MARCH/APRIL
1983
Number17
10p

Bulletin of the Campaign for Press & Broadcasting Freedom

Campaign gets big boost, but

RIGHT OF REPLY BILL FAILS BY
THREE VOTES

EVEN GOD GAVE Adam the right
of reply — how can the media be
exempt?

A fairly devastating argument,
you might think. It goes back to
first principles and is not easily
dismissed as coming from the so-
called ‘loonie left®, It was, in fact, a
bona fide, fully paid-up member of
the establishment speaking — Sir
Derek Walker-Smith MP (Conserva-
tive, Hertfordshire East).

But those who think they are
greater than God — the Murdochs,
Matthews and Rothermeres —
remained unmoved.

The House of Commons debale
on Frank Allaun's Private Members
Bill gave the CPBF’s right of reply

‘The Press Council, in
my experience, does

nothing...”” Roy Hat-
tersley, (Labour)

campmgn one of its btggeﬂ boosts
since we launched it two years ago,
and showed how far the message
has spread.

Significantly the measure, entitled
the Right of Reply in the Media
Bill, attracted a number of Con-
servatives and Liberals to the ranks
of mainly Labour supporters, And
most of the Conservative speakers
put up to oppose the Bill were
forced 1o admit there was something
seriously amiss in the media.

But the Bill failed by three votes
to secure the 100 neceded to enable
it to proceed further when it was
debated on Friday 18th February.

The mover, Frank Allaun MP,
himself 2 member of the NUJ and
the Campaign for Press und Broad-
casting Freedom, said *‘as long as
we have a press that is owned and
controlled by millionaires, there is
no complete cure, This is a limited
reform.”

The Bill would give the public a
right of reply to factual misreporting
ot misrepresentation, he said. In the
case of daily newspapers the reply
would have to be published within
three days.

It was not primarily iniended to
protect politicians. *‘Most Members
of Parliament are quite capable of
looking after themselves. It is
ordinary people with whom 1 am
concerned.”’

two things: the first is.

T e A

He quoted examples, and im-
mediately the debate focused on
another area of major concern to the
CPBF — the Press Council.

A mother and her children had
been accused by the Daily Express
of jumping the council housing
queue. It also said the family had
come over from [reland to do so.

*She was not jumping the queue,*’
said Mr Allaun. “‘She had lived
for 25 of her 30 years in England
and was born in Britain.” The
Daily Express refused to print a
denial and the case went to the
Press Council.

They upheld the complaint, bus it
took so long that the damage was
done, with *‘grief and trouble caused
to the mother among her neigh-
bours.”

Conservative MP Sir Derek
Walker-Smith seconded the Bill.
*It is formulated on the maxim audi
alteram partem,’’ he said, ** — hear
the other side.”

And he added, *“Even God
himsell did not pass sentence on
Adam before calling on him to make
his defence . . . Il God accorded to
Adam the right of reply, how can
the media claim to be exempt?”’

Tony Benn, congratulating Frank
Allaun on his initiative, said it was
a modest Bill. *The fact that it
attracts the support of Conservative
Members shows that.*'

The House would not accept the
Speaker setting the agenda lor MPs
the way the media set the agenda for

a paper tiger — if that
is not too much of a
pun.” William Benyon

{Conservative}.

“The Press Council..is

society, he said. And the way the
agenda was set was shown in the
different treatment of dissidents.
Comments on the Soviet Union
were very different from the treat-
ment of the women on Greenham
Common.

And industriglists who had visited
Toxteth had said they were amazed.
Why? ‘‘Because the problems of
poverty do not normally reach the
agenda until there are riots. There is
then mass coverage of violence,
having ignored the problems that led
up toit.”

Quick to disassociate himself

from Tony Benn, William Benyon.
Conservative, nevertheless backed
the Bill, There was general agreement
that the press was not held in high
esteem, he said.

“It is thought by the general

"“If God accorded to
Adam the right of
how can the '
media claim to be
exempt?’’ Sir Derek

reply,

Walker-Smith
; _se_rvative__). :

{Con-

public to be power{ul, unaccountable
and, by and large, unscrupulous.”
The Press Council, which was
supposed to put matters right, was
held in open contempt by some
newspapers and completely ignored
by others.

“It is a paper tiger,” said Mr
Benyon, *'if that is not too much
of apun.”

Two other Labour members, both
of them founder members of the
Campaign for Press and Broad-
casting Freedom, Roy Hanersley
and Phillip Whitehead, weighed in
heavily with strong support for the
right of reply proposals.

*“The extraordinary thing about
British newspapers is that they are
almost entirely biased in a single
direction,” said Mr Hatiersley. But
though this bias was generally
against the Labour Party, he said,
“those of us who have been in the
Labour Party for 30 years have
learnt to live with that and to regard
it as the natural course of events.’

But individuals who fall outside
the newspapers’ point of view *‘trade
unions, members of all the minorities
and radicals in general®’ are treated
unjustly, he said.

And ‘“private individuals who

paper describes a 12-

year-old schoolgirl as
'big, black and’ very,

'head, (I.a?ou_r_)._ ]

wish to remain private'* are publicly
pilloried. The Bill's application
would not be without difficuliies,
said Mr Hattersley. He regarded it
as “’largely unworkable and wholly
desirable™.

Phillip Whitehead, an ex-broad-
caster, who is also a member of the
Commission of Enquiry into the
Press Council, set up by the CPBF
took up the arguments that the
Press Council was the appropriate
body to provide a remedy.

Their enquiries had shown that
those who complained to the Press
Council and whose complaints were
upheld were largely dissatisfied,
he said.

The average delay was 10 months,
he said, The Press Council say this
is now down to six months, but
“that it still an unconscionable
delay”’.

“Much of the thinking
behind the Bill is based
on the attitudes of
those who have be-
longed to the trade
union movement and
are part of the Cam-
 paign for Press Free-
dom!” Sir Geoffrey
. Johnson Smith (Con-
; servatuve}

Bt gl o

Yl a tabloid news-

' very nasty, what kind |
:“nf reply does she
L have?”’ Phillip. White- ;

Mr Whllchcad said he would
prefer a press ombudsman on the
Swedish pattern rather than a judicial
panel as proposed in the Bill.

The Tory opposition came from
Jonathan Aitken (who as Michael
Meacher quickly pointed oul owns
about 20 per cent of TV-AM and is
the great nephew of Lord Beaver-
brook) and from ex-editor Sir Angus
Maude.

Sir Geoffrey Johnson Smith (Con-
servative, East Grinstiead) warned
of the unpleasant consequences of
passing this kind of Iegislation.
Much of the thinking behind it, he
warned, originated with a body
called the Campaign for Press
Freedom!

