
FREE Press
£1 No 216  Autumn 2018� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

END OF 
THE CPBF
ANN FIELD Chair CPBF National Council
THE SAD decision to wind up the CPBF follows 
a period of deep reflection. Despite declining 
resources the organisation’s breadth of activity 
has been maintained somehow: media reform, 
public service broadcasting, national and regional 
newspaper monopolisation, News Corp/Sky, Free 
Press, the website, Media Manifestos, participation 
in conferences, festivals, seminars and responses to 
government consultations.

Insufficient income 
and resources meant that, 
towards the end of its 
40-year existence, the CPBF 
could not maintain this level 
of commitment. The Free 
Press editor and the national 
organiser gave their services 
free over several years to save 
money. Even with the recent 
engagement of a part-time 
national organiser, none of 
the fund-raising initiatives has 
raised sufficient resources to 
finance our work.

The CPBF was formed in 
1979 at the beginning of the 
Tory Government’s war on 
trade unionists and trade union rights, following 
more than a decade of print and media unions chal-
lenging regularly the more extreme material carried 
by newspapers. Trade union membership was at 
its height (13.2 million in 1979), and public service 
workers were mobilising against low pay, a period 
dubbed the “Winter of Discontent” by newspapers 
keen to attack any action by trade unions.

The Tories were elected on an anti-union ticket 
ready with a strategy to restrain trade unions and 
undermine their ability to organise and represent 
workers effectively. A constant stream of media 

propaganda accompanied policies and laws 
attacking unions in sectors one after another.

Production of Media Manifestos since 1986 has 
enabled us to reach towards political parties to 
raise awareness and seek to influence policy but, 
without the regular pressure on the employers and 
support of trade unions in the media industries 
and more widely, the nature of our method of 
work has necessarily had to change. Campaigning 

from without instead of 
within the media industry 
has diluted the ability to 
apply direct pressure on the 
employers, and indirectly 
on politicians.

When the CPBF was 
first formed we were the 
only media reform organisa-
tion. Now there are scores 
of groups large and small 
mobilising on every aspect 
of press content, ownership 
and freedom – print and 
online. The National Council 
and the Annual General 
Meeting were clear in their 
support for these current 

media campaigns. We believe that the issues spelt 
out in 1979 are more important now than they 
were even then and hope that the efforts of the 
Media Reform Coalition and the initiative of CPBF 
members to create a Better Media movement will 
be successful. CPBF members and supporters in 
Yorkshire, the North West and the North-East are 
also determined to maintain their activities.

The CPBF may be laid to rest at the end 
of this year, but the aims and spirit will be 
carried on and into the other flourishing media 
campaigning groups.

Media 
reform 
remains a 
vital issue
This final issue of 
Free Press looks at 
what the CPBF set 
out to do, what it 
achieved and also 
indicates what the 
urgent issues for 
media reform are 
now. Inevitably space 
constraints mean 
that there are gaps.

We mention only 
a few of the books 
and pamphlets 
produced over the 
years by the CPBF. 
Free Press did special 
supplements when 
the US bombed 
Afghanistan in 2001 
and the Iraq War in 
2003. We produced 
posters mapping who 
owned the media. 
We campaigned 
against the Tory 
Broadcasting Ban. 
We organised 
conferences, public 
meetings and 
much more.

The CPBF has 
been an energetic, 
critical voice from 
the left urgently 
promoting policies 
for media reform. In 
recent years its ability 
to fulfil that role has 
diminished and the 
decision to wind up 
the organisation had 
to be made.

For me, involved 
in the North and 
nationally with 
the CPBF since it 
was set up, this 
is a sad moment. 
But, because I feel 
the organisation’s 
achievements need 
to be celebrated, I 
am proud to edit this 
final issue of Free 
Press. However, I echo 
Bob McChesney’s 
comment in this 
issue: “This is no time 
for nostalgia”. Media 
reform remains a vital 
campaigning issue.

Granville Williams

THANKS TO AND FROM UNIONS
WE WANT to thank the 
Unite GPM&IT Sector and 
Unison (Scottish Region) 
for the financial support 
to produce the final issue 
of Free Press. We received 
this statement from Tony 
Burke, Unite Assistant 
General Secretary: 

Unite and its GPM&IT Sector 
is sad to see the ending of 
the Campaign For Press and 
Broadcasting Freedom, after 
many years of working with the 
Campaign, and our sister unions 
from the days of the NGA and 
Sogat print unions. The CPBF 
has done invaluable work in 
highlighting the need for the right 

of reply, the concentration of 
press and media ownership and 
the lack of accountability of the 
global ownership of the media.

Unite will be working with the 
new campaigning group who will 
continue to press the case for a 
fair, free and fully accountable 
press and media here in the UK 
and across the world.

RIGHT OF 
REPLY

THE 
ORIGINS

THE 
FUTURE

ROLE 
MODEL

3

12

6

8



2 Free Press Autumn 2018

ORIGINS

Where it all began
JAMES CURRAN
SEETHING UNION activists at a Nottingham 
conference in 1979 demanded to know from press 
workers what they were going to do about press lies 
and distortions. I was at the conference as a stray 
media historian, and joined the huddle of people 
from the press. We decided – rather defensively – to 
set up a reform group. 

We called it the Campaign for Press Freedom 
(CPF). (Broadcasting was not inserted into the title 
until 1982). The founding committee produced with 
surprisingly little difficulty an eloquent founding 
document, Towards Press Freedom.

Sponsors were approached including not only 
trade union general secretaries but establishment 
figures like bishops, senior lawyers and top politi-
cians (later supplemented by 
actors), nearly all of whom said 
yes. Money initially came from the 
press unions. CPF was first lodged 
at the print union SOGAT, before 
moving into an office in central 
London funded by Rowntree.

Because CPF began as a union 
creation, it was first launched 
at the 1979 TUC Congress. Its 
London launch later that year was 
attended by over 400 people, and Towards Press 
Freedom quickly sold out. It was clear that we had 
the wind behind us.

CPF’s first initiative was to launch an industrial 
right of reply campaign. A small group – consisting 
of two very impressive print union officials (George 
Jerrom and Julian Mitchell), an NUJ activist (Anna 
Coote) and myself – was established to carry the 
project forward.

We wrote a pamphlet arguing that press 
freedom was not a property right possessed by 
owners but belonged to all, urging press workers 

to secure the right of reply for victims of press 
distortion. We then co-opted print union shop 
stewards, including one with the awesome 
title “Imperial Father of the Chapel” at the 
Daily Mail (Mike Power) who turned out to be 
awesomely effective.

The right of reply to mendacious anti-union and 
racist articles was secured through the threat of 
industrial action in a number of papers including 
the Daily Mail, Daily Express, Sun and Observer 
(although the News of the World astutely published 
a blank space rather than permit a reply).

The press response was to cry censorship, and 
declare that an alternative means of redress was 
available through the Press Council. Anticipating 

this, we had set up an inquiry into the Press Council 
chaired by the lawyer Geoffrey Robinson, who 
produced a devastating indictment of the Press 
Council’s limitations in a book called People Against 
the Press (1983). 

By 1986, CPBF (as it was now called) had 
472 trade union and Labour party organisations 
affiliated to it. With their help, CPBF’s proposals 
for supporting minority papers, part-funding new 
papers and introducing stronger anti-monopoly 
controls were adopted by both the TUC Congress 
and Labour Party Conference. These Nordic style 

measures became part of the official Labour 
Party programme.

