CAMPAIGN NEWS 8.

CAMPAIGN FOR PRESS &
BROADCASTING
FREEDOM

incorporating the Cempaign
Against Racism in the Medic & the
Television Users Group

Office Tel: 01 437 2795 (24 hours)

Chair — Tony Lennon

Daputias — Mike Power &

Loratta Loach

Secretary — Wendy Moora

Treasurer — John Beck

Free Press Editor — Simon Collings
Plus: Lionel Morrison, Lesley Wood,
Madeleine Barnett, Gererd McLaughlin,
Paddy Leech, Liz Short, Paul
Cunningham, Nicky Glegg, Mandy
Merck, Kevin Nicholson, Ruthie
Borthwick, Mike Jempson, Alf Parrish,
Giles Oakley, Gail Chester, Kim
Walden, John Underwood, Pater
Maszynski, Paul Springer, Kathy
Darby, Julian Petlay, Nicola Field, Ann
Pointon, Ricky Turner

PUBLICATIONS

NEW FROM CPBF

SWITCHING CHANNELS. The Campaign's res-
ponse to the Peacock Report and the Government's
Green Paper on Broadcasting. fL50 T

MEDIA HETEROSEXISM PACK-All you need

to know about how the media treat gny men and Jes.
bians, and how to fight back {1600}

THE PRESS & POLITICAL DISSENT-Mark

Hollingsworth's critique of the way ‘unconventional’

idens are censored by the press. Pluto Press £6.95
CPBF price £5.95

# John Jennings

Labour Daily on tape

The CPBF publication ‘Labour Daily;
ins and outs of a new labour daily’ is to
be made available as a ‘talking book’ for
the blind and print handicapped. The
book will be recorded by the Sound Rec-
ording Board of the Royal National In-
stitute for the Blind. This is the first
IQPBF book to be made available in this
orm.

Office space to let, Holloway
Road

Cheap and cheerful, in a building with a
number of other small businesses, com-
munity groups, etc. My space is on the
2nd floor and shared. There is a goods
lift during office hours, but no disabled
access. I work as a freelance in publish-
ing and am active in the campaign.

Other spaces are also available, in-
cluding more expensive accommodation
on the ground floor.

For further information phone 01 607
4463.

New Editor

From this issue Free Press has a new
editor in the person of Simon Collings,
formerly the Secretary of the Cam-
paign. He has a tough act to follow with
Mike Jempson having done such an im-
pressive job with Free Press over the
last few years. Our thanks to Mike for
the good work he put in.

Media myths

The CPBF is distributing copies of a
special issue of Links, the quarterly pub-
lication of Third World First, on the sub-
ject of ‘media, myths and misunder-
standing’. The issue includes articles by
CPBF members Mike Jempson, on the
right of reply, and Marc Wadsworth, on
racism, Also featured are articles about
understanding media, the New Interna-
tional Information Order, women, the
Falklands and Guatemala. It was pro-
duced to coincide with a three day con-
ference entitled ‘Altered Images’ which
took place in April.

Third World First is a development
education organisation based in Oxford
with local groups active at universities
and colleges around the country. Links
No. 28 costs £1.50.

NUJ Black journalists con-
ference report out

The report of the NU.J Conference ‘Print
Journalism and Black People’ which
took place in December 1986 is now
available.

The report includes the full text of the
key note address given by Kofi Hadjor
and entitled ‘For a committed black
journalism’. Also in the document are
papers on organisation, training,
employment and recruitment and
reports of workshop discussions
around these subjects.

The report contains a wealth of ideas
and suggestions for the NUJ to take up.

Copies can be obtained from the NUJ,
314 Grays !nn Rd, London WC1X 8DP.

Black workers enquiry

Agreement is likely to be reached short-
Iy on both the composition of and the
terms of reference for the enquiry into
the ‘sacking’ of the two black workers
earlier in the year.

The National Council has written to
the Black Rights Defence Committee
asking them to nominate two indivi-
duals from a list of names supplied
earlier to the Campaign. In turn the
National Council is to nominate tweo
other individuals for the panel.

The enquiry is being set up in res-
ponse to allegations of ‘racism’ follow-
ing the termination of the contracts of
twoblack workers in February asresult
of the funding crisis facing the CPBF.

FREED

Next issue: A strategy
for the Tories third term

plus special News on Sunday report

JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM
No 41 June 1987

Report exposes

An interim report on Media Coverage of
London Councils exposes Fleet Street for
pedalling lies about the activities of Lon-
don’s local authorities.

Stories like the one about Hackney Council
which according to the London Standard (27.
Feb. '86) banned the use of the word ‘man-
hole’ because it was sexist. The story was
taken up by the Star, the Sun and regionals
like the Cumberland Evening News, and the
Peterborough Evening Telegraph.

In fact the council has never banned or
even discussed the word ‘manhole’—and one
of the main sources for the story, ‘sewage
worker Tom Jordan’ has never been employed

Lby the council.

Edited for the National Council by
SIMON COLLINGS. Copy for FP42
should reach the Campaign Office
by 10 July.

9, Poland Street .

NAmMES: .o et R

FILL |N Organisation (if applicable): . ............ccovirvnreen

& SEND OFF Secretarytifdifferent fromabove) ... ...
T0 CPBF AArESS o i e st e ese e L

e v Posteode: i
London W1V 3DG WhmedldynuubtmnyourcopyofFREE PRESS?...

