THE EAST GETS REDDER

FRIDAY the 13th of March wasn’t the most propitious day to launch a new
newspaper. But after over a year of meetings, fund-raising and discussions on how
it should be run, the East End News has finally made it on to the streets of East:

London.

Workers, readers and the 750-0dd individuals and organisations who've
bought shares in the paper’s co-operative should all be well pleased with the
result. The first issue was reported to be a sell-out and circulation is now around

10,000.

The East End News is obviouasly dif-
ferent from the other weekly papers on
offer to people living in Tower Hamlets and
the neighbouring boroughs. It has a clear
policy of campaigning against cuts in local
services and combatting sexual and racial
discrimination.

It's also controlled by a management
committee elected from the co-op mem-
bers and supported by the local and national
labour movement, who clearly hope it will
present a very different view of the world to
that produced by existing newspaper pro-
prietors.

But on the basis of the first four issues,
at least, the paper has successfully avoided
a hard propaganda line which would in-
evitably alienate some of the wide reader-
ship it aims to reach.

For those who haven't yet seen a copy,
the paper appears superficially like a bright
weekly tabloid — well-designed, busy pages,
bold headlines, lots of pictures and clear,
crisp reporting. The content is somewhat
different. Though some of the regular news
items you'd expect in a local paper are
there, the East End News has concentrated
on issues which affect working people in the
area, especially jobs and housing.

The first four lead stories, for instance,
covered electricity cut-offs, GLC council
house sales, attacks on community group
budgets, and council workers' action against
the cuts.

Although the paper has kept to the
journalistic principle of asking the other
side, a twin interview with local MPs David
Owen and Ian Mikardo was linked to an
editorial statement of support for the left of
the Labour Party.

The most interesting aspect of the
paper, however, is a range of feature material
you definitely wouldn't find in a typical
weekly. This includes a column of women’s
movement news and events, serialisations
of a book about “The English Rebel’ and a
youth page called ‘Revolutions’, where kids
write about such things as trying fora job or
getting arrested,

@ Articles in this bulletin can be freely repro-
duced provided Free Press is acknowledged.

®Contributors to Free Press from campaign
supporters are welcome. The deadline for the
July-August issue is 5 June. Send your
contribution to: Geoffrey Sheridan, 16 Caze-
nove Road, London N16. Day Tel: 01-35%
8189.

Free Press is published by the Campaign for
Press Freedom and is sent free to members.
Individuals and organisations are invited to
place multiple-orders {supplied at a discount
rate) for distribution at meetings and
workplaces, etc.

Printed by Spider Web (TU) 01-794 6575
Typeset/design by Redesign (TU) 01-837
6039

by Crispin Aubrey

There are also more traditional items,
including pets, personal finance and eating
columns, sport, entertainments, a par-
liamentary report and a series on local
wildlife. Some of this has been contributed
by local people, an important East End
News principle, and partly because of this,
the writing is fresh, unpretentious and
uncluttered with cliches.

What has to be remembered, of course,
is that all this has been put together by a
tiny full-time staff and a lot of volunteers.
Despite some initial capital, the paper still
has to run on a shoe-string budget and
depends on the support of advertisers.

But from the few issues produced so
far, it deserves equally substantial support
from the labour movement, and from any-
body who wants to see such papers flourish

.

East End News ™

r’im«:l
Y

1.800 JOIN FGRCES FORWAR ON FORY POLICIES

elsewhere. Hopefully, it then won't go the
way of the last paper to bear the same
name, which went out of business in 1962.

East End News needs helpers, subscribers
and donations. Details from: 17 Victoria
Park Square, London E2, Tel-01-981 7337.

Media myths and plain lies

by Jake Ecclestone

NEWSPAPER journalists in Britain —
editors particularly — are almost obses-
sively fond of writing stories about
their own industry, provided always
that the central assumptions on which
itis based are not called into question.

Strangely, the same journalists have
an abhorrence of academics poking their
noses in and subjecting those assumptions
to more detailed and rigorous scrutiny.
Academics, it is ususlly argued, don't un-
derstand the real world, much less ‘news
values'.

The effect of such an attitude is that
regrettably few journalists will probably
bother to read a new study of the press and
broadcasting organisations in Britain,
Power Without Responsibility, by James
Curran and Jean Seaton (Fontana, £2.95),
which is a valuable contribution to the
gathering debate on press freedom.

Not the least of the book’s merits is the
way it constantly challenges conventional
wisdom.

Thus, the orthodox view that press
freedom in Britain was brought to full
flower around the middle of the 19th century,
and that newspapers, the ‘great organs of
the public mind’, were somehow responsible
for making our political institutions more
open and democratic, is found on closer
examination to be a myth.

Instead, market forces and the growth
of advertising achieved a censorship far
more effective than legal controls and political
repression.

Similarly, the fears of successive Royal
Commissions on the Press that any form of

state intervention in the newspaper in-
dustry would inevitably lead to state con-
trol are shown to be in contradiction to
what has actually happened in broadcast-
ing, where the justification for state in-
volvement has evolved largely unen-
cumbered by the play of market forces.

After tracing separately the growth
and changes which took place in both
newspapers and broadcasting, the authors
have put together a third section on theories
about the media generally. Although harder
going, this helps to put the whole into a
broader social context without at the same
time losing the originality of perception.

There is, finally, a short section on
proposals for reform of our media which, if
taken up, would cause near-hysteria in not
a few boardrooms.

As one would expect from James Cur-
ran, an academic consultant to the last
Royal Comrmnission — of which he is suitably
critical, and from Jean Seaton, a sociologist
specialising in broadcasting, Power With-
out Responsibility is meticulously researched
and supported with tables to satisfy even
those for whom only statistics offer con-
vincing proof.

Left-Write

LEFT-WRITE is a group of working
journalists who will help people un-
derstand the basic techniques of writing
for newspapers and magazines.