However, the strength of CPBF – its strong 
union base – was perhaps also its weakness. An 
attempt was made to build closer links to new social 
movements and universities. This aspiration was 
embodied in Bending Reality (1986), a CPBF/Pluto 
activist book, with contributions from feminist, 
anti-racist and Gay Liberation campaigners and 
academics like Stuart Hall, as well as from trade 
union activists. But, apart from affiliates, CPBF had 
in 1986 only 932 individual members.

The breaking of the press print unions in the 
mid-1980s, and the refusal of New Labour govern-
ments (1997-2010) to contemplate radical media 

reform for fear of upsetting media 
proprietors, could have undone 
CPBF. But CPBF, with strong broad-
casting staff support, came to the 
aid of public service broadcasting 
when it was threatened in the 
1980s. CPBF activist Tom O’Malley 
spearheaded an effective parlia-
mentary lobby, with cross-party 
support, for a legal right of reply in 
the 1980s and 1990s, and co-wrote 

a fine book, Regulating the Press (2000). 
CPBF fought for media reform for almost 40 

years. It published Free Press, a high quality publica-
tion, for most of this time. It was a pioneer – and 
has spawned other organisations, such as the 
Media Reform Coalition, that will fill the space it 
has vacated.

AA James Curran, Professor of Communications at 
Goldmiths, played a key role in the formation of the 
CPBF. He is the author (with Jean Seaton) of Power 
Without Responsibility: The Press, Broadcasting and 
New Media in Britain, now in its seventh edition.

The sheer scale and ferocity of the attack on trade 
unions by national newspapers in the “winter of 
discontent” in January and February 1979 spurred the 
TUC to set up a Media Working Group. It published 
two pamphlets in June 1979, A Cause For Concern and 
How To Handle The Media and another, Behind The 
Headlines in September 1980. These were written to 
alert trade unionists to media bias but also to give them 
the skills to try to get their side of the story across.

In May 1984, 
print workers 
refused to handle 
material that the 
Sun planned to 
use to concoct 
a slur against 
miners’ leader 
Arthur Scargill.
The planned front 
page did not see 
the light of day, 
but NUJ member 
Olly Duke mocked 
up what it would 
have looked like 
so people could 
see why the action 
had been taken



Autumn 2018 Free Press 3

A critical, progressive, 
popular perspective on 
media reform during 
turbulent years
IN 1986 the Report on the Committee on Financing the 
BBC chaired by Alan Peacock was published. It laid out a 
future in which public service broadcasting would become 
an ever-decreasing element in a world of commercially 
dominated communications.

With Greater London Council funding, the CPBF, along with 
trade unions, campaigned vigorously against the main thrust 
of these proposals. In Free Press, at public meetings, and in 
publications like Switching Channels (1988) we put the case for 
accountable, diverse public service broadcasting. We promoted 
media reform in the trade unions and the Labour movement, 
producing motions for debate and organising meetings across 
the country.

In 1987 the government banned the publication of Spycatcher 
in the UK. It contained revelations about the murky world of the 

security services by the disaffected spy, Peter Wright.
Copies were smuggled into the UK, and 
the campaign organised a public reading of 

passages from the book in Hyde Park with 
Tony Benn. 

We followed this up with a rally and 
then helped produce, promote and sell 
Leon Rosselson’s Ballad of a Spycatcher. 
We also played a major part in showing 
copies of the banned Zircon television 
programme – about Britain’ secret 
military satellite – at public meetings.

We supported the printers in their 
struggle against Murdoch at Wapping in 

1986, and in that year produced our first 
Media Manifesto – outlining our policies for a 

fair, accountable, diverse media. We also produced 
Chris Searle’s Your daily dose: racism and The Sun (1989).

These are just a few of the numerous activities the 
Campaign’s members engaged in. We promoted a critical, 
progressive, popular perspective on media reform during 
turbulent years.

AA Tom O’Malley is Emeritus Professor of Media at the University 
of Aberystwyth and worked for the CPBF from 1986 to 1989.

Looking back – 
looking forward
TOM O’MALLEY
BY THE 1970s, with the ever-increasing 
power of television and the sharp turn to 
the right in the tabloid and quality press, 
there grew a powerful sense amongst 
trade unionists, the women’s movement, 
anti-racists, the gay rights movement 
and the Labour party that the media 
needed reform.

As far as I know, the CPF, founded 
in 1979 was the first attempt in the 
UK to establish a popular, democratic 
campaign for media reform. Many other 
media reform organisations have grown 
up since.

None has had the popular orien-
tation, democratic focus, and breadth 
of campaigning which has been the 
hallmark of CPBF, in spite of the excellent 
work they have done.

Over the years, the Campaign 
combined a great many things. It brought 
together people working on the ground 
who were either affected by or worked 
in the media, with academics who 
saw the media as an important part of 
society which should be subject to critical 
scrutiny and democratic accountability.

It reached out to and involved 
communities of interest in workplaces 
and marginalised groups to help make the 
issue a real issue. It provided a network 
through which people could share and 
develop ideas and strategies of change.

The areas in which it has intervened 
and helped shape the debate are many: 
contempt of court, women’s rights, anti-
racism, gay rights, the coverage of war, 
the ownership of the media, the nature 

and purposes of public service broad-
casting, the questions of privacy and the 
obligations of media organisations to 
promote truthful accounts of the world.

It has argued that media policy 
should not be the preserve of the few 
in Whitehall, lobbied and influenced by 
the media corporations who now spend 
fortunes influencing governments from 
Whitehall to Washington. Through all 
of this, it has relied on the hard work 
of a great many people associated with 
the organisation.

The work of the CPBF has to go on 
– even if the CPBF does not. Not a 
day goes by without a further 
incidence of media distortion 
in the press, broadcasting 
and social media.

The Labour and trade 
union movement should 
put its weight behind 
supporting work on 
media reform, work 
which reaches out to 
their members. The need 
to develop policies for a 
Labour government, and 
also the need to hold such a 
government to account in these 
matters, remains urgent.

The hard fact is that media reform 
needs resolute action by a future Labour 
government. It is only through the 
combined weight of popular campaigning 
inside and outside the Party and with 
trade union support that change is likely 
to come.

23 November 1987, outside High Court: Tony Banks MP 
reads from Spycatcher. Behind him (l-r) – Tom O’Malley, 
Mike Power, John Lambert, and Teresa Stratford



4 Free Press Autumn 2018

FAKE NEWS

GARY HERMAN
FOUR DECADES ago, when the Campaign was launched, the 
media landscape in Britain looked very different. We lived in 
an analogue age that was before the arrival of giant global 
advertising machines like Google and Facebook. It was before 
the launch of smartphones that gave everyone who owned 
one a window on the internet they could fit into a pocket. It 
was before Donald Trump and Brexit.

Now we face the mess of post-truth politics, alter-
native facts and fake news – or lies, propaganda and 
disinformation on a worldwide scale.

The interim report of the UK Parliament’s DCMS 
Committee into disinformation and “fake news” 
(published 29 July 2018) argues that disinformation is a 
“potential” threat to democracy. Wrong. It is a very real 
threat. 

The report provides some useful basic information 
and analysis, and covers many familiar and some less 
familiar cases, including Trump’s election, the Brexit 
referendum, the referendum on Catalan independence 
and the persecution of Rohingya Muslims in Burma/
Myanmar.