PLEASE TICK «:!ndividuslmembership Ipall
APPROPRIATE ©/jirore s
¢tHousehold 12 copies of FREE PRESS) L10pa &
BOX drSupporting membership £15pa.|
tincludes FREE CPBF publications)
¢) [nstitutional membership £15p.a. 0]

uncludes 10 copies of FREE PRESS,
plus FREE CPBF publications:

Affiliation by organisation

M Less than 1,000 members £12pa. O
£11,000 to 10,000 members £30p.a.0
h# 10,000 to 50,000 members L60pa.0d
150,000 to 100,000 members £120p.a.0]
j+Over 100,000 members £300p.a.00

(I/We want to join the Campaign for Press & Broadcasting Freedom and enclose a cheque/PO for £

\ )

=\

Lesbian and gay
Christians attacked

Richard Kirker, an ordained deacon, runs the Lesbian and Gay
Christian Movement from a (locked) office in St Botolphs
Church, Aldgate. Kirker is a responsible man of considerable
integrity; LGCM is a responsible, progressive organisation. It
offers advice and support and sells solely scholarly works —
by appointment only.

So what did Diana Core of Childwatch make of this when
she visited him? According to the ‘News of the World’: ' A
sickening trade in gay sex and child porn books has been
uncovered —in a church! . . . behind a closed door are such
titles as The Joy of Gay Sex and Sexual Experiences bet-
ween Men and Boys ... *"; “'Fury at 'vicar of filth’ *’ scream-
ed the People (3. May. '87). All of which was taken up by
Geoffrey Dickens, MP, to fuel his campaign to purge the
Church of its gay vicars; he warned ‘‘one day one of their
clergy is going to give a child Aids."’

Richard Kirker has been publicly labelled a paedophile.
The LGCM has been accused of ‘‘peddling kinky gay
books’’. And once again the mechanisms for securing any
kind of right of reply, even to clear his name let alone put the
case for the LGCM, have proved woefully inadequate.

Kirker feels that for the sake of LGCM and the future of
gay rights in the Church he may have to issue a libel writ —
but getting advice on this alone has already cost him
several hundred pounds. If he goes ahead, a defence fund
will be launched.

Julienne Dickey

Fleet Street lies

The report was conducted by the media Research
Group at Goldsmiths College, on behalf of the Associa-
tion of London Authorities. It found that “not one of
these stories is accurate” and some “appeared to have
been conjured out of the air; the rest, although loosely
connected with some. .. fact are misleading.”

It forms part of a larger study which will be available
later this year*

Guilty

The most guilty papers are, as would be expected, the
Sun, the Mail, the Mail on Sunday and the London
Standard. The stories are hung up on a disablist rheto-
ric (‘loony’, ‘barmy’) and characterised by a contempt
for working people and a vicious brand of sexism and
racism.

They are meant to undermine public support for
those councils who are trying to tackle serious issues
in a humane way with limited resources. The number
and intensity of these stories seemed to have increased
in late '86 and early ‘87, and have the hallmarks of an
orchestrated pre-General election Campaign

Nancy Walker,** in a similar study of Fleet Street's
attack on anti-racist initiatives in education and local
government, showed how the same papers operated —
often using writers who have well known personal con-
nections with central figures in the Conservative
Party:

“Editors select their target, send journalists to
research the stories and then withold publication until
the timing is right in campaigning terms. Once a
paper published a ‘race’ story, no matter how trivial
others are likely to follow the trail. And so the same
‘news’ item. ... can be run in different papers.”

The Goldsmith’s report gives detailed instances of
this technique in operation. A technique which is
deliberately designed to manipulate and damage.

Journalists have a responsiblity to the public and
their trade not to produce this sort of material, CPBF
members should obtain copies of the report to help
debunk the myths spread by Fleet Steet.

The report provides glowing evidence of just how
badly needed are reforms of the way our press is run—
the need for controls on ownership, and a statutory
Right of Reply.

Get it. Read it. Use it.

Tom (’Malley

* £2 from Media Research Group, Goldsmith's College, Uni-
versity of London, New Cross London SE14 6NW.
** N. Murray ‘Anti-racists and other demons: the press and

Lideology in Thatcher's Britain' Race & Class XX VII, 3 (1956 ).J

INSIDE: AGM report p.4 & 5, Broadcasting in the 1990's p.6




2. CAMPAIGN NEWS

® Andrew Lumsden

TUC Women'’s
Conference calls
for media reform

The principles included in the
CPBF’s media manifesto formed the
basis of a major motion agreed at the
TUC Women’s Conference in Black-
pool in March.

A comprehensive resolution proposed
by the NUJ and seconded by the Na-
tional Communications Union commit-
ted the TUC Women’s Committee and
the General Council to a wide-ranging
campaign to reform the media in Bri-
tain. Among the principles taken from
the CPBF manifesto were:
® alegal right of reply,
® a Freedom of Information Act,
® workers’ participation in press and

broadcasting organisations,
® greater accountability to the public.

The motion also condemned the style
of the new, semi-pornographic Sunday
Sport-newspaper;-and opposed the pub-
lication of Page 3 ‘pin up' pictures, al-
though the appropriate way to tackle
this problem was left open.

