Bulletin of the Campaign for Press Freedom

SINKING TO
NEW DEPTHS

ONE FACT the Sun newspaper omitted from its
sensational report about “malingering’’ on the railways
was that it paid £300 each to the two assistant train
drivers who provided this “exclusive”. The going rate
for such juiey information seems to have Ffallen
somewhat from the days when people were prepared to
pay 30 pieces of silver.

One of the men who made the allegation himself
faced charges of falsifyving his worksheet, driving a car
while disqualified and criminally damaging six light
bulbs at a railway depot. The Sun somehow neglected
to mention this.

Angry ASLEF members at King's Cross
responded by refusing to handle copies of the Sun,
despite the newspaper's legal moves to get the blacking
lifted. “It's a rubbish newspaper,’” said one official.
“Newspaper isn’t the right word for it."”

H RTE RAL W
B g sihan e n e
b rheiteg AILIYF

' : _'_'. ' -

The two media heroes who created this story were later rewdrded by
British Rail - by being sacked for folsifying worksheots!

dancing at discos

# FULL ASTOMISHING
STORY: Centrs Pages

‘Censorship threat’ to
New Socialist?

THE QUESTION of editorial
freedom in Party newspapers
was raised last month by an
attack on Labour Weekly by one
of the Party's MPs.

Gwynneth Dunwoody, the
MP for Crewe, made angry criti-
cisms of the newspaper's editorial
line at a meeting of the Party's
press and publications committee.

She singled out a contri-
bution by Hilary Wainwright,
co-author of “Bevond the
Frapments", who was commission-

ed by Labour Weekly to write an
article about the newly-formed
Socialist Society which previously
the paper had scarcely bothered
to mention. Mrs Dunwoody said
that people like Ms Wainwright,
who were not members of the
Party, zhould not be allowed to
write for its newspapers.

TERRY s vTRIEy

We're poing up market @ iittle Sensotionalism is out - distortion 5 in,

# i

Mrs Dunwoody also objected
to the paper's choice of Vladimir
Derer, of the Campaign for
Labour Party Democracy, as a
reviewer of the recent book
“The Struggle for the Labour

Party” by David and Maurice £
Kogan. She then turned her jLLLABD
attention to the more indepen- =
dent New Socialist magazine,
whose editor James Curran was IN THIS ISSUE:
at the meeting. :

Mrs Dunwoody complained
both about an advertisement for PAGE 2
the Socialist Society carried in Law Lords outlaw court reports;
New Socialist, and about what | NUI wn'm::ﬁ :r;ﬂ-w
she saw as the magazine's | ... = o S
editorial support for the new Ti IR AN,
group. She asked for an mm i i
undertaking that New Socialist PAGES 4 & 5
would give neither advertising | Fleet Street discovers rape;
nor editorial support to the s I‘ﬁ::ﬁl &
Society in future. ool

Mr Curran replied that he Blew r'"*"“::;:‘;‘?"’ﬁ
would give no such undertaking, ampal it
and pointed out that the :i;:::nf 'wﬁ'ﬂ:::“m;drhﬂ
advertisement had been properly PAGE &
paid for. The Socialist Society Radical newspaper news;
includes many Labour Party | TUC ‘labour daily’ study.
members among its ranks.




Home ©

GAG
COURT REPORTS

THE LAW LORDS have once again demonstrated their remarkable
talent for turning a blind eye to commonsense and justice by ruling
that, under some circamstances, the reporting of documents read
out in open court can be illegal,

By three to two, the Lords ruled that the legal officer for the
National Council for Civil Liberties, Harriet Harman, was wrong to
show “embarrassing” documents to former Guardian reporter
David Leigh-even though the documents had been read outinopen
court as evidence.

The £25,000 costs of defending the action could bankrupt the
National Council for Civil Liberties, who are making an appeal to the
European Commission of Human Rights in Strasbourg.

A delegation of Labour MPs were planning to urge the Home
Secretary to change the law, and over-ride the decision, as Free
Press goes to press.

“Our appeal to the European Commission is crucial to the
freedom of the Press in Great Britain,” said Ms Harman. “I am very
bitter and very angry that the Home Office has taken this
action against a small and not very powerful organisation - and
forced us to pay the massive costs.”

The NCCL is appealing for funds to help take the case to
Strasbourg: donations should be sent to the Contetnpt Fund,
NCCL, 21 Tabbard Street, London SE1.

This is not the first time the European Human Rights Commission
has been involved in Press *freedom” in the UK: The Sunday Times
was forced to take its case to Strasbourg in order to lift a Law Lords
ruling that outlawed a full report of the thalidomide scandal in the
1970s. ““The thing is the Sunday Times has plenty of money,” said
Ms Harman. “It'll be touch and go for us whether we can survive.”

