguard 
the supposed independence of 
Sky News, which is the biggest 
problem with the takeover. With 
their dominant newspapers 
and radio news interests – not 
to mention the way they abuse 
these media – nobody can 
allow the Murdochs to control 
the news.

So in February Fox offered to 
separate off Sky News from the 

rest of the company, to 
be independently 

run but funded for 
ten years. This 
was similar to 
the offer the 
Murdochs had 
made in 2011 
when they 
first bid to buy 

up Sky – the bid 
that collapsed 

with the outbreak 
of the phone-hacking 

scandal.
Then came the thunderbolt 

from Comcast, to buy outright 
just Sky and none of Fox’s 
other interests.

The price they offered 
shareholders – £12.50 a share, 
compared with Fox’s £10.75 – was 
so high that the share price shot 
up to £13.30.

There’s so much money to be 
made in Sky that, who knows, 
there could even be further bids – 
and further complications.

Of the current rivals, Disney 
owns the US TV network ABC 
and Comcast owns NBC. Last 
year the third big network, CBS, 
owned by Sony, was also said to 
be interested.

Let the Big Media bullies fight 
it out. Whatever they do, the 
CPBF will carry on campaigning. 
Please donate to the crowdfund.

AA cpbf.org.uk/stopmurdoch

IN COME FREE 
REPORTERS

OUTGO OLD 
STAFF

THE RAPACIOUS Trinity Mirror 
group (TM) showed how it will 
use any subsidy it receives by 
sacking 49 journalists the same 
month that it took 63 free ones 
from the BBC-funded Local 
News Partnership scheme.

TM is Britain’s biggest overall 
biggest newspaper publisher 
with more than 200 titles – 
Murdoch has only national 
papers – and has just bought 
the Express group. It has been 
ruthlessly cutting back its staff 
for 15 years, and has taken the 
opportunity of the partnership 
to sack some more.

National Union of Journalists 
organiser for the North of 
England Chris Morley said: 
“Trinity Mirror bragged that 

it was a ‘very profitable’ 
company and paid £127 million 
for the Express.

“Shareholders are being 
handsomely rewarded with 
a 6.4 per cent dividend and 
the company has effortlessly 
stumped up £10 million to 
smooth over the hacking 
scandal victims. And now it 
has gobbled up the lion’s share 
of £8 million that has been 
cut from the BBC’s budget for 
journalism to provide local 
democracy reporters.

“Yet all the time, senior 
managers have been plotting 
these huge numbers of job 
cuts that will have a major 
impact on already badly 
weakened newsrooms.”

publishers who have presided over 
the collapse of local journalism.

One of the criteria for getting 
on the list is “having journalists 
subject to oversight by a recognised 
regulator such as IPSO”.

Just 15 news outlets on the 
list were described by the BBC 
as “hyperlocal”.

One of these is the Cambridge 
Independent published by Iliffe 
Media, which last year bought the 
Kent Messenger group of 13 titles 
and a radio station and another 
13 titles from Johnston Press. 
Transparency note: Its associated 
company, Iliffe Print, prints the 
Brixton Bugle on contract.

Also “approved” is Cool FM in 
Northern Ireland, owned by Bauer 
Media, Europe’s largest privately 
owned media group. It will also 
benefit from BBC services. Its 
website promises “the perfect mix 
of music combined with witty, 
warm-hearted locally relevant 
banter as well as life’s essential 
news and market specific traffic 
updates and weather”.

Of organisations that will get 
BBC reporters, only the The Hackney 
Citizen, whose owner also publishes 
the East End Citizen, and Lincoln-
based online business publisher 
Stonebow Media appear in any way 
to match the hyperlocal tag.



4 Free Press Spring 2018

THE PRESS

Desperate to destroy the Labour 
Party’s revival, the right-wing 
national press launched a mindless 
red-baiting attack in February. They 
just don’t get it, says TIM GOPSILL

WE KNEW the way the world 
was going from last year’s 
election campaign. There were 
two murderous terror atrocities, 
in Manchester and London, 
and a heightened state of 
public apprehension.