The NCU added a clause drawing at-
tention to the abuse of telephone com-
munications through ‘informatien ser-
vices’ such as Pet Line, and calling for
proper controls,

In a lively debate, an amendment
from SOGAT attempting to restrict the
ownership of media in this country to
British citizens was rejected by the con-
ference. It was pointed out that such a
demand would not only be racist, but
also did nothing to tackle the problem of
monopoly ownership of the media, as
Rupert Murdoch's eynical exchange of
citizenship demonstrated.

This decision puts the Women’'s Con-
ference at odds with TUC Congress
itself: but shows, perhaps, that women
trade unionists are less prepared to go
along with a simplistic, xenophobic res-
ponse to the issue.

Kate Holman

Manchester audience debates the state of
the gay and lesbian press

Homophobia rules O.K.

One obvious question hung
about politely until almost the
end of the latest Campaign for
Press and Broadcasting Free-
dom'’s series of public debates at
Manchester’s Cornerhouse.

If 10 per cent of people are
homosexual and if the media
consistently misunderstand/
misrepresent that large minori-
ty, why don't 10 per cent of jour-
nalists protest openly?

The question came from the floor to
Andrew Lumsden, who was a Telegraph
and Times journalist before he “came
out” and edited Gay News until it folded
in 1983, and until recently an associate
editor of The New Statesman. He
spread his hands in despair.

“We have behaved appallingly and
not done what we should have done,” he
said.

Lumsden opened the talk, headlined
‘Homophobia Rules OK, by quoting
from a cornment by Ray Mills of the Star
on publicity for the event.

Lumsden had been abbreviated in a
CPBF press release to “Ass, Editor of
The New Statesman” and Mills had
quoted this with the remark “Don’t
miss this discussion. The speakers ap-
pear to be particularly well-qualified.”

Lumsden quoted more heterosexual
mockery from the Spectator and said: “I
sometimes get beside myself with anger
at the casual but constant stream of in-
sults we get from the opinion formers,
But as Oscar Wilde wrote in 1980,
“there is much to be said in favour of
modern journalism...it keeps us in
touch with the ignorance of the commu-
nity".

Herecalled thatwhenthe Gay Libera-
tion Front became a force in London,
from America, around 1970, he had sug-
gested to the Daily Mirror’s editor of the
day (probably Tony Miles) that the Mir-
ror should cover the spread of the pheno-
menon. The editor, who he did not
name, said nobody outside London
would be interested.

Those words helped prompt him to
start Gay News, as “an alternative to
pretty-boy mags like Films and Film-
ing, which was a closet operation—an
excuse to run very sexy pictures of
men”.

He recalled that in spite of the List-
ings section being run by a woman, Jo’
Hodgkinson, it was used 99 per cent by
men.

Andrew Lowrey, a full-time worker

for Manchester’s Gay Life magazine,
said his magazine had launched to fill
the gap left by Gay News, whose demise
was “‘a massive blow to what likes to
think of itself as the gay community”.
But he went on, “'since its total mono-

poly of gay publishing disintegrated,
there are a far greater variety of gay
magazines existing, although nation-
ally there are still only seven that can
claim to be regular and established and
of those only two are for lesbians as well
as gay men. One problem is that we are
very dependent on straight people
advertising.”

Another problem his magazine faced,
he said, was being kept on the pornogra-
phy shelf by newsagents. Also, journal-
ists working for it were not taken
seriously by fellow professionals.

Julienne Dickey, a lesbian with spe-
cial responsibility for researching and
organising on behalf of homosexuals for
the CPBF, said: “The tradition of seeing
homosexuality as the opposite of the
norm penetrates the whole of society™.
“To some extent, the media just reflect
that. But there is an extent to which it is
deliberate, because homosexuality is
seen as scandalous and sensational and
therefore very profitable,

She spoke approvingly of a French
law requiring legal publications to be
displayed and sold and called for a limit
on the number of papers one person
could own and a right-to-reply law.

A critic from the floor suggested that
what purported tobe acampaign for free-
dom appeared to be concentrating
exclusively on legal controls of existing
media at a time when publication was
becoming cheaper and easier and minor-
ities would benefit more from advice
and training. Several of the audience
agreed that attack was the best form
of defence.

Lumsden
leaves New
Statesman

Lesbians and gay men used to be able
to say ‘'There is only one out gay jour-
nalist working in mainstream media'".
But with the redundancy of Andrew
Lumsden from the New Statesman,
even that is no longer true,

It seems that Lumsden, being gay, is
too close to those issues to be
*authoritative’'’ about them.

So now the woefully inadequate
coverage of lesbian and gay affairs is
to be left entirely to those greater
"‘authorities’’ on the subject: hetero-
sexual journalists, the majority of
whom range from ill-informed to
downright homophobic.

Another nail in the coffin of press
freedom; another silencing of the
voice of dissent.

Julienne Dickey

CAMPAIGN NEWS 7.

Northern Newsreel launch fifth
video bulletin

Since early 1986, Northern Newsreel
has been producing a regular, half-hour
magazine style programme to cover cur-
rent debates and issues not tradition-
ally represented by mainstream televi-
sion and to develop its use within trade
unions, education, community and cam-
paign groups.

The bulletins are available four times
a year, by annual subscription and the
latest programme, BULLETIN NO. 5—
Spring '87, was released in early March.
This, the fifth of Northern Newsreel's

The
Falklands/Malvinas War
Five Years On

half-hour videotapes contains five
items, from 5~10 mins each, including:

WHO PULLS THE STRINGS?—a look
at regional development, the power of
the multinationals and the efforts of
local authorities.