It looks at the role of individuals like Arron Banks, 
Robert Mercer, Steve Bannon, and Alexander Nix of 
Cambridge Analytica and SCL, and how companies like 
SCL have interfered with elections across the world. It 
devotes a whole chapter to “Russian Influence in Political 

DCMS committee 
pulls its punches

HATEBOOK REVEALED
A report by Reuters (https://reut.
rs/2wc0xFc) documents many of the most 
horrifying cases of anti-Muslim and anti-
Rohingya Facebook postings in Burma/
Myanmar and reveals how Facebook’s 
response to complaints of hate speech on 
its Burmese site has been under-resourced 
and inadequate despite repeated warnings 
from independent observers, some delivered 
to Facebook executives at its head office 
in California.

In 2014 Facebook employed just one 
content reviewer who spoke Burmese. The 
next year, the company outsourced the 
work to an office of the global consultancy 
Accenture in the Philippines. Then there 
were four Burmese speakers covering 7m 
active users in Burma/Myanmar. The use of 
algorithms which scan potentially offensive 
images but can’t or don’t read associated 
text indicates some of the problems with 
so-called “AI approaches” to monitoring. 

Campaigns”. 
Perhaps the most 

sobering aspect of the 
report is its analysis 
of the part played by 
Facebook in all this. In 
one section it draws 
attention to Facebook’s 
Free Basics service. 
This, says the report, 
“is a Facebook service 
that provides people in 
developing countries 
with mobile phone access to various services 
without data charges. This content includes 
news, employment, health information and 
local information”.

Free Basics was launched in 2013 as internet.
org, a partnership between Facebook and six 
major tech companies aimed at increasing 
Facebook’s market in the developing world. The 
name was changed to Free Basics in 2015.

Many critics saw it as undermining the 
principles of “net neutrality”. This was essentially 
the criticism offered by the Telecom Regulatory 
Authority of India (TRAI) when it pulled out 
of Free Basics in 2016, accusing Facebook of 
running misleading ads and “Astroturfing” 
(giving the false impression that its service was 
the product of a grassroots movement).

Free Basics is used by an estimated 100m 

people in 63 countries, and Facebook relentlessly 
pursues its quest to build a global market.

What’s at issue here is the appearance that 
Facebook and other social media companies 
give of being nothing more than “platforms” – 
disinterested parties in the business of content 
provision. This is how disinformation has grown 
to the point where it might legitimately be said 
to threaten the security of the world.

Take the DCMS report’s brief look at the part 
Facebook played in what many people now 
recognise as the Rohingya genocide in Burma/
Myanmar. The committee notes that the 30m 
monthly Facebook users in Burma/Myanmar 
are mostly using Free Basics which gives them 
some kind of internet access but “severely limits 
the information available to users”.

“Facebook,” says the report, “is virtually 
the only source of information online for the 

majority of people in Burma.”
And that’s how Facebook played a key role in 

creating the Rohingya genocide, according to the 
UN, because it provided a space for hatred.

The situation in Burma was “awful”, said 
Facebook. They need to “do a lot more to get 
hate speech and all this kind of vile content off 
the platform”. But it does little to achieve this. 
For example, Mark Zuckerberg recently said that 
Facebook couldn’t take down posts that deny 
the Holocaust because people get things wrong. 
“I don’t think that they’re intentionally getting it 
wrong,” he said, “but I think it’s hard to impugn 
intent and to understand the intent.”

Such an opinion at the top of Zuckerberg’s 
company demonstrates the failure of social 
media to accept their responsibility as 
publishers. Platforms, remember, don’t do 
editorial. And such attitudes feed back into 
mainstream media under the influence of 
increasing competition for audiences and the 
advertising revenue that follows. 

Result: a race to the bottom. 
Social media are media and must be edited 

and regulated in the way that other media 
are: by human beings using experience and 
wisdom. 

Because they are global the regulation must 
be global too. Think international copyright 
treaties or marine conventions. Maybe that’s 
where the missing taxes of social media giants 
should go. Regrettably, the DCMS Committee 
sees the answer in greater digital literacy and 
consumer education, which lets media owners, 
including Zuckerberg, off the hook.

The Reuters report on 
Facebook’s role in the fate 
of the Rohingya people – see 
Hatebook revealed, below



Autumn 2018 Free Press 5

CLIFF RICHARD CASE

Lies and 
delusions
JULIAN PETLEY
WHAT HAS resolutely united such unlikely 
bedfellows as the Guardian and the 
Telegraph, the Mail and the Mirror? It’s the 
Cliff Richard judgement, and their objections 
to it are as wrong-headed and ill-informed as 
they are unanimous.

Briefly, they are concerned that Mr 
Justice Mann “has decided that article 8 
[of the European Convention on Human 
Rights], the right to privacy, now trumps 
article 10, the public right to know” 
(Guardian). He has also “effectively 
declared it unlawful for media organisa-
tions to name anyone under investigation 
by the police” (Telegraph). In such a 
situation, the Guardian asks: “How are 
police to be held accountable for their 
actions unless we reveal what they have 
done and are doing?”

Where such claims are not simply 
factually wrong, they rest on a conception 
of press/police relations which is so 
idealised as to be utterly delusional.

First, Mr Justice Mann decided 
that Article 8 trumped 
Article 10 in this case 
only. In every case 
involving these two 
articles, the courts 
make it abundantly 
clear that neither 
right is absolute, 
and that each has to 
be balanced against 
the other according to 
the specific facts of the 
actual case. Newspapers 
know this perfectly well, 
but habitually ignore it in 
their reporting of such cases.

Mr Justice Mann noted that the 
question of whether a police investigation 
can give rise to a legitimate expectation 
of privacy had not previously been the 
subject of clear judicial determination.

In his view, as a matter of general 
principle it does give rise to such an 
expectation. But, leading on from the 
above point, he ruled that the question 
is not susceptible to a “universal answer” 
as it depends on the specific facts of 
each particular case. Thus the expecta-
tion is not an “invariable right to privacy”, 
as there may be reasons why the 
expectation may be displaced However, 
the reasonable expectation is the 
starting point.

This is all clearly laid out in paras 
248-51, but, again, was simply ignored in 

most press reports.
Third, the judgement is nothing like 

as novel or aberrant as the press makes 
out. For example, in its response to the 
Home Affairs Select Committee report on 
pre-charge bail in 2015, the government 
agreed that there should be a general 
right to anonymity before charge, 
except in circumstances where the 
public interest dictates that an arrested 
individual should be named.

The Leveson Inquiry concluded that 
“the names or identifying details of those 
who are arrested or suspected of a crime 
should not be released to the press nor 
the public”, and the College of Policing 
Guidance on contact with the media 
agrees, simply adding “save in exceptional 
circumstances where there is a legitimate 
purpose to do so”. No such public interest 
or exceptional circumstances could 
remotely convincingly be claimed in this 

case. 
Finally, the papers’ response 
to the judgement implies 

a press that watches 
hawk-like over the 

police, ever-eager to 
champion victims 
of heavy-handed-
ness and injustice. 
With honourable 
exceptions, nothing 
could be further 

from the truth.
As the fate of 

Christopher Jefferies 
illustrated all too clearly, 

once the police have a 
suspect in their sights in a 

high-profile case, they and significant 
sections of the press energetically collude 
in darkening the suspect’s name – the 
police in the hope of influencing any 
subsequent trial, and the press in pursuit 
of sensational copy.

