Bulletin of the Campaign for Press Freedom

Press plot against CND

THE Campaign for Nuclear Disarmament has come in for scandalous
treatment by the Colchester Evening Gazette.

Launching what he said would be a series of thorough studies of the
campaign and the nuclear question, John Cleal, an ex-army officer,
highlighted the crucial role supposedly played by the KGB in orchestrating
all resistance to nuclear weapons in east Essex.

Under the front-page headline ‘CND
and the Russian Link’ on 9 July, Cleal listed
three priorities of the Soviet plot: arrange-
ment and control of ‘meet the people’ peace
trips to the USSR; a propaganda effort
aimed at schools, churches, professional
societies and trade unions; spreading false
information showing NATO as potential
aggressors while disguising the build-up in
Warsaw Pact nuclear weaponry.

T g, R

1

@ aretryingto use the
| peace campaigners |

"OND AND THE
CUSSIAN LINK

LA 1 Tag s campain to
ot ratied Crabee |

Jedin Esrope )

Colchester Evening Gazette, 9 June 198

Unsupported by evidence of any kind
relevant to CND, each of these claims
contained numerous factual errors.

Not content with slandering CND,
Cleal accused other groups of being KGB

by Gordon Brotherston
Chairperson, Colchester & District CND

pawns and dupes: Quakers, trade unionists,
campaigners against Cruise missiles, and
members of the World Disarmament Cam-
paign, which he wrongly identified with the
quite separate Soviet-backed World Peace
Council.

This press onslaught had the immediate
effect of uniting the offended parties, who
met to plan their response.

Three points were unanimously agreed:
to demand the right of reply and, if refused,
to picket; to draft a press statement and to
take up the matter with the Press Council;
and to request the journalists’ union to con-
sider Cleal's case under its code of conduct.

A delegation visited the Gazette’s of-
fices and spent two hours with the editor
Peter Laurie and journalist John Cleal.
Laurie refused to publish our reply and
offered instead to use it as the basis for a
piece of their own. Cleal was chosen to do
the re-writing!

The doctored version which appeared
that week was far from satisfactory and the
picket went ahead. Over 2,000 leaflets were
handed out explaining the affair. Another
picket was held a few days later between

Journalists take space on page one

READERS of the Stockport Advert-
iser may not have been too surprised
when they picked up their news-
paper on 9 July to read of manage-
ment’s plans to merge the paper
with the Guardian and Manchester
Evening News group.

Concentration of ownership in
the local press has proceeded apace
over the past 25 years, with the
result that a handful of large groups
now own most of Britain’s local
press.

But what may well have sur-
prised Stockport Advertiser readers
was that next to the management
announcement at the top of page one

was a reply from the journalists on
the newspaper, declaring their
opposition to the merger, which
would have meant the loss of 118
jobs — almost the entire workforce
on the Advertiser.

NGA members had told manage-
ment that its statement would not
be set in type unless the journalists
were given the same space to put
their case. And the journalists based
their argument on the Campaign
for Press Freedom’s pamphlet on
the Right of Reply.

Sales of the CPF’s 40p pam-
phlet now exceed 10,000.

7am and 8am aimed at those working on
the newspaper.

Gazette readers left its editor in no
doubt about what they thought of Cleal's
attack. For several evenings the letters
page was full of complaints, describing the
‘revelation’ as absurd, inaccurate, unfounded,
and above all irresponsible.

The newspaper wasn't able to pro-
duce a single letter in support of its attack.

In its recent report on the affair, Tribune
diagnosed it as the beginning of ‘what could
be an officially inspired campaign against
opponents of nuclear weapons’. It turns out
that Cleal announced his resignation from
the staff before our first visit to the Gazette,
80 he is no longer able to carry on with his
projected series of nuclear stories. The
NUJ charge against him is going ahead.

No comment

JOHN JUNOR, editor of the Sunday Ex-
press, prides himself on his fearless column
on behalf of right-wing causes. One item
accused Labour MP Roy Hughes, who
attended a conference of the World Par-
liament of the Peoples of Peace, held in
Sofia, of being a Moscow stooge.

Hughes complained to the Press Council,
arguing that he should have been allowed
the right of reply. While the council upheld
his complaint and the Sunday Express duly
published the council's findings, this is
what the editor had to comment on the
matter:

Faos THE

EDITOR

or THE

SUNDAY EXPRESS

1st July 1981,

FLEET STREET. LONDON
01-383 8000

Dear Mr. Sheridan,
Thank you for your letter dated 29th June.

1 will tell you exactly what action I intend to
take over Mr. Hughes. HNone.

It took him eight days to make a reply to our
article. He then did so at inordinate length
and considerable dullness. I see no reason to
apologise in any way for the treatment he was
given.

JOHN

Geoffrey Sheridan Esq.,




GEOFFREY GOODMAN ON A LABOUR DAILY

‘A flagship for socialist ideas’

Should the labour movement launch a daily newspaper, and if so what kind

of paper should it be?

Geoffrey Sheridan asked GEOFFREY GOODMAN, the Daily Mirror’s
industrial editor, who is a member of the committee recently set up by the
TUC to conduct a feasibility study into the launch ef a labour daily.

OPINIONS are strongly divided over the
desirability of launching a national daily
labour newspaper.

While the Campaign for Press Freedom’s
AGM in May welcomed the feasibility
study into the launch of a daily which has
been set up by the TUC, a number of
leading members of the campaign are not
so minded. Some of their concerns are
expressed in Free Comment in this bulletin.

Geoffrey Goodman is among the en-
thusiasts for a labour daily. A veteran of
labour’s former Fleet Street paper, the
Daily Herald, he looks forward to a new
model which could, he says, ‘provide a
political flagship for socialist ideas.

‘It could show that a radical, socialist
daily paper — without being extreme in the
sense of representing a very small minority
— can be professional and competitive,
with very good journalism.’

He adds that it would enable journalists
— ‘hopefully socialist journalists’ — to
show that they have constructive concepts
about how new journalism can be developed
and evoke a response from people who do
not consider themselves radical but feel
‘there is something missing from journalism
today’.

