MAY/JUNE
1983

Number 18
10p

Bulletin of the Campaign for Press & Broadcasting Freedom

NUJ Conference
Supports Right of Reply

By John Jennings

IN TWO KEY decisions the National
Union of Journalists has reaffirmed
its support for the Campaign lor
Press and Broadcasting Freedom
and rejected moves to rejoin the
Press Council.

And the 350 delegates to the
NUI's national conference, held in
April in Dundee, voled over-
whelmingly to support *‘in particular
the Campaign’s efforts to ensure
aright of reply®.

Echoes of the row over the Sun
‘treason’ editorial, during which
their leader writer Mr Ronald Spark
was charged by the NUJ with
unprofessional conduct, were still
reverberating through the union as
delegates grappled with the problem
of how to uphold cthical standards.

Opposing a motion on the Press
Council, Duncan Campbell of
London Magazine Branch reminded
delegates why the NUJ had pulled
out of that organisation three years
ago. It was ‘‘dominated by
employers’ representatives and
employers’ ideas’’, he said, and
nothing had fundamentally changed.

Ron Knowles, former editor of
the union's paper, the Journalist,
said he was proud to have had a
Press Council adjudication against
him. *‘It was like being savaged by
a goldfish,"” he said, *‘and that is
what most editors and proprietors
feel — they don’t give a damn."’

Not all delegates saw support for
the CPBF and rejoining the Press
Council as mutually exclusive
alternatives, however. The main
motion, although overturned by an
amendment, had argued that in
view of the negotiations between the
TUC and the Press Council the
union's NEC should draw up
practical alternative proposals or
recommend rejoining.

Moving the motion, Tim
Beaumont of Press and public
Relations Branch had argued that
this was now becoming urgent.
We did need an alternative. So far
the argument had revolved round
the union's own Rule 18, which
enabled complaints to be laid against
members in breach of the code of
professional conduct.

But it had not worked, he said.
They were reluctant to use the rule-

book punitively against members,
and the public still looked to the
Press Council.

Jake Ecclestone

This line of reasoning was backed
up by Francis Beckett, for the
National Executive. Why did people
like Ken Livingstone, Peter Tatchell
and various trade union leaders go
to the Press Council with their
complaints, he asked?

The recason was that there was no
alternative. Since the NUJ had left
the council they had been saying
they would set up an alternative,
but had failed to do so.

But moving the successful amend-
ment to reject the TUC invitation
to rejoin the Press Council and
instead to produce practical
alternative proposals, Ron Knowles
said there was not a “‘great head
of steam'’ in the TUC 1o get them
back in. Jake Ecclestone and he
had spoken to Moss Evans about it
at last year's Congress, and this had
been made clear.

Peter Mclntyre said an alternative
to the Press Council was needed, but
the Rule 18 ‘Spark case' had been
a most important event. What was
seen to be happening was a trade
union trying to put its house in order,
and that had a significant effect.
The TUC's attitude was “a form of
cowardice'", he argued.

Denis McShane, a past president
of the union, said “The Press
Council is not better than nothing
— itis nothing!™

The amendment reaffirming
support for the Campaign for Press
and Broadcasting Freedom and our
right of reply campaign was moved

by Steve Pinder of London Magazine
Branch. A report on the Press
Council was due to be published in
two months time which showed
that cven those people and
organisations whose complaints had
been supporied by the Council
were dissatisfied with the outcome,
he pointed out.

And adding that the report had
been commissioned by the CPBF he
urged members (o make sure they
bought copies (see separate ilem in
this issue).

Scarlet MceGwire of London
Radio, announcing hersell as a
member of the CPBF national com-
mittee, reminded conference of the
positive achievements of the right
of reply campaign.

SOGAT and NGA action had
given support to the health service
workers, she said, Frank Alaun’s
private member’s bill had provided
an opportunity for an important
Parliamentary debate, and the
Labour Party was now committed
to legislation on the right of reply.

*“This is the way forward — not
through the Press Council,”’ she
conciuded.

Government
concedes
over Police Bill
seizures

JOURNALISTS HAVE WON the
fight not to have their notebooks
seized under the Police and Criminal
Evidence Bill.

Members of the NUJ, Newspaper
Society, Guild of Newspaper Editors
and others met the Home Office
Junior Minister, Pattick Mayhew
QCMP and expressed their concern.

The right of seizure under the
Police Bill has been dropped and
journalists can now attend a court
hearing if Police wish to apply for
production of documents. The judge
has also to be satisfied that it is
in the public interest that the
material is produced to the police,
in relation to its confidential nature.

An NUJ statement said *‘The NUJ
will naturally wish to examine in
detail the terms of the amendments
put forward by the Government
al report stage, and it remains to
be seen how the new legislation will
in practice be interpreted by the
judiciary and the police.”

In some cases — under the Theft
Act and the Official Secrets Act —
journalists can already have their
material scized, but the proposals
had much wider scope.

Press Council Report

A REPORT WHICH will be
influential in determining the
direction of the debate on the Press
Council Is due to be published in
June — and the CPBF is negotlating
a special deal (0 obtain copies
cheaply, We hope to be able 1o offer
it to our members at near half-price,

The book, People Against the
Press, by Geoffrey Robertston, is
the result of over two years work.
It is an independent examination
of newspaper ethics and the
remedies available against inaccuracy
and bias.

In particular it examines the
objectives, operations and siructure
of the Press Council. And it gives
the results of the first-ever ‘consomer
survey’ of (he Press Council’s
customers — (he people and
organisations who have complained
to the Council, both successfully
and unsuccessfully,

The enquiry was in fact initiated
by the CPBF, who set up a commit-

tee to examine the Press Council,
Members were Sarah Bosten,
Geoffrey Draln, Jacob Ecclestone,
Geoffrey Goodman, Richard
Hoggart, Russel Profitt, Phillip
Whitehead, Katharine Whitehorn
and Muris Turner.

