NOVEMBER/DECEMBER
1982
Number 16

10p

Bulletin of the Campaign for Press & Broadcasting Freedom

NUJ moves to defend its Code of Conduct

The National Union of Journalists has
struck a major blow for Press freedom —
and given a tremendous boost to the
Campaign — by taking dramatic steps to
defend its Code of Conduct.

The NUJ’s Executive voted to uphold
complaints against Sun leader writer Ron
Spark over an editorial he wrote during
the Falkland Islands war, in which he
accused other NUJ members of treason.

The NUJ Executive then voted to
enforce its decision by expelling Spark
from the union.

The complaints against Spark had been
brought by two individual NU.) members
through their own local branches. One
of them was John Jennings, the secretary
of the Campaign for Press and Broad-
casting Freedom, acting on behalf of the
Campaign’s National Committee. The
other was Jacob Ecclestone, a former
chairman of the Campaign, and the
NUJ's deputy general secretary.,

The Campaign's National committee
has welcomed the NUJ's decision to
enforce its Code of Conduct, but has
decided to leave the thorny question of
how to the union.

“We don't have a view specifically on
the expulsion,” said Jennings, “but
obviously we're greatly heartened by the

STOP PRESS

W e THE DAMNED

decision to uphold the complaint, It shows
the Code of Conduct can and should be
taken seriously.”

Under the NUJ's rules, Spark could
have been suspended from the union for
up to a year or fined up to £1,000. But
Ecclestone maintained that expulsion was
the only honourable course open to the
NUJ. “There's no place for people like
Ron Spark in a journalists’ union which
takes its Code of Conduct at all seriously,”
he said.

The decision to expel Spark has split
the NUJ, and the row over the Executive's
narrow vote is likely to rumble on for
several months.

But the choices facing the NUJ are
severely limited. The union now has to
decide how importantitis to have a Code
of Conduct at all, as a Code which can be
conveniently ignored is nothing more than
a hypocrites’ charter,

Spark ignored all the NUJ's attempts
to bring him to heel, claiming that the
editor of the Sun alone was responsible
for “editorial freedom”. His last letter on
the subject of the complaints against him
told the NUJ to “get stuffed".

The complaints followed a leader he
wrote on May 7, accusing the Guardian,
Daily Mirror and BBC of treason for

HE SAYS HE

HAULS FREIGHT

WHAT HE DOES 1 CIWWY ST, /l 0N THE RIVER PLATE

COMPLAINT UPHELD

How YOU can help the Campaign clean tp the media

- .

suggesting that the Falklands war might
not be worth the cost in human life.

Many Campaign supporters feel that
Spark’s column verged on fascism,
seeking to gag the legitimately held views
of a sizeable section of the community.
As one remarked: “it's not the NUJ's
Code of Conduct which is a threat to
media freedom — it's editors and prop-
rietors and people like Ron Spark.”

The National Committee is inviting the
NUJ to jointly-sponsor a conference to
discuss ways of using the Code of Conduct
to improve standards of journalism
throughout the media.

SPARK'S EXPULSION REJECTED ON APPEAL, NOW MERELY 'SUSPENDED' FROM NUJ.

12y




LET'S WORK TOGETHER

COMBINATION, we know, builds unity
and strength. Fragmentation of effort
and resources has the opposite effect.

Our path, since long before the CPBF
was formed, is littered with the corpses
of valiant attempts to counter the pre-
vailing values of the capitalist controlled
Press. Yet there can be no doubt that
the skills needed to succeed exist within
our movement.

It we separate out the elements
required in the production and distrib-
ution of a newspaper, and hive them off
to those with the appropriate skills, would
it not be possible to establish a network
of inter-locking co-operatives which
between them can produce a chain of
free newspapers, especially in the major
cities?

Instead of a group of frustrated journ-
alists taking on board a range of work
and costs for which they are ill-suited
{so often the starting point for aiternative/
community newspapers), why not find
the work-horses for the different courses
and spread as wide a net as possible to
capture the finances needed.

An advertising agency set up tc attract
revenue for a chain of papers (which
might even include trades union papers
and other left publications) would have
more pulling power than a couple of
enthusiasts working out of a cupboard
on a small circulation local community
paper.

By Mike Jempson

A typesetting & platemaking firm, or
even several or them, which were
guaranteed contracts from all papers in
the group, might find their approaches
to public and private sources of finance
more willingly considered.

A distribution company, bolstered by
these same contracts, and with a consider-
able spare capacity to undertake other
courier and delivery work, might also
find favour with their bank.

And small editorial co-operatives, able
to concentrate more earnestly on the
content of their paper, might find it not
only easier to raise the funds needed to
get them off the ground but also more
likely that they can produce a paper which
gets closer to the minds of the people
and the heart of the matter.

This may seem very far-fetched. But if
you think about it, and if you shrug off
your traditional antipathy towards highly
organised business skills, and unwilling-
ness to seek investment capital from the
private sector, there is some sense in
the idea.

First of all 2 network of freesheets dis-
tributed to every household in your area
could, if the editorial content is right,
have an enormous impact on the area.
Secondly, the creation of such a network
would also create a wide range of new

jobs. Thirdly, some aspcets of the
operation would be capable of amassing
a surplus sufficient to encourage banks
to loan funds with reasonable certainty
of its return. And finally, the level of public
funding from sympathetic local authorities
etc. might be modest enough to persuade
those authorities that they should risk
our money on the enterprise.

