Bulletin of the Campaign for Press Freedom

New contempt law puts journalists in the firing line — so much for “freedom”

Contempt for Free Speech?

by Andrew Nicol

THE Contempt of Court Act
is like the curate’s egg: some
good parts, some bad.

While journalists now have
amuch clearer idea of what they
can report when court proceedings
are “imminent”’, they face new
threats which did not concern
them before the Act became law.

The_ Act gives belated
recognition to that recent in-
vention, the tape recorder, It is
contempt to use a machine with-
out permission, but this should
be readily granted (according to
subsequent Practice Directions).
A request could be passed to the
associate or clerk by the re-
porter.

Rob Rohrer of the New
Statesman had to quote Lord
Hailsham and the Attorney-
General before one Crown Court
judge would give his consent,
and the House of Lords bluntly
turned down a request by
Christopher Price to record the
Greater London Council London
Transport Fares appeal.

So much for the good and
half-good news; the bad news is
that the Act extends the law of

contempt in other directions. It
reverses the New Statesman de-
cision of three years ago and
bans any disclosure of jury
deliberations,

David Pallister of The
Guardian has already been
reported to the Attorney-
General for what was said tobe a
casual conversation in an Old
Bailey corridor with a juror in
the Howard Marks' drug case.
The original Bill would have
allowed reports of jury discus-
sions which did not disclose the
identity of the jurors and the
case, but the clamps were
tightened by a last-minute
amendment in the Lords.

Now it is technical contempt
for a juror to reminisce with a
spouse in bed without jury room
debates. The Attorney-General's
consent is necessary, though,
for a prosecution.

The courts can also make
two new types of gag order. They
can ban indefinitely revelations
in the Press of the names of
witnesses whom they have
allowed to remain anonymous or
other evidence which they have
kept from the public,

They can also postpone
publication of reports of legal
proceedings that might prejudice

those or other proceedings, The
limits of these new powers are
already being fought over
Indefinite bans depend on some
common law power to keep
names or evidence from the
public.

Blackmail victims and Colonel
B's can be protected. The court
this year allowed women pro-
secution witnesses in a procuring
and obscene publications case
also to conceal their identities.

Ian Farquharson, a journalist
on the West Sussex County Times,
and the NUJ challenged a ruling
by Horsham magistrates ban-
ning any report of an old style
committal after reporting res-
trictions had been lifted.

The Divisional Court said
this was far too wide; the Court
of Appeal ruled 2-1, with Lord
Denning dissenting, that the NUJ
was wrong. The NUJ was given
leave to appeal to the House of
Lords.

“It's pretty rich,” said NUJ
Deputy General Secretary Jacob
Ecclestone. “The one time we
get Denning on our side and the
other two over-rule him."”

“Knowing his proclivities for
spouting off about freedom, we
thought he might issue guide-
lines for magistrates — he was

commercial Press.

“The problem with most trade union journals is that they ape many of the worst features of our
. " — 30 says someone whao edits one, page 6.

THE OFFICIAL WHO SUGGESTEDR THAT ALL UNION FULL-TIMERS SHoULD BE EIECTED...

u.véoaf
| HE.EﬂNG

Cartoon by Phil Evans, Socialist Worker

moving in that direction when he
got jumped on from a great
height.”

Vital rights to gather in-
formation and report proceedings
will be lost by default unless the
journalists are vigilant and are
ready to challenge over-wide
court orders. At the very least,
their use should be monitored
and reported to the Campaign.

Andrew Nicol is o
Barrister ond lecturer-in-law
at the London Schoo! of Economics

IN THIS ISSUE:

PAGE 2
The Times, Tebbit's law
and Rupert Murdoch;
Council censors
‘*dissident” posters

PAGE 3
How Fleet Street saw
the “Ripper” trial;
TUC goes ahead with
“national daily” study.
The case against an Open
Press Authority.

PAGES 4 & 5
Black journalists organise
to fight bias;
Police “request” Press
silence;

The SDP and media
manipulation;
Right of reply open
conference.
PAGE &

Trade Union journals -

how free do we want
them to be?

PAGE 7
Colin Winter
remembered,

PAGE 8
The end of the East End
News?;
Reviving the radical
Press.




COUNCIL DEMOLISHES ‘DEMOCRACY

by Jeff Linden

FOR many years, local groups in Lincoln, like Amnesty
International, War on Want, Friends of the Earth and CND
have displayed posters in Lincoln City Library, promoting
their causes and advertising events.

From time to time some have also held exhibitions. For
instance, Friends of the Earth held an exhibition which gave an
alternative view of nuclear energy. This followed an ultra-
professional PR exercise by the Central Electricity Generating Board
to promote the pro-nuclear case.

In future it seems that only “official” views can be aired as a
result of a ruling by Councillor Jean Bassett, new chairperson of the
Libraries Sub-Committee of the Conservative-controlled Lincolnshire
County Council.

Her view is that libraries should not display any posters which
are against the Council's interest. So out goes anything which the
Council thinks is political, not just Party political.

“We are trying to be democratic,” said Councillor Bassett. *“The
library is a quiet and peaceful place, and we want to avoid anything
controversial . . . we are merely concerned with our library and our
image.”

Whose library? Whose image?!

The new ruling follows a decision taken a couple of years ago to
withdraw political publications from the reading room, allegedly on
economic grounds, although the library refuses to take donated

WALL IN LINCOLN

materials. The Council does not consider the Telegraph or Sun to be
politically motivated.