Geoffrey Robertson, who chaired
the enquiry, is author of the book,
which is now to be published by
Quartet at £7.95,

The work has been carried out
entirely independenily of the CPBF.
Members of the enquiry were not
bound by our constitution or ohjec-
tives, and we do not necessarily
share all the conclusions.

But it is imporiant enough for
us to wanl to secure the maximum
impact for the report. Every member
should buy 8 copy — and make
sure it Is widely read, discussed
and reviewed.

Watch this space for deisils of our
special offer!



MoD establishes
Media War Plan

Loretta Loach

IT IS A year since the House of
Commons erupted over the
‘treasonous’ Panorama programme
in which dissident views of the
Falklands War appeared on the
air. The Ministry of Defence and
the media had been in unhappy
wedlock since the conflict began
when the Deputy Chiel of Public
Relations at the Ministry announced
that no reporters would be allowed
to accompany the Task force.

The guarrel was ostensibly over
the control of information with the
credibility of the broadcasting
institutions at stake. After all,
il the BBC was seen to be the
obedient servant of the Government
it would have lost face as the
custodian of the country’s national
interest. In essence, the eloquent
attacks by the media establishment
were confined to the incompetence
of the MoD.” The Government
had no central plan or strategy
for handling information during
the Falklands conflict”’ said Michael
Coackerell. the reporter on the

I would have been the happicst man
in the world"'.

The Minisiry of Defence intends
to learn a few lessons from its
Falklands experience. This became
evident in a plan that was revealed
last month in which British
journalists would be appointed as
official war correspondents under
military control. The plan would
come into effect during a period of
‘tension’ involving Nato forces. It
would establish an elite group of
correspondents who would have
privileged access to information and
locations forbidden to other
journalists and they would be
expected to take part in military
training cach year,

The lesson we must draw is that
versions of this plan have been in
operation for quite some time. Since
the army’s involvement in Northern
Ireland it has built up an information
service which is, in the words of
the Assistant Director General of the
BBC, ‘experienced, practical and
credible’. There are numerpus

s

CroT T

previously posted in Northern
{reland.

Improving relations between the
Government and the media in times
of crisis usually means consolidating
the media’s dependency on the
Army or Ministry of Defence for
their information. Guardian
journalist Simon Hoggart pointed
to this danger in the context of
news coverage of Northern Ireland.
“Most journalists working in
Northern Ireland are almost
completely dependent on this [army])
information service [and the smaller
one run by the police], simply
because there is no other source
for news of day-to-day violence.
This means that the army has the
immense advantage of getting in
the first word, and it is left up to
the integrity of the journalist to
check that word. Some do, some
don't. Most only check when
there is time or the incident looks
like becoming controversial and a
few hardly bother at all. When the
British press prints an account of
an incident as if it were an
established fact, and it is clear that
the reporter himself (sic) is not on
the spot, it is 99% certainty that
it is the army’ version that is being
given'’.

We must be aware of such
dangers nol only in past or future
conflicts but in those taking place
on our doorsteps.

SWINGS AND
ROUND-
ABOUTS

CPBF MEMBERS MAY have been
mildly reassured to note that when
Tory MP Jonathon Aitken was
appointed head of TV-am, the [BA
approved his appointment ‘for a
strictly limited period’. At the time
the Authority warned that it would
be closely waitching the company’s
programmes o ensure political
impartiality and accuracy. As the
IBA's charter requires that all
companies provide politically
balanced reporting, one would
have expected nothing less stringent.
However, what are we (o make
of the announcement thai Jonathon's
cousin Timothy has been appointed
chiel executive, in a cosy pame of
family musical chairs? Jonathon
remains as a non-executive direcior.
A Guardian headline reveals:
“Aitkens decides to keep TV-am
in the dynasty’. The intre runs:
“The Aijtken-Beaverbrook dynasty
increased i1s control over TV-am,
the independent breakfast television

Hastings — special treatment

controversial Panorama programme.
And in spite of the vitriolic outbursts
from Tory MPs about the un-
patriotic BBC, one cannot help
thinking that there was not very
much to worry about. As Henry
Kissinger said at the time that *‘if
we could have got the support for
our Vietnam policy [from the
American media] that the prime
minister has for her Falklands policy,

PAGE 2 FREE PRESS

occasions when several senior or
‘clite’ journalists attend media
study days at the Royal Military
Academy, Sandhurst. During the
Falklands War Max Hastings
from the London Siandard was
given privileged access (o SAS
communications facilities, Indeed
Sir Frank Cooper who was in
charge of handling information
during the Falklands War had been

company, with yesterday's announce-

™ ment that Timothy Aitken has been

appointed chief executive.’

Apparently the IBA had been
uneasy about an MP controlling
the station, 5o its nice to know that
it was able to approve Timothy's
appointment, secure in the know-
ledge that the political impartiality
of TV-am is once again in the
balance.

The Aitken family has a £1.5
million investment in TV-am through
one of its companies, Aitken
(English).

TUC Women
attack media

The following compaosite motion on
the portrayal of women by the
media was carried by the TUC
Women's Conference at Scarborough
in March:

Portrayal of women

Conference condemns the por-
trayal of women through sections
of the press, television, films and
general publications as sexual objects
and the effect which pornography
and the gratuitous portrayal of
violence againsi women have on
women at work and in society in
general,

Conference recognises that the
media is a powerful instrument for
shaping public opinion and attitudes,
and deplores a society in which
the porirayal of women in the media
distorls and misrepresenis women
thus perpetuating myths and sexual
stereotypes, Conference further
condemns the persistent depiction af
women in traditional and passive
roles.

Conference believes that this
presentation of women may not only
encourage violence against womern
but is a barrier to the achievemeni
of full and equal rights for women.