If your group would like to hold a
one-day workshop, please contact, Left-
Write, c/o 94 Colvestone Crescent,
Hackney, London E8. Women-only ses-
sions possible,

page 8

Bulletin of the Campaign for Press Freedom

It’s your right to reply!

THE Campaign for Press Freedom has
just published a pamphlet on the right
of reply which promises to be an in.
valuable aid for all those who are on
the receiving end of bias or distortion
in the media.

It explains why the right of reply is
needed, and how it can be obtained with the
help of the unions in the newspaper and
magazine industries.

Details are given of the policies of the
journalists' and print unions, together with
advice on contacting workplace union rep-
resentatives.

The 16-page guide, on sale at 40p, is
part of CPF’s Right of Reply Campaign.
“The first aim of this campaign,’ the pamphlet
states, ‘is to increase public awareness of
the importance of extending access to the
media and of giving people the right of
reply.

Noting that newspaper proprietors are
unlikely to respond voluntarily by granting
a fair reply in cases of bias or distortion, the
pamphlet adds: ‘We therefore look to the
trade unionists who are employed on the
newspapers in question to help obtain the
right of reply.’

In an introductory statement, five union
leaders say: “This pamphlet makes an im-
portant contribution to the growing debate
about the control and ownership of the

A guide for thove misrepresented and
ritteparted inthe pres and other media.

With a preface by
Mo Evans, Bill Keys, John Jackson,
Qwen O'Brien & |oe Wade

Campaign for Press Freedom
. |

press in Britain. All those groups and
individuals who suffer from biased, distorted
or unfair reporting in the press should read
it.’

The statement is made by Moss Evans,
who is chairperson of the TUC's Media
Working Group, and by the general sec-

Campaign launch in North East

by Malcolm Wright, NU)J

A MAJOR new regional committee of
the Campaign for Press Freedom has
been formed in the North-east of Eng-
land. Recruiting began on May Day,
with the distribution of 4,000 specially
produced leaflets.

A course for trade unionists on ‘Handl-
ing the Media’ is being held at the Darlington
Media Workshop on three Saturdays during
May. We have been asked by the white-
collar union ASTMS to organise a course
on the media for local members, and we
plan to make this a regular workshop.

The new committee covers Tyne and
Wear, Northumberland, County Durham,
and Cleveland. CPF speakers have already
visited trades councils and Labour Party
branches in the area.

CPF North-east is monitoring local
media to make sure news coverage is fair
and accurate. If it isn't we will be making
complaints, We are encouraging local trade
unions and pressure groups to do the same.

We aim to put representatives on
every listeners’ and viewers’ association
linked with local radio and TV stations.

We plan to produce a poster giving
media spokespersons a 10-point guide on
how to deal with reporters. Also in the
pipeline is a series of leaflets, booklets, and
slide shows explaining how papers, radio,
and TV stations in the region are owned
and run.

CPF North-east is investigating the
possibility of setting up a radical weekly
paper in the region, Meanwhile we are
supporting papers like Durham Street Press
and Newcastle Trades Council's paper,
Workers’ Chronicle.

We are helping with a one-day seminar
on ‘Women in the Media' to be held in
Middlesbrough in May.

Information on CPF North-east from:
Malcolm Wright, 29 Stanhope Road, Dar-
lington. Tel: Darlington (0325) 484374 or
54621. Details of other regional groups on
bage 7.

...and
here’s how
to getit

retaries of the print unions NATSOPA,
NGA, SLADE, and SOGAT.

They argue that if the democratic
system is to survive, ‘We cannot leave it toa
handful of millionaires and multinationals
to determine society's news values, and to
decide if and how the major issues of the
day are to be reported.’

The five union leaders say that we
should applaud the efforta of the journalists’
union to uphold the NUJ's code of conduct
{which includes a commitment to the right
of reply), and that all those invoived in the
press ‘have some responsibility for the
product of their labours.’ They firmly re-
commend the pamphlet to trade unionists.

The pamphlet explains that the aim is
not to boycott copy, but to persuade an
editor to publish a reply.

In a step-by-step guide to securing an
effective reply, the pamphlet says that the
outcome in the end may depend on whether
the press unions are prepared to use their
strength and undertake some form of in-
dustrial action.

Examples arv given where such measures
have resulted in the publication of a reply
to biased coverage. Newspapers are, of
course, only part of the media and the
pamphlet concludes with the promise that
we will be investigating ways of extending
the Right of Reply Campaign to radio and
television,

@®The Right of Reply, price 40p (pre-paid),
from: CPF, 274-288 London Road, Had-
leigh, Essex S87 2DE,

... Inside ... Inside. ..

Page 2: Veto sought at Observer
Page 3: Sound of Cardiff Broadcasting
Page 4 & 5: Half century of racist
reporting & Women journalists’ dissent
Page 6: Free Comment on Leveller & Star
Page 7: What the campaign's been up to
Page B: Fast End News




oC, The Observer

‘UNINFLUENCED by party — unbiased
by prejudice’ read the newsbill for The
Observer when it first appeared in 1791,

Apart from a few transgressions in the
intervening years, such as the time when
the editor was in the pay of the Home Office
and when Palmaston, then Foreign Sec-
retary, wrote the foreign policy leaders,
that has remained the paper’s position,

It has also acquired a reputation for
allowing its journalists the freedom to print
the truth as they see it, and to participate in
the direction of editorial policy.

At a time when most national news-
papers are in the hands of press barons
with very decided political views, journalists
on The Observer are jealously guarding this
independence.

It is a help that, despite not having a
closed shop, there is 100 per cent member-
ship of the NUJ chapel. Like the paper
itself, the chapel has never fallen into the
hands of politically-motivated militants.