BENJAMIN ZEPHANIAH —perform-
ances from Britain’s best known dub
poet and a chance to hear his latest
single “FREE SOUTH AFRIKA”

AS (not) SEEN ON TV.—some good
news from the trade union movement:
details of battles which have been won.

The last item is a new feature which
Northern Newsreel intend to make a
regular sghort item in future Bulletins,
highlighting *‘success stories” about
gains which are being made within the
trade union movement particularly
those which are being ipnored by the
mainstream media.

They would like to hear from trade
unionists who may have examples for
future Bulletins. Contact: Northern
Newsreel, 36 Bottle Bank, Gateshead,
Tyne and Wear, NE8 2AR.

International
festival of film and
video

The International Network of Progressive
Film and Video is now seeking entries for its
FIRST ANNUAL 1987 INTERNATIONAL
FESTIVAL OF PROGRESSIVE FILM AND
VIDEQ. The festival will be held during mid-
October 1987 in San Francisco, California.
Entries must be received by 1 August 1987,

Entries should reflect social, palitical, eco-
nomic, cultural, or ethnic conditions, events
or issues worldwide. Special attention will be
given to those that explore new forms of
film/video making and establish a basis for
cross-cultural unity and identification. A por-
tion of the festival will be dedicated to U.S,
and international laber struggles.

INPFVQ is a non-profit. member-supported
organization that promotes the use of pro-
gressive film and video as tools for social
change and education.

For more information, please call or write
INPFVO, P.O. Box 4862, San Francisco CA
94101, {415) 285-8941.

Television fights
back

*"The theme of this year's Edinburgh Inter-
national Television Festival will be ‘Televi-
sion Fights Back’,"* says Greg Dyke, Director
of Programmes at TVS and Chair of the 1987
Festival Advisory Committee. He outlined
the issues concerning the tetevision industry
that will be the focus of this year’s Festival.
“We are living through one of the most
remarkable periods in the history of broad-
castingin this country,”’ he said. ""Within five
years our broadcasting system could be pull-
ed apart and replaced by something that very
few of us — broadcasters ot viewers — will
like, At the same time, broadcasters are
under ever increasing political pressure.”’

““When we have reached the stage where
the party in government monitors an early
evening drama series looking for what they
call ‘political bias’ and certain newspaper edi-
tors look for every opportunity to attack tele-
vision, and in particular the BBC, itis time for
programme makers to publicly fight back.’’

""We need to tell people the value of our
broadcasting system and the value of the
programmes we make.'’

""We need to meet the criticisms head on.
At Edinburgh we intend to fight back in a con-
structive way.”’

The Festival will run from Friday, August
28 through to Monday August 31,

Fawcett Media
Committee

The_latest_issue_of _the_newsletter.of the
Fawcett Society, announces the launch of a
new media campaign designed to change the
impression created by the media that *'it's
the men who know it all.*’

The intention is to get more women called
on as expert commeantators in the broadcast
media.

*“Television and radio news programmes,*”
the newsletter says, ‘rely heavily on com-
menis from experts — sociologists, doctors,
economists, political scientists and so on.
Nearly all of them are men."”

‘"0t course there are often fewer female
than male experts in these fields, but that's
only part of the reason for their under-
representation. Producers and editors invite
the people who they know or who their
friends know; they tend to go back to the
tried and tested individuals and sources . . .
All of which usually adds up to a man.’"

The broad outline of the campaign being
put together by the Society’'s Media Commit
teeis research, drawing up a list of female ex-
perts and campaigning.

The committee has appealed for help with
the first of these which involves monitoring
present coverage. If you would like to help
contact: Ana Novakovic, § Colville Hoses,
Talbot Road, London W11 1JB.

Letters

Pen pals for peace

On Monday 2nd March | was visited by an
Inspector and Sergeant from Leeds Police.
They said: "In July 1985 you recsived some
correspondence from Duncan Campbell. Are
you willing to make a statment regarding the
request you received in that letter — plus any
information you may have supplied to him?"’

They said the enquiry was via the Metropo-
litan Police. I replied: ‘'l do not wish to make a
statement.”” (This is exactly what they said as
I typed it in their presence.)

If any other membars of the Campaign for
Pross & Broadcasting Fraedom who have cor-
rasponded with Duncan Campbeil have had
similar visits, | would be very glad to hear
from them. We could aven start a new group
— Duncan Campbell's Fen Pals for Peace!

Christine Dean
Member: Otley Peace Action Group
West Yorkshire

Reader’s letters

1 was pleased to see some of my October letter
in the recent issue,

Your point about taking action oneself is
well made. For what it is worth, I have nogged
the Guardian, on and off, for years, about
more space for readers’ letters. You may
remember that a few years ago they went up lo
a full page on Saturdays. I cannot be sure it
was influential but I had just been pressing as
eloguently as I could for something like that.

I have been having a similar go at the New
Statesman’s new Editor,

Oliver Owen

5 Rochester Mansions
Hove

Sussex

- )
ALTERED IMAGES

Medla, Myths and Misunderstanding

Articles examine images of the Third World,
Black people and women in the British mass
media and providealternative oplions for
improved presentation of the ssues.