Accordingly Conference resolves

to:
fa) ensure that no sexist material is

used within (rade union journals;
th) campaign against sexist materials
used in trade journals and
promotion materials relating to
the trades af members;
{c) campaign actively against the
degrading presentation of
women, and to demand of
relevant bodies that women are
portraved in a fair, equal and
positive way;
support those sections af the
media which are concerned to
portray women in a positive way;
fe) explore the implications of
stereotyping in the media and,
therefore, in society in peneral,
and
{f) prepare a repor! on this issue
Jor distribution to affiliated
unions within the next year,
Moved by: Transport and General
Workers Union
Seconded by: British Actors® Equity
Assaciation
Supported by: Association of Cine.
matograph, Television and Allied
Technicians

{d,

-

* L AND TOwIGRT 0N SMATIOme L DE " AT
124 DECLARLE AR o LN

VNI APLOYraGNT REACH FOVRL milied,

WE AT, LHAT ABeuT THAT RovAL
gnar 2 *

CPBF
offers help
to Tribune

THE CPBF HAS offered to mediate
in the ‘board room battle’ for
control of Tribune, the left wing
Labour weekly.

John Jennings, secretary of the
CPBF, wrote to the parties in the
dispute — John Silkin MP, Lord
Bruce, Tribune chairman Michael
Meacher MP, and editor Chris
Mullin — offering the services.of
the Campaign ‘‘as conciliators,
arbitrators, or in any other way
which would be mutually accept-
able’.

A furious battle for control of
the paper had erupted between
John Silkin and Lord Bruce on the
one hand, who controlled a majority
of the existing share, and the
editorial and staff on the other, who
had secured a degree of workers’
control on the paper and wished
to turn it into a friendly society.

Part of the argument is political.
But, says John Jennings, the CPBF
are not concerned with this aspect,
“since our membership and affilia-
tions are drawn from a wide
spectrum of opinion and would
hold differing opinions.™

We are, however, concerned with
the freedom and diversity of the
press, with maximum access, in-
volvement and accountability.

“The closure of Tribune would
be a tragic loss,”” he says, *‘whatever
different individuals may feel about
its present political position or
editorial content.””

Therefore the Campaign wanted
to help resolve the problem by
conciliation and agreement rather
than by a continuing and damaging
confrontation. Both sides had
agreed in April to meet representa-
tives of the CPBF and 1alks were
being held at the end of the month.

SOGAT add
their support

THE FOLLOWING MOTIONS on
press freedom and the right of reply
are on the Agenda of SOGAT's
Policy Conference in May:

Press Freedom

“This Policy Conference recog-
nises the important role of the
Morning Star, Tribune and Labour
Weekly as correcily reflecting,
reporting and commenting on the
great issues of the day.

On the campaigns for peace,
against unemployment, the fight
Jor higher wages etc. at a time of
open hostifity by the establishment
through the millionaire press and
biased media, The above mentioned
papers need increasing readership
and financial support and share
purchasing where applicable. As
part of this campaign for Press
Freedom, such papers should be
given more Government advertising."

Glasgow & West of Scotland

Continued on page 8

What will Labour do
about the press?

by Michael Meacher MP

THE LABOUR PARTY'S Cam-
paign Document New Hope for
Britain contains six bright idecas
and one glaring ommission.

It proposes to encourage diversity
by (i) setting up a launch fund to
assist new publications, (ii) ensuring
that all major whaolesalers accept
any lawful publication and arrange
for its proper supply and display
subject to a handling charge, (iii)
preventing the acquisition of further
newspapers by large press chains,
(iv) protecting freedom of expression
by prohibiting joint control of press,
commercial radio and television, {v)
breaking up major concentrations of
press ownership by setting an upper
limit for (he number of major
publications in the hands of a
single proprictor or press group
and (vi) replacing the Press Council
by a stronger and more representa-
tive body.

This is fine as far as it goes,
though a number of the details
need specific clarification. It is
certainly much more precise than
the equivalent sections of the Party
Manifestos of 1974 or 1979. But
after experience of the pigeon-holing
of the Party's last major document
on this subject, The People and the
Media, published opportunely a few
weeks after Labour came to power
in 1974, and also after the almost
total ignoring of the McGregor
Royal Commission Report on the
Press in 1977, the real question
remains: will it all be done? For
there is little point haggling over
getting all the details precisely right
if there’s no really serious deter-
mination to implement these
measures.

The glaring omission is: who will
do it? For at the moment
responsibility for press matters lies,
in so far as it exists at all in
Whitehall, with — incredibly
enough — the Department of Trade
(because of its sponsorship of
company law). Production matters
(eg support for the Scottish Daily
News in 1974) lies with the Depart-
ment of Industry, while the Home
Office is responsible for broad-
casting. Two things immediately
stand out here. One is that
responsibility for the media is
diffused throughout Whitehall
(because of course Treasury, Cabinet
Office, Scottish and Welsh Offices,

Employment, etc all have an
interest}), which means that, under
present arrangements, implementa-
tion of any major change of policy
will be extremely difficult. And
secondly, nowhere in Government
does direct responsibility exist for
the press — only as a peripheral
appendage of a Department dealing

primarily with exports, civil aviation
and shipping!

If, therefore, there is to be any
hope of carrying through these
radical measures in the campaign
document, there must be a Minister
appointed with specific responsibility
for all media matters. This is not,
of course, to suggest that a Minister
intervenes, or has power to intervene,
in the running of individual
newspapers — any more than the
Seccretary of State for Industry can
or does intervene in the running
of ICI. It's simply that il aid is
to be granted for launching new
papers, a Minister must be
responsible to Parliament for the
distribution of the funds. If major
concentrations of press ownership
are to be broken up, or joint control
is to be split, this process — and
the assistance of co-operatives to
buy them out, as | would advocate
— has to be legally enforced and
supervised and only Ministerial
intervention can achieve that. And
S0 on.

Nevertheless, there are those
who think that a Ministry of
Communications, as surely would
have unwelcome Orwellian over-
tones. | take their point. I would,
therefore, propose ACE: a new
Ministry for the Arts, Communica-
tions and Entertainment. And on
the communications side it wouldn’t

be simply a matter of regulating
the press — that would be a minor
part of its role; it would bring
together press, radio and TV, but
more importantly it would offer
a framework of public accountability
for cable, direct broadcasting by
satellite (after 1986) and the whole
explosive expansion of information
technology.