But this pragmatism has also been its
strength. Moderates have not been driven
into the arms of the Institute of Journalists,
nor into forming elitist limited companies.
When the chapel speaks, it does so for all of
the journalists on the paper.

Much of the present character of the
paper grew during the years of Astor owner-
ship — and editorship — but has been
preserved, deapite the occasional incursion
of an editor-in-chief, over the past 4% years
when Atlantic Richfield has been the pro-
prietor.

So it was with some horror that jour-
nalists learned that Arco had suddenly
decided to sell. The buyer could have been
unacceptable — such as another Fleet
Street newspaper group, or a right-wing
magazine publisher — but journalists realised
that the era of beneficial ownership had
probably ended.

Tiny Rowland and Lonhro have, as far
as we can find out, a good reputation for not
interfering in editorial policy in the papers
Lonhro owns, albeit not ones of the standing
and influence of The Observer,

Although a strong feeling exists that
Rowland would bring to a financially-troubled
paper much-needed commercial flair and
expertise, the chapel decided neither to
welcome nor oppose the desl. It believed
that many of the reservations it had would
be best answered by a Monopolies Com-
mission inquiry,

As its officers told Trade Secretary
John Biffen, there were no grounds for
avoiding one.

Nevertheless, the chapel negotiated
with Rowland and Outram management
about the type of safeguards necessary to
ensure continued editorial independence
and integrity.

Agreement could not be reached on
the crucial areas of board composition and

NS]’ éonathan Hunt,

Tiny Rowland, boss of Lonhro,
which pays poverty-line woges to
its black workers is South Africa.

Fuy e

nor about a trust structure. Lonhro has
offered consultation about who should be
the independent directors, but the chapel
believes that independent directors are not
enough.

They are answerable to no constituency.
Few would be able to take civil action
against the owners should the safeguards
be transgressed.

We believe there should be an active
component on the board, and that journalists’
representatives should take on that role, in
addition to a number of independent di-
rectors.

There must also be participation by
journalists in the appointment of the editor.
Having agreed to vest so many powers,
such as final arbiter of content, policy, the
hiring and firing powers over journalists,
and issuing them with instructions, it could
be open for any future owner to appoint his
or her own puppet.

The very least that must be laid down
is a veto over any candidate nominated by
the board, but as The Observer NUJ chapel
broke.new ground in participating in the
selection of the present editor, we do not
believe this is territory we should concede.

involvement in the appointment of editor, -

The commission is now sitting, and its
recommendations are expected at the end
of May.

All who believe that free speech is one
of the cornerstones of democracy must
hope that it will do its duty, and ensure The
Observer enters its third century of pub-
lication free and unfettered.

@A statement on 21 March from rep-
resentatives of five of The Observer pro-
duction and machine chapels protested
that coverage of the takeover bid gave the
impression that ‘the only people of any con-
sequence in The Observer are the journalists.’

They criticised the failure of the jour-
nalists on the newspaper ‘to consult with
the vast majority of the staff whom we
represent,’ and added; ‘'We believe we will
only have a truly free press and guaranteed
journalistic independence when our national
newspapers are ho longer the property of a
small group of multi-millionaires.

‘In the meantime, our prime concernin
the current ownership battle is the main-
tenance and improvement of employment
and conditions of our members. We there-
fore welcome any moves aimed at expand-
ing the paper and introducing new news-
papers.’

Labour leaders call for TV discussion on bias

OVER a hundred trade union leaders,
MPs, and professors have protested to the
BBC and IBA about anti-labour movement
bias in broadcasting.

They say: 'This bias has now been
documented in a number of academic studies,
including the work of the Leicester Mass
Communications Centre and the Birming-
ham Centre for Cultural Studies.

‘Recently the appearance of Bad News
and More Bad News by the Glasgow Uni-
versity Media Group has again highlighted
an enormous gap between the obligations
of the broadcasters to give a balanced
account of what they actually do.’

The signatories, who include 23 trade
union general secretaries and 74 Labour
MPs, request ‘a televised presentation of
these issues in a series of programmes in

which this evidence can be shown in detail.

‘In these,’ they add, ‘the broadcasters
would have the opportunity to respond and
to discuss the possibilities of alternative
and more balanced forms of coverage.’

The general secretaries of the broad-
casting unions ACTT and ABS are among
those who have issued the statement, but
three National Union of Journalists broad-
casting representatives — Peter Dodson,
Vincent Hanna, and Giles Smith — refused
to sign it

They argue that some of the Glasgow
research was poorly done and that in its
most recent survey the group ‘had pro-
ceeded to a conclusion from a predetermined
position, thus adopting the stance of which
they accused our members. In other words,
they were biased.

page 2

Press freedom a year on

THE year since the Campaign for Press
Freedom’s first annual general meet-
ing in May 1980 has been eventful. A
report on the campaign’s work has
been sent to members, prior to the
second AGM.,

Newspaper takeovers and closures pro-
ceded apace during the year, which has not
been a good one for press freedom.

The campaign condemned the closure
of the Evening News, which deprived Lon-
doners of a choice of evening papers and
marked a further concentration of owner-
ship.

Following a special meeting of the
national committee to discuss the takeover
of Times Newspapers by Rupert Murdoch,
a statement was issue on behalf of the
campaign by Jake Ecclestone.

The takeover, we said, posed a grave
threat to freedom of expression and we had
no confidence in the so-called safeguards
on non-interference. The secrecy and speed
of the sale was intended to blackmail
employees into accepting the takeover,
which threatened massive job losses.

Then came the Lonhro takeover bid
for the Observer. A statement drafted by
Jake Ecclestone and James Curran called
for the sale to be referred to the Monopolies
Commission and proposed an independent
supervisory board composed of public trus-
tees appointed by Parliament to take over-
all responsibility for the newspeper.

At the local level the campaign has
continued to give its support to alternative
papers, and has specifically sought funds
for the East End News, the Rochdale Al-
ternative Press, and Rebecca.