Normally we expect public funds, which
are restricted severely when it comes to
subsidising publications, to provide all
the answers. Consequently we seldom
obtain the funds needed to underwrite
such ventures. Union pension funds
operate in much the same way as any
other financial institution and are not
available for risky investments — but
might be if they were applied to projects
which can bring a return.

And freesheets, with mass circulation,
are attractive to advertisers and investors
alike, whatever the editorial content it
would seem. They may not always
succeed, but they seem the most likely
to.

There are jobs, investment, and a
platform here for all the print unions,
and it may be worth investigating the
possibilities further, In London the
possibilities are considerable, and there
are moves to investigate them.

Any CPBF member interested in taking
up these ideas should contact mec/o 17
Victoria Park Square, Bethnal Green, E.2.

How the Daily Mail found Reds under the Archers’ beds. ..

el L S T

by Grabam Smith

BY GLORGE LAST

r I

' media these days.

|
i The Daily Mail seems to delight
! inattackingothersectionsofthe

" Not only has it led to the
| campaign against Channel 4's
! "liberal” approach to program-
ming, it found nearly a whole

Instead — and all credit to the
writers — the characters now
come across as rather more
human, concerning themselves
with fundraising stunts to help
Third World charities and cam-
paigning against nuclear weapons.

ST, o ] Oy pod :
-%.5'-'-.-5:‘55 SERESE oy tecrad . {| pageon September 28 to rubbish Even if “The Archers” still bears
FIESISS SEtnunes SEEITES @ | | BBC Radio 4's “The Archers”. little relation to what living (as
o TERS :"'ﬂ'_..._.-:i__l-"._. i . . Thecentral thrustof the Mail's opposed to holidaying)in a rural
= -:.-,'-‘-__;-_-_:.,-_g Smnmipre IR WS e oo o | | attack was that the programme area is really like, it is far closer
dmiin S SEESESS v STaEE -__._.-_.—..;‘.,"."""“'.,._1" | was now written by “trendy to the truth now than it was a
e e iﬁ%%&.:: SaERTTE ":‘_J:"—-___-_.._-:.j: . feminists” who didn't even live year ago. People wholive in rural
:““-a:m‘-,m'.': ESuTEal =S s ieTE EEnieew . in the kind of rural area which areas have to struggle against
e E_,_-_._,..;,.'g e = E .| the Mail thinks the Archers is non-existent services, on low
eSS =ves Fsimeeis . supposed to be all about. wages, often in sub-standard
SERIT= SExiEmes ] According to the Mail people housing and with a higher per-
Toaes i T like Walter Gabriel and Eddie centage of their community with-
&.,_._;__ 5..“:2'5.- {| Grundy should be foredock ot jobs.
gl e . tugging serfs; Shula Archer " gyt then people who read the

il
b

i
i

-
AL 2 Sied

= = -

] = T
x, T )
;':ﬁf =arwes .ﬁ:??.":':;-
T =~ 2 Gl s O Pl
E,:éz: ESE S FESSR
£ == AT =
FiEEs ERITTT aSERs

PAGE 2 FREE PRESS NOVEMBER/DECEMBER 1

T ———

foxes to pleces.

982

| should have been married (pre-  pajjy Mail wouldn't want to know
ferably to a solicitor) years ago  apgut that, 5
and the rest of the characters would they?
should spend their time tearing

. (Theauthor of this article lives
ina rural area).

—

The Mail says ‘no comment’

By Mike Power, NGA Timehands FOC, Daily Mail, London

ON Tuesday September 21st, the day
before the day of action for the health
workers, the Daily Mail was published
with a blank space instead of its usual
editorial COMMENT column.

The decision to publish a blank space
was taken by the editor. Subsequent
events, including an exchange of letters
in the Guardian between myself and Sir
David English (Mail Editor) lead us to
conclude that we were ‘set up’ to be
accused of Censorship.

When publication was resumed after
the day of action on September 23rd the
editorial COMMENT accused the union
chapels of threatening press freedom
saying:" . .. the NGA and SOGAT refused
to print views expressed by this news-
paper to which they took exception unless
a disclaimer giving their own objections
was also published.”

This, the editor knows to be untrue. At
no time did the chapels demand public-
ation of their views, the disclaimerin fact
said: “Members of the NGA and SOGAT
32 employed at the Daily Mail wish to
dissociate themselves from the above
article”.

Equally there was no refusal to handle
the editorial or attempt to change its
Contents. On the same day the ‘'Times’
quoted the Deputy NGA FOC saying that:
“Daily Mail executives did not even ask
what the wording of the proposed
disclaimer was."

The editorial was scurrilous and
provacative and no self respecting print
trade unionist could have failed to
respond. Under the circumstances there-

fore to withdraw the COMMENT column
would only have been a sledgehammer
to crack a walnut, except that manage-
ments ulterior motive was to counter-
attack and denounce us as censors. This
follows the successful Right of Reply Cam-
paign on behalf of the health workers
launched in June and fully covered by
Free Press.

That Campaign has had the backing of
all the Print Unions. In the case of the
blank editorial, George Jerrom, NGA, Fleet
Street Officer and former National
Committee member CPBF, replied tothe
Mail managements protests saying: “Our
Chapel in seeking to have a disclaimer of
a right of reply were acting in total
conformity with the Associations policy
and the fact that the Comment Column
did not appear in our view was the
responsibility of the editorial department
and not our members.”

