JAN/FEB
1884
NUMBER 2} .

Bulletin of the Campaign for Press & Broadcasting Freedom

GOTCHA!

Miners reply in the Sun

by Mike Power, NGA

FRIDAY 13th JANUARY was an
unlucky day for the editorial cheats
at the Sun. That was the day the
miners’ union won the right of reply
over & phoney ballot paper printed
by the Sun a few days carlier and
designed to interfere with the
union's overtime ban.

NUM president Arthur Scargill
was given not only the right of
reply but the same space and
prominence as the original offending
itern to put his union's view.

And it was obtained for him by
members of the National Graphical
Association at the Sun.

This represents a real breakthrough
in the struggle the CPBF has been
waging for several years. Both the
NUM and the NGA are affiliated
nationally to the Campaign.

The initiative to get the right of
reply came from the Sun's NGA
composing chapel. It is significant
that NGA members — who have
been preoccupied recently with
events at Warrington and are
accused of only acting against press
bias when if it affects themselves —
stepped in to help another group
of workers.

On Tuesday 10th January the
Sun had decided to print a so-called
‘ballot form® on the overtime ban
for miners to fill in. Obviously
the results of any such ballot would
be false — readers of other news-
papers could not take part and
there were no safeguards to stop
anyone from pretending to be a
miner and ‘voting’.

“We were outraged et this gross
interference in the affairs of the
NUM," said Tony Crichton-Smith,
the NGA Imperinl FOC. “The
chapel wanted the whele thing out
from thestart. It had no credence
as a genuine ballot and no relevance
to the NUM,'* he pointed out,

But the editor and manegement
would not withdraw the ‘ballot’.
Instead they threatened to leave a
blank space in the paper, and
continue doing so all week if the
NGA members refused to handle
the work.

The imagined that the printers

would be frightened off at the
accusation of ‘censorship’.

But, as John Brown, Deputy
Imperial FOC told us, ‘‘at that
tiem we were so angry and the
argument was at such a pitch that
we would have let it go blank
rather than see that appalling
‘ballot’ go through."”

Sun editor Kelvin McKenzie had
clearly overreached himself. There-
after, while insisting on his editorial
integrity he agreed to the chapel
having a disclaimer at the bottom
of the so-called ‘ballot paper'. He
also agreed to the miners’ union
being given the right of reply.

McKenzie was clearly worried.
His boss, Rupert Murdech, had
been prowling round the office the
previous day and McKenzie seemed
to think he might be next through
the revolving door — following
Derek Jameson, his opposite
number on Murdoch’s News of
the World,

By a strange coincidence, as the
argument was raging in the Sun
editor's office, the announcement
of Jameson's departure was being
made.

Jameson had recently agreed
to give NGA members a reply 1o an
article by Woodrow Wyatt about
the Messenger Group dispute.

But in the event time did not
allow for the reply to Wyatt, and
the News of the World had
appeared with a blank space where
Wyatt's attack on the NGA should
have been.

Rumour has it that this might
have had something 1o do with
Jameson's sudden departure.

It is a sweet irony thal the ‘paper
that makes up stories about our
boys' should be the first in Fleet
Street to go beyond the usual offer
of a reader’s letter or a small,
insignificant paragraph, well tucked
away, when a reply is requested.,

This whole episode is another
solid response, similar to that
organised by the CPBF around the
health service workers’ dispute in
the summer of 1982.

In the longer run it shows again
the need for more newspapers
representing a greater variety of

#

10 continae

miners!
ballot that Ag
won't give yo

The Sun #
its own bal
week - old

£

views and an urgent legal reform
to give genuine access and the
right of the reply in the media.

Readers are asked to guess what
the Press Council's response might
have been. You can take up to 18
months to reply. Answers on a
postage stamp, please.

we ,.7::, it

MineworRey <o

- “ﬂﬂ.;frn
Unicn ban
on oyverti

'y iy Moy
aln 250 by h"“"' “""#r
Bec g the | oY ery, Sree gy,
1 thot feitton. | lom, g’y e T
e agheuiy "t e ¢ e

vy

w#:.

T
8y

y 44
o e " o ol
oy

P4
! o,

bagy

ney, thy
in "l

er

@) MINERS! TELL
/US WHAT YOU
"= REALLY THINK




Who's holding hand with whom?

by Geoff Dixon

THE MOST DISGRACEFUL
example of manufactured distortion
of news appeared in The Standard
on 20 December. Headlined *‘CND
holding hands with IRA"’, the front
page splash clearly implied
collaboration between CND and
the IRA,

The quote comes from “‘a police
inspector’ who was upset that
at short notice, two demonstrations
by CND required 200 police officers
to be taken off ‘the watch for
terrorist bombers.’

A short quote late in the piece
by a named CND organiser
{(compared with a long quote from
the anonymous inspector), was
buried in the seventh paragraph.

There is no story in this at all.
Why not say that football crowds
are holding hands with the IRA?
or that Christmas shoppers causc
traffic congestion? These need extra
police cover tog. Indeed why not
blame the Ministry of Defence for
“halding hands with the IRA™ for
being so stupid as to road test the
trucks for Cruise missiles that day?

Imagine the headline.

‘‘Heseltine holds hands with the
IRA" — '‘Police chiefs today
slammed the MOD decision to test
Cruise trucks as insensitive at a
time when terrorists are bombing
London. A police inspector said
“Michael Heseltine is not helping
the governments case at & time like
this. It’s simply inviting demon-
strations, and that mecans hard-
pressed police resources have to
be re-directed to look after
concerned people exercising their
democratic rights, instead of looking
for bombs™. ‘'Michael Heseliine
is simply holding hands with the
bombers®'.

If you think that sounds stupid
ask yoursell why is it any less
valid than the Standard story?

One CPBF executive member
complained to Bob Graham, the
journalist who wrote the story. *‘l
didn’t write the headline, 'I'm as
upset as you are’” said the journalist.

When asked if he could speak to
the author of the headline, our
colleague was told **I'm afraid he
won't talk to anyone"’.