Indeed, newspapers have acted as 
unofficial prosecutors in numerous cases 
in which police behaviour has been at 
best thoroughly oppressive and at worst 
deeply corrupt: Winston Silcott, the 
Guildford Four, the Birmingham Six, the 
Maguire Seven, Colin Stagg and Barry 
George to name but a very few from a 
long list.

If the Cliff Richard judgement puts a 
stop to such collusion, it will have struck 
a very considerable blow for justice and 
against the flagrant abuse of press power.

BROADCASTING

The BBC: 
what’s 
gone 
wrong?
TIM GOPSILL
ONE OF the prevailing sounds of the summer was the call of 
the BBC news bulletin bearing the daily accusation of Labour 
Party anti-semitism, delivered in tones of feigned regret that 
the party seemed unable to bring the story to a halt. Of course 
the entire national press were at it as well, but wasn’t the 
BBC supposed to be different? Not any more.

For years research polls found that people had more 
trust in the BBC than any other news medium. But 
earlier this year the agency BMG found that only 37 per 
cent of 1,000 people thought the BBC produced balanced 
reporting, while 45 per cent thought ITV did so, and 41 per 
cent Channel 4 News.

This is not just a drift to the right with the political 
tide, but a matter of policy. Five years ago the BBC Trust 
commissioned a policy review on the impartiality of its 
news from former ITV news chief Stuart Prebble.

He concluded that it should “find new voices even if 
they are contentious … The BBC has been slow to catch up 
with public opinion on areas such as immigration and the 
EU”. It had not fully reflected concerns about the effect of 
immigration to Britain.

The BBC took this to heart, with Helen Boaden, director 
of news, admitting that the corporation held a “deep 
liberal bias” that they set out to correct. So, among much 
else, audiences have had to endure the record-breaking 32 
appearances so far of Nigel Farage on Question Time (not 
the highest overall just yet, but the most frequent).

Writing in The Independent in August, the radical BBC 
critic Tom Mills offered as incisive an explanation of the 
mindset as you can get: for the BBC, he wrote, “the political 
spectrum consists of well-meaning privileged liberals, and 
more authentically representative right-wing populists.”

They have steered for the latter but, of course, the 
BBC’s editorial executives and staff all find themselves in 
the “privileged liberal” cohort, so the populism process has 
induced the intense self-loathing revealed in the nauseating 
insincerity of the Corbyn coverage. They know perfectly well 
he is not anti-semitic. They know that the dispute is not 
even about anti-semitism – which every senior person in 
the Labour Party loathes – but about attitudes to Israel and 
whether criticism of the state can fairly be taken as racism 
towards the people who share its religion.

In all this it conforms with the prejudice of the 
right-wing press, and it has over recent years imported 
a series of national paper executives into top news and 
current affairs jobs, such as former editor of The Times 
James Harding as head of news, to the anger of much of 
the staff: one journalist told the Press Gazette that Harding 
had “lost the dressing room”.

Among a number of appointments was the head of the 
Today programme, Sarah Sands. She arrived with no news 
broadcast experience from editing the Evening Standard, 
the stridently Tory monopoly evening paper in London, 
which had been a raucous cheerleader for Boris Johnson 
when he was mayor. 

The BBC is desperate to ape and appease right-wing 
governments and commercial media, and what it needs 
is not more bashing but the confidence to exercise the 
editorial independence it in theory enjoys.



6 Free Press Autumn 2018

RIGHT OF REPLY
The challenge by 
printworkers to 
the publication 
by newspapers 
of anti-union and 
racist material has 
a long tradition. 

Fleet Street was 
brought to a halt when 
Daily Mail workers 
refused to handle 
anti-miner propaganda 
in 1926. Again in 1972 
when London dockers’ 
shop stewards were 
imprisoned, printworkers 
refused to print at 
all until they were 

released. Also in the 
1970s, Evening Standard 
workers refused to 
process a virulently 
racist cartoon, and 
Observer printworkers 
demanded the right 
of reply in relation to 
the Grunwick dispute.

Other examples 
include the NGA 
successfully demanding 
a right of reply to an 
attack on them by David 
Astor in The Times, and 
NUJ members won the 
right of reply for striking 
school caretakers when 

they picketed The 
Hornsey Journal after 
a critical front page.

This long right of 
reply history continued 
throughout the 1980s, 

particularly during the 
great coal dispute, until 
Fleet Street owners 
took their revenge, 
led by Murdoch’s 
News International. 

We look here at the 
work done by the CPBF 
on the right of reply.

First a piece by a 
former Sun printworker, 
written as a tribute to 
all those thousands of 
newspaper printworkers 
who fought for the 
right of reply at great 
risk to themselves.

MIKE JEMPSON
ONE OF the Campaign’s primary 
aims was to achieve a statutory right 
of reply as already enjoyed elsewhere 
in Europe.

In Belgium it had existed since 
1831, in France since 1881, in Finland 
since 1919, and in Austria since 
1922. The right was recognised in 
Denmark, Germany, Greece, the 
Netherlands, Norway, Spain and 
Sweden. The Committee of Ministers 
of the Council of Europe had voted 
for it as far back as 1974.

Journalist and Labour MP Frank 
Allaun took up the cudgel with his 
Right of Reply in the Media Bill. 
Speaking at its Second Reading in 
1983, Frank outlined the aim of 
each of the five Bills the CPBF had 
backed over the years. 

“The Bill aims to give the 
ordinary man and woman some 
protection against powerful 
newspapers and radio and 
television programmes. The 
object is to protect individuals, 
companies and organisations 
against unfair, ill-founded and 
inaccurate reports. With the 
growth of vast press monopolies 
and the concentration of 
newspaper ownership in fewer 
and fewer hands, the dice are 
loaded against ordinary people.”

Tory MP Sir Angus Maude, 
reminded the House that 
“inaccuracy is inevitable in 
newspapers. There is no escape 
from it.” He pointed out that such 
errors have a long shelf-life in the 

cuttings files, and predicted that 
winning a right of reply would 
be even more difficult if the 
electronic media replaced print.

The Allaun Bill fell, but the case 
was swiftly taken up by Labour 
MP Austin Mitchell. His 1984 Right 
of Reply Bill included plans for a 
Press Commission and legal aid 
in libel cases. Despite cross party 
support, his Bill also fell.

Four years later Labour MP 
Ann Clwyd introduced her Unfair 
Reporting Right of Reply Bill. 
The Campaign now had its own 
Right of Reply Unit and was able 
to provide evidence of the harm 
caused by inaccurate stories, but 
all to no avail.

Another Labour MP Tony 

Whose press freedom is it?
THE RIGHT of reply became the main focus of the 
CPBF’s activity in 1980, particularly in Fleet Street. 
Printers were aware of the forceful arguments 
the campaign had made for those maligned and 
attacked by newspapers in an effort to increase 
circulation, advertising rates and profit, but disre-
garding falling editorial standards.

This included faking an interview with the 
widow of a Falklands war hero as well as impugning 
Tony Benn’s mental health and, most egregious of 
all, heading a front-page picture of Arthur Scargill 
during the 1984 miners’ strike as “Mine Führer”. 

Fleet Street chapels demonstrated their 
support for the right of reply most dramati-
cally during the 1984-85 miners’ strike, as 
well as donating over £2 million to striking 
miners, along with lorries loaded with food and 
other essentials.