Reaction from local groups has been swift. Lincoln Amnesty
Secretary Richard Skipworth said; “The Council decision flies in the
face of all that Amnesty stands for, and is directly opposed to British
traditions of democracy and civil liberty. It seems that even here in
Britain we will have to fight for freedom of expression.”

War on Want is a registered charity, yet was refused permission
to display a poster of a starving child, as this was deemed to be
“political” Why War on Want posters are refused when those of
other charities, like the RSPCA, are allowed remains unclear.

Ray Longmore, secretary of Lincoln CND said: “Surely all law-
abiding non-Party-political groups are entitled to promote
themselves in public buildings run for the benefit of ordinary
peaple?”’

Meanwhile back at County Hall, Chief Executive Bob Prentice
said the Library Sub-Committee would review the ban on December
9. (After our deadline — Free Press), Until then the ban has meant
that these groups, and others, have been undemocratically cen-
sored, without any debate in Couneil

Free Press would like to hear from any groups or individuals who have suffered
the same experience. feff Linden is an ossistant bronch secretary of the Post
Office Engineering Union in Lincoln.

The Times, Tebbit’s law and Rupert Murdoch

STUDENTS of Fleet Street may have
noticed a rather curious leading article
in The Times on November 25.
Headlined “Mr Tebbit's Lost Clause”,
it greeted the latest proposals for anti-
trade union legislation in an entirely
predictable way apart from the last
paragraph.

This said Mr Tebbit's proposals were
deficient and argued in favour of a*lay-off
clause” which would enable an employer
legally to stop the pay of all employees
during a dispute even if there was no
provision for such a penalty in the contracts
of employment.

The purpose of such a clause, as The
Times made clear, would be to strengthen
an employer's ability to “resist op-
portunistic claims” by one section of the
workforce by enlisting the support of those
not immediately involved in the dispute,
but whose pay had nevertheless been
stopped. '

The next day The Times followed up
with an article by Anthony Frodsham, Direc-
tor-General of the Engineering Employers'
Federation, taking up and expanding on the
scheme with some enthisiasm.

None of which need surprise us, much
less merit comment. But what caught my
attention was the source of the idea.

At the end of January, 1981, Rupert
Murdoch was given a fortnight in which to
get agreement with all the unions at Times
Newspapers on redundancies, staffing levels
and disputes procedures. One of the more
quaint proposals he came up with was that
all employees would be put off the payroll
in the event of a dispute arising with one

by Jake Ecclestone

group of workers, no matter how small the
group. Everybody would be penalised, there-
fore, for the actions of others.

It was an ingenious little scheme, and
was promptly blown out by all the unions at
Times Newspapers. Fighting management
is one thing; fighting each other — for that
was the real purpose — not at all attractive.

So, the idea was dropped; Murdoch
reached the necessary agreements, got his
papers and everyone settled back Then,
come the end of September, there was a
dispute in the machine room and notices
went out saying that all staif on The Sunday
Times were being taken off the payroll

The scheme had plainly not been drop-
ped, notwithstending the agreements he
had signed seven months earlier and not-
withstanding its dubious legality. That re-
mains to be tested, should it be tried again,
for in this instance the dispute was quickly
resolved.

The point that concerns me is this:
Harold Evans, then the editor of The Sunday
Times, was one of that select group of
people who vetted Rupert Murdoch's suitabil-
ity as the future proprietor of our most
famous newspapers. After giving his ap-
proval Mr Evans was subsequently made
editor of The Times.

Mr Murdoch had, of course, given all
the undertakings and assurances that he
was asked for on the little matter of editorial
independence and proprietorial inter-
ference. Indeed, such a suggestion was
unworthy of this great and good man —

particularly as Mr Evans was there to
defend his journalistic staff and guard the
sanctity of The Times.

How cynical it would be, therefore, to
see any connexion between Mr Murdoch's
proposals for industrial relations reform in
February and the editor's proposals in the
leader columns of The Times in November,
identical though they are.

Jacob Ecclestone is the Deputy General
Secretary of the Nationel Union of
Journalists

Freedom Fund

TRIBUNE is being sued for libel
damages by the Right-wing pressure
group, the Freedom Association, and
its deputy chairman Norris Mec-
Whirter.

The FA has issued awrit overan
article entitled “Fighting the ad-
vances of the ‘libertarian’ Right”,
published on August 21. Tribune say
they plan to contest the action be-
cause “we believe that an issue of
considerable importance will be ex-
amined”. '

But legal actions are costly, and
Tribune's financial resources are
already under strain. Donations to:
“Freedom Fund”, TRIBUNE, 308
Gray’s Inn Road, London WC1X 3DY,

=

ONE-SIDED VIEW OF A MAN
WHO KILLED WOMEN

FLEET STREET’s coverage of the “York-
shire Ripper”’ trial, at which Peter
Sutcliffe was jailed for the murder of
thirteen women and the attempted murder
of another seven, has been criticised in
a feminist journal.

The current edition of Feminist Review
publishes an article by Wendy Hollway
which accuses the Press and media of
“covering up” male aggression in their
reports of the trial

“The lay, legal, psychiatric and jour-
nalistic disclosures all shared an assumption
about what is normal masculine sexuality,”
says Ms Hollway.

Many newspapers carried headlines
similar to those of The Guardian which
read: “He has shown himself to be a jovial,
likeable individual, capable of showing great
kindness . . . A-man concerned with old
values and customs, one who shows con-
cern for the unfortunate and the elderly.”