The day before the vote, the 
Daily Mail and the Sun both filled 
their front pages – and in the Mail’s 
case 12 pages inside – with attacks 
on Jeremy Corbyn over his supposed 
support for terrorism.

The Mail’s headline over photos 
of Corbyn, John McDonnell and 
Diane Abbott, was: APOLOGISTS 
FOR TERROR. The Sun had JEZZA’S 
JIHADI COMRADES.

These were based on Corbyn’s 
well-known activities over the 
years, as an independent Labour 
backbencher giving a platform 
to anti-imperialist and solidarity 
movements that had trouble 
otherwise getting much of a 
hearing in Britain.

These movements included Sinn 
Fein and the IRA, which he helped 
bring into the Northern Ireland 
peace process. That is any decent 
left-wing Labour MP’s job.

But it’s hard to think of a more 
damaging slur, at a time when 
people were being blown up 
and run down in the street, than 
“terrorist sympathiser”. And what 
happened the next day, June 8? 
Labour’s vote went up.

You’d think they might learn, 
but they don’t, and in February 
they made fools of themselves 
again with a rehash of the same 

old story. The Sun kicked off with 
CORBYN AND THE COMMIE SPY, 
brandishing the fantasies of a minor 
Czech intelligence functionary of 
the 1980s, as if they had unearthed 
a top-secret plot.

Out came the brigade of old 
Soviet-bashing commentators like 
Dominic Sandbrook in the Mail: “The 
useful idiot: Jeremy Corbyn’s assig-
nations with a secret agent were 
part of the gullible British Left’s love 
affair with a totalitarian Russian 
regime that murdered millions”. 
The Times had Edward Lucas with 
“Corbyn’s sickening support of 
Soviet empire”.

In the late 20th 
century many 
people on the left 
had come across 
these characters. 
In the Soviet bloc 
system Czech 
intelligence was 
assigned the task 
of spying on the 
UK. Its agents 
would cultivate 
the British Left 
and send reports 
back to Prague that 
inevitably exaggerated the signifi-
cance of the material they managed 
to gather. They enjoyed life in the 
west and needed to justify their 
presence here.

At the time the British left 
was infiltrated and spied on rather 
more seriously by MI5, But MI5 was 
surreptitious, while the eastern 
Europeans – there were Russians 

around as well – were open, often 
comradely and convivial people. 
Everyone hated the Cold War and 
welcomed contact with activists 
from the east.

In 1990 we were officially told 
that the Cold War was over and for 
20 years people believed it. Now 
everyone can see that American 
and Russian warmongers still see 

benefits for 
themselves 
in cranking 
up militaristic 
confrontations.

And the 
right-wing 
press, facing 
an uncertain 
future in the 
digital world, can 
relapse into the 
familiar comforts 
of brainless red-
bashing. For 

people who remember the tabloid 
press in their Thatcherite pomp of 
the 1980s the recent stories about 
Momentum “thugs” supposedly 
terrorising the Blairite Claire Kober 
and Haringey council have an 
almost nostalgic twang.

Just as with the “baa baa 
green sheep” fictions of those 
times – when the papers made 

up ridiculous stories about Labour 
councils – the Sun, the Mail and the 
rest know perfectly well that allega-
tions that Corbyn was a communist 
spy are not true.

If anything is “fake news” then 
all these stories qualify as deliberate 
and conscious lies.

For one thing, Corbyn was 
among those on the left that 
supported the rising opposition to 
the dictatorship of the Communist 
regimes. In 1989, when the Tory 
press would have him selling state 
secrets to the USSR, he signed a 
Parliamentary motion saying: “This 
house welcomes the magnificent 
movements in eastern Europe 
for full democratic control … and 
recognises that this outburst of 
discontent and opposition reflects 
deep anger against the corruption 
and mismanagement of the 
Stalinist bureaucracy …”

Now the press’s rationale, if you 
asked, would be that press freedom 
entitles them to print what they like 
and anyone who challenges them 
is an enemy of freedom, which is 
what the west said throughout the 
Cold War.

It has been widely pointed out 
that their real intention in attacking 
Jeremy Corbyn and his supporters 
is to defend themselves from the 

And they 
call Corbyn 
a dinosaur!

