FREEOD

JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

No. 49 October 1988

~

[ Lords'’ ruling
welcomed

The Campaign welcomed the Law Lords’
decision to allow the publication of Spy-
catcher, but fears that the government's
White Paper on secrecy could make a
mockery of that decision.

The Campaign believes that the government
acted in an authoritarian and censorious
mannerin banning Spycatcher.

The widespread opposition to the original
ban and the fact that organisations and indi-
viduals defied the ban, clearly influenced the
decision. The Campaign hopes the government
will think twice before taking similar actions.

The campaign calls on the government to
withdraw the provisions in its White Paper on
Official Secrets which seek toimpose an obliga-
tion of lifelong confidentiality on government
servants. It also supports the view that govern-
ment employees who leak information should
be able to plead that they did so in the public
interest.

Tom O'Malley, CPBF spokesperson said: ‘Iif
the White Paper proposals become law, then
the government would be able to ban books
like Spycatcher, and a lot more, with impunity.
The White Paper proposals would make a
mockery of the Law Lords’ decision.

‘The whole episode reveals the government
holds the principles of media freedom and the
citizens right to know in contempt.’

J/

N
Consultation

paper on media
ownership
plus conference
report

see p.4&5 for details

/

Television
on trial

When Kenneth Asquez announced to the inquest
in Gibraltar that he had ‘made up’ statements
broadcast in Death on the Rock, ministers and
newspapers seized on the claim as another stick
with which to flay both Thames TV and the IBA.
The Sunday Telegraph, on 25 September, even
went so far as to suggest that Thames should have
its franchise revoked.

For both the ITV company and the IBA, who of course faced
earlier criticism over the screening of the programme, the
row over Death on the Rock could not be happening at a worse
time. With the Broadcasting White Paper due out shortly
and franchises up for renewal in 1992, Thames must be
deeply worried about their future.

It is hardly surprising then that they have bowed to
pressure and announced an enquiry into the programme to
be conducted by Lord Windlesham, a former Northern Ire-
land Secretary. The IBA’s defence of the programme is
certain to have strengthened views in the Conservative
Party that the Authority should be abolished.

Thames needs a credible public figure to clear their name.
Lord Windlesham, who as a former chairperson of Associated
Television defended the Death of a Princess documentary,
may prove to be a good choice. Undeniably Thames and its
journalists feel they have truth on their side.

Confused

Yet all this begs the question how we have come to a situation
where such an unprecedented enquiry is enquiry is taking place.
Asquez’s claim that the statement be provided for Thames was
‘made up’ is at best open to doubt. Details from this statement which
were neither used in the programme nor quoted elsewhere and
which were not mentioned by any other witness, were confirmed by
the evidence of Soldier ‘C' at the inquest.

When challenged on this by the Coroner, Asquez was unable to
explain himself saying that he was confused. So doubtful was the
Coroner about Asquez’s behaviour at the inquest that in his
summing up he directed the jury to consider Asquez’s original
statement as evidence. Pizarelloa said: Thave to tell you to consider
the discredited evidence of Mr Asquez ... you must consider
whether he is telling the truth in the statement he gave to Randall,
or whether he is telling the truth about it now.’

Randall, who was accused by Asquez of putting ‘pressure’ on him
has sworn an affidavit in which he denies the allegations.

continued on page 3 y

Also inside: Edinburgh p.2, TUC p.3, Mirror libel 0.6




2. EDINBURGH FESTIVAL

The French experience

Invited guests were absent at this
year's Edinburgh International
Television Festival. Sir William
Rees Mogg, chair of the Fledgling
Broadcasting Standards Council
declined an invitation, and Andrew
Neil, Sunday Times editor, stopped
his media team attending. Neil’s
reason was a spoof ad in the TV
Festival magazine for a Sunday
Times journalist to contribute to
‘its expanding media coverage’.
Candidates ‘should possess an
uncritical enthusiasm for the views
and vested interests of their pro-
prietor’. The spoof ad ended, ‘The
Sunday Times is an equally oppor-
tunistic employer’. Obviously an
editor without a sense of humour.

For those who did make it to Edin-
burgh a warning note was sounded. The
vision of a diverse deregulated broad-
casting future is flawed.

Christine Ockrent, the first woman
to give the McTaggart lecture, drew on
her experience in France’s fast chang-
ing industry, where she worked for the
privatised TF1 channel until she res-
igned in disgust. She argued that dere-
gulation is inevitably damaging to
broadcasting standards: ‘We have in-
deed more channels than we used to,
but we seem to have less consumer
choice as programming recipes to reach
the largest possible audiences are of
course the same,’ she said.

She also gave an insight into ‘the new
breed’. “These are the men who tell you
blank in the eye that there is no reason
why a TV station should run differently
to a pipes factory . .. (the major share-
holder in FT1, the Bouyges company, is
a construction group). They have goals,
but no standards. Programmes are not
discussed in terms of quality, but in
terms of commodities and figures.
Judgement comes in with the ratings
the following morning.’

The issues Christine Ockrent raised
— quality, standards, the need for regu-
lation of broadcasting — came up again
in several sessions, but a chilling in-
sight into the ‘new breed’ of men in
British Broadcasting came in a session,
“TV in the Nineties'.