I believe that uniess this is done,
there is & very real risk that the
whole of the rest of this earnest
programme will simply fall by
the wayside,

But tht still leaves other points.
A statutory right of reply must be
established in both press and radio
and television. 1 also believe a
redistribution of advertising revenue
is crucial when the maldistribution
of this major source of funding
could destroy the Daily Herald
when its circulation was still four
times that of The Times or
Guardian ro-day. I would like to see,
not just a ‘stronger and more
representative Press Council’ but a
Press Ombudsman with real powets.
And if information is not to be
propaganda, why shouldn't political
commentators who've held political
positions or played a role in political
parties, be required to disclose this
fact — like MPs? At least then
we'd all know better what 1o make
of some of their diatribes.

Eririsu

Eligoray
[SonrtrMED

¥ and bell the vewvers, MO X, when did

STUDIG

BRITISH
LEYLAND
WORKER

you skop chcpi.ﬂ.s on the night shite? "

PAGE 3 FREE PRESS



Channel 4 battles on despite
heavy criticism

Alan Richardson

THE ATTACKS ON Channel 4
referred to by Alan Sapper ranged
(or should we say deranged) from
right-wing Tory MPs and Mary
Whitchouse 1o most of the popular
press.

The Daily Mail devoted its front
page to the fulminations of Tory
MP John carlisle that the new
channel was to show Orne in five,
an hour-long programme for gays.
The Daily Express managed to find
a majority of viewers who thought
it was ‘'worse than'the rest;”" and
Mary Whitchouse logged no fewer
than 173 expletives in one week.

In the Commons’ debate on the
Hunt Report, Tory MP John Gorst
lambasted a ‘*‘fourth channel that
is composed of bad language,
political bias and many other
undesirable qualities.”” This remark,
along with the Home Secretary's
reply that he had written to the
IBA about the widespread concern
felt at C4's programming was widely
echoed by most of the press. At the
end of the debate 20 Tory MPs
tabled a motion describing many
of CA4’s programmes as ‘“‘deeply
offensive to the British people’’.

However, writing in the March/
April issue of New Socialist, Philip
Schlesinger, Richard Paterson and
Mairede Thomas pointed out that
Labour's response was almost non-
existent. ‘*No Labour MPs tabled
a mation in defence of innovative
and experimental programming.’’

The New Socialist article criticised
the Labour Party for not defending
the new channel from these attacks.
‘The party needs to- produce
continuing and considered defences
if this newly-opened pluralistic space
is to be sustained and perhaps
cven further extended.”

Criticism of C4 was not confined
to the tabloids, which included the
Daily Star's carping about making
programmes for ‘‘obscure minori-
ties*’ (blacks, women, workers, film

PAGE 4 FREE PRESS

buffs), The more upmarket de-
tractors included the Financial
Times whose TV critic Chris
Dunkley, accused C4 of *‘benign
fascism'* on the grounds that
programmes such as Black on Black
and Eastern Eye discriminated
between viewers on the basis of race,
forcing minorities even further
into their ghettos. That black
people and other ethnic minorities

wanted such expressions of
identification seems to have
escaped him.

The Daily Telegraph commented
that Channel 4 *‘need not be
watched unless one is a woman's
liberationist, homosexual or
member of an ethnic minority™’, it
further accused the channel of
“portraying left-wing views to the
exclusion of others in a stated
attempt to put across opinions not
heard elsewhere.”

Another source of criticism, and
pressure 1o conform to the existing
model of commercial broadcasting
has been C4's relatively low
audience levels. However, at over
four per cent this compares very
favourably with BBC 2's ten per
cent. As Brian Wenham, Director
of Television at the BBC and
formerly Controller of BBC 2 has
remarked in The Guardian, ‘‘taking
the historical view, Channel 4's
holding of some five per cent of the

weekly viewing is nothing to be
sneezed at. Eighteen and a half
years into the mission, ten per cent
is, by and large, all that BBC 2 can
rely on, snooker and Wimbledon
apart. Somewhere between five and
ten per cent scems to be roughly
what alternative television — that is
to say, television not expressly
seeking majority audiences most of
the time — can expect, not only
here but around the world, the
United States included.’

A week before we went to press,
the Daily Telegraph reported that
Channel 4’s share of the television
audience had increased from four
to six per cent. The same report
revealed that the 1TV companies
were said to be considering asking
the IBA to close C4 until the dispute
over payments to actors in
commercials on the network had
been settled. A Channel 4 official
said ‘‘Taking us off the air would
not necessarily get the dispute
settled any sooner, nor would it

help the future of Channel 4.”
One major difficulty is that C4
is not involved with negotiations in
the dispute, which is between
Equity and the IPA.

A second report in the Telegraph
the following day, said that the
closure threat was ‘‘a frightener to
break the deadlock’’ in the dispute.
An unnamed television official
had argued that the -closure
suggestion had probably been put
around deliberately to put the wind
up the IPA and Equity over the
dispute,

Earlier in the report, Mr Edmund
Dell, chairman of Channel 4 and
Mr Paul Fox, chairman of the
Independent Television Companies
Association Council said that
reports that the independent TV
companies were asking for the
shut down till the dispute was
settled, were ‘‘completely without
foundation.™

Channel4 — NotiITV 2

Simon Blanchard

JUST OVER 20 years ago, in Junc
1962 the British Government
published a report on the future
of broadcasting which had the
unusual honour of being burnt in
effigy at a garden party. This warm
reception was organised by Peter
Cadbury, the major share-holder
in the now defunct Westward
Independent (ie commercial) TV
company. His symbolic protest was
caused by what he felt were the
report’s ‘unfair’ conclusions about
the I'TV system. What was it about
the Pilkington commitiee's report
{(named after the Sir Harry who
chaired it) which made him so
enraged?

By ending the BBC’s monopoly
right to broadcast TV programmes
in 1955 — when the Independent
TV Authority began its advertising-
financed service — the Conservative
Party had started a see-saw contest
for power between the two systems,
politely known as ‘the benefits of
competition’. The Pilkington
committee’s main task had been
to review the first few years of

the televisual mixed economy and
recommend who, il anyone, should
get the next TV channel. Cadbury
was irate because the committee
recommended that the BBC should
have the next network and, worse
still, said that the ITV system
had not come up to scratch.