And he obligingly quoted at length
from our pamphlet on the right
of reply.

For the Government Mr David
Mellor, Home Office under-secretary,
urged right honourable gentlemen




The police bill —

‘Repressive, dangerous
and disastrous’

Jake Ecclestone

LABOUR PARTY LEADER Michael
Foot has described the Police and
Criminal Evidence Bill as “repres-
sive™; Jack Jones, former general
secretary of the T&EGWU, who sat
on the Royal Commission on
Criminal Procedure, says it is as
dangerous as anything spawned by
Mr Tebbit; and Patricia Hewiti,
general secretary of NCCL says it
would be **disastrous’”.

If you feel that such comments
arc predictable, then consider also
the hostility towards the Bill from
the British Medical Association,
the Law Society, the Magistrates
Association and even The Times.
What sort of Bill is it that can attract
sustained and reasoned criticism
from such a wide spectrum of British
social and political life?

Put crudely, the Bill proposes a
massive extension of police powers
and a corresponding erosion of
citizen's rights. Indeed, parts of
the Bill are a not-too-distant echo
of Hitler’s carly legislation of 50
years ago. Certainly, if it enacts the
Bill, Parliament will bring about a
qualitative change in the way we
are policed — replacing consent
with coercion — and, in the process,
almost casuvally destroy the in-
dividual’s right to confide in
professional advisers.

It is this aspect, patticularly,
which | want to draw 10 the atten-
tion of CPBF supporters. | believe

that the bond of confidentiality
between a journalist and Hhis/her
source is the keystone to all serious,
investigative journalism. Withow
this guarantee of anonimity, the
journalist’s sources will dry up and
journalism itsell will wither — at
least, that brand of journalism
which is genuinely concerned with
protecting the public good.

Clauses 9 and 10 of the Bill,
which the Government is hoping 10
push through Parliament before the
summer recess, will make it impos-
sible for a journalist — or any other
professional confidant — (0 promise
that the source of a story will forever
remain secret, Or, rather, they can

continued from page |

to put their faith in a speeded-up
Press Council.

With 90 votes in favour and 7
against the Bill missed by three the
100 it needed in all to secure a second
reading. But the principle of a legal
right of reply is now official Labour
Party policy.

The press proprietors’ tactics of
trying to kill the argument by
ignoring it is clearly not going 10
succeed,

What the Bill
would provide

Members of the public would have
the right of reply 1o allegations
made apainst them or misreporting
or misrepresentation by fhe press,
radioor TV.

* The right would apply to
individuals, organisations or
companies.

Replies would have 10 be printed

within three days — or 24 hours

immediately before a general

election.

¢ In the case of periodicals the
reply would be in the next issue,

= Replies should be of equal lengih

PAGE 2 FREE PRESS MARCH/APRIL 1983

and in Ihe same position or al
an equivalent lime.
* A pancl consisring of a judpe
along with members of the public
world deal with complainis within
10 days,
Fines of up 10 £40.000 could be
imposed for failure ro comply,

The National Union of Journalists
welcomes Mr Frank ALLAUN MP's
Media Bill and its provisions for a
statutory right of reply. It notes with
particular satisfaction that the Bill
has received all-party support from a
number of back-bench MPs. While
the NUI has reservations about
certain details and aspects of the Bill
it nevertheless believes that the Bill
has already performed a valuable
public service by focusing attention
on the need for an adequate right of
reply for aggrieved and concerned
individuals and organisations who
feel they have been unfairly treated
by the media. Such a right of reply
has been NUJ policy for many years
and the NUJ's Code of Conduct
specifically enjoins journalists 1o
afford the right ol reply to persons
criticised when the issue is of
sufficient importance.

make such a promise but the state

can intervene and break it.

Clause 9 will enable a police
officer to apply to the local 1ame
magistrate for a search warrant.
Before granting the warrant the
magistrate must be satisfied that:

* there are reasonable grounds for
believing that a **serious arrestable
offence’’ has been commiited; and

¢ there are reasonable grounds for
believing that evidence relating to
the offence may be found in
the premises named in the warrant.

The proverbial coach and horses
can be driven through such master-
pieces of draughtmanship, since
nowhere is ‘serious arrestable
offence’ ever defined.

Clause 10 deals with material
held in confidence by those who
have obiained it as part of their
job — doctors, lawyers, priests,
bank managers, journalists and so
on. If the pelice want to sift
through any material of this kind
for the evidence they are after, they
have to go before a circuit judge and
apply for:
® an order requiring the person in

possession of the confidential

material to hand it over to the
police within seven days; or

® asearch warrant — to be executed
by force, if necessary.

Judges will be required to issue
scarch warrants only if a) the
material is not produced in response
10 an order within seven days or b)
the judge thinks that to make such
an order would lead to the material
being concealed or destroyed.

As The Times has pointed out,
none of these absurd provisos will
hinder the police who will, in future,
be able 10 go on unrestricted
‘fishing’ expeditions, searching
through all manner of notes, files,
1apes etc, copying what they please
in the hope or expectation that
somewhere, sometime, they will find
something 1o incriminate someone!

The implications and dangers of
such powers should be obvious to
everyone who cares about civil
liberties in general, and press
freedom in particular. If you care,
please write to your MP (o protest;
please raise the matter through
your local, trade union, political,
religious or social groups; and please
force — through letters and phone-
in programmes — your local media
1o raise the issue,

Albert Einstein once said: *‘The
political apathy of people in time
of peace indicates that they wilt
readily allow themselves 10 be lead
to the slaughter later’’,

It was a chilling remark — an
apposite epitaph for civil liberties
and press freedom in Britain.

For further information please
contact me at the NUJ (01-278 7916)
or the NCCL (01-403 3888).

Union
women
attack
media bias

MEDIA FEATURES ON the
Agenda of this year’s Women's TUC
Conference at Scarborough.

The British Actors Equity Associ-
ation is calling for the TUC to
establish a monitoring committee to
deal with complaints related to
discrimination on the basis of sex.

Both the TGWU and the ACTT
want the TUC to actively campaign
against the degradation of women
and their protrayal as sex objects.
The TGWU also want to ensure that
no sexist material is allowed 10 be
used within trade union journals.

It’s our media
says Scargill

LEADER OF THE National Union
of Mineworkers — Arthur Scargill,
has called for “common ownership’’

of the British media.
Speaking at the annual European
Management Forum in Davos,

Switzerland, Mr Scargill told an
international audience of leading
politicians, bankers and business-
men that he would like to see a
‘‘society where people own and
control the means of production,
distribution and exchange and — in
essence — control their own destiny.

