
FREE Press
£1 No 215  Summer 2018� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news and 
info go to cpbf.org.uk
Email: 
freepress@cpbf.org.uk

END OF THE 
ROAD FOR CPBF
AGM to discuss closure 

of the campaign

THEY THINK 
IT’S ALL OVER

But investigative 
journalism thrives

7
‘MY RACIST 

PAPER’
Honesty from new 
editor of Express

3

4

MEDIA REFORM

NINE VOTES, 
THAT’S ALL 
IT CAME TO
ON MAY 9, by 304 to 295, the Commons killed off the 
continuation of the Leveson Inquiry that had done so 
much to check the power and corruption of Big Media.

Another vote a week later confirmed the sentence, 
and Parliamentary support for attempts to enact the 
last elements of Leveson’s proposals for reform fell 
away. The Labour Party dropped its amendment to 
confirm the incentives for publishers to offer arbitra-
tion to everyone with complaints against the press, 
and that was the formal end of a seven-year battle for 
media justice.

It was back to business as usual with a desperate 
right-wing government pandering to a rampant 
right-wing press.

The phone-hacking scandal in 2011 had launched the 
strongest protest ever mounted against the big media 
publishers. It brought the sensational Leveson Inquiry 
and its legal changes to introduce fairness to media 
regulation. Much has been enacted, but the worst and 
biggest offenders have bullied their way out of it.

The papers would not agree to a fair system of 
arbitration to settle complaints without incurring the 
fantastic costs and time consumed 
by defamation cases in the courts.

Leveson granted the power to 
supervise this system to the Press 
Recognition Panel (PRP), a body 
meticulously established to be 
free of government influence. But 
Parliament decided to override this 
process and grant the supervisory 
power to Culture Secretary Matt Hancock.

It was a brutal act of double dealing and dishonesty: 
the press’s rallying cry against Leveson’s plans was that 
they constituted state control, even though their whole 
point was to avoid it.

But now the state run by the papers’ friends does 
have control and can endorse any derisory scheme 
the media owners choose to adopt through their 
stooge “self-regulator” IPSO (Independent Press 
Standards Organisation).

Highlighting the duplicity, the Sun commented: 
“The Government, and Culture Secretary Matt Hancock, 
have saved the free Press from near-extinction. We 
salute them.”

This was wholly untrue. There had been no 
extinction threat, and the move could actually weaken 
a free press if a government wanted to.

All along, IPSO has dragged its feet on arbitration. 
After two years, it grudgingly introduced a voluntary 
scheme. Publishers were not required to join this 
scheme, nor to agree to arbitrate every complaint 
even if they did. There were restrictive conditions for 
complainants on costs and awards, and no cases were 
ever brought.

In April IPSO announced what it called a 
“compulsory” scheme, though signing up to it is still 
voluntary; some have chosen to join, some not. If they 

do, they will have to accept arbitra-
tion, provided IPSO considers the 
case is “genuine”.

The amount that arbitrators can 
award, and the limit to the costs 
that complainants can recover, have 
been raised, but are still restricted 
compared with the courts.

In the Commons Matt Hancock 
praised the scheme: “I think that the low cost arbitra-
tion they brought in is good for the press and good 
for ordinary people who want redress.” The change 
he was proposing gave authority to the Culture 
Secretary to review it to ensure its continuing “use 
and effectiveness”.

He said it would be “up for the government of the 
day” to decide how to proceed if the Culture Secretary 
was unhappy with the outcome of the review. If that 
isn’t potential government control, what is?

The last hope for change lies in a legal challenge to 
the government’s actions on Leveson by the campaign 
group Hacked Off, which is expected to be heard by the 
High Court in October.

How Leveson 
got it wrong

Page 8

Now the state run by 
the papers’ friends 

can endorse any 
derisory scheme the 

media owners choose



2 Free Press Summer 2018

FUTURES

 Democracy in the media? Why not?
More than 100 media activists 
took part in a day of talking 
and listening in London in 
March organised by the 
Media Reform Coalition. 
MORAG LIVINGSTONE 
was there for Fee Press

FRUSTRATION AND hope on the faces of those 
trying to find a seat at the opening plenary of 
this year’s Media Democracy Festival in London 
in March was obvious. Some failed and sat on the 
floor instead.

The theme of “faking it, breaking it, re-making 
it” echoed the challenges and opportunities 
facing the industry and the billing brought them 
in, despite blizzard conditions weather. Invited 
speakers from both corporate (or “mainstream”) 
and alternative or “new” media could have 
created a culture clash, but didn’t.

Opening the event Natalie Fenton, chair of 
the Media Reform Coalition, set the tone saying: 
“Freedom without accountability is freedom of 
the powerful over the many”.

Guardian columnist Dawn Foster’s keynote 
address showed that “mainstream” editors 
missed a number of big issues, including the 
state of UK housing. Before the Grenfell Tower 
catastrophe editors did not give those who raised 
safety concerns a voice, despite journalists like 
her trying to highlight poor housing standards for 
a number of years.