If anything 
is ‘fake 
news’ these 
stories must 
qualify, as 
deliberate and 
conscious lies



Spring 2018 Free Press 5

popular clamour to call them to 
account. There were calls for the 
long-promised and now abandoned 
resumption of the Leveson Inquiry 
into their criminal conduct, for 
a tougher regime of self-regu-
lation, and for laws to curtail 
the extent of ownership by Big 
Media corporations.

Jeremy Corbyn articulated these 
aspirations – which have long been 
advocated by the Campaign for 
Press and Broadcasting Freedom – in 
his campaign video in response to 
the stories. He began by making fun 
of them:

“In the last few days, The Sun, 
The Mail, The Telegraph and The 
Express have all gone a little bit 
James Bond … They’ve found a 
former Czechoslovakian spy whose 
claims are increasingly wild and 
entirely false …”

He ended: “Well, we’ve got 
news for them: change is coming”. 
Despite intoning this with a rather 
uncharacteristic air of menace, he 
did not mean that Labour is going 
to trample on the free press; as he 
also said: “A free press is essential 
for democracy and we don’t want 
to close it down, we want to open 
it up.”

He meant that the change 
is happening anyway. People 

are turning away from the Tory 
press. Their sales have halved this 
century. It’s not just technology 
that threatens them, nor the 
shifting advertising market, but a 
changing world.

The left-wing Labour Party 
network Momentum has said that 
its membership shoots up every 
time the right-wing papers attack. It 
reported that 1,800 new members 
joined in February, 50 per cent more 
than normal.

National co-ordinator Laura 
Parker said: “The fact that attacks by 
the right-wing press have actually 
increased support for Momentum 
shows how low they have sunk in 
the eyes of the public. Being hated 
by the Daily Mail has become a seal 
of approval.”

The movement that propelled 
Corbyn to the Labour leadership is 
the clearest possible indicator of the 
change, but the right-wing press 
can’t see it. Indeed, they call Corbyn 
old-fashioned, a political throwback.

But it is they that are the 
dinosaurs, doomed, beached 
and sinking in the political 
climate change.

And yes, on the weekend after 
their Corbyn stories, Labour’s ratings 
went up, again, by 1 to 2 percent in 
the various polls.

BROADCASTING

BBC should be 
run for the people
THE BBC must be truly inde-
pendent of government and 
made accountable to the public 
instead. This is the conclusion 
of a study by the Media Reform 
Coalition, of which the CPBF is 
a member.

To ensure this, the members of 
the BBC Board should be directly 
elected by licence fee payers 
and BBC staff, says the study, 
produced by a group convened 
by sociologist Tom Mills, the 
author of last year’s ground-
breaking book The BBC: Myth of a 
Public Service.

REGULATION
The corporation should be 
supervised by a new, independent, 
non-market, regulator, acting 
solely in the public interest, which 
would also set the level of the 
licence fee.

FUNDING
The licence fee system should be 
maintained but based on internet 
access rather than possession of 
a TV. All households would pay it 
via their internet service provider.

DIRECTION
The BBC must move away from 
the present approach of “market 
failure”, in which it is expected to 
provide only what the market will 
not, to a positive one in which 
public and democratic programme 
making, to rigorous professional 
standards, can improve the range 
of the whole media.

DECENTRALISATION
A system of localised, democratic 
management and commis-
sioning should be established, 
with national and regional boards 
elected by staff and local licence 
fee payers.

A DIGITAL 
PUBLIC PLATFORM
The BBC should provide a shared 
space free from commercial 
imperatives. Data collected via 
its sign-in services should not 
be geared towards the BBC’s 
public purposes, with licence 
fee payers able to adjust the 
algorithms according to their 
personal preferences.

All BBC content should be 
made available to licence fee 

payers in perpetuity. Radio 
programmes should be freely 
available indefinitely, as should 
the majority of TV news and 
current affairs programming.

DIVERSITY 
AND INCLUSION
Ensuring adequate diversity 
will require complete trans-
parency about the makeup 
of the workforce, publishing 
equality monitoring data at the 
programme and production level 
for all producers of BBC content.

