Now a word on their sponsors

IT 1S virtually unheard of for newspapers to disclose the backroom deals with
advertisers which play a powerful part in shaping the press.

An exception is Bedfordshire on Sunday, which recently published an account
ofhow the local estate agents’ association switched 15 pages of weekly advertising
from the Bedford Times to the Bedford Journal, and then back again.

The initial move meant a loss to the Bedford Times of about £%m a year, and it
only regained the property advertising last October by cutting its former ad rates
by 60 per cent. Frank Branston, the editor and managing director of Bedford on
Sunday, added that 'no paper with a serious interest in gaining or retaining their
advertising will be overkeen to attack them’,

He commented: ‘Any newspaper editor who claims to be completely unaf-
fected by advertising considerations is a liar.’

The newspaper followed its expose with an article by GEORGE JERROM,
national officer in the print union NGA, which we publish here.

The exposure of the deals made over
property advertising raises problems that

SOGAT wins ban
on debt adverts

ADVERTISEMENTS for an ocbnoxious
form of debt collection known as war-
rant sales no longer appear in the
Scottish press, thanks to action taken
by the print union SQOGAT.

The adverts gave the name and ad-
dress of a debtor and announced the date of
an auction of personal possessions - the
warrant sales —in the home, often in front of
neighbours.

The announcements appeared in more
than a hundred Scottish daily and weekly
papers until SOGAT members imposed a
boycott. The action was decided by the
union's Scottish division in November, as
part of the Scottish TUC’s campaign to
have the sales abolished.

As The Scotsman pointed out in a
report of the hoycott; “These sales have
been criticised for causing distress in cases
of hardship.’ Alan Watson, finance secretary
of SOGATs Scottish Graphical Division,
describes the practice as ‘barbaric and
repugnant’,

Now the Sheriff's Offices, which are
often private debt collectors, have had to
resort to circulating handbills locally, and
SOGAT members have been instructed to
boycott these, too.

‘We're very pleased at the support
we've received from our members,’ says
Alan Watson. ‘It has been unanimous.’

The Law Society of Scotland is not
quite so happy. It stated: ‘Qur concern is
that if established newspapers for any
reason are not prepared to carry statutory
statements the whole fabric of society and
rule of law is imperilled.’

Alan Watson says: ‘In our opinion the
freedom of the press in this country is a
myth. It's confined to a handful of million-
aires to peddle whatever political line hap-
pens to be fashionable.

‘However, our action in instructing
members not to handle warrant sales should
not be taken as an indication that we would
wish to set ourselves up as a body to censor
the press. It should be seen as a one-off
action.

‘We will continue to play our part in the
campaign for greater democracy, access,
and accountability in the press.’

have been of major concern in the printing
industry for some considerable time.

First the influence exercised by ad-
vertisers. In 1949 the Royal Commission
on the Press, under the chairmanship of
Lord Reith, stated ‘we have evidence that
individual advertisers occasionally aeek to
influence the policy of a newspaper or to
obtain the omission or insertion of a par-
ticular news item’.

This pressure from advertisers is most
difficult to pinpoint and in 1962 the Royal
Commission on the Press, under the chair-
menship of Lord Shawcross, recommendsd
that the newly-formed Press Council should
‘have authority to hear complaints from
journalists of undue influence by advertisers
or advertising agenciea and give full pub-
licity to their findings'.

‘This influence not only pervades the
newspaper industry at both national and
provincial level, but clearly pervades the
magazine market.

A working paper for Lord McGregor’s
Royal Commission entitled ‘The Women’s
Periodical Press’ indicated that in the In-
ternational Publishing Corporation, which
controls 70 per cent of the women's magazine
market, some magazines are handed their
advertising schedules and required to build
editorial content around them.

The pressure from advertising depart-
ments in these circumstances can be in-
tense.

A commission of inquiry into advertising
in 1964 cited evidence from Katherine
Whitehorn, who currently writes for the
Observer, that she had witheld the names of
manufacturers from her consumer column

@ Articles in this bulletin can be freely repro-
duced provided Free Press is acknowledged.

®Contributions to Free Press from campaign
supporters are most welcome. The deadline for
the May-June issue is 15 April. Send your
contribution to : Geoffrey Sheridan, 116 Caze-
nove Road, London N16. Day Tel: 01-359 8189.

Free Press is published by the Campaign for
Press Freedom and is sent free to members.
Individuals and organisations are invited to place
multiple-orders (supplied at a discount rate) for
distribution st meetings and workplaces, ete.

In spite of the risks of pressures from advertisers,
documented here, Free Press is taking the plunge! The
rates are: whole page £120, and pro rata down to a
quarter page; semi-display and classified £4 a column
inch.

Printed by Spider Web (TU) 01-794 6575
Typeset/design by Redeaign (TU) 01-837 6039

because she was conscious of the possible
effect upon advertising revenue.

It is perhaps this form of self-censor-
ship which has led to the comments in the
latest Royal Commission's statement on
the influence of advertising. It stated that
‘no Royal Commission could expect to
learn what happens from those directly
concerned, for it would not be in their
interests to speak about the success of
advertisers in exerting pressures of that
kind.

‘The previous Royal Commission failed
to find concrete evidence and none has
come our way either. In saying this we are
not denying that it takes place, only that we
are unable to document it.’

There are other reputable journalista
who have, over a period of years, pinpointed
the influence advertisers have on the free-
dom of the press.

Kingsley Martin, for many years editor
of the New Statesman, states categorically
in his autobiography: ‘I am shocked when it
is pretended that advertisers do not in-
fluence editorial policy. During Lord North-
cliffe’s attacks against Kitchener in 1915
The Times was half its size, because of the
withdrawal of advertising. The attacks stop-
ped.’

Two years ago the Press Council ad-
judicated against the Wales Gas Company,
saying that the withdrawal of adverts was a
blatant attempt to put improper pressure
on a weekly newspaper.

The second main influence of advertising
that naturally develops from the financial
crutch they provide to the industry can best
be seen by a breakdown of the amount of
monies that are available to the pressinany
one year.

In 1979, £347m was spent on national
newspapers; £5693m on regional newspapers;
£180m on magazines and periodicals; £203m
on trade and technical journals; £54m on
directories, including the Yellow Pages,
and £119m on press production costs,
making a grand total of £1,496m inone year
as the crutch to maintain the free press.