“I want for Britian a society
which devotes its energies to people
and not to profit. | want a society
with total accountability which
includes common ownership of the
communications media, radio, tele-
vision and the Press, all of which in
Britain are currently owned by
individuals or organisations with a
vested inlerest in preserving a
capitalist state.”

Press on
Nilsen
monitored

IN THE LIGHT of the media's
handling of the Ripper case, Attor-
ney General Sir Michael Havers
warned the Press that he is monitor-
ing reports on the Nilsen case.

He used a Commons written reply
to Labour MP Rob Brown (Leith) to
give the warning.

He said: ““l am sure that those
responsible for the publications and
broadcasting concerning the circum-
stances surrounding the arrest and
charging of Mr Nilsen will be
mindful of the contempt of court
laws, of the provisions of section 8
of the Magistrates Courts Act 1980
and of the general principles that
every man is ipnocent unless and
until proved guilty in a court of law
and is entitled to a fair trial.

“For my part | am continuing to
monitor such reports with all those
considerations in mind.”*

The Media as Public Interrogator
Alan Richardson and Nik Oakley

THE DISTORTED AND unbal-
anced media coverage is one of
many distutbing aspecis of the
Oxford social security fraud exercise
mounted by policc and DHSS
officials last September. Ths is one
of the findings of a recently published
report by five welfare organisations.
The report, Peor law*, also con-
demns the police, magistrates and
DHSS officials for denying the
arrested claimants their statutory
rights.

On 2 September, 1982, 283 people
who walked into an unemployment
office in Oxford found themselves
arrested on suspicion of fraud.

The press called it *The Sting’.
The ‘temporary’ office was a lake
set-up by Thames Valley Police and
the DHSS 1o catch people who had
been giving false addresses o claim
extria money.

The 283 were held throughout the
day and denied the limited rights
allowed to people under arrest.

Over 100 of them were eventually
released without charge.

The rest were herded into special
Caurts. Almos! all were denied legal
representation and refused  bail.
Later, they were sentenced 1o prison
after summary hearings — although
the majority of those pleading not
guilty had their cases dismissed.

Thames Valley Police *‘carefully
stage-managed the part which would
be played by the press and television.
They alerted TV crews in advance
and held a press conference on the
day itself which all the details were
put across by the police themselves.”

It was unfortunate that the story
broke during a slow news petiod,
thus giving the media the opportunity
to blow it up out of all propertion.
Banner headlines ran across the
tabloids, and The Star, Sun and
Express likened the set-up to the
fake betting office in The Sting.

Further analysis revealed just
what discrepancies the copy con-
tained. The numbers of people
arrested, the time and cost of the
operation were all exaggerated out
of all proportion. But more in-
accurate was the amount of public
money which had been saved. The
Sun and The Star put it at £1.5m

while the BBC, Telegraph, Mail and
Mirror were rather more cautious,
preferring to put their figures a little
lower. Both The Times and ITN
agreed with The Express with a
staggering amount of more than
£1.5m. ——

It would have been one thing if the
media coverage had stopped there.
But it went on, and to some extent
it got considerably worse, with the
emphasis on ‘scroungers’ ‘blacks’
and ‘Irish’. It did not help of course
that The Sun, Mail and Standard
managed to ‘find" people who were
only too prepared to say that they
had easily defrauded the DHSS.

Blatant discrimination is very
often the perogative of The Sun,
They featured a cartoon depicting
about 50% of those arrested as being
black. In reality only four of the 283
arrested were black; two were
released without charge, one had his
case dismissed and one was
convicted. This cartoon is now the
subject of a complaint to the Press
Council.

Very few newsmen turned their
attention to the landlords who were
gaining from their tenants on

It ain’t half

Polish immigrants.’

are discussed.

own complaints.

racist, mum

‘Many black people imagine prejudice when it doesn’t
really exist,’ said the TV producer. ‘l don't actually know
any black people,” he confided, ‘but | do know some

‘It ain't half racist, mum’ takes on the press, radio, and
television. Twenty-one media workers contribute their
experience and observations of the way black people

are dealt with — in news and documentary, drama and
comedy. Internationally, the coverage of southern Africa
and Idi Amin comes under scrutiny.

The black community is advancing its own media: radio
programmes for and by blacks in Liverpool and London

‘It ain"t half racist, mum’ is part of the fightback: how
the Black Media Workers’ Adscciation is countering job
discrimination; what the labour movement is (and should
be) doing; the response of the journalists’ union. It
concludes with a step-by-step guide to taking up your

5 p:ﬂnﬁrsﬂm
mmamﬂdh d {(r H

\pL'\.'iL'
'_:ri\_’!i:l riods

Supplementary Bencfit. Needless 10
say the tabloids completely ignored
it. Indeed not much attention was
paid to the tax dodgers who
according to the Morning Star
‘*sting us all for £4,000m a year."”"

What should really have come out
of all these investigations, was the
inexcusable mass arrest by the
police and the DHSS, and the
pitifully small No Fixed Address
rate of £18.60; which The Standard
admilted made it very tempting to
fiddle.

Most papers also chose to ignore
just how many cases were dismissed
through lack of evidence. With the
exception of The Guardian and The
Oxford Mail, the press omitted to
mention that one of the police
officers involved was about 1o be
investigated for alleged fabrication
of evidence.

Ros Franey's excellent published
research into the case, published as
Poor Law* and sponsored by
CHAR, Child Poverty Action
Group, Claimants Defence Com-
mittee, National Association of
Probation Officers and the NCCL,
makes a number of recommendations
relating to the media coverage of
the case.

“The NUIJ should consider the
implications of the report for
Article 3 (on accuracy and dis-
tortion) and Article 4 (on rectification
and the right of reply) of the NUJ
Code of Conduct. In addition, the
NUJ and the ACTT should issue
guidelines on the reporting of social
security stories similar to the guide-
lines which exist in their respective
codes of practice on the reporting
of race relations.”’

In order that the press should be
‘aware’ of the ‘other side of the
story’, Franey recommends that
‘Community groups and relevant
agencies should take initiatives to
try to establish contacts with the
press and inform journalists of the
issues at stake.”

* Available at £1.95 from any aof the
above organisations.

Price £2.50
Comedia/CARM
9 Poland St.
London W1

| Y

Ly st

o

PAGE 3 FREE PRESS MARCH/APRIL 1980



Eye lets rip on the Mail

John Jennings

EITHER THE Daily Mai! were lying to the Press Council
over the *Yorkshire Ripper’ affair, or they had been engaged
in a criminal conspiracy to defraud.