The BBC must re-establish 
itself as a provider of expertise for 
industry professionals, targeting 
under-represented and marginal-
ised groups in its training.

At least half of board members 
should be women, and minority 
groups should be guaranteed 
adequate representation.

COMMISSIONING AND 
PROGRAMME MAKING
The process of hiving off 
production into separate compet-
itive companies must be reversed, 
with in-house production 
guarantees restored, to ensure 
the BBC remains a public source 
of independent programme 
making and a provider of training 
and expertise.

Strict stipulations should be 
introduced into commissioning 
to ensure adequate diversity 
within workforces.

When programmes are 
externally commissioned, 
they should be sourced from 
smaller, independent producers 
rather than big international 
companies. A proportion of 
funding should be earmarked 
to support the development of 
alternative models of ownership 
in the media industry such 
as cooperatives.

A proportion of regional 
programme commissioning, 
meanwhile, should also be 
allocated to audience-led 
commissioning by panels, selected 
by lot and paid modestly for their 
time, or by voting facilitated 
by the BBC’s digital platforms. 
Programmes would also have 
to satisfy the BBC’s policies on 
diversity and inclusion, with a 
minimum proportion of news 
and current affairs programming.

The owners of Britain’s national press. Portrait by Tim Sanders



6 Free Press Spring 2018

PHONE HACKING

THE BIG DELETE

Millions of missing messages
BOSSES AT News Group 
Newspapers (NGN), the Murdoch 
subsidiary company that owned 
the Sun and the News Of The 
World until the latter closed in 2011, 
engaged in a massive and illegal 
cover-up of the crimes of phone-
hacking and bribery that flourished 
in their Wapping offices throughout 
the 2000s.

As well as the lies that were 
told – with the collaboration of the 
Metropolitan Police and the Press 
Complaints Commission – there 
was a systematic programme for 
the deletion of well over 20 million 
emails, ordered by chief executive 
Rebekah Brooks.

She was prosecuted and sensa-
tionally acquitted of phone hacking 
and paying police officers in 2014, 
but documents quoted in the claim 
presented to the High Court by 
lawyers for the 50-plus claimants 
allege that she closely directed 
the cover-up.

Most of these allegations are 
not formally denied. The defence 
document submitted to the court 
states that nearly all are neither 
admitted nor denied, but merely 
“not admitted”.

The judge has required NGN 

to explain these non-admissions 
since court rules do not allow “bare” 
non-admissions. 

These are some of the allega-
tions in the claim document:

FROM 2008 onwards, NGN was 
well aware that it was under a legal 
obligation to preserve all documents 
or evidence relevant to allegations 
of voicemail interception or related 
unlawful information gathering 
activities because of civil claims 
arising from them; later police 
enquiries reinforced the obligation.

Yet millions of emails were 
systematically deleted through 
the operation of an “email 
deletion policy”.

The policy, dated November 
2009, was intended, the pleadings 
say, to eliminate in a consistent 
manner (subject to compliance with 
legal and regulatory requirements) 
emails that could be unhelpful in 
the context of future litigation.

Throughout 2010, according to 
the claim, Brooks sent a series of 
increasingly concerned emails about 
the policy:

How come we still haven’t 
done the email deletion policy 

discussed and approved six 
months ago? 
(29 July 2010)

Everyone needs to know that 
anything before January 2010 
will not be kept 
(August 2010)

She decreed that there should 
be “no company-wide comms”, 
that no written communication 
containing her instructions about 
this email deletion policy should be 
recorded in a document dissemi-
nated throughout NGN. Andrew 
Hickey (chief investigating officer) 
sent an email to (chief legal officer) 
John Chapman saying that Rebekah 
Brooks was

adamant on Jan 2010 and has 
discussed it with JRM [James 
Murdoch] who wants to draw 
a line under Wapping and 
pre 2010.

On September 9 2010 the IT 
department was informed that 

The data deletion work needs to 
be done by today so please align 
a resource … [due to] a senior 

NI management requirement 
to delete this data as quickly 
as possible.

In that month around 4.5 million 
emails for the period up to the 
end of 2004 were deleted from 
the system without any back-up 
being made.