It is the view of my union and others in
our industry that this root cause must be
challenged in order that advertisers do not
exercise that major influence over the free-
dom of the press.

® ' 1
Individuals: £3 a year. OI n ®
AFFILIATIONS |
Below 1,000 members: £5; 1,000 to 10,000:

£10; 10,000 to 50,000: £15; 50,000 to 100,000:
£25; more than 100,000 members: £50.

O1/We would like to join the Campaign for
Press Freedom as an Individual/affiliated or-
ganisation and enclose , , £

I-MEMBERSHIP

D)/We would like to receive . . . copies of
each issue of Free Press at a discount rate.

NAME
ORGANISATION

ADDRESS

Campaign for Press Fredom
274/288 London Road, Hadleigh,
Essex S57 2DE.

page 8

Bulletin of the Campaign for Press Freedom

THATCHER’S ‘TIMES’

RUPERT Murdoch got his papers — and in the fullness of time will no doubt get his
erntine too; the Thomson Organisation got rid of an embarrassing albatross and
guietly forgot about its pledge to keep the papers going for 21 years; and the
papers themselves got a new lease of life . . . of a sort.

Typically, only the cause of press
freedom was the loser.

Some good may yet emerge from the
whole squalid business, however. By al-
lowing one man - and a man with Murdoch's
reputation, at that — to control so massive a
chunk of what people in Britain can read,

have weakened, perhaps fatally, their case
that only a commercially-owned press can
provide the variety and independence neces-
sary to a free preas.

The absurdity of such an argument be-
comes even plainer with Murdoch con-
trolling 35 per cent of the national daily and

by,Jake Ecclestone
former NU) FoC of The Tirnes

Sunday newspaper market. As the illusions
are stripped away, so the case for political
intervention becomes stronger.

If it has done nothing else, the chicanery
of the Thomson Organisation and the
connivance of the government has demon-
strated beyond all doubt that the people
who really matter — the readers — are, under
the present system of press ownership,
treated with total contempt.

The immediate battle to save The
Times, its sister Sunday and the three sup-
plements, has in one sense been lost.

There were several reasons for the
defeat, beginning with the secrecy imposed
by Thomson British Holdings. Whether
this was commercial expediency or a smoke-
screen, behind which a deal struck many
months before was presented, as has been
suggested, seems to matter less than the
fact that something of public concern -
something affecting the well-being of our
society — should be hidden from sight.

Thomson's again managed to mislead
the public. The 11-month lockout of 1979
haa become fixed in peoples’ minds as a
strike; this time they seem to have convinced
everyone that only Murdoch was willing to
buy the papers. In both cases the truth was
forgotten.

The vetting procedure was a sham
from start to finish. The four ‘national

Media workers advise Brum unions

from a Birmingham correspondent

BIRMINGHAM Trades Council has set up
a media advisory group, mainly in response
to anti-trade union campaigns by the Bir-
mingham Evening Mail.

One of the most vitriolic was aimed at
the former Longbridge convener, Derek
Robinson. Along with the Labour group on
the city council, the trades council had
already decided not to speak to journalists
from the Evening Mail, a move which
preceded the departure of the paper's
editor-in-chief, David Hopkinson.

The media advisory group is an ex-
tension of this action. Composed of mem-
bers from each media trade union, the
group produced a media directory which
has been sent to each shop steward and
union official in the Birmingham area,

It contains the addresses and phone
numbers of gll the newspapers, agencies,

radio and television stations in the ares, as.

well as home numbers for contacts late at
night. There is a section on reporters
working for national papers in the region,
and information on the times of planning
conference and deadlines.

There are also hints on how best to
interest newsdesks and to react to re-
porters when asked to comment on dis-
putes.

The advisory group is arranging work-
shops at which trade union representatives
can discuss the use of the media with an
NUJ panel drawn from newspapers, radio
and television.

®Further information from: NUJ Bir-
mingham Branch Secretary, 21 Coronation
Road, Selly Oak, Birmingham B29.

directors’, Lord Greene (formerly Sid Greene
of the NUR), Lord Dacre (Hugh Trevor-
Roper), Lord Roll (a director of Warburg's,
the merchant bankers acting for Thomsons)
and Lord Robens, who made up the vetting
committee together with Sir Denia Hamil-
ton (chairperson), William Rees-Mogg and
Harry Evans, were supposed to have laid
down criteria against which potential pur-
chasera would be measured.

They failed to do 8o, thus dishonouring
their public responsibilities; they gave Mur-
doch the most cursory examination a few
hours before he was announced as the
favoured bidder.

The government, at Margaret Thatcher’s
behest, broke the spirit if not the letter of
the law to make things easy for buyer and
geller, exposing again the monopolies com-
mission legislation for the sham that it is.
The Secretary of State for Trade, John
Biffen, listened politely to what worried
journalists were urging on him in the way of
safeguards, and proceeded to ignore all
their suggestions.

Perhaps understandably - though I
believe wrongly ~ the printing industry
unions welcomed Murdoch and urged that
the Monopolies Commission should not
examine the matter. Their difficulty, as
with the NUJ, was to reconcile repugnance
for Murdoch as a proprietor with the de-
fence of their members’ jobs,

continued on page 4, column |

INSIDE

page 2
Broadcast journalists resist
Panorama cuts
+
Press freedom news

page 3
Rebecca and Preston Worker

pages 4-5
Murdoch’s murky record
What use the monopoly law?
+
Wolcott

page 6
Polish workers press on

page 7
Love Affair

page 8
The advertising sell-out




BBC backs down over security films

THE transmission on 23 February and
2 March of two Panoreama films of the
security services and on invasion of
privacy represents a gain for press
freedom and the NUJ’s Code of Conduct.

Journalists in the BBC successfully
resisted an attempt by the Director-General,
Sir Ian Trethowan, to delete large portions
of the programmes following pressure by
the security services and the government.

It is regarded as the first victory over
enforcing the Code of Conduct in a major
journalistic organisation,

Work on the films began nine months
ago and the Panorama team were, from the
outset, subjected to unrelenting pressure
from Trethowan. Abusive memos flew around
the BBC TV centre as he tried to assert
that investigation of the operations of the
British security services was out of bounds
to BBC journalists.

Trethowan's position was that Pancrama
should discuss their accountability to par-
liament without actually telling the public
what they do. In particular the Director-
General:

*Ordered Tom Mangold to atop con-
tacting past or present agents, an un-
precedented intrusion into the right of a
journalist to maintain his/her sources.