This is the interesting argument
in an article, ‘No cheques please,
we're English’ in Private Eye of 11
February.

And the 'Eye’ draws attention to
the hitherto not-widely-reported fact,
that Mr Alwyn Robinson, managing
director of the Mail group, is also
vice-chairman of the Press Council.

It was a Private Eye story which
apparently prompted Mrs Dorecen
Hill, mother of the last of ‘Yorkshire
Ripper’ Peter Sutcliffe's victims, to
protest about newspaper offers of
vast amounts of money to members
of the murderer's family. Mrs Hill
wrote to the Press Council and to the
Queen. She also spoke at a meeting
in London organised by the print
union NATSOPA and the Campaign
for Press and Broadcasting Freedom.

The Press Council has now
published a lengthy report on the
whole question of cheque-book
journalism and the Ripper casc. The
Mail and a number ol other papers
are criticised or severely censured.

But the question is, what will be
done to enforce minimum standards
of basic decency? And the answer,
as usual, is nothing.

Private Eye had originally said,
in January 1981, that the Daily Mail
“appears to be leading in the squalid
race to ‘tic up’ the Suicliffe family.
While lorry driver Peter Sutcliffe is
remanded in custody, his wife
Sonia had made a deal with the Mail
worth £250,000.""

In their 11 February report on the
Press Council findings, Private Eye
notes that Mai! Editor Sir David
English launched an attack on Eye
under the heading **The Anatomy of
a Festering Lie!"

The Eye report continues:

What the Mail said, in its editorial
and in its initial defence to the Press
Council, was that four days afier
Sutcliffe’s arrest, ‘Sir’ David English
decided that no money would be
paid to Mrs Sutcliffe, However, ‘in
arder to keep lines of communication
open to Sutcliffe’s solicitor’, Mr
David Tytler, assistant editor, wrote
that any agreement would need a
condition that a ‘substantial propor-
tion' of the payment would go to a
charity to benefit sorrowing relatives
of Ripper victims.

“The Mail's defence, in other
words, was a flat denial of any inten-
tion to make a contract, with a litle
pat on its own back for coming up
with the idea of directing ‘a sub-
stantial proportion’ of any money,
should it ever be forced to make
such an unpalatable deal, to charity.

**This last liny exaggeration proved
the Muoil's undoing. The Press
Council believing what it read in the
newspaper, politely asked to see a
copy of Mr Tytler's heart-warming
letter. Terribly sorry, said the Mail,
the copy had ‘gone missing’. (Which
was not surprising, because this

PAGE 4 FREE PRESS MARCH/APRIL 1983

letter had soon been superseded by
another from Tytler which removed
the *substantial proportion® condition
entitely. He wrote. ‘The negotiation
could also include the possibifity of
making some kind of provision for
the other families who have
suffered).”

Private Eve continues:

“The Council, which has no power
of any sort and is not renowned for
its investigative acumen, then had
the bright idea of asking Macgill (the
Sutcliffe solicitor) if he still had the
letter in which the good Tytler
talked of charities for the suffering.

**Dramatically, Macgill responded
by sending his entire file. It contained
all the letters, and the draft contract,
and other documentary evidence, It
must have seemed as though the
Mail had been caught out in a
colossal and sustained lie.

*But as everybody knows, truth
can be stranger than fiction. And for
editors and executives of newspapers
whose proprietors pay its salaries,
the Press Council applies the test of
innocent until proved very guilty. So
les the Mail’s amended defence, once
it was confronted with the docu-
ments it had not been able to produce
to the Council, now be heard:

*Sir* David English did decide,
four days after Sutcliffe’s arrest, not
to pay Sonia a penny, Scveral senior
executives were told of this decision.
It was then decided to mount a
massive three-month pretence:
letters, meetings, negotiations, with
senior pariners, detailed contracts,
senior counsel — all to give the
appearance of a determination to
pay Sonia large sums of money.

‘“And the purpose of this expen-
sive and time-consuming deception
of the Sutcliffes and their lawyers?
In the immortal words of English,
‘to spoil any operation by rivals and
to work toward a confidence-building
situation where we might get an
interview with Mrs Suicliffe without
paying any money to her.’

‘“Now 2 reasonable jury, even at
Snaresbrook Crown Court, might
find it difficult to credit thar the best
way for a newspaper to get a free
interview is to offer six-figure sums
forit," says Private Eye,

“If it was all a charade, how o
explain that detailed contract? Well,
in the words of the (amended)
defence, the Mail’s lawyers were told
that ‘the draft should avoid paying
meney to Mrs Sutcliffe, but thart this
should not be made crudely
apparent.’

“Unfortunately for this explana-
tion, the contract was accompanied
by a covering letter from Tytler to
Sonia's solicitor, confirming that
‘the monies would be paid on Mrs
Sutcliffe’s directions. As cven
lawyers employed by the Mail must
know, this covering letter would be
interpreted by a Court as part of the

deal.

“The Press Council had great
difficulty in swallowing the Mail's
defence. Its faculties for scepticism
were somewhat exercised by the
evidence of the April meeting
between Tytler and Sonia Suiclifie
in which he offered her large sums
for the syndication of her story, an
offer withdrawn later the same day
on instruction from English:

one of those who assured the Press
Council that ‘I was aware, early in
1981, of the decision not to offer any
money to Mrs Sutcliffe.” This must
be correct. After all, Mr Alwyn
Robinson is Vice-Chairman of the
Press Council.

“‘Now that the regretiable Private
Eye story has been comprehensively
dismissed by an independent and
impartial tribunal, there remains the
matter of the Council's finding that
‘a group of senior editorial executives
including the editor set out to deceive
Mrs Sutcliffe. *

“It is a fact, often remarked upon
by lawyers, that the net of criminal
conspiracy can be cast rather wide.

““The charade, il it was a charade,
became so elaborate and con-
voluted, that this suggestion
{that the Mail would pay her for
overseas syndication rights) was
put 10 Mrs Suicliffe by an
executive of the newspaper who
then telephoned and told his
editor of it, and then, on his
editor's instructions, withdrew
it from Mrs Sutcliffe the same
day. It is hard to understand the
purpose of this move and
countermove if, indeed, the
executive concerned had known
for three months of his editor’s
decision that no money was to be
paid 10 Mrs Sutcliffe. The editor’s
rejection of the suggestion was
only likely to detract from the
‘confidence-building situation’
which he was trying to create.’