Editors assume such issues don’t sell. Instead 
they serve up immigrants and those on benefits 
as scapegoats for the housing problem. This 
failure to represent voices outside their own 
world, or to hold those in power to account, was 
horrifically borne out in the devastating and 
tragic consequences of the fire.

Dawn Foster heard her editors ask: “How did 
we miss this?” There was suddenly a focus on 
the responsibility and accountability of those 
potentially responsible but it didn’t last long. 
The paper soon returned to its “traditional” ways 
of reporting.

She said the Guardian also took an odd stance 
on the calls to resume the Leveson Inquiry. The 
CPBF then tweeted: “Imagine construction firms 
saying we should scrap the Grenfell inquiry 
because improved building regulations might 
cost them money. That is exactly the argument 
newspapers, including the Guardian, made about 
Leveson ≤”. A smart point, picked up later in 
the panel Policy, Plurality and Press Regulation 
by Brian Cathcart of Hacked Off. The Leveson ≤ 
inquiry is much needed and we need to fight for 
it, he said.

Dawn Foster emphasised that many in 
corporate media believe they have a wide range 
of views and her Guardian colleague Rachel 

Shabi later confirmed that they do believe 
the mainstream is where reasonable thinking 
takes place.

Shabi was speaking in the session titled 
“What’s wrong with the media?” with Anamik 
Saha of Goldsmiths University, David Miller 
(Spinwatch) and former Corbyn spokesman 
Matt Zarb-Cousin. They analysed the monolithic 
structures of our industry which decide who 
belongs and who doesn’t, and how “representa-
tion is a matter of social justice”.

DISCUSSION AROUND the economic pressure to 
generate stories quickly, based on few sources, 
was countered with examples of long-form 
articles getting the most traffic.

The Financial Times’s much-praised investi-
gation of The President’s Club, the lewd all-male 
gathering for City financiers, was the most read 
story the paper ever had. People will read and 
pay for high quality journalism, and the tendency 
to negatively collectivise the commercial media 
as bad was not always warranted.

The ways newspapers generate revenue 
was under discussion in “What’s wrong with 
advertising?” – the question the CPBF’s Jonathan 
Hardy posed to the panel.

Campaigner Roz Hardie suggested that 
advertising “wants us to buy stuff we don’t 
need”. James Cusick (Open Democracy) high-
lighted how the Evening Standard often reports 
on events such as the Future of Food sponsored 

MONEY WHERE IT’S NEEDED
A RADICAL group that 
aims to secure the 
funding for new and 
alternative media has 
launched a programme 
to raise £60,000 over the 
next year.

The Media Fund, a 
collective of independent 
news outlets of which 
the CPBF is a member, 
is planning two UK 
nationwide tours over the 
next six months with the 
aim of recruiting 1,000 
new members. At just £5 
each a month that will 
raise enough by the end of 
the year to give £1,000 to 

each of the now 40-plus 
member organisations and 
establish a £20,000 pot for 
which they will be able to 
pitch their projects.

The tours will consist of 
media training for Future 
of the Media discussion 
sessions around the 
country. They will be 
repeats of similar events 
held last year. The aim is to 
hold over 100 events in the 
next six months.

These were decisions of 
the Media Fund general 
meeting in Sheffield on 
May 31. It also saw the first 
session of the News Clubs 

in which everyone gets the 
chance to join discussions 
on media policy. More 
are planned for the 
regional events.

The fund’s Kallum 
Pembro said the News 
Clubs were for “news 
hounds” to debate the 
week’s hot topics. “News 
Club Live is a live debate 
show,” he said, “that 
combines a panel of 
experts with a room full of 
news hounds to dissect the 
news stories of the week, 
taking apart what has been 
reported and uncovering 
what has been left out.”

Speakers at the Media Fund general meeting in May



Summer 2018 Free Press 3

JA
N

IN
A

 S
T

R
U

K

FUTURES

 Democracy in the media? Why not?
CPBF

THIS COULD 
BE THE END 
OF THE ROAD

JOSEF DAVIES-
COATES sets 
the scene for 
the decisive 

CPBF AGM in July

THE CAMPAIGN’S AGM on Saturday July 
14 could well be its last. The National 
Council has decided to recommend that 
the CPBF be dissolved, and its officers 
have prepared a plan for winding down.

The decision was, of course, not 
taken lightly. Some people on the NC 
have been involved with CPBF since the 
beginning, fighting for media workers’ 
rights and campaigning for a better 
media for nearly 40 years.

But with finances projected to run 
out by the end of the year end, and 
with obligations to pay for our national 
co-ordinator and our office space, the 
NC has agreed to present 
the following motion to 
the AGM:

“In view of the 
continuing decline 
of the financial 
situation of our 
organisation 
this Annual 
General Meeting 
has decided 
to close down the CPBF and cease 
all campaigning, administrative and 
financial processes by no later than 30th 
November 2018.”