The audience heard Jim Styles,
Managing Director of Sky, Rupert Mur-
doch’s satellite company, say its new
£15m TV Centre would be a non-union
operation. Answering the charge that
he would be seeking to lower program-
me standards by expecting cheaper pro-
duction, Styles said, ‘The challenge to
you people is to accept that price doesn’t
necessarily relate to quality’. Work
that one out.

Anocther satellite mogul, Bob Hunter
of ‘NOW’, BSB, presented a bleak fu-
ture for effective trade unionism: ‘...
we welcome unionisation. It will de-
pend on three points — that there is a
single union, a no-strike agreement
and total flexibility.’

People uneasy at the future of broad-

casting the ‘new breed' might herald
bravely expressed their views. Michael
Waring, Head of Drama at BBC Bir-
mingham, spoke with evident unease in
the session, ‘The Censorship of Com-
merce’. The introduction to the session
in the Festival magazine summed up
the dilemma: ‘Governments are not the
only censors in today’s media. . . . Will
good TV drama be restricted or stimu-
lated by the dictates of commerce?’

Michael Waring (production credits
include ‘Boys from the Black Stuff)
worried about the tendency in the BBC
to produce safe drama. ‘Will the new
system drive out the risky innovative
scripts that require a lot of work?" he
asked.

And so to the final session, The Memo
to Maggie, designed to influence the
White Paper on Broadcasting. The
memo was discussed and amended by a
depleted audience (partly because of
the feeling, as one cynic suggested, ‘she
won't read it anyway’). The concerns
expressed in the memo are ones about
broadcasting standards and quality
that the CPBF also shares. Ultimately,
though, memos aren’t enough. The ar-
guments need to be debated with a
wider audience, and support won for the
public regulation of broadcasting.
Otherwise the new breed of broad-
casters will be up and running in Bri-
tain,

Granville Williams

International News:

A Article 19, the International
centre on Censorship, has
sent a letter to President Roh
Tae Woo of South Korea urg-
ing him to relax censorship
practice in the Republic.

The Republic of Korea was
host in Seoul this year to the
52nd International PEN Con-
gress, an event which
celebrates the commaon aspi-
ration that writers, journalists
and publishers share towards
securing freedom of expres-
sion across frontiers.

Article 19 has requested
President Roh Tae Woo to:

@ Release all writers, publish-
ers, poets and journalists im-
prisoned solely for the peace-
ful expression of their beliefs
and opinions,

® Remove the existing regu-
lations that require foreign
publications to be licensed.

@ Repeal the provisions of
the Mational Security Law

{NSL) punishing activity
deemed by the Government
to be ‘aiding the cause of anti-
state elements’. Widescale
self-censorship has resulted
from the abuse of this law.

@® End the banning of more
than 1,000 pop songs pre-
viously prohibited as being
criticat of the government and
in the future allow musicians
to perform their work freely.
®End the confiscations of
books and the censorship of
films and plays pursuant to
the recommendations of the
Korean Ethics Committee for
Public Performances.

W Writer and politician Albert
Mukong (55} was arrested at
the Cameroonnian border on
16 June as he was returning
home to his country from a
visit to Nigeria. The reason for
his arrest was his refusal to

apologise for an interview he
gave to the BBC World Ser-
vice, Network Africa during
elections held in Cameroon in
April.

The London based Commit-
tee for Human Rights in
Cameroon reports that when
Mukong was asked why he
had not stood for election, he
had replied that the Came-
roon Government had pre-
vented him from standing.

Many political detainees in
Cameroon are never charged
or tried but simply held for
years in internment camps.
However, the Cameroon Gov-
ernment is planning to bring
Mukong to trial. Rather than
the trial being held in Yaoun-
de though, where there will
automatically be mare public
and international interest and
access to the proceedings, the
government has decided to
try Mukong in his own town of
Bamenda, away fromit all,

Amnesty International has
taken up the case.

Send protests to — His Ex-

cellency President Paul Biye,
The Presidential Palace,
Yaounde, Cameroon, Waest
Africa with copies to His Ex-
cellency the Ambassador,
Cameroon Embassy, Holland
Park, London, W11.

B Since the launch of Mikhail
Gorbachev's perestroika
{'restructuring’) and glasnost
{‘'openness’}) three years ago,
the differences between the
various levels of freedom of
expression in the countries of
the Soviet block have become
increasingly obvious.

In Central Europe, the rec-
ent selective ‘rehabilitation’ of
some well-known exiles by
Moscow was followed by
similar moves in Poland and
Hungary, but not in the GDR
and Czechoslovakia.

To highlight this situation
256  exiled Czechoslovak
writers have issued a state-
ment calling for the abolition
of censorship and the rehabi-
litation of banned works.

CONFERENCES 3.

Media ownership
debated at TUC

Media ownership was the subject of one
of three motions on press freedom at
this year’'s TUC Congress. Conference
endorsement of the motion gives the
General Council the job of coming back
to next year’s Congress with a program-
me of action. The motion, which was
proposed by Brenda Dean, General
Secretary of SOGAT, states:

‘Congress calls up the General
Publie, in consultation with other inte-
rested parties, to identify the action
necessary to establish a genuinely free
and diverse press in this country.