Printers throughout Fleet Street pressed for a 
right of reply and if this were denied, refused to 
print offending articles.

Newspaper publishers, their editors and 
some journalists saw it as their sole right to 
decide what to report and there was genuine 
disbelief that printers could challenge what 
editors saw as their freedom of the press.

Even the Scargill front page, perhaps the 
most infamous example challenged by the 
CPBF’s Right of Reply Campaign, was presaged 
by the Sun’s attempt to publish a ballot form 
on the miners’ overtime ban headlined: “The 
ballot Scargill will not give you”. Printers got a 
disclaimer on that occasion and a right of reply 
for Scargill. Daily Express printers took action 
after a supposed “confession” by Scargill became 
a front-page splash. They secured a right of reply 

for Scargill, but some journalists refused to work 
on the copy because they saw it as editorial 
pressure applied by printers. Never mind that 
the NUJ had also signed up to the Campaign’s 
Right of Reply.

The CPBF’s Right of Reply Campaign made 
its mark in Fleet Street and in newspapers 
throughout the country where it was pursued 
widely, often with success.

Since print unions left the scene, who now 
argues for a right of reply? Who now contests 
the assumed right of newspaper proprietors and 
their editors to print whatever they like?

When printers were defeated after cham-
pioning the CPBF’s Right of Reply Campaign 
– the most direct challenge to Britain’s rotten 
mainstream media ever – there was no one else 
willing to pick up the challenge.

Whatever happened to the right of reply?



Autumn 2018 Free Press 7

CPBF WOMEN’S SECTION

A source of confidence, 
strength and resolve
TERESA STRATFORD
IN 1989 my feminist group, the Women’s 
Media Action Group (WMAG), merged with 
the CPBF’s Women’s Section.

This was a big step for us: we were a 
separatist feminist group, campaigning to 
force change on patriarchal structures from 
the outside, through protests and pressure.

Some of us worked in the media: in 
television and radio, for example. But some 
of us worked in other areas: shops, hotels, 
the health service (that was me – and I’m 
still in it). Therefore our observations and 
protests were made as consumers of the 
media, rather than producers of it. We had 
just produced our book: Out of Focus, for the 
Women’s Press, and had a membership of 
about a dozen.

The women’s section had existed 
before our participation, but such an 
influx of new members, with strongly 
held beliefs, naturally influenced it. We 
brought our campaigns to the CPBF, and 
tried our best to communicate with the 
wider membership, not just women.

It was important to us to be part of 
a larger group, to have the support of 
members in general, because it had been 
lonely and difficult campaigning on our 
own. 

Nowadays, we forget how entrenched 
and vicious sexism was in the 1970s and 
80s. We were campaigning against the 
pornography business, which we saw as 
exploitative to women and damaging 
to relationships.

We campaigned against Page 3 in the 
Sun, long before it was ever questioned, 
and supported Dawn Primarolo’s efforts 
to redefine newspapers – we drafted her 
Private Member’s Bill.

We campaigned against the 
widespread use of women’s bodies, or 
pieces of them, to sell things, at a time 
when this practice was used, and hardly 

questioned at all, to sell everything from 
magazines to household furnishings.

Above all, we demanded that women 
be respected and taken seriously – how 
else would we ever make any progress in 
the workplace, public life, and the institu-
tions which govern our lives?

We were very active in the CPBF: as we 
gained confidence in the organisation, we 
joined in with many of its campaigns, for 
free speech and media workers’ rights. In 
return, we gained strength and resolve 
from being a part of a well-run and 
respected organisation.

It meant that when we were attacked 
by male journalists, as we invariably 
were, (and these were intellectual men 
whose reaction to having the estab-
lished order challenged was to resort to 
adolescent-style insults) we had some 
support behind us, and, though hurt, were 
neither demoralised, nor deflected from 
our campaigning.

On reflection, we were successful. How 
times have changed. But at the time, 
it felt as if we were forever pushing a 
boulder up a hill, and without the CPBF’s 
support, and the friendly atmosphere at 
its events, we would, I think, have felt 
exhausted and defeated all the time – 
instead of just occasionally.

So – many thanks to the CPBF, and all 
the fantastic people I worked with there. 
You are a part of my life which I will 
treasure forever.

Worthington immediately took 
up the challenge with his own 
Right of Reply Bill. As in previous 
debates much was made of the 
failings of the Press Council, set 
up six years after the 1947 Royal 
Commission on the Press had 
declared the need for a body to 
deal with complaints about inac-
curacies. Little had been done to 
adopt reforms proposed by two 
subsequent Royal Commissions, 
and the NUJ had withdrawn 
from it.

Worthington’s Bill also fell, 
but the NUJ rejoined the Press 
Council when its new chair, Sir 
Louis Blom Cooper, introduced a 
Code of Practice against which 
allegations of press malpractice 

could be judged. The industry’s 
response was to pull the plug 
and set up the Press Complaints 
Commission (PCC) excluding 
working journalists.

The PCC’s shortcomings led 
to Clive Soley’s Freedom and 
Responsibility of the Press Bill in 
1992 which mooted an inde-
pendent body to both deal 
with complaints and defend 
press freedom.

Yet again the Bill was 
misrepresented in much of the 
mainstream press despite special 
all-Party hearings at which 
the PCC and those affected by 
inaccurate or intrusive coverage 
had their say. It did not make it 
beyond a Second Reading, but 

led to “victims of media abuse” 
setting up PressWise (later 
MediaWise) to help complain-
ants challenge editors and 
media regulators.

The last attempt to achieve the 
CPBF’s founding aim came in 2005 
with Labour MP Peter Bradley’s 
Right of Reply and Press Standards 
Bill. It too was pilloried and failed 
to reach the statute book. 

Despite the collapse of the 
PCC, phone hacking, and the 
Leveson Inquiry, as we go to press 
for the last time, there is little 
sign that UK citizens will ever be 
granted the Right of Reply. 

AA Mike Jempson worked with Clive 
Soley on his Bill and has been director 
of MediaWise since 1996.

Whatever happened to the right of reply?



8 Free Press Autumn 2018

A MODEL FOR OUR WORK AND MISSION

No time for nostalgia
ROBERT W. McCHESNEY
I AM flattered to be asked to contribute to this, the 
final edition of Free Press, the Campaign for Press 
and Broadcasting Freedom newsletter.

I have followed and admired the work of the 
CPBF for over two decades from afar. When I 
co-founded Free Press (no, we did not intention-
ally steal the name!) in the United States in 2003, 
the CPBF provided a model for how to go about our 
work and mission.

Over the past two decades I have collaborated 
on issues with the CPBF on several occasions and I 
treasure the relationship.

I could devote this column to waxing nostalgic, 
but, alas, our times do not permit us that privilege.

The work begun by the CPBF and Free Press 
is more important than ever. Some of the issues 
that drove the work at the beginning – for 
instance media concentration; corruption 
of journalism by commercial pressures; 
government and corporate propaganda 
masquerading as journalism; the attacks 
on independent public broadcasting – 
remain important, and in some cases are 
more dire than ever. But the terrain has shifted 
dramatically, and the nature of our struggles 
going forward has changed qualitatively.

Most striking, the freefall collapse of 
the commercial model of journalism, based 
upon advertising as the basis of the majority 
of revenues, is among the great issues of 
our times.