The pathetic Press Council actually
managed a statement about theissueon
September 30th — only nine days after
the event! In the time honoured practice
of the Council it simply repeated the view
of the management and denounced the
print workers as censors.

What a contrast to the treatment given
to ordinary citizens who complain ta the
Press Council. That same week the
Council adjudicated on the'Sun's’ treat-
ment of the demonstration of Black Youths
held in March 1981 — eighteen months
after the event.

If we did not know better we might be
led to believe that a conspiracy existed
in favour of the Press Lords.

0AGT @ Dolly Uad, Torndoy, Se;t0mber 29, b2z

Baily Waii ] 12 STAGGERING
2 Mail | § 10" Viewer

In the aftermath the Chapels received
a number of hostile letters from readers
objecting to what they considered to be
our action in denying them an editorial
COMMENT. One such letter read as
follows:

“Dear Father of the Chapel (Type-
setters),

No doubt you were the instigator of
the removal of the editorial Comment
Column from todays 'Daily Mail'.

Do you truly appreciate the full
implications of what you have done? Do
you realise that your action helps to kill
free speech — one of the foundations on

ATKINSON FIGHTS BACK

Norman Atkinson, MP does not pretend to
have made a new discovery in his pamphlet
“Fleet Street declares war on the Labour
Party'™ He does however put the latest
hostilities into their current context.

He argues convincingly that the Party
Lords promoted the SDP as an atternative
to the Tories when they temporarily lost
copfidence in Thatcher. This was coupled
with a desperate need to destroy Labour
and the Left as the real political alternative.

The message comes across strongly:
“_..the vitriolic malignancy of the stuff
thrown at Tony Benn and the Left”. .. has
never previously been matched. The Press
has abandoned honest analysis and has
personalised politics at the expense of issues.
On this many of us would agree with him.

This pamphlet tries to be different. Its
style is breezy and it uses cartoons and
illustrations; the text is short, punchy and
didactic. Not what we expect from the Left
— there are few about in its like and its a
good effort.

The style however creates a paucity in
considered argument that begs many

questions. But it is a useful stimulus to the
current discussion about access to the
media.

We need to get into the questions raised
about why trade unionists read Anti Labour
Papers; and how to undermine the power
of Fleet Street. It is questionable whether
our time would be well spent in campaigning
to reduce the readership of the Sun and
Maijl. Rather than putting more effort into
demanding access to their columns.

Ultimately Norman Atkinson gets it off
his chest and he probably feels better for
it. Many more people, trade unions and
Labour Party members in particular will
also feel some relief on reading this
pamphlet, It deserves a wide circulation,

*16pp 30p. Published jointly by Tribune
Publications Ltd. Obtainable from Tribune,
308 Gray's Inn Road, London WCIX 8DY,
or Campaign for Press & Broadcasting
Freedom, 9 Poland Street, London, W1.
Phone 01-437-2795 for details of bulk
orders and postage costs.

Mike Powaer

which our entire Newspaper Press (and
other news media) is built? Doyourealise
that, without it, newspapers will wither
and die — and, without them, your fat
income? Have you thought for a moment
what a thoroughly evil crime you have
committed?

Do you, in short, realise that in
addition to being one of a complete bunch
of idiots, you, and the creatures you
control, have reduced yourselves to the
leve] of a gang of brothel-bred, mother
fucking bastards, unable to raise them-
selves from the level of the gutter suf-
ficiently high to kiss the shoes of the
most diseased prostitute in Soho?

Think about it."

This letter was urgently dispatched to
Sir David by the Chapel with a recom-
mendation that it be published on the
letter page. Surely, we thought, manage-
ment would not want to deny themselves
the opportunity of printing such a concise
exposition of the thinking of the average
‘Daily Mail' reader.

We were disappointed.
PAGE 3 FREE PRESS NOVEMBER/DECEMBER 1982



Donald Hirsch looks at media coverage of the

CRIME OF THE
CENTURY

SINCE 1979, Fleet Street has dutifully
followed the monthly ritual of reporting,
regretting and, from time to time, deploring
sg{ccessive rises in the unemployment
rate.

Nobody could accuse the press for trying
to cover up the fact of mass unemployment
in this country, or even of pretending that
the problem will soon go away. Even the
most Right wing of our daily newspapers
have yet to escape completely from the
sacred postwar consensus that abhors any
major statistical deviation from full employ-
ment.

Unfortunately, any concern that they may
have for the plight of the unemployed them-
selves is all too often shown to be skin
deep.

Ministerial speeches on unemployment
these days have a habit of starting off with
a statement of regret at the tragic human
waste of three million people out of work.
The remainder of the speech talks of over-
manning, competitiveness and the fight
against inflation, but fails to give any sign
that the government's sympathy with the
victims of this tragedy is real enough to
givedthem the attention and help that they
need.

In the case of the Press, once we get past
the knee-jerk headlines following each
increase in the level of unemployment, we
find that the attitude can be much the same.

As with Conservative speeches, one way
in which these double standards are justified
is in hiding behind economic arguments.
Commenting on the massive rise in
unemployment this August, the Telegraph
leader declared;

*MNo one who cares about the dignity of
man, et alone economic waste in human
terms, can fail to be moved by persis-
tently high unemployment”.

The leader went on to applaud the govern-
ment’s failure to spend its way out of the
crisis, to attribute unemployment to the
“structural change” that Britain is under-
going, and to declare that industry must
face up to this change “however painful it
might be to do so". Such familiar arguments
make no attempt to assess whether “the
dignity of man” is ever too great a sacrifice
to be made in the name of economic
efficiency.