Geoffrey Goodman regards these as
first principles. He makes the point in
response to the view that the labour move-
ment should not bite off more than it could
chew; that it ought to begin with local and
regional papers, and perhaps move on from
that experience to launching a national
daily.

Maybe there aren’t the resources to do
the latter just yet, he considers, and there-
fore we may have to compromise with our
principles, but the principles have to come
first.

He is irritated at those who counter-
pose local and regional alternatives to that
of a national labour newspaper. He finds
nothing incompatible in the various alter-
natives, and says that we should look at the
possibilities as a package, each component
having its own strengths and weaknesses.

A national paper can best deal with
national and international issues, and the
development of communications has meant
that ‘there is a continuity of news and ideas
which have to be discussed every day’.

Acknowledging his own babtism in
print media, he considers that the weak-
ness of the electronic media is that they
‘don’t offer an easily retained message’.

Has the experience of the Daily Herald
left a distaste for anewspaper that might be
gripped by the conservatism of the labour
leadership? The question annoys the former
labour daily’s industrial editor. Those in-
formed about what happened on the Herald
should know better than to ask it, he says.
And as evidence he points to the fact that

Daily Mirror industrial editor Geoffrey
Goodman: ‘A viable newspaper would
have to be free of institutional controls’

the Herald was the first Fleet Street paper
to support the Campaign for Nuclear Dis-
armament, in 1959, when both the TUC
and the Labour Party leadership were
opposed to the ban-the-bomb movement.

Geoffrey Goodman envisages a loose

linkage between the senior editorial staff of
a labour daily and its financial backers. His
key word is ‘trust’, in both the moral and
organisational sense.

‘A newspaper that’s going to be effec-
tive and viable,” he believes, ‘would have to
be independent of institutional control.
There is no doubt at all in my mind about
that.

‘I've always believed that the best way
is to have a trust labelled “independent”,
which would be appointed by the labour
movement. The trust would be give carte
blanche as an independent body to appoint
the editor, who would be responsible to
that body to maintain the integrity of the
paper.’

And would the trust be accountable to
the labour movement? ‘“The trust might be
elected,’” he says. ‘I see no objection that
that.’

And if those on strike, for example,
took exception 'to the coverage of their
dispute in what they might well regard as
their newspaper, wouldn’t it be a matter
then of battling for the right to put their
case in its columns? Maybe so.

“There are very great dangers,” Geoffrey
Goodman says, ‘in glibly accepting the idea
of total accountability if you are producing
anewspaper. It’s difficult enough to do that
even if you have the assumption of total
authority.

‘But if you're continually looking over
your shoulder wondering what the Hartle-
pool branch of NUPE is saying, it's im-
possible. One would hope that senior execu-
tives would never lose sight of what it says,
but what the Walsall branch of the AEUW
says might be completely different.

‘That’s why total accountability is im-
possible. In the end you have to give trust.’

What, then, of the existing trade union
journals: are they an obstacle to winning
support for a labour daily?

‘With very few exceptions,” Geoffrey
Goodman says, ‘they have missed out on
the vast potential that exists. Trade unions
reach into the roots of society, with a
potential for a unique two-way communica-
tion system that no other institution can
achieve.

‘Harnessing that potential ought to be
one of the major responsibilities of every
trade union general secretary, but even now
a great deal of it is going to waste.

‘I see democracy and accountability
really flowing in that sort of process. I
would, of course, apply this to a labour
daily. I want a great deal of readership
involvement.’

And lastly the recent report that barely
a quarter of the TUC's target of £40,000 to
fund the feasibility study has been raised?
Geoffrey Goodman says he didn’t know the
details. As far as he was concerned, the
study could be done for nothing, if the
committee members simply pooled their
own ideas.

@®The members of the committee set up to
conduct the feasibility study are: Lord
McCarthy (chair), John Dixey (production
manager of the Guardian), Geoffrey Good-
man (industrial editor of the Daily Mirror),
William McClelland (former group market-
ing director of Reed International), Percy
Roberts (retired chairperson of Mirror Group
Newspapers) — all serving in a personal
capacity, together with TUC representatives.

Airspace, please

by Simon Partridge
convenor, Community Radio Group, ComCom

IN A written reply to Parliament, the
Home Secretary gave the first official
if tentative recognition to community
radio on 11 July. William Whitelaw
acknowledged that there was ‘support
for some form of community radio de-
velopment’. He proposed to ‘give further
consideration to this matter’.

On the same day a coalition of com-
munity, hospital and student broadcasters
wrote to 140 MPs about an open letter they
had sent to the Home Secretary inresponse
to the third report of the Home Office Local
Radio Working Party. The letter detailed
an experimental pilot scheme for community
radio.

MPs were asked to write to the Home
Secretary in support of such a proposal,
arguing among other things: ‘We believe
that low-cost community radio stations, run
co-operatively or on a non-profit basis,
could make an important contribution to
community life and its economy by comple-
menting the work of the larger scale BBC/
IBA local radio system.

page 2




WHEN
ACCESS TO
TVISN'T
ENOUGH

by Carole James

LABOUR councillors eager toreach
awider audience in defence oflocal
services have been learning some
bitter lessons.

Typical has been the recent experience
of the majority Labour group on Sheffield
city council, who agreed to participate in
Yorkshire TV’s Where it Matters as partof a
continuing effort to build united resistance
against Heseltine’s attacks on local govern-
ment.

The programme could have presented
a thorough debate on the scale, standard
and cost of services in Sheffield, illuminating
the dire choices faced by local authorities
in the current climate. Televised nationally
immediately following the 10pm news, fron-
ted by Desmond Wilcox, it seemed an
opportunity too good to miss.

In place of such debate, the subsequent
programme attempted trial by television.
The structure of the programme was geared
to this end. A filmed prologue was pro-
duced, implying that recent dramatic job
losses in Sheffield were caused by the
council’s rating policy and that this resulted
from a change of leadership following the
May 1980 local elections.