The “embarrassing” documenis revealed major blunders and
incompetence at the Home Office concerning the establishment of
controversial “control units” at Wakefield prison. Mr Leigh, who now
works for The Observer, copied the documents and wrote a feature
article exposing how Home Office “hardliners” had got their way
over prison administration.

Mr Leigh would have been perfectly entitled to have made a
note of the documents as they were read out, or to have purchased a

———

wgni by n civil rights group anc
me Office after its blunder in setiling u:: in Sll!cl‘ccy 5

How Ministry
har dli]{ﬁerg had
their way over
prison units

L !_'Q

!
i
3
|

O LEFF. el i A <l T e

Hs bame el s

® GITIIT: & general + T L :
Ls

hment  1iad
1 Wil Ao wen

o s b4
thetiing w1
R

culy the bra. LT
1t wa ke .l"":i':'. "
eti bk pomcn U8

ales  af  enellis

£
shveza v A uraling  wlirmps g
Ied) wught nd e s wf e
anfeiad, Lut

e aald by
2l as Maren
. Chambers of

1 thnutd be
o0y e

The Guardian stery which caused the fuss. The Guardian was not prosecuted.

transcript of the court proceedings. “It's significant that the Home
Office didn’t try to prosecute me or the newspaper,” he said, “but
instead has persecuted the most vulnerable party in an extremely
cruel and vindictive way.”

The Home OQffice says it brought the action to “clarify” the law
on contempt, but is persisting in forcing the NCCL to pay costs,
Attorney-General Sir Michael Havers, whose permission is not
needed for such an action to be taken and who was not consulted
about the case, said Ms Harman could not possibly be in contempt.

In the ruling, Lord Diplock said Ms Harman's actions would not
have been contempt if she had shown the documents to a law
reporter rather than to a reporter like Mr Leigh who had written an
article criticising the Home Office! Lord Diplock’s love of openness
in court proceedings even led him to abolish juries in Northern
Ireland for trials concerning alleged terrorist offences.

In a dissenting judgment, Lord Scarman admitted the majority-
ruling probably contravened European Convention on Human
Rights.

NUJ TO DEBATE

PRESS FREEDOM

THE National Union of Journalists
hold its Annual Delegate
meeting this month amid much
speculation about the type of
policies needed to clean up the
gutter Press and improve
professional and ethical standaids
in Fleet Street,

The NUJ already has a
Code of Conduct which, if
followed, would radically improve
news presentation, The problem
is that the Code is routinely
ignored by many journalists, and
attempts to enforce it under the
NUJ’s rules have so far failed to
make much headway.

More than 30 resolutions to
this year’s conference aim to
tighten the union’s control over
its wayward members, and many
of them have been provoked by
the particularly vicious racism
which accompanied last year's

PPAGE 2 FREE PPRESS MARCH/APRIL 1982

Daily  Mail g2

T New viots =zaptoiler 5 ullees igunsxd

BLACK WAR

ON POLICE

Riots on Saturday, Reports on Sunday, re-
writes and distortion on Monday . . .

reporting of the inner city riots,

A resolution from the Book
branch “condeimnns those sections
of the media - the Daily Mail,

Daily Express and The Sun in
particular — which have exacer-
bated prejudices and social
tension by their sensational and
insensitive treatment of racial
issues,”.

One front page headline in
the Mail announced *“Black war
on police” as rioting broke out in
Liverpool 8, a few days after
there had been serious distur-
bances in Southall. The Mail's
story was supplanted by several
“[ told you so,” stories from
Right-wing Tory MPs, calling
for ‘“re-patriation” of black
people {re-patriate to where?).
At the end of the story the Mail
did make it clear that the rioters
were both black and white — in
fact, the Times headline of the
some day said: “White mob
stone police™!

Protests by the Mail's own

NUJ chapel in Manchester at
the time came to no avail: when a
union official complained that
the headline misrepresented the
facts he was told: “We don't care
what the story is — that’s the
headline anyway.”

The NUJ conference will
also examine proposals for
special reporting guidelines for
journalists working in Northern
Ireland, spelling out that
reporters must have free access
to all relevant sources of
information.

The “Bingo war" in Fleet
Street is also criticised in some
resolutions as a threat to Press
freedom, and *“‘cheque-book”
journalism is also deplored. A
resolution from Brussels instructs
NUJ members not to handle
stories arising out of the payment
to people convicted in the courts.