The national committee has welcomed
the feasibility study being conducted by
the TUC into the launch of a new daily
paper sympathetic to the labour movement,
and wishes to see wide discussion on the
kind of paper it ought to be.

The campaign shared with the Minority
Press Group the costs of researching and
publishing The Other Secret Service — a
joint pamphlet on the wholesale distribution

page 7

system. This led to the setting up of the
Committee for Press Distribution which is
linked to CPF.

The press, of course, is only part of the
media, While the campaign has not ignored
broadcasting, a special meeting was held in
March to strengthen this aspect of CPF’s
work (see page 3).

The Trades Union Congress in Sep-
tember overwhelmingly passed a resolution
welcoming CPF and calling for the right of
reply for victims of media bias or distortion.
The campaign national committee setupa
sub-committee on the right of reply, which
has produced a pamphlet on this issue (see
page 1). Editorials in the Sunday Times and
Observer attacking such an encroachment
on their press freedom were replied to by
committee members.

Following the NUJ decision last year
to withdraw from the Press Council, the
campaign initiated the setting up of a
Commission of Inquiry into the Press Coun-
cil. This is acting independently of CPF,
and is asking for opinions on issues affecting

ALl individual members of the Cam-
paign for Press Freedom together
with sponsors and delegates from
affiliated organisations are invited
to the campaign’s annual general
meeting on Saturday 9 May.

It’s at the Conway Hall, Red
Lion Square, London WC1, beginning
at 10.30am. Report in the next issue
of Free Press.

the structure or performance of the Press
Council.

If you or your organisation has com-
ments or criticisms, you are urged to con-
tact: Geoffrey Robertson, Commission of
Inquiry into the Press Council, 1 Dr John-
son’'s Buildings, Temple, London EC4.

Freedom of information is another
issue of concern, and yet another Bill on the
issue, put up by Labour MP Frank Hooley,
was_barely given the time of day in _the
Commons. CPF is assisting the Labour
Freedom of Information Campaign, and a
joint pamphlet is proposed.

CPF has published jointly with the
National Council for Civil Liberties a pam-
phlet on the Contempt Bill, and Harriet
Harman informed us that the campaign
statement condemning Lord Denning’s judge-
ment in her case had been very helpful
during NCCL’s appeal.

Organisationally, the campaign has
mushroomed. The developments which pre-
ceded the official launch of CPF in Sep-
tember 1979 — the vicious propaganda
campaign against the unions during the
‘winter of discontent’, and Fleet Street’s
attachment to Thatcherism — were a fore-
taste of the present media line-up, which
stimulates our growth.

In April 1981 campaign membership
stood at 429 individual members and 334
affiliated organisations, including 19 unions
at national level.

Regional committees have been es-
tablished in Scotland {contact Joe Lynch,
115 Rowan Road, Abronhill, Cumbernauld,

Glasgow), the North-west of England (con-
tact Philip Turner, 28 Ellesmere Road,
Manchester M21 1SR), and most recently
in the North-east (see page 1).

Many requests for speakers are re-
ceived, and the campaign held succesasful
fringe meetings at the TUC and Labour
Party conference, as well as at the NGA,
NALGO, and NUJ conferences. A wide
range of publicity leaflets have been cir-
c ilated, and a series of publicity post cards
are now being produced.

Anna Coote has aided our publicity
work, Nick Grant at COHSE has assistad
with press releases, and Eric Smythe at
NALGO is helping to service the Commis-
sion of Inquiry into the Press Council,

It was decided in November to expand
the campaign bulletin Free Press and to
publish it on a regular basia. From a cir-
culation of 3,000, the 8-page, bi-monthly
bulletin achieved a circulation of 7,500 for
its March-April issue. A further 5,000 sales
would mean that revenue will fully cover
production costs. Multiple orders are there-
fore greatly appreciated.

Free Press was launched by Harold
Frayman and has been edited by Geoffrey
Sheridan since its expansion,

Increased membership of CPF has
meant a mounting burden of organisation
and administration, which until the end of
last year was dealt with almost entirely by
John Jennings, the campaign secretary. To
ease that burden the campaign now em-
ploys Charles Landry on a part-time basis.
He has produced a range of leaflets and
initiated a series of recruitment campaigns.

SOGAT has been extremely helpful in
allowing us the use of its head office,
together with some secretarial assistance.
To deal efficiently with the increasing work-
load, the national committee believes ways
of raising extra funds need to be explored
to employ people on a regular basis.
National Committee members elected at the May 1950 AGM.
Individuats: James Curran, John Jennings (secretary}, Michae]
Mescher, Scarlett MecOwire. Warking joumnalinta: Jake Eccle-
stone {chalry ), Marion B , Anna Coote, Vincent
Hanns. Other print and media workers: Bill Keys, SOGAT;
George Jerrom, NGA; John Mitchell, NATSOPA; Jenny Rath-
bone, ACTT. Other trade unions: Eric Smythe, NALGOQ; Nick
Geant, COHSE; Jos Lynch, Cumbernauld Trades Council. Other
arganisations: Mike Jem; East End News; Charles Landry,
MPG; Geoffrey Sheridan, CARM; Jane Geber, Hemel Hemp-
stead CLP. Co-opted ‘members: Harold Prayman {(treasurer);
Laurie Pye, SLADE; Geoffrey Robertson.

[
MEMBERSHIP '
rlndlviduals: £3 a year. OI n ® -I
AFFILIATIONS |
Below 1,000 members: £5; 1,000 1o 10,000:
£10: 10,000 to 50,000: £15; 50,000 to 100,000:
£25; more than 100,000 members: £50,

O1/We would like to join the Campaign for
Press Freedom as an individual/affiliated or-
ganisation and enclose . . £

Ol/We would like to receive . . . copies of
each issue of Free Press at a discount rate.