According to Ms Hollway: “Able to
provide no satisfactory explanation, the
Press eplit of his bad/mad side from the
normal man offered to the public in such
Press comments as ‘everyone who knew

Sutcliffe thought he would have made an
ideal father.’ "

Ms Hollway, who teaches Occupational
Psychology at Birkbeck College, University
of London, points out that the journalists
involved in covering the trial were almost
exclusively men

“Sutcliffe’s claim that ‘God encouraged
me to kill people called scum who cannot
justify themselves to society’ was eagerly
seized upon by the Press” says Ms Hollway,
“who failed to point out the inconsistency
of the fact that for Sutcliffe only prostitutes
fell into this category (and not, for example,
the men who, like him used and abused
them)."”

Ms Hollway says her study of the trial's
coverage was based on reports in The
Guardian, but: “The coverage in quality
newspapers such as The Guardian is a good
deal less sensational, and often less blatantly
sexist in its lines of reasoning. If the case I
am making stands up from these reports, it
would thus go for any reports —save feminist
ones — of the trial”

Feminist Review is available from 65 Manor
Road, London N16.

Towards a Left Alternative Press

by Simon Partridge

JAMES Curran proposes the establish-
ment of an Open Press Authority (OPA)
to “reconstruct the press' (Free Press
no. 10). I have grave doubts as to
whether the creation of another
bureaucratic quange would achieve
his aim (we will leave aside the thorny
problem that its creation would seem
to be dependent on the election of a
Labour government).

For instance, Left critics of the Press
always seem to ignore the inconvenient fact
that — Bingo wars nothwithstanding —
there is strong reader loyalty when it comes
to newspaper/magazine consumption,

I don't see, therefore, that the Sun
divested from News International and run
as a workers’ co-op (it is not clear how such
a co-op would buy out the capital or
whether it would remain with the QPA)
would be very different from the Sun
owned and run by Rupert Murdoch.
Whether the Left likes it or not, readers of
the Sun buy it partly because of p.3, It
seems to me that similar arguments could
be applied equally well to the Express or the
Times etc.

The OPA might have more of a role in
assisting the start-up of new papers/maga-
zines. However, there seems to be little
evidence that there are masses of groups
rearing to go. As far as I can see the great
majority of criticism of the existing Press
comes from a political position one might
define as “Left Labour” (those to the Left of
this position seem to be able to maintain
their own Press — e.g. Morning Star, News

Line, Sorcialist
Challenge).

Now it may be that there is a sizeable
market for a Left Labour Press both
nationally and locally, and presumably this
is what the TUC (feasibility study is
designed to test. I would therefore suggest
that the CPF sets itself a rather more
modest aim than “reconstructing the
press” — that is, trying to ensure that the
TUC produces a well researched and
argued feasibility study reasonably shortly
(indeed the CPF AGM undertook to
“publish a discussion document on this
theme in Autumn 1981"” — where is it?).

It should also be recognised thit at
least four new Left Labour publications
have been launched recently despite the
absence of an institution like the OPA —
these are New Socialist (perhaps in a future
Free Press James Curran could let us know
in detail how this was achieved), East End
News, Rebecca and City Limits. It would
seem essential to monitor these projects
carefully (so that lessons can be learned for
the future), and to give them as much
support as possible to see that they have
the best chance of survival through the
critical launch period.

It is also wo.th noting that none of
these ventures uses a strictly workers' co-
op structuré as James advocates — the
East End News is formally structured as a
joint reader/producer co-op (with the
readers being in & majority on the
Committee of Management), while New
Socialist, Rebecca and City Limits also
approximate more closely to this model

Worker and Socialist

TUC goes ahead

with ‘national
daily’ study

THE TUC General Council has decided
to go ahead with a feasibility study into
the prospects for a national daily news-
paper funded by the labour movement.

The decision has surprised some trade
unionists, as the TUC only managed to
raise £27,000 from its initial £40,000 appeal
The poor response led some to think that
the project might be dropped and the cash
returned to the original donors, chiefly the
Transport and General Workers' Union
and the Society of Graphical and Allied
Trades.

Now, though, it looks as if the task of
carrying out the feasibility study will be
handed over to a private firm. According to
the New Statesmen, the study will look into
the cost of launching a daily and try to find
out what kind of newspaper is likely to
prove popular,

The study is to be chaired by Lord
McCarthy of Nuffield College, assisted by
John Dixey (production director of the
Guardian), William McClelland (former IPC
marketing director), Percy Roberts (ex-
chairman of the Mirror Group) and Geoffrey
Goodman of the Daily Mirror.

The £13,000 shortfall in the TUC’s
appeal for funds for the feasibility study
has provoked the question of exactly
how the TUC could raise the millions of
pounds necessary to launch a national daily
newspaper. Some critics of the project
want the study to include an investigation
into the possibilities offered by funding
radical local newspapers. (Reviving the Radi-
cal Press — see page 8).
.

than that of a traditional producer co-op.

In this way, not only can start-up
capital be raised, but the close involvement
of readers in their publications can be
catered for within their management
structures. In my view, if this organisational
model were adopted and the possibilities
inherent in the new technologies of printing
were exploited to the full (which could
bring & drastic lowering of unit costs), I can
see noreason in principle why the Left can't
create a greater “political and cultural
diversity of the Press” without resorting to
the creation of yet another State
bureaucracy,

In short, why doesn't the Left stop
whining about “bias” and debating castles-
in-the-air for reconstructing the Press,
when it could be getting on with the job of
creating practital Left alternatives?