Despite the garden party and
hurt editorials in TV Times the
Conservatives were not cager for
more accusations of trespass in the
fields of broadcasting, a terrain
which, in English political myth-
ology, was sign-posted ‘out of
bounds’. The rows over starting
ITV had been bad enough. It was
now the BBC's turn. BBC 2 was

duly allowed to start transmission
in April 1964. The see-saw did
not, of course, come (o rest there.
For despite its criticisms of ITV,
the Pilkington committee had
expressed the view that, after a
thorough re-organisation, ‘it has
proved its capacity to realise the
purposes of broadcasting, it should
be authorised to provide a second
programme. We hope that it will
be possible to authorise this within
five years.’

The committee’s time-table
proved as optimistic as its plans
for reform. Still un-restructured,
and having acquired a commercial
radio system and a new name in
1972, the Independent Broadcasting
Authority began transmitting its
‘second programme’ at 4.45pm on
Tuesday 2 November — ironically
enough the same day that the
BBC launched the world's first
public TV service from Alexandra
Palace in 1936. Why then did it take
another nineteen years 1o resolve
the competing claims for use of
a fourth network? The short answer

is that successive Labour and Tory
Governments never made allocation
of the fourth channel a sufficiently
high priority to get the policy
questions decided and legislation
passed,

In the Queen’s speech in May
1979 the Thatcher Government
announced its intention to place
the fourth service under the Indepen-
dent Broadcasting  Authority,
subject to ‘strict safeguards’. So,
has the see-saw finally tilted back
in ITV's favour? Have they ‘got
even’ for BBC 27

The answer to this question is
‘No — not vet, anyway.’ Under
the terms of the Broadcasting Act
1981 the 1BA’s new service is called
‘Channel 4, not ‘ITV 2', for a
number of good reasons:

The organisation providing the

programmes -— Channel 4 Tele-
vision Company Ltd — is a
wholly-owned subsidiary of the
1BA, It is not a franchise holder
with a contract, as arc the separate
private companies making up
the regional ITV network.

Unlike the ITV companies and
the BBC, Channel 4 does not
make its own programmes. [t
buys or commissions them from
outside soutces. These inciude
overseas TV companies, film
distributors and the ITV com-
panies. But most importantly,
the Broadcasting Act requires
Channel 4 to obtain a ‘substantial
proportion of its material from
independent producers and film-
makers other than the 1TV
contractors.

The Act also requires the new
channel to ‘appeal to tastes and
interests not generally catered
for by ITV’; to cnsure ‘that a
suitable proportion of the pro-
grammes are of an educational
pature'; and ‘to encourage
innovation and experiment in
the form and content of pro-
grammes.’

‘The Channe! 4 company is divided
into two parts: a Board of
Directors, and a commissioning-
cum-administrative structure. The
Board members have all been directly
appointed by the IBA, and they
in turn appointed the three senior
executives — Jeremy Isaacs (Chief
Executive}, Paul Bonner (Channel
Controlter), and Justin Dukes

(Managing Director). Isaacs and
Dukes have seats on the Board.
Isaacs was responsible for all
subsequent appointments on the
commissioning and administrative
side, Channel 4's duty to innovate
led Isaacs Lo appoint commissioning
editors whose job is to arrange
progtamming for specific audience
constituencies variously categorised
as ‘youwth', ‘multi-cultural’, ‘inde-
pendent film and video®, ‘consumers’,
basketball fans, jazz enthusiasts and
so on.

The financial theory behind this
was a hope that enough of these
particular audiences would watch
‘their* programmes to convince
advertising agencies that some of
their client's money would be spent
more cost effectively on Channel 4
than in specialist magazines, Whether
this strategy would work was always
an open question, and one that's
likely to stay that way for some
time. Isaacs has admitted that
the Channel will be doing very
well to get its projected ten percent
share of the viewing audience within
two years, as they hope to do. It
took BBC 2 eleven years and an
ITV strike to get this size of
andience on a regular basis.

From In Dublin magazine.

In support of
Channel 4

IT DOES SEEM strange that the
main proponents of unregulated
cable TV in this country, are also
taking the first opportunity of
knocking Channel 4. All congratula-
tions should go to Jeremy Isaacs,
who has confirmed that, despite
these attacks and the expected initial
low audience figures, there will be
no structural changes.

Jeremy Isaacs said he wanted to
give his potential audience time to
get adjusted to the new Channel.
He correctly paralleled Channel 4's
experience with that of BBC 2,
which took up to two years to build
up its audience.

We don't believe that it is in
the country’s or the industry's
interest that Channel 4 should be
destroyed by those barbarians who
believe that the new service should
never have been created or that it
should have merely become ITV-2,

Those of us who have had some
opportunity of watching Channel 4
scheduling can only congratulate the
people responsible for an exciting
mix of programmes appealing to a
wide variety of interests in our
community.”’

Alan Sapper, General Secretary

ACTT writing in the ACTT Journal,
January 1983.

Toryspeak

Arthur Murray

HOW DO YOU make your wnting
slant to the right? A good way is
to read the Tory tabloids. Let’s
start with an example. Toryspeak
calls student grants ‘student hand-
outs’. Now the word ‘grant’ has a
nice sound to it. A sort of “‘okay,
we know you’re having a hard time
so we're giving you some money to

ease it sound. It somehow
recognises the dignity ol the
recipient.

But a ‘‘hand-out’'? Hand-outs
are given to dirty unstable persons
who shuffle shiftily up to the
giver from a never-ending queue
of similar people. There's the
implication that they'll probably
spend it all on booze so it’s a pure
waste of time giving it to them
anyway.

What
makes!

Try it yoursell: try analysing
the meaning conveyed by the
word *‘grab’’ as in “Labour land
grab'’, where it means ‘“‘to take
into public ownership'’.

Toryspeak also has the problem
of concealing the profit motive.

a difference a word

It does this by using cuphemisms
to distract us. See the table below.