NAME
ORGANISATION

ADDRESS

Campaign for Press Fredom
274/288 London Road, Hadleigh,
Essex S57 2DE.



No control by powerful interests!

THERE 18 a paper that conforms to the
model that many in the Campaign for Press
Freedom might like to see more widely
followed. It is still fairly small — with a
print run of 15,000 (unaudited) sales around
10,000 and 1,500 subscribers — but it has
now been going five years, and is growing
fast.

It's The Leveller, which in February
brought out its 50th edition — it's 51st in
fact, since the first issue, five years ago, was
a pilot. After that there was an eight-month
peried of consolidation before Issue 1; fora
year it appeared every six weeks, then
monthly, and then, from last October, fort-
nightly.

The Leveller lies somewhere between
most of the alternatives advocated by CPF
members. It's not a local or community
paper, and it's not a national daily. It's a
national non-aligned socialist news and
analysis magazine. But what's remarkable
about it, is its structure and financing.

The magazine has never had a penny
from either capitalists or trade uniona. Its
entire income (apart from a derisory level
of advertising, on which it has never relied
at all) has come from its readers,

It's a revival of the subscription system
that produced working-class papers in the
last century. The backbone of its structure
is the supporting subscribers, who pay £20
for a right to take part in general meetings,
and out of sheer commitment to the project.

The structure: it is & collective, with-
out an editor, or manager. Production of
each issue is headed by two co-ordinators,
with every member — currently about 25
— having a turn. All are volunteers, save for
a few (currently five) paid & small fee for
administrative or production work. No one
is ever paid for contributions; yet the
magazine's standards are extremely high,
and it has scored dozens of national news
BCOOPS.

The Leveller began its distribution through
the Publications Distribution Co-operative;
without the other neither would ever have
got going. It still goes through PDC’s various
regional successors to left bookshops; but
over the last year it has managed to get into
newsagents, through a national distributor,

The magazine has never been praised
by the CPF, nor by the left academics or
labour movement careerists clustering
around it. It has never sought their support.
The suspicion is mutual.

To The Leveller collective, the CPF is
too tied to rigid trade union attitudes
(industrial confrontation over employment
issues) without challenging the ideology of
the commercial media by any means save
rhetoric. It is not anti-labour; many col-
lective members are active in their unions,
and the paper is committed to class struggle.

But it believes that press freedom is
not possible in media controlled by power-
ful interests, be they right, left or centre.

It also believes that truly free and
radical media are a prerequisite of political

and social change, which will never happen
until there are more powerful revolution-
ary voices for people to hear. And it be-
lieves that not just organised labour, but
women, black people, claimants, punks,
prisoners, and everyone else oppressed
must have a voice.

It doesn't just believe these things, it
puts them into practice. It's not utopian
because it works,

the .~
Leveller*

LY

MNo.50 Frbruaey 20 E‘I:l.r-::hh " Price 40p
.

The Leveller has proved you can run
alternative media, financed, controlled by
and responsive to the readers, without
capital or a party behind them (we far
outsell Socialist Challenge and Tribune, for
instance, both of which require constant
outside financing), without editors or mana-
gerial structures.

It is not the only such paper: Spare Rib
is similar, which recently brought out its
100th issue.

The CPF might be suspicious of The
Leveller because it doesn't create employ-
ment and survives, in its dingy Kings Cross
basement, on a phenomenal level of self-
exploitation. But it should be looked at as a
model for alternatives that are not beyond
achievement. It won't go away.

Tim Gopsill,
member, Leveller collective

Morning Star route to
a labour daily?

IN connection with establishing a labour
daily, Michael Meacher MP wrote glibly of
taking over one of the existing national
dailies', drawing parallels with the ITV
franchise system. (Free Press, No 5).
This completely ignores the tradition
of British broadcasting which since the
establishment of the BBC in 1927 has
always been run by ‘non-profit public cor-
porations’ (the IBA which regulates com-
mercial TV and radio is a public corporat-
jon too), and the fact that there are natural
technical limits on the channels available

for distributing broadcasts which demand
some regulatory body. Even the USA has
its Federal Communications Commission.

There are no such technical limits on
the number of printing presses one can
have.

If Meacher could see beyond his typical
‘knee-jerk’ reaction of nationalisation (which,
despite his protests to the contrary, is what
it would amount to — and, anyway, why ane
paper and not the whole lot, and which
one?), he would see that there is one
national daily ripe for ‘transformation’ if
not ‘take over'.

This is the Morning Star which, judging
by reports circulating both within and out-
side it, looks as though it has entered a
terminal crisis brought on by falling sales
and rising costs. It is now 20p for 6 pages.
Its parlous state demands some radical
changes and now is the time, if ever, to
sever its links with the Communiat Party.

1t is also owned by a co-operative, the
People’s Press Printing Society, which not
only fits in with CPF’s aim 2 — to research
alternatives to state control or domination
by major business conglomerates — but
also provides a vehicle through which this
transformation could be carried out, since
anyone over 16 may become a voting mem-
ber of the PPS on payment of £1.

Before the TUC spends thousands of
pounds on a feasibility study for a new
national daily, I suggest that the CPF give
serious study to whether a truly auto-
nomous, cooperatively-ran Morning Star
could not provide the vehicle we are looking
for, and where no editorial control would be
exercised by any outside body.

i see, ominously, that Moss Evans
would like the TUC-Labour Party to ap-
point the ‘editor’ of the propoesed new daily
— would such ultimate control be any more
preferable to that by private shareholders
or the state?

Simon Partridge,
non-Communist Party member of the PPPS

‘This is a broadcast on
behalf of the TUC .. .

AS A life-long socialist and active trade
unionist it seems to me that the term ‘preas
freedom' would better be described as
‘media freedom’, to include national and
local radio and television.