-

~Yet more BBC censorship of Ireland

SOME ‘OPEN DOORS’ ARE

SENIOR BBC executives have banned the
Campaign for Free Speech on Ireland from
making a programme for the BBC2 access
slot, Open Door, over-riding the views of
the Open Door selection committee. Two
of the public observers on the Open Door
committee have complained to the BBC
about the decision. -

The Campaign applied to Open Door
in September 1979, and in November that
year the programme's selection committee,
which includes the independent observers
representing the public, approved the
application by a large majority. It was not
until late 1981, after a voluminous internal
correspondence, that BBC executives -
Director of News and Current Affairs,
Managing Director of Television and
Controlier BBC2 —formally decided to veto
the Campaign's application. The Campaign
has only just been told about the decision.

The BBC’s explanation is that ‘on all
matters regarding Northern Ireland the
BBC is prepared to relinquish editorial
control only in exceptional circumstances,
and in the case of the Campaign for Free

TIMES

Speech on Ireland these circumstances do
not exist.’

Two of the public observers on the
Open Door selection committee, Chris
Elphick and Neville Cheetham, have
written to Alasdair Milne, the managing
director of BBC TV and designate director
general, complaining about the decision
and the delay in making it. In his letter,
Chris Elphick writes, ‘I have no hesitation
in stating that the programme was fairly
and justly chosen with, indeed, greaterthan
average scrutiny.’

Referring to the official reason given
by the BBC for their decision, he writes, ‘As
a public observer to the selection process I
am not aware that we should be treating the
offer of programmes to groups in Northern
Ireland in a different manner to the rest of
the UK. Indeed, had I been aware that that
was the situation it is unlikely that I would
have agreed to act as a public observer.’

Growing concern about the British
media's coverage of the troubles led to the
formation of the Campaign in 1977, when it
held a public meeting intended by a
number of journalists and with Jonathan

THE ‘“‘freedom of the Press” is supposed to be an
important element in our democracy, and the latest
tribulations of Times Newspapers under the leadership
of Rupert Murdoch deserve a little examination.

In February 1981, Mr Mur-

MURDOCH
MURDERS
HISTORY

MORE OPEN THAN OTHERS

Dimbleby and Anna Raeburn among the
speakers. The Campaign subsequently
produced a booklet, The British Media and
Ireland: Truth the First Casualty {pub.
Information on Ireland 1979), which drew
together evidence from a number of leading
journalists and programme-makers about
the difficulties they experienced when
reporting Northern Ireland and the
incidence of censorship.

Itincluded a list of 28 T'V programmes
which had been banned, censored or
delayed. (The list has now grown to
approaching 40.) The booklet has sold
nearly 13,000 copies and has become a
standard reference work for media studies
courses in colleges and universities.

A new series of Open Door has just
started, and is advertised as ‘when
members of the public use resources and
staff at the BBC to make programmes
under their own editorial control. Anyone
can apply, and you can make a programime
on anything you like: animals, art, comedy,
science, fictions, documentaries, anything
at all that you'd like to see on the screen.
Well, almost anything.'

doch gained control of The T¥mes
and the Sunday Times after de-
livering himsell of some lofty
promises about preserving the
editorial independence of the
two papers. They were conceded
in exchange for dropping a law-
suit which the journalists of the
Sunday Times had launched, and
which was aimed — with good
prospects of success — at forcing
the British Government to obey
its own laws, and refer the Mur-
doch takeover to the Monopolies
Commission.

Once, the Sunday Times had
two deputy-editors: a situation
created by Murdoch himself, and
not an absurd one for a big,
sectionalised newspaper. One,
Mr Ron Hall — also the
executive in charge of the colour
magazine — was abruptly fired
in January,

The other, Mr Hugo Young
— the paper's political editor —
has been demoted in favour of a
transfer from the daily Times,
Brian MacArthur,

QI course, the notion of
‘editorial independence’ could

by Bruce Page

hardly mean that newspaper
executives ought to have tenure,
as academics enjoy. But last
year certain principles were
identified which ‘Mr Murdoch
subscribes to and undertakes to
preserve’, and one said that the
editors of The Times and The
Sunday Times would “continue
to make all appointments to the
journalistic staff, subject to the
constraints of the editorial
budget.”

Only someone who was
both a swine and a buffoon
would willingly dump two vital
executives who also happen to
be close personal colleagues of
exceptionally long standing.
{Not even token complaints
have been lodged against either

victim's professional perfor-
mance.) Nobody who knows
Frank Giles, editor of the

Sunday Times, thinks he is a
swine. Apparently he must
pretend to be one, for fear of
joining the long list of Murdoch's
ex-editors,

Murdoch’s beef against the

Sunday Times is that it has
grown 'boring’. This is perfectly
his own fault, because he
removed (to The Times) its
highly-regarded editor, Harold
Evans. The hasty replacement
was Evan's long-standing deputy,
Giles: an elderly Dr Watson
manifestly unable t6 turn
himself into Sherlock Holmes.

