PAGE 12

[2

Making News is a new campaign
video sponsored by NUPE, Nalgo
and Cohse — all unions involvedin
the 1982 health workers dispute —
shows just how NHS workers had to
deal with media bias during the
dispute.

The video, an invaluable guide
to dealing with the media in a

Health dispute video

dispute, was produced by Triple
Vision and Jeanette Mitchell,

It is available with the
campaign’s other video — Why
Their News in Bad News — from
our office at 9 Poland Street,
London W1 and costs £35 including

VAT. Both are also available for
hire.

A fiasco In
Fleet Street

THE OBSERVER

MILLIONAIRES Robert Maxwell
and Tiny Rowland polished off a
rich breakfast at Claridges last
month while they idly chatted
about the fate of The Observer.

The spectacle of these two
flamboyant barons of the business
world — Maxwell owns a magazine
and book publishing firm and Rowland
heads a multinational business with
extensive mining interests — haggling
over a suitable price for a national
newspaper shows just how absurd is
the notion of freedom of the British
press.

Maxwell eventually pulled out of the
deal claiming that there was too much
delay in reaching a bargain. Heisnota
man to be kept waiting. He made a bid
for Manchester United football club
recently — he already owns Oxford
United — and quickly withdrew when
his offer was not immediately taken
up.

The row at the Observer blew up
when Editor Donald Trelford wrote an
article about massacres in the
Zimbabwe province of Matebeleland
after a fiying visit to the country.

His proprietor is Mr Rowland who
has extensive business links with
Zimbabwe. Rowland immediately
launced a ferocious attack on Trelford
claiming the report was sensational.

Trelford decided to reply in kind and
called in the “independent” directors
appointed at the time of the Lonrho
takeover to back him. They did.

Rowland promptly resorted to
another tactic: he withdrew Lonrho
advertising from the Observer and
demanded that the paper, which has
been in the red over recent months,
should make cutbacks in order to
become profitable. He also snidely
pointed out that, under Trelford, the
Observer's circulation had fallen. The

@ The boss: Tiny Rowland

effect of Rowland's action which
spiked the guns of Trelford independent
directors, could have been to threaten
jobs and might put the future of the
paper at risk.

Meanwhile, Rowland has made it
clear to everyone prepared to listen
that he wants to get shot of the paperas
soon as possible, The paper’s new
owner, he says, should have a “killer
instinct” in order to deal with the
troublesome Trelford.

Eventually, however, Trelford and
Rowland appeared to publicly settle
their differences. “It was a lover's tiff"’
was the inconvincing message from
both editor and proprietor as their
public battle was settled and letters of
goodwill were exchanged. Meanwhile
the private battle is expected to
continue.

When the Maxwell/Rowland
Trelford circus was in full swing the
Campaign for the Press and Broad-
casting Freedom, launched a full scale
attack on the structure of the press that
could allow such a melodrama to
unfold. In a lengthy letter to the
Guardian, CPBF chairperson Mike
Power wrote:

“The editor and proprietor of the
Observer are more in agreement than may

appear from the public squabbles taking
place over the Zimbabwe atrocity story.

“They agree, for instance, that the
present system of ownership nnd structure
of the press in Great Britain is the best
possible. Neither are concerned at the
growing monopoly control of the press, At
present five organisations control almost
all the 18 million Sunday and 15 million
daily papers that we read.

“The same companies have widespread
interests in the regional press, press
distribution, commercial television and
radio, book and magazine publishing and
leisure activities such as cinema and
records. They are also currently planning to
asset strip for a £1 billion bonanza the news
gathering organisation Reuters.

“They appear unconcerned that the effect
of this “free market-free press” is to createa
political complexion for our national
newspapers stretching from the right of Jim
Cailaghan to about as far right as it is
possible to go. Only the minuscule 15,000
daily circulation of the Morning Star is an
exception to this, Nobody, not even the
Labour movement, can match the kind of
resources needed to launch an alternative
daily paper.

“Prelford and Rowland also staunchly
defend the irrclevant, worthless and discred-
ited Press Council.

“The Press Council has no power. As a
result nothing gets done about cheque-book
journalism the bingo/jingo circulation war,
the blatant intrusion on individual privacy,
or the distortion of people’s lives and beliefs
through racist, sexist and sensational
coverage of [reland, the peace movement
and s0 on. The violent reaction to journalisis
and cameramen by the pickeling miners
reflects the frustration of powerlessness felt
by many people in face of media bias,”

Power went on to explain just how the
alliance of business interests and editors
views could be broken down:

“We need a new all-embracing Press Law,
and its main function must be to break
down the monopolies, perhaps in the first
instance, by trimming Mr Murdoch’s hold
on four national papers.

“The £2 billion advertising subsidy must
be spread more evenly. A launch fund,
newsprint subsidy and a National Printing
corporation are needed to create resources
for new publications.”

JOURNAL OF THE CAMPAICN FOR

PRESS AND BROADCASTING FREEDOM
NO: 23, MAY 19284 DN 2 Op

Tisdal

R el

CAp R e e
~ for 1984 and beyond

IN this bumper issue of Free Press extensive
coverage is given to discussion, debate and
decisions taken at two important recent
conferences of the Campaign for Press and
Broadcasting Freedom. One dealt with the issue
of a Labour daily newspaper and the second was
the campaign’s two-day conference and annual

meeting last month. Inside in a special four-page
report back we give details of the campaign’s
strategy for the coming year and thereafter.

: victim

of complacency

By Aidan White

THE case of Sarah Tisdall,
imprisoned for giving information
to a newspaper, signals the stepping
up of repression by the stateagainst
the people’s right to know. And itis
ironic that the Guardian, a news-
paper which has most cherished the
traditional freedoms of a democratic
society, should be implicated in
sending her to jail.

This shocking and callous treatment —
Sarah Tisdall did not even receive the
courtesy of appeal against her six-
month sentence — has forced journalists
and readers to think again about
freedoms that everyone had assumed
were unassailable.

The protection of confidential sources
of information, an article of faith
among journalists, was set aside by the
CGuardian in its decision to hand overa
document which led Government
investigators straight to Sarah Tisdall.

Because the Guardian gave in to the
Government’s obsession with secrecy,
a young woman was sent to jail for
acting according to her moral
conscience. The information she gave
was of no use to an enemy but it gave
the British people an insight into the
Government's manoeuvring over the
arrival of cruise missiles. By publish-
ing the information the Guardian itself
broke, the law, but clearly the Govern-
ment was not confident enough to
tackle a major national newspaper in

@ Sarah Tisdall

the courts.

The tragedy of the Sarah Tisdall
case is not just the personal hardship
which she must suffer, nor the loss of
the Guardian's hitherto unsoiled
journalistic reputation, but that the
government should get away with the
prosecution in the first place.

The Guardian will recover; its
journalists are taking action to ensure
that sensitive documents are destroyed
and that never again will a source be
revealed.

Even Sarah Tisdall, we must hope,
will have the reserves of courage to
rebuild her life, with or without the
assistance of the Guardian.

More worrying is the possible
permanent damage that has been done
to media freedom. The government has

successfully put journalism in the dock
in its crusade against dissent.

By banning civil service unions at
GCHQ, by its programme of anti-union
laws, by its prohibition of miners’
rights to travel, by the use of the
Coqtempt Act to muzzle journalists,
by its plans to give the police more
power, and by wheeling out the
discredited Officials Secrets Act Section
Twao against Sarah Tisdall the govern-
ment has provided evidence enough of
its intentions.

Sarah Tisdall became a victim of
this trend because of the appalling
complacency which has greeted these
assaults on democralic freedoms. Only
complacency could have allowed the
Guardian to act in such a ham-fisted
way as the droma unfolded. And only
complacency can explain the muted
response of Labour’s parliamentary
leaders during the affair.