Since there are regular party political
broadcasts, why shouldn't the TUC, which
represents 12m people, be entitled to regu-
lar broadcasts? In fact it has more right to
such broadcasts, since the political parties
have far fewer members,

Campaign members should be made
aware of the United Nations UNESCO de-
claration of 22 November 1978, with par-
ticular reference to the words ‘the un-
restricted pursuit of objective truth’.

Lastly, campaign members should be
encouraged to write to local and national
newspapers, to express alternative views
and to challenge the many inaccurate re-
ports about trade unions .and the various
sections and individual representatives of
our broad labour movement.

Bryan Johnson,
member, Kent branch NGA

page 6

SOUNDS DIFFERENT

IN CARDIFF the Independent Broadcasting Authority decided to take a chance.
In response to the growing demand for what was called ‘community’ radio, the
franchise was awarded to a group with the usual ‘exciting programme plans’ but
with a structure previously untried in British broadcasting.

Fifty per cent of the radio station is owned by the community it serves. The old
cliche that it's ‘your very own station’ is, in part, literally true.

The structure of the company is that
half the shares are owned by financial
investors, who nominate six of the board of
directors in the normal way. The other
shares are owned, at nominal cost, by the
Cardiff Radio Trust. All profits made by
the station are distributed according to the
financial value of the shareholding.

The trust members are chosen in two
elections — half by individual listeners and
half by organisations (from table tennis
clubs to trades unions) active in the listening
area. The elected members of the trust in
turn nominate six directors to the board of
Cardiff Broadcasting (CBC).

The argument behind the proposals,
which were generated through very wide
ranging and enthusiastic public meetings,
is that popular ownership of the media is
good in itself.

However, some differences in the way
a radio station sounds, and perhaps in the
way it is run, should follow from a change in
the formal ownership if organising for such
change isn't simply to be a question of
trying to preyent the franchise going to a
meore typical consortium,

On the other hand, many people in
commercial radio believe in the need to
deliver a relatively large audience to ad-
vertisers, and to cater to the current tastes
of that audience. They consider that the
small number of staff in commercial stations
makes mandatory an ‘Independent Local
Radio style' — especially in the daytime —
which might appear narrow in scope to
outsiders. For people such as these the
success of any oddly structured station is

by Simon White,
co-ordinator, Cardiff Radio Trust

measured by how aimilar it sounds to
‘normal’ stations.

Inshort, the experiment consists of the
community learning how to manage an ILR
stal;ion, rather than changing the nature of
ILR.

Tensions exist between the conflicting
conceptions of the role of the Cardiff Radio
Trust. The conflict highlights a recurring
problem in attempts to reform the media —
the problem of where to begin. The cir-
cumstances which restrict access to the
mass media, together with the attitudea
and expectations of professional staff and
consumers, seem to conspire to resist change
in the product, whatever it is.

Piecemeal change, whether of the wor-
kers co-operative variety, like the Scottish
Daily News, or the consumers co-operative,
like the Cardiff Radio Trust, seems inef-
fective.

Another problem for reformers is that
changes on a wide variety of fronts are in-
compatible. For instance, at CBC com-
munity control is exercised through the
board of directors — through management.
In trade union terms the ‘community’ sita
on the opposite side of the table to the ataff.

Successful staff absorb and reproduce
the ideology of their profession, and an
apparent challenge to the ideas which are
at the root of people’s own self-esteem can
be very threatening. The socialisation of
the ownership of the media is, in present
circumstances, irrelevant to the traditional

demands of media workers.

CBC has had a rough baptism, with ita
first schedule of programmes reflecting
some of the tension between the objectives
of the participants: the management, the
staff, the trust, and the financial investors.

The programmes were not, for the
most part, very attractive to listenera (com-
pared to other commercial radic stations)
and were therefore unatiractive to ad-
vertisers, The crisis this generated has
prompted a strong desire to work out a set
of common objectives, and it remains to be
seen how much this can achieve.

The political implications of failure
would be severe because the alternative
within ILR is the continued ownership and
control of the airwaves by financial interests.
Unpopularity would be seen, with some
glee, as a particularly ironic cause of failure
for a ‘community’ station.

CBC represents the major achieve-
ment of a struggle to open up and demo-
cratise radio. It must achieve ‘success’ as
the term is understood by the ILR network,
but its existence is profoundly irritating to
the great duopoly which controls British
broadcasting.

Its existence is somehow a reproach,
an unspoken criticism of the alternative
available. While CBC remains the only
democratic, accountable radio station al-
lowed access to a mass audience it is worth
fighting for.

TV union revives bias committee

by Andy Egan,
research officer, ACTT

THE Association of Cinematograph,
Television and Allied Technicians has
reconvened its bias in the media com-
mittee.

This reflects the increasing concern
throughout the labour movement over the
media’s treatment and presentation of trade
union issues. The well-documented work
on television news coverage by the Glasgow
University Media Group has raised quest-
ions of direct relevance to our members in
that sector.

ACTT has recently been approached
by a number of individuals and organisat-
jons who have been misrepresented, or
perhaps not represented at all, in particular
programmes. All media unions are strategical-
ly placed to take up these issues and to
press for some form of redress wherever
possible.

ACCT’s committee was originally pro-
posed in a conference resolution in 1976,

page 3

which called for countervailing action by
the union over biased coverage of union
and industrial affairs. The committee also
covers censorship in the broadcasting media.

Concentration of ownership and con-
trol does not only affect the press. In-
dependent television is another area in
which power can be wielded without respon-
sibility. During the recent reallocation of
franchises — the infamous ‘licence to print
money’ — ACTT members in Yorkshire
TV formulated an alternative bid for the
franchise.

Because some broadcast workers are
directly involved in making programmes
for which problems arise, it was considered
necessary to be able to investigate such
problems at national level within the union,
rather than run the risk of internal conflicts
ariging from the need to defend all mem-
bers’ right to work.

