PUBLICATIONS

(O Labour Daily? Ins and outs of a new

Labour daily and other media alternatives.
CPBF £1.50.
Lively and informative essays prompied by
the CPBF conference in early 1984. 2.10
copies £1.25 each; 11-25 copies £1 each; over
50 copies 756p each.

[ Shut Up and Listen Women and local
radio: a view from the inside. Comedia/
CPBF £1.95.

Includes a guide on how to make use of your
local radio station.

[] Ireland: The Propaganda War The
British Media and the Battle for Hearts and
Minds. by Liz Curtis. Pluto Press £5.50.
A vivid account of British media manipu-
lation of the news from the north of freland,
Special offer for Free Press readers: £4.25.

@ Press, Radio and TV — an introduction.
£1.80. CPBF price £1.30

@ People Against the Press. £7.95.
price £3.95.

® It Ain’t Half Racist, Mum£2.50.

CPBF

JOIN OUR
CAMPAIGN

Individual membership: £6 a year
Affiliation by organisations:

-—-—-ﬂ-ﬁ-ﬂ----1

North West gets
full-time worker

Greater Manchester Council has supported
the North West group’s application for
funding, and a campaign organiser will be
appointed, hopefully, by early October.

Plans include the production of 8 Media
Directory for the Greater Manchester ares, as
well as presenting educational and practical
sessions on ‘Using the Media’. Most impor-
tantly the person employed will be able to
atrengthen the influence of the Campaign in an
important centre for the press and broadcasting.

Future events include: JIM ALLEN, the
playwright, author of Days of Hope, The
Scroungers, The Big Flame, on Censorship and
Bias in the Media, Saturday 20th October, 12
noon, Black Bull, corner of Blackfriars Street,
Manchester.

On November 17th the Campaign in the
North West is jointly sponsoring with
Manchester Trades Council a conference on
Images of Women. Speakers include Brenda
Dean (Sogat '62) and Loretta Loach (CPBF
National Organiser and Spare Rib).

Press Freedom in Wales

The WCPBF is collecting information on
the media coverage of the N.U.M. strike
from both miners and journalists and
conducting an analysis of the Cardiff and
London-produced television news.

In conjunction with Everyday Printers

of Cardiff we hape to publish a detailed
report and a Guidebook to the Media in
i Wales,
1 With Moving Left In Wales the Campaign is
: holding a one day conference called The Left
1 and Media Democracy at the Students Unon,
1 Park Place, Cardiff on Saturday 20th October.
! The main speakers will be Dafydd Elis Thomas,
t Plaid Cymru MP, Mike Power of the CPBF,
! workers from the Welsh media and representa-
: tives from local black and women's groups. See
1 listings. .

The Campaign hopes to be holding & fringe
meeting at the Plaid Cymru conference in

IDIARY EVENTS

Fri 12 Oct 7 pm
CND 8 WHAT THE PAPERS DON'T SAY
Joan Ruddock, Jean Stead, Jake Ecclestone,
Derek Lloyd, Mike Power
St Bride’s Institute, Bride Lane, EC4.

Thurs 18 Oct 7.30 pm
North London CPBF Meeting
Camden Labour Centre, 8 Camden Rd, NW1.

Sat 20 Oct 10 am
FACT AND FICTION:
The Left & Media Democracy
One day conference organised by Welsh CPBF
& Moving Left in Wales, Speakers &
workshops.
Students’ Union, Park Place, Cardiff
Tickets £1 waged, 50p unwaged from 14
Conway Rd, Canton, Cardiff.

Wed 17 Nov
IMAGES OF WOMEN IN THE MEDIA
Brenda Dean, Manchester.

Wed 21 Nov 7.30 pm
South West London CPBF Meeting
Room 119, Lambeth Town Hall, Brixton Hill,
Sw2

Sat 15 Dec
CPBF Day Conference
“The Right of Reply in Broadcasting”
County Hall, London SE1. With leading figures
from BBC and Independent News and current
affairs.

8at 2 March 1985
CPBF AGM

CPBF London Women's Group

The group continues to meet on the third
Wednesday of each month. Phone CPBF office
(01 437 0189) for details of venues.

A Code of Conduct on Sexism is being drafted
and will be circulated to CPBF members for
comment, with a view to its adoption by trades
unions, and a conference is planned on the

JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

No. 25 SEPT - OCT 1984

Help! We

BINGO!

card on the back page.

20p

No, we're not offering you a million, though we do want
to increase our circulation.

In fact, we're asking you for money to help keep alive
the issue of media freedom and the Right of Reply.

Thanks to Government legisiation our G.L.C. funding
may well be stopped. So we need your support to keep
our vital Campaign going. We‘ve got v
£3,000 already, but that’s not enough. We / T8 PYAL
need the lot by March, so please rush | QUPPOEIE
your donation to us now. Use the donor #§¢

need £20,000

-

TUC applauds Campaign and backs Right of Reply

‘MAKE IT LEGAL’

By Alan Richardson

The myth of press freedom was
given a hammering again at
Brighton in September. The TUC
unanimously passed a motion of
criticism and censure on the British
media.

However, this year, for the first time,
the motion clearly spelled out the need
and the importance of a legal right of
reply, and took the first step along the
road to its achievement: “The General
Council is to seek an assurance from the
Labour Party that they will, upon return
to Government, introduce the necessary
legislation to ensure a legal ‘right of reply’
to any person or group of persons who
believe that their views have been

Later in the debate, Jack Taylor,
Yorkshire NUM president thanked
SOGAT and the NGA for securing the
right of reply for the NUM. Of the media’s
personalisation of industrial disputes he
said: “This dispute is not about Arthur, it's
about fighting for our jobs.” His national
president had been vilified on every

LUHOSTHIAHYIN MIHANY

BRENDA DEAN (SOGAT) speaking at the Campaign Fringe meeting in Brighton.

press, and all had their snouts in the political
trough.