The Press and broadcasting in Britain,
by James Curran and Jean Seaton:
£2.95.

Available from the Campaign for
Press Freedom.




e AT
NY
vow Mgee SWTAGGERING ACRoSH
ROAD THERE 2
. ARSANDS -

No. wu'az A 3\1' WIDE

£ THE MARK INE
,in FACT THERE mﬁs ﬁ |§-“:‘
""" By ] EIGUY PECPLE ON

| PARTICULAR DEMO -

DS, L NA WOW AGLE TO
"“: ‘£ TWAT, THANKS To
NEW EsﬂMA'nou TECANIQUES
FIONEERED BY THE Metmum

?ol-\c.E FORCE, WE CAN o

SIR AREYoU TELUING US

SO @ ANG FIRE FLEXI-

5.7 assmug zuea
W = (R (1

) = e'cemrrrsr;ou«:au.wr'

Thanks to City Limits

WFUL LOT OF : "BEVNG DERD

nanimelos rted Foi || conzre cone Lol seveyey
N ! ‘ )

‘ . MKE’:-:%HWT ™ DIE ‘NA;msﬂfp: k. eRiEnss, | BEEN DEAD FoRk

Nuct.‘AR W

YEARS MY\E::ELF

YARD
EW sco‘rLAND
':,wm LONDOH, S Hoed

fal) 01 10 MR
19 Jeveaber 1989

nnﬂ_mmi

Dear A1

m-
.““w\-F avidal |- .tlﬂ'l‘
vo have goed 7 plu:::::“ “" ..nhm\ u
presant - e and hove
guatities :L"""""u-

e ir saare wespisd

urf-‘l'“"’:;' :‘.:‘:‘u; -r\-r ihe
haa

aplesivess

of mariag p inte besha .f -
e e s Sy e e e LT
v Lestet, 7 ":‘_.:_ Ry n-n T ia e Willaetes
T T b srptemime e &

of Landsn.

apm tpal Iriss

esm douited b0
aqiver 13 Jaa bam "
In os entaarnr 14 dlstweer ! ...-s—"-ﬁ'“' wrapelitas Pelios D
T af 413 bUm briaking With
that i 18 8 his wirt Ls medeesely
is ermebed Wt .-m- ot of
Yo tarreriste:

o]
...\u-u'ﬂ"""

it ot
ds watil Abe Gain Opeld
‘-.:i:c abes plase duriag Vb

- strintly
sabed 1040 Y00 20 v deta be Sesatel o Lerails uill
13 1s IVIIE O s e malh rpontigereTd fliwialerten
e ek yer saste

B

Loid

Direster #F

DEPUTY Assistant Commissioner, Peter Neivens, of the
London Metropolitan Police, sent this letter to Fleet Street
news editors, Although it’s hardly a D-Notice, and was totally
ignored by most journalists, it’s a good example of the “you-
scratch-our-back-and-we'll-scratch-yours’ "’ method of Press
control.

Black journalists

want fair play

by
Elaine Smith

BI.:A(;K JOURNALISTS in black people in the media.
Britain are setting up a pres- The conference acknowled-
sure group to ensure fair treat- ged the lack of training given to
ment of black people in the encourage black journalists, and
Press and media. the consequent inequality in em-

About 110 Afro-Caribbean, ployment opportunities. It de-
Asian and African journalists cided to campaign for greater
met at a conference held in Bir- employment of black journalists,
mingham, sponsored by the create a central pool, and de-
National Union of Journalists velop a new code of conduct for
and the Commission for Racial journalists to provide fair coverage
Equality. of issues concerning black people.

The conference agreed to The conference also wants
set up a pressure group and an greater liaison with organisations
11-person committee to look in- prepared to support the aims of
to the immediate problems of the pressure group.

weekly, Tribune.

In what Trbune says is a “classic attempt at media manipulation,”
the “dirty tricks” department of the Social Democratic Party is
trying to persuade the Sunday Times to publish another so-called

*hit list’ of Labour MPa.

“SDP sources have made available to the Sunday Times the
long lost list of the 179 Labour MPs who, in July 1975, signed the
famous letter to Newham North East Labour Party in support of Reg
Prentice shortly before he defected to the Conservatives,” says

Tribune.

Earlier Tribune had revealed that the “Save Prentice” campaign
had been almost entirely financed by the extreme-Right-wing

presaure group, the National Association for Freedom.

According to Tribune: “The problem was that, from the point of
view of most Sunday Times readers, the list was old history. If it was
to be used, it had to be made ‘newsworthy’. One way of making the
subject newsworthy would be to persuade prominent Left-wingers

to denouce the MPs on the list,”

Tribune reports that a prominent supporter of Tony Benn was
subsequently sent a copy of the list and asked to comment. Sunday
Times political staff deny that they were trying to implicate the

Labour Left in another “hit list” story.

But Tribune quotes Michael Jones, the Sunday Times political
correspondent, as saying of his SDP sources: “They are involved

political people and they are petting weary of waiting for the Sunday
Times to publish. They are talking about taking it to The Observer.”

This is the full list of MPs who signed the “Save Prentive”
letter:

WHEN NO NEWS IS GOOD NEWS!