The General Council should give con-
sideration to the following:

(i) the continuing concentration of the
newspaper industry into the ownership
of individuals, especially those who
neither reside in nor have United King-
dom citizenship;

(ii} a restriction on the number of na-
tional, regional and local newspapers
which can be owned by one individual
or corporation and the introduction of
measures aimed at reversing the exist-
ing concentration of ownership by com-
pulsory divestment;

(iii) the introduction of an advertising
levy to ensure that the reporting of
facts and the expression of opinion is
not affected by the ability to raise ad-
vertising revenue;

(iv) a legal obligation on wholesalers
and retailers to accept any lawful publi-
cation and arrange for its proper supply
and display subject to a reasonable

handling charge; and

(v) the establishment of a new publicly-
owned newspaper origination printing
and distributing facility, available for
hire to groups within our society.’

The other two motions on press free-
dom were, from the NUJ, on the firee-
dom of information, and from BETA, on
public service broadcasting.

The NUJ motion calls on the General
Council to campaign for legislation
which ensures the right to know and
recognises the right of journalists to
protect their sources. It alse calls on the
TUC to oppose the Home Secretary’s
proposed reform of the Official Secrets
Act and to conduct an enquiry into the
state of media freedom in this country.

The BETA motion condemns govern-
ment attacks on public service broad-
casting and urges the General Council
todraw up a policy for 1989.

Thumbs down
for Gould

Labour’'s plans to limit ownership of
newspaper titles if elected to office met
with a predictably hostile response
from the press.

The day after Brian Gould an-
nounced Labour's policy at the CPBF
ownership and control conference on
24 September, Murdoch’'s Sunday
Times and Maxwell's Sunday Mirror
both attacked the proposal.

The Sunday Times article quoted a
number of Fleet Street editors, all of
whom gave Labour's plans the thumbs
down. Interestingly though, Max Hast-
ings, editor of the Daily Telegraph
was worried that ‘most of the public’
would probably supportthe ideas.

To dothem justice, the Sunday Times
did at least provide a fair summary of
the Gould proposals. The Sunday Mir-
ror presented its readers with a dis-
torted account of the policy and then
proceeded to demolish its own non-
sense. The article concludes ‘Gould
hasn't thought about the conse-
quences. . .' Forwhom we might ask?

Fringe meetings at Blackpool

[[JThe Association of Liberal Trade
Unionists organised a fringe meeting
on 27th September at the Democrats
Conference in Blackpool. It was stand-
ing room only to hear Harry Conroy,
NUJ National Secretary, and Granville
Williams, CPBF, speak on the threats
to press and broadcasting freedom in
Britain today. Practical ideas to chal-
lenge the Tory plans for broadcasting,

Time and time again the transcript of
the inquest bears out evidence pres-
ented in the Thames [ilm. A recent
study by David Miller, of Glasgow
Media Group, shows that the same
standards cannot be claimed by those
papers which now accuse the Thames
journalists,

Towards the end of his report entitled
Truth on the Rocks, Milley comments:
‘It is clear that, as well as repeating
official misinformation and adding
their own distortions, much of the Brit-
ish media have played down or ignored
inconvenient issues,’

The most glaring examples of this
disregard for the truth Miller claims,
are evident in the coverage relating to
Death on the Roch. They include the
smearing” of key witness Carmen Pro-
etta and attempts to diseredit the pro-

continued from page 1

gramme makers themselves. Not
surprisingly, amongst those indulging
in this mud slinging are the Sun and
the Sunday Times whose proprietor's
interests in seeing existing TV compa-
nies besmirched and the public service
ethos undermined have been well
served in recent years.

By asking the questions they did,
many of which still remain unans-
wered, and by their refusal to bow to
pressure not to show Death on the Rock,
Thames angered the government, They
are now being made to pay the price,

Commenting early in the controversy
Mrs Thatceher said ‘trial by TV or guilt
by association is the day that freedom
dies’. Some might feel that her sent-
iment applies equaliy to trial of TV.

Will anyone dare risk the govern-
ment’s wrath next time?

campaign for the Right of Reply, and te
discuss the CPBF consultative docu-
ment on ownership and control were
well received. Alter a lively discussion,
the Chair, Janice Turner, received en-
thusiastic support for the idea of a joint
national conference with the CPBF on
the issue of Censorship in the Media. A
collection of over £40.00 was made for
the CPBF.

[]Two fringe meetings at the Labour
Party Conference were well supported.
On Wednesday 5th October an au-
dience of over 150 crowded in to hear
Mark Fisher, Shadow Minister for Arts
and Media; Pat Healy, ex Times and
NUJ Executive, and Frank Allaun
speak on BAD News: Media in the Age
of Murdoch. A literature stall sold over
£100.00 worth of CPBF publications
and several people joined the Cam-
paign.

Another encouraging feature of the
meeting was the number of Labour MPs
who attended and contributed. We are
getting our message across, and build-
ing support.

Another packed meeting on 6th Oc-
tober heard Clare Short MP, Julie
Grant, Campaign Against Pornogra-
phy, and Kathy Darby, CPBF Women's
Group, speak on Tabloid Porn: A Wo-
man’s Place in the News?

A Sun reporter (with his Conference
Media badge removed to avoid identifi-
cation presumably) was in the au-
dience. He beat a hasty retreat when
invited to comment on the points Clare
Short madein hertalk.