ACTT members are trade unionists,
too, and in an unusually tight economic
situation it is all the more essential for our
members to ensure that coverage of their
own industrial action, which has been far

from sympathetic, does not impede their
efforts to defend their living standards.

Complaints over TV bias can be sent to:
Andy Egan, ACTT, 2 Soho Square, London
WIV 6DD, Tel: 01-437 8506.

@®Following a discussion in March between
the Campaign for Press Freedom national
committee, and invited members of broad-
casting unions, those working in broad-
casting and interested pressure groups, the
following guiding principles have been adop-
ted by the CPF national committee:

To challenge the myth that the present
forms of ownership and regulation in broad-
casting guarantee editorial independence,
democratic accountability, or high pro-
gramme standards,

To press for the reform of the broad-
casting authorities so that they are more
representative of the public at large.

To generate discussion about wider
access to all forms of broadcasting through
new institutions and structures.

To open up the widest possible debate
about the implications of the introduction
of new electronic communications to en-
sure that they are in the public interest.



TAKE two headlines: ‘Aliens
pouring into Britain’ and ‘Smug-
gling of exiles alarms Britain’.

Both have a familiar ring.
The firat is from the Daily Mail in
1938. The second from the Daily
Mirror in the same year.

The headlines referred to
Jewish people. They could have
been written in recent years in
relation to Kenya Asians, Indians,
Pakistanis, or refugees from the
fascist junta in Chile.

Some quotations from the
British press in the period 1936-
38 plainly show its ideological
commitment to capitalism, and its
need therefore to direct workers’
energies and antagonisms against
their own kind rather than the
class enemy.

On 19 June 1938 the Sunday
Express carried the following piece
of inspired journalism, containing
all the pseudo-liberalism and ‘fair
play’ attitude often prevalent in
today's journalistic exercises againsat
blacks:

‘In Britain half a million Jews
find their homes. They are never
persecuted and indeed in many
respects the Jews are given favoured
treatment here.

‘But just now there is a big
influx of foreign Jews into Britain.
They are over-running the coun-
try. They are trying to enter the
medical profession in great num-
bers . ..

‘Intolerance is loathed and
hated by almost everyone in this
country . . . We shall be able to
continue to treat well those Jews
who have made their homes among
us, many of them for generat-
ions.”

For Jews read blacks, chang-
ing the job classifications.

Kingsley Martin in his auto-
biography tells us that The Times
censored all anti-Nazi despatches
and that Norman Ebbutt, a res-
pected journalist, lost his job be-
cause of his honesty. Louis Heren
confirms these learnings in his
autobiography.

Rothermere commissioned
feature writer Ward Price to pro-
duce in the Daily Mail on 21
September 1936 a piece which
said in relation to Hitler; ‘All
Western Europe might soon be
clamouring for such a champion.’

Not to be outdone, Winston
Churchill wrote in the Daily Tele-
graph on 23 June 1938: ‘Without
the championship of armed Ger-
many, Sudeten wrongs might never
have been redressed." That was
before Churchill recognised Hitler
and his creed to be a greater
threat to world imperialism than
Bolshevism.

The heirs of the Nazis and
their ideology are still with us.
The same monopoly ownership,
now as then, gives blatant and
open support to policies and per-

PRESS SCAPEGOATS IN THE 1930s AND ’80s R

sonalities that preach racism, blgoh-y.
intolerance, anti-trade unionism,
and anti-socialism.

Nothing has changed in the
desires and aspirations of these
pillars of the establishment and
their supporters. But something
has changed with the British trade
unjon and labour movement.

We are stronger! We have the
leasons of the past. We are break-
ing down the ideological-isms that
have for too long divided us. We
can see major moves to the left on
the national executive of the Labour
Party and within parliament. The

TUC has called ma_]or demonstrat-
ions against racism, urging the
movement to take to the streets to
fight racism.

This is still not enough. The
lesson of history is that anything
that divides; anything that at-
tempts to place worker against
worker is anti-trade union and by
definition pro-employer.

Therefore we should be pre-
pared to act under the rules of our
unions against those who preacha
doctrine of racism and division.
All unions have such disciplinary
rules for the protection of the

racism.

this joint statement.

From the joint union statement on race reporting

The NGA, NUJ, and NATSOPA reaffirm their total opposition
to censorship but equally affirm their belief that press freedom must
be conditioned by responsibility and an acknowledgement by all
media workers of the need not to allow press freedom to be abused
to slander a section of the community or to promote the evil of

The NGA, NUJ, and NATSOPA recognise the right of members
to withhold their labour on grounds of conscience because em-
ployers are providing a platform for racist propaganda.

The NGA, NUJ, and NATSOPA will continue to monitor the
development of media coverage in this area and give mutual support
to members of each union seeking to enforce the aims outlined in

by George Jerrom
national officer, NGA

union and its members.

Journalists should be more
aggressive in the application of
the NUJ’s code of conduct, and
they should recruit the assistance
of the production unions in apply-
ing industrial pressure at the point
of production.

The joint union statement on
race reporting (see panel) is a
sound base. It will not be an easy
task, but any failure on our part to
face up to the challenge and win
will mean a Britain of the right
instead of the prospect of socialism.

The drug of racism is easily
assimiliated. It becomes the ex-
cuse for all the political, social,
and industrial ills of society. Blame
people of a different religion was
the option in the '30s. Now the
easy answer is to blame people of
a different colour.

We must not simply say in
humanistic fashion that prejudice
is wrong. We have to constantly
pose the answers and alternatives

to the problems created by the
system represented by today’s
Thatcherism — the problems are
the daily breeding ground of racism.

®Some 60 black people par-
ticipated in the inaugral meeting
of the Black Media Workers As-
sociation held on 28 February.