Now we have Murdoch's
announcement that without
large-scale redundancies, the
two papers together could lose
£15 million in the year to June
30, 1982, None of the unicns
involved doubts that the position
I5 serious.

To return to the question of
undertakings, Murdoch originally
promised that editorial inde-
pendence would be [firmly
placed within a financial context.
“The board of Times News-
papers Lid is to be responsible,
after consultation with the
editors, for fixing an annual
budget for editorial space and
expenditure,””  Within ~ these
agreed paramaters, i was
promised, the editors would be

free to operate without inter-
ference. But nearly twelve
months later, no recognisable
editorial budget has been set for
the Sundav Times, and the
paper's operations are control-
led — if the word does not imply
too much rationality — by
intermittent ukases, usually
composed by Gerald Long,
Times Newspapers managing
director. A recent one desetrves
to be quoted in full: Al
executives of the company are
reminded that written authorisa-
tion is required for any proposed
action, of whatever nature,
There is no exception to
this rule. Verbal authorisation
can never be accepted. Al
executives must make them-
selves familiar with the channels
for seeking authorisation for any
proposal and must follow them
invariably,” — Gerald Long.
Obviously no great ‘in-
dependence’ of editorial judg-
ment — or executive judgment
of any kind -- can survive in a
business conducted on such
bizarre lines,
FREE PRESS MARCH/APRIL 1052 PAGE |



Phew! Anyone would think rope was something new!

EARLY this year, for the first time ever, rape was the leading story
in the entire national and local Press, broadcasting and magazines.

At one point the main three news items concerned rape
stories, displacing even Erica Roe's big tits, and vying for space
with Mark Thatcher's Sahara adventure.

The nationals have a reputation for following each other
around news items like a herd of sheep, and this bonanza of rape
stories eould be interpreted as another example of the “gang-
mentality”, brought on because the snow had disappeared. But
should we be so cynical? Why was rape suddenly taken seriously
and women treated with relative sympathy? Have Press attitudes
about sexual violence towards women undergone any permanent
shifts? Let us analyse some of January's coverage and see what
lessons we can draw,

PAGE 4 FREE PRESS MARCH/APRIL 1962

FLEET STREET DISCOVE

Plea by doctor in storm over trial that was droppes.

spare rape victims

E%_“’Eg T
"iat S
£a85i 4

]

I
i

—_—

;

2ER

i
B
&

1

i

L]

&3
=§-4

E

i

-
/e

SUSAN
GREENBERG
REPORTS

The phenomenon first appeared on January 7th, when the
Press reported ‘furious attacks' on the judge who fined a rapist
£2,000, followed by Jack Ashley's call for s change in the law, and
legal rebukes by Hailsham and Lord Lane.

The “Police” TV grilling of a rape victim, and the conviction of
the ‘Tottenham rapist' breathed new life into the subject.
Margaret Thatcher spoke against ‘this odious crime’; Nicolas
Fairbairn resigned over the Glasgow ‘razor victim' case.
Prominence was give to a larger number of rape stories.

Coverage thinned after Fairbairn's resignation on January 22.
A successor was chosen, the law wasn't changed, and the victim of
televised police questioning was sent to mental hospital. The
papers ended with a slightly upbeat story in early February about
rape victims counselling jailed offenders,

Mae West in a TV film about
the y Hollywood sex

-

ST
L:

R

ot i ’?’@;“.é.
e

In addition to news stories, a spate of features wrote about the
‘renlity of rape’. Media treatment was more willing than usual to
take the woman's point of view. It questioned the idea that women
were ‘asking for it’ and criticised police practices.

On the other hand, male columnists poked the usual corny
‘jokes’, and in papers like the Sun, coverage was hard to distinguish
from the daily fare of shock horror sex stories.

Rape crisis centres and women's groups were deluged with
media attention for the first time, and received relatively good
treatment. “We had six weeks of everyone wanting to talk to us and
film ws,” said a woman from Birmingham rape crisis centre. “Tt did
increase people's awareness, But that (hitchiking) case is like
hundreds of others we hear about every day.”