I shouldn’t think he had the guts
to speak to anyonc after writing
such a fairy tale. Headlines using
quotes expressing opinion ought
to beillegal.

News is about facts. It is not
fact to say that CND is holding
hands with the IRA.

l as demos

rmday Ih

SUQHMRD&E

Police anger

take men
ofl bomb
watch duty

STOP
PRESS

PAGE 2 FREE PRESS JAN/FEB 1984

Mﬁulnll

s
g T

CND ‘HOLDING
==HANDS

Guardian

ethics

diminish
THE CPBF HAS criticised the
Guardian for handing over to the
courts a copy of the secret memo
on Cruise missiles leaked to the
paper. This followed the High Court
order by Master of the Rolls, Lord
Donaldson that the document
should be returned in order to reveal
the civil servanmt who leaked the
papers.

Mike Power, Chairperson of the
Campaign said *It is disastrous for
the cause of press freedom in this
country and the document should
never have been handed back. Unless

people have faith in journalists to
protect at all costs the anonymity

of their sources, then disclosures

which are genuinely in the interests
of the public will not be made. The
handing back of the documents will
irreparably damage public confidence
in press cthics and society as a whole
would be the loser. The result would
be that information should be
disclosed in the interests of
democracy would remain secret.’’

TV Video
Magazine

THE TRADES UNIONS could soon
have a regular video news magazine
following the formation of a TV
trade union steering committec at
the Darlington Media Group's
conference in November,

A group of people from the
North and the Midlands set up the
ad-hoc group to look at the use of
video in improving links with union
memberships.

One idea which has been
suggested is producing a monthly
video for members which could be
mailed (o subscribing unions, and
made available to members at their
workplaces. The group thinks that
the use of video news magazines
could reverse the decreasing
amount of coantact that t(rades
unions have with their members.

It is proposed that the videos
would be produced by a full-time
unit with their own presenter,
inerviewer and video crew. Two
unions — NUPE and the NUM —
have been approached 1o test their
reaction.

Twao of the people involved in the
project — Rich Grassick and Dave
Rushton — are already experienced
in producing videos lor trade unions.
Dave Rushton works for the
Birmingham Trade Union Resource
Centre which produced the Put
People First video for the NALGO
campaign against the cuts. Rich
Grassick has just completed a video
for the NUM about pit closures.

For further information: Dave
Rushton — 021-622-8323; Rich
Grassick — 0325-54621.

Labour
Movement
Media
Conference

A CONFERENCE ON the Mass
Media and the Labour Movement
designed (o bring together journalists,
printworkers, peace activists and
the Labour Movement, is being
organised by the [Institute for
Warkers Control.

The Conference which will be
covering new technology, ownership
of media and the reporting of
Labour affairs is being backed by
the CPBF,

Speakers will include Tony Benn,
James Curan, Michael Meacher,
Stuart Holland and the Campaign’s
secretary John Jennings.

Being held at Nottingham
University on 7/8 July, tickets
are £5 per delegate, plus £1 for
tea and Dbiscuits.

Divided views
on Labour daily

THERE WERE EQUALLY divided
views at Chester Trades Council
in December when members
discussed the formation of a
Labour daily. Their debate followed
a talk on the CPBF and a viewing
of the Campaign video — Why
Their News is Bad News.

Twelve people showed interest
in joining the Campaign and they
called for the formation of a branch
in the North West. On the issue
of the Labour daily, one member

said that the labour movement
would find it hard to run a paper
which, on occasions, would have
to criticise its own members, Others
said that the possible demise of the
Daily Mirror as a supporter of the
Labour party made it even more
important (0 get an alternative
off the ground.

Job figures
distortion

EVER SINCE 1981, ‘The Recovery’
has been the constant theme of
economic journalists who want
to believe the Government
philosophy that current policies will
eventually pay off. Earlier this year,
during the Election campaign, the
fact that the rate of increase in
unemployment was falling was
constantly cited by the government
and its supporters as evidence
that things were getting better,
More recently,the first small fall in
the absolute level of the seasonally
adjusied unemployment total since
1979 has been heralded with
hyperbole and — inevitably —
distortion,

First prize goes to The Times of
2nd December, in reporting
November’s fall of 4100 in the
adjusted total. This drop of 0.1%
could hardly be called a break-
through for the unemployed — but
the Times managed to present it as
such. On its frofnt page it presented
a graph which contrived to show
a rapid and steady fall in the
number of jobless.

In doing so, it managed to employ
no less than three clever techniques
to mislead the reader. The first
was to show only the ‘tip of the

please turn (o back page

A new labour daily?

Media Alternatives in 1984

Sunday

London

CAMPAIGN
CONFERENCE

26th February
10.00 a.m.
County Hall

Wilson,

and

Among those

taking part

Alex Kitson, Bill Keys SOGAT,
George Jerrom, NGA, Jill Tweedie,
Brian Sedgemore MP, John Foster
and Jake Ececlestone NUJ, Denis
MacShane,
Curran, Polly Toynbee,
Qakley, Vincent Hannah, Brian
Sandra Horne ACTT,
members of Spare Rib Collective,
Black Media Workers Association
shop stewards from all
sections of the trade union and
labour movement.

Tom Baistow, James
Giles

A new technology deal
for a new paper

by John Abraham

THERE 1S ONE solution to the
monster problem of raising the cash
to pay for a national daily news-
paper — new technology. But it's
not as simple as it sounds,
particularly when trade union rights
are at stake.

It is possible now to produce a
newspaper without hot metal
techniques — the molten process of
casting type which still operates
throughout Fleet Street. It is even
possible to produce a newspaper
without the cut-and-paste and sticky
fingers of photo typesetting and
paste-up, which is how most local
papers are put together.

Full page make-up on screens
with direct input from journalists
and advertising staff {cutting out the
need for typesetters) is now feasible.
Improved computer systems are
being brought onto the market
which means that a new newspaper
could be produced at a fraction of
the price it costs to publish a
national newspaper now.