This was after the company had 
received a letter of claim from actor 
Sienna Miller specifying the preser-
vation of documents.

In January 2011 and February 
2011 all remaining pre-January 2010 
emails were to be deleted – approx-
imately 20 million according to the 
document. This was after the police 
had begun Operation Weeting to 
investigate the phone hacking, and 
more civil claims had been launched 
as well.

NGN deliberately did not 
mention the deletion of millions 
of emails to the police, who only 
discovered in May or June 2011, 
by which time it was too late to 
recover the majority of them.

It turned out that a consultant 
it firm employed by NGN called 
Essential Computing had back-up 
tapes as part of its routine practices 
– not at the request of NGN.

FOR THE second time in four months a clutch 
of public figures and their family members have 
been given big wads of money from Rupert 
Murdoch’s London papers to drop their cases over 
the hacking of their phones.

On January 18 cases brought by comedian Vic 
Reeves, TV presenter Kate Thornton, Coronation 
Street actor Jimmi Harkishin and talent agent 
Chris Herbert against Rupert Murdoch’s Sun and 
News of the World were confidentially settled, 
just hours before a six-week trial was due to hear 
allegations of a cover-up by senior executives 
including James Murdoch and Rebekah Brooks.

James Murdoch, the younger son of Rupert 
Murdoch, was executive chairman of the tabloid’s 
then British owner News International and is 
now chief executive of 21st Century Fox, while 
Brooks has returned to her old job as chief 
executive of the renamed News UK.

The sums paid were not disclosed but 
according to legal arguments revealed at a later 

hearing they totalled £650,000. Costs were 
estimated at £4 million.

It is reckoned that the scandal has so far 
cost the Murdochs £600 million, according to 
former Sky TV head of programmes David Elstein, 
speaking at a London meeting in February. 
Settlements have been reached with more than 
1,000 victims, but not a single civil action has 
come to court; all have been bought off.

Last September News Group Newspapers 
Limited (NGN) settled 17 “advanced cases”, 
which again were approaching trial and again for 
undisclosed sums, but there were still 51 on the 
register of the latest wave of claims.

These cases allege phone-hacking by the Sun, 
as well as by the now-closed News of the World; 
while NGN has been forced to concede the 
practice was widespread on the Sunday paper, it 
has never admitted it on the daily.

On February 5 the judge, Mr Justice Mann, 
ordered the parties to prepare the remaining 



Spring 2018 Free Press 7

PHONE HACKING

THE BIG DELETE

Millions of missing messages

THE 
MIRROR 
OWNS 
UP
ACTOR HUGH Grant has 
settled his case over 
phone-hacking against 
Mirror Group Newspapers 
in return for an apology, 
some admissions and an 
undisclosed six-figure sum.

The publisher of the Daily 
and Sunday Mirror and 
Sunday People accepted the 
illegal actions it had taken 
against the actor “should 
never have happened and 
were morally wrong.”

It admitted that “a number 
of its senior employees, 
including executives, 

editors and journalists, 
condoned, encouraged or 
actively turned a blind eye 
to the widespread culture 
of unlawful information 
gathering activities at all 
three of its newspapers for 
many years and actively 
sought to conceal its 
wrongdoing from its many 
victims of intrusion”.

Hugh Grant has donated 
the payment to the 
campaign group Hacked Off. 
He said: “This newspaper 
group has misled the public 
and its shareholders for 
many years and it has let 
down its readers and its 
hard-working journalists.

“Those journalists have 
paid the price for the 
wrongdoing of executives 
who have left with large 
pay-offs and share options.”

NGN had not made any 
reference to this back-up. The 
existence of this back-up tape, with 
the potential for revealing emails 
which NGN had thought had been 
permanently destroyed, was a 
matter of serious concern to them.

In reply to an order from 
Mr Justice Mann last year, NGN 
chief technology officer Paul 
Cheesbrough stated that the batch 
deletions of emails that took place 
in September 2010, January 2011 
and February 2011 related to emails 
dated up to 31 December 2007.

The deletions in September 2010 
related to emails up to 31 December 
2005; those in January 2011 related 
to emails up to 31 December 2006 
and the deletions in February 
2011 related to emails up to 31 
December 2007.