THE Social Democratic Party is trying to persuade The
Sunday Times to publish a “‘smear story” about Left-wingers
in the Labour Party, according to the independent Labour

Edward Short, James Callaghan, Roy Jenkins, Anthony Crosland, Harold
Lever, Fred Peart, Roy Mason, Merlyn Rees, John Morris, Bob Mellish, Exic
Varley, Shirley Williams, Leo Abse, Donald Anderson, Pelor Archer, Ernest
Armstrong, Jack Ashley, Gordon Bagier, Albert Bates, Bob Bean, Arthur
Blenkinsop, Harold Boardman, Betty Boothroyd, James Boyden, Jeremy Bray,
Alfred Broughton, Hugh Brown, Robert Brown, Ron Brown, Richard Buchanan,
Ian Campbell, Bob Cant, Raymond Carter, John Cartwright, Ivor Clemitson,
Stanley Cohen, Donald Coleman, Maureen Colguhoun, Bernard Conlan, Robin
Caok, Robin Corbett, Jim Craigen, Richard Crawshaw, John Cronin, George
Cunningham, John Cunningham, Tam Dalyel}, Arthur Davidson, Bryan Davies,
Jack Dormand, Denzil Davies, lfor Davies, Joe Dean, Geoffrey de Freitas,
Edmund Dell, James Dempsey, Peter Doig, Bruce Douglas-Mann, Pat Duffy,
James Dunn, Jack Dunnett, Maurice Edelman, Tom Ellis, Michael English,
David Ennals, John Evans, Harry Ewing, Andrew Faulds, Alan Fitch, Ben Ford,
John Fraser, Reg Freeson, Ted Garrett, Bruce George, John Gilbert, David
Ginsburg, Brian Gould, Harry Gourlay, Ted Graham, George Grant, John
Grant, Bruce Grocott, William Hamilton, Peter Hardy, Joe Harper, Roy
Hattersley, Helene Hayman, Frank Hooley, John Horam, Denis Howell, Mark
Hughes, Adam Hunter, Sidney Irving, Colin Jackson, Greville Janner, Bryn-
more John, James Johnson, Walter Johnson, Barry Jones, Dan Jones, Harry
Lamborn, Ted Leadbitter, Ron Lewis, Ken Lomas, Evan Luard, Alex Lyon,
Edward Lyons, Dickson Mabon, Hugh McCartney, Roderick McFarquar,
Michael McGuire, Gregor McKenzie, John Mackintosh, Robert MacLennan,
Thomas McMillan, Brian Magee, Simon Mahon, J. P. W. Mallalieu, Kenneth
Marks, David Marquand, Bruce Millan, Maurice Miller, Robert Mitchell, Eric
Moonman, Charles Morris, Roland Moyle, Ronald Murray, Michael Noble, Eric
Qgden, Michael O'Halloran, Maurice Orback, John Ovenden, David Owen,
Arthur Palmer, George Park, John Parkler, Emest Parry, Colin Phipps,
William Price, Giles Radice, Albert Roberts, William Rogers, John Roper, Paul
Rose, Edward Rowlands, Neville Sandelson, Harry Selby, Arnold Shaw, Sam
Bilkin, James Sillars, William Small, John Smith, Michael Stewart, George
Strauss, Shirley Summerskill, Jeffrey Thomas, 8id Tierney, James Tinn, John
Tomlinson, Frank Tomney, Raphael Tuck, Edward Wainwright, Brian Welden,
Michael Ward, David Watkins, John Watkinson, Ken Weetch, David Wellzman,
James Wellbeloved, Frank White, James White, Philip Whitehead, William
Whitcock, Alan Willinms, Alan Lee Willlams, Thomas Williams, Alec Woodall,
lan Wrigglesworth.

RIGHT OF REPLY
CONFERENCE —
DON’T MISS IT!

THE CAMPAIGN spotlight in March focuses on the right of
reply — and media freedom — at a special conference in London.

Despite increasing public awareness of Press and media distortion,
the flow of misinformation continues to flood our popular newspapers
and broadcasting channels.

Recent experiences include the treatment given to the massive
demonstration organised by the Campaign for Nuclear
Disarmament, the People’s March for Jobs and the continuing debate
within the Labour Party.

The conference is at Queen Mary College, Mile End Road,
London E1, on Saturday March 6, between 10.30 am and 5pm.
The conference can best be reached by London Underground’s Mile
End and Stepney Green stations.

Participants include Frank Allaun, Tony Benn, Sarah Boston,
Anna Coote, James Curran, Jacob Ecclestone, Jill Tweedie and
Patricia Hewitt. They hope to examine the controversy and practical
problems surrounding the right of reply.

The opening session is on the broad political, legal-parliamentary,
institutional and European aspects of the right to reply; and there will
later be workshops on the Press Council, alternatives to the Press
Council; political and Parliamentary issues such as future Labour
Party policy on broadcasting and the right of reply.

Further details about the conference can be obtained from John
Jennings, Secretary, Campaign for Press Freedom, 274-288 London
Road, Hadleigh, Essex S87 2DE, Telephone: 0702 553131.

Jff/ T w.y Rﬂb"f.l'on

I




LRI

T

Trade Union journals — should their editors be elected or not?

VWHOSE FREEDOM?

by Ron Knowles

THE problem with most
trade union journals is that
they ape many of the worst
features of our commercial
Press.

They offer a concensus
approach to internal debate, are
secretive within their own
community and attack only
predictable and safe targets,

This is inevitable, given
that they also copy the
management structures of the
commercial Press. The “editor”
is usually reduced to the status
of a management technician,
while the really crucial decisions
are taken by a general secretary
or president.

If union journals are to
serve their members properly
they should be providing & wide
range of internal information,
unfiltered through the warping
prism of the hierarchy's view,
and thereby stimulating unfettered
debate within and ocutside their
pages.