Why be so mealy-mouthed about
it? Why this reserve about admitting
that most of us are in it for the
money? And: have we become
more coy over the years? Remember
in its early days how we often
called ITV ‘commercial television’?

Finally, an example of Toryspeak
logic. We all somchow know that
both of these statements are true:

1. the trouble with the Civil
Service is that it's ruining the
country.

2. the trouble with the Civil
Service is that it mops up all
the best graduates in the
country and leaves industry
short of talent.

But, just a minute, if the country
is being ruined by a Civil Service
containing the best brains Britain
can produce, wouldn’t the ruination
be even worse if it gave up some
of its brains to private {sorry —
profit-making) industry and
employed lesser ones to replace
them?

Toryspeak word asin: real meaning:

independent Independent Television profit-making

private private school, private medicine, profit-making
private sector

public school public school profit-making

turn jobber’s turn profit

commission agent’s commission profit

OIN

according to membership:

Below 1,000: £10

1,000 10 10,000 : £15
10,000 10 50,000 : £25
50,000 to 100,000 : £50
100,000 and over : £100

(if ditferent from above)

Please return to CPBF,

Join the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

Individual Membership £5 per annum Organisations affiliate

*1/We would like o join the CPBF and enclose £........

Name (or Secretary's Nama) ...

Organisation (if applicable) ...
Address ..... 500000808000 00000

------------------------------

9 Poland Stroeet, London W1 3DG

NOW!

PAGE 5 FREE PRESS



Anti-Labour Bias in the
Provincial Press

Mark Hollingsworth reports on how the Bristol
Evening Post and the Western Daily Press cover
the Labour Party and Trade Union affairs.

PERHAPS THE ISSUE that best
reflects the anti-Socialist prejudice
of the provincial press in trade
unionism, particularly the closed
shop. During the NUJ dispute in
1980 the Bristol TUC passed a
resolution that only NUJ members
could attend their meetings.

Jonathan Shorney, a Western
Daily Press recporter (the Bristol
Evening Post’s sister paper), was a
blackleg during the strike and so was
barred from TUC meetings. Eric

Price, then Editor of the WDP, then
issued an edict that no WDP journa-
lists at all should attend any Bristol
TUC meetings. Mr Price defended
his decision which is stil WDP
policy:

“We decide which reporters go
to meetings. | happen to believe that
no-one should be forced 10 join a
Union. That is freedom of the
individual and democracy.”

Mr Shorney has stifl refused 10
join the NUJ and was recently
escorted out of the annual Tribune
rally in Bristol. His reporting has so
angered Labour Party members that
many refuse to talk to him and
Shorney has to ask other journalists
to interview Party represeniatives
for his own staries.

Trade Union leader Ernie Bristow,
Chairman of 1the TGWU Docks
Committee, has also refused to
talk to journalists because of local
press bias.

The day before the County
Council clections the Evening Post
published a letter on its front
page from an individual docker
which criticised the decision to
turn away the cruise liner Canberra,
because the ship was diverted from
Southampton where fellow dockers
were in dispute. Mr Bristow refused
to speak to the Post:

000 a because of the neurotic
anti-Union attitude of your Editor.
IF that was not done as a political
move on the eve of the election, |
will eat my hat.””

Mr Price replied that the **dockers
are crushed into silence by the fear
of their Union.”’

However the Evening Post has
redeemed itself to a certain extent
by a surprisingly consistent and [air
right of reply both through the news
columns and the Postbag. A survey
of the letiers' page by Sylvia
McCallum, Public Relations Officer
for Bristol West, revealed a reason-
able political parity between Tory
and Labour, although it does seem
that virtually any letter will be
published as one incident revealed:

When the Post criticised the
relaxation of school uniform rules
at Bristol's Ashton Park compre-
hensive a prominent party member
wrote a spoof letter to the Postbag:

I applaud your remarks on
school uniforms. 1 well remember
that in May 1917 the Russian
Provisional government under Prime

PAGE 8 FREE PRESS

Minister Kerensky passed a law
abolishing school uniforms. In
October of that year the Bolsheviks
seized power, A coincidence? |
think not."’

It was signed ‘Professor Yaroslav

Durak! Durak means ‘fool’ in
Russianl!
The right of reply must be

commended but that scarcely justifies
the regular political bias as docu-
mented in this article. But who is
to blame? The reporters or the
editors? Maybe neither of them,

Journalists and sub-editors who
used to work on the Evening Post
and the Western Daily Press have
no doubt. They allege that copy is
slanted on a political basis by
inserting or replacing paragraphs or
key words. Pictures have been
distorted and reporiers are often
told by news editors “‘We don’t
want (o take sides on this’ or “our
readers don't want to read this'",
particularly relating to industrial
disputes.

However journalisis also know
that if they arpuc about rewriting
they will lose their jobs and so
they resign themselves to the faci
once the story is wrilten it is no
longer their responsibility.

The rewriting also makes it diffi-
cult for reporiers to go back to
their sources and so it results in
professional as well as ethical
problems. One journalist has decided
not 10 keep his old material because
of the political changes from his
original copy.

When asked about this issuc Eric

Prive declined (o comment except 10 —__

5'& Ministe

Sackag | |

say: “My job as Editor is 10 be in
the office running the newspaper
not attending functions.’*

is certainly not the unanimous view. =
One former Post sub-editor said
that one reason for bins is that a lot
of the reporters don’t really under-
stand what they're wriling about,
particularly on the Labour Party.
Former MP Ron Thomas com-
mented that:

“Far too ofien reporters hide
behind their editors. If there is so
much rewriting then no-one with any
integrity would work in journalism.*’

It would be wrong to suggest, as
one reporter did, that right-wing
bias is inevitable because the Evening
Posr and Western Dailv Press is
owned by big business {in fact
Bristol United Press is relatively
independent with Associaled Press
having only 23.8% of the shares —
not a controlling interest).

