JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM
No.38 DECEMBER 1986

Voices of the oppressed -
a supplement on
Apartheid and censorship
INSIDE

And don’t miss
CENSORAMA, a benefit
for CPBF and CFOI, Sunday 7

December at London’s
Piccadilly Theatre.

Pictures: Linda Lamon

Clare
Short
VS.
Sunday
Sport

Full report of the
Manchester debate —
Page 3

( Campaign counters Te

The Tory campaign against the BBC reached
new heights with Norman Tebbit's report
criticising the Corporation’s coverage of the
Libyan bombings.

The report, refuted in a point by point rebuttal
by the Corporation within days of its publication,
drew almost universal condemnation.

The Campaign dubbed it ‘part of an orchestrated
campaign to soften up public opinion in prepareation for
the privatisation of the BBC.’ Labour, Liberal and even
the right-wing Tory backbench Home Affairs committee
joined in the chorus of condemnation.

Most agreed with Alistair Milne, Director General of
the BBC when he said it was an attempt to intimidate
the Corporation in the run up to the general election.

NUJ members in the BBC, ITN and IRN warned of a
24-hour stoppage if the “BBC did not resist censorship

\_ and attempts at political interference,”

bbit’s tantrum

But it would be a mistake to think it is just bully boy
Norman,_true to Spitting Image form going over the top
once again,

Since the publication of the Peecock Report,
Conservative central office with Cabinet knowledge
have waged a ferocious campaign against the BBC,

Using the pages of the Conservative ‘Newsline' to
whip up Tory anger againstthe BBC, Tebbit announced
his Bias in Broadcasting Monitoring Unit in June,

Tory backbenchers attacked both the BBC's coverage
of South Africa and the ‘Monocled Mutineer’, A
Director of Murdoch’s Times Newspapers, Duke H ussey,
was appointed Chair of the Board of Governors, The
Panorama Libel affair blew up amidst allegations of
Tory Central Office leaning on witnesses.

And Tebbit promises more evidence of the BBC's
retreat from impartiality,

Cont. p.5

" INSIDE Mani 5
" INSIDE: Manifesto comments p

Gay films on TVp.5




2. RACISM

Shut the door
on racist
reporting

Once again the dailies have been oiling
their racist machinery to churn out
racist headlines and racist “facts”
around the introduction of visas for
visitors from India, Bangladesh and
Pakistan.

The “reporting’’ has been so
disgusting that a number of
organisations have complained to the
Attorney General, the CRE and the
NUJ.

CPBF has complained to the Ethics
Council of the NUJ about journalists
from six dailies and one Sunday paper.

We urge anyone who found this
reporting racist and offensive to
register their protests with the papers
concerned and to complain to the
Ethics Council.

For further details contact
Perminder or Kofi at CPBF.

Feminist publishing

CPBF's women’s group organised a
meeting on feminist publishing
looking at anti-racist and anti-
imperialist strategies. A number of
points of action emerged including
writing to feminist publishers, sending
a delegation to a popular feminist
publisher, looking at redistributing
resources and basically publicising
how Black, Jewish and other groups of
women are being treated.

There is to be a follow up meeting in
January. Anyone interested should
contact Perminder, Gail Chester or
Julienne at the Campaign Office.

McCarthy lives!

Feminist writer Margaret J Randall faces
deportation from the USA, “solely on the
basis of the idens and opinions expressed in
her published writings,” according to a
court ruling.

Ms Randall is the author of “Part of the
Solution: Portrait of a Revolutionary’' (New
Directions) and “Women Brave in the Face
of Danger — photographs of Latin & North
American Women” {Crossing Press).

Her case is being taken up by writers and
civil rights lawyers who fear that the move
by the Immigration and Naturalisation
Service may herald a new era of McCarthy-
ism.

Born in the US, Ms Randall gave up her
American citizenship when she married a
Mexican. Returning to the US after a
divorce, she remarried and taught at the
University of New Mexico, overstaying a
six-month visitors visa. But the deportation
order, giving her to Dec 1 to quit thecountry,
was upheld by an immigration judge on the
basis of her writings which deal with
women's issues and theThird World and are
regarded as Marxist,

“RBRITISH G

SOON ANYONE

s |

Cleopatra Jones...

available with strong hints of animality.

women in general,

him to buy?

BUY A SHARE. '

Is it not time that we as Black women were portrayed as ‘normal’ first?

Along with the floatation of shares in British Gas is the floatation of yet another Black stereotype:
the super-strong athletic Black woman on the lines of actor/singar Grace Jones, judo expert

Although one has to congratulate British Gas for using a Black woman to advertise their
product {(most advertisers don't}, one cannot but question their insensitivity.
The image of the Black woman has all the connotations of being butch, strong. sexual and

But is an ad less sexisl if it portrays 8 semi-clad woman who is also muscular (an attribute
generally associated with men}? Is an ad less racist if it shows a Black female body-builder
alongside a white male working class builder?

We think not. In placing a Black woman in the role of bady-builder — a role which evokes
controversial responses from sudiences, the ad simply perpetuates such perceptions of Black

CPBF Black Group members -

FP Editor notes: The other stock stereotype offered by this advert in the Radio Times is the Irish
labourar - are we to be surprised that he should own shares - or surprised that British Gas wants

Publishing
called to book

When we think of racism, sexism,
distortion in the media, we hardly
ever think of book publishing.

The industry keeps a low profile
—-and probably for good reason.
Those of us working in it know
that it has much to be ashamed of.

Examples can be found in all kinds
of books, fiction and non-fiction, and,
perhaps most seriously, children’s
books. Part of the problem, when it
comes to racism, is that book
publishing is a predominantly white,
middle-class and ultimately very
conservative industry.

The Book Branch of the NUJ has set
up a working party to look into ways of
encouraging more people from the
Black and other ethnic minority groups
to enter the industry.

Meetings of the Ethnic Minority
Recruitment sub-committee are held at
13 Hillmarton Road, London N7, and
are now open to anyone involved in
book publishing who supports our
aims.

If you would like to contribute
contact Jenny Vaughan on 01-607 2117
or write to Book Branch c/o Acora
House, 314 Grays Inn Road, London
WCl.

p
'BBC has o feact

thera ara.a. Jot of blacks end they are not on

" telly.” Thus Bill Cotton, head of BBC TV, at the

launch,of Jis 60th anniversary handbook.
*in an area whars there are a lot of biack
paople, one of the qualifications for working on

Zelavisionythere-wouid-be-being -biag “=he
id, addjng that the same would be trua for-
Jnther dreas; whateveri.the  éthnic: mincrity,

‘oday feportar Avrjl Connard.i.
i -‘.Ef% the' BBC's poor record to
o+ 1Y £ ¥E 3

have been like the rast of the country, There

iy a
_.h“ .b-eﬁn l:ﬁ;ﬂ%&e‘ o °fsiﬂ-'-"qrf-_2“{-ﬂ 3
i S Bk frd iyt % qf-_‘. ot

2. Truecolours. . " 7§ .

On balance, my heart stjll belongs 1g Britain..
But Qgﬂl‘onggrhtm‘aqqivqcally. if Britain aver got
Involved in-punitive action against South

Afrlu.l?fng[nplp; ?ljybl..ﬂd be on the other

*"Nor do | shara any feelings of affinity with
the British: Commonwealth, or any sense of
{allowship whatsoever with many of the new
immigrants to this country.

"A patriot for old time's sake; that | am
through and through. But increasingly | find
contemporary Britain more wrong than right,
more hateful thap Ioveable.”. {

The words of Peregrine Worsthorne, Editor
ofithe Sunday, Telegraph, who

govern his life.”

it, and the broblem |SHAT:

= 4l
date?s (5 L0 : ;}iﬂg? YamL -
'l do nof-think: we'have, been racis Butwe

N
5

"

/ L€ : usad a recant
| /CloUr Sipplemant t2'explain'the values that |

']




BEHIND THE HEADLINES 3.