4. MEDIA OWNERSHIP

The pattern of ownership of the
media poses one of the most serious
threats to press and broadcasting
freedom. In the British newspaper
industry ownership has become
more concentrated than in any
other Western European country.
Such a monopoly places immense
power in the hands of a tiny number
of people. For the rest of us it im-
poses a severe restriction on the
free flow of information, curtails
free expression, limits choice and
stifles debate. The media monopoly
strikes a major blow at democracy.

The newspaper industry is the most
extreme example of the problem. But it
also exists in the magazine, books, film
and broadcasting industries.

The pattern can, however, be rev-
ersed. The Campaign for Press and
Broadcasting Freedom is proposing a
formula which would begin to tackle
the problem.

The Campaign is seeking:

@ a limit on the number of publishing
and broadcasting interests owned by
any one person or cCOmpany
®a Media Enterprise Board to pro-
mote, advise and help to fund new and
innovative media projects.

Three main trends now dominate the
pattern of ownership of Britain’s media.
Each section of the media has become
more and more controlled by a handful
of owners. These proprietors are at the
same time building up extensive em-
pires across the different sectors of the
media. And the same media moguls are
stacking up more and more shares in
other areas of commerce — some of
them leading to disturbing conflicts of
interest.

Cver the last 40 years ownership and
control of the British media has become
more and more centred in the hands of

Ownership
and control
pack

A pack of materials prepared for
the Ownership and Control
Conference is available from the
CPBF.

The pack includes:

@ The text of Brian Gould’'s
speech outlining Labour's plans
for media reform.

® A chart prepared by the NUJ
showing who owns what.

@ Details of the kind of laws
which operate in other Euro-
pean countries, the US and Aus-
tralia.

Available from the London of-
fice, price £2.45 inc. p&p.

Consultation

on media
ownership

the Poland St. office.

We publish here the text of a consultation paper on
media ownership launched at the CPBF conference on
24 September. Free Press readers are invited to res-
pond to the proposals outlined. Your observations
could help us in drafting a Private Members Bili to go
forward next year. Send comments to Tom O’Malley at

fewer people. Four large companies
now own seven of the 11 national daily
newspapers. The four giants are Robert
Maxwell's Mirror Group; Rupert Mur-
doch’s News International; Lord Ste-
vens’ United Newspapers and the Mail
empire Associated Newspapers. The
latter two groups also have extensive
interests in the regional and local
newspaper field. All four companies
dominate the Sunday newspaper
market.

For these big operators major inte-
rests newspapers offers two important
benefits:

Profit ... money, and not concern
about press freedom or high journalistic
standards, dictates the media scene.
Owners treat the media market as a
game of monopoly — launching and
closing newspapers, hiring and firing
staff as economics see fit.

Power . . . even more important than
profit, big selling newspapers give their
owners a strong voice in national poli-
tics — a platform from which to push
their political views. Proprietors don’t
flinch from using that voice to protect
their assets and tell us, their readers,
what to think.

Although most promise editorial in-
dependence, in reality they frequently
interfere in the day to day news content
of their newspapers and exert pressure
on editors and journalists to toe their
favoured party line. Generally they ex-
press support for the party which best
serves their commercial interests. This
means the press is severely skewed
right-of-centre politics — in opposition,
often, to the views of its readers,

At the same time the proprietors are
anxious to maintain the status quo and
stifle any opposing viewpoints, They
therefore feel compelled to undermine
and attack alternative voices, whether

from trade unions, parties of the centre
or left or single purpose campaigns. The
result is & daily menu of bland, parti-
san, narrow-minded and unrepresen-
tative print.

The monopoly is reflected in all areas
of publishing. A handful of big chains
own most local newspapers. The magaz-
ine industry is dominated by a few
large operators. And book publishing
and selling is also monopolised by a
small number of big companies. In all,
between 1969 and 1986 nine multi-
national conglomerates bought up
more than 200 newspapers and ma-
gazines with a total circulation of 46
million.

In broadcasting the pattern is more
complex because of the mixture of regu-
lation and ‘free market’ policies. The
BBC runs its two television channels
and numerous radio stations under
fairly strict undertakings governing
quality and independence. ITV is made
up of 15 independent companies under
statutory regulation. But in so-calied
‘independent’ radio, where free market
forces are encouraged, the tendency to-
wards monopoly is clear, Of the 48
Independent Local Radio stations only
four are truly independent. The rest are
linked to three big companies,

The monopoly aflecting local radio —
and print — could soon be extended to
public broadcasting too, The Govern-
ment plans to remove the regulations
which currently guarantee us some
measure of quality and independence
on ITV channels. Media analysts fear
this will pave the way for the ultimate
privatisation of the BBC too.

It is clear from looking at other
sectors of the media that loosening
regulations leads to increasing mono-
polies. Both Rupert Murdoch and Ro-
bert Maxwell are understood to be keen

ATy

MEDIA OWNERSHIP 5.

to extend their interests into British
broadcasting. If the Government gets
away with its plans, our broadcasting
gervices could soon become just like the
tabloids.

The pattern of ownership between
sectors of the media has become more
and more web-like, Proprietors buy up
interests in not only all aspects of Brit-
ish media but throughout the world.
Media academics predict that by the
year 2000 all of the world’s communica-
tions could be owned by just seven
companies.