*After making this, and several
other, telling points at length against
the Mail's defence that it was all an
elaborate subterfuge, the Press
Council turned about and delivered
its decision,

“The Council has been given
assurances by four editorial
executives of the Daily Mail that
they knew of the editor’s
decision that the paper would not
pay any money to Mrs Sutcliffe
at an early stage in January.

The Council has concluded it
should accept these assurances.’

“The Council, in five brief lines,
simply censures the Mail for setting
out to deceive Mrs Sutcliffe. The
awful suggestion that its executives
consistently * deceived the British
public and the Press Council itself is,
in this fashion, laid unequivocably
to rest.

“‘Private Eye entirely accepts the
Press Council’s judgement in this
matter. It is an object lesson in how
circumstantial evidence, however
strong, may incriminate totally inno-
cent men. Any other verdict would
have been unthinkable.

One reason why it is unthinkable
is that Mr Alwyn Robinson, the
managing director of the Mail, was

Conspiracy to defraud, for example,
is committed by any agreement
between two or more persons dis-
honestly to deprive another of a
valuable right, or to injure (i.e. spoil)
such a right.

“Mrs Suicliffe had an extremely
valuable right. The Aail's editorial
executives set out by agreement to
deceive her into parting with it, by
diverse false and fraudulent devices.
Over a three-month period they dis-
honestly pretended to her and to her
lawyers, an interest in purchasing
her valuable right, by way of false
representations (oral and written)
and even by drafting and sending a
contract they had no intention of
signing.

“The object, says Mr English and
his executives, of all this craft and

cunning, was to ‘spoil’ the value of
Mrs Sutclifie’s property, and indeed
to try to trick her into giving it away
free of charge. She did not, in the
end, give it away free to the Daily
Mail, but a conspiracy is committed
at the time its participants agree to
embark onit.

“Among textbook examples of
agreements held to be criminal,
Archbold (the lawyer’s bible) help-
fully lists: an agreement to use false
and fraudulent representations to
convince a horse-owner to part with
his property at a lower price; an
agreement (o pretend, by dishonest
representations, that there are people
willing to buy shares, and a con-
spiracy to enler sham bids at ~an
auction.

*If the Eye’s story about earnest
negotiations had been true, there
would have been no possible criminal
offence, as the learned Mr Gray
pointed out. However, the Mail
exccutives all swear it was just a con-
fidence trick. and the Press Council
believes them. There will be those
who will draw conclusions by apply-
ing the law to the admitted facts.
They may even draw their con-
clusions to the attention of the
authorities. The authorities are the
Attorney General (c/o the Law
Courts, Strand, London) and the
Director of Public Prosecutions (21
Buckingham Palace Gate, SWI).
The nearest police station to the Daily
Mail is Snow Hill."’

Fooinote:

The CPBF has been campaigning for
some time for all publications to
enjoy the right of distribution
through the wholesale network. We
are pleased (o hear that newsagents
John Menzies have ot last relented
and are now distributing Private Eye.

A question of balance

WHY THEIR NEWS
IS BADNEWS

DURING FEBRUARY, THE Cam-
paign for Press and Broadeasting
Freedom took over the BBC Open
Door slot with a programme called

Why Their News is Bad News, It
was presented by two of the
Campaign's sponsors; Julie Christie
and Julie Walters and it was a
powerful and effective challenge to
the myth that we in this country
are all equally well served by our
broadcasting services.

The programme demonstrated
that for those who hold views
different from the prevailing con-
sensus that the media favours and
reinforces, it is a constant struggle
to be heard. Julie Christie explained
that *“if television speaks to us as
though we all have the same opinion,
in practice it applies different rules
for describing different sections of
society. It depends on whether you
are black or white, straight or gay,
man or woman, powerful or weak"”.

Research was done on the July
1982 ASLEF strike and this became
a test case to examine the broad-
casters’ claims that they are impartial
in their views and current affairs
coverage. The ‘disturbing con-
clusion’ was ‘‘that most of the
coverage especially on the news,
came from the point of view of
British Rail management'’. The
Tory and Labour Party conferences
provided Further evidence to explode
the myth of impartiality. The media
favours the middle ground of the
political spectrum ‘‘that coalition
of people who are on the right of
the Labour Party, who are on the
left of the Tory Party and who
centre around the SDP anpd the
Liberals. Their views are the view of
the Civil Service it is the view of
the media®’. The material reinforced
the conclusions of many academic
studies that have shown that news
treats political views of the right
quite differently from those of
the left.

Television’s ability to set the
agenda for our understanding of
certain issues is what makes it so
powerful. Julie Christie argued that,
“the issues TV selects, the inter-
pretation it has of events and the
comments it makes on public
personalities — shape our lives. Qur
perception of what is happening
in the world is as much determined
by what we don't see on TV as
what we do see'’, Here TV's record
on Northern Ireland and the Falk-
lands war came under heavy criti-
cism. In a democracy the role of
the media should be t{o inform the
public on the issues on which they
have (0 base their choice. These are
two important examples where this
has not been the case and censorship
has been successfully marketed to
us as ‘responsible’ editorial policy.

A list of banned and censored
programmes rolled on the screen,
giving a startling reminder of how

Loretta Loach

much is missing from the picture we
have of events in Northern Ireland,

The programme alse featured
lively interviews with Anthony
Barnett. author of a book on the
Falklands war called Iron Britannia,
Tony Benn and Ken Livingstone two
of the right wing’s press favourite
whipping boys and Steve Forey a
train driver and member of ASLEF.

The media’s play on personalities
is the conclusing subject of the
programme and in a very moving
solilogquy Tony Benn says *‘l don™y
think this is a problem for indivi-
duals, | think the problem is that
by this process whole bodies of
opinion of people — the homeless,
the people who are unemployed, the
people who are discriminated against,
that their case is destroyed and any-
one who puts their head above
the parapet at any level then finds
the machine gun is turned on them
in the hope that they will be
frightened away from doing or
saying what they are doing”".

The Campaign's office has since
been flooded with letters and tele-
phone calls in rtesponse to the
programme. Words of encourage-
ment and offers of help were made
to develop the work of the Campaign.
It received mixed reviews in the
Daily Star, the Daily Mail, the
Listener, the Morning Star and on
the BBC Did You See programme.

Why Their News is Bad News
runs for 30 minutes and in the
words of one dissenting BBC
journalist, ‘It is an interesting and

Christie: **Television speaks to us
though we afl have the same
opinion'",

intelligent contribution to the debate
on media bias"". If you wish to hire
the programme or make further
inguiries about it please telephone
01 437 2795 or write 1o CPBF
9 Poland Street, London W1.