Recent expansion of government pro-
grammes providing the unemployed with
temporary substitutes for real jobs have
been lapped up as propaganda fodder by
Papers anxious to prove that the government
is not totally uncaring.

Following the House of Lords report that
pointed out that for amere £2 billion a year
unemployment could be reduced by 1 million
over 2—3 years, the Times leader writer
(Aug. 25) denied that the government could
be accused of inaction, citing the Youth
Training Scheme, the Community Pro-
gramme and a jobsharing subsidy, and calling
for more such measures to provide “relief”
to those without jobs.

Mr Murdoch’s other paper put the same
point more bluntly: "The Sun says...
Employment Minister Norman Tebbit is
riding to the rescue” with a new training
scheme for 16 year olds. Such praise of
temporary palliatives for those worst hit
by unemployment did not seem to bear
much relation to the Times leader's

PAGE 4 FREE PRESS NOVEMBER/DECEMBER 1982

admission that unemployment would be
with us "for a long time to come.”

But even this apparent sympathy for the
victims of “inevitable” economic forces does
not always find its way into the hearts of
Fleet Street’s headline and leader writers.
On 4 September, they proudly announced
Operation Major, the Oxford benefit office
swoop, as follows: “The Sting! — 286 are
held as £1.5 million fiddle smashed.”
Following this headline, the Express went
on to declare: "Fraud is theft: no sympathy
should be wasted on the perpetrators.”

In the next few days, a number of facts
about the case hecame evident. One was
that the vast majority of people held were
innocent claimants, who were not properly
informed of their rights, and that on being
charged most were prejudged as guilty and
denied bail.

Another was that those who had
committed fraud were not professional
criminals growing rich by their misdoings,
but rather poor, unemployed and homeless
people attempting to get something more
than the pitiful £18.60 a week given by the
DHSS to people of no fixed abode as their
soul means of survival.

Of the national dailies, only the Guardian
made any attempt to report this information.
The popular press fell silent after their
initial jubilation at the success of Operation
Major, whilst the Times and Telegraph
continue to give one-sided coverage. “Benefit
Cheats go to Prison” announced the Times
on September 7, totally ignoring the
complaints about legal procedures that were
already being made. Still more revealingly,
the Telegraph leader on the same day
ridiculed the “inverse morality of Camden
Passage" which defends “scroungers”, as
well as the “reaction of shock and outrage
that the unemployed should have been
*harassed’, aword dear to those who befriend
the unemployed” (emphasis addec_i). )

In the same week as taking this strict
moral tone against “scroungers”, many
papers were pitying the fate of Lord Lucan
(supposedly captured in South Amerlqa),
as a suspected criminal who wanted nothing
more than to return to a quiet life in his
own country. Earlier this year, during the
Tory Wets' revolt against the cut in the
value of benefits, papers who would instantly
be up in arms if, say, tax exemptions on
mortgage payments were threatened, had
little to say about the morality of cutting
the income of the worst off in our society.

It was left to groups such as the Child
Poverty Action Group to write letters to
the Times to make such points.

Perhaps even more ominous is the
creeping acceptance of the fact of mass
unemployment, which is already making it
conceivable that a government presiding
over an economy with over three million
unemployed will be re-elected without too
much difficulty. The Daily Mail continues to
report, from time totime, statements such
as shadow employment secretary Eric
Varley's parliamentary condemnations of
the Tories’ failure to create more jobs; but
there comes a point when constant
reiteration of these statements turns them
into familiar rhetoric which nobody really
listens to.

More appealing to Majl readers no doubt
was a story on September 8 about

HARRY HaRD
o oo

"MoRMiNG MULE"

#eit! TEABREAK SIRIKE T [ - ;
DID YOU EVER HEARARYTHING | | DISEASE i A 80 %1 TooTRELL

Y .IT'S THE D8 9103 BRiTIEN

THESE 2D §+ ©S MEDESTROVING
y ME ECoNOMY OVER, TEN
L MINUTES To DRINK A CUP OF
: y XQrin TEAT!

-

2. |[ereey=1 wanT YouTe ¥
Eﬁ GET OUT THERE AND
ob0o

INTERVIEWIT! FiND

CORMED

v THE THINGS MR 4 MRS,
o RAGE PUNTER NEED

-

& ve;rgutnmzv ‘
f fir's EAGHTY {0

7 ENALY, T
MR.DINOSAUR SiR... W,
WHAT EXACTLY WAVE
You CoME WERE TO .
FLEET STREET FOR??

e8!

“Youngsters who can find life brighter out
of work.” Reported by several papers, the
supposed research findings of a distin-
guished academic called Ken Roberts that
the young may be happier on the dole was
in fact a distortion of what Roberts had
said — basically that young people without
stable employment are learning how to cope
with their lot, despite the fact that they
would prefer to be in secure jobs, they are
not willing to accept any jobor any schema.

But there is nothing more attractive to
the press these days than evidence showing
that unemployment may not be so bad after
all.
The more that unemployment appears
to be a permanent feature of our society,
the more accepting of it the Press becomes.
It is no accident that during the Falklands
campaign, coverage of the issue virtually
disappeared from the Press — even when
unemployment topped three million for the
second time it only got a cursory mention.

