WE’RE GETTING BIGGER!

THE LATEST big recruit to the Campaign for Press Freedom is the Post
Office Engineering Union, with over 120,000 members. This brings the
number of national trade unions affiliated to nineteen, including the
TGWU, GMWU, NALGO, NUPE and COHSE, the miners, shop workers,
communications workers and the print unions.

Although for obvious reasons the unions
are playing an important and active part in
the CPF it is not just a labour movement
campaign.

Other supporters include local com-
munity newspapers, printing co-operatives,
community workers, Liberals, Welsh Nation-
alists, students’ unions and pensioners.

In the relatively short period the
Campaign has been in existence we have
recruited 250 affiliated organisations and
over 300 individual members.

The campaign was launched in Sept-
ember 1979 to challenge some of the myths
about Britain's ‘free press’ and to generate
awide-ranging national debate on the ques-
tion. In May 1980 we held our first AGM

JOIN!

INDIVIDUAL membership of the
campaign costs £3.

ORGANISATIONS can afliliate for
an annual fee at the following rates,
depending on size of membership:

Less than 1,000 £5
Between 1,000 and 10,000 £10
Between 10,000 and 50,000 £15
50,000 to 100,000 £25
More than 100,000 £50

Write to John Jennings giving your
name, or the name of the organisation,
and its secretary as applicable, and
your address. Cheques should be
payable to ‘Campaign for Press
Freedom’.

by John Jennings, CPF Secretary

and elected a national committee to replace
the steering committee which brought the
campaign into being,

We have produced tens of thousands
of copies of pamphlets and leaflets, orga-
nised meetings and sent speakers to address
groups and organisations all over the country.
We have already had considerable success
in stimulating debate within the TUC and
among journalists themselves.

The TUC has carried resolutions two
years running which are closely in line with
our aims. The National Union of Journalists
debated the question of press freedom very
thoroughly at their conference last year and
voted to support the aims of the campaign.

For more information write to John
Jennings, secretary, CPF, 274-288
London Road, Hadleigh, Essex SS87
2DE.

Affiliated
Unions

The following trade unions are nationally
affiliated to the Campaign for Press Freedom.
Is your uniocn among them?

Association of Cinematograph, Television and
Allied Technicians; Confederation of Health
Service Employees; Furniture, Timber and Allied
Trades Union; General and Municipal Workers'
Union; Merchant Navy and Airline Officers’
Association; National and Local Government
Officers' Association; National Association of
Theatrical, Television and Kine Employees;
National Graphical Association; National Society
of Operative Printers, Graphical and Media
Personnel; National Union of Gold, Silver and
Allied Trades; National Union of Mineworkers;
National Union of Public Employees; Post Office
Engineering Union; Society of Lithographic
Artists, Designers, Engravers and Process Workers;
Society of Graphical and Allied Trades; Transport
and General Workers' Union; Tobacco Workers'
Union; Union of Communication Workers; Union
of Shop, Distributive and Allied Workers. The
Printing and Kindred Industries Union of
Australia is also affiliated.

@ Articles in this bulletin can be freely repro-
duced provided Free Press is acknowledged.

® The December 1980 issue of Free Press was
incorrectly numbered ‘No. 5°. It should have
been number 4, this issue, to maintain the serial
sequence has been correctly numbered ‘No. 5'.

Printed by Spider Web (TU) 01-794 8575
Typeset/design by Redesign (TU) 01-837 6039

Contribute to Free Press

WITH THIS ISSUE of Free Press, the
campaign’s bulletin has gone bi-monthly.
The next issue will be for March-April
1981.

Affiliated trade unions have been asked
if they would increase their order for the
bulletin, and several have already responded
with increased orders topping 3,000.

Qur target is a circulation of 10,000.
We would therefore like every affiliated
organisation and individual supporter to
consider taking additional copies for sale.

What we

Multiple orders are supplied at 5p per
copy. Pre-payment for orders is requested.
Free Press needs your news and views.
Ideas for the bulletin, letters, meetings and
conference anhouncements and reports,
reviews of publications and programmes on
the media, cases of censorship and bias,
and other articles on press freedom from
campaign supporters are all welcome. We
also need graphics, especially cartoons.
Send your contribution to: Geoffrey
Sheridan, 116 Cazenove Rd, London N186.

stand for

To challenge the myth that only private ownership of the newspaper
industry provides genuine freedom, diversity or access, and to generate
public debate on alternative forms of democratic ownership and control.

To carry out research into alternatives, including ownership by inde-
pendent trusts or co-operatives, which would guarantee freedom from
either state control or domination by major business conglomerates,

To encourage the creation of alternative newspapers of all kinds
including a newspaper or newspapers sympathetic to the labour movement.

To encourage the development of industrial democracy in the newspaper,
broadcasting and television industries.

To follow up the general principles contained in the Minority Report of
the Royal Commission on the Press, including proposals for a National
Printing Corporation to provide a competitive public sector in the
printing industry and a launch fund to assist new publications.

To campaign for a reformed and reconstituted Press Council to promote
basic standards of fairness and access to the press on behalfof the public.

To work for a reduction in legal restrictions on freedom of publication
and increased access to official sources of information through reform of
the Official Secrets Act and similar restrictive legislation and the
introduction of a Freedom of Information Bill.