This can only be achieved if
journals are put in the hands of
independent editors whose
allegiance is to the union as a
whole and not simply to the
executive or its fulltime officials.

To secure this independence
the editor needs to be elected by
the membership of the union on
a prospectus laid before it.

An appointed editor Is
trammelled by the explicit and
implicit conditions laid down by
those who have hire and fire
powers over him or her.

An elected editor, subject
to periodic re-election, has a
glorious independence, circum-
scribed only by individual limits
of courage and imagination.

Nothing gives an editor
more strength than the knowledge
that what he or she is doing is in
accord with the policies that
were laid before the readership.
And nothing curbs more definitely

the arrogance of executive
decisiona than the knowledge
that they are to be subject to the
membership’s scrutiny through

the reports of an editor
beholden only to that member-
ship.

An elected editor has a
vested interest in serving the
membership. His or her job will
depend on satisfying the mem-
bership with information and
the opportunity to comment on
it.

Fulltime officials frequently
behave like civil servants,
amending policies to suit their
own prejudices, operating in
secret and releasing only such
information as they deem
suitable. They have a vested
interest in keeping a tight
contro] over information, which
is why so many of them double
as editor of their union pub-
lications. Thus union journals
become propaganda for their
executives, talking down to the
memberships and stultifying
debate.

Therefore, an elected editor
must be supported by the right
terms of employment if he or she
is to avoid becoming a prisoner
of the established leadership.
Accountability is only part of the
battle in freeing journals from
the grip of the leaderships.
Editors must also be given the
right of access to all levels of the
unions’ struectures and, of
course, to their documents.

There are doubtless dif-
ficulties in applying the principle
of elected editors universally in
the movement, but, in the final
analysis, a union is either in
favour of freedom of information
and democratic accountability,
or it is not,

Ron Knowles is the editor of “The
Journalist”, the newspaper of the
National Union of Journalists.
He is due to stand for election
again (the last time being in
1979) at the NUJ's Annual
Conference in March.

by John Jennings

THE Campaign for Press
Freedom is not generally in
favour of trade union journal
editors being elected. An
amendment on this very
point was overwhelmingly
defeated at our AGM in May
this year.

What the Campaign is in
favour of is union journals being
responsive to the needs and
ideas of the ordinary members,
as well as to officials and
national executives.

This principle was es-
tablished by an AGM motion
which was carried, albeit only
narrowly.

But the same motion also
said that union journal editors
should be journalists, (and
members of the National Union
of Journalists} not union general
secretaries or other officials.

So what is needed is on the
one hand, a higher standard of
professional journalism in the
trade union movement, and on
the other hand, democratic ac-
countability to the membership.

There is a certain amount of
conflict here. Election of editors
is one way (though only one way)
of dealing with the second point.
It does not deal with the first at
all

The unions must learn to
make much better use of pro-
fessional journalistic skills. People
today are accustomed to highly
sophisticated communications
techniques. OQld-fashioned,
smateurish, dreary and badly-
produced union journals will not
persuade or convince.

We must try to match the
skills of the media professionals.

There is no need for a lot of
mystification about this. Non-
journalists can learn writing,
reporting, sub-editing, typo-
graphy and lay-out. But it does
take time, and some people
have particular talents in one
direction or another.

The standard and quali'ty of
trade union publications has im-
proved enormously in recent years,
though maybe not fast enough
This has come about through
the employment of journalists
with professional skills, training
and experience which they have
brought into the unions from
outside.

Election of editors, which
must be from within the union,
would put a stop to this.

The National Union of Jour-
nalists is of course the exception
to this rule. The NUJ elect their
editor. But in a union full of pro-
fessional journalists it is rea-
sonable to assume that a com-
petent, professional journalist
will be elected.

It would be wrong to simply
try to extend this principle, which
works well for the NUJ, to all
other unions.

John Jennings is the Secretary of
the Campaign for Press Freedom
and the editor of SOGAT Journal

Campaign
diary

ALL individual members of
the Campaign for Press
Freedom, together with
sponsors and delegates
from affiliated
organisations are invited to
the campaign’s Annual
General Meeting on
Saturday, 17 April 1882,

It's at the Royal
Commonwealth Society,
London, commencing 10.30am.
More details from John
Jennings, Campaign for Press
Freedom, 274-288 London
Road, Hadleigh, Essex SSL
2DE.

Obituary: Bishop Colin Winter

COLIN Winter, who died last Novem-
ber on the 13th anniversary of his
consecration as Anglican Bishop of
Namibia, was a man of passion.

He had an immense capacity for work
and the development of personal relation-
ships. For him neither was complete
without the other.

As a sponsor of the Campaign for
Press Freedom he displayed all these
powerful attributes, When he addressed
our public meeting in the Central Hall,
Westminster, in 1980, he shook everyone
with a piercing attack on the myth of
Western Press freedom. -

There was none of the delicacy of
those anxious to preserve a vested interest,
not the measured scholarship of the
academic, nor the easy rhetoric of the Left.

He condemned out of hand the power
and irresponsibility of a Press controlled by
multinational business and political
interests, and linked the fight for a truly
free Press with the liberation of oppressed
people everywhere.

It was his unequivocal support for
black Africans in their struggle against
colonialism and apartheid which won him
both friends and enemies as Bishop of
Namibia. When he defended black warkers
striking against exploitation through the
contract labour system, and spoke out
against torture by the South African
regime, he was deported. Such was his
popularity that he was twice re-elected as
Bishop in Exile, until earlier this year when
he resigned in favour of a Namibian, James
Kauluma.