Gone would be the need for costly
mechanical maintenance, gone also
the need for typesetting staff,
compositors and many of the people
who scan copy for mistakes — the
readess.

Computer screens on editorial and
advertising floors, deep-pile carpets,
gir-conditioning and controlled
temperatures (to keep the computers
dust free and operating smoothly) —
these are characteristics of the
publishing rooms of 1984 and

beyond. Or so we are told.

To the printing trade unions much
of this is a heresy. Over the years
the unions have fought hard to
protect their members’ jobs. They
have built up strong organisation in
the industry,

New technology introduced on the
employers’ terms — increased
profits, swingeing cults in the
workforce and the destruction of
union organisation along the way

on & national labour daily project
offers tremendous scope for
establishing our own terms for the
use of new techniques.

it would be possible, perhaps, te
negotiate staffing agreements which
allow for training workers to make
the transition from old techniques
to new, A set of agreements
outlining new job definitions,
training programmes, union closed
shop arrangements is badly needed

Our last issue carried Moss Evans' article on why we need a
new Labour newspaper. This will be a major theme of our
conference. We also print here other discussion papers for the

conference in media alternatives.

— would be bad news for ail print-
workers,

It is easy to understand why
chapels and branches are quick to
block a technological revolution that
is built on the simple promise of
redundancies on a massive scale.

But tricky questions have to be
asked as well,

If it is reasonable to stifle the
destructive ambitions of Murdoch,
Matthews and Maxwell, can it be
justified to squeeze out a project
in the workforce’s favour — like a
national labour daily — at the same
time?

Must the possibility of producing
a real democratic aiternative
newspaper be sacrificed 1o keep the
Fleet Street predators at bay?

It might be argued that the
introduction of new technology

in the industry,

A flexible and sophisticated
response to management demands
would be nceded. The unions could,
perhaps, evolve different kinds of
agreements for different types of
employers — rewarding our friends
but making our enemies pay dearly
for any concessions.

And an important element in
securing agreement should be
guarantees of editorial commitment
1o certain basic principles, including
support for free trade unions, for a
democratic society, for the welfare
state and for cthical standards in
journalism in line with the NUJ
code of conduct.

Frankly, this may not seem a good
time for the debate, After the
Warrington, Park Royal and
Dimbleby disputes the NGA,

SOGAT and NUJ are all nursing
wounds suffered in direct con-
frontation with laws designed to
break the trade union movement.

It is no surprise that the printing
trade with its traditions of union
power in the workplace is the
battleground chosen by employers,
the government and the courts.
Proposals to introduce new
technology can be seen as an
integral part of a confrontation
which is likely to sharpen over
the next few years.

But in that confrontation all trade
unions, and the print unions in
particular, will need an altemative
voice to make sure that their
arguments are being heard. The
distortion of the Fleet Street pack
will increase as pressure on the union
intensifies,

Trade unions and their members
must be brought closer together if
the present political battle is to be
fought and won. The need for a
national lzbour daily becomes
greater than ever before.

The need, too, for the printing
unions to ask searching questions
about how they can defeat the
employers’ new  technology
ambitions and throw a lifeline to
an idea which could collapse in the
face of financiel difficulties is
equally pressing.

Perhaps it is not such a bad time
to raise the debate after all.

PAGE3 FREE PAESS JAN/FER 1984



CONFERENCE

BROADCASTING:

REDRESSING
THE BALANCE

THE CONCEPT OF ‘balance’ has
long been central to broadcasting,
and it has wide popular currency
far beyond the official doctrine
defining the broadcasters’ obligations
to remain ‘impartial’.

Whenever there is controveisy
about virtwally any programme,
whether news, documentary or
drama, it is almost certain to be
the question of balance that comes
up. Here is a typical example
taken at random from the letters

column of Radio Times last
December:
“Jasper Carrott's so called

Saturday-night entertainment (Car-
rott’s Lib BBC-1) has rapidly
developed into a left-wing propa-
ganda programme on behalf of
the Labour Party. No pretence is
made to obtain political balance,
with the consequence that the
Thatcher Government, the USA
and any non-lefi-wing view s
subject to often very crude satire.’

It was that writer's view that
‘where political satire is used
should be balanced'. Politicians
wanting to put pressure on broad-
casting authorities often do so in
similar terms. When The Day After,
the American TV movie about the
impact of a nuclear war was
scheduled lasi December by 1TV,
Michael Heseltine wrote to complain

that the film’s *‘content and political
direction provide an unbalanced
portrait of nuclear weapons in
defence.”” He demanded, and got,
an immediate on-screen opportunity
to redress the balance.

The quoted complaints about lack
of balance happen (0 come from
the political right but could be
replicated maay times over from
the left, Apart from impressively

BY Giles Oakley

detailed documentation of
researchers like the Glasgow Media
Group, some of the BBC's own
research has shown that among the
sizeable and growing minority who
question TV News' claims to
impartiality, a majority think the
bias is against the left,

However, on the specific issue of
balance as such, there remain
unresolved contradictions and
confusions on the lefi. Al the same
time as attacks are made on
television for lack of balance, others
are seriously questioning the concept
itself.

On the one hand, for example,
when news coverage is demonstrably

People in the know are
reading these - are you?

Campaign for Press and Broadcasting

Freedom publications

[(tPeople Against the Press: the devastating
report of an independent inquiry into the Press
Council. Selling price £7.95 — Our price £3.95

OPress, Radio and TV and introduction:
the simple guide to a complex media. Selling
price £1.80 — our price £1.50

ORejoice: media and the Falklands — 80p

OAre You in the Picture? — 50p

OHunt and Cable: TV Chaos or Coherence?
Selling price £1.95 — Our price £1.50

Send to: CPBF, 9 Poland Street, London W1 3DG

PAGE 4 FREE PRESS JAN/FER 1884

Jill Tweedie

SOME OF THE SPEAKERS

Alex Kitson TGWU

Brian Sedgewick MP

Bill Keys SOGAT

unbalanced in the conventional
sense, such as an industrial dispute
being reported but with the views
of strikers themselves largely
excluded, then the coverage is
rightly denounced as unbalanced.