If this goes through, would that be 
the end of CPBF? Technically, yes. On 
or before December 1, it would cease 
to exist.

But the NC is unanimous in the belief 
that campaigning for better media is 
more important than ever: giant media 
mergers and tech giant domination are 
creating an ever increasing concentration 
of media ownership whilst newspaper 
circulation plummets and budgets for 
public service media are slashed.

The need for more diverse, democratic 
and accountable media seemingly grows 
more urgent every day. So what can we 
all do to help the fight for better media 
to continue?

In addition to being in poor financial 
health, it could be argued that CPBF’s 
20th century name and organisational 

structure and status as an unincorpo-
rated association are all no longer fit 
for purpose. But there is still power in 
our roots. There is indeed an expanding 
community of people striving to make 
the world a fairer media place.

When CPBF was founded in 1979 it 
occupied a unique position – no one else 
was really campaigning for media reform 
– but that position no longer exists. 
Many new players have sprung up in 
response to growing public awareness of 
the issues.

The Media Reform Coalition and 
Hacked Off formed in response to the 
phone hacking scandal in 2011. More 
recently Stop Funding Hate has risen 
to prominence. Launched just after the 
Brexit referendum, its first video reached 
millions in a week. Within a year they 
had raised over £100,000 in crowd-
funding to take on “the hate campaigns 
of the Sun, Daily Mail and Daily 
Express by persuading brands to pull 

their advertising”.
Unlike the 

CPBF, none of 
these have union-

organised media 
workers at their 
core, and none 
are membership 
organisations 
with a democratic, 

accountable structure.
The campaign was founded by media 

unions, to co-ordinate their members’ 
resistance to the growing power of the 
media monopolies, and to bring in other 
unions and other people committed to 
the same ends.

Changes in the trade union 
movement have affected the CPBF 
as well. The stream of union mergers 
reduced subscription income, and 
the heavy pressure on their energy 
and resources left them with less for 
media reform.

Now there are many media 
campaigns, and countless young people 
moving into the sector media who want 
to make big media more accountable and 
small media more viable.

Everyone in the CPBF wants 
these things too and will encourage 
endeavours to build a new campaign 
organisation, still involving media 
workers but with a wider range of 
support, to take up this vital work.

by GM giants Syngenta while omitting details 
of the various court case Syngenta are facing 
– exemplifying the erosion of speaking truth 
to power.

Challenging issues were also discussed in the 
panel “Old News – democratising the broadcast 
media”. Gary Merrill (Roehampton University) 
highlighted just how unrepresentative senior 
BBC journalists are of the UK public. BECTU’s 
Riaz Meer spoke about the need for better 
diversity monitoring. Kam Sandhu (Real Media) 
suggested we need more transparency around 
the funding of think tanks.

Representatives of new media and campaign 
organisations highlighted their passion 
for reframing the debate, despite funding 
challenges. Novara and The Canary both 
grew from campaigning journalism. The New 
Internationalist identified that an alternative 
voice was needed so it restructured to become 
literal and political. In the process they found 
that people see value in it.

The Media Fund explained how it has created 
a co-operative model working to support more 
than 30 independent media producers.

One of these, Peter Jukes of Byline, told the 
audience that his business model is to be “sued 
by the Daily Mail”. It raised a laugh. What was 
obvious is that they have in abundance what 
seems lacking elsewhere: bravery.

An impassioned argument for trade unions 
from the NUJ’s Sarah Kavanagh rounded the day 
followed up by Joe Todd’s (Momentum) belief 
that things are changing.

Owen Jones also made a case for unionisa-
tion, referring to the 1986/7 News International 
Wapping dispute that resulted in the need for 
this faking it, breaking it, re-making it festival, 
three decades later.

Speakers at the Media Fund general meeting in May



4 Free Press Summer 2018

*Can of worms,      as prised open by 
investigative reporters. Artwork by Dan 
Stockton from the cover of Investigative 
Journalism Today: speaking truth 
to power, edited by John Mair and 
Richard Lance Keeble, just published by 
Bite-Sized Books

They said it was finished but they were wrong. 
TIM GOPSILL traces a revival of reporting 
that really does change the world
WHEN WAS the last time a senior UK government 
minister was forced to resign as a result of inves-
tigative journalism? I’ll tell you: it was a couple of 
months ago, on April 29 this year.

Home Secretary Amber Rudd fell on her sword 
as a result of a dogged six-month investigation by 
Guardian reporter Amelia Gentleman that exposed 
decades of heartless discrimination against 
Caribbean immigrants.

The Windrush scandal only came to light 
because last year she had followed a lead from a 
contact that in turn led to others. She wrote more 
than 40 stories before the importance of them 
took hold and the outcome, she says, showed the 
value of investigative journalism.