The programme-makers relied heavily
on several politically inspired rumours.

‘This was in fact proposed by Aubrey
Singer, managing director of BBC Radio, in
a speech at Edinburgh in 1979. We are
asking the Home Office to experiment
along these lines, with a localised form of
radio that “will reach those parts the BBC
and IBA cannot afford to reach”.

‘These could be urban neighbourhoods
under stress, communities of interest across
a whole conurbation — such as the old, the
young, disabled people, ethnic minorities
— or rural areas neglected by mainstream
communications.’

While the Home Secretary is consider-
ing the possibility of developing community
radio, all those in favour of it should make
representations to him, and, if possible,
persuade their MP(s) to do the same.
Letters of support should be send to the
Home Secretary, 50 Queen Anne’s Gate,
London SW1H 9AT.

Copies of the open letter — an 11- -page
document — are available from: Community
Radio Group, 92 Huddleston Road, Lon-
don N7 OEG, price 45p incl p&p, cheques/
POs payable to Community Communications
Group. We would also be pleased to advise
on setting up and lobbying for a community
radio station.

page 3

The most damaging of these was that the
council had commissioned a secret report
on 30 local companies, with a view to taking
them over. Understandably this aroused
fear and fury among industrialists in the
city.

In fact, this was a serious misinter-
pretation of working papers produced for
the economic strategy group, a council sub-
committee attempting to develop radical
socialist policies to combat rising local
unemployment.

This group has been seeking ways of
encouraging new forms of productive enter-
prise, including the production of socially
useful products. It is interested in the
possibilities of planning agreements bet-
ween local authorities and failing local
firms.

@ latest governmen!

artial discussion of th "2 wild-eyed Trof from

anced and Imﬂm,-nr ‘spokesman and

. bak
And o ensure a 1h me & govern

measures | have wi
the lunalic fringe

One of a set of six CPF postcards,
at I5p each

These papers were designed for the
partisan but relatively considered discussion
of the council committee room. They assumed
the continued confidence of both the local
labour movement and the business com-
munity.

To turn these issues into drama and
‘good television’, YTV attempted to en-
gineer confrontation. They flew in Lord
Thorneycroft, reputedly at a cost of over
£4,000, from a Pirelli board meeting in
Milan, to join a panel of celebrities, includ-
ing a senior executive of a key company
reputedly ripe for take-over.

Key representatives from the local
authority were placed in strategic positions
in the audience, to be challenged and cross-
examined before the camera, to answer
unanswerable questions of conspiracy and
subversion.

Luckily, so undramatic was the dis-
cussion that much of it ended up on the
cutting room floor, and the result was a
confused, disjointed muddle. But in their
search for popular political debate, the
producers had fallen into the pockets of
those in the Sheffield community and
beyond who have a vested interest in
destroying radical pohcles, whatever the
consequences. -

In failing to research and understand
their source material, and in trying to
surprise the participants with malicious
political gossip, they fell short of the most
basic standards of ‘balance’.

To members of the wider labour move-
ment, frequently subjected to such distor-
tion as the victims of ‘professional’ journa-
lism, this will be another occasion when
mere ‘access’ to the media was not enough.

Reselecting
the facts

by Graham Smith

THERE is no shortage of pundits to
tell us why the Great British Press

is so uniformly appalling, but few
have managed it with as much in-
sight and wit as Brian Whittaker in
the latest offering from the Minority
Press Group: News Ltd.

The book is in two parts, the first
telling us why the existing local and national
newspapers regularly serve up a diet of
trivia and establishment orientated mis-
information, and the second describing the
history of one attempt to break the mono-
poly, the Liverpool Free Press.

Whittaker wastes no time in exploding
the myth of ‘objectivity’ to which most
journalists believe they have exclusive rights.

He explains how the uniformity of
journalists’ training and early newspaper
experiences lead inevitably to a common
view of how ‘facts’ should be selected and
then organised, in order to present a ‘pro-
fessionally-written’ story.

Most newspaper stories start from a
‘source’, and Whittaker analyses just how
routine they really are. He lists 18 ‘sources’
which every journalist will recognise: it is
depressing reading.

News ‘values’ also come in for a long-
overdue hammering, and in a chapter titled
‘Publish and be jailed’ Whittaker traces the
history of Britain’s repressive publishing
laws.

Throughout the first part of the book,
the author substantiates the points he tries
to make with detailed annotation and direct
quotes: the book should be compulsory
reading for all trainees, and might even
make seasoned Fleet Street hacks think
more carefully about how their newspapers
are produced, and question their role on
the production line.

The second part of News Ltd describes
how the Liverpool Free Press came into
being; how its problems were resolved, and
why a suggestion that it should describe
itself as a ‘socialist’ newspaper — as every-
one involved with it would individually
describe themselves as socialists — was
rejected. :

The section ends with a series of
extracts from the Liverpool Free Press,
which comes like a breath of fresh air after
the depressing reeding of the book’s first
section.

This newspaper provides an excellent
study in the politics of radical journalism —
campaigning aggressively against corrup-
tion, poor housing conditions, and the like .
.. and the fact that it succeeded when more
overtly ‘political’ newspapers failed shows
that ‘left-wing’ aewspapers can be popular.
News Ltd is a book which should be read by
every journalist and trades unionist. Al-
though some readers may feel that Brian
Whittaker is trying to teach them to suck
eggs, it is an invaluable and timely contribu-
tion to a vital debate.

®News Ltd, price £3.25, is available from
the Campaign for Press Freedom.




Telling TV producers about their coverage of events like this

LATED

HYOI0S) LOSHOOD W D J0I0Yd

fad

A day
at the

HOW often have you sat down
after a news or documentary
programme on television, tried
to contain your anger, and
thought of all the ways in
which views had been distorted;
of all the questions which
could have been asked, but
weren’t?

A group of trades unionists
went one better that that this
summer - they took their
criticisms to the producers who
made the programmes. They did
so by invitation of the BBC, at a
one-day session held at Limegrove
in London. The ensuing discussion
would have made a brilliant TV
programme!