Meanwhile, lying uneasily along-
side routine complaints of that kind
— and let there be no douby
about the need for continual
vigilance — there are also important
objections to the very idea of
balance.

At its simplest it is argued that
public debate shouldn’t be reduced
to opposing views that crudely
cancel cach other out, as some
broadcasters recognise. Given the
complexities of opinion on most
major issues the attempt should be
made to give ‘due weight’ 10 the
spectrum as a whole.

A more important objection to
‘balance’ is that the notion gives
the impression that there is a
fulcrum or point of balance
somewhere in the *middle’, between
contending ‘extremes’, and that is
where ‘common sense’ is to be
found. Again, this much has been
conceded, though defended by
broadcasters themselves.

‘It is, if you like,"" the Managing
Director BBC Radio, Dick Francis,
has said, ‘‘the logic of balance that
there is a gravitation towards the
centre, not in terms of political

parties, as such, but in terms
of values."’
This pgravitation does have

significant implications of course
for parties like the SDP and
Liberals, The ‘centre’ isn’t rigidly
fixed but adjusts as the contending
power blocks in society seek to
shape consensus of the day. What
the broadcasters do is claim to
speak in the name of shifting
middie-ground and reflect the views
of ordinary people. When he was
Director of News and Current
Affairs Dick Francis described
where he thought the point of
balance lay:

**The fulcrum sits with the man
(sic) on the 1op deck of the
Claphbam omnibus and our
journalists are to some exient
conditioned to see life from this
viewpoint."”

Veiled by folksy imagery like this,
broadcasters assume a god-like
overview of the world, presenting
themselves as above the fray,

opinion-free and ncutral, as though
the centre is not dtself a political
position.

Any programme openly declaring
some other perspective is promptly
labelled ‘committed and subjective’,
in other words ‘unbalanced’, and
risks not being shown at all, as
with Ken Loach's series A Question
of Leadership. The very concept of
balance itself can thus be used to
impede the free communication of
ideas, rather than protect it. Some
points of view get excluded altogether
or get only marginal air-time; how
many Marxist programmes can
you recall? (1 well remember the
reaction of the producer of a
series  presented by Ralph
Dahrendorl when I remarked that
the Marxist Tom Nairn would have
made a good alternative: *‘Good
God No," he exclzimed, *‘the man's
a Red!”)

Channel 4 with its briefl (o0
provide ‘minority’ viewpoints has
improved the situation markedly,
but it remains true that too often
radical ideas can only get on screen
when  filtered through the
assumptions of this mythical ‘man
on the Clapham omnibus®, who
seems [0 believe that the opposite
of ‘left-wing" is *‘moderate’.

Given the way balance is operated
in favour of the status quo, there
is clearly a pressing need (0 maintain
an effective challenge to the
assumptions that underpin it. But,
as we have seen, the speed with
which the public itself turns to the
concept of balance when attacking
the media shows how deeply it has
penetrated the popular imagination.
There is a strong sense of ‘fair-play’
involved, at its best a genuine
feeling that no one view should
prevail, and that it is unjust if
people or ideas are attacked without
some chance of replying.

Everybody trying to broaden the
range of voices given air-lime
should take account of these
feelings, as part of a broader re-
think of Public Service Broadcasting.
The stifling effect of ‘balance’
must be scrutinised and exposed,
but without losing sight of the
importance people attach to the idea
of fairness. Recognition of that will
strengthen, not weaken the case.
Giles Oakley is a member of BBC
TV's Open Space team and on the
CPBF's National Commitiee.

o

Will the boom
in broadcasting
give community
opportunities

by John Foster

WE HAVE, OVER the last few
years, seen a rapid expansion of
broadcasting. The duopoly of BBC
and IBA has expanded, as is shown
by the examples of Channel Four,
BBC Local Radio, Independent
Local Radio, and S4C,

In addition to this, we are about
to sec the beginning of satellite and
cable broadcasting which could give
community access to television, if
it is not simply dominated by
the demands of finance and a quick
return on capital investment.

The advent of cable in Britain will
challenge and change the existing
broadcasting organisations. There
will be a limited legislative frame-
work, with the present Government’s
timid adherance to market forces
being given full rein. There are
many doubts being expressed about
the ability of the City to provide
the leng term investment to
establish the system. For the
purposes of this article, the question
to be considered is that of control
and access.

The establishment of a cable
network will bring the opportunity
for multi-channelled television into
homes which have access to the
system. The Government has laid
down in its bill minimal require-
ments relating to programming. The
cable companies will, obviously,
want to present the cheapest and
most profitable programmes on
their systems. Cable, with its
multi-channel choice, could provide
a basis for community involvement
and programme making. If this is to
be even a possibility, then the
present legislation going through
parliament has got to be radically
changed, and the Government's

present philosophy challenged. The
philosophy of the market place in
television will not add to the viewer's
real choice or lead to access by the
community, either in the form of
individuals or particular groups. We
have only to look at the freedom of
the press to see an example of the
freedom of the market place being
applied within the media.

Local Radio

The realities of local radio, cither
BBC or ILR, have not led to the
expected or hoped for invelvement

of the individuval communities.
What we have seen is under-
financed local radio, both ILR

and BBC, and hard-pressed staif
unable to give adequate coverage
to even the minimal aspirations of
either the Authority or the Corpora-
tion, Part of the reason for this is the
secret and authoritarian structures
of broadcasting in Britain. Under
the facade of local consuliation
with communities, we have decision
making in the Board of Governors
and Authority, which is not open to
public scrutiny or even 1o members
of the staff or the unions
representing them,

We have scen the rise of the
‘phone-in’ programmes which are
cheap broadcasting and act as a
token public involvement in the
station’s output. Minority groups
are sometimes able Lo gain access to
the broadcasting facilities of local
radio stations, but with very limited
resoutces or technical expertise to
assist them in producing any
programme or items. Once again,
BBC, ILR and the Authority are
merely paying lip-service to these
groups and to public involvement in

the output of the station. The
programmmes themselves, suffering
from poor facilities, under-funding
and lack of professional expertise,
are then all too often scheduled
for broadcasting at hours when
the listening public is at its smallest
because of alternatives such as
evening television,

Channel Four and

Access

Channel Four was created partly
to act as a stimulus to news current
affairs coverage. Many people on
the left, and in the trade union
movement and in the NUJ welcomed
this new concept. Many of the initial
ideas, however, have been watered
down as a result of the pressure and
criticism levelled at the Channel
in its initial stages. Have the
newspapers and advertisers created
these pressures? It is worth
remembering that the main
criticism came from the newspapers
which attempted, with some degree
of success, to change the radical
stance of Channel Four.