Sarah Tisdall went into court with
hardly any words of protest being
uttered before she was sentenced.
Much of that must be put down to the
legal advice she accepted, which
suggested that she keep a very low
public profile. But had she had the sort
of campaign and high level of protest
which surrounded the prosecution of
journalists Crispin Aubrey and Duncan
Campbell and ex-soldier John Berryin
1977 — they were accused of even more
serious charges under the Official
Secrets Act — then she, like them,
may have walked free from the court.
Aidan White is NUJ FoC at The Guardian

INSIDE: The Sun and Tony Benn®Video bill horror®The Observer fiasco




PAGE 10

_Newspoint_

e

]

for vl .

By Patrick
Hughes

REED International’'s announce-
ment at the end of 1983 that it
proposed to sell Mirror Group
Newspapers — {(MGN), one of its
subsidiary companies, isa keyissue
for the CPBF.

Reed expects to receive at least
£100m for MGN, which employs 8,000
staff and publishes the London-based
Daily Mirror, Sunday Mirror, Sunday
Peopie, and Sporting Life, and the
Glasgow-based Sunday Mail and Daily
Record.

Of additional interest to CPBF
members, however, is the range of
suggestions about the future pattern of
ownership and control of MGN after it
is sold, which have appeared in the
past few months. Many of them have
come from Clive Thornton, chairperson
since December 1983 of MGN, and
former Chief Executive of the Abbey
National Building Society.

His ideas include: giving away
shares as prizes in the Marror's
“Bingo” competition; offeriny readers
“Mirror Bonds™ for £50-£100; and
inviting trade unions — expecially
those with members in MGN — to
subseribe to blocks of shares. The aim
in all this has been to ensure that no
one interest can gain a majority
holding of the new company.

Accompanying the proposals for
shareholdings is a plan to introduce a
form of industrial democracy into the
structure of the post-sale MGN Board.
A scheme made public in January this
year proposed a Holding Company
Board wiht two Management Boards
under it, one for England and one for
Scotland. Such a 2-tier structure is
common in the rest of Europe, but
represents an innovation in Britain’s
commercial world, where a single
board with executive and non-executive
directors is the norm.

In the MGN scheme, directors from
the holding company board would sit
on the management company boards,
together with directors from the
company’s workforce.

irror sale

and promises
of democracy

@ Mirror Jic-'}_CIi Thornton

If the proposal for Board changes goes
through — and it is meeting opposition
from unions in MGN at present — it
will be an example of the sort of
development in industrial democracy
and information-disclosure which the
EEC Commission has proposed.

Keen observers of the events
surrounding the MGN sale have
included Labour Party and trade
union leaders, fearful of the fate of the
Daily Mirror (circulation 3.5m), the
only national daily newspaper in the
post-war period to be moreorless
supportive of Labour.

Perhaps their fears will be allayed
by the announcement on 15 April that
MGN plans to launch a new daily title

after the sale by Reed in June. The
new paper would be part ot an expansion

package from Clive Thornton. CPBF
member Joy Johnson examines theidea
below. Thornton also wants lo
establish a new £50m MGN

printing works in Manchester to
replace the Vithy Grove plant on which
are printed the northern editions of
MGN newspapers, which its owners —
Thomson International (former owners
of the Times and Sunday Times)intend
to close, with the loss of 2,800 jobs.

What should be the CPBF's attitude
to a new MGN based on a broad-based
share structure, and to & new newspaper
which may be more-or-less favourably
inclined to the labour movement?

First, we welcome any increase in
diversity of media ownership, and any
diversity in the content of the press.
Secondly, however, the proposals for
MGN offer a chance to defend and,
indeed, increase jobs in the press. So we
would expect the proposals to ensure
that the threatened 2,800 jobs in
Manchester are preserved, and are
increased to take account of any new
titles. Finally, diversity in content
won't just appear in a newspaper; we
would want to see specific proposals for
ensuring that any new title had
editorial independence of the other
titles in the Mirror group.

The future of the proposal for a 2-tier
board at MGN is likely to depend on
Reed International’s assessment of the
likely effect on the attractiveness of
MGN to prospective buyers. CPBF,
however, can take this opportunity to
examine the relevance of those EEC
Commission proposals, and of the
MGN scheme, to our aim of encourag-
ing industrial democracy in the media.
A small group exists of CPBF members
interested on working on this subject;
any readers of this article who wish to
find out more, should contact: at 9
Poland Street, W1.

Mirror images only seen inthe Star

% Morning Star E#
Fighting miners get UMz
double tabour hoost

Epo

It will be a Left paper run
on capitalist lines with the
need to atiract large scale the
advertising. It will be a
paper which will have to The

Labour Party
Mirror

welfare issues has never-
theless aligned itself with
Right wing of the

the organised working
class. Because it is
supported by the people
who read it, and because it
ils is not controlled by the

.'_ - ~ _,‘

Dear CPBF,

On the surface it would
seem that the Clive Thorn-
ton plan to publish a new
national daily for the labour
movement, once the Mirror's
Group's shares have been
flonted, is the answerto the
cry l,'or a Labour Daily. But
isit?

compete with widespread
cheque book journalism. It
will be a paper which will
have to seil itself in a
market  naccustomed to
tabloid sensationalism. It
will inevitably have to
compromise — just as its
sister paper the Daily Mirror
has had to compromise.
The Mirror while
pursuing a policy of
campaigning journalism on

editorinls has supported
nuclear deterrence. The
Mirror has also said the
miners cannot win their
battle against pit closures.
On the day after the NUM
excculive to Mirror was
still parroting the alleged
need for s national ballot.

The Morning Star, alone
umong national dailies, has
supported unstintingly the
miners and the struggle of

profit motive, only the
Morning Star can resist
compromise.

As a member of the
Labour Party 1 recognise
that my interests are best
served by the survival of
the Star. The Left should
stop dissipating its energies
and ensure its survival.

Joy Johnson
London NW2

PAGE 3

_Newspoint _

e

| e Tﬂh"j

HatterS/e y fla VS t};: bias of f/é

LABOUR'S deputy lead-
er Roy Hattersley la-
unched a scathing attack
on the media last month
and explained why, in
the Chesterfield by-

election, Labour had
abandoned daily press
conferences.

He told the annual con-
ference of the Guild of
British Newspaper Editors
in Harrogate: “The day has
gone when you can excor-
inte an MP one day and
hope for his cooperation
with a human interest story
on the next.

“All of us have grown
tired of the correspondent
who tells us that we have

his support and sympathy,
but that his honest report-
ing never gets into the
pnﬁer."

r Hattersley’'s attack
was specifically directed at
traditional enemies in the
Fleet Street press, notably
Mr Rupert Murdoch’s Sun.

Whereas 20 years ago it
was worthwhile trying to
persuade political writers
on hostile papers that
Labour might be right on
specific issues, Mr Hatters-
ley now felt that it was

ointless with the Sun,
aily Mail, Daily Express,
and the two Telegraphs.

“If 1 were to ascend to
Heaven in a fiery chariot,
the Mail on Sunday would

say that | was trying to
avoid the cost of the air fare
and the Sunday Express
would write that I was
running away from Tony
Benn.”