Women also complained that the Press treated the subject
“like any other news item; picked up and then dropped”, and that

RS RAPE

T

DAILY MIRROR, Seturday, Januory 29, 1982 “— 7

o

T

ictims should be spored >
wd:uhr?p:u':cﬁclﬂn said yesterday, et |

D An the
Wmm : m:tmnwﬂuuftbi

private before the trisl. ,
m‘l."hh. could {l]m in i
“and & very small numbee |By RONALD RICKETTS| |
of ﬂﬂw%h." (
Her evidence could then
bie preszntaq A private prosecution
povehlatrist who s thoe Adrian Tonner, said: Ir”
a 20-yearold Glasgow .08t option remains
T of two wes lll!l.’f

slon to the police.
He had been ta
Interview her and prepare In It he named another |
8 report. of the youths.
A second admitted
Dragred to that he had sex
E wl the woman but
But he emphasised: At tlenjed slpshing her with 4.
no time did I sey there K
“All T can do s make tcd he had sex. /
an assessment and leave _ The fourth youth would
It up to the lawyers. also have been called as a |
“It would be ludicrous PEorScilon Witness U he |
hwmwrlltttndn.“'i‘ ’)I
mwmnwudnﬁ m Jf
into a derellct hut He denled r

lasgow b faur y?‘m with the wamar.” f
T g s . | Tt —
R o __-d'_,_,_,_o-'—'—'_

CAUSE AND EFFECT. The Mirror's coverage was generdlly sympathetic towards rape victims, but the contradictions pased by setting the story next to the photograph were clearly not recognised

attention was focussed on individual cases rather than the general
issue,

Why were women's groups taken more seriously, however?
Why did coverage come with that first case, at that time? Groups
like Women against Violence against Women (WAVAW) began to
get serious Press coverage when protests converged over anti-
women thrillers and the hunt for the Yorkshire Ripper, one to two
Years ago.

Kate, from London WAVAW, felt that better Press links have
been created by the hard work of these groups and the rape crisis
centres to get the subject taken seriously.

“The comments of the judge were so blatant,” commented
Kate, “The Press had to condemn him just to get back to a state of
normality, which is bad enough anyway. But if the judge was
blamed, men were let off the hook.”

FHEE PRESS MARCH/APRIL 1082 PAGE &



Why | say union journal editors should be elected

I DON'T SUPPOSE it's wilful,
but John Jennings has seriously
misunderstood the proposals to
make the editorships of trade
union jounals elective and
organised within the NUJ.

The principle of electing
union officials is familiar
enough, and those who are
against it are against it. But for
journal editors it is particularly
important; the removal of
editorial control from general
secretaries is required for the
democratisation of any union.

One of John's arguments
against is linked to the NUJ
question: that members wouldn't
know how good an editor a
journaglist from outside the
union’s ranks would be and
couldn't vote for him/her.

This is not a problem,
because there's no need for a
good editor to be a professional
journalist from outside the
unjon. The NUJ has a post-entry
closed shop policy, which means
that any editor, wherever from,

by Tim Gopsill

can join, once in office.

And as far as journalistic
skills are concerned, these are
not so hard to acquire; I don't
see why the TUC shouldn't,
together with the NUJ, run
courses, as they do in other
areas of union organisation -
including dealing with the
Press! (I recently taught on one
such course).

It is indeed my understanding
that John Jennings himself
came into the NUJ by such a
route. And the bigger unions, of
course, which employ journalists
on their journals, could continue
to employ NUJ members, as
they do now, but under an editor
answerable to the membership of
the union and to the NUJ's Code
of Conduct.

Many journal editors are of
course already in the NUJ; but
however good their journals,

most will admit that they
operate under conditions of
proprietorial control that no
journalist would accept from a
private owner.

What it really comes down
to is the question: are union
journals “different” from commer-
cial papers, simply by virtue of
being published by the labour
movement? It's my beliefl they
aren't. They have the same
power over the readers (though
it must be admitted they use it
much less effectively); the
difference, to me, is that they
have the potential of being demo-
cratically run and contributing
positively to workers' lives.

With a combined circulation
of over five million, they could
make up an immensely powerful
voice for political change, They
certainly won't as presently run.

While the CPF dithers
between proposals for an
impossible national Left labour
movement daily and for more
littte radical local papers, it

misses this potential. Perhaps
seizing it would be a bit too close
to home for some of the CPF’s
leading lights.

At any rate, whatever the
best way of deoing it, let’s open
up a proper debate — not just
within the theoretical hothouse
of the CPF but within the ranks
of all our unions.

|
Persuasive
argument

I was delighted to see the article
on trade union journals in the
current issue of Free Press. Being
a member of a union whiech pro-
duces a journal I know exactly
what Ron Knowles is writing
about. My own view onthe POEU
Journal is that the emphasis is
on persuasion rather than in-
formation. As in the popular
press.

Terry Whitney,
(Post Office Engineering Union,
Bromley, Kent)

OUTWRITE CHALLENGE

TO BEING IGNORED

Campaign Diary

OUTWRITE, the first national women’s
newspaper, will be launched on
International Women’s Day, 8th
March, 1982 Outwrite is being
produced by a collective of black and
white feminists who believe that the
existing media has ignored or
distorted the experience of women,
especially black and ‘Third World’
women.

The Outwrite collective wants to
produce a newspaper by and for
women, about our lives. We want the
paper {o promote and’ serve the
interests of a truly internationalist
movement for the liberation of women.