The demise of the Friday
Alternative and the cancellation of
Ken Loach's programme The
Question of Leadership could
indicate & failure of nerve on the
part of the Channel Four Board.

The BBC's Open Door programime
is an important and interesting
attempt to give individual groups
access to lelevision. However,
it does highlight the need for
technical expertise in producing
reasonable programmes, which
enable views to be expressed in a
coherent, informative, and present-
able manner. Without these
important ingredients, the pro-
grammes will not be watched, the
objectives of the group — the
putting across of their points of
view, will therefore fail.

In all the areas of broadcasting
it is important to recognise that
community access must be
accompanied by professional back-
up, unless it is to degenerate simply
into citizens’ band radio.

CONFERENCE

Broadcasting and the

community

The advocates of community broad-
casting often receive a wary
reception from the broadcasting
unjons. The unions negotiate
minimum terms and conditions for
their members who arc earning
their living from broadcasting.
These minimum wages are often
very low and the hours are very long.
One of the ways in which the
community argument is used to
undermine even the existing
conditions, is by the employers
who are producing programmes on
very low budgets, using members
of the community to broadcast and
paying them nothing. This runs
against the interests of the Unions
and their members.

If community broadcasting is to
become a reality and a real part of
the community, then it has got to be
of a high standard with sufficient
funds available.

While addressing ourselves to the
questions of community broadcasting
we tend to avoid the issue of the
interaction of broadcasting and
the community. There is a need
to de-mystify broadcasting, and
make the public aware of their
own abilities to challenge existing
concepts, and if we have & public
service broadcasting framework,
then the public have a right to
know how it works and why it
works, and to be involved in the
service. We need to stimulate the
general debate about the structure
and control of broadcasting,
particutarly with the advent of
cable and satellite broadcasting.

The expansion of outlets does not
bring with it any guarantees about
control, access, or community
involvement. In fact, what we are
likely to see under the present
Government's philosophy, is simply
the privatisation arguments under-
mining even the present limited
concepts of public service broad-
casting.

John Foster is the NUJ's broad-
casting officer,

Join the Campaign

Individual

Membership £5

per annum

Organisations affilate according to membership:

Below 1,000: £10

1,000 to 10,000: £15
10,000 to 50,000: £25
50,000 to 100,000: £50
100,000 and over: £100

*1/We would like to join the CPBF and enclose {......, 5

Name (or Secretary's Name} ..

(if different from above)

..............................

TA L4 rarr et s sa N st At abdnas s

Send to: CPBF, 9 Poland Street, London W1 3DG

PAGES FREE PRESS JAN/FEE 1984



CONFERENCE

Well It's

Better
Than

Bingo

“YOU'RE ON A losing wicket,
Im afrald,”” 1 was told at a
recent meeting of trade unionists
discussing their union paper. “‘Let’s
face it, people don't buy the Sun or
the Mirror for news. They buy them
for Page Three, sport and bingo.
They want entertainment and
escapism and they don’t get that
from their union journal so it ends
up in the waste bin."”

There in & nutshell are the
problems faced by union newspapers
and magazines trying to get across to
the average member who may be
turned off by a staple diet of
industrial disputes, factory closures,
branch reports — and arguments
for an Alternative Economic
Strategy.

At a time when unions have few
successes to trumpet from the
pages of their press and when
traditional political loyalties are
breaking down, it's no easy tesk.

Add to that the problem of irying
to perform a balancing act between
grabbing the attention of the
average member and providing
information and ergument for
activists, and you have some idea
of the difficulties faced by trade
union journalists.

However it's not all doom and
gloom. The trade union press has a
combined potential readership of
over ten million — a formidable
alternative press that we should
make more of.

Union publications come in all
shapes and sizes from the traditional
quarterly old-style journal full of
branch and officials reports to
monthly and weekly well-presented
tabloids and magazines.

The best of the bunch employ
either full-time journalists or free-
lance journalists and designers and
this is reflected in the vast improve-
ment in the quality of the union
press over the last ten years.

Unfortunately not all unions

employ National Union of
Journalists members to edit their
papers. Even in some large unions
the task is entrusied to union
officials who are not journalists.
These unions would do well to
put a higher priority on improving
both their public face and
communication with their own

by Mitch Howard

members by employing professionals
to do the job. Smaller unicns, who
perhaps publish a slim quarterly
magazine, could have good, lively
publications if they'd employ
freelances to put them together.
Those who do have found that the
cost is not prohibitive and that
their publications improve.

Slowly unions are getting more
publicity conscious. Many employ
press officers to feed stories to the
national, local and trade media,
while some have made videos to
use at campaign mectings. The
British Telecom unions' campaign
against privatisation and NALGO’s
£1 million anti-cuts campaign have
shown that unions are realising the
need to use the media professionally
to their own advantage.

It"s no use bleating about bias in
the media — they've always been
against us. The point is to do
something about it. What better
place is there to start than by unions
putting their own houses in order
and making their papers and
publicity more professional?

If we don’t believe that in the
end we can get our ideas across —
despite the forces in society that
discourage reasoned argument and
debate — we might as well shut
up shop.

What union papers can reasonably
hope to do is present what they

Hertfordshire.