Contributions from CP'BFs own Mike Jempson

and Mare Wadsworth with other articles and
interviews including,

~women and media (Margaret Gallagher)

=Live Aid (Adrian Hart}

- Falklands/Malvinas (David Miller}

= the press in Guatemala (Julio Godoy)

= the New International Information Order

~book reviews, and more

Links number 28 from Third World First
28 pages, A4, 1SBN 1870169751, 1987
To obtain your post frec copy send your

cheque for £1.95 made payable to "Third
World First' to Box FP, 232 Cowley Road,

Oxford OX4 1UH

= 5/




6. BROADCASTING

INTERNATIONAL 3.

Gill Ursell, reports on a recent Manchester University Seminar.

Broadcasting in the 1990’s

Once a year, under the auspices of
the University of Manchester, a
symposium on broadcasting is held
at which assorted broadcasting
professionals and academics debate
the important media issues of the
day. This year the symposium’s
theme was Patterns of Power in
Broadcasting, and the audience was
notable for an unusually high num-
ber of overseas participants from
continental Europe, the Middle
East, Africa, Asia and the Ameri-
cas.

They by and large were hoping to
learn from the British way of coping
with a problem which is also theirs
—viz. the destabilisation of existing
national broadcasting institutions
in the era of satellite systems.

A year ago, following the 1986 sympo-
sium, I wrote in a New Society article of
signs of fear among BBC and ITV stafls.
They had identified as a potential
enemy the satellite barons of free enter-
prise, poised ready tec spray pro-
grammes like acid rain down on the
British nation, corroding standards, au-
diences and cultural institutions alike
in an insouciant search for megabucks.

How, they asked in 1986, were they
going to respond to the threat? What
would the British government do to
avert it? Interestingly, sadly, the 1987
symposium revealed them to be still
asking the first question but now to feel
threatened by HM Government as well.
The penny has dropped among broad-
casters that market freedom in the cul-
tural industries constitutes—for the
politicians at least—an invitation to
ever greater political surveillance and
interference.

Ever since the size of the television
audience first terrified the politicians,
they have been wanting to get in on the
broadcasting act. Now a mixture of
recession and satellite free enterprise
are giving them the excuses to do so.
Under the twin banners of “ensuring
value for money"” and “protecting the
national interest”, governments of the
electronic epoch can muscle right into
the heart of broadcasting management.

This prospect is viewed with consider-
able disquiet by the Great and the Good
whose presence on the BBC Board of
Governors and on the IBA has hitherto
been regarded, at least by them, as
nearly ideal in ensuring the public ac-
countability of British broadcasting.

The Great and the Good of the public
boards are almost invariably elderly
(average 55 going on 60 years), white,
Anglo-Saxon, male Radio 4 listeners.
Women (51% of the population) have a
roughly 25% representation; black peo-
ple none at all; trade unionists get on
only if the Home Office civil servants

remember to put them there, and
there’s a distinct absence of boat rock-
ers.

But in the new era perhaps even these
unrepresentative representatives are
going to look increasingly attractive, as
public service broadcasting shrivels
under the combined pressures of
government intervention and market
competition. The indexation of the BBC
licence, the prospects of commercially
driven national radio channels, and
even a hived off Channel 4, add up to a
real threat.

And this without the extra factor of
satellite broadcasting, the continental
experience of which is not encouraging.
Belgium, for example, now has 20 TV
channels. American material fills up to
80% of the airtime on some of these
channels and it is sometimes possible to
pick up Dallas on seven of them simul-
taneously. The Flemish minorities are
refusing to receive Sky and Superchan-
nels because of the threat to their
domestic production.

Can the extra-terrestrial invasion be
contained? Currently both the EEC and
the Council of Europe are giving their
attention to the question. Two lobbies
are evident: one lobby wants the new
media purely as vehicles for advertis-
ing; the other is concerned to protect
existing domestic systems. Unregulat-
ed market conditions suit the former
but not the latter.

Both the Council of Europe and the
EEC seem agreed that some form of
regulation is desirable but what they
are proposing differs one from the other,
and both from the national regulatory
frameworks with which they must
sometime be compatible.

The Council’'s proposal is for a Euro-

pean convention binding all broadcast-
ers, whether national or transnational,
to certain standards in programme con-
tent. The EEC’s draft directive on the
other hand reflects an almost schizo-
phrenic effort to preserve national cul-
tural identities while pursuing policies
of market freedom and the hamonisa-
tion of rules within the community.

Theresult isa package ofhighly speci-
fic regulations which broadcasters in
this country have so far viewed with
considerable alarm and equivocation.

The various interests up to now bound
together in the British broadcasting
institutions are visibly fragmenting in
their efforts to assess the new develop-
ments,

At this point no-one knows whether it
will be the Council’s convention or the
EEC's directive which will prevail. All
that can be said with reasonable cer-
tainty is that economic power does seem
to be consolidating but at an interna-
tional rather than a national level.

In response the “representative
bodies” which negotiate that power in
the name of “the people'” are also shift-
ing upwards and outwards. Where pre-
viously the public boards stood as a buf-
fer between broadcasters and politi-
cians in representing “the public inter-
est”, now governments are moving bet-
ween broadcasters and audiences so as
to represent ‘“‘the national interest”.
That, in defining the national interest,
politicians will act in ways partisan
goes without saying. That has been well
demonstrated in recent years by the
present Government.