The Tory Party chairman
Mr John Gummer, replied
later by accusing Labour of
a fresh threat to press
freedom in the forms of a
party “blacklist” of hostile
journalists to whom its
MPs might not speak,

Mr uvmmer toock the
speech of Roy Hattersley
complaining about the pre-
ponderant Tory bias in the
press as further proof that
the Opposition was now
“positively paranoid” on
the subject.

et Street

I

WORL

B The Sun fights back ...
D IN ACTION WHOPP

= @ ™ an 1he IN::?:I. I‘Nrtlnﬂnri :'UMIN —
morning o1 The Chusterteid | e fonse of coons pele o g
We nail the s i Fan i s

durn wiler Nlar nst
~ 1he Eqn

Inhed sa Wrticie  headed |

Bern O The Ceweh” | oo,

[

= &1 2 lies told on
b 2T —_——

dale, Tany Renn.
0 wab baskd o0 & el led b
westastion br s @y B

it

Amachsn perchialost (v Dewnd
Hubbard. whé mes fot ghary of | (8 wiOrh Be dodes
runu “ B subyetn enliiy TRt b srticie
el the renture |80 & shorl conll

2 brirred
Prom Th San om Matem 1 wan enlinvig propet it the pumiic | Thot

» ia 1V -
which tril & :luhlluk:t fane, fevalrd tourh of & W ]

Labowr aan B AsLon preamem froan
RisELE i attomishing otisik oa The Som

In e programme. part
bt

R
N

i
b kad bevn Leg 19 o
"

o
(RS L TN

@Left Tony Benn and, above, the Sun’s attack i Granada Television

Sun’s loony

BENN ON THE COUCH was the
headline that greeted 15,000 SUN
buyers in Chesterfield on polling day.
The article filled a whole page and made
several damaging statements about
Tony Benn — the Labour candidate and
eventual victor in the election.

Sun readers were told that “He is greedy
for power and willdo anything to satisfy his
hunger.” And “it sometimes scares the hell
out of these sorts of people when they just
suddenly say to themselves. Could T be
crazy?”’

The Sun attributed these revelations to a
“top American psychiatrist” who had been
sent “every known fact” and who had
studied the material for three days.

World in Action tracked down the
gsychintrist to Dallas in Texas. Dr David

ubbard told the programme that he had
received only a couple of pages of double
spaced material... “not enough to work on,
or have an in-depth analysis of an
individual.”

He went on to describe the story as
“markedly inaccurate. And in almost every
case, not only are they inaccurate, they are
one side of a comparative statement. There
is no possible way to use such malterial and
to arrive at any possible conclusion such as
those they have quoted. I'm disgusted that [
have been lied to, misquoted, and the
trusting relationship one should be able to
have in working with the media has been
blown to bits.”

He added that he only had a brief
telephone conversation with the Sun
reporter.

created view of Tony Benn. Over thelast ten

By Jane Martin

The Sun’s immediate reaction was to ask
their lawyers to send a demand for a
televised apology to World in Action. If this
didn’t happen, the lawyers threatened legal
action. No apology was shown by Granada.

Ten days after the programme, the Sun
devoted page 2 to an attack on World in
Action. They described the article as
‘.‘em‘:lrubv proper in the public interest and
justified by the wide range of opinions held
on Mr Benn's character, ranging from
eccentric onwards.”

The paper then went on to attack the
psychiatrist who only a few days earlier
they had described as “distinguished”. The
ﬁnper said *We do not know how or why Dr

ubbard came to change his story for the
benefit of Granada TV, Maybe he simply
suffers from the classic intellectnal
syndrome of a bad memory. Maybe he
would make a good study i‘;imself for a
fellow shrink.”

The article warned Granada — “The Sun
is prepared to go to law to set the record
straight.” At the time of going to press, no
such action has been taken.

The wheole episode illustrates the media-

vears the Daily Mail has described him
variously as “dotiy, a loony, a wrecker, a
bogeyman, a liar, a red menace, a fanatic, a
dangerman, dracula, mad, a ilypocrite, a
monster, an outlaw and a vampire.

Over the same period, the Sun has
described him as *“phoney, cranky, a
menace, the mad mullah, a medieaval
torturer and a kami-kazi pilot”.

The interesting thing about Chesterfield
was that national newspapers actually
wanted Tony Benn back on Westminster.
He was much more use to their needs as an
MP; so overall theﬁ( had been extremely
reticent about attacking him. It could have
been one of the most understated by-
elections in history if the Sun could have
resisted sinking to its usual depths.

Apart from that. there may have been
another reason for improved media coverage.
The Labour Party has now realised that the
media is not an uncritical friend, there were
fewer press conferences, more photo calls
and Benn refused to get drawn on
controversial issues outside the consti-
tuency. It is not ]ikelg to attract the purists,
who believe that Labour must not hide its
policies on wider, maybe controversial
issues. But it does stop the media from
distorting the real peints of a campaign.




PAGE 5

REPORT BACK:

Four pages of Conference
news, views and decisions

A confrontation between radical
film-maker Ken Loach and former
Labour minister and present
Chairman of Channel 4 Edmund Dell
was a highlight of the Campaign’s
debate session at the alternative
media conference in February.

The debate, according to former
New Socialist editor, James
Curran was ‘“electrifying”. The
theme of the discussion was the
broadcasting  philosophy  of
‘balance’ and it was chaired by
Giles Oakley (BBC/ABS) and
Jenny Rathbone (Granada/ACTT).
The session ws an exploration of
the troubled history of Ken Leach’s
series for Channel 4, Questions of
Leadership. Although scheduled for
transmission in April last year,
none of the four original films has
yet been shown. Channel 4 now say
two of the films will be broadcast,
but only when twe extra ‘balancing’
films have been completed by
Central TV to accompany them.
The series is based on the views of
rank-and-file union members on how
unions should respond to unemploy-
ment, taking specific evenis and issues
such as the decline of the BL shop
stewards movement. Some well-known
Right-wing union leaders like Frank
Chapple of the electricians union, the
EETPU, came in for severe criticism.
Chapple himself walked out in the
middle of being interviewed for the
film. All those criticised in the series
either had a chance to reply, or have
continued to decline to appear.
Edmund Dell has said publicly in the
past that the refusal to appear would
not confer a right to veto on the series.
Jeremy Isaacs, C4’s, Chief Executive,
has (nken the same line saying,
“censorship by non-aﬁpearance is not
acceptable”, and yet that appears to be
what has happened and is happening.
The quietly-spoken Loach described

a‘“‘web of deception and manipulation”
inside C4 leading to the effective
suppression of the series. His words
carried enormous weight coming from
one of the outstanding talents in
British television (his celebrated
partnership with Tony Garnett on such
pr(g'ects as Big Flame, Days of HOEE
and Kes was said to make them the
Torvill and Dean of radical film-
making).

Loach was anxious not to trumﬁet
the qualities of Questions of Leadership
as such, but to raise questions aboutthe
controllers who police our broad-
casting institutions and in whose
interest their decisions are made. He
was strongly supported by ©4
Commissioning Editor, Paul Madden,
who saw the whole episode as an

‘Electrifying’
debate over
Channel 4

ominous watershed in the history of
Channel 4.

Madden said thatas adirect result of
the series the commissioning procedures
were being tightened up and there were
growing fears that the range of voices
given space on the new channel would
in future be far more restricted.

After warmly thanking the CPBF
for giving him an opportunity to reply
publicly to Ken Loach — amazingly the
iwo men had never met before —
Edmund Dell defended Channel 4's
decision to postpone Questions of
Leadership. He said it was the Board’s
decision that parts of the series should
eventually be broadeast “provided
counter-balancing material is shown
as well”.

Having been questioned on his own
Right-wing Labour/SDP sympathies
(effectively the position under fire in
Questions of Leadershp) he simply
stated that Channel 4 “doesn’t have a

II.-' Ead _.tﬁ\:: FL;iv'wé‘:

b

® Ken Loach, Left, and Edmund Dell: an
argument over TV ‘balance’. Picturc by
Andrew Wiard (Report),

olitical view”. “Members of the

ierarchy, of course, have their own
views" he said, “but Channel 4
doesn't”

One the question of balance — “a
tedious subject” — he said that, like the
philosopher proving the existence of
a tree by kicking it, *‘as soon as you see
an unbalanced programme you know
it's out of balance.” He denied that
Channel 4’s obligation to cater for
minorities not covered elsewhere
meant it had to balance the rest of
television. The Channel had the same
requirement to ensure overall balance
and impartiality as ITV and BBC, but
it was nonetheless still providin
“many new voices a chance to speak”.