After all, we were in the middle of our
first war since Suez, and how many times

calfjthe statistical facts about unemployment
coltinue to be newsworthy? There is a
danger that if the level of (registered)
unemployment stabilises at around 3, 3}
or 4 million mark, the fact that there are no
further rises to report will make it even
less newsworthy.
he way in which the Press handle the
queéstion of unemployment is a good example
of the subtlety of the bias in the British
media. The incantation of regret can be
cited as evidence that the coverage is
balanced. Yet unemployment is made to
s€ém a distant and regrettable necessity.
Feelings of sympathy and anger are not
entouraged — even though the ability of
the Press to whip up emotions in favour of
our boys in the Falklands or the victims of
criMe cannot be in doubt. .
inally, there is no serious discussion of
solutions, The task is completed when
oP'Mion polls commissioned by newspapers
tell us that the majority of people do not
ﬁg'rﬁve it is possible to return to full employ-

The July/August issue of Free Press
mistakenly implied that MEDIAWATCH
was an integral part of the Campaign
for Nuclear Disarmament. It has been
pointed out that the two organisations
are completely separate,

Hmmm. ..
Just goes to show that you can't even
beliave the so-called "quality” papers.
On the eve of the Labour Party con
the Sunday Times reported: “Michael
Foot made it clear to union leaders that
he will resign as Labour leader if he
loses the crucial party conference vote
aimed at axpelling the Militant Tendency™.
The Observer, same day, reported:
“Senior union leaders last night angrily
denied suggestions that he had told
them he would quit it he did not winan
the register issue”,
The denial was totally absent from
the Sunday Times report.

My war with the gutter press
by Peter Tatchell, un-endorsed Labour candidate

| HAVE long accepted the self-evident
Right-wing bias ofthe media, though
not crudely blaming all Labour's ills
upon the press as some seem to do,
But until | actually went through recent
experiences myself, | never imagined
the ruthless methods and extent of
deception, exaggeration, and even
outright fabrication, to which sections
of the press are prepared to resort.

Many Journalists, while not
necessarily reporting Bermondsey
events in a favourable light, have
emerged with their professional ethics
intact. Others have not. This article
is about them and what they have
done to me.

Press attention began in earnest
last November following my selection
as the prospective Labour candidate
for Bermondsey. It has continued on
and off ever since.

The constant insistent phone calls
and visits to my flat at all hours of
the night and day by journalists who
will not take*no” for an answer have
been the least of my worries.

Of more concern are antics such
as reporters blocking the rubbish
chute opposite my flat and sifting
through the contents adding thereby
anew dimension to theterm“gutter
press’.

For days and nights on end they
have “doorstepped” my flat, sitting
in cars with telephoto lens to photo-
graph whoever goes in and out —
often without their knowledge, let
alonhe their permission. Occasionally,
| have been surreptitiously trailed
on foot, in cars and even on thetube.

My neighbours on the Rockingham
Estate have been constantly subject
to harassment. Frequently they have
been called on late at night and early
in the morning for days at a time
with the evident intention of wearing
down their resistance and forcing
them to“tell all" in order to get some
peace and quiet. Neighbours who have
consistently refused to speak to the
press have been subject to obscene
and racist abuse by some journalists.

When these journalists have not
been able to get the damning quotes
they want from local tenants they
have resorted to more devious
methods. They have scoured neigh-
bourhood pubs scavenging for gossip
and posed as Labour Party members,
Southwark Council officers and friends
of my family. Even local kids as young
as ten years old have been quizzed
??out intmate details of my personal

ife.

At North Lambeth Day Centre,
where | am employed, my fellow
workers and the single homeless
people whom we assist have been
put under enormous strain. For weeks
on end, reporters have telephoned
and walked into the Day Centre
uninvited, interrupting our work and
demanding to speak to me. At times,
the telephone lines have been so
jammed with journalists that we have
been prevented from carrying on our
work.

When other statf members have
quite refused to take this endless
stream of press calls for me, they too
have been subject to savage abuse
and threats by some journalists. [n
fact, press harassment has soseriously
interfered with the operation of the
Day Centrethat | have been pressured
to resign my job.

Throughout these last ten months,
myself, my family, friends and neigh-
bours, have all been subject to anever-
ending stream of false, but very
intimidating, allegations. These range
from my alieged membership of the
Communist Party and the IRA,
monthly trips to Belfast, arrest for
terrorist otfences, work as a KGA
agent and asewer of allegations about
my private life which are frankly so
disgusting that | dare not publicly
rapeat them for tear that they would
be quoted from this article by these
very same Fleet Straet vultures,

In a few cases, the line of reporters
questioning and conversation has
bordered on the threatening — “We
will get you™ and “We will turn your
lifeinsideout™. Inone case, following

for Bermondsey.

my denial of allegations, when | stated
that these were libellous, a journalist
replied with words to the effect: “Sue
us, what do we care. What is a few
thousand pounds to us. This is a good
story.

Press harassment has not been
confined to these shores either, At
phenomenal expense, reporters have
been sent to Australia todig up things
you have ever said or done from the
day you were born" to quote one
journalist. Not content with their own
efforts, several indigenous Australian
reporters have also been engaged to
investigate my family and political
background.

In Australia, they have put my family
throughthesamenightmareofround-
the-clock phone calls and door-
stepping Journalists have put to them
the same false allegations about me
daliberately in order to undermine
my family's support and provoke them
to make critical and damaging
statements against me.

On oneoccasion, reporters waited
until all my family, apart from my
stepfather, had gone away for the
weekend to stay with relations to
escape the press. Then, with the
Incentive of some bottles of wine,
they pressured my elderly and invalid
stepfather to respond to malicious
leading questions about my political
and private life.