How ironic that the internet – ballyhooed as 
the great liberator and revolutionary generator of 
democratic communication – is largely respon-
sible for the permanent loss of advertising. It has 

left nations all across the world in a situation 
where there are far fewer paid editors and 
reporters today per capita than there were a 
generation ago.

Local journalism is in many respects the 
foundation of democracy and it has all but 
disappeared in the United States. National news 
is not much better. Whereas a generation ago 
there were scores of newsrooms covering the 
capital, today there are but a few, and their 
staffs are much smaller.

This means that all the problems tradition-
ally associated with commercial journalism 
have become more severe: extreme reliance 

on official sources and PR for what is “news” 
and obsession with “monetizing” content. This 
is singularly destructive of any notion of an 
informed citizenry engaging in self-governance. 
It is a dream world for tyrants and criminals 
eyeballing the public coffers. It is a golden age 
for propaganda and fascist movements.

One need only look at how President Trump 
dismisses any journalism that is critical of him 
as “fake news”. The institution is so weak that it 
cannot defend itself against this charge.

Clearly, solving this crisis of journalism is a 
public policy issue of the highest magnitude. 
Determining a way to provide for well-funded, 
competitive, independent, uncensored, 
nonprofit news media is the great issue before 
us, and damned near everything hangs in the 
balance. 

I have worked with journalists and activists 
on this very issue in numerous places across the 
planet in the past five years, including England 
and Scotland. It is a problem that is only going 
to get worse unless there is a political solution. 
Technology and markets will not solve the 
problem. That is the task before us.

There are several other great issues to be 
addressed owing to the digital revolution, 
and I will leave you with but one of them: 
the world economy has been trans-
formed such that the five most valuable 

firms in the world are all digital monopolies: 
Microsoft, Apple, Facebook, Amazon and 

Google (Alphabet).
This amount of largely unaccount-

able economic power is incompatible with 
any known notion of political democracy. 
Converting these enterprises to publicly owned 
and operated utilities is going to be the great 
political struggle of our times, and it will be all 
the more difficult without a credible journalism. 
But it is the hand we have been dealt. As I said, 
there is no time for nostalgia.

AA Professor Robert McChesney has written exten-
sively on the media. His most recent book (with John 
Nichols) is People Get Ready: the Fight Against a 
Jobless Economy and a Citizenless Democracy (2016)



Autumn 2018 Free Press 9

The CPBF’s 
inspiring role 
in Canada
BOB HACKETT
WHILE CPBF’S closure is a sad day, Campaign members can be 
proud. For nearly 40 years, they’ve directly inspired democratic 
media reform movements outside of the UK.

In Canada, a “common front” using (with permission) 
the CPBF name emerged in the mid-1990s. Spearheaded 
by the 60,000-member Council of Canadians, media and 
journalism unions, researchers and community activists, 
the Canadian CPBF launched a campaign against growing 
press concentration – specifically right-wing media mogul 
Conrad Black’s efforts to expand his newspaper empire. 
The CPBF initiated research, public events, and a federal 
court case. While it did not stop the takeover, CPBF put 
media concentration on the public agenda, and generated 
several active chapters.

In Toronto and Vancouver, CPBF chapters organized 
a Media Democracy Day in 2001, intending to popularize 
media reform amongst broader communities, and 
promote the quality of journalism and the achievements 
of independent media in Canada.

In 2002, during the heyday of independent media 
centres, MD Day events were held in communities 

across Canada, the 
US and several 
other countries. 
In Vancouver, MD 
Day has become an 
annual public event, 
a “gateway” to media 
reform issues, a 
facilitator for move-
ment-building, and 
a catalyst for inde-
pendent journalism. 
For example, the 
award-winning 
online news magazine 
The Tyee grew out 
of discussions at 
MD Day. Vancouver’s 
MD Day has in turn 
inspired the recent 

Media Democracy festivals in London – what goes around, 
comes around!

In 2007, MD Day activists (particularly then-graduate 
student Steve Anderson) launched OpenMedia, with 
support from the US media reform group Free Press, 
which itself had been inspired by Britain’s CPBF.

OpenMedia took on issues like media diversity, net 
neutrality, mobile phone rates, internet surveillance and 
censorship, and public service broadcasting.

Using sophisticated online strategies, its citizen-based 
campaigns have sometimes forced telecommunication 
regulators and politicians to modify or reverse decisions 
that would have rubber-stamped telecom companies’ 
agendas. Its 500,000 online supporters make OpenMedia 
possibly the largest public interest advocacy group 
in Canada.

Without CPBF’s pioneering media reform campaigning, 
none of this may have happened. The CPBF is dead! Long 
live the CPBF!

AA Bob Hackett, professor emeritus of communication at Simon 
Fraser University, is a co-founder of Media Democracy Day, 
co-author of Remaking Media (with a chapter on CPBF), and a 
longtime member of CPBF who appreciatively recalls encour-
agement from Barry White, Granville Williams and others since 
the 1990s.

With gratitude 
from across 
the pond
JEFF COHEN
IT’S SO horribly sad to see you go.

Because you helped give life to the 
US media watch group FAIR (Fairness & 
Accuracy In Reporting). Without you, I’m 
not sure FAIR would have been born.

And FAIR is thriving today at 
www.fair.org – in this era when the US 
president declares journalism to be “the 
enemy of the people,” while corporate 
TV networks rake in huge profits not by 
doing real journalism, but by treating the 
president as the main character in their 
endless soap opera.

I admit that I was flailing in the 
mid-1980s until I visited London during 
the battle over the Greater London 
Council. Nearly drowning. And then I was 
thrown a life preserver named CPBF.

I knew I wanted to launch something 
to address the serious US media problem, 
which I described in a 1985 fundraising 
document as “nearing an all-time low 
during the Reagan era.” (Little did I 
know!) I wrote: “Reagan continues to be 
pampered, protected and cosseted by the 
same reporters who then marvel at the 
fact that we have a ‘teflon president’.”

At the time, my ideas spanned wildly 
– from launching religious programs for 
progressive theologians to a national 
left-wing daily.

But then I came across CPBF, a civil 
society group dedicated to holding British 
media accountable. I visited your office 
(was it on Poland Street?) and picked up 
loads of literature, including criticism of 

biased coverage of the miners’ strike.
My future was now clear, thanks to 

CPBF. I returned to the US determined 
to launch a media criticism and account-
ability group. FAIR was born in 1986.

Over the decades, FAIR has visibly 
challenged MSM over racism, sexism, 
classism, war-mongering, etc. Our 
academic studies of biased and exclu-
sionary coverage – including on “public” 
TV and radio – have been front-page 
news. 

FAIR’s 25th anniversary party in 
New York City featured speakers like 
Noam Chomsky, Glenn Greenwald, Amy 
Goodman, and Michael Moore, who led 
the crowd in singing “Happy Birthday”.

In London, I saw that unions – 
including journalism unions – were 
backing CPBF. That wasn’t possible in 
the US, but FAIR’s launch had one fund-
raising advantage: a much larger sector of 
“liberal” foundations in the US. Of course, 
foundation funding has a major downside. 
Or two. It disappears if your group is 
deemed too critical of the corporatized 
Democratic Party leadership, or too critical 
of the Israeli occupation.

The internet has kept FAIR afloat – in 
circulation, activism and donations.

As FAIR moves forward, we will look 
back in sadness. But there will be a bit of 
CPBF in every step FAIR takes.