There were nine trades
unionists in all — Engineering
Union members from Manchester,
and members of various unions
from Glasgow. They spent the
preceding afternoon and most of
the night in a hotel, examining
Panorama and Nationwide pro-

Muting the voice of militants

IN CASE you missed it last month, ATV screened A Question of
Leadership, a one-hour film discussion among trade union activists
involved in last year’s 13-week national steel strike.

The programme, about the strike and its implications, was
of a kind which we all too rarely see on television: a reasoned in-
telligent discussion of a serious political issue by the people
involved. That is probably why it took 15 months to get it on
screen. It was put out late at night on 13 August, when most
people concerned would have been on holiday. It was shown only

in the ATV region.

And if those restraints weren’t
sufficient, the programme was cut
by 12 minutes to allow the
insertion of a studio discussion
with Bill Sirs and the general
secretary of the Welsh TUC,
which in the words of the
programme’s director, Ken Loach,

was ‘entirely redundant and
anaesthetises the rest of the
programme’.

A Question of Leadership
was filmed over about eight hours
among a group of people actively
involved in the strike or in its
support. It showed, in the words
of one participant, ISTC official
Sandy Feather, ‘the anger of

by Barthélemy Piéchut

working people’. And he added
that it was fairly representative of
the kind of views held by activists
in the aftermath of the strike.
The participants saw the
strike as part of a government
offensive on wage rates, and
especially jobs, in the public
sector. They were highly critical
of their own trade wunion
leaderships, and of the role of the

police — ‘Maggie Thatcher's boot

boys’, as one speaker described
them. i
The reason for the delays, the

changes, and finally the insulting
slot in the schedule the pro-
gramme received was given as
‘balance’. This raises an important
question. In television all pro-
grammes must display ‘balance’.
This one apparently didn’t. But
‘balance’ is supposed to ensure
that all sides of a question get a
fair hearing.

The views of these people
were an integral part of the debate
surrounding the steel strike. If
they haven't had a hearing before
— where was the media’s ‘balance’
then?

The mass media can live, and
indeed love to live, with the
working class portrayed as
victims, or if workers are allowed
an inarticulate grunt of anger from
a vox pop on a picket line or at a
demo. But let them sit down and

.show a clear, well argued and

articulate opposition to the
national political consensus, then
by all means refuse them a voice.
They are evidently unbalanced!

grammes on last year's steel
strike, news coverage of the
strike, and a Nationwide item on
the Birmetals dispute in Birming-
ham.

Then came the confrontation,
attended by 20 producers. The
result, according to Panorama
producer David Graham, who got
the event together, was that ‘all
the producers agreed that there
was something in what the trade
unionists said, which implies they
would do it differently if they were
doing it again.’

The trades unionists, he
adds, ‘were attacking about nearly
all the programmes.”

They liked coverage which
showed trades unionists fighting
for their rights, because, they
said, they saw themselves in it.
But there was little of that, and
one of their main criticisms was
that they hardly saw themselves
anywhere.

They didn't like the conclusion
of ‘What about the workers?’,
a news special programme called
‘Steel strike’, which ended with a
scene of pickets surrounding a
lorry with a voice-over from
Arthur Scargill saying: ‘One
thing you can be sure of, now
they've been through this ex-
perience, members of this union
will be more political’

‘You can’t reduce political
awareness, the trades unionists
commented, ‘to bashing lorries.’

They had a list of questions
that weren't asked in Nation-
wide's coverage of Birmetals, an
engineering plant which manage-
ment says it has been forced to
shut because of union demands.
Management, they pointed out,
was not asked straight out what
steps it had taken to explain the
situation to the unions, And the
producer was told he assumed he
could go into the homes of
workers, but not those of
management.

The producers were asked
about their background, says
David Graham. At one point the
trades unionists asked all those
who had been to public school to
put their hand up. ‘You are pretty
different from us,’ the producers
were told. ‘There’s a lot about us
you don’t know.’

One of the trades unionists
who took part, Stan McNee, a
boilermakers shop steward from
the Govan shipyards, says the
exercise was useful.

‘What surprised me, he com-
ments, ‘was that the interviewers
—reporters, as they call them— are
just a tool Sue Lawley was
pumping out stuff about the
Royal wedding for a couple of
months before the event, and I
asked what she was doing. “It's
my job,” she said. There’s a bit of
a lack of consciousness there, I
think.’




WHAT THEIR PAPERS DON'T SAY

Discuss TV

FOUR discussion evenings are to
be held in Birmingham in October
and November to examine contro-
versial issues in broadcasting.

Organised by Birmingham
Film Workshop and West Mid-
lands Arts, the sessions are to be
introduced by Plaid Cymru MP
Dafydd Elis Thomas (7 Oct),
Women in Broadcasting and Film
Lobby (21 Oct.), Alan Foundation,
of Channel 4 (4 Nov.), and Stuart
Hood (18 Nov.). Tel: 021-359
4192 for details.

After 80 years . . .

IF the marketing strategy of New
Socialist — the Labour Party’s
new magazine — succeeds, it will
make the history books.

The problem for left-wing
periodicals in Britain is how to
break from the ‘ghetto’ of a tiny
readership. A print-run of more
than 15,000 or so brings
economies of scale enabling the
cover price to be kept relatively
low, thus helping to gain more
readers, as well as such items as
advertising revenue.

Launching as a two-monthly
magazine on 2 September, New
Socialist had by then already
gained more than 2,500
subscribers, with over 30,000
copies destined for newsagents
and radical bookshops. Selling at
60p for 76 pages, the magazine
looks set fair to achieve a ghetto-
breaking role.

It happens also to be the
first analytical and discussion
magazine in the Labour Party’s
80-year history, and is edited by
CPF national committee member
James Curran.