Packed Manchester meeting for the great debate

Page 3: Entertainment or Exploitation

The NW-CPBF had to turn people away from a packed meeting at

Manchester's Cornerhouse when over 200 women

and men turned up to

hear Clare Short, MP debate with Michael Gabbert, executive editor of the
Sunday Sport about whether or not pictures of naked women should be

banned from newspapers.

Michael Gabbert maintained that photographs of
topless women in newspapers are “harmless fun”,
causing offence to a small but vociferous minority of
women. To ban them, he argued, would not only be a
denial of what he claims to be a “natural and instinctive
desire of men' but would also represent a serious
threat to press freedom. He felt that the CPBF was
grossly mis-named if it is willing to support Clare
Short’s campaign and condone censorship.

£ Ms Short argued that pictures of
topless women should be censor-
ed on the grounds that they
demean women, distort men's
sexuality and their views of
women, and, in so doing, may
lead to sexual violence against
women. She also described the
opposgition, crude remarks and
juvenile innuendoes she had
encountered from her parlia-
mentary and press adversaries,
and compared them with the 5000
letters of support she received in
the course of her campaign.

Ms Short told the audienceof a
letter from a woman who had
been raped. The woman told of
the guilt she had felt after her
attack following her assailant's
comments that she should be on
Page 3, and how the MP's
campaign had helped her re-gain

By Nancy Jaeger

that many women are offended
by photographs of topless
women and denied that there
was any contributory relation-
ship between their portrayal of
women and the increasing levels
of viclence against women.
Rather, he believed such pictures
to be acceptable to the majority
of women, and claimed that they
offered a "“release” to men rather
than an incitement to viclence.

As the discussion developed,
however, it became clear that Mr
Gabbert’s concern was neither
for the feelings or the welfare of
women nor the freedom of the
press, but simply the pursuit of
profit.

He was asked by a member of
the audience to consider a
hypothetical situation in which
his newspaper achieved a
circulation of five million
through its publication of
photographs of topless women as
a result of which it was known

(% AT T et

that ten women had been raped.
Mr Gabbert was swift and blunt
in his response: “ten out of five
million isn't a very large
proportion.”

Not surprisingly, the spirit of
the meeting was unanimously
against Mr Gabbert. This
narrowed the debate to a united
attack upon him, and mitigated
against members of the audience
questioning Clare Short about
the implications for Press
Freedom arising from her Bill,

® The Campaign's Women's
Group is currently preparing a
book of essays examining the
problemas of censorship raised by
objections to publication of
“titillating” sexual imagery. It
should be available in the New
Year.

For more information contact
Julienne Dickey on 01437 2795.

some of her self-respect. [

Mr Gabbert refused to concede Audience reaction shots by Linda Larnos, |

Disability Guidelines launched

The polities of disability is slowly
gaining ground on the lefit's
agenda, but better media coverage
of disability issues and more
accurate representation of people
with disabilities is about as far
away as ever.

The suicide of PC Olds is a case in
point: tabloid hype about his refusal to
accept disability and the *“miracle
cure” which he was supposed to have
undergone reinforced society’s obses-
sion with “normality” and the notion
that disability inevitably means an
unfulfilled and tragic future.

The press and tv both completely
misrepresented the reality of his
disability, focussing on his recovered
ability to walk a few steps but ignoring
other aspects of what paralysis means.

When disappointment set in and he
took his life, the media took no
responsibility for their own role,
preferring simply to blame his attackers
and make further calls for “law and
order”

NUJ/CPBF leaflet guidelines
for treatment of disability by the media
were launched at a recent CPBF
Disability Group meeting Stephen
Illiffe of the gorup and Wendy
Moore of the NUJ outlined the

history of the leaflet, stressing the need
for its wide distribution emong media
workera.

Copies of the leaflet, including large
print and braille copies, are available
from the CPBF office.

ESSENTIAL READING FOR CAMPAIGN MEMBERS

POLITICAL

O™
A

TCEN
t\.)l\.uk Hollingsw wih

The Press & Politicul Dissent
£6.96 CPBF price £5.95p

Double Discount
on two important books
from Pluto Press!

ORDER YOUR COPIES NOW
and save over £2

-

Bending Reality b
£5.95 CPFB price £4.95

Order both togther for only £10.50 {inc postage & packing}!
Cheques/POs to CPBF, 9 Poland Street, London W1V 3DG




4. MEDIA MANIFESTO

MEDIA MANIFESTO: first reactions

Demand for the Manifesto has trebled the original print-run of 50,000,
making an unexpected dent in Campaign resources — so donations are
welcomed along with your comments.

The Manifesto has been distributed by the Fabian Society, Index on Censorship, New
Internationalist, the National Council for Civil Liberties, the Communications
Campaign, NALGO, the Association of Independent Producers and the South East

Regional Council of the TUC, among others.

Every MP and MEP has received a copy
so they should know about it when you
write to yours.

Get people talking about it around
1opical issues — the Wapping dispute, the
cancelled Community Radio experiment,
the Panorama libel case, Tebbit's attack
on the BBC, the Green Paper on
broadcasting etc. Raise it in any
organisation you belong to, send for more
copies, take it up with local councillors.
And let us know their reactions.

Some responses have been very
detailed, most have been positive. Here is
a sample from members and non-
meambers;

“f applaud the Manifesto. The problem will
be the vested interests of many in the political
parties, and the opposition of editors to the
right of reply. However we must keep
fighting!” C.S., York.

“The Manifasto is excellent and covers the
first steps necassary to move towards genuine
democratic media in place of the undemocratic
and anti-democratic media we have at
presant.” G.C., Glasgow.

... far too screeching and imperative. What
we need is a possible policy for a possible
Labour government. The Front Sench will
never produce one because they, like all
politicians, are in fear of assassination by the
set up as it is.

“Peacock was an attempt by the Tory Party
to evoive a media policy for the Tory Party.
They faifed because they dare not act as thay
would wish. What we need is. primarily,
talevision that stops pretending to tell the truth
and allows good reporters to report fand) the
National Printing Corporation because the
public aren't mugs and know they are buying
rubbish.” F.B., London

“ do not think it is realised widely enough
how eaxtremely anti-democratic prasent
aditorial powaer is, or how much this matters. A
faw dozen totally unelectad paopla in control
of the bulk of what the vast majority read and
view. It is grotesgus.

“These people also controf the leedback...
everyday thousands of letters-to-editors are
scrapped... not only & frustration of free
communication, but an enormous wastage of
ideas, criticism, goodwill and creative popular
enargy. Parhaps a Campaign priority ¢couldbe a
simple thing like the expansion of readesrs’
letters space...” 0.0., Hove

“{ em certain thet such an spproach to the
prasent state of secrecy and media domination
is long overdue... in due coursa there will be a
tremendous wave of opinion behind the
objects and ideals. For yaars it has been my
hopa that & {daily or waekly) publication might
amerge, consisting entiraly of public opinion
on any and avery subject which would fairly
raflect afl views, uncensored..” J.R.,
Southampton

“} agree with the emphasis on the fact that
free play of market lorces does not confer
freedom for sif shades of opinion to be raad or
heard.” P.D., Ewell

“You will need to back up your allegations
with concrate evidence. Although ! agree with
most of your points, | suspect most people
would disagree, or think you overstate, some
would be put off by pro-minorities amphasis.”
D.C., Belfast

“ .it will nasd to... appaal to the innate good
sanse and fairmindedness of most people. It
would be too aasy for the madia... to terrify the
public inta thinking that a plot is afoot to take
(it} into the hands of ‘powar-crazed
extremists’.” C.R., London

And last but not least, from the new
Liberal leader of Towar Hamlets Council:
“*Qur first priority is to improve the well-being

Prisoner of Conscience in Ethiopia:
MARTHA KUMSA

Martha Kumsa, aged 34, is a journalist and mother of three children. She has been
detained without charge or trial since 1980.