CVERNME IMMUIN

*Tried to force his views on individual
members of the Panorama team by con-
fronting them privately.

*Demanded & special cassette copy of
the films which he spent 15 days con-
sidering.

Following widespread reports that
Trethowan had shown the tapes to the
security services (cynics detected two separ-
ate hands making cuts on the transcript of

the films} the NUJ chapel at Lime Grove
met to take action.

A hundred and ten journslists ex-
pressed alarm at the actions of the DG and
with the full backing of the ABS and all
other unions in broadeasting scught a
meeting with the Director-General. Led by
Vincent Hanna, who is a member of the
NUJ executive and & committee member of
the CPF, they obtained assurances from
the Director-Genersl that there would be
no restriction placed on journalistic
inguiry in the BBC. Trethowan withdrew
his orders to Mangold and sued for peace
with the journalists.

He subsequently spproved the final
vergion of the films which Panorama editor
Roger Bolton (who was sacked and re-
instated over the ‘Carrickmore incident’)
said made no concessions to the outside
pressure,

Hanna stated: ‘The films contain no
new, sensational matter, but they shed day-
light on the security services for the first
time in a mass circulation programme.
Apparently the government cannot stomach
having 8m Panorama viewers share the sort
of knowledge which is normally confined to
readers of the New Statesman.

“The programmes justify the Campaign
for Press Freedom's continued interest in
censorship in the media. And it shows what
can be done with united shopfloor action.’

Why you haven’t
read, seen or heard

all about it

by Geoffrey Sheridan,
editor, Free Press

THE cause of press freedom in Britain
has scarcely fared brilliantly thus far
into 1981.

Rupert Murdoch's acquisition of Times
Newspapers has landed him with control of
35 per cent of British daily and Sunday
papers in terms of circulation. Murdoch's
style of editorial intervention in the three
continents spanned by his press empire will
not give rise to any anxiety in Downing
Street.

The takeover of the Observer by an
accredited ‘unacceptable face of capitalism’
adds to the urgency of promoting policies
which provide an alternative to private
ownership of major national newspapers.
Thia is also the question of whether pro-
posals such as that of the Labour Party fora
national print corporation can be divorced
from action to bring them about.

Down the round in the Strand, the
Appeal Court upheld the verdict - now to
go to the House of Lords - that the NCCL’s
legal officer was guilty of gross contempt
when she showed to a journalist Home
Office documents which had been read out
in open court. Among Lord Denning’s con-
cerns was that the resulting article had
been critical of prison policy.

So much for freedom of information,
which the Tories ditched when they voted
down Labour MP Frank Hooley's Bill last
month. They thus followed the example set
by the last Labour government. The fact
that Ronald Reagan's administration aims

to curtail the US’s Freedom of Information
Act should point us in the right direction.

Meanwhile much of the mass media is
engaged in their valiant battle to uphold
the status quo by presenting us with the
‘nice’ people leaving the Labour Party
because of the ‘totalitarians’ on the left.

The fightback procedes. The TUC is
in the process of setting up a feasibility
study into the launch of a daily paper
sympathetic to the labour movement. At
the local level, the East End News launches
as an alternative weekly on 13 March. In
North London, journalists on the Camden
Journal continue their official strike againat
the closure of the paper. Last month they
led a 300-strong march against cuts in
Camden.

Bias and censorship have taken some
knocks. The Panorama films on the security
services have been screened, and the BBC
hierarchy was also obliged to broadcast an
Open University lecture against the nuclear
arma race, which it had originally refused to
transmit.

While those campaigning against the
Deptford fire massacre in which 13 black
people died point out that the media would
show more concern about the burning of a
dogs’ home, journalists backed a sub-editor
on the Wimbledon News who refused to put
through a National Front letter. A day's
industrial action ensured that the sub-
editor kept his job and that the letter went
into the wastepaper bin.

At the end of last month black media
workers came together at a one-day seminar
supported by ACTT and the NUJ, which
officially launched the Black Media Workers
Association. Racism in the structure of the
industry and in the content of its output
were among the items on the agenda.

The same unions organised a con-
ference on media censorship of the issues

of Northern Ireland, on which the TV series
The Troubles and A Sense of Ireland have
recently shed a little light.

The Campaign for Press Freedom is
shortly to publish a pamphlet on the right of
reply, explaining why it is a right, how to
obtain it, and giving examples of where it
has been achieved. The Commission of
Inquiry into the Press Council, which was
initiated by CPF but is now working in-
dependently, has decided its terms of re-
ference and is inviting submissions,

If you have not already joined the
campaign, the time is now. Since 1 January
1981, 85 individuals have joined up, and 40
organisations have affiliated. The total mem-
bership is 400 individuals, 50 sponsors,
and 350 organisations. Fill.in the form on
the back page — you will not be alone!
Addresses to note: NCCL Contempt of Court Appeal, 186 King's
Cross Road, London WC 1. Tel: 01-278 4575. Labour Committee
for Freedom of Information, 1 Grange Gardens, Grange Hoad,
Cambridge. East End News, 17 Victoria Park Square, London
E2.Tel:01-981 1221, Save the Camden Journal Campaign, 38-40
Camden Road, London NW1. Tel: 01-485 8207/8. Black Medin
Workers Association, 29c Lanhill Road, London W9. Tel: 01-262

8846. Commission of Inquiry into the Press Council, 1 Dr
Johnaon's Buildings, Temple, London EC4.

COMETOTHEAGM

THE Campaign for Press Freedom’s
second annual general meeting is to be
held on Saturday, 9 May, at the Con-
way Hall, Red Lion Square, London
WC1, beginning at 10.30am.

All individual members, including spon-
sors, are entitled and encouraged to attend.
Affiliated organisations can send from 1 to
10 delegates, depending on their size.

Nominations for the national com-
mittee and motions for debate have to be
submitted by 10 April. The future of the
campaign will be in your hands at the AGM.
Be there!

L |
page 2

What's a feminist like me doing on a magazine like this?

by Sally Feldman, editor, Love Affair

‘OH, God, Greg -1 want you,’ I murmured
as he crushed me to him and covered
me with fierce, hungry kisses. ‘I ... 1
love you...

This is the stuff of real-life romantic
fiction—the kind of fiction that you can read
each week in Love Affair. As its title sug-
gests, this [PC magazine deals primarily
with love, romance, sex — matters of central
concern to young teenage women.