The monepoly of the three Ms, Murdoch,
Matthews and Maxwell was to blame. Murdoch
had debased the standard of journalism and
turned the Sun into a spiteful newspaper, Lord
Matthews was a Tory cheerleader and Robert
Maxwell, a so-called Labour supporter, had

. T : i . used Tory legislation against the print unions.
¢ Less than 1,000 members £10 g%ﬁ:u?gr%:;%ﬂ::;:%ﬂ: ;l:ol ::;‘::ﬂ m’}'l;efoérgggsﬂm plans to circulate media misrepresented by the media. . occasion. “The last thing we need is a ‘born again’
! 1,600 — 10,000 members £20 : : - - . SIS Moving the motion, NGA president “That is something leaders have to live Beaverbrook,” he said.
¥ have a series of meetings on Sianel Pedwar | unions with a questionnaire about the number . . . L ; e .

1 10,000 — 50,000 members : £50 Cymru and would like to hear from anyone | and roles of women employed in the medis, Bryn Griffiths spoke of the media’s with. But our members believe they have  Mr White paid tribute to the Campaign for
) 50,000 — 100,000 members : £100 ¥ ijing o help, especially Welsh speakers and | Members of the group are always willing to potential as a source of power, and why the right to be trade unionists. People Press and Broadcasting Freedom, which had
Over 100,000 members £250 1 people from North and West Wales. assist others who want to start similar groups those who hold political and economic speak and write about picket lines and done more for the cause of press freedom in five

I'We would like to join the CPBF,
: and enclose £........

® Contact address is WCPBF, 14 Conway Rd,
Canton, Cardiff, South Glamorgan.

in the Regions.

power always want to keep their hands on
the media, to win the hearts and minds of
the people. “Economic power, political

talk about the way pickets act. They have
no right to criticise my members as pickets
unless they have stood beside them and

years than that “apology for 8 watchdog the
Press Council” had done in 30.

CPBF Chairperson Mike Power, NGA, said
the Press Council wes not an independent body

NG 8 o o o oo e e oo power and media power are inter-related,” gone through the experience they have andhad nothing to do with press freedom. The
i . Don’t let the Campaign die! he said. gone through day after day.” Press Council did not want the power to enforce
t Organisation: . ..................... . Referring to the “arrogant, blatant and The motion was seconded by Aidan White, its own judgements and it was time for the TUC
! Gf applicable) Become a donor to the cause of media freedom and enable the crude attacks” on trade unionists and to NUJ Nationa! Treasurer and CPBF National lo completely boycott it.

[ e C.P.B.F. to keep alive the vital issues of media freedom and the the  miners  suffering “scurrilous Committee member, who said that while On behall of the General Council, Alan
! (if different from above) Right of Reply. Hurry, there is no time to lose. {;urnalism at its worst”, Mr Griffiths said :-‘vr;gi;irinmosv izz;n;l'u:::! l::ash:;dfﬁtz::::glﬁa tI; f:lme;h ?entgral secr:l:airly of A(i'{;l‘o. snaigd t;l:iat ;
1 . . H 5 caLgns counci was £

U oAddress: . . ..o, I/We wish to make a donation towards the £20,000 target e tine had come to establish a more of media abuse. “In ever-increasing numbers ensure a fair hearing in broadcasting. The

.................................

ooooooooooooooooooooooooooooooooo

1
pTel:.............

{ Fill in & send off with your cheque
1 or P/O to:

Amount: £

- D D SR D ED R s del e ek P D G SR SR A S e

Cheques & P/0s to CPBF, 9 Poland Street, London W1 3DG

representative media. The only real
redress for abuses of media power at
present is through the industrial action by
printworkers in the national press, to
secure the right of reply.

they are supporting this movement’s demands
for a fair hearing.”

It is the structure of the existing media which
should be the target. Three national newspaper
provrietors owned 80 ver cent of the national

General Council, he said, fully supported the
motion, and the TUC would talk to the Labour
Party to seek assurances that the next Labour
Government would promote a legal right of
reply.

INSIDE: Scargill’s Edinburgh Victory — Page Two

{ CPBF, 9 Poland St, London W1 3DG }

Printed by Morning Litho Printers Ltd. (TU)




NEWSF

'OINT.

Frank Branwell: injury lingers on

At the end of May an agency
photographer snapped what
he thought was & saleable
scene outside Markham
colliery in Derbyshire, which
appeared to corroborate Fleet
Street's preferred opinion that

the iminers’ strike was
collapsing.
The lone “strike breaker™

pictured passing along the
ranks of police on the picket
line, was miner Frank
Branwell. He did not go into
work, but spent the day on the
picket line.

But the photographer had
already filed his version of the
event, which appeared in the
Guardian, Sun, Express, Times
and Standard on May 22,

Presumably because his
picture and caption reinforced

the prejudices of these
“opinion formers”, they did
not bother to check their
“trustworthy™ informant's
source.

I made my own enquiries
about how these august
journals planned to right the
wrong they had done. Some
claimed to check all stories
unless confident of their
validity. Several denied that
they would exercise different
standards if handling a story
embarrassing to those better
able to afford a libel action.
Initially not one offered an
apology.

The Guardian did print a
correction about its offending
front page story, the next day
— at the bottom of page 2. The
Sun and Telegraph printed

corrections by the following
Thursday.

The Times ignored my first
“pdvise receipt” letter, but
Deputy Executive Editor
David Flynn did acknowledge
another on June 20, saying
“the matter is being
investigated as speedily as
possible”. He tole me that he
was attempting to contact Mr
Branwell via the National Coal
Board (!) and said he would
have sued if someone had
taken away his good name,
without correction for several
months.