At the time of her arrest Martha was working on the government's Oromo-language
newspaper, Barissa. She was arrested together with several hundred others of Oromo
ethnic origin whom the authorities reportedly suspected of sympathising or
coltaborating with the armed opposition group, the Oromo Liberation Front (OLF).

Martha Kumsa is detained in the women's section of the Central Prison in Addis
Ababa. The authorities have not specified the grounds for her detention. She is
reported to have been tortured in the Central Investigation Centre alter her arrest, but
is now said 1o be in good health.

Amnesty International does not believe that Martha Kumsa was a member of the
OLF, and believes that she was arrested because her husband had fled the country and
was alleged to have joined the QLF. Amnesty has adopted her as a prisoner of
conscience.

Campaign members are asked 10 send appeals for the immediate and unconditional
release of Martha Kumsa, to: His Excellency Mengistu Haile-Mariain

Head of Stale of the Government of Ethiopa
Office of the Head of State
P.O. Box 1013, Ethiopia.

1

of the residents of the Borough. We will deal
with othar matters, such as the weli-being of
the madis, in dua course.”

Keep the comments coming!

R R

.. 4 legompjlation ol
\the gontempordry. state'of,

rahip of the fédia throughout the

. to'hbe, presented, ‘at next
January'@conference on the subjict, @
The conferenceyarganisedijointlylby
the" Wuhlngﬁ‘ﬁﬂrﬁé&a&f&d ‘World ‘Press
Freedom: Gommitiee ‘and }/ndex: on
Censorship, willjtake plucejiniLondon
on 16-18 Junuary 1987, v

q b -

{ ;'q'ur;,;t.' T'ﬁéih('r




WATCHING TELEVISION 5.

In the dark

The Gay Film Season That Wasn’t

You may not have noticed it but there was recently a gay film season on
Channel 4. You may have missed it because C4 got twitchy about Mary
Whitehouse's denunciations shortly before it was due to start, and
withdrew the title and all publicity for the season. The organisers of ““In
the Pink”, Richard Kirker and Mark Finch, and the CPBF Lesbian
and Gay Group mobilised lesbian and gay response to the season
throughout the country — resulting in exceptionally high figures in the
duty log after each programme. Very few negative calls were received.
The viewing figures for the 14 filmes were also high; anything over
700,000 is considered good for the Eleventh Hour slot, and most of the
films exceeded that. Interestingly the three films specifically about
lesbians received the highest figures of all — with the lesbian romance
November Moon receiving one of the highest-ever viewing figures for

Eleventh Hour: 1,459,000,

The season’s organisers describe its tortuous path onto our screens.

Jan 83: Gay activist Richard Kirker appears
on Right To Reply one of threa viewsrs
complaining about a New Year's Eve gay
programme, 0One In Five. Afterwards, he
suggests to Psul Madden that C4 hold a
consultative forum with the leshisn/gay
community.

Mar B3: Madden suggests that Kirker put
forward a specilic programme propossl,

May B3: Kirker and journalist Mark Finch
send Madden 5-paga letter detailing Gay Film
season.

Aug B83: Madden agrees to proposal in
principle, but needs official approval,

May 84: Proposal receives approvalg

Sapt B4: 50-page development submittad.
Jan 86: Paul Madden becomes first Com-
missioning Editor not to have his contract
rangwed by C4.

Apr BB8: Alan Fountain, Commissioning
Editor for the Elavanth Hour slot, meets Finch,
He wants a flurry of gay films over one or two
weeks, prefaced by a documentary on the
history of gay images, which canot be made
until next financial year.

Sept BB: David Robinson’s Choice film
season (orgenisad in-house by C4 as a safe
way of getting difficult films on air) includss
three of the proposed titles from Gay Film
season. One of them. Sebastiane, is aventual-

Tebbit v BBC cont from p.1

Why all this bullying? Elements
within the Tory Party are bent on
privatising the BBC in the event of a
successful election. Todo this they need
to convince a public, and many
members of their own party, that the
BBC is badly managed and partisan.

They can get away with this because
there is no consensus to the ieft of the
Tory party on how to develop and
maintain a public service broadcasting
system. So the field is clear for Tebbit to
set the terms of the debate.

In this situation the Campaign’s
Media Manifesto has a vital role to
play. It's designed to begin to provide
the debate on issues of media reform
which is needed if Tory plans for
privatising broadcasting are to be
ditched and replaced with a democratic
programme for change.

Get it. Read it. Discuss it.

Tom O'Malley

Iy cited as causa for the Obscane Publications
Act {Amendments] Bill.

Oct 85: Fountain appoints Caroline Spry,
assistant editor with control of Gay Film
season. She is enthusiastic but rejects the
original idea of double-billing mainstream with
indapandent lilms.

Feb B8: Gays And Broadcasting Conference
at Llondon’s County Nall. Psul Bonner,
Programmae Controllar of C4, announces Gay
Film season to start on Sept 1 1986, subject to
confirmation from Jeremy Isaacs.

Mar B6: /saacs gives go-ahead. Schedule
must be lixed by end of April - eight weeks to
locata, view and choose material,

May 88: Suggestions for the season’s title
made to and rajacted by Issacs, Bonner, Liz
Forgan; Isaacs approves "In The Pink”, as
working title,

July88: Listof 700 'sympathstic’ journalists
and gay activists is provided on requast to C4
Press Officer for special press release. List not
used.

Aug 4 86: Daily Mail guotes Isaacs plans for
gay programming. He citas Six Of Heerts, a

series of documantaries scheduled for mid-
Novamber (which the makers do not want
laballed as ‘gay TV}, but doesn't mention In
The Pink.

Aug B8B: Mary Whitehouse announcss she
has written to Isaacs and other Heads of TV to
warn against any gay programmas ‘'in the
fight of... an AIDS epidemic"’.

Aug 11 86: In The Pink dropped as 2 title,
and removed from the TV Timas as it goes to
press. Isaac’s office re-wrilas prass release:
now the Gay Film season is a “'short series of
films which may be of interest to gay viewurs. "
Aug 13 B68: TV Timaes refuses to print the full
title of 17 Aooms or What do Lesbians do In
Bed? 17 Rooms is rejactad for transmission on
tachnical grounds.

Aug 16 88: C4 unvails another strategy for
gatting difficult films on the air: Special
Discretion Required - the Red Triangle (sic}.
Aug 17 B8: C4's Autumn Season press
fsunch doasn’t mention the workl's first
network TV serias of lesbian/gay films, C4°s
educational magazine See Four includss a
short piece on tha season but emits the title.
Sept 186: Tha first fitms are screenad. Duty
Office receives a racord-breaking 52 positive
calls and only one hostile caller - a pattern that
continuas throughout the season.

Sept 10 88: The /BA give Isaacs freedom to
make special exemption to show 17 Rooms.
He does.

Sept 18 88: A drunken C4 Duty Officer tells
a caller "I'm sick to daeath of all these gays.
99% of them are horrid, horrid people”.

Oct 13 B6: Scorpio Rising is cur before
transmission. The Duty Office explains that
the copy was shown “ss supplied by the
distributor™. In fact, the IBA demanded a split-
sacond image of an erect penis be cut by Alen
Fountain’s office. C4 chose not to use tha SDR
symbol. Later the IBA requestedanother cut of
an erection. Fountain convinces them that this
one is flaccid and can tharafore be passed. 17
Rooms /s not broadcast because three of the
copyright ownars raluse o Ist their music
accompany a lesbian film.

Richard Kirker & Mark Finch

MAKING GOOD USE OF GLOBAL AIRWAVES

Next autumn Jonathon Porritt of Friends of the Earth will chair a series
of televised public meetingsat which major environmental issues will be
introduced on film by advocates from six different countries. Groups
directly affected by the issues in 14 other countries will then present
their reactions to the arguments.

The “live” audience will contribute their views, and viewers at home wil] be
asked to phone in their reactions. All the responses elicited will be incorporated in
a submission to the United Nations by the World Commission on Environment
and Development, and the programme will be tied in with a national newspaper
campaign, information packs and discussion groups.