With a circulation of around 120,000,
it is obviously an enticing package.

In our pages you can read about the
problems and conflicts of the heart, set
against a backdrop of teenage life: the

COUNTERSPACE

from the Committee for Press Distribution

ALL magazines are distributed, but some
are distributed more than others. So goes
the title of the first chapter in Where is the
Other News, the first detailed account of
the political bias operated against the left
in the distribution of newspapers and maga-
zines by the monopoly wholesalers in Brit-
ain.

CPF has launched the Committee for
Press Distribution because access to
distribution is as much a part of the free-
dom of the press as the right of reply or the
freedom of information.

Distribution is controlled by: monopoly
wholesalers who choose which publications
to distribute; libel laws that can be used
against the distributors, wholesalers, and
retailers, and are therefore sometimes used
by these groups to exclude ‘contentious’
publications; and by the Restrictive Prac-
tices Act which prevents newsagents from
acting together to boycott a wholesaler, or
even from having a collective voice in
demanding certain publications.

Increasingly, monopoly wholesalers are
buying up the independents and carvingup
the business -between themselves:

The Committee for Press Distribution
aims to provide information on the prob-
lems in distribution; to campaign for change
in the libel laws; and to examine the need
for a Monopolies Commission investigation
of the Smith-Menzies position — the 1978
inquiry whitewashed the big wholesalers.

We also want to work towards a proper
availability of radical publications through
access to the distribution system, as of
right. How this works in France is ex-
plained in The Other Secret Service.

The work of the CPD, with a paid part-
time co-ordinator, is to be funded by donat-
ions. If you would like to sponsor our
efforts, or require more information, write
enclosing a SAE and even a cheque, to; Liz
Cooper, CPD, 4th Floor, 18 Granby Row,
Manchester 1. Tel: 061-228 0536 (Fridays
is hest).

‘Where is the Other News', on the news
trade and the radical press. Price £1.25.
‘The Other Secret Service', on press dis-
tributors and censorship. Price 60p. Both
publications from: Minority Press Group, 9
Poland Street, London W1.

page 7

disco, the bowling alley, the skating rink;
motor bikes, parties, strict parents and
persuasive fellas. There are fashion spreads
and beauty tips, gorgeous pin-ups in full
colour, personality quizzes, prizes, and
showbiz gossip.

In short, it's a super recipe for the
heart of the typical young woman of today.
Or is it?

The sort of accusations levelled at
publications like ours are: You're not pre-
senting an accurate picture of life. Should
you really be telling teenage girls that boys
and romance are the most important fac-
tors in their existence? Aren’t you feeding
popular myths about the relationship be-
tween the sexes?

To some extent these accusations are
justified. A magazine with a title like Love
Affair, with a mooning couple on every
cover, and a basic content of stories about
romance and sex, is undoubtedly appealing
to girls who are obseased with boys. And,
yea = I guess it's feeding that obsession.

But within that context, what exactly
do you find? Helpless female victims who
long to be rescrued by knights in shining
armour, and to be apirited off to the gor-
geous palaces of marriage? Girls who are
dependent on men for support? Girls who
rival each other to win their boyfriends at
all lt;osts? Submissive, silly, childish, petulant
girls?

Well, no. I'd argue that our readers get
a bit more for their money than that. First of
all, our stories, with their irrepressible firat-
person narrators, are not really romantic in
form. Our characters never rely on Fate
stepping in and rescuing them from cruel
destiny.

The stories are, rather, confessions,
which means that our heroines are wrong-
doers. They are people who have learned
from past mistakes, and want to pass on
their wisdom to the reader, by telling their
stories. Once that form is established, the
field is wide open.

In the past year, for example, we have
had heroines who are race prejudiced; sniff
glue; fight at football matches; break the
confidence of their mates; blackmail; shop-
lift; tease a friend who's been raped; trap
boyfriends into marriage; are too posses-
sive; run away from home; neglect work or
domestic responsibilities . . .

In each of these stories, the ‘sin’ is used
not simply to create an exciting story, but to
pinpoint attitudes or forms of behaviour.
We will create stories like these to pass on
our own morality — to guide our readers
through the confusions and frustrations
they encounter.

Our heroines are rarely passive or
helpless. We've had stories of girls who
form a rock band, girls who drive minicabs,
girls who choose their own destiny and
make their own futures — and the atmosphere
we try to create is one of constant ex-
citement and challenge. While we won't
suggest alternatives that would be too
remote from our readers’ lives, we're always
trying to comment on the choices they do
have.

What's a feminist doing working on a
magazine like that? I thinkI'd be answering
for most of Love Affair’s staff by saying that
we have a commitment to our readers - we
know how to entertain and inform them.
And we also like them. That is what makes
us vigilant about the kinds of topics that
directly affect our readership.

For example, we are well aware of the
propaganda fed to young girls about topics
like abortion, contraception, rape. If these
subjects come up in stories or in our
problems page we are careful to present an
uncompromising, honest and often radical
stand.

Though our heroines are sinners, their
sins are never: ‘Il invited rape,’ or ‘I killed an
innocent unborn child.’ Our hercines may
choose ahortions — or they may decide
against them. But, either way, the stress is
on their right to make the choice, and we try
to be unemotional about the subject.

Rape is a frequent factor in our stories,
but we try to discourage any impression
that girls ‘ask for it'. They may not take the
threat of rape sericusly enough; they may
not report it promptly after it's happened;
they might have a queationable attitude to
it. But we do our best to combat the
rampant sexism with which subjects like
this are treated in the rest of'the popular
media.

A girl may fancy someone because he's
‘tough’; she may think it's glamorous to be
knocked about. But our stories are used to
show how widely unhealthy this kind of
attitude is.

Love Affair also tries positively to
puide and inform readers on all kinds of
modern problems: unfair dismissal at work;
unemployment; alcoholism; sexism; race
prejudice; premenstrual tension; overeating.
We are becoming more and more confident
of our ability to deal with challenging
topics, as we stretch the limits of the form
we work in, and which we understand.

It's a far cry from the feminism of
Spare Rib or Shocking Pink. It's a mass
paper — with a conacience,

We all feel that, given a large, female
readership who trust and enjoy us, we must
continue to strive for balance between the
entertainment we know we do well, and the
instruction and inspiration which makes us
more than just another love comie.