Bulletin of the Campaign for Press Freedom

Time to be Serious about

-a Labour Daily

THE NEED for a Labour Movement newspaper is overwhelming — nobody,
not even the most bigoted Tory press baron, can conceivably elaim that the
political balance in the press accurately reflects the range and balance of

opinion in our society.

So the case does not need to be made
yet again. What we should be concentrating
on is how we can bring it about,

There seem to be three alternatives,
One is to go for a national daily paper
straightaway, with the unions guaranteeing
the main finanecial back-up.

Of course, such an option would demand
the most thorough market survey of all the
logistics involved, and it might decide for
clear, particular reasons that it was not
possible, or not possible in certain forms.

But at least we would know what the
practical possibilities really were, and alter-
native strategies could then be seriously
and realistically planned. The TUC’s deci-
sion last month that a feasibility study
should be undertaken will provide us with
that information.

The likely objections can easily be
listed now. One is cost, but whether it is

New National
Newspaper

THE TUC General Council's Media Working
Group is to draw up proposals for a feasibility
study which would examine the possibility
of a new national newspaper being estab-
lished to reflect the interests and concerns
of the labour movement.

The General Council considers that
there has long been a need for a new paper
of this kind. It also recognises, however,
that before any further steps could be
taken there must be a detailed study of all
aspects of such a development aimed at
assessing its overall feasibility.

This would examine the financial impli-
cations of a new paper as well as its
potential circulation, format, content, poten-
tial advertising revenue, and management
and organisational structure.

TUC statement, December 1980
See interview, page 2

by Michael Meacher MP

£7m as Norman Atkinson, Labour Party
Treasurer, has suggested is necessary to
launch such a paper, or only £%m as initial
outlay as suggested by a survey in the
October 1979 issue of the advertising and
media magazine Admap, it is a cost that the
unions could afford if they were determined
about it.

Other objections include questions of
industrial relations: Would all the relevant
unions co-operate to give it a real try? And
doubts about motivation: How supportive,
not to say lukewarm or even opposed,
would some Labour and trade union leaders
he?

There are problems of ensuring the
adequate entrepreneurial flair to succeed;
issues about securing genuine editorial
independence (a heavy hand from either
Walworth Road or Congress House would
destroy it); questions about the form of
industrial democracy that would be involved;
problems about obtaining sufficient adver-
tising revenue; and so on.

But the important thing is surely that
all these obstacles should be brought out
into the open, be systematically examined,
and every form of realistic solution can-
vassed. That is only the first step. But if we
could at least get to first base, the whole
proposition might then start to take serious
shape — which at present it doesn’t begin to.

The second main strategy, for those
who believe cost rules out this first one, is
to approach a national daily indirectly via a
faunching pad created by setting up a series
of regional evening or weekly papers in
towns where there is currently 2 monopoly
and the existing title is weak.

Again, a thorough, systematic analysis
of this option needs to be made.

Thirdly, for those who think that a
launch fund, a national printing corporation,
and an advertising revenue distribution
board are merely tinkering with the system,
there is the option of taking over one of the
existing nine national dailies.

L [Sein
Q!% WE WANT &
-'.:'E V dlllluhl

2 nust NS
a g0 -t rﬂ*.

That doesn’t necessarily mean national-
isation. If [TV stations can be re-allocated
and whole companies dispossessed in the
national interest through a franchise system
on a 7-year tenure, why not newspapers?
The grounds would be the interests of
press freedom — for the people, not the
owners — and a wider range of opinion for
the public.

Whatever option is chosen, this matter
must be put serfously on the political agenda

= NOw,

page 2
Moss Evans on the TUC's plans
+
Youth TV

page 3
The Lady Diana drama
page 4
Coming to grips with media bias

page 5
Broadcast journalists reply to
Free Press
+
Save the Camden journal
page 6
The story of Le Monde
page 7
Censorship on Ireland
page 8
About the Campaign




Moss Evans on the TUC’s media plans

TRANSPORT UNION general secretary Moss Evans has taken over from
Bill Keys as chairperson of the TUC’s Media Working Group. He is a firm
supporter of the moves towards a labour daily. He told Geoffrey Sheridan
about this and other media developments.

One example from Moss Evans ahout media
bias, although a slightly personal one. He
had just seen his brother — an airport
worker - for the first time in 18 months. “So
how is Derek Robinson getting on as a
TGWU official?” he had asked Moss.

The fact is, Moss Evans explains, that
contrary to the report which first appeared
in the Daily Star, the former BL convenor
had never been offered a job with the
TGWU. Yet in spite of a correction pub-
lished by that newspaper, the story had
stuck.

If malice aforethought hadn’t been the
motive for that item, he gives other examples
of Fleet Street's hostility to the labour
movement, such as the hounding of Len
Murray over the TUC's Day of Action and
denigratory portraits of members of the
Labour Party's newly elected Shadow
Cabinet by the Daily Mail's parliamentary
correspondent.

What to do? Moss Evans says that the
TUC has asked for changes in the structure
of the Press Council. But if that body
cannot be modified there is a strong possi-
bility that the TUC will follow the example
of the NUJ and withdraw labour movement
representatives.

The right to reply to hostile coverage is
essential, he considers. ‘There’s no argument
about that.'

To ginger up trades unionists, those
who attend TUC conferences are to be
handed a guide to critical reading, listening
and viewing, which will probably include a
form inviting comments on industrial cover-
age. The Media Working Group itself plans
to set up a permanent monitoring facility.