Like to contribute to Free Press? Then send
your letter, news or article to Free Press,
4 Old Mill Road, Hunton Bridge, Kings Langley,

PAGE#S FREE PRESS JAN/FEBD 1964

have to say in as clear and lively
a way as possible, to provide
information and opinion that is of
use to their readers as trade unionists
and provide members with a forum
where they can air their views.
And that means getting feedback
from the members, encouraging
them to send in stories as they
happen — not weeks afterwards
by which time they are dead —, to
write letters and to write articles.

So next time your own union
papes  arrives dan't just moan
and groan. Get on the phone to the
Editor or put pen to paper. For
all their limitations and shoricomings
union papers and magazines are the
mainstay of our democratic and
popular press. In the end they are
answerable to the members, through
the varied structures of individual
unjons, which is something that no
commercial paper is.

Union papers can provide a unique
service to the members who, after
all, pay for them. Just the other
day I had a phone call about an
article on holiday negotiations
that someone vaguely remembered
appearing in TASS News and
Journal, It turned out to be nearly
four years ago but we found it and
duly despatched it to someone who
wanted the information for use on a
recruitment drive at a factory where
holidays are an issue.

This may a small example
but it shows how a union peper
can servie its readers in a practical
way. If trade unionists see their
papers doing a job for them, they
are likely to value their union rag
far higher than bingo.

Mitch Howard is Secretary of NUJ
Trade Union Journalists Section and
Editor of TASS News and Journal,

PROBLEMS OF SOME
ETHNIC NEWSPAPERS

by H O Nazareth

AFRICAN AND ASIAN papers are
published in English. Asian papers
are also published in a varicty of
Asian languages.

Most of them - English and
other languages — are run by small
entrepreneurs who are as representa-
tive of the communities they pretend
to speak for as the NPA is
representative of its readership,

Many of them are trying (o
make a living from subsidies on the
pretext of being ‘minority’ news-
papers, or from government and
public institution ads for jobs, etc.

They have few skills, low funds,
and a diminishing readership, and
they are in it for their own profit.

They usually represent the older
generation of ‘immigrants’. They
coincide with the careerists and
opportunists of the race relations
industry in their aims and objectives.

The Asian language papers
particularly are being used by the
older generation as a way to gain
support for cultural conscrvatism
and reaction. And the Asian
communitics are different from each
other culturally, linguistically and

sometimes by religion.

The younger generation are not
interested in language papers, hence
the diminishing sales. The young
often see the papers as communal
and divisive.

Somec of these newspaper's
proprietors are unfortunately also
rip-off merchants. They reproduce
copy from other papers without
acknowledgement or payment to the
writers. The same occurs, with even
more regularity, to photographers,
as the experience of Ramesh Sharma
shows, And they also pay very
badly.

There are not cnough skills,
finance and opportunities for the
younger Asians and Caribbeans
to get their papers together — as
communily papers — with more
accountability. Both for the Asian
or the Caribbean communities, the
papers would have to be in English.

1f the Campaign is concerned with
this problem, and wish to find &
solution, they had better sort out
someone to research it, taking
care that the person appointed is
not part of the race relations
industry or blinkered by ‘a narrow
and over-simplistic view of the
problems of racism’.

LETTERS

Free Press Attacked

I support the right of Mt John
Jennings to make an ass of himself
in the columns of Free Press (so-
called), as long as the editor js
prepared to carry the can,

Honest argument, at which Mr
Jennings appears to be a very young
le_t't-wing apprentice, necessitates
digesting, and reporting, incon-
venient facts. These facts do not
appear in the editorially carefully
‘managed’ columns of Free Press.

Immigration, for example. We
cannot solve the problems of this
planet by importing them ad in-
finitum, Why are the problems never
discussed in these columns? The
problems are: housing, jobs,
education, social welfare, social
and cultural. The problems are
there, and they don’t go away.

The loony left, humbugs to a
man, pretend they don’t exist.
Working class people, and people
of all classes, know the problems
but are scared to mention them for
fear of being labelled ‘racist’ or
‘fascist’ by intellectual midgets such
as John Jennings.

Middle class lady hacks, ‘liberal’,
trendy, skate glassy-eyed around
the problems on fairy foot. The
very worst examples of xenophobia
{I prefer the correct term to the
catchall bigotry of ‘racism') occur
among young working class blacks
and whites. There are very good
reasons for this but they will not be
discussed in Free Press, nor even
alluded to.

Let’s give the problems an airing,
then maybe we can work out
solutions.

Mr lJennings makes great play
of two quoles from Free Nation,
October 1983, builds a great case
from thirty words out of nearly two
thousand. Gutter journalism!

Regarding the scurrilous final
paragraph of Kamikaze pilot
Jennings, on top of everything else
{as if he hasn't enough self-imposed
problems), he is now obliged to
explain, in these columns, exactly
how his statement applies to me,
and others, who support the Free.
dom Association.

Peter Abrahams
(ex-NATSOPA/SOGAT '82)
Hampstead, London NW3.

John Jennings, CPBF secretary,
writes:

The article Mr Abrahams is com-
plaining about was one in which 1
condemned the right-wing Freedom
Association over views expressed
in their paper The Free Nation.

Brian Crozier, a regular
contributor annd member of their
editorial board, had described
Chile's military dictator General
Pinochet as ‘‘a statesman on the
model of General Franco'. Pinochet
was conducting a ‘‘most interesting
economic and constitutional experi-
ment'’, said Crozier.

Peter Abrahams omits to mention
whether he agrees with these views
or not (a mere oversight, no doubt,
for someone so concerned about
freedom of expression). instead he

resorts to peity insults.

But there are no hard feelings on
my part — all the insults are more
than compensated for by his
Nattering description of me as
uyounsu!

Right of reply

marches on

1 am happy to report that Max
Madeecn, MP for Bradford West
has agreed to take over the Right of
Reply in the Media bill, which
I tried three times to introduce in
the House of Commons.

Max is a long standing member of
the NUJ and an ideal person to
press this measure,

I am also happy to tell CPBF
supporters that the Spanish govern-
ment is considering a bill to give
statutory right of reply.