PAGE 5 FREE PRESS MARCH/APRIL 1983



Friday Alternative — The Media and The Falklands

Mike Power

CHANNEL 4's Friday Alternative
on The Media and the Falklands was
a confirmation of the views
expressed in our campaign’s Open
Door presentation (BBC2 23 Feb)
that balance and impartiality in
TV News broadcasting is a myth.

News Editors Peter Woon (BBC)
and David Nicholas (I'TN) were on
hand to tell us that TV news had
a good war and never knowingly
reported anything that was untrue.

Nicholas awarded TV news nine
out af 10 having done everything
possible to be fair. Woon told the
‘“truth as far as able," despite TV
crews threatened with imprisonment,
an 8,000 milc distance, picture relay
problems and that “the MOD
hadn’t got its act together.”” All
these problems were easily overcome
in time for Margaret Thaichers
visit to the Islands in January.

Despite the sell congralulation
of our TV news heads evidence
clearly shows that they were nobbled
both wittingly and unwittingly.
Stuart Hood, a former head of
BBC TV news believes that “TV
news had given in (0 pressures
that might have been resisted.”’

In a state of military conflict
real problems exist for journalisis
in seeking honest coverape. Lives
are at stake, political pressures,

censorship from the MOD and so
on; a time perhaps when the widely
ignored NUJ code of conduct should
be close to the heart.

This is not 10 suggest that every
journalist abandoned professionalism
or totally gave in to all the demands
of sensation-seeking editors. Nor did
they all willingly accept and promote
without question the MOD’s line.

However this detailed look at
some aspects of the Falklands
coverage, including exposure of the
secret minutes of the BBC Editors
and Current Affairs Committee;
coupled with the BBC's refusal (o
allow access to its news film,
revealed how the scales of im-
partiality became unbalanced.

The opposition to the war, which
was polled at 30% at its height,
never reccived fair coverage. Neither
did the parliamentary opposition
who tried according to Tom Dayell
MP; “Day alter day to get their
view over,”" but “the BBC would
have nothing to do with them.”*

Panorama invited some dissident
voices only to unleash a potitical
backlash. ‘*Odious and subversive,”
said Sally Oppenheim abowm a
basically safe programme, whose
editor John Carey cringingly pointed
out had “‘emphasised that the
British cause was utterly righq.**

There was nothing impartial
about the media’s acceptance of the
Government’s lack of doubt 10
Britain’s right of sovereignly over
the Falklands. Abundant evidence
of secret F.O. documents and

academic research thai raised doubts
was deliberately ignored. Most of
the information was available before
the conflict started.

Nicholas: self congratulation

The Belgrano sinking and Port
Stanley airstrip bombardment were
prime examples of news manage-
ment to suit the preponderating
‘majority’ view. In the early days
of the action, photographic evidence
showed that the airstrip had not
been knocked-out. Yel reports were
adjusted daily (o create the
impression.

T

[T The

e

b WIWAT DO,I”pu MEAN _

1] sex vioLEn
~WHAT

Atmag\r MOTIS,.
RUEEN USED OV LEGE®
allm

Viewers powers of reason were
given a further test when film of
a clearly marked Harrier shot down
in the raids was treated with a mock
commentary as though the pictures
were faked.

When the Belgrano was sunk
there was a widely held belief that
it was 2 deliberate escalation of the
war, The object being to ensure a
total military victory and scuttle
the Peruvian peace plan. A Waorld
in Action programme that contained
these views cxpressed by Paul
Rogers of the Institute of Peace
Studies Bradford University, was
taken oflf 20 minutes before its
scheduled broadcast. The editor
claimed that supporting evidence
for Rogers was oo weak, but *“*with
hindsight he has been demonstrated
to be right.”’

The exposures continued. Deliber-
ate mistranslation of Argentinian
dispatches. Analysis of hours of
news broadcasts revealed a miniscule
number of critical comments, while
favourable and justifying reporting
of Britain’s position overwhelmed.
David Nicholas of ITN in a rare
moment of candour admitted failure
to caption censored reports unlike
those from Poland and Zimbabwe.
And the bereaved were not to be
interviewed by order, unless they
had received posthumous awards.

The [anguage of the war was
partisan throughout. The Belgrano
sailors were ‘missing’ or ‘lost’ while
on the Sheifield they were *dead’ or
had ‘died’.

The media went into overdrive
to ensure that all the latent prejudices
of the British people were extracted,
conflirmed and peared-up for the
victory parade. Tt is not enough to
blame the MOD's censors who told
Robert Fox of the BBC *‘we only
want you to print the good news.”
Most journalists passively accepted
the role of cheerleading a consensus
in Britain around the government’s
policy.

CENSORSHIP
AND CUTS ON
CHANNEL 4

CAMPAIGN MEMBERS MAY be
surprised to learn that Channet 4 has
twice refused (o show an 18-minute
film about trade unions and the
unemployed, made for its youth
access programme Whaiever You
Want, unless the accessee, Mike
Sabin and the director Jon Sanders
agreed to substantial cuts. Those
cuts, amounting to one third of the
film, all contained criticisms of Mrs
Thatcher and the Tory Government,
and would have completely destroyed
the balance of the film. Keith Allen,
the presenter has since resigned.

William Boyd of the New Startes-
man commented ‘“*None of the
observations or comments were either
staggeringly original, intolerably idio-
syncratic or lunatic Left hell-raising.
So why were the cuts demanded? Is
someone renning scared? Paranoia?
There seems absolutely no peint in
having access programmes — where
minority opinions are expressly
solicited — il that ‘access’ is so
illogically conditioned. Somcone,
satnewhere, owes us an explanation.””

Another access film, a play, by a
young Irish writer, Ray Brennan has
dlso been refused transmission on
Whatever You Want. This time on
the grounds that it is “*too sirong for
young people’”, the very audience
for whom it was written. The play
was commissioned by Jon Sanders
and WYW, after Ray Brennan,
along with hundreds of other young
people wrote in to the programme,
The result was Tansy Lambert is
Dead, OK? a 35-minute drama about
the life and death in borstal of a
young Cockney.

Channel 4 agrees that the film is
of outstanding quality and has
promised that it will be shown
“sometime”, although it won’t say
when or on what programme. It
seems 1o be employing delaying
tactics in the hope that the problem
will go away — exactly what
happened with the union film. Not

CONDUCT

JOURNALISTS IN THE West
Midlands have joined with the local
Campaign to iry 10 change the way
that rape and sexual assaulis are
reporied by the media. Birmingham's
NUJ branch agreed to finance a
leaflet which has gonc 1o cvery
journalist in the Midlands area, as
well as branches throughout the
country.