Moss Evans is an enthusiastic advoeate
of establishing a daily paper sympathetic to

the labour movement, The day after we
met, shortly before Xmas, the General
Council endorsed a proposal for a feasibility
study which had been unanimously approved
by both the Media Working Group and the
Finance and General Purposes Committee,

He is concerned that the daily should
not be regarded as his project, but he has
some definite views.

His idea is for a serious tabloid with
room for international and entertainments
coverage. Initial circulation could be in the
order of 250,000 - 350,000 {there happen
to be 300,000 shop stewards in Britain).

It would be backed by the trade union
movement and he hopes the labour move-
ment generally, but it would be free to
criticise the unions, ‘We're not angels’, he
adds.

The structure he envisages would be
an owning body consisting either of the
TUC alone or a consortium of the TUC, the
Labour Party, and all other .interested

_organisations - ‘the catchment should be as

wide as possible’,

While this body would hire and be able
to fire the editor, that would be the extent
of editorial control. There would be an
independent editorial board.

It would certainly be a campaigning
newspaper, Moss Evans considers, but it
would do more than ‘preach’. Open debate
and the right of reply he regards as essential.

“There is a crying need for this sort of
paper,’ he adds. ‘We want many, many
people to discuss the kind of paper we
should have." Whether the project advances
or is abandoned will depend on the results
of the feasibility study which the TUC is
now in the process of setting up.

Why a Youth TV programme was banned

by Zadoc Nava
Youth TV

YOUTH TV is a group of young people
who want to see more youth partici-
pation in the media. Young people’s
interests are mainly ignored by TV and
we're fed up with the ecrap that goes on.

There are a few programmes which
take young people seriously, up to a point.
There is Thames TV's White Light, for
example, which deals with subjects like
contraception, school, and the police, but
then after a 7%-minute discussion they
throw in a pop group in case we get bored.

Our experience presenting a series of
Help programmes for Thames - the last one
of which was banned - shows both the need
for youth participation and the limitations
of what the TV companies will allow.

Thames offered Youth TV the chance
to present nine five-minute programmes,
and Sarah Kogan and I - both of us sixth-
formers at North London comprehensives
— were selected as presenters,

The programmes ranged over a variety
of subjects: Amnesty International and the
events leading to the arrest and beating up
of two black school students in Soweto;
Islington Grapevine, which is a counselling
service for young people, dealing mainly
with sex problems; Radio Lollipop, which is
run by and for disabled young people in
Carshalton, Surrey.

Two programmes dealt with young
people’s rights, and an invitation to viewers
to ring in for a leaflet resulted in 20 phones
being jammed with calls for 1% hours.

The last programme was due to be
shown just before Xmas. It was about
Schools Against the Bomb (SAB), which is
a group of young people fighting for nuclear
disarmament.

In the three minutes available to them,
SAB presented their views, They called on
the BBC to transmit the banned War
Games film and raised the issue of Cruise
missiles being sited in Britain.

We believe it was these points which
caused the programme to be banned. The
controller of features at Thames said the
programme contravened the Television Act
because it was biased. The idea seemed to
be that we would need to include school
students in favour of the bomb. There
might be one or two, [ suppose.

Thames asked Sarah and I to do a
replacement programme on STOP, the
organisation which is against caning in
schools. Together with the researchers on
the programme, we refused to do this — as
a matter of principle. We then contacted

the press about the censorship.

What happened with the last pro-
gramme summed up the exercise, It was a
token gift from Thames. It felt like they
were cashing in on another section of the
population.

There are all soris of programmes
which could be made by youth — plays
written, directed, and acted by young people
are one example. None of us in Youth TV
knows exactly what we want. We had hoped
to invite young people to write in and say
what they would like to see, but this was
part of the last Help programme which was
never broadcast.

NOSHOO0D "D Did

NvIE3gus 1 :oid

Youth TV can be contlacted ¢/o Theo Turner, 89 Fitzjohns Avenue, London NW3.
Schools Against the Bomb, c/o 29 Great James Street, London WCI.

Who knows what is happening
in the North of lreland?

by Mike Jempson
NU] East London branch secretary

*Any interview with a person purporting
to represent a terrorist organisation is
potentially a source of information of
the nature referred to in Section 11 of
the (Prevention of Terrorism) Act arising
not only from the actual contents of the
interview but also from any negotia-
tions leading up to and the actual
arrangements for it,” wrote Attorney
General Sir Michael Havers, in a letter
to the then chairperson of the BBC, Sir
Michael Swann, on 20 June 1980,

‘If this is really what the law says,’
Swann replied, ‘then all reporting of who
terrorists are and what they say would, in
practice, be halted abruptly.’

This exchange followed the notorious
Carrickmore incident, when a Panorama
team filmed a road block mounted by the
IRA — with outraged criticism from the
Prime Minister and the press — and a
filmed interview with representatives of the
Irish National Liberation Army.

Swann’s comment brought criticism of
the BBC by the Attormey General in a
Commons debate for ‘not accepting the law
which is perfectly clear on this point’.

The Guardian reported that the
Attorney General believed there was enough
evidence to prosecute BBC-TV journalists
under the PTA, but had ‘decided that a
prosecution would cause an embarrassing
row about press freedom’.

More often than not the government
has stopped short of prosecuting journalists
who dig too deep or go too far in their
coverage of Irish affairs. But that is not to
say that censorship, whether direct or in-
direct, does not exist in this area.