“I don’t want to sound self-righteous,” she told 
the Press Gazette, “but it does really show that, 
although people are quite cynical about journalists 
and journalism, it can have an impact.”

It is remarkable that investigative journalism 
(IJ) is still so prevalent 20 years after the world had 
been led to believe that was a thing of the past. 
With the wind-down of tradi-
tional or “legacy” media since 
the turn of the century, this 
time-consuming and expensive 
discipline was widely agreed to 
be finished.

In 2000 the media 
academics Steven Barnett 
and Emily Seymour wrote in 
a report entitled “A Shrinking 
Iceberg Travelling South” that television had 
“effectively vacated political and economic current 
affairs” in favour of more ratings-friendly subjects 
such as crime and consumer issues. They wrote 
that “investigative journalism has fared particu-
larly badly in the new climate. There is almost no 
room for ‘speculative’ investigations which may 
not produce tangible results.”

In newspapers it was even worse, where staff 
numbers were slashed as publishers protected 
their profits as sales and ad revenue shrunk. And, 

as the resources for proper journalism 
were denied, content became more 
commercial, trivial and celebrity-driven.

The great reporter John Pilger wrote in 
his 2004 book Tell Me No Lies: investigative 
journalism and its triumphs: “corporatism 
and consumerism are laying to waste 
the breeding grounds of free, inquiring 
journalism when it has never been needed more.”

The community of investigative journalists, 
a surprisingly co-operative bunch, were almost 
convinced of their impending doom. But they also 
understood the political significance of their craft 
and began to organise themselves to keep it on 
the road.

Former Observer reporter Paul Lashmar told 
a crisis meeting of colleagues in 2009 that a 
“critical mass of investigative journalists is vital to 
democracy … New ways of funding and producing 
journalism could fulfil the function traditionally 
left to the fourth estate”.

It is against the grain of media change but 
there has been a boom in big 
investigations that have had 
tremendous repercussions.

It is fair to talk of a revival, 
and one agent has been the 
establishment in 2010 by the 
journalists of the Bureau of 
Investigative Journalism (BIJ), a 
group of them that generates 
stories for other media, 

including national papers and the TV networks, 
often in collaboration with them.

It is based at London’s City University and 
was initially funded by grants from foundations 
and now earns revenue from the publishers 
it supplies.

Managing editor Rachel Oldroyd says that 
commercial newspapers “are starting to realise 
that if they put a value on the public good their 
journalism provides, then there could be a way 
to turn the very journalism that a few years ago 

seemed a huge strain into a means of survival.”
Rachel Oldroyd is one of the authors of a new 

book Investigative Journalism Today: speaking truth 
to power*. Together with other practitioners they 
survey the state of craft around the world.

Her point is that the reporters’ persistence in 
pursuing their trade is bringing some commercial 
media to their senses. The penny is dropping 
that if they ran more hard-hitting, even world-
changing stories, my goodness, more people might 
want to buy their products!

The Guardian newspaper/website has certainly 
benefited from this, in its desperate quest for 
survival without charging for its online output. 
Debt-laden as it is, the company has spent big 
money on a stream of major revelations, starting 
with the phone-hacking scandal of the 2000s; 
this work was led by Nick Davies but assisted by 
younger reporters, including Amelia Gentleman, 
worth citing because it was she who uncovered 
the crucial story in 2011 of the hacking of the 
phone of the murdered teenage girl Milly Dowler, 
the one that after four years finally rocked the 
Murdoch press.

There followed the great Wikileaks data dumps 
and the Edward Snowden leaks on US security 
snooping to four major global tax-dodging scams 
(the so-called Luxleaks, Swissleaks and the 
Panama and Paradise papers), and of course the 

JOURNALISM

The exaggerated 
death of 
investigative 
journalism

Reporters’ 
persistence in 
pursuing their trade 
is bringing some 
commercial media 
to their senses



Summer 2018 Free Press 5

recent probe into 
the Cambridge Analytica election-rigging 

scandal in the Guardian’s sister paper the Observer.
The sensations raised by these stories led to 

sudden increases in web traffic and even sales of 
the papers, and they had other significant aspects: 
all were international cases that depended on the 
analysis of fantastical quantities of digital data: the 
2016 Panama Papers contained 11.5 million files, 
amounting to 2.6 terabytes of information; last 
year’s Paradise Papers had 13.4 million files – 1.4 
terabytes of data.

To process all this required dozens of people 
who knew what they were doing, which high-
lighted two further elements in the investigative 
revival: the international collaboration of teams 
of journalists working together – colleagues from 
major media in the USA, Germany, France and 
Spain as well as the UK – and 
the application of a new kind of 
reporting only invented in this 
century: data journalism.

Young journalists are 
queuing up to acquire this 
skill. It is like the vital tradi-
tional investigative practice of 
reading company accounts, but 
massively more complicated.