@In the next issue: the young feminists’
magazine ‘Shocking Pink’ puts its case.



Polish workers
reach for
a free press

by Neal Ascherson

THE call for a truthful press has been
and remains one of the central demands
of the Polish workers. To an extra-
ordinary degree, workers in all branches
of employment spontaneously made the
newspapers - often local rather than
national - their first target.

The recognition of the importance of
truthful reporting to their cause was hardly
understood by the workers in the 1956
unheaval, but was very much more clearly
voiced in the 1970 strikes. In 1980 it was
commonplace to hear of strikes or strike
threats to secure proper reporting of local
grievances or Solidarity press statements.

The Gdansk agreements in August
included provision for Solidarity to have
access to the mass media and to print its
own journals.The government’s failure fully
to satisfy these promises is still a source of
mistrust and resentment.

As recently as 13 February a national
print workers’ strike to win the implemen-
tation of these points and a speedy passing
of the bill limiting censorship was only
called off at the last moment.

The censorship questions remains cen-
tral. The agreements promised a law which
would not abolish censorship but would set
it under rather general statutory limits -
official and state secrets, national security
matters and so on would be protected by
the censor. The law would also include pro-
vision for journalists to appeal to a court
against a censor’s decision.

However, in spite of strong pressure
from Solidarity, no legislation has yet come
before parliament.

The concession over censorship is re-
garded with great misgivings by the hard-
line elements in the Polish United Workers'
Party leadership, and by the Soviet Union.
Meanwhile the censors continue to operate,
but erratically.

Especially in the weekly press, there is
today an outpouring of lively and critical
journalism. Certain subjects — demands for
the replacement of officials, Rural Solidarity
and its demand for registration as a peasants’
trade union, and of course relations with
the Soviet Union — are still closely cen-
sored.

But at peaks in the continuous political
crisis, huge queues for the papers form
early in the morning.

The intelligent and critical party week-
ly Polityka is in such insatiable demand that
only a large bribe to the keeper of a
newspaper kiosk secures a copy, and Poles
are prepared to pay the equivalent of over
£5 for a weekly whose cover price is a few
pence. The same is true of the independent
Catholic weekly Tygodnik Powszechny, pub-
lished in Krakow.

Solidarity already publishes weekly
journals in various centres which reach a
wide public - Solidarity in Gdansk, Unity in

8Szczecin, and Independence in Warsaw —all
apparently untouched by the censors. These
journals, which all originated as cyclostyled
strike bulletins in miniature format, now
look more like normal newspapers, especially
the boisterous and well-produced Unity.

Unity is produced by print and paper
workers who ensure supplies of good-quality
paper, apparently without reference to the
official production plans of their enter-
prises. It may be reaching well over a
hundred thousand readers in the West
Pomerania region.

Warsaw has had much greater prob-
lems in finding a conventional printer, and
all Solidarity journalism is hampered by
the extreme rarity of equipment like IBM-
style typewriters, and of Xerox machines.

If the Polish experiement stabilises,
this will be the most independent press in
East Europe, perhaps including Yugoslavia.
But there will inevitably be struggles, not
only over the modified censorship but over
circulation.

There will have to be a compromise
between the government’s habit of allocating
circulation on the basis of political desirabil-
ity, by limiting print runs and manipulating
the paper supply, and the huge potential
demand for the more independent pub-
lications.

Tvgodnik Powszechny, for example,
could probably sell four times its present
print order if it were allowed to. It remains
to be seen what will happen to the non-
legal ‘samizdat’ press, which has been
flourishing with a profusion of titles for the
last four years.

Some, like the literary review Zapis,
may well be licensed, Others, like Robotnik
(Worker), the organ of the Committee for
Social Self-Defence (KSS-KOR), may find
the going harder.

While official pre-censorship remains,
the demand for unofficial publications ex-
pressing points of view outside the limits of
any Solidarity-government consensus will
probably survive.

@The East European Solidarity Campaign
— 10 Park Drive, London NW1!I - is raising
funds to send equipment to the Polish workers
and to build a solidarity campaign in Britain.
@The International Metalworkers ' Federat-
ion'’s Report of IMF Mission to Poland
includes reports on several newspapers. It is
available from: IMF, 54 bis Route des Acacias,
1227 Geneva, Switzerland.

Let’s sort out the union journals

by Richard Keeble, executive editor of
The Teacher, newspaper of the NUT
(personal capacity)

NOONE is thelabour movement canbe
satisfied with the political orientation
of the national dailies, with the ideo-
logical assumptions that govern their
assessment of news values, nor with
the distribution of ownership within
the newspaper industry in the country
as a whole,

In seeking a solution to these age-old
problems, attention has again focused on
the possible creation of a new daily. And
certainly the feasibility study into the pro-
ject being undertaken by the TUC is of
crucial importance to the future success or
otherwise of the trade union movement.

Yet one of the basic questions which
the study must not ignore is whether it will
be politically advantageous to divert both
resources and attention on to the new daily
and away from the trade unions’ own news-
papers. Today these tend to be ignored or
merely derided as boring mouthpieces for
the general secretaries and executives of
the unions concerned.

Indeed, union journals are largely un-
derstaffed and underfunded and since most
of them are monthlies they can rarely hope
to provide any up-to-date news and cam-
paigning services for their members.

Only one trade unicn, the National
Union of Teachers, has sufficient belief in
the value of union journals to support a
weekly that is able to speak not only for the
udion but for the whole teaching pro-
fession and for the trade union movement
more generally.

Thus while trade unions could soon be
asked to fork out substantially to launch a
new daily, these same unions, bar a number
of notable exceptions, are failing to show
any real commitment to the journals they
already own.

All this has serious implications for the
unions which no labour daily can hope to
grasp. The extension of democracy and
participation within their ranks, the building
up of political education among members,
the encouragement of full and open debate
on all issues are crucial tasks facing unions
today - and bright, well-researched, in-
formed union journals can best tackle them.

Too many union leaders will perhaps
rush to support the idea of a labour daily
simply to evade these basic issues, but
really trade unions should be putting their
own houses in order before moving on to
the dream palaces of the national daily.

@®What do you think of the idea of a lebour
daily? Should one be launched, and if so,
what kind of newspaper should it be? Send
your comments to Free Press.

page 6

DAYLIGHT ON CORRUPTION

THE CAMPAIGN for Press Freedom is backing the re-launch of one
of Britain’s best-known ‘alternative’ papers — the Welsh magazine

Rebecca.