He suggested that other
papers might have published
corrections without checking,
simply to avoid hassle. The
Times eventually printed a
correction to its fromt page

By Dave Shepherd
{CPSA)
CPBF National Commitiee

story of May 22, in a page 2
paragraph on August 28,

The Standard openly
scorned the idea of an apology
when I first contacted them.
Morris Benett, personal
agsistant to the Editor of the
Daily Express, claimed
ignorance of the story, and
said that only direct
representation from the vietim
or his authorised agent would
receive “serious
consideration”, but according
to him a mere seeker after
truth had no status. He was not
amused by my suggestion that
his NUJ membership had more
to do with salary benefits than
with observance of his union's
Code of Conduct.

Apologies for the late arrival of
Free Press 25. Much promised
copy failed to arrive, and
production had to be
rescheduled. Apologies for so
little copy by or about women in
the media. Help us to rectify this
for the next issue.

This edition of Free Press has
been edited by Mike Jempson,
with help from Jake Ecclestone,
Julian Petley and Aidan White.

Copy for the last issue in 1984
should be sent to the CPBF
Office by October 31.

LIBEL ACTION

A libel action brought by the Freedom
Association against former CPBF
Secretary John Jennings is to go ahead.

As this issue of Free Press was being put
to bed, solicitors for the two sides were
preparing to go to court on October 2, for
directions as to how the case will be treid.
This is a procedural step.

The writ was issued on behalf of the FA
in December 1983, alleging libel in respect
of an article writien by John Jennings and
published in Free Press.

As reported at the 1984 AGM, the CPBF
National Committee, of which John is a
member, is supporiing him in the legal
action, but the writ was issued against him
and not against the CPBF,

If the FA win their case John Jennings
will be personally liable for his share of
what could be substantial costs and
damages.

A John Jennings Defence Fund has
been set up to help cover legal costs
and all donations will be gratefully
received.

The Sun
does it
again

On August 3 the Sun ran a “fun” feature on
what sundry celebrities would do *if the
last thing on earth that’s likely {0 happen”
(sic) happened. While waiting for the bomb
to drop, we learned, these characters
would get up to all the obvious things —
comic and sentimental — but what else
would you expect if you ask Bob
Monkhouse, Les Dawson and Bernard
Manning.

On the same day the Sun’s leader column
had a few last words of its own for CND
supporters in Wanstead and Woodford.

As a way of drawing attention to the
inadequacies of government plans in the

event of a nuclear attack, the local CND ¢

&

delivered black plastic bags through & f ,

&

doors — the sort recommended for &
the disposal of bodies according to §
the government’s own advice. &
The Sun considered such
behaviour the callous work of
“gelf-serving hypocrites”.

upsurge in custom from miners’ wives. The
Sun seemed to think that a long strike
would bring about a lot of unwanted
pregnancies in the mining communities.

AT WOULD!

'Hw Lu- :hr:

WHAT

. 'Im.ll ii:l -

" fox -M bom '

. IT 13 ihe lnst Biing on gerih
Wists lhely be heppan, bul
M1 puppsbe & putlese  minRe
wat haadng FEUR way Bnd PR
hag—pe millary saperis mamn —
Wy e manyieg 141 te Dk}
[ e 3un ssnea seme lemovs
people hew Inky wautg ini
Malr lash pracisus mements. Some
o Mol Bnawery wére Bul St M

§ 5

§
&
&

er love 10 hes

Tricks

i magcan Pt oasten
o

Criakater  yn  Esihamg
Lt Thanden the crickel
Pih ing beod tor

n s
; |lsnu m:n o

¢ i OdTL by

1AITH pHCwN
poce t0p

1 final cuddle &

ey
PAGE THRED gin Lamanths Fav weuld &
it Lo 1pend menuies with hir mum
lulr |- ﬂ!nvl Item the

SemANTHE FOL
family bpegmett

e wema grealodd Bt
e nmb up

ANOTHER PAPER DELIVERY FOR THE SUN [

Rigis One DJ  Farer




SOUTH AFRICA C

The South African press and
broadcasting system is probably among
the most political in the world — one of
many paradoxes in a repressive state.

The daily press — roughly comparable to the
national dailies in Britain — is split along both
political and langusge lines. The English-
language papers, with one notorious exception,
oppose the ruling National Party; the
Afriknans papers support it. The exception is
The Citizen, 8 morning paper started by the
Government, using secret funds, to try to kill
the Rand Daily Mail — at the time the most
vociferous opponent of apartheid. The Citizen is
now owned by a staunchly pro-Government
Afrikaans group.

The four main newspaper companies — the
South African Associated Newspapers (SAAN),
Argus, Nasionale Pers and Perskor — all carry
loss-making papers out of the profits of their
more lucrative divisions. This is done for
political reasons.

Most of the English-language papera admit a
significant black readership. The Rand Daily
Mail has been particularly squeamish over the
fact that, until recently, 70 per cent of its
readers were black. This did not encourage
advertisers. The paper has effectively betrayed
black interests in order to woo white readera
The proportions are now 50/50.

The Argus group owns the Sowetan, which is
black in the sense that it is staffed by black
journalists and aimed solely at a black
readership. Its predecessors — the World and
Post — both edited by Percy Qoboza, were
closed down by the government.

Until May this year the country could alsc
boast a tradition of independent black
journalism. A wealthy eccentric, Jim Bailey,
owned a monthly magazine called Drum which
at one time published throughout Africa. Drum
exposed corruption, police brutality, prison
abuse and served black readers well. Many of
its journalists are internationally known —
such as the late Can Themba, Nat Nakassa and
the photographer, Peter Magubane.

Bailey also owned a weekly paper called City
Press  which stridently opposed the
government. But Bailey ran out of money.