However there is no competition
for the Evening Post in Bristol and
once a paper has secured a monopoly
then it has a tendency to avoid
minority interests and seek 1o
preserve the socio-economic con-
sensus (hence the Post’s opposition
to the increase in rates in Avon).
This results in emphasising con-

servative values like property and
the family.

The pressure of advertising on
news-space {(about 55%) is also
significant as a strong dependence
on advertisers will ensure a Con-
servative political outlook from the
paper.

Individual journalists are also
less likely 10 be critical politically
simply becausc they are in almost
daily contact with local councillors,
businessmen and readers.

No-one can dispute that the
Evening Post is intensely hostile 10
the Labour movement, but the real
issues remain — 1) are the Press
whaolly 10 blame and 2) il so, can
Labour Party members be mobilised
effectively 10 win the political
propaganda war against such over-
whelming odds?

Tony Fochler, Constituency Secre-
1ary for Bristol West, believes there
is 100 much petty carping about
media distortion and not enough
pasitive action by party members to
combat the bias. He argues that just
as the right-wing manipulate the
press through anonymous documents
50 the [eft can adopt a more

® Use the letters’ page not as a
way of replying to allegations but to
initiate issues and hence be on the
political offensive. This could be
achieved by co-operating with
Labour Councillors.

* Get to know the reporters and
find out how the media works.

The Militant Tendency's Press
Officer, Patrick Edlin, has also
realised that the press war can be
won il activists and represeatatives
learn how to deal with the media.
Militant Parliamentary candidates
have been groomed to issue more
effective press releases and cope
with hostile questioning.

One of the many reasons for the
conspicuous absence of *Tory Party
in Crisis’ storics is that Conscrvatives
don't deliberately feed newspapers
with information about their iniernal
Party affairs (although it was also
due Lo the inherent ami-democratic
najure of the Tory Party).

The right-wing — Labour and
SDP — also get a better press
because they have less scruples
about attacking personalities and
have a better understanding of whai
is newsworthy for popular papers.

Reading between the headlines

Alan Richardson

3

hint o;.s .'II C

professional approach. Tony sug-
gests:

& Orpanising the unemployed and
pensioners 1o use phone-in radio
programmes as a way of putting
across Labour views. Fact-cards
could be distributed.

- Rt
e . Mg || lDWn,‘ o ',':‘::§5-=

Yei political rewriting by editors ig__| | bope | ng roypg T sy
25 anct for | | BENAr v ER=s

Ron Thomas told me that he has
““no intention of using the capitalist
press to attack colleagues. 1 will
only debate policies.” Unfortunaiely
newspapers are not intercsted in
policies, and social democrats know
this only too well.

h ... and m.'ngw news

supplia) bb"'he.. torkin

Atlsabic jre.al‘s Orgaassation . ..

WHAT'S IN A headline? More
than meets the eye — or the
credibility for that matter, Headlines
are more than [itting teasers for the
articles they accompany — they are
an art-form in their own right. As
Denis McShane observes in his book
Using the Medig, **Well written
stories may sell newspapers, but il
is the well-written headline that sells
the story.”

The headlines here, which all
appeared in The Sunday Times
recently, certainly fit McShane's
analysis — they are brisk, seemingly
unambiguous and attention-catching.
They are also biased, manipulative
distortions of the truth,

*‘The workers® friend’ has a cosy
almost glib ring, but i1 is still
effective as an attention-focusing
device, Having duly caught the
reader’s attention, interest soon
gives way to incredulity when the
‘friend’ turns out to be Mrs Thatcher.

Had the headline appeared in The
Guardian, and the journalist was
other than a Thaicher apologist, the
first reaction would have been one
of a cynical satire set in the mythical
islands of San Seriffe. However,
having finally convinced oneself that
both headline and article are to be
taken seriously, one grits one's
teeth and soldiers on.

Passing over Mr Butt’s less-than-
accurate prediction that the SDP
would win Darlingston, he goes on
to claim that Mrs Thatcher needs
1o win the support of trade unionists.
Having hoodwinked them in 1979,
Mr Butt is anxious that she should
be able to do the same at the next
general election.

Ta do 1his, apparently, she must
present  herself as the workers’
saviour and friend! This tricky t1ask
is to be achieved by the establishment
of works' councils based on the
West German model. Mr Buti asks
plaintively: *If one of the world's
most successful free market econo-
mies, with a negligible public sector,
can legislate for works' councils,
with rights of consultation and
participation, to be elected by all
workers, irrespective of whether
or not they are trade unionists, why
cannot we?’

Mr Butt ignores the inconvenient
fact that Germany's trade unions
were abolished by Nazi legislation
in May 1933. For West German-style
works’ councils to be effective in this
country the existing trade union
movement would similarily have
to be abolished or dismantied. A
prospect not a million miles removed
from the intentions of Norman
Tebbit.

Mr Buti brings his Orwellian vision
to a close by claiming that Mrs
Thatcher has secured the support of
the majority (sic) for the cure of
inflation and for building a more
efficient society. Although he does
admit that workers have paid a high
price, and even concedes thal many
have lost their jobs (as a result).
This state of affairs notwithsianding,
Mrs Thaicher “‘now has neced to
establish hersell as the workers’
friend in a much more positive
way."” With friends like Mrs
Thatcher no-one need be short of
enemies.

“The workers’ friend’ headline
falls neatly into the re-writing
history category which would not
be out of place in George Orwell’s
1984. The other two mislcading
headlines shown above are of the
scaremongering variety.

‘Labour plans raid on savings’,
complete with excfusive strap,
appeared on page 1| of The Sunday
Times, over an article on how the
next Labour Government plans a
“state raid"’ on peoples savings to
finance its programme for economic
recovery. According to the page 2
run-on the plans have already been
carried out!

In fairness 1o The Sunday Times
the intro does point out thai this

RENTASNAP PHOTO LIBRARY

NOTTINGHAM NGI 3HL

I 18 Mansfield Road,

Tel: (0602) 582369

w

so-called state raid is to be carried
out by agreement and by borrowing;
hardly the terminology of sinister
bureaucratic appropriation of the
peoples’ piggy-banks conjured up
by the headlines.