While the practitioners have transformed their 
work to match the digital age, there remains the 
problem of funding, because most of the owners 
are stuck in the last century. The work is still 
expensive, sometimes for uncertain outcomes.

If the publishers won’t pay, the alternative has 
to be crowdfunding. In the USA this is well-estab-
lished, but there is quite an IJ industry there, with 
reportedly more than 150 non-profit investiga-
tive organisations.

There are also entrepreneurial journalists such 

as Greg Palast, who funds his own 
mini-industry of IJ activists from the sale of his 
books and videos. He was once an investiga-
tive reporter on the Observer in London, where 
his sensational exposés turned out to be bit too 
campaigning for management’s taste.

In the UK there was a bold attempt at a 
commercial IJ agency called Exaro (which is Latin 
for “I dig”, we were told) but it came to grief two 
years ago. Exaro had placed all its eggs in the once-
marketable celebrity child abuse basket but it all 
fell apart amid accusations that the allegations it 
was following up were fantasy.

There is still the Byline agency, which 
crowdfunds investigations mainly on media-
related issues, picking up from the revelations of 
the Leveson Inquiry. Byline also runs a three-day 
summer festival in rural Sussex, with fun and 
games on media themes; ironically last year’s 

festival included a session 
called “Investigative Journalism 
is Dying” that heard a line-up 
of operators proving the 
title incorrect.

British journalism is still 
not held in high enough regard 
for crowdfunding to raise as 
much money as this kind of 
investigations demand.

But if investigative journalists continue to 
generate the political consequences of the revela-
tions on tax fiddling and election rigging, or the 
Windrush scandal, then they might raise the level 
of support all round.

As ever, the corporations that still control 
the bulk of the commercial media, and continue 
to degrade their standards, are not helping. So 
good independent journalists and the public 
who value their work are going to have to do it 
without them.

Journalism is 
not held in high 
enough regard 
for crowdfunding 
to raise the 
money required

‘JOURNALISTS 
CAN HELP US 
TO SAVE LIVES’
THE NEW boom in positive independent 
journalism is a response to an increase 
in leaks and tip-offs, large and small, 
that lead to investigations. There are 
the massive dumps of incriminating 
computer data, and there are the brave 
individuals who risk their careers to 
expose local malpractice and corruption.

Whistleblowers have always been 
vital to democratic accountability but 
there has been a staggering rise in their 
numbers, especially in the NHS. The 
accelerating numbers of accounts of the 
maltreatment of patients keep bringing 
yet more to light and the charity 
Compassion in Care says that more than 
5,000 NHS employees have now blown 
the whistle on their workplaces.

Compassion in Care is run by Eileen 
Chubb (pictured), a former care 
assistant in a BUPA home in Bromley 
who herself blew the whistle on the 
shocking treatment of 
old people. She 
lost her job 
but set out 
to provide 
the help 
that others 
need to 
follow 
her lead.

“It seemed 
the norm to 
hit people and 
scream at them,” she 
told a meeting with journalists at the 
NUJ in May. “There was a ring of abusers 
at work”. She raised it with management 
and then with social services, without 
result, so took the plunge and went to 
the Daily Express.

“We were saved by the Express, 
who named all the abusers,” she said. 
“Journalists have been extremely 
supportive … a great help. It’s the 
journalists that can help us to save lives.”

Now Eileen Chubb has become a 
journalist herself – and joined the 
NUJ – working with whistleblowers 
who contact Compassion in Care’s 
confidential hotline, and with the BIJ, to 
work up their stories for the media.

Her work has attracted whistleblowers 
from other sectors -- the army, police 
and education – leading to the set-up of 
another hotline called The Whistler, to 
deal with their stories.

H
A

Z
E

L D
U

N
LO

P



6 Free Press Summer 2018

BBC

One cheer for the Beeb
Ofcom says that 
public broadcasting 
has a definite future. 
Good news … or is 
it? TOM O’MALLEY 
takes a closer look.

THE OFCOM report Public Service in the Digital 
Age exudes a tone of cautious confidence in 
the future of the BBC and public service broad-
casting (PSB).

In spite of audiences benefiting from an 
“explosion of choice” including on-demand 
services like Amazon and Netflix, it says the 
main PSB TV channels still account for half of 
all viewing”; and the BBC is the “cornerstone” 
of PSB.

In the future, to compete, the four channels 
(BBC, ITV and Channels 4 and 5) must make 
“high quality and more distinctive programmes”. 
As viewing moves from linear to on-demand, 
they must strengthen their negotiating position 
with smart TV manufacturers to gain a stronger 
presence on these platforms.

This looks fine – until you realise that much of 
this exploding “choice” is the product of policies 
deliberately cultivated by Ofcom. Under political 
direction it has encouraged an “explosion” of 
under-regulated competition. The commercial 
providers have very few strong obligations to 
provide wide-ranging public service programmes, 
while Ofcom has corralled the BBC into becoming 

the major supplier of PSB content.
It has become a small island of public service 

TV in a vast ocean of commercial competition, 
producing content that commercial companies 
will not. In short, it is there just to compensate 
for market failure.