Towards this aim, Outwrite will
not only present news but will help
women Lo organise. A way in which the
newspaper will differ from other
papers is that it will not only provide
news but will give information to
enable women to organise in their
workplaces and around housing, child-
care and other issues affecting them.

News is not something which
should be passively consumed but
should lead to action. Outwrite will
stimulate existing campaigns and help
others to gel started by providing a
space where women can talk about
FAGE 6 FREE PRESS MARCH/APRIL 1982

ALL individual members of the

o

THE CAMPAIGN FOR PRESS FREEDOM
HAS APPOINTED LORETTA LOACH AS

FUNDRAISER.
HERE SHE OUTLINES
HER PLAN TO RAISE
THE CASH NEEDED
TO SECURE THE
CAMPAIGN’S
FUTURE: ;

THE PRESENT financial
situation of the Campaign
limits its scope and makes for
an uncertain future. It is for
this reason that the Campaign
is launching a major fund-
raising effort in the next few months and it
is my task to help in this.

Qur target is to raise £50,000, the
minimum required to establish a firm basis
for the campaign, so we can extend our
activities and pursue our aims more ener-
getically.

We also need sufficient resources to
publicise our work and attract new members
and affiliates. At the very least we need to
employ one full-time organiser and establish
a national office for the campaign to function
more effectively.

Our fund-raising methods will be based
on an assessment of the sources from which
we expect the money may most easily be
raised. Essentially these are: Individual
contacts in agreement with the aims of the
campaign. We shall be lobbying them for
help in a number of different ways.

Secondly, sympathetic groups and or-
ganisations shall be approached for help in
circulating our publicity and/or donating
money.

Thirdly, our present members and
affiliates can help by increasing their levels

Bankin
on the

future

of contribution through taking out cove-
nants and bankers orders.

It is our intention that the appeal,
whilst securing funds, will simultaneously
promote the growth of the campaign and
ensure our stability.

The next issue of Free Press will
contain more details of the exciting launch
of our appeal and news of the support we
have gained so far.

As this edition goes to press, NATFHE
has announced its decision to affiliate to
the Campaign for Press Freedom.

OF

RIGHT

Join the Campaign

for Press Freedom

1 To chaollenge the myth thot only privale ownership of the newspaper

Industry provides genuine lreedom, diversity or access, and lo generate

by Paula McDiarmid

their struggles and the support they
need. For the first time there will be a
space where black and “Third World’
women can write about their struggles
and outling clearly the kind of support
they expect and need from white
sisters.

Outwrite believes that news does
not exist in isolation, however much
the existing media likes to categorise
it. News exists in a political context
which we must take into account in
order to understand the reasons why
things happen and what our relationship
to them is. Therefore we want to use
news and information to make
connections and distinctions between
the lives and experiences of women in
all parts of the world.

Outwrite will be a space where
women, especially black, ‘Third
World’ and working class women, can
express their views about world events
and also write about aspects of their
lives deemed ‘irrelevant’” or ‘un-
newsworthy’ by Lhe existing media.

We hope that Outwrite will be
accessible to all women. We are
intending to distribute Outwrite

Campaign for Press Freedom,
together with sponsors and
delegates from affiliated
organisations are invited to
the campaign’'s Annual
General Meeting on Saturday,
17 April 1982.

It's at the Royal
Commonwealth Society, London,
commencing 10.30am. More
details from John Jennings,
Campaign for Press Freedom,
274-288 London Road, Hadleigh,
Essex SSL 2DE.

through commercial distributors after
September. In the meantime, in
addition to the usual alternative
outlets, women throughout the country
will be selling the paper on the streets,
in workplaces and health centres —
wherever women work and live. We
will start out as a montihly newspaper,
then going fortnightly, and hopefully
weekly within six months. More details
from Outwrite, Oxford House, Derbyshire
Street, London E2.

REPLY

AS Free Press goes to the
printers this month, campaign
activity is focussing on the right
of reply, and media freedom, ata
special conference in London.

More than 100 individuals
have registered for the conference
as we go to press, and many
more are expected to do so by
March 6. The conference is at
Queen Mary College, Mile End
Road, London E1, and has been
sponsored by a number of trade
unions,

Despite increasing public
awareness of Press and media
distortion, the flow of misinfor-
mation continues to flood our
popular newspapers angd broad-
casting channels,

Recent experiences include
the treatment given to the
massive demonstration organised
by the Campaign for Nuclear
Disarmament, the People's
March for Jobs and, most
recently, the outrageous media
attack on the railmen who took

industrial action in support of
their claim to be paid an agreed
three per cent pay award.