NGN has only ever disclosed 
one email sent by James Murdoch. 
In this message dated 7 June 2008 
he responded to one from Colin 
Myler (then editor of the News of 
the World) concerning the case 
brought by Professional Footballers 
Association chief Gordon Taylor and 
the revelation of the famous “for 
Neville” email. This revealed once 
and for all that phone hacking was 

wider than the “one rogue reporter” 
(royal editor Clive Goodman) that 
NGN had been insisting on.

The James Murdoch email was 
not found in the email archive 
but in hard copy in Colin Myler’s 
office and later on Murdoch’s 
personal laptop.

On 18 January 2011 Essential 
Computing sent NGN a report 
showing statistics for the extraction 
of mailboxes from the email archive 
system to a new system.

A section of the report entitled 
“±st Jan 2009 batch” contains the 
names of several NGN bosses 
including James Murdoch and 
Rebekah Brooks. It confirmed that 
more than 125,000 emails in their 
mailboxes were deliberately not 
transferred to the new system, 
and lost when the old system 
was deleted.

The claim alleges that these 
emails would have revealed the 
knowledge of senior executives 
about the unlawful activities and 
events that took place in 2007 and 
2008, covering the sentencing of 
Clive Goodman and the allega-
tions he made when he appealed 
against his dismissal. There are 
none in existence, and only a 

handful from the mailboxes of 
Rebekah Brooks, James Murdoch 
and other company chiefs.

The targeted deletion of emails 
of senior executives was carried 
out on about 14 January 2011 by 
NGN IT staff at the instruction 
of Paul Cheesbrough, because 
Essential Computing was not 
prepared to ”press the button”.

The deletions also prejudiced 
the Metropolitan Police investi-
gation into the illegal activities 
by NGN and its employees, and 
thereby prejudiced the disclosure 
process and fair trials for the 
phone-hacking victims.

In its amended defence, 
NGN says the under the email 
deletion policy (which it does 
admit existed) some messages 
were to be saved to meet 
legal requirements.

The company says: “a large 
proportion of the emails which 
had been deleted were subse-
quently recovered.”

These include 77 per cent of 
those which could have been 
located in April 2010; 99 per cent 
of those from the year 2005 and 
83 per cent for 2006.

The case continues.

(roughly 40) cases for a trial date in September. 
Because the “generic” evidence in all of them is 
substantially the same the High Court has until 
now selected a handful of “test cases”, intended 
to settle the main issues of liability, but every 
one has been bought off.

January’s last-minute deal was attacked by 
the judge, who complained that, after years of 
work by the courts and the reserving of precious 
court time, the claimants in the queue had been 
deprived of a determination of the central issues.

The Murdochs seem prepared to fork out 
endless millions to stop the evidence against 
them coming out in court. The settlements 
protect them from a public airing of the crimes 
they and their papers committed – evidence that 
could be fatally damaging as their bid to take 
over the whole of Sky TV grinds its way through 
the regulatory process. 

Settlements happen because if a claimant 
fails to beat a previous offer when the judge 

makes an award of damages, he or she is liable 
for both sides’ costs of the trial which would 
bankrupt them. The judge said at the latest 
hearing he would consider finding a way to 
protect claimants from such a costs penalty if 
the interests of justice required a trial of the 
generic issues.

The way the Murdochs run their companies 
– their “corporate governance” in the regulators’ 
jargon – has become a central question since the 
previous culture secretary Karen Bradley referred 
the takeover to the Competition and Markets 
Authority on the question of their commitment 
to the high broadcasting standards required for a 
public service licence in the UK. 

Some of this evidence can now be published, 
because the judge had ordered both parties – 
with the claimants all acting as one – to produce 
amended claims and defences, and these were 
presented in open court at the February 5 case 
management hearing.

‘Senior employees, 
including executives, 
editors and 
journalists, condoned, 
encouraged or 
actively turned a blind 
eye to the widespread 
culture of unlawful 
information gathering’



This issue went to press on March 5 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

B
B

C

Join the
campaign
for press 
and broadcasting

freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Name _________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________________________________Tel ____________________________________________________________________

Email __________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________________________________________________________________Join online 
at www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

REGULATION

Leveson says 
that ‘inquiry 
should go on’
LORD JUSTICE Leveson wanted to 
go ahead with Part 2 of his inquiry, 
a letter he sent the government 
has revealed.