Media proprietors also have extens-
ive shares in a range of other industries
from gas to transport, Tilm to football.
Media moguls have a finger in every
pie. Such involvement poses potential
— and sometimes real — conflicts of
interest.

We are faced with two possible scena-
rios for the future. If current trends are
allowed to continue unchecked, Britain
could end up with every aspect of its
culture and communications held in the
fists of a few very powerful multi-
national corporations dictating all we
read, see and hear,

The alternative is to take back media
control for the publie, ensure that
public interests dictate media econo-
mics and news content and encourage
free-thinking and diversity.

A healthy democracy needs media
which are challenging and inquiring;
which question and criticise the gov-
ernment, state forces and the establish-
ment, and which offer equally and im-
partially all shades of opinion. The
media should act as an independent
public watchdog not as a guard dog
acting on behalf of powerful corporate
interests.

There are three basic planks to a
policy introducing democracy into the
media. They are a law to restrict owner-
ship; a body to foster enterprise and a

right of distribution for all publica-
tions. Various models can be drawn up.
The Campaign is proposing for debate
the following formula:

No one person or company will be
entitled to a holding interest in more
than:

(a) one national daily title

(b) one national Sunday title

(c) oneregional newspaper title

(d) 10 local newspaper titles (including
free newspapers}

(e} one television station (including
cable and satellite)

(f} one radio station

Owners exceeding the legal limits will
be allowed up to one year to divest
themselves of their interests.

A Media Enterprise Board will be set
up to promote diversity in the media. It
will oversee the divestment of interests.
But it will be essentially an enabling
body. It will offer expert advice and
financial guidance to new print or
broadcasting enterprises. It will enter
into contracts withsome new enter-
prises, offering loans and, in some
cases, start-up grants in return for gua-
rantees on the quality and diversity of
news content and good practice in
employment.

It might set up or organise a central
printing facility. It will be financed by
public funds. Additional finance could
be raised through an advertising levy
on the media. The MEB should be inde-
pendent of the government but report
regularly to Parliament. its members
will be appointed by the government
from nominations seught from a range
of consumer, employer and employee
organisations. Its membership must be
as representative of the society as
possible.

A right of distribution will apply to
all newspapers, magazines and books
(subject to existing legislation).

Labour
launches
media
proposal

More than two hundred delegates
ware present at the CPBF conferance
on 25 September to hear Brian Gould
MP announce Labour’s plan to control
monopoly ownership inthe media.
‘The state of the press in Britain is a
national disgrace,’ Gould told the con-
ference. He pledged that Labour, if
elected to power, would act to raise
standards, encourage diversity and re-
move the threat of concentration of

ownership.
Central to Labour's policy would be
moves to limit the number of

newspapers any one organisation
might own to three, restrictions on
ownership across different media and
enforcement of fair competition rules.
Gould also said that legislation along
the lines of Ann Clwyd’s Bill would be
enacted as well as a Freedom of Infor-
mation Act.

Gould was joined on the platform by
Aidan White, General Secretary of the
IFJ, fellow Labour MP Mark Fisher, and
Gareth Loxley, economist and writer.

Aidan White stressed the interna-
tional dimension to the problem. He
said that the IJF had embarked on a
detailed study of Murdoch’s News Cor-
poration to highlight the issue. He said
the IFJ had selected News Corporation
not only because it was the biggest
and most ruthless of the multina-
tionals but also because it represents a
blueprint of things to come.

Gareth Loxley explained how infor-
mation, unlike other commoadities, can
be repackaged over and over again.
This inevitably brings those seeking to
maximise re-use, and hence profits,
into conflict with the regulators. He
said that the key to campaigning
against media monopoly was convinc-
ing people that ‘information’ is a diffe-
rentkind of ‘product’.

Mark Fisher paid tribute to the CPBF
without whom, he said, these policies
would not have got off the ground.

For a future Labour Government, he
said, a crucial test would be the econo-
mic viability of any proposed legisia-
tion. ‘We fool ourselves,’ ha said, ‘if we
think the media can be broken up into
cottage industries.’

Later delegates reconvened to hear
contributions from James Curran, Bar-
bara Gunnell, NUJ joint-president, and
Alan Sapper, General Secretary of
ACTT.



.6. MINORITY RIGHTS

Putting the
record
straight

Press coverage of lesbian and gay is-
sues has served only to reinforce igno-
rance, promote discrimination and in
some cases, encourage violence,
according to a new survey,

The survey conducted by Haringey
Council and published by the Associa-
tion of London Authorities, shows that
most of the press has ignored the
discrimination and violence suffered
by iesbians and gay men in Britain.

Staff at the council’s lesbian and gay
unit monitored the feminist and gay
press for a five month period during
the debate on the controversial clause
28 of the Local Government Act.

Stories about the sacking of gay
employees, harassment by police, at-
tacks on property owned by gay organ-
isations and violence against gay men
and lesbians were covered in some
details.

But reports on these incidents,
including a series of brutal murders of
gay men and the rape of a lesbian were
entirely absent from the mainstream
murders.

Other items missued by the national
papers included fabrication of evi-
dence against a headmaster, the
refusal of a police force to distribute
anti-AlDS leaflets, the sacking of three
gay workers by a major supermarket
chain and the banning of books and
plays by local councils frightened by
Section 28 of the Local Government
Act.