Despite the fact that Bailey's family trust
owns a stake in SAAN, and that Bailey is on the
board, neither SAAN nor Argus would take
over his siling publishing group. In May
Nasionale Pers — the most pro-government of
all newspaper groups — bought Drum and City
Press. The only independent black journalism ia
now owned by a “government” company.

The lack of medla coverage in
Britain of black opposition in
South Africa, particularly to
repression in the “homelands”,
is partly due to the fallure

of Fleet Street news editors

to accept material unless

it comes from established,
white correspondents.

This is one of the findings of a
report on press coverage of

i events in the Transkei and
Ciskei sent to the CPBF office. The report
says that this failure “is not because the
work of independent black press agencies
lacks quality, but because of the difficulty of
penetrating the 'old boy’ type, closed world of
the media”.

The report rejects or “alternative”
publications as the solution to the invisibility
of black people. “What is needed is access to
the mainstream media to ensure that South
African issues of importance form part of the
general, rather than the peripheral,
consciousness.”

In South Africa itself, says the report, the
English-language media — with the
exception of a “small but vigorously growing”
community press — has been colonised by a

iberal, and mostly white, professional elite

Black voices that we
never hear

which lacks interest in the struggles or
achievements of ordinary black people.

Noting that there is a “substantial number
of very competent and outspoken black
journalists”, the author of the report (whose
identity has been protected for safety
reasons) says that they are denied full access
to the commercial media.

The report deals with the failure of the
media to report on the struggles of black
resistance movements away from the main
urban centres, especially in the homelands
and around East London.

Foreign correspondents rarely, if ever,
visit such areas, preferring to rely on reports
from local papers. But journalists on the East
London Dispaich commented that “the
advisability of publishing material is often
checked with the security police.

“No stories spiked by the Dispatch get sent
out on the line to any of the other dailies.

The report goes on: “One seldom travels a
homeland road without going through at
least one roadblock manned by machine-gun
toting soldiers and police, This works to
inhibit newsgathering activities, both
through journalists being vulnerable to the
authorities and the general unwillingness of
people to talk to strangers — particularly if
they are asking questions.”

Quoting Martin Luther King’s remark
that “riots are the voice of the unheard”, the
report says that in the homelands, as
elsewhere, “the voice of the people never geta
heard as much as they never get seen”.

IRELAND

What Papal

By Mike
Jempson

plot?

The Irish current affairs magazine, Magill, has exposed a media
conspiracy to link an innocent women with an alleged CIA plot to kill

the Pope.

In 1980 Marie McCarthy unwittingly made friends with a couple of wanted gun runners
and arms dealers when she was working in a Beirut hotel. Three years later she was
lured back to Ireland from Londen by author Gordon Thomas and Paul Loughlin and
Eleanor Donovan of RTE's “Today Tonight” tv programme, with spurious claims that
the Irish Special Branch, Scotland Yard and the CIA were after her. She was
bamboozled into staying overnight at Thomas’ home and photographed as she left the

next day.

A couple of days later “Today Tonight” ran its sensational story, which the Sunday
Press picked up and ran for two weekends under the banner “What Has A Car Crash In
Wexford To Do With A Plot To Kill The Pope?”

What indeed? In January, 1983, Marie McCarthy and her boyfriend visited her sick
mother in a car left with them by the wife of Frank Terpil, the fugitive she had known
by a different name in Beirut. The car was damaged when it hit a bridge, and they left it
behind for repairs. The pelice discovered its owner and went looking for its occupants.

That was about the strength of it. Gordon Thomas somehow deduced that Terpil had
been in the CIA when they allegedly trained the unsuccessful Papal assassin Ali Agca.
There was no evidence to support his thesis, and when the Sunday Independent
published Marie McCarthy’s denials, he described it as “the kind of reporting of the story

that gets journalists a bad name”.

Colm Toibin's fascinating account in Magill provides a lesson in how easily
enthusiastic journalists can be duped into believing their own interpretation of events
and then fitting together a story that will sell. It also serves as a reminder to conspiracy
theorists, that media manipulation is oné of the most intractable conspiracies going.

PAGE 5

ubular vision is bad for us

Broadcasting Acts.
This duty is, however,

Broadcast coverage of the
miners’ sirike has been
predominantly through an
“Establishment” viewpoint
about “uneconomic” pits,
the “rights” of scabs, and
the “Rule of Law". This
dominance is ensured by
political and economic
pressures brought to bear
on the BBC and the IBA,
e.g. threats to the BBC’s
licence fee, removal of
accessibility of government
ministers and officials to
news workers, Ministerial
criticisma of coverage of
the Falklands War, etc.
Newsworkers  transform
those pressures into self-
censorship which smothers
their curiosity with a
blanket of silence
embroidered “There is no
alternative”.

There are alternatives
which should be repre-
sented in news and current
affairs programmes; the
military and commercial
pressure to  substitute
nuclear power for coal-
based power, the conirast
between so called

uneconomic pits and the
£50m subsidy automatically
handed out to UK dairy
farmers when the EEC milk
quota was cut; the political
and economic reasons for
this government’s run-
down of traditional
industries, such as textiles,
steel, ship-building, coal-
mining.

In challenging broadcast
coverage, we should
concentrate on the
viewpoint from which it
was produced; highlight
the interests served by
seeing issues from that one
viewpoint; and press for a
divereity of viewpoints to
be represented in the
coverage of an issue.

The Campaign for Press
and Broadcasting Freedom
has been Jjustifiably
cautious about raising the
demand for a Right of
Reply in broadcasting. In
this country, broadcasting
organisations are under a
statutory duty to be
balanced and impartial in
representing issues: the
BBC is bound by clauses in

only a statement of
principle, not a set of
instructions on how to
interpret terms like
“impartial”, “balanced”
and ‘“objective”. In this
situation, challenges to the
broadcasters’ claims of
impartiality often become
bogged down in futile

arguments over “which
side had more/better
coverage” and political

analysis is reduced to
swapping statistics.