Subsequently, journalists also led
my family to believe that | had asericus
accident, as a means of gaining entry
to their house. Being in a state of
shock at such news, withtheir guard
lowered, these journalists then
persuaded my family to talk.

Methods aside, the content of
reporting on my candidature by the
popular press has been calculatedly
selective and misrepresentative.
Although | have made quite clear from
the outset that | am not a Militant
supporter, sections of the press are
still wilfully categorising me as a
Militant supporter.

While they glory in sensationalising
my advocacy of gay human rights at
theWorld Youth Festival in East Berlin
in 1973, some of the press have taken
great pains to demean what | did by
falsely alleging that following being
attacked, | “burst into tears”.

A couple of newspapers have
demonstrated a singlee-minded
obsession to "prove” that | am not
from a working-class background. In
an article in The Sun headlined“Middle
Class Past of Working Class Hero",
only three “facts” were offered in
the body of the story to substantiate
the headline — and even those were
wrong.

Perhaps the most extreme examples
of misrepresentation were totally
fabricated stories in The Sun and
Daily Express. The Sun alleged that |
had gone to the Gay Olympics in San
Francisco. The Daily Express carried
a story about myself at the TUC
Conference when | was away on
holiday and not even in the country.

Related to The Sun's story aro the
“undercover” methods employed by
their reporter Phil Dampler. Posing
as "Phil Wilson", he befriended
Bermondse{)Labour Party members
on the TUC Day of Action. He claimed
that he lived locally and wished to
join the Labour Party. His masquerade
even went so far as to go leafleting
with the Young Socialists the following
night. While ferreting for information,
at no time did he indiate that he
wasa journalist.

It is an enormous tribute to
comrades in Bermondsey Labour
Party and to local constituents they
they have stood by me, despite the
immense media pressure.

It is also a great tribute to the
courage and determination of
comrades such as Ted Knight, Ken
Livingstone and Tony Benn that they
have withstood vilification by the press
for so many years.

Likethem, Iwillnot be intimidated
by the lies and smears of Flest Street.
L will continue to speak out for what |
believe is right, (From Tribuns)

PAGE 5 FREE PRESS NOVEMBER/DECEMBER 1982



What's this
channel for?

What's this Channel four?
An alternative report, edited
by Simon Blanchard and
David Morley (Comedia
Publishing Group, 9 Poland
Street, London W1) £3.50.
186 pages, ISBN 0 906890
284,
Channel Four: Television
with a difference? by
Stephen Lambert (BF| Pub-
lishing, 81 Dean Street,
London W1). £3.95. 178
pages. ISBNQB51701248.
Also available as hardback,
£7.95.
WHAT would different television
look and sould like? the box {as
it is often revealingly called), or
what is ‘on’ it, is to be changed
(perhaps) by the November 1982
transmissions of two new
services: Channel Four, with a
‘reach’ initially to 87% of the UK
population {rising to 93% by the
end of 1983) and Sianel Pedwar
Cymru (Channel Four Wales)
providing programmes in the
Welsh Language.

Although mentioned in the BFI
book, the Comedia collection
devotes two essays specifically
to the latter service and shows
how its origins and meanings are
ditferent from Channel Four,

Angharad Tomos's 'Realising a
Dream’ in particular traces the
sustained political campaign,
including Gywnfor Evans' hunger
strike, direct action and subs-
equent prosecutions, fines and
imprisonment.

These two books are valuable
analyses in advance, of course,
of any transmission. Lambert
traces through the pre-history
of Channel Four (84 pages), the
formation of the Company (38
pages) and detail on the organ-
isation and intentions in the pre-
transmission period (43 pages).
| found the careful documentation
(including some informative
materials) from relevant pressure
groups and individuals in the
early 70s, including 2 mem-
orandum of 1973 drawn up by
Jeremy Isaacs, now Chief Execu-
tive) and the detail of the Com-
misstoning strategies, extremely
valuable — the book should serve
both as a resource in itself and
as a model of the king of history
of cultural formations which we
need.

My only point of contention is
two fold: first, like many others,
Lambert fails to see the early
years of public television (1936
— 1939 and 1946 onwards) as
significant in their systematic
indeterminacy.

At that time it was possible to
see different ways forward,

different uses, different forms
of television, before the system-
atic naturalisation and domin-
ation of particular forms as
normal from the mid 1950s.
Secondly — and | appreciate it
to be beyond his brief — Lambert
does not see how various
seemingly technical processes —
how television production works

to be important politically and
theoretically.

Fortunately some of the latter
questions are examined in the
Comedia book, which gathers
together a set of essays on
precisely the kinds of deter-
minations which are likely to limit
the degree to which Channel Four
will, in fact, be adifferent kind of
television. Isaacsillustrates one
feature of the problem in an inter-
view published in the Guardian
(quoted p.75 in the Comedia

book)
“If all | get offered is agit-prop
I'm not likely to be terribly re-

minations and contradictions
connected with the audience.

As Lambert points out ‘the one
group who have notably not
featured in the story of Channel
Four are the people who will now
judge its performance — the
television-viewing public' (p.160)
or, better, publics. And Channel
Four is in the business of
delivering audiences for advert-
isers — through delivering pro-
grammes to the IBA which will
arrange for their transmission
interspersed with
advertisements, the time/space
for which will be sold by the
existing contractors.