Clir Graham Nicholas, co-chair of the
ALA's Lesbian and Gay committee
said,

‘This digest clearly shows what a
distorted image we get of lesbians and

Images of disability

One in three of the population, accord-

ing to official sources, is ‘appreciably

disabled’. Whatever the definitional is-
sues involved here, it is quite clear that

a substantial number of people in our

society, drawn from all walks of life,

havedisabilities.

But what is our image of disability
and disabled people? Furthermore, how
are the images people have of disability
formed and how does television portray
people with disabilities?

These are some of the questions this
new study by the BRU, with Dr Guy
Cumberbatch of the University of
Aston, will seek to answer.

Funded by the BBC, I1BA, ITVA and
Channel Four, the study will be the
most systematic attempt so far to
examine the issues of disability pres-
ented by television. It will look at disa-
bility in the news, in current affairs, in
plays, in soap operas and programmes
specifically about disability. It will ask
anumber ofkey questions:

@ What type of disablement makes the
news?

@ How frequently do people with disa-
bilities appear in the news?

@ Do the disabled appear in plays and
socap operas as characters or as ob-
jects of disability?

@ How do other characters in plays and
soap operas react to disabled cha-
racters? And do the reactions reflect
real life reactions to disability?

gay men through the press.

‘Itis a welcome counterpoint which |
hope will go some way to combatting
the unreasoning prejudice and hatred
which has become the standard res-
ponse of so many people when the
question of leshian and gay rights is
raised.’

Patrick Kelly

Mirror libel abuse

Mirror Group Newspapers have azgreed
to settle their libel action against
Everywomen magazine without costs,
because they have ‘no wish'’ to force the
magazine into liquidation.

The September issue of Everywomen,
a national current affairs magazine for
women run by a small independent
co-operative, was removed from news-
agents all over the country following a
High Court injunction obtained by Mir-
ror Group solicitors Mishcon de Reya
against the magazine, its editor and
distributors.

The article in question was about the
Marje Proops advice column in the
Daily Mirror, and was very critical of
the content. In one case a woman who
had been shocked and distressed to find
pornography hidden by her husband
was told that using porn was probably a
legitimate response by men to women's
sexual problems and that she could

“learn something” from it about sex. In
another a young woman who had suf-
fered years of sexual abuse by her step-
father was told to continue keeping it
secret, with no information offered
about where to get help.

The Mirror Group had previously of-
fered to settle only if Everywomen had
paid their costs — which would have
wiped them out,

“Our readers expect us to take a
strong and critical line in relation to
what's going on in the media as well as
in current affairs generally. We are
delighted to have survived the Mirror
Group’s legal action and we plan to take
up more questions about press freedom,
pornography and the responsibilities of
the major media proprietors towards
women,” said Christine George and
Barbara Rogers for Everywomen ma-
gazine.

@ What place does disability have in
the rest of television output?

A major part of the study is concerned
with the audience reaction to televised
portrayal of disablement. But one in
three of the audience for television has
some form of disability. How do people
with disability view the portrayal of
some one with their own? Are they
closer in their estimations of the reality
of disablement to non-disabled peole if
the disability is shown as different from
their own?

There is an increasingly strong sent-
iment within Britain that television
has got it wrong as far as disability is
concerned and does not play its proper
role in allowing the non-disabled to
understand properly the world of the
disabled. This study will document how
the disabled are portrayed by television
and explored what is required to alter
present attitudes towards the disabled.

Further information from: Dr David
Morrison/Alison Joseph, Broadcasting
Research Unit, 39¢ Highbury Place,
London N51QP.

Local radio
folk protest

Protests are growing in Nottingham
against the planned axing of the Cop-
perplate Music Show, a two hour
weekly folk music programme which
has been presented for the past eight
years on Radio Nottingham by Roy
Harris. The BBC plans to scrap the
show along with the other folk music
programmes on the BBC East Mid-
lands Local Radio Network in Leicester
and Lincolnshire, in favour of a pro-
gramme to cover the whole region
transmitted by Radio Derby and
hosted by that station's current pres-
enters.

Not surprisingly these moves, of
which no details have been publicly
revealed, have angered folk music en-
thusiastis in Nottinghamshire where
the folk scene is exceptionally active.
The county boasts more folk clubs and
dance teams than any other in the
region.

The Copperplate Music Show has
long been a much valued link batween
them, featuring the widest possible
selection of /ocal performers with di-
ary coverage of Nottinghamshire folk
events as well as items of regional and
national interest.

It is feared that no regional output
can even begin to provide a sufficient
showcase for the wide varjety of local
talent, nor offer the breadth of loca-
lised news made possible by a town's
indigenous programme, of which the
Copperplate Music Show is a widely
respected example.

[

REVIEWS 7.

Book Reviews

Pornography and Sexual Violence,
Evidence of the Links. Everywoman
Press £4.95

The book is a transcript of public hear-
ings organised by Minneapolis City
Council to contribute to the drafting of
an Ordinance to define pornography
and to enable individuals complaints
relating to pornography to be treated on
acivil rights basis.