Tapes produced by ACTT
members which offer an
alternative view of the
miners’ sirike are an
example to others wishing
to present issues in their
own ways, and means that
the right of reply can be
demanded in broadcasting
without entering false
arguments about “bias”.
We should ask the BBC and
ITN news to include the

by Patrick Hughes

tapes as part of a mormal
transmission. This would
give miners the right of
Reply not just to individual
inaccuracies, but to the
“Establishment”
explanation of the strike,
and give audiences the
opportunity to decide
which makes most sense for
them.

If such tapes are to be
transmitted it will only be
because of repeated and
forceful demands from an
alliance of broadcasters
and tv audiences. News and
current affairs
programmes on radio and
television should become
“publishing houses” in
their own right and stop
operating as a state PR
Dept.

In other words, we
should stop agonising over
how best to use the media,
and start working out what
sort of media we want.
People have for years tried
to use the media; the point,
however, is to change it!

Sharks in Warrington

Staff at the Warrington Guardian have been
threatened with disciplinary action unless copy
is checked, withheld or omitted where it might
“impinge” on advertisers’ interests.

This flagrant interference with editorial inde-
pendence has been rejected by the NUJ chapel.

A less predictable response has come from Mr S.J.
“Eddie” Shah of the Warrington Messenger Series,
who has written to the CPBF complaining about the
local council’s declared intention to restrict advance
press access to committee agendas and reports.

Quoting the rival “Guardian” memo, Mr Shah
suggests that “it is even more important that there
should be at least one impartial watchdog in the

community”.

“In view of the potential impact on the rights of
thousands of people we thought it proper to advise
you of the circumstances”, “I would hope that as you
are a self-administered (sic) watchdog for broad-
casting and the press you will take some action on

this matter.”

Mr Shah appears to have forgotten the NGA, and
SOGAT 82 who have played a leading role in
ensuring the Right of Reply for those injured by the
greed and bias of the press.

( INTERNAL MEMO
Fram___Fenaging Director
To. All Editors Date . duly 16, 1984
c.c. Aessistant Iditore,Varrington Guardian
Features Editor
Hews Edizor
Repcrier-in-charge, District Advertiser
1MPCRTANT
Cormercia) Pelicy
In confirmaticn of shat [ told you at our meeting on July 11,
this memo {8 to recocrd that for the gosd of the company your complete
co-operntion ls reguired in future on mll editorisl items shich
impinge, or nay impinge, upon sdvertisera. 1n the care af any doubt
you ahould elther eonsult, withhold untl) resolved, or omit. Mrudy
consultation 111 normally be given cver the telephone from one or
rore of the following:
Group Senicr Editor
Mysel
Genernl Manager
Assistant Gemeral Manager {Advertiscment ¥anager}),
T shall expect this Instruction to be tofiveysd to all edilorisl
atafl who, even =:casionally, arc responsible for any subeedliing ct
Tinpl gecidlen=making sbout ltems appearing in mll our 16 newspapers,
psld-Tor and free. .
1 repeat the sarning shich 1 hed 1o make at the meeting, that
1 shall regard any bresch &f this instruction as m very serious
matter for ilmmediste invemtipsticn by me. If 1 then found a breach
t0 be = blatsnt disregard &f my inetructions,-or that as » resylt
of & breath there had been &r were jikely to be nerjous tormercial
irplications for the Company. then disciplinary measurcd wiuld be
the immedimte consequenhie, in sccordancte with the Company’s disciplinary
procedures ax outlined im Sectien & of the Cospany Personnel Folicy Dotumens
with particuler reference 0 Company Rules 20 mnd 21.
kThe offensive memo — rejected by NUJ members




PAGE 2

NEWSPOINTS

e e e e

Fighting

for the Right
of Reply
Nationwide

BY LESLEY WOOD

More and more people are demanding thelr
Right of Reply.

The CPBF Right of Reply office has been
directly involved In many recent successes.
We are sure that others are also challenging
medla distortion, and we are keen to hear
about them for a new edition of our Right to
Reply pamphlets.

Top of our own list remain the struggles to
get a fair deal for the miners. On July 1 the
News of the World gave Arthur Scargill a
whole page in which to reply to lan McGregor.
More recently Sunday Times Editor Andrew
Neil Invited the NUM to reply to an article by
Peter Walker MP published on September 2. In
both cases the facility has been negotiated
with managesment by the print workers,
through the NGA and SOGAT 82 respectively.

Provinclal printworkers and Journalists
have bagun to follow the lead given by thelr
colleagues In Fleet Street. Statements In
support of the miners and thelr right to reply
have appeared In the East Angllan Dally
Times, the Dover Express and the Yorkshire
Evening Post.

The Daily Mail has been under seige from
several groups who have won space for their
point of view without help from the print
unlons.

Hitary Lipkin of Teachers for Peace was
glven the chance to defend her organisation
against consistent distortion by the Mail, after
months of hard work.

The Mall has also been forced to concede a
right of reply to the Assoclation for the
Improvement of Maternity Services, and toa
single parent famlly group in Hackney.

The Ashfield Valley Tenants Assoclatlon
challenged Thames TV to broadcast their
criticisms of a TV Eye programme which had
presented a distorted and sensatlonal
account of their councll estate. And they are
seeking financlal recompense for the damage
done to their community davelopment work
by the report.

The Right of Reply Unlt Is assisting the
efforis of the Scottish Council for Clvil
Liberties, an atfillated CPBF group, 1o win the
right of reply to a heavlly biased BBC radio
phone-in programme.