Disturbing our balance
of mind

THE farce of this year's
Dimbleby lecture, with one
would-be lecturer after another
beeing vetoed by the BBC’s
upper echelons, has drawn to the
attention of a wider audience the
crassly conservative regime being
run by BBC director-general Sir
Ian Trethowan.

His guiding principle is: ‘If it
might upset Margaret Thatcher,
drop it.’ This deference isn’t merely
about getting approval for arise in
the licence fee.

Trethowan is himself a Tory,
and he is backed by the
chairperson of the BBC board of
governors, Sir George Howard,
one of the richest landowners in
Britain. For good measure, the

newly-appointed deputy chair-
person is Sir William Rees-Mogg,
another Tory,
candidate for Trethowan’'s job is
Lord Windlesham, former Tory
minister of state for Northern
Ireland.

So much for the BBC’s
notorious acts of ‘balance’. We
seem less than a million miles
from the situation in France,
where de Gaulle established the
practice of making senior appoint-
ments in the state broadcasting
network from among his sup-
porters. Mitterand’s Socialist
government is said to be lining up
replacements for Giscard's broad-
casters.

With the notion of ‘balance’
increasingly discredited in Britain,
it is noteworthy that the

'Guardian’s TV correspondent,

Peter Fiddick, wrote an item last
month with the headline: ‘Pre-
serving an independent turn of
mind’.

He gave ‘two cheers’ to the
Independent Broadcasting
Authority for ruling that local
authorities cannot take share-
holdings in Independent Tele-
vision or Independent Local
Radio companies. The decision
arose from a move by the Labour-
controlled Durham county council
to buy shares in Tyne Tees TV.

Fiddick wrote: ‘For broad-
casters to have fruitful relation-
ships with the local community is
one thing . . . But actually getting
into bed with the community’s
main political force is surely quite
a different and more dangerous
matter.

Presumably we are to
consider the industrial and
finance outfits which make up the
major shareholders of the ITV
and ILR companies as politically
neutral. Durham county council's
say in the running of Tyne Tees
would probably have made little
impact at the shareholders’
meetings, but it certainly is high
time consideration were given to
gaining labour movement-con-
trolled radio and TV stations.

Rebels’ cause

IF YOU picked up the message
that the attempted coup in Gambia
this summer was by rebels calling
for the dictatorship of the pro-
letariat, you did well

The information was sent to
Amnesty International by infor-
mants in West Africa, but amidst
the drooling coverage of SAS
heroics — ‘They had the help of a
former SAS major Clive Lee, a
civilian instructor to the Gambian

and a leading.

pioneer corps. A tough-looking

man about 6ft 6in tall' (Sunday
Times) — you could search in vain
for an explanation of why anyone
would want to kick out Gambia’s
neo-colonial regime.

Creepie

FREE PRESS’s diary
correspondent, you will not be
surprised to learn, was among
the boat-loads who took off for
Boulogne on the Weding Day. So
was Frank Johnson of The
Times.

His report was headed
‘Defiant left wingers escape the
tyranny of the House of
Windsor, and the article
continued in a similar vein. Fair
enough.

Just one thing. Johnson
recorded that when he went in
search of Richard Balfe, Labour
member of the European
Parliament, who was in charge
of one of the escape groups, he
was told: ‘You can’t miss him.
He looks like an opportunist, a
careerist, and a creep.’ Okay, but
when did you last see a comment
like that about a Tory relayed in
their press?

It might be added that Free
Press’s correspondents
nationwide report that the
display of bunting on the streets
was considerably less than the
media’s output of Royal-worship.

Race code complaints

THE executive of the journalists’
union has decided to proceed with
complaints against six Fleet
Street members over their
reports of the Black People’s Day
of Action, when thousands
marched through Central London
in protest at the handling by
police and the media of the
Deptford fire.

The complaints have been
brought by the NUJ’s London
Freelance branch against re-
porters on the Daily Express,
Daily Mail, and Sun. They are

charged with being in breach of
clause 10 of the union’s code of
conduct, which states: ‘A journalist
shall not originate material which
encourages discrimination on the
grounds of race, colour, creed,
gender, or sexual orientation.’

If the complaints are upheld,
the journalists face possible fines
or expulsion from the NUJ.

® Management of the Daily Mail
has been wamed by the
newspaper's journalists in Man-
chester about the dangers of
inciting racism.

The NUJ chapel unanimously
passed a resolution criticising a
front-page lead headline in the
Mail during the Toxteth riots
which said ‘Black war on police’.
The journalists pointed out that
blacks and whites were involved.

Who needs Standards?

LONDONERS' one-and-only eve-
ning paper, the mis-titled New
Standard, is the same blend of
High Toryism of its forbears, the
Evening Standard and the
Evening News, only more so. Its
main preoccupations are rub-
bishing the Labour-controlled
Greater London Council, and
extolling the Metropolitan Police.
With that in mind, the GLC
launches its own newspaper this
autumn. The 8-page tabloid will
be delivered free to nearly 3m
households, at an estimated cost
for the first issue of £132,000.

Tony Hart, chairperson of
the council’s finance and general
purposes committee, says: ‘We
feel we have a duty to Londoners
to tell them what we're doing. We
get a raw deal from the Standard,
which is intent on making us out to
be a bunch of malevolent
Marxists.

‘It's a disastrous situation
when a paper which is in a unique
position to get across to
Londoners is so determined to
build up the GLC leader, Ken
Livingstone, as an ogre and to give
such a negative bias to everything
we do.

Geoffrey Sheridan




The case against a national
labour daily

THE NEED for a new national daily
newspaper to serve the interests of the
labour movement has been ‘reported’ quite
uncritically in recent issues of Free Press.

A number of the campaign’s better-
known members have expressed the view
that it is only by tackling the Express, Mail,
Telegraph et al head on, that the labour
movement can get its views across. Arthur
Scargill (Free Press, July-August) says that
such a newspaper would quickly establish a
readership of 6m and force advertisers to
use its pages for preaching their message,
at which point, presumably, the newspaper
would cease to be a drain on the labour
movement's financial resources.