Journalists and broadcasters reporting
on Ireland have their own catalogues of
distortions to the point of untruths, harass-
ment, threats, editorial and governmental
‘instructions’, and constant reminders that
Section 11 of the PTA might apply to them.

Many instances have beenrecorded by
Dorothy Connell in the June 1980 issue of

Conference on Media Censorship
in Northern Ireland

Called by the NUJ and supported by
ACTT, ABS, and SLADE

11.00 am - 6.00 pm
Saturday, 28 February 1981
at Digbeth Civic, Birmingham
(5 minutes from Birmingham New St Station)

Resolutions for this open labour movement
conference should be sent to:
Ron Knowles, NU]J,
314 Gray's Inn Road, London WC1.
Tel: 02-278 7918,

Leaflels are available.

Index on Censorship, and by the Campaign
for Free Speech on Ireland in their pamphtet
The British Media and Ireland.

There can be few who doubt that the
British public are being prevented from
fully understanding what is happening in
the Six Counties, when a colour supplement
is pulped because it contains a human
interest story about an Irish Catholic family,
when investigative journalists are held for
days and nights of interrogation and released
without charge, and when newspaper offices
are constantly raided and equipment
impounded.

Such incidents have occurred in the
last three years; the current ‘troubles’ in
the North of Ireland are about to enter their
12th year.

Chief among the constraints used to
shape press coverage has been a complex
system of self-censorship based on editorial
guidelines often laid down in collaboration
with government agencies.

We have also seen increasing use of
Section 11 of the PTA, despite the recom-
mendations of the Shackleton Report, re-
viewing the Act in 1978, that this section
should be dropped because ‘it has an
unpleasant ring about it in terms of civil
liberties’.

More worrying still, perhaps, is the
view taken by many that anyone who wants
to discuss Ireland has already taken sides
— with Republicans.

This is the inevitable corollary of the
government's clamp-down on the Republican
cause — with any mention of the border,
reunification, or the impact of the troubles
on the Catholic community seen as propa-
ganda.

Yet that stalwart of civil liberties, the
Guardian, happily prints an in-depth inter-
view with Andy Tyrie, leader of the largest
private, self-declared para-military organi-

sation in Ireland, the Ulster Defence
Association (UDA).

The UDA is not a prosctibed organi-
sation. Yet is has openly championed
violence, taken part in assassination cam-
paigns and bombings, and has been the
scourge of the Catholic minority.

In any other part of the world such an
organisation would be regarded as an un-
official arm of an oppressive government,
and the troubles would be described as
war.
What makes Northern Ireland so peculiar
a‘problem’ for the people of Britain, and so
urgent an issue for those who believe in
freedom of the press, is that it is on our own
doorstep — and what really. happens there
is smothered by a cloak of censorship the
very existence of which has been obscured.

Really Bad News

GLASGOW UNIVERSITY Media
Group, which has preduced two Bad
News books examining the bias of
television’s coverage of industrial
disputes, is shortly to publish a third
volume - Really Bad News.

Published with the Writers and
Readers Co-operative, it includes analy-
sis of the coverage of the Labour Party
in the period of the leadership struggle
and the aftermath of the conference
decisions on internal democracy.

With a probable cover price of £3,
the book will summarise the work of the
Glasgow University Media Group on
industrial and economic coverage over
the past five years. It will also have a
large section on future policies for broad-
casting and on alternative media.

NOSYIANYS 1118 Dld



Among the proposals on the future of The Times has been the suggestion
that it might be owned and run like Le Monde, the French daily paper
whose journalists have the power to nominate their editor.

RICHARD NICE, a lecturer at Surrey University, examines the background
of a newspaper which provides a depth of domestic and foreign news
coverage far out-stripping that of the British press.

The French Answer

Le Monde
‘Quality’ and Quantity

The present state of the French media is
generally nothing to write home about.
Oligopoly in the press and state control of
broadcasting are steadily growing.

Le Monde is a famous and honourable
exception to this bleak picture, Two recent
examples: the paper's journalists have
elected the editor-in-chief who will succeed
the present incumbent in 1982; and the
paper is currently in head-on conflict with
the Minister of Justice over the right to
comment on judicial decisions.

Le Monde is not the perfect newspaper.
Two disgrunted ex-journalists have shown
that it is not always exempt from compliance
with the preferences of governmental and
financial interests. The newspaper depends
on advertising for 60 per cent of its income,
To Anglo-American eyes, it is short on
investigative journalism. However, its finan-
cial and administrative arrangements might
well serve as a model.

These owe their origin to a perculiary
favourable set of circumstances.

When Paris was liberated in August
1944, the power relations within the Resist-
ance, the discrediting of the traditional
right by Vichy, and the euphoria of Liberation
produced for a few months a climate of
progressive consensus.

The tripartite government under de
Gaulle encouraged the creation of a pluralist
press free from both foreign influence,
unlike the Vichy press, and from internal
capitalist influence, unlike the 1930s press.

An ordonnance of 26 August 1944
aimed to prescribe conditions in which
newspaper businesses would be financially

East End News
seeks £7,000

THE EAST END News Co-operative
Society is now registered as a Friendly
Society and elected its first manage-
ment committee on 12 January.
Among those elected to the committee
are CPF national committee members
Jake Ecclestone and Mike Jempson.

The equivalent of four full-time
staff are shortly to be appointed to work
on the new weekly paper.