The BBC does great and important work, 
but it should not be alone in being required 
to do so. Successive Labour and Tory govern-
ments since the 1980s are responsible for this 
state of affairs, keen to support of market forces 
in communications.

The BBC used to be a major in-house 
producer of programmes, nurturing industry 
talent and providing an environment conducive 
to creative innovation. It is now, 
in effect, a commissioning body 
with more and more programme 
making outsourced. Job losses, a 
haemorrhaging of talent and the 
development of a management 
culture in harmony with the 
commercially driven ethos of our 
neo-liberal age have become the 
order of the day.

Its news agenda is often shaped by a highly 
partisan national press, which in particular has 
subjected the leader of the main UK opposition 
party to what LSE researchers have “a process of 
vilification well beyond the normal limits of fair 
debate and disagreement in a democracy”.

This dependence on a conservative press is 
aggravated by two factors. As the Sutton Trust 
has shown, the social composition of top media 
executives and news providers is dominated by 

the products of private education. Private schools 
turn out people with a stake in the status quo; 
why else would they exist?

The second is what writer Tom Mills calls 
the “institutionalisation of the new neoliberal 
order at the BBC”, stemming from the “highly 
unpopular organisational” changes initiated in 
the 1990s by Director General John Birt. Mills 
says: “Business values … became increasingly 
prevalent, not only institutionally, but in the 
BBC’s reporting … the interests and perspective 
of business became ever more deeply embedded 
within the working practices and professional 
ideologies of BBC journalists”.

So the BBC has not only become the provider 
of an increasingly minority service 
within the media landscape; its very 
essence has been re-engineered to 
make its culture and perspectives 
on news more closely in tune with 
the neo-liberal priorities.

The BBC has to be subject to 
more democratic accountability. 
We must not see it not even as a 
“cornerstone” of a public service 

designed to produce just what the market will 
not. It has to be just one, perhaps the major, 
provider of public service content, and across 
all platforms.

This will require a reforming government to 
be well prepared with democratically orientated 
policies, sufficiently confident to brave persistent 
abuse and ruthlessness of manoeuvre from 
the interests that the policies implemented by 
Ofcom have done so much to cultivate.

S
T

E
FA

N
O

 C
A

G
N

O
N

I

‘BBC’S IS THE MOST BIASED NEWS’
THE BBC is no longer a 
provider of politically 
balanced news, according to 
a sensational opinion poll. It 
lags behind ITV and Channel 
4 in viewers’ estimation 
of neutrality.

Research agency BMG 
surveyed more than 1,000 
adults and found that 45 
per cent of people believed 
ITV to produce balanced 
reporting, with 41 per 
cent saying Channel 4 was 
politically neutral and only 37 
per cent saying the same of 
the BBC.

Sky News was trusted to be 
politically neutral by 32 per 
cent of those questioned with 
slightly more people (11 per 
cent) believing it was biased 
towards right-wing views 
than left-wing (7 per cent).

All licensed public service 
broadcasters have an 

obligation to treat politics 
with due impartiality, but the 
BBC in particular stakes its 
reputation on it.

Yet the poll found it was the 
only one that more people 
believed to be biased than 
neutral – a view held by only 

37 per cent.
It found the BBC was 

considered to be the most 
biased to both left and right: 
22 per cent felt it was biased 
to the left – a common trope 
with perpetrated by the 
right-wing press – and 18 per 

cent to the right.
In comparison, left wing 

bias was detected by 14 
per cent at ITV, 17 per cent 
Channel 4 and 10 per cent at 
Sky, with right-wing bias at 8 
per cent at ITV, 5 per cent at 
C4 and 16 per cent at Sky.

Business 
values are 
increasingly 
prevalent in 
the BBC’s 
reporting



Summer 2018 Free Press 7

NEWS MEDIA

‘My paper an 
offensive right-
wing racist rag’
THE NEW editor of the Daily Express has made 
an outspoken attack on his own paper as it used 
to be, damning it as inaccurate, Islamophobic and 
“downright offensive”.

Gary Jones told a committee of MPs that some 
of the Express’s past front page stories made 
him “very uncomfortable”. Some of the headlines 
created an “Islamophobic sentiment”, he said. 
“There have been accuracy issues on some of 
them, and some of them are just downright 
offensive, and I wouldn’t want to be party to any 
newspaper that would publish such material.”

Jones took over the editor’s chair in April 
after the Express group was sold to Britain’s 
biggest newspaper publisher Trinity Mirror, where 
he had been editor of the Sunday Mirror and 
Sunday People.