The Spanish embassy in London
tell me that it provides for an
obligatory correction by the media
within three days when there has
been misinformation. If the press,
radio or television undertaking
concerned does not publish the
reply, then a special action in the
courts will be available within seven
days.

It will pot require a lawyer to
present the matter in the courts.
Judgement will be summary. This is
similar to laws already in operation
for many years in West Germany,
France, Sweden, Denmark and other
countries.

The right of reply, of course, is
backed by the TUC, the Labour
Party and the CPBF,

Frank Allaun
Manchester 21.

Selling hardship
to the people
To persuade people to accept

the hardships caused by this govern-
ment’s policies, the Tory press
has used a clever macho argument
which goes something like this:
“Only weaklings require a welfare
state; tough guys like you can
manage without if need be™.

Who can resist the implicd fattery
of “tough guys like you'*? The old,
the young, the sick and disabled,
yes, they need the welfare state,
but tough, self-reliant, solve-any-
problem me?

And, for example, it is more self-
reliant for parents to raise money
for their [ocal school if it cannot
get cnough from the education
authority. The trouble s, schools in
‘good’ areas get more money from
parents than schools on council
estates. Though maybe parents
won't find too much time to worry
about that, as their self-reliance
increases with each jumbie sale.
Anyway, the press will be there to
fiatter and praise and, hopefully,
make them forget why the local
authority didn't have enough money
to give to the schools in the first
place.

Isn't it noble of the government
to hand the welfare state back to
the people? And how helpful of the
press to suggest flag days so we
can raise money for our hospitals —
just like the thirties. You can be
sure those flag day collectors will

come in for a lot of praise from the
newspapers for their initiative and
realism. **Well, how else can
hospitals raise money?”’ the news-
papers will ask as they round on
those churlish enough to wonder
why flag days should be necessary.

I see a bright future for wealthy
editors who will praise those lower
down the social ladder for their
toughness, ability to endure
hardship etc. It all brings back
memories of the way London's
East Enders were praised for their
fortitude during the war by
prominent people who usually
visited The Day After the bombing
raid — rarely, The Evening during
— which produced headlines like
The East End can take it.

The working-class areas that
usually surround targets like
factories and docks came in for a lot
of bombing; that’s why you never
got headlines like Mayfeir can
take it.

Arthur Murray
Shitrell Heath
Southampsion
Hants SO3 2IN

Media Freedom for
the environmental

movement

I feel that the CPBF should be more
widely known in the environmental
movement, in the animal rights
movement and the peace movement.
The interests of each of these
campaigning groups are scriously
threatened by the press and media
and therefore [ urge CPBF members
1o pass on their copies of Free Press
to these groups.
David Carr
Chairman
Southend Animal Aid
Editor's note: Hopefully all CPBF
members will pass on their copies of
Free Press to other interested people
at work or at local groups. But don’t
forget, that 50% discounts on the
cost of Free Press are available for
bulk orders. Better still, get your
local group to afflicate to the
Campaign.

REGIONS

COMING
EVENTS

CPBF Social Evening Friday 10

February 1984 at the Ludgate
Cellars, Apothecary Street, London
EC4 from 8.30 pm, Disco, buffet,
surprise guests and bar extension
to 1.00 am.

One day conference on the Role
of Community Newspapers. Saturday
25 February, Hull. Details Hull
Community Press Association (0482)
210580.

CPBF Onc day conference on the
Labour Movement Daily and Media
Alternatives. Sunday 26 February
at County Hall, London SE1.

CPBF Conference and AGM Satur-
day 14 and Sunday 15 April at
County Hall, London SEI.

THE CAMPAIGN IS continuing
to grow in the regions, with at
least two more local groups likely
to start up this Spring. Members
from the North West and the East
Midlands responded to the appeal
in the last edition and plans are
underway to launch local groups.
Members in the North-West are
being invited to attend a planning
meeting in Manchester on 21
January, and it is hoped that the
local campaign can be launched
by Easter.

In the East Midlands interested
members should contact Marjorie
Brown (address below) who is
organising a public meeting to
be held in Nottingham. She is
particularly interested in contacting
working journalists and media
studies students who may be able
to offer time and expertise to the
local campaign. The continuing
dispute between the National Union
of Journalists and local printers,
T Bailey Forman, should provide
an added impetus.

Meanwhile, it is also hoped to get
a branch underway in Yorkshire
and Humberside. Interested
members should contact the CPBF
Head Office. A conference is
being held in Hull on 25 February
1o look at the role of community
newspapers. It is being organised
by the Hull Community Press
Association {0482-210580) who are
currently publishing The Post, Hull's
Independent newspaper, It is a 16
page monthly paper, along the
lines of well known alternative
publications like RAP and Durham
Street Press.

In the North-East, work done by
the Darlington Media Group is being
featured in the first edition of
Print Owt — a new photo-
magazine, funded by Northern Arts.
The Media Group are currently
engaged in an analysis of the
photographic coverage of the
Darlington by-clection, held amidst
much publicity in spring last year.

Members in the West Midlands
will be electing a new committee
to plan events for 1984. The local
campaign will be hosting a
conference soon on the way that
the Labour Party deals with the
media. The list of invited MPs and
Jjournalists has still to be finalised,
but more details can be gleaned
from secretary Rob Burkitt.

In Wales, the local CPBF hope
that the publication of their Media
Guide will act as a spur to their
activitics. All help and ideas will
be gratefully received.

Contacts:

North-West — Granville Williams
061-226-4170.

East Midlands — Marjorie Brown,
19 Clinton Court, Nottingham,
NGI 4DS.

North East CPBF — 0325-484374.
Wesi Midlands CPBF — Rob Burkitt
021-359-5545.

Wales CPBF — (0222-482742,
South-East London CPBF — Jad
Adams, 116 Stanstead Rd, SE23.