That is the ambitious scenario for “Battle for the Planet”, the latest project
from the International Broadcasting Trust, an independent production company
and educational project sponsored by aid agencies, trades unions, anti-racist
organisations and groups involved in development education.

IBT concentrates on Third World and development issues and began with the
Common Interest series in the early days of C4. More recent productions have
been Utopia Ltd., The People Trade, The Impossible Decade, and Spear of the
Nation, about the ANC. All come with back-up educational material,

At a reception to introduce its new director Anth ony (World About Us/Third Eye)
Isaacs and launch Battle for the Planet, the IBT won tributes for its pioneering
work in participative programme making from former C4 executive Carol
Haslam, now Director of Programmes on Superchannel, and TGWU research
officer Regan Scott, both of whom now serve on its Board of Management,

For more informution about Battle for the Planet or the Trust, contact So
dJeffery or Ann Zammit at IBT, 2 Ferdinand Place, London NW| 8EE (01.482
2847).




6. REVIEWS

JULIENNE DICKEY considers two new studies of stereotyping

Sexual Imagery

What a Man's Gortta Do: The masculine myth
in popular culture by Anthony Easthope.
Paladin 1986,

“In tilms, television programmes.
advertising, newspapers, popular songs
and navels, in narratives and images that
press in from every side, men are invited
to recognise themselvas in the masculine
myth. The myth posits masculinity as
natural, normal and universal. In fact, it
embodies a particular definition of
masculinity with its own particular
structure.., Masculinity aims to be one
substance all the way through. In order to
do this it must control what threatens it
both from within and without. Within,
femininity and homosexual desire must
be denied: without, women and the
feminine must be subordinated and held
in place.”

Correctly, Easthope asserts that feminists
have tended to see masculinity as a source
of oppression. Masculinity is not itself the
problem; rather, it is the constructed
masculine ideal and the use to which it is
put, to bolster patriarchal capitalism. The
first step to dismantling this ideal is to
expose the fact that it is constructed, and is
not itself reality. To do this Easthope turns
to the psychoanalytical model. Choosing
various examples from western popular
culture, he both explains the theory with
reference to the examples, and explains the
examples with reference to the theory —
thus creating a somewhat circular
argument.

The problem with a psychoanalytical
model is that it claims to be an explanation
for what happens, whereas it is merely a
description — and a culturally determined
one at that, despite its apparent
universality. Moreover it sometimes
requires tortuous manipulation to make the
examples fit the model.

In my view a feminist critique of the
construction of masculinity and femininity,
the power relations between the genders,
and the economic rationale for this, is far
more plausible and useful model. I'm not
sure that for me the book provided any new
insights, but it does highlight the
importance of this area for research and
hopefully will stimulate greater awareness
and discussion.

Legal advice

There isn't room to do justice to the
updated version of Bill Wedderburn’s
comprehensive guide to the law on
workers’ rights — almost 1,000 pages of
information, explanation and
background that every trades union
branch should buy for their secretary.
Apart from reminding us how Tory
laws are designed to keep working
people in their place as wage slaves, it
is a concise, easy to understand and
sympathetic account of industrial
legislation.
The Worker and the Law Lord Wedderburn
Pelican £10

Television and Sex Role Stereotyping by Barrie
Gunuer.
John Libbey, 1986.

This television research mono-
graph, commissioned by the IBA,
reviews various studies under-
taken over the past two decades.
Women are found to be seriously
under-represented in most
programme categories, portrayed
in a restricted range of roles and
with personality characteristics
which give them a less favourable
psychological profile than men.

These findings are undisputed by the
author. However when it comes to
studies which try to establish the
effects of television stereotyping on the
audience, he is very critical of their
validity.

It is difficult to prove that viewers
take from programmes the same
meanings as those ascribed to them by
researchers.

Further difficulties arise with
research methods: those studies
relying on correlation betweeen
amount of viewing and attitudes of the
viewers cannot prove a casual
relationship, while those using
laboratory experiments are
undermined by small samples and
artificial viewing conditions.

The author falls back on the view
that sex role beliefs are formulated
elsewhere in society, and that children
and adulis bring these beliefs to their
perception of television. This is
undoubtedly true, but such an
uncritical attitude, though no doubt
welcomed by the IBA, is not very
helpful in working out how television
can improve its portrayal of women.

Maybe television companies should
improve images of women because
that’s the fair thing to do, not wait for
research to prove that negative
portrayal has negative results. If the
IBA is so concerned about television
gexism, maybe they could be
commissioning studies which seek to
establish how better representation of
women might work towards
eliminating sexist attitudes.

Gay news’?

An excellent 18.page pamphlet (The
Dissemblers of Fleet Street. Press Distortion of
Gay Issues in the UK by Terry Sanderson)
outlines the outrageous treatment of lestians
and gay menal the hands of the press. Tothose
who seldom venture beyond the yenteel
helerosexism-by-exclusion of the Guarduin,
giant headlines such as GAYS ARE EVIL
(Bromley Leader) and ROW OVER POOFS AND
QUEERS (Solihull Daily Times) may come asa
bit of a shock. To Terry Sanderson, who
compiles the Media Watch column n Gay
Times, they are routine

but to.ta

Free French
Radio |

*.. and thera are dozens of stations in .

Paris'?is an oftan. beard

et

e

oithe TV audience that a
ation. is  broadcasting -and

e .

oy ng,lnjthe audie
the_trapsmitter, hiddsnvin atbagy
qusu]f;Qafilehe;'.klihl:?%f:,B%margqg
not toplay;music as;

a
but the

pirates:

migority.groups a:
: E:Jé'l-?::

o,
-
Ly

prasant.
Grml,"Shes o |

Haminish

What

ik

B0} WOISSLS
Ak
adda tadung
avalved .

4

¢ ag;has happened here,
Ik palitics, freedom of expression,.

; - o
s history. of free radio in_
; V.o

switches’on h of.all to'hear,
.l act 8 collepgue,in -

3

5tatio) aris, the 8 of May 19
and! tha! viclory ‘ol the, Saciplists, cams .
(eventualiy) legal Jree ragio, at first without

o

Grosbet1986498!Francs. 1 L

any advertising: The advent of advertising

brought the death,of . most of the politjca!l

]

and:inno .
Sndiinnovs

- i _..,_:;':.:' A F .?H. o TE AL
I B 0t

i ik
AdirRct:

=
2

To those who think he uxagygerates, the
series editor, Barnard Greaves, makes a rather
unfortunate suggestion; ‘Take the Sun for a
waek''.

Grussrools Series Nogt — Sept 1946
Associntion of Laberu! Councillors
Available from CPLEF, EL




LETTERS 7.

If possible, please type your letters with double spacing - and get them
in by January 1st. Happy New Year!

Name change

Iagree with Gail Chester (FP37):
the title of our campaign is a
terrible mouthful, and even as a
setof initials it can sometimes tie
one's tongue in knots.

But while I support her
suggestion that “‘Press &
Broadcasting™ be replaced by
the more encompassing term
“Media", I'm not sure that we
need necessarily retain the word
“Freedom”. Hiss of indrawn
breath from all sides, I don't
doubt,

But we only have to consider
the ugse made of the term by
others Lo see the dangers it poses
for us. There is, firstly, the
“freedom’’ of people like
pornographer David Sullivan to
publish Sunday Sport, and of
Mail On Sunday journalists like
Jane Kelly to invent material to
fit their stories, Secondly, there
is the ‘‘freedom” that our
opponents — Alasdair Milne
leaps to mind — claim the
requirement to honour the right
of reply would suppress. Thirdly,
there is the “freedom” that
Margaret Thatcher has
hijacked, transformed and
managed lo convince a lot of
people that she alonecan uphold.
And s0 on.