He favoured more personal ‘“‘view-
point” programmes, saying not all
individual programmes had to be
balanced as such, butthat evenin these
“the highst standards of journalism
should be sought”. It was by these
standards that Ken Loach’s series was
flawed.

Contributions from the floor soon
made it clear that many present were
unconvinced by Mr Dell’'s defence of
C4. He faced some sharp questioning
but remained unruffied by suggestions
that he was being bland and evasive.
As the discussion came to end a
waspish young film student exploded
in frustration at Mr Dell, calling hima
“glimy and complacent slug’’, saying
there' was “no point in discussing
issues with a man like that”.

Several other people had expressed
concern that Channel 4 seemed to be
drifting to the Right politically, to the
detriment of other points of view, as
evidenced by the fate of Questions of

Leadership.
A more general reaction was thatthe
CPBF had made an important

contribution to public debate on the
direction in which Channel 4 was
headed.




PAGE &

T

= d ey e

| Report Back

By Alan
Richardson

HOW feasibleis a labour daily? How
will it be run? Who will have
editorial control? And will it have to
make a profit out of advertising to
survive?

In an etfort to answer these and
other questions, the Campaign for
Press and Broadcasting Freedom, in
conjunction with ACTT and the
Labour Press Campaign, held a one-
day confrenced in London at the end of
February. .

The conference was organised to
take up the challenge offered by the
McCarthy report to the TUC. Perhaﬁs
more importantly it examined the
growing public concern about the
media, and what can be done to get
alternative opinions publicised.

- T

O.Sandra Horne: a cable alternative?
Picture by Andrew Wiard

=

CONFERENCE DATES

LONDON:
]

Racism in
the media

A conference to look at how the
media covers Black, Irish, Third
World and working class affairs
will be held on Sunday 3 June in
County Hall, London SE1.

It is being organised by the
Media Working Group of the GLC
Anti-Racist Year Sub-Committee
Programme.

Speakers in the morning session
will discuss the development of the
control of information from the
colonial period to the present day,
and how and why information is
manipulated and distorted.

In the main afternoon session,
discussion will focus on recent
successes and difficulties, and on
concrete ideas of strengthening
and co-ordinating pressure for

change.

Further details from the Media
Workers Group, at the GLC,
County Hall, London SE1.

BIRMINGHAM:

Images of
the young

The Birmingham Film and Video
Workshop has organised two
conferences on TV images of young
people.

The first, on May 19 examines
images of young J)eople through
TV and the second on June 9 deals
with access to broadcast.

They will both be held at The
Triangle Cinema, Holt St., Aston,
Birmingham, from 10.30am to 5.30pm.

These two day events will be of
special interest to educationalists,
youth workers, community video
workers, {ilm makers, students of the
media. TV practicioners, and, of
course, young people. Further informa-
tion from (021) 359 5545,

A series of workshops covered
broadcasting; trade union journals;
womens media; a labour daily; and
black media.

In the opening session, Guardian
journalist and former foreign editor of
the News Chronicle, 'I'om Baistow said
he did not think that the new labour
daily envisaged by the McCharthy
report would be much more than a
token solution to the problem of Fleet
Street’s right-wing bias. “Itis,” he said
“too narrow a concept in relation to the
vast nature of the problem of bias.”

With a launch figure of £6.75 million
the McCarthy report was “optimis-
tically unrealistic”. As a labour daily
was hot the answer, Mr Baistow
believed that the solution lay in
changing the ‘“bizarre, unstable
economic structure of the newspaper
industry.”

Other speakers in the morning
gession were T&GWU Assistant
General Secretary Alex Kitson, and
NGA National Officer George Jerrom,
who both called for a more representa-
tive media.

Earlier Tom Baistow had admonish-
ed the unions about the “outrageously
high” production costs, particularly
the “inﬁated wage bill”. George Jerrom
replied that high rates of pay were the
deliberate policy of management.

There is a report of the éxchange bet-
ween Ken Loach and the Chairman of
Channel 4, former Labour Cabinet
Minister Edmund Dell on Page 5.

The closing session featured James
Curran, Brian Sedgemore, MP, and
ACTT Equality Officer Sandra Horne.
James Curran said that there was a
conviction on the part of many labour
leaders to the effect — “We've got
the Guardian and the Daily Mirror and
that’s all we need”. Challenging this
myopic view, he said “We've got to
think big”. He pointed to the break up
of press ownership in France and the
need to exploit the electronic media.

Brian Sedgemore identified the basic
censorship in the media as self
censorship. While in terms of impact
radio and TV might be more important
than the press, it was the press which
set the agenda for them all. He said
that the broadcasting authorities
should be charged with presenting an
alternative view of reality. “We ought
to serap the obligation of balance”.

Sandra Horne suggested that
*maybe we should be looking at a
labour ‘cable’ rather than a labour
daily. We are moving into a different
sort of techonology. A labour daily
might be the only ‘paper’ as the media
goes completely electronie™,



PAGE &

|Report ‘Back: Annual Meeting 1984

£20,000

needed to

maintain
expansion

“THE past twelve months have
seen a dramatic expansion of
our campaigning activities,”
was how John Jennings CPBF
Secretary began his report to
the annual meeting.

The key to our growing success
has been the employment of two
full and one part time workers
over the past five months thanks
to a GLC grant. He added, ‘‘to
consolidate that work when the
grant runs ocut next year we must
raise £20,000 in a special drive
before 1984 ends.”

The Secretary’s report detailed
the encouraging news of the
Campaign’s development. A great
deal of work is now taking placein
London,- with new groups being
launched such as that in South
East London. Regionally we have
well established groups in the
West Midlands, North East and
Wales and new groups are being
set up in the North West, East
Midlands and East Anglia.

Pamphlets, books and videos
have been produced and sold in
increasing numbers. Free Press
continued to appear regularly and
needs greater resources and a
wider circulation over the next
year.

Campaigning for the right of
reply remuins central to the work
of the CPBF, we are setting up a
Right of Reply Unit to assist
individuals and organisations. At
the same time our efforts to expose
the Press Council have continued
with the added impetus of the
publication of People Against The
Press by Geoffrey Robertson,_

QOur conferences, fringe meetings
and contact with other media
groups have meant a qualitative
and quantative improvement. ‘T'his
has resulted in a stable level of
affiliations to the Campaign and
excellent responses to our con-
ferences such as that on the
Lahour Movement Daily. The
Campaign against Racism in the
Media decided to merge its work
with the CPBF thus giving the
Campaign _an important new
responsibility.

“With this welcome consolida-
tion of our work and the developing
maturity of the Campaign, which
has been reflected in our excellent
National Committee, we can look
forward with confidence,” -John
Jennings concluded.

THIS year’s conference and annual
meeting was held over the weekend of
April 14 and 15 at County Hall in
Londen. The theme “Media Freedom
and the State” wasintended to invoke
thmights of “1984” without stealing
the NCCL’s thunder. In the event the
Guardian/Tisdall scandal neatly
brought together the issues.

The whole weekend “was attended by a
serious, thoughtful and very committed
group of people” said one who introduced
the workshop on video nasties. A delegate
from the Association of Broadcasting
Staffs (ABS) described the weekend as
“an absolute triumph for the Campaign”’.
He had accepted the ABS delegate’s brief
somewhat half-heartedly, but in reality
the “high level of discussion, informatijon
and involvement' had made him realise
the importance of a widespread interest
ggﬁrﬁ‘isation in the media such as the

Opening the Conference on Saturday
morning on the theme of Freedom of
Information, Peter Hennessy, a Times

A number of important resolu-
tions were agreed at the annual
meeting. In this issue of Free
Press we reproduce them as a
permanent, working record.