To float the Channel the con-
tractors have paid £35m, the rest
of the £104m ({to cover the fifteen
months between January 1982
and April 1983) has been raised
from financial money markets by
the IBA, i.e. there are interest
payments as well as loan repay-
ments involved. Obtaining

Campaign spreads the word into Wales

THE CAMPAIGN is moving into
Wales. Cardiff NUJ branch has
organised a meeting at which
the Wales Campaign for Press &
Broadcasting Freedom will be
set up.

Dafydd Elis Thomas MP — a
founder member of the campaign
— wili be speaking along the Mike
Power from the national commit-
tee. The South Wales miners are
sending a speaker as is the Wales
Women's Rights Committee.

One of the particular chal-
lenges facing the campaign in

Wales is the position of the Welsh
language. Wayne Williams, chair-
man of the Welsh Language
Soaciety’s broadcasting committee
will be discussing the new Welsh
fourth TV channel — its attitude
to the language and the fact that
unlike Channel Four UK thereis
no provision for public access.

It's hoped that a representative
of the co-operative running the
new Welsh language Sunday
paper SULYN will be able to
attend the meeting.

The miners were the first union

to affiliate to the campaign as a
result of the NUJ initiative in
Wales and with their recent
experience of the media propa-
ganda machine, they should have
a valuable contribution to make.

Several unions — including the
South and West Wales Graphical
Society, SOGAT and Cohse are
sending delegates and a number
of trades councils will also be
represented.

With the launch of S4C, Wales
will have three TV channels, four
radio services, two morning

RAPED BY

. really! But this — determination

RACE:

LASS

Race & Class is an anti-racist, anti-imperialist quarterly cover-
ing black struggles in metropolitan countries, migrant workers’
struggles in Europe and liberation struggles in the Third

World,

Special double issue:
Rebellion and repression: Britain ‘81

A JOURNAL

FOR BLACK AND
THIRD WORLD
LIBERATION

Recent issues include: Toni Cade Bambara on The Atlanta
murders; Fred Halliday on Soviet policy in the Third World;
Bernard Coard on Grenada; Cedric Robinson on The Third
World and imperialism; David Edgar on Racism and the right
in the USA; A. Sivanandan on Imperialism in the silicon age;
Herbert Ushewokunze on Socialism in Zimbabwe; Thomas
Hodgkin on Revolutionary tradition in Islam; Nawal El
Saadawi on Arab Women; Basil Davidson on Guinea Bissau;
Eqbal Ahmad on Pakistan. Recent articles have examined:
Black marxism; Free trade zones; Sociobiology; The ‘79 revolt
in Ghana; Reconstruction in Nicaragus; Revolutionary culturs
in Mozambique; The state in Malaysia; The struggle in El
Salvador; and Race relations sociology.

sponsive toit. The peoplewho
are going to write and produce
for this channel will have the
freedom to write for particular
audiences instead of always
for the mass, but they are going
to have to do it — | won't say
in acceptable ways — but in
subtle, amusing and stimu-
lating ways."”
Yes, well, eh, now you see it:
now you don't sort of freedom

audiences means providing what
audiences - it is claimed — want;
what they want, you can see the
drift here, | hope, is based on
what they watch (and like, it is
said) at the moment.

But, hang on, does not Channel
IV (the Company and the IBA)
have a statutory duty — alegal
obligation — to be different?

Philip Corrigan

by what are considered correct
standards, proper rules, agreed
conventions, for (any) television
— is as nothing to a set of deter-

CABLE TV
— THE ISSUES

This important new booklet,
published by the Campaign for
Press and Broadcasting Freedom,
examines the issues surrounding
the Hunt Report on Cable TV. It
also looks at the experience of
other countries and suggests a
strategy for the labour movement.
SPECIAL LAUNCH OFFER

institutions).

Race & Class is available to individuals at £BUSS16 per annum (£12/US$30 for

{enclose ...... for one year's subscription to Race & Class starting with the current

Raca Relations’)

Send to the instituts of Race Relations, 247 Pantonville Road, London N1 SNG,
UK {pleasa send cash with order, cheques ta be made payable 10 ‘Institute of

£1.25 (Normat cover price £1.95)
Orders to: CPBF, 9 Poland Street,
London W1 3DG.

PAGE 6 FREE PRESS NOVEMBER/DECEMSBER 1982

THE PRESS

NEWSPAPER reports which sensation-
alise rape may prevent rapists being
caught, a meeting of the West Midlands
Campaign for Press Freedom was told.

Heather Powell, from Birmingham Film
Workshop, said many women who had
been sexually assaulted would not go to
the police because they were afraid of
the treatment they would receive in the
press.

Ms Powell, who was explaining research
being done into rape reporting, said press
reports were often fabricated or exag-
gerated and used expressions like “fun
loving” or “party going girl” to imply the
wornan was partly to blame.

Some journalists present said descrip-,

tions like “mother-of-three’ could help
personalise a rape report and stop rapes
being being turned into statistics.

Tim Hylton, West Midlands Police press
officer, also speaking at the meeting on
reporting rape, said that press and broad-
casting coverage sometimes resulted in
witnesses coming forward and rapists
being caught.

Other speakers at the meeting, which
attracted 50 people, were Steve Valentine,
Midland correspondent for the News of
the World and Denise from Birmingham
Rape Crisis Centre.

The Campaign also held a meeting about
the alternative press and organised
exhibitions as part of Midland Alternative
Week in Birmingham.