That the public, who were not really
in on the act before, will not really be in
on the act in the future, perhaps also
goes without saying.

Tebbitt turned
over

Norman Tebbit's attack on the BBC
coverage of the USA bombing of
Libya has been dubbed a document
with “‘little academic credibility’*
and '‘partisan and even dishonest’’.

These were the conclusions drawn
by Len Masterman, lecturer in Media
Studies at Nottingham University in
his Television and the bombing of
Libya.*

He analysed the BBC 9 Q'clock News
and ITN's News at Ten for 15 and 17 of
April 1986 in the light of the report pro-
duced by Conservative Central Office
{CCO).

Masterman found that the BBC's
coverage on the night of the bombings
was surprisingly comprehensive —
examining the story from sixteen differ-
ent angles, using 47 different sources
and extending the length of the News by

23 minutes. The BBC story contained-

50% more information than ITN's on a
simple word count.

The report is a clear indictment of the
arguments used in the CCO report. It
provides valuable analysis for use in dis-
cussion and debate. The CCO report is
exposed as an overwhelmingly political
intervention, not a proper academic
exercise. Reading it reveals just how
serious the Tories are about discrediting
the BBC and preparing it for privatisa-
tion.

* Available from MK Media Press, May
Cottage, Toad Lane, Elston, Nr Newark

(£2.95 inc. postage).
Tom O’Malley

Alternative Information
Centre Jerusalem
closed

Repressive measures by the Israeli Government against the
freedom of expression in the last few years have been increasingly
extended to include Israeli individuals and organisations.

One of the most recent and blatant attempts to curb freedom of
expression was the closure of the Alternative Information Centre,
and the subsequent arrest of its Director Michael Warshavsky.

The West Jerusalem based Alterna-
tive Information Centre (AIC) was raid-
ed and closed by the Israeli police on 16
February. The centre was closed for six
months under the 1980 amendment to
the Prevention of Terrorism Act (The
Tamir Law). The AIC was founded in
January 1985 with three main aims: to
produce aregular newsletter, to provide
services to journalists and to establish
an information centre for individuals
and foreign delegations.

Amongst other charges, the centre’s
director was accused with acting on
behalf of the PLO and rendering servi-
ces to the Popular Front for the Libera-
tion of Palestine, charges he vigorously
denies. Warshavsky, currently on bail

Nigerian
magazine shut
down

Newswatch magazine, one of
Nigeria’s leading weeklies, was
closed down by the authorities
on 6 April, following the publica-
tion of a confidential report on
the country’s future political
system. The relevant issue of the
magazine was seized before
security forces sealed the maga-
zine’s office in Lagos, the capi-
tal.

The report in question was commis-
sioned by Nigeria's military ruler, Pres-
ident Ibrahim Babagida, in January of
last year to examine the possibility of a
return to civilian rule by 1990, The 18-
member Political Bureau, composed
mainly of academics and headed by Pro-
fessar S. J. Cookey, Pro-Chancellor of
the University of Benin, delivered its
four-volume report to the government
on 27 March after processing more than
27,000 submissions to the debate.

In a country which boasts one of the
freest presses in the world, the latest
move against Newswatch is surprising,
more so since the report, which has been
the focus of intense public debate for 15
months, appears to contain nothing
controversial.

Source: Index on Censorship.

of $50,000 awaiting trial, stated that
“all the material produced by the centre
was legal and had all been passed by the
Israeli censor before publication”.

The Israeli Journalist Association
and many Israeli newspapers, in addi-
tion to a variety of international
figures, have condemned this violation
of freedom of expression.

The situation regarding freedom of
expression of Palestians and Israelis
has steadily declined over the last few
years, In addition to heavy censorship of
primarily Palestinian but also Israeli
newspapers and a variety of military
and administrative regulations curbing
freedom of expression there has been an

increase in repressive legislation pass-
ed by the Israeli parliament.

In 1980 the Israeli parliament passed
an Amendment to the Prevention of
Terrorism Ordinance (1948) known as
the “Tamir Law'* which bans any form
of support or political identification
with organisations defined by the
Israeli Government as terrorist. This
law has been extended to encompass
any signs of nationalist sympathy or
support for the Palestians right of self-
determination.

In August 1986 a further amendment
to the Prevention of Terrorism Ordi-
nance (nicknamed “The anti-Peace
Law") was passed banning contact bet-
ween Israelis and members of a “‘terror-
ist” organisation, which includes politi-
cal representatives of the Palestinian
people.

Initially these repressive measures
were mainly directed against Pales-
tinian attempts to express their aspira-
tions and feelings ofnational identity.

Many papers have been closed down
either completely or for limited periods.
Palestinian journalists have been de-
tained, deported or even murdered. The
recent case of Akram Hanniye, the for-
mer editor of Al-Sha'ab, who was de-
ported in 1987 is the latest example of
attempts to silence the Palestinian
press.

More Sun hypocrisy

A PARTICULARLY nauseating example of
SUN hypocrisy was in evidence in its edition
of April 28.

The "Baby look at you now!’ photo feature
on page three showed bare-breasted Corinne
Russel {22} alongside a charming picture of
her aged 5.

Under the headline ** ‘It's kids stuff for
Corinne’’ the text read ‘*Corinne is a big girl
now ., . what boy wouldn’t love her to come
out and play! But that’'s enough now you
naughty rascals, you can have another Page
Three babe tomorrow!”’