Freedom of Information had been the
theme of the weekend, it was therefore
appropriate that the meeting passed the
following strongly committed resolution,
moved by Jake Ecclestone and amended by
Martin Smith:

*This AGM welcomes the launch of the 1984
Campaign for Freedom of Information and urges the
national committea to work as closely as possible with
its officers, Following the judgement of the Court in
the Tisdall case, the AGM reaffirms policios
previously adoptad by the CPBF in relation to official
secrets. Specifically it calls far:

a.the immediate repeal of Section 2 of the Official
Secrets Act.

b.the introduction of wide.ranging freadom of
information legislation.

Such legistation would place s burden upon public
autharities to justify the withholding of official
information, and would provide for independent
evaluation of the public interest in given cases of
disputed disclosure.”

Free Press was given a high priority for
development over the coming year. idan
White called for a strong collective to be built
around the journal and for it to spearhead the
Campaign's work:

*This confarance calls on the national committes to
give greater priotity to the use of Fras Press in
promoting the campaign.

In particular conference asks the national
committee 1o examine the possibility of monthly
publication and to examine ways of obtaining more
incoma from apprapriate forms of advertising. ™

Press Couneil resolution moved by John
Jennings ensured that the subject would
remain central to the campaign’s concerns

during the forthcoming year:

"“This AGM believes that the Press Council, as
presently constituted, is incapable of reform and
advises all members and affiliates not to recognise or
support the Council.

““The AGM endorses the decision of the nationa!
committee to boycott the Council, and calls on the
incoming committee to campaign for a reconstituted
Prass Council — along the lines of the Communica-
tions Council suggested by the TUC — which would be

leaderwriter made a scathing attack on
the lobby system. In what was later
described as a brilliant s;l:eech, Hennessy
called on the press to leave the lobby
systermn. Regorters and specialists should
do the job they are trained for and notrely
on leaks, whispers and official handouts.
Much of the language of the lobby is 50
predetermined that with slight alteration
any new information could be slotted in
and an item of news could be written
while asleep or drunk or both.

Peter Hennessy has co-authored a book
entitled Sources Close to the Prime
Minister which will be published in June
and made available to BPBF members at
a reduced rate.

Ron Bailey, representing the “1984
FCI Campaign’ spoke about the
excessive and obsessive secrecy that

ervades our society on behalf of the 1984
E‘reedom of Information Campaign in
secret.

He welcomed the co-operation between
our two organisations and pointed to the
way that members could assist to open the
books. People must demand information

Your guide to the campaign’s policies for the coming year '

that should be statutorily available of
their local authorities and where it is
refused, or unavailable, expose it through
political and community groups and the
media,

Jacob Ecclestone, deputy general
secretary of the NUJ, who had just
returned from his union conference, dealt
with the betrayal of Sarah Tisdall and
normal journalistic and ethical standards
of the Guardian. He told the conference of
the decision of the NUJ an
overwhelminfg vote to stay outside the
Press Council.

In the brief discussion that followed
Peter Hennessy was asked if he would
approach the production workers for
assistance in his campaign to ensure freer
access to the press and the right of reply.
He replied that he would not and that it
would undermine journalistic credibility
to do so.

The immediate and sharp responses
caused by this answer were discussed at
length in the “Unions Communications
and the Law"” workshop that followed by
George Jerrom of the NGA, John

THE WAY

FORWARD

IN 1984

more representative, efficient, accountabla, and be

armed with the statutory power to enforce rights of

reply and the prominent display of adjudications.
*"The AGM agrees to amend our aims accordingly.”

Affiliation Fees are generally up after the
unanimous support given to Geoff Sheridan
who put this motion to the delegates, “It will be
esaential to win the understanding of our
affiliates to maintain the level of income to
expand our work™, he pointed out:

“‘The AGM agreas to raise the affiliation feas to the
following:

Individual members from£5 to f£6&
Afiliates less than 1000 remains at £10
Affil. of 1000 to 10.000 from £15 o  £20
Affil. of 10,000 to 50,000 from £25 to £50
Aft of 50,000 10 100,000 from £50 w  £100
Affiliates over 100,000 from £100 t0o £250

The unwaged rate would remain at £2

This is to keep in line with inflation. It will bring in
some £2,783 additional income mainly from the
individual membars and above 100,000 members’
atfiliates.”

London Activities are the major concern of
Lesley Wood the CPBI”s information officer
who moved this motion to help to clarify the
role of those currently employed by the GLC
grant:

“This AGM welcomas the opportunity to develop
the work of the CPBF in London provided by the
appointment of one part time and two full time
workers funded by grant aid from the GLC, and affirms
its supponrt for the following areas of work:

1.The seiting up of more regional CPBF groups in
London such as the group currantly based in South
East London.

2.The setting up of CPBF groups in specific sections
of the national media based in London eg. Fleet Street.
Broadcasting.

3.Improving our links with, and undertaking work in
collaboration with other London-based media groups.

4.Consolidating our links with media trade unionists
in London with a view to extending the influence of the
CPBF's policies on issues such as the Right of Reply.
and industrial democracy.

5 .Working to establish a London-based Right of
Reply Unit to provide an information and advice
service for groups or individuals wishing to challenge
media distortion or bias.

6.Ressarching media coverage of the GLC, and how
this coverage is perceived both by GLC councillors,
and by the electors of London.”’

issue on the topic
City Limits contributed to the session.

Secrecy debate a ‘triumph’ for the campaign

Foster, NUJ and Giles Oakley, ABS.

Throughout the day delegates talked
over aspects of the media and the state.
On Ireland Liz Curtis, author of Ireland
— the Propaganda War; lan Stottard
who made The Troubles and
David Beresford of the Guardian
tackled the very serious problem of how
news about Ireland is curtailed.

The issue of peace coverage and whatto
do about it was examined by Alison
Whyte of the CND press office, some
women campers from Greenham and
Hilary Lipkin of Teachers for Peace. A
session on Freedom of Information was
introduced by Jake Ecclestone and
Andrew Nichol. a barrister, especially
interested in civil liberties.

A lot of interest was shown in the
session on video nasties where the very

serious and immediate threats to media
freedom emanating from the Video

Recordings Bill were discussed. Julian
Petley, who has written elsewhere in this
and Sean Cubitt of

Party Political broadcasts was the

Fundraising is the main task of Davy
Jones the Campaign’s Assistant Organiser. He
stressed the importance of the £20,000 appeal
and hoped that the guarantee that all the
income would be used entirely for the continued
employment of our staff would gain wide
support despite the increased affiliation fees:

"This AGM welcomes the launch of the second
stage of our £50,000 fundraising campaign. It further
notes the progress made over the last years in
astablishing the {financial and administrative
infrastructure of the campaign, particulary:

a.the acquisition of rent free premises in 8 Poland
Street owned by the Rowntrea Trust.

b.the receipt of a GLC grant for £36,000 for salaries
for two full time and one part-time campaign workers
for London-based projects.

This AGM agrees to put major efforts into raising
£20,000 by the end of March 1985 to secure tha long
tarm future of the campaign, and in particular to
guaraniee the continued employment of our paid staff
after the expiry of the GLC grant,

The AGM therefore calls on all individual membars
and supporters of tha campaign to give generously to
this appeal, and on all affiliated organisations and
trade union bodies to seriously discuss the possibility
of giving a substantial donation to the campaign
appesal. A special deposit account will be opened for
receipt of all monies recieved for this appeal.”