Are these our freedoms?
Huardly — it should go without
saying that they are in no way
representative of the goals for
which we strive. What concerns
us, in fact, is not media freedom
but media accountability,
media responsibility — an
accountebility and a responsibi.
lity that are plainly enshrined in
the Media Manifesto.

From my perapective, no less
than sixof theeight pointait lists
are primarily concerned or have
a significant overlap with

precigely these criteria; and as
such they should be clearly
reflected in the name of our
campaign.

T would suggest CAMRA were
it not for the fact that another
organisation has got to that
acronym before us. But what do
others think?

Joseph Nicholas
Pimlico,
Landon SW1

Books for a change

{ endorse the view expressed by
Gail Chester (FP 37) about the
need to publicise the many issues
surrounding the publishing and
distribution of books, magazines,
ete. in a society where these
activities are almost wholly
dominated by big business (and
generally, reactionary) interests.

There is also an urgent need to
campaign about the very narrow
spectrum of ideological
viewpoints represented to the
public by the limited selection of
literature end newspapers/
magazines available in most
public libraries.

Anyone who looks for left or
even left-of-centre publications,
let alone communist or Marxist
publications in local libraries
will be well aware of the near
futility of their search. Such
items can sometimes be obtained
by a knowledgable, patient and
determined researcher and this
helps to maintain the letter but
not the spirit of ‘freedom of
information and absence of
censorship' of which the
establishment boast so
frequently.

In principle the library issue
ought to be one of the easier ones
to pursue in view of the fact that
so many regional and local
authoritics are under Labour

NCCL

Join up

control,

base.

years

observers at public events,

There must be plenty of people like me, who support NCCL and
even take part in its activities, but never got round 1o becoming a
member,” Glenda Jackson explained as she joined up at the start of
NCCL’s ambitious membership drive. “It's no good believing that
cwil liberties are important, if we let our watchdog starve.”
NCCL hopes to recruit 8,000 new members by the end of 1987,
The big push to “swell NCCL" comes after a summer cash crisis,
and is intended to provide the Council with a stronger financial

NCCL was founded in 1934 and has an enviable record of
succass in defending and extending civil liberties over the last fifty

Members receive regular brieftngs and newsletters and are
encouraged to work in local groups, and volunteer to act as

The NCCL has a Women's Rights Unit with its own spacial fund
and newsletter, and an educational arm, the Cobden Trust, which
handles research and publishes its findings.

Membership costs £12 pa for individuals, £15 for household,
and there are concessionary rates for students, claimants and
prisoners. More details can be obtained by contacting NCCL at 2
Tabard Street, London SE1 4LA.

In conclusion, why not have
CDI as the campaign logo
standing for ‘Campaign for
Democracy in Information’,

G. Clarke
Rutherglen
Glasgow

Misplaced laughter
It is said that the camera eannot
lie. It can and does.

There was an unfortunate
example of this in “"Newsuview'"
on BBC-2 on Saturday evening,
Oct 4. As this was a clip from
BBC programmes earlier in the
week it had had even larger
audiences.

We  were shown  Eric
Hammond of the Electricians’'
Union making a cheapjibeat the
expense of Arthur Scargill who,
he said, was trusted on the
nuclear energy issue as much ag
a six-pound note. Then viewers
saw and heard uproarious
applause from the delegates.
This was followed by Ron Todd
of the Transport Workers
opposing the building of new
nuclear power stations,

The truth is that Hammond
received hardly any applause at
all. The massive cheers were
during Todd's speech. | know
because I waa in the conference
hall at the time.

Whether accidential or deli-
berate the effect of this cutting of
the shots was grossly unfair.
Frank Allaun
Manchester

Free information

I am writing to tell you about a
group called FIN. — Free
Information Network. We are
trying to contact people who may
be interested in setting-up a
communication network
throughout Britain between
people with alternative
lifestyles.

FIN is being set-up to
communicate and spread
information on such things as
local news, music, festivals,
movements of travellers,
oppression, life, parties and
social events. We want to do this
not only to promote friendship
and a closer unity between
people with similar lifestyles, but
also to spread festival news to a
greater number of people within
tur growing minority.

Another objective is to open a
help-exchange file covering
anything from storage space
offered te concentrations of
people needed for festivals,
peaceful demonstrations, eic...

If you are interested in being
part of FIN, please reply quickly
enclosing a stamped self
addressed envelope,

Jill
F.ILN., e/0 99 Torriano Ave.,
London NW§ 2RX

* An asterik *indicates that
a letter has been edited,
usually for space reasons.

Secret Police?

One night last May armed
police cordoned off Cannon
Street railway station in
London in a training exercise
designed to simulate a
terrorist hijacking.

But the police were being
trained to cope with a second
problem also — information.

“To increase the authen-
ticity” the Daily Telegraph
reported ‘‘police press
officers assumed the role of
aggressive and inquisitive
journalists, browbeating
policemen for information
who were in turn closely
watched by umpires making
sure that nothing was
divulged”.

In a smaller way, this
bizarre scene is repeated
every day as new employees
Jjoin the civil service. Virtually
their first act is to sign a dec-
laration under Section 2 of
the Official Secrets Act.

The message Is simple, If
you disclose information —
any information — without
the express permission of a
superior, you commit a lock-
uppable offence.

Obviously this appalling
legislation must be swept
away. But repealing one
section on its own would be
of little value,

This needsto be stressed. If
Section 2 goes, people who
leak information would be
sacked, but not goaled. That
is not a great step towards
open government.

We need a new, enforce-
able right to official
information — a Freedom of
Information Act.

The opposition parties
will soon be drawing up their
manifestos. Action on
Section 2 is now almost
besides the point. What we
are looking to them for are
clear pledges to introduce
FOl immediately on taking
office. And this is something
a new government must be
ready todoat once — beforeit
has secrets of its own to hide.

Maurice Frankel



Labour & Liberals
welcome Manifesto

Some adjustments had to be made to the
Regent's Suite of Eastbourne's Queen's
Hotel, where Pat Healy (Wapping
Refusenik), Ray Beatty (Liberal Media
Working Party) and Mike Jempson (CPBF)
were to address Liberal representatives —
the walls were bedecked with crude 19th
century engravings of cultural stereotypes,
but not for long!

The meeting was told of the Eastbourne
Watchdog Group which has found a neat
way of nudging the local pressinto covering
controversial issues — by circulating the
news they won't print — a useful technique
that others might like to follow.

In Blackpool Frank Allaun chaired a
gathering of 200 in the Winter Gardens.

From the platform Paul Boateng slated
the BBC, ITV and mainstream and the
alternative Preas for not being serious about
implementing equal opportunities policies,
and Norman Buchan MP insisted that there
should be a full debate on arts and media
policy at next year's Labour Conference.
Other speakers were Clare Short MP and
John Jennings for the Campaign.

Another welcome

We are extremely pleased to welcome Kofi
Hagan who joins us as & Researcher on
Racism and Black issues in the media.

Kofi is a graphic designer and printer,
and a freellance journalist.

Both Kofi and Perminder can be
contacted at CPBF on Tuesdays,
Wednesdays and Thursdays.

Listening to community radio

The Campaign has invited & representative
of the Community Radio Association to join
the National Council to assist in the
development of policy on community radio.
The CRA's submission to the Home Office
for its Green Paper on broadcasting will be
the initial basis for discussion.

¥

CAMPAIGN NEWS 8.

More power than Mary Whitehouse

The Campaign's Gay & Lesbian Group has won
assurances from C4 chief Jeremy Isaacs that his
executives will not bow to pressure from the
“moral right* over gay and lesbian coverage.

“| can give you an unreserved undertaking
that C4 will safeguard your intarests in the
future by continuing to provide broader
representations of |esbians and gays in their
\ifestyles in our actuality and in our fiction,” he
told the CBPF delegation. "You have more power
than Mary Whitehouse because right is on your
sida.”

»all of us who believe in freadom must stand
up and be counted. stand up and use quiet
persuasiva tones to defend cur corner, Channel
Four will ba in the front of that struggle,” he
added.