Mike Jempson & jonathon Loyd

In exile, and virtually ignored by the
established Church of England, he ran the
Namibian Peace Centre in the heart of
Stepney in East London. Here black
African refugees found a home and help. It
was a practical example of his unpopular
challenge to the Church that Christians
must stand either on the side of the
oppressed or be seen to take the part of the
oppressor.

Colin, as he preferred to be known,
wrote four books about his experiences in
southern Africa, and two books of his
poetry have been published. Born in Stoke
on Trent in 1928, he grew up a convinced
pacifist. In 1953 he went to South Africa as
a parish priest in Simonstown, with his wife
Mary and their five children. By 1964 he
was in Windhoek, Namibia, and four years
later succeeded the then Bishop Robert
Mize when he was deported.

After his own deportation he
committed himself to continuing the
struggle for freedom in Namibia. He
requested that he should be cremated and
his ashes be returned to the black township
of Latatura in Namibia only after the
country had freed itself from the voke of
South Africa.

As a stern critic of hypocrisy and a
staunch supporter of personal and
political liberation he had a special
interest in Press and media freedom. He
was an early supporter of the East End
News and wrote in its pilot issue of the

Bishop Colin Winter at the Namibia/Angola
border

great need to celebrate the variety and
richness of Britain’s multi-cultural society.
Those who met him will recall his
extraordinary vision, warmth and willing-
ness to be vulnerable. In appreciation of his
contribution to our struggle, the National
Committee of the CPF have made a small
donation to the Peace Centre to help it
carry on his work,

I Jointhe I

Campaign for Press Freedom

ganuine i u: y

1 To chollengs ihe myth that only g!wala owneithip
L]

industry p

of the newspaper

of ¢
public debale on glemative forms of democrallc ownership and confrol.

2 To corry ouf research inlo atiematives. including ownenhip by Indepen-
dent frusls of co-opatatives, which would guarontee ireedom from either

sigle conbiol o domination by mojor busl

paper, broadcasling and lelevision Industries.

5 Tlofoliowup the general principles contolned in the Minoiity Repor ot the
Royal Commission on tha Prass, including propesals for o Nationol Printing
Corpotation io provide o competitive public sector in the printing indusiry

ond a lounch lund to onlst new publications,

& o compolignfor arelormed and reconstiiuted Prass Councll lo promote
basic standards of lalrness and access lo the press on behe! of tha public.
7 To woik lor a reduction In lagal resirictions on reedom of publication
andincreased access to officlal sources ofinformation iRtough reform of the
Ofilcial Secrets Act ond similar restrictive legisiation and the introduckon ol @

Feedom of inlormation Blit.

Join” T T T T T T~ — " — — ]

AFFILATION FEEE
Batow +.000: £5

INDIVIDUALS ¢on become members for
£3.00 pa

ORGANISATIONS con offiiate for on
onnual lee depending on size of mem-
bership (568 box).

conglomerates.

3 To encourage the creolion ol olternative newspopets of aoll kinds
incluging o newspoper of nawspapels sympathetic to the labour movement.
4 To encourage the development of Industrial democracy In the news-

and to genercte

DJi/we wouid kike o join the Campalgn for Press Fresdom as an

Individual/cftillated organisation and enclose ...

NAME (or Secretory's nome)

for Press Freedom

please send me.___{tick box(es))sssssssssnnsssnas
] East End Views 1982 — £1.40 » 28p php.
[0 orawn trom the €ast End — £1 + 26p pbp.
7] -9 coples of East End Views 1982. Quantity ......

] East End Naws 1882 snd Drawn trom the Esst End £2.28 including plip.
D 10 or more copies of East End Views 1982 Quentity ... ....... £1 each + £1 php.

After last yoar's success the East End
Neaws is pleased to bring you a new
design — at a new low prica — of
“’East End Views 1982"°, East
London’s only historical calendar,
packed full of information

And don't forget 10 order our
graphics and jlfustrations
collaction “Drawn from the
East End."”

oo £1.28 osch + 80p php

Cut out this coupon snd send it, with your chequa/P.0_mads out to East End News,

| |
a
te: 17 Victoria Park Square, London E2 BPE. Allow 21 days for delivery. B
[}
ENNNEERNANEEEEEGNNACENESEEERENNENAGRESEEAR Y



East End News to go monthly?

THE East End News, the most adventurous alternative newspaper
undertaking of recent years, was forced to suspend publication with
its 40th issue which appeared on Christmas Eve.

by Aidan White

The decision to stop weekly publication
was taken after an appeal for £8,000 to help
keep the paper going at least up to the Co-
op’s annual meeting on January 16 had
netted only £1,000,

This coupled with the news that the
Co-op bank was unable to support a capital
expansion scheme and that the Greater
London Council was cautious about further
support for the venture nieant that the
suspension was inevitable. Debts had been
piling up over the past three months and
despite improvements in advertising and
circulation, the Management Committee
was forced to act in the face of imminent in-
solvency.

The annual meeting will be asked to
consider a plan to turn the newspaperintoa
monthly, rather than weekly, as one way of
keeping the venture going.

Since its inception more than two
years ago, the East End News Co-op has
forced open the discussion on alternative
forms of newspapers. Rather than
concentrate on the idea of a national daily
newspaper, EEN supporters have argued
for local initiatives.

With a carefully worked out co-
operative and management structure, the
newspaper raised almoat £20,000 from in-
dividusls and trade unions and other
community organisations.