Reuters planned floation was somewhat
belatedly condemned in the National
Committee motion presented by Mike Power.
The wording was subsequently adapted into a
press release to make our stand clear:

“"Thig AGM comlemns the flotation of Reuters. We
believe that the motive of the trustees to be selfish and
concemed only with the maximisation of their
f‘il.mrtn’cial “windfall” estimated to be between [1-

;bn,

The campaign believes that the trustees’ racent
proposals for a restructured ownership, ‘to preserve
the integrity of the international news agency’, which
appear to include enforceable rights under civil law
and a protected ‘founder share' are a cynical
manoauvre 1o ansure private and personal gain. Such
gain cannot be considered to be in the spirit of the
responsibilitias placed in the original trustees in 1941,

The CPDF beliaves that some income from Reuters
should be used to ensure a more diverse media. Wecall
upon the trustees 10 establish a launch fund for new
media projects which should contain no less than 10%
of Reuters income.”’

Labour Movement Daily has been
discussed at great length at our special
conference and in Free Press. [tis therefore an
important issue for the CPBI to take further,in
urging support for this motion John Jennings
reported t?ml 1 new pamphlet emerging from
our one day conference is well under way:

—

subject of a workshop chaired by Jean
Lambert of the Ecology Party. Speakers
included Nick Grant, press officer of the
Labour Party and David Glencross of
the IBA. The BBC having suggested that
all political parties should be invited did
not attend. The Conservative Party
declined and the Scottish Nationalists
preferred to spend the cost of the air fare
to London on a ten-minute radio
broadcast. The SDP, Liberals and
Communists did not respond.

Conference closing session was used to
introduce the new video commissioned by
the Campaign called Making News. The
40-minute film deals with the media and
the Health workers dispute of 1982.

Jeanette Mitchell and Loretta
Loach who introduced the video pointed
out that the programme is more than a
reiteration of how badly trade unions are
treated by the media,

It fell to Aidan White, NUJ FOC at the
Guardian to close the session with a
detailed description of how that liberal,
fair-minded news-sheet fell foul of the law
by listening to lawyers instead of its
conscience.

Reports by Mike Power

“This AGM supponts the principle of a labour
movemeant daily newspapers and welcomes both the
TUC feasibility study and the McCarthy Report as
serious contributions to the discussion on this subject.

The CPBF recognises that there are certain
important weaknesses and omissions in the report but
believes the debate must be continued and these
problems seriously examined and clarified rather than
being ignored or avaded.

This AGM instructs the national committee to
consult with our affiliates, especially the trade unions
in the communications industry, to obtain their views
on how bast to advance tha campaign for a national
daily newspaper for the labour movement.”’

I'wo resoiutions on eommunity radio that
were moved by Hampstead and Highgate CLP
were defeated. The appeal for them to be
referred to the new National Committee had
been rejected by the mover. This followed a
lively and interesting debate where sincerely
held but contrary views that were held were
exchanged. In finality and despite the rejection
of the motions it was agreed that theissuebea
subject for a future national committee,

National Committee for 1984-1985;

Individual members: Rob Burkitt, John
Jennings, Jenny Rathbone, Charles
Tremayne, Richard Gates, Mike Jempson

‘Members of NUJ: Jacob Ecclestone,
Aidan White, John Foster, Kate Holman.

Members of printing trades: George
Jerrom, John Beck, Mike Power, Geoff
Dixon.

Members in Broadcasting: Giles
Uakley, Joanne Gooding, Harold Brook-
stone, Simon Higman.

Members in other unions: Malcolm
E?J“l{f?)rth]') Arthg;’1 Stﬁveclllsog (both Notts

; Dave epher PSA); Terr
Law (NALGO). P ( ) Y

Members in other organisations:
Geoffrey Sheridan (New Socialist);
I Jameson (Solihull, Labour Party); Nik
OQakley (SW Herts Labour Party), Brian
Jarman (Wales CPBF); Alan Richardson
{Hornsey Labour Party); Loretta Loach
{Spare Rii».

The Chair, elected at the first meeting
of the new committee in April, is Mike
Power. Giles Qakley is Vice Chair and
the secretary's work will be shared by
Jacob Ecclestone and John Foster.




PAGE 4

_ Newspoint

T e N

el 3 - ¥ el pp—

A law intended to curb video ‘nasties’ may turn out to be a
Frankenstein monster threatening all sorts of freedoms. JULIAN

PETLY reports

WHAT has recently been described by a
former member of the Williams
Committee on censorship as ‘an
elaborate, clandestine and unaccount-
able system of state censorship?’

What is Daily Mail film critic
Alexander Walker referring to when he
speaks of ‘one of the most miscon-
ceived, restrictive and unnecessary bills
ever presented to parliament?

The answer is the Video Recordings
Bill soon to become a fully fledged Act
of Parliament. One of the most
disturbing things about this Bill is the
widespread public and industry-wide
ignorance of its likely effects.

Of course such ignorance is hardly
surprising. The same press that ignited the
“video Nasties” moral panicis hardly likely
to criticise the offspring of that campaign.

It needs to be said from the outset in that
to oppose the Video Recordings Bill is not to
argue that “video nasties” are not a
Rroblem. What does need to be made clear,

owever, is that state censorship is not the
answer, especially with the state in its
present mood of repression.

The bitter irony of the whole affair is that
the “nasties” which gave rise to the furore
and led to the Bill coming before Parliament
have already disappeared — exiled by the
Obscene Publications Act which proved to
be more than a match for them.

So what are the effects of this new Bill
likely to be? Here one has to distinguish
between the consequences of ill-thought out,
rushed legisiation and the effects of the
Bill's hijacking by arch supporter of Mary
Whiiehouse Sir Bernard Braine during its
passage through the Commons.

First, the censoring and classification ol
videos will be carried out by the British
Board of Film Censors, basically an
unofficial, trade-based organisation. But in
its role as video censor the Board will have
legal powers. Two new vice-presidents will
be appointed by the Home Secretary and all
new examiners will have to pass Home
Office Scrutiny. In other words, the Board
will become a big, expensive quango,
accountable only to the Secretary of State.

For the first time ever this country will
have, then, state censorship of the moving
image (and, moreover, moving images
watched in private and at home). And all at
a cost of £4 a minute, to be paid for by the

Video
i

1S WOMAN HAS JUST...

(UT. CHOPPED, BROKEN AND BURNED
FOUR MEN BEYOND RECOGNITION..
BUT NOJURY. NP 0

IN AMERICA B

WOULD EVER

CONVICT HER!

® A nasty: I spit on your grave

hapless victims. Ima;ifine the financial
burden — not to people like Thorn EMI but
to the CPBF ancruther small, independent
groups.

Yes, the videos of this campaign will come
within the ambit of the Bill too — videoslike
the new cassetie from the campaiﬁn, Making
News which deals  wit media
coverage of the recent health workers
dispute as reporied in this issue of Free
Press, The Bill's range is utterly vast.
British Medical Association videos are
exempt providing they are used by

registered general practitioners for teaching
purposes, but independent videos about sex
education, contraception and so on
obviously fall within the ierms of the bill.

And now Sir Bernard Braine has included
an amendment attempting to ban “anything
which offends against good taste or
decency, or is likely to incite to crime, or lead
to disorder, or to be offensive to public
feeling”. One might reasonably ask just
what wiil be allowed?

One way or another the inexorable logic
of this bill is that children have such easy
access to video that nothing above a U
certificated film should be allowed on video.
That may not have been the aim, but that is
beside the point.

Then there are the knock-on effects. First
those from the Board of Censors recent
mauling by the DPP in its actions over
videos of fims which were given 18
certificates when shown in the cinema. This
will undoubtediy lead to an increase in film
censorship.

Second, TV programmes reeycled in
casseite form are not exempt from
classification and this will mean that BBC
and ITV will have constantly to bear the
Board of Censors standards in mind when
making programmes.

Third, the Bill threatens jobs by
encouraging piracy and black marketeering
and by generally reducing the number of
cnsfettes made and the number of retail
outlets.

Fourth, the Bill threatens to impose its
rigid standards on videos across all forms of
the moving image because of the increasing
practice of multi-media exploitation of
products and producers obvious desire not
to produce different versions of the same
product for different media.