On page 6, the moralising SUN splashed
the NSPCC report on the increase in child
molestation under the banner "'SEX ABUSE
HORROR OF UNDER 5s”.

Beside it, the leader column the Sun had a

tew words for Camden Council.

“Left-wing Camden Council displayed
homosexual leaflets in public libraries.

‘‘Some, which showed naked men in expli-
cit sex acts, were taken home by children.

“Tory Parliamentary candidate Peter Luff
wants the council 10 be prosecuted.

““We agree with him,

*'Carrupting youth is a criminal offence.

“The disreputable burghers of Camden
belong in the dock.’’

Seldom can the SUN have so comprehen-
sively eclipsed itself. On second thoughts,
perhaps it does every day.

| don't suppose for a moment that Peter
Luff wants the SUN prosecuted. | wonder
why.

Mike Jempson




4. AGM REPORT

A busy year over
but...

Another busy year has been completed but fin-
ancial problems will inevitably mean a curtail-
ment of activities. This was the message which
some sixty delegates to the 1987 AGM heard
from the outgoing officers.

During 1986/7 Bending
Reality was published, Ac-
tion Stations—a conference
on Peacock took place, the
Media Manifesto was laun-
ched, CENSORAMA was

@ Julienne Dickey

organised, international
links established and the
Media Research Trust set
up.

Sub-groups of the Cam-
paign were active around
disability, anti-racism, sex-
ism and lesbian and gay
issues.

The CPBF started 1986
not knowing if it would get
funding from the London
Boroughs Grants Unit. In
the event it did and during
the year staffing reached a
record high with two full-
time workers, one four-day
a week worker and two
members of staif working
two days a week. In addi-
tion the Campaign retained
its worker in the North
West.

During the year expendi-
ture overtook income leav-
ing the Campaign £7000 in
the red at the end of the
financial year. The main
loss was on the Christmas
event—CENSORAMA. In-
vestment in the Media
Manifesto has also placed a
strain on finances.

At the same time, many
Trade Unions, who have
been an important source of
support in the past are ex-
periencing financial prob-
lems of their own.

The real threat to the
Campaign’s work comes
from the loss of grant fun-
ding, however. This will in-
evitably mean a restriction
on what work can be under-
taken during 1987/8.

One of the casualties is
likely to be Free Press
itself —despite the fact that
in 1985 and 1286 it broke
even on advertising in-
come. Recently advertising
has begun to dry up,
another consequence of the
demise of the Metropolitan
Authorities. As a result
Free Press will almost cert-
ainly have to be trimmed.

Row over
‘racism’
allegations

The AGM opened with a heat-
ed debate over the non-ren-
ewal of the contracts of the
two black workers® in Feb-
ruary. The row developed
during questions on the
Secretary’'s Report shortly
after the meeting had begun.

The two black workers’ fix-
ed contracts were ended in
February because of a fund-
ing crisis which has since
deepened.

The row was complicated
by the presence of a number
of people wha were not mem-
bers of the CPBF who refused
to leave the meeting. Debate
on the substantive issues of
alleged 'racism’ within the
Campaign only got under way
after AGM business was sus-
pended.

The allegations of ‘racism’
are being considered by an
independent enquiry set up
by the National Council in
consultation with members
of the Black Group.

A motion on the order
paper relating to this issue
which came up later in the
day was not taken because
the proposer failed to turn up,

The legacies of Wapping

Police violence at Wapping.
the Sun newspaper and the
need tore-examine the right
of reply strategy were all
discussed this year.

In moving a motion calling
for an inquiry into policing at
Wapping, Mike Jempson {(NUJ)
recalled the night of 3 May
1986 and scenes of events
that night shown in a police
video which clearly did not
match the police commentary.
He spoke of an incident involv-
ing a local school caretaker
who found police officers pull-
ing up railings outside his
school which were later exhib-

ited as ‘weapons’ allegedly
used by pickets.

He also spoke of restrictions
imposed on local residents and
inhibitions on journalists trying
to do their job. Delegates
agreed that CPBF should sub-
mit evidence along with the
NUJ to the Haldane Society
whao are compiling material.

John Pinkerton (NGA) thank-
ed all those who had tried to
help the print workers. He said
that the brutality of police of-
ficers was driving a wedge bet-
ween the police and the public.

In a separate resolution, the
AGM agreed that the weaken-
ing of the print unions under-

mined the fight for the right to
reply. The climate had chang-
ed from that in which the pro-
ject was originally launched.
The resolution, moved by John
Beck (NGA) proposed that the
strategy needed rethinking.

A motion calling for a boy-

cott of the Sun was remitted,
however, after several speak-
ers warned of possible charges
of censorship. Others ques-
tioned the feasibility of org-
anising such a boycott.
One speaker regretted that the
boycott campaign operating
during the dispute had not
taken up the content of the
Sun,

Lesbian and
gay rights
threatened

Lesbians and gay men are fac-
ing an increasing attack on
their civil rights as media
homophobia mounts Nicola
Field of the Lesbian and Gay
Group said.

The motion to which she
spoke noted the continuing
sensationalist coverage given
to AIDS. It called on members
and affiliated bodies to exert
pressure on the media ‘to ex-
pose and publicise the wide-
spread discrimination and mis-
treatment suffered by [esbians
and gay men.’