Leveson wrote that phone 
hacking had proved to be more 
widespread than was known at 
the time of the first stage of his 
inquiry. The evidence he heard 
was “far from complete … neither 
Part 1 nor the criminal trials have 
provided answers to ‘who did what 
to whom’,” Such investigations were 
the precise purpose of Part 2.

The government was obliged 
by the Inquiries Act to consult him 
before taking the decision on the 
future of his inquiry. He responded 
on January 23 but his letter was not 
released until after the announce-
ment on March 1.

He wrote: “There has been 
no investigation of corporate 
governance and management 
failures at News International and 
other newspapers” and added 
that Part 2 could deal with the 
question as to whether new media outlets should be subject 
to greater regulation.

He concluded: “I have no doubt that there is still a 
legitimate expectation on behalf of the public and, in 
particular, the alleged victims of phone hacking and other 
unlawful conduct, that there will be a full public examination 
of the circumstances that allowed that behaviour to develop 
and clear reassurances that nothing of the same scale could 
occur again: that is what they were promised”.

S
T

E
FA

N
O

 C
A

G
N

O
N

I/R
E

P
O

R
T

D
IG

ITA
L.C

O
.U

K

WAY OFF THE MARK
IPSO MAY not be too smart at 
regulating but it has got itself a smart 
new logo. IPSO said: ‘In an era where 
the public’s trust in journalism has 
been undermined because of the rise of fake news, the new 
IPSO mark is a way in which the 2,500 newspapers, magazines 
and websites can show that they embrace high editorial 
standards and public accountability.’

How to deal with 
the ‘IPSO problem’?
THE NATIONAL papers’ tame self-
regulator IPSO is facing two legal 
challenges to its rulings, one of 
which exonerated an offensive 
article by a member of IPSO’s board.

Last October IPSO dismissed 
a complaint over a column about 
refugees by Trevor Kavanagh in the 
Sun that referred to “the Muslim 
problem”. He was a member of 
IPSO’s board at the time.

IPSO said he “was entitled 
to speculate on the validity of 
the status of refugees … and 
the reference to ‘a million more 
so-called refugees’ was clearly 
presented as his speculation”. The 
complaint was brought by equality 
trainer Rachel Elgy, who is seeking a 
judicial review of the decision.

A similar case has been 
launched by Jonathan Coulter over 
IPSO’s reports in the Times and 
Sunday Times of a meeting on the 
centenary of the Balfour Declaration 
in the House of Lords. Both have 
crowdfunded their cases.

The High Court has agreed to 

take the Coulter case. He is backed 
by the campaign group Hacked Off. 
Executive director Evan Harris said: 
“This case will set a vital precedent; 
he is fighting on grounds similar to 
those of many others whose valid 
complaints have been rejected. IPSO 
can be exposed as a fraud in court.”

AA THERE WAS embarrassment 
for IPSO when its chairman Sir 
Alan Moses appeared before the 
Commons Home Affairs Committee 
on February and was forced to 
admit that the regulator had found 
only one case proven on grounds 
of discrimination out of more than 
8,000 last year. Hate speech in 
print is banned by clause 12 of the 
Editors’ Code of Conduct.

Yet in all the flood of anti-
Muslim commentary in the press, 
only one complaint was successful 
from 8,148 that specifically cited 
clause 12. This is because IPSO will 
only consider cases brought by indi-
viduals claiming to have suffered 
discrimination; it will not hear cases 
affecting whole communities.


	LEVESON
	Oath of
loyalty
	LOCAL MEDIA
	To them that hath it shall be it given …
	… But to those that hath not …

	SKY
	THE PRESS
	And they call Corbyn a dinosaur!

	BROADCASTING
	BBC should be run for the people

	PHONE HACKING
	THE BIG DELETE
	Millions of missing messages

	REGULATION
	Leveson says that ‘inquiry should go on’
	How to deal with
the ‘IPSO problem’?