Participants at the confer-
ence include Frank Allaun, who
has successfully re-introduced a
private member's Bill into the
House of Commons designed to
give statutory backing to the
right of reply. Sarah Boston,
Tony Benn, Anna Coote, James
Curran, Jacob Ecclestone and
Patricia Hewitt are also taking
part.

The conference plans to
examine the broad political,
legal-parliamentary institutional
and European aspects of the
right of reply; and there will be
workshops on the Press Council,
political and Parliamentary
issues such as future Labour
Party policy on broadcasting
and the right of reply.

A full report of the day's
proceedings will appear in the
next issue of Free Press.

public debate on allernative forms of democratic ownership and controi.

2 To carry out research inlo allernalives, Including ownership by indepen-

dent frusts or co-operatives, which would guarantee freedem from elther
state conire! or domination by major business conglomerates.

3 To encourage the creation of alternative newspapers of oll kinds

Including a newspaper ornewspapers sympathetic to the labour movemeant,

4 To encourage the development of industrial democracy In the news-

paper, broadcasting and lelevision industrles.

§ Tofollow up the general princlples contained inthe Minorlty Report of the
Royol Commission on the Fress, Including proposals lor a National Printing
Corporation lo provide a competliive public sector In the printing Industry

and a launch fund to assist new publications.

é Tocampaign lor areformed and reconstituled Press Councli to promote
basic slandards of fairmess and occess lo the press on behalfl of the public.
7 To work lor a reduction in lagal tesirictions on freadom of publlication
and increased access to official sources of information through retorm of the
Ofticial Secrels Act ond similar restrictive leglsiation and the Introduction of a
Freedom of Information Bill.

MJdoln™ ——————————"———

INDIVIDUALS can become mambers for
£500 pa

ORGANISATIONS can affilicte for an
aonnual fee depending on size of mam-
bership (see box).

AFFILIATION FEES
felow 1.000: £10
1.000 to 10.000: €45
10.000 to 50,000: £15
50,000 fo 100.000; £50
100.000 & over £100

O1/we would Iike to join the Campalgn for Press Fresdom as an

Individual/atfillated organisotion and encicseL.........

-------------

NAME (or Secretary’s name)
OROANISATION (It applicable)
ADDERESS
POSTCODE
sand i Campaign for Press Freedom

274-208 London Road ’\‘lladhlgh Essox 357 tD8

-

FREE PRESS MARCH/APRIL 1982 PAGE 7



East End News revived; West Highland Free Press thrives:

NEW RADICAL WEEKLY
FOR BIRMINGHAM

by Graham Smith

SOME PEOPLE never give up.
Despite the failure of the
Manchester Flash, the East End
News, Hull News, Dundee
Standard and the growing crisis
at the Nottingham News, a group
of radical journalists in the
Midlands are trying to raise
£86,000 to launch the Birming-
ham Inquirer, as a weekly
newspaper, in September.

The fnquirer aims to have a
circulation of 30,000 and a full-
time staff of about 12, organised
as a registered workers' co-op.
Its supporters claim their
optimism is justified by a
feasibility study which shows
that the Inquirer should be
profitable after nine months.
West Midlands County Council
has been asked to give the
project financial backing.

The Inquirer is the latest of
several experiments in radical
publishing which have sought to
break out of the “ghetto” of
small circulation community
newspapers and magazines and
into the marketplace of serious
competition.

The recent Campaign-
sponsored conference of more
than 40 radical publishers, tired
of talking only to the converied,
went some way towards making
sure that stupid mistakes on the
“business side” would not be
repeated by those brave enough
to have another try.

West Highland Free Press,
for example, is now in its tenth
year as a ‘“radical socialist
weekly local newspaper.” It has
a circulation of 8,000 and pulled
more than £94,000 in advertising
revenue last year.

The Free Press puts its
success down to the fact that it
was one of the first newspapers
to venture into a remote area,
and is able to combine news-
paper publishing with commercial
printing to offset losses.

East End News, now
monthly, with only volunteer
staff, ran for nine months as a
commercial weekly, The impor-
tance of advertising and promo-
ting distribution were not
recognised until it was too late,
yet at the close of weekly
production the News was selling
more than 5,000 copies, and
circulation was rising. The
reluctance of advertisers to pay
their bills on time provoked a
PAGE 8 FREE PRESS MARCH/APRIL 1982

HADOW

! o k
T eI HANY'S
&

makt
haw theT In Walet

young K

Hebecea, the radical news
magazine based in Cardiff,
compeles for circulation and
advertising sales. There is
strong emphasis on making
the *husiness’ work,

crippling cash-flow crisis; the
News believes that with a higher
launch capital it could have
survived.