So far the East End News has net
capital of £18,000 and still needs to find
another £7,000 before the 13 March
launch date. Donations or share appli-
cations {(minimum £5) should be sent to:
EEN Treasurer, 17 Victoria Park
Square, London E2. Tel: 01-981 1221.

independent and ‘transparent’. However,
these provisional clauses were never followed
up by systematic legislation, and have
become a dead letter, as the present state
of the French press shows.

Le Monde was created because the
pre-war paper Le Temps could not be
allowed to continue — it had fallen under
the control of the iron and steel barons and
had supported appeasement — but it had
to be replaced by some equally prestigious
newspaper.

De Gaulle attached particular impor-
tance to the existence of an internationally
read and reputed French newspaper, which
would be recognised abroad as the quasi-
official voice of France and would thus
serve as an instrument of his foreign policy.

A group of nine individuals offered
themselves as the inheritors of Le Temps.
Only one was a journalist: Hubert Beuve-
Mery, who had resigned from Le Temps
over the Munich agreement, and who enjoyed
the confidence of de Gaulle.

The nine put up between them a
modest 200,000 francs to form the Société
a responsabilité limitée Le Monde. The
premises and presses of Le Temps were
handed over to them and the ex-emplovees
offered their services, The state provided
loans and subsidies, as it had to the other
papers, though Le Monde was able to return
its loan unused.

A public avid for news and opinion
awaited the new publication.

The prestige of Le Temps was exploited
by maintaining the same typography and
austere layout. The elements of continuity
with Le Temps, the predominantly bourgeois
readership, and the conservative line taken
in internal politics, such as on national-
isation, aroused some suspicions on the
left.

But it was difficult to impugn Le
Monde's formal independence. The founders
ensured in the statutes of the company that
the paper would never pass into undesirable
hands: the approval of the holders of three-
quarters of the shares was required for any
transfer of shares to non-associates, Appro-
priation of profits was similarly limited by
statute.

The ideology of the paper’s foundation
was one of ‘public service'. The alignment
on de Gaulle’s foreign policy arose from
Beuve-Méry's own convictions and was
echoed by a certain consensus.

After de Gaulle’s withdrawal in 1946,
the onset of the Cold War and American
pressures for West German re-armament
opened deep ideological rifts. Beuve-Méry
led Le Monde into ‘neutralist’ and ‘defeatist’
positions which were contested by his
associates. The conflict within the Société
culminated in 1951 with Beuve-Méry's
resignation.

1RNSIrE agrospatag

uprdmatia techmat

s it
Ae Monde

Dl M Ao ey

s 5 o,

heureux i

7
=

At this point the journalists revolted,
threatening to strike unless they were given
a say in running the paper. The outcome
was a revision of the statutes, giving the
journalists' syndicate, the Société des
rédacteurs, 28 per cent of the enlarged
capital,

Since a three-quarters majority was
required for all major decisions, this
amounted to a right of veto. Beuve-Méry
then resumed his editorship.

In March 1968, after six years of
negotiation, the statutes of the SARL Le
Monde were further modified. These new
arrangements give the decisive say in nomi-
nating the editor to the journalists and
safeguard the paper's financial autonomy.

They emerged from a collective deter-
mination to consolidate an independent
newspaper. Its conspicuous objectivity has
been a major factor in Le Monde’s steadily
growing success, and this in turn has pro-
duced the financial means of maintaining
that independence.

Le Monde rose to its present position
thanks to uniquely favourable circumstances
at its inception and the tenacity of a remark-
able editor. It cannot be assumed that the
model it offers will always guarantee success.

Aiding new launches

by Mike Power NGA

THE FIRST meeting of the campaign’s
aims group five (see aims, page 8) took
place in mid-December. We decided to
concentrate on the issues raised in the
minority report of the last Royal Com-
mission on the Press.

In particular we want to discuss the
proposals for a launch fund for new publi-
cations, an advertising revenue board, and
a national printing corporation. We decided
also to consider subsidies to the press and
the idea of municipal press.

Those present felt that our first job
was to discover exactly what work had been
carried out into these matters, and to look
at the policies of the unions and other
organisations.

Completed research will be reported
by the end of January and circulated to
group members. Anyone interested can
attend the next meeting of the group, on
Monday, 23 February, 6.00 pm at 9
Poland Street, London W1. The group
can be contacted c¢/o the Minority Press
Group at that address,

Lady Diana, the press, and
the Catwoman of Balham

by Duncan Campbell, News Editor, Time Out

THE PRESS COUNCIL - the ‘watch-
dog’ body that oversees the press -
called a special meeting of all the
editors of the national papers in
December.

What prompted this unusual and awe-
inspiring summons? Concern over the future
of Times Newspapers? Worry about press
handling of the H-block hunger strike? A
united determination to campaign against
the contempt verdict against Harriet Harman
over her co-operation with a journalist at
the High Court?

No, none of these things which you
might have thought worthy of a frank
discussion of our Fourth Estate-managers.
It was to hold ‘private’ talks on the press
treatment of Lady Diana Spencer, Prince
Charles’ friend.

Anyone who had picked up a paper on
any morning at the tail-end of 1980 would
have been aware who Lady Diana was. You
would also be aware, if you watched the TV
news at this time, that her every move was
watched and recorded by around thirty
journalists both from our own press and
abroad.

Contempt for
press freedom

by NCCL

AT LEAST since the abolition of the
Star Chamber, it has been a principle
of British justice that the courts must
be open to every citizen. But in the
Harriet Harman case the judge admitted
that he wanted to reduce the ‘risk’ of
publicity for evidence given in open
court.