The magazine, which has also received endorsement and a
£100 grant from the NUJ’s national executive, needs £40,000 to

move to a monthly schedule.

With seven years experience behind it,
there are good grounds for believing that
Rebecca will not go the way of short-lived
‘alternative’ papers.

Founded in 1973, the magazine haa
slowly and painfully evolved a new brand of
investigative journslism. Rebecca tackles
the issuea the eatablished media in Wales
won't touch.

Ita bluntly named Corruption Sup-
plement looks at local government corrupt-
ion, political patronage in education and
malpractice among government depart-
ments. But choosing the subjects is only
part of the story and a great deal of time
and energy has to go into these articles
before they are finally published.

There is no doubt this approach works,
The latest issue of Rebecca sold at least
9,000 copies, far more than the normal sale
in Wales for Private Eye (1,800) or the New
Statesman (1,200),

The magazine appeals to all classes,
including remnants of the Welsh aristocracy,
but has significantly succeeded in attracting
a substantial and loyal working class reader-
ship.

by Paddy French, editor, Rebecca

The paper is not just successful in
terms of sales. Over the years its un-
compromising and hard-hitting style has
made the headlines. Although best known
for the corruption reporting that helped
create the climate in which 17 trials have
taken place in the past four years, Rebecca
has also dissected the business alliance
between Jim Callaghan, George Thomas
and the Welsh merchant banker Julian
Hodge.

The latest issue reveals that Leo Abse,
Labour MP for Pontypool, has been a
property dealer in his own constituency.

But inveatigative journalism — it only
means that reportera do their job properly
~ is expensive and time-consuming. With
almost no resources and just one full-time
journalist Rebecca had to sacrifice regular
schedules in favour of well-researched ar-
ticles. In the past seven years there have
been only 11 issues (with six Corruption
Supplements).

The new, re-designed Rebecea aims to
give Wales, for the first time, a news
magazine that covers all of the country in

Rebeces

both its languages.

To do this properly, the paper will
need five reporters (one a Welsh-language
journalist) backed up by an intelligence
unit and a tesilor-made cuttings library.
Hence the need for £40,000.

A leaflet providing more information,
including the inside story of the extra-
ordinary way in which Rebecca won and
then lost a £31,000 Welsh Arts Council
grant, is available from: The Hosts of
Rebecca, 156 Windsor Esplanade, Docks,
Caerdydd.

by John Parkinson, secretary,
Preston Trades Council

IT IS now 18 months since Preston
Trades Council decided to establish its
own journal, Preston Worker.

It was a decision easily justified by the
media reaction to the ‘winter of discontent’,
hut it also reflected dissatisfaction at the
bureaucratically-controlled trade union
press.

There have now been five issues of the
20-30 page journal, with a print run of
2,500-3,000 copies. This has been based on
sales to shop stewards committees, union
branches, and at many other political and
trade union funections.

page 3

Preston Trades Council makes headlines

Such has been the response to Preston
Worker and the associated printing operat-
ion that the trades council recently agreed
to help establish a printing co-operative
with its own premises in the town centre,

This move waa designed to cater for a
rapidly expanding printing shop which had
outgrown a backroom in a house, and to act
as a focus for trade union and socialist
activity in the district.

The initial operation had small begin-
nings. The expertise of a former print-
worker and an active, campaigning trades
council led to the purchase of an A4 print-
ing presa, the raw materials for Letraset
layout, platemaking (at first with the help of
the local poly), and printing.

With the trades council and other
campaign bodies gradually swamping Pres-
ton in leaflets, and with the warm, if sur-
prised welcome that Preston Worker re-
ceived, the atiraction of the printing operat-
ion and the trades council grew.

Orders for cheap printing flooded in
from Labour Party wards, trade union
bodies, and for factory bulletins. Even
booklets on health and safety, labour history,
and Vietnam were churned out. The turn-
over grew and grew, until it now stands at
five times the budget of a relatively well-
heeled trades council with 20,000 affiliated
members.

We have provided access to people
who would otherwise have been unable or
unsure of how to proceed. Two other trades
councils have now established printing
operations as a direct result of our efforts,

and several others are following closely.

The most striking aspect of the whole
operation has been the latent talent that
has been discovered. People whe would
walk miles to avoid machinery, or who
claimed two left hands, now happily apply
themselves to design, layout, and machine
repair and operation.

The flood of ideas and energy has not
been confined to the practical field. After
all, design and layout are all about how to
formulate and present ideas. The pro-
duction of Preston. Worker is a battleground
over content, style, and direction.

Putting resources under the control of
rank-and-file trades unionists has given us
the chance to put ideas and experiences
into practice.

The co-operative is formally indepen-
dent, but sponsorship is being sought from
the labour movement and other groups. In-
volved are a broad range of individuals,
many from the trades council, and some
unemployed. i

The fact that the co-operative is based
on a centre has enhanced the Socialist
Centre-type of approach many of us seek to
generate, The only criterion for involve-
ment is a commitment to working in and for
the co-operative.

It is our intention, given time, to expand
our work and take on, train, and employ un-
employed people.

@®Further information from: John Parkin-
son, 28a Whitby Avenue, Ingol, Preston,
Lancs. Tel: 0772 731089 (5pm-7pm).



The merger,
the millions,

and the minister

‘THE Secretary of State is satisfied that neither The Times nor
the Sunday Times is economic as a going concern and as a
separate newspaper and that if, in each case, the newspaper in
question is to continue as a separate newspaper the case is one

of urgency.’
by Jake Ecclestone

John Biffen was easily satis-
fied — or perhaps the political
pressure on him to find a loophole
in the law was just too great.

In any event, he brazened it
out and refused to send either The
Times or The Sunday Times for
examination by the Monopolies
and Mergers Committee.

The news that their paper
was ‘not a going concern’ came as
a surprise to the journalists on
The Sunday Times. 8 G Warburg
and Co, the merchant bankers
handling the sale for the Thomson
Organisation, had told potential
bidders in strict confidence that
the group was expected to make a
trading profit of £8m in 1982 and
£14m in 1983, the bulk of which
would come from The Sunday

Was it not strange, then, that
Biffen could tell the House of
Commons on 27 January that his
accountants from the Department
of Trade had carried out a detailed
investigation ‘into the financial
position and future prospects’ of
both papers?