Dundced Standard and Hull
News also sold several thousand
weckly copies, more than
enough to be viable, but enjoyed
only very short lives because of
highly unprofessional manage-
ment, severe under-capitalisation
and conflicts between the
{volunteer)} staff and the trade
unions which were publishing
the papers.

The Nottingham News, set
up in the wake of a lost industrial
dispute at the Noltingham
Evening Post, and with staff
wages still paid by the National
Union of Journalists, is in severe
difficulties after losing several
key staff to a local free-sheet
publishers. Nottingham News
began life by supporting the
labour movement and also
secured a competitive circulation,
but eventually lost its credibility
with the Lelt by continuing to
publish sexist advertisements
and news reports,

The most recent failure is
the Manchester Flash, launched
in a blaze of publicity a few
months ago on £85,000 of
government grants and loans
and with 36 full-time stafl.
Within weeks circulation bad
fallen from 40,000 to 10,000,
and management succeeded in
losing the confidence of most of
the staff by seeking to impose a
25 per cent cut in salaries.

Local newsagents were
upset when issue one came out a

day late, and production estimates
were lost to the winds when
management decided to print on
a high quality gloss paper, rather
than the standard quality for
which they had budgetted.

The news staff also com-
plained that many of their more
radical, investigative stories
were needlessly being spiked,
and some of them are now trying
to set up their own monthiy
magazine,

“The real tragedy of the
Flash,” said one of the journalists
who worked on it, “is that the
government may now use it asan
excuse for not giving money to
other ventures. It could have
worked if they'd gol their sums
right. Advertisers don’t care
that much about politics - all
they want is a good deal for their
money."”

WHERE is the other news? It is
five or six years now, since this
question was asked, and slowly

some of the answers
beginning to emerge.

Ever since the days of OZ,
IT. Red Mole, Black Dwarf,
Seven Days ete, there has
continued to exist, against all
odds, a thriving, assorted,
radical alternative, underground
Press. Underground in the sense
that unless you know where to
look for them, they are very
difficult to find. Why? Because
the problem has been to sell
them to a monopolistic, moral-
istic, politically binsed wholesale
distribution system, without
which, full national availability
through the newstrade is
impossible,

The good news is that the
Big Two, W, H. Smith and John
Menzies, with 75 per cent of
wholesale distribution between
them are beginning to open up:
Spare Rib (30,000), Marxism
Today (14,000), New Socialist
(35,000), Gay News (now you
see it, now you don't) are getting

are

SEEK AND YE
SHALL FIND

‘Labour daily’ plan

THE TUC hopes to present a
report of its investigation into
the possibility of launching a
national daily labour-movement
newspaper to Congress next year.

The £27,000 feasibility study
into the project is expected to
get under way within a matter of
weeks.

“We've no iden what the
study will come up with, it's far
too early to say,” say the TUC,
*It might suggest that a national
daily newspaper is feasible, but
that it couldn’t be financed by
the trade unions. We just don't
know at this stage.”

The members of the com-
mittee set up to conduct the
study are:; Lord MeCarthy (chain),
John Dixey (production manager
of the Guardian), Geoffrey Good-
man (industrial editor of the
Daily Mirror), William McClel-
land (former group marketing
director of Reed International),
Percy Roberts (retired chair of
Mirror Group Newspapers) —
all serving in a personal capacity,
together with TUC represen-
tatives,

by Liz Cooper

to the newsagents through the
wholesale trade, and the Leveller
are currently ‘in discussion’ with
Smiths,

The Committee for Press
Distribution and the Minority
Press Group, withthe help of the
Campaign for Press Freedom,
have heen putting on the
pressure, and now the Labour
Party Media Group have taken
up the cause and have managed
to bring Smiths and Menzies to
the ‘negotiating table’. The aim
is to achieve the right of all
publications to the distribution
system (as in France), but mean-
while to persuade Smiths and
Menzies of their obligations as
monopoly wholesalers.

The Publications Distri-
bution Cooperative wassetupin
1976 to distribute radical
publications and made the first
concerted attack on the whole-
salers. PDC is still with us, and
s0, to date, are Smiths and
Menzies. Watch this space.

FREE PRESS is published by the Campaign for Press Freedon, 274/278 London,
Road, Hadleigh, Essex, 887 2DE. Articles in this bulletin can be freely reproduced
provided Free Press is acknowledged, although the views expressed in this bulletin do
not necessarily reflect the views of the Campaign for Press Freedom. Contributions to
Free Press from campaign supporters are welcome. This edition was edited and
produced by Grahom Smith, Clover Cottage. St Mabyn, Bodmin, Comwall, PL30IBA,
Telephone St Mabyn (0208 84) 466,/01-609 0211, Typeset by Redesign (TU) 01.533
2631, Printed by Spider Web (TU) 01-794 6575,