The takeover is on hold, since both the media 
regulator Ofcom and the Competition and 
Markets Authority are investigating its effects on 
media plurality (see below), but the Mirror group 
replaced the editors of the Express and Star titles 
as soon as the deal was done.

There were diversity concerns, since the Mirror 
is the only Labour-supporting national group and 
the Express titles are relentlessly right-wing – 
not that there is a shortage of such outlets – and 

the new owners said they would not change the 
party lines.

But Jones told the MPs he planned to make 
changes to the newspapers, and has already 
transformed the front pages to give them a more 
positive impact.

AA THE TAKEOVER has been subjected to 
inquiries by Ofcom and the Competition and 
Markets Authority after a late intervention from 
Culture Secretary Matt Hancock.

The £127 million deal would see the Daily 
and Sunday Express and Star titles sold to Trinity 
Mirror, already Britain’s biggest newspaper owner. 
The combined publisher has been rebranded, in 
the current style of aspirational titles, as Reach.

Hancock said: “The first public interest ground 
is the need for free expression of opinion, and 
concerns the potential impact the transfer of 
newspapers would have on editorial decision 
making. The second public interest ground is 
the need for a sufficient plurality of views in 
newspapers, to the extent that it is reasonable 
or practicable.”

Both Ofcom and the CMA were to report by 
early June and the outcome was expected as Free 
Press went to press. The case could be referred 
back to the CMA for a more detailed investigation.

Standards 
for sale on 
Osborne’s 
plaything 
paper
LONDON’S MONOPOLY evening paper the 
Standard had to abandon the scheduled 
launch of a £3 million campaign after it 
was exposed as “cash for coverage” on the 
OpenDemocracy website.

An investigation by OpenDemocracy alleged 
that six global corporations had been promised 
“money can’t buy” news coverage in return for 
putting £500,000 into a project called London 
2020. They included the online taxi firm Uber 
and internet monster Google, both of which are 
dealing with serious PR problems in the capital.

They were offered, among other things, 
“eight-pages of in-depth material, exclusive”, a 
“standalone microsite”, a “bespoke social media 
strategy” and “native and advertorial content” as 
well as display ads.

Another global company, Starbucks, reportedly 
turned down the offer. The company confirmed 
it had met publishers ESI Media, but had decided 
not to take the matter further. A company 
executive privately described the idea of paid-for 
news as “PR death.” Google and Uber have said 
nothing. The other “partners” are not known.

The Standard is edited by Gorge Osborne, who 
wields it mainly to pursue a vendetta against 
Teresa May who sacked him as Chancellor of the 
Exchequer last year.

The London 2020 project was to be promoted 
as a “transformation of the capital” into an 
“economic powerhouse, environmentally and 
socially sustainable and fit for future” and that 
sort of thing.

It was planned to be given a fanfare launch on 
June 5 with “high-profile, high-impact announce-
ments and ambitious promises on housing, tech, 
and measures to combat pollution” but this did 
not materialise. The company said: “ESI Media 
and our partners are committed to launching the 
London 2020 project and are excited about the 
potential it holds to deliver tangible change in 
improving the lives of Londoners. There has been 
no fixed date for the project to start.”

Murdoch can’t get his hands on Sky News
THE INTERMINABLE tussle 
for control of Sky TV inched 
towards resolution in May as 
the government ruled that 
Rupert Murdoch’s 21st Century 
Fox could take complete 
control the satellite network 
– as long as it sold off the Sky 
News channel.

But this would be an unlikely 
outcome. For the government 

has also said it sees no problem 
with the much higher £22 
billion bid for Sky from the US 
cable company Comcast, 
which wold not be 
required divest the 
news channel since 
it has no other UK 
media interests.

The scene is set for a bidding 
war, with Fox needing to up 

its £18.5 billion offer to stay in 
the game.

Complicating things 
further is the deal 

Murdoch has done 
with another US 
media giant, Disney, 

which has agreed 
to buy Fox’s movie 

interests, as well as its current 
39 per cent stake in Sky.

The final outcome is 
impossible to predict, but 
it does appear certain that 
Rupert Murdoch will never 
control Sky News which was his 
long-held objective.

Campaigners including 
the CPBF that have put huge 
resources into opposing his 
bid over 18 months will have 
that satisfaction.



This issue went to press on June 15 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

Leveson’s good intentions 
were simply never enough
THE FINAL coup dealt by the slimy 
timeserver Matt Hancock to the 
Leveson Inquiry’s intricate structure 
for the self-regulation of the press 
– and, increasingly importantly, of 
their websites – was a repellent 
spectacle. But the truth is that the 
scheme could never have worked.

Leveson got the balance all 
wrong. He mixed up two different 
things and took the wrong 
approach to both: the regulation 
of journalistic standards, and 
the handling of complaints from 
the public.

Leveson was too tough on 
the one and too lax on the other. 
The good Lord Justice bent over 
backwards to appease the press 
barons with a shaky complaints 
structure he crossed his fingers and 
hoped they wouldn’t knock down. 
Anyone could have told 
him they would. They are 
not going to treat fairly 
people who complain 
and that is that.