There are many reasons for believing
that no matter how well intentioned these
arguments may be, they are quite wrong.

The most important reason, perhaps,
is the fear that any national labour
movement daily newspaper financed
centrally by the TUC would simply become
the voice of a TUC committee. This fear
has been expressed many times since the
campaign was launched, but it has never
been satisfactorily laid to rest.

Indeed, the TUC has a less than
perfect record on press freedom: the
expulsion of Tameside Trades Council in
1979, for seeking to discuss ideas on
Northern Ireland at variance with those of
the General Council, was roundly
condemned by many in the labour,
movement as narrow-minded, sectarian
censorship.

Another important fact to grasp when
juggling with the logistics of national daily
newspaper production is that there is no
such thing in Britain as a-national daily
newspaper! Instead, there are newspapers
which are produced in London " and
Manchester, and then distributed to the
rest of the country.

Wales, the South-west and the North-
east hardly get a look in in terms of decent
coverage — which is why, in those areas, the
local or regional daily newspapers, carrying
as they do a round-up of ‘important’
national stories, are read by just about
everybody.

As national newspapers fret over
dwindling circulation figures, and indulge
in facile competitions to win temporary
readers, the local press continues to thrive.
You don’t need a £40,000 feasibility study
(even if you had £40,000) to tell you which
area is the more profitable: Associated
Newspapers, for example, could not afford
to publish the Daily Mail were it not for the
profits generated by its local and regional
publishing subsidiaries.

Scargill's view of how advertising
revenue would-be generated is not shared
by the advertisers themselves. National

newspapers carry a relatively small amount

of advertising - not because their
proprietors don’t like making money, but
because national advertising campaigns

are run on the basis of competition between
different brands, not commodities or
(obviously) local retail outlets.

So why doesn’t the TUC look to the
regional and local press for models on
which to base its alternative? The
monopoly control of information in the
provinces is every bit as repressive asitisin
Fleet Street; there is clearly a job to be
done.

If the TUC sponsored one pilot
project, with a local trades council perhaps
linking up with a left Labour-controlled
local council, it could minimise the risks it
was taking and at the same time light a
beacon for radical journalism which might
later be repeated city by city, throughout
Britain.

But if the TUC continues on its
present course, it must realise that as long
as there remain more questions about its
motives than there are answers, it faces a
hard slog to convince even its own
supporters that such a project was even
remotely worthwhile.

Graham Smith,
Founder member of Hull News

Regional route to labour daily

OF COURSE, the imagination is fired by
the idea that every day we could read a
popular, accessible pro-labour movement
paper, and of course such a paper is de-
sirable. Then why not wholeheartedly
support it and make it happen?

Because there is much more at stake
than the creation of just one paper— namely
the revival of the entire radical, labour
press. It would be unwise to focus our
attention single-mindedly on establishing a
labour daily, whatever the cost (say £10m)
— as if, like the revolution, it will solve all our
problems. The re-creation of a labour press
cannot be undertaken by simply making a
solution happen at the top and expecting
the effects to automatically percolate
downwards.

Readers for the daily won't appear
from nowhere; old reading habits die hard.
Sun and Daily Star readers will have to be
weaned off the old product. Thus we
require a strategy developing from the
grassroots upwards, creating support at the
local and regional level, and encompassing
new initiatives in the magazine and
periodicals field.

Such a range of experiments would tell
us which kind of pro-labour paper can sell
and be successful.

I suggest a 5-year plan with a labour
daily as the goal In the meantime a trust
should be set up to channel funds raised

through the labour movement. In fact the
Campaign for Press Freedom is in an ideal
position to be the basis of such a conduit,
after establishing procedures and some
form of accountability towards those who
donated the funds.

These resources should then be used
to financially support those local and
radical weeklies that already exist, and to
instigate launches in a planned manner
where the labour movement feels there is a
gap, or the local monopoly paper is so
dreadful and hated by the local population
that competition could effectively challenge
their monopoly position.

And let’s not forget the monthlies. A
new magazine like New Socialist can play
an equally important role in counteracting
the media’s negative handling of the labour
movement. With its print run of 39,000, its
impact could be considerable.

The well-known local/regional initiatives
like Rochdale Alternative Press, Rebecca
and the East End News are only the most
visible alternatives. Fifty other such papers
exist elsewhere, and every month new
initiatives come up. The latest is the
projected Birmingham Inquirer, due to
appear in late 1982. While these de-
velopments might seem puny in comparison
to a labour daily launch, together they can
form the launch pad from which a
successful daily could be put into orbit.

Charles Landry,
Minority Press Group

Co-operatives don’t threaten
trade unionism

AS A delegate to the Campaign for Press
Freedom's AGM in May I thought the most
unresolved debate was around the question of
whether alternative print/press organisations
threaten trade unionism.

Although this may not appear to be an
essential part of the discussion about press
freedom, if it isn’t taken on it could drastically
split the support for this campaign.

The debate arose around the NATSOPA
motion which supported ‘the establishment of
an alternative press’ and of ‘co-operatively-
run non-profit making printing works’, but
which at the same time called upon ‘the labour
movement of this country to ensure that its
printing is carried out by members of printing
trade unions and that such members are paid
not less than the nationally agreed rates for
the work.’

The NATSOPA motion added: ‘We further
instruct the national committee of the CPF,
and the editor of Free Press to ensure that they
do not support or publicise non-union and
non-printing union printing works.’

There is no doubt that alternative or-
ganisations only have the political space to
exist because of the rights and freedoms won
by 100 years of trade union struggle; such
organisations can’t be found in countries where
trade unionism has never developed or where
it has been systematically smashed.

It became clear at the AGM that some
delegates considered that the alternative or-
ganisations are using that space to poach work
from the organised sector. Yet the history of
these alternatives has not been that a sharp
operator has seen an opportunity to carve out
a fortune, but that they fill the gaps left by big
business.

This is certainly what happened with the
Publications Distribution Co-op, PDC. A group

page 6




of publishers was forced to get together four
years ago because their publications were
constantly turned down by the big commercial
distributors who didn’t and still don’t like
their critical anti-establishment politics.