Steve Wilkinson, a sub editor with The
Birmingham Post and a former journalist
with the New Manchester Review said the
review folded partly because its organisers
were unwilling to compromise to make it
commercial.

tle sald that even alternative papers
should be seen as products, which need to
make profits to survive.

Rhonda Wilson, from the women's paper
Insist, and Brian Homer, who worked for
Birmingharn Broadside before it folded, also
spoke.

The West Midlands campaign is organising
a recruitment drive in the region’s Labour
and Trade Union movement with a “Join
It" leaflet.

The campaign has applied to the Cadbury
Trust for funding and hopes to hear the
result by Christmas.

The Campaign has published this fundraising
leaflet (above) to help spread the word and
encourage action against bias and distortion
in the media.

The Campaign needs to raise £50,000 by
this time next year — and you can help.

You can take copies of the leafiet — called
WHY THEIR NEWS IS BAD NEWS — and dis-
tribute them at meetings. Moss Evans, Michael
Foot, Pamela Stephenson, Tom Conti, Bruce
Kent, CLR James and Jayabea Desai give
their views on the media in the leaflet, which
is designed to encourage people to take out a
long-term commitment to the Campaign by
taking out a covenant.

Get yours now!

e ____________________________ ]

papers, four evenings and numer-
ous weeklies in English and
Welsh. Up to now there has been
no consistent attempt to monitor
their performance or challenge
their assumptions and attitudes.
T'I;le Wales campaign aims to do
that.

There has been some difficulty
contacting members of the the
campaign living in Wales. But
further information about the
Cardiff meeting can be obtained
from James Stewart, 96 Wynd-
ham Crescent, Canton, Cardiff.
(Tel: 0222 45645).

The campaign
for press and

broadcasting

freedom aims
to:

* Challenge the myths of ‘impart-
iality’ and ‘balance’ in broadcasting
and ‘objectivity’ in newspapers
by campaigning for the genuine
presentation of the diversity and
plurality of society.

* Challenge the myth that only
private ownership of the naws-
paper industry provides genuine
freedom, diversity or access.

= Challenges the myth that the
present forms of ownership and
regutation of broadcasting
guarantes editurial independence,
democratic accountability or high
programme standards.

e Carry out research and
generate debate on alternative
forms of ownership and control
of newspapers and broadcasting
in order to guarantee freedom
from either state control or
domination by business conglom-
erates and encourage the creation
of alternative media including
those sympathetic to the labour
movement.

* Encourage the development
of industrial democracy in the
newspaper and broadcasting
industries.

* Encourage debateonthe impli-
cations of technological advances
in the media to ensure that the
public interest is safeguarded and
that commercial interests do not
override public accountability.

+ Campaign on the general
principles in the Minority Report
of the 1977 Royal Commission
on the Press, including proposals
for National Printing Corporation
to provide a competitive public
sactor in the industry and a launch
fund to assist new publications.

* Campaign for a reformed and
raconstituted Press Council to
promote basic standards of fair-
ness and access to the press on
behalf of the public. The right of
reply is fundamental to redressing
the imbalance in press bias.

+ Campaign for a reduction in
legal restriction on freedom of
publication and Increased access
to information through a Freedom
of Information and Billand reform
of the Official Secrets Act and
similar restrictive legislation.

« Campaign for the legal right
of access for publications to the
distribution system, and
guarantee right of display.

PAGE 7 FREE PRESS NOVEMBER/DECEMBER 1982



OUR MEMBERS

ARE OUR LIFE BLOOD

Since the launch of our Appeal we have:

* Raised over £5,000

* Recruited over 200 new members and affiliates

Not bad for a start but we are still a long way off our traget of £50,000 and a
membership of 5,000 by 1984. We can only continue this difficult battle if our members
keep us healthy by DONATING and spreading the word of the Campaign to your

friends and colleagues.

Over the next period, there will be a series of meetings open to all members and
affiliates who wish to be active in the Campaign. The first of these is on THURSDAY,
9th DECEMBER, 7pm at COUNTY HALL, LONDON SE]. Nearest tube: Waterloo.
Ask at reception for the CPBF meeting. The National Committee will be suggesting a
plan of future activities and events which members can be involved in.

MAKE 1983 THE YEAR TO BUILD
THE CAMPAIGN FOR PRESS &
BROADCASTING FREEDOM.

WE LOOK FORWARD TO SEEING
YOU AT THE MEETINGS!

GET YOUR RIGHT OF REPLY...

SPECIAL OFFER

— HURRY WHILE STOCKS LAST.
Normal Price 40p Special Offer Price 30p

5—20 Copies 25p

Over 20 Copies 20p

Please return to CPBF, 9 Poland Street, London W1 3DG.
PAGE B FREE PRESS NOVEMBER/DECEMBER 1982

This edition of Free Press was
edited and produced by Graham
Smith, Clover Cottage, St. Mabyn,
Bodmin, Cornwall, PL30 3BA.
Telephone St. Mabyn (020884)
466, The views expressed in Free
Prass are not necessarily those
of the Campaign for Press and
Broadcasting Freedom. Typeset
by Quintrell & Co. Ltd., Wade-
bridge and printed by Spider
Web, London.

The Campaign is looking for someane
totake over as editor of FREE PRESS.
Candidates should be members of the
Campaign for Press and Broadcasting
Freedom, and preferably should live
in the London area so as to attend
meetings. Applications for this (unpai
mg: to: C:em&augn for Press

sting Fr m, & Poland Street,
London, W1,