Redress for 
grievances is not a 
professional matter 
but a judicial one. You 
cannot ask the criminals to 
dispense justice; why should 
they? It can only be done by a 
tribunal, which can operate inde-
pendently but has to be established 
by law. There is no way round that.

Leveson shied away from this, 
bowing to their argument that the 
very existence of a court – which 
is accepted in every single other 
field of national activity – is state 
interference in the press. But 
judgements would not be made by 
politicians and no editorial inter-
ference would be 
brought to bear.

Look at broad-
casting, regulated by 
Ofcom. You can’t get 
more state-run than 
Ofcom: founded 
by law, its bosses 
appointed and its 
rules decreed by government. It 
has the power to impose penalties 
including the compulsory broadcast 
of grovelling apologies.

But broadcasters respect Ofcom, 
because it sets fair and reasonable 

parameters for their work. Its penal 
judgements are always accepted, 
without demur.

No-one is ever going to suggest 
a licensing system for the press like 

that in broadcasting; the point is 
that the existence of a body that 
was set up by law does not in itself 
trample on press freedom.

The PRP was set up by law after 
all, so the press screamed it was 

censorship. Might 
as well have set up 
a proper tribunal 
with power to 
award redress.

Indeed in Ireland 
the UK newspaper 
owners co-operate 
perfectly happily 

with a statutory Press Council. But 
no-one has been able to argue 
this case here because Leveson 
ducked it.

So we ended up with the 
demure and pointless Press 

Recognition Panel (PRP) and above 
all the absurd injustice of Section 
40 of the Crime and Courts Act, 
under which the redress that 
people might attain from a publi-
cation that has maligned them 
would depend on 
which regulator the 
offender happens to 
be affiliated to.

On the other 
hand, brimming 
with indignation 
like everyone else 
over the conduct 
of the popular press, Leveson was 
oh-so-tough on media standards, 
setting ridiculous requirements 
on the membership of the various 

committees and sub-committees of 
“self-regulatory” bodies that would 
never properly regulate anyway.

Talk about displacement activity! 
For months if not years we were 
told to pore over the proportion 
of “lay” people installed in these 
seats. But it makes little difference 
who is on a committee, because 
the amateurs soon get natural-
ised anyway. Are you going to sit 
in a room and tell Paul Dacre how 
to edit?

For years people used to carp 
that he was the chair of the Press 
Complaints Commission’s Code 
of Practice committee. So what? 
It matters less what a code says, 
or who draws it up, than whether 
or not it is enforced, and everyone 
knows that the PCC’s wasn’t and 

IPSO’s won’t be. Except when it 
suits them for PR purposes, they 
are empty words.

Regulating standards – 
properly distinct from dealing 
with complains – is a profession’s 

own business. It’s 
hard to imagine 
lawyers or doctors 
allowing well-
meaning amateurs 
and busybodies to 
be planted on their 
professional panels.

And when they 
get things wrong, then they should 
be hammered by the tribunal.

But Leveson’s futile gestures 
put journalists’ backs up. This 
was his second failure: he lost the 
profession. There are plenty of 
decent and principled journalists 
who hate what they sometimes 

have to do and want a fairer 
press but reluctantly 

supported their bosses 
because they saw 
Leveson as an attack on 
their work.

The NUJ found this 
out when mounting 
discontent from 
newspaper members 
forced the union to 
withdraw support for 
the full implementation 

of Section 40 – it supported the 
“carrot” element but not the “stick”; 
a sensible position.

Section 40 has gone and good 
riddance to it; but the rest of the 
Leveson edifice will remain: the 
PRP, Impress and the rest, applying 
just to a corner of the media.

So the real legacy of his work, 
his third mistake, has been to divide 
the media into two: Ipsoites and 
Impressers, if you like: goodies and 
baddies, sheep and goats. That is a 
backward step.

Leveson did a brilliant job in 
the inquiry, exposing malpractice 
and corruption at the highest level 
– the press, politicians and police. 
There has never been anything 
so revealing and possibly never 
will again.

But when it came to remedies, 
his intentions were too benign and 
he bungled it.

AWKWARD 
SKWAD

TIM 
GOPSILL

There are plenty 
of principled 
journalists 
who want a 
fairer press

What a code 
of practice 
says matters 
less than that 
it is enforced


	LEVESON
	Oath of
loyalty
	LOCAL MEDIA
	To them that hath it shall be it given …
	… But to those that hath not …

	SKY
	THE PRESS
	And they call Corbyn a dinosaur!

	BROADCASTING
	BBC should be run for the people

	PHONE HACKING
	THE BIG DELETE
	Millions of missing messages

	REGULATION
	Leveson says that ‘inquiry should go on’
	How to deal with
the ‘IPSO problem’?