PAGE? FREE PRESS JAN/FEB 1984



A STRATEGY FOR
TELEVISION NEWS?

by Anthony Easthope

AS A MEMBER of CPBF living
outside London and not actively in
touch [ welcomed the Campaign’s
decision in 1982 to take on broad-
casting as well. But reading Free
Press 1 have not felt CPBF has
had a clear strategy for television
news. Despite their statutory
obligation to be impartial, ITN and
BBC news show persistent ~bias
against the Labour movement.

Mrs Whitehouse's Television

Viewers® and Listeners’ Association,
although no larger than the
Campaign, has had a real impact
on broadcasting. CPBF should be
able to do at least as well. It should
direct a constant stream of
informed criticism at television news
and make its criticisms public. 1
think three apsects of television
news should be given priority.
1. Weasel Words. Though claiming
merely to reflect what happens,
television news invariably mis-
represents trade union action. But
the Glasgow Media Unit has not
made much progress on this front
because the question of what is
really happening is always contro-
vertible. 1 think a better tactic is
to criticise what is actually said
in a transmission and give a briefer,
more impartial alternative.

To take some examples out of
a hat. Why should Frances
Coverdale, reporting the TUC Day
of Action for BBC news on 14
May 1980 be allowed to ask, ‘*And
the verdict on the Day? Bad, but
not as bad as expected?’* Or Martin
Adenecy end the same broadcast
by saying the Day of Action “‘was
conceived in the dark days of
winter' when we know nothing
good could ever be conceived
like that? Or lan Smith on News-
night (8 June 1981} refer to
‘‘another day of bitch and counter-
bitch in the Labour party” rather
than “a day of disagreement?"’
Or the BBC 5.40 p.m. news on
29 November 1983 name ‘‘the
Stockport Messenger crisis'’ as
*‘the union crisis’"?

Such examples of bias are

demonstrable, CPBF should
monitor them, and complain to IBA
and the Director-General. And tell
the press it's complaining.
2. BBC hlerarchy. As far as I've
been able to find out — it's not
a topic the BBC publishes a fact
sheet on — the BBC works like
this: the Queen in Council appoints
12 Governors. The Chairman is
appointed on the advice of the
Home Office. The Governors
appoint the Director-General, the
General Advisery Council, the
Board of Management end the
top 30 management positions (the
Board of Management does all
the others).

Anti-union bias at the BBC is
rooted in this hicrarchy. It ensures
that no one gets promoted unless
they happen to have the right

PAGES FREE PRESS JAN/FED 1984

I Unemplayment and vacancws * United Kingdom 1065 — 1083 [
1200
+ A
1000 I~
1m0 //
2800
10
— Unemployed sxchimg school kevers l
2200
—— Vetancies a1 Jobcentres® I
1.0
180
E‘l = I
140
,/
1200
’,
tamo
.,
L] N
0 ¥,
—_— P 9N
N m - .
= = ~{ 4 S I A A
L]
106 106 1067 TR TOOG WX 10N 1971 WOTD 1074 IETS HTS 1077 18TE IGID 1D 1M1 1T 13
* WA N Sttt wry by i gt preveten Sor weps e W) W -

views — which they will then put
forward quite sincerely in Sixty
Minutes and Newsnight., CPBF
should keep on publicising this
undemocralic structure, though
it's also a matter for the BBC's
own unions.

3. ‘Duncan’. The Director News
and Current Affairs Committee
(DNCA) of the BBC is said to
meet every Thursday in room 7082
at Shepherd's Bush. It discusses
news matters in a general and
academic tone — how the Metro-
politan police or the CIA feel
about recent coverage, who is given
a ‘hard’ interview (Benn) and who
is given a ‘soft’ one (Hautersiey).
The Minutes find their way into
news studios throughout the
Corporation. They rarely order or
prohibit, but they make perfectly
clear to any ambitious reporter
what the current ‘line’ is to be.

Because it’s kept secret the effect
of DNCA on news is hardly
ever mentioned in the press. But
some Minutes from the time of the
Falklands war did reach Geoffrey
Canncn, The headline of his report
in the Sunday Times on 30 January
1983 said it all: "*BBC toed the
official line on Falklands"'. CPBF
could challenge publicly the work
of this commitiee and demand either
that it be abolished or its Minutes
regularly released to the press.

The Campaign’s approach to
television news needs to be
discussed. I put these forward as
three areas in which our limited
resources could now have most
effect.

Anthony Easthope is a lecturer in
English and Cultural studies at
Manchester Polytechnic.

From page 3

iceberg’, on a scale with a
ridiculously enlarged vertical axis.
This can be seen by comparing the
Times graph with the graph used
by the Department of Employment
in the press release from which
the figures were taken. Only Section
A was shown in the Times. Looked
at another way, if the Times had
shown cnough of the ‘iceberg’ to
include the 1979 unemployment
level, the graph would have taken
up its whole front page!

A second distortion was to gear
the shading of the graph to the
point that was being made. Cnly
the fall is shaded, not the previous
rise, so that to the casual observer
the fact the current level is still
higher than is was a year ago is not
apparent.

But the most inexcusable
distortion is that the bulk of the
fall shown by the graph is fictitious!
The steep decline in April, May
and June (B) was due entirely 1o a
change in the rules for signing on,
under which men over 60 no longer
need (o sign to be entitled to their
pensions — a change fully explained
by the Department of Employment
in their statistical press releases.
So only the relatively mild fall
since July (C} actually represents
any real reduction in unemployment
levels. As Neil Kinnock recently
pointed out to the Prime Minister
in the Commons, even at the rate
of the best monthly fall of 10,000,
it will be 1999 before unemployment
reaches its 1979 total. {Hansard,
4/11/83).

Froe Press is published by the Campaign
for Press and Broadcasting Freadom,
3 Poland Street, London W1. Typsat by
§ Colmer D442 53707 end printed by
Spectra (UK} Ltd 0442 217895,

NEW CAMPAIGN

FUNDRAISING
POSTER

e

IR

JUST 50p

Send cheque/postal order
to CPBF, 9 Poland Street, London WH1.