‘The leaflet urges journalists to
junk outdate reporting which high-
lights the most titilating aspects of
sexual crimes, and downgrades other
details which are ofien more relevam
to the story. The most imporint
thing to avoid, says the leaflet, is
suggesting innocence or guilt by the

victim, particularly when journalists
jump to the conclusion thal she was
“asking forit.”

feaflet

Rape Code of Conduct
available from NUJ, 23 Clevely

Drive, Chapel End, Nuncaton,

Warks.

WALES CAMPAIGN UNDER WAY

THE NFEWLY-FORMED Wales
Campaign is planning a second
conference on 9 April in Cardiff, to
plan a specific programme and
decide its Minancial and constitutional
relationship  with the CRBPF in
| ondon.

Work is also under way on a
directory of the media in Wales
which will in¢clude an introduction 1o
the aims of the campaign, an
cxplanation of the NUJ code of
conduct and a guide to how Io
pursue complaints. 11 will list the
media, their circulation or broad-
casting arca and who owns them.
It will also explain the union
structures and give advice on
drawing up press releases, holding
press conferences etc.

A bilingual leaflet to recruit new
members and outline the campaign’s

REGIONAL TV ATTACKED

TELEVISION SEEMS TO be full of
important issues at the momeni, The
activities behind he scenes appear
10 be as pripping as the soap operas
on the screen. Is David’s sexual
chemistry with Anna strong enough
for TV AM to lay the golden egg?
How long can Jeremy stick with
alternative producers before he
caves in (0 the advertisers? Why
does Selina look so tired? Is it
because everybody has stopped
watching?

Of course, according to the broad-
casters, they haven't. It's just a
problem with the BARB computer;
a quick kick will soon sort it out,

But away from the ballyhoo of TV
AM and Frank Bough, lew people
pay much atiention to a regular
audience which far exceeds the
estimated five million who watch

PAGE 6 FREE PRESS MARCH/ APRIL 1983

Nick Arthur

Breakfast TV. Yei every evening up
10 15 million will sit and waich their
local magazine news programmes as
they are broadcas; around the
country: Look North, Reporting
Scotland, Calender, Scene Around
Six — half hour programmes a1 peak
viewing time.

The presenters of these pro.
grammes ar¢ houschold names in
their own areas. More people in 1he
North East have heard of Mike
Neville than Ronald Reagan. Stuan
Hall in Manchester gets a bigger
crowd at a féte than Tranmere
Rovers on a Saturday. The power of
these programmes in influencing
local events — particularly indusirial
disputes — can be immense. Bui
only a fraction of the resources
spent on network programmes are

allocated to the local output, resulting
in rriviality, inaccuracy and lack
of analysis.

Sadly, little discussion of these
issues emerged at a public meeting
in Birmingham about the role of
regional television. lan Conncll, a
member of the West Midlands
Campaign and a Communications
lecturer, attacked the local magazine
programmes — AMidlands Today and
Central News — as being middle
class, middle aged, trivial and often
icrelevant. In front of a packed hall,
the local TV bosses generally
accepted the criticisms, but gave
little sign of change. The large
number of television reporters present
were probably disappointed that
their editors emerged mostly un-
scathed from the debate.

Al one point the discussion boiled

down to counting the number o)
factory workers present. The head
of Central News was claiming he
had a more working class pedigree
than the majority of the audience.
He asked how many people worked
in factories. One hand went up.
Where do you work? The BRC, was
the reply.

All the editors present were well
informed about current eriticisms
of news coverage on television, but
generally dismissed them as being
academic over-indulgence. The head
of Central News told the meeting
that his programme would plead
guilty to the charges made against
it. It may not suit the likes of
academics’® he' said, “‘But our
audience likesit."

His audience does, if you compare
it with the ratings for Midlands
Today, the BBC rival. But then, of
course, there is Crossroads to thank
for that, a ratings bonanza in the
Midlands.

The BBC's own programme, as

in other regions, is critically short
of cash. Midlands Todav is said to
have hall the editorial staff of its
rival, and consequently only has
the capacity to cover the usual run-
of-the-mill daily news; murders,
fires, strikes (pickets outside a gate),
as well as a healthy diet of craft
museums, agriculiural shows and
human interest stories. There are no
resources for consumer investiga-
tions, analysis or a regufar look at
the local political scene. Four minutes
of pretty piciures of the countryside
are a lot cheaper than trying 10
varavel 1the legally precarious world
of fly-by-night builders, travel agents,
TV AM presenters etc,

QOne questions the wisdom of the
BBC in putting large resources into
breakfast programming, with a self
confessed target of only two million
viewers, while regional programmes
with an audience three times as
large, are still waiting for electronic
news gathering cameras, introduced
in ITV regions years ago.

But even lack of cash cannol
excuse regional TV for ignoring the
chance to introduce real access spots,
Ceniral Television does have briefl
public service announcemenis,
usually pleas from local charities.
But anyone with anything con-
troversial 10 say has to rely on the
whim of ‘newsworthiness’, before
the broadcasters allow it on the
screen. Surely regional TV could
actually take access programming
out of the Channel 4/BBC 2 ghetto,
and put it in front of a real audience
— particularly when it has local
relevance?

Under the present system, of
course, little is likely to change,
except for the worse, There has been
a feeling in the BBC for some time
that the Corporation should abandon
its current level of regional broad-
casting, and hand the field toially
over to the ITV companies. With
no competition, it’s anyone'’s guess
how they will cover local news.
Anyone for Brookside?

aims is also heing prepared and it
is hoped to hring out ranslanons
af some of the campaign’s publica-
tions.

Fhe extra cost of publishing in
both Welsh and Fnplish is one
reason why the Wales campaign will
be pressing for a larger share of
membership and affiliation lees paid
10 London from Wales.

There was a strong section ol
opinion al the launch meeting lasi
November which objected 10 the
idea of being a ‘regional committee’
of the CP&BF and wanicd the Wales
campaign to be both financially and
constitutionally independent, Argu-
ments were equally forcefully made
for the need to ally with the CPRF
and (o support the work done in
london — all of which is relevani
1o Wales. This is a matter 10 be
resolved in April.

There were abow 40 people —
mainly from South Wales — a1 the
launch meeting, which was addressed
by Mike Power from the national
commitice. An indication of the
political difference between Wales
and England was thai not one
representative of the Labour Party
came — although all CLPs had
been invited twice. Neither the BBC
or HTV covered the meeting, though
reporis were carried in the Western
Mail and South Wales Echo.