AGM REPORT _ 5.

Secret
justice

Increasingly in Britain to-
day justice is being admin-
istered away from public
scrutiny. In thousands of
cases each year judges are
using the Contempt of
Court Act toban journalists
reporting court cases.

These disturbing develop-
ments were the subject of an
NUJ motion passed by the
AGM. The motion cited the
case of reporters actually be-
ing banned from attending the
trial of a police informer in Ox-
ford, something which the
NUJ believes the judge had no
power in law to do.

The case, which had raised
important issues about police
methods and the administra-
tion of justice, could not be re-
ported because of the ban.

The motion called for CPBF
members to vigorously chal-
lenge every instance of the use
of the Act for judicial or state
convenience,

Standing orders

Procedure at next year's AGM
is to be governed by standing
orders which will be drawn up
by the National Council. This
was an undertaking given by
the Chair to this year’s AGM.

In the past it has been the
responsibility of the Chair to
decide on matters where the
Rules are silent taking prece-
dent as a guide.

The new standing orders will
be circulated with motions
nex! year and will be put to the
meeting for adoption at the be-
ginning of the AGM.

Applause for
John Jennings

The AGM congratulated John
Jennings on his successful
defence of the libel action
brought by the Freedom Asso-
ciation (see FP40 for a full
report of the terms of the final
settlement).

The next issue of
Free Press will
contain a report of
the Media Manif-
esto Conference

Attacks on BBC

condemned

Delegates to this years AGM were unanimous in their
condemnation of the Special Branch raid on the BBC
in Glasgow when copies of the Secret Society series
were seized. They were equally emphatic in their con-
demnation of the role played by senior Labour Party
figures at the time of the raid.

Three resolutions from the
ACTT, Northern Ireland Pub-
lic Service Alliance and NU.)
all addressed this subject.

In moving the first of
these, Martin Spence (ACTT)
said the CPBF needed to be
able to respond swiftly to
this type of threat. Tony
Lennon {ACTT) seconding
said the banning of the Zir-
con film ‘had nothing to do
with national security’ but
everything to do with ‘polit-
ical embarrassment’.

Tim Gopsill, moving the
NUJ motion, said that Neil
Kinnock’s early comments
had undermined the ability
of his union to resist. He
said it was important for the
CPBF to tell labour what the
Campaign expected of them.

He also said that the role of
the BBC Board of Governors
should not be overlooked.

Tony Lennon felt Labour's
‘mistake’ should be kept in
proportion. ‘The CPBF needs

torecognise where its friends
are,’ he said. But Sean Gray
(ACTT) believed it was im-
portant that the Campaign
‘didn’t back off from speak-
ing its mind’.

The AGM went on to con-
demn attacks onthe BBC by
Conservative Party politi-
cians in a motion tabled by
the NUJ. Tim Gopsill said
‘the Tories are trying to ex-
ert political control over the
BBC’. The motion, which
was agreed without oppos-
ition, urged members and
affiliates to ‘identify and
draw public attention to at-
tempts to intimidate journal-
ists’.

Other broadcasting mo-
tions on the agenda dealt
with cable and satellite TV
and the new Green Paper on
radio.

On the first of these sub-
jects the delegates called
for strict controls to ensure
protect on of copyright, div-

ersity of ownership and
protection of employment.

The Green Paper on Radio
was condemned as an at-
tack on the principles of
public service broadcast-
ing. The resolution said that
deregulation would [ead to
greater monopoly of owner-
ship and a reduction of
choice. It went on to call for
a campaign for properly
funded and regulated radio
services under democratic
control.

Media
Manifesto

A resolution welcoming the
Media Manifestc campaign
laid down five areas of legislat-
ion for priority attention by
this year’s National Council.

They are regulation of own-
ership and control; freedom of
information; public represen-
tation on the boards of the BBC
and IBA; a Media Enterprise
Board; and an effective com-
plaints watchdog for the med-
ia.

A detailed motion on media
policy tabled by James Curran
was remitted in the mover's
absence:

The repeal of ‘Section 31’
of the Irish Broadcasting
Act, which prevents journ-
alists from the Republic
having contact with mem-
bers of proscribed organis-
ations, was the subject of
one of two motions from
Ireland.

Patsy McGarry (NUJ) spoke
to the motion and outlined the
activities of the NUJ in Ireland
on the issue. He said he was
‘optimistic’ that the offen-

An Irish
perspective

ding section of the Act would
be taken out by the new Fian-
na Fail government,

The legislation has lead to
absurd anomalies such as
Irish journalists not being
able to interview Gerry Adams
after his election to Westmin-
ster.

The AGM noted that the
CPBF had already lent sup-
port to the Repeal Section 31
Committee in the Republic.

The other motion on Ire-
land concerned the banning

of a short drama piece against
the use of plastic bullets
which was to have been
screened on the Eleventh
Hour on Channel Four.

The programme was bann-
ed at short notice under Sect-
ion 4 of the Broadcasting Act
(UK) which covers matters
‘liable to incite crime or
public disorder’, Madelaine
Barnet, moving the motion,
said this was another exam-
ple of Irish peoples’ views be-
ing censored.

The motion also described
anincident in which relatives
of people killed by plastic bul-
lets were forbidden to attend
a studio discussion by a pro-
ducer because their exper-
iences were not ‘germaine to
the issue’.