Harriet Harman, the NCCL's legal
officer, was found guilty of contempt of
court on 27 November. Her ‘crime’ was to
show to a Guardian journalist Home Office
documents about prison control-units which
had been read out publicly in court.

As well as being an attack on the
openness of the courts, the contempt con-
viction - which is being appealed - is a blow
to open government. The Home Office
tried to keep its documents secret, but
failed. Now it has refused requests to place
them in the Parliamentary Library.

The case is also a direct attack on the
NCCL. Generations of lawyers have shown
documents obtained in court cases to
reporters. Why should this case be con-
tempt?

We need to raise £20,000 urgently to
get this decision overturned. You can help
by sending us a donation, asking your
organisation to make a donation, and circu-
lating copies of an appeal sheet, from:
NCCL Contempt of Court Appeal, 186
King's Cross Road, London WC1. Tel:
01-278 4575.

You would gather that ‘harassment’
would not be too strong a word to use for
the treatment that she got — and the fact
that she stood with her back to the sunina
dress, was, well, in the Sun.

Every paper did it — the tabloids with -

relish and the qualities reporting what their
less respectable colleagues were doing on a
kind of ‘aren't-they-awful?' basis now popular
in the Sunday Times and the Guardian.
{And, yes, I hear you say — here we are
having another go.)

Eventually, Lady Diana’s mother wrote
a letter to The Times attacking the press
and asking for them to be called off. And
the press officer at the Palace, Michael
Shea, also made a more oblique ‘hands-off’
request.

Now most reporters and photographers
if they search what is left of their soul would
be able to tell a story about themselves and
their pursuit of some equally pointless
story.

A [riend of mine said he finally felt that
his days at the Daily Express were up when
he found himself on his knees bellowing
through the letter-box at a frightened old
lady who was about to become The Cat-
woman Of Balham because she had an
eccentric habit of taking in all the neighbour-
hood cats and now had about eighty of them
mewing their way round her home.

And when I worked at London Broad-
casting I remember one day spent stationed
outside the suburban home of the ex-wife of
the father of the illegitimate son of the
woman who had just ceased to be Miss
World. (The Daily Mirror had already
bought her so the LBC news editor sug-
gested I record myself knocking on the door
and being refused entry. ‘And I'm walking

down the gravel, lupin-lined path of 17
Lyndhurst Avenue...I'mlifting my hand to
the door . ..")

But the pursuit of Lady Diana raises
some key issues about invasion of privacy,
keyholing, doorstopping or whatever.

First of all, there would never have
been any outcry if she had come from any
other circle. Just as in the same way
crocodile tears were shed over Lady Barnett,
Lady Diana’s harassment was thought
eventually to be not on.

Okay, to pillory and invade the privacy
of the late Tom Litterick, Arthur Scargill,
Maureen Colquhoun, ‘Superdad’ and ‘Super-
scrounger’, Tony Kelly {rememberthe Red
Beast of Newham NE?), the schoolteacher
who killed himself after his wife-swapping
was exposed by the News of the World, the
‘£14,000 A Year Caretaker’, Alan Thornett,
and dozens of others whom you may either
like or dislike but who are unlikely to be the
subject of a solemn discussion at the Press
Couneil,

Well, you might say, what do you
expect? Are the Fleet Street papers ex-
pected to be polite to revolutionaries, gays,
well-paid caretakers, trade union militants?
And don’t the left press take the same joy in
exposing and doorstepping property deve-
lopers, wicked landlords and unscrupulous
hacks (on the other side, of course)?

No, what Lady Diana has brought
home (apart from that Prince of Wales
chappie) is first the breathtaking waste of
money and effort on & non-existent story
which our press is prepared to indulge in.

And secondly, that while a ‘harassed’
public figure may eventually be protected
from the press if she or he has sufficient
pull, the equally harassed caretaker orshop
steward won't extract quite the same
sympathy.

But finally Lady Diana’s treatment
serves to illustrate an acrobatic act of
hypocrisy whereby a press that ‘shows no
fear or favour’ is prepared to draw in its
fangs if the country’s biggest property-
owner - the Queen to you - is involved.

Act to free information!

by Martin Smith
Labour Committee for Freedom of
Information

THE Labour Committee for Freedom
of Information has recently been formed
by Labour Party supporters of open
government with the aim of generating
discussion and pressure for legislation
on this issue. Its broad purpose is the
implementation of the 1974 Labour
Party manifesto commitment.

This stated: ‘Labour believes that the
process of government should be more
open to the public. We shall: replace the
Official Secrets Act by a measure to put the
burden on the public authorities to justify
withholding information.’

Following that general election, a
commitment to repeal the Qfficial Secrets
Act was given in the Queen’s Speeches of
1975, 1977 and 1978. It was not implemented.

Among the reasons why the Labour
government failed to act was that the party

in the country had simply not thought the
issue through. Nor had there been any
serious debate about the strategy required
for a successful campaign against govern-
mental and administrative secrecy. Little
effective pressure was brought to bear on
an unenthusiastic leadership.

The activities of the new committee
will include: discussions of alternative pro-
posals for legislative change; the encourage-
ment of local initiatives; and the publication
of a detailed case for a statutory right of
access to official information. The committee
is happy to supply speakers to CLPs and
trade unions.