The Unlt can certainly claim greater
success that the Press Council’s new ‘fast
track’ procedure. Introduced In February in
response to publle criticlsm of length of time
normal adjudications take, little was heard
about its impact.

When the CPBF asked Press Councll
Director Ken Morgan how the new procedure
was going, In July, he seemed unconcemed.
The relevant committee, he told us, had not
been convened thus far, and only three people
had tried to use the new procedure.

Television in

Middle of

“Can the Centre hold?” That was the
central question of this vyear’s
Edinburgh T.V. Festival. After the
Festival’s centrepiece media-event
— The Miners and the Media — it
became clear that ‘Should the centre
hold?’ would have been more to the
point ...

From the moment Arthur Scargill
entered to rousing applause there
could be little doubt whose side the
majority of this audience of
broadcasters was on and by the end
it was equally clear who'd won the
debate.

You'd never think so, however, from
televigion’s ‘balanced’ coverage of the
event. As if to prove Scargill's points,
television painted a picture barely
recognisable to many of those who were
there. Scarcely a mention of the leaden
silence that followed Alastair
Hetherington’s lame and often snide
attempts to ‘prove’, by means of crude and
antiquated headcounting methods, that
television had treated the miners fairly.

And even less of Martin Adeney's
bizarre ‘defence’ of TV news coverage of
the strike by showing, to hoots of laughter,
a clip of mounted police charging
stationary miners while the commentary
intoned “. .. and the pickets charged”.

Stranger than this though, seemed the
attitude of sympathy for the miners’ case
struck by the audience. How to you
reconcile this audience with the
pregrammes which it is partly responsible
for producing? Programmes which, many
argue, give the NUM a far from fair deal?

The wretched Martin Adeney only too clearly
demonstrated that many of these people do
actually believe that they're giving both sides
a fair deal. It is here rather than in conscious

the
Nowhere

How Arthur Scargill knocked
the broadcasters off balance
by JULIAN PETLEY

bias and politicking that the problem lies. Al
the talk of the ‘Centre’ holding is itself, in fact,
an acute symptom of this problem.

The only participant to really grasp this
point, and who got away from fruitless batting
back and forth of example and counter
example, was Channel 4 commissioning editor
Alan Fountain. He shifted the terms of the
debate and argued that the much-debated
notion of ‘balance’ is no less than ‘a rhetoric
which masks a political position’.

‘Balance’, in effect, means trying to hold the
‘middle ground’, but what the supporters of
‘balance’ constantly fail to realise is that the
middle is itself a political position.

If there is no politically ‘neutral’ middle
ground then every attempt to address or
manufacture a mythical ‘consensus’ is bound
to marginalise those who challenge the status
quo.

From this perspective, then, television's
failure to do justice to the miners’ cause is the
result less of deliberate, conscious bias than of
unconscious, structural effect.

The rather cosy, media-professional’s view of
the world is utterly different to that of the
miner and his family, and so if presently
marginalised groups such as strikers (or black
people, or gays) are to achieve any real fairness
and really make their own voices heard, then
those in power in broadcasting will have to stop
speaking ‘for’ them and cede a degree of their
Jjealously guarded power to those whose views
they claim, at present, to represent.

Now that really would test the good faith of
all those who applauded Scargill with such
verve at Edinburgh. Would they gladly cede to
his request that ‘if you want to cleanse your
souls and become born-again journalists, give
the NUM 15 minutes a week in peak time to
present our case in our own way to the British
people’ or would they, like one indignant
delegate near me, regard this eminently
reasonable suggestion as ‘bloody cheeld?

of democracy soap opera’

ORAMA AWARD

And now an award 10 a great bunch of Chiel Constables lor their ongoing role in he great
My men are a fauitiess body of \ndividuals constantly under aftack from the barbare hordes
of commums! milifants and subiversives who are on the very bank ol destroying the fabric

iv

LETTERS

Free Press has been a bit thin on letters in the past.
With the campaign growing, regional organisations setting up, and control of the press and media
becoming increasingly centralised through monopoly ownership, it is especially important to share views

and debate issues in the columns of our own journal.

SO PLEASE WRITE IN —
BUT KEEP YOUR
LETTERS SHORT AND
TO THE POINT.

Cuts

I must express the regret that you
chose to cut by about half the letter 1
submitted for the July/August issue,
somewhat distorting its substance and
even its sense.

Surely FREE PRESS of all papers,
has a duty to clear editorial amend-
ments to contributions with their
authors first — given its special com-
mitment to opposing media misrepre-
sentation!

At the very least you should indi-
cate where letter are abbreviated, and
make clear your editorial policy on this
matter.

Ian Vine
368 Duckworth Grove
Bradford, Yorks.

FP replies: Point taken, and letters
will be marked with an asterisk (*) if
they have to be cut. It may not always be
possible, of course, to check with authors
irst. Space is limited, so please keep
letters short and to the point.

Cuttings

I am researching press coverage of
aspects of the Falklands/Malvinas War
since the end of the fighting. [ have
access to national papers but would
appreciate any tit bita from the regional
press or any other non-newspaper
printed media that CPBF members or
Free Press readers may have come
across — the only con-dition is that
publication has been post-war {(any-
thing even vaguely connected will be
gratefully received).

Bimon Kirk,

Centre for Mass Communication

Research,
104 Regent Road, Leicester LE1 7LT

Women's role in Labour Daily*

As a member of the workshop on
‘Women's Media’ at the CPBF Con-
ference in Februery, 1 would like to
bring to your attention some of the
issues raised.

Firstly, we wished it to be under-
stood — that women are NOT a minority
group. In the world, in this country, in
uniona like NALGQ, they are the
MAJORITY. Yet, even in matters like
the allocation of accommodation and
platform speakers at your Conference,
they are regarded as a minority.