The nine C4 executives rejected the notion
that any group has theright toairtime, butlsaacs
did say thatblack {asbian’s and gay men couldbe

catered for in ethnic minority proramming, and
Gwyn Pritchard (Education) took details of
groups concerned with lesbians and gays with
disabilitias.

The meeting covered a lot of ground, from lack
of news and current affairs coverage of
homosexual issues and the especially poor deal
meted out to lesbians to new programme ideas
and the nead to incorporate reference to
sexuality in C4's equal opportunities policy.

it was a fruitful mesting which needs to be
followed up, especially as C4 want programme
ideas (dramatising lesbian novels was one
suggestion). The CPBF group offered to act as a
monitoring and consultative body on relevant
issues, and to promulgate C4's receptiveness to
suggestions.

Anyone wishing to take this process forward
should contact Julienne Dickey on 01-437
27965.

Manchester mugs

NW CPBF have come up with the ideal
last minute Christmas present, a red
and white campaign mug inscribed
with a classic Lowry cartoon.

They are £1 each, but the most
convenient way to buy isin boxes of six
for £8 (p&p inclusive). Order yours now
from Nancy Jaeger, NW-CPBF, 136
Corn Exchange Building, Hanging
Ditch, Manchester M4 3BN, while
stock last.

They can, of course be used for
drinking at all times of the year.

No to Sunday Sport

In October the CBPF Women's Group
helped to publicise a rain-drenched protest
outside the London offices of Sunday Sport,
the so-called newapaper that boasts “you'll
want to read (it) all week, naughty but nice
with girls, girls, girle”.

The demonstration was organised by the
NUJ Londen Magazine Branch to coincide
with the Women's Rights Day of the S.E.
Region of the TUC, as part of their
campaign to have Sunday Sport consgigned
to “top shelf” in newsagents as an “adult”
(sic) magazine.

Owned by Essex millionaire David
Sullivan, whose other interests include sex
fantasy magazines and 139 sex shops,
Sunday Sport averages ten pictures of bare-
breasted women per iesue, surrounded by
palacious copy about rapes and child abuse.

Quite apart from fears that its content
and presentation could encourage violence
against women, its ready availability to
children is also a cause of concern.

The London Magazine Branch arecalling
on MPs from all parties to back their
demands, and anyone wishing to assist
their campaign should contact them c/o
Acorn House, Grays Inn Road, WCL.

FREE PRESS is still being edited for
the National Council by Mike Jempson.

Copy for the FP39 should be typed
with double-spacing and sent to the
CBBF Office by January 2.

il

FILL IN Organisation (ifapplicabley:
& SEND OFF Secretary (EQITErent oM BBOVEE et s b s
TO CPBF, Address:

9, Poland Street ...
London W1V 3DG Where did you obtain your copy of FREE PRESS?..oo oo i .

PLEASE TICK & /Individual membership £7pa.0  Affiliation by organisation
APPROPRIATE  5)fimresey ZLLHS

¢) Househald {2 copies of FREE PRESS) £10p8.J  pLessthan 1,000 members £12p.a.0
BOX  d)Supportingmemberatip £15p.4.0  ;)1000 to 10,000 members €30p.a.0
tincludes FREE CPBF publications) B} : h e

e} Institutional membership f15p0.00 N 10,000 to 50,000 members pa.
(includes 10 copies of FREE PRESS, 1) 50,000 to 100,000 members £120p.a.0]
plus FREE CPBF publications j)Over 100,000 members £300p.a.0)

INLITLEISS +ovvveesns eeeeaesssseesbeteasesecessbbE AR SLL amE

(U'We want to join the Campaign for Press & Broudcasting Freedom and enclose a cheque/PO for £

Printed by Morning Lithe Printers Ltd., Unit 5. St Marks Industrial Es

saie, 439 North Woohvich Road, London E16



A FREE PRESS SUPPLEMENT produced by the Campaign for Press & Broadcasting
Freedom in association with the NUJ South Africa Committee.

Boesak blasts the media

Only two British dailies bothered to report Dr Allan Boesak's scathing
attack on the British and South African media at a packed meeting in
Westminster Central Hall on October 28 — the Morning Star (front page)
and the Guardian (international page).

In a riveting speech he
described what the State
of Emergency and
Apartheid mean in human
terms, and condemned the
apparent unwillingness
of the media to break the
news embargo imposed
by the racist South
African regime.

The Moderator of the
Black section of the Dutch
Reform Church had broken
his return journey to Pretoria
after a hectic speaking tour of
Europe to spend six hours in
London at the invitation of
the National Union of
Journalists. Almost 500
people attended the hastily
called meeting, many of themn
journalists,

The State of Emergency,
he said “means that anyone
can be arrested at any time
by any member of the
security forces without any
reason given.

‘It means that any
premises can be raided at any
time by any member of the
security forces, again
without any reason being
given. It means that people
can be terrorised and yet
there is literally nothing that
can be done about it.”

He told of a father who had
spent three days hitch-hiking
800 kilometres to Cape Town
to tell him that the entire
young population of a
township had been im-
prisoned.

“I shudder to think whatia
happening in the rural areas
where the press don't even
go. What happens to people
there will not come out. There
are no big names. They are
not important people. There
is no-one there to tell whatis
happening.”

The British media could do
more by employing black
journalists to cover the
situation in S. Africa, he said,
commenting on theirreliance
on white correspondents for
information: “How can they
report on what we are
thinking so that our world
can be reported when it is so
difficult for white people even
to go into the black
townships?”

‘I worry about the
interpretation of what I think
when it comes from a person
who doesn’t know me well;
who lives in a white area;
who doesn't know what it is
to be confronted by police
and tear gas and dogs and
guns every day of your life;
who doesn’t know what it
feels like to send children to
school and not know whether
they will come home tonight
or whether they will be alive
taCnight.”

“It is time for newspapers
in Britain to do a little more
than they have been able to
do up to now,” he said.

Until the media, inside
and outside S. Africa,
challenge government
censorship, Dr Boesak
insisted “I will believe and
black people will believe that
those newspapers are not
there to serve the truth as
they should. They are there to
cover for white interests
politically and economic-
ally.”

He had scant regard for

By Mike Jempson

gsimple announcements that
normal conditions did not
prevail. “Some liberal papers
in S. Africa put in a little
corner that these reports
have been filed under the
emergency regulations. I
don't think thatis particularly
brave,” he said.

“All those newspapers are
owned by Anglo-American,
so Anglo-American controls
them. Why don't they simply
decide that the time has come
to speak the truth? Why don’t
they decide that they will
challenge the S. African
government? Why don't they
decide that they will go to
black people to find out
exactly what happened in the
black areas so that they will
be able to report on all the
atrocities committed by the
security forces?”

Dr Boesak encouraged anti-
apartheid campaigners to keep
up their work, and spoke of the
efforts of black journalists in
Cape Province to set up theirown

news agency to keep people
informed of the true situation.

Labour Party foreign affairs
spokesperson George Robertson
MP, journalist Denis MacShane,
and Canon Sebastian Charles of
Westminster Abbey shared the
platform with Dr Boesak.

Othera speakers included two
British media union leaders
recently banned from entering S.
Africa. NUJ General Secretary
Harry Conroy, who launched an
appeal for fund for the Black
news agency at a press
conference immediately after Dr
Boesak spoke, and Brenda Dean,
General Secretary of SOGAT 82,
who donated £1,000 from her
union.

More details and a donation form

appear on the back of this FREE
PRESS Supplement.

Spy on the subs-desk

In July 1985 John Horak resigned as morning group manager for South
African Associated Newspapers (SAAN).
After 27 years in the trade he was regarded as one of SA's most experienced

journalists.

In reality he had been working forthe SA
intelligence services for 20 years and a full-
time officer in the security branch of the
police since 1978.

Major Horak revealed his dual role at a
recent hearing of the Publications Appeal
Board when he put the {unsuccessful) police
case against the lifting of a ban on a book of
black children's writing.