As a result of his work in
organising the conference on behall
of the Cardiff NUJ branch, James
Stewart was told he would not be
getting any further freclance work
with BBC Wales. The management
involved (who arc NUI members)
objected 10 the fact that he was
involved with ‘pressure groups in
the media’. The union has taken up
the case,

The campaign in Wales can be
contacted vin James Stewart, 96
Wyndham Crescent, Canton, Cardiff.
Tel (0222) 45645.

The initiative for the leaflet came
following the successful Campaign
meeting reported in the last issue of
Free Press. Jousrnalists from popular
newspapers debated with members
from the Birmingham Rape Crisis
Centre, at a public meeting.

Further action could come from
the NUJ after their Annuval Delegate
Meeting in April. A motion has been
tabled calling upon the union to
draw up guidelines on the reporting
of rape, which are to be publicised
to its entirc membership. lis expected
that many of the West Midlands
guidelines will be incorporated in
the code, if it goes ahead.

—
—

COMING
EVENTS

Community Radio Conference,
Shefficld Polytechnic. Saturday &
Sunday 9, 10 April. Derails: Carolyn
Leary (0742) 667730, cvenings, or
John Hanlon 22991, day 738572
evenings).

Media in the RDs, a conference
organised by the CPBF at Goldsmiths
College SU, London SE (4. Sarurday
7 May. Followed by cabarel & disco.
Details: see back page of this issuc of
Free Press.

Campaign for Press & Broadeasting
Freedom AGM, Goldsmiths College
SU. London SE14, Sunday 8 Mav a
10 am. Details: see back page.

LETTERS

Rape coverage

I was concerned to ready in vour
report (Free Press 16) of the meeting
on press reportage of rape organised
by the West Midlands Campaign,
that | am supposed to have said tha
press reports of rape are ofien
fabricated.

What | did say was that news-
papers, typically both (rivialise and
sensationalise  violence againsi
women, and reinforce common
stereotypes of women, and rape.

Given that the press carries rape
reports more often and in greater
details than other forms of media.
and that women who have experi-
enced it find rape extremely difficuit
to tak about, it follows thai news.
papers are a major source of
information from which the majority
of the public form their views about
rape, and that the press plays a large
part in generating, as well as
reproducing, myths about ‘sexual’
violence. 1 think this is different to
fabricating reports, which suggesis
that newspapers actually make
them up.

The meeting itself was extremely
lively, with a great deal of criticism
expressed about the way the press
reports rape, and the way in which
the police treat women. Given the
circumstances, | guess it's not
surprising your reporter got her/his
facts confused!

Heather Powell
Rape Crisis Centre
Birmingham

PAGE 7 FREE PRESS MAACH/ APRIL 1963




T -

s o .2 VY W e

l 9 Poland Street, London W1 3DG

REGISTRATION FORM
fplease tick where appropriate)

ooooooooooooooooooooooooo
-------------------------

ooooooooooooooooooooooo

Saturday Conference only 10am —
5.30pm
waged £3 [ unwaged £1 [
Saturday Cabaret/Disco svening only
7.30 — midnight

waged £3 [ unwaged £1.50 [
Day and Evening Combined 10am —
midnight

unwaged £2 [

waged £5 []

Sunday AGM admission to members
and observers is free [

Enclosed feef......... cheques to:
CPBF. 9 Poland St, London, W1.

CRECHE (bookable in advance only}

Saturday 10am — 5.30pm [
Sunday 10am — 5.30pm [
except 1.00 — 2.00 lunch

break
Age of child [J
ACCOMMODATION (may be floor
space)
Saturday night — How many
people? [l

CAN YOU OFFER ACCOMMO-—-
DATION?

How many beds? CI  floorspace [
Please return to CPBF,

Media in the 80's
CPBF Conference and AGM

Saturday 7th and Sunday 8th May at
Goldsmiths College Student Union
Lewisham Way London SE14

Participants so far:

James Curran Jake Ecclestone Aidan White Giles Oakley Gerry
Gillman Roy Lockett Sandra Horne Trevor Hyett Anna Coote
Patricia Hewitt John Mitchell Frank Allaun George Jerrom Gus
MacDonald

This year our AGM is linked to a day conference which will
contain a series of events from 10 am Saturday morning until midnight. The
AGM will take place the following day.

Hopefully many will attend for the whole weekend,
members, non-membars and friends are welcome to all events, although
voting and speaking rights at the AGM Main Sessions are restricted to
members only.

Saturday’s Conference on the media in the 80's will have
two main sessions to open and close the day with separate themes.
Workshops will take place before and after lunch with limited themes
defining problems and hopefully solutions on major topics in the media:
planned subjects are: TV what's wrong: TV changing the picture: Industrial
reporting: Media and Health Workers dispute: Industrial Deéemacracy in the
Media: Freedom on Information: Sexism-Images: Sexism-Rights: Local
Radio: Racism-Images: Black Workers in the media: Labour Movement
Daily: Media and the bomb: Alternative local papers.

After the Conference there will be a showing of a series of
videos and some entertainment in the bar during the avening meal. At 8 pm
the Cabaret will be hosted by Ben Elton, who scripted the “Young Ones”
and will be appearing in ““Al Fresco”. From 10 — midnight there will
be a disco. '

Sunday's AGM aims to be as practical and activist as
possible, given that the Campaign’s business has to be conducted.

Agenda

10.00 — 10.30 Registration

10.30 — 11.30 Opening Session with guest speakers also secretary/
organiser/treasurer’s reports.

11.30— 100 Workshops

1.00 — 2.00 Lunch

2.00 —5.00 Business: Motions/Rule Changes/Election of Committee.

Workshops planned

Industrial Democracy for media Workers: Geographical organisation:
Dealing with the local media: Right of reply (a) printworkers (b} broadcasters.
Throughout the weekend meals will be available in the

Student Union Bar.
Trade Unions affiliated to the Campaign: ABS, ACTT, AGS
& RO, ASLEF, ASTMS, BF & AW, COHSE, CSU, NATFHE, FTAT, FBU,
GMBATU, MN & ADA, NALGO NUJ, NATTKE, NGA 82, NSMM NUH & Kw,

NUM, NUPE, NUSeamen, POEU, SOGAT 82, SCPS/SPOE, TWU, T & GWU,
UCW, USDAW.

“
“

Fros Press is published by The C.
Hamet Hempstead.

P

for Preas and Broadcasting Freedom, 9 Poland Strest,

Londen, W1. Tel: 437 2795, Typeset by 5 Colmer, Hemeal Hempstead. Printed by Specira (UK} Ltd,