In the immediate future, the committee
will be backing Frank Hooley MP, who
drew third place in the recent Private
Member's Ballot, and is to introduce a
Freedom of Information Bill.

Further details about the committee's
activities from: Martin Smith, 1 Grange
Gardens, Grange Road, Cambridge
CB3 9AT.



HOW WE
CAN COME
TO GRIPS
WITH THE
MEDIA

by Tom Sawyer
NUPE Northern Divisional Officer

i L £

Print workers on the march on the TUC's Day of Action, 14 May 1980:

‘It's only by a combination of unions inside and outside the media that real progress can be made’

THERE NEEDS to be a conscious effort by the trade unions to see that the
subject of media bias is high on their list of priorities. The media, press
freedom, television coverage and related issues are central to the political
and industrial campaign against the Thatcher government.

In the Northern division of the National
Union of Public Employees (NUPE}), which
represents 50,000 members in the five
northern counties of England, the divisional
council has insisted that the media occupies
a central place in the union’s contribution
to the TUC's Campaign for Social and
Economic Advance. Throughout 1980 we
took every available opportunity of pressing
our case within the movement.

In May, for example, at the Regional
Labour Party Conference, we moved a
successful resolution condemning the media’s
coverage of the TUC’s Day of Action, and in
particular the personal attacks made on
Len Murray.

We called on the party’'s National
Executive to puraue vigorously the requests
made on them in composite resolution 7 at
the 1979 annual conference, which included
a range of measures to improve press
freedom, give access to non-owning groups,
establish the principle of industrial demo-
cracy, setting up an independent press
council and an advertising revenue board,
and extending the influence of Labour
Weekly.

We followed that initiative during the
summer. and autumn by taking an active
interest in the applicants for the ITV
franchise in the Northern region.

Three applicants applied for the fran-
chise. There was the existing Tyne Tees
TV company, a subsiduary of Trident Tele-
vision. This had a number of old Northern
land-owners on its board, In the event the
IBA renewed Tyne Tees' franchise, but
said that it had to separate from Trident.

The other applicants were TV North,
chaired by Sir Monty Finniston and sup-
ported by other prominent members of the
regional ruling class, and Norseman Tele-
vision, headed by a local brewer, Paul
Nicholson. Norseman was supported by
gome prominent Tories, not least Sir Richard
Storey, the owner of Portsmouth & Sunder-
land Newspapers, but also by two prominent
unions in the region, the TGWU and GMWU.

We felt that the most active intervention
that could be made in the franchise appli-
cation was to submit a 12-point question-
naire to all the applicants, asking their
views about access programmes, the treat-
ment of traditionally exploited groups, the
examination of causes behind disputes rather

than effects, giving the unemployed a voice,
and a whole range of measures which, if
implemented by the successful company,
would provide a much improved television
service in the region.

We did not expect that the successful
company would actually implement the
principles included in our questionnaire.
But interestingly enough they all replied,
and their replies suggest that if sufficient
support could be gained through the trade
unions and other representative organi-
gations in the region to mount concerted
pressure on the ITV companies, it would be
possible to change their approach to a
number of issues.

‘Every trades council should
have its own media working

group ...’

We believe that T'yne Tees should now
be subject to continuous organised repre-
sentation by groups in the community,
including the unions, who want to see
programmes made and presented in a more
acceptable way.

This is not our only intervention in the
media. We are also trying to extend the
circulation of labour movement newspapers
and publications to a wider group of ocur
members.

At our divisional conference held in
Newcastle in November, which was attended
by 100 delegates, a special part of the
proceedings was reserved for a presentation
of the available literature from socialist and
radical bookshops in the region, as well as
Tribune, Labour Weekly, and the Morning
Star.

The divisional council went further in
its positive discrimination to support the
labour movement’s own press by awarding
every branch represented at the conference
a money voucher enabling them to buy
books for their branch and which could be
supplemented by spending from the branches
themselves.

This approach of organising the labour
press into the mainstream activities of the
union is seen by the divisional council as
being of fundamental importance to the
development of the media campaign within

the union. This year steps will be taken to
extend this kind of experience to branch
level.

Finally, the divisional council has
demanded that the Northern Regional
Council of the TUC should establish a
regional media working group to carry out
on a regional basis the kind of work that the
General Council's media group conducts at
national level. This group would advise the
regional council on matters relating to the
reporting and presentation of the trade
union movement in the press and broad-
casting in the region.

The new ITV franchise holders have
been told to produce much more regional
television than they have in the past, and it
is doubtful whether the BBC will be able to
resist this trend. Considering that there are
an enormous number of newspapers and
radio stations in the regions, NUPE believes
that the masin focus of trade union media
working groups has to be at regional and
local level.

This is where the.voice of the trade
union movement, organised through the
TUC, can have a considerable effect on
programme-makers and newspaper editors.

For example, regional TUC represen-
tatives recently refused to appear on a
programme that was being made by Tyne
Tees Television dealing with the regional
economy, because- they-did not-feel-the
trade union view was being properly repre-
sented. We know from discussions with the
unions in the company that this stand by
the TUC did give rise to considerable cause
for concern within Tyne Tees, which thought
at one time that it might be difficult to
produce the programme without the active
co-operation of the unions.

Regional trade union media working
groups can form a very important focus for
a campaign against biased media in the
regions and can mobilise a considerable
and effective body of opinion against TV
companies, radio stations and newspapers
which are not prepared to listen to isolated
individual approaches.