AA Jeff Cohen founded FAIR in 1986. He is 
the author of Cable News Confidential: My 
Misadventures in Corporate Media.



10 Free Press Autumn 2018

JOURNALISM

Gaps in the media: 
the demise of 
industrial reporting
NICHOLAS JONES
IF ONLY labour and employment correspondents 
were still the force they had been at the height of 
trade union membership and influence. 

In the many months of uncertainty that 
have followed the 2016 European Referendum, 
my personal despair has been that I and former 
colleagues have no longer been assigned to 
what we reporters called the “industrial beat”, 
out and about around the country, talking to our 
many contacts in the trade union movement.

We would know far more about the uncer-
tainty over future investment in new plant and 
products; there would be a far clearer picture of 
the jobs and opportunities to be lost or gained; 
and a wider appreciation of employment terms 
and conditions – and especially safeguards – that 
might be jeopardised or lost by EU withdrawal.

No wonder ex-labour hacks are so bereft: 
with so few of today’s journalists having a 
thorough grasp of employment issues (and the 
requisite contacts book), the Brexit-supporting 
newspapers have even less reason to temper 
their “Britain is booming” propaganda.

Sadly, there is no balancing coverage from 
the BBC or other television and radio services as 
most broadcasters seem to be taking the easy 
way out, still locked in tit-for-tat, Punch and Judy 
reporting, of Leave versus Remain.

The devastation of the provincial press has 
meant that today’s young reporters on evening 
and weekly papers don’t have the opportuni-
ties that I had in the 1960s and 1970s to call in 
at the local offices of what were then the T&G, 
AEU, GMB and Confederation of Shipbuilding 
and Engineering Unions.

Similarly, at a national level there isn’t 
the same corps of correspondents that once 
made it their business to keep in close contact 
with researchers and officials at the TUC, 
CBI, Engineering Employers’ Federation and 
Department of Employment.

If that had been the case I am sure the 
labour and industrial group would have been 
able to counter the terrible twins – Project 
Fear and Project Deception – with a detailed 
assessment, and some stark analysis, of the 
dilemmas surrounding Brexit:

How many car plant jobs are threatened 
by new models that might go elsewhere? 
What are the implications for food processing 
and distribution if EU exports and imports are 
threatened? How many financial jobs, not just in 
the South East but also big regional centres, are 
in the balance? 

Such has been the extent of the news 
media’s switch towards financial reporting and 

the affairs of the City of London, that the focus 
remains fixed on profit, loss and share prices, 
and rarely, if ever, on the workplace.

But there are thankfully signs of a fightback, 
and the labour movement is succeeding in 
raising its media profile as it tries to engage 
and organise a rapidly expanding casual 
workforce dependent on zero-hours and 
short-term contracts.

Given the dearth of funding for investigative 
journalism, in both print and broadcasting, there 
is an appetite within the media for the kind of 
probing research and investigation that was 
once undertaken by labour and industrial corre-
spondents but is now being pursued by trade 
union research staff and on-line activists.

Freedom of Information requests to 
ambulance services were used by the GMB to 
support the union’s complaints about physical 

pressures and unsafe conditions at Amazon’s 
UK warehouses. Call-outs to Amazon’s Rugeley 
warehouse far exceeded those of a comparable 
nearby Tesco warehouse.

Yet another fall in union membership is being 
countered by the TUC through the launch of 
its app WorkSmart in a bid to recruit younger 
workers, and to give them information on 
employment rights and conditions.

Original research on the widening pay gap 
between the under-30s and over-30s – and on 
insecure contracts and employer abuses – are 
essential tools if unions are to counter the fears 
of the TUC general secretary, Frances O’Grady, 
that a Brexit Britain could end up having a 
“flexible” workforce on the edge of Europe.

Trade unions have the resources and staff 
to produce badly needed data and analysis and, 
although there is no longer a dedicated band of 
journalists ready to process and publicise that 
information, there is plenty of editorial space 
and air time to fill, as well as endless opportuni-
ties online, to communicate a story that is there, 
but just needs telling.

AA Nicholas Jones was a BBC industrial and political 
correspondent for 30 years. His books include 
The Lost Tribe: Whatever Happened to Fleet 
Street’s Industrial Correspondents (2011). News 
archive: www.nicholasjones.org.uk

Nick Jones will be speaking with Kate 
Flannery, secretary of the Orgreave 
Truth and Justice Campaign, at a 
CPBF North/Newcastle NUJ public 
meeting on Thursday 22 November 
at 7.30pm in Newcastle’s Irish 
Centre, NE1 4SG. For further details 
contact: cpbfnorth@outlook.com



Autumn 2018 Free Press 11

STAYING ON

CPBF (North) 
is to live on
GRANVILLE WILLIAMS
WE HAVE always done things differ-
ently in the North. With the support 
of the Salford MP Frank Allaun, we 
won funding from Greater Manchester 
Council in 1985 and ran CPBF (North 
West) until 1992.

We then set up Campaign for 
Press & Broadcasting Freedom (North) 
which has continued to run public 
meetings and work with regional 
trade unions and organisations 
like the Orgreave Truth and Justice 
Campaign. 

The CPBF (North) covers the 
North West, Yorks and Humber, 
and the North East of England. 
CPBF (North) highlights threats 
to regional media such as the 
assaults on jobs and conditions 
in local and regional newspapers, 
and campaigns for strong regional 
voices in broadcasting.

We have also published two 
books, Pit Props and The Flame Still 
Burns and a pamphlet on the writer 
Barry Hines.

CPBF North has also worked with 
the Leeds International Film Festival, 
West Yorkshire Playhouse and the 
Hyde Park Cinema in Leeds.

The most recent Hyde Park 
event was a discussion session after 
The Post – Steven Spielberg’s film 
about The Washington Post and the 
Pentagon Papers.

The biggest CPBF North meeting 
was at the West Yorkshire Playhouse 
in February 1992, coinciding with 
the play by Trevor Griffiths, The Gulf 
Between Us. The play was inspired by 
the Iraq war, which began in January 

1991. We had the Courtyard Theatre 
and it was jam-packed with over 350 
people at the event.

Speakers dealt with the way the 
media covered the war (CNN provided 
satellite coverage for the first time) 
and Tony Harrison read his poetry.

The most recent CPBF North 
public meeting, Coal’s Death Throes, 
was at the South Yorkshire Festival 
at Wortley Hall on 12 August. It was 
standing-room only, with Jeremy 
Paxman a surprise member of the 
audience – he’s writing a book about 
the impact of coal mining on the UK.

Nick Jones gave a great presen-
tation on the revelations in 1992-3 
Cabinet papers dealing with the 
announcement of 31 pit closures and 
the loss of 31,000 jobs.

He revealed how the sheer 
scale of public opposition to the pit 
closures took the Major government 
by surprise.

Flis Callow and Debbie Mathews 
also spoke very movingly about their 
project and the book, You Can’t Kill 
The Spirit, on the seven pit camps 
set up in the wake of the threat to 
close the pits and their own personal 

involvement in the Great Houghton 
pit camp.

Organisations and individuals 
who support the CPBF in the 
North have been contacted to let 
them know that we will continue 
to be active across the North 
after the demise of the CPBF, 
and we welcome suggestions for 
future meetings.

Our next public meeting, 
organised jointly with Newcastle 
NUJ, is at the Irish Centre, 
Newcastle NE1 4SG on Thursday 22 
November at 7.30pm.