The Co-op could only get going because
people were willing to work all hours for little
pay, and it grew, not by distributing publications
which would otherwise have been handled by
organised labour, but by attracting other material
which the commercial organisations wouldn’t
touch.

If we had to pay ourselves union rates and
overtime and stick to the letter of health and
safety procedures we'd be forced to close; and
remember that we’d be inflicting this damage
on ourselves — no employer would suffer and
no work force triumph. Our closure wouldn’t
result in nine more jobs for the organised
sector; it would only mean nine more people in
the dole queue and over 2,000 radical books
and magazines taken out of bookshop cir-
culation. (One of which, by the way, would be
the one you're now reading.)

Since a founding aim of the CPF is to
challenge the control of the monopolies in the
media it would be a strange development if we
and the printing works around the country
which operate in similar ways were forced out
by too inflexible an application of trade union
norms.

That we can only exist by self-exploitation
is a contradiction of trade union principles
and practice, and in any other job all of us
would be members of our appropriate trade
union and fighting for those principles and
practice. But it seems clear to us that it
doesn’t threaten in any way the conditions and
jobs of organised workers that we are not.

There was a body of opinion at the AGM
which was primarily concerned with protection
of their trade — the NUJ freelance motion
which was carried by a two-vote majority
reflected the same narrow concern — and lost
touch with the aims that brought us all there
(on Cup Final Saturday).

Perhaps the people who unsuccessfully
moved the NATSOPA motion could get in
touch with their local alternatives and find out
why they operate as they do and to what
extent they interfere with local organised
labour. It would be useful if there was grass
roots contact between mainstream union and
alternative organisations.

I think they’ll find that far from having
conflicting interests, we are after all part of the
same movement.

Sal Jenkinson,
Publications Distribution Co-op

Would that we could do it, too!

MY Council is disturbed that the motion on
printing co-operatives should have been al-
lowed to have been discussed by the Campaign
for Press Freedom. It appears to us that this
matter was properly an issue between the
print union NATSOPA and Preston Trades
Counecil.

In all events, Preston Worker seems hardly
to be a commercial venture. We suspect it
would never even get published if the work
was done by professional printers.

As we understand it, Preston Trades
Council - like most other trades councils— has
very limited resources, so we find it unfortunate
that it should be criticised for its efforts to
communicate to the wider trades union move-
ment. Would that we were able!

K B Jones,

Secretary, Enfield-Edmonton Trades Union
Council

page 7

Coming to grips
with the media

by Malcolm Wright

THE North-East steering committee of the
Campaign for Press Freedom has started
negotiations with the Northern regional
TUC to try to produce a model teaching
course for trades unionists on how to
handle the media.

The project will centre on formulating
a one-day seminar course at which local
journalists will work with shop stewards on
interview techniques for both newspapers
and radio. A CPF-sponsored course has
already been run at Darlington Media
Workshop, which will be the venue for a
weekend school for ASTMS shop stewards
in November.

Meanwhile plans are going ahead to
produce a series of booklets on the control
of the North-east media, concentrating on
the monopoly of local newspapers held by
the Thomson Organisation and West-
minster Press.

The steering committee hopes to launch
a North-east branch properly after
distributing new recruiting leaflets through
the early autumn with the aid of the TUC,
the Labour Party, and local trades councils.
Anyone wishing to help in setting up the
branch should contact Malcolm Wright (tel
Darlington 484374) or Linda Perks (tel
Darlington 54621). The steering commit-
tee can provide speakers on media issues
for trade union branches or other organised
meetings.

The Yorkshire Media Group is
examining the possibility of setting up a
new regional CPF branch in Yorkshire, with
its headquarters in the Leeds area. Anyone
interested should contact Mark Hebert (tel
Leeds 780841).

What we stand for

1. To challenge the myth that only private
ownership of the newspaper industry pro-
vides genuine freedom, diversity or access,
and to generate public debate on alternative
forms of democratic ownership and control.

2. To carry out research into alternatives,
including ownership by independent trusts
or co-operatives, which would guarantee
freedom from either state control or domi-
nation by major business conglomerates.

3. To encourage the creation of alternative
newspapers of all kinds including a news-
paper or newspapers sympathetic to the
labour movement.

4. To encourage the develop t of industrial
d acy in the newsp p ,bmadcasting
and television industries.

5. To follow up the general principles con-
tained in the Minority Report of the Royal
Commission on the Press, including pro-
posals for aNational Printing Corporation
to provide a competitive public sector in
the printing industry and a launch fund to
assist new publications.

6. To campaign for a reformed and recon-
stituted Press Council to promote basic
standards of fairness and access to the
press on behalf of the public.

7. To work for a reduction in legal restrictions
on freedom of publication and increased
access to official sources of information
through reform of the Official Secrets Act
and similar restrictive legislation and the
introduction of a Freedom of Information
Bill.

Broadcasters lay plans

THE CPF’s broadcasting sub-committee
had its first meeting on 3 August (writes
Jenny Rathbone). The only media union
representative present was NUJ broad-
casting organiser John Foster, but we hope
representatives from the other unions will
attend our next meeting in September.

Our first task is to write a broadcasting
version of the campaign’s founding
pamphlet, Towards Press Freedom. This is
not expected to be a definitive blue-print
on broadcasting, but a broad outline of why
there is a problem, with suggested alternative
solutions.

The next meeting of the sub-
committee is on Thursday, 17 September,
at 6.30 pm, at NALGO head-office in
Mabledon Place, London WC1 (King's
Cross tube). All campaign members are
welcome.

@®Other CPF sub-committees: Right of
Reply — convenor, James Curran; Free
Press — convenor, Geoffrey Sheridan; Press
and Publicity — convenor, Jake Ecclestone;
Committee for Press Distribution -
convenor, Liz Cooper; and involvement
with the Labour Freedom of Information
Campaign. For details of these sub-
committees, please contact the campaign.