Secondly, women interested in the
production of a ‘New Labour Daily’
would therefore want, or possible
demand, that the stail at all stages of
production from Editorial stafl to
Printers would include a minimum of
51% women and that they would be
involved in decision and policy making
as distinct from the usual supportive
tea-making role in Socialist politics.

Thirdly, women will not want a
‘ghetto-ised' paper with Women's Page
but will want all news — including
Sports News — to take their interesta
and attitudes into account. Photo-
graphers and reporters, 51% of whom
should also be women, could easily
echo these interests and attitudes, and
would have their work named.

Fourthly, [ welcome Moss Evans'
mention that ‘sexual exploitation ould
be out’ by which [ presume he would
agree with the first three demands,
above,

Fifthly, in the matter of marketing,
it seema that if the New Labour Daily
in fact followed all this advice, there
would be a ready-made market of over
half the reading population (it has long
been a statistical fact that women are
earlier, better and more frequent
readers than men who need ‘comics’ or
sexual titillation to ginger their interest
in reading).

This letter is writlen as an indivi-
dual's view, not as a apokesperson’s for
the workshop or any other Women's
group, but | have no doubt that there

would be much support for the ideas
expressed.

Marjorie Lee

87 Haydn Ave, Purley,

Surrey CR2 4AJ

@ Apologies for the late publication of
this letter.

Not the (present) Prass
Council

John Foster has rightly pointed out
that “we have not been able to persuade
even the labour and trades union
movement of the validity of with-
drawal of either membership or recog-
nition from the Presa Council,” {Alter-
natives to the Press Council 1, FP.24).

Worse than that, we have yet to
persuade Arthur Scargill, to say nothing
of such public figures as Harold Evans,
Shirley Williams or Toby Jessell MP,
all of whom have taken cases to the
Press Council in recent months.

In assessing the alternatives we need
to take into account the reasons why
such people, left, right and centre,
continue to use the Press Council.

1 would suggest that there is a gen-
uine desire for a fair and impartial
body to adjudicate in cases of complaint,
We may have repeatedly demonstrated
to ourselves the wholesale inade-
quacies of the Press Council, but this
should not distract us from realising
that we have a long way to go to win
over many others.

Nor should the undoubted success of
the Right of Reply campaign distract
us from our stated aim of campaigning
for a “reconstituted” Press council to
promote basic standards of faimess and
access to the press”.

That surely means a genuinely inde-
pendent body, beholden to no vested
interest within the industry. As they
used to say, “Accept no substitute”.

Giles Oakley
Vice-Chair CPBF

FP comment: The second in our series
on alternatives to the Press Council
appears on page 6.

Labour Daily? Whatever next!

Clive Thornton, who chaired Mirror Group
Newspapers until Robert Maxwell bought the
lot in July, had been thinking of launching a

new “left of centre™ paper.

Maxwell dismissed the idea the moment
he walked in the door, dousing what
remained of the hope raised when the TUC
commissioned Lord McCarthy to report on
the prospects for a Labour daily. His report,
published in 1983, estimated start-up costs
of £6.7 million for a new daily with a
projected circulation of 300,000.
that sum was not
forthcoming from the unions.

“Labour Daily?” examines many of the
issues raised by the idea of & new daily rooted

Realistic or not,

Sandra Horne, of the TV technicians union, adds
that the will to produce a daily ian’t there ‘because
we have no confidence in our own track record in

producing papers’. NGA official George Jerrom

papers.

wants a Labour government ‘to grasp the nettle of
its own policy’ by enabling an expanded labour
movement media to compete on an equal basis.
Whatever else the TUC’s feasibility study may
have achieved, it has certainly stirred discussion,
ranging in Labour Daily? from the media treatment
and participation of women and blacks, to the future
of TV and the pros and cons of alternative local

With ever more Fleet Street editors bought and

paid for, and an ever-widening clamour for the right

in the labour movement, and considers the the tocsin,
prospects for other media alternatives, from

local freesheets to cable TV.

Tom Baistow, who worked on the Daily Herald,
cautions against a ‘noticeboard for the faithful'. Alex

to reply, the labour movement will not wait for ever
to tap out its own messages. Labour Daily? sounds

@ ‘Labour Daily? Ins and outs of a new Labour

Kitson, TGWU deputy general secretary, observes: 50 copies, 75p.

‘Piles of {union) journals are left in union offices
while people who need the information go wanting.’

daily, and other media alternatives’ £1.50.
Up to 10 copies, £1.25 each. 11-50 copies, £1. Over

All post free from: CPBF, 9 Poland Street, London
W1V 3DG. Tel. 01-437 2795.

The Campaign for Freedom of Infor
mation (CFOI) ia now eight months old,
and 1984 has disappeared from the
title, as an indication of our deter
mination to continue the fight till we

WIn.

In this first report to members of the
CPBF (we are most grateful for your
support} 1 want to briefly explain our
legislative strategy:

Although we have a full FOI Bill
repealing the Official Secrets Act and
replacing it with a statutory Right to
Know with exemptions, we see thisasa
discussion document and have no in-
tention of pressing it this year. There
are two reasons for this: we need a ful
input from everybody on the Bill, and
your views are welcome; there is simv
ply no chance of having it passed at
this time.

Therefore, we are promoting a num-
ber of Bills this autumn, at least one of
which we hope will be taken up by an
MP who comes high in the Private
members’ Ballot. These have been
selected because they Lackle secrecy as
it affects the individual, are likely to be
popular messures, and to have all
party suppart.

One of the Bills in the Access to
Personal Files Bill, being furthered in
the House of Commons by Chris Smith
MP, which would create lor individuale
the right to inspect and correct their
own files.