Speakers include former BBC 
Industrial Correspondent Nick 
Jones and Kate Flannery, Secretary 
of the Orgreave Truth and 
Justice Campaign.

A publicity leaflet will be 
produced mid-September with 
full details.

AA There are two things you can do 
if you want to find out more about 
our future activities. You can email 
cpbfnorth@outlook.com and join our 
email list or become a friend on our 
Facebook page: Campaign for Press 
and Broadcasting Freedom (North).



This issue went to press on August 23 and was edited by Granville Williams 
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

Media reform 
for the future
NATALIE FENTON chair of the Media Reform Coalition
THE CPBF has been the grandmother of all 
media campaign groups – encouraging and 
supporting others around it to blossom and 
grow and become the emergent movement 
for media reform we have today. The Media 
Reform Coalition is one such body lucky 
enough to have benefitted from CPBF’s 
active involvement, and the wisdom and 
support of its members and we are eager to 
build on its legacy.

The MRC was founded in September 
2011 and, in the last six years, has brought 
together dozens of leading civil society 
groups and academics to develop policies 
and campaign for media reform in the 
light of a communications environment 
that continues to be dominated by a 
handful of large organisations and is char-
acterised by insufficient plurality, diversity 
and accountability.

If you are reading this publication then 
you will already know that media institu-
tions in the UK are facing multiple crises: of 
funding, trust, representation, accountability 
and legitimacy.

Newspaper and magazine readership is 
in serious decline as large digital intermedi-
aries gobble up the majority of advertising 
revenue, while public service broadcasters 
like the BBC and Channel 
4 are presiding over a 
falling share of total 
TV revenue.

Local news is increas-
ingly under threat, with 
at least 25% of local 
government areas having 
no local newspaper at all. 
These trends significantly 
undermine the ability of 
media to act as a “fourth 
estate”, holding power to 
account and acting as an independent inter-
mediary between citizens and the state.

The resulting democratic deficits are most 
acutely visible in relation to news media, 
though sections of the population including 
BAME audiences, older women and those 
living in Scotland and in the English regions 
have identified concerns about how they are 
represented in the media more broadly.

This is perhaps unsurprising given how 
unrepresentative the cultural industries’ 
workforce is of the wider population, and the 
barriers to entry faced by those from minority 
ethnic and working-class backgrounds.

The rapid growth of digital media 
is strongly implicated in this changing 
context, on the one hand precipitating 
the funding crisis for newspapers and 
magazines, and on the other looked 
to as a way of plugging the growing 

democratic deficits.
While social media may have helped 

to extend the range of voices available, 
they have thus far intensified narrowly 
partisan behaviour and fostered a 
combative approach to politics that has 
little in common with visions of a more 
expansive and democratic public sphere. 

Digitalisation has fuelled a decen-
tralisation of media practices, but it has 
simultaneously intensified the concen-
tration and consolidation of media power 
across different market sectors.

Repairing the democratic deficits 
caused by an inadequate media envi-
ronment requires not just rebuilding 
trust but also the creation of a healthy 
communications environment – one 
that is not just economically robust but 
innovative, diverse, and independent of 
vested interests. This premise underpins 
the work of the MRC. Over the next 
12 months here’s an outline of what 
to expect:

AA responding to the Cairncross Review call 
for evidence on press sustainability

AA public meeting on the 4 October on the 
Cairncross Review with Michelle Stanistreet 
(NUJ), Angela Phillips (MRC), Martin Moore 

(Media Standards Trust), 
Kerry-Ann Mendoza 
(The Canary) and Jim 
Cusick (Journalist)

AA public event in 
Parliament on 16 October 
on BBC reform with Clive 
Lewis, Zoe Williams and 
Tom Mills

AA updating media 
ownership figures to 
provide an accurate 
current analysis of who 

owns what in the UK media landscape to 
feed into Ofcom’s review of media ownership 
in the autumn

AA public debate on ‘what next for press 
regulation?’ on 17 January 2019

AA developing a media policy fit for the 21st 
Century that works across digital platforms 
and publishing

AA developing a Media Democracy Bill
AA picking up the good work of the CPBF by 

renewing the Media Manifesto based on the 
above discussions

AA Media Democracy Festival 16 March 2019.
Keep an eye on the Media Reform 

website (MediaReform.org.uk) for 
further information and drop us a line 
(info@mediareform.org.uk) if you want to 
be put on the mailing list.

Goodbye and thank you to the CPBF – 
long live the movement for media reform!

Fed up with ultra 
concentrated 
media power? 
Join Better Media
JOSEF DAVIES-COATES
IF WE want peace, justice and sustainability we need 
land, money and media reform.

Land and banking reform are the big ones, but we 
need media reform first; without it we’ll never have 
the quality of public discourse needed to bring about 
wider systems change.

As activist and author David Korten once put it: 
“The key to changing the course of the human future, 
is to change the stories by which we live”.

But the UK media reform movement consists 
of a handful of mostly very small and massively 
under-resourced groups and organisations who just 
about manage to punch slightly above their rather 
slight weight.

To have a fighting chance of ever fulfilling our 
aims, we need to think bigger. That’s where Better 
Media comes in. Our goal is to build a large scale 
democratic movement to organise, fund and support 
campaigns for Better Media in the UK. A “Greenpeace 
for the media”, if you like.

Right now, despite growing numbers of people 
recognising the dire need for media reform in the 
UK, there is no default membership organisation for 
these people to join and support with a monthly 
direct debit.

The Media Reform Coalition (MRC) and Hacked 
Off, both formed in response to the phone hacking 
scandal in 2011, and more recently Stop Funding 
Hate have risen to prominence. But, unlike the 
CPBF, none of these have union-organised media 
workers at their core, and none are democratic 
membership organisations.

As the only democratic membership organisation 
in the space, CPBF is the closest thing to what needs 
to exist: but its 20th century name and organisa-
tional structure are no longer fit for purpose, and it’s 
closing down.

The Better Media idea is simple: get everyone who 
recognises the need for Better Media to routinely 
contribute funds to help make it so.

How will it work?
Better Media is a transparent co-operative endeavour, 
empowered by collaborative open source tools. 
Everyone can see where all our money comes from, 
and how it is spent. Everyone who signs-up as a 
contributor is invited to join our online organising 
and decision-making spaces.

Exactly what Better Media becomes will depend 
on what we do together, but to begin with we’ll be 
rallying around the proposals in the MRC and CPBF’s 
Manifesto for Media Reform:

AA Controls on media ownership
AA �Independent, trusted and effective regulation of 

the press
AA Well-funded, independent public service media
AA Protection for communication rights
AA Action on lobbying and transparency

If this sounds good, sign-up as a regular contrib-
utor now: opencollective.com/bettermediauk

Together we can build the movement for 
#BetterMedia the UK so desperately needs.

Goodbye and 
thank you to 
the CPBF – 

long live the 
movement for 
media reform!


	MEDIA REFORM
	NINE VOTES, THAT’S ALL IT CAME TO
	FUTURES
	 Democracy in the media? Why not?

	CPBF
	THIS COULD BE THE END OF THE ROAD

	JOURNALISM
	The exaggerated death of
investigative journalism

	BBC
	One cheer for the Beeb

	NEWS MEDIA
	‘My paper an offensive right-wing racist rag’
	Murdoch can’t get his hands on Sky News
	Standards for sale on Osborne’s plaything paper
	Leveson’s good intentions were simply never enough