On the basis of the figures for
the first 11 months of 1980, he
had concluded that the Sunday
Times would make a loss of £600,000.

Unfortunately for John Biffen
it later emerged that the account-
ants had done their cgleulations
on the figures for the first nine
months only, and that the pre-
Christmas advertising boom meant
that the loss was nearer to £200,000.
A loss of that size on a turnover
between £50m and £60m could
scarcely be taken to mean that
The Sunday Times was not viable,

But, when the will is there,

‘It's all mine’

fipures can be made to prove
anything. In this case they gave
Biffen the excuse to hand over
the papers to Murdoch without the
tiresome possibility that a public
inquiry would look under too many
stones.

The Sunday Times journalists,
meeting three days after Biffen’s
Commons statement, were less
than convinced by his argument.
They decided to challenge the
miniater in the High Courtundera
writ of mandamus. They engaged
leading counael and accountants
from the City firm of Cork, Gulley.

A week went by, the ac-
countants reported that they were
far from satisfied by the figures
which Biffen had used, and all
looked set for an entertaining legal
action. Had the minister perhaps
got it wrong?

We shall never know. Mur-
doch called in the NUJ chapel
leaders, offered them a spurious
additional safeguard to their in-
dependence, and a snap meeting
of the chapel was persuaded to
see the folly of their ways. Exactly
why they should have given up
when Murdoch was in a tight
comer is one of life’s little mysteries.

What is certain is that his
offer to put two working journalists
onto the board — one each from
The Times and the Sunday Times
— was worthless.

They were to be chosen and
appointed by Murdoch himself,
and in the event they were an-
nounced as Louis Heren, deputy
editor of The Times, and Peter
Roberts, managing editor of the
Sunday Times.

Heren's attachment to edi-
torial integrity may be judged
from his remark on BBC television
that he was ‘bored by principles’.

If the Fair Trading Act of
1973 does not apply in such a
situation, one might reasonably
ask whether i’ serves any purpose
at all?

When journalists went on strike
over Murdoch’s propaganda

JUST over five years ago members of the Australian Journalists
Association on three of Rupert Murdoch’s newspapers went on
strike in protest at the editorial content of their papers.

On the Australian the sup-
pression of stories, the re-writing
of headlines, and the general and
persistent bias against Gough Whit-
lam’s Labour Party in the run-up
to the general election became so
intolerable that on 2 November
1975 a letter of protest was sent to
proprietor Rupert Murdoch, signed
by 75 members of staff.

The letter said the paper was
becoming a ‘laughing stock’ among
influential Australians and that its
staff were being treated with ‘deris-
ion". The signatories said they
did not dispute Murdoch’s pre-
rogative in deciding the editorial
policy of the paper.

They went on, however: ‘It is
not so much the policy itself but
the blind biased, tunnel-visioned,
ad hoc, logically confused and
relentless way in which so many
people are now conceiving it to be
carried ou’, both in the editorial
and news columna.’

Thatcher’s ‘Times’

continued from page 1, column 3

In such a situation the two
cannot be reconciled, which is
why only political action by Par-
liament can prevent such take-
overs in future — or, indeed, divest
Murdoch of the power he now has.

The journaslists tried to resist
and failed. Our doubts as to Mur-
doch’s fitness to own the papers
were brushed agide, our demands
that the matter go to the Mono-
polies Commission were rejected,
our requests for legally binding
safeguards to protect those who
refuse to slant their stories were
ignored.

We were, indeed, merely part
of ]ttlile furniture —to be bought and
gold.

Many were undoubtedly thank-
ful that the papers were to continue
and that job losses were not to be
as great as Murdoch at first de-
manded, but there are few now
who still believe that the relative
balance and integrity of the papers
can long survive, even with Harold
Evans as editor.

Among journalists the mood
is one of apprehension, laced with
anger and fear. Justifiably, too,
although the real effects of Mur-
doch’s ownership will only be seen
over time — subtle, almost im-
percetible changes in what stories
will be covered, what prominence
they will be given, how they will be
written.

The long-term result of his
interference, of course, will be to
drive out those with most integrity.

And the effect of that will be to
weaken resistance still further
among those left behind.

That process is already un-
der way. As in Australia and Ameri-
ca, the best will go first — those
with no stomach for the violent
prejudices and ruthless slanting
of news which has been the dis-
tinguishing feature of Murdoch’s
80 or 8o newspapers around the
world.

Those who point to the ‘safe-
guards' deceive themselves. The
journalists on the board are ap-
pointed by Murdoch and represent
no one; the national directors are
appointed by Murdoch and are
powerless; the editors, well . , .
they, too, are appointed by Mur-
doch through his directors, and
Murdoch has a way with editors
who don’t conform. He fires them.

It has all been, as the New
Statesman so crisply put it, ‘a
stinking scandal’. A more effective
demonstration of the need for a
strong and vigorous Campaign for
Press Freedom would be hard to
imagine.

After nearly 18 years as a
journalist on The Times I am happy
to be leaving now, hopeful that the
‘Old Lady' - for all her conser-
vatism — will survive but less than
optimistic about her future style,

Jake Ecclestone, a member of
the Campaign for Press Freedom's
national committee, is shortly to
take up his elected position as the
NUJ's deputy general secretary.
He has been succeeded as NUJ
Father of the Chapel at The Times
by Paul Routledge, who is a CPF
sponsor.

bage 4

The writers declared: ‘We can-
not be loyal to a propaganda sheet.
We are loyal to the best traditions
of journalism and must remain so
to retain our sanity.

‘We cannot be loyal to those
traditions, or to ourselves, if we
accept the deliberate or careless
slanting of headlines, seemingly-
blatant imbalance in news presen-
tation, political censorship and on
occasion distortion of copy from
senior, specialist journalists, the
political management of news and
features, the stifling of dissident
and even unpalatable impartial
opinion in the paper’s columns.’

The journalists asked for a
‘round table talk’ with Murdoch
and his senior aides. Murdoch did
not reply.

Two weeks later Murdoch
was_sent a note saying that his
failure to respond was to be made
public. Murdoch then wrote back
saying that no meeting was pos-
sible because the editorial staff
were helping his ‘enemies’,

The journalists then held a
meeting at which it was agreed
that management and staff should
abide by the Australian Journalists’
Association's code of professional
conduct.