The Nov 5 edition of The New Nation, a
community-based, national fortnightly set
up by the SA Catholic Bishop's Conference,
examined his devious past in terms of
current censorship practices. Its editor,
Zwelakhe Sisulu, was detained by
unidentified armed men one night at the
start of the latest State of Emergency.

Horak, who spent much of his career as a
sub-editor checking other journalist’s copy,
said “My function was never toreport on the
press or to infiltrate the press. But while 1
was in the press, doors that led to
intelligence work opened...

“It was my work Lo deceive certain people.
I am an intelligence man, I am a security
man...”

In his present jobmonitoring “subversive
literature”, Horak claimed responsibility for

80-90 complaints to the censor this year.

He believed that “Two Dogs and Freedom
— Children of the Township Speak Out”
was not written by children, but pointed out
that the ages of the authors were thesame as
those who ‘‘caused the revolution in
Cambodia and Indochina”, and described
their school as representing “alternative
education comparable to indoctrination
attempts in South and Central America”.

A similar explanation wase given by the
Publications Committee that originally
banned the book, but Horak denied briefing
them. The book, he said, “undermines white
confidence in the morality of the keepers of
the law,” and “would evoke great sympathy
abroad against this country.”

In 1984-5 the police submitted 635 titles
for banning (1,134 in 19834), customs
officiala submitted 376, publishers 64, and
the Publications Directorate 168. Only 35
were submitted by members of the public.

Just over half were eventually banned.
622 were considered prejudicial to state
security, 9 were thought pornographic.
Publications by proscribed organisations
are not included n these figures — they are
banned automatically.

LHOJIH/PIRIM, MBIpUY



NUJ

moves on
Apartheid

THE NUJ set up a Committee
on South Africa earlier this
year to put into effect the
Union's extensive anti-
apartheid policy agreed at its
1986 annual conference in
Sheffield.

The Committae is chaired by

Licnel Morrison, NUJ vice-
Prasident, himself an exiled
South African journalist and now
chief press officer with the
Commission for Racial Equality.
The vica-chair is another South
African, Caroline Southey of the
Financial Timas., An NUJ
Intarnational Committee
member, Gusrdian journalist
Aidan White, is the Secratary.
The Committee has boiled
down the Union's lengthy policy
into a leaflet circulated to every
NUJ member in Septembar.
The Committee is now
approaching every NUJ chapel
with an appeal for practical
support for the setting up of

independent black news sarvices in
South Africa

Committee members include

Anna Umbima, MoC BBC TV
News, Alex Wynter, FoC BBC
Extemnal Services, Bryan Rostron
{Daily Mirror)., Terry Bell
{Obsarver), Jenny Collieson
from the book publishing
branch, Rizu Hamid. a freelance,
Richard Keable from the (Press
and Public Relations Branch),
and Mike Jempson {CPBF).

‘“The committes is not getting
involved in any political
wrangles. NUJ policy is clear —
we support the ANC, the Black
Media Workers’ Association and
the trade union confederations

SACTU and COSATU,” says
secretary Aidan White. ‘‘We are
doing practical work to try to get
media workers over hers to
take personal action against
apartheid."’

Other unions — notably BETA,

ACTT, the NGA and Sogat — are
being invited to take part in the
Committee’s work. “"Wea want to
try to build a campaign which
goes right across the industry,
One union can‘t act alone on
apartheid, we nesd to work
together,” says White.
Aidan White, ¢/o NUJ, Acorn
House, 314 Gray's Inn Road,
London WC1, 01-739 3598 (h),
01-278 2332 (w).

How Afrikanerdom influences British media coverage

Dubious sources

Two areas of the media which the apartheid government in S.
Africa has no problems with are the Afrikaans language
newspapers and broadcasting, all of which is under the wing of
the S. African Broadcasting Corporation (SABC). These form the
traditionally reliable outlets for government utterances and

attitudes.

Control and manipulation of the

media has long been an aim of the By Terry Bell
apartheid state. Millions of pounds
have been spent over the years to
bolster the already formidable
influence Pretoria has on the
information flow, both within and
emanating from S. Africa.

A battery of laws covering the
registration of newspapers and areas
and topics which may not be reported
on or photographed ensures that the
media projections of the apartheid
state are distorted. The present state of
emergency, with its emergency regula-
tions, merely makes the manipulations
more blatant; the pressures less subtle,

Given the realities of apartheid S.
Africa, extreme caution should be
exercised about all news emanating
from media operating under the exist-
ing rules and regulations. But news
from such semi-official outlets as the
SABC should always be treated for
what it is. Even within S. Africa, it is
the norm to use the ‘semi-official’ prefix
when referring to the SABC.

Yet the BBC hierarchy instructs its
staff not to refer to the SABC as in any
way state controlled or dominated.
According to the Corporation bosses,
the SABC is a supposedly independent,
‘objective’ news gatherer and dis-
semninator; an organisation with which
links can be forged and maintained ata
variety of levels.

This attitude totally ignores the
record of the SABC — one of its recent
activities (seen widely as part of the
regime’s destablisation policy toward
its neighbours) was the broadcasting of
‘news'’ about the ‘flight’ of Mozambique's
government (accompanied by ANC
‘terrorists’) to an offshore island — and
the fact that it is, as a matter of course,
run by senior members of the Afrikaner
Broederbond (Brotherhood).

The Broederbond, founded in 1919 to
improve the position of Afrikaners in
society, is a highly secretive clique
which is today synonymous with
Afrikaner power. It is, in fact, an inner
cabinet, with chains of command
stretching throughout society.

It is the task of the ‘broeders’ to
ensure that the government line is
promoted wherever possible. And this
line operates at a number of levels,
from crude, supportive propaganda to
subtle inferences which are calculated
to promote certain desired attitudes.

The use of the media as a tool to
shape public opinion has long been a
near obsession with certain leading
Afrikaner nationalists and a great deal
of time, money and effort has been
spent on researching the field.

Certainly since the early 19608 when
then Prime Minister, Hendrik Verwoerd,
established the undercover Communi-
cation Research Committee within the
University of S. Africa in Pretoria, a
great deal of research has been
undertaken into areas such as sub-
liminal advertising.

This makes all the more sinister the
‘official media’ within S. Africa, Yet it
is precisely to such media that news
organisations in Britain such as the
BBC turn,

The current fig leaf statement on TV
news and in some newspapers; ‘This
report is compiled subject to.. the
emergency regulations’ can almost be
seen as part of the grand manipulation,
the perpetuation of the myth that in ;
‘normal’ times (ie: non-emergency o A1 S i
periods) news reports are free from 5.4, Security forces use tear gas and rubber bull
censorship and the distortions of  first time, we cannot reveal when, where and by
apartheid society. the north of Ireland.

e



All the news that’s fit to print

Sensational rape and murder stories rather than political news
are more likely to win front page headlines in City Press
nowadays. “The People’s Paper” edited by Percy Qoboza has
been taken over by the Afrikaner publishing company Nasionale

Pers (NP).

NP has eclose links with the
government, and when it purchased
the popular, independent black papere
couple of years ago its contract
precluded management interference
with editorial content. Observers
regard the recent shift towards
“human interest” stories as evidence

that this clause is being ignored.

Nonetheless two such front page
stories in October offer a grim reminder
of the inhumanity and violence that
Apartheid inspires.

‘Baby-faced killer Johan Wessels
looked set to go to the gzllows
yesterday,’ announced the Oct 5 issue.

‘Wessels who slashed schoolgirl
Elizabeth Mokoena's body after heand
his (three) friends raped her in
Bethlehem last year — is 18 years old.’

The judge described the rapist and
murderer as ‘a married man of above
average intelligence.’

Wessel's defence had been that he
was too drunk to know what he was
doing. A psychologist testified that he
was a ‘shy, withdrawn, sensitive and
unaggressive person' who had been
affected by a ‘troubled relationship’
with his father.