There is a need to extend this kind of
initiative to the grass roots level of the
trade union movement. We should be think-
ing about every trades council having its
own media working group, consisting of
affiliated unions, and particularly those
unions which are represented in the media.
It is only by a combination of unions inside
and outside the media that real progress
can be made.

NVYAMIHs ‘9 Did

Benn and ITN

Broadcast journalists reply to Free Press

by Ivor Gaber
Secretary, NU} London Television Branch

THE LONDON Television Branch of
the NU.J was one of the founder members
of the Campaign for Press Freedom
and it is therefore from a position of
broad support for the aims of the cam-
paign that the branch offers the following
observations on the item in the last
issue of Free Press entitled ‘I'TN offers
Benn five minutes’, which was both
inaccurate and tendentious.

As to the factual inaccuracies — [TN
did not lead its Labour Party conference
coverage with the ‘Gang of Three’, as the
item suggests. I'TN’s conference coverage
began on the Saturday and it was not until
the following Tuesday that a ‘Gang of
Three’ story headed the bulletin, and that
was for the one and only time. (For the
record that Friday's News at Ten led with
the Trtbune meeting.)

Secondly, Peter Sissons {a long-serving
NUJ member) did not offer Tony Benn
time on News al Ten as suggested, but on
News at One, the programme that he fronts.

Thirdly, Tony Benn's remarks were
not made at the Tribune meeting, as reported,
but at a meeting of the Labour Co-ordinating
Committee,

So much for the facts, now to the
argument. The article quotes Tony Benn as
saying to Sissons: ‘You're here to report the
conference,’ This raises two questions —
firstly, does CPF accept the right of politi-
cians to dictate to journalists what they
should or should not report? And secondly,
what is meant by reporting the conference?

Is Free Press seriously suggesting that
the conference only consists of what appears
on the agenda paper? Anyone who has
attended such gatherings will know that
they consist not just of the order paper but
of various elections, decisions, by bodies
such as the NEC, and finally the fringe,
which has come to pay a more and more
important part in the life of party confe-
rences. Both I'TN and the BBC attempt to
reflect this reality in their coverage.

Free Press also says that Tony Benn
told journalists at the conference that he

would not be available for interviews. That
is his choice but given the nature of the
events at Blackpool last year and the role
he played in them no reporter should be
condemned for seeking to interview Mr
Benn during the week of the conference.

Finally, it's worth pointing out that the
offer of five minutes on News at One
amounts to a quarter of that programme's
air-time. Had the editor of the Guardian
offered Mr Benn four pages, or the editor of
the Mirror eight (the equivalent of five
minutes on News at One), would Free Press
have regarded the offer as derisory?

Save the
Camden
Journal!

JOURNALISTS ON the Camden
Journal and supporters in the North
Londoen borough are mounting a
vigorous campaign to stop the closure
of the weekly paper.

The editorial staff- all NUJ militants
~ were handed a month's notice just
before Xmas and were told the paper is
to be folded.

With a circulation of 6,500, Heart of
England Ltd says that the Camden
Journal is uneconomic. It so happens
that management has never hidden its
dislike of the paper’s pro-Labour policies,
and has failed to promote the paper in
any way.

A defence committee has launched
a Save the Journal weekly paper,
which is building support for the campaign
against closure and covering local news.
The journalists, together with NUJ
members on the Hornsey Journal and
Islington Journal — part of the same
group - are out on official strike.
Donations and offers of help to:

38-40 Camden Road, London NW1.

Save the Camden Journal Campaign, 1= -

The search for scroungers, Part 91

by East London Claimants’ Union

‘SCROUNGERS'’ are regarded as good
copy, with lahels such as the ‘workshy’,
‘superdad’ and ‘fallen women’.

We have never had open access to put
the other side of the story. Low benefit
rates, hectoring, and character assassination
by Social Security are not news items.

Over one recent instance we complained
to the Press Council, and were offered but

hen'subsequenily denied the right to reply.

On 5 November the Sun carried an
item about soft living on supplementary
benefits. The article purported to be cover-

age of a statement by Secretary of State for
Social Services Patrick Jenkin, assuring
the ‘general public’ that people on S8 were
no longer to get away with having HP debts
on consumer goods paid for by the DHSS.

Even though the headline ‘No more
Hi-Fi living on the dole’ suggested that
such a life-style was possible, what emerged
in paragraph four was that there was no
record of any payment of this type having
been made for the previous five years.

We wrote a letter of complaint to the
editor of the Sun on the following day. We
also wrote to the chapel representatives of
the print unions at the newspaper, enclosing
a copy of the letter to the editor and a
reminder of the support given by their
delegates at the TUC to the right to reply
campaign.

We have yet to receive a reply from
anyone on the Sun, Not least in view of the
current level of unemployment, that is very
disappointing.

On the same day as the Sun’s story, the
Daily Star gave front-page treatment to the
story of an unemployed man being paid in
kind for ‘helping out’ behind a bar who was
prosecuted by the DHSS [or fraud.

The Sun, having failed to find any
instances of ‘Hi-Fi living on the dole’, put
the item on the convicted man on the dole
under that article, proving claimants’ culp-
ability by inference!

Two days later the Daily Mirror carried
a piece about an almost identical prose-
cution which was dismissed by the magistrate
as frivolous. Neither the Sun nor the Daily
Star saw fit to give that news item houseroom,