Finaljly, the Bill threatens even warse to
come. This victory for the forces of
repression, and in\rarticulnr Mrs White-
houes’s National Viewers and Listeners
Association, will gear them up for future
excesses — namely an attempt to bring all
forms of television under the Obscene
Publications Act and, after that, reform of
the ohacene Publications Act itself, at whose
hands Mrs Whitehouse has already suffered
a number of humiliating defeats.

When the full effects of this dangerous Bill
begin to be felt we will see how we stand to
lose a lot more than a few second rate,
exElmtatwe videos which had already been
taken care off. Don’'t say you haven't been
warned,

Ecolog
Party
debate

ONE third of the delegates
at the Ecology Parti
Conference in Southport at
the end of March uttended a
workshop on the media
presented by CPBF,

“The event is hopefully
the beginning of a long and
mutually beneficial

relationship™, said one of
the Party participants.
The workshop had before
it the media working group's
eight-point discussion
document. The wide-rangin
paper pin-pointed broad-
casting and printed media,
the arts and information
technology, the problems of
balance, commerce versus
ublic service, consumer
imvolvement and wider
ownership patterns, the
replacement of advertising
revenue  which  should
decline in an ecological
system and the immediate
highlight — Radio, TV,

newspapers and periodicals.
The main concern of the
Ecology Party at present is
to get more expertise in
dealing with the media to
obtain greater impact, and
to break the monopoly of
the major parties in political
brondcnstins. Local
representatives described a
depressingly familiar series
of examples of bias, distor-
tion, or plain ‘blank-out’ of
any coverage. This was
handled by offering specific
advice that is now being
F‘mduced by the Campaign’s
ight of Reply Unit.
LCO affiliated to the

CPBF carlier this year and
joined Plaid Cymru as a
national political affiliate.
The Campaign also has in
membership nearly 120
Lahour Party constitutencies
and is presently attempting
to set up a Liberal medin
group.

Joﬂn Jennings, CPBF
ocutgoing secretary, said in
his report to the annual
meeting, in Ai)ril: “We
welcome the Ecology Party
into membership of the
Campaign as an expression
of our sincere attempis to
build a politically brond-
based campaign.”

_RIGHT OF REPLY

New unit
aid right of

to

reply battle

ALMOST everyone has heard of the
right of reply, a concept now
popularly accepted largely due to
the work of the Campaign for Press
and Broadcasting Freedom.

The right of reply campaign is vital
for two reasons. First, it will help
people to overcome the sense of
powerlessness which they often feel
when faced with the prospect of taking
on the media. And second, it will
encourage media workers to actively
support right of reply demands. Thisis,
we say, a legitimate area for union
intervention.

Developing this important link
between people who work in the media
and those who are misrepresented by
the press and television is an essential
part of the process of making the media
more accountable.

The next stage of our campaign is
the setting up of a Right of Reply Unit
at the campaign’s headquarters — 9
Poland Street, London W1,

Anyone wishing to challenge biased,
inaccurate or distorted coverage will be
given advice on how to go about it. In
the first instance we will concentrate
on publicising this unit among our
members and affiliate organisations
particularly within the London area.

We will provide a guide-to-action
pack containing the following
information:

® Examples of how and where the

right of reply has been won

Gays fight
media bias

CPBF has begun collaboration with
the NUJ lesbian and gay group to take
up media bias against gay people.

Lesbians and gay people are constantly
misrepresented in the media. The national
newpaper tabloids never miss a chance of
treating them as sick, or evil.

To fight this prejudice a London meeting
was set up jointly between the NUJ leshian
and gay group and the CPRBF, It examined
the links between the media’s treatment of
gays and of trade unionists, peace
campaigners, and women in general. It also
suggested ways of fighting back with the
trade union movement, especially the NUJ
and other media unions.

A full report will be published in the next
issue of Free Press,

By Lesley Wood

® Information about the media
policies and specific work of the
media unions

® A puide to the practical steps
needed to get the right of reply

® A guide to how and by whem the
printed and broadcast media are
produced.

This extension of our work will, we are
convinced, allow more people success-
fuly to challenge media bias. And we
hope it wil futher encourage media
workers to help them.

ACTT in broadcasting has already
adopted a policy of supporting any
union member who refuses to work on
anti-union material which does not
provide aright of reply andis making a
point of publicising this policy widely
during the miners’ dispute.

Further, we are hoping to set up
groups of CPBF members in national
newspapers and broadcasting. The
campaign we know has among its
members some of the most sympathetic
media workers, people whe would be
the best to approach by those wanting
help in getting a right of reply.

We would be grateful, therefore, if
you would let us know whether you are
willing for your name to be given to
people who want help. Thisinformation
would NOT appear in any freely
distributed material. It would only be
passed on to people with genuine
grievances.

If you are willing to co-operate and
provide assistance in such
circumstances please fill in the form
below and send to the office:

[rms—— e me——e—-

I am willing to help people who want «

i a right of reply

b L T l

Address (Home) ...............c.0tn

.................... R R

" Address (Work).......ooviiinan.t, I
' T'él'éﬁliéh'éil}')::::::::::::::::::::::::i
| (W)t eeereenieeenainn .
“Job......oe Trade Unlonl

® Kent miners — out since March 1!

A PACKED meeting of National
Graphical Association (NGA) Fleet
Street FoC’s (shop stewards)
pledged to raise money and to back
miners demanding the of reply for
misreporting of their dispute.

The CPBF jointly sponsored the
meeting with three London NGA
sections. The London Region of
the union also gave the meeting its
endorsement.

Fred James of Kent NUM told
the meeting of the problems that
they were facing on a subsistence
allowance of £3 a day. He coupled
his appeal for financial support to
keep the fight for jobs with one for
fair media coverage.

On behalf of the CPBF, Mike
Power, whao is also an NGA FoC at
the Daily Mail, pointed to the
growing links between media
production workers and others
like the miners who are in dispute,
to obtain a fair hearing. Speakers
told of how NGA and SOGAT
officials had taken groups of
miners around Fleet Street to meet
individuals and chapels.




PAGE 2

"Campaign Diary

T

R e e L

- = - — -r--rJ
s z - =

oo

women. an

/nvitation to
fight back

BY LORETTA LOACH

THE media for the most part fail to
seriously portray women as par-
ticipants in the important events
which affect us.

They also fail to provide
information that accurately
reflects women's lives and is,
relevant to our needs in making
decisions and excercising
control over our lives.

The CPBF has so far paid
insufficient attention to the
specific issues which affect
women in the media. We want to
do more.

First, we need to involve more
women in the Campaign’s
activities. We are therefore
inviting all women interested to
attend a meeting on Tuesday,
12thJune 6.30pm at 9 Poland
Street.

We also want to discuss a plan
of activities that will make the
campaign more meaningful to
women as well as making an
impact on the way in which

-‘Bias against-

women are seen by the media,

I To]], Wellll
CAMPAIGN

! Individual Membership £6 per annum
Organisations affilate according to
! membership:
Below 1,000: £10
1,000 to 10,000: £20
| 10,000 to 50,000: ¢50
150,000 to 100,000: £100
fover 100,000: £250
2*[/We would like to join the CPBF
andenclose £ ..........civviiiiiiininanns
'
I Name {or Secretary's Name) ..............
8 (if different from above)

¥ Organisation if (if applicable) ............

O Address .. .ove it r e,

sSend to: CPBF, 9 Poland Street, |
|London W1 3DG '

Mass rally in

Manchester for

N. West

THE NORTH West group of the
Campaign for Press :mdg Broadcasting
Freedom was launched on Saturday
5th May with a mass rally at County
Hall in Manchester. The former Labour
MP, Frank Allaun agreed to be
chairman of the group, and speakers
included Barbara Castle MEP,Michael
Meacher MP, John Tocher of AUEW
and Janet Whyatt of the NUJ and
Piccadilly Radio.