The bulk of the book is a record of
accounts from victims of sexual vie-
lence, counsellors working with vie-
tims, experts in sociology and psycho-
logy and witnesses of sexual assaults.
The spoken accounts are in parts quite
disjointed due to the emotions felt by
the speaker, this makes them very
powerful but requires considerable con-
centration by the reader on a subject
which inevitably angers and sickens.

There is no discussion of any of the
material either during the hearing (as
it was testimony only) or as a conclu-
sion to the book and I felt this te be a
considerable shortcoming. With a title
as bold as ‘Pornography and sexual
violence, evidence of the links’ I ex-
pected some form of critical analysis to
place the personal accounts in context
and without the book feels half fin-
ished, I would have appreciated a
chapter drawing on the work of femin-

Computer
network

Computers open up whole areas of
electronic media to people. One
organisation, GreenNet, is off-
aring world wide contact to or-

ganisations like Friends of the
Earth and New Internationalist
magazine.

GreenNet is a global computer
network for peace, environment
and human rights. It is part of the
Assaciation of Progressive Communi-
cations which has over 3000
subscribers across the globe. Those
subscribers are offered an informa-
tion service on a mass of subjects
ranging from Central America to
marine polfution, from an envi-
ronmental news service from Green-
peace to the news about the plight of
the indigenous people from Sur-
vival International. It also has
provided up to the minute reports
on the Unijted WNations Special
Session on Disarmament (Ill} and
contrasting reports from both So-
viet and Western News Agencies
about the Chernobyl nuclear acci-
dent.

GreenNet is a non profit organ-
isation. They can be contacted at
26-28 Underwood Street, Llondon
N17JQ. Tel 01490 1510.

Tim Brennan

ists who have theorised on pornography
such as Andrea Dworkin.

The book however is worth reading, it
serves as a rightful reminder of the evil
of pornography, rightfully strips it of its
false glamour and reveals it for the
obscene violation of human rights that
itreailyis.

Tessa Palfreyman

According to the Papers: Press
reporting on people with learning
difficulties by Alison Wertheimer,
available from CMH Publications, 5
Kentings, Comberton, CAMBS CB3
7DT. Price £3.75.

At a time when people with learning
difficulties are returning to the com-
munity, the media should be providing
an accurate explanation of policy and
proper representation of them as
people. Instead, the familiar story of
inadequate coverage and damaging ste-
reotypes prevails, especially in the
press,

This report monitors a period of six
weeks in 1987 when nearly 1500 cutt-
ings were culled from the national and
local press. While parents, profes-
sionals and politicians were given their
space, not once was the opinion sought
of a person with learning difficulties,
adding to the myth that some people
can't speak for themselves.

Journalists were more often wide of
the mark (confusing, for instance,
mental handicap with mental illness),

and leaders moralised from a position of
relative ignorance.

While most press stories concern
people with learning difficulties as reci-
pients of charity, the papers had a field
day during the monitoring period
debating whether or not the law should
prevent a young woman from having
children. Aside from the issue of inva-
sion of privacy, where were the voices of
people who would be directly affected
by the court ruling?

The issues raised in this and other
stories are clearly analysed in this use-
ful pamphlet. The author suggests
‘cumulative positive coverage’ as the
way forward, proposing some guide-
lines for journalists alongside an action
plan for people wanting to use the
media.

However, the report’s scope is limited
to issues arising from the monitoring
and only scratches the surface of why
people with learning difficulties get
such a bad press. As well as educating
journalists, shouldn’t we also be enforc-
ing effective sanctions against persi-
stent offenders? Shouldn't be we look-
ing at employment practices and equal
opportunities within the industry?

There was little insight into the na-
ture of reporting on ‘community care’.
Were there any attempts to put Govern-
ment policy in a historical context? Any
discussion of the general ill-resourcing
of public services for the community as
awhole?

Despite this limited scope, I would
still recommend ‘According to the
Papers’ as concrete evidence of the way
things unfortunately are,

Steve Gray

Index on Censorship, Vol 17 No 8, September 1988. Price £1.65

“The sad truth is that the very concept
of liberty . .. is being challenged and
corroded by the Thatcher government.”
Ronald Dworkin's article provides the
overview for a series of deeply disturb-
ing articles in Index examining in de-
tail the sad state of freedom of expres-
sion in Britain.

The magazine normally chronicles
the suppression of political and artistic
speech around the world, but it now
believes there is great denager to the
“culture of liberty” in our own back-
yard.

The range of subjects covered shows,
too, the number of fronts on which
freedom of expression is under attack.
Traditional journalism is represented
with articles from John Lloyd, Jeremy
Warner and Duncan Campbell; broad-
casting by Mark Bonham Carter and
Brian Wenham; the curtailment of
public protest and picketing by Costaz
Douzinas; academic freedom by Roy
Jenkins, and attacks on freedom in the
culture and personal realms by Adam
Mars-Jones, John Mortimer and Ste-
phen Spender.

There’s much more in this Index
which makes it required reading for
CPBF supporters. We, after all, are part
of that important dissenting and cam-

paigning tradition which believes, with
Ronald Dworkin, “that government
may not censor the opinions or regulate
the convictions or tastes of individuals,
or what they say or hear or read or
write, even when it believes, with
however good reason, that censorship
or regulation would be in the overall
national interest”.

Index on Censorship is available
from: CPBF, 9 Poland Street, London
W1 3DG or NW CPBF, 244 Corn
Exchange Building, Hanging Ditch,
Manchester M4 3BQ.