Discussion centred on the need
for solidarity among black media
workers; tackling employment prac-
tices which stop black men and
women having a fair chance of
jobs in the media, and responding
to media coverage of black pecple
and their affairs.

The group's first action was
to complain to newspapers over
the coverage of the protest march
over the Deptford fire deaths.
Further details from: BMWA, 29¢
Lanhill Road, London WO.

@It Ain't Half Racist, Mum, the
expose of racist bias in television
produced by the Campaign Against
Rascism in the Media, continues

to be widely shown. It can be hired.

in 16mm or video from: The Other
Cinema, 79 Wardour Street, Lon-
don W1V 3PH. Tel: 01-734 8508/9.

. T ™

L~ -
f - i—- ik
» gy =

Telling it as it was: demonstration about the Deptford fire deaths, {pic; Dave Hampshire)

AID. (pic: Val Wilmer)

Possibly no reporters” wives, but certainly women journalists were among
those who occupied the London Evening News in january 1978 and
secured the right to reply to articles attacking lesbians who have babies by

by Marion Bowman
former member of the
NUJ Equality Working Party

IN THE last years of the Viet-
nam war, when public opposit-
ion to the US government’s
war policy was becoming in-
creasingly ‘respectable’, the
American press also began to
shift away from ‘he official
view that the war was not only
just but winnable,

At that time Ben Bradlee,
executive editor of the Washing-
ton Post, complained to a col-
league: ‘We tell reporters not
to march in a demonstration,
But what can you do when
their wives march in demon-
strations?’

Apart from the give-away that
Washington Post reporters were
men, the remark is interesting
because it offers an insight into
that process which goes some way
to answering a question constant-
ly being asked by supporters of
the Campaign for Press Freedom:

Why do journalists endorse
the values and views of their em-
ployers and where do they draw
the line?

Another US editor, Turner
Catledge of the New York Times,
provides further clues. In his book
My Life and the Times, Catledge

page 4

‘What can you do when reporters’ wives go on demos?’

wrote that in hiring staff he wanted
‘independent, creative men, thoro-
ughbreds . . . not the sort who
could be bossed or browbeaten. I
had to make them do what I wanted
done, often by making them think
it was what they wanted done.’

That statement is sufficiently
contradictory to explain why it
often is that journalists believe
themselves to be compleiely ob-
jective when their work, founded
on selectivity, reflects the priorit-
ies of particular types of people.

These anecdotes highlight an
important issue for press free-
dom — that of content and how
news values and editorial policies
are created and adhered to.

It is easy enough to argue
that the current system of owner-
ship of the press is the source of
much of the injustice perpetrated
by the newspapers. But when it
comes to questions such as ‘Why
does the TUC Women's Con-
ference get so little coverage, and
then only of a trivial nature?’ the
answer is less clear.

To deal with problems like
that discussion has to range wider
than concern for the right of reply
or the support of alternatives like
the East End News or the de-
sirability of a labour daily. How
different would the final product
be?
page 5

Very little is known by the
general public about the beliefs of
journalists or the nature of their
work. Journalists themselves have
a need for reassurance so strong
that the whys and wherefores of
their craft are rarely debated cri-
tically.

So it is significant that or-
ganised dissent among journalists
recently has come from that group
who are already vulnerable to em-
ployers' prejudices — women.

It iz easier for male jour-
nalists to identify with the values
of male employers, to be the ‘thorough-
breds' of whom Turner Catledge
wrote. Women, on the other hand,
have never had the automatic foot-
hold in the province of the power-
ful that gender bestows. Quite
apart from what men think women
are fit for, there is the simple fact
that women are not men.

The increasing number of
women working in journalism who
spurn the ‘Queen Bee’ role, who
identify with each other and with
women outside the industry, has
givenrise to a new spirit of dissent
from the sexism of conventional,
male-created journalism; dissent
which affects many other areas of
journalistic practice.

Discussions about sexism, that
ideology of male supremacy most
popularly recognised in the page
three pin-up but one which in-
volves the complexities of omission,
condescension and distortion, raise
many issues central to press free-

dom and the role of journalists in
society.

Censorship, ownership, al-
legiances, atliances, trade union
organisation, social, as well as
industrial, relations — all these
have to be considered once ob-
jection to sexism is voiced.

It is important therefore that
women in the NUJ have put as
much emphasis on the nature of
the work of journalists as on straight
employment matters such as equal
opportunity in recruitment and
promotion, maternity and abortion
rights, or provisions for working
parents like creches.

There is no guarantee that
equal numbers of men and women
in the workplace will mean equal
treatment for the female public in
the pages of the press, but men
and women do have different life
experiences and it may be more
difficult for male employers to
convince female employees that
the systematic subordination of
women in their own work is, as
Turner Catledge puts it, ‘what
they want done’ too.

Indeed, the fact that young
women trainees, very much the
minority in provincial newspaper
offices, can now be crushed only
temporarily in their dissent by
news editors saying: ‘If you don't
agree with me, you have no news
sense and you'll never make a
journalist’ is an indication of how
that process of endorsement can
be interrupted.

Equality of opportunity for
women and minority groups, sup-
port for those struggling against
sexism and racism and enfran-
chisement of the powerless have
implications for press freedom
and the creation of a just press
which should not be overlooked as
the powerful are taken to task.

‘Unlike the
institutionalised
Jjournalists of the later
period, (those on the
radical press of the 1830s
and ’40s) tended to see
themselves as activists
rather than

professionals . . .

‘They sought to
understand and expose the
dynamics of power and
inequality rather than to
report ‘hard news’” as a
series of disconnected
events.

‘They saw themselves
as class representatives
rather than as
disinterested
intermediaries between
competing groups, and
they sought to establish a
relationship of real
reciprocity and equality
with their readers.’

— From Power Without
Responsibility, reviewed on
page 8.