~ Meanwhile, plans are afoot to find
tfunding for a full time worker in the
North West, and to produce a local
media directory.

The West Midlands group are also
looking for funding for a full time
worker. This follows their highly
successful day school at the Birmingham
Trade Union Resource Centre in
February. After an introductory ses-
sion on why the media should be used,
30 trade union delegates were given a
taste of the action by journalists from
newspapers, radio and television. First
they were asked to write a press
release, then they were interviewed on
tape, and finally they were put in front
of a video camera and given a
professional interview in front of the
lights. The sessions were described as
“nerve-wracking, but useful”.

In Wales, the local CPBF is profiled
in a new radical magazine launched by
the Welsh TUC. “New Direction™ is a
monthly glossy magazine, not unlike

=i i = e = e r—

e

THE  \[aeis ser o
' § [ g J\EEEINY 5
— eyt ) -

2 ot
——

GOTCHA

- ;"-1_ Our lads sink
= gunboat and

- I
[scrx  FL A D &

k“’fﬁf‘:}tﬁ}b'q_

(R

4 hole cruiser

= T .

The Campaign Against Racism in
the Media has merged with
CPBF.

CARM’s film It Ain’t Half Racist,
Mum — exposing TV racism —
continues to be widely shown, and
the more recent book of the same
title has sold more than 2,000
copies. CPBF has undertaken to
promote the film and the book

launch

the defunct Rebecca, and is now in its
third edition.

The Welsh group hope to have their
Media Directory on sale soon. They will
distribute it among trade unionists,
community groups and other parties to
help them get their message across to
newsdesks. Later in the year, the Wales
CPBF will be speaking at conferences
throughout the region.

Members in the East Midlands —
which takes in Nottingham, Lough-
borough, Leicester and Derby — were
meeting to plan the launch of a local
group on May 12. It is hoped to attract
people who have been active in media
studies, including the Leicester Centre
for Mass Communications,

There may also be a new grou
starting in East Anﬁ:ia soon. Norwic
Trades Council are behind the initia-
tive, and they would be pleased to hear
from any one who wants to help.

CONTACTS:
Nt_)rth West: Phil Turner, 061 428 6446
Brian Machin, Open Eye, 051 709
9460

North East: Malcolm Wright, 0325
484374

;’igjgt Midlands: Rob Burkitt, 021 359
Wales: 0633 857653

East Anglia: Brian Morrey, 0603
612872

East Midlands:
56101 ext 2714.

'PUBLICATIONS _

[} People Aganinst the Press; the devas-
tating report of an independent inquiry into
the Press Council. Selling price £7.95 — Our
price £3.95

Derek Cox, 0602

ey

O Press, Radio and TV and introduc-
tion: the simple guide to a complex media.
Selling price £1.80 — our price £1.50

[0 Rejoice: media and the Falklands — 80p
(1 Are You in the Picture? — illp

0 Hunt and Cabtle: “TV Chaos or Colierence?
Seiling price £1.95 — Qur price £1.50
Plus posteards like the new Gotcha card,
pictured left. ALL from our office at 9 Poland

from which an annual revenue of
£1,000 is anticipated. We will also
be considering a follow-up project,
and recommending speakers on
media racism.

‘It Ain't Helf Racist, Mum' film/video can
be hired from the Other Cinema, tef 01-734
85089, Copies can be purchased from
CPBF. The ‘It Ain't Half Racist, Mum "book,
co-published with Comedia, 18 avatlable
price £2.50 from CPBF.

e

Review =

AN important new book — Ireland
— The Propaganda War by Liz
Curtis — provides a vivid account of
the process of news manipulation
by the British media.

_ Toquote directly from the book’s
introduction:

“The level of awareness in
Britain about the situation on the
North of Ireland is of major political
importance. The Westminster
government rules the North in the
name of the British people and
using their money. The British
people have the ultimate veto on
their government’s presence in the
North and its policies there.
Successive administrations have
demonstrated that they are well
aware that one way of keeping the
people acquisecent is to keep them
in ignorance”.

The Propaganda War, published by
Pluto Press, focuses on certain major
characteristics of the British media’s
Irish coverage. It describesin detail the
activities of various interested parties
— the army and the police in media
coverage of Ireland.

One major characteristic is that
media coverage of the conflict reaches
the people of the North and the people
of Britain very differently. The
population of the North is daily
inundated with news. Loecal papers,
hourly radio bulletins, regular local TV
news broadcasts supplemented by the
early evening magazine programmes
all put out a stream of information
about bombings and shootings,
arrests and trials, the manoeuvrings of
political groups.

By contrast the people in Britain
receive only a trickle of news except
when a crisis hijacks the headlines.
The people of England, Scotland and
Wales are almost entirely dependent on
the mass media for news and
interpretations of events in Ireland.

In certain respects this may be
unremarkable. However, the media’s
acceptance at face-value of any version
of events as expounded by the army
and police, coupled with internal
selfcensorship when faced with a
conflicting account, makes the clear
waters of understanding very murky
indeed.

The book opens in 1971 — the year
when internment without trial was
introduced — and gives an account of
the early battles over Irish coverage.
The ouicome of these battles determin-
ed the present shape and tenor of press
and broadcasting reportage and
presentation. Sadly, the winners were
not champions of independent
journalism,

A central theme of the book describes
the development of the internal
controls in broadcasting — the
‘reference upwards’ system. A system
of self-policing ‘checks and balances’
which became as effective, if not more
so than direct or state censorship —
which the authorities perceived as
being counter-productive in their

propaganda war for British hearts and
minds.

I =

s L ek

- —— ——— T

THE IRISH

NEWS THAT

NEVER MAKES

HEADLINES

By Alan Richardson

According to the book's own
conclusion “The ‘system’ is not yet
monolithic and protest can produce
results.” While the broadcasting chiefs
and ‘quality’ newspaper editors may
respond more readily to establishment
pressure, they are not impervious to
criticism from their own employees or
their wider audience — the public.

The Propaganda War certainly deals
with a sensitive political subject, and
no doubt we will be criticised for
entering this aren. However, the
book also deals with fundamental
issues affecting the freedom of
information. Issues on which the
CPBF holds, or should hold stron
views; the question of balance an
right of reply, to name but two.

The Propaganda War — The British
Mc;dm and the Battle for Hearts and
Minds costs £5.50, but ts available ata
sd?eczal offer price of £4.25 from the
WII’BF office at 9 Poland Street, London

@ Solidier and resident in Belfast’s New
Lodge district: a familiar story, but not
for the rest of Britain.

While this may be infuriating
catalogue of news manipulation
misinformation, distortion and down-
right lies perpetrated by those
representing the Establishment view-
point, the conclusion is optimistic.

Admittedly considerable efforts
have been made to prevent journalists,
dramatists and film-makers from
exploring the situation from a
dissenting angle, and Britain’s
activities in the North have been kept
in the shadows. However, some
disconcerting questions about
Britain’s role in Ireland have been
raised on television and in the press.

Your place in
j P SRR
the campaign

THE following trades unions are
affiliated to the Campaign for
Press and Broadceasting Freedom.
They represent people from every
section of Britain’s workinglife: —

ABS, ACTT, AGSRO, ASLEF,
ASTMS, BF&AW COHSE, CSU,
NATFHE, FTAT, FBU, GMBATU,
MN&AOA, NALGO, NATTKE,
NGA'82, NUJ, NSMM, NUHKW,
NUM, NUPE, NUSeamen, POEU,
SOGAT'82, SCPS, STE, TWU,
T&GWU, UCW, USDAW.

The Campaign, therefore, is
recognised as an important part of
the Labour movement’s response
to continuing media distortion.
Your union branch should be
affiliated and should invite the
campaign tohelp youchallenge un-
fair coverage. Write to; CPBF, 9
Poland Street, London W1.