NUJ affiliates

THE National Union of Journalists is the
latest trade union to affiliate to the Cam-
paign for Press Freedom. NUJ members
were not of one mind on the issue. In a
postal ballot, 3,896 journalists voted in
favour of affiliation, with 2,385 votes against.

I - - d
MEMBERSHIP OI n -I
Individuals: £5 a year. ®
AFFILIATIONS I
Below 1,000 members: £10; 1,000 o 10,000: £15;

10,000 to 50,000: £25; 50,000 to 100,000; £50; more
than 100,000 members: £100.

O1/We would like to join the Campaign for Press
Freedom as an individual/affiliated organisation and
enclose . . . £

OI/We would like to receive . . . copies of each issue
of Free Press at 7V1p a copy.

NAME
ORGANISATION

ADDRESS

Campaign for Press Freedom
274/288 London Road, Hadleigh,
Essex S57 2DE.

|
!
|
|
i
|
|
|
|
d




Albert Buckler of Plaistow with
the old East End News and the
new.

GROWING PAINS

‘THE first freedom of the press
consists in not being a business’ -

Karl Marx, Rheinische Zeitung, 19 May
1842.

by Mike Jempson
Secretary, East End News Co-operative

THE East End News has sur-
vived its first six months, losing
none of its bright tabloid appeal.
The weekly newspaper is increas-
ingly recognised as a serious alter-
native to the existing press mono-
polies in East London.

But the cost has been phenomenal
Running the paper on a minimal staff — still
inadequate, although it has grown from
four to 11 — and keeping overheads low, the
EEN has eaten up £40,000 in direct subsidy
from share capital and donations.

While the effort is beginning to pay off,
and we can expect advertising revenue to

In Print

Free Press — only 7.5p a copy for multiple
orders :
Right of Reply, the campaign’s latest pamphlet,
40p

Towards Press Freedom, the campaign’s found-
ing document, 30p

The Other Secret Service, press distributors
and censorship, 60p

The British Press — A Manifesto, £3.95
Using the Media, a basic handbook, by Denis
MacShane, £2.50

Power With Responsibility — the press and
broadcasting in Britain, by James Curran
and Jean Seaton, £2.95 )
@ All available from the Campaign for Press
Freedom, post free

rise steadily now that we are established,
such costs highlight the enormous problems
faced by those wishing to challenge the
capitalist press in the market place.

There has been constant reassessment
of the strengths and weaknesses of the
paper. Our top priorities now are a guaran-
teed minimum circulation and competitive
(which means uneconomic) advertising rates.
The need for solid professional business
expertise to give substance to idealism and
enthusiasm has also become clear.

Discipline and efficiency are prere-
quisites for the survival of such a project,
especially since production pressures have
left little time for attention to detail

The organisation problems of a workers’
and consumers’ co-operative are onerous
and require a quite different style to that of
an ordinary newspaper office. We cannot
pretend to have worked out the most
appropriate methods of involving members
in the running of the paper.

Most people are slow to come forward
even with offers of help. Yet when people
do volunteer to help, the time taken to deal
with them, or the inability to make im-
mediate use of them, creates a whole new
set of problems.

Imagine what would happen in the
ruthless world of the straight press if readers,
syndicated columnists, and freelancers
were constantly coming into the office,
phoning up for a chat, or joining in news
conferences.

Slowly, however, a shape and style
have developed through the pages of the
paper and within the office. Members,
contributors, staff, and readers have been
quick to draw attention to the many
inadequacies of the East End News — a

wearing process, but one which keeps us on
our toes.

The great difficulty has been in trying
to discover when a stable mixture, not to
say formula, has been achieved, when even
the least polemical newspaper can never
satisfy everyone all the time. And it is
important to keep major changes to a
minimum so that readers can relate to a
stable product.

A knowledge of the area served by a
local paper is vital Nothing infuriates
readers more nor encourages a belief that
‘the press don’t care’ than simple errors
which display a basic ignorance about the
distribution area.

When relying heavily on contributed
copy there is a danger that outsiders inter-
preting an environment they do not know
can create hostility among readers who do
know. It can lead to accusations of
superficiality, and destroy the whole
credibility of a paper.

Similarly, reliance on local cor-
respondents whose interests may be based
more on ‘issues’ than hard news — a not
infrequent criticism of the EEN and other

‘radical papers — can also affect readers’

reaction.

We have also had to contend with
fairly standard challenges to our existence
from commercial competitors; undercutting
our advertising rates, seducing contracts
away from us, and other more subtle forms
of dissuasion. The smear campaign of the
‘Commie rag variety, and ‘informed’
warnings of financial instability rate high.
They are difficult to counter without
sufficient staff and resources.

Resistance from retailers has proved
as big a bugbear as the traditional
antipathy of the wholesalers to new
experimental publications, particularly if
these are sympathetic to the labour
movement or positive about multi-
racialism.

So a hard time has been had by all, but
I doubt that any of us would have it any
other way. It is far easier to dwell on the
problems, and little time or thought is given
to the positive achievements.

With £5,000 in from the Greater
London Council, and an offer of £5,000
more from the GLC if we can raise another
£10,000, the East End News should find
sufficient extra subsidy to get us to break
even point on a week-to-week basis.

Our hopes and efforts now depend
upon how far our friends really want this
experiement to succeed. That means
digging into their pockets one more time.

Financial and other support to: EEN,
17 Victoria Park Square, London E2.
Tel: 01-981 7337/8.

@Anicles in this bulletin can be freely repro-
duced provided Free Press is acknowledged.

@ Contributions to Free Press from campaign
supporters are welcome. The deadline for the
November-December issue is 5 October. Send
your contribution to: Geoffrey Sheridan, 116
Cazenove Road, London N16. Day tel: 01-703
5298.

Published by the Campaign for Press Freedom,

274-288 London Road, Hadleigh, Essex SS7

2DE. Tel: 0702 553131.

Printed by Spider Web (TU) 01-794 6575.

Typeset/design by Redesign (TU) 01-533 2631.
page 8