Granville Williams

Trouble & Strife

Trouble & Strife is now one of the few
remaining autonomous and un-
funded feminist magazines with a mass
circulation in  Britain. But they
are facing a financial  crisis.
They need the support of the femin-
ist community if they are to survive
into the 1990°s.

For further details contact:
Trouble & Strife, ¢'o Women’s Cen-
tre, 34 Exchange Street, Norwich.



8. CAMPAIGN NEWS

CAMPAIGN FOR PRESS

& BROADCASTING
FREEDOM

incorporating the Campaign
Against Racism in the Media &
the Television Users Group

Office Tel: 01 437 2785 (24
hours)

CHAIR - TONY LENNON
DEPUTIES - TERESA
STRATFORD & GAIL
CHESTER

SECRETARY - WENDY
MOORE Z
TREASURER - JOHN BECK
FREE PRESS EDITOR -
SIMON COLLINGS

PLUS: LIONEL MORRISON,
MANDY MERCK, MIKE
JEMPSON, ALF PARRISH,
KIM WALDEN, PETER
MOSZYNSKI, KATHY
DARBY, JULIAN PETLEY,
ANN POINTON, JOHN
LATHAM, JAKE
ECCLESTONE, MIKE
BRITTON, EVELYN REID,
YOSSI BAL, OWEN GUERIN,
GRANVILLE WILLIAMS, PAT
INGRAM, TESSA BRIERLEY

LONDON GROUP

The inaugural meeting of a London
based CPBF group took place on 11
October. A second meeting has now
been scheduled for 8 November and all
London members are invited to attend.
The group will discuss the forthcoming
White Paper on Broadcasting, media
issues in London and plans for a bene-
fit. The meeting will take place at the
offices of BETA, 181 Wardour Street,
W1 starting at 6.30. Contact Tom O'-
Malley for further details.

HUMAN RIGHTS

CPBF-SW played an important part in
the Amnesty International ‘Human
Rights and the Media’ event in Bristol
from 24 September to 1 October. Aidan
White, General Secretary of the IFJ,
spoke.

£6.95

Feminism and
Censorship:
The Current Debate

Edited by Gail Chester and
Julienne Dickey

Published by Prism Press

Available from the CPBF

CPBF-SW steering group meets
monthly. For more details contact PO
Box 51, 37 Stokes Croft, Bristol or
phone (0272) 652341.

UNION NEWS

A number of trade uniens have placed
bulk orders for the CPBF leaflet, Is
This the Media We Really Deserve? Rec-
ent orders include 600 leaflets for
TGWU South Region, 2,000 for NUPE,
and 500 for AEU Warrington District,
If your trade union wants copies of the
leaflet, send orders to:

Granville Williams

North West CPBF

244 Corn Exchange Building

Hanging Ditch

Manchester M4 3BQ
The leaflets are free: all you have to do
iscover the postage.

CLEVELAND REPORT

Pauline Ilisley of the CPBF has written
a pamphlet on media coverage of the
Cleveland child abuse affair which the
National Committee is currently trying
to raise funds to publish. Any members
with ideas or cash should contact Tom
(’Malley at the London office.

MAKING CONTACT

The relationship between social action
agencies and the media in Wales will be
the subject of a conference at Dyffryn
House, Nr. Cardiff, Monday 28 No-
vember 1988,

The conference isjointly orgnaised by
The Wales Council for Voluntary Ac-
tion, The Media Project at the Volun-
teer Centre UK, and E. Force at BBC/
CSV training project. It is sponsored by
S4C, HTV Wales, and BBC Wales.

Cost £6.00 including refreshments
(some bursaries available).

Transport from Cardiff station can be
arranged on the day. Overnight accom-
modation at Dyfiryn House available.
Bookings/Enquiries to Howard John,
WCVA, Llys Ifor, Crescent Road, Caer-
philli. Tel: (0222) 869224.

Edited for the National
Committee by SIMON COLLINGS
with assistance from KIRSTI
CORBETT. Copy for FP50 should
arrive at the office by
11 November

9, Poland Street

PLEASE TICK ;':Il;‘d“"d‘:d"] membership ﬂpﬂ Affiliation by organisation
h) Unwage (2pa L)
APPROPH'BAJE o1 flouschold (2 copes of FREE PRESS) Llipa N Less than 1.000 members £12pa.0
di Supporting membership Llspal SR ! . X . d -
tincludes FREE CPRF publicationst g1 1,000 to 12'0(}0 mq.mb;rs_ ) L_JOP‘?- o
etHnsblubional membership £15pa h) 10,000 te 50,000 membe:s I}-EOP a.t
nncludes 10 copes of FREE PRESS 1}50,000 to 100,000 members £120pa.i]
plus FREE CPBF publications ) Over 100 000 members £300pa.0

(I'We want to join the Campaign for Press & Broadcasting Freedom and enclose a cheque!PO for ©
Namels e
FILL IN Orgamsation(itapplicable
& SEND OFF Secretaryiifdifferent from above)

T0 CPBF. Address

Postcode

London W1V 3DG wheredid you obtain your copy of FREE PRESS?

Telo e,

Printed by Blackrose Press (TU), London EC1 Tel 01-251-3043