The anti-Whitlam slant of the
three papers continued, however,
and on 8 December 1975 a general
meeting of AJA members voted
for a two-day protest strike on the
Australian, the Daily Telegraph,
and the Daily Mirror. The follow-
ing ig the text of their statement:

€The AJA members of News
Limited are acting in defence of
the principle of fair and honest
journalism. They are concemed
not with the proprietor’s right to
express his views in editorials but
against the very deliberate and

poge 5

blatant bias in the presentation of
news.

The AJA members believe
this bias has become so obvious to
readers that they could well believe
that we are in part responsible for
it.

We have therefore felt
necessary to dissociate ourselves
entirely from the desecration of
the traditional and historic ethics
of journalism, which we expect of
ourselves and of our employers
and which we sincerely believe
that readers expect of both of us.

In no way is our move intended
to support any political party. We
believe, as Mr Murdoch says he
believes, that political judgements
lie with the public. )

But we also believe that it is
the duty of the press —the duty of
all those involved in newspaper
production - to see that the facts,
the opinions and the analyses on
which judgements can be made
are presented fairly and honestly.
We believe that any paper which
blatantly ignores this duty cannot
enjoy public respect.

The AJA Code of Ethics for-
bids that we deliberataly slant the
news, and we have followed this
code. Qur members have not ‘mana-
ged’ the news by omitting some

stories and distorting cthers through
headlines and opening words.

Of course AJA members have
political opinions. We, too, have
the right to vote. But we have not
before, and do not know, seek to
impose these views any more than
we desire to deprive Mr Murdoch
of his. Our action is unpreceden-
ted in Sydney journalism only
because the circumstances are un-
precedented.

In making this statement pub-
lic, we emphasise to those who
read it that we are in no way trying
to influence their votes. Nor are
we trying to stifle the disseminat-
ion of news.

Rather, we hope that our action
will inspire all journalists and pro-
prietors in Australia to give the
public the value it deserves and,
we are confident, will demand.

Freedom of the press is not a
right owned by publishers nor by
journalists. It is a right that be-
longs to the people of Australia, a
right to know all the facts and
viewpoints so that people can make
intelligent judgements on the pol-
itical, social and personal issues
which affect their lives. It is be-
cause we believe readers to be
intelligent that we have taken this
stand.

Anthony Lewis, the New York
Times columnist, wrote on 4 Feb-
ruary 1980 that Murdoch’s New
York Post was a ‘mangy sheet’
which had been responsible for
the ‘grossest distortion' in ita treat-
ment of Senator Edward Ken-
nedy.

Lewis quoted the conclusion
of an editorial in the Columbia
Journalism Review that ‘. . . the
New York Post is no longer merely
a journalistic problem. It is a
social problem - a force of evil.’

The same editorial said the
New York Post is ‘written and
presented so as to appeal to the
basest passions and appetites of
the hour. The front pages re-
gularly play on two emotions: fear
and rage. And all too often what
follows is meant to turn white
against black, the comfortable
against the poor and the first
world against the third.’

Abe Rosenthal, the executive
editor of the New York Times, has
said he wishes Murdoch would
disappear from New York along
wnti} his ‘mean, ugly violent journal-
ism’,

All that is part of Murdoch's
miserable record.

From The Journalist, journal of
the NUJ, February 1981.

Wolcott — a frame-up

by Imruh Caesar, Henry Martin,
Colin Prescod, and Memelik Shabazz

MOST of the reviews of Wolcott
in the popular press panned it
as poor television. As black
media workers our response
from within the black com-
munity has to go further.

Not since the American series
Roots by Alex Hayley have we
been treated to the kind of black
television blitz that ATV's pre-
sentation of Wolcolt gave us. In
mid-January, the black-centred,
four part, cops-and-robbers drama
swamped the nation for three nights
solid, with a two-hour double dose
on the final night.

This unprecedented broad-
side aimed to give much more
than an everyday story of a black
policeman. It sought to provide
the nation with an acute, closely
observed, but entertaining picture
of the inner-city, black community
—the ‘natives’ mainly at play, and
hardly ever at what you'd call
work.

At one level Wolcott appeared
to be the most malicious and des-
perate advertisement yet devised
to attract black people into the
police force. Everything was thrown
in to present a recruitment pitch.
The bent-copper is portrayed.
Racist coppers are shown verbally
abusing blacks - even the black in
uniform.

The hero Wolcott is shown as
a man sensitive to all these abuses
and corruptions, militantly defens-
ive of his blackness, but still witha
rationale for being a cop. The
basis on which this trick is turned,
is the misrepresentation and/or
criminalisation of the entire black
community.

We were presented with a
series of stagey, black stereotypes.
Re-inforced were the notions of
wayward, mugging, and murder-
ous youth, and parents absent or
unable to cope with them, in a
community full of black mafia
gangsters.

We had the US ‘junkie’ pheno-
menon presented as a black youth
problem in Britain. Black women
were represented as either inef-
fectual, or strong but confused
{(when they weren’t prostitutes).

We had militant, political
blacks treated dismissively, and
shown as irrelevant to the black
youth predicament, as well as
being sadly naive about the real
degree of criminality in their com-
munity.

It was effectively a frame-up,
But what were we being framed-
up for?

Wolcott fights a heroic but
finally a losing battle with his people.
These criminal and degenerate

ghettos can't be cleaned up even
by a division of Wolcotts, really.
This deeply immoral and con-
fused community is beyond the
pale for even the missionary cop,
black or white.

It is a situation that calls for
hard, creative, liberty-taking polic-
ing. Between the law abiding citizen
and these monsters in the ghetto,
stand the police. That is what the
picture painted of the fictional
black community promoted.

Meanwhile, in real life (so to
speak), the police look like swing-
ing their lobby to gain the powers
for placing communities so de-
fined under seige. Blacks are
threatened with the real possibility
of being prisoners in the streets!

Four hours of dramatic mis-
representation — all the more ef-
fective because the audience is
not used to seeing blacks on TV -
is bad news for blacks. There are
strong rumours of a series.

In part, the way out of this
situation could involve employing
more black writers and producers
for TV, but that won't be enough
in itself. We are not concerned
merely to have more black hands
in television. The new writers and
producers, black or white, must
be responsible to and respectful
of the black community, and alert
to the urgency of anti-racist im-
peratives in British mass media.
@®To complain about Wolcott, write
to: Jean Martin, Head of Audience
Relations, ATV Network, ATV
Centre, Birmingham B1 2JP.