A quotation from Arnold Bennett
sums-up the situation: ‘Journalists
say a thing that they know isn'
true, in the hope that if they keep
on saying it long enough it wilf
be true’.

The campaign
for press and

broadcasting

freedom aims
to:

@ Challenge the mytha of ‘impartiality’
and 'balance’ in broadcasting and
‘objectivity’ in newspapers by cam-
paigning for the genuine presentation
of the diversity and plurality of
saciety.

@ Challenge the myth that only
private ownership of the newspaper
industry provides genuine freedom,
diversity or access.

@ Challenges the myth that the
pregent forms of ownership and
regulation of broadcasting guarantee
editorial independence, democratic
accountability or high programme
standards.

® Carry out research and generate
debate on alternative forms of
ownership and control of newspapers
and broadcasting in order to
guarantee freedom from either state
control or domination by business
conglomerates and encourage the
creation of alternative media including
those sympathetic to the lsbour
mavement.

® Encourage the development of
industrial democracy in the newspaper
and broadcasting industries,

@ Encourage debate on the implica-
tiona of technological advances in the
medin o ensure that the public
interest is safeguarded and that
commercial interesta do not override
public accountability.

® Campeign on the general principles
in the Minority Report of the 1877
Royal Commission on the Press,
including proposals for National
Printing Corporation to provide a
competitive public sector in the
industry and a launch fund to assist
new publications,

® Campaign for a reformed and recon-
stituted Press Council to promote
basic standards of faimess and acceas
to the press on behall of the public.
The right of reply ia fundamental to
redressing the imbalance in preas
bias.

® Campaign for a reduction in legal
restrictions on freedom of publication
and increased access to information
through a Fresdom of Information
Bill and reform of the Official Secrets
Act and similar restrictive legislation.

® Campaign for the legal right of
access for publications to the
distribution system, and & guarantee
right of display.

PAGE 7 FREE PRESS



From page 2

Right of Reply
‘“That this 1983 Policy Biennial
Delegate Council adopts a firm
policy on the issue of ‘The Right of
Reply' in the media — National and
Local — and to this end direct the
NEC to f{(a) campaign for this
principle both inside and ouiside
the Union, and b) give full support
to Branches and Chapels who seek
to obtain the right of reply in fine
with the policy.*’
London Machine

Addendum:

After “‘with the policy'' add new
sentences " ‘Furthermore, Conference
deplores the fact that insuffjcient
MPs atiended the introduction in the
House of Commons of the Allaun
Private Members Bill on the Right
of Reply. As a result af this in-
sufficient aftendance the Bill fell.
We urge members (o put pressure
on their MPs to endeavour 10 bring
about legisiation for the Right of
Reply"’,

© Greater Manchester & District

We would like to know of other
motions on press freedom, right of
reply, media bias, the porirayal of
women and blacks, passed {(or
rejecied!) at national union con-
ferences and Branch meetings. Send
motions, and reports of debates if
possible to:

Alan Richardson, Free Press, CPBF,
9 Poland Street, London W1,

Free Press is published by The
Campaign for Press & Broadcasting
Freedom, 9 Poland Street, London
Wi, Typeset by S. Coimer, Hemel
Hempstead and printed by Spectra
(UK) Ltd, Hemel Hempstead.

The views expressed in Free Press
are noi necessarily those of the
Campaign,

West Midla

AT THE LAST Meeting of the West
Midlands Campaign for Press and
Broadcasting Freedom the potential
of genuine Community Radio was
contrasted sharply with the ‘pop,
prattle and phone-ins’ approach of
the majority of local radio broad-
casting by Dr Tony Wright of
Birmingham University.

Also speaking was BRMB Radio's
programme controller Bob Hopton
whoe ‘defepnded’ their ‘policy’
against what was in general positive
criticism from Tony Wright and
floor speakers. Hopton and his
collcagues from other West Midlands
ILR stations seemed genuinely hurt
that anyone could suggest that their
formula for local radio be even
slightly tampered with in order 10
reflect a broader spectrum of the
West Midland's opinions, cultures
and tastes, and seemingly unaware
of their role in setting the agenda
for local news and comment and
creating their own ‘consensual’ view
of life in the West Midlands,

They said as broadcasters {a word
to which griave reverence was paid)
their responsibility (another im-
poriant word) was to secure (that
great Benthamite excuse) the greatest
happiness of the greatest number;
what a theatre manager would call
“bums on seats’ and is the life
bload of the advertising executive.

The meeting will we hope have
served o create a greater intercst
in ouwr attitude as a repional
campaign 1o the issue of local
radio broadcasting and 1o step up
our efforts 1o pul pressure on
BRME to listen 10 our suggestions
when its franchise comes up for
renewal later this year.

John Carmichael

CABLE TV
— THE ISSUES

This important booklet,
published by the Campaign for
Press and Broadcasting Freedom,
examines the issues surrounding
the Hunt Report on Cable TV. It
also looks at the experience of
other countries and suggests a
strategy for the labour movement.

£1.95

Orders to: CPBF, 9 Poland Street,
London W1 3DG.

It ain’t half
racist, mum

‘Many black people irmagine prejudice when it doesn’t
really exist,” said the TV producer. ‘| don’t actually know
any black people,’ he confided, ‘but | do know some

Polish immigrants.’

‘It ain't half racist, mum’ takes on the press, radio, and
television. Twenty-one media workers contribute their
experience and observations of the way black people

are dealt with — in news and documentary, drama and
comedy. Internationally, the coverage of southern Africa
and |di Amin comes under scrutiny.

The black community is advancing its own media: radio
programmes for and by blacks in Liverpool and London

are discussed.

‘It ain't half racist, mum’ is part of the fightback: how
the Black Media Workers' Association is countering job
discrimination; what the labour movement is {and should
be} doing; the response of the journalists’ union. It
concludes with a step-by-step guide to taking up your

own complaints.

Price £2.50
Comedia/CARM
9 Poland St.
London W1

!P&,ﬁiﬁcd to

ejytnn riots

BTN I‘d