‘He could have been influenced that
night by the aleohol he drank and by
the violence in the film *Mad Max",
which he had seen earlier,’ Professor A
Weyers said.

The following week the lead crime
story was equally horrific. * “I often call
people kaffir” says accused’, read the
headline.

Anton Stoop, and two 22-year old
friends Willem Jansen and Johannes
Bester, stood accused of murdering
David Mthutang.

In a sworn statement Stoop said he
saw a ‘kaffir' run past his car as he
drove in Witpoortjie on Feb 24 this
year,

He stopped and chased the ‘kaffir'.
He punched and kicked him before he
was joined by the others.

Asked in court what was in his mind
Stoop ‘just shrugged'.

‘You specifically chased and
assaulted him because he was black.
You didn’t care a hoot what could
happen to him, even if hedied,’ said the
Prosecutor, and asked what kind of
person ‘could drive a car over a man
lying on the ground and setlight to him
while he was still alive?

The accused admitted that their
victim’s body had been put in the boot
of Stoap's car, driven away, then taken
out and burned. Medical experts
testified that Mthutang had been set
alight while he was still alive. His body
was found near Sterkfontein Menta)
Hospital the following day.

“Don’t call us, we’ll call you”’

A recent BBC survey calculatad that there had bean a B0% drop in the amount of information
coming out of S. Africa since the imposition of the State of Emergency on 12 June 1986.
From 28 Sept., the §. African government’s Bureau for Information, the only official source of
news since the declaration of the State of Emergency, closed its media centre in Pretoria in the
interests of ““accuracy’’ following criticism from opposition groups for dispensing inaccurate
information. Although the Bureau will continue to publish a daily report on civil unrest in the

wardly attack on & black school. Published for the
ry wera taken. Images reminiscent of Vistnam and

country it will no longer answer talephone enquiries.

@ Johan Coetzee, S. African Chiefof Police,
has re-imposed draetic curbe on media
coverage of political violence invalidated
by the NatafOSupreme Court in August.
Journalists are banned from being “within
sight” of any unrest, restricted gathering or
action by the Security Forces. This includes
appearing at funeral ceremonies. In other
words, it has become an offence for reporters
to even watch the police in action. At the
same time the Minister of Manpower,
Pietie du Plessis, threatened government
action against trade unionsthat “aretaking
part in pure politics or are striving towards
dubious political goals.”

® On 4 Sept a ruling by the Natal
division of the Supreme Court in
Pietermaritzburg declared invalid two
emergency regulations empowering the
Minister of Law and Order to seize and ban
any publications which he considers
contains subversive material. However, this
ruling does not overturn the curbs imposed
by Coetzee.

® Also on 4 Sept attempts by Soweto
residents to hold a mass funeral and burial
of those killed the previous week when
twenty-one people were shot to death during
arent strike in Soweto, was broken up by the
police and army who described the funeral
as an ‘“illegal gathering”. About 5,000
people attended.

® The SABC decided at thelast minute to
stop all direct television transmission of
Desmond Tutu's enthronement as
Archbishop of Cape Town on 7 Sept. It was
decided to allow only pre-recorded extracts
to be shown, out of fear at what the
Archbishop might say in his address.

® The New York-based Committee to
Protect Journalists has expressed its
concern over the repeated raids on the
offices of the Press Trust of South Africa by
security forces, and the threats to prosecute
the news agency's editor, Marimuthu
Subramoney.

@ When we went to press, four foreign
journalists have been expelled from S, Africa:
Wim de Vos; Richard Manning; Heinrich
Buettgen; Dan Sagir.

The following S. African journalists are
still in detention: Alison Billing; M. J,
Fuzile; Bridget Hilton-Barber; Humphrey
Joseph; Eric Linde; Mike Loawe; Vandisilie
Manoma; Phila Ngqumba; Reggie
Oliphant; Brian Sekoto; Clive Stuurman;
Danny Stuwurman; John Stuurman;
Mathata Tsedu.

For more information: INDEX ON
CENSORSHIP, 39¢ Highbury Place,
London N5 TQP.




Tim Jarvis/LINK

Defiant gesture fram UDF supporter el the funeral of Mathew Goniwe in Cradock, Eastern Cape,
1985. Mandela’s face is batter known abroed than in S.A. since it is illagalto publish a prisoner’s

photograph.

The project that the NUJ is backing is one of several initiatives by Black
journalists and their supporters to develop a system for disseminating
news and information from the perspective of oppressed people in South

Africa.

Other strands in their
strategy include a train-
ing scheme for Black
journalists and a weekly
newspaper,

The independent news
agency project will feed
progressive news organisa-
tions in S. Africa as well as
the Western and Eastern
“bloes”, anti-Apartheid and
Church groups and others
who are monitoring repres-
sion in S. Africa or assisting
in the liberation struggle.

In their founding document
the project co-ordinators
speak of “the ironic situation
where news organisations in
countries supportive of the
oppressed people of S. Africa,
disseminate news based on
information supplied by the
8. African government's
propaganda organs.”

that “no creative efforts are
being made to bypass the
restrictions and supply the
international community
with information on events
in 8. Africa.”

Overseas media represen-
tatives gather their data
from the syndication services
of organisations that are
broadly sympathetic to or
directly connected with the
Apartheid regime — com-
mercial newspaper chains,
the SA Broadcasting
Corporation, and the SA
Press Association (SAPA)
which is ‘“‘dependent on
official, semi-official and
local newspapers for its
supply of news material.”

The news agency will
cover Cape Province in the
first instance, and forge
links with similar agencies
elsewhere with the eventual

And they express regret aim of establishing “a
! HELP FUND AN INDEPENDENT l
| - BLACK NEWS AGENCY IN SOUTH AFRICA I

I/we wish to support the establishment of an Independent News |

Agency in S. Africa, and enclose £

| (Cheques, payabla to NUJS. Africa Fund', should be sent to the NUJ at 1
| Acorn House, 314 Grays Inn Road, London WC1X BDP) |

If you wish an acknowledgement and/or further information please I

l complate the form below:

I NAME/S v onveereeeiiinennens

| ORGANISATION {(if appropriate)

...............................

national media chain”.

It will be managed by a
Trust that will include
representatives of the black
townships in Eastern and
Western Cape Province.

Diane Bishop of Black
Sash; Dr Allan Boesak;
Professor Jakes Gerwel
rector-designate of the
University of Western
Cape; Essa Moosa, vice-chair
of the Democratic Lawyers
Association; and Dr Charles
Vicencio, head of religious
studies at the University of
Cape Town have already
agreed to act as Trustees.

To get the agency off the
ground they will need about
£10,000. Their shopping list
of equipment includes a
computer terminal, with
modems and assorted
gsoftware; a photocopier,
office furniture, photographic
equipment and tape record-
ers; a landline machine and
the lease of telex machines.
The NUJ has pledged itself to
covering the cost of all these
items by March 1987.

“l hope we will raise
£20,000,” said NUJ General
Secretary Harry Conroy,
launching the appeal at the
public meeting addressed by
Dr Boesak in October. Over
£1,500 was collected at the
meeting. By November
another £1,000 had been
raised.

@_S.E. F q‘r:-’- p}:! G—'f-ll -'_;;"_.I :{% ‘___ ] : d'&??

Africa National Congress,

ViISwWiSW Z18HIW DI

One child in herarms, anotherin
police hands — a mother shares
her suffering at o tea party
organised by the Detainees’
Parents’ Support Committee in
Johannesburg, August 1986,

Reproduced from CITY PRESS

ADDRESSES. .

g g

3 P e "?."&‘{1" -""ﬂ‘:r',‘.l_r:“'
AntisApartheid Movemont.|
13iMandala Streat, London NW1,
015387708801 0

‘SolithTAfy

RTIS) 513 Mande'a
S e
Feind for Southern Aftice (IDAF),
64 . Essex . Road, London N1,

01-369 M181

| = The Imprisoned

28 Panton Street, London N1.
i