It launched on March 13 with a staff of
5. But within two months it was clear that
the rigours of a weekly production schedule
meant that more staff had to be taken on.

The paper was immediately successful.
The first couple of issues sold out and more
local people and organisations throughout
East London joined the Co-op. When the
paper launched the Co-op had 600 mem-
bers, barely six months later that number
had more than doubled.

Although circulation fell back because
of lack of funds to promote the paper, the
Management Committee agreed an ex-
pansion plan which included an ambitious
classified advertising scheme: this paid
dividends almost immediately. Within weeks

Articles in this bulletin can be freely
reproduced provided Free Press is acknowledged.

@®Contributions to Free Press from campaign
supporters are welcome. The deadline for the
March-April issue is February 11 1982. This
issue was edited by Graham Smith, Clover
Cottage, St. Mabyn Bodmin, Cornwall PL30
3BA. Tel: St. Mabyn (020884) 466/01-609
0211.

@Free Press is published by the Campaign for
Press Freedom, 274/288 London Road,
Hadleigh, Essex SS7 2DE, and is sent free to
members. Individuals and organisations are
invited to place multiple-orders (supplied at
discount rate} for distribution at meetings,
wotkplaces etc. The views expressed in Free
Press are not necessarily those of the Campaign
for Press Freedom,

Printed by Spider Web (TU) (01-272 9141).
Typeset by Redesign (TU) 01-533 2631.

the circulation was rising at a steady 1,000
a month, and by suspension was nearing
8,000 a week.

Advertising was also improving. In the
three weeks prior to the last issue the
revenue from classified and display ad-
vertising was around £2,000 a week —
higher than at any time before,

But the cost of maintaining the structure
to keep the paper coming out in the form
that the co-op had always demanded — a
well-produced local paper which could com-
pete on the news stands with otherlocals —
meant that costs were rising at an unac-
ceptable rate.

In terms of providing a genuine alter-
native, the paper showed that the tra-
ditional values of the newspaper world can
be successfully challenged: a regular women's
column and the formation of a women's
group around the paper gave a different

perspective to how women should be per-
ceived by the media; a weekly kids' page
produced by children themselves opened
up new areas of journalism which are never
seen in other weeklies (and, of course, it
upset some people); and “Black Voices" a
page written by and produced for ethnic
minority groups showed that local journalism
could and should relate to diverse cultures
in the community.

Although its supporters will be bitterly
disappointed at the suspension of publication,
the East End News has shown that a
genuine alternative Press can, and should,
exist alongside the traditional local Press.
The problein is, of course, that co-operative
and radical ventures do not have reserves
of capital strength to call upon when times
get rough like other papers which are linked
to big groups of newspapers.

The question raised by the EEN sus-
pension is a relatively simple one: if a paper
can be produced and bought, and advertisers
will use it, how do we provide a bulwark to
take it through the rough patches and into
economic viability? It is a question worth
answering if the East End Newsistoleavea
lasting impression on the campaign for a
free media in this country.

_Reviving the radical Press

WHY is it so difficult for radical
newspapers and magazines to succeed,
or even to survive?

Although there has never been any
shortage of ‘alternative’ publications, few
have survived very long or been able to
reach the mass circulation figures of the
Fleet Street ‘popular’ newspapers.

It seems that too often, radical
publishers concentrate on the ideas and
politics of their publications, while tending
to neglect the ‘business side’: finance,
advertising, distribution and so on.

The Minority Press Group is holding a
special one-day conference this month to
examine some of the problems which
confront radical publishers, and hopefully
come up with some practical solutions,
Although no-one expecta the conference to
produce an unarguable blue-print for
success, there is now a wealth of experience
in radical publishing and hopefully we can
learn from our mistakes.

The conference, at Digbeth Civic Hall,
Birmingham, on Saturday January 16,
intends to examine six crucial areas of
concern:

FINANCE

The problems of attracting advertising
revenue. Is any advertising to be rejected
on the grounds that it breeds dependency?
If a0, what are the alternatives? Attracting
more than “solidarity greetings” adverts.
Raising risk capital. What organisations
already exist to provide funds, and what
could the labour movement do?

DISTRIBUTION

The problems of competing for space on
newstands with the capitalist “mass”
media, and ways of developing alternative
methods.

by Graham Smith

BUSINESS FIRST?

“Open collectives,” workers' and readers
co-operatives. Internal democracy and
efficiency.

*

RELATIONS WITH THE “OFFICIAL"”
LABOUR MOVEMENT

Many radical publishers have found dif-
ficulty in working with the “official” trade
union and labour movement, Mutual sus-
picion can be healthy or destructive: how
can these problems be overcome?

CO-OPERATION BETWEEN RADICAL
PUBLISHERS
What practical measures might be taken
for syndicating features and articles? Is it
possible, or desirable, to set up a “flying
squad” of helpers to relieve production
pressures when deadlines are close and the
publication still needs copy and lay-out?
Is it possible to establish an advertising
agency specifically to service radical pub-
lications?

STYLE

How best to develop a style of publication
which is genuinely radical, but which is not
peppered with slogans and jargon? Where
to find a balance between in-depth academic
analysis and popular journalism?

There will be workshops at the conference
on each of these topics, supplemented by
discussion papers, and the Minority Press
Group hope to publish a report of the day's
proceedings later in the year.

Representatives from more than 30
radical publications and organisations have
been invited to participate; let’s hope they
find the day worthwhile,