A second is a local government Bil
which would statutorily open up sub-
committee meetings, and introduce a
number of other laws designed to make
local authorities even more open.

A third would repeal that section of
the 1983 Water Act which enables
water authorities to operate in secret.

A fourth would tackle environmental
secrecy.

If you can encourage an MP to con-
tact the campaign if he or she comes
high in the ballot, and take up one of
the Biils, we would be grateful.

Finally, we are cooperating with the
NCCL and sponsoring a campaign and
defence fund for Clhive Ponting and
would welcome all the assistance we
can get.

DES WILSON

CFOl membership costs £7.50 pa
More details and copies of the CFOI
newspaper “Secreta” (50p) are available
from: 2 Northdown Street, London N1
9BG



JAKE ECCLESTONE reports.

An ombudsman
for the press?

IN the United States and"Canada some
newspapers appoint one person whose
job is to deal with complaints from
members of the public. This system,
similar to the Scandinavian principle of
appointing an ombudsman, is worth
examining in the context of the British
Press. Would it work over here?

The idea of appointing an experienced
journalist to act as an ombudsman was
pioneered some years ago by, I believe, the
Washington Post. So far, about 35
American and Canadian newspapers have
taken up the idea, with varying degrees of
success and in varying ways.

I should stress that there is no magic
formula for such appointments and even in
America there is a good deal of discussion
among thinking journalists as to their value.

One of the first things to be said is that
journalists will tend to respond to pressure
from their peers, particularly in regard to
allegations of unprofessional conduct or
shoddy work. This, in a way, is the true
value of the internal ombudsman, Normally
such a person would write a column once a
week responding to public criticism and
taking an “independent” view.

One of the strongest objections by some
American newspaper managers, however,
was the cost. A senior journalist has to be
found to take on the job, and senior journal-
ists tend to come expensive than. Also there
is the question as to whether a senior
journalist can be spared from other work.

I believe it is not a good thing for a
newspaper to merely appoint one of its own
stafl since anyone so appointed would already
have developed relationships — either
cordial or hostile — with colleagues. It
would be difficult for such a person to be as
neutral as is desirable.

Another problem is that of accountability:
who appoints the ombudsman and to whom
is that person responsible? It is my view that
an ombudsman merely appointed by the
editor is unlikely te do anything too critieal
or to write anything too critical of that
particular editor. If a newspaper is to ap-
point an ambudsman, then that person must
be given genuine independence to report
critically, freely, frankly and fairly for a
given period. An ombudsman should have a
fixed term contract of, say, two years and at
the end of that period someone else should be
appointed. But how to persuade newspapers
to give a weekly column and an office and
full powers of investigation to an “outsider”
for a fixed term.

Certainly, the paper concerned would be
geen by the public to be taking questions of
professionalism, taste, competence, accuracy,
ete. seriously.

East End News
revisited

IN a study entitled “Does Anyone
Want a Radical Press?” Mark Lloyd, a
former advertising salesperson with
the East End News, has queried the
viability of any left of centre popular
newspaper.

" He cites “the failure of the East End
News” as evidence and, drawing
heavily on James Curran’s analysis of
the British press, argues that
newspapers attempiing to survive
within a free market economy must
inevitably opt for a sellable product
and abandon efforts to reflect non-
establishment views of society.

In its own terms, he says, the East
End News failed. Set up as a workers’
and readers’ co-operative in 1981, with
support from the CPBF, the TUC and
many individual unions and
community groups, the EEN was
intended to be a popular weekly paper
for East London with publically
declared social and political aims. It
was under-financed, lacked the range
of management skills needed to
survive in the marketplace, and was
ill-equipped to combat the
machinations of its competitors, he
explains.

The EEN won acclaim for its style
and professional approach, but after a
year it had to lay off all staff and went

Peter Preston: The Guardian
prefers the Press Council

We have to ask ourselves whether David
English or Larry Lamb or Kelvin Mackenzie
or, even Charlie Douglas-Home, would see
the point of such a scheme. Sadly Peter
Preston of The Guardian apparently does
not believe that an ombudsman should be
appointed in his paper. He preferred to put

monthly. One group split off to form
the very successful, national black
weekly “Voice”. EEN is still
appearing, but is now run entirely by
volunteers with little journalistic
experience and has a much reduced
circulation.

his trust, as he put it, in the Press Council.

Turnaround Distribution

The collapse of the distribution co-operative PDC, set up in the early Seventies
to handle radical and alternative publications, put several titles at risk and
c!osed off an important avenue for the dissemination of non-establishment
views.

Out of the ashes has come Turnaround Distribution, another co-operative with
similar aims but a more sophisticated approach to meeting the needs of minority
interest publications and booksellers. Launched in May with an investment package
worth £35,000 from the Greater London Enterprise Board, the GLC’s industrial
funding body, Turnaround hopes to reopen distribution channels and expand the range
of titles and outlets it can service.

Turnaround will be operating in London, Southern England and South Wales, and has strong
links with Scottish and Northern Book Distribution Co-op which also grew out of PDC.

The GLEB has also put money into Letterbox Library, a children’s book club for non-sexist and
non-racist books; Sheba, the feminiat publishers; the expansion of Lithosphere, a highly successful
printing co-op; and the rescue of fifty SOGAT 82 joba at a 200 year old case binding company
Leighton Straker, now called Standard Bookbinding.

The GLEB is developing an analysis of the growth potential of ‘cultural industries’ including
video, publishing, record distribution and production, and is considering the creation of an
independent Cultural Industries Board to handle investment in London's media.

The CPBF have been invited to play an active part in ensuring that the GLEB's strategy will
promole the principles of access, the right of reply and greater varieties of social ownership in the
media industries.

Turnaround Distribution: 27 Horsell Road, London N5. 01-609 7836.



